Positie in de E. E. G. dwingt Benelux om voort te gaan op ingeslagen weg PRINS RAINIER TERUG IN VLISSINGEN Verdere mechanisatie Vitrite Middelburg Nederland en België moeten primair waardering voor elkaar hebben DOW CHEMICAL DENKT IN JUNI MET PRODUKTIE TE BEGINNEN ALMANAK „NEDERLANDSE BEJAARDEN GAAN OP 9 MEI A.S. DEMONSTREREN" Waarschijnlijk zondag met „Albecaro II" naar Lissabon 2 PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT VRIJDAG 3 APRIL J964 BELGISCHE AMBASSADEUR IN VLISSINGEN „Er zijn voldoende redenen om voort te gaan op de weg, die de Be nelux heeft ingeslagen. Eén daar van is de E.E.G. In de Europese gemeenschap is een samengaan van Nederland, België en Luxem burg een dringende eis. Ieder af zonderlijk hebben deze landen wei nig te betekenen in de E.E.G., teza men echter zijn zij even sterk als elk van de andere partners. Daar om meer dan ooit Benelux". Dat zei gistermiddag de Belgische am bassadeur in Nederland, baron F. X. van der StratenWailüet tij dens een lunclibijeenkomst van de Nederlands-Belgische Vereniging Zeeland in hotel „Britannia" te Vlissingen. De Belgische ambassa deur sprak hier voor een groot ge zelschap, onder wie de commissa ris der koningin in Zeeland, gede puteerden, burgemeesters en vele anderen. Tot onderwerp van zijn causerie had hij gekozen: „Meer dan ooit Benelux". Baron Van der Straten, die zijn on derwerp op een welsprekende en spU rituele wijze benaderde „laat het ondergoed nationaal zijn, het hemd Benelux en de rok E.E.G., dan blijft het hemd toch nader dan de rok" kwam tot zijn uitspraak, nadat hij had verklaard, dat de laatste jaren de vraa.g is opgeworpen: „Is het niet beter de Benelux te laten sluimeren en te laten doodbloeden en op te gaan in de E.E.G. Bijzondere aandacht schonk de inleider ook aan de verhouding tussen Nederland en België, een verhouding, die in het verleden wel een3 te wensen overliet, maar die vooral na de tweede wereld oorlog veel is verbeterd. Citerend uit Readers Digest moest baron Van der Straten echter concluderen, dat „de hy potheek van het verleden" nog niet ge heel is afgelost. Want een door Readers Digest ingestelde enquête in de E.E.G.-1 landen en in Engeland wees uit, dat de Belgen en de Nederlanders niet in alle opzichten even vleiend over elkaar deu ken. „Lui", was het minst sympathieke oordeel van de Nederlanders over de Belgen, waar andere Europese vol keren spraken van een „werkzaam volk" en op hun beurt noemden de Belgen de Nederlanders "o.ro. „koud en stijf" Aan de hand van de enquête trok baron Van der Straten voorts de conclusie, dat de kleine landen teveel de grotere naar de ogen kijken. Bij de beantwoording van de vraag in welke produkten de verschillende landen uitmunten, werden voor Nederland en België „blanco's" ge noteerd. „Bij alle volkeren is er een nei ging de kleinere te geringschatten", merkte de heer Van der Straten op. Ook in dit opzicht achtte hij het van belang, dat de Beneluxlanden op de ingeslagen weg, hoe moeilijk de problemen thans ook zijn, voortgaan. Dat de Benelux economisch een sterke macht vormen, staafde hij met de opmerking, dat zij de vierde handelsmacht ter wereld zijn. In- en export Benelux-manifestaties in Zeeland Mr. W. F. Lichtenauer, voorzitter van het landelijk hoofdbestuur van het comité Benelux, heeft gistermiddag in een bijeenkomst te Vlissingen een provinciaal werkcomité „Benelux manifesta ties Zeeland 1965" geïnstalleerd. Het is de bedoeling van dit comi té de mogelijkheid te onderzoeken van een aantal Benelux-manifes taties in 1965. De eerste stappen zijn genomen om tot een