Positie in de E. E. G. dwingt Benelux
om voort te gaan op ingeslagen weg
PRINS RAINIER TERUG IN VLISSINGEN
Verdere mechanisatie
Vitrite Middelburg
Nederland en België
moeten primair
waardering voor
elkaar hebben
DOW CHEMICAL DENKT IN JUNI
MET PRODUKTIE TE BEGINNEN
ALMANAK
„NEDERLANDSE BEJAARDEN GAAN
OP 9 MEI A.S. DEMONSTREREN"
Waarschijnlijk
zondag met
„Albecaro II"
naar Lissabon
2
PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT
VRIJDAG 3 APRIL J964
BELGISCHE AMBASSADEUR IN VLISSINGEN
„Er zijn voldoende redenen om
voort te gaan op de weg, die de Be
nelux heeft ingeslagen. Eén daar
van is de E.E.G. In de Europese
gemeenschap is een samengaan
van Nederland, België en Luxem
burg een dringende eis. Ieder af
zonderlijk hebben deze landen wei
nig te betekenen in de E.E.G., teza
men echter zijn zij even sterk als
elk van de andere partners. Daar
om meer dan ooit Benelux". Dat
zei gistermiddag de Belgische am
bassadeur in Nederland, baron F.
X. van der StratenWailüet tij
dens een lunclibijeenkomst van de
Nederlands-Belgische Vereniging
Zeeland in hotel „Britannia" te
Vlissingen. De Belgische ambassa
deur sprak hier voor een groot ge
zelschap, onder wie de commissa
ris der koningin in Zeeland, gede
puteerden, burgemeesters en vele
anderen. Tot onderwerp van zijn
causerie had hij gekozen: „Meer
dan ooit Benelux".
Baron Van der Straten, die zijn on
derwerp op een welsprekende en spU
rituele wijze benaderde „laat het
ondergoed nationaal zijn, het hemd
Benelux en de rok E.E.G., dan blijft
het hemd toch nader dan de rok"
kwam tot zijn uitspraak, nadat hij
had verklaard, dat de laatste jaren
de vraa.g is opgeworpen: „Is het niet
beter de Benelux te laten sluimeren
en te laten doodbloeden en op te gaan
in de E.E.G.
Bijzondere aandacht schonk de inleider
ook aan de verhouding tussen Nederland
en België, een verhouding, die in het
verleden wel een3 te wensen overliet,
maar die vooral na de tweede wereld
oorlog veel is verbeterd. Citerend uit
Readers Digest moest baron Van der
Straten echter concluderen, dat „de hy
potheek van het verleden" nog niet ge
heel is afgelost. Want een door Readers
Digest ingestelde enquête in de E.E.G.-1
landen en in Engeland wees uit, dat de
Belgen en de Nederlanders niet in alle
opzichten even vleiend over elkaar deu
ken.
„Lui", was het minst sympathieke
oordeel van de Nederlanders over de
Belgen, waar andere Europese vol
keren spraken van een „werkzaam
volk" en op hun beurt noemden de
Belgen de Nederlanders "o.ro. „koud
en stijf"
Aan de hand van de enquête trok baron
Van der Straten voorts de conclusie, dat
de kleine landen teveel de grotere naar
de ogen kijken. Bij de beantwoording
van de vraag in welke produkten de
verschillende landen uitmunten, werden
voor Nederland en België „blanco's" ge
noteerd. „Bij alle volkeren is er een nei
ging de kleinere te geringschatten",
merkte de heer Van der Straten op. Ook
in dit opzicht achtte hij het van belang,
dat de Beneluxlanden op de ingeslagen
weg, hoe moeilijk de problemen thans
ook zijn, voortgaan. Dat de Benelux
economisch een sterke macht vormen,
staafde hij met de opmerking, dat zij de
vierde handelsmacht ter wereld zijn.
In- en export
Benelux-manifestaties
in Zeeland
Mr. W. F. Lichtenauer, voorzitter
van het landelijk hoofdbestuur
van het comité Benelux, heeft
gistermiddag in een bijeenkomst
te Vlissingen een provinciaal
werkcomité „Benelux manifesta
ties Zeeland 1965" geïnstalleerd.
Het is de bedoeling van dit comi
té de mogelijkheid te onderzoeken
van een aantal Benelux-manifes
taties in 1965.
