Amsterdamse Benrs
echtpaar
met
schuiten
Klanken uit de ether
zaoen
PILOOT STORM ontvoerd in de stratosfeer
Waar zijn onze schepen?
VRIJDAG 28 FEBRUARI 19«4 PROVINCIALS E B E U W 8 B COURANT
Staatslen.
Ned M 4% 91%
Ned '60 4% WH
Ned "47 3% 86%
Ned '31 3% 93'/»
Ned. '48 3>,i 83>/«
Ned '50 314 83%
Ned *55 31/. 87J J
Ned 37 3 87%
Gr. boek '46 87%
Doll '47 91W*
Inv. eert. 3 97%
Ned "62-64 99%
Ned. Ind. '37 93%
6 W3. Leo. '57 105
GERINGE OMZETTEN
De certificaten van de D«li-maatschappij
hebben gistermiddag vaal In de markt gele
gen. Gedaan werd van 1 131 tot l 132.50.
Woensdag werd genoteerd t 129. De «tuk
ken werden in een kalme open hoek ver
handeld. De vaste stemming voor genoemde
certificaten was het gevolg van de bereikte
overeenkomst van de Dell -maatschappij met
Indonesië inzake de distributie van verschei
dene Indonesische produkten, waarvan
hoofdzakelijk rubber Hieraan werken mee
de Internationale Product» Corp. waarin Dell
een groot belang heeft, en de dochter van de
Dell-maatschappij de Imperiale Commodities
Corp (USA) Op dit bericht liep de prijs
van de certificaten nabeurs op van f 129
tot f 13). Gistermorgen werd als hoogste
prjjs i 133,50 voor de stukken betaald De
beurs ls van mening dat de langdurige on
derhandelingen die de directie van de Dcll-
maatschappij met Indonesië heeft gevoerd en
thans nog voert, goede perspectieven Inhou
den voor beide partijen De stemming voor
de Internationale waarden was nauwelijks
prijshoudend.
Het bericht dat Engeland het disconto heeft
verhoogd van vier tot vijf procent was een
rem voor de kopers op het Damrak Deze
discontoverhoging werd echter, aldus de ar
bitrage, verwacht. Philips daalde van f 150.50
tot f 150,10 <f 150.W) Unilever en Kon. Olie
wat lager op re«p f 142.60 it 143) en f 155.90
<1 156.50) AKU verloor vier punten op
515%. terwijl Hoogovens praktisch onver
anderd waren op 603. De omzetten ln alle
hoofdfondsen waren zeer gering
De Amerikaanse Senaat heeft het wetsont
werp op de belastingverlaging aanvaard
Door de handtekening van president John
son Is deze wet thans een feit geworden
Vorig Jaar werd door president Kennedy
genoemde belastingverlaging voorgesteld om
het Amerikaanse bedrijfsleven te stimuleren.
Het gaat hier om een bedrag van lij mil
jard dollar Wallstreet reageerde woensdag
op deze verlaging praktisch niet. De markt
sloot er prijshoudend Van de Nederlandse
fondsen lag K LM. er een halve dollar ho
ger in de markt.
De stemming ln de scheepvaanafdeling «ros
gistermiddag licht verdeeld. Van de leidende
cultures moest UVA wat winstnemingen
verwerken op 160% (162) De staatsfondsen-
markt gaf weinig verandering te zien
In de lokale afdelingen werden aandelen
Thomassen Motoren, ex vier procent inte-
rumdivldend. lager geadviseerd als gevolg
van de komende dlvidendvrrlaglng. De
adviesprijs was 300 hetgeen de beurs te
hoog acht voor een dividend van vermoede
lijk tien procent. Scholten Carton, welk
Amsterdamse
wisselmarkt
CONTANTE PRIJZEN
Londen 10.08%10 08%: New
JJtri; Parjjs 73 56—73 Br
7.23%—7.34: Frankfort 90
9081: Stockholm 80 59-60 M:
rich 83.32—83 37: Milaan 57 9
57.96%: Kopenhagen 52 13-:
Oslo 50.35—50 40: Wenen 139
fonds de voorgaande beursd
ls gedaald als gevolg van I:
lies over het afgelopen t»
goed herstel te zien De prl,
seerd op 600 585) Bontekoning Aukes kreeg
hogere advleskoers op het divtdendvoor-
van 14 procent, waarvan vijf procent
in aandelen (twaalf procent In contanten».