expositie te geraken in Middelburg, die tot onderwerp zal hebben Zeeland als verbin ding tussen Zuid- en Noord-Ne derland", terwijl ook nagegaan wordt of een grote Beneluxtaptoe met medewerking van België en Luxemburg mogelijk zal zijn. Het comité bestaat uit een aantal werkgroepen, die naast de ge noemde evenementen nadere acti viteiten zal uitwerken. Het geheel zal zich afspelen in de maanden juni, juli en augustus 1965. Voorzitter van het comité is mr. dr. A. J. J. M. Mes. lid van Gede puteerde Staten van Zeeland. Ook onderling zjjn Nederland en België economisch sterk gebonden. België ex porteerde in 1963 voor vier miljard naar Nederland, tervvnl in België werd inge voerd uit Nederland voor 2,1 miljard. Vooral de laatste tien jaren hebben de in- en export een sterke groei genomen. Politiek kan er nog wel hét een en ander gedaan worden om Nederland en België dichter bij elkaar te brengen, meende baron Van der Straten. Cultureel zag hij wel vooruitgang, mede dank zij de groei van de Vlaamse beweging. Zo is het Vlaams, een halve eeuw geleden een tweederangstaai, nu een deel van het algemeen beschaafd Nederlands. Verder in zijn rede maakte spreker mel ding van een zekere moeheid en een graad van teleurstelling", zoals men die in de Benelux heeft geconstateerd. „De verwachtingen waren hoog gespannen", zei hij. „Maar de Benelux is nog altijd on voltooid. De voltooiing wordt steeds moeilijker, vooral ook omdat men in eerste instantie de gemakkelijkste taken heeft aangepakt. Nu rest bijvoorbeeld nog de eenmaking van de omzetbelas ting". In dit verband noemde hij het bij zonder jammer, dat vrachtauto's vaak één tot twee uur oponthoud hebben aan de grens. Dat zou niet zo mogen zyn. „Overigens betwijfelde de Belgische am bassadeur het of men het ooit eens zal worden over de omzetbelasting. Hij toonde zich een voorstander van het ver leggen van de controle aan de grens naar het binnenland. Daarmee zou het op onthoud aan de grens komen te verval len". Sprekende over de roomboter noem de baron Van der Straten het bedroe vend, dat tussen twee zulke bevrien de naties als België en Nederland „een ijzeren gordijn" hangt, met pantserwagens. „Jullie hebben ook zo weinig boter voor jezelf nodig" merkt hij fijntjes op. Ambassadeur van stoep geveegd.... De 54-jarige Belgische ambassa deur in Nederland baron F. X. van der Straten-Wallliet heeft goede herinneringen aan Zeeland, vertel de hij gisteren tijdens de lunclibij eenkomst van de Nederlands-Bel gische Vereniging Zeeland. Vijf tig jaar geleden werd hy hier gastvrij ontvangen, toen hij met zijn moeder en drie broertjes en zusjes vluchtte voor de Duitsers. Op welsprekende wijze schilderde baron Van der Straten zijn eerste nacht in Nederland, doorgebracht in een Zeeuw-Vlaamse boerderij. „Ik sliep met mijn broertje in een muurledikant, een gesloten kast. Telkens duwden we de deurtjes open, want we voelden ons alles behalve op ons gemak. Maar even zovele malen sloot de gast vrije en vriendelijke boerin de deu ren weer", vertélde de ambassa deur. Enkele dagen later in Mid delburg, zette hij zijn kennisma king met Nederland voort. Voor de tweede maal in enkele dagen deed de 4-jarige vluchteling éen minder plezierige ervaring op. „Ik liep over een pasgeschuurde stoep en prompt werd ik er afgeveegd", merkte ambassadeur van der Straten tot hilariteit van de vele aanwezigen of de ambassade Zeeuwen een v Zierikzeeënaar na ongeval overleden In het havenziekenhuis in Rotterdam is gisteren de 33-jarige havenarbeider M. E. J. Berrevoets uit Zierikzee over leden aan de verwondingen, die hij op 20 