Kees Pellenaars zegt onomwonden: „Ik heb soldaten, geen generaals" Er wordt nu weer hard gebouwd op St.-Maartensdijks industrieterrein Financiële berichten Vele wedstrijden op het programma TOESTAND VAN DE BELGISCHE SCHEEPSWERVEN IS HACHELIJK V.V.V. Goes ƒ2000 voor nieuwe folders Koeltechnisch bedrijf en atelier in afwerking Oostduitse jeugd niet naar het U.E.F.A.-toernooi WOENSDAG 25 MAART 1964 PROVINCIALS ZEEUWSE COURANT T Nederlandse Tour de Franceploeg Hoe Immens de belangstelling Is voor de Tour de Franceploeg van Kees Pelle naars bleek dinsdag in hotel „Bosclihek" te Breda tijdens een persconferentie, die daar door de Pel was belegd. Vrywel de gehele Nederlandse sportpers was er ver tegenwoordigd en onder Pellenaars ge hoor bevond zich ook het „elftal" ren ners, dat de Pel tot nu toe aanwierf. Rein van Rooy, woordvoerder van „Tele- vizier", dat naar bekend als sponsor van deze wielerploeg optreedt, vertelde dat Pellenaars zo pas een brief van Jacques Goddet had ontvangen, waarin deze nog maals laat blijken, hoezeer hij verheugd is over de terugkeer in zijn Tour de France van een Nederlandse ploeg. Kees Pellenaars begon met een stukje historie, door eraan te herinneren, hoe vaak hij aan het lijntje was ge houden door wel een dozijn sponsors in spé en dat zijn moraal ten slotte tot het nulpunt was gedaald. „Ik stond al op het punt een ander baan tje buiten de wielersport te gaan zoeken ten slotte heb ik een gezin en het huishouden moet eten toen, ik mag zeggen door een stom toeval, de werkelijk serieuze sponsor kwam opdagen. In vierentwintig uur tijds was de zaak in kannen en kruiken, waarna ik Jacques Goddet de decisie kon gaan brengen", aldus Pellenaars. „Wat ik dit jaar ga doen is niets anders dan een aanloop, of zo men wil de op bouw van een ploeg formeren, die Ne derland op een hoger plan kan bren gen". De elf renners, die tot nog toe een contract met Kees Pellenaars heb ben getekend voor het komende weg- seizoen, weten, dat zij hard zullen moe ten werken om aan de kost te komen. ,De Pel" zei het onomwonden: „Ik heb ïu alleen maar soldaten, ook voor de Tour de France". HU voegde er aan „Misschien is het maar beter dat ik een Geldermans, een De Roo, een Rent meester en een Stolker, die eind vorig jaar wel Idee hadden in een Nederlandse ploeg maar die, omdat ik geen houvast had, toch maar buitenlandse contracten tekenden, niet heb gekregen. Want dan had ik alleen maar generaals gehad". De Tour de France, dat is uit de woor den van Pellenaars wel duidelijk ge worden. wordt het hoofdgerecht van het uitgebreide menu, dat de oud-wereld kampioen, die in 1957 voor het laatst de scepter zwaaide over de Oranjemannen in de grote ronde, heeft samengesteld. De elf uitverkorenen van thans: Henk Nijdam, Jo de Haan, Piet van Est, Piet Damen, Dick Groeneweg, Jan Hugens, Cees Haast, Cees van Espen, Jacques van der Klundert, Leo van Dongen en Rik Wouters, die de afgelopen week in het destijds ook door Fejjenoord voor de wedstrijden tegen Reims en Benfica als retraite-oord gekozen „Boschhek" nabij TARIEF TREINBRIEVEN WEER 15 CENT De directie van de N.V. Nederlandse Spoorwegen deelt mee, dat zij na overleg met de minister van economische zaken heeft besloten, de pr\js voor het vervoer van trelnbrieven met ingang van 12 april weer te brengen op 0,15. Het tarief is op 1 maart met 35 cent verhoogd tot 50 cent. De spoorwegen stelden toen. dat het bedrag van 15 cent. dat al sinds 1946 voor een treinbrief werd gevraagd, ver beneden de kostprijs was komen te liggen. Er zijn inmiddels al nieuwe 50 cent-zegels gedrukt. De N.S.