Supersonische luchtvaart alleen mogelijk in Europees verband Financiële berichten Smedig lichtlijn BOEKJE OPEN OVER OPTREDEN VAN DE AMSTERDAMSE POLITIE TWEEDE ANTWERPSE TUNNEL IS VERMOEDELIJK IN 1%8 GEREED Dividenden AMERIKAANSE DUIKERS BRENGEN 3 WEKEN OP OCEAANBODEM DOOR MAANDAG 13 APRIL 1964 PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT Economische commissie Raad van Europa SYSTEEM ONTWIKKELEN VAN GEHARMONISEERDE CONCURRENTIE (Van onze Haagse redactie) Met het oog op de invoering van supersonische intercontinentale luchtvaart binnen tien jaar zullen de Europese landen, leden van de Raad van Europa, voorbereidingen dienen te treffen om deze intercon tinentale diensten op gemeenschap pelijk Europese basis uit te voeren. De landen van West-Europa zullen die nen te komen tot een beter gebruik van hun luchtvaartcapaciteit door actief te streven naar overeenkomsten als pool- vorming, uitwisseling van commerciële rechten, uitwisseling van routes, uit wisseling van de plaatsen in de vlieg tuigen en uitwisseling van vliegtuigen. Deze maatregelen dienen vergezeld te gaan van gecoördineerde, ordelijke en geleidelijke liberalisatie van de lucht vaartrechten en wel op zodanige wyze dat de samenwerking en liberalisatie hand in hand kunnen gaan. De luchtvarende landen van Europa zullen tot nauwere en vruchtbaarder vormen van samenwerking dienen te komen door een meer rationele verde ling van werkzaamheden. Overeenkom sten op het gebied van onderhoud, af handeling en gemeenschappelijk gebruik van kantoorruimten zijn hiretoe aange- Dit zyn enkele van de conclusies waar toe een luchtvaartcommissie uit de eco nomische commissie van de Raad van Europa zijn gekomen. Het rapport van deze commissie, waarvan het Nederland se Tweede-Kamerlid mr. A. E. M. Duyn- stee (k.v.p.) als rapporteur is opgetre den, is maandag jl. te Brussel door de economische commissie van de Raad van Europa unaniem aanvaard. Het zal donderdag 23 april in de assemblee van de Raad van Europa besproken worden en daarna vermoedelijk vergezeld van aanbevelingen worden doorgezonden aan de raad van Europese ministers. SPECTACULAIRE TOCHT MET „VIKINGSCHIP" EINDIGDE IN TUNESIË De Amerikaanse kapitein van het „Vikingschip" „Long Ship" is na vele omzwervingen uit Tunesië in Londen aangekomen. De 29-jnrige Amerikaanse avon turier, Robert Marx, en de beman ning zijn enige weken geleden uit Zuid-Slavië vertrokken. Zy wil den aantonen dat het mogelyk was met een „Vikingschin" van uit Europa Amerika te bereiken. Hiermee zou dan kunnen worden bewezen dat het nautisch mogelijk was vóór Columbus de Atlanti sche Oceaan over te steken. De „Long Ship" kwam vorige maand in het nieuws, toen ge vreesd werd dat het 24 meter lan ge schip in zwaar weer in de Adri- atische zee was vergaan. Nader hand bleek dat het schip de storm goed had doorstaan. Het zette koers naar Malta. Het schip arriveerde enige tijd ge leden in Tunesië. Hier bleek dat het schip toch zo gehavend was dat een voortzetting van de reis onverantwoordelijk was. Men be sloot het schip ter plaatse te ver kopen. De Tunesische autoriteiten had den hier echter grote bezwaren tegen. Volgens hen zou de beman ning daarmee vele wetten overtre den. De Tunesiërs stelden een ulti matum, het schip moest worden overgedragen. Een uur voor het aflopen van het ultimatum beslo ten de bemanningsleden het schip de haven van Bizerta met volle zeilen te laten uitvaren en in brand te steken, om het een „ech te Viking-ode" te geven. Toen de bemanning weer aan land kwam probeerde de Tunesische douane hen aan te houden. Zij wis ten echter na vele avonturen via Tunis en Marseille het land te ont snappen. In Londen werd Marx door zijn verloofde opgewacht. „Ik heb beloofd dat we zodra de tocht achter de rug zou zijn, zou den trouwen", zei Robert Marx. „Dat zal nu wel spoedig zijn", voegde hij er aan