PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT
KUSTVAARDER EN VRACHTSCHIP NA BOTSINGEN
GEZONKEN
ji
SER. verdeeld over
verhoging van A.O.W.
Opvarenden
zijn allen
gered
Trieste raad Vlissingen accepteert begroting
met te weinig armslag
IN DICHTE MIST BIJ TERSCHELLING
SiSïWl
<r f
Tegenstanders van
sociaal minimum
de grootste groep
Maart begint kouder
Geen opheffing
kleine belastingen
Theo Olof
naar V.S.
OFFICIËLE
RECLAME-T.V.
IN ZICHT
D
Veel aandacht voor onderbrengen van N.V.
Haven van Vlissingen in het havenschap
Schelde-Rijn
en Reimerswaal
207e jaargang - no. 51
WAARIN OPGENOMEN DE MIDDELBURGSE. VLISSINGSE, GOESE, BRESKENSE COURANT EN VRIJE STEMMEN
Directie: F. van de Velde. F. B. den Boer en
Walsiraat 58-60. tel. 2355 (b.g.g. red. 3508,
2911; Zienkzee: red. tel. 2425. adm. tel- 2094.
W. de Paeter. Hoofdredactie: W. Leertouwer en G. A. de Kok. Abonnementsprijs 76 cent per week, /S.75 per kw.; franco per port 10,— p. kw. Loue nummers 15 ct Bureau* VUstingen:
idv. 3647-'3643); Middelburg: Markt 51. tel. 3841 (b.g.g. red. 2078-'3169. adv. 2375). Goes: Gr. Markt 2. te! 5140 'b.g.g. red. 7853. adv 5213); Oostburg: te!. 23». Terneuzen Arsenaal straat 2.
Adv. pr. 32 ct. p. mm- Min. p. adv. 4.80. Inge*, med. 3 lartef. Kleine adv. (ma*. 8 regels) 32 ct. p. regel (min. 1.00). ..Brieven bur. van dit blad" 25 ct rr.eer. Giro 159300 P.Z.c.. Middelburg.
Zaterdag 29 februari 1964
Twee hoeden
afgekeurd
Pagina 2
VIJF SCHEPEN BETROKKEN BIJ TWEE AANVARINGEN
CUBAANSE HANDELSRAAD
VRAAGT POLITIEK ASIEL
De handelsrond by de Cubaanse ambas
sade in Den Haag, de heer J. R. Her
nandez Paseiro, heeft de Nederlandse
regering politiek asiel gevraagd. Naar
wjj van officiële zijde vernemen, is op
dit verzoek nog geen beslissing geno-
Geen meerderheidsadvies aan minister
Huiverend in hagelwitte paleken op
de voorkant van hun huifkar is de
Amerikaanse familie Gillis vrijdag
middag uit Amsterdam vertrokken
voor een rondreis van 10.000 km
door Europa. Getrokken door twee
marries aangekocht in Oud-Vos-
semeer sal de huifkar met de fa
milie Gillis via Rome en Athene
door Bulgarije naar Moskou rijden
en vandaar terug over Praag en
Berlijn.
„Drijvende wieg van het
weerbericht" is de titel van
een reportage in het P.Z.C.-
zaterdagnummer over het
werk aan boord van de weer-
schepen in de Atlantische
Oceaan. Op pagina 11. Voorts
op
Pag. 2: Ir. T. Bogerd benoemd tot
directeur van de P.Z.EM., eerste
steen voor ..De Arne" Pag, 3:
„Gratis aardappelen gingen vlot
weg" en „T.V,-eiland onrechtma
tig". Pag. 4: Sjoukje rijdt sterker
dan ooit Pag 5: Kerkdiensten.
En in het
Pag. 11: ..Drijvende wieg van het
weerbericht" en „Surtur, rook en
as voor de kust van IJsland; Pag.
12: Letterkundige kroniek. Hilile
Krop tachtig jaar en Boeiend
document ■an toneelseizoen"
Pag. IS. ..Biljarteiland in Ove-
sande", profiel van een sportvere
niging. ..Indonesische impressies",
van de hand ran C Balkenende
uit Kapelle tot voor kort lande
lijk voorzitter van de Arjos; Pag.
