CARAVELLES VOOR CHINEZEN?
Londen probeert de positie van
monetair centrum te herwinnen
VAN
HETZELFDE
TERLENKA
NÓG
'NPAK
Nu alles koek en ei is met Parijs en Peking
Peking géinteresseerd
in niet-Russische
vliegtuigen
Engeland vóór een
conferentie over
Cambodja
Geef uw soep de volle kracht van
sappig, mager rundvlees: met Liebig!
Oog sinds 1%2
sterker gericht
op vasteland
J 'd
wees mooi in de lente met
OLIFANT
Oude en
jonge jenever
DONDERDAG 26 MAART 1964
PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT
(Van onze luchtvaartmedewerker)
De Franse vliegtuigindustrie
Iaat er geen gras over groeien.
Nu de nieuwe politiek van zijn
president heeft geleid tot de er
kenning door Frankrijk van
communistisch China, hoopt zij
daar munt uit te slaan in de
vorm van een aantal export
orders voor vliegtuigen en on
derdelen. Onderhandelingen
hierover zijn al gaande en er is
sprake van dat de Chinezen
voor hun luchtverkeerslijnen
een tiental Cara velles willen
kopen. Ook is er sprake van dat
de Air France vergunning zal
krijgen voor het onderhouden
van een of meer geregelde dien
sten naar China, onder meer
naar de hoofdstad Peking.
Het is begrijpelijk dat de Fransen
deze mogelijkheden proberen uit te
builen. Hun vliegtuigindustrie heeft
de laatste jaren op de buitenlandse
markt geregeld goede zaken gedaan
cn de Franse export van vliegtuigen
en onderdelen heeft de Engelse al
overtroffen. De Caravelle is niet hun
enige kanspaard: ook op het gebied
van lichte vliegtuigen, straaljagers er
helikopters hebben zü de laatste ja
ren grote successen geboekt.
Nog kort geleden plaatste onze eigen
Koninklijke Landmacht in Frankrijk
een bestelling voor 21 Alouette
III helikopters, die in een later
dium nog wel kan uitlopen tot het
dubbele van dit aantal. Tientallen
landen uit alle werelddelen kochten
de laatste jaren Franse vliegtuigen
en de exportcijfers van Frankrijks
vliegtuigindustrie geven dan ook alle
redenen tot tevredenheid.
Maar desondanks is het goed koop
manschap om ook alle verdere kan
sen die zich mochten voordoen te be
nutten. En China is zo'n kans. Zeker
wat verkeersvliegtuigen betreft. Com
munistisch China kent een staats-
vliegbedrijf, dat wordt aangeduid met
de naam Minhaiduy. Dit bedrijf werd
in 1952 opgezet met Russische hulp,
maar twee jaar later werd die reeds
teruggetrokken en werd het een vol
ledig Chinees bedrijf. Minhaiduy ex
ploiteert een uitgebreid net van bin
nenlandse Lichtdiensten, alsmede en
kele buitenlandse diensten naar Mo-
golië. Birma. Vietnam en Noord-
Korea.
Evenals de Russische Acroflot is
Minhaiduy geen luchtvaartmaat
schappij zoals wij die kennen. Winst
maken of zelfs maar financieel de ba
lans in evenwicht houden is van min
der belang dan het dienen van aller
lei politieke, strategische en nationale
doeleinden. Ook omvat dit vliegbe
drijf eigen vliegscholen, luchttaxi
diensten. landbouwsproei- en bos-
brandbestrijdingseenheden en ambu-
lanccvliegdicnsten. Kortom: alle ci
viele vliegacliviteit is in dit ënc be
drijf samengebracht.
Maar er waren inmiddels protesten
gekomen tegen de verkoop van En
gelse vliegtuigen aan de Chinese
communisten, onder meer uit de
Verenigde Staten. Want ondanks het
feit dat de Britten de verzekering ga
ven dat deze vliegtuigen geen stra
tegisch belangrijke apparatuur of
onderdelen bevatten was men er in
de States maar allesbehalve gerust
op. In hoeverre dit van invloed is ge
weest op de verkoop van de Britan
nia's staat niet vast, maar een feit
is dat deze order niet doorging.
