Amsterdamse Benrs echtpaar met schuiten Klanken uit de ether zaoen PILOOT STORM ontvoerd in de stratosfeer Waar zijn onze schepen? VRIJDAG 28 FEBRUARI 19«4 PROVINCIALS E B E U W 8 B COURANT Staatslen. Ned M 4% 91% Ned '60 4% WH Ned "47 3% 86% Ned '31 3% 93'/» Ned. '48 3>,i 83>/« Ned '50 314 83% Ned *55 31/. 87J J Ned 37 3 87% Gr. boek '46 87% Doll '47 91W* Inv. eert. 3 97% Ned "62-64 99% Ned. Ind. '37 93% 6 W3. Leo. '57 105 GERINGE OMZETTEN De certificaten van de D«li-maatschappij hebben gistermiddag vaal In de markt gele gen. Gedaan werd van 1 131 tot l 132.50. Woensdag werd genoteerd t 129. De «tuk ken werden in een kalme open hoek ver handeld. De vaste stemming voor genoemde certificaten was het gevolg van de bereikte overeenkomst van de Dell -maatschappij met Indonesië inzake de distributie van verschei dene Indonesische produkten, waarvan hoofdzakelijk rubber Hieraan werken mee de Internationale Product» Corp. waarin Dell een groot belang heeft, en de dochter van de Dell-maatschappij de Imperiale Commodities Corp (USA) Op dit bericht liep de prijs van de certificaten nabeurs op van f 129 tot f 13). Gistermorgen werd als hoogste prjjs i 133,50 voor de stukken betaald De beurs ls van mening dat de langdurige on derhandelingen die de directie van de Dcll- maatschappij met Indonesië heeft gevoerd en thans nog voert, goede perspectieven Inhou den voor beide partijen De stemming voor de Internationale waarden was nauwelijks prijshoudend. Het bericht dat Engeland het disconto heeft verhoogd van vier tot vijf procent was een rem voor de kopers op het Damrak Deze discontoverhoging werd echter, aldus de ar bitrage, verwacht. Philips daalde van f 150.50 tot f 150,10 <f 150.W) Unilever en Kon. Olie wat lager op re«p f 142.60 it 143) en f 155.90 <1 156.50) AKU verloor vier punten op 515%. terwijl Hoogovens praktisch onver anderd waren op 603. De omzetten ln alle hoofdfondsen waren zeer gering De Amerikaanse Senaat heeft het wetsont werp op de belastingverlaging aanvaard Door de handtekening van president John son Is deze wet thans een feit geworden Vorig Jaar werd door president Kennedy genoemde belastingverlaging voorgesteld om het Amerikaanse bedrijfsleven te stimuleren. Het gaat hier om een bedrag van lij mil jard dollar Wallstreet reageerde woensdag op deze verlaging praktisch niet. De markt sloot er prijshoudend Van de Nederlandse fondsen lag K LM. er een halve dollar ho ger in de markt. De stemming ln de scheepvaanafdeling «ros gistermiddag licht verdeeld. Van de leidende cultures moest UVA wat winstnemingen verwerken op 160% (162) De staatsfondsen- markt gaf weinig verandering te zien In de lokale afdelingen werden aandelen Thomassen Motoren, ex vier procent inte- rumdivldend. lager geadviseerd als gevolg van de komende dlvidendvrrlaglng. De adviesprijs was 300 hetgeen de beurs te hoog acht voor een dividend van vermoede lijk tien procent. Scholten Carton, welk Amsterdamse wisselmarkt CONTANTE PRIJZEN Londen 10.08%10 08%: New JJtri; Parjjs 73 56—73 Br 7.23%—7.34: Frankfort 90 9081: Stockholm 80 59-60 M: rich 83.32—83 37: Milaan 57 9 57.96%: Kopenhagen 52 13-: Oslo 50.35—50 40: Wenen 139 fonds de voorgaande beursd ls gedaald als gevolg van I: lies over het afgelopen t» goed herstel te zien De prl, seerd op 600 585) Bontekoning Aukes kreeg hogere advleskoers op het divtdendvoor- van 14 procent, waarvan vijf procent in aandelen (twaalf procent In contanten». Leeuwarder Papier lag r op de dlvidendverlaglnji tien procent) 1 Schelde NA 250 Schok bet. 327 Schollen F. 711 Stokvis 178 Vergd Blik 309 Vergd Mach. 213 Vredest. 