8
Installatie twee burgemeesters op 1 juni a.s.
Drs. Verburg in Gent
Schepen worden reparatiedokken
van Sloewerf binnengetrokken
Brand in loods te Middelburg
Gisteren bezoek
aan nieuwe
gemeenten
Informeel
Supp-hose-
nonrun
UIT ZEELAND
'S MORGENS
SNELLER PER
SPOOR NAAR
RANDSTAD
Hofstede van 25
ha verkocht
voor 2,5 ton
ALMANAK
De nieuwe burgemeesters van
Tholen en Westerschouwen zul
len op maandag 1 juni aanstaan
de hun ambtsketen omhangen:
zowel burgemeester J. L. van
Boeijen van Tholen als burge
meester H. P. Everwijn van
Westerschouwen worden op die
_l
Herdenking Franse
gevallenen
in Kapelle
De herdenking van de in de meidagen
1940 in ons land gesneuvelde Franse
militairen, die op het centrale Franse
militaire kerkhof te KapeUe een laatste
rustplaats hebben gevonden, zal dit jaar
weer een bijzonder karakter dragen. De
plechtigheid, die zaterdag om half elf
begint, zal door tal van autoriteiten
worden bijgewoond, onder wie de Franse
ambassadeur in ons land, graaf De
Crouy-Chanel, de commissaris van de
koningin in Zeeland, jhr. mr. A. F. C.
de Casembroot en de generaal-majoor
der mariniers, J. J. Q. Nass.
H.M. de Koningin en Z.K.H. Prins Bern-
hard zullen vertegenwoordigd worden
door luitenant-kolonel W.R.A. baron
van Tuyll van Serooskerken.
Op de begraafplaats zal o.m. gesproken
worden door burgemeester H. G. van
Suijlekom en ds. M. Jospin als presi
dent van Le Souvenir Francais des Pays
Bas. Tijdens de plechtigheid, die ook dit
jaar weer uitgaat van Le Souvenir Fran
cais, zullen niet minder dan 25 kransen
worden gelegd.
De gehele plechtigheid zal worden op
geluisterd door de Marinierskapel der
Koninklijke Marine uit Rotterdam, ter
wijl een detachement van de Koninklijke
Marine en de Franse marine de erewacht
zullen vormen.
Na afloop zal er voor het gemeentehuis
om twaalf uur een militair défilé plaats
vinden. waarna een aubade door de
marinierskapel zal worden gebracht.
Breskense mijn
gedemonteerd
De mijn, die dinsdagmorgen door de
Breskens 52 in de Wielingen is opge
vist en die verankerd was bij de
oosthavendam bij Breskens, is in
middels door een ploeg van H. Ms.
.Leersum" gedemonteerd. Aldus
deelde men ons van marinezijde n
dag in hun nieuwe ambt ge
ïnstalleerd. Deze datum werd
donderdag vastgesteld bij het
oriëntatiebezoek, dat beiden aan
bun nieuwe gemeente brachten.
Westerschouwen zal zijn nieuwe eer
ste burger om twee iiur installeren
in een buitengewone vergadering van
de rand. In Tholen gebeurt hetzelfde
pen half uur later. Daarna hebben de
inwoners van het stadje aan de Een
dracht de gelegenheid om persoon
lijk met burgemeester en mevrouw
Van Boeijen kennis te maken, want
na afloop van de raadsvergadering is
er een receptie.
Ook op de installatie van burgemees
ter Everwijn in de raadzaal van
Haamstede volgt een receptie en wel
in het dorpshuis te Renesse. Het ge
meentehuis is daar namelijk te klein
voor. 's Avonds zullen de heer en
mevrouw Everwijn een bezoek bren
gen aan de vier andere kernen. De
ze receptie begint om half vier.
Burgemeester Van Boeijen (33) trok
er gisteren een gehele dag voor uit
om kennis te maken met Tholen.
Waarnemend burgemeester mr. A.
J. van der Hoeven haalde zijn opvol-
§er af aan het station te Bergen op
oom en stelde in het fraaie gemeen
tehuis de raadsleden aan hem voor.
