ZELANDICA
biedt
meer
aan
spaarders
Minder passagiers op
bootdiensten dan in r63
deNHM
TWEE
„WINNERS"
UIT DE
RITMEESTER
STAL
RITMEESTER
ZO MOET HET Jl HST NIET
Rijden op trottoir met marktdag
op kantongerecht onder de loep
TIJDENS ZITTING TE MIDDELBURG
NIEUWS UIT DE KERKEN
BANK
SPIONAGE EN CONTRASPIONAGE
IN DE TWEEDE WERELDOORLOG
VRIJDAG 22 MEI 1964
PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT
gang-Wc
gold boet i
Moolenbi
„Toestanden donderdags
in Middelburg chaotisch"
Tijdens de morgenzitting van de Mid
delburgse kantonrechter mr. J. Moolen-
burgh is woensdag het ryden op het
trottoir op marktdag in de Zeeuwse
hoofdstad onder de loep genomen. Aan
leiding tot deze kwestie was de behan
deling van de zaak tegen de niet ter zit
ting verschenen J. J. D. uit Breskens,
die op 22 april al voor de groene tafel
kwam. Volgens de dagvaarding zou D.
op 26 maart met zyn auto niet de open
bare weg hebben gevolgd maar het trot
toir als rybaan hebben uitgekozen. Tij
dens de vorige zitting had hy nadruk
kelijk verklaard, dat dit een noodoplos
sing was geweest. Hy moest een auto die
tussen de kramen in stond naar de gara
ge brengen en zag geen andere manier
om weg te komen. I)e werkgever van I>.
kwam dat op die zitting nog even be
vestigen.
Gisteren werd de verbalisant L. C. G. M.
hoofdagent van gemeentepolitie in de
ze aangehouden zaak als getuige ge
hoord. Deze zei: ,,Ik heb gezien dat de
man over een afstand van ongeveer
twintig meter over het trottoir reed, ter
wijl er plaats genoeg over was op
straat".
Ik vond het bovendien geen stijl van
D. want dat ging nog met een behoor
lijke vaart, al wil ik niet zeggen dat
hij wegscheurde". En om de woorden
over de voldoende plaatsruimte op
straat even duidelijker te stellen
voegde de verbalisant daar nog aan
toe: „Iemand die op de markt een
kraam had staan zei: „Hij kon er wel
twee keer langs".
9 99
.Niet voor auto's
99l
„Bovendien" zo vervolgde de hoofd
agent: „het trottoir is voor de voetgan
gers en niet voor de auto's. Als je zoiets
met een rijexamen doet zak je meteen".
De verbalisant wees er voorts op, dat
D. regelmatig auto's met marktdag van
de markt moet halen om ze naar de ga
rage te brengen. Daarbij zou hij meer
malen moeite hebben gehad om langs
de kramen te manoeuvreren. In uitzon
deringsgevallen kon hy via de stoep van
de markt afkomen. „Dij heeft nu zeker
ook gedacht, dat het niet meer ging over
straat", zo sprak de verbalisant.
De chef van D-, L. B., die in het verleden
met dezelfde moeilijkheden te kampen
heeft gehad, had foto's meegebracht om
te bewijzen hoe „chaotisch" de toestan
den op'marktdag kunnen zijn. „Ik wil
het donderdag wel eens demonstreren.
Er is bijna geen beginnen aan om daar
weg te komen''. De officier van justitie
mr. K. P. Doedens wilde voor deze keer
nog een geringe boete vorderen. „Maar
als het aan de orde van de dag is, komen
er hogere boetes van," waarschuwde hij.
Zijn eis luidde: 3.of 1 dag. Mr. Moo-
lenburgh maakte er 1,van.
Een bruin-zwartharige herdershond
werd voor de tweede keer onderwerp
van gesprek op het kantongerecht. J.
M. uit Nieuwdorp moest zieh verant
woorden voor de escapades van zyn
hond, die schapen zou hebben opge
jaagd. Op de zitting van 29 april had
M. gezegd dat eerst zijn zoon in
Nieuwland het beest had overgeno
men en dat het later weer aan een
ander is doorverkocht. Ook gisteren
kwam hy met een dergelyk verhaal.