toe. Marx heeft ondanks het bange avontuur zijn plannen voor een trans-Atlantische Vikingtocht niet opgegeven. Hij wil eerst zijn fi nanciële verlies te boven komen. Zijn tweede poging wil hii met een in Noorwegen gebouwde Viking wagen. Marx wijt het falen van zijn eerste tocht voornamelijk aan het feit dat de „Long Ship" twee dehands was. Het had in Zuid- Slavië bij de opnamen van een film gediend. (Van onze Amsterdamse redacteur). dingen uit te breiden met een forse lijn: tussen Schinhol en het Zuidlimburg- se vliegveld Beek by Maastricht. Schrei- ner Aerocontractors is hiermee bezig. Gisteren werd aan Schreiner een Fokker Friendship overgedragen op Schiphol. Onder de vele genodigden bevond zich toen ook een speciale delegatie uit Lim burg, met aan het hoofd de commissa ris van de koningin in deze provincie, mr. dr. C. H. J. M. A. van Rooy. Ook het Limburgse kamerlid J. H. Maenen, voorzitter van de parlementaire ver- keerscommissie maakte deel uit van dit gezelschap, samen met enkele burge meesters uit het zuiden plus natuurlijk vertegenwoordigers uit de mijnen. Tijdens de receptie gaf de heer B. A. M. Schreiner lachend toe dat hij inderdaad bezig was met besprekingen voor een luchtlijn naar Zuid-Limburg. „Onze dienst van Rotterdam via Schiphol naar Groningen en Hamburg loopt nu heel be hoorlijk, vandaar dat we denken aan uit breiding." Meer wilde de heer Schreiner niet loslaten. Hij gaf geen antwoord op vragen als „met welke toestellen wilt U een dergelijke dienst gaan vliegen: deze Friendship?". West-Duitsland wijst Russische beschuldiging af De Westduitse regering heeft thans met. nadruk de „geautoriseerde verkla ring" van het Russische persbureau „Tass" van 7 maart van de hand gewe zen, waarin West-Duitsland werd aan geduid als de „meest agressieve en avontuurlijkste staat in Europa". In het „Bulletin", een uitgave van Westduitse regering, wordt de verkla ring van „Tass" een „propagandistisch document" genoemd, dat niet valt te verenigen met een zakelijke en construc tieve meningsuitwisseling, zoals die door de Russische regering herhaaldelijk wen selijk is genoemd. „De binnenlandse verschillen tussen re gering en oppositie in West-Duitsland zijn onze zaak. Als buitenlanders zich met deze verschillen bemoeien, zullen ze ons niet verdeeld, maar verenigd vin den", aldus „Bulletin". West-Duitsland is geen leenstaat van de Sowjet-Unie, waarin Moskou naar goeddunken kan meepraten. Ongerustheid In de Raad van Europa is reeds her haaldelijk ongerustheid tot uiting ge komen over de ongunstige ontwikke lingen in de Europese luchtvaart. In januari werd besloten aan de econo mische commissie op te dragen een rapport hierover uit te brengen. De ze commissie heeft hiertoe een sub commissie ingesteld onder voorzitter schap van mr. Duynstee, die tevens tot rapporteur werd benoemd. In de preambule van de conclusie komt tot uiting dat de invoering van het straalvliegtuig ook al hebben andere factoren een rol gespeeld bij veel lucht vaartmaatschappijen tot zware verliezen heeft geleid. De vrees wordt naar voren gebracht dat een dergelijke situatie zich zou kunnen herhalen bij de invoering van het supersonische verkeersvliegtuig ?n de wens om dit te voorkomen. acht het van essentieel belang dat alle betrokken zich reali seren dat een politiek van handhaving van de status quo vandaag niet houd baar is. En dat in de toekomst nog min der zal zijn. De commissie dringt voorts aan te ko men tot multilaterale luchtvaartover eenkomsten eerder dan die op bilaterale basis. Zij gelooft, ook dat een gezondere financiële positie die door nauwe samen werking, coördinatie, rationalisatie of integratie zal worden bereikt, de voor uitzichten voor allen die in de burger luchtvaart werken aanzienlijk zal ver beteren. Air Union? In een onderhoud dat wij naar aan leiding van het rapport met mr. Duyn stee hadden