Janine Dacosta, pianiste P.Z.C.-voorronde van „De krant in Nederland PUZZEL- rubriek zaterdagnummer snra ®HH EQB DE KRANT- VEELZIJDIG FOTO-OBJECT ZES EXTRA PRIJZEN IN FOTOWEDSTRIJD Zaterdag 9 mei 1964 EEN pop onder de arm. Blokken op de pedalen. Begint zo het verhaal van een meisje, dat gaat leren fietsen? Niet he lemaal. Het gebeurde in Bordeaux: een Frans meisje, een turf van amper zes, werd voorgesteld aan de befaamde mu ziekpedagoog Joseph Thibaud: hij zou haar pianoles geven. De grote man krabde zich verbaasd achter het oor, want een leerling met een pop had hij nog nooit op les gehad, een pop en blok ken. Tóch speelde de kleine een sonate van Beethoven. Nee, dat is dus niet de geschiedenis van een kind, dat leerde fietsen, maar het begin van de (grote) carrière van con certpianiste Janine Dacosta. Nog geen drie was ze, toen ze de eerste noten op de vleugel naspeelde van een zusje dat pianoles had. De lerares van dit zusje kon ogen en oren niet geloven, vooral niet toen ze ontdekte dat de kleuter een absoluut gehoor had. Vanaf dat mo ment werd het leven van het kleine meis je een leven in dienst van de muziek: zes jaar oud ging ze naar Joseph Thi baud, toen ze tien was naar het conser vatorium in Bordeaux, nog geen twaalf was ze toen ze tot het Parijse conserva torium werd toegelaten en op veertien jarige leeftijd kreeg ze het einddiploma. Daarna volgde onderscheiding op onder scheiding. Dinsdag aanstaande geeft het Residen tieorkest onder leiding van Willem van Otterloo een concert in de Jacobskerk van Vlissingen. Het programma ver meldt de Oxfordsymfonie van Haydn, Bartoks muziek voor snaarinstrumenten slagwerk en celesta en Mozarts piano concert in G. De soliste in dit werk is de Franse pianiste Janine Dacosta. Na haar huwelijk woont deze pianiste in Middelburg. In verband met het komen de concert hadden wij een gesprek met haar, dat hiernevens is weergegeven. Eerlijk gezegd: zo'n opsomming heeft iets griezeligs. Een pop onder de ene, een muziekboek onder de andere arm, Beetho ven in plaats van aap-noot-mies, om het maar eens op z'n Nederlands te zeggen, veertien jaar en een conservatoriumdiplo ma op zak: is zo'n meisje wel echt kind geweest? Heeft Janine Dacosta wel een normale jeugd gehad? Voor wie haar kent is dit niet zo'n urgente kwestie: zij maakt allesbehalve de indruk iemand te zijn die (nog) onder een niet plezierige jeugd zou lijden. Integendeel, Janine Dacosta is een opgewekte, spontaan-reagerende vrouw, openhartig, geen moment de gedachte op roepend aan overgebleven complexen uit barre kinderjaren. Een gelukkige jeugd? „Zeker wel" is het antwoord, „natuurlijk was ik het klinkt wat pathetisch een soort martelaar van de muziek, als bijvoor beeld buurkinderen kwamen vragen of ik kwam spelen zei onze oude dienstbode „Nee. Janine moet studeren", desondanks ben ik als kind gelukkig geweest." JANINE DACOSTA Janine Dacosta, pianiste: op het podium maakt zij een geheel andere indruk dan wanneer men haar „gewoon" ontmoet. Op het podium: een schuchtere verschijning, die haast verontschuldigend aan de vleugel gaat zitten, maar vrijwel onmiddellijk de gehele zaal vergeten schijnt en alléén een dialoog met de muzen voert. Thuis: een vrolijke, opgewekte jonge vrouw, zwart haar, niet groot van stuk, gesticulerend met korte gebaren, vlot en rap vertellend over de 'dingen die haar bezighouden. Muziek, jawel „de la musique avant toute chose", maar tevens: ,,ik wil er geen slaaf van zijn, beter nog: ik bén er geen slaaf van." Dat klinkt wat overdreven voor iemand, wier leven de muziek zo volstrekt is toegewijd, maar toch weet zij in houding en gesprek een dergelijke opmerking waar te maken. Bijvoorbeeld: „Nooit heb ik overdreven zorg voor mijn handen gehad, ik heb getennist, gehandbald, en nu in het huishouden (met ironie: „als je mijn werk in het huis ten minste zo