Nieuwe veerboot „Prinses Margriet" voer
voor het eerst op de Zeeuwse wateren
Kansen kanaal Zuid-Beveland
Explosie in werkhaven
Kats eist 2 gewonden
Jlft,
k JgK
flHrilMhÉHPi
lip pi:fea. J
Schip testen op
de Westerschelde
TWEE ZEEUWEN KREGEN PRIJS UIT
IR. W. MAAS GEESTERANUSFONDS
VEERE ZORGT
VOOR EIGEN
STADSHAVEN
Havennummer
De Zakenwereld"
Grote ravage in
kamer van schuit
H -
8 vil ip#;
«I M K 1
e - IPfflM
'jMf# i-,- IP
Él- *^!li
v.1 HoÉfe- !l
I ^^£7
PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT
WOENSDAG 26 FEBRUARI 1964
PROEFVAART VAN ROTTERDAM NAAR VLISSINGEN
11 r„_
k ii i
Tien minuten over vier dinsdag
middag meerde de nieuwe veer
boot „Prinses Margriet" van de
Provinciale Stoombootdiensten
in Zeeland af aan de reservelig
plaats naast de fuik in Vlissin-
gen na een geslaagde eerste
technische proefvaart vanaf
Rotterdam. Na verschillende
proefvaarten deze week en vol
gende week zal het scliip wor
den afgewerkt in Vlissingen. Op
21 maart zal het tijdens een of
ficiële proefvaart aan de Provin
ciale Stoombootdiensten worden
overgedragen.
Aan boord van de „Prinses Margriet"
die vrijwel gelijk is aan de reeds be
staande veerboten „Prinses Beatrix"
en „Prinses Irene", bevonden zich 78
personen, onder wie de heer J, U.
3trilt, directeur van de bouwer. Van
der Giessen-De Noord N.V. uit Krim
pen aan de LJsel, mr. J. L. Nieuwen-
huis, directeur van de P.S.D. in Zee
land alsmede de heren J. N. Adriaan-
sen en G. H. Vierhout, respectieve
lijk inspecteur nautische en techni
sche dienst van de P.S.D.
Bouwnummer 815 van Van der Giessen-
De Noord was 's morgens om half
negen, getrokken door twee sleep
boten van Wilton-Feyenoord, vanuit
Rotterdam vertrokken en passeerde
om half twaalf de loodsboot bij Hoek
van Holland. De technische proef
vaart via Nieuwe Waterweg. Noord-
Vergadering
onderwijzers in Goes
De Nederlandse onderwijzersvereniging
belegt in het gehele land speciale pro
vinciale vergaderingen voor de jongere
onderwijzers. Hier worden het georga
niseerd overleg en de jongerensalarissen
aan de orde gesteld. Voor Zeeland vindt
deze speciale jongerenbijeenkomst plaats
zaterdagmiddag half drie te Goes in de
„Prins van Oranje". Spreker is daar de
heer H. H. de Boois, hoofdbestuurslid
van het N.O.V.
Vliegtuigbom in weiland
te Sluis gevonden
De hulpverleningsdienst te Sluis demon
teerde dezer dagen op een weiland ach
ter de huizen in de Oude Kerkstraat eer
vliegtuigbom van 250 kg. Het gevaar
lijke projectiel was met graafwerkzaam
heden bloot gekomen Van de zijde der
rijkspolitie vernamen we, dat meerma
len gevaarlijke projectielen in de om
geving van Sluis worden aangetroffen.
Zo ontplofte onlangs in de kolenkachel
te Heille een 2-cm granaat, die in het
hout zat.
Zeeuwse
ALMANAK
Hondje
Het eerste telefoontje kwam al
vrij vroeg.
,Aleneer, U schrijft clat De Ruijter
een hondje onder z'n jas heeft.
Nou hen ik bij dat beeld wezen
kijken, expres hoor, want normaal
kom ik in februari niet op de bou
levard, ik trek er dus expres m'n
schoenen voor aan en niks hoor,
geen hondje''.