235'/. Wilton 266% Zwanenb. 947 Interunie 207 5< Robeco 236 Valeurop 709 Banken A'd. Bank 355 N-H MIJ. 346 R'd Bank 335% Tw. Bank 312 ObL B.N Gem (4V<) 9574 B.N Gem '53 (5) 101% Amerlk aand. Am Enka 57% Am mot. 17% Am Tel. 145% Anaconda 49% Beth St. 34% Cit Serv 67 R'd« i 57 i Utrecht '52 I Z -Holl 57 Z -Holl '59 41 „Steekt U toch eens op", drong meneer Oxford aan en verviel weer in ztfn vori ge toon. onder het aanbieden van een kistje, waarin elke sigaar in bladgoud verpakt lag. De sigaar was er een van de soort, aie een kroon kosten in een restaurant, een halve kroon in een win kel en een kwartje in Amsterdam. Het was een vorstelijke sigaar, met een he melse geur en met sneeuwwitte as. Maar Priam kon er niet van genieten. Neen! Hij had op een plaat van geslagen koper de woorden gelezen: „Parfitt's Hij was in de beroemde verzameling van zijn voormalige afnemers, die hij nooit per soonlijk ontmoet had. En hij was bang. Hij was doodsbang en voelde een misse lijke gewaarwording in zijn maag. Nadat zij de schilderij nauwkeurig beke ken hadden, waarbij wolken van wierook Priam omhulden, schreef meneer Ox ford. met zijn sigaar in de mond, een cheque van vijfhonderd pond en over handigde die aan Priam, die probeerde hem met een onverschillig gezicht aan te nemen, wat hem niet gelukte. Hij was getekend „Parfitts". „U hebt zeker gehoord, dat ik nu de eni ge eigenaar van dit huis ben", zei Ox ford, al rokende. „Werkeiyk?" zei Priam, die zich zo ze nuwachtig voelde als een onervaren nieuweling. Toen ging meneer Oxford, Priam voor, over mollige tapijten, naar een vertrek, waar het eleiktrische licht door middel van reflectors weerkaatst werd op een kleine, maar onvergelijkelijke groep schilderijen. Meneer Oxford had niet overdreven. Zulke schilderijen zag men niet elke dag, zelfs niet ieder jaar. Daar was de schit terendste Delacroix, die Priam ooit ge zien had; ook een Vermeer, die een be zoek aan 't Rijksmuseum overbodig maakte. En aan de verste wand. die meneer Oxford voor 't laatste bewaard had. hing op de ereplaats, een avondlandschap uit Valterra, een stadje in de bergen, in Ita lië. Het diepste van Priamsziel werd beroerd, toen hij die schilderij zag. Aan de onderrand van de rijke omlijsting stonden twee woorden ln zwarte letters: „Priam Farll". Hoe goed herinnerde hij zich, dat hij 't schilderde! En wat was 'c een meesterlijk stuk! „Dat is", zei meneer Oxford, „volgens mijn bescheiden mening, een van de mooiste Farlls, die er bestaan. Wat vindt U, meneer Leek?" Priam zweeg even. „Dat ben ik met U eens", zei hij. „Farll", zei de heer Oxford, „is onge veer de enige moderne schilder, die het gezelschap verdragen kan, waarin die schilderij zich in dit vertrek bevindt, niet waar?" Priam kleurde. „Ja", zei hij. Er bestaat ln verschillende opzichten een belangrijk verschil tussen Putney en Valterra; maar de schilderij van Valter ra en die van de Hoogstraat in Putney waren opvallend duidelijk, onloochen baar. van dezelfde hand; het was onmo gelijk niet dezelfde w|jze van schilderen te zien, dezelfde kijk en dezelfde opvat ting, in één woord, dezelfde strenge en toen scnitterende vertolking van de na tuur. De overeenkomst drong zich aan U op en greep U vast. Zij kon zelfs aan een