PROVINCIALE ZEEÜWSE COURANT
CARLISTEN WACHTTEN TEVERGEEFS
PRINSES IRENE EN PRINS CHARLES HUGUES
Belette regering in
Madrid hun komst
Engeland versterkt de
troepenmacht in Aden
Ruim half miljoen buitenlanders
waren dit weekeinde in ons land
E.T.I.-directeur: vasthouden aan voorstellen
Vijftigduizend Carlisten op de Montejurra bijeen
PRINSELIJK PAAR WAS IN SPAANSE HOOFDSTAD
Prinselijk paar
aan vliegongeluk
ontsnaot
VIETCONG BRACHT AMERIKAANS
VLIEGDEKSCHIP TOT ZINKEN
Vier alpinisten
beklommen de
Eiffeltoren
207e jaargang - no. 105
WAARIN OPGENOMEN DE MIDDELBURGSE, VLISSINGSE, GOESE, BRESKENSE COURANT EN VRIJE STEMMEN
Directie: F. van de Velde. F. B. den Boer en W. de Pagter. Hoofdredactie: W. Leertouwer en G A. de Kok
Walstraat 58-60 tel 2355 (b.g.g. red. 3508, adv. 3647/3643): Middelburg: Markt 51. tel. 3841 <b.g_e red 2OTB/3S69. adv 2375): Goes: Gr. Markt 2. tel
2011Zienkzee- red. tel 2425 adtn tel. 2094 Adv. pr. 32 ct. p. mm. Mtn. p. adv. ƒ4.80. Inges med 3 i tarief. Kleine adv. (max. 8 regels) 32 ct.
Abonnementsprijs 75 cent per week. 9.75 per kw., franco per poet 10.- p. kw. Lom*
-il. 6140 (b.g.g. red. 7853, adv. 5213)- Ooitburg-
j 1^3). .Uneven btir van dit blaa'
jt. Bureaus: Vllaalngen:
tel. 239$: Terneuten Arsenaalstraat 2. tel.
25 ct. ir.eer. Giro 350300 P.Z.C.. Middelburg.
Maandag 4 mei 1964
Supporter: alle
22 kleurenblind
Pagina 3
Vijftigduizend Carlisten, met hun rode baretten, hebben gisteren
tevergeefs op de top van de berg de Montejurra, in Noord-Spanje,
gewacht op de komst van prinses Irene en haar echtgenoot, prins
Charles Hugues van Bourbon-Parma.
Twee speciale auto's, geschikt voor het rijden over ruw terrein, zijn
meer dan een half uur aan de voet van de nabij Pamplona gelegen
Montejurra in gereedheid gehouden. Toen kwam daar een zeer somber
kijkende José Maria Valiente, een van de voornaamste Carlisten-
leiders, aan met de mededeling dat het prinselijk paar de bijeenkomst
niet zou bijwonen. Daarop werden andere vooraanstaande figuren
uit de Carlistische beweging naar de top van de berg gebracht.
V.S. bezorgd over
de toestand op
Cyprus
trekkingen van de Amerikaanse senaat,
J. William Fulbright, verzocht, aan de
Griekse en Turkse regeringen de grote
bezorgdheid van de Amerikaanse rege
ring ten aanzien van de toestand op Cy
prus tot uitdrukking te brengen.
Kort daarna verscheen echter een licht,
eenniotorig vliegtuig boven de Monte-
jurra. Het groette door middel van de
vleugels, hetgeen luide toejuichingen on
der de Carlisten teweegbracht. Zy meen
den dat het prinselijk paar zich mogelijk
in dit toestel zou bevinden.
Prinses Irene en prins Charles Hugues
zijn gisterochtend inderdaad met een
licht vliegtuig (prins Charles Hugues is
luitenant van de Franse luchtmacht van
het vliegveld van de Madrileense ko
ninklijke vliegclub opgestegen, om daar
anderhalf uur later weer te landen.
Deskundigen betwijfelen echter of zij in
die tijd de zeshonderd kilometer van
Madrid naar de Montejurra en terug
kunnen hebben afgelegd.