-dlrectie wenste gistermiddag geen commentaar te geven op haar be sluit, toch het oude tarief weer in te voeren. Breda hun mentale voorbereiding van de Pel hebben ondergaan, zullen zaterdag in de Ronde van Oldenzaal hun officiële opwachting bij de wielerl lefhebbers ma ken. Daarna staat htm tot aan de start van de tour op 22 juni in Rennes een om vangrijk programma te wachten. De voornaamste wedstrijden zijn: 29 en 30 maart: Dwars door België; 5 april: de Ronde van de Vier Kantons in Zwitser land, waarvoor De Haan, Nijdam, Hu gens, Damen. Van der Klundert en Van Est zijn aangewezen. De overigen star ten op die datum in de kleine Ronde van Vlaanderen; 13 tot en met 16 april: de Ronde van België: 19 april: Parijs-Rou- baix; 26 april: Parijs-Brussel: 29 april: Brussel-Verviers; 3 mei: Luik-Bastena ken-Luik; 4 mei: de Waalse Pijl; 6-10 mei: een deel van de ploeg in de Vier daagse van Duinkerken: 7-10 mei: het andere deel ln de Ronde van Romandië; 20-24 meiDe Midi Libre en ten slotte de of de Ronde van Luxemburg van 1 juni. BEDRIJVEN PROBEREN OM TE SCHAKELEN Geen orders meer uit het buitenland (Van onze correspondent) De toestand van de Belgische scheepswerven is thans verre van rooskleurig. Alles wijst er op dat deze bedrijven niet meer opgewas sen zijn tegen buitenlandse mede dinging. Dit heeft tot gevolg dat bestellingen van buiten de grenzen achterwege blijven. In eigen land is de markt bovendien verzadigd, zodat ook hier geen redding mag verwacht worden. Tevergeefs wordt sinds jaren aangc drongen op een degelijker overheids steun, te meer daar er ruim veertig duizend arbeidskrachten werkzaam zjjn het gevaar ingezien en omschakeling in het wezenlijken. Laatste bestellingen De toestand kan het best worden ge schetst door na te gaan wat er gebeurt in de twee belangrijkste scheepsbouw bedrijven van België: Boel en Zonen uit Temse en Cockeril-Ougrée te Hoboken. Beide bedrijven zijn thans bezig hun laatste voorname bestellingen uit te voeren. Het betreft samen tien schepen met een totale tonnenmaat van 211.000 ton dw. De laatste drie schepen van deze reeks dienen te water gelaten te v den in 1965. Bij Cockeril-Ougrée te Hoboken worden in het kader van de omschakeling thans ook kleine rivierschepen, metalen duw bakken, metalen ketels en dergelijke ver vaardigd. Ook te Temse worden pogin gen in deze richting gedaan. Welke fi nanciële offers dit wel vergt zal men -ijpen als men rekening houdt met feit dat beide ondernemingen zich pas hebben uitgerust met zeer modern materieel. jonge, belegen, oude. Edammer of Goudse ZEEUWSE AANNEMERS IN GOES VOORGEICHT OVER NIEUWE C.A.O. De Zeeuwse aannemers, die bij de Ne derlandse Aannemers Patroonsbond zijn aangesloten, hebben zich dinsdagmiddag in het „Schuttershof" te Goes bezigge houden met de nieuwe c.a.o, voor het bouwbedrijf. Voor dit doel was er in de Ganzestad een voorlichtingsmiddag be legd. Onder leiding van het dagelijks be stuurslid van de N.A.P.B., de heer D. van Bezeïj uit Amsterdam namen de bezoe kers de nieuwe regelingen door. En daar bij kregen met name de maatregelen die via de c.a.o. zijn genomen om zwarte lonen te voorkomen de aandacht als de tarievenregeling. Na de uiteenzetting werden uit de vergadering nog diverse vragen naar voren gebracht. Bus wijkt uit voor kindwielrijdster aangereden Bij uitwijken voor een plotseling over stekende kleuter is een autobus, be stuurd door VV. S. uit St.