PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT
FELLE BRAND OP TANKER BOORDEVOL BENZINE
Bemanning van sleepschip redt 4
opvarenden en voorkomt een ramp
Nü vaststellen wat er mankeert aan
de N.A.V.0.
Weinig aandacht in Eerste Kamer voor Zeeuwse zaken
GROOT ALARM OP DE OUDE MAAS
Scheepvaartverkeer in beide richtingen urenlang gestremd
DUITSLAND
VERLAAGT
INVOERRECHT
Italiaan Brosio
de opvolger van
mr. Stikker
Eenheid blijft
probleem no. 1
Europese jacht op
piratenzenders
Dc gast in ons
huis
ZORGEN OM WEGENSTELSEL BEHEERSTEN BESCHOUWINGEN
Ir. Geuze beter
te paard dan
de minister met
oeververbinding
Zeehavennota
Vijand terug
X 207e jaargang no. 113
WAARIN OPGENOMEN DE MIDDELBURGSE. VLISSINGSE, GOESE, BRESKENSE COURANT EN VRIJE STEMMEN
Donderdag 14 mei 1964
de Kok Abonnementsprijs 75
Directie: F. van de Velde. F. B. den Boer en W. de Pagter. Hoofdredactie: W. Leertouwer en
Walstraat 58-60. tel. 2355 «b.g.g. red. 3508. adv. 3647/3643); Middelburg: Markt 51, tel. 3841
2911; Zlerikzee: red. tel. 2425. adm. tel. 2094 Adv. pr. 32 ct. p. mm. Min. p. adv. ƒ4.80. Inge*, med. 3 x tarief. Kleine adv. I:
Bureaus: Vltsslngen
HHHHH Ooit burgtel. 2395; Terneuxen: Arsenaalstraat 2. teL
l regels» 32 ct. p. regel min. ljBO). „Brieven bur. van d:t blad" 28 ct, meer. Oiro 359300 P.7..C.. Middelburg.
Twee uur lang heeft gistermiddag de 1000 ton metende binnentanker „Alancy III" uit het Bel
gische Gent, berstensvol licht ontvlambare benzine 90-R, op de Oude Maas nabij de Barendrecht-
se brug als een fakkel gebrand.
De vier opvarenden schipper P. Bozua uit Dordrecht, zijn vrouw en kind en een knecht konden
te nauwernood door de bemanning van het juist passerende sleepschip ,,Lis" worden gered. La
ter bleek dat de schipper en zijn vrouw licht werden gewond. Na door een arts in Oud-Beijerland
te zijn behandeld moest het tweetal worden doorgestuurd naar een ziekenhuis in Dordrecht.
Een groep echtgenotes van de bij
N.A.V.O.-conferentts in Den
Haag betrokken minister» en offi
cial» heeft woensdagochtend
rondvaart gemaakt door de Am
sterdamse grachten.
Men ziet hier vooraanin de rond
vaartboot v.l.n.r.: mevrouw Couvc
de Murville, mevrouw Luns en me-
De vrouw raakte gewond toen zij I Mannen van blusploegen, die kort na
j j|half zes aan boord van de tanker kwa-
kort na net uitbreken van de biandi men, vertelden dat het achterschip totaal
in paniek door een raam in de ka- was vernield. De eigenaar van het schip.
u„„„ 'de firma Verstigghel uit Gent is verze-
juit sprong. Haai man kreeg c uerd. De brand werd bestreden door twee
blusboten, een van de havendienst uit
Rotterdam en een van de havendienst uit
Dordrecht. Verder waren ter assistentie
aanwezig drie vaartuigen van de rijks
politie te water uit Dordrecht en Vlaar-
dingen.
gebroken arm. Het scheepvaart
verkeer werd door de rijkswater
staat zowel in de richting Dor
drecht als in de richting Spijkenis-
se gestremd.