heeft hy nog enkele per soonlijke meningen toegevoegd aan dat rapport. „Het blijkt", aldus mr. Duynstee, „dat de voorspellingen over de verkeersont- wikkelingen die in 1954 zyn opgesteld zeer accuraat zyn geweest alleen, de luchtvaartmaatschappijen hebben er on voldoende naar geluisterd. Wij hopen dat dit nu wel zal gebeuren". Zoals ook uit het rapport al blijkt is supersonische de Air Union kunnen zijn, maar: „ik heb voorshands een hard hoofd in het totstandkomen van Air Union. Vooral Italië is de laatste tijd zeer hard gewor den in zijn eisen". Geharmoniseerd luynst het woord, zegt dat hij weliswaar niet van mening is dat alle concurrentie over boord gezet moet worden, doch wel dat een systeem van „geharmoni seerde concurrentie" dient te worden ontwikkeld. Advertentie Exclusief vérkrijobaar bij dé kapper! In nieuwe pocket „Slaags met de politie" Meer dan helft van Amsterdammers is het er mee eens (Van onze Amsterdamse redacteur) Meer dan de helft van alle Amster dammers is het eens met het op treden van de hoofdstedelijke poli tie tegen samenscholingen, orde verstoringen, verboden demon straties en betogingen. Dit blykt uit een enquête, die is inge steld door het Nederlands Instituut voor de Publieke Opinie in opdracht van uit geverij De Bezige By. De resultaten van dat onderzoek staan achterin een zo juist verschenen Kwadraat pocket, die voornamelijk gevuld blijkt met van commentaar voorziene citaten en inge zonden stukken uit kranten en week bladen, onder de titel: Slaags met de politie. Deze ietwat eenzijdige documentaire blijkt te zijn samengesteld door enkele schrijvers en journalisten plus zelfs een gemeenteraadslid. Eindredacteur mr. P. H. Remarque heeft op een persconferen tie meegedeeld, dat het onderzoek naar de wijze van optreden door de hoofd stedelijke politie zich heeft uitgestrekt over het hele naoorlogse tijdvak. Daarbij bleek, dat er eigenlijk alleen maar de laatste vier jaar „iets mis is". In het voorwoord wordt gezegd, dat de politie „menigmaal al verbaliserend, knuppe lend, arresterend, verhorend en getui gend, zijn eigen glazen met luid ge rinkel ingooit" Andere sleden Zoals gezegd: dit werkstuk beperkt zich nadrukkelijk tot Amsterdam. Maar directeur Lubberhuizen liet we ten, dat waarschijnlijk ook andere .steden aldus aan de beurt komen en ten slotte zelfs „het hele land". In „Slaags met de politie" wordt maar één keer met landelyke gegevens ge werkt en dan wel volstrekt foutief. Op pagina 32 staat namelijk: „Na dè tweede wereldoorlog is in Nederland nog nimmer „harde by.stand" verleend". Ty- dens de persconferentie werd wat dit betreft herinnerd aan de veldslagen rondom Hollansche Veld, waarna schoor voetend de mededeling volgde dat dit Een heel hoofdstuk in het pocketboek is besteed aan „taptoestanden". Verder komen ook enkele buiten de hoofdstad minder bekende incidenten ter sprake: het mishandelen van een Surinaamse arrestant, het schieten op vluchtende jongens, charges tegen pacifisten, het afnemen van fototoestellen. Volgens de flap van deze publikatie hebben de samenstellers er naar ge streefd materiaal te verzamelen voor een poging „verbetering te brengen in de bestaande verhouding tussen burgerij en gezagdragers, door toepassing van hoor en wederboor". Spoorwegen maakt nieuwe regeling expresgoed De Nederlandse Spoorwegen heeft de normen voor het aannemen van expres- goed met ingang van 3 mei aanstaande vereenvoudigd. Tevens zijn enige ver ruimingen aangebracht in de mogelijk heid tot vervoer als expresgoed. De lijst van goederen, die niet als expresgoed mogen worden aangenomen, vervalt, voor oningeschreven kranten zal geen gewichtsbeperking meer gelden en de gewichtsgrenzen voor expresgoed zyn verruimd. Reden van deze maatregel: wensen van de verladers en de behoefte aan synchronisatie van de bepalingen. Aan het slot van die opsomming moet