PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT FELLE BRAND OP TANKER BOORDEVOL BENZINE Bemanning van sleepschip redt 4 opvarenden en voorkomt een ramp Nü vaststellen wat er mankeert aan de N.A.V.0. Weinig aandacht in Eerste Kamer voor Zeeuwse zaken GROOT ALARM OP DE OUDE MAAS Scheepvaartverkeer in beide richtingen urenlang gestremd DUITSLAND VERLAAGT INVOERRECHT Italiaan Brosio de opvolger van mr. Stikker Eenheid blijft probleem no. 1 Europese jacht op piratenzenders Dc gast in ons huis ZORGEN OM WEGENSTELSEL BEHEERSTEN BESCHOUWINGEN Ir. Geuze beter te paard dan de minister met oeververbinding Zeehavennota Vijand terug X 207e jaargang no. 113 WAARIN OPGENOMEN DE MIDDELBURGSE. VLISSINGSE, GOESE, BRESKENSE COURANT EN VRIJE STEMMEN Donderdag 14 mei 1964 de Kok Abonnementsprijs 75 Directie: F. van de Velde. F. B. den Boer en W. de Pagter. Hoofdredactie: W. Leertouwer en Walstraat 58-60. tel. 2355 «b.g.g. red. 3508. adv. 3647/3643); Middelburg: Markt 51, tel. 3841 2911; Zlerikzee: red. tel. 2425. adm. tel. 2094 Adv. pr. 32 ct. p. mm. Min. p. adv. ƒ4.80. Inge*, med. 3 x tarief. Kleine adv. I: Bureaus: Vltsslngen HHHHH Ooit burgtel. 2395; Terneuxen: Arsenaalstraat 2. teL l regels» 32 ct. p. regel min. ljBO). „Brieven bur. van d:t blad" 28 ct, meer. Oiro 359300 P.7..C.. Middelburg. Twee uur lang heeft gistermiddag de 1000 ton metende binnentanker „Alancy III" uit het Bel gische Gent, berstensvol licht ontvlambare benzine 90-R, op de Oude Maas nabij de Barendrecht- se brug als een fakkel gebrand. De vier opvarenden schipper P. Bozua uit Dordrecht, zijn vrouw en kind en een knecht konden te nauwernood door de bemanning van het juist passerende sleepschip ,,Lis" worden gered. La ter bleek dat de schipper en zijn vrouw licht werden gewond. Na door een arts in Oud-Beijerland te zijn behandeld moest het tweetal worden doorgestuurd naar een ziekenhuis in Dordrecht. Een groep echtgenotes van de bij N.A.V.O.-conferentts in Den Haag betrokken minister» en offi cial» heeft woensdagochtend rondvaart gemaakt door de Am sterdamse grachten. Men ziet hier vooraanin de rond vaartboot v.l.n.r.: mevrouw Couvc de Murville, mevrouw Luns en me- De vrouw raakte gewond toen zij I Mannen van blusploegen, die kort na j j|half zes aan boord van de tanker kwa- kort na net uitbreken van de biandi men, vertelden dat het achterschip totaal in paniek door een raam in de ka- was vernield. De eigenaar van het schip. u„„„ 'de firma Verstigghel uit Gent is verze- juit sprong. Haai man kreeg c uerd. De brand werd bestreden door twee blusboten, een van de havendienst uit Rotterdam en een van de havendienst uit Dordrecht. Verder waren ter assistentie aanwezig drie vaartuigen van de rijks politie te water uit Dordrecht en Vlaar- dingen. gebroken arm. Het scheepvaart verkeer werd door de rijkswater staat zowel in de richting Dor drecht als in de richting Spijkenis- se gestremd. De rijkspolitie te water in Dordrecht, die het onderzoek naar de oorzaak van de brand leidt heeft naast de vier opvaren den vermoedelijk niet vee! mensen kun nen vinden die in staat zijn een volledig verslag te geven van wat zich nabij de Barendreclitsc brug heeft afgespeeld. uit zijn glazen huis op die Barendrecht- se brug kunnen volgen. Zijn relaas geeft mogelijk aanwijzingen omtrent de oor zaak van de brand aan boord van de „Alancy m". Hij zegt letterlijk: „Kort nadat een kleine binnentanker mijn brug was gepasseerd hoorde ik het geluid van een ontploffing. Toen ik naar buiten keek. zag ik uit het achterschip van de tanker een metershoge vlam slaan. Daarna kwam er steeds meer vuur en rook. vooral rook. Op een gegeven mo ment zag ik zelfs vlammen op het water oppervlak, juist naast het schip". Het verhaal van Brakke verklaart on middellijk