Regering tegen?
Prinses Irene en prins Charles Hugues
waren zaterdagavond laat uit Rome in
Madrid aangekomen. Van oetrouwbare
zijde werd "vernomen dat de Spaanse
regering prins Charles Hugues zou heb
ben meegedeeld dat zij gekant was te
gen het bijwonen door de prins van de
jaarlijkse grote Carlistenbijeenkomst op
de Montejurra.
Een der deelnemers aan de Carlis
tische bijeenkomst op de Montejurra
heeft verklaard dat prins Charles
Hugues wegens motorstoring naar
Madrid had moeten terugkeren. Een
ander zei dat hij en prinses Irene per
auto uit Madrid naar de Montejurra
waren vertrokken, doch dat zij naai
de Spaanse hoofdstad waren terug
geroepen.
Heildronken
Doch er werden, ondanks de afwezig
heid van de Carlistische „kroonprins"
en zijn echtgenote, tienduizenden heil
dronken op het prinselijk paar uitge
bracht.
De bijeenkomst der Carlisten begon met
een mis, die op de top van de 1370 meter
hoge Montejurra werd opgedragen ter
nagedachtenis van de in Spaanse bur
geroorlog gevallen Carlisten. Een
heden Carlisten, de zogenaamde „reque-
tes", hebben in de grote Spaanse burger
oorlog aan de kant der „witten''
Prinses Irene en prins Charles Hugues
zjjn gisteren ternauwernood aan een
vliegtuigongeluk' ontkomen. Het kleine
vliegtuig waarin het jonge paar een
vliegtocht had gemaakt kwam by na in
botsing i
bondgenoten tegen de „roden" de
republikeinse eenheden meegevoch
ten. Zij verwierven zich, bij vriend en
vijand, de naam van geduchte strijders te
zijn). Daarop werden, in open lucht,
grote boerenbroden en geroosterd lams
vlees verorberd.
Pamfletten
De weg naar de top van de Montejurra
was bezaaid met pamfletten, waarin de
Carlisten werden gewaarschuwd op hun
hoede te zijn voor de „kapitalistisch-
Iiberale vyand die, woedend over het
glorierijke huwelijk van prins Charles
Hugues, er thans op uit is moeilijkheden
tussen de Carlisten en generaal Franco
te veroorzaken". Aan de voet van dei
Montejurra kon men autobussen uit alle I
delen van Spanje zien, waarop leuzen
waren aangebracht, waarin trouw
gezworen aan „koning Xavïer"
Bourbon-Parma), de vader van prins
Charles.
De massabijeenkomst stond onder leiding
van prinses Cécile, een zuster van prins
Charles Hugues. Zij las drie boodschap-
Sen voor: de eerste van haar vader, prins
avier. vervolgens een van prins Charles
Hugues en ten slotte een van prinses
Irene, die „prinses van Asturië" werd
genoemd. Uit het voorlezen van deze
ZWARE ONTPLOFFING IN SAIGON:
Acht Amerikanen
Een beeld van de grote samen
komst, die de Carlisten zondag heb
ben gehouden op de Montejurra. Op
de spandoeken die zij meevoeren
staat „met Holland ja. niet zijn re
gering nee.'". „Leve don Carlos".
„Leve prins Bern hard" en trLeve
koningin Juliana"
wwwwwvwwwwwvwwwvwwwvwvwww
Akkoord in Laos
vrijwel uitgesloten
boodschappen begrepen de Carlisten dat
de jonggehuwden niet zouden komen.
Kort tevoren was nog via luidsprekers
gezegd, dat „hunne koninklijke hoog
heden weldra temidden van hun volk
zouden zijn".
OP VERZOEK ZUID ARABISCHE FEDERATIE
Felle strijd tegen
opstandelingen
Engeland vervoert op verzoek van
de regering van de Zuidarabische
federatie per vliegtuig 600 mili
tairen naar Aden om de ongeveer
4000 man federale troepen te steu
nen in de strijd tegen opstandige
stamleden in het Radfangebergte
bij de grens met Jemen.
