AIR UNI0N-0NDERHANDELINGEN
MOEIZAAM OP GANG GEKOMEN
Tienerrage sleept zakenlieden
mee in een roes van dollars
DE BOEKENPLANK
een
spannend boek
cadeau
Zó moet het juist niet
Frankrijk wil groter aandeel in het
vervoer dan aanvankelijk was beslist
Britse maatregel
tegen Far Oer
RECTIFICATIE
De Beades en Amerika
Minister van
handel maakt
zich zorgen
Wat socioloog ervan denkt
DONDERDAG 5 MAART 1964
PROV1NOIA LB L K B D W B B O O B A N T
9
Advertentie
NIEUWE KEUZEPLANNEN
WONINGWETWONINGEN
D* „keu/commissie «-ffwoning-
Iwuh" he*ft irn nlfuwi- rollrctie kcu-
cplanurn uitgebracht. 1m-ï<1>* voor
gaande ztyn vrr\ill«b, zo deelt h>-t ml-
nl»U*rif van volkahulsveating en bouw
nijverheid me*.
De collectie omvat 50 plannen, waarvan
er 32 ontleend zijn aan de vorige col
lectie, 18 plannen werden gekozen uit
nieuwe voorstellen. Zowel aantal al»
verscheidenheid van deze plannen zijn
thans van dien aard. dat de kcuzecom-
mlssie verdere uitbreiding niet doel-
machlig acht.
In de jaren 1900-1963 hoeft het minis
terie van volkshuisvesting en bouwnij
verheid in totaal voor 19.480 keuze
woningen 'n extra bijdrage verleend. In
1964 kan voor 7000 woningwetwoningen
extra subsidie worden gegeven. Deze be
draagt thans f 3,50 per week. De tota
le jaarlijkse bijdrage is derhalve het
dubbele van die voor andere woningwet
woningen.
Gemeenten die erin slagen keuzewonin
gen te bouwen, waarvan de bouw- en
grondkosten duidelijk lager zijn dan die
van overeenkomstige, niet volgons eet»
keuzeplan gebouwde woningwetwonin
gen, kunnen een toeslag op net contin
gent krijgen. De grootte van deze toe
slag Ls afhankelijk van de aantrekke
lijkheid van het plan. zowel uit een oog
punt van kosten als van arbeidsbespa
ring.
SPOELING VOOR DE K.L.M. WEER DUNNER
(Van onze Brusselse correspondent).
Er wordt veel vergaderd over Air Union: vergadering op 21 januari
jl. te Brussel van de hoge ambtenaren van Frankrijk, Duitsland, Ita
lië en de Beneluxlanden, vergadering te Rome op 14 februari van de
vertegenwoordigers der luchtvaartmaatschappijen, vergadering op
17 februari te Parijs van de administratieve en juridische werkgroep,"
ingesteld te Brussel op de conferentie van januari. En in het verschiet
weer een voltallige vergadering op 20 maart a.s. te Brussel.
Betekent dat nu dat wij op korte termijn de definitieve oprichting
van Air Union mogen verwachten?
Zeer waarschijnlijk lijkt dit niet
omdat er nog veel belangrijke ge
schilpunten uit de weg geruimd
moeten worden totdat wij tot nau
we samenwerking in de Europese
luchtvaart komen. Het is vooral
Frankrijk dat eisen stelt welke
voor de overige partners niet ge
makkelijk te aanvaarden zijn.
Wel zijn alle betrokkenen het erover
eens dat het niet aangaat zich in een
eng nationalisme op de sluiten in een
tijdperk van supersonische vliegtuigen.
De resultaten van alle luchtvaar tmaat-
king zoveel mogelijk te rationaliseren en
zo op de hoge kosten te besparen. In
het hoofdstuk „vervoer" van het E.E.G.-
verdrag wordt de luchtvaart terzijde ge
laten, maar het gaat toch niet aan het
nationalisme op de grond te bestreden
en het in de lucht de vrjje loop te laten.
