Kees Pellenaars zegt onomwonden:
„Ik heb soldaten, geen generaals"
Er wordt nu weer hard gebouwd op
St.-Maartensdijks industrieterrein
Financiële berichten
Vele wedstrijden
op het programma
TOESTAND VAN DE BELGISCHE
SCHEEPSWERVEN IS HACHELIJK
V.V.V. Goes ƒ2000
voor nieuwe folders
Koeltechnisch
bedrijf en
atelier in
afwerking
Oostduitse jeugd
niet naar het
U.E.F.A.-toernooi
WOENSDAG 25 MAART 1964
PROVINCIALS ZEEUWSE COURANT
T
Nederlandse Tour de Franceploeg
Hoe Immens de belangstelling Is voor de
Tour de Franceploeg van Kees Pelle
naars bleek dinsdag in hotel „Bosclihek"
te Breda tijdens een persconferentie, die
daar door de Pel was belegd. Vrywel de
gehele Nederlandse sportpers was er ver
tegenwoordigd en onder Pellenaars ge
hoor bevond zich ook het „elftal" ren
ners, dat de Pel tot nu toe aanwierf.
Rein van Rooy, woordvoerder van „Tele-
vizier", dat naar bekend als sponsor van
deze wielerploeg optreedt, vertelde dat
Pellenaars zo pas een brief van Jacques
Goddet had ontvangen, waarin deze nog
maals laat blijken, hoezeer hij verheugd
is over de terugkeer in zijn Tour de
France van een Nederlandse ploeg.
Kees Pellenaars begon met een stukje
historie, door eraan te herinneren,
hoe vaak hij aan het lijntje was ge
houden door wel een dozijn sponsors
in spé en dat zijn moraal ten slotte
tot het nulpunt was gedaald. „Ik
stond al op het punt een ander baan
tje buiten de wielersport te gaan
zoeken ten slotte heb ik een gezin
en het huishouden moet eten toen,
ik mag zeggen door een stom toeval,
de werkelijk serieuze sponsor kwam
opdagen. In vierentwintig uur tijds
was de zaak in kannen en kruiken,
waarna ik Jacques Goddet de decisie
kon gaan brengen", aldus Pellenaars.
„Wat ik dit jaar ga doen is niets anders
dan een aanloop, of zo men wil de op
bouw van een ploeg formeren, die Ne
derland op een hoger plan kan bren
gen". De elf renners, die tot nog toe
een contract met Kees Pellenaars heb
ben getekend voor het komende weg-
seizoen, weten, dat zij hard zullen moe
ten werken om aan de kost te komen.
,De Pel" zei het onomwonden: „Ik heb
ïu alleen maar soldaten, ook voor de
Tour de France". HU voegde er aan
„Misschien is het maar beter dat ik
een Geldermans, een De Roo, een Rent
meester en een Stolker, die eind vorig
jaar wel Idee hadden in een Nederlandse
ploeg maar die, omdat ik geen houvast
had, toch maar buitenlandse contracten
tekenden, niet heb gekregen. Want dan
had ik alleen maar generaals gehad".
De Tour de France, dat is uit de woor
den van Pellenaars wel duidelijk ge
worden. wordt het hoofdgerecht van het
uitgebreide menu, dat de oud-wereld
kampioen, die in 1957 voor het laatst de
scepter zwaaide over de Oranjemannen
in de grote ronde, heeft samengesteld.
De elf uitverkorenen van thans: Henk
Nijdam, Jo de Haan, Piet van Est, Piet
Damen, Dick Groeneweg, Jan Hugens,
Cees Haast, Cees van Espen, Jacques
van der Klundert, Leo van Dongen en
Rik Wouters, die de afgelopen week in
het destijds ook door Fejjenoord voor de
wedstrijden tegen Reims en Benfica als
retraite-oord gekozen „Boschhek" nabij
TARIEF TREINBRIEVEN
WEER 15 CENT
De directie van de N.V. Nederlandse
Spoorwegen deelt mee, dat zij na overleg
met de minister van economische zaken
heeft besloten, de pr\js voor het vervoer
van trelnbrieven met ingang van 12
april weer te brengen op 0,15.
Het tarief is op 1 maart met 35 cent
verhoogd tot 50 cent. De spoorwegen
stelden toen. dat het bedrag van 15 cent.
dat al sinds 1946 voor een treinbrief
werd gevraagd, ver beneden de kostprijs
was komen te liggen. Er zijn inmiddels
al nieuwe 50 cent-zegels gedrukt.
De N.S.-dlrectie wenste gistermiddag
geen commentaar te geven op haar be
sluit, toch het oude tarief weer in te
voeren.
