PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT
ALBERTSTAD WEER BELEGERD
Vrouwen en kinderen
ontvluchten rebellen
Consument profiteert
van de Euromarkt
if
In 1970 reeds ruim 2
miljoen personenauto's
Recreatieplan Bruinisse in Grevelingen
CHAOTISCHE SITUATIE IN KONGO
Vlet overvaren -
schipper en kind
verdronken
Jachthaven en bungalowpark voor de
toekomst; zeilschool als voorloper
Euroleed
De slaarten
207e jaargang - no. 243
WAARIN OPGENOMEN DE MIDDELBURGSE, VLISSINGSE, GOESE. BRESKENSE COURANT EN VRIJE STEMMEN
Vrijdag 19 juni 1964
Directie: F van de Velde. P. B, den Boer en W. de Pagter. Hoofdredactie; W. Leertouwer
Walstraat 68-60 tel. 2355 (b.g.g. red. 3508. adv. 3647/3643); Middelburg: Markt 51. tel. 3841 (b.g.g. red. 2V78/316S. adv. 23J5JGoes: Gr. Markt 2. t
2911: Zierlkzee: red. tel 2425. adm. teL 2094 Adv. pr. 32 ct. p. mm. Min. p. adv. ƒ4,80. Ingez. med. 3 x tarief. Kleine adv. (max. 8 regels) 32 ct- p. regel min. 1,60). „Brieven 1
ƒ10.- p. kw. Losse nummers 15 Bureaus:
Ooitbure: tel 23S6; Temetlier.Arsenaal»'
3 dit blad" 25 ct. meer. Giro *8300 P.Z.C..
Volgende week
beslissing over
Willem Barentz
Pagina 3
De Belgische minister van buiten
landse zaken. P. H. Spaak, heeft gis
teren verklaard, dat België niet zal
deelnemen aan de militaire operaties
van de Kongolese regering. De minis
ter zei dit in antwoord op kritiek van
socialistische en communistische ka
merleden tijdens het vragenuurtje in
de Kamer van Volksvertegenwoordi
gers op het zenden van een detache
ment van de Belgische luchtmacht
naar Kongo.
Hij verklaarde, dat dit uitsluitend
moet worden gezien als uitvoering
van het verdrag met Kongo over tech
nische bijstand, waarbij hij de parle
mentsleden verzekerde, dat het Bel
gische luchtmachtpersoneel niet mag
deelnemen aan militaire operationele
operaties.
Seniwe gevangen?
Consul Humblet verklaarde berich
ten te hebben ontvangen dat de
gouverneur van de provincie
Noord-Katanga, Jason Sendwe, de
stad zou hebben ontvlucht. Kongo
lese troepen zouden hem echter
hebben gepakt en hem naar Albert-
stad hebben teruggebracht. Het
staat nog niet vast of Sendwe ge
vangen is genomen of onder be
scherming van het Kongolese leger
is gesteld. Gedurende de vorige
mislukte staatsgreep in Albertstad
werd Sendwe eveneens gevangen
genomen.
Humblet verklaarde dat de evacuatie
van de Europese vrouwen en kinderen
ait Albertstad door de Kongolese re
gering in Leopoldstad was gelast.
Op het einde van de vorige maand
verd Albertstad ingenomen door Ba-
loeba's en bleef 32 uur in hun handen.
Nadat het vliegveld van de stad was
vrijgemaakt en Kongolese para's wa
ren geland kon de stad worden ont
zet. Ongeveer 200 rebellen vonden
toen de dood.
„Savannah" in
Bremerhaven
Het eerste koopvaardijschip met atoom
voortstuwing ter wereld, de Amerikaan-
ven aangekomen. Het is voor het eerst
„Savannah", is gisteren in Bremerha-
dat het schip een Europese haven aan
doet. Het zal ook Hamburg, Dublin en
Southampton bezoeken.
In het Noordlimburgse plaatsje
Thorn zijn de eerste opnamen ge
takt voor de film ,,'t Loopt de
spuigaten uit", waarin de hoofdrol
zal worden vertolkt door de Bel
gische acteur Paul dammermam.
De foto toont Paul Cammennans,
die de. scène bekijkt vanuit het
standpunt van de cameraman.
