DE PREE Tweewieler-R.A.I. in lentesfeer; recreatie per fiets en brommer ^BezinL ZÜNDAPP mj.j, Lichte scooters en zware brommers Wil motor er niet meer in? DE PREE C. DE LEEUW U wilt uw omzet verhogen Dan adverteren in de P.Z.C PETIET MELSE RAP KENT GEEN AFSTAND! DE PREE P. PIETERSE MAGNEET DE PREE MAGNEET Fiets evolueerde onzichtbaar VOUWFIETS IS OP DE R.A.I. RIJK VERTEGENWOORDIGD PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT VRIJDAG 28 FEBRUARI 1964 De beste bromfiets blijft De nieuwste modellen zijn reeds aangekomen. Vele modellen en kleuren voorradig. Dealers voor Middelburg en Vlissingen ZUSTERSTRAAT 8-10 - Tel. 01180-2344-3350 SCHELDESTRAAT 45 - Tel. 01184-2578 de bromfiets voor jong en oud. „Hij" staat voor U klaar Wij kunnen deze ook leveren op termijnbetaling. Vraag vrijblijvend inlichtingen omtrent een betalingsregeling. Dealer voor Middelburg en Vlissingen: KREIDLERT&rëJy- Voor hen, die alleen het ALLERBESTE willen hebben DEALER ZEILMARKT 20 - VLISSINGEN Telefoon 2526, na 6 uur 8204. RIJWIELEN BROMFIETSEN SCOOTERS MOTOREN De nieuwe modellen in grote verscheidenheid voorradig. Ook in lederen- en regenkleding zijn wjj ruim gesorteerd. eremiasse -roes Telefoon 01100-6063 De specialist in het vervoer op twee wielen. C. L. VAN DEN DRIEST RIJWIEL- EN MOTORENHANDEL SCHELDESTRAAT (hoek Paul Krugerstraat) VLISSINGEN - Tel. 01184-2216. VMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMA HEINKEL in prijs verlaagd Vraag inlichtingen bij: Hoek Karei Doormanplein Telefoon 4420 MIDDELBURG RIJWIELEN - BROMMERS - SCOOTERS - MOTOREN UW FAVORIET! KREIDLER de sterke brommer met de vering en wegligging van een KREIDLER^ VAN DEN DRIEST GRAVENSTRAAT 18 - MIDDELBURG Nu kopen - voor latere aflevering - uw voordeel. Fijn even een paar uurtjes er tussenuit trekken "en... in record-tijd „uit en thuis" zijn - dat is Rap rijden. Compleetprijs 650,- VAN DEN DRIEST RAP - DOOR EN DOOR BETROUWBAAR Verkrijgbaar bij: GRAVENSTRAAT 18 MIDDELBURG Voor een NIEUWE FIETS moet U bij DE PREE zijn. Wij zijn ook gesorteerd in MAGNEET PHOENIX FONGERS GERMAAN RIJWIELEN Laat U geheel vrijblijvend inlichten omtrent merk, model en betalingsregeling. De zaak met de grote keus in rijwielen. SCHELDESTRAAT 45 - VLISSINGEN - TEL. 2578 Voor BERINI - UNION - FONGERS BROMFIETSEN. FONGERS - UNION - SIMPLEX - GRUNO en JOCO RIJWIELEN. SPORT- EN RIJWIELHUIS KEIZERSTRAAT 7-9 - GOES. fiets of bromfiets hij staat voor U klaar bij in Middelburg, Zusterstraat 8-10, tel. 2344 Vlissingen, Scheldestr. 45, Tel. 2578. verdient de voorkeur IDetn goed 1?yWIEL is, het fïetsen'njgenoegen? Zoek nü uit de geweldige sortering. Reeds v.a. 129,50 een rijwiel met verlichting enz. compleet. VAN DEN DRIEST U KUNT UW ARTIKELEN PRESENTEREN DOOR GEREGELD TE ADVERTEREN onderzoekswerk verricht (Van een onzer verslaggevers) In lentesfeer en sterk gericht op de recreatie per tweewieler opent vandaag in het R.A.I.-gebouw de tweejaarlijkse tentoonstelling van fietsen, bromfietsen, scooters en motoren haar poorten. Ruim 120 exposanten tonen 41 merken bromfietsen, 27 merken motoren, 13 merken scooters en 35 merken fietsen waarvan 26 Nederlandse afkomstig uit twaalf verschillende landen. Het recreatieve ge bruik van de tweewieler komt onder meer tot uiting in stands van toeristencentra, zoals Keukenhof, het Zuiderzeemuseum, Schip hol, de stad Franeker met het beroemde planetarium, Artis en nog enkele meer, die samen een soort paspoort uitgeven, dat men op deze stands moet laten afstempelen en waarmee prijzen ver diend kunnen worden. De A.N.W.B. verzorgt een toeristisch informatiecentrum. De scooterclub