Na deze kennismaking stond ook een
bezoek aan de zieke wethouder J. van
de Velde op het programma. Verder
bezichtigde men de toekomstige
ambtswoning van de familie Van
Boeijen, het pand aan de Thoolse
Markt van notaris E. D. van de Vel
de. Ten slotte maakte de aanstaan
de burgemeester een rondrit door het
stadje. De heer Van Boeijen toonde
zich tijdens het oriëntatiebezoek bij
zonder Ingenomen met het fraaie ge
restaureerde stadhuis.
Maandag wordt de heer Van Boeijen
beëdigd door Zeelands commissaris
der koningin', jlir. mr. A. F. C. de Ca-
sènfibroot. Het is de bedoeling, dat
na afloop daarvan, met zijn echtgeno
te, nog een bezoek brengt aan Tho
len.
slot van pagina 1
eeuw), de stilstand (Zeeland tot
1960) of de groei. Rotterdam en het
Ruhrgebled hebben elkaar altijd
opgeschrikt door het altijd vrij li
berale regime over deze grens
heen. Parijs heeft noordwest-
Voor burgemeester H. P. Everwijn
was het bezoek van donderdagmiddag
aan zijn nieuwe Schouwse gemeente
zuiver informeel. Hij kwam met zijn
echtgenote naar Haamstede om er 'in
het raadhuis loco-burgemeester P. L.
Vis, wethouder L. v. d. Klooster en
gemeentesecretaris W. J. de Jonge
te ontmoeten en de datum van in
stallatie vast te leggen. De heer en
mevrouw Everwijn maakten tevens
van de gelegenheid gebruik om met
hot secretariepersoneel in Haamstede
kennis te maken. Datzelfde deed ook
de heer Van Boeijen in Tholen.
Op de foto's: In het stadhuis van
Tnolcn kwamen waarnemend burge
meester nu-. A. J. van der Hoeven
(links) en zijn opvolger onder hét
schilderij „Salomo's oordeel" met elk
aar in gesprek. In Westerschouwen
begroette loco-burgemeester P. L. Vis
(rechts) de nieuwe burgemeester en
mevrouw Everwijn voor het gemeen
tehuis in de kern Haamstede.
(Foto's P.Z.C.)
MET BEHULP VAN INTREKWAGENS
Scheepbouwmeesters
congresseerden
in Vlissingen
Enkele dagen geleden is de „in-
haalinstallatie" van het kleinste
dok (voor schepen tot 24.000 ton
dwt.) op de Sloewerf „Schelde-
poort" van de N.V. Koninklijke
Maatschappij „De Schelde" uit
Vlissingen voor het eerst beproefd.
Alles ging tot volle tevredenheid
van de werfdirectie. De/.e medede
ling deed ir. J. H. Mul ook Houwer,
een der Sclieldedirecteuren, giste
ren tijdens het jaarlijks congres
van de centrale bond van scheeps
bouwmeesters in Nederland, dat in
Vlissingen gehouden werd. De
scheepsbouwmeesters brachten die
dag als gasten van de directie van
,De Schelde" een uitgebreid be
zoek aan de nieuwe Sloewerf, waar
na ze hun jaarvergadering hielden
in het Scheldekwartier.
Het beproeven van de „inhaaiin-
stallatie" van het kleine dok ge
beurde toen dinsdag voor de eer
ste maal een schip in één van de
twee reparatiedokken werd ont
vangen. Het betrof hier het bijna
5200 brt. metende Griekse vracht
schip Antonia, dat voor het onder
gaan van een kleine reparatie de
eer te beurt viel om als eerste
schip in de geschiedenis van de
Koninklijke Maatschappij ,.Dc
Schelde" een dok te worden bin
nengetrokken met behulp van in-
trekwagens.
Aan elke kant van de langste dok-
wand staat een dergelijke intrekwa-
gen opgesteld. Wanneer het schip voor
de ingang van het dok ligt, worden
twee kabels aan de wagens vastge
maakt, waarna de wagens met een
lier langs de dokwand naar de ach
terzijde van het dok worden getrok
ken. Een man kan door het bedienen
van twee handels op deze wijze het
schip binnentrekken.
Bij de dokingang staat een installa
tie opgesteld, waarmee met behulp
van lieren de dokdeuren geopend
en gesloten kunnen worden. Aan
deze installatie zijn tevens verhaal-
koppen verbonden, waarmee de
achterzijde van het schip bij het
binnentrekken onder controle ge
houden wordt.