de lezer wel sterk gekant zijn geraakt tegen deze vorm van gezag in de hoofd stad. Maar de Amsterdammers blijken toch, via de enquête, nauwelijks onte vreden over te zijn. Want 39 procent vindt de Amsterdamse politie goed, 21 procent middelmatig, 10 procent nood zakelijk, 12 procent niet goed, en slechts 11 procent te ruw. Meer gespecialiseerde vragen over het optreden by incidenten leverde dit beeld op: te krachtdadig 24 procent, te zacht zinnig 14 procent, wel juist 59 procent, geen antwoord 5 procent. Van alle Amsterdammers bleek 86 pro- Gemeentewet In het slotwoord wordt ten slotte nog een therapie tot verbetering der ver houdingen opgesteld. De gemeentewet moet gewijzigd worden, want de raad dient de burgemeester over politiezaken te kunnen interpelleren. Vervolgens wordt gepleit voor een meer actieve be moeienis van het stadsbestuur met de problemen die aan het functioneren van de politie vastzitten. Als daar zijn: se lectie van sollicitanten, interne instruc ties en korpsleiding. Dat de helft van alle Amsterdammers het eens is met het optreden van de politie acht de auteur van dit naschrift geen reden de be staan situatie te handhaven Hij verwijst naar het kwart van ontevredenen: „dat is veel". Amsterdams hoofdcommissaris Van der Molen heeft geen gehoor gegeven aan de uitnodiging voor de persconferentie ter gelegenheid van de verschijning van „Slaags met de politie". Wel verscheen drs. mr. A. L. C. Knook als psycholo gisch adviseur van de gewestelijke ar beidsbureaus om flink van leer te trek ken tegen de politie in het algemeen, en het dragen van dienstpistolen in het bijzonder: „de doodstraf in zakformaat" cn „een verzet van onvermogen". De bycenkomst werd afgesloten met de vertoning van een korte film over het optreden by ongeoorloofde jeugddemon- straties door de politie van New York. «j oeelden logen er ook niet om Am- steraam bleek hierbij vergeleken echt geen uitzondering. Groot-Brittannië, de Verenigde Sinten en de Westduitse bondsre publiek komen gezamenlijk voor op het kenteken van de eerste P. 1127 ..Vertol" verkenner, welke deel zal uitmaken van het inter nationale eskader dat in Norfolk gelegerd zal worden op de R.A.F.- basis te West Raynham en dat aan het einde van dit jaar opera tioneel zal worden. De P. 1127, welke verticaal kan landen en opstijgen is een Britse machine, welke vooruit supersoni sche snelheden kan bereiken; de zijtoaartse snelheid bedraagt 60 knopen en de achterwaartse snel heid 25 knopen. Geen vervroegde verhoging van de A. O. W.-uitkeringen Minister Veldkamp (sociale zaken en volksgezondheid) deelt in antwoord op schriftelijke vragen van het Tweede- Kamerlid de heer Suurhoff (p.v.d.a.) over de A.O.W.-uitkeringen mede, dat cr naar zijn mening geen aanleiding be staat, in afwachting van de optrekking van de A.O.W.-uitkeringen tot een so ciaal minimum, thans reeds maatregelen tot verhoging van deze uitkeringen te nemen. De bewindsman wijst erop, dat het in de A.O.W. neergelegde systeem voor aan passing van de pensioenen aan de alge mene welvaart zodanig is, dat de pen sioenbedragen de loonontwikkeling met enige vertraging volgen. Op dit systeem is een uitzondering ge maakt bij de wet van 18 december 1963 waarbij onder meer de pensioenen inge volge de A.O.W. met 12 procent werden verhoogd. In deze verhoging was 10 procent begrepen voor de in de loop van 1964 overeenkomstig het bereikte loonakkoord te verwachten loonstijging, zulks in overeenstemming met het ad vies van de Stichting van den Arbeid. In artikel VI van deze wet wordt be paald, dat een eerstvolgende herziening van de per 1 januari 1964 verhoogde pensioenbedragen eerst kan plaatsvinden wanneer gedurende een aaneengesloten periode van zes maanden na 1 januari .1964 het indexcijfer der lonen een afwij king van gemiddeld ten minste 3 pro cent heeft vertoond van het indexcijfer 