wil noemen") denk ik er niet aan ze te sparen. Ik adoreer de muziek, maar vooral adoreer ik het leven." Ze zegt het zonder pathos, ontspannen zit tend op een bank in de ruime zitkamer van haar huis. Na haar huwelijk met mr. F. W. Adriaanse woont zij in Middelburg. „Ik woon er graag, de mensen zijn hier aardig, het is een fijne stad, een mooie omgeving. Weet U dat ik graag fiets? Jawel, ik ver ken het hele eiland Walcheren. Ik voel me hier thuis en ik ben hier gelukkig. Het leven is voor mij niet uitsluitend muziek, er zijn nog zoveel andere dingen, die het waarde vol maken." En met een verontschuldigend lachje: ,,U merkt, ik ben optimist." „Voorkeuren? Vier componisten: Mozart, Schubert, Brahms en Ravel". Het klinkt heel gedecideerd. Ze aarzelt geen moment bij het formuleren van dit antwoord en is vermaakt over de lichte verbazing, die haar directe reactie bij de vraagsteller oproept. Ik was inderdaad even verbouwereerd door haar snel en beslist antwoord: de vraag was namelijk met enige schroom gesteld, omdat het zo'n afgezaagde vraag was, een soort onbewoond-eiland-probleem„Wat zoudt U meenemen als U werd verbannen naar een onbewoond eiland?" Meestal komt het ant woord aarzelend en haperend. Maar wil men achter de persoonlijkheid van een ge- interviewde komen in dit geval de mu zikale persoonlijkheid is het vragen naar •oorkeuren haast onvermijdelijk. Overigens, helemaal onbekend was die persoonlijkheid niet. Bijna zestien jaar ge leden hoorde ik Janine Dacosta voor het eerst tijdens een pianovoordracht en de in druk van toen is me bijgebleven, en later bij volgende concerten nog versterkt. De ze indruk: een virtuoos pianiste, bij wie een opvallend grote muzikaliteit op gelukkige wijze samengaat met een opmerkelijke hel derheid van stijl. Kenmerken, die zich met de „vier voorkeuren" Mozart, Schubert, Brahms en Ravel bijzonder goed verdragen. „Maar trekt U nu niet de conclusie, dat deze vier voor mij de hele muziek beteke nen, want, daar is geen sprake van". Jani ne Dacosta begint na de globale lijnen nuan ces aan te brengen. Merkwaardig: in het gesprek met haar kwam deze procedure herhaaldelijk tot uiting. Eerst in een paar woorden een globale mening geven, daarna pas de details. Zelfs de werkwijze van deze pianiste aan de piano heeft dit patroon. Ze werkt (vertelde ze) in drie fasen bij het in studeren van een nieuw werk. De eerste kennismaking is het doorkijken van de mu ziek, het bestuderen van de structuur, dus het kennisnemen (in grote lijn) van het werk als geheel. Dan de pure techniek: zor gen dat de compositie technisch geen moei lijkheden meer aan het klavier oplevert, ten slotte de afwerking, de nuances, de in terpretatie, vooral ook de afwerking van de klank, de sonoriteit. Globale lijnen dus eerst, details later. Glo baal hebben Mozart, Schubert, Brahms en Ravel haar voorkeur, maar ze speelt alle groten uit de muziekgeschiedenis: Bach („om het evenwicht te herstellen"), Beet hoven, Debussy, Chopin. Van de laatste vooral zijn Etudes en Preludes. Op dit punt van het gesprek maakt zij terloops een opmerking, kenmerkend voor haar groot artistiek verantwoordelijkheidsbesef: „Ma zurka's van Chopin speel ik niet op een concert, het ritme is zo delicaat, dat ik me afvraag of ik dat wei goed weergeef." Ik stel een vraag om het beeld nog wat verder te etsen: „Welke voorkeuren op het gebied van de beeldende kunst?" Weer een beslist antwoord: „De primitieven. Zij trek ken mij aan door de simpele structuur en de eenvoud in het coloriet." En zonder ver dere vragen af te wachten: „In de architec tuur voel ik me vooral door de Romaanse bouwkunst aangetrokken." Men ziet: het laat zich alles aaneensluiten tot één patroon, de muzikale voorkeuren, de heldere, transparante structuur van Mozart en ook van Ravel, de innigheid van Schubert, het monumentale van Brahms én de voor