Geen hulp
Volgens in Elizabethstad ontvangen berichten zou Albertstad voor
de tweede maal binnen een maand in handen van de rebellen zijn
gevallen. De toestand is moeilijk te bepalen, maar vast staat dat
de Oost-Katangese hoofdstad het zwaar te verduren heeft.
De Belgische consul in Elizabeth
stad, Etienne Humblet, heeft ver
klaard dat gisteren alle blanke
vrouwen en kinderen uit Albert
stad werden geëvacueerd. De con
sul deelde mee dat reeds 80 vrou
wen en kinderen veilig en wel in de
hoofdstad van het aan de overzijde
van het meer van Tanganyika ge
legen Boeroendi zijn gearriveerd.
Gisteren verlieten 50 evacuées de
bedreigde stad.
Volgens de laatste in Elizabethstad
ontvangen berichten zouden met oor
logskleuren uitgedoste Baloebakrijgers
gewapend met speer en pijl-en-boog
de straten van Albertstad onveilig ma
ken. Het 700 man sterke garnizoen
van de stad zou zich afzijdig houden.
Hieruit kan worden afgeleid dat de
stad andermaal in handen der rebel
len is gevallen.
havenhoofd van de tweede petroleum
haven In Roterdam, is in de nacht van
woensdag op donderdag de motorvlet
„Dirk" van het aannemingsbedrijf P.
Troost uit Pernis overvaren door de sle
per „Australië" van de sleepdienst P.
Smit jr. Twee opvarenden van de vlet,
de 43-jarlge schipper Willem Bakelaar
uit Ouddorp en de 2-jarige Freddy Oor
ten, het zoontje van de 31-jarige ma
troos L. J. Corten uit Antwerpen, ver
dronken. De matroos kon ter nauwer-
nood door de bemanning van de „Austra
lië" worden gered.
Het ongeluk gebeurde toen de „Austra
lië" bezig was met het verhalen van een
Zweeds zeeschip. Bij het oostelijk haven
hoofd kwam de motorvlet, kort onder de
zuidelijke oever, zonder enige verlich
ting, recht op de „Australië" af. On
danks waarschuwingssignalen van de
„Australië" hield de vlet haar noodlotti
ge koers. De „Dirk" kwam dwars voor
de steven van de sleper en zonk bijna
onmiddellijk.
Donderdagmiddag is de motorvlet
„Dirk" gelicht. Het lichaam van het
tweejarige jongetje werd in de vlet
aangetroffen. Het lichaam van schipper
Bakelaar werd donderdagmiddag opge-
dregd.
PROF. HALLSTEIN MAAKT BALANS OP
Aantal auto's
niet voor niets
zo groot
Prof. dr. Walter Hallstein, voorzit
ter van de E.E.G.-commissie, heeft
gisteren in Straatsburg verklaard,
dat de groei en bloei van de E.E.G.-
economie ongetwijfeld de gewone
verbruiker in de gemeenschap ten
goede is gekomen.
De bloei die wij jaren hebben ge
kend zou zonder de gemeenschap
pelijke markt niet mogelijk zijn
geweest, zo zei hij, en vast staat
dat de lonen per hoofd van de be
roepsbevolking met 56 procent zijn
gestegen en de prijzen van de ver-
bruiksartikelen met slechts 16 pro
cent. Het verschil tussen deze cij
fers geeft het voordeel aan dat de
consument van de economische
ontwikkeling heeft gehad.
Het is niet voor niets, aldus Hallstein,
dat het aantal personenauto's in de
E.E.G. per duizend inwoners van 1960
tot 1963 van 78 tot 102 is gestegen.
Hallstein verklaarde dit bij de in
diening van het zevende jaarverslag
van de E.E.G. bij het Europese par
lement., waarin de E.E.G.-commissie
verantwoordelijkheid aflegt voor haar
doen en laten. De gemeenschap is
halverwege de overgangsperiode,
zei hij, en zij heeft bewezen een over
weldigend succes te zijn. De tegen
slagen die er zijn geweest konden vol
gens hem de glans van de eerste zes
jaar niet wegnemen.
