AIR UNI0N-0NDERHANDELINGEN MOEIZAAM OP GANG GEKOMEN Tienerrage sleept zakenlieden mee in een roes van dollars DE BOEKENPLANK een spannend boek cadeau Zó moet het juist niet Frankrijk wil groter aandeel in het vervoer dan aanvankelijk was beslist Britse maatregel tegen Far Oer RECTIFICATIE De Beades en Amerika Minister van handel maakt zich zorgen Wat socioloog ervan denkt DONDERDAG 5 MAART 1964 PROV1NOIA LB L K B D W B B O O B A N T 9 Advertentie NIEUWE KEUZEPLANNEN WONINGWETWONINGEN D* „keu/commissie «-ffwoning- Iwuh" he*ft irn nlfuwi- rollrctie kcu- cplanurn uitgebracht. 1m-ï<1>* voor gaande ztyn vrr\ill«b, zo deelt h>-t ml- nl»U*rif van volkahulsveating en bouw nijverheid me*. De collectie omvat 50 plannen, waarvan er 32 ontleend zijn aan de vorige col lectie, 18 plannen werden gekozen uit nieuwe voorstellen. Zowel aantal al» verscheidenheid van deze plannen zijn thans van dien aard. dat de kcuzecom- mlssie verdere uitbreiding niet doel- machlig acht. In de jaren 1900-1963 hoeft het minis terie van volkshuisvesting en bouwnij verheid in totaal voor 19.480 keuze woningen 'n extra bijdrage verleend. In 1964 kan voor 7000 woningwetwoningen extra subsidie worden gegeven. Deze be draagt thans f 3,50 per week. De tota le jaarlijkse bijdrage is derhalve het dubbele van die voor andere woningwet woningen. Gemeenten die erin slagen keuzewonin gen te bouwen, waarvan de bouw- en grondkosten duidelijk lager zijn dan die van overeenkomstige, niet volgons eet» keuzeplan gebouwde woningwetwonin gen, kunnen een toeslag op net contin gent krijgen. De grootte van deze toe slag Ls afhankelijk van de aantrekke lijkheid van het plan. zowel uit een oog punt van kosten als van arbeidsbespa ring. SPOELING VOOR DE K.L.M. WEER DUNNER (Van onze Brusselse correspondent). Er wordt veel vergaderd over Air Union: vergadering op 21 januari jl. te Brussel van de hoge ambtenaren van Frankrijk, Duitsland, Ita lië en de Beneluxlanden, vergadering te Rome op 14 februari van de vertegenwoordigers der luchtvaartmaatschappijen, vergadering op 17 februari te Parijs van de administratieve en juridische werkgroep," ingesteld te Brussel op de conferentie van januari. En in het verschiet weer een voltallige vergadering op 20 maart a.s. te Brussel. Betekent dat nu dat wij op korte termijn de definitieve oprichting van Air Union mogen verwachten? Zeer waarschijnlijk lijkt dit niet omdat er nog veel belangrijke ge schilpunten uit de weg geruimd moeten worden totdat wij tot nau we samenwerking in de Europese luchtvaart komen. Het is vooral Frankrijk dat eisen stelt welke voor de overige partners niet ge makkelijk te aanvaarden zijn. Wel zijn alle betrokkenen het erover eens dat het niet aangaat zich in een eng nationalisme op de sluiten in een tijdperk van supersonische vliegtuigen. De resultaten van alle luchtvaar tmaat- king zoveel mogelijk te rationaliseren en zo op de hoge kosten te besparen. In het hoofdstuk „vervoer" van het E.E.G.