191, waarvan in genoemde wet als het met de verhoogde pensioenbedragen corresponderende indexcijfer werd uit gegaan. Grote beloning voor ietl_reen Reeds jaar en dag worden in vrijwel alle plaatsen van Nederland regelmatig (en zelfs veelal dagelijks) grote beloningen uitgereikt. Het betreft hier een open lucht-koopcentrum waarvan men er in ons land honderden aantreft en dat zich onder meer kenmerkt door uitzonderlijk lage prijzen: de markt. Wie daar rond kijkt en rondwandelt en er profiteert van de dagelijkse koopjes en de enorme keus, ontvangt zijn beloning in de vorm van het geld dat hij bespaart. En bovendien door gratis gezelligheid. Kopen op de markt maakt het leven stukken goedkoper. Bovendien is de markt, door de heel bij zondere, „eigen" sfeer die er heerst, de beste combinatie van profijt en plezier. Daarvoor zorgen marktkoopman en straathandelaar, die hun klanten elke dag opnieuw bewijzen: OP DE MARKT IS UW GULDEN EEN DAALDER WAARD KOSTEN LOPEN IN DE MILJOENEN Berchem krijgt nieuw station (Van onze correspondent) De tweede Antwerpse oeververbinding zal vermoedelijk in 1968 volledig ge reed komen. De tunnel zal in totaal 3148 miljoen Bfr. kosten, maar eigen lijk moet aan dit bedrag nog 3 miljard Bfr. worden toegevoegd voor het aan leggen van de Kleine Ring en ver schillende andere toegangswegen, die nauw verband houden met dit kunst werk. net betreft hier dus wel een zeer belangrijke Staatsinvestering. Vier kokers De Antwerpse tunnel zal vier kokers tellen, namelijk twee van drie rijstro ken voor het wegverkeer, een koker voor fietsers en voetgangers en ten slotte een voor het dubbel spoorweg verkeer. Een combinatie van vijf aan nemers zal belast worden met de uit voering, waarin ook belangrijke ne venwerken zullen begrepen zijn. Inderdaad voor het bouwen van deze tunnel moeten 10 km aansluitingswe gen en 24 overbruggingen tot stand komen. De militaire gebouwen in de omgeving van de Kruise Vest zullen gesloopt worden en ook het Zuid-Sta tion zal verdwijnen. Het station van Berchem zal vervangen worden door een modern aansluitingsstation, ter wijl er omheen een ruime parkeer plaats wordt aangelegd. De regering, hiertoe aangespoord door de stad Antwerpen zet grote spoed achter deze zaak, die voor deze havenstad van levensbelang is. Naar alle waarschijnlijkheid zal met de werken kunnen gestart wor den in mei-juni. Voorlopige oplossing Ondertussen is de huidige toestand voor het verkeer volstrekt onhoudbaar te Antwerpen. Aan de minister van openbare werken werden verschillen de noodoplossingen voorgesteld, waar onder het aanleggen van een brug op pontons of pijlers met een beweegbaar middenstuk of zelfs het inschakelen van veerboten. Het ziet er niet naar uit dat deze voorstellen zullen ver wezenlijkt worden. Wel hoopt het Antwerps stadsbestuur dat men de ontdubbeling van de hui dige tunnel zal verwezenlijken, wal toch eenmaal zal moeten gebeuren. Verder zou ook de weg Breendock- Temse-St.-Niklaas kunuen verdubbeld worden. Een van beide werken zou in elk geval tegen de zomer 1965 moeten uitgevoerd worden, wil men niet op onoverkomelijke moeilijkheden stui ten. Bij Bredero een verdere expansie riessen in de jaarver- gaderiug medegedeeld naar aanleiding de statutenwijziging, ter verhoging het maatschappelijk kapitaal tot f 20 min, die door aandeelhouders is aan vaard. Op de vergadering werden door de di recteur drs. J. de Vries enkele medede lingen gedaan over de verdere uitbrei ding van het concern. Op 19 maart heeft Bredero in Frankfort opgericht Bredero Baugesellschaft G.MB.H. met een maatschappelijk kapitaal van D.M. 250.000, dat geheel is geplaatst en volge stort. Met het uitvoeren van civiele v/erken heeft de nieuwe Duitse dochter onderneming inmiddels een begin ge maakt. Ter financiering van dit project en van de overneming van de N.V. Ne derlandse Durisol alsmede haar