maart jongstleden opliep ten gevol ge van een ongeval op een terrein aan de Merwehavcn. De heer B. slipte toen met zijn vork truck over een treinwissel, waardoor het wagentje afzwenkte naar de wa terkant. De havenarbeider kwam met zijn linkeronderbeen tussen de truck en een boven de kademuur uitsteken de trapbeugel. Hij liep daarbij een ge compliceerde linkeronderbecnbreuk op. Verkoping bouwland Mr. P. W. Meylink, notaris te Middel burg heeft donderdagmiddag in „De Schakel" te Middelburg, publiek ver kocht 1.40,30 ha weiland aan de Veerse- weg te Sint-Laurens. Koper werd J. Koole te Vlissingen c.s. voor 11.112; 1.62.60 ha bouwland aan de Frederik Barbarossaweg te Grijpskerke, koper L. Kluijfhout te Koudekerke cs. voor 14.150 en 2.66.20 ha bouwland aan de Bergweg te Oost- en West-Souburg, ko per A. Barentsen, Souburg, voor 18.750 (Slot van pagina 1) kunnen worden en de produktie dus moest doorgaan zijn de te vernieu wen fabriekshallen over het oude bedrijf heengebouwd. Dat gebeurde in 1962 en nog in een korte periode van het jaar daarop. De nieuw bouw van de grote fabriekshal aan de zijde van de Loskade vlotte snel ler: die kwam in 1962 tot stand, waarna voorjaar 1963 de inrichting gereed kwam. De bouw van de to ren die vrij lang heeft geduurd kwam in de herfst van het vori ge jaar klaar, de inrichting onge veer twee maanden terug, hoewel de toren nog niet volop in bedrijf is. De snelle toeneming van de produk tie had de van vitaal belang zijnde hulpafdelingen in de oorspronkelijke fabriek sterk in de verdrukking ge bracht. De magazijnen waren slecht DUET YI O\S met GRATIS spaarzegels behuisd, de machine-reparatieafde ling zat in de knel, de expeditie en de opslag van het gereed produkt waren gedeeltelijk in oude pakhuizen in de stad ondergebracht. Nieuwe indeling In de nieuwe fabriekshal zijn nu al deze afdelingen van een goed onder dak voorzien. Achtereenvolgens wer den er ingericht een moderne machi nekamer met o.a. nieuwe ketels, luchtpompen, compressoren en een dieselagregaat; een magazijn voor grondstoffen en een groot onderdelen- en grondstoffenmagazijn met een eigen losstation voor auto's. Voorts een grote afdeling machinebouw, w prototypes voor nieuwe machines ge maakt worden, waar nieuwe proeven gedaan worden, gereviseerd wordt en gereedschapen vervaardigd en gere pareerd worden. Vervolgens kwam er plaats voor de proeffabriek (waar nieuwe bedrijfsapparatuur ontwikkeld wordt) en ten slote een ruim onder komen voor het veem en de expeditie Door dit alles kon de produktie veel systematischer gegroepeerd worden. Achtereenvolgens werden in de ver bouwde fabriekshallen ingericht: dt metaalafdeling, de glasovens en per serij, de beitserij en de sorteer- er pakafdeling. Overigens was spreker van oordeel, dat Nederland en België meer aan elkaar hebben dan men wel weet. Primair stel de hij een waardering voor elkaar. Zo was hij van mening, dat Zeeland de be langstelling van de Belgen voor de Del tawerken moet aanwakkeren. „Velen komen hier al, maar er moeten nog meer Belgen de weg naar uw provincie weten te vinden", betoogde de Belgische ambassadeur. Spreker achtte het voorts van belang, dat er Beneluxcomités ko men, comités, die boven de nationale eenheid uit, overkoepelende organen vor men. In dit verband kwam bij tot zijn uitspraak, dat het Beneluxhemd nader is dan de E.E.G.-rok. „Nederland en Bel gië zullen in de toekomst, ten einde con currentie van de andere E.E.G.