keur voor de Romaanse bouwkunst en de primitieve schilders. Van de vier „preferente" componisten echter behoren er drie tot de Duitse denk wereld. Is het niet vreemd, dat een Fran se pianiste zich juist daartoe voelt aange trokken? „Och" ze haalt de schouders op „ik geloof niet zo in de nationale culturen, althans wat de vertolkingen be treft. Cultuur is algemeen. Neem een Ne derlander als Henkemans: hij is een gran dioze Debussyvertolker, en bijvoorbeeld Cor de Groot speelt Ravels linkerhand-con- eert enorm. Nee, ik houd het op de univer saliteit van de muziek." Universaliteit. Dat lijkt me een kenmer kend woord voor Janine Dacosta: wel voorkeur hebben voor bepaalde componis ten, maar tegelijkertijd beseffend dat de muziekliteratuur (gelukkig) veel meer biedt dan die voorkeuren, wel leven in dienst van de muziek, doch tevens wetend dat ditzelfde leven meer is dan muziek alleen. Wellicht mede een sleutel tot haar sublieme vertol kingen. namelijk het voortdurend erkennen dat het wonder geheim der muziek zich in vele verschijningen aan ons openbaart. de. K. Rechts de nieuwe puzzel, linkson der de oplossing van de puzzel van gisteren. HORIZONTAAL: 1. bloeiwijze; 4. slui ting van tube; 6. lokspljs; 9. instemming: 12. vluchtige schets: 16. gravin van Hol land; 17. dit is (id est), afk.; 18. ooster lengte, afk.; 19. te gelegener tijd, afk.; 20. onmeetb. getal; 21. grootmoeder van H.M. Kon. Juliana; 23. onmisbaar voor de landbouw!; 25. 1500 in Lat. cijfers; 26. scheepstouw; 27. uitbouw; 29. ont kenning; 30. lengtemaat, afk.; 32. huis dier; 33. zie 20; 34. grote plas zout wa ter!; 36. daar; 38. boksersterm, afk.; 39. HfHHHHrararüiMg MESIi] i HESS) ISlT lip) IsItIËIriéI vorm v. techn. onderw., afk 41. versie ring m. plaatwerk; 42. uitholling i. e. muur; 44. pers. voornaamwoord; 45. mu zieknoot; 46. serviesgoed; 48. landbouw werktuig: 49. kraakbeenvis51. gouver neur-generaal, afk.; 53. reinigingsbad 54. onbeschreven gedeelte van bladzijde; 56. Zweedse munteenheid; 57. Eng. leng temaat, afk.; 58. zure vloeistof: 60. dich te menigte; 62. windrichting; 64. deel v. e. etmaal; 66. zie 17; 67. uitgeput: 68. horizon: 69. jongelui!; 72. Russ. keizerin; 74. heftig; 75. speelgoed; 76. nauw. VERTICAAL: 1. toevoegsel, optelling, 2. uitroep; 3. muzieknoot; 4. lidwoord; 5. arbeidseenheid, afk.; 6. als boven, afk.; 7. hoofd v. e. abd(j; 8. deel van een cirkel; 9. zoogdier; 10. hengelsnoer; 11. iemker; 13. stuurinrichting; 14. indien; 15. limited, afk.; 21. boom; 22. woon boot: 23. gehakt varkensvlees; 24. leger in Indon., afk.; 28. bureau; 31 lusteloos, flauw-grappig; 33. stoer; 34. hemel lichaam; 35. vordering; 37. snelle trek kende beweging; 38. toiletartikel; 39. af sluiting; 40. zoon v. Noach (bijb.).; 43. onoffic. gezellige avond; 47. begin (v. vergadering); 48. gem. o. d. Veluwe; 49. recht stuk water; 50. gem. geneesk. dienst, afk.; 52. kleefstof; 54. insekt; 55. god v. d. liefde; 57. energie: 59. aanwij zend voornaamwoord; 61. bloedverwant: 63. wederhelft van 61!; 65. hert: 68. deel v. h. gelaat; 70. Ned. identiteitsletters (auto's); 71. heilige, afk.; 72. ten laatste, afk.; 73. muzieknoot. In de landelijke wedstrijd stelt de vereniging De Nederlandse Dag bladpers buiten de door de Stich ting ter Bevordering van de Ama- teurfotografie uitgeloofde prijzen een extra premie van 300,- be schikbaar voor de foto of dia, wel ke hef beste de betekenis van het dagblad in de maatschappij tot uiting doet komen. De grote nationale fotowedstrijd ter gele genheid van de „Week van de Fotografie" is dit jaar gewijd aan de „Krant in Neder land". Op het eerste gezicht lijkt dit een on derwerp met weinig mogelijkheden, maar bij even doordenken blijkt het tegendeel waar te zijn. Evenals dat in voorgaande jaren is gebeurd, verzorgt de P.Z.C. weer een voorronde van de landelijke fotowedstrijd, waarvoor de