De Middelburgse brandweer is don
derdag nagenoeg de hele dag in touw
geweest ten gevolge van een brand,
die 's morgens omstreeks half acht
was uitgebroken in een loods aan de
Nijverheidsweg op het groot industrie
terrein. Een vijftienjarige werknemer
van de N.V. M. L. Polak en Zoon had
kort tevoren getracht om wat magne
siumpoeder, dat hij aantrof in een vat
in de loods in brand te steken. Het
snel in brand vliegende lichtende ma
teriaal deed de knaap schrikken,
waarop hij het poeder weggooide.
Spetters kwamen daarbij in twee
vaten met magnesiumpoeder terecht.
Een vuurhaard was toen snel ont
staan.
Met groot materieel kwam de brand
weer erop af. Met een hoge-druk-
spuit en daarna een lage-druk- en
motorspuit gingen de brandweerlie
den het vuur te lijf. Tot omstreeks elf
uur duurde dat. Toen was de brand in
de stenen loods waarin gesorteerd
metaal stond opgeslagen bedwon
gen. Er ontstond hoofdzakelijk schade
door het in brand raken van jute zak
ken. Van een boven de loods gelegen
kantine sprongen de ruiten en zorgde
de rookontwikkeling voor een vuilvet
laagje. De omvang van de schade is
nog niet bekend. Tot in de avond is de
brandweer bezig geweest met nablus-
Bij de foto: een beeld van de blus-
singswerkzaamheden.
(Foto P.Z.C.)
Eigen constructie
Hoewel deze wijze van inhalen in de
scheepsreparatiewereld niet nieuw is,
past de Vlissingse werf deze moderne
methode voor het eerst in zijn geschie
denis toe. Men is daarbij uitgegaan
van een nieuwe, eigen constructie.
In de morgenuren van hun congresdag
bezochten de scheepsbouwmeesters de
Sloewerf, waar zij in de grote zaal van
het hoofdkantoor werden welkom ge
heten door de heer J. W. Huplces, de
president-directeur van de Schelde
Vervolgens gaf ir. H. Wieringa,,
hoofdingenieur van de rijkswaterstaat
in het arrondissement Vlissingen een
overzicht van de waterbouwkundige
werken in het Sloegebied, waarna ir.
Mulock Houwer zijn gehoor een aantal
technische details over de dokken-
bouw verschafte.
Nadat ir. Wieringa enkele histori
sche aantekeningen had gemaakt,
ging hij nader in op de zee- en land
verbindingen met het Zuid-Sloe. Hij
wees er daarbij op, dat de vaar
geulen langs de oevers zich hoege
naamd niet verplaatsen. Hij toon-
De deelnemers nan het congres
van de centrale bond van
scheepsbouwmeesters in Neder
landdat in Vlissingen is gehou
den, hebben donderdagmorgen een
bezoek gebracht aan de nieuwe
Sloewerf.
(Foto P.Z.C.)
de dit aan met een voorbeeld: toen
rond honderd jaar geleden het ka
naal door Zuid-Beveland gegraven
werd werden de mondingen gepro
jecteerd bij de vaargeul, die zich
momenteel nog op dezelfde plaats
bevindt.
„Vastzetten'
De waterstaatkundige betekenis van
de Sloewerken is, dat men de oever,
die in de afgelopen anderhalve eeuw
rond 2 kilometer „naar binnen" ge
drukt" werd. kon „vastzetten", waar
door tevens de nu tot achterdijken ge
worden zeeweringen beschermd kon
den worden.
Voorts wees ir. Wieringa er op. dat
elk schip de 350 meter brede haven
ingang dwars kan binnenvaren, terwijl
het in de brede kom van 850 meter er
achter makkelijk kan draaien.
Ir. Mulock Houwer verklaarde, dat
„De Schelde" bewust in het midden
van het terrein begonnen is met de
bouw van de twee reparatiedokken,
omdat het daardoor mogelijk is door
te gaan met de bouw van een repara-
tiewerf en ten nieuwbouwwerf. De
Scheldedirecteur toonde met behulp
van enkele kaarten aan. dat het Zuid-
Sloe-industriegebied bijna even groot
is als het Botlekgebied.