- verdrag wordt de luchtvaart terzijde ge laten, maar het gaat toch niet aan het nationalisme op de grond te bestreden en het in de lucht de vrjje loop te laten. De K.L.M. zou oorspronkelijk met Air Union meedoen, maar heeft zich in 1959 teruggetrokken, omdat de partners haar maar een quotum van 20 procent in het gezamenlijk vervoer wilden geven. De K.L.M. die toen nog meer dan 30 procent van het vervoer voor zijn rekening nam, vroeg 25 procent. Air France, Lufthansa, Alitalia en de Sabena hebben toen ver der onderhandeld en in mei 1962 zag het er naar uit dat Air Union binnenkort zou starten. Spoeling dunner De vier maatschappijen waren het eens geworden over de volgende ver deelsleutel: 34 pet voor Air France, 30 pet voor Lufthansa, 26 pet voor Alitalia en 10 pet voor Sabena. Sinds dien is de spoeling voor de K.L.M. nog dunner geworden, want Duits land en Italië vragen meer en ook Luxair, de Luxemburgse luchtvaart maatschappij, wil meedoen. De vier eerstgenoemde maatschappijen stelden zich in 1962 ten doel: hun ge heel aanbodprograinma, de verkoop van alle verkeersprestaties en de dienst aan boord aan een centrale leiding volgens gemeenschappelijk uitgewerkte principes te onderwerpen. Alle kosten en opbreng sten, voortvloeiend uit de gemeenschap pelijke exploitatie samen te voegen, ook al werd tegelijkertijd overeengekomen dat althans in de eerste tijd de maatschappijen nog onder eigen naam zouden werken om hun „goodwill" ten volle tot zijn recht te kunnen laten ko men. Maar in oktober 1962 bleek dat Frankrijk slechts „principieel" met deze besluiten akkoord ging. Het kwam met een nieuw ontwerp voor Air Union dat duidelijke verschillen Harlingen 51 op Borkum aangekomen De Duitse sleepboot Georg Breusing heeft het Nederlandse vissersvaartuig Harlingen 51 in de nacht van dinsdag op woensdag de haven van het Duitse eilandje Borkum binnengesleept. De Harlingen 51, die onlangs werd vi mist, was dinsdag door een vliegtuig van de Nederlandse marine waargeno men op een wad ten oosten van het eiland. De vliegers meenden toen dat het schip motorstoring had. Het vis sersvaartuig had twee bemanningsleden. Cassatieberoep van „de marinekraker" verworpen De Hoge Raad heeft gisteren het beroep In cassatie verworpen van de 52-jarige metaalbewerker W. C. J. van W., byge- naamd „de marinekraker", tegen het ar rest van S0 oktober jl. van het. gerechts hof in Den Haag waurby hij tot zes jaar gevangenisstraf met aftrek van één jaar voorarrest is veroordeeld. Hij heeft terechtgestaan verdacht van diefstal van bijna een kwart miljoen gul den uit een brandkast in hot academisch ziekenhuis te Leiden op 26 januari 1962. De arrondissementsrechtbank in Den Haag had Van W. eerder veroordeeld tot zes jaar gevangenisstraf met aftrek van de volledige voorlopige hechtenis, onge veer één jaar en negen maanden. De bijnaam „marinekraker" kreeg hij na een inbraak in het departement van ma rine waarbij hij een brandkast forceerde en 150.000 gulden stal. met het vorige plan aanwees. Vooral op het gebied van het toezicht van de eigen staat op de exploitatie be stond veel verschil van mening tus sen het Frankrijk van generaal de Gaulle en de overige partnerlanden, die wél bereid bleken eigen bevoegd heden aan een gemeenschappelijke controleorgaan af te staan. Frankrijk wenst bovendien de grote le verancier van luchtvaartuigen voor de Air Union te worden de Duitsers spreken zelfs van een Frans monopolie waartegen men zich vooral in Duitse luchtvaartkringen sterk verzet. Een klei ne preferentie wil men wel toestaan, maar nu de supersonische vliegtuigen komen wil men déar kopen, waar het meest moderne en het meest rendabele •liegtuig te verkrijgen is. Dat zullen wel de Verenigde Staten zijn. keers- en landingsrechten, de voor de luchtvaart zo belangrijke Amerikaanse wetgeving, en gezien het feit dat de schatkist overal meehelpt het materiaal te financieren de aankoopproblemen. Weinig