15: .Het plan van de baron",
vraaggesprek niet H A A. baron
Collot d'Escuiy. oud-rentmeester
van 't kroondomein in Zeeuwsr.h-
Vlaandcren, Kleuters in kleder
dracht", herinneringen uit. het
Domburg van 1910 en de puzzel
rubriek: Pag. 17: Pagina voor de
vrouw met o.m. ..Kneepje van Ju
lius", „Zij heeft de tijd". .Jtoeke-
pan kritisch bekeken" en de kin
derkrant: Pag 19: ..De kerken en
de maatschappij" met o.m. ..Kerk
aan de rami van het dorp" en
Stemmen uit de kerken".
(Van onze Haagse redactie).
De Sociaal-Economische Raad
heeft thans het advies uitgebracht
aan de minister van sociale zaken
en volksgezondheid, dr. G. M. J.
Veldkamp, inzake een verhoging
van de a.o.w.-pensioenen en in ver
band daarmede ook van de a.w.w.-
uitkeringen tot een sociaal mini
mum. De S.E.R. is niet tot één of
ficieel standpunt kunnen komen.
Er bleken namelijk drie standpun
ten in de raad te zijn, waarvan
geen enkele de meerderheid heeft
verkregen. De drie standpunten
komen in het kort op het volgende
neer:
Standpunt A (van de werkgevers en en
kele kroonleden) kreeg 16 de meeste
- stemmen Deze groep is van oordeel,
dat een verhoging van de a.o.w.- en
a.w.w.-uitkeringen tot een sociaal mi
nimum thans om conjuncturele en/of an
dere redenen niet de aangewezen maat
regel is om tot verbetering van de in
komenspositie van de betrokken groe
peringen te komen.
Standpunt B (van de werknemers en
van één kroonlid) kreeg 15 stemmen.
Deze groep acht verhoging van de
a.o.w - en a.vv.w-uitkeringen tot een
sociaal minimum op korte termijn ge
wenst. Dit sociaal minimum a.o.w,
zou voor een echtpaar moeten wor
den bepaald op 3250,- per jaar.
welk bedrag verhoogd zou moeten
worden met de stijging van de index
der regelingslonen van medio 1963
tot de datum van invoering van de
verhoging. Om te voorkomen, dat de
premiedruk, met name voor de lage
re inkomens, te zwaar zou worden,
wil deze groep een overheidsbijdrage
in de financiering, welke voor 1963
in de orde van grootte van 500 mil
joen gulden zou dienen te liggen er
"een beperkte verhoging van de maxi
mum premie-inkomensgrens
Premieverhoging
i Standpunt C (van prof. Bosman,
voorzitter van de commissie, die het ad
vies voorbereid heeft plus vijf kroonle-
Luikse professoren
dreigen met staking
De hoogleraren aan de universiteit ii
de Belgische stad Luik hebben gedreigd
in staking (e zullen gaan. indien hun
salarissen niet worden verhoogd.
7. ij verwachten vóór 15 maart een be
slissing over hun eisen De Luikse pro
fessoren achten zich achteruit gesleld
bij het overige overheidspersoneel. \v;
van de salarissen wel zijn verhoogd
den en 2 werkgevers) kreeg 8 stemmen.
Deze groep wil verhoging van de a.o.w.
en a.w.w. tot een sociaal minimum. Voor
de a.o.w. zou dat minimum per medio
1963 moeten worden gesteld on 3250,-
per echtpaar en rekening houdende met
de loonstijgingen op 3450,- voor 1964.
Volgens deze groep zal de financiering
principieel uit premiebetaling dienen te
geschieden. Alleen voor de laagste inko
menstrekkers (beneden de 6000 gulden)
acht deze groep een overheidsbijdrage
gewenst, die zou neerkomen op circa 125
miljoen gulden per jaar.
(Van onze weerkundige
medewerker).
Ook Zeeland heeft deze week van
het zachte februariweer geprofi
teerd, al kwamen de middagtem-
peraturen door de afkoeling van
het zeewater hier een paar gra
den minder hoog dan in Brabant.