-Annaland maandagavond op de Burg. Blomlaan te Bergen op Zoom tegen een wielrjjdster aangereden. De wielrijdster, mejuffrouw J. G. uit Bergen op Zoom kwam te val len en kreeg een verwonding aan de hals. Ze werd per ambulance overgebracht naar het algemeen burgergasthuis in Bergen op Zoom. De chauffeur van de bus had het stuur van zijn wagen om gegooid om het driejarig zoontje van de familie M. te ontwijken, dat plotseling op zijn step van het trottoir de rijbaan opreed. Het kind bleef ongedeerd. De V.V.V. Goes trekt in 1964 een bedrag van f 2000 uit voor de aanschaf van folders. Dat blijkt nit het jaaroverzicht en de begroting van de Goesc vereni ging, die dinsdag 7 april aanstaande tijdens de jaarvergadering in hotel „Centraal" ter sprake komen. Het is echter, na het in december jl. gehou den congres van de contactcommissie „De Bevelanden" de bedoeling, dat de V.V.V.'s op Noord- en Zuid-Beveland gezamenlijk een folder uitgeven. Deze gedachte zal binnenkort nader overwogen worden in een bespreking van de contactcommissie ..De Bevelan den". zo kondigt secretaris J. M. Schip per in zijn jaarverslag aan. Vandaar, «lat de V.V.V. in Goes in verband met haar krappe financiële positie wil pro beren ook via de contactcommissie blj- c ra gen te krijgen. In liet verslag wordt verder melding ge maakt van de verschillende activiteiten, waaraan in 1963 medewerking werd verleend De heer Schipper brengt ook naar voren, dat in verband met het af treden van mr. Schlingemann als voor zitter werd gekozen de heer M. Hans- donk. Verder blijkt uit de gegevens, dat de gemeente Goes haar subsidie aan de V.V.V. van f 300 op f 1000 per jaar heeft gebracht. „Maar dit neemt niet weg, dat de financiële positie van de vereniging nog steeds zorgwekkend is", schrijft de heer De Schipper. Er werden in 1963 bijna 2000 inlichtingen ver strekt. Tijdens de vergadering van 7 april die om half negen begint zal ook het werkprogramma voor 1964 worden besproken. Export In Belgische scheepvaart- en indus triekringen begrijpt men niet waar om de opeenvolgende regeringen zo weinig belangstelling aan de dag hebben gelegd voor de ontwikkeling van de scheepvaartindustrie. Sinds jaren wordt aangedrongen op het opmaken van een constructiepro gramma op lange termijn, dat de werven zou kunnen helpen crisispe riodes door te komen. Te meer daar deze nijverheid uit vele oogpunten bijzonder belangrijk is voor België. Zoals gezegd, leven er ruim veer tigduizend gezinnen van, waarvan onge veer 13.000 in de bouw en reparatie van zeeschepen, van binnenschepen en tro- pensehepen. Het is bovendien een expor terende nijverheid. Ze verschaft het land aanzienlijke deviezeninkomsten. HANS MARTIN OVERLEDEN Gistermiddag Is ln het crematorium te Westerveld het stoffelijk overschot ver- de heer Hans Martin, die, na ge ruime tjjd ln een ziekenhui» In Den Haag te zyn verpleegd, ln de nacht van don derdag op vrjjdag jL op 77-jarige leef tijd ls overleden. Op verzoek van zyn familie ls aan bet beengaan van de heer Martin eerst na de crematie bekendheid gegeven. Hans Martin vormde met dr. A. Ples- man en met P. Guilonard van 1938 af de directie der K.LM.: Plesman, direc teur, Guilonard en Martin onderdirec teuren. Guilonard grondlegger van de technische dienst van deze luchtvaart maatschappij, Martin grondlegger van de ruggegraat van de toenmalige K.L. de lfln op Batavia die nog voor de oorlog kon worden doorgetrokken naar Australië. Hans Martin was op 9 november 1886 te Leiden geboren als zoon van de etnoloog K. Martin. HJJ bezocht de h.b.s., deed staatsexamen, bekwaamde zich door zelfstudie in technische vakken en in kunstgeschiedenis. Voor deze laatste studie reisde htj in Frankrijk en ln Ita lië. Van 1908 tot 1909 was hjj als correspon dent van de toenmalige „Nieuwe Cou rant" werkzaam in Italië. Martin ver ruilde in 1909 het correspondentschap voor de „Nieuwe Courant" voor dat van de N.R.C. Dat vervulde hy tot in 1914 de eerste wereldoorlog uitbrak, toen hij oolrogscorrespondent ln Albanië werd van het Algemeen Handelsblad. Tijdens die oorlog heeft hij verscheidene „jour nalistieke betrekkingen" gehad, tot 1921 was hij chef buitenland van „Het-Vader land". Tussen al dit journalistieke werk door schreef hij boeken en verzen. Op 1 