-landen het hoofd te kunnen bieden, één handels- apparaat moeten hebben. Samen gaan we een goede en mooie toekomst in de E.G. tegemoet", besloot de Belgische Bij monde van de voorzitter, gedepu teerde mr. dr. A. J. J, M. Mes, werd de Belgische ambassadeur dank gebracht. Als blijk van waardering ontving hij een exemplaar van „Ontworsteld land". Eveneens kregen een dergelijk geschenk mr. W. F. Lichtenauer, voorzitter van het hoofdbestuur Comité Benelux en mr. Th. F. Valck Lucassen, consul-generaal der Nederlanden in Antwerpen. De Bel gische ambassadeur bracht in de mid daguren een bezoek aan de Oosterschel- debrug-in-aanbouw en aan het Zuid- Sloe. Voorlopig 250 employees in Terneuzen Grootste vestiging van Dow in Europa De fabrieken van Dow Chemical Inter nationaal N.V., die thans by Terneuzen in aanbouw zijn, zullen straks Dow's voornaamste produktiecentrum in Euro pa worden. In totaal worden zes fabrie ken (die te zaraen één bedryf zullen vormen) op een terrein van niet minder dan 86 lia gebouwd. Voor het bedrijf worden wegen, spoor wegen en aanlegsteigers aangelegd. Hierdoor zal het transport van grond stoffen en afgewerkte produkten wor den vergemakkelijkt. Voorlopig zullen de zes fabrieken diverse soorten chemi caliën, kunstvezels, schuimplastics en plastics voor de fabricage van radio- en t.v.-toestellen gaan vervaardigen. Men verwacht reeds in juni van dit jaar met de produktie te kunnen beginnen. In het nieuwe bedryf zullen voorlopig al thans 250 employees komen te wer ken, die voornamelijk uit de omgeving van Terneuzen worden aangetrokken. Dit staat te lezen in het eerste nummer van „DOW-nieuws", het tweemaande lijks blad voor de medewerkers van Dow Chemical Internationaal N.V. in Neder land. Dit eerste nummer van het perso neelsorgaan krijgt een introductie mee van de algemeen directeur, de heer C. W. Robertson, die verklaart met dit blad voorlichting te willen geven over de om vang, spreiding, karakter en achter gronden van het bedrijf. Geschiedenis In een overzicht van de geschiedenis van Dow Chemical Internationaal N.V. staat te lezen hoe het moeder bedrijf uit de Verenigde Staten in 1955 zijn eerste vestiging in Neder land begon onder de naam Neder landse Dow Maatschappij N.V. In hei Rotterdamse havengebied begon Dow met het opslaan en verschepen van chemicaliën en plastics die in de Verenigde Staten en Canada wer den gefabriceerd. In 1957 werden in het Botlekgebied ei gen installaties gebouwd voor verpakte produkten en bulkchemicaliën. In mei 1959 werd Dobeckmun Europa N.V. in Amsterdam in de Dow-familie opgeno men. The Dow Chemical Company werd in 1897 in het stadje Midland bij Detroit opgericht door de chemicus Herbert H. Dow. Het blad vervolgt: „De belangrijk ste gebeurtenis in de geschiedenis van Dow in Nederland zal echter in de loop van dit jaar plaatshebben. Dan zal na melijk een gloednieuw fabriekscomplex, ter waarde van enige tientallen miljoe nen guldens in Terneuzen worden geo pend". Amerikaanse A.F.S. in Zeeland Gistermiddag arriveerden in Middelburg een aantal Amerikaanse leerlingen van Nederlandse scholen, die in het kader van de door de American Field Service georganiseerde uitwisseling gedurende enige maanden in Nederland verblijven. Hun bezoek aan Zeeland dat tot zondag middag zal duren, werd ingezet met een nadere kennismaking met gastfamilies. De scholieren hadden voor hun komst naar Middelburg een excursie naar het Haringvlietproject gemaakt. Vandaag gaan de scholieren naar „De Schelde té Vlissingen. Rond het mid daguur is er een lunch met de Rotary in Goes. Voorts staat er op het program ma een bezichtiging van de werken aan de Oosterschcldebrug. De avond wordt gezellig doorgebracht met een feest van de kinderen uit