PROVINCIALE ZEEÜWSE COURANT CARLISTEN WACHTTEN TEVERGEEFS PRINSES IRENE EN PRINS CHARLES HUGUES Belette regering in Madrid hun komst Engeland versterkt de troepenmacht in Aden Ruim half miljoen buitenlanders waren dit weekeinde in ons land E.T.I.-directeur: vasthouden aan voorstellen Vijftigduizend Carlisten op de Montejurra bijeen PRINSELIJK PAAR WAS IN SPAANSE HOOFDSTAD Prinselijk paar aan vliegongeluk ontsnaot VIETCONG BRACHT AMERIKAANS VLIEGDEKSCHIP TOT ZINKEN Vier alpinisten beklommen de Eiffeltoren 207e jaargang - no. 105 WAARIN OPGENOMEN DE MIDDELBURGSE, VLISSINGSE, GOESE, BRESKENSE COURANT EN VRIJE STEMMEN Directie: F. van de Velde. F. B. den Boer en W. de Pagter. Hoofdredactie: W. Leertouwer en G A. de Kok Walstraat 58-60 tel 2355 (b.g.g. red. 3508, adv. 3647/3643): Middelburg: Markt 51. tel. 3841 <b.g_e red 2OTB/3S69. adv 2375): Goes: Gr. Markt 2. tel 2011Zienkzee- red. tel 2425 adtn tel. 2094 Adv. pr. 32 ct. p. mm. Mtn. p. adv. ƒ4.80. Inges med 3 i tarief. Kleine adv. (max. 8 regels) 32 ct. Abonnementsprijs 75 cent per week. 9.75 per kw., franco per poet 10.- p. kw. Lom* -il. 6140 (b.g.g. red. 7853, adv. 5213)- Ooitburg- j 1^3). .Uneven btir van dit blaa' jt. Bureaus: Vllaalngen: tel. 239$: Terneuten Arsenaalstraat 2. tel. 25 ct. ir.eer. Giro 350300 P.Z.C.. Middelburg. Maandag 4 mei 1964 Supporter: alle 22 kleurenblind Pagina 3 Vijftigduizend Carlisten, met hun rode baretten, hebben gisteren tevergeefs op de top van de berg de Montejurra, in Noord-Spanje, gewacht op de komst van prinses Irene en haar echtgenoot, prins Charles Hugues van Bourbon-Parma. Twee speciale auto's, geschikt voor het rijden over ruw terrein, zijn meer dan een half uur aan de voet van de nabij Pamplona gelegen Montejurra in gereedheid gehouden. Toen kwam daar een zeer somber kijkende José Maria Valiente, een van de voornaamste Carlisten- leiders, aan met de mededeling dat het prinselijk paar de bijeenkomst niet zou bijwonen. Daarop werden andere vooraanstaande figuren uit de Carlistische beweging naar de top van de berg gebracht. V.S. bezorgd over de toestand op Cyprus trekkingen van de Amerikaanse senaat, J. William Fulbright, verzocht, aan de Griekse en Turkse regeringen de grote bezorgdheid van de Amerikaanse rege ring ten aanzien van de toestand op Cy prus tot uitdrukking te brengen. Kort daarna verscheen echter een licht, eenniotorig vliegtuig boven de Monte- jurra. Het groette door middel van de vleugels, hetgeen luide toejuichingen on der de Carlisten teweegbracht. Zy meen den dat het prinselijk paar zich mogelijk in dit toestel zou bevinden. Prinses Irene en prins Charles Hugues zijn gisterochtend inderdaad met een licht vliegtuig (prins Charles Hugues is luitenant van de Franse luchtmacht van het vliegveld van de Madrileense ko ninklijke vliegclub opgestegen, om daar anderhalf uur later weer te landen. Deskundigen betwijfelen echter of zij in die tijd de zeshonderd kilometer van Madrid naar de Montejurra en terug kunnen hebben afgelegd. Regering tegen? Prinses Irene en prins Charles Hugues waren zaterdagavond laat uit Rome in Madrid aangekomen. Van oetrouwbare zijde werd "vernomen dat de Spaanse regering prins Charles Hugues zou heb ben meegedeeld dat zij gekant was te gen het bijwonen door de prins van de jaarlijkse grote Carlistenbijeenkomst op de Montejurra. Een der deelnemers aan de Carlis tische bijeenkomst op de Montejurra heeft verklaard dat prins Charles Hugues wegens motorstoring naar Madrid had moeten terugkeren. Een ander zei dat hij en prinses Irene per auto uit Madrid naar de Montejurra waren vertrokken, doch dat zij naai de Spaanse hoofdstad waren terug geroepen. Heildronken Doch er werden, ondanks de afwezig heid van de Carlistische „kroonprins" en zijn echtgenote, tienduizenden heil dronken op het prinselijk paar uitge bracht. De bijeenkomst der Carlisten begon met een mis, die op de top van de 1370 meter hoge Montejurra werd opgedragen ter nagedachtenis van de in Spaanse bur geroorlog gevallen