ZELANDICA biedt meer aan spaarders Minder passagiers op bootdiensten dan in r63 deNHM TWEE „WINNERS" UIT DE RITMEESTER STAL RITMEESTER ZO MOET HET Jl HST NIET Rijden op trottoir met marktdag op kantongerecht onder de loep TIJDENS ZITTING TE MIDDELBURG NIEUWS UIT DE KERKEN BANK SPIONAGE EN CONTRASPIONAGE IN DE TWEEDE WERELDOORLOG VRIJDAG 22 MEI 1964 PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT gang-Wc gold boet i Moolenbi „Toestanden donderdags in Middelburg chaotisch" Tijdens de morgenzitting van de Mid delburgse kantonrechter mr. J. Moolen- burgh is woensdag het ryden op het trottoir op marktdag in de Zeeuwse hoofdstad onder de loep genomen. Aan leiding tot deze kwestie was de behan deling van de zaak tegen de niet ter zit ting verschenen J. J. D. uit Breskens, die op 22 april al voor de groene tafel kwam. Volgens de dagvaarding zou D. op 26 maart met zyn auto niet de open bare weg hebben gevolgd maar het trot toir als rybaan hebben uitgekozen. Tij dens de vorige zitting had hy nadruk kelijk verklaard, dat dit een noodoplos sing was geweest. Hy moest een auto die tussen de kramen in stond naar de gara ge brengen en zag geen andere manier om weg te komen. I)e werkgever van I>. kwam dat op die zitting nog even be vestigen. Gisteren werd de verbalisant L. C. G. M. hoofdagent van gemeentepolitie in de ze aangehouden zaak als getuige ge hoord. Deze zei: ,,Ik heb gezien dat de man over een afstand van ongeveer twintig meter over het trottoir reed, ter wijl er plaats genoeg over was op straat". Ik vond het bovendien geen stijl van D. want dat ging nog met een behoor lijke vaart, al wil ik niet zeggen dat hij wegscheurde". En om de woorden over de voldoende plaatsruimte op straat even duidelijker te stellen voegde de verbalisant daar nog aan toe: „Iemand die op de markt een kraam had staan zei: „Hij kon er wel twee keer langs". 9 99 .Niet voor auto's 99l „Bovendien" zo vervolgde de hoofd agent: „het trottoir is voor de voetgan gers en niet voor de auto's. Als je zoiets met een rijexamen doet zak je meteen". De verbalisant wees er voorts op, dat D. regelmatig auto's met marktdag van de markt moet halen om ze naar de ga rage te brengen. Daarbij zou hij meer malen moeite hebben gehad om langs de kramen te manoeuvreren. In uitzon deringsgevallen kon hy via de stoep van de markt afkomen. „Dij heeft nu zeker ook gedacht, dat het niet meer ging over straat", zo sprak de verbalisant. De chef van D-, L. B., die in het verleden met dezelfde moeilijkheden te kampen heeft gehad, had foto's meegebracht om te bewijzen hoe „chaotisch" de toestan den op'marktdag kunnen zijn. „Ik wil het donderdag wel eens demonstreren. Er is bijna geen beginnen aan om daar weg te komen''. De officier van justitie mr. K. P. Doedens wilde voor deze keer nog een geringe boete vorderen. „Maar als het aan de orde van de dag is, komen er hogere boetes van," waarschuwde hij. Zijn eis luidde: 3.of 1 dag. Mr. Moo- lenburgh maakte er 1,van. Een bruin-zwartharige herdershond werd voor de tweede keer onderwerp van gesprek op het kantongerecht. J. M. uit Nieuwdorp moest zieh verant woorden voor de escapades van zyn hond, die schapen zou hebben opge jaagd. Op de zitting van 29 april had M. gezegd dat eerst zijn zoon in Nieuwland het beest had overgeno men en dat het later weer aan een ander is doorverkocht. Ook