PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT ALBERTSTAD WEER BELEGERD Vrouwen en kinderen ontvluchten rebellen Consument profiteert van de Euromarkt if In 1970 reeds ruim 2 miljoen personenauto's Recreatieplan Bruinisse in Grevelingen CHAOTISCHE SITUATIE IN KONGO Vlet overvaren - schipper en kind verdronken Jachthaven en bungalowpark voor de toekomst; zeilschool als voorloper Euroleed De slaarten 207e jaargang - no. 243 WAARIN OPGENOMEN DE MIDDELBURGSE, VLISSINGSE, GOESE. BRESKENSE COURANT EN VRIJE STEMMEN Vrijdag 19 juni 1964 Directie: F van de Velde. P. B, den Boer en W. de Pagter. Hoofdredactie; W. Leertouwer Walstraat 68-60 tel. 2355 (b.g.g. red. 3508. adv. 3647/3643); Middelburg: Markt 51. tel. 3841 (b.g.g. red. 2V78/316S. adv. 23J5JGoes: Gr. Markt 2. t 2911: Zierlkzee: red. tel 2425. adm. teL 2094 Adv. pr. 32 ct. p. mm. Min. p. adv. ƒ4,80. Ingez. med. 3 x tarief. Kleine adv. (max. 8 regels) 32 ct- p. regel min. 1,60). „Brieven 1 ƒ10.- p. kw. Losse nummers 15 Bureaus: Ooitbure: tel 23S6; Temetlier.Arsenaal»' 3 dit blad" 25 ct. meer. Giro *8300 P.Z.C.. Volgende week beslissing over Willem Barentz Pagina 3 De Belgische minister van buiten landse zaken. P. H. Spaak, heeft gis teren verklaard, dat België niet zal deelnemen aan de militaire operaties van de Kongolese regering. De minis ter zei dit in antwoord op kritiek van socialistische en communistische ka merleden tijdens het vragenuurtje in de Kamer van Volksvertegenwoordi gers op het zenden van een detache ment van de Belgische luchtmacht naar Kongo. Hij verklaarde, dat dit uitsluitend moet worden gezien als uitvoering van het verdrag met Kongo over tech nische bijstand, waarbij hij de parle mentsleden verzekerde, dat het Bel gische luchtmachtpersoneel niet mag deelnemen aan militaire operationele operaties. Seniwe gevangen? Consul Humblet verklaarde berich ten te hebben ontvangen dat de gouverneur van de provincie Noord-Katanga, Jason Sendwe, de stad zou hebben ontvlucht. Kongo lese troepen zouden hem echter hebben gepakt en hem naar Albert- stad hebben teruggebracht. Het staat nog niet vast of Sendwe ge vangen is genomen of onder be scherming van het Kongolese leger is gesteld. Gedurende de vorige mislukte staatsgreep in Albertstad werd Sendwe eveneens gevangen genomen. Humblet verklaarde dat de evacuatie van de Europese vrouwen en kinderen ait Albertstad door de Kongolese re gering in Leopoldstad was gelast. Op het einde van de vorige maand verd Albertstad ingenomen door Ba- loeba's en bleef 32 uur in hun handen. Nadat het vliegveld van de stad was vrijgemaakt en Kongolese para's wa ren geland kon de stad worden ont zet. Ongeveer 200 rebellen vonden toen de dood. „Savannah" in Bremerhaven Het eerste koopvaardijschip met atoom voortstuwing ter wereld, de Amerikaan- ven aangekomen. Het is voor het eerst „Savannah", is gisteren in Bremerha- dat het schip een Europese haven aan doet. Het zal ook Hamburg, Dublin en Southampton bezoeken. In het Noordlimburgse plaatsje Thorn zijn de eerste opnamen ge takt voor de film ,,'t Loopt de spuigaten uit", waarin de hoofdrol zal worden vertolkt door de Bel gische acteur Paul dammermam. De foto toont Paul Cammennans, die de. scène bekijkt vanuit het standpunt van de cameraman. Geen hulp Volgens in Elizabethstad ontvangen berichten zou Albertstad voor de tweede maal binnen een maand in handen van de rebellen zijn gevallen. De toestand is moeilijk te bepalen, maar