mei 1921 trad hij by de nog prille „Koninklijke Luchtvaart Maatschappij voor Nederland en Koloniën" in dienst als algemeen secretaris. In 1928 kreeg hij, naast het algemeen secretariaat, de zorg voor de verwezenlijking van de luchtlijn AmsterdamBatavia. In 1930 maakte hij, op een der proefvluchten die aan de opening van de dienst voorafgin gen, een inspectiereis langs de lijn met ae vele landingsplaatsen waar alles moest zijn aan reservedelen om pech te kunnen verhelpen. In 1934 werd hij hoofd van de dienst AmsterdamBatavia, in 1938 onderdi recteur der maatschappij, in 1940 waar nemend directeur en ln 1945 directeur. In een tweeregelige mededeling in het personeelsorgaan van de maatschappij van 30 april 1949 werd publiek dat Hans Martin met ingang van 1 juni van dat jaar de dienst der maatschappij zou ver laten. Dat was het moment van schel ding tussen „de baas" cn Hans Martin. Een verschil van inzicht met de baas had Martin tot het besluit genoopt ont slag te nemen op 62-jarige leeftijd. Het aantal boeken en verzenbundels dat sinds 1908 van zijn hand is verschenen is aanzienlijk. Na „Onder jongens en meisjes" en de bundel „bekentenissen" KWALITEITSEISEN VOOR CONSUMPTIEAARDAPPELEN Met ingang van gisteren I» b(j verorde ning van het produktschap voor aard appelen voorgeschreven, dat de aard- De ruime, zuinige gezinsauto. Luchtgekoelde boxermotor. Snelheid 120 km/u. Verbruik 1:16. t 5.295,- incl. ruitensproeiers, buitenspiegel, verwarming, airconditioning, lichtseiner. verstelbare rugleuning, luxe bekleding en anti-diefstal slot a. Oen Haag. tel. 070-18484 3 Dealer voor WALCHEREN: FA. 4. J. WESTSTRATE 4. ZN, Paul Kmgerstraat 257 - VLISSINGEN - Telefoon 4682 HEINKENSZAND (Z.-Bev.): GARAGE RIJK, Clara'» pad 22 - Tel. 01106-491 AXEL: GARAGE LENO-S - Oranjestraat 3 - Telefoon 01155-744-404 verscheen in 1911 „Danseresje" en 1913 „Malle de nog vele komen. Zijn toneelstuk „De vrijbuiter", in 1920 verschenen, werd vele honderden malen opgevoerd. Vlak voor de tweede wereld oorlog publiceerde hij nog „Vrijgevoch ten" en „Getijden". liteitseisen moeten voldoen. De aardappelen, die aan de consument worden afgeleverd, moeten onder moer vrij zijn van rottingsverschijnselen, ter wijl in- en uitwendige gebreken zoals beschadigde, groene, misvormde, blauwe aardappelen enzovoort met meer dan sporadisch mogen voorkomen. Ook ls het verboden, aan de detailhandel con sumptieaardappelen af te leveren die niet minstens aan de in de verordening telde eisen voldoen, voorschriften die thans voor binnen landse consumptie ln acht moeten wor den genomen, zijn vrijwel gelijk aan de kwaliteitsvoorschriften die sinds vele jaren bij de export van consumptieaard appelen gelden. Consumptieaardappelen die worden ingevoerd, zijn dezelfde kwaliteitsvoorschriften onder worpen als de in Nederland gegroeide consumptieaardappelen. De algemene In spectiedienst van het ministerie van landbouw zal op de naleving van de nieuwe voorschriften in het binnenland en aan de grens controle uitoefenen. Oostende-Dover voorlopig geen staking Met Pasen zal de pakketbotendienst Oostende-Dover normaal werken. De staking, aangekondigd door de werk tuigkundigen van de/.e scheepvaartlijn, werd na overleg met het ministerie var verkeerswezen verdaagd tot het pink- sterweekeinde. Ondanks het feit dat het zwaard van Damoeles nog boven hun hoofd bengelt, herademen de Belgische u kustbewoners toch. Immers, met Pasen I verwacht men steeds tienduizenden Britse verlofgangers, die bij voorkeur de lijn Oostende-Dover gebruiken voor hun overtochten. De werktuigkundigen zijn misnoegd omdat bepaalde premies, die hen sinds maanden beloofd werden, niet worden uitbetaald. Bovendien wensen zij een en ander gewijzigd te zien in het ar- beidstempo en