De eerste stappen zijn genomen
om tot een expositie te geraken
in Middelburg, die tot onderwerp
zal hebben Zeeland als verbin
ding tussen Zuid- en Noord-Ne
derland", terwijl ook nagegaan
wordt of een grote Beneluxtaptoe
met medewerking van België en
Luxemburg mogelijk zal zijn.
Het comité bestaat uit een aantal
werkgroepen, die naast de ge
noemde evenementen nadere acti
viteiten zal uitwerken. Het geheel
zal zich afspelen in de maanden
juni, juli en augustus 1965.
Voorzitter van het comité is mr.
dr. A. J. J. M. Mes. lid van Gede
puteerde Staten van Zeeland.
Ook onderling zjjn Nederland en België
economisch sterk gebonden. België ex
porteerde in 1963 voor vier miljard naar
Nederland, tervvnl in België werd inge
voerd uit Nederland voor 2,1 miljard.
Vooral de laatste tien jaren hebben de
in- en export een sterke groei genomen.
Politiek kan er nog wel hét een en ander
gedaan worden om Nederland en België
dichter bij elkaar te brengen, meende
baron Van der Straten. Cultureel zag hij
wel vooruitgang, mede dank zij de groei
van de Vlaamse beweging. Zo is het
Vlaams, een halve eeuw geleden een
tweederangstaai, nu een deel van het
algemeen beschaafd Nederlands.
Verder in zijn rede maakte spreker mel
ding van een zekere moeheid en een
graad van teleurstelling", zoals men die
in de Benelux heeft geconstateerd. „De
verwachtingen waren hoog gespannen",
zei hij. „Maar de Benelux is nog altijd on
voltooid. De voltooiing wordt steeds
moeilijker, vooral ook omdat men in
eerste instantie de gemakkelijkste taken
heeft aangepakt. Nu rest bijvoorbeeld
nog de eenmaking van de omzetbelas
ting". In dit verband noemde hij het bij
zonder jammer, dat vrachtauto's vaak
één tot twee uur oponthoud hebben aan
de grens. Dat zou niet zo mogen zyn.
„Overigens betwijfelde de Belgische am
bassadeur het of men het ooit eens zal
worden over de omzetbelasting. Hij
toonde zich een voorstander van het ver
leggen van de controle aan de grens naar
het binnenland. Daarmee zou het op
onthoud aan de grens komen te verval
len".
Sprekende over de roomboter noem
de baron Van der Straten het bedroe
vend, dat tussen twee zulke bevrien
de naties als België en Nederland
„een ijzeren gordijn" hangt, met
pantserwagens. „Jullie hebben ook zo
weinig boter voor jezelf nodig"
merkt hij fijntjes op.
Ambassadeur van
stoep geveegd....
De 54-jarige Belgische ambassa
deur in Nederland baron F. X. van
der Straten-Wallliet heeft goede
herinneringen aan Zeeland, vertel
de hij gisteren tijdens de lunclibij
eenkomst van de Nederlands-Bel
gische Vereniging Zeeland. Vijf
tig jaar geleden werd hy hier
gastvrij ontvangen, toen hij met
zijn moeder en drie broertjes en
zusjes vluchtte voor de Duitsers.
Op welsprekende wijze schilderde
baron Van der Straten zijn eerste
nacht in Nederland, doorgebracht
in een Zeeuw-Vlaamse boerderij.
„Ik sliep met mijn broertje in een
muurledikant, een gesloten kast.
Telkens duwden we de deurtjes
open, want we voelden ons alles
behalve op ons gemak. Maar
even zovele malen sloot de gast
vrije en vriendelijke boerin de deu
ren weer", vertélde de ambassa
deur. Enkele dagen later in Mid
delburg, zette hij zijn kennisma
king met Nederland voort. Voor
de tweede maal in enkele dagen
deed de 4-jarige vluchteling éen
minder plezierige ervaring op. „Ik
liep over een pasgeschuurde stoep
en prompt werd ik er afgeveegd",
merkte ambassadeur van der
Straten tot hilariteit van de vele
aanwezigen of
de ambassade
Zeeuwen een v
Zierikzeeënaar na
ongeval overleden
In het havenziekenhuis in Rotterdam
is gisteren de 33-jarige havenarbeider
M. E. J. Berrevoets uit Zierikzee over
leden aan de verwondingen, die hij op
20 maart jongstleden opliep ten gevol
ge van een ongeval op een terrein aan
de Merwehavcn.
