De Kerk op postzegels DE HERENIGING EN DE VREDESKUS MIJN KONING? D EEN APART VERHAAL LUXEMBOURG Zaterdag 7 maart 1964 zaterdagnummer TOEN paus Paulus VI op 6 januari van dit jaar van zijn Palestijnse reis terug kwam, heeft hij via de radio en televisie enkele dingen gezegd om zijn grote voldoening uit te spreken over ht feit dat hij deze buitenlandse reis had gemaakt. Het waren meest zin nen waarin hij sprak, zo algemeen, dat daaraan niet al te veel betekenis mag worden gehecht. Iets meer be tekenis zal moeten worden gehecht aan hetgeen hij zei over zijn ontmoe tingen met de oecumenische pa triarch van Constantinopel, Athena- goras I: „Gisteravond is mij het gro te geluk te beurt gevallen de oecume nische patriarch van Constantinopel te omarmen en dat na eeuwen". „Wij hopen dat dit begin veel goede vrucht mag afwerpenhet zaad is op geschoten en komt tot rijpheid". Op deze gebeurtenis sloeg het dan mis schien ook toen de paus het had over „vrestrekkende historische beteke nis". X thenagoras heeft zich natuurlijk ook moeten uitlaten over zijn reis naar Jeruzalem en de ontmoeting met de paus. Hij heeft dat eveneens gedaan in algemene geraad zijn van een heldere en gezegende volzinnen. „Moge deze ontmoeting de da- dag?'. Hij heeft ook losgelaten dat de paus hem door een bijzondere afgezant op de hoogte had gesteld van zijn plannen en te vens de mogelijkheid had geopperd van een ontmoeting, waarop Athenagoras dan is in gegaan door eveneens naar Jeruzalem te reizen. Dat dit een historische gebeurtenis kan worden genoemd, zal wel niemand ontken nen. In 1054 is de scheiding tussen de R.-K. Kerk en de Oosters Orthodoxe Ker ken definitief geworden toen gezanten van paus Leo IX zijn banvloek neerlegden op het altaar van Aya Sophia te Constantino pel, tegen Michael Cearularius, de toen malige patriarch. Maar vóórdien boterde het al een paar eeuwen lang niet tussen de twee delen van de Kerk die er in de twee delen van het Romeinse Rijk waren. Lang zaam aan. mede beïnvloed door politieke factoren, zijn deze twee delen uit elkaar gegroeid. Er zijn wel enkele pogingen tot hereniging geweest, welke vooral daaruit voortkwamen dat het Oost-Romeinse Rijk en daarmee ook de Kerk in dat rijk, steeds meer in het nauw werden gebracht door de voortdurende aanvallen van de Turken. Deze pogingen, hoewel zc op papier geluk ten, hebben uiteindelijk niets uitgewerkt. Een historische febeurtenis is het us zonder twijfel ^^^5 wanneer de paus van Rome en de patriarch van Con stantinopel elkaar hebben ontmoet en hartelijk omarmd. En wie zal het willen ontkennen dat deze ont moeting mogelijk verstrekkende gevolgen kan hebben? Sindt paus Joannes XXIII, die eer hij paus werd, onder andere ook ver scheidene jaren als pauselijk nuntius onder oosters orthodoxen heeft vertoefd, zijn de ogen van Rome meer op het oosten gericht. Trouwens, van de oosters orthodoxen had een deel, zij het dan ook een betrekkelijk klein deel. zich gevoegd onder het gezag van de bisschop van Rome. Dit zijn de zgn. geünieerde kerken. De patriarch .van An- tiochië die op het concilie in Rome was als gelijke van de r.-k. bisschoppen en die telkens weer een eigen geluid liet horen, behoorde tot deze geünieerde kerken. Zijn de kansen op hereniging zo groot? Deze vraag werd on3 ruim een week geleden gesteld en daaraan gekoppeld werd een tweede vraag: welke zullen dan de ge volgen zijn voor de Wereldraad der Ker ken? 