PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT MOSKOU WAARSCHUWT TEGEN CHINEZEN Beroep op Ruslands vrienden f Vliegramp in Peru: 46 doden Gevaren van het zeilen op het Veerse Meer Acht doden bij drie verkeersongevallen Auto rijdt van pont in Haringvliet: 3 of 4 mensen verdronken Kroesjtsjew sprak met Nasser over toestand in Jemen BEJAARDEN BETOOGDEN V00RVERH0G1NG A.O.W. Nkomo verbannen naar land vol leeuwen Frontale botsing op de Lekbrug no admittance Reddingspoging kwam le laat 207e jaargang no. 110 WAARIN OPGENOMEN DE MIDDELBURGSE, VLISSINGSE, GOESE, BRESKENSE COURANT EN VRIJE STEMMEN Directie: F. van de Velde, P. B den Boer en W. de Pagter, Hoofdredactie: W. Leertouwer en O- A. de Kok Abonnementsprijs 76 cent per week, ƒ9.76 per kw., franco per post ƒ10 - p. kw. Losse nummers 16 ct Bureaus: Vllulngoi: Waletraat 58-60, tel 2355 fbg.g. red. 3508, adv. 3647/3643); Middelburg: Markt 51, tel- 3841 (b.gg. red. 2078/3169, adv. 2375); Goes: Gr. Markt 2. tel. 6140 (b. g.g. red. 7853, adv. 5213): Oostburg: tel. 239', Temeur-n AnnualMmt 2. t-!. 2911; Zierikzee' red, tel. 2426, adm. tel. 2094 Adv. pr. 32 ct, p. mm. Min. p. adv. ƒ4,80. Ingez. med. 3 x tarief. Kleine adv. (max. 8 regels) 32 ct. p. regel min. „Brieven bur. van dit blad" 26 ct. rr." r Giro 359300 P.Z.C., Middelburg Maandag 11 mei 1964 Schuttersfeest van Vlissingen Pagina 4 De Sowjet-Unie heeft de op de hand van de Chinese Volksrepu bliek zijnde communisten er giste ren tegen gewaarschuwd Peking te volgen, ten zij zij willen worden in gekapseld in een nieuwe „Comin tern", waarbij Mao Tse-Toeng Sta lin zal vervangen als internationale dictator- De waarschuwing was vervat in een hoofdartikel in het blad van de Russische communistische party, de „Prawda" het hoofdartikel, het eerste in een reeks met de. titel „ideologische eenheid is basis van de eenheid van de communisti sche beweging", werd gezegd dat dege nen die het bij Moskou zouden houden deel zouden uitmaken van een „demo cratische" internationale communisti sche beweging die de onafhankelijkheid en gelijkheid der partijen gerandeert „een vrijwillig verbond van gelijkgezin denmet vrijwillige discipline". In het artikel, waarin de communistische partijen werd gevraagd zich aan de zijde van het Kremlin te scharen, werd onder meer gezegd: „De Chinese leiders heb ben de communistische beweging open lijk de oorlog verklaard op ideologisch en politiek gebied". Verwacht wordt dat de verklaringen van het Kremlin, waarin is gezegd dat premier Nikita Kroesjtsjew van de Sowjet-Unie geen tweede Stalin wil worden die overal ter wereld com munistische leiders kan aanstellen, ontslaan en liquideren, onmiddellijk zal aanslaan bij de communistische partijen die de dictator nog niet zijn vergeten. „De leiders van de Chinese communisti sche partij probeerden de leiding van de communistische beweging aan zich te trekken met het doel haar uiteindelijk in hun macht te krygen dit is de enige uitleg voor het kabaal dat in China wordt gemaakt over de denkbeelden van Mao Tsje-Toeng, die worden beschreven als het beste in het Marxistische den ken", aldus het blad. Premier Nikita Kroesjtsjew van de Sow jet-Unie en president Gamal Abdel Nas ser van de V.A.R. hebben gisteren een uitvoerige bespreking gehad, waarby hoofdzakelijk aandacht is besteed aan de kwestie Jemen. De minister van buitenlandse zaken van de V.A.R. zei dat de twee leiders had den gesproken over „de internationale politieke situatie" en het in het bijzonder hadden gehad over „algemene gebeurte nissen in het Midden-Oosten". Hij zei dat Kroesjtsjew en Nasser voorts de „imperalistisehe agressie in het ge bied van het Midden-Oosten en de im perialistische samenzweringen die nog steeds worden gericht tegen de inwoners van vele delen van de wereld" te berde hadden gebracht. Het gesprek duurde 3% uur. 30 minuten langer dan oorspronkelijk de bedoeling was geweest. Kroesjtsjew trok op een later op de dag gehouden massabijeenkomst fel van leer tegen het Britse