optimisme Als er in de eerstvolgende weken in derdaad wat meer schot in de zaak komt, zou de voltallige vergadering van 20 maart a.s. te Brussel even tueel een datum voor een bijeenkomst op ministersniveau kunnen vaststel len, maar zo ver zijn we nog lang niet. Er is nog geen reden voor groot optimisme, hoewel wij niet zo ver wil len gaan als sommige Duitsers die van mening zijn dat zij lang genoeg op Frankrijk hebben gewacht en die nu een aansluiting aan andere Euro pese landen, bijvoorbeeld de Scandi navische, openlijk bepleiten. Er ls geen land in Europa en dat geldt ook voor Frankrijk dat het zon der Europese samenwerking in de lucht vaart kan stellen. Misschien zal dit be sef het ten slotte toch winnen van tionale prestigeoverwegingen. Voorbehoud Een ander geschilpunt ls het zogenaam de voorbehouden vervoer, dat wil zeg den het verkeer met en in de voorma- ige koloniale gebieden, waarvoor „Air Afrique" is gevormd uit twee reeds be staande Franse maatschappijen. Dit ver keer waaronder ook valt het verkeer van de Sabena met en in Kongo zou buiten de pool gehouden worden, maar dit stelt natuurlijk ook weer concurren- tieproblemen. terwijl grote landen als Frankrijk ook het eigen nationale ver voer voor zichzelf wil reserveren, al wenst Air Union op bepaalde lijnen ex tra landingsplaatsen. Al deze vraagstukken zijn weliswaar op de eerste voltallige conferentie van hoge ambtenaren die in januari in Brus sel werd gehouden en waarbij ook de vertegenwoordigers van de maatschap pijen aanwezig waren, ter sprake geko men maar daar zjjn geen beslissingen genomen. Voorlopig heeft men slechts werkgroepen gevormd. De administra tieve ambteljjke werkgroep zal zich be zighouden met het juridisch toilet Air Union, het vraagstuk van de De Britse visserij heeft bekendgemaakt dat zij een stelsel van contingenten zal invoeren om de aanvoer van door sche pen van de Far Oer gevangen vis in Britse havens mochten aanvoeren, in de Deense ambassadeur in Londen over handigde verklaring wordt gezegd dat de maatregel wordt genomen met het oog op de unilaterale uitbreiding van de visserygrenzen van de Far Oer tot twaalf mijl uit de kust per 12 maart. In de verklaring, overhandigd namens organisaties die alle sectoren van de producenten in de Britse visserij verte genwoordigen. staat dat de maatregel van de Far Oer „ernstige gevolgen zal hebben voor het bestaan van een be langrijk onderdeel" van de Britse visse rij. Ér wordt op gewezen dat de vissers van de Far Oer hun vangst vrij in de Britse havens mocht enaanvoeren, in concurrentie met de Britse vissers. Op gemerkt wordt: „we zien niet in waar om de vissers van de Far Oer op onze markt voordeel zullen trekken van dit nodeloze onrecht dat onze vissers wordt aangedaan". De Britse vlssery zal ervoor zorgen dat haar faciliteiten na 1 april niet meer beschikbaar worden gesteld voor de in voer van verse en bevroren vis van rii Far Oer boven de 850.000 pond sterling per jaar (het gemiddelde van de afge lopen tien jaar), zo is bekendgemaakt. <~Dan en voor Nieuwe boeken van Agatha Christie Engelse detective-schrijfster Agatha Christie. Het boek verscheen als Accolade-pocket bij A. W. Sijthoff te Leiden. In „De Spiegel barst te hernieuwen we de kennis making met miss Marple die nog niets van haar scherpzinnigheid heeft verloren. We maken ook ken nis met de filmster Marina Gregg, in wiens huis een brave huisvrouw wordt vergiftigd. Er