Waarschuwing
Hallstein waarschuwde tegen een
„onwaarachtige poliiieke unie" van
de E.E.G.-landen. De E.E.G.-com
missie is voorstander van uitbrei
ding van de integratie tot andere
gebieden en wel zo spoedig moge
lijk, doch er is geen weg naar de'
politieke unie, of beter gezegd een
Europese federatie die om de be
staande gemeenschappen heen
voert. Die weg gaat er dwars door
heen. Valt de economische gemeen
schap uiteen, dan is de politieke
gemeenschap voor onze generatie
verloren, aldus Hallstein.
Fusie
Niet alleen een onwaarachtige poli
tieke unie, maar ook een slechte fusie
van de executieven of de systema
tische ontkrachting van de meerder
heidsbesluiten in de E.E.G. zouden de
verdere integratie in gevaar kunnen
brengen. Meer dan ooit is, volgens
Hallstein. de verdere ontwikkeling van
de E.E.G. nodig, aangezien op dit
ogenblik elke stilstand reeds een stap
achteruit zou zijn.
De E.E.G. voorzitter pleitte voor een
versnelde afbraak van de resterende
douanatarieven tussen de zes part
ners en een versnelde opbouw van het
gemeenschappelijke buitentarief. Het
verdiende aanbeveling de douane-unie
bij het begin van de derde etappe der
overgangsperiode (januari 1966) ver
wezenlijkt te hebben. Een voltooid ge
meenschappelijk buitentarief was
vooral van belang voor de Kennedy-
ronde en de definitieve vervlechting
van de zes nationale economieën zou
een sterke druk uitoefenen om verdere
maatregelen in het bijzonder op het
gebied van de gemeenschappelijke
handelspolitiek, monetaire politiek
en conjunetuurpolitiek niet meer uit
te stellen.
In het verband van de Kennedy-ronde
zei Hallstein. dat spoedig een ge
meenschappelijke graanprijs in de
E.E.G. moet worden vastgesteld, om
dat anders in Genève stilstand zou
intreden, evenals in het gemeenschap
pelijke landbouwbeleid.
WÜ
Korncir: vvsisr,
WQfit v/r- hebben
noc> qeen ontwoord^P
"jop de yoriae keer.
Weer demonstratie
brandweerlieden
in Amsterdam
Evenals op 5 juni hebben 150 Amster
damse brandweerlieden gisterochtend
een demonstratieve mars door de stad
gemaakt die eindigde bij het stadhuis,
waar vertegenwoordigers van de demon
stranten werden ontvangen door de
hoofden van algemene- en personeels
zaken van de gemeente. Men besprak
hier een adres dat men aan de raad wil
sturen en waarin optrekking van de sa
larissen overeenkomstig de voorstellen
van de vakorganisaties wordt geëist.
De brandweerlieden is medegedeeld dat
van de brandweer naar salarisverbete-
b. en w. van Amsterdam het streven
ringen volledig steunen, maar dat de be
slissing in Den Haag moet worden geno
men. Hierop besloten de brandweerlieden
het adres toch naar de raad te sturen
echter zonder de passages waarin de
houding van b. en w." wordt bekritiseerd.
EUROPEES PARLEMENT
AKKOORD MET
VERVOERSBELEID
Het Europese parlement heeft giste
ren de voorstellen der E.E.G.-com
missie van minimum- en maximum
prijzen voor het vervoer en een ver
gunningenstelsel op basis van een
gemeenschapscontingent goedgekeurd.
De Europese afgevaardigden hebben
echter een aantal- wijzigingen in de
voorstellen geadviseerd, sommige van
principiële aard en zeer ingrijpend,
waarvan hun goedkeuring afhankelijk
is. Zo is eer» verdeelsleutel voor het
communautaire contingent voor de
eerste twee jaar, waarbij Nederland
negentien procent van het totaal zou
krijgen, geschrapt. Het contingent
moet volgens het parlement gedeeld
worden op basis van de ontwikkeling
van het verkeer, de vraag naar ver
voer, de capaciteit der vervoerders
en dergelijke.