offensief tegen de door Jemen gesteunde rebellen in de Zuid- arabischè federatie. „MAO TSE TOENG NIEUWE INTERNATIONALE DICTATOR" Reuze sigaar voor minister Veldkamp De minister van sociale zaken en volksgezondheid, dr. G. M. J. Veldkamp, is zaterdagmiddag, na het bijwonen van het demon stratief congres van de vier sa menwerkende bejaardenbonden in Utrecht, naar huis teruggekeerd met een reuzen-sigaar van 60 cm lengte. Oud-sigarenmaker J. P. J. Bur gers uit een bejaardentehuis in Cuyk, heeft dit aparte rokertje voor de bewindsman gemaakt om daarmee uiting te geven aan de wens der bejaarden tot verho ging van de A.O.W. tot een so ciaal minimum. Keurig verpakt in een houten koker bood de heer Burgers de sigaar voor het begin van de bijeenkomst aan minister Veld kamp aan. Verrast en breedlachend keek hij bij het uitpakken van de koker naar de inhoud, die pas voor de dag kwam, na aan twee lintjes in de nationale driekleur te heb ben getrokken. Eerst hield minis ter Veldkamp een reuzen namaak - sigaret in de hand, maar daaruit kwam toch uiteindelijk de echte reu zensigaar te voorschijn. Hij vond het een prachtig cadeau. Ondanks de aanwezigheid van zoveel bejaarden in de broeierige Irene-hal zijn geen ernstige pa tiënten bij de E.H.B.O.-post te recht gekomen Ongeveer veertig demonstranten kregen een aspi rientje en tien hartpatiënten wer den een beetje opgekikkerd. De G.G. en G.D., die met een zie kenauto en enkele broeders ook bij de hand waren, behoefden geen assistentie te verlenen. Om streeks vijf uur keerden de de monstranten weer huiswaarts in de ruim 550 bussen, die hier en daar wat verkeersopstoppingen veroorzaakten. Duizenden bejaarden uit alle delen van het land, allemaal leden van de bij het Centraal Orgaan Samen werkende organisaties (C.O.S.O.) aangesloten Bond van Staatspen- sionering, de Algemene Bond van Bejaarden, het Christelijk Verbond van ouderen en de Unie van Dioce sane Katholieke Bejaardenbonden, hebben zaterdagmiddag deelgeno men aan een groot demonstratief congres in de Irenehal in Utrecht. Hoofdthema van dit grootste con gres van bejaarden dat ooit in ons land werd gehouden was de onge rustheid over de te nemen beslis sing ten aanzien van de optrekking van de a.o.w.-uitkeringen tot een sociaal minimum. Met ongeveer 500 autobussen kwamen de demonstranten naar Utrecht om op dit eerste grote congres van het C.O. S.O. getuigenis af te leggen van de ver langens die onder de 300.000 leden van de bejaardenbonden leven. „De bejaarden wensen niet als tweede rangsburgers beschouwd te worden", betoogde de heer L. Steenhuis uit Die voorzitter van het C.O.S.O. en de Bond voor Staatspensionering, die in een toespraak uiting gaf aan de grote ongerustheid van de duizenden bejaar den, „die nog sleeds wachten op hun recht op een behoorlijke oudedagsvoor ziening". De bejaarden wensen volgens de heer Steenhuis ook deel te nemen aan de welvaart in ons land. Zij willen niet langer genoegen nemen met mooie beloften voor de verkiezingen, maar vra gen als volwaardige Nederlanders hun recht op een normaal bestaan zonder steun van burgerlijke of kerkelijke zij de. RADIO ATLANTA MET UITZENDING BEGONNEN Radio Atlanta, de tweede Britse piraten zender op een schip in de Noordzee, is zaterdagavond begonnen met haar uit zendingen. Het schip begon een proefprogramma met populaire muziek, uitzendend op de zelfde golflengte als Radio Caroline, die verleden maand voor het eerst de ether in ging. Beide radioschepen liggen geankerd op vijf mijl buiten de oostkust van Enge land. Het verdeelde S.E.R.-advies ten aan zien van de verhoging van de A.O.W. tot een sociaal minimum van f3650 voor gehuwden en f 2550 voor onge- huwden, vinden de bejaardenorgani saties zeer teleurstellend, aldus de heer Steenhuis. Deze verhoging zal de overheid ongeveer 500 miljoen gulden kosten. De heer Steenhuis be schouwt deze verhoging als een toetssteen in hoeverre het huidige kabinet bereid is maatschappij-her- vormend op te treden. Wij zouden, zo zei hij, op dit moment geen maatre gel weten, waarmee meer mensen ge lukkig kunnen worden gemaakt. De plannen van minister Veldkamp kan men niet overhaast noemen. Ze getuigen van een streven naar waarlijk sociale rechtvaardigheid. Een economisch vraagstuk is het volgens de heer Steen huis niet. want de staat kan nu door de A.O.W.