vast staat dat de Oost-Katangese hoofdstad het zwaar te verduren heeft. De Belgische consul in Elizabeth stad, Etienne Humblet, heeft ver klaard dat gisteren alle blanke vrouwen en kinderen uit Albert stad werden geëvacueerd. De con sul deelde mee dat reeds 80 vrou wen en kinderen veilig en wel in de hoofdstad van het aan de overzijde van het meer van Tanganyika ge legen Boeroendi zijn gearriveerd. Gisteren verlieten 50 evacuées de bedreigde stad. Volgens de laatste in Elizabethstad ontvangen berichten zouden met oor logskleuren uitgedoste Baloebakrijgers gewapend met speer en pijl-en-boog de straten van Albertstad onveilig ma ken. Het 700 man sterke garnizoen van de stad zou zich afzijdig houden. Hieruit kan worden afgeleid dat de stad andermaal in handen der rebel len is gevallen. havenhoofd van de tweede petroleum haven In Roterdam, is in de nacht van woensdag op donderdag de motorvlet „Dirk" van het aannemingsbedrijf P. Troost uit Pernis overvaren door de sle per „Australië" van de sleepdienst P. Smit jr. Twee opvarenden van de vlet, de 43-jarlge schipper Willem Bakelaar uit Ouddorp en de 2-jarige Freddy Oor ten, het zoontje van de 31-jarige ma troos L. J. Corten uit Antwerpen, ver dronken. De matroos kon ter nauwer- nood door de bemanning van de „Austra lië" worden gered. Het ongeluk gebeurde toen de „Austra lië" bezig was met het verhalen van een Zweeds zeeschip. Bij het oostelijk haven hoofd kwam de motorvlet, kort onder de zuidelijke oever, zonder enige verlich ting, recht op de „Australië" af. On danks waarschuwingssignalen van de „Australië" hield de vlet haar noodlotti ge koers. De „Dirk" kwam dwars voor de steven van de sleper en zonk bijna onmiddellijk. Donderdagmiddag is de motorvlet „Dirk" gelicht. Het lichaam van het tweejarige jongetje werd in de vlet aangetroffen. Het lichaam van schipper Bakelaar werd donderdagmiddag opge- dregd. PROF. HALLSTEIN MAAKT BALANS OP Aantal auto's niet voor niets zo groot Prof. dr. Walter Hallstein, voorzit ter van de E.E.G.-commissie, heeft gisteren in Straatsburg verklaard, dat de groei en bloei van de E.E.G.- economie ongetwijfeld de gewone verbruiker in de gemeenschap ten goede is gekomen. De bloei die wij jaren hebben ge kend zou zonder de gemeenschap pelijke markt niet mogelijk zijn geweest, zo zei hij, en vast staat dat de lonen per hoofd van de be roepsbevolking met 56 procent zijn gestegen en de prijzen van de ver- bruiksartikelen met slechts 16 pro cent. Het verschil tussen deze cij fers geeft het voordeel aan dat de consument van de economische ontwikkeling heeft gehad. Het is niet voor niets, aldus Hallstein, dat het aantal personenauto's in de E.E.G. per duizend inwoners van 1960 tot 1963 van 78 tot 102 is gestegen. Hallstein verklaarde dit bij de in diening van het zevende jaarverslag van de E.E.G. bij het Europese par lement., waarin de E.E.G.-commissie verantwoordelijkheid aflegt voor haar doen en laten. De gemeenschap is halverwege de overgangsperiode, zei hij, en zij heeft bewezen een over weldigend succes te zijn. De tegen slagen die er zijn geweest konden vol gens hem de glans van de eerste zes jaar niet wegnemen. Waarschuwing Hallstein waarschuwde tegen een „onwaarachtige poliiieke unie" van de E.E.G.-landen. De E.E.G.