DE PREE
Tweewieler-R.A.I. in lentesfeer;
recreatie per fiets en brommer
^BezinL
ZÜNDAPP
mj.j,
Lichte scooters en
zware brommers
Wil motor er niet meer in?
DE PREE
C. DE LEEUW
U wilt uw omzet verhogen
Dan adverteren in de P.Z.C
PETIET
MELSE
RAP
KENT GEEN
AFSTAND!
DE PREE
P. PIETERSE
MAGNEET
DE PREE
MAGNEET
Fiets evolueerde onzichtbaar
VOUWFIETS IS OP DE R.A.I.
RIJK VERTEGENWOORDIGD
PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT
VRIJDAG 28 FEBRUARI 1964
De beste
bromfiets blijft
De nieuwste modellen zijn reeds aangekomen.
Vele modellen en kleuren voorradig.
Dealers voor Middelburg en Vlissingen
ZUSTERSTRAAT 8-10 - Tel. 01180-2344-3350
SCHELDESTRAAT 45 - Tel. 01184-2578
de bromfiets voor jong en oud.
„Hij" staat voor U klaar
Wij kunnen deze ook leveren op
termijnbetaling.
Vraag vrijblijvend inlichtingen
omtrent een betalingsregeling.
Dealer voor Middelburg en Vlissingen:
KREIDLERT&rëJy-
Voor hen, die alleen het
ALLERBESTE
willen hebben
DEALER
ZEILMARKT 20 - VLISSINGEN
Telefoon 2526, na 6 uur 8204.
RIJWIELEN
BROMFIETSEN
SCOOTERS
MOTOREN
De nieuwe modellen
in grote verscheidenheid
voorradig.
Ook in
lederen- en regenkleding
zijn wjj ruim gesorteerd.
eremiasse
-roes
Telefoon 01100-6063
De specialist in het vervoer op twee wielen.
C. L. VAN DEN DRIEST
RIJWIEL- EN MOTORENHANDEL
SCHELDESTRAAT (hoek Paul Krugerstraat)
VLISSINGEN - Tel. 01184-2216.
VMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMA
HEINKEL
in prijs
verlaagd
Vraag inlichtingen
bij:
Hoek
Karei Doormanplein
Telefoon 4420
MIDDELBURG
RIJWIELEN - BROMMERS - SCOOTERS - MOTOREN
UW FAVORIET!
KREIDLER
de sterke
brommer
met de vering
en wegligging
van een
KREIDLER^
VAN DEN DRIEST
GRAVENSTRAAT 18 - MIDDELBURG
Nu kopen - voor latere aflevering - uw voordeel.
Fijn even een
paar uurtjes
er tussenuit
trekken "en...
in record-tijd
„uit en thuis"
zijn - dat is
Rap rijden.
Compleetprijs
650,-
VAN DEN DRIEST
RAP - DOOR EN DOOR
BETROUWBAAR
Verkrijgbaar bij:
GRAVENSTRAAT 18
MIDDELBURG
Voor een
NIEUWE FIETS
moet U bij DE PREE zijn.
Wij zijn ook gesorteerd in
MAGNEET
PHOENIX
FONGERS
GERMAAN
RIJWIELEN
Laat U geheel vrijblijvend inlichten omtrent merk,
model en betalingsregeling.
De zaak met de grote keus
in rijwielen.
SCHELDESTRAAT 45 - VLISSINGEN - TEL. 2578
Voor BERINI - UNION - FONGERS
BROMFIETSEN.
FONGERS - UNION - SIMPLEX - GRUNO
en JOCO RIJWIELEN.
SPORT- EN RIJWIELHUIS
KEIZERSTRAAT 7-9 - GOES.
fiets of bromfiets
hij staat
voor U klaar bij
in Middelburg, Zusterstraat
8-10, tel. 2344
Vlissingen, Scheldestr. 45,
Tel. 2578.
verdient de voorkeur
IDetn goed 1?yWIEL is,
het fïetsen'njgenoegen?
Zoek nü uit de geweldige
sortering.
Reeds v.a. 129,50 een
rijwiel met verlichting enz.
compleet.