Na deze twee korte inleidingen stelden
de congresgangers zich nader op de
hoogte van vele technische details
van de reparatiedokken, waarbij ze
deskundige toelichting ontvingen
Scheldefunctionarissen.
's Middags hielden ze in het Schelde
kwartier hun jaarvergadering, die een
besloten karakter droeg.
Spoelbak viel van
auto: scholier in
Goes gewond
Een 12-jnrlgc scholier uit Kapelle is
donderdagmiddag gewond geraakt., toen
h(i door een van een aanhangwagen
vallende ijzeren spoelbak niet een
wicht van 400 kilo werd geraakt op de
Havendijk in Goes.
De jongeman, H. M. uit Kapelle. reed
per fiets over de Havendijk in de rich
ting van de A. K. F., toen een hem te
gemoetkomende vrachtauto met aan
hangwagen bestuurd door J. K. uit
Kruiningen de bak bij het passeren
verloor. De wielrijder liep bij de val een
gebroken arm en een flinke hoofdwon
de op. Een passerende autmobilist
bracht hem naar het ziekenhuis Oost-
wal. Na daar behandeld te zijn kon de
jongeman per auto naar huis worden
gebracht.
Frankrijk evenmin „toegestaan"
zich te ontwikkelen als de rand
stand Zeeland of Brussel de Vlaan-
derens. De polarisatie werd in eer
ste aanleg dus langs de belang
rijkste steden geleid. Zo zoekt het
zuiden van Zuid-Italië een „koe
voet" in de omgeving van Milaan.
In Sowjet-Rusland is de Oeral al
enige keren „drager" geweest van
nieuwe groeipolen.
Drs. Verburg plaatste de as
RotterdamLille in dit verband.
In noordwest Frankrijk ziet men
in dat de natuurlijke afzetweg is
te vinden aan de oevers van
Schelde en Maas en Rijn. De na
tionale staten hebben door hun
handelspolitiek en de infra-
structuurpolitiek over de grens
heen deze as in drieën geknipt.
In plaats van een centraal ge
bied is er altijd sprake geweest
van randgebieden. De E.E.G.
maakt alles anders, althans in
principe. Wij zullen er evenwel
voor moeten werken, een beleid
moeten uitstippelen. De E.E.G.
is een magnifieke doos. maar
voor de vulling is actie nodig.
Wij moeten daarom niet alleen
spreken over de as Terneuzen—
Gent. Dan beperken wij de (ook
nu al imposante) groei. Het gaat
er om de lijn LilleGent te creë
ren, verder de lijn Terneuzen—
Goes en vervolgens die naar de
randstad. Het is een Belg geweest,
de voortreffelijke verkeersdeskun-
dige dr. A. de Waele, die er op
heeft gewezen dat Nederland meer
dan 50 van het grensoverschrij
dend vervoer in deze richting in
handen heeft. De gevaren of pers
pectieven worden ten onzent te
weinig beseft. Moet dan Gent bang
zijn voor Rotterdam? Nee! Om
weg of isolement zijn van „de groei
nog nooit bevorderlijk geweest. On
ze economische vooruitgang hangt
immers af van specialisatie. De as
RotterdamLille zal de polen,
maar ook de tussenliggende knoop
punten bevruchten: Gent, Terneu
zen, de Sloehaven en in het klei
nere Goes en Zierikzee. Spreker
vestigde de aandacht op de kleine
as VlissingenBergen op Zoom.
Er liggen bijna uitsluitend plaatsen
aan die groeien.
Op deze „filosofie" berust het
E.T.I.-rapport over dc vaste ver
binding. Het is er de getalsmatige
vertaling van. Noordwest-Frank
rijk zal zelfstandiger worden ten
opzichte van Parijs. Gedifferenti
eerder vooral is zijn structuur,
met vele verwerkende industrieën.
De groei van de Vlaanderens is
verheugend. Rotterdam krügt daar
groot belang bij, evenals bij het sa
menspel met Gent, Terneuzen en
de Sloehaven. Het regeringsstand
punt is in dit opzicht verouderd.
Met alleen een goede E 10 weg
(1970!) via Breda is men er niet.