,J)at klopt meneer, 't zit onder de
jas".
Nee, dat hebben wij niet. gezegd.
Voor al die mensen, die vergeefs
naar het hondje hebben gezocht:
als men voor 't beeld staat zit het
helemaal rechts, een beetje ver
loren. 't Valt bijna niet op.
Er hebben gisteren meer mensen
vergeefs de oprit bij het Vlissingse
Koopmanshaventje beklommen.
Het mooiste commentaar viel in
de directe omgeving, op de hoek
van het. Bellamypark te beluiste
ren, uit de mond van een man, die
kennelijk weinig vertrouwd ts met
de Vlissingse toestanden.
„Jan zegt dat er geen hond te zien
is".
„Is die sukkel zeker bij Tromp
wezen kijken".
zee en Westerschelde verliep onder
gunstige weersomstandigheden: vrij
helder weer met af en toe wat zon
boven een kalme zee.
Kapitein A. van Dyk, die het commando
nieuwe P.S.D.-aanwinst, maar wees
erop dat natuurlijk eerst op de vol
gende technische proefvaarten de
kwaliteiten van het schip zullen wor
den getoetst. Die proefvaarten, die in
de Westerschelde in de buurt van
Vlissingen zullen worden uitgevoerd,
omvatten onder meer volle-kracht
proeven, waarbij het schip zal
draaien op maximum vermogen
(viermaal 1170 pk), remvaren, en
manouevreerproeven. De directie en
technische medewerkers van de P.S.
D. zullen verscheidene van deze
proefvaarten meemaken.
Afwerken
Na de proefvaarten, eind volgende week,
zullen schilders en timmerlieden en
technisch personeel van de werf de
P.S.D.-veerboot in de Vlissin-
De Prinses Margriet" op de Vlissingse
rede. (Foto P.Z.C.)
se Binnenhaven afwerken. Dan zal
oolc op het naambord van het schip
worden ingevuld hoe groot het laad
vermogen van het schip is. Wél is
ingevuld, dat er 1500 per nen maxi
maal aan boord kunnen. Zaterdag
morgen zijn stabilisatieproeven geno
men, waaruit het preciese laadver
mogen van de „Prinses Margriet"
wordt bepaald.
Wanneer de wandversieringen, die de
Zeeuwse kunstenaars Guido Metsers
(Hulst) en Antoine Mes (Middel
burg) voor de salons aan het ver
vaardigen zijn worden aangebracht,
is nog niet bekend. De nu nog kale
wanden in deze passagiersruimten
(behalve die met een aardig portret
van prinses Margriet), beschermend
papier over de banken op het dek
vormen de bewijzen, dat de nieuwe
veerboot nog niet helemaal klaar is
voor het ploegen door het Wester-
scheldewater van Vlissingen naar
Breskens v.v.
Werknemers van „Vitrite" en „De Schelde"
Wim Lievense uit
Zoutelande en Albert
Idoofman uit Graauw
Byna 5000 kandidaten hebben in 1968
deelgenomen aan de „Bemetel"-vak-
examens. Tien van hen boekten zulke
fraaie resultaten, dat zy in aanmer
king kwamen voor een prijs uit het
ir. W. Maas Geesteranus fonds. Daar
waren ook twee Zeeuwen bij. De prij
zen werden dinsdag door de echtge
note van de overleden directeur van
„Werkspoor", naar wie het. fonds is
genoemd, uitgereikt aan W. L. Lie
vense Pzn., die als machinemonteur
werkt bij de N.V. de Vitritcfabriek te
Middelburg en aan Albert M. J. Hoof-
man uit Graauw, leerling-metaalbe
werker in de scheepsbouw van de
Koninklijke Maatschappij „De Schel
de" te Vlissingen.
Beide kandidaten kregen een diplo
ma, een bronzen legpenning en een
hoeveelheid gereedschappen.