ver koopassociatie Durisol-Mevriet N.V. heeft Bredero inmiddels nominaal f 800.000 certificaten van haar aandelen tegen ongeveer de beurskoers onder hands geplaatst. De plaatsing is ge schied cum agiobonus doch ex dividend 1963. De maatschappij, waaronder het plan ..Hoog-Catharijne" te zijner tijd zal wor den gerealiseerd, wordt naar het bestuur verdér mededeelde, naar alle waarschijn lijkheid opgericht met medewerking van een tot het concern van de Friesch- Groningsche Hypotheekbank N.V. be horende vennootschap enerzijds, en Bre dero Vast Goed N.V. anderzijds. Het is niet uitgesloten dat met de uitvoering an dit plan nog in 1964 zal worden be- ;onnen. Hoger winstsaldo Hagemeijer De brutowinst op goederen, commissies en andere inkomsten over 1963 van Ha- gemeyer en Co's Handelmaatschappij N.V. 'is, zoals uit de verlies- en winst rekening blijkt, gestegen tot f4,86 min Iv.j. f4.44 min). Het winstsaldo be draagt ƒ3.25 min (ƒ2.83 min). Voorge steld wordt, zoals bekend, 2a procent di vidend in contanten (onv.De uitgifte van nieuwe aandelen, verband houdende met de overnametransacties, heeft er toe geleid dat een agio werd verkregen. In verband met het in stand houden van de fiscale aanspraken, is een agioreserve in de balans opgevoerd ter grootte van f 1.801.000. Vooruitzichten: met het verlies van de verkooporganisatie in West-Nieuw-Guï- nea is een belangrijke winstbron wegge vallen, waarvan de consequenties zich echter nog niet in 1964 zullen doen ge voelen. De directie heeft de laatste jaren de bij de organisatie behorende onder nemingen op een goede financiële en rendabele basis kunnen brengen, waar uit volgt dat deze bedrijven in de toe komst meer aan de winst zullen kunnen bijdragen. Het verlies van de organisa ties in Irian-Barat wil de directie niet onderschatten, maar de resultaten bij de huidige ondernemingen geven haar reden de toekomst met vertrouwen tege moet te zien. Fels stelt wijziging statuten voor L. E. Tels en Co's handelmaatschappij N.V. zal aandeelhouders voorstellen de statuten te wijzigen. De wijziging zal de doelomschrijving uitbreiden tot de han del, exploitatie en administratie van on roerend goed. Daarnaast wordt voorge steld van het maatschappelijk kapitaal ad f 10 min vyfduizend gewone aandelen ad f 1000 nom. te vervangen door vijf duizend zes procent cumulatief prefe rente aandelen, GIST- EN SPIRITUSFABRIEK Commissarissen en directie van dc Kon. Ned. Gist- cn Spiritusfabriek N.V. te op 14 mei voor te'stellen het dividend over 1963 te bepalen op 10 (als vorig jaar). MULDERS N.V. Het bestuur van Mulders fabriek van rollend materieel N.V. in Rotterdam heeft medegedeeld dat aan de op 11 mei a.s. te houden vergadering van aandeelhouders zal worden voorge steld het dividend te bepalen op 9 pro cent iv. j. 7 procent), waarvan 4 pro cent in aandelen uit de agio-reserve. D.R.U. Koninklijke Fabrieken Diepenbrock en Reigers N.V. te Ulft hebben over 1963 een nettowinst behaald van 592.800.—. De raad van commissarissen zal op de eerstkomende jaarlijkse algemene vergadering van aandeelhouders voor stellen uit deze winst een onveranderd dividend van tien procent uit te keren. ORENSTEIN EN KOPPEL N.V. De N.V. Orenstein en Koppel te Am sterdam heeft, volgens het jaarver slag, over 1963 een bruto-resultaat behaald van handel, fabricage en vi huur van 3,03 miljoen (v. j. 2. min.). Als saldo winst resteert 468.023 443.600). Zoals bekend, wordt een dividend voorgesteld van 14 pet., waarvan 9 pet. in contanten en 5 pet. desgewenst in aandelen (v. j. 14 pet. in contanten). Aan de alge mene reserve wordt (onv.) 150.000 toegevoegd. De gang van zaken in de eerste maanden van het nieuwe jaar was be vredigend. Ondanks de sterke stijging van lonen en salarissen ziet de direc tie met vertrouwen de resultaten te gemoet. VICTORIA Aan de binnenkort te houden vergade ring van