8 Installatie twee burgemeesters op 1 juni a.s. Drs. Verburg in Gent Schepen worden reparatiedokken van Sloewerf binnengetrokken Brand in loods te Middelburg Gisteren bezoek aan nieuwe gemeenten Informeel Supp-hose- nonrun UIT ZEELAND 'S MORGENS SNELLER PER SPOOR NAAR RANDSTAD Hofstede van 25 ha verkocht voor 2,5 ton ALMANAK De nieuwe burgemeesters van Tholen en Westerschouwen zul len op maandag 1 juni aanstaan de hun ambtsketen omhangen: zowel burgemeester J. L. van Boeijen van Tholen als burge meester H. P. Everwijn van Westerschouwen worden op die _l Herdenking Franse gevallenen in Kapelle De herdenking van de in de meidagen 1940 in ons land gesneuvelde Franse militairen, die op het centrale Franse militaire kerkhof te KapeUe een laatste rustplaats hebben gevonden, zal dit jaar weer een bijzonder karakter dragen. De plechtigheid, die zaterdag om half elf begint, zal door tal van autoriteiten worden bijgewoond, onder wie de Franse ambassadeur in ons land, graaf De Crouy-Chanel, de commissaris van de koningin in Zeeland, jhr. mr. A. F. C. de Casembroot en de generaal-majoor der mariniers, J. J. Q. Nass. H.M. de Koningin en Z.K.H. Prins Bern- hard zullen vertegenwoordigd worden door luitenant-kolonel W.R.A. baron van Tuyll van Serooskerken. Op de begraafplaats zal o.m. gesproken worden door burgemeester H. G. van Suijlekom en ds. M. Jospin als presi dent van Le Souvenir Francais des Pays Bas. Tijdens de plechtigheid, die ook dit jaar weer uitgaat van Le Souvenir Fran cais, zullen niet minder dan 25 kransen worden gelegd. De gehele plechtigheid zal worden op geluisterd door de Marinierskapel der Koninklijke Marine uit Rotterdam, ter wijl een detachement van de Koninklijke Marine en de Franse marine de erewacht zullen vormen. Na afloop zal er voor het gemeentehuis om twaalf uur een militair défilé plaats vinden. waarna een aubade door de marinierskapel zal worden gebracht. Breskense mijn gedemonteerd De mijn, die dinsdagmorgen door de Breskens 52 in de Wielingen is opge vist en die verankerd was bij de oosthavendam bij Breskens, is in middels door een ploeg van H. Ms. .Leersum" gedemonteerd. Aldus deelde men ons van marinezijde n dag in hun nieuwe ambt ge ïnstalleerd. Deze datum werd donderdag vastgesteld bij het oriëntatiebezoek, dat beiden aan bun nieuwe gemeente brachten. Westerschouwen zal zijn nieuwe eer ste burger om twee iiur installeren in een buitengewone vergadering van de rand. In Tholen gebeurt hetzelfde pen half uur later. Daarna hebben de inwoners van het stadje aan de Een dracht de gelegenheid om persoon lijk met burgemeester en mevrouw Van Boeijen kennis te maken, want na afloop van de raadsvergadering is er een receptie. Ook op de installatie van burgemees ter Everwijn in de raadzaal van Haamstede volgt een receptie en wel in het dorpshuis te Renesse. Het ge meentehuis is daar namelijk te klein voor. 's Avonds zullen de heer en mevrouw Everwijn een bezoek bren gen aan de vier andere kernen. De ze receptie begint om half vier. Burgemeester Van Boeijen (33) trok er gisteren een gehele dag voor uit om kennis te maken met Tholen. Waarnemend burgemeester mr. A. J. van der Hoeven haalde zijn opvol- §er af aan het station te Bergen op oom en stelde in het fraaie gemeen tehuis de raadsleden aan hem voor. Na deze kennismaking stond ook een bezoek aan de zieke wethouder J. van de Velde op het programma. Verder bezichtigde men de toekomstige