De K.L.M. zou oorspronkelijk met Air
Union meedoen, maar heeft zich in 1959
teruggetrokken, omdat de partners haar
maar een quotum van 20 procent in het
gezamenlijk vervoer wilden geven. De
K.L.M. die toen nog meer dan 30 procent
van het vervoer voor zijn rekening nam,
vroeg 25 procent. Air France, Lufthansa,
Alitalia en de Sabena hebben toen ver
der onderhandeld en in mei 1962 zag het
er naar uit dat Air Union binnenkort
zou starten.
Spoeling dunner
De vier maatschappijen waren het
eens geworden over de volgende ver
deelsleutel: 34 pet voor Air France,
30 pet voor Lufthansa, 26 pet voor
Alitalia en 10 pet voor Sabena. Sinds
dien is de spoeling voor de K.L.M.
nog dunner geworden, want Duits
land en Italië vragen meer en ook
Luxair, de Luxemburgse luchtvaart
maatschappij, wil meedoen.
De vier eerstgenoemde maatschappijen
stelden zich in 1962 ten doel: hun ge
heel aanbodprograinma, de verkoop van
alle verkeersprestaties en de dienst aan
boord aan een centrale leiding volgens
gemeenschappelijk uitgewerkte principes
te onderwerpen. Alle kosten en opbreng
sten, voortvloeiend uit de gemeenschap
pelijke exploitatie samen te voegen, ook
al werd tegelijkertijd overeengekomen
dat althans in de eerste tijd de
maatschappijen nog onder eigen naam
zouden werken om hun „goodwill" ten
volle tot zijn recht te kunnen laten ko
men.
Maar in oktober 1962 bleek dat
Frankrijk slechts „principieel" met
deze besluiten akkoord ging. Het
kwam met een nieuw ontwerp voor
Air Union dat duidelijke verschillen
Harlingen 51 op
Borkum aangekomen
De Duitse sleepboot Georg Breusing
heeft het Nederlandse vissersvaartuig
Harlingen 51 in de nacht van dinsdag
op woensdag de haven van het Duitse
eilandje Borkum binnengesleept.
De Harlingen 51, die onlangs werd vi
mist, was dinsdag door een vliegtuig
van de Nederlandse marine waargeno
men op een wad ten oosten van het
eiland. De vliegers meenden toen dat
het schip motorstoring had. Het vis
sersvaartuig had twee bemanningsleden.
Cassatieberoep van
„de marinekraker"
verworpen
De Hoge Raad heeft gisteren het beroep
In cassatie verworpen van de 52-jarige
metaalbewerker W. C. J. van W., byge-
naamd „de marinekraker", tegen het ar
rest van S0 oktober jl. van het. gerechts
hof in Den Haag waurby hij tot zes jaar
gevangenisstraf met aftrek van één jaar
voorarrest is veroordeeld.
Hij heeft terechtgestaan verdacht van
diefstal van bijna een kwart miljoen gul
den uit een brandkast in hot academisch
ziekenhuis te Leiden op 26 januari 1962.
De arrondissementsrechtbank in Den
Haag had Van W. eerder veroordeeld tot
zes jaar gevangenisstraf met aftrek van
de volledige voorlopige hechtenis, onge
veer één jaar en negen maanden. De
bijnaam „marinekraker" kreeg hij na
een inbraak in het departement van ma
rine waarbij hij een brandkast forceerde
en 150.000 gulden stal.
met het vorige plan aanwees. Vooral
op het gebied van het toezicht van
de eigen staat op de exploitatie be
stond veel verschil van mening tus
sen het Frankrijk van generaal de
Gaulle en de overige partnerlanden,
die wél bereid bleken eigen bevoegd
heden aan een gemeenschappelijke
controleorgaan af te staan.
Frankrijk wenst bovendien de grote le
verancier van luchtvaartuigen voor de
Air Union te worden de Duitsers
spreken zelfs van een Frans monopolie
waartegen men zich vooral in Duitse
luchtvaartkringen sterk verzet. Een klei
ne preferentie wil men wel toestaan,
maar nu de supersonische vliegtuigen
komen wil men déar kopen, waar het
meest moderne en het meest rendabele
•liegtuig te verkrijgen is. Dat zullen
wel de Verenigde Staten zijn.
keers- en landingsrechten, de voor de
luchtvaart zo belangrijke Amerikaanse
wetgeving, en gezien het feit dat de
schatkist overal meehelpt het materiaal
te financieren de aankoopproblemen.