„Gegoochel"
„Het is anders wel een gegoochel met al
die eigenaars", merkte mr. Moolenburgh
op. Ook de als getuige gehoorde verbali
sant A. VV. N. X. „We hebben al heel
wat met die hond te stellen gehad"
vond het maar een raar verhaaltje. Om
dat de hond inmiddels met de noorder
zon vertrokken is, besloot de kanton
rechter het te laten by een geldboete
f 10,subs. 2 dagen. De eis van mr.
Doedens was: 15,subs. 3 dagen.
P. de P. uit Zoutelande kreeg een geld
boete van 20,subs. 4 dagen omdat
hjj op 17 januari te Domburg als be
stuurder van een bestelauto op een zo
danige wijze van een uitrit een kruising
was opgereden, dat er een botsing met
een personenwagen op volgde. De offi
cier had een geldboete van 30,subs,
zes dagen geëist. Voor nader onderzoek
werd de zaak van de Middelburger A. J.
L. aangehouden. Deurwaarder M. A. van
Drjke trad als gemachtigde op voor L.
die op 23 maart als bestuurder van een
vrachtauto op de Middelburgse Seisweg
bij het naar links afslaan om een inrit
in te rijden de bestuurder van een per
sonenauto had gehinderd. Dit resulteer
de in een aanrijding, waarbij de perso
nenauto werd beschadigd. Op de zitting
verklaarde de gemachtigde, dat de auto
mobilist voor de situatie ter plaatse
met een te grote vaart was komen aan
zetten. Rekening houdende met de
standigheld dat de bromfietser J. J
uit Goes op de 14e maart in zijn woon
plaats geen voorrang verleende aan een
automobilist die uit een verboden rich
ting kwam bij het kruispunt Brouwers-
-Westwal, vorderde de officier eenniet bewezen worden dat D. die voor een
:e van 15,subs. 3 dagen. Mr I voetgangersoversteekplaats zijn wagen
oolenburgh bepaalde de boete op 8 tot stilstand moest brengen, een moei-
subs. 2 dagen. De automobilist A. de L. lijke situatie had geschapen. Er volgde
uit Goes die op 10 januari in zijn woon- vrijspraak.
C. C. uit Vlissingen wie ten laste was
gelegd, dat hij niet voldoende afstand
had gehouden van D. bracht op de zit
ting naar voren, dat een vrjj plotse
linge manoeuvre van de andere auto
mobilist er de oorzaak van was, dat
de afstand tussen beide wagens veel
geringer werd en zo bleek even
later te kort was om het voertuig
nog tijdig tot stilstand te brengen.
Ook C. ging vrijuit.
(Advertentie)
„Allererbarmelijkst'
op 10 januari in zijn
plaats als bestuurder van een personen
auto op de kruising Heernisscweg en
Anjelierstraat de doorgang naast zich
niet vrijliet voor een andere auto, kreeg
een boete van 22,50. De els in deze
zaak luidde 30 subs. 6 dagen.
„Rijbewijs niet bij"
„Ik had mijn rijbewijs niet by me gesto
ken en ook van dat kenteken wist ik
niets", zei >1. A. de H. uit Souburg. Deze
moest voor de kantonrechter komen, om
dat hij op de Ring te Wolphaartsdijk bij
trole als automobilist zyn papie-
t kon tonen. Voorts werd hij er De kruising daar is een allererharme-
toen opmerkzaam op gemaakt dat zyn Itykst punt. Als je dit punt zonder brok-
kentekenplaat niet verlicht was. „Het ken voorby wilt moet je zo langzaam
zijn maar kleine dingen, maar ze moeten ryden, dat je om de decimeter stil kunt
in orde zyn" sprak de officier die voor staan". Dit zei mr. Doedens toen hy het
beide onvolkomenheden een geldboete had over de aanrijding, die F. E. C. S.
van elk 4,op zijn plaats achtte, i uit Middelburg veroorzaakte op het
Mr. Moolenburgh vonniste in het eerste kruispunt Koepoortstraat-Span jaard-
geval met een geldboete van 2,in straat in de Zeeuwse hoofdstad. Hij liet
het andere geval legde hy een geldboe- de doorgang niet vrij voor een van
te van 3,op. J rechts komende personenauto met het
Twee automobilisten hadden een dag-1 bovenvermelde gevolg,
vaarding thuisgekregen, die betrekking „Die ander reed links", verweerde S.