de werkuren. Vrouw doodde twee baby'szes jaar met aftrek geëist De officier van Justitie b(J de Roer- mondse rechtbank, mr. W. Uy terwaal. heeft gisteren tegen de 86-jarige me- touw Th. G. uit Siebengewald ln Noord- Limburg, ze» jaar gevangenisstraf met aftrek geëist. De vrouw werd ervan verdacht dat zJJ, samen met de opzich ter van de wegenbouw p. H. J., met wie z(J een verhouding had, In augustus van en in april van 1968 telkens een uit deze verhouding geboren kind van het leven te hebben beroofd, waarna de lijkjes door J. clandestien werden be graven. Wat verdachte J betrof, wie subsidalr moord ten laste was gelegd, zei de of ficier niet verder te kunnen komen dan het bewezen achten van het hei melijk begraven van de twee kinderen. Mr. Uyterwaal verklaarde dat het on derzoek ln deze zaak bijzonder moeilijk was geweest. Vele omstandigheden rond deze kindermoord zijn nog onopge helderd gebleven. In Siebengewald waar wel veel over de affaire gesproken werd, stuitte de justitie op een muur van wantrouwen. Toen het parket ter plaat se was, bleven de ramen en deuren gesloten en werden de kinderen bin nengehouden. Ook de vraag of een derde verdachte in deze zaak betrokken was, kon niet opgehelderd worden. Zo kon de officier tegen de medeverdachte slechts twee jaar en acht maanden eisen voor poging tot het verhelen van dood en overlijden van de twee baby's. Hele „Pluimpot"-arm straks voor fabrieken MET het succes van de afgelopen jaren als stimulans heeft Sint- Maartensdijk bij de Provinciale Planologische Dienst te Middel burg een „industrieplan" in ont werp gedeponeerd, dat de gehele binnenste arm van de afgesloten „Pluimpot" tot de oude kade van Scherpenisse in een complex van fabrieken en Iandbouwtechnische hulpbedrijven moet veranderen, Het zou betekenen, dat hier in het hartje van het eiland Tholen nog ruim twintig hectare industrieter rein wordt toegevoegd aan de to tale oppervlakte van twaalf hec tare, die de kerngemeente op het ogenblik al bouwrijp heeft. Er wordt op het ogenblik in die „Pluimpot" weer stevig doorgebouwd aan nieuwe bedreven. Een Rotter damse koeltechnische fabriek heeft de staalconstructie voor z(jn nieuwe hal overeind staan en de kantoren onder de kap; een damesconfectie-atelier is ongeveer even ver. Bovendien kan het gemeentebestuur binnenkort de defi nitieve beslissing van drie nieuwe in dustrieën verwachten over een vesti ging in Sint-Maartensdük: een bui tenlandse plasticfabriek, een fabriek van verpakkingsmateriaal en een tonfabriek. Inmiddels zijn in de loop van vorig jaar enkele nieuwe bedrijven met de produktie gestart. Terecht is men in de industriekern Sint-Maartensdijk dus te- vreden over de gunstige ontwikkeling op het nieuw ingepolderde land even buiten de kom. Het nu ingediende ontwerp-plan voor een industriehpstpmming aan het resterende deel van de „Pluimpot" in oostelijke richting is er dus op gericht om in de nabije toekomst geen aanvragers voor industrlegrond te moeten teleurstel len. De voorgenomen uitbreiding is ook bedoeld om Iandbouwtechnische hulpbe drijven aan grond voor een vestiging te helpen En die zag men dan het liefst zo dicht mogelijk bij Scherpenisse, waar de verwerking en bewaring van land- bouwprodukten zich de laatste jaren heeft geconcentreerd. Ruim een jaar ge leden besloot het koeltechnisch bedrijf van de N.V. Gebr. Goedhart in Rotter dam de fabricage van de apparaten te verplaatsen van de krappe werkruimten (Van onze Haagse redactie) Er zullen geen Oostduit voetballer» <lis-ln«-ifii-n aan het U.K.F.A. -Jeugdtoer- nool, ilat van 26 maart tot en met 5 april ln on» land wordt gehouden. Het „Allied travel office" te Berlijn heeft aan de Oostduitse voetbal junioren het r.g. tem porary travel document" geweigerd. In eerste instantie ontving de hoer Leo Brunt. .secretaris-penningmeester van do K.N.V.B. en voorzitter van de organisa tie van het U.E.F.A.