zijn zo goed als geen aanknopingspunten en het wordt allemaal nog veel mysterieu zer als enkele mogelijke daders uit de weg worden geruimd. Miss Marple zorgt uiteindelijk voor een onverwachte ontknoping. „Het Listerdale-mysterie", eveneens van Agatha Christie, bevat een aan tal korte verhalen, waarbij er en kele van zeer goed gehalte zijn. Agatha Christie schreef „Het vale paard", dat evenals alle boeken van deze begaafde Engelse schrijfster, de lezer enkele genoeglijke uurtjes zal verschaffen. En dan is er nog „De man, die z'n eigen erfgenaam was" van Shelley Smith, het ietwat ver warrende verhaal over Rex Bucha nan, die door zeer ingewikkelde manipulaties schatrijk hoopt te wor den. MOORD ONDER ASTROLOGEN De „Zodiac-mysteries" is een serie detectiveromans onder redactie van Ab Visser en uitgegeven door W. van Hoeve in Den Haag. In deze serie is nu verschenen „Moord on der astrologen" van Ton Vervoort. Het bijzondere van deze romans is het feit, dat het dierenriemteken in deze romans een geheimzinnige en niet vaak onbelangrijke rol speelt. Zo ook bij de miljonair in Bloemen- daal die een aantal amateur-astro logen uitnodigt. De gasten krijgen opdracht elkaar te observeren om dan na het einde van een paar da gen van elkaar te zeggen, onder welk sterrenbeeld zij geboren zijn. Zo ver komt het echter niet. De miljonair wordt vermoord en een aantal schilderijen zijn verdwenen. Nu is het geen spel meer, maar bit tere ernst. Inspecteur Florus Jansen komt opdagen. Hij lost de misdaad op. maar pas na een reeks gebeur tenissen, die tot een climax leiden. Ton Vervoort heeft bewezen, dat ook de Nederlandse schrijvers in staat zijn om een goed detective te fabriceren. St-Annaland Heyboer Axel Vink Goes Elenbaas de Jonge van Klaveren Sturm van der Wal Kapelle Burger Kruiningen van der Peyl Middelburg van Bentem Jutting Fanoy Hildernisse Loek 't Zoeklicht Sas van Gent Remery Vlissingen Bikker Geysen de Ruiter de Vey Mestdagh Yerseke van der Peyl U weet het toch? Als u van de week voor vijf gulden of meer boeken koopt krijgt u deze spannende detective-roman cadeau! alleen in de boekhandel hotel Britannia, Vlissingen Zeeuws boekenfeest feorge Harrison, John Len- non, Paul McCartney en Rin- go Starr, beter bekend als „The Beatles", hebben Amerika ver anderd. Twee maanden geleden was nog nauwelijks bekend wel ke revoluties deze vier knapen uit het verre Liverpool konden ontketenen, thans staat hun eerste plaat „I want to hold your hand" nummer één op de Amerikaanse hitparade, zijn er al verscheidene Hollywoodfigu- ren die rondlopen met plannen voor een Beatlefilm, en begin nen allerlei zakenlieden al rian te inkomsten te boeken met Beatledassen, -haarwater, -zak doeken, -jasjes, -pruiken en de hemel weet wat. Elf dagen zijn de Beatles nu in Ame rika en „Tin Pan Alley", zoals men de zakenwereld van de lichte muze noemt, kan ze al niet meer verge ten. Die eerste plaat is al in twee miljoen exemplaren verkocht sinds de introductie op tweede kerstdag, en de langspeelplaat „Meet the Beat les" die medio januari uitkwam, heeft al een miljoen exemplaren de we reld ingezonden, terwijl de platen- pers blijft doordraaien. Er is een maatschappij die „Selteab" heet (Beatles, maar dan de letters in omgekeerde volgorde) en voor de 4 knapen alle zakelijke inkomsten ver werkt. Het „Wallstreet Journal", de hogepriester van de Amerikaanse beurswereld. heeft al berekend dat de Amerikanen 50 miljoen