-com missie is voorstander van uitbrei ding van de integratie tot andere gebieden en wel zo spoedig moge lijk, doch er is geen weg naar de' politieke unie, of beter gezegd een Europese federatie die om de be staande gemeenschappen heen voert. Die weg gaat er dwars door heen. Valt de economische gemeen schap uiteen, dan is de politieke gemeenschap voor onze generatie verloren, aldus Hallstein. Fusie Niet alleen een onwaarachtige poli tieke unie, maar ook een slechte fusie van de executieven of de systema tische ontkrachting van de meerder heidsbesluiten in de E.E.G. zouden de verdere integratie in gevaar kunnen brengen. Meer dan ooit is, volgens Hallstein. de verdere ontwikkeling van de E.E.G. nodig, aangezien op dit ogenblik elke stilstand reeds een stap achteruit zou zijn. De E.E.G. voorzitter pleitte voor een versnelde afbraak van de resterende douanatarieven tussen de zes part ners en een versnelde opbouw van het gemeenschappelijke buitentarief. Het verdiende aanbeveling de douane-unie bij het begin van de derde etappe der overgangsperiode (januari 1966) ver wezenlijkt te hebben. Een voltooid ge meenschappelijk buitentarief was vooral van belang voor de Kennedy- ronde en de definitieve vervlechting van de zes nationale economieën zou een sterke druk uitoefenen om verdere maatregelen in het bijzonder op het gebied van de gemeenschappelijke handelspolitiek, monetaire politiek en conjunetuurpolitiek niet meer uit te stellen. In het verband van de Kennedy-ronde zei Hallstein. dat spoedig een ge meenschappelijke graanprijs in de E.E.G. moet worden vastgesteld, om dat anders in Genève stilstand zou intreden, evenals in het gemeenschap pelijke landbouwbeleid. WÜ Korncir: vvsisr, WQfit v/r- hebben noc> qeen ontwoord^P "jop de yoriae keer. Weer demonstratie brandweerlieden in Amsterdam Evenals op 5 juni hebben 150 Amster damse brandweerlieden gisterochtend een demonstratieve mars door de stad gemaakt die eindigde bij het stadhuis, waar vertegenwoordigers van de demon stranten werden ontvangen door de hoofden van algemene- en personeels zaken van de gemeente. Men besprak hier een adres dat men aan de raad wil sturen en waarin optrekking van de sa larissen overeenkomstig de voorstellen van de vakorganisaties wordt geëist. De brandweerlieden is medegedeeld dat van de brandweer naar salarisverbete- b. en w. van Amsterdam het streven ringen volledig steunen, maar dat de be slissing in Den Haag moet worden geno men. Hierop besloten de brandweerlieden het adres toch naar de raad te sturen echter zonder de passages waarin de houding van b. en w." wordt bekritiseerd. EUROPEES PARLEMENT AKKOORD MET VERVOERSBELEID Het Europese parlement heeft giste ren de voorstellen der E.E.G.-com missie van minimum- en maximum prijzen voor het vervoer en een ver gunningenstelsel op basis van een gemeenschapscontingent goedgekeurd. De Europese afgevaardigden hebben echter een aantal- wijzigingen in de voorstellen geadviseerd, sommige van principiële aard en zeer ingrijpend, waarvan hun goedkeuring afhankelijk is. Zo is eer» verdeelsleutel voor het communautaire contingent voor de eerste twee jaar, waarbij Nederland negentien procent van het totaal zou krijgen, geschrapt. Het contingent moet volgens het parlement gedeeld worden op basis van de ontwikkeling van het verkeer, de vraag naar ver voer, de capaciteit der vervoerders en dergelijke. Vijf Nederlandse afgevaardigden heb ben tegen het stelsel van minimum- en maximumprijzen (de zogenaamde margetarieven) gestemd, te weten, de Christen-Democraten Blaisse, Lardi- nois. Schuyt en Van der Ploeg en de liberaal Berkhouwer. De