Wim Lievense is afkomstig uit Zoute
lande. Na een tweejarige opleiding
aan de l.t.s. te Vlissingen werd hij In
oktober 1960 ingeschreven op de be-
drijfsschool van de N.V. Vitrite Fa
briek voor het vak gereedschapma
ker. Deze school staat onder leiding
van de heer W. L. van Bergen. In ja
nuari 1963 nam Lievense deel aan
het praktisch examen.
De cijfers, die deze kandidaat bij het
praktisch examen behaalde, lagen
aanzienlijk boven het landelijke ge
middelde. De waardering was als
volgt: werkstuk 9.2 (landelijk ge
middelde 7.5), vakleer 7 (6.3), teke-
ninglezen 10 8.7Bij het theoretisch
exameh boekte de Zoutelandse jonge
man eveneens goede resultaten. De
meetcursus die hij bij de stichtinj
bert M. J. Hoofma.n uit Graauw. De
18-jarige kandidaat slaagde met de
volgende cijfers: praktijk 9, vakleer
9, werkstuk uitmuntend, uitslaan en
afschrijven 9.2 en tekeningen lezen 8.
Uit de handen van mevrouw L. Maas
Geesteranus-van Dam ontving hij de
legpenning en het diploma. Als belo
ning in natura kreeg hij een teken-,
bord. tekenhaak, rekenliniaal en pas
serset. Ook hier sprak de heer Harde-
beck over de doelstellingen van het
ir. W. Maas Geesteranus fonds Hij
zei de onderneming dank voor het
voorbeeld dat gegeven wordt aan de
hele metaalindustrie.
Namens de directie van „De Schelde"
sprak mr. J. Quast, chef van de per-
soneelafdeling. Hij feliciteerde de ge
diplomeerde en zijn ouders. Met na
druk wees hij erop, dat er voor het
behalen van het diploma veel energie
vereist is. In de vr(je tjjd moet er veel
gestudeerd worden om tot resultaten
te kunnen komen. „Beschouw dit als
een eerste stap in je verdere carrière.
Nu moet je waar maken, wat je ge
leerd hebt", aldus de heer Quast. Na
mens de directie bood hy Albert
Hoofman een boekwerk over scheeps
bouw aan.
Gelukwensen
Adjunctdirecteur ir. G. Kranen v
Vitrite" was de eerste, die de thans
in de mechanische werkplaats te
werk gestelde Wim Lievense kwam
gelukwensen. Vóór mevrouw Maas
Geesteranus tot de uitreiking van de
prjjs overging, zette de heer G. C. M.
Ilardebeck, secretaris-penningmees
ter van liet fonds, tevens secretaris
van de stichting Bemetel in grote Ijj- I
nen het doel van het ir. \V. Maas
Gcesterannsfonds uiteen.
Daarbij wees hij onder meer op het feit.
dat het fonds financiële hulp ver-1
leent aan jongelui die een technische
opleiding willen volgen. Op de bijeen
komst. die plaatsvond in de verga
derzaal van de N.V. Vitrite Fabriek
werden voorts vier Bemeteldiploma's
uitgereikt. Dat gebeurde in aanwe-1
zigheid van de heren J. Nlisten en J.
van de Werp van de stichting
Extra waardering had de heer Kranen
voor de machinebankwerker K. van
Dalen uit Amem iiden. die ondanks
persoonlijke moeilijkheden in het be
zit van hei diploma was gekomen De
andere gediplomeerden waren H. A.
Kommens uit Vlissingen, zUn stadge
noot A. Franke en de Middelburger
J. Baan. De adjunct-directeur van
het Middelburgse bedrijf schetste dc
belangrijke taak. die deze jongeman
nen hebben te vervullen Hij richtte
zich daarhij vooral tot de geslaagden
van de stellersafdeling Ten slotte
werden negen werknemers in het be
zat van "het getuigschrift van de j
meetcursus gesteld. Dat waren H
Vos, P. I. Verhagen. C Mine!. G J
Schaalje, A. Ch. Gotsch. A. Geschie-1
re. R van Belzen. J. H. Uit den Boo-
gaard en P M. Groenewegen.