Gisteren bestookten Britse vliegtuigen
en zware artillerie de posities van d<
icn ander klein toestel toen opstandelingen, die volgens een Britsi
het vliegveld hij Madrid militaire- woordvoerder in Aden eoi
wilde
Prinses Irene en de prins wilden net de
landing maken toen een ander toestel de 3
landingsbaan af kwam stuiven om op te 5
stijgen Een employé van het vliegveld
volgde prompt de geijkte procedure en
vuurde twee kleine waarschuwingsraket- j
ten met rode signalen af. De prins
zwaaide onmiddellijk naar rechts af. J
Een autoriteit op het vliegveld zei dat
het enige gevaar was dat de prins de
signalen niet zou opmerken.
Prinses Irene en prins Charles Hugues
2in gisteravond met een sportwagen uit
adrid vertrokken. Hedenochtend wordt I*
het echtpaar te Santa Cruz op Teneriffe
het grootste eiland van de Canari-
sche eilanden verwacht.
In het zeven eeuwen oude kerkje
van Bracknell in het Engelse graaf
schap Berkshire hebben prins Bern-
hard en prinses Margriet zaterdag
het huwelijk bijgewoond van het
S0-jarige petekind van de prins me),
day Furber met de advocaat Mar
in Buckley De ouders van de bruid
zijn goede vrienden van de Neder
landse koninklijke familie, haar va
der, dr. Stanhope Furber, heeft
prins Bernliard in de oorlog behan
deld voor nekklachten.
Foto prins Bernhard klinkt op de
receptie met de bruid.
ernstige bedreiging vormen voor de ver
binding tussen Aden en Dhala.
De rebellen zouden minstens 700 man
sterk zijn, goed bewapend en uitstekend
georganiseerd. De weg van Aden naar
Dhala. die 100 km lang is. wordt ge
bruikt door pelgrims op weg naar Mek
ka. Er patrouilleren pantserwagens om
overvallen te voorkomen. De opstan
delingen hebben al enkele malen land
mijnen op deze weg gelegd.
Volgens de commandant van de Britse
landstrijdkrachten in het Midden-Oosten
generaal-majoor Cubbon, zijn donderdag
twee Britse militairen, die in het grens
gebied van Jemen waren gesneuveld,
onthoofd, waarna hun hoofden op stok
ken gestoken werden tentoongesteld in
Taiz, een van de twee hoofdsteden v:
Jemen.
HERSTEL BETREKKINGEN
FILIPPIJNEN-MALEISIË
Volgens een communiqué van het Ma
leisische ministerie van buitenlandse za
ken hebben Maleisië en de Philippijnen
besloten met ingang van 18 mei diplo
matieke vertegenwoordigers uit te wis
selen. De eerste stap zal zijn het vesti
gen van consulaten in Manilla en Koeala
Loempoer. De betrekkingen werden vo
rig jaar september verbroken toen de
Philippijnen weigerden de nieuwe fede
ratie Maleisië te erkennen.
De communistische
heeft een verklaring
het akkoord tussen
premier pi
r| Vorige -
bij tweede aanslag
in Saigon gewond
In de haven van Saigon is zater
dagochtend het 15.000 ton metende
Amerikaanse vliegdekschip „Card-'
door een ontploffing getroffen. Het
schip zonk en rust thans, met slag
zij, op de bodem van de rivier de
Saigon. Alleen de dekken van het
schip steken nog boven water uit.
De aanslag op het schip werd ge
pleegd door de communistische
Vietcongrebellen. Er waren geen
slachtoffers te betreuren bij de
ontploffing.
BETOGINGEN
IN PRAAG L
Praag hebben vrijdag twee anti-com-
munistische demonstraties plaatsgehad,
waarbij vooral jongeren het huidige re- 5
gime luidkeels met de „Gestapo" ver- S
eenzeivlgden. Ook werden leuzen als 5
„lang leve de vrijheid" gehoord.
Het ls voor het derde achtereenvolgende
jaar dat in de maand mei in Praag 5
betogingen tegen het regime werden ge- 5
houden. Buitenlandse waarnemers me-
nen dat de demonstraties van dit jaar 5
verreweg het meest uitgebreid waren.