Nederland se socialisten stemden met hun frac tie voor. De heer Kapteyn verklaarde daarbij, dat hij alleen instemde, omdat hij geen andere mogelijkheid zag om een begin met een Europese vervoers- politiek te maken. \.N.W.B. VERWACHT: Uitblijven van een alarmsysteem langs wegen onbevredigend Het jaarverslag van de thans tach tigjarige Kon. Toeristenband A.N. W.B. noemt het uitblijven van een alarmsysteem langs de autowegen onbevredigend. De A.N.W.B. verklaarde zich bereid in het belang van de hulpverlening langs de weg bouw en inrichting van stations en de kosten van de gehele radiodienst ad 2.7 min gulden voor zijn rekening te ne men, mits het ryk telefoonzullen en ka bels, die ongeveer 25 min gulden moeten kosten, betaalt. Daarbij zouden de ex ploitatiekosten van de wegenwacht niet onaanzienlijk stygen. Ondanks het stag neren van het overleg hierover heeft de A.X.W.B. in 1963 drie nieuwe wegen wachtstations geopend. Ledental Het ledental van de bond groeide met 50.000 tot 565.105, dat van de wegen wacht van 369.573 tot 410.332. Nieuwe kantoren werden in Maastricht, Heer len en Hilversum geopend, nieuwe teeh- no-stations in Maastricht, Arnhem en Haarlem. Volgens het jaarverslag was Italië de grootste trekpleister voor vakantiegan gers in 1963. ook al liep het percentage reizigers naar dat land van 26.9 naar 22.4 terug. Duitsland handhaafde zich op de tweede plaats. Frankrijk, Joego slavië en Griekenland kregen meer Ne derlandse toeristen, dan in voorgaande jaren, rnaar het bezoek aan Spanje liep iets terug. Het stijgen van Italiaanse en Spaanse logiesprijzen zal. zo meent de bond, aan deze ontwikkeling niet vreemd zyn. Nederland telde in 1963 twee miljoen kampeerders. De bond gaf 67.000 in ternationale kampeercarnets en 553.000 kampeerkaartén af. Verkeer ar.dera ftantlijn „Roept de recreatie steeds zwaarder we gende zorgen op, ook de problemen die het verkeer stelt zijn welhaast onvoor zienbaar, nu moet worden geconstateerd, dat alle prognoses op dit gebied steeds weer door de werkelijkheid worden ach terhaald", aldus het jaarverslag. Stelde het A.N.W.B.-jaarover/.Icht 1960 nog dat Nederland in 1970 mini maal 1.385.000 personenauto's en maxi maal 1.760.000 wagens zou lellen, nu is wel zeker dat deze cijfers nog verre zullen worden overtroffen. Tlians moet: op grond van de steeds toenemende jaar- j lïjkse stijging worden aangenomen, dat er in 1970 ruim 2 miljoen personenauto's op onze wegen zullen rondrijden. Dat wij op weg zijn naar een autodichtheid van 1:6 in dat jaar is wel zeker. En voor 1980 moet wederom worden gerekend op een verdubbeling ten opzichte van 1970. I Wegennel De A.N.W.B. is tot de slotsom gekomen, dat voor de noodzakelijke uitbreiding en verbetering van ons wegennet een ver hoging van de huidige uitgaven ten be hoeve van wegen en bruggen met een ten minste 50 percent noodzakelijk zal zijn. Het percentage van het nationaal inkomen dat hieraan wordt besteed en dat momenteel 0.68 bedraagt, zal ten minste 1 moeten worden, dat van de Gebruikte auto's In 1963 zijn naar schatting van de A.N. W_B. 300.000 gebruikte auto's verhan deld. De import van autowrakken wordt elk jaar groter. De A.N.W.B. drong bij de minister nogmaals op spoed aan ten aanzien van de door de bond voorgestel de maatregel om het kentekenbewijs van bij een ongeval zwaar beschadigde auto's in te trekken. In 1963 verrichtte de teehnodienst 25 423 keuringen tegen 19.465 in 1962. Een stijging