ambtswoning van de familie Van Boeijen, het pand aan de Thoolse Markt van notaris E. D. van de Vel de. Ten slotte maakte de aanstaan de burgemeester een rondrit door het stadje. De heer Van Boeijen toonde zich tijdens het oriëntatiebezoek bij zonder Ingenomen met het fraaie ge restaureerde stadhuis. Maandag wordt de heer Van Boeijen beëdigd door Zeelands commissaris der koningin', jlir. mr. A. F. C. de Ca- sènfibroot. Het is de bedoeling, dat na afloop daarvan, met zijn echtgeno te, nog een bezoek brengt aan Tho len. slot van pagina 1 eeuw), de stilstand (Zeeland tot 1960) of de groei. Rotterdam en het Ruhrgebled hebben elkaar altijd opgeschrikt door het altijd vrij li berale regime over deze grens heen. Parijs heeft noordwest- Voor burgemeester H. P. Everwijn was het bezoek van donderdagmiddag aan zijn nieuwe Schouwse gemeente zuiver informeel. Hij kwam met zijn echtgenote naar Haamstede om er 'in het raadhuis loco-burgemeester P. L. Vis, wethouder L. v. d. Klooster en gemeentesecretaris W. J. de Jonge te ontmoeten en de datum van in stallatie vast te leggen. De heer en mevrouw Everwijn maakten tevens van de gelegenheid gebruik om met hot secretariepersoneel in Haamstede kennis te maken. Datzelfde deed ook de heer Van Boeijen in Tholen. Op de foto's: In het stadhuis van Tnolcn kwamen waarnemend burge meester nu-. A. J. van der Hoeven (links) en zijn opvolger onder hét schilderij „Salomo's oordeel" met elk aar in gesprek. In Westerschouwen begroette loco-burgemeester P. L. Vis (rechts) de nieuwe burgemeester en mevrouw Everwijn voor het gemeen tehuis in de kern Haamstede. (Foto's P.Z.C.) MET BEHULP VAN INTREKWAGENS Scheepbouwmeesters congresseerden in Vlissingen Enkele dagen geleden is de „in- haalinstallatie" van het kleinste dok (voor schepen tot 24.000 ton dwt.) op de Sloewerf „Schelde- poort" van de N.V. Koninklijke Maatschappij „De Schelde" uit Vlissingen voor het eerst beproefd. Alles ging tot volle tevredenheid van de werfdirectie. De/.e medede ling deed ir. J. H. Mul ook Houwer, een der Sclieldedirecteuren, giste ren tijdens het jaarlijks congres van de centrale bond van scheeps bouwmeesters in Nederland, dat in Vlissingen gehouden werd. De scheepsbouwmeesters brachten die dag als gasten van de directie van ,De Schelde" een uitgebreid be zoek aan de nieuwe Sloewerf, waar na ze hun jaarvergadering hielden in het Scheldekwartier. Het beproeven van de „inhaaiin- stallatie" van het kleine dok ge beurde toen dinsdag voor de eer ste maal een schip in één van de twee reparatiedokken werd ont vangen. Het betrof hier het bijna 5200 brt. metende Griekse vracht schip Antonia, dat voor het onder gaan van een kleine reparatie de eer te beurt viel om als eerste schip in de geschiedenis van de Koninklijke Maatschappij ,.Dc Schelde" een dok te worden bin nengetrokken met behulp van in- trekwagens. Aan elke kant van de langste dok- wand staat een dergelijke intrekwa- gen opgesteld. Wanneer het schip voor de ingang van het dok ligt, worden twee kabels aan de wagens vastge maakt, waarna de wagens met een lier langs de dokwand naar de ach terzijde van het dok worden getrok ken. Een man kan door het bedienen van twee handels op deze wijze het schip binnentrekken. Bij de dokingang staat een installa tie opgesteld, waarmee met behulp van lieren de dokdeuren geopend en gesloten kunnen worden. Aan deze installatie zijn tevens verhaal- koppen verbonden, waarmee