PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT KUSTVAARDER EN VRACHTSCHIP NA BOTSINGEN GEZONKEN ji SER. verdeeld over verhoging van A.O.W. Opvarenden zijn allen gered Trieste raad Vlissingen accepteert begroting met te weinig armslag IN DICHTE MIST BIJ TERSCHELLING SiSïWl <r f Tegenstanders van sociaal minimum de grootste groep Maart begint kouder Geen opheffing kleine belastingen Theo Olof naar V.S. OFFICIËLE RECLAME-T.V. IN ZICHT D Veel aandacht voor onderbrengen van N.V. Haven van Vlissingen in het havenschap Schelde-Rijn en Reimerswaal 207e jaargang - no. 51 WAARIN OPGENOMEN DE MIDDELBURGSE. VLISSINGSE, GOESE, BRESKENSE COURANT EN VRIJE STEMMEN Directie: F. van de Velde. F. B. den Boer en Walsiraat 58-60. tel. 2355 (b.g.g. red. 3508, 2911; Zienkzee: red. tel. 2425. adm. tel- 2094. W. de Paeter. Hoofdredactie: W. Leertouwer en G. A. de Kok. Abonnementsprijs 76 cent per week, /S.75 per kw.; franco per port 10,— p. kw. Loue nummers 15 ct Bureau* VUstingen: idv. 3647-'3643); Middelburg: Markt 51. tel. 3841 (b.g.g. red. 2078-'3169. adv. 2375). Goes: Gr. Markt 2. te! 5140 'b.g.g. red. 7853. adv 5213); Oostburg: te!. 23». Terneuzen Arsenaal straat 2. Adv. pr. 32 ct. p. mm- Min. p. adv. 4.80. Inge*, med. 3 lartef. Kleine adv. (ma*. 8 regels) 32 ct. p. regel (min. 1.00). ..Brieven bur. van dit blad" 25 ct rr.eer. Giro 159300 P.Z.c.. Middelburg. Zaterdag 29 februari 1964 Twee hoeden afgekeurd Pagina 2 VIJF SCHEPEN BETROKKEN BIJ TWEE AANVARINGEN CUBAANSE HANDELSRAAD VRAAGT POLITIEK ASIEL De handelsrond by de Cubaanse ambas sade in Den Haag, de heer J. R. Her nandez Paseiro, heeft de Nederlandse regering politiek asiel gevraagd. Naar wjj van officiële zijde vernemen, is op dit verzoek nog geen beslissing geno- Geen meerderheidsadvies aan minister Huiverend in hagelwitte paleken op de voorkant van hun huifkar is de Amerikaanse familie Gillis vrijdag middag uit Amsterdam vertrokken voor een rondreis van 10.000 km door Europa. Getrokken door twee marries aangekocht in Oud-Vos- semeer sal de huifkar met de fa milie Gillis via Rome en Athene door Bulgarije naar Moskou rijden en vandaar terug over Praag en Berlijn. „Drijvende wieg van het weerbericht" is de titel van een reportage in het P.Z.C.- zaterdagnummer over het werk aan boord van de weer- schepen in de Atlantische Oceaan. Op pagina 11. Voorts op Pag. 2: Ir. T. Bogerd benoemd tot directeur van de P.Z.EM., eerste steen voor ..De Arne" Pag, 3: „Gratis aardappelen gingen vlot weg" en „T.V,-eiland onrechtma tig". Pag. 4: Sjoukje rijdt sterker dan ooit Pag 5: Kerkdiensten. En in het Pag. 11: ..Drijvende wieg van het weerbericht" en „Surtur, rook en as voor de kust van IJsland; Pag. 12: Letterkundige kroniek. Hilile Krop tachtig jaar en Boeiend document ■an toneelseizoen" Pag. IS. ..Biljarteiland in Ove- sande", profiel van een sportvere niging. ..Indonesische impressies", van de hand ran C Balkenende uit Kapelle tot voor kort lande lijk voorzitter van de Arjos; Pag. 15: .Het plan van de baron", vraaggesprek niet H A A. baron Collot d'Escuiy. oud-rentmeester van 't kroondomein in Zeeuwsr.h- Vlaandcren, Kleuters in kleder dracht", herinneringen uit. het Domburg van 1910 en de puzzel rubriek: Pag. 17: Pagina voor de vrouw met o.m. ..Kneepje van Ju lius", „Zij heeft de tijd". .Jtoeke- pan kritisch bekeken" en de kin derkrant: Pag 19: ..De kerken en de maatschappij" met o.m. ..Kerk aan de rami van het dorp" en Stemmen uit de kerken". (Van onze Haagse redactie). De Sociaal-Economische Raad heeft thans het advies uitgebracht aan de minister van sociale zaken en volksgezondheid, dr. G. M. J. Veldkamp, inzake een verhoging van de a.o.w.