PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT ^PBR MALEISIË WENST SPOEDBESPREKING OVER BORNEO Bestand bestaat niet meer Veer Kruiningen-Perkpolder: dagelijks wachttijden Suggestie voorgelegd aan E.E.G.-ministerraad Prof. Hallstein wil voltooiing van de douane-unie bespoedigen Doopbewijs don Carlos HOTELBRAND !N V.S.: VIJFTIEN VERMISTEN Tegenvoorstellen F.S. voor Kennedyronde Weinig animo voor een reclame - experiment Vliegoefeningen boven Nederland Dodenherdenking op vier mei „Jij bent mijn leven" naar Songfestival Zeehavennota TIJDENS VERVOERSPIEKEN AL MEER DAN EEN UUR Chauffeurs: „Je raakt er aan gewend 207e jaargang - no. 47 WAARIN OPGENOMEN DE MI D D E LBU RGSE, VLISSINGSE, GOESE, BRESKENSE COURANT EN VRIJE STEMMEN van de Velde. F. B den Boer en W de Paeter. HoofdredactieW. Leertouwer en O. A. de Kok Abonnementsprijs 75 cent per week. 9,75 per k*.: franco per post 10— p. lew. Lor.se r. Walst raat 58-60. tel. 2355 lb e.g. red. 3508 adv. 3647,'2C4?.; Middelburg: Markt 51. 3841 tb.*.g. red. 2078/31(3. adv. 2375'. Goes: Gr. Markt 2. tel 6140 <b g K red 7853, adv 5213/Ooslbur*: tel 23 2911; Zierikzee' red. tel. 2425. adrn. tel 2094 Adv. pr. 32 ct p. mm. Min. p ad v 4.80. Ingex. med. 3 i tarief. Kleine adv. (mu. 8 regels) 32 c". p. regel mm. XjBOi. „Brieven bur. van dit titud" 25 ct Dinsdag 25 februari 1964 Prinses Margriet naar Vlissingen Pagina 2 -v De sleepboot „Zwarte Zee" van L. Smit Co. naderde maandag Hoek van Holland met aan zijn tros het boor- i eiland van Caltex, dat op de llf Noordzee bij de Duitse kust zal worden ingezet in de „jacht" op olie. Het boor- i eiland is afkomstig uit Mexi- j co. (Luchtfoto A.N.P.) DUITS VOORSTEL TOT COÖRDINATIE VAN DE CONJUNCTUURPOLITIEK De voorzitter van de uitvoerende commissie van de Europese Eco nomische Gemeenschap, prof. W. Hallstein, heeft gisteren in Brus sel de ministerraad van de E.E.G. in overweging gegeven de douane unie vier jaar eerder te voltooien. Hij deed deze suggestie tijdens een de bat in de ministerraad over een Duits voorstel, dat de vorige maand is ge daan en dat de mogelijkheid beoogt van een extra-verlaging van de douaneta rieven op 1 januari 1965. indien de ko mende conferentie over internationale verlagingen van douanerechten de „Kennedy-ronde" voldoende resulta ten zal opleveren. op die datum reeds 80 procent van de rechten in het onderlinge handels verkeer tussen de „zes" zijn verdwe nen. Prof. Hallstein gaf de E.E.G.-ministers in overweging per 1 januari 1966 de res terende 20 procent eveneens af te schaf fen, zodat met het ingaan van de derde etappe van de uitvoering van het E.E.G.- verdrag de onderlinge douanerechten zouden zijn verdwenen. Op deze suggestie van prol Hallstein kwam van geen der ministers van de zes E.E.G -landen een onmiddellijke re actie Wel bleken er reeds reserves te bestaan tegen het voorstel voor een extra-verlaging van 10 procent per 1 januari 1965 zoals dit de vorige maand door de Duitse minister van economi sche zaken, Schmücker, was geformu leerd. Extra verlaging Volgens de bepalingen van het E.E. G.-verdrag dienen per 1 januari de onderlinge douanerechten in de E.E.G. wederom met 10 procent te worden verlaagd. Met een extra-ver laging van 10 procent, die de rege ring in Bonn voor ogen heeft, zou Volgens berichten in liet buitenland, die afkomstig zijn van het persbureau Uni ted Press International zou de Neder landse regering zich tot kardinaal Al- frink gewend hebben met het verzoek te. bemiddelen bij hel verkrijgen van het authentieke doopbewijs van Don Carlos. De rijksvoorlichtingsdienst heeft ver klaard. dat haar over ccn