In de P.Z.C. van 4 mei heeft spre
ker aangetoond dat langs deze weg
in dat jaar 10.000 auto's per dag
zullen passeren. Langs de Zoomse
weg schat hij er 7000 en over de
Westerschelde ook 7000. Dit zijn
achtereenvolgens een 4-baans- en
twee 2-baanswegen. De noord
zuid-assen moeten dus gesplitst
worden en op de E 3 van Lille via
Gent naar Antwerpen moet bij
Gent een deel via Terneuzen naar
het noorden worden afgetapt.
Drs. Verburg wilde dit verkeers-
economische vraagstuk samen met
Lille, Gent en Rotterdam bestude
ren, waarbij provincies, de Kamers
van Koophandel en de vervoersor
ganisaties een breed kader moe
ten vormen. Spreker ziet in deze
studie de belangrijkste opdracht
aan het E.T.I. voor liet komende
jaar. mits zij natuurlijk wordt ver
leend, want het E.T.I. is een staf
orgaan dat zonder beleidsorganen
niets kan en mag doen.
niets kan en mag doen, zo besloot
drs. Verburg.
Van Zeeuwse zijde werd deze bijeen
komst bijgewoond (behalve door de
gedeputeerden Mes en Schorer) door
burgemeester mr. H. Rijpstra van
Terneuzen. wethouder H. A. M. A.
de Meijer van Terneuzen, E.V.O.-
voorzitter J. Duvekot, N.O.B.-secre
taris R. J. van Strien en de secretaris
van de Zeeuws-Vlaamse Kamer van
Koophandel, de heer A. Hendrikse.
BEWOLKT
Half tot zwaar bewolkt met plaatse
lijk wat regen. Zwakke tot matige
wind, overwegend tussen zuid en
zuidwest. Weinig verandering «n tem
peratuur.
ZON EN MAAN
1 mei
Zon op 04.35 onder 20.39
Maan op 17.27 onder 03.51
VRIJDAG 22 MEI 1964
grote
Libelle-
troeven
PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT
De elegante steunkous
f 17.90
Onzichtbaar dun
Gegarandeerd laddervrij
4x sterker - f 2.95
De nieuwe dienstregeling van de
Nederlandse Spoorwegen, die op
31 mei van kracht wordt, bevat
niet veel belangrijke wijzigin
gen. Wel zal de verbinding van
Zeeland met de randstad op
nieuw worden verbeterd.
De trein, die om 5.48 uit Vlissingen ver
trekt wordt versneld en gaat van
Dordrecht (vertrek 7.29) naar Den
Haag rijden, waardoor een nieuwe
rechtstreekse verbinding tot stand
komt. Reizigers uit Zeeland behoe
ven dus niet meer in Dordrecht in
dc overbezette trein die om 7.44 ver
trekt, over (e stappen.
De trein van Vlissingen naar Roosen
daal (vertrek 6.10 uur uit Vlissin
gen) komt enkele minuten vroeger
in Roosendaal aan (7.17 uur) en
wordt als nieuwe trein doorgetrok
ken naar Dordrecht en rijdt vervol
gens in de bestaande dienstregeling
door naar Amsterdam. Zeeland krijgt
dus nu ook met de trein van 6.10
uur een doorgaande verbinding naar
Amsterdam.
Tussen Roosendaal en Dordrecht zijn
ook nog enkele stoptreinen toege
voegd, waardoor verbetering ont
staat in de verbindingen met Schou-
wen-Duiveiand en Tholen.
Deze verbetering is, zoals bekend, mede
bereikt dank zij de bemoeiingen van
de Kamer van Koophandel en Fa
brieken voor Midden- en Noord-Zee
land.
Onder grote belangstelling heeft nota
ris mr. ff. Zeljdlitz uit Hulst donderdag
middag in de „Prins van Oranje" te
Hulst in het openbaar een hofstede ver
kocht, gelegen aan de Paalse weg (11)
te Graamv. De aankondiging geschiedde
in twee kopen, te weten de hofstede aan
de Paalse weg te Graauw, bestaande
uit woonhuis, schuren, varkenshok, erf
en percelen bouw- en weidegrond met
een totale oppervlakte van 19.81.95 hec
tare en een perceel bouwland ten wes
ten van de nieuwe weg Graatnv-Schelf-
houtshoek niet een oppervlakte van
5.04.25 hectare. Het geheel werd voor
niet minder dan 251.000 verkocht aan
de gebroeders De Dobbelaere te IJzen-
dijke.