de achterzijde van het schip bij het binnentrekken onder controle ge houden wordt. De Middelburgse brandweer is don derdag nagenoeg de hele dag in touw geweest ten gevolge van een brand, die 's morgens omstreeks half acht was uitgebroken in een loods aan de Nijverheidsweg op het groot industrie terrein. Een vijftienjarige werknemer van de N.V. M. L. Polak en Zoon had kort tevoren getracht om wat magne siumpoeder, dat hij aantrof in een vat in de loods in brand te steken. Het snel in brand vliegende lichtende ma teriaal deed de knaap schrikken, waarop hij het poeder weggooide. Spetters kwamen daarbij in twee vaten met magnesiumpoeder terecht. Een vuurhaard was toen snel ont staan. Met groot materieel kwam de brand weer erop af. Met een hoge-druk- spuit en daarna een lage-druk- en motorspuit gingen de brandweerlie den het vuur te lijf. Tot omstreeks elf uur duurde dat. Toen was de brand in de stenen loods waarin gesorteerd metaal stond opgeslagen bedwon gen. Er ontstond hoofdzakelijk schade door het in brand raken van jute zak ken. Van een boven de loods gelegen kantine sprongen de ruiten en zorgde de rookontwikkeling voor een vuilvet laagje. De omvang van de schade is nog niet bekend. Tot in de avond is de brandweer bezig geweest met nablus- Bij de foto: een beeld van de blus- singswerkzaamheden. (Foto P.Z.C.) Eigen constructie Hoewel deze wijze van inhalen in de scheepsreparatiewereld niet nieuw is, past de Vlissingse werf deze moderne methode voor het eerst in zijn geschie denis toe. Men is daarbij uitgegaan van een nieuwe, eigen constructie. In de morgenuren van hun congresdag bezochten de scheepsbouwmeesters de Sloewerf, waar zij in de grote zaal van het hoofdkantoor werden welkom ge heten door de heer J. W. Huplces, de president-directeur van de Schelde Vervolgens gaf ir. H. Wieringa,, hoofdingenieur van de rijkswaterstaat in het arrondissement Vlissingen een overzicht van de waterbouwkundige werken in het Sloegebied, waarna ir. Mulock Houwer zijn gehoor een aantal technische details over de dokken- bouw verschafte. Nadat ir. Wieringa enkele histori sche aantekeningen had gemaakt, ging hij nader in op de zee- en land verbindingen met het Zuid-Sloe. Hij wees er daarbij op, dat de vaar geulen langs de oevers zich hoege naamd niet verplaatsen. Hij toon- De deelnemers nan het congres van de centrale bond van scheepsbouwmeesters in Neder landdat in Vlissingen is gehou den, hebben donderdagmorgen een bezoek gebracht aan de nieuwe Sloewerf. (Foto P.Z.C.) de dit aan met een voorbeeld: toen rond honderd jaar geleden het ka naal door Zuid-Beveland gegraven werd werden de mondingen gepro jecteerd bij de vaargeul, die zich momenteel nog op dezelfde plaats bevindt. „Vastzetten' De waterstaatkundige betekenis van de Sloewerken is, dat men de oever, die in de afgelopen anderhalve eeuw rond 2 kilometer „naar binnen" ge drukt" werd. kon „vastzetten", waar door tevens de nu tot achterdijken ge worden zeeweringen beschermd kon den worden. Voorts wees ir. Wieringa er op. dat elk schip de 350 meter brede haven ingang dwars kan binnenvaren, terwijl het in de brede kom van 850 meter er achter makkelijk kan draaien. Ir. Mulock Houwer verklaarde, dat „De Schelde" bewust in het midden van het terrein begonnen is met de bouw van de twee reparatiedokken, omdat het daardoor mogelijk is door te gaan met de bouw van een repara- tiewerf en ten nieuwbouwwerf. De Scheldedirecteur toonde met behulp van enkele kaarten aan. dat het Zuid- Sloe-industriegebied bijna even groot is als het Botlekgebied. Na deze twee korte inleidingen stelden de congresgangers zich nader op de hoogte van vele technische details van de reparatiedokken, waarbij ze deskundige toelichting ontvingen Scheldefunctionarissen. 