dergelijk ver zoek niets bekend is. Indien reeds, zo werd verklaard, de regering zich bezig houdt met een onderzoek naar de natio naliteit en de juiste namen van Don Carlos, dan is dit een zaak waar de R.V.D geheel buiten staat en waarover zij ook geen mededelingen kan doen. De honderdduizend op nr. 16883 Gistermorgen is bij de trekking van de 562e staatsloterij de honderdduizend ge vallen op lotnummer 168S3 Deze prijs is er uit gekomen in de vijfde lijst van de vierde klas De zes series van de winnende loten zijn verkocht in Amsterdam. Nijmegen en 's-Hertogenbosch. Te Kankakee, in Illinois (V-S.), is een hotel van drie verdiepingen afgebrand. Er worden ten minste 15 personen ver mist. Vermoedelijk sliepen alle vermis ten op de bovenetage. Deze is inge stort. Geloofd wordt dat zich 35 ft 37 mensen in bet hotel. Alamo-hotel gehe ten, bevonden toen de brand kort na middernacht uitbrak. In Genève is gisteren uit betrouw bare bron vernomen dat de Ver enigde Staten woensdag in de bij eenkomst van de subcommissie der Algemene Overeenkomt voor Ta rieven en Handel (GATT) tegen voorstellen zullen indienen voor het plan tot tariefverlaging van de Europese Economische Gemeen schap (EEG). In de vorige bijeenkomst van de sub commissie hebben de E.E G.-landen hun opval t ing bekendgemaakt over de uit zonderingen op de tariefverlaging var vijftig procent over de gehele linie, waarover de onderhandelingen in beginnen (Kennedyronde) Vernomen is, dat de Verenigde Staten het aantal uitzonderingen veel te groot vinden Volgens Amerikaanse opvattin gen zullen ze de onderhandelingen ein deloos rekken, omdat over elk artikel afzonderlijk gepraat moet worden Naar verluidt willen de Verenigde Sta ten erop aandringen dat de lijst van de EEG die ongeveer duizend artikelen zou bevatten tot de helft wordt inge krompen Verder wordt verwacht dat dc Amerikaanse voorstellen duidelijker zul len maken welke artikelen uitgezonderd moeten worden Geen Daaspassen Oosldwtsers verwerpen voorwaarden van Brandt De Oostduitsers hebben gisteren de voorstellen van burgemeester Brandt om met Pasen aan de Westberljjners passen te verstrekken, waardoor zij Oos'-lïerlijn zouden kunnen bezoeken, verworpen. Het officiële communistische dagblad „Neues Deutschland" noemde de door Brandt gestelde voorwaarde dat Wes'berlijnse autoriteiten de passen zouden uitreiken, onrealistisch en begrijpelijk OPA LARSSON - 100 JAAR OUD - GAAT OP REIS NAAR EGYPTE „Opa" Larsson, oen 100-jarige Zweed, is gisteravond voor een Hi-daagse reis naar Egypte vertrokken. Hij werd in Stockholm uitgeleide gedaan door de Egyptische ambassadeur en vertegen woordigers van het Zweedse ministerie van buitenlandse zaken Het is de eerste buitenlandse reis van Larsson Voordien had hij nog noon zijn geboorteprovincie Soermland. en de provincie waar hij later als net- niaker werkte. Uppland vei laten Hij maakt de reis op uitnodiging van een reisbureau Het krasse oudje is volgens zijn schoondochter van plan nacht clubs te bezoeken in Cairo en een reis te maken op een kamelenrug en een bootreis op de Nijl Commentaar van zijn schoondochter ..natuurlijk zijn we een beetje bezorgd over hem ofschoon hij oud genoeg is om voor zich zelf te zorgen" Doktoren verklaarden onlangs dat Larsson de reis gemak kelijk kon maken ornda! hij .levend en gezond" was Reacties „TOESTAND IS VERSLECHTERD" i Amerikaanse minister van justitie Ro- i bert Kennedy, bestaat thans in feite al leen nog maar op papier. Aanvallen Een woordvoerder van Maleisië zei dat de nro-Indoneslsche strijdkrach ten vrijdagnacht een grenspost had den aangevallen. Twee van de verde