De heer B. slipte toen met zijn vork
truck over een treinwissel, waardoor
het wagentje afzwenkte naar de wa
terkant. De havenarbeider kwam met
zijn linkeronderbeen tussen de truck
en een boven de kademuur uitsteken
de trapbeugel. Hij liep daarbij een ge
compliceerde linkeronderbecnbreuk
op.
Verkoping bouwland
Mr. P. W. Meylink, notaris te Middel
burg heeft donderdagmiddag in „De
Schakel" te Middelburg, publiek ver
kocht 1.40,30 ha weiland aan de Veerse-
weg te Sint-Laurens. Koper werd J.
Koole te Vlissingen c.s. voor 11.112;
1.62.60 ha bouwland aan de Frederik
Barbarossaweg te Grijpskerke, koper L.
Kluijfhout te Koudekerke cs. voor
14.150 en 2.66.20 ha bouwland aan de
Bergweg te Oost- en West-Souburg, ko
per A. Barentsen, Souburg, voor 18.750
(Slot van pagina 1)
kunnen worden en de produktie dus
moest doorgaan zijn de te vernieu
wen fabriekshallen over het oude
bedrijf heengebouwd. Dat gebeurde
in 1962 en nog in een korte periode
van het jaar daarop. De nieuw
bouw van de grote fabriekshal aan
de zijde van de Loskade vlotte snel
ler: die kwam in 1962 tot stand,
waarna voorjaar 1963 de inrichting
gereed kwam. De bouw van de to
ren die vrij lang heeft geduurd
kwam in de herfst van het vori
ge jaar klaar, de inrichting onge
veer twee maanden terug, hoewel
de toren nog niet volop in bedrijf
is.
De snelle toeneming van de produk
tie had de van vitaal belang zijnde
hulpafdelingen in de oorspronkelijke
fabriek sterk in de verdrukking ge
bracht. De magazijnen waren slecht
DUET YI O\S
met GRATIS spaarzegels
behuisd, de machine-reparatieafde
ling zat in de knel, de expeditie en de
opslag van het gereed produkt waren
gedeeltelijk in oude pakhuizen in de
stad ondergebracht.
Nieuwe indeling
In de nieuwe fabriekshal zijn nu al
deze afdelingen van een goed onder
dak voorzien. Achtereenvolgens wer
den er ingericht een moderne machi
nekamer met o.a. nieuwe ketels,
luchtpompen, compressoren en een
dieselagregaat; een magazijn voor
grondstoffen en een groot onderdelen-
en grondstoffenmagazijn met een
eigen losstation voor auto's. Voorts
een grote afdeling machinebouw, w
prototypes voor nieuwe machines ge
maakt worden, waar nieuwe proeven
gedaan worden, gereviseerd wordt en
gereedschapen vervaardigd en gere
pareerd worden. Vervolgens kwam er
plaats voor de proeffabriek (waar
nieuwe bedrijfsapparatuur ontwikkeld
wordt) en ten slote een ruim onder
komen voor het veem en de expeditie
Door dit alles kon de produktie veel
systematischer gegroepeerd worden.
Achtereenvolgens werden in de ver
bouwde fabriekshallen ingericht: dt
metaalafdeling, de glasovens en per
serij, de beitserij en de sorteer- er
pakafdeling.
Overigens was spreker van oordeel, dat
Nederland en België meer aan elkaar
hebben dan men wel weet. Primair stel
de hij een waardering voor elkaar. Zo
was hij van mening, dat Zeeland de be
langstelling van de Belgen voor de Del
tawerken moet aanwakkeren. „Velen
komen hier al, maar er moeten nog
meer Belgen de weg naar uw provincie
weten te vinden", betoogde de Belgische
ambassadeur. Spreker achtte het voorts
van belang, dat er Beneluxcomités ko
men, comités, die boven de nationale
eenheid uit, overkoepelende organen vor
men. In dit verband kwam bij tot zijn
uitspraak, dat het Beneluxhemd nader
is dan de E.E.G.-rok. „Nederland en Bel
gië zullen in de toekomst, ten einde con
currentie van de andere E.E.G.-landen
het hoofd te kunnen bieden, één handels-
apparaat moeten hebben. Samen gaan
we een goede en mooie toekomst in de
E.G. tegemoet", besloot de Belgische
Bij monde van de voorzitter, gedepu
teerde mr. dr. A. J. J, M. Mes, werd de
Belgische ambassadeur dank gebracht.