's Middags hielden ze in het Schelde kwartier hun jaarvergadering, die een besloten karakter droeg. Spoelbak viel van auto: scholier in Goes gewond Een 12-jnrlgc scholier uit Kapelle is donderdagmiddag gewond geraakt., toen h(i door een van een aanhangwagen vallende ijzeren spoelbak niet een wicht van 400 kilo werd geraakt op de Havendijk in Goes. De jongeman, H. M. uit Kapelle. reed per fiets over de Havendijk in de rich ting van de A. K. F., toen een hem te gemoetkomende vrachtauto met aan hangwagen bestuurd door J. K. uit Kruiningen de bak bij het passeren verloor. De wielrijder liep bij de val een gebroken arm en een flinke hoofdwon de op. Een passerende autmobilist bracht hem naar het ziekenhuis Oost- wal. Na daar behandeld te zijn kon de jongeman per auto naar huis worden gebracht. Frankrijk evenmin „toegestaan" zich te ontwikkelen als de rand stand Zeeland of Brussel de Vlaan- derens. De polarisatie werd in eer ste aanleg dus langs de belang rijkste steden geleid. Zo zoekt het zuiden van Zuid-Italië een „koe voet" in de omgeving van Milaan. In Sowjet-Rusland is de Oeral al enige keren „drager" geweest van nieuwe groeipolen. Drs. Verburg plaatste de as RotterdamLille in dit verband. In noordwest Frankrijk ziet men in dat de natuurlijke afzetweg is te vinden aan de oevers van Schelde en Maas en Rijn. De na tionale staten hebben door hun handelspolitiek en de infra- structuurpolitiek over de grens heen deze as in drieën geknipt. In plaats van een centraal ge bied is er altijd sprake geweest van randgebieden. De E.E.G. maakt alles anders, althans in principe. Wij zullen er evenwel voor moeten werken, een beleid moeten uitstippelen. De E.E.G. is een magnifieke doos. maar voor de vulling is actie nodig. Wij moeten daarom niet alleen spreken over de as Terneuzen— Gent. Dan beperken wij de (ook nu al imposante) groei. Het gaat er om de lijn LilleGent te creë ren, verder de lijn Terneuzen— Goes en vervolgens die naar de randstad. Het is een Belg geweest, de voortreffelijke verkeersdeskun- dige dr. A. de Waele, die er op heeft gewezen dat Nederland meer dan 50 van het grensoverschrij dend vervoer in deze richting in handen heeft. De gevaren of pers pectieven worden ten onzent te weinig beseft. Moet dan Gent bang zijn voor Rotterdam? Nee! Om weg of isolement zijn van „de groei nog nooit bevorderlijk geweest. On ze economische vooruitgang hangt immers af van specialisatie. De as RotterdamLille zal de polen, maar ook de tussenliggende knoop punten bevruchten: Gent, Terneu zen, de Sloehaven en in het klei nere Goes en Zierikzee. Spreker vestigde de aandacht op de kleine as VlissingenBergen op Zoom. Er liggen bijna uitsluitend plaatsen aan die groeien. Op deze „filosofie" berust het E.T.I.