't Is moeilijk op deze vragen een antwoord te geven, aangezien we tot geen van beide kerken behoren. In Rome ziet men hier blijkbaar mogelijkheden. De Oos ters Orthodoxe Kerk is de enige die hier als kerk wordt erkend. Doch een moeilijk heid is dat. zowel in Rome als in Constan tinopel men de eigen kerk beschouwt als de enige heilige katholieke kerk, die de rechte voortzetting is van de kerk der eers te twintig eeuwen. Dit besef is in het oos ten waarlijk niet minder dan in Rome. Wie wel eens met een priester van de Oosters Orthodoxe Kerk heeft gesproken, weet dat hij er van uitgaat dat zijn kerk de enig ware is. Ook het woord „orthodoxe", recht zinnige, wijst daarop reeds. Allen die tot zijn kerk niet behoren, beschouwt hij als niet-rechtzinnig en daartoe behoort ook de R.-K. Kerk. Maar in Rome ziet men hier toch blijkbaar mogelijkheden, want vooral toen het duidelijk werd dat de grote meer derheid van de Oosters Orthodoxe Ker ken zich bij de Wereldraad der Kerken zou aansluiten, heeft men zich hier steeds meer met het Oosten bemoeid. Vroe ger had men er ook wel aandacht voor, maar sindsdien verdubbelde deze op z'n minst. Tekenend in dezen is ook dat aan de r.-k.-universiteit te Nijmegen een hoog leraar is benoemd, die een paar weken ge leden zijn Inaugurele rede heeft gehouden, speciaal om college te geven over de Oos ters Orthodoxe Ker ken, namelijk profes sor J. G. Remmers De titel van zijn rede luidde: Het komend oecumenisch gesprek tussen Orthodoxe en Katholieke Kerk. In deze titel alleen reeds ligt een bepaalde ver wachting. Maar, wanneer we naar prof. Remmers gaan luisteren, zullen we er wel van overtuigd worden dat dit gesprek niet gemakkelijk zal zijn. Paulus VI en Athenagoras I heb ben elkaar dan gekust in Jeruzalem. Con stantinopel is de eerste in de rang van de oude patriarchaten. Nu moeten we echter niet gaan denken dat deze patriarch van Constantinopel dezelfde macht en invloed heeft in de Oosters Orthodoxe Kerken als de paus in de R.-K. Kerk. Dat meervoud zit hem hier in de weg. Vanuit Griekenland en Rusland bijvoorbeeld is kritiek Athena goras niet gespaard ten aanzien van zijn reis naar Jeruzalem. Ook al zou Athenago ras een hereniging met Rome wensen wat nog te bezien is dan is het nog de vraag hoe men hierop zou reageren van uit de andere patriarchaten. Bovendien be horen tot zijn patriarchaat een stel autono me, autocephale kerken, d.w.z. kerken, die geheel zelfstandig zijn en die in dezen een eigen weg kunnen gaan. Hoe groot zal het gezag van Athenagoras blijken te zijn in Griekenland en Servië, om er maar een paar te noemen? Professor Remmers haalde in zijn rede aan dat de vertegenwoordigers van de orthodoxe kerken in de Wereldraad der Kerken menigmaal hebben verklaard dat zij de eenheid der christenen alleen kunnen zien op basis van het totale dogmatisch ge loof van de oude kerk van vóór de schei ding. Hij ziet dit als een punt van „fun damentele instemming". Die vertegenwoor digers hebben eveneens verklaard geen ge sprek te zullen aangaan zonder dat de Wereldraad er bij betrokken is. Voorts heeft professor Remmers het over de dogmatische ontwikkeling, die ook bij Rome „niet zonder eenzijdigheid geweest is". Hier liggen enige punten die het ge wenste gesprek niet gemakkelijk zullen maken. Het oudste strijdpunt tussen de oosterse kerken en die van het westen, of namelijk de Heilige Geest niet alleen uit God de Vader, maar ook uit God de Zoon is voortgekomen, zal hierbij waarlijk nog niet 't moei lijkste zijn. Voor vraag nu wat on- ons doet deze vraag nu wat on wezenlijk aan. Er z(jn echter andere pun ten waarmee men meer moeite zal hebben om bij het gesprek tot overeenstemming te komen. De mogelijkheid van „loutering na de dood" is één van die en een ander is de leer van de transsubstantie, de we zensverandering van brood en wijn bij de Dit is in ieder geval een heel beianrijk punt en daaraan zit ontzaglijk veel vast, eigen lijk heel de vorm en opbouw die de R.