MIDDELBURG RAAMT TOT 1968 VOOR
NIEUWE INVESTERINGEN 13 MILJOEN
Er wordt weer getrokken aan Grevelingenkabel
Hatfield-gasten in Middelburg
Voor 1964
Voor 1967
Voor 1968
Voor 1965
Voor 1966
ONTEIGENING IN SANERINGSPLAN
VAN VLISSINGSE BINNENSTAD
Beste oplossing
kopen of huren
Mankement
aan de lier
nu oorzaak
wachturen
Koningsbrug (1965)
Gymnasium (1961)
Sporthal (1968)
Urgentiegraad
Noodzakelijk
DONDERDAG 26 APRIL 1964
PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT
9
VOLGENS KAPITAALNOTA6V2 TON LASTEN
Iyke gemeente, waar de ontwikkeling
niet meer in voldoende mate is te
overzien en waar het structurele ka
rakter aan het veranderen is, geen
overbodige luxe.
Personeelsgebrek is er de oorzaak van,
dat b. en w. niet eerder een dergelijke
nota hebben voorgelegd.
In deze nota zijn niet vermeld de ren
dabele investeringen, die gebeuren door
de openbare nutsbedrijven (gas, water
en elektriciteit), omdat wordt uitge
gaan van het standpunt, dat de kapi-
taallasten, die voortvloeien uit de in
vesteringen, die de bedrijven doen, ge
dekt behoren te worden door de kost
prijs van de produkten. De kosten van
het verwerven en het bouwrijp maken
van gronden door het grondbedrijf wor
den evenzeer gerekend te behoren tot de
groep rendabele investeringen. Hiertoe
wordt ook de woningwetbouw gerekend.
De kosten van de stadssanering, die
weliswaar grote budgettaire offers
zal vragen, hebben b. en w. in dit
plan buiten beschouwing gelaten.
Evenmin zyn de bijdragen aan par
ticulieren in de kosten van de res
tauratie van oude gebouwen in de
nota opgenomen.
Aan de hand van de totaalcijfers van
de nota kan de volgende opstelling wor
den gemaakt.
(f 473.000), openbare verlichting
(f 75.000), verbetering toegangsweg
camping Koninginnelaan (f 50.000), ver
nieuwing straten (f 90.000), slotfase
restauratie Kloveniersdoelen (f 162.500),
aanleg 2 voetbalvelden Nassaulaan
(f 160.000), restant 3 hockey- en 3
korfbalvelden Breewegplan (f 300.000).
Het totaalbedrag der Investering voor
1967 is f 2,1 miljoen; kapltaallasten
f 75.400, behoefte dekkingsmiddelen
f 61.780.
Het programma voor 1967 luidt: open
bare kleuterschool Griffioen II
(f 250000) openbare verlichting
(f 75.000), vernieuwing straten
(f 75.000), half verhard oefenveld
Breeweg (f 100.000). kleedaccommoda
tie (f 50.000), aula begraafplaats
(f 150.000).
Het totaalbedrag der investeringen voor
S is f 2.069.000; kapitaallasten
8.000, behoefte dekkingsmiddelen
f 17.700.
Het programma voor 1968 luidt: 2e la
gere school Zuid (f 497.000). bijzondere
glo-school (f 497.000), openbare ver
lichting (f 75.000), vernieuwing straten
(f 60.000).
Evenals op die voor de jaren 1960-1964
staat ook het politiebureau op de nieu
we kapitaalnota, met als urgentiejaar
1965. De kosten op de oude kapitaal
nota v/aren rond f 320.000. Objecten,
die niet op de oude nota voorkwamen
v/aren de schouwburgvernieuwing, de
restauratie van de openbare leeszaal,
de rioolwaterafvoer (waarvoor f 1 mil-
jone geraamd werd) en de wijziging
van het stratenbeloop rond de schouw
burg.
K.L.M. vliegt weer
via Anchorage
De K.L.M.-dienst via de noordpool nas
Tokio wordt thans weer volgens het
oude schema over Anchorage geleid, zo
heeft de K.L.M. meegedeeld.