gisteren kwam hy met een dergelyk verhaal. „Gegoochel" „Het is anders wel een gegoochel met al die eigenaars", merkte mr. Moolenburgh op. Ook de als getuige gehoorde verbali sant A. VV. N. X. „We hebben al heel wat met die hond te stellen gehad" vond het maar een raar verhaaltje. Om dat de hond inmiddels met de noorder zon vertrokken is, besloot de kanton rechter het te laten by een geldboete f 10,subs. 2 dagen. De eis van mr. Doedens was: 15,subs. 3 dagen. P. de P. uit Zoutelande kreeg een geld boete van 20,subs. 4 dagen omdat hjj op 17 januari te Domburg als be stuurder van een bestelauto op een zo danige wijze van een uitrit een kruising was opgereden, dat er een botsing met een personenwagen op volgde. De offi cier had een geldboete van 30,subs, zes dagen geëist. Voor nader onderzoek werd de zaak van de Middelburger A. J. L. aangehouden. Deurwaarder M. A. van Drjke trad als gemachtigde op voor L. die op 23 maart als bestuurder van een vrachtauto op de Middelburgse Seisweg bij het naar links afslaan om een inrit in te rijden de bestuurder van een per sonenauto had gehinderd. Dit resulteer de in een aanrijding, waarbij de perso nenauto werd beschadigd. Op de zitting verklaarde de gemachtigde, dat de auto mobilist voor de situatie ter plaatse met een te grote vaart was komen aan zetten. Rekening houdende met de standigheld dat de bromfietser J. J uit Goes op de 14e maart in zijn woon plaats geen voorrang verleende aan een automobilist die uit een verboden rich ting kwam bij het kruispunt Brouwers- -Westwal, vorderde de officier eenniet bewezen worden dat D. die voor een :e van 15,subs. 3 dagen. Mr I voetgangersoversteekplaats zijn wagen oolenburgh bepaalde de boete op 8 tot stilstand moest brengen, een moei- subs. 2 dagen. De automobilist A. de L. lijke situatie had geschapen. Er volgde uit Goes die op 10 januari in zijn woon- vrijspraak. C. C. uit Vlissingen wie ten laste was gelegd, dat hij niet voldoende afstand had gehouden van D. bracht op de zit ting naar voren, dat een vrjj plotse linge manoeuvre van de andere auto mobilist er de oorzaak van was, dat de afstand tussen beide wagens veel geringer werd en zo bleek even later te kort was om het voertuig nog tijdig tot stilstand te brengen. Ook C. ging vrijuit. (Advertentie) „Allererbarmelijkst' op 10 januari in zijn plaats als bestuurder van een personen auto op de kruising Heernisscweg en Anjelierstraat de doorgang naast zich niet vrijliet voor een andere auto, kreeg een boete van 22,50. De els in deze zaak luidde 30 subs. 6 dagen. „Rijbewijs niet bij" „Ik had mijn rijbewijs niet by me gesto ken en ook van dat kenteken wist ik niets", zei >1. A. de H. uit Souburg. Deze moest voor de kantonrechter komen, om dat hij op de Ring te Wolphaartsdijk bij trole als automobilist zyn papie- t kon tonen. Voorts werd hij er De kruising daar is een allererharme- toen opmerkzaam op gemaakt dat zyn Itykst punt. Als je dit punt zonder brok- kentekenplaat niet verlicht was. „Het ken voorby wilt moet je zo langzaam zijn maar kleine dingen, maar ze moeten ryden, dat je om de decimeter stil kunt in orde zyn" sprak de officier die voor staan". Dit zei mr. Doedens toen hy het beide onvolkomenheden een geldboete had over de aanrijding, die F. E. C. S. van elk 4,op zijn plaats achtte, i uit Middelburg veroorzaakte op het Mr. Moolenburgh