-K. Kerk gekregen heeft. Nog een punt van theologisch verschil is de ontvangenis van de maagd Maria en ten slotte het dogma van de pauselijke onfeilbaarheid. Het zijn waarlijk geen kleine bijzaken waarom het gaat. De oosterse kerken hebben de zgn. Byzantijnse liturgie. De geünieerde kerken hebben deze ook. Tijdens het concilie droeg een van de geünieerde bisschoppen In de St. Pieter de mis op volgens de ritus van zijn kerk. Zó groot is het verschil van deze met die van Rome, dat de bisschoppen van het Westen het gevoel hadden niet in eigen kerk te zijn. Professor Remmers veronderstelt dat de toekomstige dialoog tussen orthodoxie en katholicisme rekening zal moeten houden met het feit dat de meeste oosterse kerken lid zijn van de Wereldraad. Hij meent dat dit niet anders kan, want „alle facetten van het oecumenisch vraagstuk vormen één geheel". Hij acht het „hoogst aannemelijk dat de wortels van de Reformatie dieper liggen dan men over het algemeen aan neemt" en dat zij ook iets te maken heeft met de vervreemding van Oost en West. De bedoeling van de reformatoren is voort durend geweest terug te gaan naar het H. Schrift en naar de oudste christenheid, om een kerk te krijgen die zo dicht mogelijk zou liggen bij hetgeen Christus en de apos telen voor ogen heeft gestaan. Uziet dat er nog al wat aan vast zit wanneer er een gesprek moet komen tussen de Oosters Orthodoxe Kerken en de R.-K. Kerk en dat de hereniging waarlijk nog niet beklonken is met de vredeskus van Athenagoras I en Paulus VI. H. „Zijt Gij de Koning der joden f" „Mijn Koninkrijk is niet van deze wereld." Joh. 18 33 en 36. Zojuist is Jezus vanwege Zijn aanspraak op de Messias-titel door hogepriester Kajafas des doods schudig bevonden op grond van gods lastering. Bij stadhouder Pilat.us eist men de doodstraf vanwege k Jezus' aanspraak op de Koningstitel, een bedreiging van de keizer. yjj! Daarnet godsdienstige argumenten, hier politieke. Pilatus kan er Jl niet onderuit. Het proces begint met het verhoor van de verdachte. Hem van top tot teen opnemend stelt de rechter de vraag: Zijt GIJ de Koning der joden f" Tot zijn verbazing komt een bevestigedn antwoord, maarniet van deze wereld. In dat geval zouden bomeskaders boven Jeruzalem gevlogen hebben en parachutisten gedaald zijn om Hun Koning te bevrijden. Waar om geen mobilisatiebevel f Eén bede ende Luchtmacht van die andere wereld, van God, zou in beweging komen: de 18 legioenen engelen nederdalend om Deze Zone Gods te bevrijdenEén knieval voor satan en alle koninkrijken zijn de uwe, zonder kruisxeeg. Nd de spijziging: „Wordt onze Koning" Van deze wereld, tan de mens. In Gethsémané: „Doe het zwaar terug in de schede" Van Gods wereld. De bede. de S O S-kreet tot de Vader in de hemel blijft uit Waarom* Omdat de Zoon Gods Zoon des mensen wil zijn; Koning volgetxs Gods maatstaf en niet van de mens. Zijn Koninkrijk rust niet op zelfhandhaving, maar op zelfverloochening. De inzet is niet lijfsbehoud, maar wereldredding. „Is dat, is dat mijn Koning t" Deze vraag moet iedereen beantwoorden. Zijn onderdaan zijn, dat is toeten: Deze Koning heeft de macht der hel verslagen en de dood vernietigd. Triomf, Die voor ons stierf, regeert, Hij brengt ons tot