Na de aardbeving in Alaska maakten de
K.L.M.-vliegtuigen een tussenlanding ii
Vancouver.
Het totaalbedrag der netto-investerin
gen voor 1964 is f 2.822.650. De kapi-
taalslasten zyn rond f 158.000, de be
hoefte aan dekkingsmiddelen even
groot.
Op het programma voor 1964 staan:
beschoeiing firma Polak (f 225.000),
ontsluitingsweg klein-industrieterrein
(f 28.750), le lagere school in Zuid
(f 497.000), bijzondere kleuterschool
griffioen (f 242.400), kampeerterrein
oude Middelburgse haven (f 120.000),
openbare verlichting (f 75.000), aanleg
puinstortplaats Veere (f 120.000), ver-
keersoplossing Stationsbrug (f 60.000),
verbetering verkeerssituatie Nieuw-
landseweg (f 100.000), aansluiting
Oude Vlissingseweg met Kanaalweg
(f 155.000), vernieuwing straten
(f 480.000) aanleg eerste deel 3 korf
bal- en 3 hockeyvelden Breewegplan
(f 160,000).
Het totaalbedrg der investeringen voor
1965_ïs f 3.303.450; kapitaalslasten bijna I
Het programma voor 1965 luidt: ver
bouw Seisbinnenbrug (f 30.000), drie
lokalen „De woelige werf" (f 70.250),
vernieuwing kleuterschool Zanddorp
(f 184.000), vernieuwing Ned. herv.
kleuterschool Oude Koudekerkseweg
(f 247.000), openbare verlichting
(f 75.000), verbetering Poelendaeleweg
(f 61.200), uitbreiding begraafplaats
(f 180.000), vernieuwing straten
(f 105.000), betegelen zwembad
(f 45.000), uitbreiding stadhuis
(f 225.000).
Het totaalbedrag der investeringen
1966 is f 3.038.750; kapitaalslastei
Het programma voor 1966 luidt: los-
wal klein-industrieterrein (f 250.000),
verbetering gemeentewerken (f 167.500),
openbare kleuterschool Zuid (f 250.000),
bijz. kleuterschool Zuid (f 250.000),
openbare glo.-school Griffioen n
SPECIALE AANBIEDINGEN! BIJ UW KRUIDENIER
Voor rechtbank Middelburg
Voor de burgerlijke kamer van de
rechtbank te Middelburg, die gepre
sideerd werd door rar. P. van Empel,
werd gistermiddag een belangrijke
onteigening voor het saneringsplan
van de Vlissingse binnenstad behan
deld. Het betrof hier de juridische en
financiële consequenties van de ont
eigening van een pakhuis in de Vrou
westraat van de heer A. W. van de
Vaate.
De. procureur van de gemeente Vlis-
singen, mr. J. J. van der Weel, zette
voor de rechtbank uiteen, dat de ge
meente de partij dus, die onteigen
de de heer Van de Vaate verschil
lende mogelijkheden heeft geboden.
Ten eerste kon de heer Van de Vaate
aan de Verloren Landstraat een nieuw
pand laten bouwen; voorts kon hij een
pakhuis kopen in de Rioolstraat en ten
derde kon hij dit laatste pakhuis voor
900 per jaar huren.
Uit het rapport van de commissie van
deskundigen, waarin de financiële
consequenties nauwkeurig waren be
rekend, bleek, dat de goedkoopste op
lossing bereikt wordt als de heer Van
de Vaate zou besluiten om het pand te
kopen. Ook b. en w. van Vlissingen
vinden dat uit financieel oogpunt de
meest verkieslijke oplossing. Mr. Van
der Weel was van oordeel, dat dit ook
voor de heer Van de Vaate de aan
trekkelijkste oplossing zal zijn.