De rijkspolitie te water in Dordrecht, die
het onderzoek naar de oorzaak van de
brand leidt heeft naast de vier opvaren
den vermoedelijk niet vee! mensen kun
nen vinden die in staat zijn een volledig
verslag te geven van wat zich nabij de
Barendreclitsc brug heeft afgespeeld.
uit zijn glazen huis op die Barendrecht-
se brug kunnen volgen. Zijn relaas geeft
mogelijk aanwijzingen omtrent de oor
zaak van de brand aan boord van de
„Alancy m". Hij zegt letterlijk: „Kort
nadat een kleine binnentanker mijn brug
was gepasseerd hoorde ik het geluid van
een ontploffing. Toen ik naar buiten
keek. zag ik uit het achterschip van de
tanker een metershoge vlam slaan.
Daarna kwam er steeds meer vuur en
rook. vooral rook. Op een gegeven mo
ment zag ik zelfs vlammen op het water
oppervlak, juist naast het schip".
Het verhaal van Brakke verklaart on
middellijk de eerste mededeling van
de rijkspolitie te water in Dordrecht
r het water van de Oude Maas
stroomde. Achteraf blijkt nu dat
hoewel op het nippertje die uiterst
gevaarlijke lading niet heeft gebrand.
Gebrand heeft hot wel in de machine
kamer en op het achterschip van de
„Alancy III".
haard kon krijgen. Na de redding van
de vier opvarenden door de „Lis" was
de kapitein van deze sleper er nl. ook
nog in geslaagd de fel brandende
tanker tégen de noorderwal te druk
ken, een daad waardoor mogelijk een
scheepsramp is voorkomen.
Om vjjf voor halfzes had men de brand
volledig onder controle. Kort daarop
werd ook de stremming, die twee uur
had geduurd, opgeheven. Blus- en politie-
boten vertrokken naar hun thuishavens.
Ramp voorkomen
i Om half zeven namen twee slepers de
waar gewonde „Alancy HI" met aar
boord een handvol brandweerlieden op
De blussingswerkzaamheden werden sleeptouw om de tanker in Dordrecht al
vergemakkelijkt door het feit dat de te leveren. Daar zal de rijkspolitie te wa-
vrij sterke wind geen vat op de vuur- ter een onderzoek instellen.
STIKKER, SPAAK EN LUNS
f-jantlijn
De secretaris-generaal van de
Noord-Atlantische Verdrags- Orga
nisatie mr. D. U. Stikker, heeft gis
termiddag aan het einde van de -
j j j over een verregaande wijziging heeft ge-
eian emö \an e S an ^a sproken.Wel[heeft hij kunnen beluiste- pVanse naoorlogse geschiedenis aanha- iaging van de Kennedyronde. De West
ken in het bondgenootschap een ren _dat er enige hervormm0en misschien jend noemde hij de Suezkwestie. Indo- duitse minister van economische zaker
drie leden per delegatie -
ken. Het andere onderwerp was Cyprus!
waarmee men vandaag verder gaat. i
De Belgische minister van buitenlandse
zaken, P. H. Spaak, heeft gepleit voor
een discussie over eventuele verbetering
van de N.A.V.O.. Als het moet, dan moet
gebeuren. Hij gaf uiting aan zijn
anderd moet worden, niet duidelijk is ge
zegd wat men dan veranderen wil. De
landen die het niet meer eens kunnen
zijn met het rapport van de „drie wijzen'
dienen duidelijk te zeggen wat zij willen.
Mr. Stikker heeft hierover gezegd dat
geen van de ministers ter conferentie
(Groot-Brittannië), G. Scliroeder c,
West-Duitsiand), en M. Couve de:De Westduitse regering heeft gis-
Murville (Frankrijk), maandagavondhplrpnHp-pmaak-f rlnt zii Hp
onderling over de Duitse kwestie heb- ccren bekendgemaakt dat ZIJ de
ben gesproken en er .-en verklaring rechten op de invoer uit andere lan-
over uitgegeven hebben. Dit was nu 1
een voorbeeld van hoe het niet moet. den der Europese Economische Ge-
FrailSe trouw meenschaP (EE.G.) meteen waar-
I de van ongeveer 220 miljoen mark
KlSlC-l cnj - - -
voorstellen j per jaar, met ingang van 1 juli a.s.