de eerste mededeling van de rijkspolitie te water in Dordrecht r het water van de Oude Maas stroomde. Achteraf blijkt nu dat hoewel op het nippertje die uiterst gevaarlijke lading niet heeft gebrand. Gebrand heeft hot wel in de machine kamer en op het achterschip van de „Alancy III". haard kon krijgen. Na de redding van de vier opvarenden door de „Lis" was de kapitein van deze sleper er nl. ook nog in geslaagd de fel brandende tanker tégen de noorderwal te druk ken, een daad waardoor mogelijk een scheepsramp is voorkomen. Om vjjf voor halfzes had men de brand volledig onder controle. Kort daarop werd ook de stremming, die twee uur had geduurd, opgeheven. Blus- en politie- boten vertrokken naar hun thuishavens. Ramp voorkomen i Om half zeven namen twee slepers de waar gewonde „Alancy HI" met aar boord een handvol brandweerlieden op De blussingswerkzaamheden werden sleeptouw om de tanker in Dordrecht al vergemakkelijkt door het feit dat de te leveren. Daar zal de rijkspolitie te wa- vrij sterke wind geen vat op de vuur- ter een onderzoek instellen. STIKKER, SPAAK EN LUNS f-jantlijn De secretaris-generaal van de Noord-Atlantische Verdrags- Orga nisatie mr. D. U. Stikker, heeft gis termiddag aan het einde van de - j j j over een verregaande wijziging heeft ge- eian emö \an e S an ^a sproken.Wel[heeft hij kunnen beluiste- pVanse naoorlogse geschiedenis aanha- iaging van de Kennedyronde. De West ken in het bondgenootschap een ren _dat er enige hervormm0en misschien jend noemde hij de Suezkwestie. Indo- duitse minister van economische zaker drie leden per delegatie - ken. Het andere onderwerp was Cyprus! waarmee men vandaag verder gaat. i De Belgische minister van buitenlandse zaken, P. H. Spaak, heeft gepleit voor een discussie over eventuele verbetering van de N.A.V.O.. Als het moet, dan moet gebeuren. Hij gaf uiting aan zijn anderd moet worden, niet duidelijk is ge zegd wat men dan veranderen wil. De landen die het niet meer eens kunnen zijn met het rapport van de „drie wijzen' dienen duidelijk te zeggen wat zij willen. Mr. Stikker heeft hierover gezegd dat geen van de ministers ter conferentie (Groot-Brittannië), G. Scliroeder c, West-Duitsiand), en M. Couve de:De Westduitse regering heeft gis- Murville (Frankrijk), maandagavondhplrpnHp-pmaak-f rlnt zii Hp onderling over de Duitse kwestie heb- ccren bekendgemaakt dat ZIJ de ben gesproken en er .-en verklaring rechten op de invoer uit andere lan- over uitgegeven hebben. Dit was nu 1 een voorbeeld van hoe het niet moet. den der Europese Economische Ge- FrailSe trouw meenschaP (EE.G.) meteen waar- I de van ongeveer 220 miljoen mark KlSlC-l cnj - - - voorstellen j per jaar, met ingang van 1 juli a.s. wil verlagen. rede gehouden waarin hij zei dat moet worden vastgesteld welke veranderingen in de structuur van de N.A.V.O. gerechtvaardigd zijn zo veranderingen al noodzakelijk zijn. Volgens hem moest de perma nente raad hieraan werken. De mi nisters zouden daarover een beslis sing moeten nemen. De stand van zaken in het bondgenoot schap was het eerste onderwerp dat op (Van onze Haagse redactie) „De scheidende secretaris-generaal, ons aller vertrouwde voorzitter van de Atlantische Raad. Dirk Stikker, heb-; hen wij leren kennen als een waardige: representant van liet Nederlandse I volk een volk dat zich immer heeft doen kennen door zijn nauwgezette taakvervulling en koelbloedigheid in kritieke situaties". Deze hartelijke en vooral lovende woorden richtte de Belgische minister Paul Henry Spaak gisteren tijdens de N.A.V.O.