Supersonische luchtvaart alleen
mogelijk in Europees verband
Financiële berichten
Smedig lichtlijn
BOEKJE OPEN OVER OPTREDEN
VAN DE AMSTERDAMSE POLITIE
TWEEDE ANTWERPSE TUNNEL IS
VERMOEDELIJK IN 1%8 GEREED
Dividenden
AMERIKAANSE DUIKERS BRENGEN
3 WEKEN OP OCEAANBODEM DOOR
MAANDAG 13 APRIL 1964
PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT
Economische commissie Raad van Europa
SYSTEEM ONTWIKKELEN
VAN GEHARMONISEERDE
CONCURRENTIE
(Van onze Haagse redactie)
Met het oog op de invoering van
supersonische intercontinentale
luchtvaart binnen tien jaar zullen
de Europese landen, leden van de
Raad van Europa, voorbereidingen
dienen te treffen om deze intercon
tinentale diensten op gemeenschap
pelijk Europese basis uit te voeren.
De landen van West-Europa zullen die
nen te komen tot een beter gebruik van
hun luchtvaartcapaciteit door actief te
streven naar overeenkomsten als pool-
vorming, uitwisseling van commerciële
rechten, uitwisseling van routes, uit
wisseling van de plaatsen in de vlieg
tuigen en uitwisseling van vliegtuigen.
Deze maatregelen dienen vergezeld te
gaan van gecoördineerde, ordelijke en
geleidelijke liberalisatie van de lucht
vaartrechten en wel op zodanige wyze
dat de samenwerking en liberalisatie
hand in hand kunnen gaan.
De luchtvarende landen van Europa
zullen tot nauwere en vruchtbaarder
vormen van samenwerking dienen te
komen door een meer rationele verde
ling van werkzaamheden. Overeenkom
sten op het gebied van onderhoud, af
handeling en gemeenschappelijk gebruik
van kantoorruimten zijn hiretoe aange-
Dit zyn enkele van de conclusies waar
toe een luchtvaartcommissie uit de eco
nomische commissie van de Raad van
Europa zijn gekomen. Het rapport van
deze commissie, waarvan het Nederland
se Tweede-Kamerlid mr. A. E. M. Duyn-
stee (k.v.p.) als rapporteur is opgetre
den, is maandag jl. te Brussel door de
economische commissie van de Raad van
Europa unaniem aanvaard. Het zal
donderdag 23 april in de assemblee van
de Raad van Europa besproken worden
en daarna vermoedelijk vergezeld van
aanbevelingen worden doorgezonden aan
de raad van Europese ministers.
SPECTACULAIRE TOCHT
MET „VIKINGSCHIP"
EINDIGDE IN TUNESIË
De Amerikaanse kapitein van het
„Vikingschip" „Long Ship" is na
vele omzwervingen uit Tunesië in
Londen aangekomen.
De 29-jnrige Amerikaanse avon
turier, Robert Marx, en de beman
ning zijn enige weken geleden uit
Zuid-Slavië vertrokken. Zy wil
den aantonen dat het mogelyk was
met een „Vikingschin" van uit
Europa Amerika te bereiken.
Hiermee zou dan kunnen worden
bewezen dat het nautisch mogelijk
was vóór Columbus de Atlanti
sche Oceaan over te steken.
De „Long Ship" kwam vorige
maand in het nieuws, toen ge
vreesd werd dat het 24 meter lan
ge schip in zwaar weer in de Adri-
atische zee was vergaan. Nader
hand bleek dat het schip de storm
goed had doorstaan. Het zette
koers naar Malta.
Het schip arriveerde enige tijd ge
leden in Tunesië. Hier bleek dat
het schip toch zo gehavend was
dat een voortzetting van de reis
onverantwoordelijk was. Men be
sloot het schip ter plaatse te ver
kopen.
De Tunesische autoriteiten had
den hier echter grote bezwaren
tegen. Volgens hen zou de beman
ning daarmee vele wetten overtre
den. De Tunesiërs stelden een ulti
matum, het schip moest worden
overgedragen. Een uur voor het
aflopen van het ultimatum beslo
ten de bemanningsleden het schip
de haven van Bizerta met volle
zeilen te laten uitvaren en in
brand te steken, om het een „ech
te Viking-ode" te geven.
Toen de bemanning weer aan land
kwam probeerde de Tunesische
douane hen aan te houden. Zij wis
ten echter na vele avonturen via
Tunis en Marseille het land te ont
snappen. In Londen werd Marx
door zijn verloofde opgewacht.
„Ik heb beloofd dat we zodra de
tocht achter de rug zou zijn, zou
den trouwen", zei Robert Marx.