Vijf Nederlandse afgevaardigden heb
ben tegen het stelsel van minimum-
en maximumprijzen (de zogenaamde
margetarieven) gestemd, te weten, de
Christen-Democraten Blaisse, Lardi-
nois. Schuyt en Van der Ploeg en de
liberaal Berkhouwer. De Nederland
se socialisten stemden met hun frac
tie voor. De heer Kapteyn verklaarde
daarbij, dat hij alleen instemde, omdat
hij geen andere mogelijkheid zag om
een begin met een Europese vervoers-
politiek te maken.
\.N.W.B. VERWACHT:
Uitblijven van een
alarmsysteem langs
wegen onbevredigend
Het jaarverslag van de thans tach
tigjarige Kon. Toeristenband A.N.
W.B. noemt het uitblijven van een
alarmsysteem langs de autowegen
onbevredigend.
De A.N.W.B. verklaarde zich bereid in
het belang van de hulpverlening langs de
weg bouw en inrichting van stations en
de kosten van de gehele radiodienst ad
2.7 min gulden voor zijn rekening te ne
men, mits het ryk telefoonzullen en ka
bels, die ongeveer 25 min gulden moeten
kosten, betaalt. Daarbij zouden de ex
ploitatiekosten van de wegenwacht niet
onaanzienlijk stygen. Ondanks het stag
neren van het overleg hierover heeft de
A.X.W.B. in 1963 drie nieuwe wegen
wachtstations geopend.
Ledental
Het ledental van de bond groeide met
50.000 tot 565.105, dat van de wegen
wacht van 369.573 tot 410.332. Nieuwe
kantoren werden in Maastricht, Heer
len en Hilversum geopend, nieuwe teeh-
no-stations in Maastricht, Arnhem en
Haarlem.
Volgens het jaarverslag was Italië de
grootste trekpleister voor vakantiegan
gers in 1963. ook al liep het percentage
reizigers naar dat land van 26.9 naar
22.4 terug. Duitsland handhaafde zich
op de tweede plaats. Frankrijk, Joego
slavië en Griekenland kregen meer Ne
derlandse toeristen, dan in voorgaande
jaren, rnaar het bezoek aan Spanje liep
iets terug. Het stijgen van Italiaanse en
Spaanse logiesprijzen zal. zo meent de
bond, aan deze ontwikkeling niet
vreemd zyn.
Nederland telde in 1963 twee miljoen
kampeerders. De bond gaf 67.000 in
ternationale kampeercarnets en
553.000 kampeerkaartén af.
Verkeer
ar.dera
ftantlijn
„Roept de recreatie steeds zwaarder we
gende zorgen op, ook de problemen die
het verkeer stelt zijn welhaast onvoor
zienbaar, nu moet worden geconstateerd,
dat alle prognoses op dit gebied steeds
weer door de werkelijkheid worden ach
terhaald", aldus het jaarverslag.
Stelde het A.N.W.B.-jaarover/.Icht
1960 nog dat Nederland in 1970 mini
maal 1.385.000 personenauto's en maxi
maal 1.760.000 wagens zou lellen, nu is
wel zeker dat deze cijfers nog verre
zullen worden overtroffen. Tlians moet:
op grond van de steeds toenemende jaar-
j lïjkse stijging worden aangenomen, dat
er in 1970 ruim 2 miljoen personenauto's
op onze wegen zullen rondrijden. Dat wij
op weg zijn naar een autodichtheid van
1:6 in dat jaar is wel zeker. En voor
1980 moet wederom worden gerekend op
een verdubbeling ten opzichte van 1970.
I
Wegennel
De A.N.W.B. is tot de slotsom gekomen,
dat voor de noodzakelijke uitbreiding en
verbetering van ons wegennet een ver
hoging van de huidige uitgaven ten be
hoeve van wegen en bruggen met een
ten minste 50 percent noodzakelijk zal
zijn. Het percentage van het nationaal
inkomen dat hieraan wordt besteed en
dat momenteel 0.68 bedraagt, zal ten
minste 1 moeten worden, dat van de
Gebruikte auto's
In 1963 zijn naar schatting van de A.N.