-verhoging een stukje verde ling van het nationaal inkomen berei- Auto te water in Zwollerkerspel Vier mensen zijn gistermiddag te Zwollerkerspel omgekomen door dat een auto met vijf inzittenden in de Willemsvaart reed. De bestuurder van de auto, het 42-jari ge schoolhoofd, de heer G. J. Schiphorst uit Enschede, wilde zyn auto parkeren bij het Z.A.C.-terrein aan de Oude Veerweg. De auto schoot daarbij door de berm het kanaal in. De heer G. P. A. Rouing (41) uit. Enschede, twee zoontjes van hem 18 en 10 jaar) en één van de bestuurder van de auto verdronken. De bestuurder werd gered door een in de nabijheid wonende winkelier, de heer A. Davidson, diens 17-jarige zoon en nog twee mannen, die zich dadelijk te water begaven. De voet balwedstrijd Z.A.C.-Vosta die zojuist was begonnen, werd wegens het ongeluk ge staakt. Het ongeluk gebeurde omstreeks tien uur. Op de vierbaansweg kwamen twee personenauto's, die beide aan het inhalen waren, frontaal met elkaar in botsing. De gevolgen waren rampzalig. De in to taal drie inzittenden van de beide auto's werden op slag gedood. De slachtoffers waren de 58-jarige Georgie Bakos uit Waalre en zijn echtgenote en de 33-ja- H. Rolman uit Doorn, de bestuurder de andere auto. Bij het ongeluk was nog een derde per sonenauto betrokken, die werd geraakt door de wagen waar het echtpaar B. in zat. De drie inzittenden van deze auto erden gewond. Bij een autobotsing op de Lekbrug in Vianen zyn zaterdagavond drie per sonen om het leven gekomen en wer den er drie gewond. Bij het ongeluk waren drie auto's betrokken. De Lekbrug maakt deel uit van rijksweg 26, de weg van Amsterdam r 's-Hertogenbosch. Na feestje Een auto bestuurd door een leraar de Hotelschool Horecaf te Den Haag en met vijf leerlingen van deze school als inzittenden, is zaterdagmorgen vroeg met grote snelheid uit de bocht aan de noordzijde van de Scheveningse boule- vai-d gevlogen. De 22-jarige leerling E. J. H. Hijlkema, waarschijnlijk afkom stig uit Groningen, werd uit de wagen geslingerd en kwam er onder terecht. Hij overleed ter plaatse. De 20-jarige leerling J. B. M. uit Am sterdam Hep hoofdwonden op en is op genomen in het ziekenhuis Zuichval ie Den Haag. Van de vier overige inzitten den werd één leerling behandeld wegens lichte verwondingen. Hef zestal had deel genomen aan een feestje ter gelegenheid van de afsluiting van het schooljaar. Za terdag zouden de leerlingen hun diplo ma's in ontvangst nemen. S.E.R.-advies Bijna SS.000 bejaarde landgenoten waren zaterdag bijeen in de Irene hal van het Utrechtse jaarbeurs complex om daar gezamenlijk te betogen voor een verhoging van de A.O.W. De grote hal was schier te klein om alle aanwezigen te bevat ten: zo druk vjns het, dat zelfs de ruimte tussen de autoriteiten en het podium en het podium zelf door de demonstranten werd „bezet". Het ging allemaal erg gemoedelijk, al waren allen van de ernst van de de monstratie zeer wel overtuigd. De bijna 28,000 bejaarde deelnemers (-sters) aan het demonstratiecongres (de oudste was 97 jaar) hechtten na het beluisteren van enkele toespraken onder donderend applaus hun goedkeuring aan een voor de regering bestemde resolutie, waarin zij te kennen geven dat de A.O.W. dient le worden verhoogd tot f 3650 voor gehuwden en f 2550 voor ongehuwden. In de resolutie wordt voorts uitgespro ken dat „vooral gezien uit het oogpunt van draagkracht en van sociale recht vaardigheid, de kosten hiervan geheel of voor het grootste deel dienen te wor den bestreden uit een bijdrage uit de schatkist. Op de regering en de Sta ten- Generaal wordt ook nog een beroep ge daan er zorg voor te dragen „dat een zodanige voorziening op de kortst mo gelijke