CARAVELLES VOOR CHINEZEN? Londen probeert de positie van monetair centrum te herwinnen VAN HETZELFDE TERLENKA NÓG 'NPAK Nu alles koek en ei is met Parijs en Peking Peking géinteresseerd in niet-Russische vliegtuigen Engeland vóór een conferentie over Cambodja Geef uw soep de volle kracht van sappig, mager rundvlees: met Liebig! Oog sinds 1%2 sterker gericht op vasteland J 'd wees mooi in de lente met OLIFANT Oude en jonge jenever DONDERDAG 26 MAART 1964 PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT (Van onze luchtvaartmedewerker) De Franse vliegtuigindustrie Iaat er geen gras over groeien. Nu de nieuwe politiek van zijn president heeft geleid tot de er kenning door Frankrijk van communistisch China, hoopt zij daar munt uit te slaan in de vorm van een aantal export orders voor vliegtuigen en on derdelen. Onderhandelingen hierover zijn al gaande en er is sprake van dat de Chinezen voor hun luchtverkeerslijnen een tiental Cara velles willen kopen. Ook is er sprake van dat de Air France vergunning zal krijgen voor het onderhouden van een of meer geregelde dien sten naar China, onder meer naar de hoofdstad Peking. Het is begrijpelijk dat de Fransen deze mogelijkheden proberen uit te builen. Hun vliegtuigindustrie heeft de laatste jaren op de buitenlandse markt geregeld goede zaken gedaan cn de Franse export van vliegtuigen en onderdelen heeft de Engelse al overtroffen. De Caravelle is niet hun enige kanspaard: ook op het gebied van lichte vliegtuigen, straaljagers er helikopters hebben zü de laatste ja ren grote successen geboekt. Nog kort geleden plaatste onze eigen Koninklijke Landmacht in Frankrijk een bestelling voor 21 Alouette III helikopters, die in een later dium nog wel kan uitlopen tot het dubbele van dit aantal. Tientallen landen uit alle werelddelen kochten de laatste jaren Franse vliegtuigen en de exportcijfers van Frankrijks vliegtuigindustrie geven dan ook alle redenen tot tevredenheid. Maar desondanks is het goed koop manschap om ook alle verdere kan sen die zich mochten voordoen te be nutten. En China is zo'n kans. Zeker wat verkeersvliegtuigen betreft. Com munistisch China kent een staats- vliegbedrijf, dat wordt aangeduid met de naam Minhaiduy. Dit bedrijf werd in 1952 opgezet met Russische hulp, maar twee jaar later werd die reeds teruggetrokken en werd het een vol ledig Chinees bedrijf. Minhaiduy ex ploiteert een uitgebreid net van bin nenlandse Lichtdiensten, alsmede en kele buitenlandse diensten naar Mo- golië. Birma. Vietnam en Noord- Korea. Evenals de Russische Acroflot is Minhaiduy geen luchtvaartmaat schappij zoals wij die kennen. Winst maken of zelfs maar financieel de ba lans in evenwicht houden is van min der belang dan het dienen van aller lei politieke, strategische en nationale doeleinden. Ook omvat dit vliegbe drijf eigen vliegscholen, luchttaxi diensten. landbouwsproei- en bos- brandbestrijdingseenheden en ambu- lanccvliegdicnsten. Kortom: alle ci viele vliegacliviteit is in dit ënc be drijf samengebracht. Maar er waren inmiddels protesten gekomen tegen de verkoop van En gelse vliegtuigen aan de Chinese communisten, onder meer uit de Verenigde Staten. Want ondanks het feit dat de Britten de verzekering ga ven dat deze vliegtuigen geen stra tegisch belangrijke apparatuur of onderdelen bevatten was men er in de States maar allesbehalve gerust op. In hoeverre dit van invloed is ge weest op de verkoop van de Britan nia's staat niet vast, maar een feit is dat deze order niet doorging. Straalvliegtuigen Misschien kwam dat ook omdat de Chinezen uiteindelijk liever straal vliegtuigen hadden, want