Lions' Club families. Transport In de transportsector kon daardoor een sterke mechanisering doorge voerd worden. Vroeger was het ge woonte, dat men het personeel kon zien hijsen en duwen, thans worden al le grote hoeveelheden met vorktrucks verplaatst, worden alle massaproduk- ten over transportbanden vervoerd en geschiedt alle zware hijs werk met kranen. Waar vroeger vele verhogin gen het werk bemoeilijkten zijn nu alle vloeren op gelijk niveau gebracht, Zowel de opslag in de magazijnen als de afvoer van het gereed pro dukt geschiedt met pallets (laad- borden), terwijl voorheen doosje voor doosje verwerkt moest wor den. Vroeger waren er voor de af deling vervoer twaalf man nodig, thans zes. Wanneer bij de huidige produktie de oude vervoersmetho- den gehandhaafd waren gebleven, had men momenteel 24 man nodig gehad Ook hield de bedrijfsleiding er reke ning mee, dat de aanvoer met de steeds groter wordende vrachtauto's zonder moeilijkheden geschieden kon. Er werd een nieuwe ingang aan de Loskade gesitueerd en op het grote terrein voor de nieuwe fabriekshal werden mogelijkheden geschapen om vlot te kunnen manoeuvreren. Dat was nodig, omdat voorheen bijvoor beeld zuren in flessen werden aange voerd, thans met 20-tons tankwagens. Voor de aanvoer van olie maakt men thans inplaats van tankwagens ge bruik van tankschepen, die in één keer 200 ton afleveren, welke wordt opge slagen in tanks onder de grond. De opslag en menging van glas scherven geschiedde tot nu toe in de oude fabriek te Arnemuiden. Het was een „horizontaal" proces: alles ge beurde naast elkaar en het personeel moest er de grondstoffen opscheppen en per kruiwagen vervoeren. gevoerd in N.S.-laadkisten van vijf ton en gestort in een trechter. Ver volgens komen de scherven terecht op een transportband, waaraan een arbeider staat om grove verontrei nigingen (zoals strowol, hout, pa pier enz.) te verwijderen. Daarna komen de scherven in een breker, waarna ze via 'n jacobsladder naar de top van de toren gevoerd wor den: van daaruit beginnen ze in di verse fasen hun weg naar de glas ovens. Verticaal" 99 Het nu fijn gebroken glas passeert eerst een windzifter, een soort holle buis, waarin een naar boven gerichte luchtstroom kleine niet-magnetische deeltjes er uitblaast. Dan valt het op een magneet, die alle ijzeren voorwer pen (kroonkurken) er uitpikt. Van daaruit wordt dit fijne glas in soorten naar diverse silo's gedistribueerd, via een weegschaal worden verschillende soorten bijeen gebracht, er gaat soda een kleurstof bij en in een weer la gere etage wordt het geheel gemengd. Op de begane grond vangen rijdende trechters met een inhoud van 1500 kilo het mengsel op en vervoeren het naar de glasovens. Per maand arriveren in de fabriek rond 200 ton flessenscherven, voor het merendeel afkomstig van de brouwerijen: is er niet voldoende voorraad, dan wordt die ingekocht bij gespecialiseerde firma's. Met niet verwerkt eigen glas mee pas seren de toren en de glasovens on geveer 300 ton scherven per maand. Overschakeling Zoals reeds opgemerkt is de toren nog niet volledig in bedrijf. De grote overschakeling van fabriek Arnemui den naar toren maakt het namelijk noodzakelijk om het personeel gelei delijk vertrouwd te maken met de nieuwe methode. Het krijgt immers de bediening van één belangrijke aan voerlijn toevertrouwd. Voorlopig werkt men daarom nu nog dubbel (Arnemuiden en toren), in de loop van dit jaar zal de toren volop in bedrijf komen. Overigens zal de oude fabriek in Ar nemuiden nog niet opgeheven worden. Het gebouw wordt nog benut voor de fabricage van t.l.