Carlisten. Een heden Carlisten, de zogenaamde „reque- tes", hebben in de grote Spaanse burger oorlog aan de kant der „witten'' Prinses Irene en prins Charles Hugues zjjn gisteren ternauwernood aan een vliegtuigongeluk' ontkomen. Het kleine vliegtuig waarin het jonge paar een vliegtocht had gemaakt kwam by na in botsing i bondgenoten tegen de „roden" de republikeinse eenheden meegevoch ten. Zij verwierven zich, bij vriend en vijand, de naam van geduchte strijders te zijn). Daarop werden, in open lucht, grote boerenbroden en geroosterd lams vlees verorberd. Pamfletten De weg naar de top van de Montejurra was bezaaid met pamfletten, waarin de Carlisten werden gewaarschuwd op hun hoede te zijn voor de „kapitalistisch- Iiberale vyand die, woedend over het glorierijke huwelijk van prins Charles Hugues, er thans op uit is moeilijkheden tussen de Carlisten en generaal Franco te veroorzaken". Aan de voet van dei Montejurra kon men autobussen uit alle I delen van Spanje zien, waarop leuzen waren aangebracht, waarin trouw gezworen aan „koning Xavïer" Bourbon-Parma), de vader van prins Charles. De massabijeenkomst stond onder leiding van prinses Cécile, een zuster van prins Charles Hugues. Zij las drie boodschap- Sen voor: de eerste van haar vader, prins avier. vervolgens een van prins Charles Hugues en ten slotte een van prinses Irene, die „prinses van Asturië" werd genoemd. Uit het voorlezen van deze ZWARE ONTPLOFFING IN SAIGON: Acht Amerikanen Een beeld van de grote samen komst, die de Carlisten zondag heb ben gehouden op de Montejurra. Op de spandoeken die zij meevoeren staat „met Holland ja. niet zijn re gering nee.'". „Leve don Carlos". „Leve prins Bern hard" en trLeve koningin Juliana" wwwwwvwwwwwvwwwvwwwvwvwww Akkoord in Laos vrijwel uitgesloten boodschappen begrepen de Carlisten dat de jonggehuwden niet zouden komen. Kort tevoren was nog via luidsprekers gezegd, dat „hunne koninklijke hoog heden weldra temidden van hun volk zouden zijn". OP VERZOEK ZUID ARABISCHE FEDERATIE Felle strijd tegen opstandelingen Engeland vervoert op verzoek van de regering van de Zuidarabische federatie per vliegtuig 600 mili tairen naar Aden om de ongeveer 4000 man federale troepen te steu nen in de strijd tegen opstandige stamleden in het Radfangebergte bij de grens met Jemen. Gisteren bestookten Britse vliegtuigen en zware artillerie de posities van d< icn ander klein toestel toen opstandelingen, die volgens een Britsi het vliegveld hij Madrid militaire- woordvoerder in Aden eoi wilde Prinses Irene en de prins wilden net de landing maken toen een ander toestel de 3 landingsbaan af kwam stuiven om op te 5 stijgen Een employé van het vliegveld volgde prompt de geijkte procedure en vuurde twee kleine waarschuwingsraket- j ten met rode signalen af. De prins zwaaide onmiddellijk naar rechts af. J Een autoriteit op het vliegveld zei dat het enige gevaar was dat de prins de signalen niet zou opmerken. Prinses Irene en prins Charles Hugues 2in gisteravond met een sportwagen uit adrid vertrokken. Hedenochtend wordt I* het echtpaar te Santa Cruz op Teneriffe het grootste eiland van de Canari- sche eilanden verwacht. In het zeven eeuwen oude kerkje van Bracknell in het Engelse graaf schap Berkshire hebben prins Bern- hard en prinses Margriet zaterdag het huwelijk bijgewoond van het S0-jarige petekind van de prins me), day Furber met de advocaat Mar in Buckley De ouders van de bruid zijn goede vrienden van de Neder landse koninklijke familie, haar va der, dr. Stanhope Furber, heeft prins Bernliard in de oorlog behan deld voor nekklachten. Foto prins Bernhard klinkt op de receptie met de bruid. ernstige bedreiging vormen voor de ver binding tussen Aden en Dhala. De rebellen zouden minstens 700 man sterk zijn, goed bewapend en uitstekend georganiseerd. De weg van Aden naar Dhala. die 100 km lang is. wordt ge bruikt door pelgrims op weg naar Mek ka. Er patrouilleren pantserwagens om overvallen te voorkomen. De opstan delingen hebben al