wil verlagen.
rede gehouden waarin hij zei dat
moet worden vastgesteld welke
veranderingen in de structuur van
de N.A.V.O. gerechtvaardigd zijn
zo veranderingen al noodzakelijk
zijn. Volgens hem moest de perma
nente raad hieraan werken. De mi
nisters zouden daarover een beslis
sing moeten nemen.
De stand van zaken in het bondgenoot
schap was het eerste onderwerp dat op
(Van onze Haagse redactie)
„De scheidende secretaris-generaal,
ons aller vertrouwde voorzitter van de
Atlantische Raad. Dirk Stikker, heb-;
hen wij leren kennen als een waardige:
representant van liet Nederlandse I
volk een volk dat zich immer heeft
doen kennen door zijn nauwgezette
taakvervulling en koelbloedigheid in
kritieke situaties". Deze hartelijke
en vooral lovende woorden richtte de
Belgische minister Paul Henry Spaak
gisteren tijdens de N.A.V.O.-minis
terconferentie in Den Haag aan het;
adres van mr. D. U. Stikker, die zijn
functie op 1 augustus zal neerleggen.
Spaak, die zelf de voorganger is ge
weest van Stikker, sprak zijn hulde uit
nadat de Nederlander hei jaarover
zicht van de stand van zaken in de
N.A.V.O. had gegeven. De overige
ministers, die reeds op de eerste dag
van de conferentie hun waardering
voor het werk van mr. Stikker hadden
uitgesproken, schaarden zich gisteren
spontaan achter de hulde die hem op
nieuw nu door Spaak werd gebracht.
In N.A.V.O.-kringen heerst, zo bleek
ons. een duidelijk gevoel van teleur
stelling over Stikkers vertrek.
De keuze van de nieuwe secretaris
generaal die gisteren werd benoemd,
de Italiaan Manlio Brosio. wekte wei
nig verrassing. De naam van deze
ambassadeur in Parijs en oud-minis
ter van het eerste kabinet-De Gaspery
was de laatste weken reeds herhaal
delijk genoemd. Hoewel Brosio's kwa
liteiten voor de N.A.V.O.-post zeker
niet worden ontkend, was in vele dele
gaties toch wel een toon van kritiek
te beluisteren vanwege het feit dat
zijn leeftijd voor deze bijzonder in
spannende functie vrij hoog ligt. Als
Brosio op 1 augustus zijn werk be
gint is hij reeds 67 jaar oud.
Vredige „aanval
op N.A.V.O.
van 600 vrouwen
Ruim zeshonderd vrouwen uit
nagenoeg alle N.A.V.O.-landen
hebben gistermiddag voor de
Julianakazerne in Den Haag,
waar de N.A.V.O.-voorjaars
vergadering wordt gehouden,
een demonstratie gehouden te
gen het N.A.V.O.-kernplan.
Een delegatie van alle N.A.V.O.-
landen, behalve Turkije werd
aan het hek voor de kazerne
ontvangen door de secretaris
van deze N.A.V.O.-conferentie,
de heer H. J. Goedhart. De da
mes, allen getooid met een grote
papieren bloem, boden daar een
petitie aan. De vrouwen kwamen
niet verder dan het hek, want
daar stonden zeven witgehelmde
marechaussees en enige politie
mannen, die onverbiddelijk
iedereen zonder toegangsbewijs
tegenhielden, De aanbieding van
dit pleidooi voor de vrede
een ..peace-pledge", zoals een
Amerikaanse de petitie noemde
had overigens een alleszins
plezierig en vreedzaam verloop.
In het gedrang van politieman
nen, persfotografen, journalisten
en functionarissen van de
N.A.V.O., drukten de dames de
heer Goedhart, hartelijk de
hand en boden hem enige boe
ketten gele tulpen aan. Een van
de dames kuste de heer Goed
hart op de wang.