digers kwamen om het leven en zes werden gewond. Ook verklaarde hij dat een Engelse korporaal donder dag bij de Indonesische grens was neergeschoten door geüniformeerde Indonesische guerrillas. Bij dit inci dent werden vier andere Britten ge wond De Nederlandse staatssecretaris van buitenlandse zaken, L. de Block, stel de een dergelijke extra-verlaging niet alleen afhankelijk van het succes van de „Kennedyronde", maar ook van de voorwaarde, dat ook een extra verlaging wordt doorgevoerd voor die landbouwprodukten waarvoor nog tarieven in de gemeenschap mo gen worden geheven Hij legde daar- hij de nadruk op het belang, dat Ne derland hecht aan een evenwicht tus sen de behandeling in industrie- en in landbouwprodukten. Frankrijk daarentegen bleek een extra verlaging zeker niet afhankelijk te wil len stellen van de resultaten van de „Kennedyronde". maar ook afgezien daarvan nogal bezwaren te koesteren. Van Italiaanse zijde werd echter wel een verband gelegd tussen het Duitse voor stel en de „Kennedyronde". terwijl Bel gië en Luxemburg geen definitief stand punt innamen. Bij de bespreking van dit onderwerp leg de de Duitse minister Schmücker een opzienbarende verklaring af over de noodzaak van economische stabiliteit in de gemeenschap. Hij bepleitte een har monisatie en coördinatie van de con- junctniirpolitiek lussen de „zes", om dat economische stabiliteit in één van de lid-staten in de gemeenschap niet tot dat land kan worden beperkt. De Duitse minister sprak hierbij over de de bondsrepubliek optredende infla toire gevaren als gevolg van de voort durende grote overschotten op handels- betalingsbalans. Hij nodigde de Euro- commissie uit op korte termijn Het Maleisische ministerie van buitenlandse zaken heeft gisteren een spoedbijeenkomst van het kabinet een beroep gedaan op Indonesië en de Filippijnen onmiddellijk te beginnen met be sprekingen over een bestand op Borneo „naar aanleiding van de snel slechter wordende toestand die door Indonesië is gescha pen". In de bekendmaking waar schuwt premier Abdoel Rach- man van Maleisië dat er elk ogenblik een oorlog kan uitbre ken. Indonesische guerrillastrijders zijn in Maleisisch Borneo opnieuw slaags geraakt met Maleisisch- Britse troepen. Drie soldaten zijn de laatste vier dagen gedood en tien gewond Besprekingen Vandaag zal door de geallieerde lucht strijdkrachten in centraal Europa een luchtverdedigingsoefening worden ge houden. die zich ook boven Nederlands grondgebied zal uitstrekken. Tijdens deze oefening zullen ook vluch ten boven de geluidssnelheid worden uitgevoerd. Als gevolg daarvan zal men in enkele delen van" ons land knallen horen als de geluidsbarrière wordt door broken Deze zogenaamde supersone vluchten zullen boven 35.000 voet plaats vinden Daarmee wordt de geluidshinder verminderd. De commissie nationale herdenking 'oorstellen voor een geharmoniseerde heeft bepaald dat dit jaar de nationale conjunctuurpolitïek bij de ministerraad j dodenherdenking plaatsheeft op mr~~ te dienen. dag 4 mei. De .Maleisische beschuldigingen vielen en met de aankomst van de presi dent van de Filippijnen, Diosdado Mn- igal, in Djakarta waar hij bespre kingen zou voeren met president Soe- karno over de kwestie Borneo. Het was de eerste maal in drie weken dat in het gebied werd gevochten. .Meer dan tweehonderd Inzendin gen van componisten en tekst schrijvers waren nodig om ten slotte hét liedje voor Anneke Grönloh te leveren waarmee deze populaire zangeres op 21 maart zal meedingen in het Eurovisie songfestival in het Kopenhaagse Tivoll. In een wat minder feeëriek ver lichte Utrechts Tivoll heeft