Leeuwarder Papier lag r
op de dlvidendverlaglnji
tien procent)
1 Schelde NA 250
Schok bet. 327
Schollen F. 711
Stokvis 178
Vergd Blik 309
Vergd Mach. 213
Vredest. 235'/.
Wilton 266%
Zwanenb. 947
Interunie 207 5<
Robeco 236
Valeurop 709
Banken
A'd. Bank 355
N-H MIJ. 346
R'd Bank 335%
Tw. Bank 312
ObL
B.N Gem (4V<) 9574
B.N Gem '53 (5) 101%
Amerlk aand.
Am Enka 57%
Am mot. 17%
Am Tel. 145%
Anaconda 49%
Beth St. 34%
Cit Serv 67
R'd«
i 57
i Utrecht '52
I Z -Holl 57
Z -Holl '59
41
„Steekt U toch eens op", drong meneer
Oxford aan en verviel weer in ztfn vori
ge toon. onder het aanbieden van een
kistje, waarin elke sigaar in bladgoud
verpakt lag. De sigaar was er een van
de soort, aie een kroon kosten in een
restaurant, een halve kroon in een win
kel en een kwartje in Amsterdam. Het
was een vorstelijke sigaar, met een he
melse geur en met sneeuwwitte as. Maar
Priam kon er niet van genieten. Neen!
Hij had op een plaat van geslagen koper
de woorden gelezen: „Parfitt's Hij was
in de beroemde verzameling van zijn
voormalige afnemers, die hij nooit per
soonlijk ontmoet had. En hij was bang.
Hij was doodsbang en voelde een misse
lijke gewaarwording in zijn maag.
Nadat zij de schilderij nauwkeurig beke
ken hadden, waarbij wolken van wierook
Priam omhulden, schreef meneer Ox
ford. met zijn sigaar in de mond, een
cheque van vijfhonderd pond en over
handigde die aan Priam, die probeerde
hem met een onverschillig gezicht aan
te nemen, wat hem niet gelukte. Hij was
getekend „Parfitts".
„U hebt zeker gehoord, dat ik nu de eni
ge eigenaar van dit huis ben", zei Ox
ford, al rokende.
„Werkeiyk?" zei Priam, die zich zo ze
nuwachtig voelde als een onervaren
nieuweling.
Toen ging meneer Oxford, Priam voor,
over mollige tapijten, naar een vertrek,
waar het eleiktrische licht door middel
van reflectors weerkaatst werd op een
kleine, maar onvergelijkelijke groep
schilderijen. Meneer Oxford had niet
overdreven.
Zulke schilderijen zag men niet elke dag,
zelfs niet ieder jaar. Daar was de schit
terendste Delacroix, die Priam ooit ge
zien had; ook een Vermeer, die een be
zoek aan 't Rijksmuseum overbodig
maakte.
En aan de verste wand. die meneer
Oxford voor 't laatste bewaard had. hing
op de ereplaats, een avondlandschap uit
Valterra, een stadje in de bergen, in Ita
lië. Het diepste van Priamsziel werd
beroerd, toen hij die schilderij zag. Aan
de onderrand van de rijke omlijsting
stonden twee woorden ln zwarte letters:
„Priam Farll". Hoe goed herinnerde hij
zich, dat hij 't schilderde! En wat was 'c
een meesterlijk stuk!
„Dat is", zei meneer Oxford, „volgens
mijn bescheiden mening, een van de
mooiste Farlls, die er bestaan. Wat vindt
U, meneer Leek?"
Priam zweeg even. „Dat ben ik met U
eens", zei hij.
„Farll", zei de heer Oxford, „is onge
veer de enige moderne schilder, die het
gezelschap verdragen kan, waarin die
schilderij zich in dit vertrek bevindt,
niet waar?"
Priam kleurde. „Ja", zei hij.
Er bestaat ln verschillende opzichten
een belangrijk verschil tussen Putney en
Valterra; maar de schilderij van Valter
ra en die van de Hoogstraat in Putney
waren opvallend duidelijk, onloochen
baar. van dezelfde hand; het was onmo
gelijk niet dezelfde w|jze van schilderen
te zien, dezelfde kijk en dezelfde opvat
ting, in één woord, dezelfde strenge en
toen scnitterende vertolking van de na
tuur. De overeenkomst drong zich aan U
op en greep U vast. Zij kon zelfs aan een
afslager niet ontgaan z|jn. Toch maakte
meneer Oxford er geen toespeling op. Hij
scheen er blind voor te zijn. Alles wat
hij zei, toen ze de kamer uitgingen en
Priam zijn oordeel in enkele woorden
uitgesproken had, was: „Ja, dit is de
kleine verzameling die lk juist bij elkaar
gekregen heb en ik ben er trots op, ze U
getoond te hebben. Nu moet U met mij
meegaan, en op mijn club met mij lun
chen. Doe 't. Om mij genoegen te doen.