Een hogedrukgebied boven Rus
land stuurt me: een meer ooste
lijke wind geleidelijk wat koudere
lucht naar "ons land. Dit heeft tot
gevolg dat de lentemaand maart
met lagere temperaturen zal be
ginnen dan waarmee februari is
geëindigd. De droge tendens die
deze winter kenmerkte zal aan
wezig blijven, want al komt er
meer bewolking, regen van enige
betekenis valt er voorlopig niet.
De minister van financiën voelt niets i
voor het opheffen van „kleine belastin-
gen", omdat daardoor de totale druk op|
een klein aantal „grote belastingen" zou
komen te liggen. De gewenste spreiding!
van de belastingdruk over de burger zou
geringer worden, tcrwyl van een naar
verhouding belangrijke inkrimping van
de belastingdienst geen sprake zou zyn.
Voorts zou. naar mening van de minis
ter. het opheffen van „kleine belastin
gen" de oplossing van vraagstukken rond
het gemeentelijke belastinggebied in ho
ge mate bemoeilijken In zijn memorie!
van antwoord aan de Eerste Kamer op
zijn begroting-1964 zegt de minister van
financiën voorts, da: de zegelwet-1917
aan een kritische beschouwing wordt on
derworpen. Afschaffing van het effec
tenzegel zou, naar mening van de be
windslieden van financiën, geen belang
rijke bijdrage leveren tot versteviging
van de internationale positie van de
Amsterdamse effectenbeurs.
De violist Theo Olof zal in maart een
aantal concerten geven in de Verenigde
Staten. Hij zal met het Albany Sympho
ny Orchestra het concert in a van Mo
zart, en viermaal het aan hem opgedra
gen concert van Hans Kox vertolken.
Op de Noordzee bij Terschelling
zijn gisteren in dichte mist vijf
schepen betrokken geweest bij
aanvaringen. De Spaanse coaster
„Siërra Umbria" en het Zwitser
se vrachtschip „Carona" zijn na
de botsingen gezonken. Alle op
varenden konden worden gered.
De 686 brt. metende Sierra Um
bria van de Maritima del Norte S.
A. in Bilbao, kwam ter hoogte van
de Terschellingerbank in aanva
ring met het Zweedse schip Tauri,
2334 brt. van rederij A'B Iris uit
Stockholm. Het Spaanse schip
maakte zware slagzij en begon
meteen te zinken. De zeventien
koppen tellende bemanning kon
aan boord van de Zweed worden
genomen.
De Carona, die 2351 brt meet en eigen
dom is van de Swiss Shipping Company
Ltd. in Bazei. kwam twee mijl noord-
oostelnk van Terschelling in aanvaring
met het Liberiaanse vrachtschip Eva-
felistria. 7231 brt. van de Independent
teamship Company of Monrovia. Even
later botste het Duitse vrachtschip By-
blos 3241 brt. van de Atlas Levante Li
nie in Bremen, op de Evagelistria. De
Liberiaan en de Duitser verloren elk
contact met de Carona.
In de sloepen
De 34 opvarenden van de Carona, van
wie 2 vrouwen, stapten na de aanva
ring in de sloepen en roeiden naar het
lichtschip Terschelling, dat hen aan
boord nam. De kustwacht van Ter
schelling zond de reddingboot Carlot,
die de 34 schipbreukelingen van het
lichtschip overnam. De Carona zonk
en ligt een halve mijl ten oosten van
een waarschuwingsboei
De Evagelistria, de Byblos en de
Tauri liepen alle zware, maar niet
ernstige schade op.
Aanvaring
In dikke mist vrijdagmorgen had de sa
lonboot „Friesland" van redery Doeksen
(Terschelling) ter hoogte van Vlieree
een frontale aanvaring met de Friese
kotter UK 45. Beide schepen liepen een
groot gat in de boeg op, doch konden
hun reis vervolgen. De „Friesland" had
geen passagiers aan boord. Het schip
mankte een extra reis met boormate-
riaal voor de N.A.M. naar het eiland.