inzending motto „De krant in Nederland" deze week is opengesteld. De gang van zaken zal de meeste amateurfotografen niet onbekend zijn: de deel nemers zenden hun foto's niet rechtstreeks naar de organiserende Stich ting ter Bevordering van de Amateurfotografie in Amsterdam, maar naar de redactie van de Provinciale Zeeuwse Courant in Vlissingen. De P.Z.C. zorgt voor tijdige doorzending naar Amsterdam de voorronde wordt in overleg met voornoemde stichting gelanceerd hetgeen be tekent, dat de foto's normaal meedingen naar de prijzen in de lande lijke wedstrijd „De krant in Nederland". Daarboven maken de foto's echter kans op de tweemaal drie prijzen, die de P.Z.C. in deze Zeeuwse voorronde uitlooft. krant ln Nederland". De volledige wed- strijdvoorwaarden zijn ln elke fotohandel verkrijgbaar. Enkele van deze voorwaar den zijn: Aan deze wedstrijd kan door iedereen worden deelgenomen. Uitgezonderd z0n vakfotografen en al diegenen die als beroep fotografische of cinemato grafische bezigheden verrichten. De wedstrijd omvat het begrip „De Krant ln Nederland" in de ruimste zin van het woord. De foto's moeten betrekking hebben op het begrip „de krant". Voorbeelden: De krant voor vader, de krant gelezen door de kin deren gebogen over een stripverhaal, de krant ais verpakkingsmateriaal, de krant gevouwen tot soldatenmuts voor Jantje, enz. Ook de bezorger van de krant in weer en wind, het transport en de versprei ding van het dagblad door ons land kunnen onderwerpen zijn. Verder de mens bij de krant, journalist, redac teur in functie, de krant als gebouw of in de vorm van de drukpers, als advertentiemedium, etc. Maximaal mogen drie foto's worden ingezonden. Het formaat van de foto's Is minimaal 9x9 cm of 7 x 10 cm en maximaal 18 x 24 cm. De foto's mogen niet op karton wor den geplakt. Op elke foto dient duide lijk op de achterzijde de naam, de groep (groep I of II), het adres van de deelnemer en het totaai der inge zonden foto's te worden vermeld. De inzenders in groep I moeten boven dien hun leeftyd vermelden. Alle opnamen dienen eigen werk san de inzender te zyn, wel mogen z(J door een ander dan de maker worden afgewerkt of vergroot. Wie pry» stelt op terugzending van z(jn werk, dient een stevige envelop pe, waarop naam, adres, alsmede vol doende porto voor frankering, bty te sluiten. Uit de volledige wedstrijdvoorw aarden blijkt voorts, dat het ook mogelijk ls kleurenfoto's, dia's en films ln te zenden. Omdat de Zeeuwse voorronde dus uitslui tend zwart-wlt foto's omvat, dienen deze rechtstreeks naar Amsterdam te worden gezonden. De Zeeuwse jury zal bestaan uit de he ren: P. Bulthuis te Middelburg, kunstschilder, J. Merk, fotograaf te Middelburg en H. Hubregtse, redacteur bij de Provinciale Zeeuwse Courant. Met ingang van vandaag kan in zending geschieden naar „Provin ciale Zeeuwse Courant, Walstraat 58-60, Vlissingen", met op de lin kerbovenhoek van de enveloppe „Fotowedstrijd" en „Groep I" of „Groep II". Er kunnen dus tot ui terlijk vrijdag 29 augustus foto's worden ingezonden. In de daarop volgende week zullen alle bekroon de foto's in de P.Z.C. worden gepu bliceerd. De krant leidt (of lijdt) namelijk een lang en merkwaardig leven. Hij wordt gemaakt om U te informeren over alle grote en klei ne dingen in deze wereld, maar wanneer hij gelezen is, heeft h)j nog een gevarieerde taak voor de boeg. Wanneer men dus aan de fotowedstrijd wilt meedoen, behoeft men het onderwerp niet uitsluitend te zoeken bij de cyclus verslag gever-fotograaf-redactie-drukkerij-kranten- bezorger-krantelezer, al liggen daar onge twijfeld boeiende mogelijkheden. Maar denk eens aan deze mogelijkheden: de groente man en de visboer, de markt het padvin dertje dat oud-papier ophaalt, de man die zijn autoruiten met een krant tegen de vorst beschermt, de behanger die eerst kranten tegen de muur plakt als „onderlaagje", het kind dat mutsen en bootjes vouwt uit oude kranten, de goochelaar, die de ingewikkeld ste patronen scheurt uit een krant en in een ongelooflijk tempo, de bejaarde die een krant gebruikt als „kleedje" op een bank in het park, de jongens die propjes maken en schieten, de aquariumliefhebber die een krant op de bodem van zijn aquarium legt alvorens de bak met water te vullen (om de bodem niet op te woelen); U ziet, de krant wordt voor vele andere dingen ge bruikt, dan waarvoor hij gemaakt werd. Wie daar even op doordenkt, komt tot prachtige foto-onderwerpen. Maar er zijn er nog veel meer: de vrouw die eieren in een krant rolt om ze zonder breekgevaar te vervoeren, de elfstedentochtrijder, die kranten onder zijn trui stopt en tussen zijn broekspijpen om de kou te weren, de man die met een krant zijn hoed passend maakt, de boereschuur waarvan de kieren met kranten zijn dichtgestopt, de man die zijn krant gebruikt als camouflage om op een terrasje naar voorbijflanerende jongedoch- teren te kijken, de van een krant geknipte inlegzooltjes van opa's pantoffels, de vrouw die een prop krantepapier gebruikt om een spiegel op te poetsen, schoolkinderen die met kranteknipsels een plakboek samen stellen voor de aardrijkskundeles, de krant als herkenningsteken bij een eerste ontmoe ting, maar moeten we de lijst nog langer maken? Wanneer U even nadenkt, weet U zelf nog veel meer mogelijkheden! Er zijn echter een paar dingen waaraan U moet denken. Bijvoorbeeld, dat een krant erg wit is en dus erg kaal op de foto kan komen, wanneer U er „een flitsje over gooit". Een krant reflecteert namelijk heel sterk. Dat geldt dus ook wan neer er zonlicht op een krant valt. De zelf-vergroters die nen daarom by het vergroten de krant wat „door te druk ken", dus wat langer licht te geven. De niet-zelf-vergroters moeten met hun foto- handelaar praten en hem er op wijzen, dat de foto bestemd is voor de nationale wed strijd. Dan kan hij van hun kiek een z.g. „handvergroting" maken, waarbij de krant op de kiek extra aandacht krijgt. Er wordt bij deze fotowedstrijd minder op technische kwaliteit dan op originaliteit ge let. Het loont dus de moeite, om even na te denken over een oorspronkelijk idee. Voor de inzenders van groep I jon geren tot 25 jaar zijn drie prijzen beschikbaar van f 50,f 25,en f 10,Voor groep II 25 jaar en ou der is een eerste prijs beschikbaar van f 100,een tweede van f 50,en een derde van f 25,Bovendien hebben de inzenders kans, dat hun foto tijdens de duur van de wedstrijd de inzending sluit 29 augustus in de P.Z.C. wordt gepubliceerd, waarvoor een bedrag van f 7,50 wordt uitgekeerd. Zoals uit de beschikbaar gestelde prij zen voor deze voorronde reeds blijkt, loopt zij niet geheel parallel met de lan delijke wedstrijd, die in groep I en groep n ook kleurenfoto's omvat en bovendien de groepen III (kleurendia's) en IV (film) kent. Deze voorronde bestaat dus slechts uit de groepen I (tot 25 jaar) en II (25 jaar en ouder) en bovendien kun nen, ln verband met het reproduceren de bekroonde foto's worden ln de P.Z.C. gepubliceerd uitsluitend zwart wit foto's worden ingezonden. Ten overvloede: alle foto's, die bij de P.Z.C. binnenkomen, worden doorgezon den, dus ook de foto's die in deze Zeeuw se voorronde niet voor een prijs in aan merking komen. De jurering in Amster dam staat geheel los van de „Zeeuwse beoordeling''. Een foto. die ln de voor ronde niet wordt bekroond, kan ln de landelijke wedstrijd met een eerste prijs uit de bus komen. Evenzo is het dus mo gelijk, dat de beste Zeeuwse foto ook als de beste landelijke inzending naar voren komt. - ■4 r "v -'V V-'- Omdat hier dus sprake is van doorzen ding, houdt het insturen van foto's naar de P.Z.C. in, dat men akkoord gaat met de wedstrijdvoorw aarden van „De

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1964 | | pagina 15