op een ge geven moment gingen zij de Engel sen polsen over de levering van een vijftiental Cornets. Voor de Britse in dustrie zou dat natuurlijk een pracht- order zijn geweest, maar ook nu ble ven de protesten tegen een eventuele verkoop van deze vliegtuigen aan de Chinezen niet uit. Onder meer wees men er op dat de Comet is uitgerust met Avon-motoren. die ook in enkele typen Engelse militaire straalvlieg tuigen (o.a. de Hunter en de Sea Vixen) worden gebruikt. Hoe dan ook, de Comel-order ging tenslotte niet door en de Chinezen kregen (nog) geen straalvliegtuigen. Maar nu is China plotseling koek en ei met het Frankrijk van generaal Charles de Gaulle. Frankrijk dat met zijn Caravelle een prachtig en bij het publiek zeer geliefd straalvlieg tuig op de markt brengt. Een vlieg tuig waarvan door meer dan twintig luchtvaartmaatschappijen al 175 De succesvolle Franse Caravelle vliegt al bij meer dan twintig lucht vaartmaatschappijen President Johnson niet „te koop' archipel by Nieuw-Gulneu hebben hun nlan om president Johnson van ue Verenigde Staten te „ko pen" opgegeven en zich weer aan het wettige, Australische gezag onderworpen. De eilandbewoners hadden de laat ste tijd een anti-Australische hou ding aangenomen, nadat hun toe stemming geweigerd was voor president Johnson te stemmen bij de verkiezingen voor het huis van afgevaardigden, die op 18 maart eindigden. Ze weigerden onder meer, nog langer belasting te be talen. Op een groot schoolbord in een dorp werd gekalkt: „De Australiërs kunnen ons niet voor schrijven, op wie wij moeten stem men. Wij willen stemmen voor de Amerikaanse president omdat Amerikanen goede mensen zijn weg met de Australiërs". De ei landbewoners beweerden ook. dat op een nacht een geheimzinnig vliegtuig boven het eiland was verschenen met goederen die prer sident Johnson onder hen zou Ui ten verdelen, maar dat het toestel door de Australiërs sv.-is gestolen. De districtsbestuurder. Healy. meldde maandag dat hij een ge sprek had gevoerd met de leider van de Johnsonvereerders. d:e 20- jarige Bos Mail ik. Deze had toe gegeven gedwaald te hebben en hem 440 Australische pond (onge veer 3500 gulden) overgedragen waarmee hij president Johnson had wil!e.n kopen". Dit geld was oorspronkelijk bestemd geweest voor de belastingen. stuks werden gekocht. Een vliegtuig dat ook de Chinezen graag voor hun luchtlijnen willen hebben. Maar ook nu zal er wel weer van enkele zijden op worden gewezen dat men de ver koop van dit vliegtuig aan de Chine zen minder prettig vindt, want ook de Caravelle heeft Avon-motoren. De nieuwe Super-uitvoering, waar van nu de eerste toestellen van produktielijn komen voor de Fin se luchtvaartmaatschappij Finnair, heeft zelfs Amerikaanse motoren en de Yanks zouden die beslist niet graag achter het Chinese bamboegor dijn zien verdwijnen. Maar de Fran sen onder De Gaulle zijn niet erg ge neigd om toe te geven aan buiten landse (lees: Amerikaanse) druk en geven er doorgaans de voorkeur aan om zelf uit te maken wat zij wel en zij niet doen. In tegenstelling tot de Engelsen zullen zij dus veel meer ge neigd zijn om ondanks alles toch te verkopen. Trouwens, de verleiding is voor de Fransen wel erg groot. Er is immers een grote kans dat zij ook voor an dere vliegtuigtypen, met name hun Alouette helikopters, no, flinke or ders van de Chinezen kunnen krijgen nu de Russische bevoorrading metneefse conferentie van 1954 die een vliegtuigen vrijwel tot stilstand is ge-1 de maakte aan de oorlog in de toen- Groot-Brittannië wil samen met de Sowjet-Unie er by Cambod ja, Thailand, de Verenigde Staten en Zuid-Vietnam