Breda hun mentale voorbereiding van de
Pel hebben ondergaan, zullen zaterdag
in de Ronde van Oldenzaal hun officiële
opwachting bij de wielerl lefhebbers ma
ken.
Daarna staat htm tot aan de start van
de tour op 22 juni in Rennes een om
vangrijk programma te wachten. De
voornaamste wedstrijden zijn: 29 en 30
maart: Dwars door België; 5 april: de
Ronde van de Vier Kantons in Zwitser
land, waarvoor De Haan, Nijdam, Hu
gens, Damen. Van der Klundert en Van
Est zijn aangewezen. De overigen star
ten op die datum in de kleine Ronde van
Vlaanderen; 13 tot en met 16 april: de
Ronde van België: 19 april: Parijs-Rou-
baix; 26 april: Parijs-Brussel: 29 april:
Brussel-Verviers; 3 mei: Luik-Bastena
ken-Luik; 4 mei: de Waalse Pijl; 6-10
mei: een deel van de ploeg in de Vier
daagse van Duinkerken: 7-10 mei: het
andere deel ln de Ronde van Romandië;
20-24 meiDe Midi Libre en ten slotte de
of de Ronde van Luxemburg van 1
juni.
BEDRIJVEN PROBEREN OM TE SCHAKELEN
Geen orders meer
uit het buitenland
(Van onze correspondent)
De toestand van de Belgische
scheepswerven is thans verre van
rooskleurig. Alles wijst er op dat
deze bedrijven niet meer opgewas
sen zijn tegen buitenlandse mede
dinging. Dit heeft tot gevolg dat
bestellingen van buiten de grenzen
achterwege blijven. In eigen land
is de markt bovendien verzadigd,
zodat ook hier geen redding mag
verwacht worden.
Tevergeefs wordt sinds jaren aangc
drongen op een degelijker overheids
steun, te meer daar er ruim veertig
duizend arbeidskrachten werkzaam zjjn
het gevaar ingezien en
omschakeling in het
wezenlijken.
Laatste bestellingen
De toestand kan het best worden ge
schetst door na te gaan wat er gebeurt
in de twee belangrijkste scheepsbouw
bedrijven van België: Boel en Zonen uit
Temse en Cockeril-Ougrée te Hoboken.
Beide bedrijven zijn thans bezig hun
laatste voorname bestellingen uit te
voeren. Het betreft samen tien schepen
met een totale tonnenmaat van 211.000
ton dw. De laatste drie schepen van deze
reeks dienen te water gelaten te v
den in 1965.
Bij Cockeril-Ougrée te Hoboken worden
in het kader van de omschakeling thans
ook kleine rivierschepen, metalen duw
bakken, metalen ketels en dergelijke ver
vaardigd. Ook te Temse worden pogin
gen in deze richting gedaan. Welke fi
nanciële offers dit wel vergt zal men
-ijpen als men rekening houdt met
feit dat beide ondernemingen zich
pas hebben uitgerust met zeer modern
materieel.
jonge, belegen, oude.
Edammer of Goudse
ZEEUWSE AANNEMERS
IN GOES VOORGEICHT
OVER NIEUWE C.A.O.
De Zeeuwse aannemers, die bij de Ne
derlandse Aannemers Patroonsbond zijn
aangesloten, hebben zich dinsdagmiddag
in het „Schuttershof" te Goes bezigge
houden met de nieuwe c.a.o, voor het
bouwbedrijf. Voor dit doel was er in de
Ganzestad een voorlichtingsmiddag be
legd. Onder leiding van het dagelijks be
stuurslid van de N.A.P.B., de heer D. van
Bezeïj uit Amsterdam namen de bezoe
kers de nieuwe regelingen door. En daar
bij kregen met name de maatregelen die
via de c.a.o. zijn genomen om zwarte
lonen te voorkomen de aandacht als de
tarievenregeling. Na de uiteenzetting
werden uit de vergadering nog diverse
vragen naar voren gebracht.
Bus wijkt uit voor
kindwielrijdster
aangereden
Bij uitwijken voor een plotseling over
stekende kleuter is een autobus, be
stuurd door VV. S. uit St.-Annaland
maandagavond op de Burg. Blomlaan te
Bergen op Zoom tegen een wielrjjdster
aangereden. De wielrijdster, mejuffrouw
J. G. uit Bergen op Zoom kwam te val
len en kreeg een verwonding aan de
hals.
Ze werd per ambulance overgebracht
naar het algemeen burgergasthuis in
Bergen op Zoom. De chauffeur van de
bus had het stuur van zijn wagen om
gegooid om het driejarig zoontje van
de familie M. te ontwijken, dat plotseling
op zijn step van het trottoir de rijbaan
opreed. Het kind bleef ongedeerd.