„Dat zal nu wel spoedig zijn",
voegde hij er aan toe.
Marx heeft ondanks het bange
avontuur zijn plannen voor een
trans-Atlantische Vikingtocht niet
opgegeven. Hij wil eerst zijn fi
nanciële verlies te boven komen.
Zijn tweede poging wil hii met een
in Noorwegen gebouwde Viking
wagen. Marx wijt het falen van
zijn eerste tocht voornamelijk aan
het feit dat de „Long Ship" twee
dehands was. Het had in Zuid-
Slavië bij de opnamen van een
film gediend.
(Van onze Amsterdamse redacteur).
dingen uit te breiden met een forse
lijn: tussen Schinhol en het Zuidlimburg-
se vliegveld Beek by Maastricht. Schrei-
ner Aerocontractors is hiermee bezig.
Gisteren werd aan Schreiner een Fokker
Friendship overgedragen op Schiphol.
Onder de vele genodigden bevond zich
toen ook een speciale delegatie uit Lim
burg, met aan het hoofd de commissa
ris van de koningin in deze provincie,
mr. dr. C. H. J. M. A. van Rooy. Ook
het Limburgse kamerlid J. H. Maenen,
voorzitter van de parlementaire ver-
keerscommissie maakte deel uit van dit
gezelschap, samen met enkele burge
meesters uit het zuiden plus natuurlijk
vertegenwoordigers uit de mijnen.
Tijdens de receptie gaf de heer B. A. M.
Schreiner lachend toe dat hij inderdaad
bezig was met besprekingen voor een
luchtlijn naar Zuid-Limburg. „Onze
dienst van Rotterdam via Schiphol naar
Groningen en Hamburg loopt nu heel be
hoorlijk, vandaar dat we denken aan uit
breiding." Meer wilde de heer Schreiner
niet loslaten. Hij gaf geen antwoord op
vragen als „met welke toestellen wilt U
een dergelijke dienst gaan vliegen: deze
Friendship?".
West-Duitsland
wijst Russische
beschuldiging af
De Westduitse regering heeft thans
met. nadruk de „geautoriseerde verkla
ring" van het Russische persbureau
„Tass" van 7 maart van de hand gewe
zen, waarin West-Duitsland werd aan
geduid als de „meest agressieve en
avontuurlijkste staat in Europa".
In het „Bulletin", een uitgave van
Westduitse regering, wordt de verkla
ring van „Tass" een „propagandistisch
document" genoemd, dat niet valt te
verenigen met een zakelijke en construc
tieve meningsuitwisseling, zoals die door
de Russische regering herhaaldelijk wen
selijk is genoemd.
„De binnenlandse verschillen tussen re
gering en oppositie in West-Duitsland
zijn onze zaak. Als buitenlanders zich
met deze verschillen bemoeien, zullen ze
ons niet verdeeld, maar verenigd vin
den", aldus „Bulletin". West-Duitsland
is geen leenstaat van de Sowjet-Unie,
waarin Moskou naar goeddunken kan
meepraten.
Ongerustheid
In de Raad van Europa is reeds her
haaldelijk ongerustheid tot uiting ge
komen over de ongunstige ontwikke
lingen in de Europese luchtvaart. In
januari werd besloten aan de econo
mische commissie op te dragen een
rapport hierover uit te brengen. De
ze commissie heeft hiertoe een sub
commissie ingesteld onder voorzitter
schap van mr. Duynstee, die tevens
tot rapporteur werd benoemd.
In de preambule van de conclusie komt
tot uiting dat de invoering van het
straalvliegtuig ook al hebben andere
factoren een rol gespeeld bij veel lucht
vaartmaatschappijen tot zware verliezen
heeft geleid. De vrees wordt naar voren
gebracht dat een dergelijke situatie zich
zou kunnen herhalen bij de invoering
van het supersonische verkeersvliegtuig
?n de wens om dit te voorkomen.
acht het van essentieel
belang dat alle betrokken zich reali
seren dat een politiek van handhaving
van de status quo vandaag niet houd
baar is. En dat in de toekomst nog min
der zal zijn.
De commissie dringt voorts aan te ko
men tot multilaterale luchtvaartover
eenkomsten eerder dan die op bilaterale
basis. Zij gelooft, ook dat een gezondere
financiële positie die door nauwe samen
werking, coördinatie, rationalisatie of
integratie zal worden bereikt, de voor
uitzichten voor allen die in de burger
luchtvaart werken aanzienlijk zal ver
beteren.
Air Union?
