wil je
een stuk
ZELANDICA
NOG MAAR TIEN MONARCHIEËN
Aristo
Nieuwe zeesleper voor
Bureau Wijsmuller
Grootste luchtvaartmaatschappij
ter wereld heet AERO FLOT
STILBÉPAN
VIER PROTESTANT
VIER ROOMS-KATHOLIEK
EEN ANGLIKAANS
EEN GRIEKS-KATHOLIEK
TAXI-CHAUFFEURS VAN LONDEN
MAKEN HARDE LEERSCHOOL DOOR
deze
haarcream
geeft geen
kalkroos
In Duitsland nog
500 processen tegen
nazi-misdadigers
WOENSDAG 11 MAART 1964
PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT
(Van een medewerker).
T~)e verloving van prinses Irene met don Carlos-Hugo van Bour-
bon-Parina heeft tot onmiddellijk gevolg gehad dat de wijd
vertakte stambomen der Bourbons wederom in liet volle licht kwa
men te staan. Velen gingen zich verdiepen in de genealogie der re
gerende Europese dynastieën en in die van de vorstenhuizen welke
sedert 1918 hun troon moesten prijsgeven. Er zijn thans nog slechts
10 monarchieën in Europa; in het begni van deze eeuw waren het
er tweeëntwintig.
ment in zijn tegenwoordige overleve
ring is. Deze vorm aldus de kei
zer zal zich door navorsingen en
opgravingen stellig wijzigen, maar:
„nimmer is de godsdienst het resul
taat der wetenschap geweest, doch
een uitvloeisel des harten en van de
betrekking van de mens tot God"
Het keizerlijke artikel trok sterk de
aandacht, het werd hier en daar ge
loofd en geprezen, maar elders hef
tig afgekeurd.
Tal van vorstenhuizen uit voorma
lige monarchieën staan met „ex" in
de kronieken geboekstaafd. Het zijn
de Hohenzollerns (Pruisen) met de.
18 onttroonde dynastieën van de des
tijds tot het Duitse keizerrijk beho
rende koninkrijkjes, hertog- en vor
stendommetjes; voorts de Romanovs
(Rusland), het Huis Savoje (Italië),
de Habsburgers (Oostenrijk), de
Bourbons (Spanje), de Karageorge-
witsj (Joegoslavië), de Saksen-Co-
burgs (Bulgarije), de Hohenzollern-
Sigmaringens (Roemenië), het Huis
van Zog I (Albanië), en het Huis Pe-
trovisj Niegoch (Montenegro). Mis
schien zouden de Braganza's (Portu
gal) die reeds in 1910 hun troon ver
loren, er nog kunnen worden bijge
teld.
Van de tien overgebleven thans re
gerende vorstenhuizen belijden vier
de rooms-katholieke godsdienst (Bel
gië, Luxemburg, Monaco en Liech
tenstein) terwijl het Griekse konings
huis (Sleeswijk-Holstein-Gluecksburg)
tot de Grieks-orthodoxe en het Britse
(Windsor) tot de Anglicaanse kerk
behoren. Van oorsprong was de
Griekse dynastie, die uit de Deense
is voortgekomen Luthers; zij nam
de Grieks-orthodoxe godsdienst aan
toen de Deense prins Vilhelm in 1863
tot de Griekse troon werd geroepen
en onder de naam George I, koning
der Hellenen zijn regering aanvaard
de.
Rekent men de Anglicaanse kerk
niet tot het protestantisme ofschoon
zij er verwant mee is, dan telt Euro
pa thans vier regerende protestantse
vorstenhuizen (Zweden Noorwegen,
Denemarken en Nederland), evange-
lisch-luthers en Ned. hervormd. Het
aantal mannelijke leden dezer dy
nastieën is vrij gering, dat der vrou
welijke overheerst in sterke mate zo
dat het voor deze laatsten niet ge
makkelijk zal zijn althans wat de
godsdienst betreft een gelijkge
richte levenspartner te vinden. Ver-
scheidenen hebben die reeds ge
vonden doch buiten de kring der
„royalty".