-minis terconferentie in Den Haag aan het; adres van mr. D. U. Stikker, die zijn functie op 1 augustus zal neerleggen. Spaak, die zelf de voorganger is ge weest van Stikker, sprak zijn hulde uit nadat de Nederlander hei jaarover zicht van de stand van zaken in de N.A.V.O. had gegeven. De overige ministers, die reeds op de eerste dag van de conferentie hun waardering voor het werk van mr. Stikker hadden uitgesproken, schaarden zich gisteren spontaan achter de hulde die hem op nieuw nu door Spaak werd gebracht. In N.A.V.O.-kringen heerst, zo bleek ons. een duidelijk gevoel van teleur stelling over Stikkers vertrek. De keuze van de nieuwe secretaris generaal die gisteren werd benoemd, de Italiaan Manlio Brosio. wekte wei nig verrassing. De naam van deze ambassadeur in Parijs en oud-minis ter van het eerste kabinet-De Gaspery was de laatste weken reeds herhaal delijk genoemd. Hoewel Brosio's kwa liteiten voor de N.A.V.O.-post zeker niet worden ontkend, was in vele dele gaties toch wel een toon van kritiek te beluisteren vanwege het feit dat zijn leeftijd voor deze bijzonder in spannende functie vrij hoog ligt. Als Brosio op 1 augustus zijn werk be gint is hij reeds 67 jaar oud. Vredige „aanval op N.A.V.O. van 600 vrouwen Ruim zeshonderd vrouwen uit nagenoeg alle N.A.V.O.-landen hebben gistermiddag voor de Julianakazerne in Den Haag, waar de N.A.V.O.-voorjaars vergadering wordt gehouden, een demonstratie gehouden te gen het N.A.V.O.-kernplan. Een delegatie van alle N.A.V.O.- landen, behalve Turkije werd aan het hek voor de kazerne ontvangen door de secretaris van deze N.A.V.O.-conferentie, de heer H. J. Goedhart. De da mes, allen getooid met een grote papieren bloem, boden daar een petitie aan. De vrouwen kwamen niet verder dan het hek, want daar stonden zeven witgehelmde marechaussees en enige politie mannen, die onverbiddelijk iedereen zonder toegangsbewijs tegenhielden, De aanbieding van dit pleidooi voor de vrede een ..peace-pledge", zoals een Amerikaanse de petitie noemde had overigens een alleszins plezierig en vreedzaam verloop. In het gedrang van politieman nen, persfotografen, journalisten en functionarissen van de N.A.V.O., drukten de dames de heer Goedhart, hartelijk de hand en boden hem enige boe ketten gele tulpen aan. Een van de dames kuste de heer Goed hart op de wang. Onder de deelneemsters aan de rustige betoging de overige 600 vrouwen maakten namelijk inmiddels een stille tocht door de straten in de buurt van de kazerne bevond zich een oude dame in een rolstoel uit Califor- nië. De petitie was ondertekend door velen uit de gehele wereld, on der wie enige Nobelprijswin naars. Onder de betoogsters van de tocht, welke was georganiseerd door de „N.A.T.O. Woman Stri ke for Peace" een beweging die drie jaar geleden in Washington is opgericht, bevonden zich een achternicht van prins Bernhard, de 78-jarige Duitse prinses Olga zur Lippe en de echtgenote van de Nobelprijswinnaar voor de vrede en chemie, mevrouw Eva Helen Pauling. nodig zullen zijn. De Nederlandse minister van buiten landse zaken, mr. J. M. A. H. Luns, heeft daarover gezegd dat de tekst wel goed is maar dat het om de toe passing gaat. Hij was het met zijn collega Spaak eens dat men dan wel moet zeggen wat men wil. Minister Luns bepleitte voorts ver sterking van het bondgenootschap op militair en politiek terrein. Hij stelde vast dat de integratie op militairter rein wordt geremd door politieke overwegingen. Een studie in de N.A. V.O. over een aantal militaire proble men waartoe een jaar geleden is be sloten. is r dat van Franse zijde geen voor de militaire sector mogen worden verwacht omdat de Franse regering kwesties van deze aard toch een andere I opvatting heeft dan de andere landen. Bovendien zal zij aan de vijf andere E. Hij sprak zich uit voor politieke samen-! E.G.