In een onderhoud dat wij naar aan
leiding van het rapport met mr. Duyn
stee hadden heeft hy nog enkele per
soonlijke meningen toegevoegd aan dat
rapport.
„Het blijkt", aldus mr. Duynstee, „dat
de voorspellingen over de verkeersont-
wikkelingen die in 1954 zyn opgesteld
zeer accuraat zyn geweest alleen, de
luchtvaartmaatschappijen hebben er on
voldoende naar geluisterd. Wij hopen dat
dit nu wel zal gebeuren". Zoals ook uit
het rapport al blijkt is supersonische
de Air Union kunnen zijn, maar: „ik
heb voorshands een hard hoofd in het
totstandkomen van Air Union. Vooral
Italië is de laatste tijd zeer hard gewor
den in zijn eisen".
Geharmoniseerd
luynst
het woord, zegt dat hij weliswaar
niet van mening is dat alle concurrentie
over boord gezet moet worden, doch
wel dat een systeem van „geharmoni
seerde concurrentie" dient te worden
ontwikkeld.
Advertentie
Exclusief vérkrijobaar bij dé kapper!
In nieuwe pocket „Slaags met de politie"
Meer dan helft van
Amsterdammers is
het
er mee eens
(Van onze Amsterdamse redacteur)
Meer dan de helft van alle Amster
dammers is het eens met het op
treden van de hoofdstedelijke poli
tie tegen samenscholingen, orde
verstoringen, verboden demon
straties en betogingen.
Dit blykt uit een enquête, die is inge
steld door het Nederlands Instituut voor
de Publieke Opinie in opdracht van uit
geverij De Bezige By. De resultaten
van dat onderzoek staan achterin een
zo juist verschenen Kwadraat pocket,
die voornamelijk gevuld blijkt met van
commentaar voorziene citaten en inge
zonden stukken uit kranten en week
bladen, onder de titel: Slaags met de
politie.
Deze ietwat eenzijdige documentaire
blijkt te zijn samengesteld door enkele
schrijvers en journalisten plus zelfs een
gemeenteraadslid. Eindredacteur mr. P.
H. Remarque heeft op een persconferen
tie meegedeeld, dat het onderzoek naar
de wijze van optreden door de hoofd
stedelijke politie zich heeft uitgestrekt
over het hele naoorlogse tijdvak. Daarbij
bleek, dat er eigenlijk alleen maar de
laatste vier jaar „iets mis is". In het
voorwoord wordt gezegd, dat de politie
„menigmaal al verbaliserend, knuppe
lend, arresterend, verhorend en getui
gend, zijn eigen glazen met luid ge
rinkel ingooit"
Andere sleden
Zoals gezegd: dit werkstuk beperkt
zich nadrukkelijk tot Amsterdam.
Maar directeur Lubberhuizen liet we
ten, dat waarschijnlijk ook andere
.steden aldus aan de beurt komen
en ten slotte zelfs „het hele land".
In „Slaags met de politie" wordt maar
één keer met landelyke gegevens ge
werkt en dan wel volstrekt foutief.
Op pagina 32 staat namelijk: „Na dè
tweede wereldoorlog is in Nederland nog
nimmer „harde by.stand" verleend". Ty-
dens de persconferentie werd wat dit
betreft herinnerd aan de veldslagen
rondom Hollansche Veld, waarna schoor
voetend de mededeling volgde dat dit
Een heel hoofdstuk in het pocketboek
is besteed aan „taptoestanden". Verder
komen ook enkele buiten de hoofdstad
minder bekende incidenten ter sprake:
het mishandelen van een Surinaamse
arrestant, het schieten op vluchtende
jongens, charges tegen pacifisten, het
afnemen van fototoestellen.
Volgens de flap van deze publikatie
hebben de samenstellers er naar ge
streefd materiaal te verzamelen voor
een poging „verbetering te brengen in
de bestaande verhouding tussen burgerij
en gezagdragers, door toepassing van
hoor en wederboor".
Spoorwegen maakt
nieuwe regeling
expresgoed
De Nederlandse Spoorwegen heeft de
normen voor het aannemen van expres-
goed met ingang van 3 mei aanstaande
vereenvoudigd. Tevens zijn enige ver
ruimingen aangebracht in de mogelijk
heid tot vervoer als expresgoed. De lijst
van goederen, die niet als expresgoed
mogen worden aangenomen, vervalt,
voor oningeschreven kranten zal geen
gewichtsbeperking meer gelden en de
gewichtsgrenzen voor expresgoed zyn
verruimd. Reden van deze maatregel:
wensen van de verladers en de behoefte
aan synchronisatie van de bepalingen.