In Midden-Europa echter,, in het
voormalige Duitse Keizerrijk, leiden
tal van leden der in 1918 onttroonde
dynastieën een onopvallend, soms
zelfs een verborgen bestaan. Voor de
tot volwassenheid gekomen genera
tie, welke de machtspositie, die de
vorige tot aan de eerste wereldoor
log innam nimmer heeft mede-be
leefd, is het misschien een geluk dat
zij deze goede „oude tijd" niet heeft
gekend toen haar voorvaders, het zij
op patriarchale, het zij of feodale wij
ze de staatjes bestuurden, welke deel
uitmaakten van het eens zo machtige
keizerrijk van Wilhelm II met wie zij
herhaaldelijk overhoop lagen!
Twee der toen in het Duitse staats
verband levende koninkrijken (Beie
ren en Wuerttemberg) waren rooms-
katholiek, terwijl in het koninkrijk
Saksen het vorstenhuis katholiek was,
doch het volk voor een groot deel tot
de Lutherse kerk behoorde, Maar de
schier ontelbare kleine hertog- en
vorstendommetjes waren in hoofd
zaak luthers en lieten zich gedwee
door de autoritair aangelegde „Kei
zer van Potsdam" ringeloren.
„Wie geen braaf christen is, is
geen braaf man en geen Pruisisch
soldaat", placht Wilhelm meermalen
te zeggen; hij was een man met een
rusteloze geestelijke belangstelling,
godvruchtig en sterk geïnteresseerd
in religieuze aangelegenheden. Ver
maard is geworden zijn polemiek met
de theoloog-historicus prof Delitzsch
in 1903.
Deze had in een bijeenkomst teq
paleize zijn godsdienstige inzichten
ontwikkeld. De keizer had zich in de
daarop volgende gedachtenwisseling
afzijdig gehouden, waaruit men op
maakte dat hij het niet eens was met
de geleerde uiteenzetting. Kort daar
op verscheen in het Leipziger tijd
schrift, „Der Grenzboten", een stu
die van de keizer, onder de titel „Ba-
bel und Bibel", waarin hij Delitzschs
denkbeelden bestreed. Zijn conclusie
was dat wij, mensen, om de enige
God te belijden, een vorm nodig heb
ben, die tot dusver het Oude Testa-
Zaterdag is op de Noordzee voor IJmuiden de proefvaart gehou
den van de nieuwe zeesleper „Jacob van Heemskerk" van N.V.
Bureau Wijsmuller. De nieuwe sleper behoort met zijn 7375
I.P.K. tot de vijf sterksten ter wereld.
Het schip werd gebouwd bij de scheepswerf Jonkers en Stans te Hendrik
Ido Ambacht, is 52,80 meter lang, 10 meter breed, meet 659 ton bruto en
is berekend op een bemaning van 36 koppen. De „Jacob van Heemskerck"
kan 32.000 mijl varen zonder brandstof te hoeven innemen.
Het eerste werk van de sleper zal zijn een reis met baggermateriaal van
Southampton naar Gothenburg. Daarna is hel schip aangewezen voor
het transport van het eerste kraaneiland van Schiedam naar IJmuiden
Deze kraaneilanden zullen, zoals bekend, worden gebruikt bij de werken
ter vergroting van de IJmuidense havenmond.
UW zijn zij
De zonen en dochtcren van de voor
malige regeerders dier kleine Duitse
staten hebben zich voor het meren
deel een plaats veroverd in het ge
wone maatschappelijke leven of zij
hebben een universitaire studie on
dernomen.
De Huizen Baden, Hessen, Slees-
wijk-Holstein met zijn vertakkingen
(Holstein-Oldenburg, Holstein-Sonder-
burg, Holstein-Gottrop), voorts Lippe
met Lippe-Biesterfeld, Lippe-Weissen-
feld en Schaumburg-Lippe, Mecklen-
burg-Schwerin en Mecklenburg-Stre-
litz en dan nog Saksen-Weimar-
Eisenach, Saksen-Coburg-Gotha en
Saksen-Meiningen, tenslotte Reuss,
von Wied en Waldeck (Pyrmont)
er zouden er nog veel meer zijn op te
noemen zijn alle luthers (evange
lisch).
Hun territoir is ten dele opgegaan
in de Westduitse Bondsrepubliek,
ten dele gelijkgeschakeld in de z.g.
Oostduitse Democratische Repu
bliek. Maar hun namen leven voort
in de geschiedenis, niet slechts in
die van het Duitse Rijk maar te
vens in de Europese historie, om
dat tal van hun regeerders in de
loop der tijden daarin een belang
rijke rol hebben gespeeld. Om nog
te zwijgen van de vele prinsen en
prinsessen, die deze staatjes en
landjes aan de tronen der grote
vorstenhuizen hebben afgestaan.