vonniste in het eerste kruispunt Koepoortstraat-Span jaard- geval met een geldboete van 2,in straat in de Zeeuwse hoofdstad. Hij liet het andere geval legde hy een geldboe- de doorgang niet vrij voor een van te van 3,op. J rechts komende personenauto met het Twee automobilisten hadden een dag-1 bovenvermelde gevolg, vaarding thuisgekregen, die betrekking „Die ander reed links", verweerde S. had op een aanrijding van 31 januari. De i zich. „Hij had volgens mij ook nog tydig nasleep van deze affaire kreeg woensdag kunnen stoppen". De kantonrechter ging voor beiden een prettig slot: ze werden nice met de eis van de officier, die een allebei vrijgesproken van het ten laste geldboete van 15,voteerde. de. C. D. uit Middelburg zou in de A. B. O. uit Veere de automobilist die Krugerstraat te Vlissingen op eenj niet rechts genoeg reed werd over één zodanige wijze zijn gestopt, dat een ach- kam geschoren. Ook hij kreeg een geld- teropkomende wagen tegen zijn wagen boete van 15. Het vonnis was conform was opgebotst. Op de zitting kon echter de eis. Over de maand april Met uitzondering van de periode 1963, waarin wegens ijsgang in de maanden januari en februari de dienst niet normaal werd uitge voerd blijkt uit het samengesteld overzicht van de Provinciale Stoombootdiensten in Zeeland, dat zowel het passagiers als het au tovervoer aanzienlijk is gestegen. Uit het overzicht over de maand april valt echter te lezen dat op de veren Vlissingen-Breskens en Ter- neuzen-Hoedekenskerke het pas sagiersvervoer in vergelijking met vorig jaar april iets is teruggelo pen. Er werden 166.475 passagiers overgezet te Vlissingen en Bres kens. Het aantal vervoerde perso nen op het veer Terneuzen-Hoede- kenskerke bedroeg 22.907. In april '63 waren deze cijfers respectieve lijk 187.740 en 24.236. Het aantal moterrijtuigen dat op de veerpleinen moest blijven wachten in de maand april bedroeg 24.289. Dat waren er in de maand daarvoor 17.148. De cij fers te Kruiningen en Perkpolder wa ren respectievelijk 12.139 (8642) en 10.348 (6484). Het aantal wachtende personenauto's en lichte vrachtauto' Aldus besluit de heer J. M. Moraal zijn artikel c van Zeeland" In elk geval staat het vast, dat de Cro-Magnon mens zijn sporen heeft nagelaten op Walche ren. naar hij ongetwijfeld een goed jacht gebied zal hebben aangetroffen". „De mens in het tijdschrift van de Nederlandse Geologi sche vereniging: Grondboor en Hamer, april 1964. In 1951 werd in het Sloegebied een schedel gevonden, die door prof. I. M. van der Vlerk werd toegeschreven aan een mens van het Crn- Magnon ras. althans waarschijnlijk. Een dergelijke vondst werd eveneens in hetzelfde gebied gedaan aan boord van een zuiger tijdens recente werkzaamheden Laatstgenoemde schedel werd als behorend tot het Cro-Magnonras voorlopig gedetermineerd door drs. G. Kortenbout van der Sluys. Over deze schedel, die evenals de in 1951 gevondene een ouderdom heeft van ca 10 000 jaar, wordt door Moraal gesproken als de „Mens van Zeeland", naar analogie van bijvoorbeeld de „Mens van Hengelo". Het is te hopen, zegt Moraal, dat de „Mens van Zeeland" een plaats krijgt, waar hij goed geconserveerd en geëxposeerd tot zijn recht komt. Dit laatste kan helaas niet worden gezegd van de in de loop der jaren bijeengebrachte geologisch belang rijke collecties, die langzaam maar zeker liggen