-pensioenen en in ver band daarmede ook van de a.w.w.- uitkeringen tot een sociaal mini mum. De S.E.R. is niet tot één of ficieel standpunt kunnen komen. Er bleken namelijk drie standpun ten in de raad te zijn, waarvan geen enkele de meerderheid heeft verkregen. De drie standpunten komen in het kort op het volgende neer: Standpunt A (van de werkgevers en en kele kroonleden) kreeg 16 de meeste - stemmen Deze groep is van oordeel, dat een verhoging van de a.o.w.- en a.w.w.-uitkeringen tot een sociaal mi nimum thans om conjuncturele en/of an dere redenen niet de aangewezen maat regel is om tot verbetering van de in komenspositie van de betrokken groe peringen te komen. Standpunt B (van de werknemers en van één kroonlid) kreeg 15 stemmen. Deze groep acht verhoging van de a.o.w - en a.vv.w-uitkeringen tot een sociaal minimum op korte termijn ge wenst. Dit sociaal minimum a.o.w, zou voor een echtpaar moeten wor den bepaald op 3250,- per jaar. welk bedrag verhoogd zou moeten worden met de stijging van de index der regelingslonen van medio 1963 tot de datum van invoering van de verhoging. Om te voorkomen, dat de premiedruk, met name voor de lage re inkomens, te zwaar zou worden, wil deze groep een overheidsbijdrage in de financiering, welke voor 1963 in de orde van grootte van 500 mil joen gulden zou dienen te liggen er "een beperkte verhoging van de maxi mum premie-inkomensgrens Premieverhoging i Standpunt C (van prof. Bosman, voorzitter van de commissie, die het ad vies voorbereid heeft plus vijf kroonle- Luikse professoren dreigen met staking De hoogleraren aan de universiteit ii de Belgische stad Luik hebben gedreigd in staking (e zullen gaan. indien hun salarissen niet worden verhoogd. 7. ij verwachten vóór 15 maart een be slissing over hun eisen De Luikse pro fessoren achten zich achteruit gesleld bij het overige overheidspersoneel. \v; van de salarissen wel zijn verhoogd den en 2 werkgevers) kreeg 8 stemmen. Deze groep wil verhoging van de a.o.w. en a.w.w. tot een sociaal minimum. Voor de a.o.w. zou dat minimum per medio 1963 moeten worden gesteld on 3250,- per echtpaar en rekening houdende met de loonstijgingen op 3450,- voor 1964. Volgens deze groep zal de financiering principieel uit premiebetaling dienen te geschieden. Alleen voor de laagste inko menstrekkers (beneden de 6000 gulden) acht deze groep een overheidsbijdrage gewenst, die zou neerkomen op circa 125 miljoen gulden per jaar. (Van onze weerkundige medewerker). Ook Zeeland heeft deze week van het zachte februariweer geprofi teerd, al kwamen de middagtem- peraturen door de afkoeling van het zeewater hier een paar gra den minder hoog dan in Brabant. Een hogedrukgebied boven Rus land stuurt me: een meer ooste lijke wind geleidelijk wat koudere lucht naar "ons land. Dit heeft tot gevolg dat de lentemaand maart met lagere temperaturen zal be ginnen dan waarmee februari is geëindigd. De droge tendens die deze winter kenmerkte zal aan wezig blijven, want al komt er meer bewolking, regen van enige betekenis valt er voorlopig niet. De minister van financiën voelt niets i voor het opheffen van „kleine belastin- gen", omdat daardoor de totale druk op| een klein aantal „grote belastingen" zou komen te liggen. De gewenste spreiding! van de belastingdruk over de burger zou geringer worden, tcrwyl van een naar verhouding belangrijke inkrimping van de belastingdienst geen sprake zou zyn. Voorts zou. naar mening van de minis ter. het opheffen van „kleine belastin gen" de oplossing van vraagstukken rond het gemeentelijke belastinggebied in ho ge mate bemoeilijken In zijn memorie! van antwoord aan de Eerste Kamer op zijn begroting-1964 zegt de minister van financiën voorts, da: de zegelwet-1917 aan een kritische beschouwing wordt on derworpen. Afschaffing van het effec tenzegel zou, naar mening van de be windslieden van financiën, geen belang rijke bijdrage leveren tot versteviging van de internationale positie van de Amsterdamse effectenbeurs. De violist Theo Olof zal in maart een aantal concerten geven in de Verenigde Staten. Hij zal met het Albany Sympho ny Orchestra het concert in a van Mo zart, en viermaal het aan hem opgedra gen concert van Hans Kox vertolken. Op de Noordzee bij Terschelling zijn gisteren in dichte mist vijf schepen betrokken geweest bij aanvaringen. De Spaanse coaster „Siërra Umbria" en het Zwitser se vrachtschip „Carona" zijn na de botsingen gezonken. Alle op varenden konden worden gered. De 686 brt. metende Sierra Um bria van de Maritima del Norte S. A. in Bilbao, kwam ter hoogte van de Terschellingerbank in aanva ring met het Zweedse schip Tauri, 2334 brt. van rederij A'B Iris uit Stockholm. Het Spaanse schip maakte zware slagzij en begon meteen te zinken. De zeventien koppen tellende bemanning kon aan boord van de Zweed worden genomen. De Carona, die 2351 brt meet en eigen dom is van de Swiss Shipping Company Ltd. in Bazei. kwam twee mijl noord- oostelnk van Terschelling in aanvaring met het Liberiaanse vrachtschip Eva- felistria. 7231 brt. van de Independent teamship Company of Monrovia. Even later botste het Duitse vrachtschip By- blos 3241 brt. van de Atlas Levante Li nie in Bremen, op de Evagelistria. De Liberiaan en de Duitser verloren elk contact met de Carona. In de sloepen De 34 opvarenden van de Carona, van wie 2 vrouwen, stapten na de aanva ring in de sloepen en roeiden naar het lichtschip Terschelling, dat hen aan boord nam. De kustwacht van Ter schelling zond de reddingboot Carlot, die de 34 schipbreukelingen van het lichtschip overnam. De Carona zonk en ligt een halve mijl ten oosten van een waarschuwingsboei De Evagelistria, de Byblos en de Tauri liepen alle zware, maar niet ernstige schade op. Aanvaring In dikke mist vrijdagmorgen had de sa lonboot „Friesland" van redery Doeksen (Terschelling) ter hoogte van Vlieree een frontale aanvaring met de Friese kotter UK 45. Beide schepen liepen een groot gat in de boeg op, doch konden hun reis vervolgen. De „Friesland" had geen passagiers aan boord. Het schip mankte een extra reis met boormate- riaal voor de N.A.M. naar het eiland. Ondanks het oponthoud kwam er geen stagnatie in de passagiersdienst op Ter-' schelling. De „Friesland" kon 's middags om kwart voor twee weer op tijd uit Harlingen vertrekken. De UK 45 voer door naar l rk voor herstel. Comité aanvaardt het plan-Mansholt >Iet een grote meerderheid van stemmen is het economisch en sociaal comité van de Europese gemeenschappen akkoord gegaan met het plan-Mansholt, dat be oogt de graanprijzen geljjk te maken. Het comité telt 101 leden, vertegenwoor digers van producenten, consumenten, werkgevers en werknemers, en het heeft een adviserende functie. (Van onze radio en t.v.