enkele malen land mijnen op deze weg gelegd. Volgens de commandant van de Britse landstrijdkrachten in het Midden-Oosten generaal-majoor Cubbon, zijn donderdag twee Britse militairen, die in het grens gebied van Jemen waren gesneuveld, onthoofd, waarna hun hoofden op stok ken gestoken werden tentoongesteld in Taiz, een van de twee hoofdsteden v: Jemen. HERSTEL BETREKKINGEN FILIPPIJNEN-MALEISIË Volgens een communiqué van het Ma leisische ministerie van buitenlandse za ken hebben Maleisië en de Philippijnen besloten met ingang van 18 mei diplo matieke vertegenwoordigers uit te wis selen. De eerste stap zal zijn het vesti gen van consulaten in Manilla en Koeala Loempoer. De betrekkingen werden vo rig jaar september verbroken toen de Philippijnen weigerden de nieuwe fede ratie Maleisië te erkennen. De communistische heeft een verklaring het akkoord tussen premier pi r| Vorige - bij tweede aanslag in Saigon gewond In de haven van Saigon is zater dagochtend het 15.000 ton metende Amerikaanse vliegdekschip „Card-' door een ontploffing getroffen. Het schip zonk en rust thans, met slag zij, op de bodem van de rivier de Saigon. Alleen de dekken van het schip steken nog boven water uit. De aanslag op het schip werd ge pleegd door de communistische Vietcongrebellen. Er waren geen slachtoffers te betreuren bij de ontploffing. BETOGINGEN IN PRAAG L Praag hebben vrijdag twee anti-com- munistische demonstraties plaatsgehad, waarbij vooral jongeren het huidige re- 5 gime luidkeels met de „Gestapo" ver- S eenzeivlgden. Ook werden leuzen als 5 „lang leve de vrijheid" gehoord. Het ls voor het derde achtereenvolgende jaar dat in de maand mei in Praag 5 betogingen tegen het regime werden ge- 5 houden. Buitenlandse waarnemers me- nen dat de demonstraties van dit jaar 5 verreweg het meest uitgebreid waren. De demonstratie, die in de wijk Kinsky 5 en op het Wenceslawplein plaatsvonden, 5 werden naar schatting door 3000 jonge- 5 ren bijgewoond. De officiële Tsjechische zegslieden lie- ten ogenblikkelijk weten dat het hier S niet ging om politieke ongeregeldheden 11 maar dat het slechts een daad was van „een kleine groep nozems". Bij de beto- k donderdag is op West-Java j gingen van vrijdag heeft de politie ge- 5 n een dal gestort. By dit on- bruik gemaakt van wapenstokken en 5 gedood en 108 honden om de betogers uiteen te drij-j$ Tot de omgeko- ven. Ook schijnt het hier en daar tot ge- 5 De ..Card" was enkele dagen tevoren in Saigon aangekomen met nieuwe vliegtuigen voor de Zuidvietnamese regering en zou zaterdagmiddag weer vertrekken met een lading oude hef- schroefvliegtuigon De „Card" was oorspronkelijk een koopvaardijschip maar het is in de oorlog omgebouwd tot een vliegdekschip. De ontploffing deed zich midscheeps voor, tussen het schip en de pier. De pier zelf is zwaar beschadigd. Gevecht Intussen werd zaterdag vernomen, dat 40 km ten noordwesten van Sai gon 17 Zuidvietnamese militairen :n een gevecht met Vietcong-rebei- ien zijn gesneuveld. Volgens mili taire kringen begeleidden deze mi litaire arbeiders die door de com munistische guerrillastrijders op een verkeersweg aangebrachte ob stakels moesten opruimen. Een groot aantal wapens viel in han den van de rebellen. Zaterdagavond werden in Saigon nog I acht Amerikanen bij een granaatont ploffing op een kade gewond, zo is uit officiële bron vernomen. Bij treinramp op Java 21 doden Van de zeer vele toeristen, die al j sinds vrijdag in Amsterdam ver- bleven, hebben er zich. zondag ve- len vermaakt met een rondvaart door de grachten en havens. Het was wel een nat festijn, zowel op het land als op het water uitgege neutralistïsche lrc,n 111 een Soevanna Phoema en de|Seluk werden 21 leiders van de rechtse staatsgreep. Dit 1 gfwond, aldus „Antara is gisteren door het communistisch- menen behoorden verscheidene officieren vechten tussen politie en demonstranten Chinese persbureau Nieuw-China mee- van het Indonesische leger. |te zijn gekomen. gedeeld. De verklaring slaat elke hoop