"s Middags had in het Scheidekwartier
te Vlissingen een gelijksoortige ce
remonie plaats, toen het diploma van
het ir. W. Maas Geesteranus fonds i
werd uitgereikt aan de leerling-me-1
taalbewcrkcr in de scheepsbouw Al-
Scheepsbotsing
op de Schelde
De Duitse kustvaarder Hedwig (424 ton)
van redery-Werner uit Lünstedt
maandagmorgen tussen vier en vijf uur
op de Schelde by fort Philippe in aan
varing gekomen met de Belgische lich
ter Citerna-23. De Belgische binnen-
vaarttanker, die leeg op weg was van
Antwerpen naar zee. werd zwaar bescha
digd, maar ging op eigen kracht terug
naar Antwerpen.
Kapitein F. Mees uit Antwerpen bleef
met zijn drie bemanningsleden aan
boord. Zijn vrouw en kind, zouden dooi
de kustvaarder over zijn genomen. De
rederij van de Cïterna, Plouvier in Ant
werpen, kon hierover echter niets mee
delen.
De botsing gebeurde tussen de boeien
104 en 108. De kustvaarder was van Rot
terdam op weg naar Antwerpen. Di
coaster boorde zich midscheeps in di
„Citerna".
Kamer akkoord wetsontwerp
overdragen beheer-onderhoud
(Van onze parlementaire redacteur)
De Tweede Kamer heeft in haar
vergadering van dinsdag zonder
hoofdelijke stemming haar goed
keuring gehecht aan het wetsont
werp, dat bij de gemeente Veere in
beheer en onderhoud overbrengt
de binnen het grondgebied van die
gemeente gelegen, bij het rijk in
beheer en onderhoud zijnde stads-
haven, de rijksmuren en wat daar
toe verder behoort. Er werd niet
over gediscussieerd.
Nu de vissers door de afsluiting van
het Veerse Gat zijn overgegaan naar de
nieuwe vissershaven in Colijnsplaat, zal
in de naaste toekomst de sladshaven
van Veere vrijwel geheel ten behoeve
van de pleziervaart worden gebruikt.
Het behoort echter niet tot de taak van
de rijkswaterstaat om voor havens te
zorgen met een dergelijke bestemming.
Vandaar de overdracht van het beheer
en het onderhoud aan de gemeente
Veere.
Aangezien de rijksmuren thans nog
slechts dienst doen als tweede water
kering kan het evenmin tot de taak
van het rijk gerekend worden deze
werken in beheer en onderhoud te hou
den.
Auto's botsten op
rijksweg: aanzienlijke
materiële schade
By een verkeersongeluk op rijksweg 58
ter hoogte van de splitsing naar Wol
phaartsdijk zyn dinsdagmiddag de per
sonenauto's bestuurd door de heren L. J.
R. uit Wolphaartsdijk en A. II. uit
Schoondyke met elkaar in botsing ge
komen. Persoonlijke ongelukken deden
zich niet voor. De materiële schade
vrü groot.
Het ongeluk gebeurde toen R., die uit de
richting Wolphaartsdijk kwam, de rijks
weg wilde oprijden. R. veronderstelde,
dat het verkeer uit de richting Goes
een trekker met aanhanger en daar
achter twee personenwagens nog
genoeg van hem verwijderd was, om zelf
de weg op te rijden. De auto, die vlak
achter de trekker reed, kwam de uit-
voegstrook naar Wolphaartsdijk op en
passeerde de trekker rechts. De andere
auto, bestuurd door H. uit Schoondijke
reed eveneens de trekker voorbij. Echter
aan de linkerzijde. Daardoor kwamen de
auto's van R. en H. met elkaar in bot
sing.