van ruim 30%. KIST MEEL ALS WAPEN BIJ JUWELENROOF IN LONDEN Vijf in witte overals gestoken mannen hebben gisteren een juwelier in de Londense wijk Hampstead beroofd van sieraden ter waarde van 400.000 gulden. Hun werkwijze was niet alledaags. Achter elkaar be traden zij de winkel. De voorste, een lange, zware man, droeg een kist meel. Kalm stortte hij zijn vrachtje over het hoofd van een van de aanwezige klanten. In de wolk die ontstond maakten zyn maats snel hun keuze. Men vertrok in een auto, die buiten met lopende motor stond te wachten. Wederom slachtoffertje van Keulse maniak overleden Donderdag is wederom een slachtoffer tje overleden van de aanslag die een krankzinnige vorige week met een zelf vervaardigde vlammenweroer op een school in Volkhoven, bij Keuien. pleeg de. Ditmaal bezweek de negen jaar oude Rosel Röhrig, die bij de aanslag zware brandwonden aan haar benen had opgelopen. De daad van de psy chopaat heeft tot dusver het leven ge kost aan twee onderwijzeressen en vier kinderen. Dertien kinderen en een onderwijzeres liggen nog in het zieken huis. TOEKOMSTIG WATERSPORT-DORADO.. BRUINISSE heeft de eerste aanzet tot een stuk toekomst in de recreatie aan de Grevelingenbekken nu uitgewerkt op papier staan. Dat bestaat uit een plan voor een jachthaven westelijk van de bestaande Delfawerkhaven van rijkswaterstaat in eerste in stantie, met op langere termijn een uitgestrekt bungalowpark op de droogvallende gronden voor de zeedijk. Op dit moment is er al een „voorloper": de vestiging van de zeilschool „Nieuwkoop". Een onderneming, die zoals gemeld van de Zuidhohandse plassen wordt overgeplaatst naar het toekomstige watersportdorado, het Grevelingenbekken. Deze zomer zal de zeilschool al met „proefles sen" starten. Het is de bedoeling, dat de school wordt onderge bracht in het restaurant „Bru" achter het Deltakantoor in Brui nisse. De zeilschool „Nieuwkoop" zal op den duur worden ingepnst in het nieuwe recreatieplan, dat Brninisse probeert te realiseren. De jachthaven is gedacht haaks op de dijk. naast dc beslaande werkhaven. De westelij ke urm van deze werkhaven zou dan moeten fungeren als de ene haven- dam, de andere glooiing zou moeten komen tegen het bungalowpark. Op de kop van de pier wil men een res taurant bouwen en In de 350 meter lange haven zullen de jachtjes aan steigers kunnen afmeren. Dit onderdeel van de plannen wil de gemeente op betrekkelijk korte ter mijn van de grond krijgen. Burge meester C. H. van der Linde is bij zonder enthousiast over de nieuwe mogelijkheden, die hiermee aan Brui nisse worden geboden. „Natuurlijk zullen we erop blijven hameren, dat de mosselcultuur voor Zeeland en dus ook voor Bruinisse behouden moet blijven. Dat staat voorop. Maar hier. in de recreatie, liggen geheel nieuwe kansen. Daar moeten we vroeg bij zijn". Met het initiatief van de Nieuwkoop- se zeilschoolondernenier D. L. Schaap is de burgemeester van Bruinisse daarom ook bijzonder ingenomen. Met een aantal zeilboten, instruc teurs en een groepje leerlingen heeft hij de afgelopen week de Grevelingen ..verkend". En in de ervaringen heeft de heer Schaap nieuwe mogelijkheden ontdekt. „In Nieuwkoop kon ik geen metei meer uitbreiden. De plassen zitten er vol met watersportliefhebbers. Bo vendien doet men er alle moeite om iedere vierkante meter natuur om zichtig te beschermen. In de Greve lingen is nu nog volop ruimte'. Het is wel leuk om de eerste te zijn. Daar