SPAAR DE KLEINTJES TOT ZE GROOT ZIJN
LANDBOUWSCHAP HEEFT
WENSEN TEN AANZIEN
VAN DE PACHTPRIJZEN
Het landbouwschap wenst een verhoging
van de hoogst toelaatbare pachtprijzen
voor landbouwbedrüfsgcbouwcn die wat
inrichting en outillage betreft, beant
woorden aan de eisen vas de moderne
bedrijfsvoering. Verder meent het dat
aan de grondkamers de bevoegdheid
moet worden gegeven, voor door de ver
pachter in overeenstemming met de
pachter aangebracht of aan te brengen
bijzondere voorzieningen in de gebou
wen een pachtprijs\-erhoging toe te
staan ten bedrage van een redelijk per
centage van het door de verpachter ge-
investeerde kapitaal.
Het heeft deze wensen vorige week in
zijn maandelijkse onderhoud met de mi
nister van landbouw geuit. De minister
zegde toe, dat het landbouwschap over
deze aangelegenheid binnenkort nader
zal worden gehoord. Het landbouwschap
wees in het gesprek met de minister ook
op zijn wensen ten aanzien van fiscale
maatregelen ten behoeve van de verbete
ring der bedrijfsgebouwen, met name
wat betreft vervroegde afschrijving en
investeringsaftrek. De minister deelde
hierop mee, dat een interdepartementale
werkgroep thans eventuele fiscale maat
regelen terzake bestudeert.
Het landbouwschap bracht ook nog eens
zijn standpunt naar voren, dat het no
dig is in de prijzen van de produkten
rekening te houden met de kosten voor
de aanpassing van de bedrijfsgebouwen
aan de moderne eisen.
Vorig jaar heeft een werkgroep onder
leiding van ir. S. Herweijer in opdracht
van het landbouwschap een rapport
uitgebracht over bedrijfsgebouwen.
Groei, groei spaartegoed. De rente helpt u goed.
Want uw spaargeld is goed voor alles. Ga naar de
spaarbank waar men u óók gaarne van dienst is met
andere bankzaken, zoals rekening-courant, deviezen
voor uw reizen, kredieten, hypotheken en bemiddeling
in effectenzaken.Meer dan 1000 banken en bijkantoren.
De spaarbanken met volledige bankservice.
AANGESLOTEN BIJ DE COÖPERATIEVE CENTRALE RAIFFEISEN-BANK TE UTRECHT
Unieke service voor weinig geld
Ritprijzen zijn
verhoogd
(Van ccn correspondent)
De 7000 taxi's van de Britse
hoofdstad gaan hun tarieven
verhogen. Dat wil zeggen: het
ministerie van binnenlandse za
ken verhoogt ze en de taxi
eigenaren moeten daarmee in
stemmen, of zij willen of niet.
Zij willen dat al enkele jaren en
de thans opgelegde prijsverho
ging van ongeveer 25 procent
lijkt hen, met het oog op de snel
gestegen bedrijfskosten, zelfs te
gering.
Tot nu toe betaalde men een shil
ling en negen pence voor de eerste
1056 yards (een yard is 91 centime
ter). In de toekomst gaat deze af
stand twee shilling kosten (een gul
den ongeveer), dat wil zeggen drie
stuivers meer dan vooreen. Voor
een drie kilometer lange rit door de
Londense binnenstad zal men in dej
toekomst iets minder dan een rijks
daalder betalen, hetgeen gezien I
ook de vele opstoppingen en de tijd.
die de rit hierdoor in beslag neemt
minder is dan in vele andere wereld
steden en zelfs kleine stadjes en
dorpen elders.
Goedkoop zijn de Londense taxi's in
elk geval, indien men bedenkt wat
een service de chauffeurs bieden
Wat overal elders in Europa gebeu
ren kan, namelijk dat de chauffeur
zelf de weg nauwelijks kent, dat hij
belangrijke gebouwen en instellingen
niet weet te vinden, is in Londen
uitgesloten. Vele continentale taxi
chauffeurs maken de indruk van
amateurs in vergelijking met hun
Londense collega's.