Weinig optimisme
Als er in de eerstvolgende weken in
derdaad wat meer schot in de zaak
komt, zou de voltallige vergadering
van 20 maart a.s. te Brussel even
tueel een datum voor een bijeenkomst
op ministersniveau kunnen vaststel
len, maar zo ver zijn we nog lang
niet. Er is nog geen reden voor groot
optimisme, hoewel wij niet zo ver wil
len gaan als sommige Duitsers die
van mening zijn dat zij lang genoeg
op Frankrijk hebben gewacht en die
nu een aansluiting aan andere Euro
pese landen, bijvoorbeeld de Scandi
navische, openlijk bepleiten.
Er ls geen land in Europa en dat
geldt ook voor Frankrijk dat het zon
der Europese samenwerking in de lucht
vaart kan stellen. Misschien zal dit be
sef het ten slotte toch winnen van
tionale prestigeoverwegingen.
Voorbehoud
Een ander geschilpunt ls het zogenaam
de voorbehouden vervoer, dat wil zeg
den het verkeer met en in de voorma-
ige koloniale gebieden, waarvoor „Air
Afrique" is gevormd uit twee reeds be
staande Franse maatschappijen. Dit ver
keer waaronder ook valt het verkeer
van de Sabena met en in Kongo zou
buiten de pool gehouden worden, maar
dit stelt natuurlijk ook weer concurren-
tieproblemen. terwijl grote landen als
Frankrijk ook het eigen nationale ver
voer voor zichzelf wil reserveren, al
wenst Air Union op bepaalde lijnen ex
tra landingsplaatsen.
Al deze vraagstukken zijn weliswaar
op de eerste voltallige conferentie van
hoge ambtenaren die in januari in Brus
sel werd gehouden en waarbij ook de
vertegenwoordigers van de maatschap
pijen aanwezig waren, ter sprake geko
men maar daar zjjn geen beslissingen
genomen. Voorlopig heeft men slechts
werkgroepen gevormd. De administra
tieve ambteljjke werkgroep zal zich be
zighouden met het juridisch toilet
Air Union, het vraagstuk van de
De Britse visserij heeft bekendgemaakt
dat zij een stelsel van contingenten zal
invoeren om de aanvoer van door sche
pen van de Far Oer gevangen vis in
Britse havens mochten aanvoeren, in
de Deense ambassadeur in Londen over
handigde verklaring wordt gezegd dat
de maatregel wordt genomen met het
oog op de unilaterale uitbreiding van de
visserygrenzen van de Far Oer tot
twaalf mijl uit de kust per 12 maart.
In de verklaring, overhandigd namens
organisaties die alle sectoren van de
producenten in de Britse visserij verte
genwoordigen. staat dat de maatregel
van de Far Oer „ernstige gevolgen zal
hebben voor het bestaan van een be
langrijk onderdeel" van de Britse visse
rij. Ér wordt op gewezen dat de vissers
van de Far Oer hun vangst vrij in de
Britse havens mocht enaanvoeren, in
concurrentie met de Britse vissers. Op
gemerkt wordt: „we zien niet in waar
om de vissers van de Far Oer op onze
markt voordeel zullen trekken van dit
nodeloze onrecht dat onze vissers wordt
aangedaan".
De Britse vlssery zal ervoor zorgen dat
haar faciliteiten na 1 april niet meer
beschikbaar worden gesteld voor de in
voer van verse en bevroren vis van rii
Far Oer boven de 850.000 pond sterling
per jaar (het gemiddelde van de afge
lopen tien jaar), zo is bekendgemaakt.
<~Dan en voor
Nieuwe boeken van
Agatha Christie
Engelse detective-schrijfster Agatha
Christie. Het boek verscheen als
Accolade-pocket bij A. W. Sijthoff
te Leiden. In „De Spiegel barst
te hernieuwen we de kennis
making met miss Marple die nog
niets van haar scherpzinnigheid
heeft verloren. We maken ook ken
nis met de filmster Marina Gregg,
in wiens huis een brave huisvrouw
wordt vergiftigd. Er zijn zo goed als
geen aanknopingspunten en het
wordt allemaal nog veel mysterieu
zer als enkele mogelijke daders uit
de weg worden geruimd. Miss
Marple zorgt uiteindelijk voor een
onverwachte ontknoping.