An neke Grönloh gisteravond te mid den van een ware lenteweelde aan bloemen drie liedjes gezongen, waarbij zij werd begeleid door het Metropole Orkest onder leiding van Dolf van der Linden. En ter wijl Anneke zong discussieerden 120 juryleden in ons land over hét liedje waarmee ons land op het Eurovisie songfestival zal uitko men. Drie festTvalliedjes te weten: „Jij bent mijn leven". „Weer zingt de wind" en „De Vliegende Hol lander" werden de juryleden voor gelegd. Het werd reeds spoedig duidelijk dat het liedje „JI1 bent mijn leven", geschreven en ge componeerd door René de Vos en Ted Powder. het meest in de smaak viel en daarmee zal An neke Grönloh op de eerste lente dag naar Kopenhagen gaan r,j Economisch-Statistische Berichten vorige week was oen opvallend artikel opgenomen over het Amster dam-Rijnkanaal, geschreven door J. Hasper Deze i Rotterdamse i auteur wee* er op, dat het Amsterdam-Rijnka naal binnenkort eer. aantal verbeterin gen zal ondergaan, waardoor oen in perkte duwvaart mogelijk zal worden. Daarna zai dat ligt. althans in dc doeling het kanaal geschikt worden gemaakt voor onbeperkte duwvaart. Welke overwegingen hebben bij cic be sluitvorming van de regering :n deze een rol gespeeld? Dat Amsterdam ten aanzien van de Rijnverbinding niet mag worden achtergesteld bij Antwerpen en Gent. De heer Hasper zegt cr dit van: „Het gaat volgens deze visie niet meer of om een a i-Rotterdai Maar Ne- Het Birmaanse staatshoofd, generaal Ne Win. heeft een uitnodiging van premier Tsjoe En-Lal aanvaard om op een nader te bepalen tijdstip een bezoek aan communis tisch China te brengen. PACIFICATIE-COMMISSIE: Meerderheid niet erg beducht voor t.v.-Noordzee (Van onze radio- en t.v.-redactie) De pacificatiecommissie, welke minister Bot van o„ k. en w. moet adviseren over de toekomstige de finitieve bezetting van het tweede t.v.-net, heeft zaterdag 't voorstel behandeld dat was ingediend door de vertegenwoordiger van de com merciële concessiegegadigde, de O.T.E.M.. en dat inhield dat per 1 oktober a.s. reclameboodschappen op het tweede net experimenteel zouden moeten worden toegestaan teneinde er ervaring mee op te doen en teneinde t.v.-Noordzee de wind uit de zeilen te nemen. Na afloop van de vergadering wilde de O.T.E.M.-vertegenwoordiger geen mede delingen doen over de reactie op zijn voorstel. Deze vertegenwoordiger, de Haagse advocaat nir. I). J. Veegens, zei dat besloten was geen mededelingen te doen over de onderhandelingen opdat door teveel openbaarheid de paeiflcatie (het vredestiebten) niet ondermijnd zal worden. Overigens zou weinig enthousiast op het O.T.E.M-voorstel zijn gereageerd De meerderheid van de commissie is niet erg beducht voor de t.v.-Noordzee. Het eiland en de uitzendingen moeten er eerst nog komen. Velen twijfelen daar aan sterk Er is voorts geen enkel be wijs dat het bedrijfsleven staat te drin gen om reclameboodschappen te kunnen uitzenden via t.v.-Noordzee. Voorts werd als argument aange voerd dat een commissie, ingesteld van staatswege, zich in haar'beleid niet hoeft te laten beïnvloeden door daden van een instelling, die door de mazen van de wet probeert te krui- kind bij hetgeen de oud Jes Ln het buitenland 'Ierland behoort nu toch wel te weten hoe de prioriteiten liggen bij de beste ding van de nationale illiddelen: „Am sterdam heeft nooit geclaimd dat een half miljard gulden aan nationale be sparingen voor zijn waterverbindingen moet worden gespendeerd zonder dat nut en kosten tegen elkaar zouden mo gen worden afgewogen", aldus de heer Hasper. die in uil verband aan de Delta werken herinnert: ook daarbij is nage