-rapport over dc vaste ver binding. Het is er de getalsmatige vertaling van. Noordwest-Frank rijk zal zelfstandiger worden ten opzichte van Parijs. Gedifferenti eerder vooral is zijn structuur, met vele verwerkende industrieën. De groei van de Vlaanderens is verheugend. Rotterdam krügt daar groot belang bij, evenals bij het sa menspel met Gent, Terneuzen en de Sloehaven. Het regeringsstand punt is in dit opzicht verouderd. Met alleen een goede E 10 weg (1970!) via Breda is men er niet. In de P.Z.C. van 4 mei heeft spre ker aangetoond dat langs deze weg in dat jaar 10.000 auto's per dag zullen passeren. Langs de Zoomse weg schat hij er 7000 en over de Westerschelde ook 7000. Dit zijn achtereenvolgens een 4-baans- en twee 2-baanswegen. De noord zuid-assen moeten dus gesplitst worden en op de E 3 van Lille via Gent naar Antwerpen moet bij Gent een deel via Terneuzen naar het noorden worden afgetapt. Drs. Verburg wilde dit verkeers- economische vraagstuk samen met Lille, Gent en Rotterdam bestude ren, waarbij provincies, de Kamers van Koophandel en de vervoersor ganisaties een breed kader moe ten vormen. Spreker ziet in deze studie de belangrijkste opdracht aan het E.T.I. voor liet komende jaar. mits zij natuurlijk wordt ver leend, want het E.T.I. is een staf orgaan dat zonder beleidsorganen niets kan en mag doen. niets kan en mag doen, zo besloot drs. Verburg. Van Zeeuwse zijde werd deze bijeen komst bijgewoond (behalve door de gedeputeerden Mes en Schorer) door burgemeester mr. H. Rijpstra van Terneuzen. wethouder H. A. M. A. de Meijer van Terneuzen, E.V.O.- voorzitter J. Duvekot, N.O.B.-secre taris R. J. van Strien en de secretaris van de Zeeuws-Vlaamse Kamer van Koophandel, de heer A. Hendrikse. BEWOLKT Half tot zwaar bewolkt met plaatse lijk wat regen. Zwakke tot matige wind, overwegend tussen zuid en zuidwest. Weinig verandering «n tem peratuur. ZON EN MAAN 1 mei Zon op 04.35 onder 20.39 Maan op 17.27 onder 03.51 VRIJDAG 22 MEI 1964 grote Libelle- troeven PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT De elegante steunkous f 17.90 Onzichtbaar dun Gegarandeerd laddervrij 4x sterker - f 2.95 De nieuwe dienstregeling van de Nederlandse Spoorwegen, die op 31 mei van kracht wordt, bevat niet veel belangrijke wijzigin gen. Wel zal de verbinding van Zeeland met de randstad op nieuw worden verbeterd. De trein, die om 5.48 uit Vlissingen ver trekt wordt versneld en gaat van Dordrecht (vertrek 7.29) naar Den Haag rijden, waardoor een nieuwe rechtstreekse verbinding tot stand komt. Reizigers uit Zeeland behoe ven dus niet meer in Dordrecht in dc overbezette trein die om 7.44 ver trekt, over (e stappen. De trein van Vlissingen naar Roosen daal (vertrek 6.10 uur uit Vlissin gen) komt enkele minuten vroeger in Roosendaal aan (7.17 uur) en wordt als nieuwe trein doorgetrok ken naar Dordrecht en rijdt vervol gens in de bestaande dienstregeling door naar Amsterdam. Zeeland krijgt dus nu ook met de trein van 6.10 uur een doorgaande verbinding naar Amsterdam. Tussen Roosendaal en Dordrecht zijn ook nog enkele stoptreinen toege voegd, waardoor verbetering ont staat in de verbindingen met Schou- wen-Duiveiand en Tholen. Deze verbetering is, zoals bekend, mede bereikt dank zij de bemoeiingen van de Kamer van Koophandel en Fa brieken voor Midden- en Noord-Zee land. Onder grote belangstelling heeft nota ris mr. ff. Zeljdlitz uit Hulst donderdag middag in de „Prins van Oranje" te Hulst in het openbaar een hofstede ver kocht, gelegen aan de Paalse weg (11) te Graamv. De aankondiging geschiedde in twee kopen, te weten de hofstede aan de Paalse weg te Graauw, bestaande uit woonhuis, schuren, varkenshok, erf en percelen bouw- en weidegrond met een totale oppervlakte van 19.81.95 hec tare en een perceel