„Het Listerdale-mysterie", eveneens
van Agatha Christie, bevat een aan
tal korte verhalen, waarbij er en
kele van zeer goed gehalte zijn.
Agatha Christie schreef „Het vale
paard", dat evenals alle boeken van
deze begaafde Engelse schrijfster, de
lezer enkele genoeglijke uurtjes zal
verschaffen. En dan is er nog „De
man, die z'n eigen erfgenaam was"
van Shelley Smith, het ietwat ver
warrende verhaal over Rex Bucha
nan, die door zeer ingewikkelde
manipulaties schatrijk hoopt te wor
den.
MOORD ONDER ASTROLOGEN
De „Zodiac-mysteries" is een serie
detectiveromans onder redactie van
Ab Visser en uitgegeven door W.
van Hoeve in Den Haag. In deze
serie is nu verschenen „Moord on
der astrologen" van Ton Vervoort.
Het bijzondere van deze romans is
het feit, dat het dierenriemteken in
deze romans een geheimzinnige en
niet vaak onbelangrijke rol speelt.
Zo ook bij de miljonair in Bloemen-
daal die een aantal amateur-astro
logen uitnodigt. De gasten krijgen
opdracht elkaar te observeren om
dan na het einde van een paar da
gen van elkaar te zeggen, onder
welk sterrenbeeld zij geboren zijn.
Zo ver komt het echter niet. De
miljonair wordt vermoord en een
aantal schilderijen zijn verdwenen.
Nu is het geen spel meer, maar bit
tere ernst. Inspecteur Florus Jansen
komt opdagen. Hij lost de misdaad
op. maar pas na een reeks gebeur
tenissen, die tot een climax leiden.
Ton Vervoort heeft bewezen, dat
ook de Nederlandse schrijvers in
staat zijn om een goed detective te
fabriceren.
St-Annaland
Heyboer
Axel
Vink
Goes
Elenbaas
de Jonge
van Klaveren
Sturm
van der Wal
Kapelle
Burger
Kruiningen
van der Peyl
Middelburg
van Bentem Jutting
Fanoy
Hildernisse
Loek
't Zoeklicht
Sas van Gent
Remery
Vlissingen
Bikker
Geysen
de Ruiter
de Vey Mestdagh
Yerseke
van der Peyl
U weet het toch?
Als u van de week voor vijf gulden of meer
boeken koopt krijgt u deze spannende
detective-roman cadeau!
alleen in de boekhandel
hotel Britannia, Vlissingen Zeeuws boekenfeest
feorge Harrison, John Len-
non, Paul McCartney en Rin-
go Starr, beter bekend als „The
Beatles", hebben Amerika ver
anderd. Twee maanden geleden
was nog nauwelijks bekend wel
ke revoluties deze vier knapen
uit het verre Liverpool konden
ontketenen, thans staat hun
eerste plaat „I want to hold
your hand" nummer één op de
Amerikaanse hitparade, zijn er
al verscheidene Hollywoodfigu-
ren die rondlopen met plannen
voor een Beatlefilm, en begin
nen allerlei zakenlieden al rian
te inkomsten te boeken met
Beatledassen, -haarwater, -zak
doeken, -jasjes, -pruiken en de
hemel weet wat.
Elf dagen zijn de Beatles nu in Ame
rika en „Tin Pan Alley", zoals men
de zakenwereld van de lichte muze
noemt, kan ze al niet meer verge
ten. Die eerste plaat is al in twee
miljoen exemplaren verkocht sinds
de introductie op tweede kerstdag,
en de langspeelplaat „Meet the Beat
les" die medio januari uitkwam, heeft
al een miljoen exemplaren de we
reld ingezonden, terwijl de platen-
pers blijft doordraaien.