Als blijk van waardering ontving hij een
exemplaar van „Ontworsteld land".
Eveneens kregen een dergelijk geschenk
mr. W. F. Lichtenauer, voorzitter van
het hoofdbestuur Comité Benelux en mr.
Th. F. Valck Lucassen, consul-generaal
der Nederlanden in Antwerpen. De Bel
gische ambassadeur bracht in de mid
daguren een bezoek aan de Oosterschel-
debrug-in-aanbouw en aan het Zuid-
Sloe.
Voorlopig 250 employees in Terneuzen
Grootste vestiging
van Dow in Europa
De fabrieken van Dow Chemical Inter
nationaal N.V., die thans by Terneuzen
in aanbouw zijn, zullen straks Dow's
voornaamste produktiecentrum in Euro
pa worden. In totaal worden zes fabrie
ken (die te zaraen één bedryf zullen
vormen) op een terrein van niet minder
dan 86 lia gebouwd.
Voor het bedrijf worden wegen, spoor
wegen en aanlegsteigers aangelegd.
Hierdoor zal het transport van grond
stoffen en afgewerkte produkten wor
den vergemakkelijkt. Voorlopig zullen
de zes fabrieken diverse soorten chemi
caliën, kunstvezels, schuimplastics en
plastics voor de fabricage van radio- en
t.v.-toestellen gaan vervaardigen. Men
verwacht reeds in juni van dit jaar met
de produktie te kunnen beginnen. In het
nieuwe bedryf zullen voorlopig al
thans 250 employees komen te wer
ken, die voornamelijk uit de omgeving
van Terneuzen worden aangetrokken.
Dit staat te lezen in het eerste nummer
van „DOW-nieuws", het tweemaande
lijks blad voor de medewerkers van Dow
Chemical Internationaal N.V. in Neder
land. Dit eerste nummer van het perso
neelsorgaan krijgt een introductie mee
van de algemeen directeur, de heer C.
W. Robertson, die verklaart met dit blad
voorlichting te willen geven over de om
vang, spreiding, karakter en achter
gronden van het bedrijf.
Geschiedenis
In een overzicht van de geschiedenis
van Dow Chemical Internationaal
N.V. staat te lezen hoe het moeder
bedrijf uit de Verenigde Staten in
1955 zijn eerste vestiging in Neder
land begon onder de naam Neder
landse Dow Maatschappij N.V. In
hei Rotterdamse havengebied begon
Dow met het opslaan en verschepen
van chemicaliën en plastics die in
de Verenigde Staten en Canada wer
den gefabriceerd.
In 1957 werden in het Botlekgebied ei
gen installaties gebouwd voor verpakte
produkten en bulkchemicaliën. In mei
1959 werd Dobeckmun Europa N.V. in
Amsterdam in de Dow-familie opgeno
men. The Dow Chemical Company werd
in 1897 in het stadje Midland bij Detroit
opgericht door de chemicus Herbert H.
Dow. Het blad vervolgt: „De belangrijk
ste gebeurtenis in de geschiedenis van
Dow in Nederland zal echter in de loop
van dit jaar plaatshebben. Dan zal na
melijk een gloednieuw fabriekscomplex,
ter waarde van enige tientallen miljoe
nen guldens in Terneuzen worden geo
pend".
Amerikaanse A.F.S.
in Zeeland
Gistermiddag arriveerden in Middelburg
een aantal Amerikaanse leerlingen van
Nederlandse scholen, die in het kader
van de door de American Field Service
georganiseerde uitwisseling gedurende
enige maanden in Nederland verblijven.
Hun bezoek aan Zeeland dat tot zondag
middag zal duren, werd ingezet met een
nadere kennismaking met gastfamilies.
De scholieren hadden voor hun komst
naar Middelburg een excursie naar het
Haringvlietproject gemaakt.
Vandaag gaan de scholieren naar „De
Schelde té Vlissingen. Rond het mid
daguur is er een lunch met de Rotary in
Goes. Voorts staat er op het program
ma een bezichtiging van de werken aan
de Oosterschcldebrug. De avond wordt
gezellig doorgebracht met een feest van
de kinderen uit Lions' Club families.