op aandringen, zo spoedig mogelijk de vier-partijenonderhandelingeii te begin nen als voorgesteld door prins Sïhanoek, het Cambodjaanse staatshoofd. In een dinsdag gepubliceerde nota aan de Sowjet-Unie zegt de Britse regering, dat zij met veel heil ziet in het beleggen van een internationale conferentie over Cambodja zonder dat daartoe de nodige voorbereidingen zijn getroffen. (Groot- Brittannië en de Sowjet-Unie traden ge komen. Er is dus van hun standpunt gezien alles voor te zeggen om met de Chinese communisten tot een ak koord te komen. Of anderen dat al of niet aangenaam vinden kan hen der schelen. Verouderd Alléén Liebig tabletten zijn bereid uit sappig, mager rundvlees van AA kwaliteit - volgens het originele Liebig recept. Voor een heerlijke, goudgele vleesbouillon. Vol en krachtig, met peterselie en 9 andere geurige zomerkruiden. Tractcer uw gezin op extra krachtige soep: er een paar in huis! 35 ct per dubbel tablet tijdelijk 2 dubbeltabletten van CWvoor 62 cent malige Franse Indo-Chinastaten Viet nam, Laos en Cambodja). De Britse re gering acht het tot stand brengen van voornoemde vier-partijenonderhandelin- gen de nuttigste bijdrage die de twee voorzitters van de Geneefse conferentie momenteel kunnen leveren tot een ver mindering van de spanning in het be trokken gebied en de voorbereiding van een internationale conferentie. Nieuwe verdediger voor Ruby Hubert Winston Smith, hoogleraar in de rechtswetenschappen aan de uni versiteit van Texas, heeft zich op ver zoek van de familie van Jack Ruby bereid verklaard zich te belasten met diens verdediging in hoger beroep, als opvolger van Percy Foreman die zich conflict met de familie Ruby heeft teruggetrokken. De nieuwe verdediger zal geen hono rarium verlangen voor zijn werk zaamheden ten behoeve van Jack Ruby, die kortgeleden ter dood weid veroordeeld wegens het doodschieten van de van moord op president Ken nedy verdachte Lee Harvey Oswald. K.L.M. verkocht laatste Constellation De K.L.M. heeft de voormalige Ph-LDT „Tilburg", een Lockheed constellation L-749, verkocht aan Captain Don Gil- berlson, in Fairbanks, Alaska. Deze tot vrachtvliegtuig omgebouwde „Connie" is de laatste van dit type, die de K.L.M. nog voor verkoop beschik baar had. Medio april zal het vliegtuig naar Alas ka worden overgevlogen om aan de nieu- e eigenaar te worden overgedragen. En geen wonder:niemand wil gekreu keld achterblijven bij correcte collega's. Terlenka kostuums staan borg voor góed-staan heel de dag. Sterk, kreuk- herstellend en plooihoudend. Dat eist u. Dat gééft u: IN VELE PRIJSKLASSEN Het is alléén Terlenka met het Terlenka etiket, want alléén de artikelen die A.K.U. goedkeurt verkrijgen het merk Terlenka. Artikelen die niet aan de A.K.U.-eisen voldoen zullen veelal onder een soortnaam zoals polyester in de handel komen. GEKONTROLEERD PUBLIKATIE VAN A.K.U., ARNHEM Bestrijding van de hondsdolheid kostte ruim 3 miljoen De bestryding van de hondsdolheid, waarvan de eerste gevallen zich in de tweede helft van 1962 in Nederland voor deden, heeft meer dan drie miljoen gul den gekost. Dit blijkt uit de memorie van toelichting, die de minister van land bouw, (mr. B. VV. Biesheuvel, aan de Tweede Kamer zond bij de wetsvoorstel tot wijziging van de begroting van zijn departement over het jaar 1963. De grootscheepse inenting van huisdie ren, waartoe in. 1963 werd overgegaan, leidde tot de aankoop van vaccin, ver goeding aan gemeenten voor het afstaan van lokaliteiten en het uitkeren van ho noraria aan dierenartsen. Een klein deel van de kosten kom ten laste van de be groting '62 worden gebracht. T