aandeelhouders van de N.V. Biscuit en Chocoladefabriek Victoria zal worden voorgesteld het dividend over 1963 te bepalen op 8 procent, (onv.) KEY EN KRAMER Directie en commissarissen van Key en Kramer N.V. hebben besloten aan de op 25 juni te houden algemene ver gadering van aandeelhouders voor te stellen over het boekjaar 1963 uit te keren een onveranderd dividend van tien procent in contanten. Daarnaast stellen zij voor ten laste van de agio reserve vijf procent in aandelen uit te keren. CA. 30.000 KIND EREN BLIJVEN IN 1STE KLAS LAGERE SCHOOL ZITTEN „Het kleuteronderwijs en de kleuter leidsters zijn officieel erkend. De kleu terleidsters willen nu voor him werk de volledige waardering én een officiële erkenning van de betekenis ervan". Dit zei gisteravond de voorzitster van de landelijke vakgroep kleuteronderwijs der Nederlandse Onderwijzersvereniging (N.O.V.), mej. M. A. Weypr, in haar openingsrede van het 19e congres, dat vandaag in het Evert Kupersoord te Amersfoort wordt voortgezet. Dat de kleuterleidsters geen vertrou wen in de regering hebben komt volgens haar vooral door het uitblijven van een actief regeringsbeleid ten aanzien van de verlaging van de leerlmgenschaal bij het kleuteronderwijs. Met veertig kin deren in een klas is het de leidster niet mogelijk zich voldoende met iedere kleu ter bezig te houden, meende mej. Weyer. Zij zag verband tussen de veel te grote klassen en de slechte resultaten in de eerste klassen van de lagere scholen. Het nutsseminarium voor pedagogiek constateerde bij een onderzoek, dat 14 procent van de onderzochte kinderen bij het begun van de eerste klas van de la gere school nog niet schoolryp waren. Dat 10'a procent dat zijn 25.000 a 30.000 kinderen in de eerste klas van de lagere school blijft zitten wijst op aanpassingsmoeilijkheden en die zou den kunnen verminderen als de kleuter leidsters meer aandacht voor elke leer ling apart konden hebben, aldus de voorzitster. GRONTMIJ ONTEVREDEN OVER RUILVERKAVELING Het stemt tot voldoening dat thans ook Nederland meer aandacht gaat besteden aan internationale hulpver lening op bilaterale basis. Een van de eerste bilaterale projecten, dal in het kader van het nieuwe programma in uitvoering zal komen, lx gelegen in Tunesië, waar een veetceltinstruc- tiebedrijf met 50 stuks Fries stara- boekvee zal worden ingericht. Dit deelde prof. dr. A. H- Albrcgts president-commissaris van de Gront- mij. (grondverbetering- er: ontgin- ningsmaatschapplj in De Bilt) mede in de zaterdag gehouden algemene vergadering van aandeelhouders. Het veeteeltinstructiebedrijf zal wor den opgericht in het irrigatieproject, waarvoor de maatschappij met de Tu nesische regering een 10-Jarencontract heeft afgesloten. Prof. Albregts deelde mede dat de Grontmij in toenemende mate betrok ken is bij ontwikkelingsprojecten in diverse delen van de wereld, o.a. in verschillende Zuidamerikaanse landen en vooral ook in een aantal jonge Afri kaanse staten als Marokko, Madagas car, Ghana en Mali. Voor wat ons ei gen land betreft benadrukte prof. Al bregts dat zowel de overheid als het agrarisch bedrijfsleven zelf ingrijpen de maatregelen zullen moeten treffen, niet alleen t.a.v. de prijs- en markt ontwikkeling, maar ook ten aanzien van de structurele aanpassing van onze landbouw aan de zich voortdu rend wijzigende omstandigheden. Prof. Albregts achtte de gang van za ken bij de uitvoering van ruilverkave lingen onbevredigend, ondanks het feit dat voor 1964 een nettoverhogir.g van de kredieten van circa WA miljoen gulden is te constateren, vergeleken bij 1963. Enige jaren geleden beliep het stemmingsprogramma circa 000 ha per jaar, in de laatste jaren 45.000 ha. De verhoging van de subsi diekredieten heeft hiermede echter be paald geen geüjke tred gehouden. Soms kan aan de werken pas enkele jaren na de stemming een begin van in uitvoering gegeven