op een akkoord tussen de Laotiaanse premier en de leider van de communisten, prins Soevanoevong, die samen besprekingen gaan voeren, de bodem in. In de verklaring staat dat het revolu tionaire comité, dat de staatsgreep van 19 april leidde, opgeheven moet worden. Vier ervaren bergbeklimmers drie Fransen en ren Brit heb ben gisteren voor ren schare van naar schatting 50 miljoen televi siekijkers de 300 meter hoge Eif feltoren beklommen. De klimpartij was door de Franse radio en tele visie georganiseerd ter gelegen heid van het 75-jarig bestaan van de schepping van ir. Eiffel. De to ren werd destijds gebouwd voor de wereldtentoonstelling van 1889. De politie had een half uur voor het begin van de tocht gewaar schuwd dat het gevaarlijk was bij de heersende weersomstandighe den het waaide flink en er viel later wat regen de toren te be stijgen. De vier mannen besloten echter toch te gaan Hun presta ties werden gevolgd met J6 ca mera's, waarvan er twee gedragen werden door mannen die de klim mers volgden en een aan boord was van èen hefschroefvliegtuig. Aanzienlijk drukker dan met Pasen Zeker een half miljoen buitenlan ders hebben de afgelopen dagen in ons land gelogeerd, zo luidde de conclusie van het A.N.V.V'. in een gisteravond gegeven overzicht van het toeristenbezoek op 1, 2 en 3 .^r% nri. Doordat 1 mei dit jaar op een ^'*#1 vrijdag viel en deze dag in de mees- i te ons omringende landen een vrije I dag is, was de toerïstcnstroom i zelfs belangrijk groter dan met Pasen. Geschat wordt, dat over de weg on- J geveer 600.000 mensen ons land bin nenkwamen. mei Pasen was dat 150.000, al moet hieraan worden toe gevoegd. dat in vorige jaren toen Pa sen op een gunstiger datum viel be langrijk hogere cijfers werden be reikt. Radio en t.i>. Voor het eerst werd ditmaal op de avond van de eerste mei via de tele- visie een beroep gedaan op de kijkers in Den Haag, Rotterdam en Utrecht '.ogiesruimte beschikbaar te stellen. Sommige V.V.V.-kantoren moesten vrijdagavond tot drie uur 's nachts geopend blijven om de grote drukte te verwerken. Op die dag werden IC.000 mensen door de logiesinforma- tiedienst ondergebracht. Fransen Zoals ieder j in de bollentijd was De reacties van de minister van ver keer en waterstaat op het E.T.L- rapport over de vaste oeververbin ding over of onder de Westerschelde worden steeds genuanceerder. Enige jaren geleden was het standpunt dai de economische betekenis van Z - Vlaanderen te gering was om zulk een enorme investering te verant woorden. Daarna was het argument, dat ook het achterland een derge lijke verbinding niet rendabel maak te, zelfs al zou er een tunnel tussen Frankrijk en Engeland komen. Het grensoverschrijdende vervoer, dat zo bleek uit een studie in opdracht van het ministerie van bruggen en wegen in België voor meer dan 50 procent in Nederlandse handen is. werd door de minister sterk onder schat. Het E.T.I.-rapport gaf een analyse per vervoersrubriek. Het in ternationale vervoer werd geschat op bijna 3000 auto's per dag in 1970. daarmee getuigend van het belang van een verbinding tussen Rotter- dam-Goes-Gent-Lille. De P.P.D. van Zuid-Holland had intussen ook op het belang van deze weg gewezen. Ver volgens bleken de spoorwegen er de betekenis van in te zien. De belang stelling van de provincie Zuid-Hol- land en van Gent is sterk stijgende. Dit laatste zal eerlang blijken. In zijn laatste antwoord aan de Eer ste Kamer houdt de minister en dat is een nieuwe fase rekening met de mogelijkheid dat de door het E.T.I. berekende rentabiliteit juist is, maar hij wijst erop dat vergelijkbare werken elders In ons land voorlopig nog een groter rendement hebben. Dit laatste ls in principe juist. De overheid kan in tegenstelling tot het bedrijfsleven niet elk rendabel publiek werk aanvatten. Daar staat tegenover dat het E.T.I.