VAN DEN DRIEST
U KUNT UW
ARTIKELEN
PRESENTEREN
DOOR
GEREGELD
TE
ADVERTEREN
onderzoekswerk verricht
(Van een onzer verslaggevers)
In lentesfeer en sterk gericht op de recreatie per tweewieler opent
vandaag in het R.A.I.-gebouw de tweejaarlijkse tentoonstelling van
fietsen, bromfietsen, scooters en motoren haar poorten. Ruim 120
exposanten tonen 41 merken bromfietsen, 27 merken motoren, 13
merken scooters en 35 merken fietsen waarvan 26 Nederlandse
afkomstig uit twaalf verschillende landen. Het recreatieve ge
bruik van de tweewieler komt onder meer tot uiting in stands van
toeristencentra, zoals Keukenhof, het Zuiderzeemuseum, Schip
hol, de stad Franeker met het beroemde planetarium, Artis en
nog enkele meer, die samen een soort paspoort uitgeven, dat men
op deze stands moet laten afstempelen en waarmee prijzen ver
diend kunnen worden.
De A.N.W.B. verzorgt een toeristisch
informatiecentrum. De scooterclub
Nederland is met een stand vertegen
woordigd, er is een stand van race-
motoren en een van historische twee-
wielers, de stichting karting Neder
land geeft acte de présence en op
weer een andere stand zijn rijwiel
curiosa bijeengebracht. Men kan
motorreparateurs aan het werk zien
en uiteraard is het verbond voor
veilig verkeer present. By elkaar ge
noeg om met de geëxposeerde twee=
Fiets: lichter en
sterker
De kern blijft natuurlijk het kijken,
kiezen, keuren en wellicht ook kopen.
Bij elk der categorieën springen be
paalde ontwikkelingen sterk naar
voren Er wordt vaak gezegd dat de
fiets geen veranderingen heeft onder
gaan in de laatste vijftig jaar. Prin
cipieel is er inderdaad niet zo veel
veranderd, maar constructief en me
tallurgisch wel. doch wat dan ver
anderde was vaak aan de buitenkant
niet te zien: het gebruik van lichte
metalen en nieuwe fabricagemetho
den terwijl de fiets sterker werd.
Achter de schermen, in het Delftse
R.A.I.-T.N.O.-instituut worden dage
lijks ook nieuwe fietsconstructies en
materialen beproefd, er wordt ge
zocht naar de beste manier van
spaken inweven, naar lichtlopende
kettingen en sterke voorvorken
kortom, er is al jarenlang research
aan de gang. Het publiek merkt dat
aan een nog groter duurzaamheid
en die is van de fiets toch al spreek
woordelijk. zeker in Nederland.
De modellen veranderden, ze werden
sportiever en kleuriger en zy wezen
de weg van zakelijk transport naar
ontspanning. Even heeft men ge
dacht, dat de verkoop op den duur
achteruit zou gaan. Een inzinking
in 1961 en 1962 duidde daarop, maar
nu loopt fietsenland Nederland weer
in en daarin heeft de jeugd een fiks
aandeel: van de circa 550 000 fietsen,
die jaarlijks in Nederland worden
verkócht bestaat 20 procent uit jeugd-
fletsen.
Een hoofdstuk apart op deze R.A.I.
en zjj vullen dan ook een aparte
stand vormen de uitneem bare en
opvouwbare fietsen kortweg vouw
fietsen, een taalkundige onzuiverheid,
waartegen al is geprotesteerd. Men
wacht tot de Amsterdammer er het
goede woord voor heeft gevonden.
Tweeërlei brommers
Terwijl de fiets lichter is geworden,
wordt de bromfiets zwaarder. Dat vril
zeggen: steviger. Dat was nodig,
want aan de brommer worden aan
zienlijk hogere eisen gesteld dan aan
het „rjjwiel met hulpmotor" van 15
jaar geleden. De bromfiets is ook
zwaarder geworden omdat hjj com
pleter is.
Twee lijnen hebben zich ontwikkeld,
de ene lijn, die het rijwiel met hulp-
motor-principe trouw is gebleven
maar wel geprofiteerd heeft van de
door de wet nu eenmaal gebonden
zijn aan een cilinderinhoud van 49,9
cc. Ze bleven typisch nuts-vervoer-
middelen, rustig, betrouwbaar, oer
sterk en veilig. De andere lijn ging
naar de kant van de lichte motorfiets.
Aanvankelijk via excessen als snel-
brommers en lawaaiproducenten, nu
echter door zowel beter politietoezicht
als bindende afspraken tussen over
heid en industrie getemd en nauwe
lijks meer het grote probleem, dat zij
dreigden te worden. Die ontwikke
ling: snelle motor, drie of vier ver
snellingen maar minstens twee.