Transport
In de transportsector kon daardoor
een sterke mechanisering doorge
voerd worden. Vroeger was het ge
woonte, dat men het personeel kon
zien hijsen en duwen, thans worden al
le grote hoeveelheden met vorktrucks
verplaatst, worden alle massaproduk-
ten over transportbanden vervoerd en
geschiedt alle zware hijs werk met
kranen. Waar vroeger vele verhogin
gen het werk bemoeilijkten zijn nu
alle vloeren op gelijk niveau gebracht,
Zowel de opslag in de magazijnen
als de afvoer van het gereed pro
dukt geschiedt met pallets (laad-
borden), terwijl voorheen doosje
voor doosje verwerkt moest wor
den. Vroeger waren er voor de af
deling vervoer twaalf man nodig,
thans zes. Wanneer bij de huidige
produktie de oude vervoersmetho-
den gehandhaafd waren gebleven,
had men momenteel 24 man nodig
gehad
Ook hield de bedrijfsleiding er reke
ning mee, dat de aanvoer met de
steeds groter wordende vrachtauto's
zonder moeilijkheden geschieden kon.
Er werd een nieuwe ingang aan de
Loskade gesitueerd en op het grote
terrein voor de nieuwe fabriekshal
werden mogelijkheden geschapen om
vlot te kunnen manoeuvreren. Dat
was nodig, omdat voorheen bijvoor
beeld zuren in flessen werden aange
voerd, thans met 20-tons tankwagens.
Voor de aanvoer van olie maakt men
thans inplaats van tankwagens ge
bruik van tankschepen, die in één keer
200 ton afleveren, welke wordt opge
slagen in tanks onder de grond.
De opslag en menging van glas
scherven geschiedde tot nu toe in de
oude fabriek te Arnemuiden. Het was
een „horizontaal" proces: alles ge
beurde naast elkaar en het personeel
moest er de grondstoffen opscheppen
en per kruiwagen vervoeren.
gevoerd in N.S.-laadkisten van vijf
ton en gestort in een trechter. Ver
volgens komen de scherven terecht
op een transportband, waaraan een
arbeider staat om grove verontrei
nigingen (zoals strowol, hout, pa
pier enz.) te verwijderen. Daarna
komen de scherven in een breker,
waarna ze via 'n jacobsladder naar
de top van de toren gevoerd wor
den: van daaruit beginnen ze in di
verse fasen hun weg naar de glas
ovens.
Verticaal"
99
Het nu fijn gebroken glas passeert
eerst een windzifter, een soort holle
buis, waarin een naar boven gerichte
luchtstroom kleine niet-magnetische
deeltjes er uitblaast. Dan valt het op
een magneet, die alle ijzeren voorwer
pen (kroonkurken) er uitpikt. Van
daaruit wordt dit fijne glas in soorten
naar diverse silo's gedistribueerd, via
een weegschaal worden verschillende
soorten bijeen gebracht, er gaat soda
een kleurstof bij en in een weer la
gere etage wordt het geheel gemengd.
Op de begane grond vangen rijdende
trechters met een inhoud van 1500 kilo
het mengsel op en vervoeren het naar
de glasovens.
Per maand arriveren in de fabriek
rond 200 ton flessenscherven, voor
het merendeel afkomstig van de
brouwerijen: is er niet voldoende
voorraad, dan wordt die ingekocht
bij gespecialiseerde firma's. Met
niet verwerkt eigen glas mee pas
seren de toren en de glasovens on
geveer 300 ton scherven per
maand.
Overschakeling
Zoals reeds opgemerkt is de toren
nog niet volledig in bedrijf. De grote
overschakeling van fabriek Arnemui
den naar toren maakt het namelijk
noodzakelijk om het personeel gelei
delijk vertrouwd te maken met de
nieuwe methode. Het krijgt immers de
bediening van één belangrijke aan
voerlijn toevertrouwd. Voorlopig
werkt men daarom nu nog dubbel
(Arnemuiden en toren), in de loop van
dit jaar zal de toren volop in bedrijf
komen.
Overigens zal de oude fabriek in Ar
nemuiden nog niet opgeheven worden.
Het gebouw wordt nog benut voor de
fabricage van t.l.-lampvoeten.