-rapport in 1970 reeds een bedrag van 700 milj. voor een kunstwerk rendabel acht terwijl misschien 400 a 500 mil joen (sommigen zeggen dat het voor minder kan) nodig is. Dit betekent, gezien de jaarlijkse stijging van hei verkeer met 10 procent, dat de brug of tunnel nu reeds geen tekort zou vertonen. Wij moeten erkennen dat momenteel vele werken in ons land rendabeler zijn en daarvoor geldt natuurlijk ook het jaarlijkse accres van 10 procent. Zo komen wij er dus niet. Maar er is In Benelux en gemeenschappelijke markt wordt steeds meer gedacht aan de ontwikkeling van de vele ver waarloosde noord-zuidassen, zowel van de scheepvaart als van het wegverkeer, De Moezelkanalisatie is hiervan een voorbeeld, maar ook de Maas en de Sche'de. die in Noord- Frankrijk ontspringen, vragen meer en meer de aandacht, ook van de Noordfranse provincies die zich wil len ontworstelen aan de greep van Parijs. De randstad zal hiernaar moeten toegroeien. Het is al erkend dat Zeeland hierbij met zijn Wester schelde een trait d'union zal zijn Ligt er rondom Terneuzen niet een voor Nederland geheel nieuwe „over loop" van de randstad? De minister zegt dat de E-10-weg Breda-Antwerpenin 1970 gereed zal zijn. Maar zelfs als de Zoomsc weg, langs Bergen op Zoom enige jaren daarna klaar zal zijn, zal er behoefte zijn aan een derde route, Langs de E-3-weg zal het verkeer in 1970 zeker 10.000 auto's per dag be dragen, langs de Zoomse weg min stens 7000 en over de Westerschelde 1 volgens het E.TJ.-rapport en dan alleen al voor het met-Zeeuwse ver keer) ook 7000. Van dé rijksweg Vlissingen-Bergen op Zoom weten wij dat 7000 eigenlijk al te veel is voor een tweebaansweg. De conclu sie die in het Belgische rapport reeds is getrokken luidt dat de centralisatie, splitsing van de noord- zuidassen noodzakelijk is. Prof. Thijs- se heefs eens gezegd, dat in 1980 de randstad met West-België verbonden moet zijn door een zestienbaansweg Voor 1970 kwamen wij hierboven al op acht banen. Thijsse is er voor 1980 dus niet ver naast. Laten wij dus vasthouden aan onze voorstellen. Over enige jaren zal men tot de ont dekking komen dat men met de hui dige politiek ten aanzien van de randstad niet uitkomt. In zijn memorie van antwoord bij de begroting van verkeer en wa terstaat aan de Eerste Kamer heeft minister Van Aartsen, zoals we zaterdag reeds konden be richten, onder meer gereageerd op het rapport, dat het E.T.I. voor Zeeland heeft uitgebracht ten aanzien van een vaste oever verbinding over of onder de Westerschelde. De minister be streed op bepaalde punten de in het E.T.I.-rapport neergelegde visie. Dit was voor ons aanlei ding drs. M. C. Verburg, direc teur van het E.T.I.om zijn me ning over de ministeriële reactie te vragen. Het commentaar van de heer Verburg gaat hierbij. !er ook een groot aantal Fransen Hun aantai benaderde zelfs hel aaniai Duitsers, dat zich bij de kantoren 1 meldde, hierbij moet overigens wel bedacht worden, dat de Duitsers over het algemeen minder taalmoeilijkhe- Iden hebben en dus vaak zelf hun lo gies kunnen regelen. In Dordrecht en in de Alblasserwaard hebben vrijdagavond politiewagens door de straten gereden, die via hun luidsprekers de bevolking opriepen logeerbedden ter beschikking te stel len. In Delft werden 50 echtparen ge holpen doordat twee slaapzalen van een op dat moment leeg staand jeugd tehuis beschikhaar konden worden ge- Isteld. I Gelukkig hadden de meeste buiten- I landers reeds voor hun vertrek naar i ons iand logies besproken. Uit het feit dat velen zich. zoals uil een onder- j zoek is gebleken, reeds enkele weken of maanden tevoren op het uitstapje 'voorbereiden, moet ook verklaard worden dat het slechte weer zo"n ge- rïnge invloed op het toeristenbezoek heeft. Wel hebben velen als gevolg 'van het weer eerder dar. was voorge- i nomen de randstad of zelfs ons land verlaten. Ten slotte nog enkele cijfers: de Keu kenhof boekte gedurende de afgelo pen drie dagen 127.000 bezoekers, de Efteling 25.000. de Euromast 13.500 en de Scheveningse pier, die op ko- Ininginnedag al 7000 Hagenaars had getrokken, 17.000.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1964 | | pagina 1