termyn, doch uiterlijk per 1 ja nuari 1965 tot stand komt". Een Argentijns militair transport toestel, een DC 4, is vrijdagavond met 49 mensen aan boord nog aan de kust van Peru neergestort. Slechts drie mensen overleefden de ramp, een kleine jongen, een meis je en één volwassene. Zij zijn allen zwaar gewond in het marine-hospi taal ten noorden van Lima opgeno men. De meeste passagiers van het toestel waren burgers, allen Latijns-Amerika nen behalve een Spaanse kloosterzuster. Het toestel was neergestort op een duin op het strand van Santa Rosa. Stukken van het vliegtuig vielen in zee. Enkele lichamen lagen op het strand verspreid. Het toestel, een DC-4, was van Buenos Aires via Antogagasta, Chili, op weg naar Lima. Het viermotorige toestel behoorde aan de C.A.M.E., de Argentijnse militaire transportdienst die met de regeringen van Chili, Peru en Ecuador een regeling heeft getroffen voor het vervoer van passagiers. Na de ramp werden verscheidene hef- schroefvliegtuigen van het Peruviaanse leger naar de plaats van het ongeluk gezonden. Inzittenden van deze helikop ters bevrijdden de overlevenden uit de wrakstukken. i*t spasmus. win ei rRosicuTfc AKULA MVUIdO AtASMSArO MA W,t j lAMVtim) IA HAPABVUMIRM umxoMim stmisnA rt muAMAn Dit is een exclusieve foto vat. Joshua Nkomo, de Zuidrhodesischt nationalistenleider, gefotografeerd aan de met verbodsborden aangege ven grens van zijn verbannings oord. Nkomo is veroordeeld een jaar lang te verblijven in Gonakudzïng- wa, een alleen door leeuwen be woond gebied op honderd mijl af stand van de hoofdstad Salisbury. Ieder die spreekt met Nkomo stelt zich bloot aan een straf van dui zend pond sterling of vijf jaar ge vangenis. In 48 meter diep water verdwenen... Zaterdagmorgen om kwart over ze ven is een Volkswagenbusje met drie of vier inzittenden van de veerboot „Stad Zierikzee" in het Haringvliet gestort. Het ongeluk gebeurde vlak bij de haven van Middelhamis. De veerboot, die de VOOR ONDESKUNDIGE ZEILERS Vergissing: meer is geen kanovijver Een aantal ongelukken heeft de laatste twee jaren de aandacht gevraagd voor gevaren, die aan het zeilen op het Veerse Meer zijn verbonden. Twee jaar gele den, met Pasen, kwam op het meer een Belg om het leven, nog onlangs sloegen twee boten met jonge Belgische vakantie gangers om. Een BM-er, die uit Kortgene was vertrokken, werd bij Wolphaartsdijk aangetrof fen met de kiel naar boven- In de loop van de jaren zijn nog talrijke andere bootjes omge slagen, waarbij in vele gevallen de inzittenden slechts op het nippertje konden worden gered. Al deze ongelukken, die ondes kundige zeilers bij minder gun stig weer overkwamen, tonen duidelijk aan, dat het Veerse Meer beslist geen kanovijver is. Het idee van een kanovyver kan men wel eens krijgen. Een vreemdeling komt met gezin in een auto aange reden en ziet een rustige „pias", de overkant is niet ver. Zeilbootjes zyn overal te huur; de verhuurbedryven zyn als paddestoelen uit de grond ge schoten. De man krygt dus gemakke lijk een bootje en gaat met zyn ge zin het Veerse Meer op. Mogelijk heeft hij al eens meer ge varen. op een rustige plas, waarop op dat moment ook het Veerse Meer lijkt. Misschien is het ook de eerste keer, dat hij met een zeilboot uitvaart. plotseling omslaat hetgeen nog al eens wil voorkomen ongeluk ken gebeuren. Armetierig Trouwens het zyn niet aUeen de vreemdelingen. Het waterrijke Zee land is altyd een provincie geweest, waar de watersport slechts een ar metierig bestaan had. Gezeild werd er slechts door een klein aantal men sen. Nu is het Veerse Meer er en plotseling voelt iedereen zich zeiler in hart en nieren. Ook dit is uiteraard een bron van ongelukken. Het meeste gevaar voor een dode lijke afloop bestaat aan het prille begin en aan het eind van het sei zoen. Dan zyn er zeer weinig boten op het meer en het omslaan van een vaartuigje wordt dan lang niet altijd opgemerkt. Tijdens het drukke sei zoen houden twee patrouilleboten van de rijkspolitie te water een oogje