-lampvoeten. In de top van het torengebouw zijn tevens enkele watertanks met een capaciteit van 100 kubieke me ter gebouwd. Men moest er immers steeds rekening mee houden, dat niet alles gevergd kan worden van de beperkte Walcherse watervoor raad. Met de eigen voorraden is de Vitrite-Fabriek ook in de zomerpe riode (veel gebruik, weinig druk) verzekerd van een ruime opslag en een verbeterde druk. Aanvaardbaar Sneller Aeeuwse Klusje Het zat de man, een Middelburg se man, niet mee. Voor een ver bouwing nodigde hij allerlei vak lieden uit, die zelfs de uitnodiging op zich, hoe vriendelijk ook ge steld, aarzelend begroetten. „Nee, voor zulke klusjes komen wij niet meer meneer", zei de tim merman en deze man was al thans oprecht. De loodgieter was uit ander hout gesneden hij zou, op het. toilet, een noodzakelijk stuk sanitair ver vangen, en werkelijk hij kwam, haalde het ding weg en zei: „U krijgt so gauw mogelijk een nieu we hoor". Nou, binnen tweemaal vierentwin tig uur ioas het ding er hoeft U' niet te vragen wat voor span ningen dat in een gezin oproept. Maar de fraaiste bijdrage leverde een metselaar, die bij het beëindi gen van zijn taak voorzichtig bij een losse muurtegel werd gehaald. Hij zag het eens aan, bekeek het stuk keramiek van alle kanten, trok een bedenkelijk gezicht en vonniste: /liervoor moet een spe cialist komen meneer. Dat is ons werk niet". De man heeft toen, wat gebrekkig, maar zeer overtuigend, de tegel zelf maar vastgezet. „Ach", zei hij, „in deze tijd van specialisatie moet je alles kunnen". Hoewel de torenbouw dit deel van het produktieproces niet veel goedkoper maakt, was een aantal nevenfactoren voor de directie echter van groot be lang. In de eerste plaats een enigszins arbeidsbesparende factor: in Arne muiden waren zes man nodig, in de toren slechts twee. Bovendien was het in de oude fabriek onaangenaam en ongezond werken, zodat er moeilijk personeel voor aan te trekken was. In de oude fabriek bestond voorts het gevaar, dat er wel eens verkeerd ge mengd werd, terwijl men het proces nu veel beter in de hand heeft. De belangrijkste factor is de veel snel lere verwerking: dit mengproces ge beurt thans .verticaal" en voor het grootste deel mechanisch. In deze Vïtrite-toren gebeurt min of meer hetzelfde als in een graan silo. Gebroken flessen worden aan- Omdat een dergelijk hoog torenge bouw het silhouet van Middelburg zou kunnen verstoren eiste de bouw er van uitgebreid overleg met de schoonheidscommissie, waarmee de directie in goede harmonie de bespre kingen gevoerd heeft. Vier architec ten hebben hun medewerking ver leend om de vorm van de toren zo aanvaardbaar mogelijk te maken. Vermelden wij in dit verband nog, dat rondom de nieuwbouw een strook groen is aangeplant. In een steeds groeiend gespe cialiseerd bedrijf zoals de Vitrite- Fabriek bleek het noodzakelijk om de produktie-aparatuur zelf te ont wikkelen. Met courant verkrijgbare machines bleek het namelijk niet mogelijk zonder kostbare ingrepen de vereiste prestaties te bereiken. De Middelburgse onderneming heeft daarom een ontwikkelingsbu reau, waar nieuwe produktiemachi- nes uitgedokterd worden. In een machinefabriek, waar tachtig vak lieden tewerkgesteld zijn, wordt deze aparatunr vervaardigd. Voorts is aan de Vitrite-Fabriek een bedrijfsschool verbonden, waarin jon ge vaklieden, gewoonlijk afkomstig van de beide Walcherse lagere tech nische scholen, een gespecialiseerde opleiding ontvangen. Collecte reuma De door de leden der jeugdclubs der C. J.V., en onder leiding van de heren D. Huibregtse en L. de Kam georganiseer de collecte