WATERZIGEUNERS HOUDEN VAST AAN DE OUDE GEBRUIKEN Zaterdag 30 mei 1964 zaterdagnummer KANALEN Nederland kent ze als geen ander land. Toch vindt men ze ook bui ten onze grenzen. Zo waren wij enigszins verbaasd, toen wij hoorden dat in Enge land de kanalen een totale lengte heb ben van 3200 km. De economische bete kenis dezer „waterstraten" is echter ge ringer dan die van de Nederlandse ka nalen. rve spoorwegen en het wegtransport nemen In Engeland een veel groter deel van het totale goederenverkeer voor hun rekening dan bl) ons. Ja, er zijn economen, die zich afvragen of de Engelse kanalen enige uitzonderingen daargelaten ln de komende jaren nog wel de moeite van het onderhoud zullen lonen. An- 4ire gezegd, of de kosten van onderhoud ge- rMhtvaardigd zijn, gezien het geringe econo mische nut van de kanalen. Op het ogenblik bedraagt de omvang van het goederentransport via de kanalen in Engeland ruim tien miljoen ton per jaar. Het zijn vrijwel uitsluitend massagoederen, die per binnenschip worden vervoerd. Ongeveer 50% komt voor rekening van de steenkool. De rest be staat uit aardolieprodukten. ertsen, metalen en soortgelijke goederen Het behoeft wel geen betoog, dat goederen, waarvoor snelvervoer nodig ls. ook in Engeland niet per binnenschip worden getransporteerd, SOMMIGE Engelse kanalen bevinden zich nog steeds in uitstekende staat. In hoofd zaak zijn dit de waterwegen tussen het indu striegebied der Midlands en de belangrijkste riviermonden. Te noemen zijn in dit verband de Theems, de Severn, de Humber en de Mer sey. Naar het zich laat aanzien, zullen de hier bedoelde kanalen ook in komende tijden als goederentransporlweg van betekenis bljj- ven. Anders is het gesteld met een aantal der ove rige kanalen. Hieraan besteedt men nog maar weinig zorg. Vroeger waren zij stellig van be lang. doch eigenlijk al sedert de opkoms.t der spoorwegen na 1830 namen zij In betekenis af. De „IJzeren Baan" won van de „Waterstraat"! Aan de schilderachtigheid, ja, aan de schoon heid van het landschap ls dat echter ten goe de gekomen Want zo'n oud, weinig onderhou den kanaal mist het zakelijk karakter, dat een goed onderhouden kanaal kenmerkt. Het valt als het ware terug in de natuurstaat. De rechtlijnigheid, de strakheid verdwijnen. Ge moedelijkheid en begroeide oevers verlenen zo'n „waterstraat op leeftijd" een eigen schoon heid. WIE. als Nederlander, langs een Engels ka naal wandelt, wordt al spoedig getrof- fea door de vorm der schepen, die er varen. Terecht dragen zij de naam „long boat". Het zijn lange, smalle schepen. Bij een lengte van meer dan twintig meter bedraagt hun breedte niet veel meer dan twee meter. De capaciteit van zo'n „long boat" is ongeveer vijftig ton. De woonverhoudingen aan boord zijn verre van ideaal. Het gezin van de schipper woont in de kleine kajuit. Dit vertrekje is zowat vier me ter lang en twee meter breed. Het dient tot woonkamer, slaapkamer en keuken voor de schipper, de schippersvrouw en de schippers kinderen. Evenals ln Nederland is in Engeland het vak van binnenschipper veelal „erfelijk". Mede hierdoor en door het feit, dat de schippers een aparte, tamelijk gesloten groep vormen zijn tal van oude gebruiken en tradities nog steeds in zwang gebleven, al heeft natuurlijk de moderne tijd ook in Engeland het bestaan der „waterzïgeuners" (als hoedanig een onzer Engelse vrienden de binnenschippers waarde rend kenschetste) beïnvloed. Toch zijn ook thans de meeste Engelse binnenschepen net als in voorbije eeuwen nog kleurig beschilderd. In de kajuiten treft men dikwijls zeer fraai hout snijwerk aan, alsmede schilderingen, die bloe men, kastelen en wat dies meer zij voorstellen. Ook de gebruiksvoorwerpen zijn soms versierd met schilderwerk. Nog zijn niet alle jaarpaden verdwenen, doch meer en meer zijn toch in deze eeuw motoren in zwang gekomen Het is in Engeland ge bruik, dat een sleep bestaat uit twee „long boats" Voorop vaart het met een motor uit geruste schip. Als „trek" volgt dan het motor- loze schip. DE woningnood, die evenals bij ons in En geland na de oorlog de woonwijze sterk beïnvloedde, leidde er toe, dat tal van „long boats" een nieuwe bestemming kregen: Die van woonschip. Soms dienen zij een gezin tot blijvende woning. Ook wel komt. het voor, dat zij ais weekendhuisje of zomerverblijf zijn in gericht. Daar de burgers van de wal hogere eisen stellen aan de woonruimte dan de binnen, schippersgezinnen, bracht de omschakeling van vrachtschip tot woonschip in de regel met zich mede, dat ingrijpende verbouwingen plaatsvonden. De laadruimte van de „long boat" werd veranderd in woon- en slaapver trekken. Thans vindt men op de Engelse ka nalen tot woonschepen verbouwde „long boats" die wat „gemakken" betreft niet onderdoen voor menige moderne service-flats. Engeland kent zelfs een vereniging, de ..Bin nenwateren Associatie" (Inlands Waterways Association), die beoogt, het leven en het wo nen op de kanalen aangenamer en gezelliger te maken. Voorts ijvert zij voor intensivering van de watersport op de kanalen Zo nu en dan organiseert zij ook een Boat Rally, waarbij dan tal van „long boats" samenkomen en hun bewoners nuttige en gezellige bijeenkomsten beleggen Zo'n raily we waren tegenwoordig bij een te Market Harborough in de Midlands, gelegen aan het Grand Union Kanaal biedl een uitstekende kans om eens rond te neuzen aan boord van de „long boats" waterka melen zei een kwajongen wat oneerbiedig, toen de trotse eigenaar van zo'n woonschip over zijn waterkasteel sprak —en een indruk te krijgen van het leven op de Engelse kana len. Overigens: water kameel moge dan een on eerbiedige bestempeling zijn, het ls niettemin tevens een naam, die gelet op de vorm van zo'n „long boat" niet gek gekozen is. Reportage over de „Lange schepen", die met kleine kojuiten en ouderwetse decora ties toonaangevend zijn op de Engelse konalen. Met op de foto's: Linksboven: hei uitvaren van een sluis. Eerst hebben de boten de sluizen. In de sluiskolk een typische long boat; de schippers- naast elkaar gelegen. Als de achtersteven van de motorboot de vrouw sluit de sluisdeuren. Rechtsonder: ook in Engeland heeft boeg van het sleepschip passeert, grijpt de schipper het touw de schippersvrouw het verre van gemakkelijk. Ze moet voor de en maakt het vast. Rechtsboven:'Engeland en Wales tellen in huishouding zorgen, helpt haar man aan boord en overdag, a!s totaal 45 kanaaltunnels. Hier een „long boat" in de lange er gevaren wordt, komt ze niet toe aan het bereiden van een Blisley Tunnel in de route londen-Birmïngham. Linksonder: In warme maaltijd. Dat komt pas aan de beurt als men na zons- Engeland bedienen de schippers en hun vrouwen veelal zelf ondergang stilligt.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1964 | | pagina 9