had op een aanrijding van 31 januari. De i zich. „Hij had volgens mij ook nog tydig
nasleep van deze affaire kreeg woensdag kunnen stoppen". De kantonrechter ging
voor beiden een prettig slot: ze werden nice met de eis van de officier, die een
allebei vrijgesproken van het ten laste geldboete van 15,voteerde.
de. C. D. uit Middelburg zou in de A. B. O. uit Veere de automobilist die
Krugerstraat te Vlissingen op eenj niet rechts genoeg reed werd over één
zodanige wijze zijn gestopt, dat een ach- kam geschoren. Ook hij kreeg een geld-
teropkomende wagen tegen zijn wagen boete van 15. Het vonnis was conform
was opgebotst. Op de zitting kon echter de eis.
Over de maand april
Met uitzondering van de periode
1963, waarin wegens ijsgang in de
maanden januari en februari de
dienst niet normaal werd uitge
voerd blijkt uit het samengesteld
overzicht van de Provinciale
Stoombootdiensten in Zeeland, dat
zowel het passagiers als het au
tovervoer aanzienlijk is gestegen.
Uit het overzicht over de maand
april valt echter te lezen dat op de
veren Vlissingen-Breskens en Ter-
neuzen-Hoedekenskerke het pas
sagiersvervoer in vergelijking met
vorig jaar april iets is teruggelo
pen. Er werden 166.475 passagiers
overgezet te Vlissingen en Bres
kens. Het aantal vervoerde perso
nen op het veer Terneuzen-Hoede-
kenskerke bedroeg 22.907. In april
'63 waren deze cijfers respectieve
lijk 187.740 en 24.236.
Het aantal moterrijtuigen dat op de
veerpleinen moest blijven wachten in de
maand april bedroeg 24.289. Dat waren
er in de maand daarvoor 17.148. De cij
fers te Kruiningen en Perkpolder wa
ren respectievelijk 12.139 (8642) en
10.348 (6484). Het aantal wachtende
personenauto's en lichte vrachtauto'
Aldus besluit de heer J. M. Moraal zijn artikel c
van Zeeland"
In elk geval staat het vast, dat de Cro-Magnon
mens zijn sporen heeft nagelaten op Walche
ren. naar hij ongetwijfeld een goed jacht
gebied zal hebben aangetroffen".
„De mens
in het tijdschrift van de Nederlandse Geologi
sche vereniging: Grondboor en Hamer, april 1964. In 1951 werd
in het Sloegebied een schedel gevonden, die door prof. I. M.
van der Vlerk werd toegeschreven aan een mens van het Crn-
Magnon ras. althans waarschijnlijk. Een dergelijke vondst werd
eveneens in hetzelfde gebied gedaan aan boord van een zuiger
tijdens recente werkzaamheden Laatstgenoemde schedel werd
als behorend tot het Cro-Magnonras voorlopig gedetermineerd
door drs. G. Kortenbout van der Sluys. Over deze schedel, die
evenals de in 1951 gevondene een ouderdom heeft van ca 10 000
jaar, wordt door Moraal gesproken als de „Mens van Zeeland",
naar analogie van bijvoorbeeld de „Mens van Hengelo". Het is
te hopen, zegt Moraal, dat de „Mens van Zeeland" een plaats
krijgt, waar hij goed geconserveerd en geëxposeerd tot
zijn recht komt. Dit laatste kan helaas niet worden gezegd
van de in de loop der jaren bijeengebrachte geologisch belang
rijke collecties, die langzaam maar zeker liggen te vergaan
op de zolder van het Zeeuws museum te Middelburg. En hij
vervolgt: „De wijze, waarop sommige musea met hun erfenis
omspringen, is niet steeds zo te waarderen als men het graag
zou willen". Wij hebben ons gewend tot de directeur van het
Zeeuws Museum om inlichtingen over deze beweringen. Inder
daad liggen de genoemde collecties nog op de zolder, maar zij
liggen allerminst te vergaan. Dr. P. K van Daalen, die de
reorganisatie van het museum pas over een aantal jaren kan
realiseren, is aan de beschrijving en opstelling van deze col
lecties nog niet toegekomen.