gaan hoe de uitgaven voor de afsluiting zich verhouden tot de kosten van de dijksverhogingen. En de auteur beslui', zijn beloog met te herinneren aan de toezegging van de regering, dat er een zeehavennota zal komen „reeds enige malen toegezegd", aldus de schrijven. D laatste zinnen van zijn stuk luiden: „Hoe staat liet met die nota? Mocht ze gereed liggen, dan ware zij zo spoe dig mogelijk te publiceren". T Vooropstellend, dat wij het in prlndpfl V met dit betoog geheel eens zijn, voelen we ons gedrongen er op te wij zen, dat de heer Hasper zich kennelijk niet heeft gebaseerd op de laatste ka merbehandeling van de begroting van verkeer en waterstaat. Indien hij dat hebben gedaan, dan zou hij een ets genuanceerder betoog van minister Van Aartse.n hebben kunnen citeren, maar vooral had hij dan scherper formu leringen kunnen gebruiken rond de zee havennota. Want daar gaat het om; er moet zo spoedig mo gelijk een nota ko men. die Staten-Ge- j i i I neraal belangheb- pjlpl hpfllirht t>enden fo^cht geven ucuut'U in de prioriteiten bij de besteding van de ftutltlljK nationale middelen voor de zeehavens. Die nota echter is niet zoals de heer Hasper suggereert „vele malen" toe gezegd maar er is vele malen om ge vraagd. De voorganger van de huidige minister voelde er niet veel voor en vandaar dat er van regeringszijde geen definitieve toezegging op dit stuk van zaken kwam. Minister Van Aartsen evenwel heeft bij de jongste begrotings behandeling opgemerkt, dat hij iets po sitiever tegenover het verlangen naar een dergelijke nota staat En letterlijk heeft "nij op 19 december Jl. het volgende gezegd: „Ik verklaar mij Sn beginsel bereid een dergelijke nota te doen opstellen en de rijkswaterstaat op ie dragen daartoe het nodige te verrichten, Ik voorzie echter wel. dal de daaraan verbonden arbeid, wil het stuk enig practise!) nut hebben, zeer tijdrovend zal zijn en Ik zou mij. In verband met de omstandigheid, dat de directie van de waterstaat zeer zwaar belast is. niet aan een korte termijn dur ven binden". De commissie zou, volgens onze inlich tingen, voorts weinig voelen voor het experiment, omdat een experiment als dit niet in de praktijk kan worden stop gezet. Wel zou besloten zijn de beraad slagingen ln de commissie zo snel mo gelijk te beëindigen, eerder dan de ter mijn van twee jaar. welke is gesteld. De gedachten gaan steeds meer uit m een vorm van exploitatie van de re clameboodschappen in samenwerking met het dagbladwezen, dat in zijn alge- - meenheid economisch zwak staat. Voor Men zie:: indien de heer Hasper ei: zou meer „toevallige" gegadigden voor een hebben nagelezen zou hij to: een p ;.-:- concessie, zoals de O.T.E.M.. waarin ook tiger formulering zijn gekomen. Zijn banken en bedrijven zitten, en de T.V.N.- vragen, in E-S B. van 19 februari T.E.R.-combïnatie zou in deze opzet geen plaats zijn. „Als ik een cent kreeg voor ieder uur wachttijd, dan zou ik hier niet meer hoeven te staan...." Deze mis schien wat voorbarig uitgesproken woorden van een man van de Provinciale Stoombootdiensten Perkpolder tekenen de benarde si tuatie bij het Westerscheldeveer Kruiningen-Perkpolder, waar vrij wel dagelijks wachttijden voorko men. Nu, in het hartje van de win ter valt het nog mee, al houdt het vrachtvervoer, dat een intensief gebruik maakt van dit veer, er re kening mee geruime tijd te moeten wachten. Soms slechts een kwar tier, maar vaak ook meer dan een uur tijdens de „pieken", wanneer het vervoersaanbod het grootst is. Het veer KruiningenPerkpolder is een zorgenkind van het provinciaal bestuur van Zeeland. Juist nu de situatie op het veer