Ik zou ontroostbaar zjjn als u weigerde".
Het kon Priam geen zier schelen, of
meneer Oxford ontroostbaar was; en hij
had er ernstig op tegen, in meneer Ox
ford's club de lunch te gebruiken. Maar
hij zei „ja", omdat zijn bedeesdheid dat
't gemakkelijkst vond. daar meneer Ox
ford een volhoudend man was. Priam was
bang er heen te gaan. Hij was verward,
ongerust, bevreesd over 't geheimzinnig
zwijgen van meneer Oxford. Met de wa
gen reden ze naar de club.
DE CLUB
Priam was nooit tevoren in een club ge
weest. Die verzekering moge niemand
verbazen, zelfs ongelooflijk voorkomen,
maar het was een feit. Hij had het land
van de clubs op jeugdige leeftijd verla
ten. Engelse clubs in Europese steden
kende hij wel van buiten, en hij was ook
bekend met het gezellig gekout van hun
leden aan verschillende tables d'höte.
maar hy had niet de behoefte gevoeld er
nader kennis mee te maken.
De club van de heer Oxford verontrustte
en intimideerde hem; 't was er zo groot
en zo donker. Van buiten zag zij eruit
als een stadhuis van een grote industrie
stad. Als ge aan de voet stond van de
trap met reuzentreden. die voerde naar de
eerste twee draaideuren, was uw hoofd
stellig lager dan de voeten van het we
zen dat U streng aankeek van de andere
zjjde van de ruit. Uw hoofd was ook veel
lager dan de vensterbank van de mach
tige ramen op de eerste verdieping. Er
waren twee verdiepingen boven de bega
ne grond, en daarboven stak een voor
uitspringende dakrand van gebeeld
houwd steen uit. welke dreigend over-,
hing. Het tiende deel van een lei. het
kleinste stukje hout, dat van die hoogte
neerviel, zou in staat geweest zijn, een
olifant te doden. En de hele voorgevel
was zwart, zwart van ouderdom en ko-
lenaanslag.
(Wordt vervolgd)
£)e heer Dooms, 80 jaar
„bijna 81") en mevrouw
Doorns, 87 jaar („bijna 88")
weten heel wat af van sche
pen. In het stadje Tholen, in
een huisje in de Vossemeerse
Poort herrijzen in alle glorie
weer de vissersschuiten van
vroeger eeuwen in het klein.
Zij doen het samen. Mijnheer
Doorns maakt het schip, me
vrouw Doorns de zeilen. Zij
zijn helemaal op elkaar inge
speeld. Dat mag ook wel, want
de heer Doorns maakt al sche
pen vanaf 1912. „Ik kan me
het nog goed herinneren
glimlacht hij, „Het was de
„Arend" uit Terneuzen. Ik
voer toen op dat schip. Mijn
model was 68 centimeter lang.
Zelfs dat is de heer Doorns
niet vergeten.
29 februari
Vlissingen
Terneuzen
Hans weert
Zierikzee
Wemeldinge
HOOG EN LAAG WATER
F)e heer Doorns heeft zelf, zo-
als hij dat zegt „op die
schuit gezeten". Niet zo ver
wonderlijk dus, dat hij zich dat
nog allemaal zo goed kan herin
neren. „Ik gebruik haast geen
plaatjes", vertelt de heer
Dooms. „Ja, natuurlijk wel eens
een enkele keer. Als ik een oud
schip aan het maken ben. Dat
ken ik niet. Zoals hier bijvoor
beeld. Dit is een oud statieschip
uit 1665. Daar heb ik een plaat
je van gekocht in Rotterdam".
De heer Doorns strijkt liefko
zend met zijn hand over het snij
werk. Het ziet er inderdaad heel
fraai uit. Diepbruin hout met
fris schilderwerk daarop. Luik
jes en lantaarns, touwwerk en
vlaggen, vensters en leeuwekop
pen.
Mevrouw Doorns komt snel haar
aandeel in het werk tonen. „Al
die zeilen", verzucht ze, „en moet U
eens zien. Dat heb ik allemaal met
touw moeten naaien. Een verschrik
kelijk karwei". Een ieder zal er door
geïmponeerd raken. Niet in het minst
de heer Doorns. „Tja, tja", zegt hij
bewonderend, „da's een heel werk.