-redactle) Op de gisteren in Amsterdam gehouden lunch van het ge nootschap voor reclame heeft de voorzitter van het genoot schap, jhr. Van Andringa de Kempenaer, die lid is van de pacificatiecommissie, gezegd: „We kunnen op korte termijn geen spectaculaire ontwikke lingen verwachten op het ge bied van reclame in de tele visie. We (de pacificatiecom missie) willen de regering niet overijld adviseren. Com mercie in de televisie is niet meer zo'n zwart-wit zaak als enkele jaren geleden. Ik zou me niet verbazen dat een vorm wordt gevonden welke passend is in het typisch Ne derlandse bestel". De opmerking sluit aan bij inlich tingen, die wij uit andere bron verkregen en welke inhielden dat van de pacificatiecommissie geen advies aan minister Bot van o., k. en w. is te verwachten om ook ge durende de experimentele periode van het tweede t.v.-net. dus tus sen woensdag 4 maart en 1 okto ber a.s., reclame op dit net toe te laten bij wijze van experiment. Een door de vertegenwoordigers van de concessiegegadigden O.T E.M. en T.V.N.-T E R. ter zake in gediend voorstel heeft de commis sie afgewezen- De opmerking van de heer Van Andringa de Kempenaer sluit voorts aan bij wat wij enkele da gen geleden reeds konden publice ren, namelijk, dat zich in de pa cificatiecommissie een meerder heid aan het formeren is welke voelt voor reclame in de televisie, te exploiteren door de bestaande omroepverenigingen en het geza menlijk dagbladwezen De directeur van de R E.M., de heer Brandei zei tijdens de lunch o m.: „Noordzee-t.v. opereert mis schien wel buiten de wet, maar niet ertegen. Als we het eiland niet mogen plaatsen, doen we het niet". In zijn speech wekte de heer Bran dei overigens de indruk dat h(J toch nog wel mogelijkheden ziet. In de wandelgangen zei een van zijn medewerkers: „Je kan ook uitzenden vanuit vliegtuigen. In Amerika doen ze het en het gaat heel goed Het is niet duurder dan een eiland". Ook nu weigerde de heer Brandei te vertellen wie de geldschieters zijn van het Noordzee-t.v.-project. „Er zit geen buitenlands kapitaal achter, zei hij. Het eiland wordt op het ogenblik gebouwd op de werf van Verolme in Ierland. BONN IS BOOS OP BRANDT De Westduitse regering heeft gis teravond ongewoon scherp gerea geerd op de toespraak die burge meester Brandt van West-Berlijn gisteravond hield over het vraag stuk van de onderhandelingen met Oost-Duitsland. In een verklaring, die door de persdienst van de regering speciaal aan de kranten werd doorgebeld, werd het commentaar van Brandt „gevaarlijk en vol van te genstellingen" genoemd- Door deze scherpe reactie van Bonn is voor het eerst duidelijk openbaar geworden, hoe fel de strijd is geweest die sinds het kerstpassenakkoord gevoerd is tussen West-Berlfln en de Bondsregering. Brandt verklaarde, dat een groot deel' van de controverse over het kerstpassen- akkoord was voortgekomen uit partij-1 politieke overwegingen en hij drong aan) op het houden van een topconferentie van leden van de Westduitse regering, het stadsbestuur van West-Berlijn en vertegenwoordigers van de drie West duitse partijen, waarop een gemeen schappelijke politiek tegenover het vraagstuk van de onderhandelingen met