Aan het slot van die opsomming moet
de lezer wel sterk gekant zijn geraakt
tegen deze vorm van gezag in de hoofd
stad. Maar de Amsterdammers blijken
toch, via de enquête, nauwelijks onte
vreden over te zijn. Want 39 procent
vindt de Amsterdamse politie goed, 21
procent middelmatig, 10 procent nood
zakelijk, 12 procent niet goed, en slechts
11 procent te ruw.
Meer gespecialiseerde vragen over het
optreden by incidenten leverde dit beeld
op: te krachtdadig 24 procent, te zacht
zinnig 14 procent, wel juist 59 procent,
geen antwoord 5 procent.
Van alle Amsterdammers bleek 86 pro-
Gemeentewet
In het slotwoord wordt ten slotte nog
een therapie tot verbetering der ver
houdingen opgesteld. De gemeentewet
moet gewijzigd worden, want de raad
dient de burgemeester over politiezaken
te kunnen interpelleren. Vervolgens
wordt gepleit voor een meer actieve be
moeienis van het stadsbestuur met de
problemen die aan het functioneren van
de politie vastzitten. Als daar zijn: se
lectie van sollicitanten, interne instruc
ties en korpsleiding. Dat de helft van
alle Amsterdammers het eens is met het
optreden van de politie acht de auteur
van dit naschrift geen reden de be
staan situatie te handhaven Hij verwijst
naar het kwart van ontevredenen: „dat
is veel".
Amsterdams hoofdcommissaris Van der
Molen heeft geen gehoor gegeven aan de
uitnodiging voor de persconferentie ter
gelegenheid van de verschijning van
„Slaags met de politie". Wel verscheen
drs. mr. A. L. C. Knook als psycholo
gisch adviseur van de gewestelijke ar
beidsbureaus om flink van leer te trek
ken tegen de politie in het algemeen, en
het dragen van dienstpistolen in het
bijzonder: „de doodstraf in zakformaat"
cn „een verzet van onvermogen". De
bycenkomst werd afgesloten met de
vertoning van een korte film over het
optreden by ongeoorloofde jeugddemon-
straties door de politie van New York.
«j oeelden logen er ook niet om Am-
steraam bleek hierbij vergeleken echt
geen uitzondering.
Groot-Brittannië, de Verenigde
Sinten en de Westduitse bondsre
publiek komen gezamenlijk voor
op het kenteken van de eerste P.
1127 ..Vertol" verkenner, welke
deel zal uitmaken van het inter
nationale eskader dat in Norfolk
gelegerd zal worden op de R.A.F.-
basis te West Raynham en dat
aan het einde van dit jaar opera
tioneel zal worden.
De P. 1127, welke verticaal kan
landen en opstijgen is een Britse
machine, welke vooruit supersoni
sche snelheden kan bereiken; de
zijtoaartse snelheid bedraagt 60
knopen en de achterwaartse snel
heid 25 knopen.
Geen vervroegde
verhoging van de
A. O. W.-uitkeringen
Minister Veldkamp (sociale zaken en
volksgezondheid) deelt in antwoord op
schriftelijke vragen van het Tweede-
Kamerlid de heer Suurhoff (p.v.d.a.)
over de A.O.W.-uitkeringen mede, dat cr
naar zijn mening geen aanleiding be
staat, in afwachting van de optrekking
van de A.O.W.-uitkeringen tot een so
ciaal minimum, thans reeds maatregelen
tot verhoging van deze uitkeringen te
nemen.
De bewindsman wijst erop, dat het in de
A.O.W. neergelegde systeem voor aan
passing van de pensioenen aan de alge
mene welvaart zodanig is, dat de pen
sioenbedragen de loonontwikkeling met
enige vertraging volgen.
Op dit systeem is een uitzondering ge
maakt bij de wet van 18 december 1963
waarbij onder meer de pensioenen inge
volge de A.O.W. met 12 procent werden
verhoogd. In deze verhoging was 10
procent begrepen voor de in de loop
van 1964 overeenkomstig het bereikte
loonakkoord te verwachten loonstijging,
zulks in overeenstemming met het ad
vies van de Stichting van den Arbeid.
In artikel VI van deze wet wordt be
paald, dat een eerstvolgende herziening
van de per 1 januari 1964 verhoogde
pensioenbedragen eerst kan plaatsvinden
wanneer gedurende een aaneengesloten
periode van zes maanden na 1 januari
.1964 het indexcijfer der lonen een afwij
king van gemiddeld ten minste 3 pro
cent heeft vertoond van het indexcijfer
191, waarvan in genoemde wet als
het met de verhoogde pensioenbedragen
corresponderende indexcijfer werd uit
gegaan.