te vergaan op de zolder van het Zeeuws museum te Middelburg. En hij vervolgt: „De wijze, waarop sommige musea met hun erfenis omspringen, is niet steeds zo te waarderen als men het graag zou willen". Wij hebben ons gewend tot de directeur van het Zeeuws Museum om inlichtingen over deze beweringen. Inder daad liggen de genoemde collecties nog op de zolder, maar zij liggen allerminst te vergaan. Dr. P. K van Daalen, die de reorganisatie van het museum pas over een aantal jaren kan realiseren, is aan de beschrijving en opstelling van deze col lecties nog niet toegekomen. Een kwestie, die hiermee verband houdt, is het niet toever trouwen aan een plaatselijk of provinciaal museum van soms zeer belangrijk materiaal. De beide schedels berusten op het ogenblik bij particulieren. Verder valt nog te wijzen op de on derkaak, waarschijnlijk afkomstig van een „Neanderthal-mens". dus ca 40-20.000 jaar oud. die in 1957 door een schelpenzuiger werd opgezogen in de Westerschelde voor Ellewoutsdijk. Ook deze kaak berust in de verzameling van een particulier. Het moet toch mogelijk zijn een weg te vinden, om dergelijke, we tenschappelijk hoogst belangrijke vondsten, in een museum op te kunnen nemen. Aan de opstelling van deze objecten moet vooral met het oog op de belangstellende leek veel aandacht besteed worden, omdat het hier gaat om een zeer vroege periode uit de geschiedenis van Zeeland. Het is ons bekend, dat ook bij de uitvoering van opgravings- werken van b.v. fundamenten van kastelen en dergelijke veel uit historisch oogpunt belangrijke voorwerpen verdwijnen in de particuliere collecties van amateur-archeologen En hoewel wij deze liefhebbers in gunstige zin hun oudheid kundige verzamelingen niet misgunnen, 'olijven wij toch van mening, dat dit materiaal in een plaatselijk of streekmuseum beter tot zijn recht komt. Juist naar aanleiding van de bijdrage van de heer Moraal lijkt het ons juist, deze zaak eens aan de orde te stellen. Ds. A. J. de Bue van Pesse naar Makkum-Kornwerd „s. A. J. de Bue zal zondagmiddag 24 mei afscheid nemen van de hervormde gemeente van Pesse in de classis Mep- steeg in het "bewuste" t ijcïvak van Tf.395 pel en zondagmiddag 31 mei om twee tot 15.614. Er moesten 4508 zware uur te Makkum, na achterblijven tegen 2971 .614. rachtauto' in maart. Bij de zware"vrachtauto' ren dat er 4167. In de maand daarvoor: Hieronder het vervoer. Ter vergelijking volgen hieronder de voornaamste ge gevens van de jaren 1960 t.m. 1964 en het vooroorlogse jaar 1938. Vlissingen-Breskens Terneuzen-Hoedekenskerke Kruiningen-Perkpolder Zierikzee-Kats Vlissingen-Breskens Terneuzen-Hoedekenskerke Kruiningen-Perkpolder Zierikzce-Kats 1938 1960 1961 1962 1963 1964 AANTAL VERVOERDE PASSAGIERS 63.320 420.320 479.165 490.936 467.516 548.212 24.074 75.738 81.416 77.458 57.118 83.122 23.805 289.251 304.613 332.125 306.588 420.477 12.801 48.756 55.273 66.445 51.434 88957 124.000 834.118 920.467 966.964 882.656 1.140.768 AANTAL VERVOERDE AUTO'S 11.577 102.947 119.149 124.173 124.407 155.765 2.022 8.995 9.447 8.821 6.563 9.881 4.831 118.920 126.829 139 278 130.S70 178.367 1.395 13.179 15.755 19.609 14.584 27.967 19.825 244.041 271.180 291.881 276.424 371.0, Hieronder volgt nog een overzicht over de maand april alleen: Vlissingen-Breskens Terneuzen-Hoedekenskerke Kruiningen-Perkpolder Zierikzee-Kats