Ondanks het oponthoud kwam er geen
stagnatie in de passagiersdienst op Ter-'
schelling. De „Friesland" kon 's middags
om kwart voor twee weer op tijd uit
Harlingen vertrekken. De UK 45 voer
door naar l rk voor herstel.
Comité aanvaardt
het plan-Mansholt
>Iet een grote meerderheid van stemmen
is het economisch en sociaal comité van
de Europese gemeenschappen akkoord
gegaan met het plan-Mansholt, dat be
oogt de graanprijzen geljjk te maken.
Het comité telt 101 leden, vertegenwoor
digers van producenten, consumenten,
werkgevers en werknemers, en het heeft
een adviserende functie.
(Van onze radio en t.v.-redactle)
Op de gisteren in Amsterdam
gehouden lunch van het ge
nootschap voor reclame heeft
de voorzitter van het genoot
schap, jhr. Van Andringa de
Kempenaer, die lid is van de
pacificatiecommissie, gezegd:
„We kunnen op korte termijn
geen spectaculaire ontwikke
lingen verwachten op het ge
bied van reclame in de tele
visie. We (de pacificatiecom
missie) willen de regering
niet overijld adviseren. Com
mercie in de televisie is niet
meer zo'n zwart-wit zaak als
enkele jaren geleden. Ik zou
me niet verbazen dat een
vorm wordt gevonden welke
passend is in het typisch Ne
derlandse bestel".
De opmerking sluit aan bij inlich
tingen, die wij uit andere bron
verkregen en welke inhielden dat
van de pacificatiecommissie geen
advies aan minister Bot van o., k.
en w. is te verwachten om ook ge
durende de experimentele periode
van het tweede t.v.-net. dus tus
sen woensdag 4 maart en 1 okto
ber a.s., reclame op dit net toe te
laten bij wijze van experiment.
Een door de vertegenwoordigers
van de concessiegegadigden O.T
E.M. en T.V.N.-T E R. ter zake in
gediend voorstel heeft de commis
sie afgewezen-
De opmerking van de heer Van
Andringa de Kempenaer sluit
voorts aan bij wat wij enkele da
gen geleden reeds konden publice
ren, namelijk, dat zich in de pa
cificatiecommissie een meerder
heid aan het formeren is welke
voelt voor reclame in de televisie,
te exploiteren door de bestaande
omroepverenigingen en het geza
menlijk dagbladwezen
De directeur van de R E.M., de
heer Brandei zei tijdens de lunch
o m.: „Noordzee-t.v. opereert mis
schien wel buiten de wet, maar
niet ertegen. Als we het eiland
niet mogen plaatsen, doen we het
niet".
In zijn speech wekte de heer Bran
dei overigens de indruk dat h(J
toch nog wel mogelijkheden ziet.
In de wandelgangen zei een van
zijn medewerkers: „Je kan ook
uitzenden vanuit vliegtuigen. In
Amerika doen ze het en het gaat
heel goed Het is niet duurder dan
een eiland".
Ook nu weigerde de heer Brandei
te vertellen wie de geldschieters
zijn van het Noordzee-t.v.-project.
„Er zit geen buitenlands kapitaal
achter, zei hij. Het eiland wordt
op het ogenblik gebouwd op de
werf van Verolme in Ierland.
BONN IS BOOS
OP BRANDT
De Westduitse regering heeft gis
teravond ongewoon scherp gerea
geerd op de toespraak die burge
meester Brandt van West-Berlijn
gisteravond hield over het vraag
stuk van de onderhandelingen met
Oost-Duitsland.
In een verklaring, die door de persdienst
van de regering speciaal aan de kranten
werd doorgebeld, werd het commentaar
van Brandt „gevaarlijk en vol van te
genstellingen" genoemd- Door deze
scherpe reactie van Bonn is voor het
eerst duidelijk openbaar geworden, hoe
fel de strijd is geweest die sinds het
kerstpassenakkoord gevoerd is tussen
West-Berlfln en de Bondsregering.