Een kwestie, die hiermee verband houdt, is het niet toever
trouwen aan een plaatselijk of provinciaal museum van soms
zeer belangrijk materiaal. De beide schedels berusten op het
ogenblik bij particulieren. Verder valt nog te wijzen op de on
derkaak, waarschijnlijk afkomstig van een „Neanderthal-mens".
dus ca 40-20.000 jaar oud. die in 1957 door een schelpenzuiger
werd opgezogen in de Westerschelde voor Ellewoutsdijk. Ook
deze kaak berust in de verzameling van een particulier. Het
moet toch mogelijk zijn een weg te vinden, om dergelijke, we
tenschappelijk hoogst belangrijke vondsten, in een museum op
te kunnen nemen. Aan de opstelling van deze objecten moet
vooral met het oog op de belangstellende leek veel aandacht
besteed worden, omdat het hier gaat om een zeer vroege periode
uit de geschiedenis van Zeeland.
Het is ons bekend, dat ook bij de uitvoering van opgravings-
werken van b.v. fundamenten van kastelen en dergelijke veel
uit historisch oogpunt belangrijke voorwerpen verdwijnen in de
particuliere collecties van amateur-archeologen
En hoewel wij deze liefhebbers in gunstige zin hun oudheid
kundige verzamelingen niet misgunnen, 'olijven wij toch van
mening, dat dit materiaal in een plaatselijk of streekmuseum
beter tot zijn recht komt. Juist naar aanleiding van de bijdrage
van de heer Moraal lijkt het ons juist, deze zaak eens aan de
orde te stellen.
Ds. A. J. de Bue van Pesse
naar Makkum-Kornwerd
„s. A. J. de Bue zal zondagmiddag 24
mei afscheid nemen van de hervormde
gemeente van Pesse in de classis Mep-
steeg in het "bewuste" t ijcïvak van Tf.395 pel en zondagmiddag 31 mei om twee
tot 15.614. Er moesten 4508 zware uur te Makkum, na
achterblijven tegen 2971
.614.
rachtauto'
in maart. Bij de zware"vrachtauto'
ren dat er 4167. In de maand daarvoor:
Hieronder het vervoer. Ter vergelijking
volgen hieronder de voornaamste ge
gevens van de jaren 1960 t.m. 1964 en
het vooroorlogse jaar 1938.
Vlissingen-Breskens
Terneuzen-Hoedekenskerke
Kruiningen-Perkpolder
Zierikzee-Kats
Vlissingen-Breskens
Terneuzen-Hoedekenskerke
Kruiningen-Perkpolder
Zierikzce-Kats
1938 1960 1961 1962 1963 1964
AANTAL VERVOERDE PASSAGIERS
63.320 420.320 479.165 490.936 467.516 548.212
24.074 75.738 81.416 77.458 57.118 83.122
23.805 289.251 304.613 332.125 306.588 420.477
12.801 48.756 55.273 66.445 51.434 88957
124.000 834.118 920.467 966.964 882.656 1.140.768
AANTAL VERVOERDE AUTO'S
11.577 102.947 119.149 124.173 124.407 155.765
2.022 8.995 9.447 8.821 6.563 9.881
4.831 118.920 126.829 139 278 130.S70 178.367
1.395 13.179 15.755 19.609 14.584 27.967
19.825 244.041 271.180 291.881 276.424
371.0,
Hieronder volgt nog een overzicht over de maand april alleen:
Vlissingen-Breskens
Terneuzen-Hoedekenskerke
Kruiningen-Perkpolder
Zierikzee-Kats
Vlissingen-Breskens
Terneuzen-Hoedekenskerke
Kruiningen-Perkpolder
Zierikzee-Kats
AANTAL VERVOERDE PASSAGIERS
22.015
156.708
170.300
183.898
187.740
7.122
23.422
25.092
24.419
24.236
22.907
7.247
85.387
89.933
99.141
114.769
122.080
3.5S3
15.458
16.965
21.235
23.600
39.967
280.975
302.290
328.693
350.345
336.903
AANTAL VERVOERDE AUTO'S
3.482
33.768
37.544
39.820
43.563
44.888
552
2.389
2.632
2.513
1.267
31.864
33.318
37.309
43.659
3.509
4.314
5.479
5.653
71.530
77.808
85.121
95.958
104.467
daar vooraf
morgens te zijn bevestigd d
"De Lier,
door ds. J. H.