Vlissingen-Breskens Terneuzen-Hoedekenskerke Kruiningen-Perkpolder Zierikzee-Kats AANTAL VERVOERDE PASSAGIERS 22.015 156.708 170.300 183.898 187.740 7.122 23.422 25.092 24.419 24.236 22.907 7.247 85.387 89.933 99.141 114.769 122.080 3.5S3 15.458 16.965 21.235 23.600 39.967 280.975 302.290 328.693 350.345 336.903 AANTAL VERVOERDE AUTO'S 3.482 33.768 37.544 39.820 43.563 44.888 552 2.389 2.632 2.513 1.267 31.864 33.318 37.309 43.659 3.509 4.314 5.479 5.653 71.530 77.808 85.121 95.958 104.467 daar vooraf morgens te zijn bevestigd d "De Lier, door ds. J. H. Louwerse 'uit De Lfer, intrede doen ais predikant van de hervormde ge meente van Makkum, Kornwerd, Idse- gahuizen en Piaam in de classis Fra- neker. Ds. De Bue werd 13 april 1928 te Drie wegen (Bev.) geboren. Hij bezocht het lyceum te Goes en studeerde theologie aan de rijksuniversiteit te Utrecht, waar hij in 1957 zijn kandidaats- en on geveer een jaar later zijn kerkelijk exa men aflegde. Nadat de heer De Bue van februari tot juni 1958 vier maan den te Zevenbergen stage had gelopen, werd hij 17 januari 1960 bevestigd als predikant van de hervormde gemeente van Pesse. I Advertentie) Bisamrat gevangen De landbouwer A. C. C. Thomaes heeft nabij de kreek van de fa. H. A Roelse Zonen te Hoofdplaat een bi samrat gevangen. De rat is naar de plantenziektekundige dienst te Wage- ningen verzonden. Examen Aan de rijksuniversiteit te Leiden is or het semi-artsexai Kok uit Vlissingen. Sparen op een spaarrekening 3>/2% of spaardeposito 4% bij de N.H.M. betekent ook: veilig en vertrouwd sparen gemakkelijk sparen (geen geloop met boekjes) volledige bankservice geen kosten Vraag telefonisch toezending van onze spaarfolder. NEDERLANDSCHE HANDEL-MAATSCHAPPIJ F. van Duim voor „Onze Vloot" „B.V.D. niet gewaardeerd, maar toch noodzakelijk" Spionage is een uitermate effectieve rijze van vechten, die in bepaalde geval len veel meer presteert dan troepen en s ook minder kost". Dat zei wot dagavond de heer J. F. van Duim, vt malig hoofd van de inlichtingendienst voor de afdeling Zeeland van de Konink lijke Nederlandse Vereniging „Onze Vloot" in Britannia te Vlissingen. De heer Van Duim, commandeur b.d. en oud-commandant van de befaamde on derzeeboot O 21 uit de tweede wereldoor log sprak hier voor meer dan honderd vvezigen over spionage en contraspio nage gedurende de tweede wereldoorlog. De organiserende vereniging had kenne lijk niet op zoveel belangstellenden, on der wie vele scholieren, gerekend: men moest stoelen bijhalen en verscheidene jongeren zaten op tafels in één der kleine zalen van Britannia. Commandeur b.d. Van Duim wees er in zijn boeiende inleiding op, dat ook Ne derland in deze (vredes) tijd doel van spionage is. „De beste bescherming is geheimen op straat te breng rigens wees hij erop. dat het in democratische maatschappij met haar openheid over militaire zaken moei lijk is een compromis te vinden tussen deze democratische normen en het be lang van het geheimhouden van militai re zaken. Daarbij memoreerde hij hel bestaan van de Binnenlandse Veiligheids Dienst, de B.V.D., die, hoewel niet ge waardeerd. omdat men het belang van deze dienst niet onderkent, tot taak heeft potentiële spionnen in de gaten te houden en te schaduwen. De heer Van Duim toonde zich in zijn causerie een vlot verteller, die in grote lijnen de importantie weergaf van de pionage- en contraspionagediensten in Ie laatste wereldoorlog. Daarbij verdeel de hij de spionnen in hen, die spionage bedrijven uit vaderlandsliefde de ge vaarlijkste categorie is „betrekkelijk on schuldig", omdat deze spionnen juist om de beloning soms fouten maken en dan zich verraden Over de communistische spionageorganl- Wijziging in organisatie Franse r.