afslager niet ontgaan z|jn. Toch maakte meneer Oxford er geen toespeling op. Hij scheen er blind voor te zijn. Alles wat hij zei, toen ze de kamer uitgingen en Priam zijn oordeel in enkele woorden uitgesproken had, was: „Ja, dit is de kleine verzameling die lk juist bij elkaar gekregen heb en ik ben er trots op, ze U getoond te hebben. Nu moet U met mij meegaan, en op mijn club met mij lun chen. Doe 't. Om mij genoegen te doen. Ik zou ontroostbaar zjjn als u weigerde". Het kon Priam geen zier schelen, of meneer Oxford ontroostbaar was; en hij had er ernstig op tegen, in meneer Ox ford's club de lunch te gebruiken. Maar hij zei „ja", omdat zijn bedeesdheid dat 't gemakkelijkst vond. daar meneer Ox ford een volhoudend man was. Priam was bang er heen te gaan. Hij was verward, ongerust, bevreesd over 't geheimzinnig zwijgen van meneer Oxford. Met de wa gen reden ze naar de club. DE CLUB Priam was nooit tevoren in een club ge weest. Die verzekering moge niemand verbazen, zelfs ongelooflijk voorkomen, maar het was een feit. Hij had het land van de clubs op jeugdige leeftijd verla ten. Engelse clubs in Europese steden kende hij wel van buiten, en hij was ook bekend met het gezellig gekout van hun leden aan verschillende tables d'höte. maar hy had niet de behoefte gevoeld er nader kennis mee te maken. De club van de heer Oxford verontrustte en intimideerde hem; 't was er zo groot en zo donker. Van buiten zag zij eruit als een stadhuis van een grote industrie stad. Als ge aan de voet stond van de trap met reuzentreden. die voerde naar de eerste twee draaideuren, was uw hoofd stellig lager dan de voeten van het we zen dat U streng aankeek van de andere zjjde van de ruit. Uw hoofd was ook veel lager dan de vensterbank van de mach tige ramen op de eerste verdieping. Er waren twee verdiepingen boven de bega ne grond, en daarboven stak een voor uitspringende dakrand van gebeeld houwd steen uit. welke dreigend over-, hing. Het tiende deel van een lei. het kleinste stukje hout, dat van die hoogte neerviel, zou in staat geweest zijn, een olifant te doden. En de hele voorgevel was zwart, zwart van ouderdom en ko- lenaanslag. (Wordt vervolgd) £)e heer Dooms, 80 jaar „bijna 81") en mevrouw Doorns, 87 jaar („bijna 88") weten heel wat af van sche pen. In het stadje Tholen, in een huisje in de Vossemeerse Poort herrijzen in alle glorie weer de vissersschuiten van vroeger eeuwen in het klein. Zij doen het samen. Mijnheer Doorns maakt het schip, me vrouw Doorns de zeilen. Zij zijn helemaal op elkaar inge speeld. Dat mag ook wel, want de heer Doorns maakt al sche pen vanaf 1912. „Ik kan me het nog goed herinneren glimlacht hij, „Het was de „Arend" uit Terneuzen. Ik voer toen op dat schip. Mijn model was 68 centimeter lang. Zelfs dat is de heer Doorns niet vergeten. 29 februari Vlissingen Terneuzen Hans weert Zierikzee Wemeldinge HOOG EN LAAG WATER F)e heer Doorns heeft zelf, zo- als hij dat zegt „op die schuit gezeten". Niet zo ver wonderlijk dus, dat hij zich dat nog allemaal zo goed kan herin neren. „Ik gebruik haast geen plaatjes", vertelt de heer Dooms. „Ja, natuurlijk wel eens een enkele keer. Als ik een oud schip aan het maken ben. Dat ken ik niet. Zoals hier bijvoor beeld. Dit is een oud statieschip uit 1665. Daar heb ik een plaat je van gekocht in Rotterdam". De heer Doorns strijkt liefko zend met zijn hand over het snij werk. Het ziet er inderdaad heel fraai