Straalvliegtuigen
Misschien kwam dat ook omdat de
Chinezen uiteindelijk liever straal
vliegtuigen hadden, want op een ge
geven moment gingen zij de Engel
sen polsen over de levering van een
vijftiental Cornets. Voor de Britse in
dustrie zou dat natuurlijk een pracht-
order zijn geweest, maar ook nu ble
ven de protesten tegen een eventuele
verkoop van deze vliegtuigen aan de
Chinezen niet uit. Onder meer wees
men er op dat de Comet is uitgerust
met Avon-motoren. die ook in enkele
typen Engelse militaire straalvlieg
tuigen (o.a. de Hunter en de Sea
Vixen) worden gebruikt. Hoe dan
ook, de Comel-order ging tenslotte
niet door en de Chinezen kregen
(nog) geen straalvliegtuigen.
Maar nu is China plotseling koek
en ei met het Frankrijk van generaal
Charles de Gaulle. Frankrijk dat met
zijn Caravelle een prachtig en bij
het publiek zeer geliefd straalvlieg
tuig op de markt brengt. Een vlieg
tuig waarvan door meer dan twintig
luchtvaartmaatschappijen al 175
De succesvolle Franse Caravelle
vliegt al bij meer dan twintig lucht
vaartmaatschappijen
President Johnson
niet „te koop'
archipel by Nieuw-Gulneu hebben
hun nlan om president Johnson
van ue Verenigde Staten te „ko
pen" opgegeven en zich weer aan
het wettige, Australische gezag
onderworpen.
De eilandbewoners hadden de laat
ste tijd een anti-Australische hou
ding aangenomen, nadat hun toe
stemming geweigerd was voor
president Johnson te stemmen bij
de verkiezingen voor het huis van
afgevaardigden, die op 18 maart
eindigden. Ze weigerden onder
meer, nog langer belasting te be
talen. Op een groot schoolbord in
een dorp werd gekalkt: „De
Australiërs kunnen ons niet voor
schrijven, op wie wij moeten stem
men. Wij willen stemmen voor de
Amerikaanse president omdat
Amerikanen goede mensen zijn
weg met de Australiërs". De ei
landbewoners beweerden ook. dat
op een nacht een geheimzinnig
vliegtuig boven het eiland was
verschenen met goederen die prer
sident Johnson onder hen zou Ui
ten verdelen, maar dat het toestel
door de Australiërs sv.-is gestolen.
De districtsbestuurder. Healy.
meldde maandag dat hij een ge
sprek had gevoerd met de leider
van de Johnsonvereerders. d:e 20-
jarige Bos Mail ik. Deze had toe
gegeven gedwaald te hebben en
hem 440 Australische pond (onge
veer 3500 gulden) overgedragen
waarmee hij president Johnson
had wil!e.n kopen". Dit geld was
oorspronkelijk bestemd geweest
voor de belastingen.
stuks werden gekocht. Een vliegtuig
dat ook de Chinezen graag voor hun
luchtlijnen willen hebben. Maar ook
nu zal er wel weer van enkele zijden
op worden gewezen dat men de ver
koop van dit vliegtuig aan de Chine
zen minder prettig vindt, want ook
de Caravelle heeft Avon-motoren.
De nieuwe Super-uitvoering, waar
van nu de eerste toestellen van
produktielijn komen voor de Fin
se luchtvaartmaatschappij Finnair,
heeft zelfs Amerikaanse motoren en
de Yanks zouden die beslist niet
graag achter het Chinese bamboegor
dijn zien verdwijnen. Maar de Fran
sen onder De Gaulle zijn niet erg ge
neigd om toe te geven aan buiten
landse (lees: Amerikaanse) druk en
geven er doorgaans de voorkeur aan
om zelf uit te maken wat zij wel en
zij niet doen. In tegenstelling tot de
Engelsen zullen zij dus veel meer ge
neigd zijn om ondanks alles toch te
verkopen.
Trouwens, de verleiding is voor de
Fransen wel erg groot. Er is immers
een grote kans dat zij ook voor an
dere vliegtuigtypen, met name hun
Alouette helikopters, no, flinke or
ders van de Chinezen kunnen krijgen
nu de Russische bevoorrading metneefse conferentie van 1954 die een
vliegtuigen vrijwel tot stilstand is ge-1 de maakte aan de oorlog in de toen-
Groot-Brittannië wil samen met de
Sowjet-Unie er by Cambod ja, Thailand,
de Verenigde Staten en Zuid-Vietnam
op aandringen, zo spoedig mogelijk de
vier-partijenonderhandelingeii te begin
nen als voorgesteld door prins Sïhanoek,
het Cambodjaanse staatshoofd.