De V.V.V. Goes trekt in 1964 een bedrag
van f 2000 uit voor de aanschaf van
folders. Dat blijkt nit het jaaroverzicht
en de begroting van de Goesc vereni
ging, die dinsdag 7 april aanstaande
tijdens de jaarvergadering in hotel
„Centraal" ter sprake komen. Het is
echter, na het in december jl. gehou
den congres van de contactcommissie
„De Bevelanden" de bedoeling, dat de
V.V.V.'s op Noord- en Zuid-Beveland
gezamenlijk een folder uitgeven.
Deze gedachte zal binnenkort nader
overwogen worden in een bespreking
van de contactcommissie ..De Bevelan
den". zo kondigt secretaris J. M. Schip
per in zijn jaarverslag aan. Vandaar,
«lat de V.V.V. in Goes in verband met
haar krappe financiële positie wil pro
beren ook via de contactcommissie blj-
c ra gen te krijgen.
In liet verslag wordt verder melding ge
maakt van de verschillende activiteiten,
waaraan in 1963 medewerking werd
verleend De heer Schipper brengt ook
naar voren, dat in verband met het af
treden van mr. Schlingemann als voor
zitter werd gekozen de heer M. Hans-
donk. Verder blijkt uit de gegevens, dat
de gemeente Goes haar subsidie aan de
V.V.V. van f 300 op f 1000 per jaar
heeft gebracht. „Maar dit neemt niet
weg, dat de financiële positie van de
vereniging nog steeds zorgwekkend is",
schrijft de heer De Schipper. Er werden
in 1963 bijna 2000 inlichtingen ver
strekt. Tijdens de vergadering van 7
april die om half negen begint
zal ook het werkprogramma voor 1964
worden besproken.
Export
In Belgische scheepvaart- en indus
triekringen begrijpt men niet waar
om de opeenvolgende regeringen zo
weinig belangstelling aan de dag
hebben gelegd voor de ontwikkeling
van de scheepvaartindustrie. Sinds
jaren wordt aangedrongen op het
opmaken van een constructiepro
gramma op lange termijn, dat de
werven zou kunnen helpen crisispe
riodes door te komen.
Te meer daar deze nijverheid uit vele
oogpunten bijzonder belangrijk is voor
België. Zoals gezegd, leven er ruim veer
tigduizend gezinnen van, waarvan onge
veer 13.000 in de bouw en reparatie van
zeeschepen, van binnenschepen en tro-
pensehepen. Het is bovendien een expor
terende nijverheid. Ze verschaft het land
aanzienlijke deviezeninkomsten.
HANS MARTIN
OVERLEDEN
Gistermiddag Is ln het crematorium te
Westerveld het stoffelijk overschot ver-
de heer Hans Martin, die, na ge
ruime tjjd ln een ziekenhui» In Den Haag
te zyn verpleegd, ln de nacht van don
derdag op vrjjdag jL op 77-jarige leef
tijd ls overleden. Op verzoek van zyn
familie ls aan bet beengaan van de heer
Martin eerst na de crematie bekendheid
gegeven.
Hans Martin vormde met dr. A. Ples-
man en met P. Guilonard van 1938 af
de directie der K.LM.: Plesman, direc
teur, Guilonard en Martin onderdirec
teuren. Guilonard grondlegger van de
technische dienst van deze luchtvaart
maatschappij, Martin grondlegger van
de ruggegraat van de toenmalige K.L.
de lfln op Batavia die nog voor de
oorlog kon worden doorgetrokken naar
Australië.
Hans Martin was op 9 november 1886 te
Leiden geboren als zoon van de etnoloog
K. Martin. HJJ bezocht de h.b.s., deed
staatsexamen, bekwaamde zich door
zelfstudie in technische vakken en in
kunstgeschiedenis. Voor deze laatste
studie reisde htj in Frankrijk en ln Ita
lië.
Van 1908 tot 1909 was hjj als correspon
dent van de toenmalige „Nieuwe Cou
rant" werkzaam in Italië. Martin ver
ruilde in 1909 het correspondentschap
voor de „Nieuwe Courant" voor dat van
de N.R.C. Dat vervulde hy tot in 1914 de
eerste wereldoorlog uitbrak, toen hij
oolrogscorrespondent ln Albanië werd
van het Algemeen Handelsblad. Tijdens
die oorlog heeft hij verscheidene „jour
nalistieke betrekkingen" gehad, tot 1921
was hij chef buitenland van „Het-Vader
land".
Tussen al dit journalistieke werk door
schreef hij boeken en verzen.