Nederland is met een stand vertegen woordigd, er is een stand van race- motoren en een van historische twee- wielers, de stichting karting Neder land geeft acte de présence en op weer een andere stand zijn rijwiel curiosa bijeengebracht. Men kan motorreparateurs aan het werk zien en uiteraard is het verbond voor veilig verkeer present. By elkaar ge noeg om met de geëxposeerde twee= Fiets: lichter en sterker De kern blijft natuurlijk het kijken, kiezen, keuren en wellicht ook kopen. Bij elk der categorieën springen be paalde ontwikkelingen sterk naar voren Er wordt vaak gezegd dat de fiets geen veranderingen heeft onder gaan in de laatste vijftig jaar. Prin cipieel is er inderdaad niet zo veel veranderd, maar constructief en me tallurgisch wel. doch wat dan ver anderde was vaak aan de buitenkant niet te zien: het gebruik van lichte metalen en nieuwe fabricagemetho den terwijl de fiets sterker werd. Achter de schermen, in het Delftse R.A.I.-T.N.O.-instituut worden dage lijks ook nieuwe fietsconstructies en materialen beproefd, er wordt ge zocht naar de beste manier van spaken inweven, naar lichtlopende kettingen en sterke voorvorken kortom, er is al jarenlang research aan de gang. Het publiek merkt dat aan een nog groter duurzaamheid en die is van de fiets toch al spreek woordelijk. zeker in Nederland. De modellen veranderden, ze werden sportiever en kleuriger en zy wezen de weg van zakelijk transport naar ontspanning. Even heeft men ge dacht, dat de verkoop op den duur achteruit zou gaan. Een inzinking in 1961 en 1962 duidde daarop, maar nu loopt fietsenland Nederland weer in en daarin heeft de jeugd een fiks aandeel: van de circa 550 000 fietsen, die jaarlijks in Nederland worden verkócht bestaat 20 procent uit jeugd- fletsen. Een hoofdstuk apart op deze R.A.I. en zjj vullen dan ook een aparte stand vormen de uitneem bare en opvouwbare fietsen kortweg vouw fietsen, een taalkundige onzuiverheid, waartegen al is geprotesteerd. Men wacht tot de Amsterdammer er het goede woord voor heeft gevonden. Tweeërlei brommers Terwijl de fiets lichter is geworden, wordt de bromfiets zwaarder. Dat vril zeggen: steviger. Dat was nodig, want aan de brommer worden aan zienlijk hogere eisen gesteld dan aan het „rjjwiel met hulpmotor" van 15 jaar geleden. De bromfiets is ook zwaarder geworden omdat hjj com pleter is. Twee lijnen hebben zich ontwikkeld, de ene lijn, die het rijwiel met hulp- motor-principe trouw is gebleven maar wel geprofiteerd heeft van de door de wet nu eenmaal gebonden zijn aan een cilinderinhoud van 49,9 cc. Ze bleven typisch nuts-vervoer- middelen, rustig, betrouwbaar, oer sterk en veilig. De andere lijn ging naar de kant van de lichte motorfiets. Aanvankelijk via excessen als snel- brommers en lawaaiproducenten, nu echter door zowel beter politietoezicht als bindende afspraken tussen over heid en industrie getemd en nauwe lijks meer het grote probleem, dat zij dreigden te worden. Die ontwikke ling: snelle motor, drie of vier ver snellingen maar minstens twee. Grote koplamp, aangepaste rem men, maakte dat met het gewicht de prijs steeg. Een brommer van 900 gulden ls geen uitzondering en men heeft het ervoor over. Overigens: ook voor 369 gulden is er één en voor rond de 400 zrjn er vele bescheiden bromfietsen uit de „eerste lijn" op de markt. Aan de geluidsdemping wordt zeer veel aandacht besteed eveneens door het R.A.I.-T.N.O.