Onder de deelneemsters aan de
rustige betoging de overige
600 vrouwen maakten namelijk
inmiddels een stille tocht door
de straten in de buurt van de
kazerne bevond zich een oude
dame in een rolstoel uit Califor-
nië.
De petitie was ondertekend door
velen uit de gehele wereld, on
der wie enige Nobelprijswin
naars.
Onder de betoogsters van de
tocht, welke was georganiseerd
door de „N.A.T.O. Woman Stri
ke for Peace" een beweging die
drie jaar geleden in Washington
is opgericht, bevonden zich een
achternicht van prins Bernhard,
de 78-jarige Duitse prinses Olga
zur Lippe en de echtgenote van
de Nobelprijswinnaar voor de
vrede en chemie, mevrouw Eva
Helen Pauling.
nodig zullen zijn.
De Nederlandse minister van buiten
landse zaken, mr. J. M. A. H. Luns,
heeft daarover gezegd dat de tekst
wel goed is maar dat het om de toe
passing gaat. Hij was het met zijn
collega Spaak eens dat men dan wel
moet zeggen wat men wil.
Minister Luns bepleitte voorts ver
sterking van het bondgenootschap op
militair en politiek terrein. Hij stelde
vast dat de integratie op militairter
rein wordt geremd door politieke
overwegingen. Een studie in de N.A.
V.O. over een aantal militaire proble
men waartoe een jaar geleden is be
sloten. is r
dat van Franse zijde geen
voor de militaire sector mogen worden
verwacht omdat de Franse regering
kwesties van deze aard toch een andere I
opvatting heeft dan de andere landen. Bovendien zal zij aan de vijf andere E.
Hij sprak zich uit voor politieke samen-! E.G.-landen voorstellen over te gaan tot
werking maar waarschuwde voor het een. versnelde verlaging van de buiten-
fingeren van een eenheid waar die in fei-1 tarieven van de E.E.G, met effectief 25
te niet is. Enkele voorbeelden uit deprocent, vooruitlopende op de tariefver-
Franse naoorlogse geschiedenis aanha- laging van de Kennedyronde. De West-
lend noemde hij de Suezkwestie. Indo-duitse minister van economische zaken
China en Algerije. Men zou in deze ge- deelde op een persconferentie mede, dat
vallen moeten spreken van een „droevig! het kabinet deze maatregelen had goed-
medeleven". Hij legde de nadruk op gekeurd, omdat de handelsbalans van
Frankrijks trouw aan het bondgenoot- West-Duitsland door de stijgende prijzen
schap. i in andere E.E.G.-landen verstoord wordt.
Pogingen die tot dusverre werden gedaan
Taken vaststellen
van de gvon, tornen.
Minister Schrocder (Duitsland) wil de land hadden geen uitwerking en daarom
moeilijkheden binnen de N.A.V.O. oplos- zal de invoer vergemakkelijkt moeten
sen door taken iu het kader van het worden, zo zei de minister. Het is de
bondgenootschap vast te stellen. Een wij-1 bedoeling, dat de verlaging van de rech-
ziging van de structuur kan de tekort-!1'"1 °P invoer uit andere E.E.G.-landen
komingen niet wegnemen. De Duitse be- i betrekking zullen hebben op de indus-
wïndsman stelde onder meer voor dat de triële sector. Er zal echter ook aandacht
N.A.V.O. zal bepalen hoe het met de me- ?esch°nken worden aan de landbouw-
i alle landen sector, om te zien, of deze ook in de een
n i voor de politieke leiding is gesteld en of andere mate in de verlagingen betrok-
Uültse RWeStie «aar <l.- grens ligt tussen de nationale ken zal kunnen worde.
geest van objectiviteit een aantal proble-
men op lange termijn te bestuderen. Het
gaat daarbij om de verhoudingen tussen
Oost en West, de plaats van het bondge-|
nootschap in de wereld, de verhouding
van de bondgenoten onderling en de
structuur van de alliantie.