Op 1 mei 1921 trad hij by de nog prille
„Koninklijke Luchtvaart Maatschappij
voor Nederland en Koloniën" in dienst
als algemeen secretaris. In 1928 kreeg
hij, naast het algemeen secretariaat, de
zorg voor de verwezenlijking van de
luchtlijn AmsterdamBatavia. In 1930
maakte hij, op een der proefvluchten die
aan de opening van de dienst voorafgin
gen, een inspectiereis langs de lijn met
ae vele landingsplaatsen waar alles
moest zijn aan reservedelen om pech te
kunnen verhelpen.
In 1934 werd hij hoofd van de dienst
AmsterdamBatavia, in 1938 onderdi
recteur der maatschappij, in 1940 waar
nemend directeur en ln 1945 directeur.
In een tweeregelige mededeling in het
personeelsorgaan van de maatschappij
van 30 april 1949 werd publiek dat Hans
Martin met ingang van 1 juni van dat
jaar de dienst der maatschappij zou ver
laten. Dat was het moment van schel
ding tussen „de baas" cn Hans Martin.
Een verschil van inzicht met de baas
had Martin tot het besluit genoopt ont
slag te nemen op 62-jarige leeftijd.
Het aantal boeken en verzenbundels dat
sinds 1908 van zijn hand is verschenen
is aanzienlijk. Na „Onder jongens en
meisjes" en de bundel „bekentenissen"
KWALITEITSEISEN VOOR
CONSUMPTIEAARDAPPELEN
Met ingang van gisteren I» b(j verorde
ning van het produktschap voor aard
appelen voorgeschreven, dat de aard-
De ruime, zuinige gezinsauto.
Luchtgekoelde boxermotor.
Snelheid 120 km/u.
Verbruik 1:16.
t 5.295,-
incl. ruitensproeiers,
buitenspiegel, verwarming,
airconditioning, lichtseiner.
verstelbare rugleuning, luxe
bekleding en anti-diefstal slot
a. Oen Haag. tel. 070-18484 3
Dealer voor WALCHEREN: FA. 4. J. WESTSTRATE 4. ZN,
Paul Kmgerstraat 257 - VLISSINGEN - Telefoon 4682
HEINKENSZAND (Z.-Bev.): GARAGE RIJK, Clara'» pad 22 - Tel. 01106-491
AXEL: GARAGE LENO-S - Oranjestraat 3 - Telefoon 01155-744-404
verscheen in 1911 „Danseresje" en
1913 „Malle
de nog vele
komen.
Zijn toneelstuk „De vrijbuiter", in 1920
verschenen, werd vele honderden malen
opgevoerd. Vlak voor de tweede wereld
oorlog publiceerde hij nog „Vrijgevoch
ten" en „Getijden".
liteitseisen moeten voldoen.
De aardappelen, die aan de consument
worden afgeleverd, moeten onder moer
vrij zijn van rottingsverschijnselen, ter
wijl in- en uitwendige gebreken zoals
beschadigde, groene, misvormde, blauwe
aardappelen enzovoort met meer dan
sporadisch mogen voorkomen. Ook ls
het verboden, aan de detailhandel con
sumptieaardappelen af te leveren die
niet minstens aan de in de verordening
telde eisen voldoen,
voorschriften die thans voor binnen
landse consumptie ln acht moeten wor
den genomen, zijn vrijwel gelijk aan de
kwaliteitsvoorschriften die sinds vele
jaren bij de export van consumptieaard
appelen gelden. Consumptieaardappelen
die worden ingevoerd, zijn
dezelfde kwaliteitsvoorschriften onder
worpen als de in Nederland gegroeide
consumptieaardappelen. De algemene In
spectiedienst van het ministerie van
landbouw zal op de naleving van de
nieuwe voorschriften in het binnenland
en aan de grens controle uitoefenen.
Oostende-Dover
voorlopig geen
staking
Met Pasen zal de pakketbotendienst
Oostende-Dover normaal werken. De
staking, aangekondigd door de werk
tuigkundigen van de/.e scheepvaartlijn,
werd na overleg met het ministerie var
verkeerswezen verdaagd tot het pink-
sterweekeinde. Ondanks het feit dat het
zwaard van Damoeles nog boven hun
hoofd bengelt, herademen de Belgische
u kustbewoners toch. Immers, met Pasen
I verwacht men steeds tienduizenden
Britse verlofgangers, die bij voorkeur
de lijn Oostende-Dover gebruiken voor
hun overtochten.
De werktuigkundigen zijn misnoegd
omdat bepaalde premies, die hen sinds
maanden beloofd werden, niet worden
uitbetaald. Bovendien wensen zij een
en ander gewijzigd te zien in het ar-
beidstempo en de werkuren.