Er is een maatschappij die „Selteab"
heet (Beatles, maar dan de letters in
omgekeerde volgorde) en voor de 4
knapen alle zakelijke inkomsten ver
werkt. Het „Wallstreet Journal", de
hogepriester van de Amerikaanse
beurswereld. heeft al berekend dat
de Amerikanen 50 miljoen dollar zul
len hebben uitgegeven aan pruiken,
broeken, sporthemden, colberts en
strandtas9en met het „Beatle"-merk
voor we in december zijn aangeland.
Kapitalen
David Ricsman, socioloog van de Harvard Tniversiteit, heeft,
in een Interview met U.S. New» and World Report, gewgd
dat de Beatles niet de „wat sinistere kwaliteit hebben die
Elvis Presley had voor volwassenen".
Ze hebben niet, aldus professor Kiesman, „de kwasi-sexuele,
kwasi-agressieve toon die in Presley aanwezig was".
Overigens geloofde Kiesman niet dat de furore in Amerika
die door de Beatles Is veroorzaakt, een teken was dat de
Amerikaanse tiener overstag ging. „Elke grote stad heeft
een minderheid die tot bijna alles in staat Ls", zei hij. Volgens
hem zal de Beatlerage niet lang duren.
Het is een vorm van protest tegen de wereld der volwassenen,
aldus Kiesman. „Deze jongelui hopen in iets te geloven, of
uiting te geven aan iets nieuws dat ze voor zichzelf ontdekt
hebben. De manier om een rage of opvlieging te beschrijven
is erop te wyzen dat ze begint als een minderheidsbeueging.
Ze is zelfbevredigend, zelfvoedend voor de minderheid die er
achter staat, en elk lid van de minderheid wordt geacht op
dezelfde uyze te reageren. Zodra de meerderheid de rage
overneemt, houdt het op een bevlieging te zyn. Voor een
nieuwe minderheid is een nieuwe rage nodig".
De mensen die het dichtst bij het
vuur zitten warmen zich het meest.
Kijk naar de „perschefs". Er zijn er
zeventien gesignaleerd in de nabij
heid van de Beatles, en een hunner
heeft zich zelfs een eigen „officiële"
woordvoerder aangemeten. Zeventien
tegelijk het is nog nimmer ver
toond in de met rijke verhalen ge
vulde annalen van de perechefferij in
Amerika.
„Iels geks"
Elvis Presley heeft gezegd: „als er
alleen maar katvis te koop is komen
niet veel mensen naar de markt,
maar als er verschillende soorten vis
zijn komen er veel mensen en dat is
fijn voor de zakenwereld". Lauren
Bacali vindt dat de vier Britse jonge
mannen „iets geks" hebben. Billy
Graham gelooft dat hij „op de ver
keerde golflengte heeft afgestemd"
en ls tegen de Beatles „omdat die het
symbool van de verwarring onzer
trjd" zijn. Een aantal studenten liep
met borden te sjouwen en schreeuw
de leuzen toen de dolle mensenmassa
zich bij Carnegie Hall verdrong om
naar de Beatles te komen luisteren.
Een recensent die het ..concert" had
bijgewoond schreef„Ik voelde me
als iemand die bezig was te verdrin
ken in een zee van gegil". Op de
zelfde avond in Washington trokken
de Beatles 8100 kijkers, en de Wiener
Symfoniker 3800 luisteraars
Citeren wfj hier het laatste woord
om drie uur 's ochtenr was opgestaan
om vooral niets te missen, en op het
vliegveld negen en een half uur
(vooraan) moest staan wachten. „Ik
kan het niet uitleggen Hun zingen
trekt mij uit elkaar, alle frusstraties
vliegen weg. Ik ben er kapot van..."
In Amerika liggen altijd zakenlieden
op de loer die profiteren willen van
de roem van een ander. Wie beroemd
is kan rijk worden door zijn handte
kening of een goedkeurende verkla
ring te verkopen aan deze zakenlie
den, wier gemeenschap men in beurs-
het brengt ze kapitalen op.