In een dinsdag gepubliceerde nota aan
de Sowjet-Unie zegt de Britse regering,
dat zij met veel heil ziet in het beleggen
van een internationale conferentie over
Cambodja zonder dat daartoe de nodige
voorbereidingen zijn getroffen. (Groot-
Brittannië en de Sowjet-Unie traden ge
komen. Er is dus van hun standpunt
gezien alles voor te zeggen om met
de Chinese communisten tot een ak
koord te komen. Of anderen dat al of
niet aangenaam vinden kan hen
der schelen.
Verouderd
Alléén Liebig tabletten zijn bereid uit sappig,
mager rundvlees van AA kwaliteit - volgens het
originele Liebig recept. Voor een heerlijke,
goudgele vleesbouillon. Vol en krachtig, met
peterselie en 9 andere geurige zomerkruiden.
Tractcer uw gezin op extra krachtige soep:
er een paar in huis! 35 ct per dubbel tablet
tijdelijk 2 dubbeltabletten van CWvoor 62 cent
malige Franse Indo-Chinastaten Viet
nam, Laos en Cambodja). De Britse re
gering acht het tot stand brengen van
voornoemde vier-partijenonderhandelin-
gen de nuttigste bijdrage die de twee
voorzitters van de Geneefse conferentie
momenteel kunnen leveren tot een ver
mindering van de spanning in het be
trokken gebied en de voorbereiding van
een internationale conferentie.
Nieuwe verdediger
voor Ruby
Hubert Winston Smith, hoogleraar in
de rechtswetenschappen aan de uni
versiteit van Texas, heeft zich op ver
zoek van de familie van Jack Ruby
bereid verklaard zich te belasten met
diens verdediging in hoger beroep, als
opvolger van Percy Foreman die zich
conflict met de familie Ruby
heeft teruggetrokken.
De nieuwe verdediger zal geen hono
rarium verlangen voor zijn werk
zaamheden ten behoeve van Jack
Ruby, die kortgeleden ter dood weid
veroordeeld wegens het doodschieten
van de van moord op president Ken
nedy verdachte Lee Harvey Oswald.
K.L.M. verkocht
laatste Constellation
De K.L.M. heeft de voormalige Ph-LDT
„Tilburg", een Lockheed constellation
L-749, verkocht aan Captain Don Gil-
berlson, in Fairbanks, Alaska.
Deze tot vrachtvliegtuig omgebouwde
„Connie" is de laatste van dit type, die
de K.L.M. nog voor verkoop beschik
baar had.
Medio april zal het vliegtuig naar Alas
ka worden overgevlogen om aan de nieu-
e eigenaar te worden overgedragen.
En geen wonder:niemand wil gekreu
keld achterblijven bij correcte collega's.
Terlenka kostuums staan borg voor
góed-staan heel de dag. Sterk, kreuk-
herstellend en plooihoudend. Dat eist
u. Dat gééft u:
IN VELE PRIJSKLASSEN
Het is alléén Terlenka met het Terlenka etiket,
want alléén de artikelen die A.K.U. goedkeurt
verkrijgen het merk Terlenka. Artikelen die niet
aan de A.K.U.-eisen voldoen zullen veelal onder
een soortnaam zoals polyester in de handel
komen.
GEKONTROLEERD
PUBLIKATIE VAN A.K.U., ARNHEM
Bestrijding van de
hondsdolheid kostte
ruim 3 miljoen
De bestryding van de hondsdolheid,
waarvan de eerste gevallen zich in de
tweede helft van 1962 in Nederland voor
deden, heeft meer dan drie miljoen gul
den gekost. Dit blijkt uit de memorie
van toelichting, die de minister van land
bouw, (mr. B. VV. Biesheuvel, aan de
Tweede Kamer zond bij de wetsvoorstel
tot wijziging van de begroting van zijn
departement over het jaar 1963.