Vrouw doodde twee
baby'szes jaar
met aftrek geëist
De officier van Justitie b(J de Roer-
mondse rechtbank, mr. W. Uy terwaal.
heeft gisteren tegen de 86-jarige me-
touw Th. G. uit Siebengewald ln Noord-
Limburg, ze» jaar gevangenisstraf met
aftrek geëist. De vrouw werd ervan
verdacht dat zJJ, samen met de opzich
ter van de wegenbouw p. H. J., met wie
z(J een verhouding had, In augustus van
en in april van 1968 telkens een
uit deze verhouding geboren kind van
het leven te hebben beroofd, waarna de
lijkjes door J. clandestien werden be
graven.
Wat verdachte J betrof, wie subsidalr
moord ten laste was gelegd, zei de of
ficier niet verder te kunnen komen
dan het bewezen achten van het hei
melijk begraven van de twee kinderen.
Mr. Uyterwaal verklaarde dat het on
derzoek ln deze zaak bijzonder moeilijk
was geweest. Vele omstandigheden
rond deze kindermoord zijn nog onopge
helderd gebleven. In Siebengewald waar
wel veel over de affaire gesproken werd,
stuitte de justitie op een muur van
wantrouwen. Toen het parket ter plaat
se was, bleven de ramen en deuren
gesloten en werden de kinderen bin
nengehouden. Ook de vraag of een derde
verdachte in deze zaak betrokken was,
kon niet opgehelderd worden. Zo kon
de officier tegen de medeverdachte
slechts twee jaar en acht maanden eisen
voor poging tot het verhelen van dood
en overlijden van de twee baby's.
Hele „Pluimpot"-arm straks voor fabrieken
MET het succes van de afgelopen
jaren als stimulans heeft Sint-
Maartensdijk bij de Provinciale
Planologische Dienst te Middel
burg een „industrieplan" in ont
werp gedeponeerd, dat de gehele
binnenste arm van de afgesloten
„Pluimpot" tot de oude kade van
Scherpenisse in een complex van
fabrieken en Iandbouwtechnische
hulpbedrijven moet veranderen,
Het zou betekenen, dat hier in het
hartje van het eiland Tholen nog
ruim twintig hectare industrieter
rein wordt toegevoegd aan de to
tale oppervlakte van twaalf hec
tare, die de kerngemeente op het
ogenblik al bouwrijp heeft.
Er wordt op het ogenblik in die
„Pluimpot" weer stevig doorgebouwd
aan nieuwe bedreven. Een Rotter
damse koeltechnische fabriek heeft de
staalconstructie voor z(jn nieuwe hal
overeind staan en de kantoren onder
de kap; een damesconfectie-atelier is
ongeveer even ver. Bovendien kan het
gemeentebestuur binnenkort de defi
nitieve beslissing van drie nieuwe in
dustrieën verwachten over een vesti
ging in Sint-Maartensdük: een bui
tenlandse plasticfabriek, een fabriek
van verpakkingsmateriaal en een
tonfabriek.
Inmiddels zijn in de loop van vorig
jaar enkele nieuwe bedrijven met de
produktie gestart. Terecht is men in de
industriekern Sint-Maartensdijk dus te-
vreden over de gunstige ontwikkeling op
het nieuw ingepolderde land even buiten
de kom. Het nu ingediende ontwerp-plan
voor een industriehpstpmming aan het
resterende deel van de „Pluimpot" in
oostelijke richting is er dus op gericht om
in de nabije toekomst geen aanvragers
voor industrlegrond te moeten teleurstel
len. De voorgenomen uitbreiding is ook
bedoeld om Iandbouwtechnische hulpbe
drijven aan grond voor een vestiging te
helpen En die zag men dan het liefst
zo dicht mogelijk bij Scherpenisse, waar
de verwerking en bewaring van land-
bouwprodukten zich de laatste jaren
heeft geconcentreerd. Ruim een jaar ge
leden besloot het koeltechnisch bedrijf
van de N.V. Gebr. Goedhart in Rotter
dam de fabricage van de apparaten te
verplaatsen van de krappe werkruimten
(Van onze Haagse redactie)
Er zullen geen Oostduit voetballer»
<lis-ln«-ifii-n aan het U.K.F.A. -Jeugdtoer-
nool, ilat van 26 maart tot en met 5 april
ln on» land wordt gehouden. Het „Allied
travel office" te Berlijn heeft aan de
Oostduitse voetbal junioren het r.g. tem
porary travel document" geweigerd.
In eerste instantie ontving de hoer Leo
Brunt. .secretaris-penningmeester van do
K.N.V.B. en voorzitter van de organisa
tie van het U.E.F.A.-toernooi, de mede
deling van de vreemdelingenpolitie, dat
Nederland Inreisvisa met restrictie
dat het A.T.O. goedkeuring moest verle
nen zou verstrekken. Het laatstge
noemde bureau heeft echter geweigerd.