uit. Diepbruin hout met fris schilderwerk daarop. Luik jes en lantaarns, touwwerk en vlaggen, vensters en leeuwekop pen. Mevrouw Doorns komt snel haar aandeel in het werk tonen. „Al die zeilen", verzucht ze, „en moet U eens zien. Dat heb ik allemaal met touw moeten naaien. Een verschrik kelijk karwei". Een ieder zal er door geïmponeerd raken. Niet in het minst de heer Doorns. „Tja, tja", zegt hij bewonderend, „da's een heel werk. Maar zelf doe ik er ook veel aan, hoor. Ik ben aan zo'n schuit wel zo'n vijf maanden bezig. Als het dan af is, zet ik het ergens neer en dan is het eigenlijk afgelopen. Ik denk, dat ik in mijn hele leven ongeveer dertig schepen heb gemaakt Daar heb ik er nog vijf van in huis. De rest is ver kocht. Er staat er een in Australië en een in Antwerpen. Misschien staan er ook nog schepen in Afrika, wie weet! Er zijn eens twee heren uit Roosen daal bij me geweest om een paar schepen te kopen. Ze hebben er maar liefst vijf meegenomen. We zijn met hen nog een dagje naar Rotterdam geweest. Dat hebben ze allemaal be taald". Er verschijnt een slim lichtje in de ogen van de heer Dooms. „Kun je nagaan, hoeveel die luitjes aan die schepen verdienen", zegt hij, „dat weet ik wel, hoor. Ik heb een kame raad in Terneuzen, die ook schepen maakt. Hij heeft veel afnemers van zijn schuiten, terwijl hij er toch veel meer voor vraagt. Maar ach, waar om zou ik. Het is nu eenmaal mijn hobby". De heer Doorns heeft altijd geva ren. „Ik was negen jaar, toen moest ik bij mijn vader op de boot. Dat was in Terneuzen; daar ben ik .allebei wat. Ik was, geloof ik, zeventig jaar, toen kreeg ik opeens weer lust om te gaan varen. Ik had toen een eigen jachtje. Een kleine Friese schouw. Dat ding was zes meter lang. Daar ben ik toen mee gaan varen. Ik ging eerst naar Wemeldinge. Van daar naar Veere en via Middelburg en Vlissingen naar Terneuzen. Dat was een hele reis. En dat allemaal zeilend. De mensen hebben me wel voor gek verklaard. Maar ach, het ging allemaal prima. Ik ken mijn schepen. De heer Doorns heeft in zijn huis een heel klein werkplaatsje waar hij uren bezig is achter de serre, die hij ook zelf heeft gemaakt. Een grote molen staat er ook. „Ook zelf gemaakt", glundert de heer Doorns. Ach wat heeft hij niet gedaan. En daarnaast neemt hij veel werk uit handen van zijn vrouw. Het huis glimt als een spiegel. ..Ach, ik,ben handig", zegt de heer Doorns, „maar dat word je wel, als je vaart. Het eerste dat ik leerde, toen ik als ne genjarig broekje ging varen, was kof fie zetten en soep maken. Want daar hadden de mensen het meest aan". wasBmmmmagmmBuaumR Zoekt xx öök „wat anders?" Volg dan het spoor van PANTER. U vindt: een lekker licht sigaartje- Furore 18 - Senorilas Rood 16 cl. Mignon 17 - Sprinlfje) 6'het. Iff De grote naam in kleine sigaartjes 9 VRIJDAG 28 FEBRUARI I. 402 m. 746 kc/s. 12.00 Angelus. 12.04 Licht instrumentaal ensemble en zangsolist. 12.30 Mededelin- t.b.v. land- en tuinbouw. 12.33 Pia nospel met ritmische begeleiding. 12.55 Wereldkampioenschappen kunstrijden op de schaats te Dortmund 13.00 Nieuws 13.15 Wissewassenlicht programma. 13.35 Lichte grammofoonmuziek 14.00 Voor de vrouw. 14.15 Metropole-orkest en zangsoliste. 14.45 Klassieke grammo foonmuziek. 15.00 Schoolradio. 15.30 Voor de zieken. 16.30 Bariton en piano: klas sieke liederen. 16.50 Klassieke pianomu ziek (gr.). 17.00 Boekbespreking voor de jeugd. 17.20 Meisjeskoor. 