overgrote deel van de 3 miljoen gulden komt ten laste van de post bestrijding veeziekten van de begroting van het afgelopen jaar. Tegenover de hogere uitgaven staat een ontvangen bedrag van f 480.000 voor ontvangen legesgelden voo- -"n- tingsverklaringen tegen hondsdolheid. Advertentie Maar naar onze begrippen gaat het er allemaal erg primitief toe. Het overgrote deel van de gebruikte vliegtuigen is zwaar verouderd en bestaat uit t.weemotorlge Russische Ilyushin 11,-12 en IL-14 vliegtuigen van Russisch en Tsjechisch fabrikaat, Omdat een vliegbedrijf daar veel meer een openbaar nutsbedrijf is dan een onderneming voor snel en com fortabel reizen zijn de vliegtuigen vol gens westerse opvattingen bepaald armetierig ingericht, maar voc 1 soort luchtvervoer als in China komt is dat geen bezwaar Natuurlijk wisten de Chinezen al lang dat hun luchtvloot allesbehal ve modern is en dat daar nodig iets aan gedaan moest worden. Uit dc Sowjet-Unie hadden zy voor ditI doel al een aantal viermotorige Il yushin IL-18 schroefturbinevliegtui- gen gekregen. Dit is een fraai af-j gewerkt, modern toestel, enigszins te vergelijken met de Bristol Bri tannia. maar dc Chinezen waren er niet weg van. Misschien komt het ook door de minder vriend schappelijke verhouding tussen Russen en Chinezen, maar de IL- 18's werden op een gegeven mo ment naar Rusland teruggestuurd en andere moderne Russische vlieg tuigen kregen de Chinezen niet of \v ildcn zij wellicht niet eens heb-1 ben. Toen staken de Chinezen, nu on geveer anderhalf jaar geleden, hun voelhorens naar elders uit. Naar En geland. De in de westerse landen zo populaire Vickers Viscount leek hen wel wat en bovendien had dc Britse B.O.AC. een veertiental Britannia's ongebruikt aan de kant stgan die zij voor een zacht prijsje wel van de hand wilde doen Dus toog er een Chinese delegatie naar Engeland om eens te kijken of daar zaken gedaan konden worden. Gedeeltelijk was dat het geval, want zij plaatste een be stelling voor zes Viscounts, die inmid dels werden afgeleverd. Met de Britannia's ging het minder vlot, hoe wel de Chinezen er aanvankelijk erg in geïnteresseerd waren en de B A.C. wel bereid was om ze aan hen te verkopen. Enkele Chinese vlie gers maakten er zelfs proefvluchten mee. De „City" opnieuw een begrip In de komende vijf jaar zal uitge maakt worden of de Londense City opnieuw een wereldcentrum van de geldhandel zal zijn. Wint de Britse hoofdstad in deze periode zijn po sitie van vóór de tweede wereld oorlog niet terug, dan is de kans erop wel definitief verkeken. Dan hebben de landen op het Continent hun eigen financiële centra zo sterk gemaakt, dat Londen er niet meer aan te pus komt. Dal het zover moest komen is eigenlijk een vertraagd gevolg van de oorlog. In de jaren 1940-1945 werd veel van Londcns geld- en goederen handel naar Amerika verlegd. De City beschouwde het toen als zijn voornaamste taak het stcrling-gebied te mobiliseren tot een maclitig oor- 'ogswapen De kans om tot de oude positie te rug te keren, kwam pas een jaar of drie geleden door de geleidelijke ver zachting van de tot dan toe stringent gebleven controlemaatregelen op hel internationale geldverkeer. De ge dachte van vrije convertibiliteit van alle valuta's ter wereld, gepaard aan een vermindering van economische gebondenheid gaf de City zijn eerste injectie. De Amerikaanse maatregel om het buitenlanders moeilijker te maken in New York leningen op te nemen gaf Londen vorig jaar weer alle kansen in handen. De moeilijkheid is alleen, dat de City niet best voor de nieuwe moge lijkheden is toegerust. Hij is nog al tijd in de