Grote koplamp, aangepaste rem
men, maakte dat met het gewicht de
prijs steeg. Een brommer van 900
gulden ls geen uitzondering en men
heeft het ervoor over. Overigens:
ook voor 369 gulden is er één en voor
rond de 400 zrjn er vele bescheiden
bromfietsen uit de „eerste lijn" op de
markt.
Aan de geluidsdemping wordt zeer
veel aandacht besteed eveneens
door het R.A.I.-T.N.O.-instltuut
de vering heeft alle aandacht en er is
vrijwel geen brommer meer, waarvan
niet voor- en achterwiel geveerd zijn.
Ook de afwerking is verbeterd met
name wat de lakken betreft. Neder
land heeft in dit opzicht belangrijk
derde bromfietsen producerende land
ter wereld na Japan en Italië. Van de
41 geëxposeerde merken op de R.A.I.
zijn er 22 van Nederlands fabrikaat,
z(j het dan veelal met buitenlandse
motoren.
Lichte motoren
Veel produkten, die hier als brom
fiets getemd dus en van trappers
voorzien op de markt komen, wor
den elders verkocht als lichte moto
ren, die met andere overbrengings
verhoudingen aanzienlijk hogere snel
heden halen. En met dit produkt,
de ultra-lichte motorfiets, waarvoor
dus een rijbewijs nodig is, hoopt de
handel in motoren en scooters de
moeilijke situatie, waar zij in is te
rechtgekomen, wat te verbeteren. De
meeste van deze allerlichtste motoren
zijn tweetakt machines, doch er ko
men odk piepkleine kopkleppertjes,
o.a. van Honda en Ariel (de „Pixie").
Bij de grotere motoren ziet men, dat
de beplating, die enkele jaren geleden
vrij veel werd toegepast, weer ver
dwijnt. Blijkbaar vindt de echte mo
torrijder en die bestaat nog steeds
dat een motor gezien mag worden.
Er wordt een sprong gemaakt van de
100 cc motoren naar de grotere ci
linderinhouden over de vroeger zo
populaire 125 cc-klasse heen.
Het aantal verkochte motoren in Ne
derland is bepaald niet indrukwek
kend, maar by de kleine groep lief
hebbers blijft belangstelling bestaan
zozeer zelfs, dat alle roemruchte
merken uit het verleden, aangevuld
met cle Japanners, aanwezig zijn en
dat er de laatste jaren zelfs een
nieuw Brits merk, Greeves, bij kon
komen. En er blijft ook belangstel
ling voor de motorsport. Niettemin
zal de handel het vooral van de licht
ste typen moeten hebben, die spe
ciaal de jongeren, mits zij bereid zijn
het rijbewijs te halen, moeten aan
spreken. Er zijn overigens veel gis
singen over de oorzaken van de ach
teruitgang van de motor. De waar
schijnlijkste oorzaak is, dat in de
voormalige reeks: fiets, brommer,
motor, auto, de brommer in zijn hui
dige perfectie voor velen een vol
komen aanvaardbaar eindpunt is
vóór men al of niet de auto binnen
stapt.
De markt van scooters wordt in
Nederland voornamelijk beheerst door
de twee grote Italiaanse merken,
Lambretta en Vespa en door het
Duitse merk Heinkel. De beide eerste
komen met zeer lichte scooters en
men verwacht, dat men daarmee
eveneens de tieners en de twens naar
zich toe zal trekken. En men ver
wacht dit te meer, omdat de scooter
en dat past dan uitstekend in dit
R.A.I.-patroon by uitstek een ver
voermiddel kan zyn voor rustige re
creatie.
SCOOTERS VOOR TIENERS!
Lichte scooters voor de tieners
CIJFERS GEVEN DE
PESSIMISTEN
(Van een onzer redacteuren)
De tweewieler-R.A.I. zal moeten
bewijzen of de optimisten dan
wel de pessimisten gelijk hebben.
De optimisten zeggen: motoren
en scooters kun je best ver
kopen, als je het maar op de
juiste manier aanpakt de pes
simisten menen: de scooter en
vooral de motor sterven uit, ze
hebben afgedaan, men wil ze ge
woon niet meer
De cUfers geven de pessimisten
een flinke voorsprong. Het gaat niet
goed met scooter en motor. De han
del ontkent dit allerminst. Men voert
enkele argumenten aan voor de te
ruggang zoals: het wceldctarief van
18 procent, waardoor de motor te
duur is, het feit, dat men met een rij
bewijs B-E (voor personenauto's)
niet op een tweewieler mag rijden.