Maar zelf doe ik er ook veel aan,
hoor. Ik ben aan zo'n schuit wel zo'n
vijf maanden bezig. Als het dan af is,
zet ik het ergens neer en dan is het
eigenlijk afgelopen. Ik denk, dat ik
in mijn hele leven ongeveer dertig
schepen heb gemaakt Daar heb ik er
nog vijf van in huis. De rest is ver
kocht. Er staat er een in Australië
en een in Antwerpen. Misschien staan
er ook nog schepen in Afrika, wie
weet!
Er zijn eens twee heren uit Roosen
daal bij me geweest om een paar
schepen te kopen. Ze hebben er maar
liefst vijf meegenomen. We zijn met
hen nog een dagje naar Rotterdam
geweest. Dat hebben ze allemaal be
taald". Er verschijnt een slim lichtje
in de ogen van de heer Dooms. „Kun
je nagaan, hoeveel die luitjes aan die
schepen verdienen", zegt hij, „dat
weet ik wel, hoor. Ik heb een kame
raad in Terneuzen, die ook schepen
maakt. Hij heeft veel afnemers van
zijn schuiten, terwijl hij er toch veel
meer voor vraagt. Maar ach, waar
om zou ik. Het is nu eenmaal mijn
hobby".
De heer Doorns heeft altijd geva
ren. „Ik was negen jaar, toen
moest ik bij mijn vader op de boot.
Dat was in Terneuzen; daar ben ik
.allebei wat.
Ik was, geloof ik, zeventig jaar, toen
kreeg ik opeens weer lust om te gaan
varen. Ik had toen een eigen jachtje.
Een kleine Friese schouw. Dat ding
was zes meter lang. Daar ben ik toen
mee gaan varen.
Ik ging eerst naar Wemeldinge. Van
daar naar Veere en via Middelburg
en Vlissingen naar Terneuzen. Dat
was een hele reis. En dat allemaal
zeilend. De mensen hebben me wel
voor gek verklaard. Maar ach, het
ging allemaal prima. Ik ken mijn
schepen. De heer Doorns heeft in zijn
huis een heel klein werkplaatsje
waar hij uren bezig is achter de serre,
die hij ook zelf heeft gemaakt. Een
grote molen staat er ook. „Ook zelf
gemaakt", glundert de heer Doorns.
Ach wat heeft hij niet gedaan. En
daarnaast neemt hij veel werk uit
handen van zijn vrouw. Het huis
glimt als een spiegel. ..Ach, ik,ben
handig", zegt de heer Doorns, „maar
dat word je wel, als je vaart. Het
eerste dat ik leerde, toen ik als ne
genjarig broekje ging varen, was kof
fie zetten en soep maken. Want daar
hadden de mensen het meest aan".
wasBmmmmagmmBuaumR
Zoekt xx
öök „wat anders?"
Volg dan het spoor van PANTER.
U vindt: een lekker licht sigaartje-
Furore 18 - Senorilas Rood 16 cl.
Mignon 17 - Sprinlfje) 6'het. Iff
De grote naam in kleine sigaartjes 9
VRIJDAG 28 FEBRUARI
I. 402 m. 746 kc/s.
12.00 Angelus. 12.04 Licht instrumentaal
ensemble en zangsolist. 12.30 Mededelin-
t.b.v. land- en tuinbouw. 12.33 Pia
nospel met ritmische begeleiding. 12.55
Wereldkampioenschappen kunstrijden op
de schaats te Dortmund 13.00 Nieuws
13.15 Wissewassenlicht programma.
13.35 Lichte grammofoonmuziek 14.00
Voor de vrouw. 14.15 Metropole-orkest
en zangsoliste. 14.45 Klassieke grammo
foonmuziek. 15.00 Schoolradio. 15.30 Voor
de zieken. 16.30 Bariton en piano: klas
sieke liederen. 16.50 Klassieke pianomu
ziek (gr.). 17.00 Boekbespreking voor de
jeugd. 17.20 Meisjeskoor. 17.40 Licht en
semble. 18.00 Lichte grammofoonmuziek.
18.20 Lichte orkestmuziek en zangsolis
ten. 18 50 Helden en dwazen de vlucht
voor de honger, lezing. 19.00 Nieuws.