-instltuut de vering heeft alle aandacht en er is vrijwel geen brommer meer, waarvan niet voor- en achterwiel geveerd zijn. Ook de afwerking is verbeterd met name wat de lakken betreft. Neder land heeft in dit opzicht belangrijk derde bromfietsen producerende land ter wereld na Japan en Italië. Van de 41 geëxposeerde merken op de R.A.I. zijn er 22 van Nederlands fabrikaat, z(j het dan veelal met buitenlandse motoren. Lichte motoren Veel produkten, die hier als brom fiets getemd dus en van trappers voorzien op de markt komen, wor den elders verkocht als lichte moto ren, die met andere overbrengings verhoudingen aanzienlijk hogere snel heden halen. En met dit produkt, de ultra-lichte motorfiets, waarvoor dus een rijbewijs nodig is, hoopt de handel in motoren en scooters de moeilijke situatie, waar zij in is te rechtgekomen, wat te verbeteren. De meeste van deze allerlichtste motoren zijn tweetakt machines, doch er ko men odk piepkleine kopkleppertjes, o.a. van Honda en Ariel (de „Pixie"). Bij de grotere motoren ziet men, dat de beplating, die enkele jaren geleden vrij veel werd toegepast, weer ver dwijnt. Blijkbaar vindt de echte mo torrijder en die bestaat nog steeds dat een motor gezien mag worden. Er wordt een sprong gemaakt van de 100 cc motoren naar de grotere ci linderinhouden over de vroeger zo populaire 125 cc-klasse heen. Het aantal verkochte motoren in Ne derland is bepaald niet indrukwek kend, maar by de kleine groep lief hebbers blijft belangstelling bestaan zozeer zelfs, dat alle roemruchte merken uit het verleden, aangevuld met cle Japanners, aanwezig zijn en dat er de laatste jaren zelfs een nieuw Brits merk, Greeves, bij kon komen. En er blijft ook belangstel ling voor de motorsport. Niettemin zal de handel het vooral van de licht ste typen moeten hebben, die spe ciaal de jongeren, mits zij bereid zijn het rijbewijs te halen, moeten aan spreken. Er zijn overigens veel gis singen over de oorzaken van de ach teruitgang van de motor. De waar schijnlijkste oorzaak is, dat in de voormalige reeks: fiets, brommer, motor, auto, de brommer in zijn hui dige perfectie voor velen een vol komen aanvaardbaar eindpunt is vóór men al of niet de auto binnen stapt. De markt van scooters wordt in Nederland voornamelijk beheerst door de twee grote Italiaanse merken, Lambretta en Vespa en door het Duitse merk Heinkel. De beide eerste komen met zeer lichte scooters en men verwacht, dat men daarmee eveneens de tieners en de twens naar zich toe zal trekken. En men ver wacht dit te meer, omdat de scooter en dat past dan uitstekend in dit R.A.I.-patroon by uitstek een ver voermiddel kan zyn voor rustige re creatie. SCOOTERS VOOR TIENERS! Lichte scooters voor de tieners CIJFERS GEVEN DE PESSIMISTEN (Van een onzer redacteuren) De tweewieler-R.A.I. zal moeten bewijzen of de optimisten dan wel de pessimisten gelijk hebben. De optimisten zeggen: motoren en scooters kun je best ver kopen, als je het maar op de juiste manier aanpakt de pes simisten menen: de scooter en vooral de motor sterven uit, ze hebben afgedaan, men wil ze ge woon niet meer De cUfers geven de pessimisten een flinke voorsprong. Het gaat niet goed met scooter en motor. De han del ontkent dit allerminst. Men voert enkele argumenten aan voor de te ruggang zoals: het wceldctarief van 18 procent, waardoor de motor te duur is, het feit, dat men met een rij bewijs B-E (voor personenauto's) niet op een tweewieler mag rijden. Het is de vraag of deze argumenten steekhoudend zijn. Want er zijn reeds lichte motoren voor de prijs van de duurdere en duurste brommers en die worden w e 1 grif gekocht. En wat de duurdere motoren betreft: hun prijs ligt in de buurt van een goede gebruikte kleine auto. Vorig jaar hebben de pers en de handel in scooters en motoren el kander ontmoet om over dit punt