-toernooi, de mede deling van de vreemdelingenpolitie, dat Nederland Inreisvisa met restrictie dat het A.T.O. goedkeuring moest verle nen zou verstrekken. Het laatstge noemde bureau heeft echter geweigerd. De hoer Brunt toont zich uitermate te leurgesteld over deze gang van zaken: „Ik durf gerust te stollen, dat de sport voel doet voor dc verbroedering der vol ken. Ik kan mil ook niet vooratellen wnt er tegen kan zyn om Oo«tduitje voetbal lertjes van zestien tot achttien Jaar ln I Nederland aan oen voet bal torenooi te La- Iten deelnemen". De heer Brunt kon ons niet mededelen welke stappen de K.N.V.B. en de U.E.F. A. overwegen. Gedacht wordt aan hot I zenden van lange telegrammen naar de Nederlandse minister van buitenlandse Nederland aan een voetbaltoernooi te la- Berlijn. xiging irlijden Weer leerlingen R.L.S. geschorst Niet één, maar twee straaltrainers van de rijksluchtvaartschool (K.L S.) in Eelde hebben op 9 maart op onverant woorde w(jze boven de Lauwerszee en df stad Groningen gevlogen. Dit heeft d« luclitvaartpolitie ontdekt bij het onder zoek dat ze heeft ingesteld nadat een les vliegtuig met zware beschadigingen van een vlucht was teruggekeerd. Dit toestel had tweemaal de zee geraakt, waarbij een van de motoren werd ver nield en de stuurinrichting ernstig ont zet raakte. De drie leerlingvfiegers slaagden er in met het nagenoeg onbe stuurbare toestel naar Eelde terug te keren. Ze werden eerst voorlopig en later definitief van de opleiding verwij derd. omdat ze de wet hadden over treden en de veiligheid ln de lucht in gevaar hadden gebracht door te laag en te dicht b(j elkaar te vliegen. Hiervan worden thans ook de leerlingen H. P. G. en H. M. beschuldigd, die ln een andere straaltrainer meegestunt hebben. De twintigjarige Jongens zyn voorlopig geschorst in afwachting van een definitieve beslissing. Ze hadden hun opleiding byna achter de rug. een andere indeling nodig ls. ls nog daar aan toe. Veel erger vind ik 't dat wH die Oostduttae Jongens in ons gastvrije land niet kunnen ontvangen Het A T O. te Berlijn hebben wij niet anders gevraagd dan die voetballertjes dezelfde bchanao- iing te geven als de Oostduitse sportlie den die onlangs wel naar Noorwegen mochten reizen en dat ls toch ook een N.A.V.O.-partner. Ik begrijp er werkeiyk niets meer van", zo besloot de bijzonder teleurgestelde Lo Brunt. C.O.A.K. Ill WON BEDRIJFS- VOLLEYBALCOMPETITIE Het derde team van de COAK I» kam pioen geworden ran de volleyhalcompe- tltle voor de Middelburgse bedrijven en verenigingen. Hoewel de achtervolgende team» nog niet zyn uitgespeeld hebben de militairen een zodanige voorsprong opgebouwd, dat ze niet meer in te halen zijn Het team van de r.h.b.». I» een goe de tweede, terwijl om de derde plaats een xtrjjd gevoerd wordt tu»»en de team» van de P.Z.E.M. I. Medio I en COAK II. P.Z.E.M. II is deze competitie als laat ste geëindigd. De wedstrijden van de afgelopen weken hadden het volgende resultaat: COAK III—P.Z.E.M II 4—0, Wilskracht— COAK UI 0—4, Wilskracht—P.Z E M. H 40. r.h b.sP.Z.E.M. I 2—2, r.h.b^. Mach. school 40, Medio IWils kracht 4—0, V.S.V.—COAK n 0—4, Wilskracht—COAK H 0—4. Medio U— M.P.S.O. 3—1. M P.S.O.—Medio I 04, Medio n—COAK m 04, r.h.ba. COAK n 04, M.P.S.O COAK Hl 0— 4, rJi-b.s.V.S.V. 40. Wilskracht— r.h.ba. 0—4, r.h.b.s.