komt bij, dat veel jachtenbouwers hun scheepjes gaan aanpassen aan het grotere water. Zodoende ontstaat er ook een nieuw onderdeel van de opleiding: je meet je gaan afstem men op belangstelling van gevorder de zeilers van de plassen voor het Zeeuwse water". In restaurant „Bru" De heer Schaap wil aan het eind van de zomer terugkomen om zijn plannen nader uit te werken. Hij niiiil erop om in de eerstkomende jaren in de werkhaven van Bruinisse 10 tot 15 ïnstructiejachten te stationeren. Dat betekent 60 leerlingen en 15 in structeurs. Zoals gezegd: aan de wal wil hij de school onderbrengen in het huidige, scmi-permanente restaurant „Bru", dnt voor slaapplaatsen en in structieruimte natuurlijk zal moeten worden uitgebreid. De exploitant van dit restaurant wil zich in de naaste toekomst midden op de Grevelingc: dam vestigen. De instrucliejachten van de zeilschcs. zullen vanuit de werkhaven de Gre velingen opvaren. Bijna acht uur per dag. Zolang de Grevelingen nog geen meer is, aan twee kanten afgesloten, is het traject van de lessen erg af- (Zie slot pag. 2 kot. 5) De hemel van dc Euromarkt i« in de laatste maanden noga) bewolkt geraakt. Levensgrote conflicten en tegenstellingen gaven en geven c Euromarktwolken soms een dreigend aanzien. Op dit ogenblik is men in Nederland nogal ontstemd over de zwarte wolk, welke de toekomst ver duistert van de Nederlandse Internatio nale wegvervoerders. De commissie van de E.E.G. streeft naar een contingente- ring. waarbij de Nederlandse bedrijven, die thans veertig procent van het Ku- erzorgen. teruggedrukt zouden worden ot 19 procent. Bovendien wil men het vrije goederenvervoer tussen Ne derland. België en Italië beëindigen om die contingcntering strikt te kunnen doorvoeren. Vanzelfsprekend is de Nederlandse In ternationale Wegvervoeraorganlsatie hevig in verzet gekomen tegen deze amputatie. Woensdag vergaderde deze organisatie in Utrecht en daar sprak de staatssecretaris van verkeer en water staat, de heer M. J. Keyzer. Hij had geen goed woord voor de plannen van de Europese Commissie Dus zegde hij aan de wegvervoerders de volle steun van de regering toe. De staatssecretaris bepleitte zelfs een nog verdere vrijma king van het Beneiuxverkeer en wat de Europese vervoerspolitiek betreft, wenste hij tenminste de handhaving van historische rechten. Dat klinkt prettig voor d< voerders, die overigens ni verwacht hadden van "de Nederlandse regering. Maar het ziet er helaas naar uit. dat het toch wel een spel van loven en bieden zal worden bij de Europese commissie en in het Europese parle ment. En ook ziet het er. naar uit. dat bij dit loven en bieden Nederland (en de Benelux) niet ge makkelijk aan het langste eind zal trekken, vooral niet eer Frankrijk Duitsland het eigenlijk al eens geworden zijn over een soort verdeling van de markt. Dat worden dus heel moeilijke besprekingen en wij wensen de Nederlandse onder handelaars al bij voorbaat sterkte toe. Wij wensen aan hen ook toe. dat men naar hen althans zal willen luis teren en met hen zal willen praten. Dat laatste is namelijk niet altijd het geval. Een klein voorbeeld ter illustra tie. Woensdag vergaderde in Straats burg het Europese parlement om on der meer te luisteren naar ir. Posthu mus. die sprak over de plannen van.de E.E.G.