Grote beloning voor
ietl_reen
Reeds jaar en dag worden in vrijwel alle
plaatsen van Nederland regelmatig (en
zelfs veelal dagelijks) grote beloningen
uitgereikt. Het betreft hier een open
lucht-koopcentrum waarvan men er in
ons land honderden aantreft en dat zich
onder meer kenmerkt door uitzonderlijk
lage prijzen: de markt. Wie daar rond
kijkt en rondwandelt en er profiteert van
de dagelijkse koopjes en de enorme keus,
ontvangt zijn beloning in de vorm van het
geld dat hij bespaart. En bovendien door
gratis gezelligheid. Kopen op de markt
maakt het leven stukken goedkoper.
Bovendien is de markt, door de heel bij
zondere, „eigen" sfeer die er heerst, de
beste combinatie van profijt en plezier.
Daarvoor zorgen marktkoopman en
straathandelaar, die hun klanten elke
dag opnieuw bewijzen:
OP DE MARKT IS UW
GULDEN EEN DAALDER
WAARD
KOSTEN LOPEN IN DE MILJOENEN
Berchem krijgt
nieuw station
(Van onze correspondent)
De tweede Antwerpse oeververbinding
zal vermoedelijk in 1968 volledig ge
reed komen. De tunnel zal in totaal
3148 miljoen Bfr. kosten, maar eigen
lijk moet aan dit bedrag nog 3 miljard
Bfr. worden toegevoegd voor het aan
leggen van de Kleine Ring en ver
schillende andere toegangswegen, die
nauw verband houden met dit kunst
werk. net betreft hier dus wel een
zeer belangrijke Staatsinvestering.
Vier kokers
De Antwerpse tunnel zal vier kokers
tellen, namelijk twee van drie rijstro
ken voor het wegverkeer, een koker
voor fietsers en voetgangers en ten
slotte een voor het dubbel spoorweg
verkeer. Een combinatie van vijf aan
nemers zal belast worden met de uit
voering, waarin ook belangrijke ne
venwerken zullen begrepen zijn.
Inderdaad voor het bouwen van deze
tunnel moeten 10 km aansluitingswe
gen en 24 overbruggingen tot stand
komen. De militaire gebouwen in de
omgeving van de Kruise Vest zullen
gesloopt worden en ook het Zuid-Sta
tion zal verdwijnen. Het station van
Berchem zal vervangen worden door
een modern aansluitingsstation, ter
wijl er omheen een ruime parkeer
plaats wordt aangelegd.
De regering, hiertoe aangespoord
door de stad Antwerpen zet grote
spoed achter deze zaak, die voor
deze havenstad van levensbelang
is. Naar alle waarschijnlijkheid zal
met de werken kunnen gestart wor
den in mei-juni.
Voorlopige oplossing
Ondertussen is de huidige toestand
voor het verkeer volstrekt onhoudbaar
te Antwerpen. Aan de minister van
openbare werken werden verschillen
de noodoplossingen voorgesteld, waar
onder het aanleggen van een brug op
pontons of pijlers met een beweegbaar
middenstuk of zelfs het inschakelen
van veerboten. Het ziet er niet naar
uit dat deze voorstellen zullen ver
wezenlijkt worden.
Wel hoopt het Antwerps stadsbestuur
dat men de ontdubbeling van de hui
dige tunnel zal verwezenlijken, wal
toch eenmaal zal moeten gebeuren.
Verder zou ook de weg Breendock-
Temse-St.-Niklaas kunuen verdubbeld
worden. Een van beide werken zou in
elk geval tegen de zomer 1965 moeten
uitgevoerd worden, wil men niet op
onoverkomelijke moeilijkheden stui
ten.
Bij Bredero een
verdere expansie
riessen in de jaarver-
gaderiug medegedeeld naar aanleiding
de statutenwijziging, ter verhoging
het maatschappelijk kapitaal tot
f 20 min, die door aandeelhouders is aan
vaard.
Op de vergadering werden door de di
recteur drs. J. de Vries enkele medede
lingen gedaan over de verdere uitbrei
ding van het concern. Op 19 maart
heeft Bredero in Frankfort opgericht
Bredero Baugesellschaft G.MB.H. met
een maatschappelijk kapitaal van D.M.
250.000, dat geheel is geplaatst en volge
stort. Met het uitvoeren van civiele
v/erken heeft de nieuwe Duitse dochter
onderneming inmiddels een begin ge
maakt. Ter financiering van dit project
en van de overneming van de N.V. Ne
derlandse Durisol alsmede haar ver
koopassociatie Durisol-Mevriet N.V.
heeft Bredero inmiddels nominaal
f 800.000 certificaten van haar aandelen
tegen ongeveer de beurskoers onder
hands geplaatst. De plaatsing is ge
schied cum agiobonus doch ex dividend
1963.