—M.P.S.O. 4—0, Mach. school—COAK I 1—3, COAK I— COAK II 0—4, COAK HI—COAK I 4— 0, COAK III—COAK U 2—2. De stand is momenteel: COAK UI r.h.ba. P.Z.E.M. I COAK n Medio I Medio H Mach. school COAK I V.S.V. Wilskracht M.P.S.O. P.Z.E.M. U 22 21 1 0 81 81— 7 22 16 4 2 71 71—17 19 13 3 3 56 56—20 20 10 7 3 55 55—25 19 12 2 5 52 52—24 19 8 3 8 38 38—88 18 6 1 11 26 26*6 18 4 4 10 25 25—47 21 3 4 14 24 24—60 21 4 3 14 22 22—62 19 4 1 14 19 19—67 22 1 3 18 11 11—77 Negerin gedood bij rassenrelletjes Bij rassenrelletjes te Jacksonville in de Amerikaanse staat Florida Is maandag avond een negerin doodgeschoten. Ver scheidene mensen werden gewond. In bars en hotels in de negerw(jk van de stad ontploften bommen. Ruim 200 men sen werden gearresteerd na een dag van betogingen, die een einde maakte aan de vrede tussen blank en zwart te Jack sonville, die drie jaar beeft gednurd. VERDERE GROEI B.O.G. Waterstoffabriek in Zwijndrecht Goederen (onder directie van de N.V. Hollandsche Belegging en BeheerI .- Maatschappij) ls, blijkens het verslag, ln S*? 1963 veel groter geweest dan in 1^62 115 P i Lxplo.tatie der Vereenigde Olle- maanden)^ Het-a-hneken ïwljndrecht in Zw.jndrecht is maanden). Het aantal Darticmatiebewil- b<.„oaneo met de werkzaamheden Un behoeve van de nieuwe waterstoffabriek, die onvoorziene omstandigheden voor behouden in het voorjaar van 1965 in gebruik zal worden genomen. Totaal resultaat Bredero hoger Bij alle verscheidenheid in de bijdrage van de werkmaatschappijen en deelne mingen aan de eoncernopbrengst lag het I nier I Clll'i t gen 10.000, 5000 en 3000 ln de boekjaren daarvoor. Het vermogen steeg van 44 min tot 68 min. De ontwikkeling stemt tot tevredenheid. De waarde per partici- patiebewijs verbeterde tot 1.455 1.369). De bruto-winst nam toe tot 3,23 min 2,88 min). De exploitatie kosten liepen op tot 739,559 628.759). Het netto-resultaat is 2,49 min 2,25 min). De uitkering per partl- cipatiebewijs bedroeg 59 72,50over het vorige boekjaar van 15 maanden). Het aantal verhuurde eenheden (huizen- bezit) steeg tot 1438 (1250). aan de Spangensekade in de Maasstad naar de Nijverheidsweg te Sint-Maar tensdijk. Architect H. Weertman uit Goes maakte een plan voor een fabriekshal met nevenruimten als kantoren, kantine, tekenkamer en directieruimten, die een totale oppervlakte van 2600 vierkante meter zou beslaan. In september daar aanvolgend kon een begin worden ge maakt met het heiwerk. inter heeft nog wel wat stagnatie in de bouw veroorzaakt, maar thans is Muller-Franke nit Sint-Maar tensdijk al zover gevorderd, dat de kan toren onder dak zijn en de staalconstruc tie praktisch is voltooid. Over een week of vier zal ook het dak op de nieuwe fabriek liggen en zit alles mee. dan hoopt de N.V. Goedhart zijn vestiging in Sint-Maartensdijk nog voor de ko mende bouwvakvakantie opgeleverd tc krijgen. „Elvina" Vaart is er inmiddels ook gekomen in de bouw van het atelier voor de Amster damse confectieindustrie N.V. „Elvina". Vorig jaar zomer verkocht de raad van Sint-Maartensdijk een oppervlakte van 3000 vierkante meter industriegrond aan dit bedrijf. De directie wilde namelijk een definitief pand neerzetten als ver vanging van de houten noodbehuizing ook al op het industrieterein waar in thans de modinettes werken. Het nieuwe atelier met zijn grote ramen en opgetrokken in een lichte, gele bouw steen heeft een plaats gekregen tegen over de koeltechnische fabriek van de Gebr. Goedhardt en naast de grijze hal van het zogenaamde „metaal-coating"- bedrijf van de firma S. Roos uit Rucphen de N.V. „M.C-L" Over enkele maanden zal ook deze confectiefabriek opgeleverd kunnen worden. De N.V. Elvina is ove rigens al een „oude bekende" van Sint- De contouren voor de nieuwe koel technische fabriek van de N.V. Gebr. Goedhart uit Rotterdam zijn op het Pluimpot"-industrieterrein van Sint-Maarlensdijk al duidelijk zichtbaar. De kantoren worden af gewerkt en de staalconstructie voor de hal is praktisch gereed en kan onder de kap worden gebracht. Maartensdijk. Het bedrijf heeft zich reeds in 1956 daar