eerste plaats georiënteerd op het Gemenebest en dan nog op de blanke naties in dat Gemenebest Jaren van beperkingen op het geld verkeer, die vaak niet van toepassing waren op Gemenebestlanden, hebben Londen er toe gebracht vooral zaken te doen met landen buiten Europa Eerst toen in 1962 onderhandelingen begonnen over Engelands mogelijke toetreding tot het Europa van de Zes. richtten de ogen in de City zich naar het vasteland. Dat Engeland met tot de E.E.G. werd toegelaten was een zware slag. Maar van de onderhan del ingsperiode bleef tenminste iets hangen: de City had Europa opnieuw ontdekt. Dc jongste ontwikkeling is niet vergemakkelijkt door de ouderwet se manier van doen in de City. Eerbied voor traditie is prachtig, maar heel wat financiële deskundi gen in Londen voelen dat teveel traditie en historische hokus-pokus de City voor vreemdelingen onaan trekkelijk maken. Sommige instel lingen, kleinere goederenbeurzen die eigenlijk al lang niets meer te doen hebben, blijven toch in wer king omdat de traditie dat nu een maal wil. Zo zijn er bijvoorbeeld nog altijd een stuk of twaalf bankinstellingen j die geld geven voor buitenlandse wis sels. Dat was vroeger een werk-j terrein voor experts; niet zelden moesten hier grote risico's worden genomen. Deskundigheid en ervaring! hebben hun zin verloren, sinds schat kistbiljetten gemeengoed zijn gewor den. De geldmarkt „koopt" geld uit het grote overschot van de handels banken en „verkoopt" het weer aan de regering. Dit is een zo gevaarloos gebeuren, dat er geen speciale bank voor nodig is om deze service te ver lenen. Centraal in de City staat de Bank of England, een centrale bank als centrale banken elders zijn: de bank van de andere banken; hij behandelt de nationale schuld, geeft geld uit. regelt het kapitaalverkeer met het buitenland en stelt de koersen vast. De bank is genationaliseerd maar probeert zoveel mogelijk onafhanke lijk van het ministerie van financiën te werken. Vestigingen op vasteland In weerwil van alle conservatisme zijn er toch tekenen van een nieuwe lente. Valutabanken denken erover in Europa, bijvoorbeeld in Zwitserland n Wettewinkel Prins Bernhard en prinses terug uit New York Na een bezoek van 10 dagen aan de V.S. zyn prins Bernhard en prinses Beatrix woensdagochtend om kwart voor acht per K.L.M. uit New York teruggekeerd op Schiphol. De laatste drie dagen van hun bezoek besteedden zy aan de Bilder- bergconferentie in Williamsburg i\irgi- nia). De prinses woonde de zittingen ;-U toehoorster bij. Te midden van bijna 100 vooraanstaande figuren uit de gehele wereld was zy op de conferentie de enige vrouwelijke aanwezige. Op de terugweg naar paleis Soestdijk per auto kwamen de prins en zijn oud ste dochter een andere hofauto tegen. waarin prinses Irene was gezeten Dc laatste vertrok namelijk om 9 uur met het lijnvliegtuig van de K L.M van Schiphol naar Parijs voor een kort be zoek aan haar aanstaande schoonfami-l lie. Nog deze week wordt de prinses! in Nederland terugverwacht Don Carlos zal, indien hij zich vrij kan, maken, met de prinses meekomen en de paasdagen op paleis Soestdijk door brengen, meldt het A.N.P Regeringscrisis in Oostenrijk is opgelost In Oostenrijk zijn dinsdag de volkspartij en de socialistische partij het een- ge worden over de vorming \an een nieuwe coalitieregering onder leiding van dr. Josef Klaus, die dr. Alfons Gorbaeh als kanselier zal opvolgen. De regeringscrisis heeft een maand ge-' duurd. Men verschilde van mening over de kwestie Habsburg. Dr. Otto Hafcs-| brief aan de volkspartij bereid verklaard niet voor de volgende algemene verkie