Benoeming
De heer I. C. Lijbaart te Biervliet is met
ingang van 1 maart 1964 benoemd tol
ambtenaar ter gemeentesecretarie van
Biervliet in de rang van schrijver.
Mevrouw W. Maas Geesteranus
reikte dinsdag de prijzen uit het
W. Maas Geesteranus-fonds uit aan
twee Zeeuwen. Links overhandigt
zij de prijs aan de machinemonteur
W. L. Lievense Pzn. «if Middel
burg. Rechts reikt zij de prijs uit
aan de leerling-metaalbewerker in
de scheepsbouw Albert M, J. Hoof
man uit Graauw.
(Foto P.Z.C.)
EEN VERMOGEN ACHTER DE HAND
Machtig, zoals klein spaartegoed groot wordt. Een
vermogen. Want uw spaargeld is goed voor alles. Ga
naar de spaarbank waar men u óók gaarne van dienst
is met andere bankzaken, zoals rekening-courant,
deviezen voor uw reizen, kredieten, hypotheken en
bemiddeling in effectenzaken? Meer dan 1000 banken
en bijkantoren.
De spaarbanken met volledige bankservice.
AANGESLOTEN BIJ DE COÖPERATIEVE CENTRALE RAIFFEISEN-BANK TE UTRECHT
Het weekblad „De Zakenwereld",
heeft een speciaal nummer uitge
geven met als titel „Gateway to
Europe" en „Tor nacli Europa".
Deze Engelse en Duitse edities ge
tuigen van de betekenis, die Neder
land heelt als toegangspoort naar
Europa. Zij zijn voor buitenlands
gebruik bestemd, hebben een opla
ge van elk 12.000 en tellen respec
tievelijk 152 en 132 bladzijden. In
het erecomité hadden o.a. zitting
de beide voorzitters van de Zeeuw
se Kamers van Koophandel, de he
ren C. A. Kammeraad, de burge
meesters van Vlissingen en Ter-
neuzen, mr. B. Kolff en mr. H.
Rijpstra en de directeur van de
N.V. Haven van Vlissingen, de
heer F. P. C. Mijs.
Het nummer opent met een voorwoord
van de minister van verkeer en water
staat en bevat o.m. bijdragen over de
Nederlandse havens en de E.E.G., de
industrialisatie en de zeehavens (van de
staatssecretaris van economische za
ken), de technische problemen van ha-
venaanleg (van de havendirecteuren van
Amsterdam en Rotterdamde sociale
aspecten, de scheepsbouw, de kustvaart,
de Rijnkanalisatie, de luchtvaart, het
wegverkeer, Europoort, de Amsterdam
se haven, IJmond, Dordrecht en Delf
zijl.
Van de hand van E.T.I.-directeur, drs.
M. C. Verburg, is er een bijdrage over
de Westerscheidehavens, Terneuzen en
Vlissingen-Oost. Hij vestigde de aan
dacht op de mogelijkheden van over
loop vanuit de randstad en op de hoge
prioriteit die de regering aa.n deze ha
vens toekent. Daarbij wordt het gehele
gebied tot aan Antwerpen en Gent be
trokken, met inbegrip van de vergroting
van de scheepvaartkanalen. De herzie
ning van de regionale politiek die is
aangekondigd zou meer rekening dienen
te houden met de internationale moge
lijkheden. Op de verbindingen over de
Ooster- en Westerschelde gaat de schrij
ver ook in. Hij stelt de gehele ontwik
keling in het kader van het zich ver
grotende Europese achterland. Ook de
bijdragen van de staatssecretaris en de
Rotterdamse havendirecteur vermelden
de Westerscheidehavens. De edities, die
van vele illustratieve advertenties zijn
voorzien, zijn voortreffelijk verzorgd.
slot van pagina 1
insteekhaven deze uitermate gunstige
factor verbonden: de verkeersgeogra-
fische ligging aan uitstekend vaar
water met mogelijkheid tot directe
aansluiting op de hoofdverkeersweg
en de spoorlijn door Zeeland. Krui-
ningen heeft maar één advies: de
plannen van uitvoering dienen ter
hand te worden genomen.