Zijn Vader en, als het graf ons stof begeert, brengt zelfs de dood ons nader. Triomfuw prikkel is, o dood, door Jezus' dood verslonden. Hij, Die voor ons het graf ontsloot, vernietigde de zonden. Gezang !,1). ZUIDZANDE. H. B. DE NEELING. Postzegels kunnen een verhaal vertel len. De geschiedenis van het verkeer bijvoorbeeld, of het verhaal van de natuur; ze kunnen wijzen op de actu aliteit: de Deltawerken of ze kunnen teruggrijpen in de historie naar een vooraanstaande persoonlijkheid uit vroeger dagen. Het zijn niet alleen maar betalingsbewijzen voor bewezen diensten. Jonge, pas ontstane landen geven opmerkelijke zegels uit en willen daarmee hun land bekendheid geven, in het nieuws komen. Oude staten wij zen in de afbeeldingen op de postze gels op hun cultuur, op hun verworven heden. Postzegels zijn dus ook propa gandamiddelen en ambassadeurs. Klei ne of grote zegels, met alleen maar het bedrag erop aangegeven, dat voor de postzegel is betaald of met fraaie voorstellingen, waaronder meermalen bijzondere staaltjes van grafische kunst. ,e onderwerpen, die de basis vormen voor de afbeeldingen op postzegels christelijk motief. Zo'n christelijk motief kan gaan van een minuscuul Malthezer kruis in de diadeem van de Engelse ko ningin op een postzegel van Nieuw-Zee- land tot het bekende Leger des Heils- hoedje op een Nederlandse postzegel. Van een enige centimeters grote zeven- armige kandelaar op een zégel ter ge legenheid van het honderdjarig bestaan van de Finse „missionsarbetet" in het buitenland. Of van een afbeelding van de kathedraal van Manilla op de Phi- lippijnse zegel tot een zegel van Colom bia waarop het imposante Tequendama- hotel in Bogota tientallen meters uit- streekt boven het eenvoudige kerkge bouw in San Diego. Maar ze staan sa men op één postzegel: Colombia is een christelijk land. Van oost naar west en van noord naar zuid, overal op de aardbol zijn landen te vinden, die zulke zegels uitgeven. Al die zegels vertellen het verhaal van het christendom, van zending en missie, van de oudste geschièdenis der christelijke kerken tot de moderne opvattingen van kerk-zijn toe. Het zijn soms in enkele lijnen en slechts één kleur met nuance ringen vervaardigde zegels, soms ook is het kleurengamma bijzonder uitgebreid en worden die zegels een lust voor het oog. Hebben die postzegels waarde, meer dan de aanmaakkosten De erop aangege ven waarde is soms enigszins fictief, net is niet de waarde van de zegel, maar het bedrag, dat men moet betalen om het poststuk verzonden te krijgen. En verder? „Het is maar wat een gek er voor geeft" is wat postzegels betreft een veelgehoorde opmerking. Voor postze gelverzamelaars hebben die zegels wél waarde. Die waarde wordt onder meer bepaald door het aantal, dat ervan in omloop is. door de ouderdom, door mis drukken. Kortweg genaamd de zeld zaamheid. Voor de verzamelaars, die zich hebben gespecialiseerd in bepaalde onderwerpen kunnen die zegels nog meer waarde hebben: een ideële waarde. gelegd op het vergaren van p met onderwerpen, die op het christen dom in zijn veelomvattendheid betrek king hebben. Het uitgangspunt van een dergelijke postzegelverzameling kan geheel verschillend zijn. Neem de heer W. van Strien (64), administrateur van de In stelling voor maatschappelijke zorg in Goes. Hij is één van die mensen, die „bezeten' is van de postzegel. Postze gelverzamelaars zijn mensen, die, als ze eenmaal over hun verzameling aan het praten zijn geslagen, moeilijk ophóuden. Je hoeft maar éven te zeggen hoe mooi je een bepaald zegeltje