Louwerse 'uit De Lfer, intrede doen
ais predikant van de hervormde ge
meente van Makkum, Kornwerd, Idse-
gahuizen en Piaam in de classis Fra-
neker.
Ds. De Bue werd 13 april 1928 te Drie
wegen (Bev.) geboren. Hij bezocht het
lyceum te Goes en studeerde theologie
aan de rijksuniversiteit te Utrecht,
waar hij in 1957 zijn kandidaats- en on
geveer een jaar later zijn kerkelijk exa
men aflegde. Nadat de heer De Bue
van februari tot juni 1958 vier maan
den te Zevenbergen stage had gelopen,
werd hij 17 januari 1960 bevestigd als
predikant van de hervormde gemeente
van Pesse.
I Advertentie)
Bisamrat gevangen
De landbouwer A. C. C. Thomaes
heeft nabij de kreek van de fa. H. A
Roelse Zonen te Hoofdplaat een bi
samrat gevangen. De rat is naar de
plantenziektekundige dienst te Wage-
ningen verzonden.
Examen
Aan de rijksuniversiteit te Leiden is
or het semi-artsexai
Kok uit Vlissingen.
Sparen op een spaarrekening 3>/2%
of spaardeposito 4% bij de N.H.M. betekent ook:
veilig en vertrouwd sparen
gemakkelijk sparen (geen geloop met boekjes)
volledige bankservice
geen kosten
Vraag telefonisch toezending van onze spaarfolder.
NEDERLANDSCHE HANDEL-MAATSCHAPPIJ
F. van Duim voor „Onze Vloot"
„B.V.D. niet gewaardeerd,
maar toch noodzakelijk"
Spionage is een uitermate effectieve
rijze van vechten, die in bepaalde geval
len veel meer presteert dan troepen en
s ook minder kost". Dat zei wot
dagavond de heer J. F. van Duim, vt
malig hoofd van de inlichtingendienst
voor de afdeling Zeeland van de Konink
lijke Nederlandse Vereniging „Onze
Vloot" in Britannia te Vlissingen. De
heer Van Duim, commandeur b.d. en
oud-commandant van de befaamde on
derzeeboot O 21 uit de tweede wereldoor
log sprak hier voor meer dan honderd
vvezigen over spionage en contraspio
nage gedurende de tweede wereldoorlog.
De organiserende vereniging had kenne
lijk niet op zoveel belangstellenden, on
der wie vele scholieren, gerekend: men
moest stoelen bijhalen en verscheidene
jongeren zaten op tafels in één der kleine
zalen van Britannia.
Commandeur b.d. Van Duim wees er in
zijn boeiende inleiding op, dat ook Ne
derland in deze (vredes) tijd doel van
spionage is. „De beste bescherming is
geheimen op straat te breng
rigens wees hij erop. dat het in
democratische maatschappij met haar
openheid over militaire zaken moei
lijk is een compromis te vinden tussen
deze democratische normen en het be
lang van het geheimhouden van militai
re zaken. Daarbij memoreerde hij hel
bestaan van de Binnenlandse Veiligheids
Dienst, de B.V.D., die, hoewel niet ge
waardeerd. omdat men het belang van
deze dienst niet onderkent, tot taak
heeft potentiële spionnen in de gaten te
houden en te schaduwen.
De heer Van Duim toonde zich in zijn
causerie een vlot verteller, die in grote
lijnen de importantie weergaf van de
pionage- en contraspionagediensten in
Ie laatste wereldoorlog. Daarbij verdeel
de hij de spionnen in hen, die spionage
bedrijven uit vaderlandsliefde de ge
vaarlijkste categorie is „betrekkelijk on
schuldig", omdat deze spionnen juist om
de beloning soms fouten maken en dan
zich verraden
Over de communistische spionageorganl-
Wijziging in organisatie
Franse r.-k. episcopaat
Het Franse r.-k. episcopaat heeft in
voltallige bijeenkomst in Parijs vrij
wel eenstemmig een rapport aanvaard
dat als grondslag moet dienen voor
een reorganisatie van het bestuur der
R.-K. Kerk in Frankrijk in aansluiting
op hetgeen het huidige Vaticaanse
concilie ten aanzien van de taak der
bisschoppen heeft vastgesteld.