Hij zei het eens te zijn met mr. Stikkers
opmerking, in het bij de behandeling van
de stand van zaken besproken jaarover
zicht, dat als men een lijst van de moei- Gistermiddag is te Boxtel op een niet
lijkheden binnen de N.A.V.O. zou ma- beveiligde spoorwegovergang op de
ken, zou moeten vaststellen dat het lijn Eindhovens-Herlogenbosch een
bondgenootschap „niet geheel gezond" is.bestelauto tegen een trein gereden.
™ffrJl0n?-l-1it-at,e is noodzakelijk waar-iDe 30-jarige bestuurder Th. Seijkens
,J g ™5l .beginnen en d.e een :„it Geleen werd uit de auto geslm-
dia .ïar?"e' dra-gerd en naar het ziekenhuis te Boxtel
gen dan thans het geval is. gebracht. Daar is hij spoedig na aan-
Evenals minister Spaak voor hem had komst overleden. De Nederlandse
gedaan, had minister Luns er kritiek I Spoorwegen zijn momenteel bezig deze
op. dat de ministers D. Rusk (deloverweg van een automatische knip-
Verenigde Staten), R. A. Butlerperlichtinstallatie te voorzien.
geïntegreerde
te worden opgehelderd]
de landen mét en die ten uit E.E.G.-landen, die op het ogenblik i
wapens. maximaal 4 procent bedragen, zullen
worden afgeschaft. Eveneens op 1 juli'
a.s. zullen vervroegd de verlagingen van
de binnenrechten der E.E.G.. die op 1
januari 1966 telkens 10 procent zouden]
bedragen, van kracht worden.
WÉÉR EEN DODE OP
ONBEVEILIGDE OVERWEG
CAMBODJA KLAAGT
BIJ VEILIGHEIDSRAAD
Cambodja heeft de Veiligheidsraad
verzocht een spoedzitting te beleggen
om kennis te nemen van Cambod-;
jaanse klachten aan het adres van de]
Verenigde Staten en Zuid-Vietnam. I
Een comité van regeringsdeskun
digen uit de landen welke lid zij'n
van de Raad van Europa heeft gis
teren een plan aangenomen, ge
richt tegen het optreden van pira
tenzenders, welke opereren buiten
het grondgebied van deze Europese
landen.
Het plan wil de uitzendingen beteugelen
van zenders aan boord van schepen,
vliegtuigen en zelfs vanaf ruimtesta
tions. Het voorstel richt zich niet alleen
tegen de uitzendingen zelf. maar ook te
gen de vestiging en de exploitatie. Iedere
medewerking aan een dergelijke piraten
zender zal strafbaar worden gesteld en
dit begrip omvat, volgens het ontwerp,
zelfs de levering van meubelen en appa
ratuur, het onderhouds- of herstellings
werk en heel in het bijzonder opdrach
ten tot of het maken van reclame.
Koe zet Amsterdam
op stelten
Een voor de consumptie bestemde
koe heeft gisterochtend een ge
deelte van Amsterdam op stelten
gezet door op de vlucht te slaan.
Op het abattoir zette het dier het
plotseling op een lopen, vervolgens
stortte het zich in het water langs
de Zeeburgerdijk, zwom naar de
overkant en vervolgde daar zijn
vlucht.
Een wilde ren langs vele verblufte
Amsterdammers bracht ce koe in
de Von Zesenstraat, waar zij reso
luut een fietsenstalling binnen ren
de. De stallinghouder was echter
niet helemaal gelukkig met dit be
zoek en belde de politie. Inmiddels
was het dier volkomen gekalmeerd
en stond het rustig tussen de fiet
sen. De politie zag dan ook geen
aanleiding om direct te gaan schie
ten en waarschuwde het abattoir.