Oost-Duitsland geformuleerd zo u moe ten worden. Hij sprak zich uit voor voortzetting van .technische besprekin gen" met Oost-Duitsland. IN EEN SOMS wat trieste stemming is de Vlissingse gemeenteraad gisteren akkoord gegaan met de gemeentelijke begroting voor 1964. Ogenschynlyk was er reden tot vreugde: het ging hier immers om een sluitende hegroting. De oorspronkelijke ontwerpbegroting, die van een minimum voorzieningspeil uit ging. had echter een tekort getoond van ruim 200.000 gulden. En zelfs dat tekort moest weggewerkt worden. „Inderdaad hebebn we nu het minimale voorzieningspeil bereikt", moest de heer W. Poppe. wethouder van finan ciën. toegeven en hy voegde er aan toe: „Tot nu toe hebben we veel aan het voorzieningspeil kunnen doen. maar het zal op den duur toch funest wor den". Eerder had de heer E. de Priester (p.v.d.a.) opgemerkt, dat het sluitend maken van de begroting „met de nodige ergernis" gepaard ging. Burgemees ter mr. B. Kolff vond dat woord „ergenis" wel op zyn plaats: „De financiële verhouding rijk-gemeente biedt te weinig armslag. Nu Vlissingen in een ster ke ontwikkeling verkeert, z(jn er wel veel kosten, maar de vruchten kunnen nog niet geplukt worden". In dit verband werd door vrywel alle fractieleiders ook nog weer eens gepleit voor een snelle realisering van de gemeentelijke herindeling, omdat liet bevolkingscijfer van Vlissingen in feite een vertekend beeld geeft. Tijdens deze begrotingszitling werd De heer De Priester wees op het stre- met name gesproken over de ontwik- ven deze naamloze vennootschap on- keling van het Zuid-Sloe en in sa- der te brengen „in het beheerschap menhang daarmee de problematiek van de nieuwe haven Vlissingen- van de N.V. Haven van Vlissingen. Oost". „Wij menen begrepen te heb ben". aldus deze woordvoerder, „dat een en ander afhankelijk is van het uitkopen van de huidige aandeelhou ders uit de N.V. Haven van Vlissin gen". En hij koppelde er de vraag aan: „Verwacht uw college, dat de aandeelhouders, die voor deze ..uit koop" in aanmerking komen de nodi ge medewerking zullen verlenen om een en ander in het belang van het nieuwe beheerschap soepel te laten Haven Vlissingen Burgemeester Kolff zei in antwoord hierop, dat ten onrechte de mening heeft postgevat, dat er een tegen stelling zou bestaan tussen de parti culiere participanten in de haven- N.V. (..De Schelde". S.H.V. en de Ne derlandse Spoorwegen) en dc open bare lichamen m dc N.V. (ryk, pro vincie en gemeente). „Want wanneer de aandelen worden overgenomen door een Havenschap Vlissingen in oprichting dan is er een gemeen schappelijk belang: de gemeente Vlis singen heeft .evenveel belang by de prijs van die aandelen als de over heidsorganen", aldus de burgemees ter. De heer Kolff wees er voorts op. dat de commissarissen van de N.V. Haven Vlissingen dc redelijkheid heb ben ingezien van de wens deze N.V. onder te brengen in het havenschap. De voorstellen voor overname van de aandelen moeten echter aannemelijk zijn. aldus de Vlissingse burgemees ter. Veel gegadigden Met name de heer H. van Rooijen <ch.) had er in zijn algemene be schouwingen op gewezen, dat in het E.T.I.