De grootscheepse inenting van huisdie
ren, waartoe in. 1963 werd overgegaan,
leidde tot de aankoop van vaccin, ver
goeding aan gemeenten voor het afstaan
van lokaliteiten en het uitkeren van ho
noraria aan dierenartsen. Een klein deel
van de kosten kom ten laste van de be
groting '62 worden gebracht. T overgrote
deel van de 3 miljoen gulden komt ten
laste van de post bestrijding veeziekten
van de begroting van het afgelopen
jaar. Tegenover de hogere uitgaven
staat een ontvangen bedrag van f 480.000
voor ontvangen legesgelden voo- -"n-
tingsverklaringen tegen hondsdolheid.
Advertentie
Maar naar onze begrippen gaat het
er allemaal erg primitief toe. Het
overgrote deel van de gebruikte
vliegtuigen is zwaar verouderd en
bestaat uit t.weemotorlge Russische
Ilyushin 11,-12 en IL-14 vliegtuigen
van Russisch en Tsjechisch fabrikaat,
Omdat een vliegbedrijf daar veel
meer een openbaar nutsbedrijf is dan
een onderneming voor snel en com
fortabel reizen zijn de vliegtuigen vol
gens westerse opvattingen bepaald
armetierig ingericht, maar voc 1
soort luchtvervoer als in China
komt is dat geen bezwaar
Natuurlijk wisten de Chinezen al
lang dat hun luchtvloot allesbehal
ve modern is en dat daar nodig
iets aan gedaan moest worden. Uit
dc Sowjet-Unie hadden zy voor ditI
doel al een aantal viermotorige Il
yushin IL-18 schroefturbinevliegtui-
gen gekregen. Dit is een fraai af-j
gewerkt, modern toestel, enigszins
te vergelijken met de Bristol Bri
tannia. maar dc Chinezen waren
er niet weg van. Misschien komt
het ook door de minder vriend
schappelijke verhouding tussen
Russen en Chinezen, maar de IL-
18's werden op een gegeven mo
ment naar Rusland teruggestuurd
en andere moderne Russische vlieg
tuigen kregen de Chinezen niet of
\v ildcn zij wellicht niet eens heb-1
ben.
Toen staken de Chinezen, nu on
geveer anderhalf jaar geleden, hun
voelhorens naar elders uit. Naar En
geland. De in de westerse landen zo
populaire Vickers Viscount leek hen
wel wat en bovendien had dc Britse
B.O.AC. een veertiental Britannia's
ongebruikt aan de kant stgan die zij
voor een zacht prijsje wel van de
hand wilde doen Dus toog er een
Chinese delegatie naar Engeland om
eens te kijken of daar zaken gedaan
konden worden. Gedeeltelijk was dat
het geval, want zij plaatste een be
stelling voor zes Viscounts, die inmid
dels werden afgeleverd. Met de
Britannia's ging het minder vlot, hoe
wel de Chinezen er aanvankelijk
erg in geïnteresseerd waren en de
B A.C. wel bereid was om ze aan
hen te verkopen. Enkele Chinese vlie
gers maakten er zelfs proefvluchten
mee.
De „City" opnieuw een begrip
In de komende vijf jaar zal uitge
maakt worden of de Londense City
opnieuw een wereldcentrum van de
geldhandel zal zijn. Wint de Britse
hoofdstad in deze periode zijn po
sitie van vóór de tweede wereld
oorlog niet terug, dan is de kans
erop wel definitief verkeken. Dan
hebben de landen op het Continent
hun eigen financiële centra zo
sterk gemaakt, dat Londen er niet
meer aan te pus komt.
Dal het zover moest komen is
eigenlijk een vertraagd gevolg van de
oorlog. In de jaren 1940-1945 werd
veel van Londcns geld- en goederen
handel naar Amerika verlegd. De
City beschouwde het toen als zijn
voornaamste taak het stcrling-gebied
te mobiliseren tot een maclitig oor-
'ogswapen
De kans om tot de oude positie te
rug te keren, kwam pas een jaar of
drie geleden door de geleidelijke ver
zachting van de tot dan toe stringent
gebleven controlemaatregelen op hel
internationale geldverkeer. De ge
dachte van vrije convertibiliteit van
alle valuta's ter wereld, gepaard aan
een vermindering van economische
gebondenheid gaf de City zijn eerste
injectie. De Amerikaanse maatregel
om het buitenlanders moeilijker te
maken in New York leningen op te
nemen gaf Londen vorig jaar weer
alle kansen in handen.