Voor gescheiden verkoop van de perce
len bestond weinig belangstelling: de
hofstede met bijbehoren bracht het tot
130.000. Op het perceel bouwland
werd in het geheel niet geboden.
Er waren in de zaal ongeveer 150 be
langstellenden. Niet alleen uit het land
van Hulst, maar ook uit België en vele
plaatsen in Nederland. Er bestond voor
al ook belangstelling van de zijde van
boeren, wier bedrflf"ten offer is geval
len aan de werken in de Zeeuws-Vlaam
se kanaalzone.
Hoewel de mosseladviesconimissie geen
eensluitend advies heeft gekregen om
te konien tot prijsverhoging voor de
mosselen voor her seizoen 1964-'65 en
cle vereniging van mosselhandelaren
zelfs op prijsverlaging heeft aangedron
gen, besloot het bestuur van bet pro-
duktschap voor vis en visprodukten in
de donderdagmiddag gehouden verga
dering op voorstel van kwekerszijde de
prjjzen voor do A- en C-soort ongewij
zigd te laten en alleen die voor de B-
soort met een gulden te verhogen en
dus te brengen van 11,50 op f 12,50
per 100 kg. Het voorstel van dezelfde
zijde om naast de A-soort nog een su
per A-soort, te creëren en deze een gul
den hoger te stellen dan de A-soort, na
melijk op 14,50 per 100 kg, werd ver
worpen.
J. SCHOUTEN TE BREDA
TER AARDE BESTELD
Op de protestantse begraafplaats Zuilen
te Breda is donderdag ter aarde besteld
het stoffelijk overschot van do heer J.
Schouten, die van april 1918 tot sep
tember 1950 als leraar wiskunde was
verbonden aan de „De Ruyterschool"
te Vlissingen. De heer Schouten over
leed zaterdag op 78-jarige leeftijd in
Arnhem.
De begrafenis werd van de zijde van
de „De Ruyterschool" bijgewoond door
drs. M. Braak, onder-directeur, en de
heer J. W. van der Burgt, oud-onder
directeur. Aan de groeve voerde onder
anderen de heer Braak het woord.
IN WESTERSCHOUWEN EN THOLEN
(Advertentie)
ki.AÏg bruining
en bescherming
PiGmaderm f2.95
Zeeuwse
Kranten
Een enerverend dagje gisteren.
Een monster van Loch Nisse in
Stavenisse, woonarken op het
droge in Kortgene en een trouw
hartige melding uit Nieuwerkerk,
dat daar de bejaarde soosbezoe-
kers dank hebben gebracht aan de
comitéleden, die zich geen moeite
hebben getroost om deze middagen
zo aantrekkelijk mogelijk te ma
ken. We hebben het toch maar
veranderd.
En dan, nog even uit de krant
van woensdag, alwéér Zeeuwse
varkens naar Duitsland.
Nee, dat, is te gemakkelijk.
Bovendien kwam gisteren, bij een
behangende collega, op een muur
althans, een krant uit 191(7 te voor
schijn, die op haar voorpagina
vriendelijk maande: „Weest vrien
delijk tegen Duits sprekende toe
risten" en dat viel in die dagen
helemaal niet mee.
Over naar de krant van dinsdag.
Daarin bood een Vlissingse onder
nemer gratis ijs, aan tegen inle
vering van zijn advertentie.
Vier Vlissingse jongetjes, bijna
nog kleuters, pakten deze zaak
krachtig aanzij vormden een
kongsi en trokken woensdag, de
dag van de ijs-uitgifte, van deur
tot deur, „mevrouw, hebt U de
P.Z.C. van gisterent
Ze kwamen tot eenentwintig
exemplaren, leder vijf ijsjes, zes
voor de leider, omdat ie een jaar
ouder was.
Hadden zr. eens op Wolstraat 58-60
moeten bellen.
Hadden se gelijk met een emmer
tje om ijs gekund.