[tige toestand" van onderhoud ver
keerde (het is namelijk al gesloopt)
hadden de deskundigen beraamd op
13.000. Het pakhuis in de Rioolstraat
zou, rekening houdend met het herstel,
echter maar 11.000 waard zijn. Ter
wijl dit laatste pakhuis er, zo betoog
de mr. Van der Weel, toch redelijk
uitziet, een grotere inhoud heeft, goed
bruikbaar is en zeer riant komt te lig
gen. In verband met dit laatste punt
wees de procureur er op, dat op eenj
afstand van 20 meter in de nabije toe
komst een groot parkeerterrein komt,
waarvan thans reeds een gedeelte is
aangelegd.
Parkeerterrein
Mr. Van der Weel ging vervolgens
nader in op enkele vragen, die bij de
gemeente Vlissingen gerezen zijn over
de door de deskundigen opgemaakte
schadeberekening. De waarde van het
pakhuis in de Vrouwestraat, dat vol
gens deze procureur in een ,,zeer ma-
Acht maanden na ongeluk bij gondelbaan
Het voorspel tot het gondel-
baan-experiment boven het laat
ste, 1200 meter brede sluitgat
in het Deltawerk van de Greve
lingendam was woensdagmor
gen bij dezelfde „maat", waar
Het aanspannen van de overgeble
ven Icabel boven het sluitgat in de
Grevehngendam is ivoensdagmor- j
gen na acht maanden hervat.
(Foto P.Z.CJ j
het op 22 augustus van het
vorige jaar werd afgebroken.
Toen immers knapte een vitale
kabel bij bet aanspannen via een
lier tot 300 ton trekkracht. Gis
teren was die lier weer start
klaar en kon de nog hangende
kabel op de zogenaamde werk
spanning voor bet transport met
de rode motorgondels worden
gebracht. Het ongeluk bad de
Deltabonwers geleerder waren
veel extra veiligheden genomen,
er werd een begin gemaakt met
een ander systeem van spannen
en het ging allemaal zo voor
zichtig mogelijk. Toch kwam
's middags bet pechduiveltje nog
om de boek; er kwam een man
kement aan de lier, zodat om
vier uur het spannen bij 160 ton
trekkracht moest worden ge
stopt Vandaag denkt men te
kunnen verder gaan, wanneer de
lier is gerepareerd.
Acht maanden na de knal van de
kabelbreuk, die het werk aan de
opbouw van de gondelbaan over het
stuk open water lamlegde, was er
dan nu toch eindelijk de reprise
van het spannende karwei. De ka
bel aan de westkant in de stalen
torens gehangen en nog steeds op
een hangspanning van ..maar" hon
derd ton, wordt deze week in een
voor de leek tergend langzaam
tempo onder een trekkracht van
ongeveer 280 ton gebracht. Wie er
in augustus op stond te kijken en
dat gisteren weer deed. bespeurde
in het systeem op het oog weinig
veranderingen. Maar in werkelijk
heid was er aan deze ..heropvoe
ring" natuurlijk nogal wat vooraf
gegaan.
De schrik zat de mannen van de
Deltadienst, van de Franse fabri
kant en van het constructiebedrijf
Kloos-Kinderdijk echt wel in de be
nen, toen ze na het knappen van de
lijn over het water opdracht gaven
tot een grondig onderzoek naar de
oorzaak van het ongeluk. En tege
lijk voor het uitdokteren van een
spanmethode, die vrijwel ieder risi
co moest uitbannen. Het experi
ment met de nog geheel nieuwe
kabelbaanconstructie mocht niet
stranden, voordat er nog maar één
gondel met stortsteen de overkant
zou hebben bereikt, zo werd er ge
redeneerd. Het heeft allemaal heel
wat tijd in beslag genomen. Maar
gistermorgen was het dan toch
zover dat onder ..zware controle"
en met de strengste voorzorgs
maatregelen opnieuw met het aan
spannen van de nog hangende
kabel kon worden begonnen.