Het is de vraag of deze argumenten
steekhoudend zijn. Want er zijn reeds
lichte motoren voor de prijs van de
duurdere en duurste brommers en
die worden w e 1 grif gekocht. En wat
de duurdere motoren betreft: hun
prijs ligt in de buurt van een goede
gebruikte kleine auto.
Vorig jaar hebben de pers en de
handel in scooters en motoren el
kander ontmoet om over dit punt van
gedachten te wisselen. Het werd een
scherp debat., want alleen uit. rijbe
wijs en weeldetarief is de teruggang
niet te verklaren. „Heeft men wei
eens onderzocht, of de teruggang niet
doodgewoon te wijten is aan het feit,
dat men in ons klimaat gewoon geen
zin meer heeft in motorrijden? Kan
het ook zijn. dat men niet meer' als
een lederen michelin-mannetje over
straat wil? Is het wellicht mogelijk,
dat men zich op de autoweg op zijn
smalle tweewieler te kwetsbaar gaat
voelen?,Schoot de publiciteit soms te
kort? Welnu, dat was allemaal mo
gelijk en er werd beterschap beloofd.
Van die belofte is echter voor wat
de publiciteit betreft, nog niet veel te
merken geweest.
Italiaanse primeurs
Wat de drie grootste importeurs
van scooters betreft: HEINKEL
handhaaft zijn succesvolle program
ma onveranderd met de tourist en de
„150"; LAMBRETTA zal als primeur
een 98 cc scooter brengen in een aan
trekkelijke prijs onder de duizend
Als het maar geen circusfietsje is
Tegen parkeernood
en „buikje
Heinkel Tourist en de Heinkel 150.
gulden; VESPA introduceert zelfs
twee lichte scooters: één van 50 co
en één van 90 cc.
Die lichte scooters zullen de troef
moeten vormen in het offensief van
de rijbewijs-tweewielers. De handel
begrijpt wel, dat ook de scooter het
steeds moeilijker zal krijgen in
Frankrijk is hij al volledig uitgestor
ven en men zegt nu; wanneer wij
voor weinig guldens meer, dan voor
een luxe-brommer moeten worden
neergeteld een scooter kunnen bren
gen die toch méér bescherming geeft,
waarmee men de autoweg op mag
en die sneller is, dan moet dit wel
aanslaan bij veel sportieve jonge
mensen. Men zegt ook: natuurlijk is
voor het geld van een zwaardere
scooter een redelijk gebruikte auto
te krijgen, maar als men die auto
moet onderhouden met een twee-
wielerbudget, dan noemen we dit ge
forceerd autobezit.
Maar er zijn ook handelaren die
zeggen: De bromfiets als utilitcits-
vervoermiddel is zo goed vandaag,
dat velen de sprong naar dc auto
maken zonder het tussenstapje van
scooter of motor.
Men vestigt dan ook zijn hoop veel
eer op de scooter voor de jongeren
in het gemotoriseerde gezin en men
richt zich tot de tienergroep En men
gokt verder op het platteland, waar
scooter en ook de motor blijk—
(Van een onzer verslaggevers)
Speculerend op de parkeernood,
het „aankomend buikje", de mana
gerziekte of het grote nut van een
„voor alle gezinsleden passende fa-
milieficts" lanceren op de 48e
RAI voor Tweewielers minstens 18
exposanten uitneembare of opvouw
bare fietsen. Deze grote activiteit
is nieuw het verschijnsel bepaald
niet. Want al in 1911 leverde de al
oude en gerenommeerde Fongers-
fabriek te Groningen een vouw
fiets voor het Nederlandse en Nc-
derlandsch-Indische leger en twee
jaar later kwam er een burger
versie van uit.
Ook tussen die jaren en nu zijn er
deel- en vouwfietsen geweest en on
getwijfeld hebben zij hun nut bewe
zen voor de beknopte bovenhuisjes,
zoals die in de twintiger jaren in de
grote steden ontstonden veelal
zónder fietsenberging. Maar po
pulair? Dat zijn ze nooit geworden.
Net zo min als de vouwfiets die en
kele jaren geleden werd geïntrodu
ceerd door een Haagse importeur.