Geen wonder is dat overigens: zij
moeten hier een harde school door
lopen, voor zij een vergunning als
taxichauffeur krijgen om maar
niet te spreken van de bijzonder
strenge eisen, die aan de wagens zelf
worden gesteld.
Ongeveer tien maanden duurt de
opleiding van een Londense taxi
chauffeur, indien hij althans de nor
male weg volgt en zich laat opleiden
bij de bevoegde rijschool van de oud
st rijders-organisatie British Legion.
Gedurende de tijd van de opleiding
krijgt hij aan regeringssteun acht
pond per week tachtig gulden.
In de Legion-school wordt de kan
didaten een blauw boek overhandigd,
dat de routes bevat voor 450 ver
schillende taxiritten door de zes-
rnijls zone van de Londense binnen
stad. Niet alleen de vele verwarren
de namen van straten en pleinen van
de Britse hoofdstad zijn hierin opge
nomen, doch ook alle belangrijke in
stellingen, ambassades, ministeries
en gebouwen van toeristisch belang.
De theoretische kennis is echter
niet voldoende. Per fiets en brom
fiets moet elke kandidaat kris-kras
door Londen rijden om dat. wat hij
in het „blauwboek" heeft gelezen met
eigen ogen te aanschouwen.
Veel nieuwe lijnen in eigen land
Hugo
van die lekkere, pittige
goudse of leïdse boeren-
Gaan de Russen
spoedig vliegen
op New York?
(Van een medewerker)
Jarenlang eiste de Franse na
tionale luchtvaartmaatschap
pij „Air France" de eer voor zich
op de grootste luchtvaartmaat
schappij ter wereld te zijn. Sedert
echter talrijke lijnen naar en in de
voormalige Franse koloniën in
Afrika wegvielen, nam het totale
lijnennet van 240.000 mijl af tot nog
slechts 175.000 mijl. Dat is welis-
(en maakt uw haar niet vet)
„Boos" kan kalkroos zijn. Ga
over op Stilbépan haarcream
en (kalk)roos verdwijnt on
middellijk. Tube v.a. fl.10.
Pot v.a. f 1.50.
DAGRA N.V. DIEMEN
waar ook nu nog aanzienlijk meer
dan dat van „Pan American"
70.000 mijl of de grootste natio
nale maatschappij van de Verenig
de Staten „United Airlines" met
18.000 mijl, doch tegenover de
machtig uitgroeiende Russische na
tionale maatschappij „Aeroflot" be
gint dc Franse maatschappij in het
niet te zinken. Naast een interna
tionaal net ter lengte van ongeveer
62.000 mijl beschikt „Aeroflot" over
een binnenlands lijnennet van tegen
de 250.000 mijl!
Wanneer thans „Aeroflot" opnieuw
onderwerp van gesprek is, dan is dit
vooral, omdat een verbinding met
New York thans tot de waarschijn
lijkheden is gaan behoren. Reeds
kan men in de V.S. stemmen horen,
die het tot stand komen van luchtver
keer tussen de V.S. en de Sowjet-
Unie in het komende voorjaar waar
schijnlijk achten, vooropgesteld, dat
het politieke klimaat niet plotseling
verslechtert.
35 miljoen passagiers
Wanneer men zo weinig hoort over
deze grootste luchtvaartmaatschappij
ter wereld, dan komt dat stellig ook
omdat zij geen lid is van de interna
tionale organisatie van luchtvaart
maatschappijen IATA en voorts om
dat zij haar verbindingen met het
westen eerst thans aan het opbouwen
is.
De grootste activiteiten van „Aero
flot" liggen in het. binnenlandse ver
keer. Daarvan getuigen niet alleen
de nieuwe lijnen en nieuwe vliegvel-
den, die in dit enorme land elk jaar
worden geopend, daarvan getuigen in
het bijzonder ook de passagierscij-
fers: van ongeveer 27 miljoen passa
giers in 1962 is het aantal vervoerde
personen in het afgelopen jaar geste
gen tot 35 miljoen.
Ter vergelijking: in 1962 heeft de
grootste Amerikaanse maatschappij,
die deelneemt aan het internationale
verkeer, P.A.A., bijna 4,5 miljoen
passagiers vervoerd en de grootste
maatschappij in het Amerikaanse
binnenlandse vervoer ongeveer 12,8
miljoen.