-landen voorstellen over te gaan tot werking maar waarschuwde voor het een. versnelde verlaging van de buiten- fingeren van een eenheid waar die in fei-1 tarieven van de E.E.G, met effectief 25 te niet is. Enkele voorbeelden uit deprocent, vooruitlopende op de tariefver- Franse naoorlogse geschiedenis aanha- laging van de Kennedyronde. De West- lend noemde hij de Suezkwestie. Indo-duitse minister van economische zaken China en Algerije. Men zou in deze ge- deelde op een persconferentie mede, dat vallen moeten spreken van een „droevig! het kabinet deze maatregelen had goed- medeleven". Hij legde de nadruk op gekeurd, omdat de handelsbalans van Frankrijks trouw aan het bondgenoot- West-Duitsland door de stijgende prijzen schap. i in andere E.E.G.-landen verstoord wordt. Pogingen die tot dusverre werden gedaan Taken vaststellen van de gvon, tornen. Minister Schrocder (Duitsland) wil de land hadden geen uitwerking en daarom moeilijkheden binnen de N.A.V.O. oplos- zal de invoer vergemakkelijkt moeten sen door taken iu het kader van het worden, zo zei de minister. Het is de bondgenootschap vast te stellen. Een wij-1 bedoeling, dat de verlaging van de rech- ziging van de structuur kan de tekort-!1'"1 °P invoer uit andere E.E.G.-landen komingen niet wegnemen. De Duitse be- i betrekking zullen hebben op de indus- wïndsman stelde onder meer voor dat de triële sector. Er zal echter ook aandacht N.A.V.O. zal bepalen hoe het met de me- ?esch°nken worden aan de landbouw- i alle landen sector, om te zien, of deze ook in de een n i voor de politieke leiding is gesteld en of andere mate in de verlagingen betrok- Uültse RWeStie «aar <l.- grens ligt tussen de nationale ken zal kunnen worde. geest van objectiviteit een aantal proble- men op lange termijn te bestuderen. Het gaat daarbij om de verhoudingen tussen Oost en West, de plaats van het bondge-| nootschap in de wereld, de verhouding van de bondgenoten onderling en de structuur van de alliantie. Hij zei het eens te zijn met mr. Stikkers opmerking, in het bij de behandeling van de stand van zaken besproken jaarover zicht, dat als men een lijst van de moei- Gistermiddag is te Boxtel op een niet lijkheden binnen de N.A.V.O. zou ma- beveiligde spoorwegovergang op de ken, zou moeten vaststellen dat het lijn Eindhovens-Herlogenbosch een bondgenootschap „niet geheel gezond" is.bestelauto tegen een trein gereden. ™ffrJl0n?-l-1it-at,e is noodzakelijk waar-iDe 30-jarige bestuurder Th. Seijkens ,J g ™5l .beginnen en d.e een :„it Geleen werd uit de auto geslm- dia .ïar?"e' dra-gerd en naar het ziekenhuis te Boxtel gen dan thans het geval is. gebracht. Daar is hij spoedig na aan- Evenals minister Spaak voor hem had komst overleden. De Nederlandse gedaan, had minister Luns er kritiek I Spoorwegen zijn momenteel bezig deze op. dat de ministers D. Rusk (deloverweg van een automatische knip- Verenigde Staten), R. A. Butlerperlichtinstallatie te voorzien. geïntegreerde te worden opgehelderd] de landen mét en die ten uit E.E.G.-landen, die op het ogenblik i wapens. maximaal 4 procent bedragen, zullen worden afgeschaft. Eveneens op 1 juli' a.s. zullen vervroegd de verlagingen van de binnenrechten der E.E.G.. die op 1 januari 1966 telkens 10 procent zouden] bedragen, van kracht worden. WÉÉR EEN DODE OP ONBEVEILIGDE OVERWEG CAMBODJA KLAAGT BIJ VEILIGHEIDSRAAD Cambodja heeft de Veiligheidsraad verzocht een spoedzitting te beleggen om kennis te nemen van Cambod-; jaanse klachten aan het adres van de] Verenigde Staten en Zuid-Vietnam. I Een comité van regeringsdeskun digen uit de landen welke lid zij'n van de Raad van Europa heeft gis teren een plan aangenomen, ge richt tegen het optreden van pira tenzenders, welke opereren buiten het grondgebied van deze Europese landen. Het plan wil de uitzendingen beteugelen van zenders aan boord van schepen, vliegtuigen en zelfs vanaf ruimtesta tions. Het voorstel richt