W_B. 300.000 gebruikte auto's verhan
deld. De import van autowrakken wordt
elk jaar groter. De A.N.W.B. drong bij
de minister nogmaals op spoed aan ten
aanzien van de door de bond voorgestel
de maatregel om het kentekenbewijs van
bij een ongeval zwaar beschadigde
auto's in te trekken. In 1963 verrichtte
de teehnodienst 25 423 keuringen tegen
19.465 in 1962. Een stijging van ruim
30%.
KIST MEEL ALS WAPEN BIJ
JUWELENROOF IN LONDEN
Vijf in witte overals gestoken mannen hebben gisteren een juwelier
in de Londense wijk Hampstead beroofd van sieraden ter waarde van
400.000 gulden. Hun werkwijze was niet alledaags. Achter elkaar be
traden zij de winkel. De voorste, een lange, zware man, droeg een
kist meel. Kalm stortte hij zijn vrachtje over het hoofd van een van
de aanwezige klanten. In de wolk die ontstond maakten zyn maats snel
hun keuze. Men vertrok in een auto, die buiten met lopende motor stond
te wachten.
Wederom slachtoffertje van
Keulse maniak overleden
Donderdag is wederom een slachtoffer
tje overleden van de aanslag die een
krankzinnige vorige week met een zelf
vervaardigde vlammenweroer op een
school in Volkhoven, bij Keuien. pleeg
de. Ditmaal bezweek de negen jaar
oude Rosel Röhrig, die bij de aanslag
zware brandwonden aan haar benen
had opgelopen. De daad van de psy
chopaat heeft tot dusver het leven ge
kost aan twee onderwijzeressen en
vier kinderen. Dertien kinderen en een
onderwijzeres liggen nog in het zieken
huis.
TOEKOMSTIG WATERSPORT-DORADO..
BRUINISSE heeft de eerste aanzet tot een stuk toekomst in de
recreatie aan de Grevelingenbekken nu uitgewerkt op papier
staan. Dat bestaat uit een plan voor een jachthaven westelijk van
de bestaande Delfawerkhaven van rijkswaterstaat in eerste in
stantie, met op langere termijn een uitgestrekt bungalowpark op
de droogvallende gronden voor de zeedijk. Op dit moment is er al
een „voorloper": de vestiging van de zeilschool „Nieuwkoop". Een
onderneming, die zoals gemeld van de Zuidhohandse plassen
wordt overgeplaatst naar het toekomstige watersportdorado, het
Grevelingenbekken. Deze zomer zal de zeilschool al met „proefles
sen" starten. Het is de bedoeling, dat de school wordt onderge
bracht in het restaurant „Bru" achter het Deltakantoor in Brui
nisse.
De zeilschool „Nieuwkoop" zal op
den duur worden ingepnst in het
nieuwe recreatieplan, dat Brninisse
probeert te realiseren. De jachthaven
is gedacht haaks op de dijk. naast
dc beslaande werkhaven. De westelij
ke urm van deze werkhaven zou dan
moeten fungeren als de ene haven-
dam, de andere glooiing zou moeten
komen tegen het bungalowpark. Op
de kop van de pier wil men een res
taurant bouwen en In de 350 meter
lange haven zullen de jachtjes aan
steigers kunnen afmeren.
Dit onderdeel van de plannen wil de
gemeente op betrekkelijk korte ter
mijn van de grond krijgen. Burge
meester C. H. van der Linde is bij
zonder enthousiast over de nieuwe
mogelijkheden, die hiermee aan Brui
nisse worden geboden. „Natuurlijk
zullen we erop blijven hameren, dat
de mosselcultuur voor Zeeland en dus
ook voor Bruinisse behouden moet
blijven. Dat staat voorop. Maar hier.
in de recreatie, liggen geheel nieuwe
kansen. Daar moeten we vroeg bij
zijn".
Met het initiatief van de Nieuwkoop-
se zeilschoolondernenier D. L. Schaap
is de burgemeester van Bruinisse
daarom ook bijzonder ingenomen.
Met een aantal zeilboten, instruc
teurs en een groepje leerlingen heeft
hij de afgelopen week de Grevelingen
..verkend". En in de ervaringen heeft
de heer Schaap nieuwe mogelijkheden
ontdekt.