en bate van het reumafonds heeft te Westkapelle het mooie bedrag van 244,opgebracht. Bondsvoorzitter op bijeenkomst Oostburg: A.O.W. moet vóór 1 januari '65 omhoog Streng incognito is prins Rai nier III (40), vorst van Monaco, donderdagavond in Vlissingen gearriveerd om daar zijn nieuwe jacht „Albecaro II" op te halen, dat vanaf 21 december vorig jaar in de Vlissingse binnenha ven ligt. Dit fraaie, bij scheeps bouwer H. M. Kerstholt te Gro ningen gebouwde jacht, heeft overwinterd in Vlissingen. Als het goed weer is zal de „Albe caro II" met aan boord de prins, zondag a.s. zee kiezen voor de reis naar Lissabon. Daar zal prinses Gracia aan boord komen evenals haar moeder, mevrouw Kelly, die uit Germantown (Pennsylvania) is overgekomen. Daarna zal de glanzendwitte „Albecaro II" doorvaren naar het kleine vorstendom Monaco. Vliegende vaart In vliegende vaart schoot van <lc veerboot „Prinses Irene"' van de pro vinciale Stoombootdiensten in Zee land, die tegen kwart voor zes iets over tijd uit Breskens in Vlissin gen arriveerde, een grijze limousine met een rood op wit nummer C D-67 Vlak er achter reed een groene mili taire auto. Beide auto's draaiden snel de ingang van het marineterrein aan de binnenhaven binnen. Uit de limou sine stapten vlak bij de „Albecaro II" prins Rainier, graaf d'Ailieres, ge zant van Monaco in Brussel, alsmede de heer A. Laupheimer uit Lissabon, wiens echtgenote goed bevriend is met prinses Gracia. Bij het prinselijk jacht werd de Monegaskische vorst verwelkomd door onder meer zijn vriend Alfred Henry Heineken (40) directeur van Heineken's bierbrouwe rij Mij. N.V., die donderdag al voor eèn welkomstgroet had gezorgd aan boord van het jacht: een boeket met de woorden „Welcome on board Freddy". Goedkeurend Nog op de wal maakte kapitein Ive Caruso zijn opwachting bij de prins, die gekleed in zijn gebruikelijke don- kergrijze loden overjas met donker pak, uit de CD-wagen van graaf d'Ailieres was gestapt. Met brede armzwaaien wees kapitein Caruso op het blinkende schip, dat door verschillende mannen gereed wordt gemaakt voor de zeereis. Goed keurend knikte prins Rainier, daarna stapte hij de deur van de salon bin nen. Kort erna kwam hij er met de kapitein aan de andere kant weer uit. Va een vluchtige rondblik over het oordek verdween hij in het schip. In hotel Vaar verluidt zou hij de avond en jacht doorbrengen in een hotel in Rotterdam. Het is duidelijk, dat de prins niet te lang wil wachten met de terugtocht naar de toekomstige thuis haven van zijn nieuwe jacht, dat 20 december vorig jaar een proeftocht maakte van de werf in Delfzijl naar Vlissingen. Het jacht, dat een water verplaatsing heeft van 283 ton, heeft ruim 2 miljoen gekost en is van de modernste snufjes voorzien. In zijn winterhaven op het marinecomplex in Vlissingen, goed bewaakt door de in Vlissingen thuishorende marinesche pen, werd het jacht onderhouden door vier man van de bemanning. Vorige week donderdag arriveerden met de laatste trein tegen half één in Vlis singen zes man bemanning met meer dan tien koffers. Vanaf dat moment begon het gereedmaken van het ma jestueuze jacht: proviandering en aanvoer van technisch materiaal. Prins Rainier It van Monaco is donderdagavond in Vlissingen te- ruggékomen om zijn jacht „Albe caro II" te halen, dat. wordt lelaar gemaakt voor de terugreis. „Even poseren" lijkt kapitein Caruso te zeggen tegen prins Rainier (ge heel rechts). Links de wagen van graaf d'Ailieres, gezant van Mo naco in Brussel, die met de prins uit Brussel meereed, nadat deze woensdagavond met het vliegtuig uit Nice was gekomen. Verder op de foto van links naar rechts graaf d'Ailieres, de heer Heineken en een bemanningslid van de „Al becaro". (Foto P.Z.C.f Het weer met noordenwind is op het moment gunstig voor de te rugtocht. Graaf d'Ailieres is op twee zondagen de „Albecaro II" komen in specteren vanuit Brussel. De eerste maal kon h(j het marinecomplex zelfs niet vinden: een personeelslid van de P.S.D. reed toen even met hem mee om het te wijzen, welk ge baar de gezant bijzonder op prijs bleek te stellen. Maar vrydag ging het P.S.D.