zich niet alleen tegen de uitzendingen zelf. maar ook te gen de vestiging en de exploitatie. Iedere medewerking aan een dergelijke piraten zender zal strafbaar worden gesteld en dit begrip omvat, volgens het ontwerp, zelfs de levering van meubelen en appa ratuur, het onderhouds- of herstellings werk en heel in het bijzonder opdrach ten tot of het maken van reclame. Koe zet Amsterdam op stelten Een voor de consumptie bestemde koe heeft gisterochtend een ge deelte van Amsterdam op stelten gezet door op de vlucht te slaan. Op het abattoir zette het dier het plotseling op een lopen, vervolgens stortte het zich in het water langs de Zeeburgerdijk, zwom naar de overkant en vervolgde daar zijn vlucht. Een wilde ren langs vele verblufte Amsterdammers bracht ce koe in de Von Zesenstraat, waar zij reso luut een fietsenstalling binnen ren de. De stallinghouder was echter niet helemaal gelukkig met dit be zoek en belde de politie. Inmiddels was het dier volkomen gekalmeerd en stond het rustig tussen de fiet sen. De politie zag dan ook geen aanleiding om direct te gaan schie ten en waarschuwde het abattoir. Toen vier mannen van het abat toir bij de fietsenstalling arriveer den, ontstak de koe opnieuw in he vige woede. Iedereen vluchtte de fietsenstalling uit, behalve de po litieman die toen het moment ge komen achtte om zijn pistool te gebruiken. Het bleek echter dat het dier zich door een pistoolschot niet liet imponeren. Het dier be gon een enorme ravage aan te richten in de fietsenstalling. Pas na meerdere pistoolschoten ver zoende de koe zich met haar lot. Voor heel wat fietsen was het toen al te laat. De voorzitter van de Middelburgse V.V.V. heeft er onlangs tijdens de jaarvergadering van zijn vereniging op gewezen, dat er in Zeeland nog veel aan een goede voorlichting voor de toerist ontbreekt. En hij somde een aantal mo gelijkheden op. die tot dusver niet of onvoldoende zijn benut- Hebben we de ze V.V.V.-voorzitter goed begrepen, dan was de achtergrond van zijn be toog een poging om de ideële kanten van het vreemdelingenverkeer aan de orde te stellen. Zo langzamerhand Is namelijk die kant voor een groot deel verloren gegaan: we hebben van het V.V.V.-wezen een industrie gemaakt, waarbij het materiële element bovenaan 1» gezet. We willen mensen naar Zee land halen, liefst zoveel mogelijk, niet omdat we die gasten zo plezierig vin den, maar omdat we er redelijk aan verdienen. Af en toe echter komt men nog wel eens een V.V.V.-bestuurder ou de stijl tegen, die Juist de Ideële kant primair stelt. Wat behelst die kant? Dat ls niet ln een twee woorden te zeggen. I Het heeft te maken met de gastvrijheid, die in allerlei beschaveningen een eis van de hoogste orde was. Voor de gast zet men zyh huis open, men begroet hem met vreugde en respect, hij immers I is de hooggeschatte vreemdeling, voor wie men vriendschap koestert. Aan de ze ethiek van het vreemdelingenverkeer wordt ln onze dagen niet zo heel na drukkelijk meer gedacht: de vreemde- ling betaalt een ze ker bedrag, waar voor hem al n;iar gelang van de hoog te van dit bedrag - - onderdak en voeding worden verstrekt, hij krijgt wat folders over de streek, men verkoopt hem een boekje, en eigenlijk is daarmee da zaak bekeken." Maar toch is het moge lijk in deze toerist die voor de streek een bron van inkomsten is ge worden een gast te zien. In zulk een Sval gaat het er niet uitsluitend om de jrist onderdak en voeding te verstrek ken, maar om hem tevens iets te laten meemaken van leven en werken in het gebied waar hij logeert. Vermoedelijk heeft de bewuste V.V.V.