De maatschappij, waaronder het plan
..Hoog-Catharijne" te zijner tijd zal wor
den gerealiseerd, wordt naar het bestuur
verdér mededeelde, naar alle waarschijn
lijkheid opgericht met medewerking van
een tot het concern van de Friesch-
Groningsche Hypotheekbank N.V. be
horende vennootschap enerzijds, en Bre
dero Vast Goed N.V. anderzijds. Het is
niet uitgesloten dat met de uitvoering
an dit plan nog in 1964 zal worden be-
;onnen.
Hoger winstsaldo
Hagemeijer
De brutowinst op goederen, commissies
en andere inkomsten over 1963 van Ha-
gemeyer en Co's Handelmaatschappij
N.V. 'is, zoals uit de verlies- en winst
rekening blijkt, gestegen tot f4,86 min
Iv.j. f4.44 min). Het winstsaldo be
draagt ƒ3.25 min (ƒ2.83 min). Voorge
steld wordt, zoals bekend, 2a procent di
vidend in contanten (onv.De uitgifte
van nieuwe aandelen, verband houdende
met de overnametransacties, heeft er
toe geleid dat een agio werd verkregen.
In verband met het in stand houden van
de fiscale aanspraken, is een agioreserve
in de balans opgevoerd ter grootte van
f 1.801.000.
Vooruitzichten: met het verlies van de
verkooporganisatie in West-Nieuw-Guï-
nea is een belangrijke winstbron wegge
vallen, waarvan de consequenties zich
echter nog niet in 1964 zullen doen ge
voelen. De directie heeft de laatste jaren
de bij de organisatie behorende onder
nemingen op een goede financiële en
rendabele basis kunnen brengen, waar
uit volgt dat deze bedrijven in de toe
komst meer aan de winst zullen kunnen
bijdragen. Het verlies van de organisa
ties in Irian-Barat wil de directie niet
onderschatten, maar de resultaten bij
de huidige ondernemingen geven haar
reden de toekomst met vertrouwen tege
moet te zien.
Fels stelt wijziging
statuten voor
L. E. Tels en Co's handelmaatschappij
N.V. zal aandeelhouders voorstellen de
statuten te wijzigen. De wijziging zal de
doelomschrijving uitbreiden tot de han
del, exploitatie en administratie van on
roerend goed. Daarnaast wordt voorge
steld van het maatschappelijk kapitaal
ad f 10 min vyfduizend gewone aandelen
ad f 1000 nom. te vervangen door vijf
duizend zes procent cumulatief prefe
rente aandelen,
GIST- EN SPIRITUSFABRIEK
Commissarissen en directie van dc Kon.
Ned. Gist- cn Spiritusfabriek N.V. te
op 14 mei voor te'stellen het dividend
over 1963 te bepalen op 10 (als vorig
jaar).
MULDERS N.V.
Het bestuur van Mulders fabriek van
rollend materieel N.V. in Rotterdam
heeft medegedeeld dat aan de op 11
mei a.s. te houden vergadering van
aandeelhouders zal worden voorge
steld het dividend te bepalen op 9 pro
cent iv. j. 7 procent), waarvan 4 pro
cent in aandelen uit de agio-reserve.
D.R.U.
Koninklijke Fabrieken Diepenbrock
en Reigers N.V. te Ulft hebben over
1963 een nettowinst behaald van
592.800.—.
De raad van commissarissen zal op
de eerstkomende jaarlijkse algemene
vergadering van aandeelhouders voor
stellen uit deze winst een onveranderd
dividend van tien procent uit te keren.
ORENSTEIN EN KOPPEL N.V.
De N.V. Orenstein en Koppel te Am
sterdam heeft, volgens het jaarver
slag, over 1963 een bruto-resultaat
behaald van handel, fabricage en vi
huur van 3,03 miljoen (v. j. 2.
min.). Als saldo winst resteert
468.023 443.600). Zoals bekend,
wordt een dividend voorgesteld van
14 pet., waarvan 9 pet. in contanten
en 5 pet. desgewenst in aandelen (v. j.
14 pet. in contanten). Aan de alge
mene reserve wordt (onv.) 150.000
toegevoegd.
De gang van zaken in de eerste
maanden van het nieuwe jaar was be
vredigend. Ondanks de sterke stijging
van lonen en salarissen ziet de direc
tie met vertrouwen de resultaten te
gemoet.