dollar zul len hebben uitgegeven aan pruiken, broeken, sporthemden, colberts en strandtas9en met het „Beatle"-merk voor we in december zijn aangeland. Kapitalen David Ricsman, socioloog van de Harvard Tniversiteit, heeft, in een Interview met U.S. New» and World Report, gewgd dat de Beatles niet de „wat sinistere kwaliteit hebben die Elvis Presley had voor volwassenen". Ze hebben niet, aldus professor Kiesman, „de kwasi-sexuele, kwasi-agressieve toon die in Presley aanwezig was". Overigens geloofde Kiesman niet dat de furore in Amerika die door de Beatles Is veroorzaakt, een teken was dat de Amerikaanse tiener overstag ging. „Elke grote stad heeft een minderheid die tot bijna alles in staat Ls", zei hij. Volgens hem zal de Beatlerage niet lang duren. Het is een vorm van protest tegen de wereld der volwassenen, aldus Kiesman. „Deze jongelui hopen in iets te geloven, of uiting te geven aan iets nieuws dat ze voor zichzelf ontdekt hebben. De manier om een rage of opvlieging te beschrijven is erop te wyzen dat ze begint als een minderheidsbeueging. Ze is zelfbevredigend, zelfvoedend voor de minderheid die er achter staat, en elk lid van de minderheid wordt geacht op dezelfde uyze te reageren. Zodra de meerderheid de rage overneemt, houdt het op een bevlieging te zyn. Voor een nieuwe minderheid is een nieuwe rage nodig". De mensen die het dichtst bij het vuur zitten warmen zich het meest. Kijk naar de „perschefs". Er zijn er zeventien gesignaleerd in de nabij heid van de Beatles, en een hunner heeft zich zelfs een eigen „officiële" woordvoerder aangemeten. Zeventien tegelijk het is nog nimmer ver toond in de met rijke verhalen ge vulde annalen van de perechefferij in Amerika. „Iels geks" Elvis Presley heeft gezegd: „als er alleen maar katvis te koop is komen niet veel mensen naar de markt, maar als er verschillende soorten vis zijn komen er veel mensen en dat is fijn voor de zakenwereld". Lauren Bacali vindt dat de vier Britse jonge mannen „iets geks" hebben. Billy Graham gelooft dat hij „op de ver keerde golflengte heeft afgestemd" en ls tegen de Beatles „omdat die het symbool van de verwarring onzer trjd" zijn. Een aantal studenten liep met borden te sjouwen en schreeuw de leuzen toen de dolle mensenmassa zich bij Carnegie Hall verdrong om naar de Beatles te komen luisteren. Een recensent die het ..concert" had bijgewoond schreef„Ik voelde me als iemand die bezig was te verdrin ken in een zee van gegil". Op de zelfde avond in Washington trokken de Beatles 8100 kijkers, en de Wiener Symfoniker 3800 luisteraars Citeren wfj hier het laatste woord om drie uur 's ochtenr was opgestaan om vooral niets te missen, en op het vliegveld negen en een half uur (vooraan) moest staan wachten. „Ik kan het niet uitleggen Hun zingen trekt mij uit elkaar, alle frusstraties vliegen weg. Ik ben er kapot van..." In Amerika liggen altijd zakenlieden op de loer die profiteren willen van de roem van een ander. Wie beroemd is kan rijk worden door zijn handte kening of een goedkeurende verkla ring te verkopen aan deze zakenlie den, wier gemeenschap men in beurs- het brengt ze kapitalen op. De Beatles zijn de beste belegging sinds jaren. Psychologen benaderen de Beatles op en andere wijze. Zij zijn symbolen van een opgroeiende jeugd die zelfstandig wil zijn, los van de ouderen", luidt het oordeel in Ame rikaanse vakkringen. Maar niet al leen pubers, tieners en twens laten zich gaan. De