19.10 Actualiteiten. 19.25 Boekbespreking.
19.30 Verzoekprogramma voor de mili
tairen. 20.20 Wie het weet mag het zeg
gen: wedstrijd in muziekliteratuurken
nis. 20.50 Sterren van vroeger. 21.15 Hui-
Even puzzelen
Horizontoal: 1 Belgische krant, 5 naai
gerei. 9 voordat, 10 soort onderwijs, 11
overschot, 13 niet gevuld, 15 grond om
boerderq. 16 plaats in Gelderland
(Nederland). 17 onderricht. 18 val
lende ster, 20 van een dier, 25 optelling.
26 onderscheiding. 27 bid (Lat.), 28
pracht, 31 bevrachten, 33 open bosplek,
34 ik (Lat.), 35 heildronk, 36 stad in
België.
Verticaal: 1 strafwerktuig. 2 tegen de
verwachting in, 3 belofte, 4 muziek
instrument, 5 goedgeefs, 6 Eng. bier. 7
samendrijving van vee (Amerika), 8 in
woner van Afrika. 12 opp. maat, 14
nieuwe wereldtaal, 19 ophijsen. 20 op
slagplaats. 21 bewoner van Europa, 22
muze van het minnedicht. 23 stad met
zedenbederf bijb.24 Scand. munt, 25
opera van Massenet, 29 kunst (Lat 30
stuk hout, 32 Turkse titel.
De oplossing van de vorige puzzel luidt:
zenspeculatie en woningbouwvoorzie-
ning, vraaggesprek. 21.35 Brabants or
kest, mannenkoor en solisten. 22.05 Pia
norecital: oude muziek. 22.15 Reportage
Opening Boekenweek. 22.25 Boekbespre
king. 22.30 Nieuws. 22.40 Avondtheater:
Voorspel: gram. De onthulling, hoor
spel Tussenspel' gram. De liefdesbrief
van Lord Byron, hoorspel. 23.35 Mo
dern? orkestmuziek. 23.55-24.00 Nieuws.
HILVERSUM II. 298 m. 1007 kc/s.
12.20 Regeringsuitzending: Uitzending
voor de landbouw. 12.3C Mededelingen L
b.v. land- en tuinbouw. 12.33 Tentoon
stellingsagenda. 12.38 Licht ensemble.
AVRO: 13.00 Nieuws. 13.15 Mededelin
gen, eventueel actueel of grammofoon
muziek. 14.00 Tenor en gitaar. 14.20 Bij
de tijd en bij de thee, gevarieerd pro
gramma. VPRO: 16.00 Klassieke muziek
met commentaar. 17.00 Voor de jeugd
17.30 Voor opgroeiende mensen. 18 00
Nieuws. 18.15 Kamermuziek. 18.30 Mu
zikale aanwinsten: klassieke grammo
foonmuziek. 19.00 Kiosk: artikelen uit
zojuist verschenen weekbladen. 19.10
Jazz-rondo. 19.30 Uit de kunst, een veer
tiendaags magazine. 20.00 Nieuws. 20.05
Boekbespreking 20.10 Omroeporkest en
soliste: moderne muziek. 20.50 Bèta:
nieuws uit de wereld van de natuurwe
tenschappen. VARA: 21.00 Promenade-
orkest en koor: amusementsmuziek. 22 00
Negentig dagen, documentaire over de
negentig dagen durende meteorologische
winter. 22.30 Nieuws. 22.40 Marimba,
wekelijks vrijdagavond magazine. 23.10
Lichte grammofoonmuziek. 23.45 Socia
listisch nieuws in esperanto 23.55-24 00
Nieuws.
TELEVISIEPROGRAMMA'S
NTS: 11.25-11.50 Schooltelevisie: Engels
spelenderwijs (II) (herhaling van dins
dag 25 februari 1964). NCRV: 19.30 Ba
rend de beer. 19.35 Toekomstmuziek,
programma voor de jeugd NTS. 20.00
Journaal cn wceroverzicht. NCRV: 2030
Attentie. 20.55 Nou jij weer. amuse
mentsprogramma. NTS: 21.30 Vakantie
in 6 x 6. documentaire. NCRV: 22.15 Rid
der van Maison Rouge, t.v.-feuilleton
Newyorkse beurs
Het nieuws van de Britse discontover
hoging neutraliseerde gisteren de stij
gende tendensen op de effectenmaxkt
als irevolg van de Amerikaanse wet op
de belastingverlaging die woensdag
door president Johnson werd getekend/
De markt opende hoger en opnieuw
passeerde men het 800 niveau van Dow
voor industriële fondsen bij levendige
handel.