De hoer Brunt toont zich uitermate te
leurgesteld over deze gang van zaken:
„Ik durf gerust te stollen, dat de sport
voel doet voor dc verbroedering der vol
ken. Ik kan mil ook niet vooratellen wnt
er tegen kan zyn om Oo«tduitje voetbal
lertjes van zestien tot achttien Jaar ln
I Nederland aan oen voet bal torenooi te La-
Iten deelnemen".
De heer Brunt kon ons niet mededelen
welke stappen de K.N.V.B. en de U.E.F.
A. overwegen. Gedacht wordt aan hot
I zenden van lange telegrammen naar de
Nederlandse minister van buitenlandse
Nederland aan een voetbaltoernooi te la-
Berlijn.
xiging
irlijden
Weer leerlingen
R.L.S. geschorst
Niet één, maar twee straaltrainers van
de rijksluchtvaartschool (K.L S.) in
Eelde hebben op 9 maart op onverant
woorde w(jze boven de Lauwerszee en df
stad Groningen gevlogen. Dit heeft d«
luclitvaartpolitie ontdekt bij het onder
zoek dat ze heeft ingesteld nadat een
les vliegtuig met zware beschadigingen
van een vlucht was teruggekeerd.
Dit toestel had tweemaal de zee geraakt,
waarbij een van de motoren werd ver
nield en de stuurinrichting ernstig ont
zet raakte. De drie leerlingvfiegers
slaagden er in met het nagenoeg onbe
stuurbare toestel naar Eelde terug te
keren. Ze werden eerst voorlopig en
later definitief van de opleiding verwij
derd. omdat ze de wet hadden over
treden en de veiligheid ln de lucht in
gevaar hadden gebracht door te laag en
te dicht b(j elkaar te vliegen.
Hiervan worden thans ook de leerlingen
H. P. G. en H. M. beschuldigd, die ln
een andere straaltrainer meegestunt
hebben. De twintigjarige Jongens zyn
voorlopig geschorst in afwachting van
een definitieve beslissing. Ze hadden hun
opleiding byna achter de rug.
een andere indeling nodig ls. ls nog daar
aan toe. Veel erger vind ik 't dat wH die
Oostduttae Jongens in ons gastvrije land
niet kunnen ontvangen Het A T O. te
Berlijn hebben wij niet anders gevraagd
dan die voetballertjes dezelfde bchanao-
iing te geven als de Oostduitse sportlie
den die onlangs wel naar Noorwegen
mochten reizen en dat ls toch ook een
N.A.V.O.-partner. Ik begrijp er werkeiyk
niets meer van", zo besloot de bijzonder
teleurgestelde Lo Brunt.
C.O.A.K. Ill WON BEDRIJFS-
VOLLEYBALCOMPETITIE
Het derde team van de COAK I» kam
pioen geworden ran de volleyhalcompe-
tltle voor de Middelburgse bedrijven en
verenigingen. Hoewel de achtervolgende
team» nog niet zyn uitgespeeld hebben
de militairen een zodanige voorsprong
opgebouwd, dat ze niet meer in te halen
zijn Het team van de r.h.b.». I» een goe
de tweede, terwijl om de derde plaats
een xtrjjd gevoerd wordt tu»»en de team»
van de P.Z.E.M. I. Medio I en COAK II.
P.Z.E.M. II is deze competitie als laat
ste geëindigd.
De wedstrijden van de afgelopen weken
hadden het volgende resultaat: COAK
III—P.Z.E.M II 4—0, Wilskracht—
COAK UI 0—4, Wilskracht—P.Z E M.
H 40. r.h b.sP.Z.E.M. I 2—2, r.h.b^.
Mach. school 40, Medio IWils
kracht 4—0, V.S.V.—COAK n 0—4,
Wilskracht—COAK H 0—4. Medio U—
M.P.S.O. 3—1. M P.S.O.—Medio I 04,
Medio n—COAK m 04, r.h.ba.
COAK n 04, M.P.S.O COAK Hl 0—
4, rJi-b.s.V.S.V. 40. Wilskracht—
r.h.ba. 0—4, r.h.b.s.—M.P.S.O. 4—0,
Mach. school—COAK I 1—3, COAK I—
COAK II 0—4, COAK HI—COAK I 4—
0, COAK III—COAK U 2—2.
De stand is momenteel:
COAK UI
r.h.ba.
P.Z.E.M. I
COAK n
Medio I
Medio H
Mach. school
COAK I
V.S.V.
Wilskracht
M.P.S.O.