-voorzitter daarop gedoeld, toen hij sprak over het ontbreken van goede voorlichting aan de toerist. En men moet toegeven: daaraan ont breekt nogal wat. Onlangs ver keerden wij in een gezelschap van jon geren uit diverse landbouworganisa ties, waar onder meer werd gesproken over de al dan niet bestaande tegenstel lingen tussen de stad en het platteland. Er werden toen scherpe woorden ge richt aan het adres van stedelingen, die nog „niet eens wisten dat een mo dern boerenbedrijf ook zonder koeien kan worden gedreven". Maar in de ver dere discussie werd duidelijk dat een dergelijk verwijt als een boomerang werkt, namelijk via de vraag: wat heeft de landbouw er eigenlijk aan ge daan om de stedeling duidelijk te ma ken wat het moderne boerenbedrijf in houdt? Bitter weinig, zo moest men óók tijdens de bewuste bijeenkomst toe geven. En wanneer men nu weet, dat nier elk jaar honderdduizenden toeris ten op bezoek komen, dan beseft men. dat men in feite vele unieke kansen voorbij laat gaan wanneer niet wordt gepoogd deze mensen iets te laten zien van het agrarisch Zeeland. Wanneer men het wel doet, dan heeft dat niet één maar twee goede kanten: de eerste betreft het kweken van verstandhou ding voor een bepaalde bedrijfstak, de tweede heeft weer te maken met het be grip gastvrijheid. Immers, dat is een vorm van gastvrijheid: het tonen aan de gast hoe het hier reilt en zeiit. Het bovenstaande voorbeeld kan met vele andere worden uitgebreid. In dit kader past bijvoorbeeld uitstekend de reeds enige jaren bestaande moge lijkheid tot het bezoeken van de wer ven en fabrieken van de Koninklijke Maatschappij „De Schelde". Maar er is nog veel meer. V.V.V.-voorzitter Blaauw heeft enkele punten aangestipt: het ambacht, oude gebouwen, de dor pen. In dit verband komt tevens de vraag naar gidsen in het geding, een zaak die in Zeeland tot dusver nooit of ficieel aan de orde is gesteld. In België gebeurt dat wel: men heeft daar zelfs examens, die een garantie vormen voor een goede kennis van stad of streek. De voorzitter van de Middelburgse V.V.V'. heeft dunkt ons terecht op enkele gebreken gewezen in de organi satie van Zeeland-vakantieland. Het is het belang van de provincie zelf, dat de toerist een zo goea mogelijke voorlich ting kan krijgen over het gebied waar hij te gast is. Want daar gaat het ten slotte om. de vreemdeling is een gast in ons Zeeuwse huis. Welnu, dat houdt in dat wij hem laten delen in het le ven zoals dat in deze contreien reilt en zeilt. De suggestie van de voorzitter om dit vraagstuk te doen bestuderen door de (nog officieel te stichten) Zeeuwse reereatieraad lijkt ons aanbe velenswaardig. Maar afgezien daarvan: ieder V.V.V.-bestuur zou eens in eigen kring te rade moeten gaan wat er aan de toeristische voorlichting in eigen ge bied kan worden verbeterd. (Van een onzer redacteuren In tegenstelling tot andere jaren heeft de Eerste Kamer der Staten Generaal woensdag bij de voortge zette behandeling van de begroting van verkeer en waterstaat voor 1964 slechts weinig Zeeuwse aan gelegenheden aan de orde gesteld. Werd bij vorige gelegenheden in de beschouwingen van de woordvoer ders altijd ruime aandacht ge schonken aan zaken als het beheer van het Zuid-Sloe, de mosselverwa- tering, de oestersehaderegeling, de verdiensten (met name Kruinin- gen-Perkpolder), de overdracht van de haven van Breskens, de rijksweg door Zeeland enz., dins dag werden deze zaken zelfs niet genoemd. Met name spitsten de be togen zich toe op de veelomvatten de problematiek van de wegverbin dingen. Ondanks deze grote belangstelling voor het wel en wee van het wegen stelsel, werd niettemin aan enkele Zeeuwse zaken aandacht geschon ken. Het was het Thoolse kamerlid ir. M. A. Geuze (c.h.u.), die enkele kanttekeningen maakte bij hetgeen minister Van Aartsen in de memorie van antwoord heeft gezegd over een vaste oeververbinding over of onder de Westersohelde. De Zeeuwse senator gaf toe, dat