Later zakte het Indexcijfer weer bene
den dit punt als gevolg van winstma-
king.
(dl. 11). 22.40 Dagsluiting. NTS: 22.50
Journaal. 22.55-23 45 Wereldkampioen
schappen kunstrijden Dortmund.
VLAAMS-BELG. T.V.-PROGRAMMA'S
14.05-1515 Schooltelevisie. 19.00 Telc-
taalles: Frans. 19.20 Programma voor de
jongeren. 19.50 Weerpraatje. 19.55 Sport.
20.00 Nieuws. 20.20 De dichter, t.v.-spel.
2045 Reportage wereldkampioenschap
pen kunstnjden op de schaats: paardan-
sen. 22.00 Nieuws. 22.10-22.50 Film over
het expressionisme.
ZATERDAG 29 FEBRUARI
HILVERSUM L 402 ra. 746 kc/s.
KRO: 7.00 Nieuws. 7.10 Morgengebed.
7.15 Klassieke grammofoonmuziek. 745
Geestelijke liederen. 7.55 Overweging.
800 Nieuws. 8.15 Strip voor de jeugd.
8.20 Djinn, gevarieerd programma
HILVERSUM II. 298 ra. 1007 kc/s.
VARA: 7.00 Nieuws. 7.10 Ochtendgym
nastiek. 7.20 Socialistisch strijdlied. 7.23
Lichte grammofoonmuziek (Om 7.30 Van
de voorpagina) 8.00 Nieuws en socialis
tisch strijdlied. 8 18 Lichte grammofoon
muziek. 8.30 Wegwijs: tips voor trips en
vakanties 8 40 Lichte grammofoonmu
ziek (verv.) 9.00 Loon naar werker., uit
zending in samenwerking met he: N V V.
9.10 Klassieke grammofoonmuziek VP
RO 9.40 Bijbelse miniaturen, lezing. 9.55
Als het kind maar een naam heeft,
praatje. VARA: 10.00 Buitenlands week
overzicht. 10.15 Geknipt voor herhaling.
11.00 Licht orkest met zangsolisten. 11.25
Techniek en leven, discussie.
geboren. Ik was nog erg jong, maar
ja, zo ging dat vroeger, ik kwam uit
een gezin van zeventien kinderen en
hoe eerder je dan de deur uit bent,
des te beter het is. Toen ik zestien
jaar was, ging ik naar een andere
schipper. Ik ging toen naar Rotter
dam, daar heb ik twee jaar gevaren.
Daarna vijf jaar als beurtschipper op
Middelburg. Ik heb nooit een eigen
schuit gehad, want dat was te duur.
Toen kon ik opziener worden bij de
visserijpolitie. Eerst in Terneu
zen, daarna in Tholen. Ik heb vijfen
dertig jaar bij de visserijpolitie geze
ten. Ik was 63, toen ik met pensioen
ging, maar ik heb het varen nooit
kunnen laten. Vooral niet het zeilen.
CAROL DAY
door DAVID
2646. „Ik weet wel, dat een parachu
tesprong voor de tegenwoordige vlie
gers een peuleschilletje is, maar in
die eerste dagen van de aviatiek was
het een heel riskante onderneming,
omdat het herhaaldelijk gebeurde dat
zo'n apparaat weigerde! Zoiets was
natuurlijk bar ongezond. Enfin op dat
kritieke moment deed mijn scherm
het dus wel goed en opende zich op
nauwelijks tien meter boven de
grond. Het gebeurde allemaal zo ra-
rendsnel, dat ik gewoonweg geen
tijd had om over iets na te denken.
Ik had volkomen instinctief gehan
deld. En daar lag ik dan midden in
het niemandsland met links en rechts
dreunend inslaande granaten. De pa
rachute zakte, bollend op mij neer en ik had het
gevoel dat ik zou stikken onder al dat witte lin
nen. Eindelijk kon ik mij losmaken en overeind
krabbelen. Meteen suisde een projectiel rakelings
over mij heen, zodat ik mij weer bliksemsnel ter
aarde wierp. Ik had er slechts een vaag idee van
waar ik mij bevond, maar één ding stond vast: lk
moest zo snel mogelijk naar het westen zien te
komen, naar ons eigen front. In gebukte houding
begon ik door het naargeestige trechterlandschap
te hollen. Het lawaai rondom mij was onbeschrij
felijk. Een continu-onweer waarin ik mijn eigen
hijgende ademhaling niet eens kon horen."