De moeilijkheid is alleen, dat de
City niet best voor de nieuwe moge
lijkheden is toegerust. Hij is nog al
tijd in de eerste plaats georiënteerd
op het Gemenebest en dan nog op
de blanke naties in dat Gemenebest
Jaren van beperkingen op het geld
verkeer, die vaak niet van toepassing
waren op Gemenebestlanden, hebben
Londen er toe gebracht vooral zaken
te doen met landen buiten Europa
Eerst toen in 1962 onderhandelingen
begonnen over Engelands mogelijke
toetreding tot het Europa van de Zes.
richtten de ogen in de City zich naar
het vasteland. Dat Engeland met tot
de E.E.G. werd toegelaten was een
zware slag. Maar van de onderhan
del ingsperiode bleef tenminste iets
hangen: de City had Europa opnieuw
ontdekt.
Dc jongste ontwikkeling is niet
vergemakkelijkt door de ouderwet
se manier van doen in de City.
Eerbied voor traditie is prachtig,
maar heel wat financiële deskundi
gen in Londen voelen dat teveel
traditie en historische hokus-pokus
de City voor vreemdelingen onaan
trekkelijk maken. Sommige instel
lingen, kleinere goederenbeurzen
die eigenlijk al lang niets meer te
doen hebben, blijven toch in wer
king omdat de traditie dat nu een
maal wil.
Zo zijn er bijvoorbeeld nog altijd
een stuk of twaalf bankinstellingen j
die geld geven voor buitenlandse wis
sels. Dat was vroeger een werk-j
terrein voor experts; niet zelden
moesten hier grote risico's worden
genomen. Deskundigheid en ervaring!
hebben hun zin verloren, sinds schat
kistbiljetten gemeengoed zijn gewor
den. De geldmarkt „koopt" geld uit
het grote overschot van de handels
banken en „verkoopt" het weer aan
de regering. Dit is een zo gevaarloos
gebeuren, dat er geen speciale bank
voor nodig is om deze service te ver
lenen.
Centraal in de City staat de Bank
of England, een centrale bank als
centrale banken elders zijn: de bank
van de andere banken; hij behandelt
de nationale schuld, geeft geld uit.
regelt het kapitaalverkeer met het
buitenland en stelt de koersen vast.
De bank is genationaliseerd maar
probeert zoveel mogelijk onafhanke
lijk van het ministerie van financiën
te werken.
Vestigingen op vasteland
In weerwil van alle conservatisme
zijn er toch tekenen van een nieuwe
lente. Valutabanken denken erover in
Europa, bijvoorbeeld in Zwitserland
n Wettewinkel
Prins Bernhard en
prinses
terug uit New York
Na een bezoek van 10 dagen aan de V.S.
zyn prins Bernhard en prinses Beatrix
woensdagochtend om kwart voor acht
per K.L.M. uit New York teruggekeerd
op Schiphol. De laatste drie dagen van
hun bezoek besteedden zy aan de Bilder-
bergconferentie in Williamsburg i\irgi-
nia). De prinses woonde de zittingen ;-U
toehoorster bij. Te midden van bijna 100
vooraanstaande figuren uit de gehele
wereld was zy op de conferentie de enige
vrouwelijke aanwezige.
Op de terugweg naar paleis Soestdijk
per auto kwamen de prins en zijn oud
ste dochter een andere hofauto tegen.
waarin prinses Irene was gezeten Dc
laatste vertrok namelijk om 9 uur met
het lijnvliegtuig van de K L.M van
Schiphol naar Parijs voor een kort be
zoek aan haar aanstaande schoonfami-l
lie. Nog deze week wordt de prinses!
in Nederland terugverwacht
Don Carlos zal, indien hij zich vrij kan,
maken, met de prinses meekomen en
de paasdagen op paleis Soestdijk door
brengen, meldt het A.N.P
Regeringscrisis in
Oostenrijk is
opgelost
In Oostenrijk zijn dinsdag de volkspartij
en de socialistische partij het een- ge
worden over de vorming \an een nieuwe
coalitieregering onder leiding van dr.
Josef Klaus, die dr. Alfons Gorbaeh als
kanselier zal opvolgen.
De regeringscrisis heeft een maand ge-'
duurd. Men verschilde van mening over
de kwestie Habsburg. Dr. Otto Hafcs-|
brief aan de volkspartij bereid verklaard
niet voor de volgende algemene verkie
zingen in 1966 naar Oostenrijk te-
rug te keren, zulks om een oplossing van
de regeringscrisis te bevorderen.