Toen vier mannen van het abat
toir bij de fietsenstalling arriveer
den, ontstak de koe opnieuw in he
vige woede. Iedereen vluchtte de
fietsenstalling uit, behalve de po
litieman die toen het moment ge
komen achtte om zijn pistool te
gebruiken. Het bleek echter dat
het dier zich door een pistoolschot
niet liet imponeren. Het dier be
gon een enorme ravage aan te
richten in de fietsenstalling. Pas
na meerdere pistoolschoten ver
zoende de koe zich met haar lot.
Voor heel wat fietsen was het toen
al te laat.
De voorzitter van de Middelburgse
V.V.V. heeft er onlangs tijdens de
jaarvergadering van zijn vereniging op
gewezen, dat er in Zeeland nog veel aan
een goede voorlichting voor de toerist
ontbreekt. En hij somde een aantal mo
gelijkheden op. die tot dusver niet of
onvoldoende zijn benut- Hebben we de
ze V.V.V.-voorzitter goed begrepen,
dan was de achtergrond van zijn be
toog een poging om de ideële kanten
van het vreemdelingenverkeer aan de
orde te stellen. Zo langzamerhand Is
namelijk die kant voor een groot deel
verloren gegaan: we hebben van het
V.V.V.-wezen een industrie gemaakt,
waarbij het materiële element bovenaan
1» gezet. We willen mensen naar Zee
land halen, liefst zoveel mogelijk, niet
omdat we die gasten zo plezierig vin
den, maar omdat we er redelijk aan
verdienen. Af en toe echter komt men
nog wel eens een V.V.V.-bestuurder ou
de stijl tegen, die Juist de Ideële kant
primair stelt.
Wat behelst die kant? Dat ls niet ln
een twee woorden te zeggen.
I Het heeft te maken met de gastvrijheid,
die in allerlei beschaveningen een eis
van de hoogste orde was. Voor de gast
zet men zyh huis open, men begroet
hem met vreugde en respect, hij immers
I is de hooggeschatte vreemdeling, voor
wie men vriendschap koestert. Aan de
ze ethiek van het vreemdelingenverkeer
wordt ln onze dagen niet zo heel na
drukkelijk meer gedacht: de vreemde-
ling betaalt een ze
ker bedrag, waar
voor hem al n;iar
gelang van de hoog
te van dit bedrag - -
onderdak en voeding
worden verstrekt, hij krijgt wat folders
over de streek, men verkoopt hem een
boekje, en eigenlijk is daarmee da
zaak bekeken." Maar toch is het moge
lijk in deze toerist die voor de
streek een bron van inkomsten is ge
worden een gast te zien. In zulk een
Sval gaat het er niet uitsluitend om de
jrist onderdak en voeding te verstrek
ken, maar om hem tevens iets te laten
meemaken van leven en werken in het
gebied waar hij logeert. Vermoedelijk
heeft de bewuste V.V.V.-voorzitter
daarop gedoeld, toen hij sprak over het
ontbreken van goede voorlichting aan
de toerist.
En men moet toegeven: daaraan ont
breekt nogal wat. Onlangs ver
keerden wij in een gezelschap van jon
geren uit diverse landbouworganisa
ties, waar onder meer werd gesproken
over de al dan niet bestaande tegenstel
lingen tussen de stad en het platteland.
Er werden toen scherpe woorden ge
richt aan het adres van stedelingen,
die nog „niet eens wisten dat een mo
dern boerenbedrijf ook zonder koeien
kan worden gedreven". Maar in de ver
dere discussie werd duidelijk dat een
dergelijk verwijt als een boomerang
werkt, namelijk via de vraag: wat
heeft de landbouw er eigenlijk aan ge
daan om de stedeling duidelijk te ma
ken wat het moderne boerenbedrijf in
houdt? Bitter weinig, zo moest men
óók tijdens de bewuste bijeenkomst toe
geven. En wanneer men nu weet, dat
nier elk jaar honderdduizenden toeris
ten op bezoek komen, dan beseft men.
dat men in feite vele unieke kansen
voorbij laat gaan wanneer niet wordt
gepoogd deze mensen iets te laten zien
van het agrarisch Zeeland. Wanneer
men het wel doet, dan heeft dat niet
één maar twee goede kanten: de eerste
betreft het kweken van verstandhou
ding voor een bepaalde bedrijfstak, de
tweede heeft weer te maken met het be
grip gastvrijheid. Immers, dat is een
vorm van gastvrijheid: het tonen aan
de gast hoe het hier reilt en zeiit.