VICTORIA
Aan de binnenkort te houden vergade
ring van aandeelhouders van de N.V.
Biscuit en Chocoladefabriek Victoria
zal worden voorgesteld het dividend over
1963 te bepalen op 8 procent, (onv.)
KEY EN KRAMER
Directie en commissarissen van Key
en Kramer N.V. hebben besloten aan
de op 25 juni te houden algemene ver
gadering van aandeelhouders voor te
stellen over het boekjaar 1963 uit te
keren een onveranderd dividend van
tien procent in contanten. Daarnaast
stellen zij voor ten laste van de agio
reserve vijf procent in aandelen uit
te keren.
CA. 30.000 KIND EREN
BLIJVEN IN 1STE KLAS
LAGERE SCHOOL ZITTEN
„Het kleuteronderwijs en de kleuter
leidsters zijn officieel erkend. De kleu
terleidsters willen nu voor him werk
de volledige waardering én een officiële
erkenning van de betekenis ervan". Dit
zei gisteravond de voorzitster van de
landelijke vakgroep kleuteronderwijs der
Nederlandse Onderwijzersvereniging
(N.O.V.), mej. M. A. Weypr, in haar
openingsrede van het 19e congres, dat
vandaag in het Evert Kupersoord te
Amersfoort wordt voortgezet.
Dat de kleuterleidsters geen vertrou
wen in de regering hebben komt volgens
haar vooral door het uitblijven van een
actief regeringsbeleid ten aanzien van
de verlaging van de leerlmgenschaal bij
het kleuteronderwijs. Met veertig kin
deren in een klas is het de leidster niet
mogelijk zich voldoende met iedere kleu
ter bezig te houden, meende mej. Weyer.
Zij zag verband tussen de veel te grote
klassen en de slechte resultaten in de
eerste klassen van de lagere scholen.
Het nutsseminarium voor pedagogiek
constateerde bij een onderzoek, dat 14
procent van de onderzochte kinderen bij
het begun van de eerste klas van de la
gere school nog niet schoolryp waren.
Dat 10'a procent dat zijn 25.000 a
30.000 kinderen in de eerste klas
van de lagere school blijft zitten wijst
op aanpassingsmoeilijkheden en die zou
den kunnen verminderen als de kleuter
leidsters meer aandacht voor elke leer
ling apart konden hebben, aldus de
voorzitster.
GRONTMIJ ONTEVREDEN
OVER RUILVERKAVELING
Het stemt tot voldoening dat thans
ook Nederland meer aandacht gaat
besteden aan internationale hulpver
lening op bilaterale basis. Een van
de eerste bilaterale projecten, dal in
het kader van het nieuwe programma
in uitvoering zal komen, lx gelegen
in Tunesië, waar een veetceltinstruc-
tiebedrijf met 50 stuks Fries stara-
boekvee zal worden ingericht.
Dit deelde prof. dr. A. H- Albrcgts
president-commissaris van de Gront-
mij. (grondverbetering- er: ontgin-
ningsmaatschapplj in De Bilt) mede
in de zaterdag gehouden algemene
vergadering van aandeelhouders.
Het veeteeltinstructiebedrijf zal wor
den opgericht in het irrigatieproject,
waarvoor de maatschappij met de Tu
nesische regering een 10-Jarencontract
heeft afgesloten.
Prof. Albregts deelde mede dat de
Grontmij in toenemende mate betrok
ken is bij ontwikkelingsprojecten in
diverse delen van de wereld, o.a. in
verschillende Zuidamerikaanse landen
en vooral ook in een aantal jonge Afri
kaanse staten als Marokko, Madagas
car, Ghana en Mali. Voor wat ons ei
gen land betreft benadrukte prof. Al
bregts dat zowel de overheid als het
agrarisch bedrijfsleven zelf ingrijpen
de maatregelen zullen moeten treffen,
niet alleen t.a.v. de prijs- en markt
ontwikkeling, maar ook ten aanzien
van de structurele aanpassing van
onze landbouw aan de zich voortdu
rend wijzigende omstandigheden.
Prof. Albregts achtte de gang van za
ken bij de uitvoering van ruilverkave
lingen onbevredigend, ondanks het feit
dat voor 1964 een nettoverhogir.g van
de kredieten van circa WA miljoen
gulden is te constateren, vergeleken
bij 1963. Enige jaren geleden beliep
het stemmingsprogramma circa
000 ha per jaar, in de laatste jaren
45.000 ha. De verhoging van de subsi
diekredieten heeft hiermede echter be
paald geen geüjke tred gehouden.