„In Nieuwkoop kon ik geen metei
meer uitbreiden. De plassen zitten
er vol met watersportliefhebbers. Bo
vendien doet men er alle moeite om
iedere vierkante meter natuur om
zichtig te beschermen. In de Greve
lingen is nu nog volop ruimte'. Het
is wel leuk om de eerste te zijn. Daar
komt bij, dat veel jachtenbouwers
hun scheepjes gaan aanpassen aan
het grotere water. Zodoende ontstaat
er ook een nieuw onderdeel van de
opleiding: je meet je gaan afstem
men op belangstelling van gevorder
de zeilers van de plassen voor het
Zeeuwse water".
In restaurant „Bru"
De heer Schaap wil aan het eind
van de zomer terugkomen om zijn
plannen nader uit te werken. Hij niiiil
erop om in de eerstkomende jaren
in de werkhaven van Bruinisse 10 tot
15 ïnstructiejachten te stationeren.
Dat betekent 60 leerlingen en 15 in
structeurs. Zoals gezegd: aan de wal
wil hij de school onderbrengen in het
huidige, scmi-permanente restaurant
„Bru", dnt voor slaapplaatsen en in
structieruimte natuurlijk zal moeten
worden uitgebreid. De exploitant van
dit restaurant wil zich in de naaste
toekomst midden op de Grevelingc:
dam vestigen.
De instrucliejachten van de zeilschcs.
zullen vanuit de werkhaven de Gre
velingen opvaren. Bijna acht uur per
dag. Zolang de Grevelingen nog geen
meer is, aan twee kanten afgesloten,
is het traject van de lessen erg af-
(Zie slot pag. 2 kot. 5)
De hemel van dc Euromarkt i« in de
laatste maanden noga) bewolkt
geraakt. Levensgrote conflicten en
tegenstellingen gaven en geven
c Euromarktwolken soms een
dreigend aanzien. Op dit ogenblik is
men in Nederland nogal ontstemd over
de zwarte wolk, welke de toekomst ver
duistert van de Nederlandse Internatio
nale wegvervoerders. De commissie van
de E.E.G. streeft naar een contingente-
ring. waarbij de Nederlandse bedrijven,
die thans veertig procent van het Ku-
erzorgen. teruggedrukt zouden worden
ot 19 procent. Bovendien wil men
het vrije goederenvervoer tussen Ne
derland. België en Italië beëindigen om
die contingcntering strikt te kunnen
doorvoeren.
Vanzelfsprekend is de Nederlandse In
ternationale Wegvervoeraorganlsatie
hevig in verzet gekomen tegen deze
amputatie. Woensdag vergaderde deze
organisatie in Utrecht en daar sprak de
staatssecretaris van verkeer en water
staat, de heer M. J. Keyzer. Hij had
geen goed woord voor de plannen van
de Europese Commissie Dus zegde hij
aan de wegvervoerders de volle steun
van de regering toe. De staatssecretaris
bepleitte zelfs een nog verdere vrijma
king van het Beneiuxverkeer en wat
de Europese vervoerspolitiek betreft,
wenste hij tenminste de handhaving
van historische rechten.
Dat klinkt prettig voor d<
voerders, die overigens ni
verwacht hadden van "de Nederlandse
regering. Maar het ziet er helaas naar
uit. dat het toch wel een spel van loven
en bieden zal worden bij de Europese
commissie en in het Europese parle
ment. En ook ziet het er. naar uit. dat
bij dit loven en bieden Nederland (en
de Benelux) niet ge
makkelijk aan het
langste eind zal
trekken, vooral niet
eer Frankrijk
Duitsland het
eigenlijk al eens geworden zijn over
een soort verdeling van de markt. Dat
worden dus heel moeilijke besprekingen
en wij wensen de Nederlandse onder
handelaars al bij voorbaat sterkte toe.
Wij wensen aan hen ook toe. dat men
naar hen althans zal willen luis
teren en met hen zal willen praten.