Het bovenstaande voorbeeld kan met
vele andere worden uitgebreid. In
dit kader past bijvoorbeeld uitstekend
de reeds enige jaren bestaande moge
lijkheid tot het bezoeken van de wer
ven en fabrieken van de Koninklijke
Maatschappij „De Schelde". Maar er is
nog veel meer. V.V.V.-voorzitter
Blaauw heeft enkele punten aangestipt:
het ambacht, oude gebouwen, de dor
pen. In dit verband komt tevens de
vraag naar gidsen in het geding, een
zaak die in Zeeland tot dusver nooit of
ficieel aan de orde is gesteld. In België
gebeurt dat wel: men heeft daar zelfs
examens, die een garantie vormen voor
een goede kennis van stad of streek.
De voorzitter van de Middelburgse
V.V.V'. heeft dunkt ons terecht op
enkele gebreken gewezen in de organi
satie van Zeeland-vakantieland. Het is
het belang van de provincie zelf, dat de
toerist een zo goea mogelijke voorlich
ting kan krijgen over het gebied waar
hij te gast is. Want daar gaat het ten
slotte om. de vreemdeling is een gast
in ons Zeeuwse huis. Welnu, dat houdt
in dat wij hem laten delen in het le
ven zoals dat in deze contreien reilt en
zeilt. De suggestie van de voorzitter
om dit vraagstuk te doen bestuderen
door de (nog officieel te stichten)
Zeeuwse reereatieraad lijkt ons aanbe
velenswaardig. Maar afgezien daarvan:
ieder V.V.V.-bestuur zou eens in eigen
kring te rade moeten gaan wat er aan
de toeristische voorlichting in eigen ge
bied kan worden verbeterd.
(Van een onzer redacteuren
In tegenstelling tot andere jaren
heeft de Eerste Kamer der Staten
Generaal woensdag bij de voortge
zette behandeling van de begroting
van verkeer en waterstaat voor
1964 slechts weinig Zeeuwse aan
gelegenheden aan de orde gesteld.
Werd bij vorige gelegenheden in de
beschouwingen van de woordvoer
ders altijd ruime aandacht ge
schonken aan zaken als het beheer
van het Zuid-Sloe, de mosselverwa-
tering, de oestersehaderegeling, de
verdiensten (met name Kruinin-
gen-Perkpolder), de overdracht
van de haven van Breskens, de
rijksweg door Zeeland enz., dins
dag werden deze zaken zelfs niet
genoemd. Met name spitsten de be
togen zich toe op de veelomvatten
de problematiek van de wegverbin
dingen.
Ondanks deze grote belangstelling
voor het wel en wee van het wegen
stelsel, werd niettemin aan enkele
Zeeuwse zaken aandacht geschon
ken. Het was het Thoolse kamerlid
ir. M. A. Geuze (c.h.u.), die enkele
kanttekeningen maakte bij hetgeen
minister Van Aartsen in de memorie
van antwoord heeft gezegd over een
vaste oeververbinding over of onder
de Westersohelde.