Brandt verklaarde, dat een groot deel'
van de controverse over het kerstpassen-
akkoord was voortgekomen uit partij-1
politieke overwegingen en hij drong aan)
op het houden van een topconferentie
van leden van de Westduitse regering,
het stadsbestuur van West-Berlijn en
vertegenwoordigers van de drie West
duitse partijen, waarop een gemeen
schappelijke politiek tegenover het
vraagstuk van de onderhandelingen met
Oost-Duitsland geformuleerd zo u moe
ten worden. Hij sprak zich uit voor
voortzetting van .technische besprekin
gen" met Oost-Duitsland.
IN EEN SOMS wat trieste stemming is de Vlissingse gemeenteraad gisteren
akkoord gegaan met de gemeentelijke begroting voor 1964. Ogenschynlyk was
er reden tot vreugde: het ging hier immers om een sluitende hegroting. De
oorspronkelijke ontwerpbegroting, die van een minimum voorzieningspeil uit
ging. had echter een tekort getoond van ruim 200.000 gulden. En zelfs dat
tekort moest weggewerkt worden. „Inderdaad hebebn we nu het minimale
voorzieningspeil bereikt", moest de heer W. Poppe. wethouder van finan
ciën. toegeven en hy voegde er aan toe: „Tot nu toe hebben we veel aan
het voorzieningspeil kunnen doen. maar het zal op den duur toch funest wor
den". Eerder had de heer E. de Priester (p.v.d.a.) opgemerkt, dat het sluitend
maken van de begroting „met de nodige ergernis" gepaard ging. Burgemees
ter mr. B. Kolff vond dat woord „ergenis" wel op zyn plaats: „De financiële
verhouding rijk-gemeente biedt te weinig armslag. Nu Vlissingen in een ster
ke ontwikkeling verkeert, z(jn er wel veel kosten, maar de vruchten kunnen
nog niet geplukt worden". In dit verband werd door vrywel alle fractieleiders
ook nog weer eens gepleit voor een snelle realisering van de gemeentelijke
herindeling, omdat liet bevolkingscijfer van Vlissingen in feite een vertekend
beeld geeft.
Tijdens deze begrotingszitling werd De heer De Priester wees op het stre-
met name gesproken over de ontwik- ven deze naamloze vennootschap on-
keling van het Zuid-Sloe en in sa- der te brengen „in het beheerschap
menhang daarmee de problematiek van de nieuwe haven Vlissingen-
van de N.V. Haven van Vlissingen. Oost". „Wij menen begrepen te heb
ben". aldus deze woordvoerder, „dat
een en ander afhankelijk is van het
uitkopen van de huidige aandeelhou
ders uit de N.V. Haven van Vlissin
gen". En hij koppelde er de vraag
aan: „Verwacht uw college, dat de
aandeelhouders, die voor deze ..uit
koop" in aanmerking komen de nodi
ge medewerking zullen verlenen om
een en ander in het belang van het
nieuwe beheerschap soepel te laten
Haven Vlissingen
Burgemeester Kolff zei in antwoord
hierop, dat ten onrechte de mening
heeft postgevat, dat er een tegen
stelling zou bestaan tussen de parti
culiere participanten in de haven-
N.V. (..De Schelde". S.H.V. en de Ne
derlandse Spoorwegen) en dc open
bare lichamen m dc N.V. (ryk, pro
vincie en gemeente). „Want wanneer
de aandelen worden overgenomen
door een Havenschap Vlissingen in
oprichting dan is er een gemeen
schappelijk belang: de gemeente Vlis
singen heeft .evenveel belang by de
prijs van die aandelen als de over
heidsorganen", aldus de burgemees
ter. De heer Kolff wees er voorts op.
dat de commissarissen van de N.V.
Haven Vlissingen dc redelijkheid heb
ben ingezien van de wens deze N.V.
onder te brengen in het havenschap.
De voorstellen voor overname van de
aandelen moeten echter aannemelijk
zijn. aldus de Vlissingse burgemees
ter.
Veel gegadigden
Met name de heer H. van Rooijen
<ch.) had er in zijn algemene be
schouwingen op gewezen, dat in het
E.T.I.-rapport over 1963 gewag was
gemaakt van vele gegadigden voor
het Zuid-Sloe. De heer I Filius (ar.)
noemde het een raadsel waarom de
raad niet beier geïnformeerd is over
deze gegadigden „Die inlichtingen
kunnen toch vertrouwelijk aan <ie
raad gegeven worden", zo meende hij.