vindt, of die ver zamelaar komt met de verhalen ach ter die postzegel: het verhaal, dat de Een postzegel, die betrekking heeft op de Lijdenstijd: een lijdende Christus op een Finse zegel. Het zijn „oecumenische" collecties. De taal der postzegels en van die der ver zamelaars laten zich niet in een bepaald testantsc, soberheid van Nederland blijkt: Nederland kent weinig kerkelijke voorstellingen op postzegels, hier staat de functionaliteit van de zegel op de voorgrond. Anders is dat bijvoorbeeld met overwegend rooms-katholieke lan den als Italië, Spanje, Portugal Die ge ven veel postzegels uit met heiligenbeel den, met bijbelse en kerkgeschiedkun- dige motieven. De Zuidamefikaanse sta ten treden op de voorgrond met beelte nissen van missionarissen en martela ren. Uit de communistische staten ver schijnen tegenwoordig geen „kerkelijke" postzegels meer. Alleen op Poolse ze gels treft men nog wel eens afbeeldin gen van kerkramen aan. Het zijn maar éen paar grepen uit hetgeen beide he ren ons vertelden. Wanneer men de f)ostzegels. die verschijnen met kerke- ijke onderwerpen terdege bekijkt, dan kan men soms tot merkwaardige re sultaten komen Ze vormen een illus tratie van het denken en werken der staten. En bij vergelijking kan men er veel uithalen. Die postzegel van Colom bia met zijn grote Hiltonhotel en zijn kleine kerk bijvoorbeeld: vergelijk die eens met de zegel, die vrijwel geheel in beslag wordt genomen door een af beelding van de Keulse dom. Of kijk naar de zegel met een afbeelding van de latere koning Willem I. toen hij in Scheven ingen aan land stapte in het Over de twee verzamelingen: Wat houdt allemaal in Christus en Zijn Kerk? Ir. Ausems bouwde zijn verza meling op rond de themata: teken van de Christenheid. Masjieach (Messias) Zoon van David; Licht der wereld; Je zus Christus, onze Heer; navolging van Christus op aarde. En vervolgens: Noord- en Midden-Amerika; apostelen en opvolgers; Maria. Moeder-Maagd; getuigen van Christus; Zuid- en Oost- Europa. En tot slot: missie en zending, orthodoxie en reformatie, eenheid m verscheidenheid, katholieke christenen en Latijns-Amerika. De heer Van Strien ging aan de hand van Bijbelgedeelten zijn verzameling ordenen: dan komen er onderwerpen aLs de schepping, Israël, het oude volk, de twaalf stammen Is raels, Christus geboorte; leven en ster ven van Christus; Christus' kerk op aar de; verkondiging van het Woora; het Vaticaan; bekende kerkgebouwen; kerk- vez-gaderingen en concilies. Het motief- Vaticaan: r het zegeltje verwierf. Want dat is soms een hoofdstuk apart. Een on- verzamelaar lijkt ons haast niet moge lijk. Op een vorige week in Goes gehouden expositie van postzegels vei-wiez-f de heer Van Strien met een fraaie verza meling „Bijbel en postzegels" een zilve ren medaille. Er was nóg iemand, die een zilveren medaille ontving; ir. A. W. Ausems (55), leraar scheikunde ook uit Goes. Die had een verzameling post zegels ingezonden, met als uitgangspunt „Christus en Zijn Kerk". Beide col lecties vullen elkaar aan. Men zou kun nen zeggen als „protestantse" en „rooms-katholieke" verzameling. Hoe wel dit eigenlijk geen goede benaming is voor de collecties van beide heren. Deze Luxemburgse postzegel bevat een afbeelding van Jozef, Maria en het Kind tijdens hun vlucht naar Egypte. ook „kerkelijke postzegels" verschijnen ter gelegenheid van typische evenemen ten, zoals het Vaticaan meermalen doet bij grote r.