hoogbejaarde miljonair Paul Getty heeft zich laten fotogra feren met een Beatlepruik op, en in het huis van afgevaardigden van de staat Zuid-Carolina heeft men twee leden gesignaleerd met dezelfde hoofdtooi. Janet Leigh, een bekende actrice, heeft zich een Beatlekapsel aangemeten en Sybil Burton heeft in een Newyorkse nachtclub gedanst met iemand die een Beatlepruik Exportprodukt De Amerikaanse onderminister van handel, Franklin D. Roosevelt jr., heeft in een toespraak tot een groep vooraanstaande bankiers dezer dagen gejammerd: „Rock and roll h la Presley is lange tijd een exclusief Amerikaans exportprodukt geweest. Maar als de Beatles doorgaan zoals ze nu doen, zal over enkele maanden de teenager overal in de V.S. vragen: wie bedoelt U, Presley wie?" In de advertentie van gisteren voor het ZEEUWS BOEKENFEEST zyn enkele storende fouten geslopen. De lezing voor de pauze zal gehouden worden door KAREL JONCKHEERE. De toegangsprijs bedraagt niet 4, maar 5,De koude schotel die tijdens het BOEKENBAL wordt aangeboden is nl. in de prys begrepen. EÉN MILJOEN VOOR GROTERE AVRO-BODE (Van onze radio- en t.v.-redactie) De AVRO-bode wordt per 1 januari 1965 uitgebreid met 16 pagina's. De buiten gewone algemene vergadering van de AVRO heeft zaterdag het algemeen be stuur gemachtigd een miljoen te beste den voor de financiering van deze uit breiding. De AVRO-bode wordt gedrukt bij druk kerij De Boer in Hilversum. De pers kan de grotere en beter verzorgde AVRO-bode niet aan. Het miljoen zal besteed worden ter financiering van de vergroting van de pers. of voor een le ning aan de drukkerij of voor een deel neming in het kapitaal van de druk kerij. 51 drukkerij De Boer drukken. De NCRV-gids wordt thans uitgegeven in Wageningen door de uitgeversmij. Gebr. Zomer en Keuning. Voor het drukken van de NCRV-gids heeft drukkerij De Boer een tweede pers besteld. VORIGE week op deze plaats een stopverbod met zondaars ertegen naar voren gehaald vandaag een verbodsbord en een aanwij- zmgsbord, die in de Zeeuwse steden en dorpen ook nogal eens wor den genegeerd. Zoals hier aan het begin van de Blaaubeenstraat in Goes. De bestuurder van de auto, die juist ion de Piccardstraat uit het verbindingsstraat je naar de rijkswegtraverse door Goes inschiet, doet alsof sijn neus bloedt. Voor hem bestaat het ronde, roodgeverfde bord met de tcitte, horizontale balk in het midden eenvoudig met EX dat, terwijl het bord aan het begin van deze straat het inrijden van deze kant uitdrukkelijk verbiedt. Aan de andere ingang van de straat staat een vierkant blauw bord met een witte pijl, naar boven gericht. Een zogenaamde ,Jiemelpijl"De weggebruiker, die dit bord passeert weet dat hij in een straat met éénrichtingsverkeer ts te rechtgekomen. Het blauwe bord hoort bij het rode bord met tcitte balk, waaraan de automobilist op onze foto zo achteloos voorbij gaat. We hebben hier te doen met combinatie-borden WAT is nu het nut van dat vierkante bord t Je merkt toch van zelf, dat je in een straat met éénrichtingsverkeer rijdt. Het wordt zo nogal eens voorgesteld. Toch is het nodig, dat het blauwe bord met „hemelpijl" de weggebruiker bij het inrijden van zo'n straat op de situatie attendeert. Hij behoort namelijk bij het zien tan dat hord te weten, dat hij halverwege niet mag keren en terugrijden. Want dan rijdt hij in de verboden richting /Foto P.Z.C.)

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1964 | | pagina 9