P.Z.E.M. U
22 21 1 0 81 81— 7
22 16 4 2 71 71—17
19 13 3 3 56 56—20
20 10 7 3 55 55—25
19 12 2 5 52 52—24
19 8 3 8 38 38—88
18 6 1 11 26 26*6
18 4 4 10 25 25—47
21 3 4 14 24 24—60
21 4 3 14 22 22—62
19 4 1 14 19 19—67
22 1 3 18 11 11—77
Negerin gedood bij
rassenrelletjes
Bij rassenrelletjes te Jacksonville in de
Amerikaanse staat Florida Is maandag
avond een negerin doodgeschoten. Ver
scheidene mensen werden gewond. In
bars en hotels in de negerw(jk van de
stad ontploften bommen. Ruim 200 men
sen werden gearresteerd na een dag van
betogingen, die een einde maakte aan
de vrede tussen blank en zwart te Jack
sonville, die drie jaar beeft gednurd.
VERDERE GROEI B.O.G.
Waterstoffabriek
in Zwijndrecht
Goederen (onder directie van de
N.V. Hollandsche Belegging en BeheerI .-
Maatschappij) ls, blijkens het verslag, ln S*?
1963 veel groter geweest dan in 1^62 115 P i Lxplo.tatie der Vereenigde Olle-
maanden)^ Het-a-hneken ïwljndrecht in Zw.jndrecht is
maanden). Het aantal Darticmatiebewil- b<.„oaneo met de werkzaamheden Un
behoeve van de nieuwe waterstoffabriek,
die onvoorziene omstandigheden voor
behouden in het voorjaar van 1965 in
gebruik zal worden genomen.
Totaal resultaat
Bredero hoger
Bij alle verscheidenheid in de bijdrage
van de werkmaatschappijen en deelne
mingen aan de eoncernopbrengst lag het
I nier I Clll'i t
gen 10.000, 5000 en 3000 ln de boekjaren
daarvoor. Het vermogen steeg van 44
min tot 68 min. De ontwikkeling stemt
tot tevredenheid. De waarde per partici-
patiebewijs verbeterde tot 1.455
1.369). De bruto-winst nam toe tot
3,23 min 2,88 min). De exploitatie
kosten liepen op tot 739,559
628.759). Het netto-resultaat is 2,49
min 2,25 min). De uitkering per partl-
cipatiebewijs bedroeg 59 72,50over
het vorige boekjaar van 15 maanden).
Het aantal verhuurde eenheden (huizen-
bezit) steeg tot 1438 (1250).
aan de Spangensekade in de Maasstad
naar de Nijverheidsweg te Sint-Maar
tensdijk. Architect H. Weertman uit Goes
maakte een plan voor een fabriekshal
met nevenruimten als kantoren, kantine,
tekenkamer en directieruimten, die een
totale oppervlakte van 2600 vierkante
meter zou beslaan. In september daar
aanvolgend kon een begin worden ge
maakt met het heiwerk.
inter heeft nog wel wat stagnatie
in de bouw veroorzaakt, maar thans is
Muller-Franke nit Sint-Maar
tensdijk al zover gevorderd, dat de kan
toren onder dak zijn en de staalconstruc
tie praktisch is voltooid. Over een week
of vier zal ook het dak op de nieuwe
fabriek liggen en zit alles mee. dan
hoopt de N.V. Goedhart zijn vestiging
in Sint-Maartensdijk nog voor de ko
mende bouwvakvakantie opgeleverd tc
krijgen.
„Elvina"
Vaart is er inmiddels ook gekomen in de
bouw van het atelier voor de Amster
damse confectieindustrie N.V. „Elvina".
Vorig jaar zomer verkocht de raad van
Sint-Maartensdijk een oppervlakte van
3000 vierkante meter industriegrond aan
dit bedrijf. De directie wilde namelijk
een definitief pand neerzetten als ver
vanging van de houten noodbehuizing
ook al op het industrieterein waar
in thans de modinettes werken. Het
nieuwe atelier met zijn grote ramen en
opgetrokken in een lichte, gele bouw
steen heeft een plaats gekregen tegen
over de koeltechnische fabriek van de
Gebr. Goedhardt en naast de grijze hal
van het zogenaamde „metaal-coating"-
bedrijf van de firma S. Roos uit Rucphen
de N.V. „M.C-L" Over enkele maanden
zal ook deze confectiefabriek opgeleverd
kunnen worden. De N.V. Elvina is ove
rigens al een „oude bekende" van Sint-
De contouren voor de nieuwe koel
technische fabriek van de N.V.
Gebr. Goedhart uit Rotterdam zijn
op het Pluimpot"-industrieterrein
van Sint-Maarlensdijk al duidelijk
zichtbaar. De kantoren worden af
gewerkt en de staalconstructie voor
de hal is praktisch gereed en kan
onder de kap worden gebracht.