-k. congressen en zoals men in Duitsland regelmatig zegels ter gele genheid van de Evangelischer Kirchen- tag laat verschijnen met het embleem voor die dagen erop Israël en het Vaticaan zou men kunnen beschouwen als de gebieden, die bij uit stek geschikt zijn voor postzegels met kerkelijke onderwerpen. Het Vaticaan heeft vrijwel niet anders dan dergelijke uitgaven Bij Israël nemen dergelijke ze gels een belangrijke plaats in. Wanneer iemand dan ook naar zegels zoekt met betrekking tot de Messias, het oude volk. de twaalf stammen Israels dan zal hij dergelijke fraaie zegels beslist •■•in den. In 1955 verscheen daar een fraaie serie met zinnebeeldige voorstellingen van de twaalf stammen Israëls: de leeuw voor Juda. een borstlap voor Le vi, een korenschoof voor Jozes (denk Denkt men aan Israël, dan denkt men aan het land van de Bijbel en aan de Bijbel zelf. Israël is een nieuwe staat, die graag wil meetellen op het inter nationale vlak. De postzegels zijn daar bij de ambassadeurs. En dan worden het uiteraard in het bijzonder postzegels met Bijbelse motieven. Zoals daar Is een serie met de oude muziekinstrumenten als harp. bekkens en cimbalen, een post zegel met de zevenarmlge kandelaar of Menorah, dat deze staat koos als sym bool en zegels, waarop koning David met de harp en koning Salomon met een weegschaal staan afgebeeld. Het Vati- caan op zijn beurt heeft bij gele- fenheid van de pelgrimage van paus aulus VI aandacht aan historische f>laatsen in Israël geschonken: de Hei ig Grafkerk in Jeruzalem, aan Bethle hem. de stad van David en aan Naza reth. Een eenvoudige, maar fraaie herden kingszegel verscheen zo ook in Duits land ter gelegenheid van 150 jaar „Württembergische Bibelanstalt". Van af 25 augustus dit jaar is verkrijgbaar een Nederlandse hèrdenkingszegél ter gelegenheid van het 150-jarig bestaan van het Nederlands Bijbelgenootschap. Postzegels met bijbelse motieven kun nen een fraaie, levende illustratie vor men van het Bijbelverhaal. En ze ge ven bijvoorbeeld een treffend voorbeeld van de christelijke kunst door ae eeuwen heen. Een verzamelaar kan aan zijn collectie een persoonlijk stempel ze ven. Het hangt er maar vanaf, hoe 1 zijn zegels groepeert. Als hij bijvoor beeld van de Scnepping uitgaat, zoals die staat opgeschreven in Genesis, dan rebouwen; kerk- ken uit teken van de christenheid leidt bijvoor beeld tot een postzegel uit de Duitse Democratische Republiek (Oost-Duits- land) met het kruisteken erop. ter her innering aan de oorlogsslachtoffers van Lidice en tot een zegel met een Chris tusbeeld ln het Andesgebergte, waarvan ook een afbeelding is gebruikt als sym bool van de Vrouwenwereldgebedsdag Het kruis als embleem vindt men in ve le wapens van landen en organisaties ook terug. Denk aan het Rode Kruis. Postzegels met dergelijke voorstellingen worden doorgaans uitgegeven ter gele genheid van herdenkingsdagen of ande re bijzondere gelegenheden. Het zijn dus meermalen in de eerste plaats herden kingszegels. zoals bijvoorbeeld een Duit- zegel niet de woorden Heidelberger zal hij een gevarieerde keus kunnen r ken uit gebergten en zeeën, uit vru... ten, vogels en vissen, vlinders en wilde dieren. Daarbij hebben de postzegels niet meer dan illustratieve, verduidelijkende waarde Anders is het dus met de bij belse of christelijke motieven op de ze gels. Zoals bijvoorbeeld de afbeelding van Christus' geboorte in moderne ge stileerde vorm of in afbeeldingen naar eeuwenoude schilderijen of beeldhouw werken.' Talloze landen hebben postzegels ln omloop gebracht met afbeeldingen van kerkgebouwen of met de Bijbel er op. Verder teruggaand in de kerkge schiedenis