17.40 Licht en semble. 18.00 Lichte grammofoonmuziek. 18.20 Lichte orkestmuziek en zangsolis ten. 18 50 Helden en dwazen de vlucht voor de honger, lezing. 19.00 Nieuws. 19.10 Actualiteiten. 19.25 Boekbespreking. 19.30 Verzoekprogramma voor de mili tairen. 20.20 Wie het weet mag het zeg gen: wedstrijd in muziekliteratuurken nis. 20.50 Sterren van vroeger. 21.15 Hui- Even puzzelen Horizontoal: 1 Belgische krant, 5 naai gerei. 9 voordat, 10 soort onderwijs, 11 overschot, 13 niet gevuld, 15 grond om boerderq. 16 plaats in Gelderland (Nederland). 17 onderricht. 18 val lende ster, 20 van een dier, 25 optelling. 26 onderscheiding. 27 bid (Lat.), 28 pracht, 31 bevrachten, 33 open bosplek, 34 ik (Lat.), 35 heildronk, 36 stad in België. Verticaal: 1 strafwerktuig. 2 tegen de verwachting in, 3 belofte, 4 muziek instrument, 5 goedgeefs, 6 Eng. bier. 7 samendrijving van vee (Amerika), 8 in woner van Afrika. 12 opp. maat, 14 nieuwe wereldtaal, 19 ophijsen. 20 op slagplaats. 21 bewoner van Europa, 22 muze van het minnedicht. 23 stad met zedenbederf bijb.24 Scand. munt, 25 opera van Massenet, 29 kunst (Lat 30 stuk hout, 32 Turkse titel. De oplossing van de vorige puzzel luidt: zenspeculatie en woningbouwvoorzie- ning, vraaggesprek. 21.35 Brabants or kest, mannenkoor en solisten. 22.05 Pia norecital: oude muziek. 22.15 Reportage Opening Boekenweek. 22.25 Boekbespre king. 22.30 Nieuws. 22.40 Avondtheater: Voorspel: gram. De onthulling, hoor spel Tussenspel' gram. De liefdesbrief van Lord Byron, hoorspel. 23.35 Mo dern? orkestmuziek. 23.55-24.00 Nieuws. HILVERSUM II. 298 m. 1007 kc/s. 12.20 Regeringsuitzending: Uitzending voor de landbouw. 12.3C Mededelingen L b.v. land- en tuinbouw. 12.33 Tentoon stellingsagenda. 12.38 Licht ensemble. AVRO: 13.00 Nieuws. 13.15 Mededelin gen, eventueel actueel of grammofoon muziek. 14.00 Tenor en gitaar. 14.20 Bij de tijd en bij de thee, gevarieerd pro gramma. VPRO: 16.00 Klassieke muziek met commentaar. 17.00 Voor de jeugd 17.30 Voor opgroeiende mensen. 18 00 Nieuws. 18.15 Kamermuziek. 18.30 Mu zikale aanwinsten: klassieke grammo foonmuziek. 19.00 Kiosk: artikelen uit zojuist verschenen weekbladen. 19.10 Jazz-rondo. 19.30 Uit de kunst, een veer tiendaags magazine. 20.00 Nieuws. 20.05 Boekbespreking 20.10 Omroeporkest en soliste: moderne muziek. 20.50 Bèta: nieuws uit de wereld van de natuurwe tenschappen. VARA: 21.00 Promenade- orkest en koor: amusementsmuziek. 22 00 Negentig dagen, documentaire over de negentig dagen durende meteorologische winter. 22.30 Nieuws. 22.40 Marimba, wekelijks vrijdagavond magazine. 23.10 Lichte grammofoonmuziek. 23.45 Socia listisch nieuws in esperanto 23.55-24 00 Nieuws. TELEVISIEPROGRAMMA'S NTS: 11.25-11.50 Schooltelevisie: Engels spelenderwijs (II) (herhaling van dins dag 25 februari 1964). NCRV: 19.30 Ba rend de beer. 19.35 Toekomstmuziek, programma voor de jeugd NTS. 20.00 Journaal cn wceroverzicht. NCRV: 2030 Attentie. 20.55 Nou jij weer. amuse mentsprogramma. NTS: 21.30 Vakantie in 6 x 6. documentaire. NCRV: 22.15 Rid der van Maison Rouge, t.v.-feuilleton Newyorkse beurs Het nieuws van de Britse discontover hoging neutraliseerde gisteren de stij gende tendensen op de effectenmaxkt als irevolg van de Amerikaanse wet op de belastingverlaging die woensdag door president Johnson werd getekend/ De markt opende hoger en opnieuw passeerde men het 800 niveau van Dow voor industriële fondsen bij levendige handel. Later zakte het Indexcijfer weer bene den dit punt als gevolg van winstma- king. (dl. 11). 