van gedachten te wisselen. Het werd een scherp debat., want alleen uit. rijbe wijs en weeldetarief is de teruggang niet te verklaren. „Heeft men wei eens onderzocht, of de teruggang niet doodgewoon te wijten is aan het feit, dat men in ons klimaat gewoon geen zin meer heeft in motorrijden? Kan het ook zijn. dat men niet meer' als een lederen michelin-mannetje over straat wil? Is het wellicht mogelijk, dat men zich op de autoweg op zijn smalle tweewieler te kwetsbaar gaat voelen?,Schoot de publiciteit soms te kort? Welnu, dat was allemaal mo gelijk en er werd beterschap beloofd. Van die belofte is echter voor wat de publiciteit betreft, nog niet veel te merken geweest. Italiaanse primeurs Wat de drie grootste importeurs van scooters betreft: HEINKEL handhaaft zijn succesvolle program ma onveranderd met de tourist en de „150"; LAMBRETTA zal als primeur een 98 cc scooter brengen in een aan trekkelijke prijs onder de duizend Als het maar geen circusfietsje is Tegen parkeernood en „buikje Heinkel Tourist en de Heinkel 150. gulden; VESPA introduceert zelfs twee lichte scooters: één van 50 co en één van 90 cc. Die lichte scooters zullen de troef moeten vormen in het offensief van de rijbewijs-tweewielers. De handel begrijpt wel, dat ook de scooter het steeds moeilijker zal krijgen in Frankrijk is hij al volledig uitgestor ven en men zegt nu; wanneer wij voor weinig guldens meer, dan voor een luxe-brommer moeten worden neergeteld een scooter kunnen bren gen die toch méér bescherming geeft, waarmee men de autoweg op mag en die sneller is, dan moet dit wel aanslaan bij veel sportieve jonge mensen. Men zegt ook: natuurlijk is voor het geld van een zwaardere scooter een redelijk gebruikte auto te krijgen, maar als men die auto moet onderhouden met een twee- wielerbudget, dan noemen we dit ge forceerd autobezit. Maar er zijn ook handelaren die zeggen: De bromfiets als utilitcits- vervoermiddel is zo goed vandaag, dat velen de sprong naar dc auto maken zonder het tussenstapje van scooter of motor. Men vestigt dan ook zijn hoop veel eer op de scooter voor de jongeren in het gemotoriseerde gezin en men richt zich tot de tienergroep En men gokt verder op het platteland, waar scooter en ook de motor blijk— (Van een onzer verslaggevers) Speculerend op de parkeernood, het „aankomend buikje", de mana gerziekte of het grote nut van een „voor alle gezinsleden passende fa- milieficts" lanceren op de 48e RAI voor Tweewielers minstens 18 exposanten uitneembare of opvouw bare fietsen. Deze grote activiteit is nieuw het verschijnsel bepaald niet. Want al in 1911 leverde de al oude en gerenommeerde Fongers- fabriek te Groningen een vouw fiets voor het Nederlandse en Nc- derlandsch-Indische leger en twee jaar later kwam er een burger versie van uit. Ook tussen die jaren en nu zijn er deel- en vouwfietsen geweest en on getwijfeld hebben zij hun nut bewe zen voor de beknopte bovenhuisjes, zoals die in de twintiger jaren in de grote steden ontstonden veelal zónder fietsenberging. Maar po pulair? Dat zijn ze nooit geworden. Net zo min als de vouwfiets die en kele jaren geleden werd geïntrodu ceerd door een Haagse importeur. Geen orcushets Toen was er al wel de parkeernood en de managerziekte vroeg ook al om lichaamsbeweging maar dat fietsje van enkele jaren terug leek te weinig op een echte fiets en te veel op een circus- of variété-fietsje. Zo als trouwens ook de „Arisona" en nog enkele andere later uitgekomen produkten. „Gazelle" heeft niet kun nen wachten tot de RAI met het in troduceren van de vouwfiets „Kwik- step": een volkomen volwaardig, geheel normaal