De demonstratie, die in de wijk Kinsky 5
en op het Wenceslawplein plaatsvonden, 5
werden naar schatting door 3000 jonge- 5
ren bijgewoond.
De officiële Tsjechische zegslieden lie-
ten ogenblikkelijk weten dat het hier S
niet ging om politieke ongeregeldheden 11
maar dat het slechts een daad was van
„een kleine groep nozems". Bij de beto-
k donderdag is op West-Java j gingen van vrijdag heeft de politie ge- 5
n een dal gestort. By dit on- bruik gemaakt van wapenstokken en 5
gedood en 108 honden om de betogers uiteen te drij-j$
Tot de omgeko- ven. Ook schijnt het hier en daar tot ge- 5
De ..Card" was enkele dagen tevoren
in Saigon aangekomen met nieuwe
vliegtuigen voor de Zuidvietnamese
regering en zou zaterdagmiddag weer
vertrekken met een lading oude hef-
schroefvliegtuigon De „Card" was
oorspronkelijk een koopvaardijschip
maar het is in de oorlog omgebouwd
tot een vliegdekschip. De ontploffing
deed zich midscheeps voor, tussen het
schip en de pier. De pier zelf is zwaar
beschadigd.
Gevecht
Intussen werd zaterdag vernomen,
dat 40 km ten noordwesten van Sai
gon 17 Zuidvietnamese militairen
:n een gevecht met Vietcong-rebei-
ien zijn gesneuveld. Volgens mili
taire kringen begeleidden deze mi
litaire arbeiders die door de com
munistische guerrillastrijders op
een verkeersweg aangebrachte ob
stakels moesten opruimen. Een
groot aantal wapens viel in han
den van de rebellen.
Zaterdagavond werden in Saigon nog
I acht Amerikanen bij een granaatont
ploffing op een kade gewond, zo is
uit officiële bron vernomen.
Bij treinramp op
Java 21 doden
Van de zeer vele toeristen, die al j
sinds vrijdag in Amsterdam ver-
bleven, hebben er zich. zondag ve-
len vermaakt met een rondvaart
door de grachten en havens. Het
was wel een nat festijn, zowel op
het land als op het water
uitgege
neutralistïsche lrc,n 111 een
Soevanna Phoema en de|Seluk werden 21
leiders van de rechtse staatsgreep. Dit 1 gfwond, aldus „Antara
is gisteren door het communistisch- menen behoorden verscheidene officieren vechten tussen politie en demonstranten
Chinese persbureau Nieuw-China mee- van het Indonesische leger. |te zijn gekomen.
gedeeld.
De verklaring slaat elke hoop op een
akkoord tussen de Laotiaanse premier
en de leider van de communisten, prins
Soevanoevong, die samen besprekingen
gaan voeren, de bodem in.
In de verklaring staat dat het revolu
tionaire comité, dat de staatsgreep van
19 april leidde, opgeheven moet worden.
Vier ervaren bergbeklimmers
drie Fransen en ren Brit heb
ben gisteren voor ren schare van
naar schatting 50 miljoen televi
siekijkers de 300 meter hoge Eif
feltoren beklommen. De klimpartij
was door de Franse radio en tele
visie georganiseerd ter gelegen
heid van het 75-jarig bestaan van
de schepping van ir. Eiffel. De to
ren werd destijds gebouwd voor de
wereldtentoonstelling van 1889.
De politie had een half uur voor
het begin van de tocht gewaar
schuwd dat het gevaarlijk was bij
de heersende weersomstandighe
den het waaide flink en er viel
later wat regen de toren te be
stijgen. De vier mannen besloten
echter toch te gaan Hun presta
ties werden gevolgd met J6 ca
mera's, waarvan er twee gedragen
werden door mannen die de klim
mers volgden en een aan boord
was van èen hefschroefvliegtuig.