22.40 Dagsluiting. NTS: 22.50 Journaal. 22.55-23 45 Wereldkampioen schappen kunstrijden Dortmund. VLAAMS-BELG. T.V.-PROGRAMMA'S 14.05-1515 Schooltelevisie. 19.00 Telc- taalles: Frans. 19.20 Programma voor de jongeren. 19.50 Weerpraatje. 19.55 Sport. 20.00 Nieuws. 20.20 De dichter, t.v.-spel. 2045 Reportage wereldkampioenschap pen kunstnjden op de schaats: paardan- sen. 22.00 Nieuws. 22.10-22.50 Film over het expressionisme. ZATERDAG 29 FEBRUARI HILVERSUM L 402 ra. 746 kc/s. KRO: 7.00 Nieuws. 7.10 Morgengebed. 7.15 Klassieke grammofoonmuziek. 745 Geestelijke liederen. 7.55 Overweging. 800 Nieuws. 8.15 Strip voor de jeugd. 8.20 Djinn, gevarieerd programma HILVERSUM II. 298 ra. 1007 kc/s. VARA: 7.00 Nieuws. 7.10 Ochtendgym nastiek. 7.20 Socialistisch strijdlied. 7.23 Lichte grammofoonmuziek (Om 7.30 Van de voorpagina) 8.00 Nieuws en socialis tisch strijdlied. 8 18 Lichte grammofoon muziek. 8.30 Wegwijs: tips voor trips en vakanties 8 40 Lichte grammofoonmu ziek (verv.) 9.00 Loon naar werker., uit zending in samenwerking met he: N V V. 9.10 Klassieke grammofoonmuziek VP RO 9.40 Bijbelse miniaturen, lezing. 9.55 Als het kind maar een naam heeft, praatje. VARA: 10.00 Buitenlands week overzicht. 10.15 Geknipt voor herhaling. 11.00 Licht orkest met zangsolisten. 11.25 Techniek en leven, discussie. geboren. Ik was nog erg jong, maar ja, zo ging dat vroeger, ik kwam uit een gezin van zeventien kinderen en hoe eerder je dan de deur uit bent, des te beter het is. Toen ik zestien jaar was, ging ik naar een andere schipper. Ik ging toen naar Rotter dam, daar heb ik twee jaar gevaren. Daarna vijf jaar als beurtschipper op Middelburg. Ik heb nooit een eigen schuit gehad, want dat was te duur. Toen kon ik opziener worden bij de visserijpolitie. Eerst in Terneu zen, daarna in Tholen. Ik heb vijfen dertig jaar bij de visserijpolitie geze ten. Ik was 63, toen ik met pensioen ging, maar ik heb het varen nooit kunnen laten. Vooral niet het zeilen. CAROL DAY door DAVID 2646. „Ik weet wel, dat een parachu tesprong voor de tegenwoordige vlie gers een peuleschilletje is, maar in die eerste dagen van de aviatiek was het een heel riskante onderneming, omdat het herhaaldelijk gebeurde dat zo'n apparaat weigerde! Zoiets was natuurlijk bar ongezond. Enfin op dat kritieke moment deed mijn scherm het dus wel goed en opende zich op nauwelijks tien meter boven de grond. Het gebeurde allemaal zo ra- rendsnel, dat ik gewoonweg geen tijd had om over iets na te denken. Ik had volkomen instinctief gehan deld. En daar lag ik dan midden in het niemandsland met links en rechts dreunend inslaande granaten. De pa rachute zakte, bollend op mij neer en ik had het gevoel dat ik zou stikken onder al dat witte lin nen. Eindelijk kon ik mij losmaken en overeind krabbelen. Meteen suisde een projectiel rakelings over mij heen, zodat ik mij weer bliksemsnel ter aarde wierp. Ik had er slechts een vaag idee van waar ik mij bevond, maar één ding stond vast: lk moest zo snel mogelijk naar het westen zien te komen, naar ons eigen front. In gebukte houding begon ik door het naargeestige trechterlandschap te hollen. Het lawaai rondom mij was onbeschrij felijk. Een continu-onweer waarin ik mijn eigen hijgende ademhaling niet eens kon horen."

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1964 | | pagina 11