Oostduitser zwom
naar de vrijheid
Een 28-Jange Oostduitser, Gün-
tner Mailakn, is dinsdag in de
Straat van Messina van het Oost-
duitse toeristenschip „Volken-
Ireundschaft" in zee gesprongen.
De jongeman werd door vissers
uit zee opgepikt en aan de politie
van Reggio Calabria overgedra
gen Mailakn vertelde de politie
Jat hij in Ocet-Beriijn woont en
zijn moeder in West-Eerlijn. Hij
had besloten haar liever door een
sprong in zee te bereiken dan te
trachten over de Beriijnse muur
te vluchten.
Mailakn werd nog door de politie
vastgehouden hangende een onder
zoek en een beslissing over zijn
aanvrage voor politiek asiel.
De Gaulle terug
in Parijs
Dinsdag U president de Gaulle van
Frank r.jk in Parijs teruggekeerd van
zijn reis van negen «lagen naar Mexico
en Frans Wost-Indië.
Op liet vliegveld Orly werd «1e president
verwelkomd door premier Pompidou en
leden van zijn kabinet.
Generaal de Gaulle, die nog zijn tropen-
uniform droes, zag er zeer monter uit
en bruingebrand.
Uit de omgeving van de president wordt
vernomen dat generaal de Gaulle uiterst
voldaan is over zijn reis.
Advertentie)
en de Bondsrepubliek, bijkantoren te
openen. Makelaar in effecten voelen
er voor filialen van de Londense beurs
te vestigen op het vasteland.
In 1963 heeft de City een grote toe
vloed van geld te verwerken gekre
gen. buitenlands zowel als binnen
lands. dat op zoek was naar aande
len en obligaties Om enige orde te
brengen in de veel te grote vraag
heeft men inschrijvingen georgani
seerd. Ook is men bezig zich aan te
passen aan het giro-systeem zoals dal
op het Continent bestaat.
De grootste nieuwigheid was echter
de aanvaarding van het Eurodollar-
systeem. Dit stelsel ontstond in 1957
toen er in Amerika (met lage rente
voet) een surplus aan geld ontstond
en in Europa (waar de rente hoog)
lag) een schaarste aan geld was
Amerikaanse banken ontdekten dat
zij hun dollars voor korte looptijden
tegen hoge rente in Europa konden
uitzetten, waarna zij hun geld ook
weer in dollars terugkregen. De
Euro-dollarmarkt was hierom zo,
nieuw aangezien banken voor het
eerste deposito's opnamen en leningen
accepteerden in een andere valuta!
dan die van het eigen land. Er ont
stond een systeem van rente-tarieven
dat onafhankelijk was van de natio
nale rentevoet
Het was in Londen, dat dit stel
sel werd uitgevonden. De Britse
monetaire autoriteiten hadden het
de kop in kunnen drukken Dal de
den zij niet. Zij moedigden het aan.
Nu heeft de markt in deze valuta
een volume van 4 miljard dollar en
het ziet er niet naar uit dat de C'itj
hem nog kwijt zal raken.
Al Ie laat
f Advert entte)
Hoewel de zaken dus vooruit gaan!
en Amerikanen niet alleen geld uit-l
zetten in Europa maar er ook lenin-j
Maar vorig jaar was in ieder ge-
gen opnemen, vraagt de City zich1
toch af, of men er niet te Iaat is
Kapitaalmarkten op het vasteland
kunnen niet uitblijven,
val bemoedigend. Toen dc- Amen- j
kaanse markt praktisch dichtsloeg, j
kwam er een recordaantal buiten- j
landse leners naar Londen: Oosten-)
rijkers, Italianen, Denen en Noren.
Weliswaar is er al competitie met
Zurich. Frankfurt. Parijs en Milaan.
Maar de City heeft flair en ervaring1
in overvloed, verworven in eeuwen
van geldhandel Dat schept zo re
deneert men er opnieuw vertrou
wen en zal dat altijd blijven doen.
ercoor filialen van de Londense beurs
te vestigen op het vasteland.
"Schiedammers van
klasse, borrels van
formaat".
J. MELCHERS Wz.
SCHIEDA