Aanzienlijk drukker dan met Pasen
Zeker een half miljoen buitenlan
ders hebben de afgelopen dagen in
ons land gelogeerd, zo luidde de
conclusie van het A.N.V.V'. in een
gisteravond gegeven overzicht van
het toeristenbezoek op 1, 2 en 3
.^r% nri. Doordat 1 mei dit jaar op een
^'*#1 vrijdag viel en deze dag in de mees-
i te ons omringende landen een vrije
I dag is, was de toerïstcnstroom
i zelfs belangrijk groter dan met
Pasen.
Geschat wordt, dat over de weg on-
J geveer 600.000 mensen ons land bin
nenkwamen. mei Pasen was dat
150.000, al moet hieraan worden toe
gevoegd. dat in vorige jaren toen Pa
sen op een gunstiger datum viel be
langrijk hogere cijfers werden be
reikt.
Radio en t.i>.
Voor het eerst werd ditmaal op de
avond van de eerste mei via de tele-
visie een beroep gedaan op de kijkers
in Den Haag, Rotterdam en Utrecht
'.ogiesruimte beschikbaar te stellen.
Sommige V.V.V.-kantoren moesten
vrijdagavond tot drie uur 's nachts
geopend blijven om de grote drukte
te verwerken. Op die dag werden
IC.000 mensen door de logiesinforma-
tiedienst ondergebracht.
Fransen
Zoals ieder j
in de bollentijd was
De reacties van de minister van ver
keer en waterstaat op het E.T.L-
rapport over de vaste oeververbin
ding over of onder de Westerschelde
worden steeds genuanceerder. Enige
jaren geleden was het standpunt dai
de economische betekenis van Z -
Vlaanderen te gering was om zulk
een enorme investering te verant
woorden. Daarna was het argument,
dat ook het achterland een derge
lijke verbinding niet rendabel maak
te, zelfs al zou er een tunnel tussen
Frankrijk en Engeland komen. Het
grensoverschrijdende vervoer, dat
zo bleek uit een studie in opdracht
van het ministerie van bruggen en
wegen in België voor meer dan 50
procent in Nederlandse handen is.
werd door de minister sterk onder
schat. Het E.T.I.-rapport gaf een
analyse per vervoersrubriek. Het in
ternationale vervoer werd geschat op
bijna 3000 auto's per dag in 1970.
daarmee getuigend van het belang
van een verbinding tussen Rotter-
dam-Goes-Gent-Lille. De P.P.D. van
Zuid-Holland had intussen ook op het
belang van deze weg gewezen. Ver
volgens bleken de spoorwegen er de
betekenis van in te zien. De belang
stelling van de provincie Zuid-Hol-
land en van Gent is sterk stijgende.
Dit laatste zal eerlang blijken.
In zijn laatste antwoord aan de Eer
ste Kamer houdt de minister en
dat is een nieuwe fase rekening
met de mogelijkheid dat de door het
E.T.I. berekende rentabiliteit juist is,
maar hij wijst erop dat vergelijkbare
werken elders In ons land voorlopig
nog een groter rendement hebben.
Dit laatste ls in principe juist. De
overheid kan in tegenstelling tot
het bedrijfsleven niet elk rendabel
publiek werk aanvatten. Daar staat
tegenover dat het E.T.I.-rapport in
1970 reeds een bedrag van 700 milj.
voor een kunstwerk rendabel acht
terwijl misschien 400 a 500 mil
joen (sommigen zeggen dat het voor
minder kan) nodig is. Dit betekent,
gezien de jaarlijkse stijging van hei
verkeer met 10 procent, dat de brug
of tunnel nu reeds geen tekort zou
vertonen.
Wij moeten erkennen dat momenteel
vele werken in ons land rendabeler
zijn en daarvoor geldt natuurlijk ook
het jaarlijkse accres van 10 procent.