worden, terwijl voor andere verkavelingen in een la ter stadium zo weinig kredieten be schikbaar zijn, dat per jaar slechts enkele werken kunnen worden uitge voerd. „Wij voorzien, aldus prof. Al bregts. dat in 1964 halverwege het jaar dan wel vroeg in het tweede half jaar een aantal ruilverkavelingswer- ken geheel of grotendeels zullen moe ten worden stilgelegd, vanwege de te beperkte middelen. LEVEN OP „RUIMTEVAART-RANTSOENEN" Op 58 m diepte gehuisvest in een stalen cilinder Vier duikers V-a de Amerikaanse marine een arts en drie dienst plichtigen zullen deze zomer drie weken lang op een diepte van 58 meter op de oceaanbodem ver toeven in een stalen cilinder, „Sea- lab" genaamd. Dit is door de Ame rikaanse marine meegedeeld. Het experiment, dat gevolgen kan hebben voor de methode van duik- bootbestrijding. zal op 30 mijl ten zuidwesten van Bermuda worden uitgevoerd. Op dezelfde plaats ligt op het ogenblik een toren van de marine voor oceanografisch on derzoek. Proeven De duikers zullen op hun beurt zes tot acht uur achtereen de cilinder verlaten om proeven uit te voeren. Zij zulen gewone ademhalingsap- paratuur gebruiken. Hei ,;Sealab" heeft een lengte van 12,5 meter en een doorsnee van 3,5 meter. De cilinder is uitgerust met een krachtbron en woon- en werkruim te. Ir het verblijf zullen de manschappen een mengsel van helium, zuurstof en stikstof inademen en blootstaan aan een druk die zesmaal hoger is dan aan het zeeoppervlak. Dit is nodig om het mogelijk te maken vanuit het „Sealab" naar buiten te gaan. Marine-officieren verklaarden dat de mogelijkheid om lange tijd onder water te kunnen blijven van pas kan komen bij het plaatsen en re pareren van opsporingstoestellen die gebruikt worden bij de onder- zeebootbestrijding. De bemanning van de cilinder zal een proeftoe- stel op de zeebodem plaatsen om de snelheid en richtingsverande ringen van de stroom en veran deringen in de temperatuur van het water op te meten. De mannen zullen tijdens hun ver blijf onderzee dezelfde rantsoenen als ruimtevaartreizigers te eten krijgen. Een moeilijkheid is dat het kookpunt van water op een derge lijke diepte bijna 100 graden hoger ligt. Na de drie weken zal het verblijf in 36 tot 48 uur naar de oppervlakte worden gehesen, om de gevreesde ..caissonziekte" te vermijden. Deze ziekte ontstaat door een plotseling optredend verschil in druk. LEZERS SCHRIJVEN MOLENS OP SCHOUWEN In het P.Z.C.-verslag van 6 april jl. betreffende de jaarvergadering van de vereniging ,,De Hollandse Molen" (over de molens in Zeeland), komt o.a. de mededeling voor: „Volgens de Vereniging de Hollandse Molen, zijn er in Zeeland nooit watermolens, of- zoals ze officieel heten: poldermolens geweest". Het tegendeel is echter waar, ze zijn er n.l. wel geweest. De polder Schou wen had enkele poldermolens, die na ingebruikname van het stoomgemaal chouwen" in 1877 overbodig wer den. x uKker vermeldt in zyn werk „Schou wen van 1600-1900", o.a. het malen van de watermolen van de Prunje (1839) - bladz. 441 alsook het aan besteden van een tweede watermolen bij ae Prommelsluis in 1847 - bladz, 444 terwijl enige regels verder ge sproken wordt, over de verzekering van beide watermolens in 1848. Een prentbriefkaart uit plm. 1900 met het onaerschrift„Het stoomgemaal en watermolen in Schouwen", toont aan dat er toentertijd nog minstens één watermolen aanwezig was. De watermolen op deze kaart afge beeld, geeft een originele Hollandse poldermolen te zien, 'n bovenkruier, de achtkantige romp met riet gedekt, het onderstuk van steen met woning voor de watermolenaar in de molen. Of overig Zeeland dit soort polder molens ook heeft gekend is mij niet bekend, doch dat Schouwen ze eens heeft bezeten moge uit het boven staande blijken. Zierikzee. J. M. J. Lokker. Nieuwstraat 3.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1964 | | pagina 7