zingen in 1966 naar Oostenrijk te- rug te keren, zulks om een oplossing van de regeringscrisis te bevorderen. Oostduitser zwom naar de vrijheid Een 28-Jange Oostduitser, Gün- tner Mailakn, is dinsdag in de Straat van Messina van het Oost- duitse toeristenschip „Volken- Ireundschaft" in zee gesprongen. De jongeman werd door vissers uit zee opgepikt en aan de politie van Reggio Calabria overgedra gen Mailakn vertelde de politie Jat hij in Ocet-Beriijn woont en zijn moeder in West-Eerlijn. Hij had besloten haar liever door een sprong in zee te bereiken dan te trachten over de Beriijnse muur te vluchten. Mailakn werd nog door de politie vastgehouden hangende een onder zoek en een beslissing over zijn aanvrage voor politiek asiel. De Gaulle terug in Parijs Dinsdag U president de Gaulle van Frank r.jk in Parijs teruggekeerd van zijn reis van negen «lagen naar Mexico en Frans Wost-Indië. Op liet vliegveld Orly werd «1e president verwelkomd door premier Pompidou en leden van zijn kabinet. Generaal de Gaulle, die nog zijn tropen- uniform droes, zag er zeer monter uit en bruingebrand. Uit de omgeving van de president wordt vernomen dat generaal de Gaulle uiterst voldaan is over zijn reis. Advertentie) en de Bondsrepubliek, bijkantoren te openen. Makelaar in effecten voelen er voor filialen van de Londense beurs te vestigen op het vasteland. In 1963 heeft de City een grote toe vloed van geld te verwerken gekre gen. buitenlands zowel als binnen lands. dat op zoek was naar aande len en obligaties Om enige orde te brengen in de veel te grote vraag heeft men inschrijvingen georgani seerd. Ook is men bezig zich aan te passen aan het giro-systeem zoals dal op het Continent bestaat. De grootste nieuwigheid was echter de aanvaarding van het Eurodollar- systeem. Dit stelsel ontstond in 1957 toen er in Amerika (met lage rente voet) een surplus aan geld ontstond en in Europa (waar de rente hoog) lag) een schaarste aan geld was Amerikaanse banken ontdekten dat zij hun dollars voor korte looptijden tegen hoge rente in Europa konden uitzetten, waarna zij hun geld ook weer in dollars terugkregen. De Euro-dollarmarkt was hierom zo, nieuw aangezien banken voor het eerste deposito's opnamen en leningen accepteerden in een andere valuta! dan die van het eigen land. Er ont stond een systeem van rente-tarieven dat onafhankelijk was van de natio nale rentevoet Het was in Londen, dat dit stel sel werd uitgevonden. De Britse monetaire autoriteiten hadden het de kop in kunnen drukken Dal de den zij niet. Zij moedigden het aan. Nu heeft de markt in deze valuta een volume van 4 miljard dollar en het ziet er niet naar uit dat de C'itj hem nog kwijt zal raken. Al Ie laat f Advert entte) Hoewel de zaken dus vooruit gaan! en Amerikanen niet alleen geld uit-l zetten in Europa maar er ook lenin-j Maar vorig jaar was in ieder ge- gen opnemen, vraagt de City zich1 toch af, of men er niet te Iaat is Kapitaalmarkten op het vasteland kunnen niet uitblijven, val bemoedigend. Toen dc- Amen- j kaanse markt praktisch dichtsloeg, j kwam er een recordaantal buiten- j landse leners naar Londen: Oosten-) rijkers, Italianen, Denen en Noren. Weliswaar is er al competitie met Zurich. Frankfurt. Parijs en Milaan. Maar de City heeft flair en ervaring1 in overvloed, verworven in eeuwen van geldhandel Dat schept zo re deneert men er opnieuw vertrou wen en zal dat altijd blijven doen. ercoor filialen van de Londense beurs te vestigen op het vasteland. "Schiedammers van klasse, borrels van formaat". J. MELCHERS Wz. SCHIEDA

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1964 | | pagina 13