..Soms weet ik zelf niet om welk be
drijf het gaat", bekende de heer
Kolff. „Zo zijn wij geruime tijd in
onderhandeling geweest met een ver
tegenwoordiger van een industrie, die
echter noch de aard. noch de naam
van het bedrijf bekend wilde maken.
Nu weten wij het wel. We wiik-
raad vertrouwelijk ook wel inlich
ten. maar we kunnen dat nooit m een
te vroeg stadium doen Overigens
zijn de gegadigden vaak bedrijven,
die niet alleen inlichtingen over het
Zuid-Sloe vragen, maar die ook de
mogelijkheden van vestiging in an
dere delen van de E.E.G -landen na
gaan.
Over de naamgeving voor het Zuid-
Sloe ontspon zich nog een interessan
te discussie tussen de burgemeester
en de heer S. Joustra (p.v.d.a De
ze socialistische woordvoerder meen
de. dat met de naam Vlissingen-Oost
(Zie slot pag. 2 kol. 2)
Het SchekJe-Rijnverdrag Is ter goed
keuring aan dc Tweede Kamer aan
geboden, voorzien van een uitvoerige
toelichting. In deze memorie trof ons
een passage, waarin werd gezinspeeld
op het eventuele zeehavencomplex in
de OosterscheJde (het Brabantse wen*-
plan. voortgekomen uit liet inmiddels
overleden Kreek rak plan). Gezegd wordt
namelijk, dat een dergelijk complex in
zhn geheel ten westen van de Schelde-
Rijn vaargeul zou moeten komen, want:
,.:net het oog op enerzijds de doorgaan
de vaart e:i anderzijds de structuur van
het havengebied, zou het niet toelaat
baar zitn dit gebied door de Sc be 1de-
Rynverbinding te laten doorsnijden".
Wat leert deze zin? Dat deze nieuwe
verbinding als een scherpe grens de ge
bieden van het vroegere Reimerswaal
en die van het verdronken land van het
Markiezaat zal doorsnijden. Nog weer
anders gzegd: een vrije scheepvaart
tussen de Brabantse wal en het even
tueel aan te leggen Zeeuwse Reüners-
waalplan zal niet goed mogelijk zijn.
omdat de doorgaande vaart met toelaat,
dat de Schelde-Rtfn verbinding wordt
doorsneden.
Elders in de memorie van toelichting
wordt duidelijk waarom dit stand
punt moet worden ingenomen Er moet
namelijk rekening worden gehouden met
de omstandigheid, dat de nieuwe ver
binding een druk verkeer moet verwer
ken van binnenvaart eenheden waar
onder duwkonvooien en slepen met
onderling sterk variërende snelheden
en afmetingen. Uiteraard heeft dit ver
keer voorrang, want
het gaat hier om een
Belgische verbinding
met de Rijn, een ver
binding die voor het
grootste deel ook door
de Belgen wordt be
taald. Toch zal het kruisen van deze
vaarweg met „ander" scheepvaartver
keer niet helemaal vermeden kunnen
worden Bergen op Zoom kan uiteraard
niet worden afgesloten en vandaar, dat
in de leidam tussen Beveland en Tho-
len die na de afsluiting van de Ooster-
schelde ten behoeve van de Schelde-
Rijnverblnding zal worden aangelegd)
een ruime opening zal worden gemaakt
onder de Tnoolse wal in het z.g. Bergse
Diep. Die opening is tevens nodig voor
een wate ruit wisseling tussen het Zeeuw
se Meer en het oostelijk van de leidam
gelegen vaarwater. Uit alles echter
blijkt, dat de nieuwe verbinding tussen
Antwerpen en de Rijn primair is cn dat
deze vaart niet mag worden doorsneden.
