MIDDELBURG RAAMT TOT 1968 VOOR NIEUWE INVESTERINGEN 13 MILJOEN Er wordt weer getrokken aan Grevelingenkabel Hatfield-gasten in Middelburg Voor 1964 Voor 1967 Voor 1968 Voor 1965 Voor 1966 ONTEIGENING IN SANERINGSPLAN VAN VLISSINGSE BINNENSTAD Beste oplossing kopen of huren Mankement aan de lier nu oorzaak wachturen Koningsbrug (1965) Gymnasium (1961) Sporthal (1968) Urgentiegraad Noodzakelijk DONDERDAG 26 APRIL 1964 PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT 9 VOLGENS KAPITAALNOTA6V2 TON LASTEN Iyke gemeente, waar de ontwikkeling niet meer in voldoende mate is te overzien en waar het structurele ka rakter aan het veranderen is, geen overbodige luxe. Personeelsgebrek is er de oorzaak van, dat b. en w. niet eerder een dergelijke nota hebben voorgelegd. In deze nota zijn niet vermeld de ren dabele investeringen, die gebeuren door de openbare nutsbedrijven (gas, water en elektriciteit), omdat wordt uitge gaan van het standpunt, dat de kapi- taallasten, die voortvloeien uit de in vesteringen, die de bedrijven doen, ge dekt behoren te worden door de kost prijs van de produkten. De kosten van het verwerven en het bouwrijp maken van gronden door het grondbedrijf wor den evenzeer gerekend te behoren tot de groep rendabele investeringen. Hiertoe wordt ook de woningwetbouw gerekend. De kosten van de stadssanering, die weliswaar grote budgettaire offers zal vragen, hebben b. en w. in dit plan buiten beschouwing gelaten. Evenmin zyn de bijdragen aan par ticulieren in de kosten van de res tauratie van oude gebouwen in de nota opgenomen. Aan de hand van de totaalcijfers van de nota kan de volgende opstelling wor den gemaakt. (f 473.000), openbare verlichting (f 75.000), verbetering toegangsweg camping Koninginnelaan (f 50.000), ver nieuwing straten (f 90.000), slotfase restauratie Kloveniersdoelen (f 162.500), aanleg 2 voetbalvelden Nassaulaan (f 160.000), restant 3 hockey- en 3 korfbalvelden Breewegplan (f 300.000). Het totaalbedrag der Investering voor 1967 is f 2,1 miljoen; kapltaallasten f 75.400, behoefte dekkingsmiddelen f 61.780. Het programma voor 1967 luidt: open bare kleuterschool Griffioen II (f 250000) openbare verlichting (f 75.000), vernieuwing straten (f 75.000), half verhard oefenveld Breeweg (f 100.000). kleedaccommoda tie (f 50.000), aula begraafplaats (f 150.000). Het totaalbedrag der investeringen voor S is f 2.069.000; kapitaallasten 8.000, behoefte dekkingsmiddelen f 17.700. Het programma voor 1968 luidt: 2e la gere school Zuid (f 497.000). bijzondere glo-school (f 497.000), openbare ver lichting (f 75.000), vernieuwing straten (f 60.000). Evenals op die voor de jaren 1960-1964 staat ook het politiebureau op de nieu we kapitaalnota, met als urgentiejaar 1965. De kosten op de oude kapitaal nota v/aren rond f 320.000. Objecten, die niet op de oude nota voorkwamen v/aren de schouwburgvernieuwing, de restauratie van de openbare leeszaal, de rioolwaterafvoer (waarvoor f 1 mil- jone geraamd werd) en de wijziging van het stratenbeloop rond de schouw burg. K.L.M. vliegt weer via Anchorage De K.L.M.-dienst via de noordpool nas Tokio wordt thans weer volgens het oude schema over Anchorage geleid, zo heeft de K.L.M. meegedeeld. Na de aardbeving in Alaska maakten de K.L.M.-vliegtuigen een tussenlanding ii Vancouver. Het totaalbedrag der netto-investerin gen voor 1964 is f 2.822.650. De kapi- taalslasten zyn rond f 158.000, de be hoefte aan dekkingsmiddelen even groot. Op het programma voor 1964 staan: beschoeiing firma Polak (f 225.000), ontsluitingsweg klein-industrieterrein (f 28.750), le lagere school in Zuid (f 497.000), bijzondere kleuterschool griffioen (f 242.400), kampeerterrein oude Middelburgse haven (f 120.000), openbare verlichting (f 75.000), aanleg puinstortplaats Veere (f 120.000), ver- keersoplossing Stationsbrug (f 60.000), verbetering verkeerssituatie Nieuw- landseweg (f 100.000), aansluiting Oude Vlissingseweg met Kanaalweg (f 155.000), vernieuwing straten (f 480.000) aanleg eerste deel 3 korf bal- en 3 hockeyvelden Breewegplan (f 160,000). Het totaalbedrg der investeringen voor 1965_ïs f 3.303.450; kapitaalslasten bijna I Het programma voor 1965 luidt: ver bouw Seisbinnenbrug (f 30.000), drie lokalen „De woelige werf" (f 70.250), vernieuwing kleuterschool Zanddorp (f 184.000), vernieuwing Ned. herv. kleuterschool Oude Koudekerkseweg (f 247.000), openbare verlichting (f 75.000), verbetering Poelendaeleweg (f 61.200), uitbreiding begraafplaats (f 180.000), vernieuwing straten (f 105.000), betegelen zwembad (f 45.000), uitbreiding stadhuis (f 225.000). Het totaalbedrag der investeringen 1966 is f 3.038.750; kapitaalslastei Het programma voor 1966 luidt: los- wal klein-industrieterrein (f 250.000), verbetering gemeentewerken (f 167.500), openbare kleuterschool Zuid (f 250.000), bijz. kleuterschool Zuid (f 250.000), openbare glo.-school Griffioen n SPECIALE AANBIEDINGEN! BIJ UW KRUIDENIER Voor rechtbank Middelburg Voor de burgerlijke kamer van de rechtbank te Middelburg, die gepre sideerd werd door rar. P. van Empel, werd gistermiddag een belangrijke onteigening voor het saneringsplan van de Vlissingse binnenstad behan deld. Het betrof hier de juridische en financiële consequenties van de ont eigening van een pakhuis in de Vrou westraat van de heer A. W. van de Vaate. De. procureur van de gemeente Vlis- singen, mr. J. J. van der Weel, zette voor de rechtbank uiteen, dat de ge meente de partij dus, die onteigen de de heer Van de Vaate verschil lende mogelijkheden heeft geboden. Ten eerste kon de heer Van de Vaate aan de Verloren Landstraat een nieuw pand laten bouwen; voorts kon hij een pakhuis kopen in de Rioolstraat en ten derde kon hij dit laatste pakhuis voor 900 per jaar huren. Uit het rapport van de commissie van deskundigen, waarin de financiële consequenties nauwkeurig waren be rekend, bleek, dat de goedkoopste op lossing bereikt wordt als de heer Van de Vaate zou besluiten om het pand te kopen. Ook b. en w. van Vlissingen vinden dat uit financieel oogpunt de meest verkieslijke oplossing. Mr. Van der Weel was van oordeel, dat dit ook voor de heer Van de Vaate de aan trekkelijkste oplossing zal zijn. [tige toestand" van onderhoud ver keerde (het is namelijk al gesloopt) hadden de deskundigen beraamd op 13.000. Het pakhuis in de Rioolstraat zou, rekening houdend met het herstel, echter maar 11.000 waard zijn. Ter wijl dit laatste pakhuis er, zo betoog de mr. Van der Weel, toch redelijk uitziet, een grotere inhoud heeft, goed bruikbaar is en zeer riant komt te lig gen. In verband met dit laatste punt wees de procureur er op, dat op eenj afstand van 20 meter in de nabije toe komst een groot parkeerterrein komt, waarvan thans reeds een gedeelte is aangelegd. Parkeerterrein Mr. Van der Weel ging vervolgens nader in op enkele vragen, die bij de gemeente Vlissingen gerezen zijn over de door de deskundigen opgemaakte schadeberekening. De waarde van het pakhuis in de Vrouwestraat, dat vol gens deze procureur in een ,,zeer ma- Acht maanden na ongeluk bij gondelbaan Het voorspel tot het gondel- baan-experiment boven het laat ste, 1200 meter brede sluitgat in het Deltawerk van de Greve lingendam was woensdagmor gen bij dezelfde „maat", waar Het aanspannen van de overgeble ven Icabel boven het sluitgat in de Grevehngendam is ivoensdagmor- j gen na acht maanden hervat. (Foto P.Z.CJ j het op 22 augustus van het vorige jaar werd afgebroken. Toen immers knapte een vitale kabel bij bet aanspannen via een lier tot 300 ton trekkracht. Gis teren was die lier weer start klaar en kon de nog hangende kabel op de zogenaamde werk spanning voor bet transport met de rode motorgondels worden gebracht. Het ongeluk bad de Deltabonwers geleerder waren veel extra veiligheden genomen, er werd een begin gemaakt met een ander systeem van spannen en het ging allemaal zo voor zichtig mogelijk. Toch