bouwland ten wes ten van de nieuwe weg Graatnv-Schelf- houtshoek niet een oppervlakte van 5.04.25 hectare. Het geheel werd voor niet minder dan 251.000 verkocht aan de gebroeders De Dobbelaere te IJzen- dijke. Voor gescheiden verkoop van de perce len bestond weinig belangstelling: de hofstede met bijbehoren bracht het tot 130.000. Op het perceel bouwland werd in het geheel niet geboden. Er waren in de zaal ongeveer 150 be langstellenden. Niet alleen uit het land van Hulst, maar ook uit België en vele plaatsen in Nederland. Er bestond voor al ook belangstelling van de zijde van boeren, wier bedrflf"ten offer is geval len aan de werken in de Zeeuws-Vlaam se kanaalzone. Hoewel de mosseladviesconimissie geen eensluitend advies heeft gekregen om te konien tot prijsverhoging voor de mosselen voor her seizoen 1964-'65 en cle vereniging van mosselhandelaren zelfs op prijsverlaging heeft aangedron gen, besloot het bestuur van bet pro- duktschap voor vis en visprodukten in de donderdagmiddag gehouden verga dering op voorstel van kwekerszijde de prjjzen voor do A- en C-soort ongewij zigd te laten en alleen die voor de B- soort met een gulden te verhogen en dus te brengen van 11,50 op f 12,50 per 100 kg. Het voorstel van dezelfde zijde om naast de A-soort nog een su per A-soort, te creëren en deze een gul den hoger te stellen dan de A-soort, na melijk op 14,50 per 100 kg, werd ver worpen. J. SCHOUTEN TE BREDA TER AARDE BESTELD Op de protestantse begraafplaats Zuilen te Breda is donderdag ter aarde besteld het stoffelijk overschot van do heer J. Schouten, die van april 1918 tot sep tember 1950 als leraar wiskunde was verbonden aan de „De Ruyterschool" te Vlissingen. De heer Schouten over leed zaterdag op 78-jarige leeftijd in Arnhem. De begrafenis werd van de zijde van de „De Ruyterschool" bijgewoond door drs. M. Braak, onder-directeur, en de heer J. W. van der Burgt, oud-onder directeur. Aan de groeve voerde onder anderen de heer Braak het woord. IN WESTERSCHOUWEN EN THOLEN (Advertentie) ki.AÏg bruining en bescherming PiGmaderm f2.95 Zeeuwse Kranten Een enerverend dagje gisteren. Een monster van Loch Nisse in Stavenisse, woonarken op het droge in Kortgene en een trouw hartige melding uit Nieuwerkerk, dat daar de bejaarde soosbezoe- kers dank hebben gebracht aan de comitéleden, die zich geen moeite hebben getroost om deze middagen zo aantrekkelijk mogelijk te ma ken. We hebben het toch maar veranderd. En dan, nog even uit de krant van woensdag, alwéér Zeeuwse varkens naar Duitsland. Nee, dat, is te gemakkelijk. Bovendien kwam gisteren, bij een behangende collega, op een muur althans, een krant uit 191(7 te voor schijn, die op haar voorpagina vriendelijk maande: „Weest vrien delijk tegen Duits sprekende toe risten" en dat viel in die dagen helemaal niet mee. Over naar de krant van dinsdag. Daarin bood een Vlissingse onder nemer gratis ijs, aan tegen inle vering van zijn advertentie. Vier Vlissingse jongetjes, bijna nog kleuters, pakten deze zaak krachtig aanzij vormden een kongsi en trokken woensdag, de dag van de ijs-uitgifte, van deur tot deur, „mevrouw, hebt U de P.Z.C. van gisterent Ze kwamen tot eenentwintig exemplaren, leder vijf ijsjes, zes voor de leider, omdat ie een jaar ouder was. Hadden zr. eens op Wolstraat 58-60 moeten bellen. Hadden se gelijk met een emmer tje om ijs gekund.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1964 | | pagina 2