Volgens het door mgr. Garrone, aarts
bisschop van Toulouse, ingediende
rapport moeten de bisschoppen een zo
groot en rechtstreeks mogelijk aan
deel krijgen in de gemeenschappelijke
verantwoordelijkheden. Voortaan zal
het episcopaat jaarlijks voltallig bij
eenkomen.
De Franse bisschoppen namen voorts
aantal voorstellen ter vernieuwing
van de liturgie aan, die zullen worden
voorgelegd aan een door paus Paulus
ingestelde commissie.
Verder is een commissie voor de kerk
muziek ingesteld, die religieuze melo
dieën zal aanpassen aan de Franse
teksten. Ten slotte zal een vormingsraad
voor het hogere rooms-katholieke on
derwijs worden ingesteld, die de studie
aan rooms-katholieke onderwijsinstel
lingen zal moderniseren en de kerk een
grotere invloed op het intellectuele leven
zal verzekeren.
NIEUWE SECRETARIS N.B.G.
Als opvolger van dr. W. Huender is
per 15 juni als adjunct algemeen se
cretaris van het Nederlands Bijbel Ge
nootschap benoemd de heer H. M. J.
van Eeghen te Amsterdam.
Kerkelijke mutaties
VRIJE EVANG. GEM.
Beroepen tot hulppred. te Nijverdal:
drs. L. v. d. Molen te Cadzand.
Benoemd tot hulpprediker te Nijver
dal: drs. L. van der Molen, Cadzand.
GEREF. KERKEN (VRIJGEM.)
Bedankt voor Middelstum: A. Geel
hoed te Zwagerveen-Zwaagwesteinde.
Beroepen te Zevenbergen: M. Heems
kerk, kand. te Leiden.
Ras is onmiskenbaar.
Ras zit niet
in het formaat.
U herkent het in
de heerlijke Pikeur,
maar ook
in de geurige Riant.
Twee „volbloed"
Ritmeesters.
NED. HERV. KERKEN
Beroepen te Deil en Enspijk, toez.:
J. van Woerden te Moerdijk: te Nij-
land, toez.: M. Kampstra te Mijdrecht
te Barneveld (vac. B. Eijsenga): C.
den Boer te Sliedrecht; te Glaner-
brug: G. R. Bruins te Nw.-Buinen: te
Voorthuizen: J. H. Cirkel te Huizen
(N.-H.); te Heerhugowaard: K. v d.
Sloot te Winaldum; te Beverwijk: Th.
van Sprang te Wilp.
Aangenomen naar Oud-Loosdrecht:
M. J. v. d. Berg te Zundcrt; naar Kal-
dum, toez.: J. G. F. Ankersmit, eer
vol ontheven predikant met de be-
GEREF. KERKEN
Beroepen te Bierum: J. de Jongh te
Nes; te Zaandam: 5e pred.plaats: G.
Brouwer te Ten Post; te Niezijl H. D.
de Wit, kand ie 't Harde; te Lutje-
gast: J. de Hoop te Erica.
Aangenomen naar Rijswijk (Z.-H.):
4e pred.plaats M. T. Minnema te 's-
Gravenzande.
Aangenomen naar Dalfsen: A. M. de
Hoog te Oldebroek; bedankt voor Lei
den als studentenpredikant: dr. S.
Ridderbos te Amsterdam.
Beroepen te Velp, 2e pred.pl.: C.
Stam te Fijnaard; te Boerakker: K.