In de top van het torengebouw
zijn tevens enkele watertanks met
een capaciteit van 100 kubieke me
ter gebouwd. Men moest er immers
steeds rekening mee houden, dat
niet alles gevergd kan worden van
de beperkte Walcherse watervoor
raad. Met de eigen voorraden is de
Vitrite-Fabriek ook in de zomerpe
riode (veel gebruik, weinig druk)
verzekerd van een ruime opslag en
een verbeterde druk.
Aanvaardbaar
Sneller
Aeeuwse
Klusje
Het zat de man, een Middelburg
se man, niet mee. Voor een ver
bouwing nodigde hij allerlei vak
lieden uit, die zelfs de uitnodiging
op zich, hoe vriendelijk ook ge
steld, aarzelend begroetten.
„Nee, voor zulke klusjes komen
wij niet meer meneer", zei de tim
merman en deze man was al
thans oprecht.
De loodgieter was uit ander hout
gesneden hij zou, op het. toilet,
een noodzakelijk stuk sanitair ver
vangen, en werkelijk hij kwam,
haalde het ding weg en zei: „U
krijgt so gauw mogelijk een nieu
we hoor".
Nou, binnen tweemaal vierentwin
tig uur ioas het ding er hoeft
U' niet te vragen wat voor span
ningen dat in een gezin oproept.
Maar de fraaiste bijdrage leverde
een metselaar, die bij het beëindi
gen van zijn taak voorzichtig bij
een losse muurtegel werd gehaald.
Hij zag het eens aan, bekeek het
stuk keramiek van alle kanten,
trok een bedenkelijk gezicht en
vonniste: /liervoor moet een spe
cialist komen meneer. Dat is ons
werk niet".
De man heeft toen, wat gebrekkig,
maar zeer overtuigend, de tegel
zelf maar vastgezet.
„Ach", zei hij, „in deze tijd van
specialisatie moet je alles kunnen".
Hoewel de torenbouw dit deel van het
produktieproces niet veel goedkoper
maakt, was een aantal nevenfactoren
voor de directie echter van groot be
lang. In de eerste plaats een enigszins
arbeidsbesparende factor: in Arne
muiden waren zes man nodig, in de
toren slechts twee. Bovendien was het
in de oude fabriek onaangenaam en
ongezond werken, zodat er moeilijk
personeel voor aan te trekken was.
In de oude fabriek bestond voorts het
gevaar, dat er wel eens verkeerd ge
mengd werd, terwijl men het proces
nu veel beter in de hand heeft.
De belangrijkste factor is de veel snel
lere verwerking: dit mengproces ge
beurt thans .verticaal" en voor het
grootste deel mechanisch.
In deze Vïtrite-toren gebeurt min
of meer hetzelfde als in een graan
silo. Gebroken flessen worden aan-
Omdat een dergelijk hoog torenge
bouw het silhouet van Middelburg
zou kunnen verstoren eiste de bouw
er van uitgebreid overleg met de
schoonheidscommissie, waarmee de
directie in goede harmonie de bespre
kingen gevoerd heeft. Vier architec
ten hebben hun medewerking ver
leend om de vorm van de toren zo
aanvaardbaar mogelijk te maken.
Vermelden wij in dit verband nog, dat
rondom de nieuwbouw een strook
groen is aangeplant.
In een steeds groeiend gespe
cialiseerd bedrijf zoals de Vitrite-
Fabriek bleek het noodzakelijk om
de produktie-aparatuur zelf te ont
wikkelen. Met courant verkrijgbare
machines bleek het namelijk niet
mogelijk zonder kostbare ingrepen
de vereiste prestaties te bereiken.
De Middelburgse onderneming
heeft daarom een ontwikkelingsbu
reau, waar nieuwe produktiemachi-
nes uitgedokterd worden. In een
machinefabriek, waar tachtig vak
lieden tewerkgesteld zijn, wordt
deze aparatunr vervaardigd.
Voorts is aan de Vitrite-Fabriek een
bedrijfsschool verbonden, waarin jon
ge vaklieden, gewoonlijk afkomstig
van de beide Walcherse lagere tech
nische scholen, een gespecialiseerde
opleiding ontvangen.
Collecte reuma
De door de leden der jeugdclubs der C.
J.V., en onder leiding van de heren D.
Huibregtse en L. de Kam georganiseer
de collecte en bate van het reumafonds
heeft te Westkapelle het mooie bedrag
van 244,opgebracht.