In de kanaalzone van Zuid-Beveland
is al vaak de vraag gerezen, waarom
de overheid prioriteit verleent aan de
totstandkoming van insteekhavens in
de gemeente Goes met verwaarlozing
van het instellen van een onderzoek
naar de mogelijkheden van aanleg
van dergelijke havens aan het kanaal
door Zuid-Beveland.
Het argument, dat de aanleg van
insteekhavens met industrieterreinen
ln de buurt van Vlake te hoge kosten
zou vergen noemt Kruiningen niet
voldoende steekhoudend. Hier zijn de
tegenargumenten
ook het maken van insteekhavens
en industrieterreinen te Goes vergt
veel geld;
de ligging van de geplande in
steekhavens in de buurt van Vla
ke Is veel gunstiger dan die te
Goes:
de bijkomende werken (aanleg
wogen, spoorlijn) te Goes zullen
belangrijk hogere uitgaven vergen
dan in Vlake, waar verkeersweg
en spoorlijn in de naaste om
geving zijn te vinden;
te Goes moet beslag gelegd wor
den op kostbare landbouwgron
den, terwijl in Vlake minder goede
weidegronden van geringe kwali
teit en waarde kunnen worden
benut;
verbetering van het kanaal door
Zuid-Beveland zal zeker geen ho
gere uitgaven vergen dan verbete
ring en aanpassing van liet
weinig doelmatige en overigens
ook onvergelijkbare vaarwater
bij Goes.
weert zijn nog sluizen, die uitslui
tend met handkracht worden be
diend!)
vergroting van de capaciteit van
de sluizen;
het kanaal geschikt maken voor
duwvaart
betere sluisovergangen, ook voor
motorvoertuigen geschikt.
Argumenten
Verbeteringen
Zoals eerder in het memorandum ge
steld: de outillage van het kanaal
door Zuid-Bevéland schreeuwt om
verbetering. Voorlopig zal het nog de
belangrijkste vaarroute tussen Schel
de en Rijn iilyven. Nadrukkelyk stelt
Kruiningen: „Aangezien België in het
nieuwe verdrag van alle aanspraken
op grond van vroegere overeenkoms
ten afziet, is dit formeel een Neder
landse aangelegenheid geworden. Ne
derland heeft de verplichting het
kanaal in behoorlijke staat te hou
den".
Verbeteringen, die in het drukst be
varen kanaal van West-Europa wor
den aanbevolen, zijn:
de breedte van het kanaal;
meer en betere afmeerplaatsen
(steile kaden)
modernisering van de sluizen en
de bedieningswerken (in Hans-
Kruiningen vindt, dat deze verbete
ringen veel nuttiger zijn dan een
kanaal dooi' Zuid-Beveland ten wes
ten van Waarde op luttele kilo
meters afstand van het huidige ka
naal aanleggen, de verbinding
naar het mogelijk te creëren Rei-
merswaalïndustrlegebied. En het
heeft daarvoör de volgende argu-
Lucifer bij gas in motorbak
Bij een ontploffing op een van de
raotorbakken in de haven voor het
werkterrein van de Ooster schel de-
brug aan Katse Veer zijn dinsdag
morgen twee inwoners van Zierik-
zee vrij ernstig gewond. Zij liepen
brandwonden op in het gezicht en
aan de handen. De explosie ont
stond, toen de beide mannen, de
42-jarige schipper A. Flikweert en
de 17-jarige schippersknecht J.
Looze 's morgens om ongeveer
kwart over zeven in liet achterver-
blijf van de bak kwamen en de
schipper een gaskacheltje wilde
aansteken.
Er deed zich toen een sterke explosie,
met een felle steekvlam voor, zo
verklaarden de slachtoffers later,
Beiden kregen daarbij aanzienlijke
brandwonden op hei.' niet beschermde
gezicht en aan de handen. Er brak
geen brand uit. Wel had de ontplof
fing een enorme ravage tot gevolg.