Omstandig schema
Volgens een nogal omstandig sche
ma zal de kabel nu op de trek-
spanning worden gebracht, die no
dig is om het „pad" voor de gon
deliers met hun lasten in netten en
convectors vrij te maken. De klem
aan het kabeluiteinde op de noord-
kop van de Grevelingendam, waar
aan een lier trekt, is veel zwaar
der geworden. Ze heeft nu twaalf
bouten gekregen. En daarmee moet
het onmogelijk geacht worden, dat
de kabel nog kan losschieten, Bo
vendien is op iedere bout er van een
meetinstrument je aangebracht, dat
Verhuur
Mr. M. Vlaming, die het woord
voerde namens de heer Van de
Vaate, meende begrepen te hebben,
dat de gemeente Vlissingen verre
weg de voorkeur gaf aan verhuur
van het pand. Zijn cliënt had zich
daar dan ook op ingesteld. Mr. Vla
ming vroeg zich af waarom de ge
meente het pand zou verkopen, nu
het door de saneringsomstandighe
den in waarde zal stügen.
Met de opzet en berekening van de
schadeloosstelling, zoals de deskun
digen die hadden opgemaakt, kon zijn
cliënt zich akkoord verklaren, merkte
mr. Vlaming op. De procureur was
echter van oordeel, dat bij nieuwbouw
de tegemoetkoming een bedrag van
23.000 inplaats van 19.000 zal moe
ten uitmaken. Voorts wees mr. Vla
ming er op, dat de herstelkosten voor
Weer aardschokken
in Zuid-Slavië
Twee aardschokken richtten gisteren
nog meer schade aan in het gebied van
Slavonski Brod ongeveer 200 kilo
meter ten westen van Belgrado waar
een aardbeving tweedagca geleden aan
twee mensen het leven kostte en een
zeventigtal gewonden veroorzaakte.
Gisteren zouden geen slachtoffers te
betreuren zyn geweest. Bij de aardbe
ving van maandag zyn volgens persbe
richten ruim tweeduizend huizen be
schadigd. Er zijn tenten naar het gebied
gebracht om ongeveer 4500 mensen on
derdak te verschaffen.
De Engelse gasten van Zierlkzee zijn
woensdagavond uitgenodigd voor een
diner met jhr. mr. A. F. C. de Casem-
broot en echtgenote. In dc statenzaal
te Middelburg stond Zeelands commis
saris der koningin, die Hatfield kent
via persoonlijke contacten, de ge
meentebestuurders uit deze Engelse
gemeente met hun dames reeds op te
wachten, toen het gezelschap na een
„Zeeland-excursie" omstreeks zeven
uur bij de statenzaal arriveerde.
Men had er toen al een interessant
tochtje opzitten. Dat bestond onder
meer uit een rondvaart met de „Valk"
op de Oosterschelde, en een bezoek
aan het brugbouwterrein bij Kats, cat
werd afgesloten met een lunch in de
„Patrijs" te Colijnsplaat.
Na de lunch ging het gemeentebestuur
van Zierikzee met de Engelse bezoe
kers en enkele andere genodigden een
kijkje nemen in Veere. Burgemeester
jhr. I. F, den Beer Poortugael leidde
het gezelschap rond. Daarop volgde
een busrit over Walcheren met een
onderbreking voor het theeuurtje in
„Britannia" te Vlissingen.
Deze foto is genomen vlak voor het
diner in de statenzaal te Middelburg.
Van links naar rechts burgemeester
V. C. Fitzpatrick van Hatfield, jhr.
mr. A. F. C. de Casembroot en burge
meester mr. F. Th. Dijckmeester van
Zierikzee.
(Foto P.Z.C.)
het pand Rioolstraat te laag waren
berekend, terwijl in dit pakhuis voorts
nog ruimte over is, die zijn cliënt niet
kan verhuren. Mr. Vlaming betoogde
tot slot, dat zijn cliënt de voorkeur
geeft aan verhuur van de pakhuis
ruimte.