-rapport over 1963 gewag was gemaakt van vele gegadigden voor het Zuid-Sloe. De heer I Filius (ar.) noemde het een raadsel waarom de raad niet beier geïnformeerd is over deze gegadigden „Die inlichtingen kunnen toch vertrouwelijk aan <ie raad gegeven worden", zo meende hij. ..Soms weet ik zelf niet om welk be drijf het gaat", bekende de heer Kolff. „Zo zijn wij geruime tijd in onderhandeling geweest met een ver tegenwoordiger van een industrie, die echter noch de aard. noch de naam van het bedrijf bekend wilde maken. Nu weten wij het wel. We wiik- raad vertrouwelijk ook wel inlich ten. maar we kunnen dat nooit m een te vroeg stadium doen Overigens zijn de gegadigden vaak bedrijven, die niet alleen inlichtingen over het Zuid-Sloe vragen, maar die ook de mogelijkheden van vestiging in an dere delen van de E.E.G -landen na gaan. Over de naamgeving voor het Zuid- Sloe ontspon zich nog een interessan te discussie tussen de burgemeester en de heer S. Joustra (p.v.d.a De ze socialistische woordvoerder meen de. dat met de naam Vlissingen-Oost (Zie slot pag. 2 kol. 2) Het SchekJe-Rijnverdrag Is ter goed keuring aan dc Tweede Kamer aan geboden, voorzien van een uitvoerige toelichting. In deze memorie trof ons een passage, waarin werd gezinspeeld op het eventuele zeehavencomplex in de OosterscheJde (het Brabantse wen*- plan. voortgekomen uit liet inmiddels overleden Kreek rak plan). Gezegd wordt namelijk, dat een dergelijk complex in zhn geheel ten westen van de Schelde- Rijn vaargeul zou moeten komen, want: ,.:net het oog op enerzijds de doorgaan de vaart e:i anderzijds de structuur van het havengebied, zou het niet toelaat baar zitn dit gebied door de Sc be 1de- Rynverbinding te laten doorsnijden". Wat leert deze zin? Dat deze nieuwe verbinding als een scherpe grens de ge bieden van het vroegere Reimerswaal en die van het verdronken land van het Markiezaat zal doorsnijden. Nog weer anders gzegd: een vrije scheepvaart tussen de Brabantse wal en het even tueel aan te leggen Zeeuwse Reüners- waalplan zal niet goed mogelijk zijn. omdat de doorgaande vaart met toelaat, dat de Schelde-Rtfn verbinding wordt doorsneden. Elders in de memorie van toelichting wordt duidelijk waarom dit stand punt moet worden ingenomen Er moet namelijk rekening worden gehouden met de omstandigheid, dat de nieuwe ver binding een druk verkeer moet verwer ken van binnenvaart eenheden waar onder duwkonvooien en slepen met onderling sterk variërende snelheden en afmetingen. Uiteraard heeft dit ver keer voorrang, want het gaat hier om een Belgische verbinding met de Rijn, een ver binding die voor het grootste deel ook door de Belgen wordt be taald. Toch zal het kruisen van deze vaarweg met „ander" scheepvaartver keer niet helemaal vermeden kunnen worden Bergen op Zoom kan uiteraard niet worden afgesloten en vandaar, dat in de leidam tussen Beveland en Tho- len die na de afsluiting van de Ooster- schelde ten behoeve van de Schelde- Rijnverblnding zal worden aangelegd) een ruime opening zal worden gemaakt onder de Tnoolse wal in het z.g. Bergse Diep. Die opening is tevens nodig voor een wate ruit wisseling tussen het Zeeuw se Meer en het oostelijk van de leidam gelegen vaarwater. Uit alles echter blijkt, dat de nieuwe verbinding tussen Antwerpen en de Rijn primair is cn dat deze vaart niet mag worden doorsneden. De binnenscheepvaart van en naar een eventueel havencomplex in het Reimers- waalgebied zal dus gebruik moeten ma ken van de „oude" route (Keeten, Mast gat, Zijpet (e voornaamste conclusie lijkt ons echter, dat de nieuwe Schelde- Brabantse wal en een eventueel haven- en industriecom plex