in het zeil. Bovendien heeft het voor seizoen nog het nadeel, dat de tem peratuur van het water erg laag is, waardoor men bij het omslaan van een jachtje door de kou kan worden bevangen. Hoe kan men nu de veiligheid op hei Veerse Meer bevorderen? De heer E. C. Keur ing., directeur van de Jacht werf Veere. ziet hier een belangrijke taak voor de verhuurbedryven. „De verhuurders hebben een grote verant woordelijkheid. Zij moeten niet verhu ren wanneer het weer niet geschikt is voor een bepaald type boot. Wan neer de exploitant van een verhuur bedrijf niet zeker weet, dat de huur der kan zeilen, moet hij zich daarvan vergewissen. Mijn ondervinding is. dat vijftig procent van de mensen, die zich op het Veerse Meer begeven, niet Zie slot pag. 2 kol. 2) Het Veerse Meer: voor onervaren zeilers een gevaarlijk water, maar voor degenen, die vertrouwd zijn met het water, een binnenmeer, utaar het hoogst plezierig zeilen is. Archieffoto P.Z.C.) dienst Hellevoetsluis-Middelhamis onderhoudt, was de haven van Mid- delharnis dicht genaderd. Men ver moedt dat er drie of vier mensen in de auto zaten. Zij zijn verdronken. Eén van de inzittenden is nog uit het busje gekomen en heeft nog enkele tientallen meters gezwommen, daarna is ook hij verdronken. De slachtoffers waren waarschijnlijk sportvissers uit Rotterdam. Gisteravond was bij de rijkspolitie te water in Vlaardingen echter nog steeds niet met zekerheid bekend wie de inzit tenden waren van het busje. De werkgever van een Rotterdamse sportvisser heeft zich evenwel met de politie in verbinding gesteld en meege deeld dat een van zijn werknemers een blauwkleurig volkswagenbusje mocht gebruiken om met enkele anderen te gaan vissen. Veel meldingen, die bij de politie zijn binnengekomen van veront ruste familieleden zijn weer ingetrok ken, omdat de vader of zoon veilig thuiskwam. Enkele meldingen zijn ech ter niet teruggenomen, doch de politie wil eerst volkomen zekerheid hebben, voordat zij de namen bekendmaakt. De politie te Middelharnis heeft alle namen genoteerd van de passagiers die met de „Stad Zierikzee" zijn overge stoken. Ook de namen van hen die met een latere boot naar Goeree-Overflakkee zijn gekomen zijn opgenomen. De politie hoopt op deze wijze snel antwoord te kunnen geven op telefonische verzoeken om inlichtingen. Vissers De conducteur-bootsman van de „Stad Zierikzeede heer Johannes Buth uit Middelharnis, heeft aan de chauffeur van de Volkswagen een kaart verkocht voor de overtocht. De heer Buth meent zich te herinne ren. dat er drie mensen in het busje zaten, twee van omstreeks 40 jaar en één van omstreeks zestig jaar. Hij had de indruk dat ze op het ei land wilden gaan vissen. Volgens de burgemeester van Middel harnis, de heer P, W. Hordijk is het Ha ringvliet ter plaatse 48 meter diep. De burgemeester heeft het eerste onder zoek bijgewoond. Hij verklaarde dat er ter plaatse een enorme stroming is. Het is zeer wel mogelijk dat de auto door de stroom onder water een grote af stand is meegesleurd. Deskundigen zien er dan ook geen heil in naar de auto te zoeken. De kapitein, de heer Jan Braber en de stuurman de heer Kees Jansen beiden uit Middelhamis, waren op het moment van het ongeluk in de stuurhut. De ka pitein zag de auto in het water stor ten. Het gebeurde bij het opdraaien voor de haven. Hrj liet het schip on middellijk stoppen en achteruitvaren. De conducteur-bootsman de heer Johan nes Buth kwam uit zijn administratie ruimte en wierp drie reddingsboeien in het water. Op dat moment was de ene inzittende, die uit de auto kon komen, reeds onder water verdwenen. Achteraitgeschoven Over de toedracht van het ongeluk wa- ren gisteren nog niet alle gegevens be kend. Men neemt echter aan dat de au to die op het achterste deel van de veerboot stond achteruit is gescho ven en dat de bumper toen onder de af sluitboom is geschoven en deze heeft opgetild. De auto is achterstevoren in het water gevallen.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1964 | | pagina 1