Opzet beier
Drs. R. H. Kruize, de voorzitter van
de commissie van deskundigen, ging
nader in op de waardebepaling van de
pakhuizen in de Vrouwestraat en in
de Rioolstraat. Hij was van mening,
dat het pakhuis in de Vrouwestraat
beter van opzet was; het pand in de
Rioolstraat zou als opslagruimte min
der te appreciëren zijn.
Over een reserve-herbouw, waarover
mr. Vlaming gesproken had, was de
commissie van deskundigen niets be
kend.
Ten aanzien van de herstelkosten van
het pakhuis Rioolstraat haden de des
kundigen, zo betoogde drs. Kruize, al
le noodzakelijk geachte herstellingen
in hun berekeningen betrokken. Hij
kon zich echter voorstellen, dat er
anderen zijn, die van mening zijn, dat
er nóg meer gebeuren moet. Tot slot
verklaarde drs. Krnize, dat volgens de
inlichtingen, die de deskundigen kre
gen, de heer Van de Vaate het gehele
pakhuis in de Rioolstraat nodig zou
hebben.
de onderlinge „vasthoudendheid"
precies laat aflezen. In totaal tien
meter afstand moeten de lier met
katrollen en aan het uiteinde daar
van de bewuste klem, nu de kabel
aansjorren. Tien meter, honderd
ton! Verder gaat men niet. Althans
niet aan de noordkant van het gat.
Aldus op 200 ton trekkracht geko
men zal de kabel er aan de over
kant, bij het laadstation waar de
gondels al maanden hangen te
wachten er nog eens tachtig tot
honderd ton bij krijgen. Maar dat
gaat nog geieidelijker dan het trek
ken.
De enorme ballastbak is daar leeg
gemaakt en zal in zijn hoogste
stand aan het andere uiteinde van
de kabel worden gebonden. Stevige
mannen zullen de bak daarop vol
laden. Met ijzeren blokken van 40
kilo het stuk. In een tempo van tien
ton per uur. Totdat de bak ten slot
te bijna honderd ton trekkracht op
de kabel kan uitoefenen.
Het was een weinig spectaculaire
gebeurtenis woensdagmorgen; het
nieuwe begin van het kabelspan
nen. Maar iedereen, die op het
Flakkeese landhoofd van de Gre
velingendam rondliep, was toch wel
erg benieuwd, hoe het nu zou gaan.
De ingenieurs, de onderzoekers, de
monteurs, de opzichters.
Omstreeks half elf sloeg de motor Een tekening van een van de punten
van de lier aan om de eerste ton- die de uiteinden van de kabels voor de
nen trekkracht op de kabel te zet- gondelbaan boven het laatste sluitaat
ten. Op zes verschillende punten in de Grevelingendam moeten vasthou-
langs ae lijn stonden „waarne- den: de verankering bij het laadstation
mers" klaar om het verloop ervan aan de Bruinisser kant
nauwkeurig na te gaan.
„Cape Kennedy"
Telkens wanneer de lier even stop
te klommen zij naar de metertjes
op stellages onder de kabel om de
„score" te noteren. Die controle
posten bevonden zich onder andere
bij de kabelklem, op het punt waar
de kabel vrij kwam te hangen, in
de drie hoge torens. En dan was er
midden in het water, np enkele hon
derden meters vóór het kabeitracé,
nog een uitkijkpost ingericht met
een zogenaamde zichtmeter. Daar
ging men na hoeveel de kabel tij
dens de trekperiodes telkens om
hoog kwam. Via „walky-talky's"
stonden al deze waarnemers 'n con
tact met de centrale post, vlakbij
het trek-evenement aan de kabeï.
Half de middag hadden zij een
trekkracht van 160 ton op de kabel
staan. Toen liet de lier het afweten.
In de komende dagen zal de drie
kwart jaar vertraagde „operatie"
bij de opbouw van de kabelbaan
worden voltooid. Dan zullen ook de
ballastbakken inmiddels leegge
haald weer worden gevuld.