Bondsvoorzitter op bijeenkomst Oostburg:
A.O.W. moet vóór 1
januari '65 omhoog
Streng incognito is prins Rai
nier III (40), vorst van Monaco,
donderdagavond in Vlissingen
gearriveerd om daar zijn nieuwe
jacht „Albecaro II" op te halen,
dat vanaf 21 december vorig
jaar in de Vlissingse binnenha
ven ligt. Dit fraaie, bij scheeps
bouwer H. M. Kerstholt te Gro
ningen gebouwde jacht, heeft
overwinterd in Vlissingen. Als
het goed weer is zal de „Albe
caro II" met aan boord de prins,
zondag a.s. zee kiezen voor de
reis naar Lissabon. Daar zal
prinses Gracia aan boord komen
evenals haar moeder, mevrouw
Kelly, die uit Germantown
(Pennsylvania) is overgekomen.
Daarna zal de glanzendwitte
„Albecaro II" doorvaren naar
het kleine vorstendom Monaco.
Vliegende vaart
In vliegende vaart schoot van <lc
veerboot „Prinses Irene"' van de pro
vinciale Stoombootdiensten in Zee
land, die tegen kwart voor zes iets
over tijd uit Breskens in Vlissin
gen arriveerde, een grijze limousine
met een rood op wit nummer C D-67
Vlak er achter reed een groene mili
taire auto. Beide auto's draaiden snel
de ingang van het marineterrein aan
de binnenhaven binnen. Uit de limou
sine stapten vlak bij de „Albecaro II"
prins Rainier, graaf d'Ailieres, ge
zant van Monaco in Brussel, alsmede
de heer A. Laupheimer uit Lissabon,
wiens echtgenote goed bevriend is
met prinses Gracia. Bij het prinselijk
jacht werd de Monegaskische vorst
verwelkomd door onder meer zijn
vriend Alfred Henry Heineken (40)
directeur van Heineken's bierbrouwe
rij Mij. N.V., die donderdag al voor
eèn welkomstgroet had gezorgd aan
boord van het jacht: een boeket met
de woorden „Welcome on board
Freddy".
Goedkeurend
Nog op de wal maakte kapitein Ive
Caruso zijn opwachting bij de prins,
die gekleed in zijn gebruikelijke don-
kergrijze loden overjas met donker
pak, uit de CD-wagen van graaf
d'Ailieres was gestapt.
Met brede armzwaaien wees kapitein
Caruso op het blinkende schip, dat
door verschillende mannen gereed
wordt gemaakt voor de zeereis. Goed
keurend knikte prins Rainier, daarna
stapte hij de deur van de salon bin
nen. Kort erna kwam hij er met de
kapitein aan de andere kant weer uit.
Va een vluchtige rondblik over het
oordek verdween hij in het schip.
In hotel
Vaar verluidt zou hij de avond en
jacht doorbrengen in een hotel in
Rotterdam. Het is duidelijk, dat de
prins niet te lang wil wachten met de
terugtocht naar de toekomstige thuis
haven van zijn nieuwe jacht, dat 20
december vorig jaar een proeftocht
maakte van de werf in Delfzijl naar
Vlissingen. Het jacht, dat een water
verplaatsing heeft van 283 ton, heeft
ruim 2 miljoen gekost en is van de
modernste snufjes voorzien. In zijn
winterhaven op het marinecomplex in
Vlissingen, goed bewaakt door de in
Vlissingen thuishorende marinesche
pen, werd het jacht onderhouden door
vier man van de bemanning. Vorige
week donderdag arriveerden met de
laatste trein tegen half één in Vlis
singen zes man bemanning met meer
dan tien koffers. Vanaf dat moment
begon het gereedmaken van het ma
jestueuze jacht: proviandering en
aanvoer van technisch materiaal.
Prins Rainier It van Monaco is
donderdagavond in Vlissingen te-
ruggékomen om zijn jacht „Albe
caro II" te halen, dat. wordt lelaar
gemaakt voor de terugreis. „Even
poseren" lijkt kapitein Caruso te
zeggen tegen prins Rainier (ge
heel rechts). Links de wagen van
graaf d'Ailieres, gezant van Mo
naco in Brussel, die met de prins
uit Brussel meereed, nadat deze
woensdagavond met het vliegtuig
uit Nice was gekomen. Verder op
de foto van links naar rechts
graaf d'Ailieres, de heer Heineken
en een bemanningslid van de „Al
becaro".