Dat laatste is namelijk niet altijd het
geval. Een klein voorbeeld ter illustra
tie. Woensdag vergaderde in Straats
burg het Europese parlement om on
der meer te luisteren naar ir. Posthu
mus. die sprak over de plannen van.de
E.E.G.-commissie voor het Europese
vervoersbeleid (zie boven). Na zijn Ui
tleidend betoog wierpen de parlements
leden zich evenwel op het beleid van
de Hoge Autoriteit der Kolen- en Staal
gemeenschap. waaraan ze uren hebben
besteed. Omdat de (Franse) voorzitter
van de Euratomcommissie ongeduldig
werd, gaf men hem tussentijds gelegen
heid zijn verslag in te dienen.
De debatten kabbelden daarna voort,
totdat de burgemeester van Straatsburg
leen cocktailuurtje aanbood. Men het ir.
[Posthumus in zijn vervoersbeleidhcmd
staan en snelde naar het cocktail
uurEen volgende dag zou men
wel eens babbelen over dat. wat ir.
Posthumus had gezegd. Zo gaat dat ln
dit gezellige Europese parlement:
Nederland is niet het enige land, dut
aangeknaagd wordt door Euroleed.
jOok op Belgisch grondgebied wonen vele
bedroefde lieden en uit Belgische bladen
is ons gebleken, dat men gedurende de
laatste weken vooral pijn ondervond van
het landbouwbeleid. In Nederlandse
landbouwbladen zijn die Belgische klach
ten overgenomen en men had wel be
grip voor de Belgische problemen. Er
leven voornamelijk twee grote bezwaren
in België. Men vindt dat er teveel tijd
is besteed aan de kwestie van de ge
meenschappelijke graanprijs, waar men
op korte termfjn toch niet uit kon ko-
imen. En men meent, dat te Brussel
I geprobeerd wordt diverse t andere i
landbouwproblemen zodanig tot in de fi
nesses te regelen, dat er duizend
ën één kleine strijdvragen worden op
geworpen, welke de zaken nodeloos op
houden.
Nu zijn wij het niet eens met de Bel
gen wat de graanprijskwestie betreft,
maar dat kan hier terzijde gelaten
worden. De Belgische klacht over het
verfijnde detaillisme echter is volkomen
gemotiveerd. In de eerste plaats werkt
de Europese commissie bijzonder ver
fijnd en daarna komen de landbouw
economen van elk der aangesloten lan
den zich nog eens met aflerlei kleine
of zelfs pietepeuterige belangen op het
economisch slagveld werpen.
De landbouweconomische medewerker
van „Het financiële Dagblad" 'Amster
dam) gaf van dat kleine gedoe een
lachwekkend voorbeeld.
Tot voor kort was er in de regelin
gen voor de intercommunautaire han
del in onderdelen van varkens nog een
klein lekje, omdat er geen aparte re
gelingen bestonden voor varkens
staartjes of althans niet duidelijk was
tot welke rubriek deze onderdelen
moesten worden gerekend. Een en an
der in verband met de heffingen en
toeslagen op de in- en uitvoer van de
ze gekrulde staarten.
Nadat door een aanvullende regeling
dit lek was gedicht, stelde een afge
vaardigde in de Westduitse Bondsdag
aan de minister van landbouw de vraag
lof er nu ook een voldoende bescherming
voor „schweinsohren" bestond. De mi-
I nister ging deze vraag ernstig en or.-
I vervaard te lijf en zette uitvoerig uit
een dat varkensoren tot de afvallen
moeten worden gerekend.
Daarop bedankte de vragensteller de
minister zeer vriendelijk maar voegde
er aan toe dat hij eigenlijk gedoeld had
'op een bepaald soort geglazuurde koek
jes. die in Duitsland „Schweinsohren"
worden genoemd. Hij sprak de hoop uit,
dat er ook daarvoor voldoende bescher
mingsmaatregelen bestaan.
-4-
Na aardbeving in
Japan 25 doden,
11 vermisten
Volgens de gegevens van de politie
zijn er als gevolg van de aardbeving
van dinsdag in Japan 25 doden geval
len. Er zijn 377 mensen gewond ge
raakt en elf mensen worden vermist.
De schade wordt op 280 miljoen dollar
geschal.
De Nederlandse ambassade in Tokio
heeft gemeld, dat er in het aardbe-
jvingsgebied in Japan geen woonach
tige Nederlanders zijn omgekomen of
'gewond.