-commissie voor het Europese vervoersbeleid (zie boven). Na zijn Ui tleidend betoog wierpen de parlements leden zich evenwel op het beleid van de Hoge Autoriteit der Kolen- en Staal gemeenschap. waaraan ze uren hebben besteed. Omdat de (Franse) voorzitter van de Euratomcommissie ongeduldig werd, gaf men hem tussentijds gelegen heid zijn verslag in te dienen. De debatten kabbelden daarna voort, totdat de burgemeester van Straatsburg leen cocktailuurtje aanbood. Men het ir. [Posthumus in zijn vervoersbeleidhcmd staan en snelde naar het cocktail uurEen volgende dag zou men wel eens babbelen over dat. wat ir. Posthumus had gezegd. Zo gaat dat ln dit gezellige Europese parlement: Nederland is niet het enige land, dut aangeknaagd wordt door Euroleed. jOok op Belgisch grondgebied wonen vele bedroefde lieden en uit Belgische bladen is ons gebleken, dat men gedurende de laatste weken vooral pijn ondervond van het landbouwbeleid. In Nederlandse landbouwbladen zijn die Belgische klach ten overgenomen en men had wel be grip voor de Belgische problemen. Er leven voornamelijk twee grote bezwaren in België. Men vindt dat er teveel tijd is besteed aan de kwestie van de ge meenschappelijke graanprijs, waar men op korte termfjn toch niet uit kon ko- imen. En men meent, dat te Brussel I geprobeerd wordt diverse t andere i landbouwproblemen zodanig tot in de fi nesses te regelen, dat er duizend ën één kleine strijdvragen worden op geworpen, welke de zaken nodeloos op houden. Nu zijn wij het niet eens met de Bel gen wat de graanprijskwestie betreft, maar dat kan hier terzijde gelaten worden. De Belgische klacht over het verfijnde detaillisme echter is volkomen gemotiveerd. In de eerste plaats werkt de Europese commissie bijzonder ver fijnd en daarna komen de landbouw economen van elk der aangesloten lan den zich nog eens met aflerlei kleine of zelfs pietepeuterige belangen op het economisch slagveld werpen. De landbouweconomische medewerker van „Het financiële Dagblad" 'Amster dam) gaf van dat kleine gedoe een lachwekkend voorbeeld. Tot voor kort was er in de regelin gen voor de intercommunautaire han del in onderdelen van varkens nog een klein lekje, omdat er geen aparte re gelingen bestonden voor varkens staartjes of althans niet duidelijk was tot welke rubriek deze onderdelen moesten worden gerekend. Een en an der in verband met de heffingen en toeslagen op de in- en uitvoer van de ze gekrulde staarten. Nadat door een aanvullende regeling dit lek was gedicht, stelde een afge vaardigde in de Westduitse Bondsdag aan de minister van landbouw de vraag lof er nu ook een voldoende bescherming voor „schweinsohren" bestond. De mi- I nister ging deze vraag ernstig en or.- I vervaard te lijf en zette uitvoerig uit een dat varkensoren tot de afvallen moeten worden gerekend. Daarop bedankte de vragensteller de minister zeer vriendelijk maar voegde er aan toe dat hij eigenlijk gedoeld had 'op een bepaald soort geglazuurde koek jes. die in Duitsland „Schweinsohren" worden genoemd. Hij sprak de hoop uit, dat er ook daarvoor voldoende bescher mingsmaatregelen bestaan. -4- Na aardbeving in Japan 25 doden, 11 vermisten Volgens de gegevens van de politie zijn er als gevolg van de aardbeving van dinsdag in Japan 25 doden geval len. Er zijn 377 mensen gewond ge raakt en elf mensen worden vermist. De schade wordt op 280 miljoen dollar geschal. De Nederlandse ambassade in Tokio heeft gemeld, dat er in het aardbe- jvingsgebied in Japan geen woonach tige Nederlanders zijn omgekomen of 'gewond.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1964 | | pagina 1