De Zeeuwse senator gaf toe, dat zijn
startpunt bij het zoeken van een recht
streekse verbinding met de kanaaltun
nel bij Calais ligt in het hart van Hol
land. in het zwaartepunt van het VVater-
weg-Botlekgebied De heer Geuze was
van oordeel, dat hij „beter te paard zit
met de agglomeratie Rotterdam-Den
Haag, dan de minister met zijn uit
gangspunt Amsterdam-Utrecht". Het
Kanaalproject noemde hij „een reali
teit". „De Britse ambassade", zo ging
hij verder, „zond ons een trotse back
ground note over the Channel Tunnel
Scheme. Volgens drs. B. J. Polak in de
Economische Statistische Berichten van
vorige week zijn de rendementbereke
ningen zelfs nog ondergewaardeerd", al
dus ir. Geuze, die „best kon begrijpen,
dat de minister zich dit dure project uit
alle macht vooreerst van het lijf tracht
te houden, omdat hij financieel toch al
zo moeilijk zit. Logische ontwikkelingen
houdt men zich echter niet van het lijf",
vond ir. Geuze en hij vervolgde: „Dat
worden keiharde feilen. Het weigeren
van een studie leidt tot andere studies",
ln dit opzicht wees ir. Geuze op het
rapport van twee afgestudeerde Delft se
studenten met als onderwerp overbrug
ging c.q. ondertunneling van de Wester-
schelde. Een rapport, dat door ir. Eek-
lter van de provinciale waterstaat in
Zeeland in het laatste nummer van het
Zeeuws Tijdschrift is. besproken, welk
artikel twee weken geleden door de
P.Z.C. is overgenomen.
In dit verband vroeg de Zeeuwse se
nator zich af waar het Zuiderzeepa-
troon zou zijn gebleven als Lely niet
met zijn studies en plannen was ge
komen. „De economische verkeers-
vloedgolf, die uit de Randstad naar
het zuiden moet breken, zal tc eniger
tijd liet departement en de regering
zelfs dreigen te overspoelen", waar
schuwde spreker.
Instemming hadden verschillende spre
kers voor het besluit van de minister
een zeehavennota te laten opstellen.
„Daar zijn we blij mee", merkte ir.
Geuze op en ook de heer J. Tjalma
(ar.) zag een dergelijke nota „met be
langstelling en instemming tegemoet"
Zij schaarden zich met hun opmerking
aan de zijde van de socialistische profes
sor. dr. ir. J. P. Mazure. eer.
nota zag ais een grondslag voor een
goede zakelijke discussie op langere ter
mijn.
De waterverontreiniging en verzilting
kregen met name aandacht van de he
ren Geuze en Tjalma. Ir. Geuze maakte
daarover enkele opmerkingen, nadat hij
een „aanloop" had genomen met een
uitvoerige beschouwing over wat hij
noemde de factor water. Hg was van
mening, dat de factor water in ons land
wordt ondergewaardeerd. „Eigenlijk zou
er in Nederland een algemene waterge
zindheid moeten zijn, maar ik vrees, dat
er niet is als ik kijk naar de verzil-
•t.ngs- en vervuUingspraktijk", betoogde
;de C.H.U-woordvoerder. In dit verband
j Citeerde hij ook president Johnson van
de V.S., die hat water „een factor in de
I wereldpolitiek" noemde.
Bepaald verontrust toonde de heer Geu
ze zich over de verzilting, met name een
gevolg van de verdieping van de Water
weg. „I>e afsluiting van hel Haringvliet
en het Yolkarak zullen de vijand moeten
terugdringen. We hebben nog een aan
tal moeilijke jaren voor de lioeg. In ie
der geval x '-macht men, dat de situatie
dan aanzienlijk zal verbeteren", ging de
Zeeuwse afgevaardigde verder en hg
wilde weten: „Vanaf welk jaar valt de
ze verbetering te venvachten
Ook de strijd tegen de waterverontrei
niging in het binnenland noemde ir. Geu
ze van groot belang. „De gevolgen te
genwoordig zrjn desastreus", zei hij,
daarbij wijzend op o.m. vissterfte en af
sterven van de begroeiing langs de oe
vers met alie gevolgen van d-.en. Hij was
daarom verheugd, dat binnenkort een
ontwerp van we: inzake de waterver
ontreiniging binnen zeer korte termijn
(Zie slot pag. 7 kol6)