Daarbij komt, dat .Aeroflot" met
zekere trots beweert, als eerste lucht
vaartmaatschappij in het lijnverkeer
een straalvliegtuig gebruikt te heb
ben namelijk dc TU-104, die twee
jaar voor de Boeing „707" kwam
en tegelijkertijd het grootste ver
keersvliegtuig ter wereld in dienst
te hebben, namelijk de gigantische
TU-114, die tot 220 passagiers ver
voeren kan.
Ondanks de enorme vooruitgang;
van de laatste jaren en ondanks de
voortdurende bevordering van he:
luchtverkeer door de staat kent ook
„Aeroflot" zijn moeilijkheden, waar
onder het voor het westen zo actuele
probleem van de overcapaciteit.
Daaraan is niet alleen de geforceer
de uitbreiding van het vliegtuigen
park de schuld doch in belangrijke
mate ook de geringe punctualiteit der
vluchten, die in de Russische dagbla
den steeds weer bekritiseerd wordt.
Hierdoor zijn de Russische lucht
havens steeds weer overvuld met
wachtende passagiers. Een zeer on
voldoende informatie van het publiek
versterkt bovendien nog de zekerheid,
wanneer en of een bepaalde vlucht
doorgaat.
- Amerikaanse publicisten hebben er
op gewezen, dat in het binenlandse
Russische verkeer vaak vluchten
plaatsvinden die niet begeleid zijn
door een stewardess of steward. Op
de internationale lijnen, die ..Aero
flot" in groeiend aantal opent, is ech
ter het peil van de verzorging zonder
meer te vergelijken met dat der wes
telijke maatschappijen.
Een zekere mate van onzekerheid
geldt nog steeds de vraag van de
vliegveiligheid: Volgens inlichtingen
in het westen zou ..Aeroflot" slechts
dan melding maken van een ongeval,
wanneer er een buitenlander aan
boord van het betrokken vliegtuig
was, terwijl daarentegen ongevallen
en incidenten, waarbij uitsluitend
Russen betrokken waren zonder meer
aan de publiciteit worden onttrokken.
0 In West-Berlijn ls een „Duits Instituut
voor ontwikkelingspolitiek" in het leven ge
roepen. De stichtingsactie werd ondertekend
door de Westduitse minister voor economi
sche samenwerking, Walter Scheel, en de
Westberlijnse senator van economische za
ken, professor Karl Schiller. In dit instituut
zullen wetenschappelijk geschoolde vakmen
sen een speciale opleiding van een Jaar krij
gen voor belangrijke projecten in het raam
van de Westduitse ontwikkelingshulp. De
theoretische vorming zal worden gevolgd
door een verblijf in de ontwikkelingslanden.
Vraag uw woninginrichter.
Wyers afd. decorstoffen.
in West-Duitsland nog wel een vijfhon
derd processen wegens nazimisdaden
worden gevoerd. Dit heeft de voormalige
hondsprocureur-generaal Max Uuede, die
thans als christen-democraat zitting
heeft In de Bondsdag, verklaard in een
radio vraag gesprek met de Westduitse
minister van justitie, Ewald Bucher, en
diens collega uit de deelstaat Hessen,
Lauritz Lauritzen. Alle drie waren het
er over eens, dat deze processen niet
alleen uit een oogpunt van recht, maar
ook moreel noodzakelijk zijn.
Op een bijeenkomst die in het weekeinde
in het slot Dhaun bij Kreuznach werden
gehouden, betoogde de procureur-gene
raal van Hessen, Fritz Bauer, dat het
ook in de tijd van Hitier mogelijk
was te weigeren bevelen op te volgen.
Uit de SS- en politiearchieven uit die
tjjd is duidelijk gebleken, dat er niemand
veroordeeld of terechtgesteld is omdat
hij zich tegen de misdaden in de concen
tratiekampen heeft verzet of geweigerd
heeft te gehoorzamen aan bevelen om
aan deze misdaden mee te doen.
Avonturiertje uit
Muiden terecht
fagmorgen de ouderlijke wo
ning had veriaten, en waarnaar de poli
tie uit verscheidene gemeenten enige
dagen heeft gezocht, is terecht. De jon
gen had geld van huis meegenomen en
was naar Weesp vertrokken, waar hij
hel geld hoofdzakelijk uitgaf aan pata
tes frites. De politie zocht, daar de voor
liefde voor patates frites van de jongen
bekend was, voornamelijk deze zaken af.