uitziend rijwiel met 26 inch wielen, dat in de kofferruim te past van bijna elke automobiel de allerkleisnte builen beschouwing gelaten. Daar is het dus goed op fietsen, zonder veel bekijks, behalve baar toch populair zijn gebleven. In de stad stapt men eerder op de auto over. Boeiend is intussen, dat van een zeer gevarieerd assortiment merken er slechts enkele zijn overgebleven. Vespa staat aan de top met een ver koop van 2301 stuks in 1963, Heinkel komt op de tweede plaats met 1277 stuks en Lambretta is derde met 928 Jawa en Zündapp zijn de koplopers in de verkoop van de overige 686 scooters. Men ziet dus. dat de beide Itali aanse merken, de eerste, beide met technisch zeer interessante en origi nele constructies, zijn gebleven en dat met uitzondering van Heinkel de andere afvielen Wellicht, om dat heel wat scooters op de markt kwamen, die in feite gecarrosscerde motorfietsen waren' Ongetwijfeld zal er veel moois le zien zijn. Boeiend zijn altijd de Ja panners met liun motoren, mooi blijven de Britse „klassieken". En zeker zullen er altijd sportieve mannen in leer blijven, voor wie een echte motor het enig ware is. Maar het ziet er toch naar uit, dat de grote belangstelling zal uitgaan naar de bromfietsen en de scooters. Want juist deze lenen zich uitste kend voor recreatie zelfs in dit regenland. En dat motief is door deze twccwieler-RAI niet voor niets gekozen! De vouwfiets past in kleine auto's bij het uitpakken en „opbouwen", maar dat gaat zo snel, dal zich nooit veel omstanders verzameld kunnen hebben vóór men wegrijd!! Vijftig jaar lang is Fongers niet met een vouwfiets op de markt ge weest, maar nu is er dan weer een: dc „Compact", ook vrijwel identiek aan een normale fiets. Balavus komt met een demontabele fiets, die er eveneens als een normale fiets uit ziet, maar bovendien, op een speciale standaard geplaatst, als „home-trai ner" of „cmbonpoint-wegwerkcr" ge bruikt kan worden. Een naam heeft hij nog niet. Burgers E.N.R. komt met de „Auto- bike", er komt een Mobyletle-vouw- fiets. Stokvis brengt een opvouwbare fiets en dan is er een groot aantal Duitse, één Frans en cén Italiaans merk te bewonderen, die allemaal bijeen zullen staan in het lentegroen van de RAI en bereden kunnen wor den op een speciaal proefbaantje. Gebruikt men ze? Niemand kan zeggen, of de uit neembare of vouwfiets hel doen zal. In een radiopraatje zei onlangs een ANWB-functionaris: Het parkeerpro bleem zal ons wel tot dit soort maat- rëgeleh dwingen, of we willen of niet.Het gaat er uiteraard niet om, of het niet praktisch is, de fiets in de auto mee te nemen en dan van vele parkeerzorgen af te zijn, al was het alleen maar bij goed weer. Het gaat er om, of men ze ook ge bruikt. Daarbij speelt enerzijds val se schaamte een woordje mee an derzijds kan snobisme de fabrikan ten aardig in de kaart spelen. Natuurlijk is ook de recreatie een argument en inderdaad is het aan trekken ik. per auto snel de stad te ontvlieden en dan rustig wat le gaan fietsen. F.r is een kritische maar hier tegen: lekker een stukje fietsen is ge zellig en gezelligheid vraagt om meer dan één mens. Dat wil zeggen, dat een dergelijk gebruik alleen zin heeft, als men in de auto meer dan één vouwfiets mee kan nemen. Het zal met de vouwfiets gaan als met de valhelm of de vcilig- heïdsgordcl: als hij op het goede moment wordt gelanceerd en dat zal nu blijken doet hij het. En zo niet dan zal er weinig aan te doen zijn. En die mening zijn ook vele handelaren toegedaan. Zij zeg gen: we hopen, maar we zullen ver der wel zien.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1964 | | pagina 6