(Foto P.Z.C.f
Het weer met noordenwind is
op het moment gunstig voor de te
rugtocht. Graaf d'Ailieres is op twee
zondagen de „Albecaro II" komen in
specteren vanuit Brussel. De eerste
maal kon h(j het marinecomplex
zelfs niet vinden: een personeelslid
van de P.S.D. reed toen even met
hem mee om het te wijzen, welk ge
baar de gezant bijzonder op prijs
bleek te stellen.
Maar vrydag ging het P.S.D.-reisje
van prins Rainier zó incognito, dat
zelfs de bemanning van do „Prinses
Irene" het kleine gezelschap niet op
merkte. Ook kapitein A. van Lamme
ren (48) uit Souburg wist er niets
van: „Hé, dat 's aardig. Nee, we heb
ben de prins niet gezien".
De drie grote landelijke bonden van
bejaarden in Nederland gaan op 9
mei aanstaande een demonstratief
congres houden, waarop zal worden
gepleit voor het optrekken van de al
gemene ouderdomswet tot een verant-
oord sociaal minimum. Voorts zal
daar worden gewezen op de noodzaak,
de A.O.W. eerder te verhogen dan op
1 januari 1965, zoals in de bedoeling
ligt.
Dit zei de hoogbejaarde heer
den Dekker (82), landelijk voorzitter
de algemene bond van bejaarden
donderdagmiddag in het Ledeltheater
te Oostburg, waar ruim 350 Zeeuwse
bejaarden hoofdzakelijk uit West-
Zeeuwsch-Vlaanderen aanwezig wa
ren voor een propagandabijeenkomst.
De heer Den Dekker zei, dat de ge
dachte die men in 1957 in het hoofd
had, om met de instelling van de
A.O.W. een sociaal minimum te berei
ken, op een totale mislukking is uitge
lopen. Nog duizenden mensen in Ne
derland moeten leven van alleen de
A.O.W. en met name in Amsterdam
kan 70 van de A.O.W.-trekkenden
niet buiten steun van de dienst voor
sociale zaken. Spreker noemde dit een
onverteerbare zaak voor de algemene
bond van bejaarden.
Zijns inziens wordt momenteel al
leen maar rekening gehouden met
hen, die nog actief bij het produk
tieproces zijn betrokken. „Maar
ook wij hebben recht op een uitke
ring, die een onbezorgde oude dag
waarborgt", aldus de 82-jarige
bondsvoorzitter. Hij constateerde,
dat de gemeentelijke overheden
over het algemeen de moeilijkhe
den beter begrijpen dan de rijks
overheid, die steeds is achtergeble
ven.
Tevoren was het grote gezelschap
welkom geheten door de heer F. Leen-
houts uit Souburg, voorzitter van het
rayon Zeeland en lid van het hoofd
bestuur. Hij noemde het verheugend,
dat de bejaarden met hun begrippen
naar elkaar toegroeien en steeds meer
een eenheid gaan vormen. Als bewijs
daarvan noemde hij de groei van het
rayon Zeeland met 500 leden in 1963.
Aan het begin van de bijeenkomst
werd nog een kort woord gesproken
door wethouder D. Geuze, namens de
gemeente Oostburg, de heer P. Roo-
kes, namens de afdeling West-
Zeeuwsch-Vlaanderen, de heer F. van
de Bos, voorziter van de ontvangende
afdeling Oostburg cn door dc heer F.
Goedbloed, namens de afdeling Vlis
singen.
De muzikale omlijsting van de bijeen
komst werd op uitstekende wijze ver
zorgd door Jasper Antonisse en zijn
medewerkers en door de Belgische
humorist „Modeste".
OLIFANT VOOR MENEER
Is 't een oude of jonge Olifant-borrel?
Dat is 'n kwestie van smaak, maar in
beide gevallen geniet U van 'n echte
Schiedamse. Wees gezellig en pak 'n
OLIFANTJE... Proost!
AANHOUDEND KOUD WEER
Veel bewolking met plaatselijk regen, in
het noorden mogelyk vermengd mei. wat
natte sneeuw. Matige tot v-ij krachtige,
in het Waddengebied tijdelijk krachtige
noordoostelijke wind. Aanhoudend koud
ZON EN MAAN