Bokken present
Het is de bedoeling dat in de loop
van volgende week opnieuw zes
bokken in het sluitgat van de dam
tussen Schouwen-Duiveland en Goe-
ree-Overflakkee zullen drijven. Die
zijn namelijk andermaal nodig om
een tweede kabel op te tillen, wan
neer die door de stalen torens zal
worden getrokken. De nieuwe kabel
wel te verstaan, die na het onge
luk van 22 augustus vorig jaar in
Zuid-Frankrijk is vervaardigd en
enkele maanden terug in een has
pel samen 92 ton in gewicht!
op de Oostkop van de Grevelingen
dam onder een plastic hoes is neer
gezet.
Eerst wanneer ook de kabel op de
vereiste spanning is gebracht kun
nen de gondels aan hun „proefrit
ten" boven het water beginnen.
Het gemeentebestuur van Middel
burg wil in de periode van 3964
tot en met 1968 een serie kapitaal-
werken uitvoeren, die een inves
tering vergen van ruim 13.3 mil
joen gulden waarbij gerekend moet
worden op een bedrag van bijna
ƒ650.000 aan kapitaallasten. Al
dus delen b. en w. van Middelburg
aan de raad mee in een nieuwe
kapitaalnota voor de volgende vier
jaar, een vervolg op de nota van
1960 tot en met 1964. Gerekend
naar de urgentiejaren vermeldt de
ze nieuwe kapitaalnota onder meer
3e bouw van
In 1964: Drie turnlokalen, twee
bij het voormalige entrepot en een
in 't Zand (kosten geraamd op
rond 51/» ton).
In 1965: Vervanging Konings
brug (1 miljoen gulden, lasten
70.000)vernieuwing Heren-
grachtschool (ƒ781.000, lasten
ƒ24.000).
In 1966: Medisch centrum
(ƒ150.000, lasten ƒ12.750); ver
nieuwing kleuterschool Vlasmarkt
(ƒ232.000, lasten ƒ5300).
In 1967: Gymnasium (6 ton);
overdekt zwembad, investerings
subsidie (8 ton).
In 1968: Sporthal (ƒ940.000).
In een toelichting aan de raadsleden
verklaren b. en w., dat het opstellen
van een investeringsplan in twee op
zichten van belang is. In de eerste
plaats om een overzicht te krijgen van
de kapi taalwerken, die in de toekomst
tot stand moeten komen. In de tweede
plaats is er mogelijkheid om na te gaan
welke kapitaallasten het uitvoeren van
deze investeringsprojecten met zich
brengt.
Bij de uitvoering van een investerings
plan moet worden gelet op het econo
mische en budgettaire aspect. De be
hoefte aan financieringsmiddelen zal
namelijk groter zyn dan de omvang van
de beschikbare middelen. Dit brengt
mee, dat de uitvoering van een bepaald
plan over de t.yd moet worden gesj>reid.
Van de op het plan voorkomende wer
ken is de urgentiegraad bepaald, een
prioriteitsbepaling, die geen gemakke-
lyke zaak is.
Voorts moet worden nagegaan in
hoeverre het invoeren van nieuwe
investeringen mogelijk is, zonder tot
verstoring van het evenwicht van de
gewone dienst te geraken. Allerlei
factoren in aanmerking genomen,
ziet het er, zo betogen b. en w. naar
uit, dat de uitvoering van een inves
teringsprogramma slechts zeer
langzaam zal verlopen.
Daarbij moet er rekening mee worden
gehouden, dat nooit van te voren vol
ledig is te overzien welke investeringen
tot stand dienen te komen. Dit is over
duidelijk gebleken in de jaren, waa.rop
de nota 19601964 betrekking had. Zo
kwamen op deze nota niet voor de ver
bouwing en vergroting van de Schouw
burg, en de restauratie van de open
bare leeszaal.
Niettemin zijn b. en w. van mening,
dat liet samenstellen van een inves
teringsplan in wezen een infor
meel meerjarig budget voorzover het
de kapitaalsdienst betreft nog
meer dan in 1959, voor Middelburg
noodzakelijk is. Het opstellen van
een dergelijk plan is in een derge-
Voor gezonde
witte
tanden