kwam 's middags bet pechduiveltje nog om de boek; er kwam een man kement aan de lier, zodat om vier uur het spannen bij 160 ton trekkracht moest worden ge stopt Vandaag denkt men te kunnen verder gaan, wanneer de lier is gerepareerd. Acht maanden na de knal van de kabelbreuk, die het werk aan de opbouw van de gondelbaan over het stuk open water lamlegde, was er dan nu toch eindelijk de reprise van het spannende karwei. De ka bel aan de westkant in de stalen torens gehangen en nog steeds op een hangspanning van ..maar" hon derd ton, wordt deze week in een voor de leek tergend langzaam tempo onder een trekkracht van ongeveer 280 ton gebracht. Wie er in augustus op stond te kijken en dat gisteren weer deed. bespeurde in het systeem op het oog weinig veranderingen. Maar in werkelijk heid was er aan deze ..heropvoe ring" natuurlijk nogal wat vooraf gegaan. De schrik zat de mannen van de Deltadienst, van de Franse fabri kant en van het constructiebedrijf Kloos-Kinderdijk echt wel in de be nen, toen ze na het knappen van de lijn over het water opdracht gaven tot een grondig onderzoek naar de oorzaak van het ongeluk. En tege lijk voor het uitdokteren van een spanmethode, die vrijwel ieder risi co moest uitbannen. Het experi ment met de nog geheel nieuwe kabelbaanconstructie mocht niet stranden, voordat er nog maar één gondel met stortsteen de overkant zou hebben bereikt, zo werd er ge redeneerd. Het heeft allemaal heel wat tijd in beslag genomen. Maar gistermorgen was het dan toch zover dat onder ..zware controle" en met de strengste voorzorgs maatregelen opnieuw met het aan spannen van de nog hangende kabel kon worden begonnen. Omstandig schema Volgens een nogal omstandig sche ma zal de kabel nu op de trek- spanning worden gebracht, die no dig is om het „pad" voor de gon deliers met hun lasten in netten en convectors vrij te maken. De klem aan het kabeluiteinde op de noord- kop van de Grevelingendam, waar aan een lier trekt, is veel zwaar der geworden. Ze heeft nu twaalf bouten gekregen. En daarmee moet het onmogelijk geacht worden, dat de kabel nog kan losschieten, Bo vendien is op iedere bout er van een meetinstrument je aangebracht, dat Verhuur Mr. M. Vlaming, die het woord voerde namens de heer Van de Vaate, meende begrepen te hebben, dat de gemeente Vlissingen verre weg de voorkeur gaf aan verhuur van het pand. Zijn cliënt had zich daar dan ook op ingesteld. Mr. Vla ming vroeg zich af waarom de ge meente het pand zou verkopen, nu het door de saneringsomstandighe den in waarde zal stügen. Met de opzet en berekening van de schadeloosstelling, zoals de deskun digen die hadden opgemaakt, kon zijn cliënt zich akkoord verklaren, merkte mr. Vlaming op. De procureur was echter van oordeel, dat bij nieuwbouw de tegemoetkoming een bedrag van 23.000 inplaats van 19.000 zal moe ten uitmaken. Voorts wees mr. Vla ming er op, dat de herstelkosten voor Weer aardschokken in Zuid-Slavië Twee aardschokken richtten gisteren nog meer schade aan in het gebied van Slavonski Brod ongeveer 200 kilo meter ten westen van Belgrado waar een aardbeving tweedagca geleden aan twee mensen het leven kostte en een zeventigtal gewonden veroorzaakte. Gisteren zouden geen slachtoffers te betreuren zyn geweest. Bij de aardbe ving van maandag zyn volgens persbe richten ruim tweeduizend huizen be schadigd. Er zijn tenten naar het gebied gebracht om ongeveer 4500 mensen on derdak te verschaffen. De Engelse gasten van Zierlkzee zijn woensdagavond uitgenodigd voor een diner met jhr. mr. A. F. C. de Casem- broot en echtgenote. In dc statenzaal te Middelburg stond Zeelands commis saris der koningin, die Hatfield kent via persoonlijke contacten, de ge meentebestuurders uit deze Engelse gemeente met hun dames reeds op te wachten, toen het gezelschap na een „Zeeland-excursie" omstreeks zeven uur bij de statenzaal arriveerde. Men had er toen al een interessant tochtje opzitten. Dat bestond onder meer