-k. episcopaat Het Franse r.-k. episcopaat heeft in voltallige bijeenkomst in Parijs vrij wel eenstemmig een rapport aanvaard dat als grondslag moet dienen voor een reorganisatie van het bestuur der R.-K. Kerk in Frankrijk in aansluiting op hetgeen het huidige Vaticaanse concilie ten aanzien van de taak der bisschoppen heeft vastgesteld. Volgens het door mgr. Garrone, aarts bisschop van Toulouse, ingediende rapport moeten de bisschoppen een zo groot en rechtstreeks mogelijk aan deel krijgen in de gemeenschappelijke verantwoordelijkheden. Voortaan zal het episcopaat jaarlijks voltallig bij eenkomen. De Franse bisschoppen namen voorts aantal voorstellen ter vernieuwing van de liturgie aan, die zullen worden voorgelegd aan een door paus Paulus ingestelde commissie. Verder is een commissie voor de kerk muziek ingesteld, die religieuze melo dieën zal aanpassen aan de Franse teksten. Ten slotte zal een vormingsraad voor het hogere rooms-katholieke on derwijs worden ingesteld, die de studie aan rooms-katholieke onderwijsinstel lingen zal moderniseren en de kerk een grotere invloed op het intellectuele leven zal verzekeren. NIEUWE SECRETARIS N.B.G. Als opvolger van dr. W. Huender is per 15 juni als adjunct algemeen se cretaris van het Nederlands Bijbel Ge nootschap benoemd de heer H. M. J. van Eeghen te Amsterdam. Kerkelijke mutaties VRIJE EVANG. GEM. Beroepen tot hulppred. te Nijverdal: drs. L. v. d. Molen te Cadzand. Benoemd tot hulpprediker te Nijver dal: drs. L. van der Molen, Cadzand. GEREF. KERKEN (VRIJGEM.) Bedankt voor Middelstum: A. Geel hoed te Zwagerveen-Zwaagwesteinde. Beroepen te Zevenbergen: M. Heems kerk, kand. te Leiden. Ras is onmiskenbaar. Ras zit niet in het formaat. U herkent het in de heerlijke Pikeur, maar ook in de geurige Riant. Twee „volbloed" Ritmeesters. NED. HERV. KERKEN Beroepen te Deil en Enspijk, toez.: J. van Woerden te Moerdijk: te Nij- land, toez.: M. Kampstra te Mijdrecht te Barneveld (vac. B. Eijsenga): C. den Boer te Sliedrecht; te Glaner- brug: G. R. Bruins te Nw.-Buinen: te Voorthuizen: J. H. Cirkel te Huizen (N.-H.); te Heerhugowaard: K. v d. Sloot te Winaldum; te Beverwijk: Th. van Sprang te Wilp. Aangenomen naar Oud-Loosdrecht: M. J. v. d. Berg te Zundcrt; naar Kal- dum, toez.: J. G. F. Ankersmit, eer vol ontheven predikant met de be- GEREF. KERKEN Beroepen te Bierum: J. de Jongh te Nes; te Zaandam: 5e pred.plaats: G. Brouwer te Ten Post; te Niezijl H. D. de Wit, kand ie 't Harde; te Lutje- gast: J. de Hoop te Erica. Aangenomen naar Rijswijk (Z.-H.): 4e pred.plaats M. T. Minnema te 's- Gravenzande. Aangenomen naar Dalfsen: A. M. de Hoog te Oldebroek; bedankt voor Lei den als studentenpredikant: dr. S. Ridderbos te Amsterdam. Beroepen te Velp, 2e pred.pl.: C. Stam te Fijnaard; te Boerakker: K. - IC i. J-cl<1,.i IC XJ'.'zT. or.f.CI XV voejdheid van emeritus te Emmel- Hoogsteen te Staveren: te Wijekoop oord; Aangenomen net beroep van ce H de wit kand te Harde; te generale synode als predikant voor ReitsumJ G. Lepsink te Haastrecht buitengewone werkzaamheden .leger- :e Groningen-Zuid: evang. pred p£e J kand. te Huizen Me„„ te oeestee (N.