Soms kan aan de werken pas enkele
jaren na de stemming een begin van
in uitvoering gegeven worden, terwijl
voor andere verkavelingen in een la
ter stadium zo weinig kredieten be
schikbaar zijn, dat per jaar slechts
enkele werken kunnen worden uitge
voerd. „Wij voorzien, aldus prof. Al
bregts. dat in 1964 halverwege het
jaar dan wel vroeg in het tweede half
jaar een aantal ruilverkavelingswer-
ken geheel of grotendeels zullen moe
ten worden stilgelegd, vanwege de te
beperkte middelen.
LEVEN OP „RUIMTEVAART-RANTSOENEN"
Op 58 m diepte
gehuisvest in een
stalen cilinder
Vier duikers V-a de Amerikaanse
marine een arts en drie dienst
plichtigen zullen deze zomer
drie weken lang op een diepte van
58 meter op de oceaanbodem ver
toeven in een stalen cilinder, „Sea-
lab" genaamd. Dit is door de Ame
rikaanse marine meegedeeld.
Het experiment, dat gevolgen kan
hebben voor de methode van duik-
bootbestrijding. zal op 30 mijl ten
zuidwesten van Bermuda worden
uitgevoerd. Op dezelfde plaats ligt
op het ogenblik een toren van de
marine voor oceanografisch on
derzoek.
Proeven
De duikers zullen op hun beurt zes
tot acht uur achtereen de cilinder
verlaten om proeven uit te voeren.
Zij zulen gewone ademhalingsap-
paratuur gebruiken. Hei ,;Sealab"
heeft een lengte van 12,5 meter en
een doorsnee van 3,5 meter. De
cilinder is uitgerust met een
krachtbron en woon- en werkruim
te.
Ir het verblijf zullen de manschappen
een mengsel van helium, zuurstof
en stikstof inademen en blootstaan
aan een druk die zesmaal hoger is
dan aan het zeeoppervlak. Dit is
nodig om het mogelijk te maken
vanuit het „Sealab" naar buiten
te gaan.
Marine-officieren verklaarden dat de
mogelijkheid om lange tijd onder
water te kunnen blijven van pas
kan komen bij het plaatsen en re
pareren van opsporingstoestellen
die gebruikt worden bij de onder-
zeebootbestrijding. De bemanning
van de cilinder zal een proeftoe-
stel op de zeebodem plaatsen om
de snelheid en richtingsverande
ringen van de stroom en veran
deringen in de temperatuur van het
water op te meten.
De mannen zullen tijdens hun ver
blijf onderzee dezelfde rantsoenen
als ruimtevaartreizigers te eten
krijgen. Een moeilijkheid is dat het
kookpunt van water op een derge
lijke diepte bijna 100 graden hoger
ligt.
Na de drie weken zal het verblijf in
36 tot 48 uur naar de oppervlakte
worden gehesen, om de gevreesde
..caissonziekte" te vermijden. Deze
ziekte ontstaat door een plotseling
optredend verschil in druk.
LEZERS SCHRIJVEN
MOLENS OP SCHOUWEN
In het P.Z.C.-verslag van 6 april jl.
betreffende de jaarvergadering van
de vereniging ,,De Hollandse Molen"
(over de molens in Zeeland), komt
o.a. de mededeling voor: „Volgens de
Vereniging de Hollandse Molen, zijn
er in Zeeland nooit watermolens, of-
zoals ze officieel heten: poldermolens
geweest".
Het tegendeel is echter waar, ze zijn
er n.l. wel geweest. De polder Schou
wen had enkele poldermolens, die na
ingebruikname van het stoomgemaal
chouwen" in 1877 overbodig wer
den.
x uKker vermeldt in zyn werk „Schou
wen van 1600-1900", o.a. het malen
van de watermolen van de Prunje
(1839) - bladz. 441 alsook het aan
besteden van een tweede watermolen
bij ae Prommelsluis in 1847 - bladz,
444 terwijl enige regels verder ge
sproken wordt, over de verzekering
van beide watermolens in 1848.
Een prentbriefkaart uit plm. 1900 met
het onaerschrift„Het stoomgemaal
en watermolen in Schouwen", toont
aan dat er toentertijd nog minstens
één watermolen aanwezig was.
De watermolen op deze kaart afge
beeld, geeft een originele Hollandse
poldermolen te zien, 'n bovenkruier,
de achtkantige romp met riet gedekt,
het onderstuk van steen met woning
voor de watermolenaar in de molen.
Of overig Zeeland dit soort polder
molens ook heeft gekend is mij niet
bekend, doch dat Schouwen ze eens
heeft bezeten moge uit het boven
staande blijken.
Zierikzee. J. M. J. Lokker.
Nieuwstraat 3.