De binnenscheepvaart van en naar een
eventueel havencomplex in het Reimers-
waalgebied zal dus gebruik moeten ma
ken van de „oude" route (Keeten, Mast
gat, Zijpet
(e voornaamste conclusie lijkt ons
echter, dat de nieuwe Schelde-
Brabantse wal en
een eventueel haven- en industriecom
plex in het dan nog drooggevallen Rei-
merswaalse land. Wat betekent dit?
Dat hier heel duidelijk wordt onder
streept. dat het bij de eventuele aanleg
van dit complex toch wel in de eerste
plaats om een Zeeuwse zaak gaat en
dat de alferwege door Noord-Brabant
verkondigde mening, dat het hier een
Brabantse zeehaven zou betreffen in het
geheel niet op de feiten stoelt.
Wij brengen dit alles naar voren, om
dat dit nieuwe êtuk, deze memorie
van toelichting, naar ons gevoel een
reeds meermalen in deze kolom ver
kondigde mening ondersteunt, dat de
inrichting van een havengebied in de
Oosterschelde een bredere motivering
nodig heeft dan tot dusver door Brabant
is gegeven. Een dergelijk complex geeft
namelijk geen oplossing voor de Bra
bantse problematiek: deze provincie
heeft alleen in naam met het plan te
maken, zeker nu blijkt dat de Schelde-
Rijnverbinding in feite het Reimerswaal-
gebied van Noord-Brabant zal isoleren.
Wij zijn genoopt vast te stellen ook
dat is niet de eerste maal dat in
casu eerst de provinciale staten van
Zeeland behoren le beslissen of in het
gebied van Reimerswaal een zeehaven-
complex met een verbinding door Zuid-
Beveland naar de Westerse belde nodig
zal zijn. Een dergelijke beslissing is tot
dusver nog niet genomen. Dat kon ook
nog niet, want om tot zuIk een besluit
te geraken behoren de staten over uit
gebreide gegevens te beschikken, in de
eerste plaats over het rapport van de
Werkgroep, die '.hans deze zaak be
studeer: In ieder geval moet duidelijk
zijn. dat Zeeland zelf behoort te be
slissen of het een havenpian a la Rei
merswaal binnen zijn grenzen wil heb
ben. Maar uiteindelijk is het noch een
Zeeuwse noch een Brabantse zaak. doch
zal in nationaal verband beoordeeld
moeten worden of in Nederland behoef
te beslaat aan dit plan. Het zal getoetst
moeten worden aan overwegingen van
zeehavenbeieid, van prioriteiten, van
ruimtelijke ordening, van recreatie. Om
tot een dergelijke toetsing te kunnen
geraken zullen regering ën parlement
de beschikking moeten nebben over een
zeehavennota, het stuk waarover wij
dinsdag jl. schreven naar aanleiding van
de publikalie in E -S.B. door de Rotter
damse oud-gemeentesecretaris J. Has-
per Zoals echter de zaken nu staan
is het R?:merswaal-plan een schimmige
zaak, waarvan nog niet ;s aangetoond
da: he: 'rekken van duidelijker contou
ren noodzakelHk zou zijn. Zou de oplos-
s.ng voor Brabant niet beter gevonden
kunnen worden in een oriëntatie op het
zuiden" De uitbreiding van de Ant
werpse haven is al zo dicht de Neder
landse grens genaderd, dat in Benelux-
verbana gezien Noord-Brabant in feite
reeds grenst aan een grote internationale
zeehaven. Moeten de lijnen hier niet zo
ruim getrokken worden, dat ten aanzien
van de zeehavenontw.kkeimg België en
Nederland als één geheel beschouwd
kunnen worden" In da', geval zou een
'geïsoleerde. Brabantse haven ln de
Oosterschelde helemaal een gewrongen
constructie zijn.
Directiewisseling
K.L.M.-Nederland
De heer A. van der Paauw, directeur
van de KLM-Nederland. zal 31 decem
ber a.s. zyn taak neerleggen wegens het
bereiken van de pensioengerechtigde
leeftijd.
Per 1 januari 1965 is lot directeur KLM-
Nederland benoemd de heer J. F. van
Oldenborgh. thans onderdirecteur der
vennootschap en gebiedsieider voor het
Caribische gebied en Midden- en Zuid-
Amerika.