uit een rondvaart met de „Valk" op de Oosterschelde, en een bezoek aan het brugbouwterrein bij Kats, cat werd afgesloten met een lunch in de „Patrijs" te Colijnsplaat. Na de lunch ging het gemeentebestuur van Zierikzee met de Engelse bezoe kers en enkele andere genodigden een kijkje nemen in Veere. Burgemeester jhr. I. F, den Beer Poortugael leidde het gezelschap rond. Daarop volgde een busrit over Walcheren met een onderbreking voor het theeuurtje in „Britannia" te Vlissingen. Deze foto is genomen vlak voor het diner in de statenzaal te Middelburg. Van links naar rechts burgemeester V. C. Fitzpatrick van Hatfield, jhr. mr. A. F. C. de Casembroot en burge meester mr. F. Th. Dijckmeester van Zierikzee. (Foto P.Z.C.) het pand Rioolstraat te laag waren berekend, terwijl in dit pakhuis voorts nog ruimte over is, die zijn cliënt niet kan verhuren. Mr. Vlaming betoogde tot slot, dat zijn cliënt de voorkeur geeft aan verhuur van de pakhuis ruimte. Opzet beier Drs. R. H. Kruize, de voorzitter van de commissie van deskundigen, ging nader in op de waardebepaling van de pakhuizen in de Vrouwestraat en in de Rioolstraat. Hij was van mening, dat het pakhuis in de Vrouwestraat beter van opzet was; het pand in de Rioolstraat zou als opslagruimte min der te appreciëren zijn. Over een reserve-herbouw, waarover mr. Vlaming gesproken had, was de commissie van deskundigen niets be kend. Ten aanzien van de herstelkosten van het pakhuis Rioolstraat haden de des kundigen, zo betoogde drs. Kruize, al le noodzakelijk geachte herstellingen in hun berekeningen betrokken. Hij kon zich echter voorstellen, dat er anderen zijn, die van mening zijn, dat er nóg meer gebeuren moet. Tot slot verklaarde drs. Krnize, dat volgens de inlichtingen, die de deskundigen kre gen, de heer Van de Vaate het gehele pakhuis in de Rioolstraat nodig zou hebben. de onderlinge „vasthoudendheid" precies laat aflezen. In totaal tien meter afstand moeten de lier met katrollen en aan het uiteinde daar van de bewuste klem, nu de kabel aansjorren. Tien meter, honderd ton! Verder gaat men niet. Althans niet aan de noordkant van het gat. Aldus op 200 ton trekkracht geko men zal de kabel er aan de over kant, bij het laadstation waar de gondels al maanden hangen te wachten er nog eens tachtig tot honderd ton bij krijgen. Maar dat gaat nog geieidelijker dan het trek ken. De enorme ballastbak is daar leeg gemaakt en zal in zijn hoogste stand aan het andere uiteinde van de kabel worden gebonden. Stevige mannen zullen de bak daarop vol laden. Met ijzeren blokken van 40 kilo het stuk. In een tempo van tien ton per uur. Totdat de bak ten slot te bijna honderd ton trekkracht op de kabel kan uitoefenen. Het was een weinig spectaculaire gebeurtenis woensdagmorgen; het nieuwe begin van het kabelspan nen. Maar iedereen, die op het Flakkeese landhoofd van de Gre velingendam rondliep, was toch wel erg benieuwd, hoe het nu zou gaan. De ingenieurs, de onderzoekers, de monteurs, de opzichters. Omstreeks half elf sloeg de motor Een tekening van een van de punten van de lier aan om de eerste ton- die de uiteinden van de kabels voor de nen trekkracht op de kabel te zet- gondelbaan boven het laatste sluitaat ten. Op zes verschillende punten in de Grevelingendam moeten vasthou- langs ae lijn stonden „waarne- den: de verankering bij het laadstation mers" klaar om het verloop ervan aan de Bruinisser kant nauwkeurig na te gaan. „Cape Kennedy" Telkens wanneer de lier even stop te klommen zij naar de metertjes op stellages onder de kabel om de „score" te noteren. Die controle posten bevonden zich onder andere bij de kabelklem, op het punt waar de kabel vrij kwam te hangen, in de drie hoge torens. En dan was er midden in het water, np enkele hon derden meters vóór het kabeitracé, nog een uitkijkpost ingericht met een zogenaamde zichtmeter. Daar ging men na hoeveel de kabel tij dens de trekperiodes telkens om hoog kwam. Via „walky-talky's" stonden al deze waarnemers 'n con tact met de centrale post, vlakbij het trek-evenement aan de kabeï. Half de middag hadden zij een trekkracht van 160 ton op de kabel staan. Toen liet de lier het afweten. In de komende dagen zal de drie kwart jaar vertraagde „operatie" bij de opbouw van de kabelbaan worden voltooid. Dan zullen ook de ballastbakken inmiddels leegge haald weer worden gevuld. Bokken present Het is de bedoeling dat in de loop van volgende week opnieuw zes bokken in het sluitgat van de dam tussen Schouwen-Duiveland en Goe- ree-Overflakkee zullen drijven. Die zijn namelijk andermaal nodig om een tweede kabel op te tillen, wan neer die door de stalen torens zal worden getrokken. De nieuwe kabel wel te verstaan, die na het onge luk van 22 augustus vorig jaar in Zuid-Frankrijk is vervaardigd en enkele maanden terug in een has pel samen 92 ton in gewicht! op de Oostkop van de Grevelingen dam onder een plastic hoes is neer gezet. Eerst wanneer ook de kabel op de vereiste spanning is gebracht kun nen de gondels aan hun „proefrit ten" boven het water beginnen. Het gemeentebestuur van Middel burg wil in de periode van 3964 tot en met 1968 een serie kapitaal- werken uitvoeren, die een inves tering vergen van ruim 13.3 mil joen gulden waarbij gerekend moet worden op een bedrag van bijna ƒ650.000 aan kapitaallasten. Al dus delen b. en w. van Middelburg aan de raad mee in een nieuwe kapitaalnota voor de volgende vier jaar, een vervolg op de nota van 1960 tot en met 1964. Gerekend naar de urgentiejaren vermeldt de ze nieuwe kapitaalnota onder meer 3e bouw van In 1964: Drie turnlokalen, twee bij het voormalige entrepot en een in 't Zand (kosten geraamd op rond 51/» ton). In 1965: Vervanging Konings brug (1 miljoen gulden, lasten 70.000)vernieuwing Heren- grachtschool (ƒ781.000, lasten ƒ24.000). In 1966: Medisch centrum (ƒ150.000, lasten ƒ12.750); ver nieuwing kleuterschool Vlasmarkt (ƒ232.000, lasten ƒ5300). In 1967: Gymnasium (6 ton); overdekt zwembad, investerings subsidie (8 ton). In 1968: Sporthal (ƒ940.000). In een toelichting aan de raadsleden verklaren b. en w., dat het opstellen van een investeringsplan in twee op zichten van belang is. In de eerste plaats om een overzicht te krijgen van de kapi taalwerken, die in de toekomst tot stand moeten komen. In de tweede plaats is er mogelijkheid om na te gaan welke kapitaallasten het uitvoeren van deze investeringsprojecten met zich brengt. Bij de uitvoering van een investerings plan moet worden gelet op het econo mische en budgettaire aspect. De be hoefte aan financieringsmiddelen zal namelijk groter zyn dan de omvang van de beschikbare middelen. Dit brengt mee, dat de uitvoering van een bepaald plan over de t.yd moet worden gesj>reid. Van de op het plan voorkomende wer ken is de urgentiegraad bepaald, een prioriteitsbepaling, die geen gemakke- lyke zaak is. Voorts moet worden nagegaan in hoeverre het invoeren van nieuwe investeringen mogelijk is, zonder tot verstoring van het evenwicht van de gewone dienst te geraken. Allerlei factoren in aanmerking genomen, ziet het er, zo betogen b. en w. naar uit, dat de uitvoering van een inves teringsprogramma slechts zeer langzaam zal verlopen. Daarbij moet er rekening mee worden gehouden, dat nooit van te voren vol ledig is te overzien welke investeringen tot stand dienen te komen. Dit is over duidelijk gebleken in de jaren, waa.rop de nota 19601964 betrekking had. Zo kwamen op deze nota niet voor de ver bouwing en vergroting van de Schouw burg, en de restauratie van de open bare leeszaal. Niettemin zijn b. en w. van mening, dat liet samenstellen van een inves teringsplan in wezen een infor meel meerjarig budget voorzover het de kapitaalsdienst betreft nog meer dan in 1959, voor Middelburg noodzakelijk is. Het opstellen van een dergelijk plan is in een derge- Voor gezonde witte tanden

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1964 | | pagina 9