in het dan nog drooggevallen Rei- merswaalse land. Wat betekent dit? Dat hier heel duidelijk wordt onder streept. dat het bij de eventuele aanleg van dit complex toch wel in de eerste plaats om een Zeeuwse zaak gaat en dat de alferwege door Noord-Brabant verkondigde mening, dat het hier een Brabantse zeehaven zou betreffen in het geheel niet op de feiten stoelt. Wij brengen dit alles naar voren, om dat dit nieuwe êtuk, deze memorie van toelichting, naar ons gevoel een reeds meermalen in deze kolom ver kondigde mening ondersteunt, dat de inrichting van een havengebied in de Oosterschelde een bredere motivering nodig heeft dan tot dusver door Brabant is gegeven. Een dergelijk complex geeft namelijk geen oplossing voor de Bra bantse problematiek: deze provincie heeft alleen in naam met het plan te maken, zeker nu blijkt dat de Schelde- Rijnverbinding in feite het Reimerswaal- gebied van Noord-Brabant zal isoleren. Wij zijn genoopt vast te stellen ook dat is niet de eerste maal dat in casu eerst de provinciale staten van Zeeland behoren le beslissen of in het gebied van Reimerswaal een zeehaven- complex met een verbinding door Zuid- Beveland naar de Westerse belde nodig zal zijn. Een dergelijke beslissing is tot dusver nog niet genomen. Dat kon ook nog niet, want om tot zuIk een besluit te geraken behoren de staten over uit gebreide gegevens te beschikken, in de eerste plaats over het rapport van de Werkgroep, die '.hans deze zaak be studeer: In ieder geval moet duidelijk zijn. dat Zeeland zelf behoort te be slissen of het een havenpian a la Rei merswaal binnen zijn grenzen wil heb ben. Maar uiteindelijk is het noch een Zeeuwse noch een Brabantse zaak. doch zal in nationaal verband beoordeeld moeten worden of in Nederland behoef te beslaat aan dit plan. Het zal getoetst moeten worden aan overwegingen van zeehavenbeieid, van prioriteiten, van ruimtelijke ordening, van recreatie. Om tot een dergelijke toetsing te kunnen geraken zullen regering ën parlement de beschikking moeten nebben over een zeehavennota, het stuk waarover wij dinsdag jl. schreven naar aanleiding van de publikalie in E -S.B. door de Rotter damse oud-gemeentesecretaris J. Has- per Zoals echter de zaken nu staan is het R?:merswaal-plan een schimmige zaak, waarvan nog niet ;s aangetoond da: he: 'rekken van duidelijker contou ren noodzakelHk zou zijn. Zou de oplos- s.ng voor Brabant niet beter gevonden kunnen worden in een oriëntatie op het zuiden" De uitbreiding van de Ant werpse haven is al zo dicht de Neder landse grens genaderd, dat in Benelux- verbana gezien Noord-Brabant in feite reeds grenst aan een grote internationale zeehaven. Moeten de lijnen hier niet zo ruim getrokken worden, dat ten aanzien van de zeehavenontw.kkeimg België en Nederland als één geheel beschouwd kunnen worden" In da', geval zou een 'geïsoleerde. Brabantse haven ln de Oosterschelde helemaal een gewrongen constructie zijn. Directiewisseling K.L.M.-Nederland De heer A. van der Paauw, directeur van de KLM-Nederland. zal 31 decem ber a.s. zyn taak neerleggen wegens het bereiken van de pensioengerechtigde leeftijd. Per 1 januari 1965 is lot directeur KLM- Nederland benoemd de heer J. F. van Oldenborgh. thans onderdirecteur der vennootschap en gebiedsieider voor het Caribische gebied en Midden- en Zuid- Amerika.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1964 | | pagina 1