Maartensdijk. Het bedrijf heeft zich
reeds in 1956 daar gevestigd en was
eerst gehuisvest in de oude school naast
het raadhuis op de Markt. Toen het ge
meentebestuur besloot het raadhuis te
laten restaureren en uit te breiden met
naastliggende panden moest naar een
andere voorziening worden uitgezien. Die
werd gevonden in een barak. Binnenkort
komt voor de N.V. „Elvina" ook aan die
periode een eind.
Zoals al eerder gemeld heeft ook de
eerste industrie van Sint-Maartensdijk,
de herenkledingfabriek „Mayfair" grote
uitbreidingsplannen op stapel staan.
De industrie-ontwikkeling van Sint-
Maartensdük zet nu flink door. Het
gemeentebestuur zal met z(jn plannen
zorgen dat het kan blüven „lopen"
zoals het nu „loopt".
totaal resultaat over 1963 van de "Ver
enigde Bedrijven Bredero N V„ blijkens
het jaarvers lag, hoger dan in 1962. Het
I jMtfo c inpassen van de nieuwe ondernemingen,
Viiiiao die de concernpositie kwamen verster
ken. verliep bevredigend.
In de geografische verdeling van het De netto-opbrengst beliep, blijkens de
vermogen van de beleggingsmaatschap- geconsolideerde winst- en veriiesreke-
PÜ Unitas N.V., is, blijkens het verslag1
nvor mes opbrengst deelnemingen waa 1,02 min.
over 1963, weinig verandering ge- if 1,35 min.) en de netto-opbrengst van
bracht. Van het totale vermogen ls 92,4 claims Bredero Vast Goed N.V. 3,35
(91,8 procent In aandelen belegd. !Tln- 1 v-j- geen bijzondere baten).
V°—-veranderdgueTS'ldo'T»"/™! X ,Tu Kl£t
contant dividend van 14,— per aan- Voorgesteld wordt, zoals bekend, een
deel van nominaal 50.waarvan dividend van 20 proeent m contanten en
reeds f 10.- tatertmdivldend werd uit- SLEÏSL? JfSS?
de agioreserve (v.j. 22-2 procent in con-
gekeerd, plus vijf procent in agio-aan- taoten).
delen (onv.). Voor 1963 stelt de directie vast dat op-
De netto intrinsieke waarde per aan- WF gun-
Bij de berekening van, het vermogen
werden de aandelen Nemos (Neder-
landsche Maatschappij tot Ontginning
van Steenkolenvelaen) evenals vorig
jaar op 450 procent gewaardeerd. Voort
aan mogen deze aandelen, aldus de di-
fectie, op 750 procent worden gewaar
deerd. Hierdoor zou dan de reële waar
de van het vermogen per ultimo 1963
zijn gestegen tot /~516 min. (f 498 min.)
de netto intrinsieke waarde per aandeel
tot 500.79 450.50).
„DE EFTELING"
150 ha levensvreugde voor
een „sprookjesachtige" dag in
't hart van BRABANT.
deel stee<r met 11 9 nrocent van f 49? SÜge orderPCsities beschikken. Onvoor-
aeei steee met li.» procent van 422.54 ziene omstandigheden voorbehouden kan
tot 473,02. voor het gehele bedrijf dc positie verder
worden verstevigd. Naar de president-
directeur, drs. J. de Vries, op een pers
conferentie mededeelde, is de orderpor
tefeuille thans zodanig, dat het bedrijf
voor 1964 volledig bezet is. terwijl nog
een behoorlijk deel van de opdrachten
naar 1965 overloopt.
Bredero's Bouwbedrijf handhaafde het
niveau van haar produktie. Een verho
ging van deze produktie ligt binnen de
mogelijkheden. Brederos Beton N.V.
kon haar terreinen uitbreiden. De in '63
opgerichte Redland-Braas-Bredero N.V.
heeft fceii fabriek voor een nieuw soort
betonnen dakpan in aanbouw. Op 1 au
gustus zal deze fabriek in vol bedrijf
zijn. De 50 procent-deelneming Bredero-
Price N.V. heeft begin 1964 een contract
verkregen voor het in- en uitwendig be
kleden van pijpen voor gasleidingen.
Van de activiteiten in „gas-ver band"
heeft de directie goede verwachtingen.
De directie hoopt in de komende jaar
vergadering te kunnen mededelen, dat
nog een bedrijf in deze sector tot het
concern is toegetreden. De directie pleit
in haar verslag voor een blijvende en
doeltreffende vergroting van de natio
nale bouwcapaciteit, die h.i. eerder tot
lagere dan tot hogere prijzen zal leiden.