De Beatles zijn de beste belegging
sinds jaren. Psychologen benaderen
de Beatles op en andere wijze. Zij zijn
symbolen van een opgroeiende jeugd
die zelfstandig wil zijn, los van de
ouderen", luidt het oordeel in Ame
rikaanse vakkringen. Maar niet al
leen pubers, tieners en twens laten
zich gaan. De hoogbejaarde miljonair
Paul Getty heeft zich laten fotogra
feren met een Beatlepruik op, en in
het huis van afgevaardigden van de
staat Zuid-Carolina heeft men twee
leden gesignaleerd met dezelfde
hoofdtooi. Janet Leigh, een bekende
actrice, heeft zich een Beatlekapsel
aangemeten en Sybil Burton heeft in
een Newyorkse nachtclub gedanst
met iemand die een Beatlepruik
Exportprodukt
De Amerikaanse onderminister van
handel, Franklin D. Roosevelt jr.,
heeft in een toespraak tot een groep
vooraanstaande bankiers dezer dagen
gejammerd: „Rock and roll h la
Presley is lange tijd een exclusief
Amerikaans exportprodukt geweest.
Maar als de Beatles doorgaan zoals
ze nu doen, zal over enkele maanden
de teenager overal in de V.S. vragen:
wie bedoelt U, Presley wie?"
In de advertentie van gisteren voor het ZEEUWS BOEKENFEEST zyn enkele storende fouten geslopen. De
lezing voor de pauze zal gehouden worden door KAREL JONCKHEERE. De toegangsprijs bedraagt niet 4,
maar 5,De koude schotel die tijdens het BOEKENBAL wordt aangeboden is nl. in de prys begrepen.
EÉN MILJOEN VOOR
GROTERE AVRO-BODE
(Van onze radio- en t.v.-redactie)
De AVRO-bode wordt per 1 januari 1965
uitgebreid met 16 pagina's. De buiten
gewone algemene vergadering van de
AVRO heeft zaterdag het algemeen be
stuur gemachtigd een miljoen te beste
den voor de financiering van deze uit
breiding.
De AVRO-bode wordt gedrukt bij druk
kerij De Boer in Hilversum. De pers
kan de grotere en beter verzorgde
AVRO-bode niet aan. Het miljoen zal
besteed worden ter financiering van de
vergroting van de pers. of voor een le
ning aan de drukkerij of voor een deel
neming in het kapitaal van de druk
kerij.
51 drukkerij De Boer drukken. De
NCRV-gids wordt thans uitgegeven in
Wageningen door de uitgeversmij. Gebr.
Zomer en Keuning. Voor het drukken
van de NCRV-gids heeft drukkerij De
Boer een tweede pers besteld.
VORIGE week op deze plaats een stopverbod met zondaars ertegen
naar voren gehaald vandaag een verbodsbord en een aanwij-
zmgsbord, die in de Zeeuwse steden en dorpen ook nogal eens wor
den genegeerd. Zoals hier aan het begin van de Blaaubeenstraat
in Goes. De bestuurder van de auto, die juist ion de Piccardstraat
uit het verbindingsstraat je naar de rijkswegtraverse door Goes
inschiet, doet alsof sijn neus bloedt. Voor hem bestaat het ronde,
roodgeverfde bord met de tcitte, horizontale balk in het midden
eenvoudig met
EX dat, terwijl het bord aan het begin van deze straat het inrijden
van deze kant uitdrukkelijk verbiedt. Aan de andere ingang van de
straat staat een vierkant blauw bord met een witte pijl, naar boven
gericht. Een zogenaamde ,Jiemelpijl"De weggebruiker, die dit bord
passeert weet dat hij in een straat met éénrichtingsverkeer ts te
rechtgekomen. Het blauwe bord hoort bij het rode bord met tcitte
balk, waaraan de automobilist op onze foto zo achteloos voorbij
gaat. We hebben hier te doen met combinatie-borden
WAT is nu het nut van dat vierkante bord t Je merkt toch van
zelf, dat je in een straat met éénrichtingsverkeer rijdt. Het wordt
zo nogal eens voorgesteld. Toch is het nodig, dat het blauwe bord
met „hemelpijl" de weggebruiker bij het inrijden van zo'n straat
op de situatie attendeert. Hij behoort namelijk bij het zien tan dat
hord te weten, dat hij halverwege niet mag keren en terugrijden.
Want dan rijdt hij in de verboden richting
/Foto P.Z.C.)