komt men bij de apostelen en de navolgers van Christus. Die vindt men bijvoorbeeld terug ln twee zegels van het eiland Malta met afbeeldingen van de apostel Paulus uit 1960, die wérd uitgegeven ter gelegenheid van het feit. dat negentienhonderd jaar geleden Pau lus' schip daar verging. Op een zegel van Bulgarije vindt men terug de twee apostelen van de Slavische volkeren, de heiligen Cyrillus en Methodius. Petrus is onder meer afgebeeld op een zegel uit Ierland en bekend zijn natuurlijk de Ne derlandse zegels met Willibrordus en Bonifacius erop. De heilige maagd Ma ria vindt men terug op vooral postzegels ook op postzegels met afbeeldingen van uit de rooms-katholieke landen, maar iconen uit de orthodoxe landen. Zij het dan. dat zulke zegels dateren wat de huidige communistische staten betreft althans van voor de machts overname door de communisten De invloed van missie en zending tn de verschijning van postzegels van de sta ten. waar de kerk missionair werkzaam is of is geweest is er weinig of niet Men zou mogelijk een serie zeeels van Spaans Guinea zo kunnen beschouwen Daarop staan dan afgebeeld onder meer een negergeestelijke en negers lezend m een Bijbel. Als men op zoek gaat naar kerkelijke onderwerpen, die op de reformatie be trekking hebben, dan komt men onder meer terecht in Tsjecho-Slowakije. Daar verscheen in 1952 een zegel met een afbeelding van Comenius (Komen- sky) erop (geboren 1592) en in 1957 één met een afbeelding van een kapel te Naarden. waar Comenius rost in een graftombe. Maarten Luther vindt men terug op een Duitse postzegel en Cal- vijn en de predikant Beze zijn samen af gebeeld op een Zwitsers exemplaar ter gelegenheid van het vierhonderdjarig bestaan van de universiteit van Genève in 1959 Johannes Hus komt weer voor op een Tsjechische zegel uit 1952 en Kierkegaard natuurlijk (1855 op een Deense zegel uit 1955. toen men zijn sterfdag herdacht Ds Talma werd ge- eerd met een Nederlandse postzegel uit 1936, nadat hij twintig jaar daarvoor was overleden. De Bijbel ls op talloze postzegels af gebeeld. En dat komt natuurlijk me de door de vele bijbelvertalingen, die er zijn verschenen En de bijbel kan dan op de postzegel het middelpunt van de afbeelding vormen of slechts één van de voorwerpen zijn. Zo'n min of meer toevallige Bijbel vindt men bijvoorbeeld op vrijwel alle postzegels van de Do minicaanse republiek, omdat de Bijbel in het wapen van dit land voorkomt. Bijzondere (herdenkingszegels) gewijd aan de Bijbel zijn te vinden in Zweden, Finland en West-Duitsland bijvoorbeeld. In 1941 verscheen een Zweedse zegel by de herdenking van het 400-jarig be staan van de Zweedse bijbelvertaling door Lorens en Olaf Petri; Finland liet In 1948 een zegel het licht zien bij 1954 met een oude boekdrukker erop bij gelegenheid van de 500 jaar oude eerste gedrukte Latijnse Biibe! door Guten berg. Hongarije kreeg ln 1590 zijn eerste Bijbelvertaling van Gaspar Karolvi: er is een herdenkingszegel van. België gaf een zegel uit in 1942 over de eerste door Plantijn gedrukte Nederlandse Bijbel (1570. naar de eerste Nederlandse ver taling in 1477). En op een Zuidafrikaan- se zegel ls een afbeelding terug te vin den van de Nederlandse Statenverta ling (1637) samen met het voortrekkers- monument. Postzegels verzamelen: een boeiende be zigheid. waarmee men nooit klaar is en die tot verrassende ontdekkingen kan leiden. Als men er maar oog voor heeft. IR AU8EMS: eenheid DE HEER VAN STRIEN oecumenisch

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1964 | | pagina 19