Hij werd gezien bij een patates-frites-
zaak, maar zodra de jongen de politie
auto zag, was hij weer verdwenen. Een
ouder zusje zag hem eens in de omge
ving van station Weesp lop^n, toen zij
in een autobus zat. Zij waarschuwde snel
de chauffeur van de bus, die stopte,
maar de kleine avonturier had het ge
vaar gezien en was alweer verdwenen,
's Nachts keerde hij telkens naar Mui
den terug en sliep hij in een geparkeerde
auto. Dit hield hij vol tot zaterdag, toen
een inwoner van Muiden hem in de Lin-
naeusstraat zag lopen. De man nam de
'ragen mee naar het politiebureau in de
.innaeusstraat, waar de politie van Mui
den gewaarschuwd werd. De jongen had
niet veel geld meer over. Hij had zich
flink tegoed gedaan aan zijn lievelings-
kost.
Tussen Zuid-Beveland en het eiland Borssele
stroomde in de middeleeuwen de Zwake. De
ze stroom werd gemeenschappelijk bezeten door
de ambachtsheren van beide zijden. ,Jn de
stroom- of vaargeul was vanouds de grens ge
fixeerd, ook nadat de stroom zich bij voortgaan
de bedijking wijzigde."
ldus kunnen wij lezen in de inleiding van de inventaris van het
archief van het waterschap Nisse-Stelle 1803-1959 van de hand
van de heer W. L. A. Roessingh. Met verblijdende regelmaat zet
de archivaris van het waterschap De Brede Watering van Zuid-
Beveland fcijn inventarisatiewerk voort Zodoende konden weer een
zevental inventarissen aan de openbaarheid worden prijsgegeven.
Bij de voortgaande inpolderingen in het Zwake in de 15e eeuw stond
men voor de keuze „ófwel een klein poldertje indijken to: aan de
door de oorspronkelijke plaats der stroomgeul bepaalde limietschei
ding, ófwel het totaal der voor bedijking rijpe schorgronden te be-
versen," In het geval van de Stellepolder kwam dit laatste tot uiting
in een gedeelte Baarland-Stelle en een gedeelte Nisse-Stelle, ook wel
Vrouwe-Stelle genoemd. In de inleiding komt tevens naar voren, dat
het ambachtsheerlijk gezag in deze streken diep wortel had gescho
ten. Tot 1874 werden de waterschapsrekeningen afgehoord in presen
tie van de ambachtsheer van.Nisse.
In de inleiding van de inventaris van de Karelpolder wordt de eigen
aardige figuur beschreven, dat bij de concessie tot bedijking in 1877
als voorwaarde was gesteld, dat de polder geen aanspraak op cala-
miteusverklaring kon maken. De polder is niet voor overstromingen
gespaard gebleven. In 1906 en 1911 vond inundatie plaats, maar bij
de stormvloed van 7 april 1943 was de schade aan de polderdijk zo
groot, dat de kosten van herstel niet door de polder alleen gedragen
konden worden. Het was niet eenvoudig een basis voor financiering
te scheppen door middel van subsidies, irfaarbij de financiële draag
kracht van de polder niet overschreden werd.
\Jan de inventarissen van de Oostpolder, oudtijds Piermanpolder
genoemd, en van de Stroodorpepolder valt niet veel te zeggen.
Van de Oost-Bevelandpolder is het bekend, dat deze zwaar van
oever- en dijkvallen te lijden heeft gehad. De grote dijkval van 1943
in de Wilhelminapolder bracht ook het poldertje Oost-Beveland in
moeilijkheden Terloops zij opgemerkt, dat de Duitsers aan geen dijk
val geloofden. Hier was sabotage in het spel!
De polder De Perponcher, zo geheten naar de familie, die o.m. de
heerlijkheid Sabbinge bezat, werd in de jaren 1846-1847 achterin de
sinds 3809 afgedamde Schengen bewesten de sluitdijken van de
Goessche polder en de Wilhelminapolder aangewonnen. De inleidin
gen van zowel de inventaris van de calamiteuze Oost-Bevelandpol
der als van die van de polder De Perponcher, bevatten veel wetens
waardigs. Ten slotte vermelden wij nog de inventaris van de Kreek-
rakpolder, die in 1923 door de Staat der Nederlanden werd ingedijkt.