- IC i. J-cl<1,.i IC XJ'.'zT. or.f.CI XV
voejdheid van emeritus te Emmel- Hoogsteen te Staveren: te Wijekoop
oord; Aangenomen net beroep van ce H de wit kand te Harde; te
generale synode als predikant voor ReitsumJ G. Lepsink te Haastrecht
buitengewone werkzaamheden .leger- :e Groningen-Zuid: evang. pred
p£e J kand. te Huizen Me„„ te oeestee
(N.-H.). Bedankt voor Smt-Annaland:
J. Smit te Lopik.
Bedankt voor Workum: A. J. Peschar
te Ballum en Hollum.
Beroepen te Midsland, toez.: A. A.
Drost, vie. te Amsterdam-West.
BEROEPBAARSTELLING
Meijer te Oegstgeest; te Utrecht-
Noord: vac. 't Spilker: J. Dijkstra te
Klazinaveen.
CHR. GEREF. KERKEN
Tweetal te Schiedam: J. Kievit te
Noordeloos en J. P. Versteeg te Wor-
merveer.
De classis Zwolle heeft praepatoir ge- Beroepen te Opperdoes: K. J. Velema
examineerd en beroepbaar verkiaard: te Hoogeveen.
de heer J. J. van Nijen, Buitenkade 13 Bedankt voor Enschede-Oost: M.
saties zei hij onder meer, dat de spion
nen worden gesteund door een uitermate
goede organisatie en omdat zij uit ideële
overwegingen spioneren geen fouten ma
ken.
Het voormalig hoofd van de inlichtingen-
dienst ging verschillende bekende en
minder bekende spionagegevallen uit de
tweede wereldoorlog na.
Hij wees erop, dat de Russische rege
ring in de tweede wereldoorlog al 16
oktober 1941 wist. dat de Japanners
een aanval op Pearl Harbour (begin
december 1941) voorbereidden. Maar:
„de Russen waren natuurlijk veel te
beleefd om de Amerikanen te infor
meren". De Russen wisten in de jaren
1940-'45 binnen 24 uur wat de bedoe
lingen van Hitier waren, zo merkte
hij verder op.
Aan het eind van de bijeenkomst nam de
heer A. Schout, oud lid van G.S. voor
Zeeland, afscheid als voorzitter van de
afdeling Zeeland. Burgemeester Th. H.
de Meester van Westkapelle volgt hem
op. De heer J. G. Broekhuysen, kolonel
b.d., lid van het hoofdbestuur van „On
ze Vloot" bracht hem namens de lande
lijke organisatie dank voor zijn activitei
ten. De aanwezigen zagen voorts nog
een Duitse voorlichtingsfilm over de „ge
heime oorlog".
boven, Kampen.
REM. BROEDERSCHAP
Beroepen te Groningen: J. G. J.
Iterson te Vlaardingen.
Vlietstra te IJmuiden.
BAPTISTENGEMEENTEN
Aangenomen naar Amsterdam (onaf-
h. gem.): J. M. Malgo te Maassluis.
erf l'an ifettewinkel I
1 gebracht is het rijwielpad langs de Kleverskerkse
weg te Middelburg, waarop twee meisjes fietsen. He:
al voor menige ioielrijder of bromfietser een verrassin;
zijn als we er onmiddellijk bij vertellen, dat die twe<
neisjes fout zijn.'
Ze mogen namelijk in die richting, van de Arnebrug d<
spoorwegovergang bij de Kanaalweg, al fietsend niet
an het rijwielpad gebruik maken. Vroeger mocht dat
oeimaar in verband met de gevaarsituatie en het feit
'at. de Kleverskerlcseweg niet zo druk is. moeten de
nelrijders en bromfietsers richting Kanaalweg naai
Ie richting Arnebrug fietsen of brommen, moeten van
•et rijwielpad gebruik maken.
merken. Volkomen juist, want dat hoeft ook niel
tlleen als het verplicht is. wordt het aangegeven me.
en rond bord met een fiets er op. Het bord met het op-
chrift: .Wielrijders -echts van de weg blijven", dat
lak na de Arnebrug staathoeft er dan ook niet te
taan; het is slechts ter meerdere oriëntatie van de
eggebruikers bedoeld. De wielrijders en bromfietsers,
'ie dus halvericege de Kleverskerkseioeg opkomen (van-
■f de bedrijven daarmoeten er dus rekening mee
ouden, dat zij gebruik moeten maken van de rijweg.
Foto P.Z.C 1