zijn startpunt bij het zoeken van een recht streekse verbinding met de kanaaltun nel bij Calais ligt in het hart van Hol land. in het zwaartepunt van het VVater- weg-Botlekgebied De heer Geuze was van oordeel, dat hij „beter te paard zit met de agglomeratie Rotterdam-Den Haag, dan de minister met zijn uit gangspunt Amsterdam-Utrecht". Het Kanaalproject noemde hij „een reali teit". „De Britse ambassade", zo ging hij verder, „zond ons een trotse back ground note over the Channel Tunnel Scheme. Volgens drs. B. J. Polak in de Economische Statistische Berichten van vorige week zijn de rendementbereke ningen zelfs nog ondergewaardeerd", al dus ir. Geuze, die „best kon begrijpen, dat de minister zich dit dure project uit alle macht vooreerst van het lijf tracht te houden, omdat hij financieel toch al zo moeilijk zit. Logische ontwikkelingen houdt men zich echter niet van het lijf", vond ir. Geuze en hij vervolgde: „Dat worden keiharde feilen. Het weigeren van een studie leidt tot andere studies", ln dit opzicht wees ir. Geuze op het rapport van twee afgestudeerde Delft se studenten met als onderwerp overbrug ging c.q. ondertunneling van de Wester- schelde. Een rapport, dat door ir. Eek- lter van de provinciale waterstaat in Zeeland in het laatste nummer van het Zeeuws Tijdschrift is. besproken, welk artikel twee weken geleden door de P.Z.C. is overgenomen. In dit verband vroeg de Zeeuwse se nator zich af waar het Zuiderzeepa- troon zou zijn gebleven als Lely niet met zijn studies en plannen was ge komen. „De economische verkeers- vloedgolf, die uit de Randstad naar het zuiden moet breken, zal tc eniger tijd liet departement en de regering zelfs dreigen te overspoelen", waar schuwde spreker. Instemming hadden verschillende spre kers voor het besluit van de minister een zeehavennota te laten opstellen. „Daar zijn we blij mee", merkte ir. Geuze op en ook de heer J. Tjalma (ar.) zag een dergelijke nota „met be langstelling en instemming tegemoet" Zij schaarden zich met hun opmerking aan de zijde van de socialistische profes sor. dr. ir. J. P. Mazure. eer. nota zag ais een grondslag voor een goede zakelijke discussie op langere ter mijn. De waterverontreiniging en verzilting kregen met name aandacht van de he ren Geuze en Tjalma. Ir. Geuze maakte daarover enkele opmerkingen, nadat hij een „aanloop" had genomen met een uitvoerige beschouwing over wat hij noemde de factor water. Hg was van mening, dat de factor water in ons land wordt ondergewaardeerd. „Eigenlijk zou er in Nederland een algemene waterge zindheid moeten zijn, maar ik vrees, dat er niet is als ik kijk naar de verzil- •t.ngs- en vervuUingspraktijk", betoogde ;de C.H.U-woordvoerder. In dit verband j Citeerde hij ook president Johnson van de V.S., die hat water „een factor in de I wereldpolitiek" noemde. Bepaald verontrust toonde de heer Geu ze zich over de verzilting, met name een gevolg van de verdieping van de Water weg. „I>e afsluiting van hel Haringvliet en het Yolkarak zullen de vijand moeten terugdringen. We hebben nog een aan tal moeilijke jaren voor de lioeg. In ie der geval x '-macht men, dat de situatie dan aanzienlijk zal verbeteren", ging de Zeeuwse afgevaardigde verder en hg wilde weten: „Vanaf welk jaar valt de ze verbetering te venvachten Ook de strijd tegen de waterverontrei niging in het binnenland noemde ir. Geu ze van groot belang. „De gevolgen te genwoordig zrjn desastreus", zei hij, daarbij wijzend op o.m. vissterfte en af sterven van de begroeiing langs de oe vers met alie gevolgen van d-.en. Hij was daarom verheugd, dat binnenkort een ontwerp van we: inzake de waterver ontreiniging binnen zeer korte termijn (Zie slot pag. 7 kol6)

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1964 | | pagina 1