-H.). Bedankt voor Smt-Annaland: J. Smit te Lopik. Bedankt voor Workum: A. J. Peschar te Ballum en Hollum. Beroepen te Midsland, toez.: A. A. Drost, vie. te Amsterdam-West. BEROEPBAARSTELLING Meijer te Oegstgeest; te Utrecht- Noord: vac. 't Spilker: J. Dijkstra te Klazinaveen. CHR. GEREF. KERKEN Tweetal te Schiedam: J. Kievit te Noordeloos en J. P. Versteeg te Wor- merveer. De classis Zwolle heeft praepatoir ge- Beroepen te Opperdoes: K. J. Velema examineerd en beroepbaar verkiaard: te Hoogeveen. de heer J. J. van Nijen, Buitenkade 13 Bedankt voor Enschede-Oost: M. saties zei hij onder meer, dat de spion nen worden gesteund door een uitermate goede organisatie en omdat zij uit ideële overwegingen spioneren geen fouten ma ken. Het voormalig hoofd van de inlichtingen- dienst ging verschillende bekende en minder bekende spionagegevallen uit de tweede wereldoorlog na. Hij wees erop, dat de Russische rege ring in de tweede wereldoorlog al 16 oktober 1941 wist. dat de Japanners een aanval op Pearl Harbour (begin december 1941) voorbereidden. Maar: „de Russen waren natuurlijk veel te beleefd om de Amerikanen te infor meren". De Russen wisten in de jaren 1940-'45 binnen 24 uur wat de bedoe lingen van Hitier waren, zo merkte hij verder op. Aan het eind van de bijeenkomst nam de heer A. Schout, oud lid van G.S. voor Zeeland, afscheid als voorzitter van de afdeling Zeeland. Burgemeester Th. H. de Meester van Westkapelle volgt hem op. De heer J. G. Broekhuysen, kolonel b.d., lid van het hoofdbestuur van „On ze Vloot" bracht hem namens de lande lijke organisatie dank voor zijn activitei ten. De aanwezigen zagen voorts nog een Duitse voorlichtingsfilm over de „ge heime oorlog". boven, Kampen. REM. BROEDERSCHAP Beroepen te Groningen: J. G. J. Iterson te Vlaardingen. Vlietstra te IJmuiden. BAPTISTENGEMEENTEN Aangenomen naar Amsterdam (onaf- h. gem.): J. M. Malgo te Maassluis. erf l'an ifettewinkel I 1 gebracht is het rijwielpad langs de Kleverskerkse weg te Middelburg, waarop twee meisjes fietsen. He: al voor menige ioielrijder of bromfietser een verrassin; zijn als we er onmiddellijk bij vertellen, dat die twe< neisjes fout zijn.' Ze mogen namelijk in die richting, van de Arnebrug d< spoorwegovergang bij de Kanaalweg, al fietsend niet an het rijwielpad gebruik maken. Vroeger mocht dat oeimaar in verband met de gevaarsituatie en het feit 'at. de Kleverskerlcseweg niet zo druk is. moeten de nelrijders en bromfietsers richting Kanaalweg naai Ie richting Arnebrug fietsen of brommen, moeten van •et rijwielpad gebruik maken. merken. Volkomen juist, want dat hoeft ook niel tlleen als het verplicht is. wordt het aangegeven me. en rond bord met een fiets er op. Het bord met het op- chrift: .Wielrijders -echts van de weg blijven", dat lak na de Arnebrug staathoeft er dan ook niet te taan; het is slechts ter meerdere oriëntatie van de eggebruikers bedoeld. De wielrijders en bromfietsers, 'ie dus halvericege de Kleverskerkseioeg opkomen (van- ■f de bedrijven daarmoeten er dus rekening mee ouden, dat zij gebruik moeten maken van de rijweg. Foto P.Z.C 1

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1964 | | pagina 11