Zo komen wij er dus niet. Maar er is
In Benelux en gemeenschappelijke
markt wordt steeds meer gedacht
aan de ontwikkeling van de vele ver
waarloosde noord-zuidassen, zowel
van de scheepvaart als van het
wegverkeer, De Moezelkanalisatie is
hiervan een voorbeeld, maar ook de
Maas en de Sche'de. die in Noord-
Frankrijk ontspringen, vragen meer
en meer de aandacht, ook van de
Noordfranse provincies die zich wil
len ontworstelen aan de greep van
Parijs. De randstad zal hiernaar
moeten toegroeien. Het is al erkend
dat Zeeland hierbij met zijn Wester
schelde een trait d'union zal zijn
Ligt er rondom Terneuzen niet een
voor Nederland geheel nieuwe „over
loop" van de randstad?
De minister zegt dat de E-10-weg
Breda-Antwerpenin 1970 gereed
zal zijn. Maar zelfs als de Zoomsc
weg, langs Bergen op Zoom enige
jaren daarna klaar zal zijn, zal er
behoefte zijn aan een derde route,
Langs de E-3-weg zal het verkeer in
1970 zeker 10.000 auto's per dag be
dragen, langs de Zoomse weg min
stens 7000 en over de Westerschelde
1 volgens het E.TJ.-rapport en dan
alleen al voor het met-Zeeuwse ver
keer) ook 7000. Van dé rijksweg
Vlissingen-Bergen op Zoom weten
wij dat 7000 eigenlijk al te veel is
voor een tweebaansweg. De conclu
sie die in het Belgische rapport
reeds is getrokken luidt dat de
centralisatie, splitsing van de noord-
zuidassen noodzakelijk is. Prof. Thijs-
se heefs eens gezegd, dat in 1980 de
randstad met West-België verbonden
moet zijn door een zestienbaansweg
Voor 1970 kwamen wij hierboven al
op acht banen. Thijsse is er voor
1980 dus niet ver naast. Laten wij
dus vasthouden aan onze voorstellen.
Over enige jaren zal men tot de ont
dekking komen dat men met de hui
dige politiek ten aanzien van de
randstad niet uitkomt.
In zijn memorie van antwoord bij
de begroting van verkeer en wa
terstaat aan de Eerste Kamer
heeft minister Van Aartsen, zoals
we zaterdag reeds konden be
richten, onder meer gereageerd
op het rapport, dat het E.T.I.
voor Zeeland heeft uitgebracht
ten aanzien van een vaste oever
verbinding over of onder de
Westerschelde. De minister be
streed op bepaalde punten de
in het E.T.I.-rapport neergelegde
visie. Dit was voor ons aanlei
ding drs. M. C. Verburg, direc
teur van het E.T.I.om zijn me
ning over de ministeriële reactie
te vragen. Het commentaar van
de heer Verburg gaat hierbij.
!er ook een groot aantal Fransen Hun
aantai benaderde zelfs hel aaniai
Duitsers, dat zich bij de kantoren
1 meldde, hierbij moet overigens wel
bedacht worden, dat de Duitsers over
het algemeen minder taalmoeilijkhe-
Iden hebben en dus vaak zelf hun lo
gies kunnen regelen.
In Dordrecht en in de Alblasserwaard
hebben vrijdagavond politiewagens
door de straten gereden, die via hun
luidsprekers de bevolking opriepen
logeerbedden ter beschikking te stel
len. In Delft werden 50 echtparen ge
holpen doordat twee slaapzalen van
een op dat moment leeg staand jeugd
tehuis beschikhaar konden worden ge-
Isteld.
I Gelukkig hadden de meeste buiten-
I landers reeds voor hun vertrek naar
i ons iand logies besproken. Uit het
feit dat velen zich. zoals uil een onder-
j zoek is gebleken, reeds enkele weken
of maanden tevoren op het uitstapje
'voorbereiden, moet ook verklaard
worden dat het slechte weer zo"n ge-
rïnge invloed op het toeristenbezoek
heeft. Wel hebben velen als gevolg
'van het weer eerder dar. was voorge-
i nomen de randstad of zelfs ons land
verlaten.
Ten slotte nog enkele cijfers: de Keu
kenhof boekte gedurende de afgelo
pen drie dagen 127.000 bezoekers, de
Efteling 25.000. de Euromast 13.500
en de Scheveningse pier, die op ko-
Ininginnedag al 7000 Hagenaars had
getrokken, 17.000.