gevestigd en was eerst gehuisvest in de oude school naast het raadhuis op de Markt. Toen het ge meentebestuur besloot het raadhuis te laten restaureren en uit te breiden met naastliggende panden moest naar een andere voorziening worden uitgezien. Die werd gevonden in een barak. Binnenkort komt voor de N.V. „Elvina" ook aan die periode een eind. Zoals al eerder gemeld heeft ook de eerste industrie van Sint-Maartensdijk, de herenkledingfabriek „Mayfair" grote uitbreidingsplannen op stapel staan. De industrie-ontwikkeling van Sint- Maartensdük zet nu flink door. Het gemeentebestuur zal met z(jn plannen zorgen dat het kan blüven „lopen" zoals het nu „loopt". totaal resultaat over 1963 van de "Ver enigde Bedrijven Bredero N V„ blijkens het jaarvers lag, hoger dan in 1962. Het I jMtfo c inpassen van de nieuwe ondernemingen, Viiiiao die de concernpositie kwamen verster ken. verliep bevredigend. In de geografische verdeling van het De netto-opbrengst beliep, blijkens de vermogen van de beleggingsmaatschap- geconsolideerde winst- en veriiesreke- PÜ Unitas N.V., is, blijkens het verslag1 nvor mes opbrengst deelnemingen waa 1,02 min. over 1963, weinig verandering ge- if 1,35 min.) en de netto-opbrengst van bracht. Van het totale vermogen ls 92,4 claims Bredero Vast Goed N.V. 3,35 (91,8 procent In aandelen belegd. !Tln- 1 v-j- geen bijzondere baten). V°—-veranderdgueTS'ldo'T»"/™! X ,Tu Kl£t contant dividend van 14,— per aan- Voorgesteld wordt, zoals bekend, een deel van nominaal 50.waarvan dividend van 20 proeent m contanten en reeds f 10.- tatertmdivldend werd uit- SLEÏSL? JfSS? de agioreserve (v.j. 22-2 procent in con- gekeerd, plus vijf procent in agio-aan- taoten). delen (onv.). Voor 1963 stelt de directie vast dat op- De netto intrinsieke waarde per aan- WF gun- Bij de berekening van, het vermogen werden de aandelen Nemos (Neder- landsche Maatschappij tot Ontginning van Steenkolenvelaen) evenals vorig jaar op 450 procent gewaardeerd. Voort aan mogen deze aandelen, aldus de di- fectie, op 750 procent worden gewaar deerd. Hierdoor zou dan de reële waar de van het vermogen per ultimo 1963 zijn gestegen tot /~516 min. (f 498 min.) de netto intrinsieke waarde per aandeel tot 500.79 450.50). „DE EFTELING" 150 ha levensvreugde voor een „sprookjesachtige" dag in 't hart van BRABANT. deel stee<r met 11 9 nrocent van f 49? SÜge orderPCsities beschikken. Onvoor- aeei steee met li.» procent van 422.54 ziene omstandigheden voorbehouden kan tot 473,02. voor het gehele bedrijf dc positie verder worden verstevigd. Naar de president- directeur, drs. J. de Vries, op een pers conferentie mededeelde, is de orderpor tefeuille thans zodanig, dat het bedrijf voor 1964 volledig bezet is. terwijl nog een behoorlijk deel van de opdrachten naar 1965 overloopt. Bredero's Bouwbedrijf handhaafde het niveau van haar produktie. Een verho ging van deze produktie ligt binnen de mogelijkheden. Brederos Beton N.V. kon haar terreinen uitbreiden. De in '63 opgerichte Redland-Braas-Bredero N.V. heeft fceii fabriek voor een nieuw soort betonnen dakpan in aanbouw. Op 1 au gustus zal deze fabriek in vol bedrijf zijn. De 50 procent-deelneming Bredero- Price N.V. heeft begin 1964 een contract verkregen voor het in- en uitwendig be kleden van pijpen voor gasleidingen. Van de activiteiten in „gas-ver band" heeft de directie goede verwachtingen. De directie hoopt in de komende jaar vergadering te kunnen mededelen, dat nog een bedrijf in deze sector tot het concern is toegetreden. De directie pleit in haar verslag voor een blijvende en doeltreffende vergroting van de natio nale bouwcapaciteit, die h.i. eerder tot lagere dan tot hogere prijzen zal leiden.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1964 | | pagina 7