Geen orcushets
Toen was er al wel de parkeernood
en de managerziekte vroeg ook al
om lichaamsbeweging maar dat
fietsje van enkele jaren terug leek te
weinig op een echte fiets en te veel
op een circus- of variété-fietsje. Zo
als trouwens ook de „Arisona" en
nog enkele andere later uitgekomen
produkten. „Gazelle" heeft niet kun
nen wachten tot de RAI met het in
troduceren van de vouwfiets „Kwik-
step": een volkomen volwaardig,
geheel normaal uitziend rijwiel met
26 inch wielen, dat in de kofferruim
te past van bijna elke automobiel
de allerkleisnte builen beschouwing
gelaten. Daar is het dus goed op
fietsen, zonder veel bekijks, behalve
baar toch populair zijn gebleven. In
de stad stapt men eerder op de auto
over.
Boeiend is intussen, dat van een
zeer gevarieerd assortiment merken
er slechts enkele zijn overgebleven.
Vespa staat aan de top met een ver
koop van 2301 stuks in 1963, Heinkel
komt op de tweede plaats met 1277
stuks en Lambretta is derde met 928
Jawa en Zündapp zijn de koplopers
in de verkoop van de overige 686
scooters.
Men ziet dus. dat de beide Itali
aanse merken, de eerste, beide met
technisch zeer interessante en origi
nele constructies, zijn gebleven en
dat met uitzondering van Heinkel
de andere afvielen Wellicht, om
dat heel wat scooters op de markt
kwamen, die in feite gecarrosscerde
motorfietsen waren'
Ongetwijfeld zal er veel moois le
zien zijn. Boeiend zijn altijd de Ja
panners met liun motoren, mooi
blijven de Britse „klassieken". En
zeker zullen er altijd sportieve
mannen in leer blijven, voor wie
een echte motor het enig ware is.
Maar het ziet er toch naar uit, dat
de grote belangstelling zal uitgaan
naar de bromfietsen en de scooters.
Want juist deze lenen zich uitste
kend voor recreatie zelfs in dit
regenland. En dat motief is door
deze twccwieler-RAI niet voor
niets gekozen!
De vouwfiets past in kleine auto's
bij het uitpakken en „opbouwen",
maar dat gaat zo snel, dal zich nooit
veel omstanders verzameld kunnen
hebben vóór men wegrijd!!
Vijftig jaar lang is Fongers niet
met een vouwfiets op de markt ge
weest, maar nu is er dan weer een:
dc „Compact", ook vrijwel identiek
aan een normale fiets. Balavus komt
met een demontabele fiets, die er
eveneens als een normale fiets uit
ziet, maar bovendien, op een speciale
standaard geplaatst, als „home-trai
ner" of „cmbonpoint-wegwerkcr" ge
bruikt kan worden. Een naam heeft
hij nog niet.
Burgers E.N.R. komt met de „Auto-
bike", er komt een Mobyletle-vouw-
fiets. Stokvis brengt een opvouwbare
fiets en dan is er een groot aantal
Duitse, één Frans en cén Italiaans
merk te bewonderen, die allemaal
bijeen zullen staan in het lentegroen
van de RAI en bereden kunnen wor
den op een speciaal proefbaantje.
Gebruikt men ze?
Niemand kan zeggen, of de uit
neembare of vouwfiets hel doen zal.
In een radiopraatje zei onlangs een
ANWB-functionaris: Het parkeerpro
bleem zal ons wel tot dit soort maat-
rëgeleh dwingen, of we willen of
niet.Het gaat er uiteraard niet
om, of het niet praktisch is, de fiets
in de auto mee te nemen en dan van
vele parkeerzorgen af te zijn, al
was het alleen maar bij goed weer.
Het gaat er om, of men ze ook ge
bruikt. Daarbij speelt enerzijds val
se schaamte een woordje mee an
derzijds kan snobisme de fabrikan
ten aardig in de kaart spelen.
Natuurlijk is ook de recreatie een
argument en inderdaad is het aan
trekken ik. per auto snel de stad te
ontvlieden en dan rustig wat le gaan
fietsen. F.r is een kritische maar hier
tegen: lekker een stukje fietsen is ge
zellig en gezelligheid vraagt om meer
dan één mens. Dat wil zeggen, dat
een dergelijk gebruik alleen zin heeft,
als men in de auto meer dan één
vouwfiets mee kan nemen.
Het zal met de vouwfiets gaan
als met de valhelm of de vcilig-
heïdsgordcl: als hij op het goede
moment wordt gelanceerd en dat
zal nu blijken doet hij het. En
zo niet dan zal er weinig aan te
doen zijn. En die mening zijn ook
vele handelaren toegedaan. Zij zeg
gen: we hopen, maar we zullen ver
der wel zien.