De betimmering van de wanden werd
vernield, een houten schot Lussen de
slaap- en woonkamer weggerukt, 2
houten deuren werden versplinterd
en het dak van de kamer wel bol ge
drukt. Bovendien liep de bak in het
vlak een scheur op van zo'n 20 cen
timeter lengte en 2 centimeter breed
te. Daardoor kwam het achterver-
blijf half onder water te staan. Ook
de bovendeks geplaatste motor werd
ontwricht.
De jeugdige schippersknecht werd bij
de ontploffing het ernstigst gewond. Hij
moest door de schipper naar boven ge
dragen worden. De portier van het
werkterrein verleende eerste hulp: daar
na werden de beide gewonden in eerste
msiantie naar het Goese ziekenhuis
Oost wal vervoerd. Later op de morgen
werden zij echter opgehaald en naar
het Zweedse Rodo-Kruiszickenhuis in
Zienkz.ee gebracht. Zij vorkeren niet ir.
levensgevaar.
Duister
De mannen van dc rijkspolitie te water
uit Wctneldinge begonnen het onderzoek,
nadat zy waren gealarmeerd. In eerste
instantie tastten zij echter in het duister
over de toedracht van hot ongeluk; de
kraeht van de explosie en de ravage als
gevolg daarvan hadden alle sporen weg
gevaagd. Wel was duidelijk, dut men te
maken had met een gasontploffing.
Later verklaarde schipper A. Flikweert,
dat de explosie gebeurde, nadat hij een
lucifer had aangestoken om een gas
kacheltje in het ach terver blijf aan te
maken. Maar van het kacheltje is tot
nu toe nog geen spoor gevonden. De
juiste gang van zaken kon nog niet wor
den gereconstrueerd. In de loop van de
dag werd de bak leeggepompt.
1. realisering ervan Is allerminst ze
ker gebleken na de uitlatingen
van de staatssecretaris voor eco
nomische zaken;
2. in het gunstigste geval kan over
verwezenlijking van plannen in de
riohting van het Waarde-kanaal
pas na 1978 afsluiting van de
Oosterschelde worden gedacht;
3. het nieuwe kana-al ondervindt veel
tegenkanting in landbouwkringen;
4. kan het bestaande kanaal door
Zuid-Beveland dezelfde functie
niet nog veel voordeliger en eco
nomischer na verbetering uiter
aard! vervullen?
Alles bjjeen is Kruiningen ervan over
tuigd, dat de nadelige gevolgen van
de nieuwe Sehelde-Rijn verbinding
voor verschillende belanghebbenden
parlevinkers, middenstanders, ex
pediteurs, kantoren voor in- en uit-
klarïng en venters kunnen worden
opgevangen, wanneer de nieuwe mo
gelijkheden worden benut. Het is niet
waarschijnlijk dat alle gedupeerden
zullen worden schadeloos gesteld.
Kruiningen vindt het. daarom billjjk
aan door gedupeerden ingediende ver
zoeken voor vestiging aan het kanaal
prioriteit te verlenen. En financiële
faciliteiten.
„Soelaas hiervoor zon kunnen
worden verkregen indien de plan
nen voor het maken van industrie
terreinen aan het kanaal en het
maken van insteekhavens kunnen
worden verwezenlijkt. De afstand
van het. dorp Yerseke naar de
plaats waar deze insteekhaven is
geprojecteerd is maar enkele kilo
meters!" Het memorandum van
Kruiningen wil alle la-trokken in
stanties wakker schudden!
(Advertentie)
ZACHT WEEK
Veranderlijke bewolking met hier en
daar wat regen, maar ook enige opkla
ringen. Zwakke tot matige, later vrij
krachtige wind lussen oost en zuid.
Iets lagere temperaturen.
ZON EN MAAN
27 februari
Zon op 07.33 onder 18.14
Maan op 18.08 onder 08.00