-reisje van prins Rainier zó incognito, dat zelfs de bemanning van do „Prinses Irene" het kleine gezelschap niet op merkte. Ook kapitein A. van Lamme ren (48) uit Souburg wist er niets van: „Hé, dat 's aardig. Nee, we heb ben de prins niet gezien". De drie grote landelijke bonden van bejaarden in Nederland gaan op 9 mei aanstaande een demonstratief congres houden, waarop zal worden gepleit voor het optrekken van de al gemene ouderdomswet tot een verant- oord sociaal minimum. Voorts zal daar worden gewezen op de noodzaak, de A.O.W. eerder te verhogen dan op 1 januari 1965, zoals in de bedoeling ligt. Dit zei de hoogbejaarde heer den Dekker (82), landelijk voorzitter de algemene bond van bejaarden donderdagmiddag in het Ledeltheater te Oostburg, waar ruim 350 Zeeuwse bejaarden hoofdzakelijk uit West- Zeeuwsch-Vlaanderen aanwezig wa ren voor een propagandabijeenkomst. De heer Den Dekker zei, dat de ge dachte die men in 1957 in het hoofd had, om met de instelling van de A.O.W. een sociaal minimum te berei ken, op een totale mislukking is uitge lopen. Nog duizenden mensen in Ne derland moeten leven van alleen de A.O.W. en met name in Amsterdam kan 70 van de A.O.W.-trekkenden niet buiten steun van de dienst voor sociale zaken. Spreker noemde dit een onverteerbare zaak voor de algemene bond van bejaarden. Zijns inziens wordt momenteel al leen maar rekening gehouden met hen, die nog actief bij het produk tieproces zijn betrokken. „Maar ook wij hebben recht op een uitke ring, die een onbezorgde oude dag waarborgt", aldus de 82-jarige bondsvoorzitter. Hij constateerde, dat de gemeentelijke overheden over het algemeen de moeilijkhe den beter begrijpen dan de rijks overheid, die steeds is achtergeble ven. Tevoren was het grote gezelschap welkom geheten door de heer F. Leen- houts uit Souburg, voorzitter van het rayon Zeeland en lid van het hoofd bestuur. Hij noemde het verheugend, dat de bejaarden met hun begrippen naar elkaar toegroeien en steeds meer een eenheid gaan vormen. Als bewijs daarvan noemde hij de groei van het rayon Zeeland met 500 leden in 1963. Aan het begin van de bijeenkomst werd nog een kort woord gesproken door wethouder D. Geuze, namens de gemeente Oostburg, de heer P. Roo- kes, namens de afdeling West- Zeeuwsch-Vlaanderen, de heer F. van de Bos, voorziter van de ontvangende afdeling Oostburg cn door dc heer F. Goedbloed, namens de afdeling Vlis singen. De muzikale omlijsting van de bijeen komst werd op uitstekende wijze ver zorgd door Jasper Antonisse en zijn medewerkers en door de Belgische humorist „Modeste". OLIFANT VOOR MENEER Is 't een oude of jonge Olifant-borrel? Dat is 'n kwestie van smaak, maar in beide gevallen geniet U van 'n echte Schiedamse. Wees gezellig en pak 'n OLIFANTJE... Proost! AANHOUDEND KOUD WEER Veel bewolking met plaatselijk regen, in het noorden mogelyk vermengd mei. wat natte sneeuw. Matige tot v-ij krachtige, in het Waddengebied tijdelijk krachtige noordoostelijke wind. Aanhoudend koud ZON EN MAAN

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1964 | | pagina 2