WissingenBreskens met de in gebruikneming van de derde prinsesse- boot „Margriet" in de loop van volgen de maand in zicht, bijkans gunstig is te noemen, dreigt KruiningenPerkpol der meer dan ooit het knelpunt te wor den. Weliswaar nog niet onmiddellijk dit jaar. want de eerste stoot kan nog worden opgevangen door de vergrote „Koningin Juliana", die in mei'juni u in de vaart komt. maar dan toch in de komende jaren. „Gezien de toeneming van het i voersaanbod in de laatste vier, vijf jaar. komen we onherroepelijk in 1966 vast te zitten", verklaarde ons de di recteur van de Provinciale Stoom bootdiensten in Zeeland, mr J L. Nieuwenhuïs te Vlissingen. „Vergeet niet," zo vervolgde hij „dat we de topcapaciteit hebben bereikt als straks de vergrote „Koningin Julia na" weer gaat varen tussen Kruinin gen en Perkpolder. En dan duurt het nog tot 1967 of 1968 voor we nieuwe havens hebben en een nieuwe 100- meter boot." In vier iaar tijd is het autovervoer op het veer KruiningenPerkpolder loege- Ben vete honderden meters lange file wachtende auto's bij het veer te Perkpolder: bijkans een dagelijks beeld. f Foto P.ZC.) nomen van ruim 250.000 auto's tot bijna 400 000 Dat is een toeneming van ge middeld 37 500 voertuigen per jaar, een aantal, dat men ook voor de komende jaren kan ramen. Met deze cijfers als uitgangspunt heeft het provinciaal be stuur van Zeeland zich tiidig tot de mi nister van verkeer en waterstaat gewend ten einde te bevorderen, da" de capaci teit van dit veer wordt vergroot Wat is daarop het antwoord van de minister geweest? Onlangs nog heeft minister Van Aartsen verklaard, dat een machti ging voor de bouw van een 100-meter Zie slot pag. 2 kot. 6) heer Hasper en hij verbindt er e zin aan, die begin: met de woorden „Mocht ze gereed liggenBij het iezen van zulk een zin denkt men: de man, die dat heeft geschreven, wéét dat de nota al klaar is. Ook te dien aanzien echter ware een genuanceerde formu lering gewenst geweest. Wat is name::;;-: het geval? De Rijksdienst voor he: Na tionale Plan heeft nu al vele jaren geleden een commissie Economisch On derzoek Zeehavens ingesteld en deze commissie heeft haar rapport voor zover ons bekend, eok al weer geruime tijd geleden afgesloten. We vermoe den nu, dat de heer Hasper aan dit rapport heeft gedacht („Mocht ze ge reed liggen"i. .Maar het is duidelijk dat minister Van Aartsen een andere nota wil hebben, namelijk een stuk op gesteld door de onfeilbare rijkswater staat. met eventueel als basis de nota van het Nationale Plan. Vandaar ook de „lange-baanformule" van de minis ter: de directie van de rijkswaterstaat is zo zwaar belast, dat een korte ter mijn eigenlijk is uitgesloten. dat nu vooral moet worden aangedron gen op publikatie van de (reeds gereed zijnde) nota van de bewuste commissie van het Nationale Plan. Daar zal rijks waterstaat zich weer wel tegen verzet ten. want een dergelijke nota werkt immers een opinievorming in de hand, die deze dienst in het algemeen niet aan staat. Als regel wenst hij alleen maar rekening te houden met zijn eigen op vatting. Maar laat minister Van Aart sen zich daar nu eens niet aan storen! Overigens: de rijksdienst voor hel Na tionale Plan ressorteert met onder zim departement, zodat publikatie van de bewuste nota ook wel zonder medewer king van verkeer en waterstaat tol stand kan komen. Met name de Eerste- Kamerleden zij zijn nu het eerst aan de beurt zouden op die publikatie moeten aandringen. En op „tempo" bij het tot stand komen van de waterstaats nota. De lange baan moet vermeden worden TI 7i] betreuren het dus enigszins, dat de heer Hasper (naar we vermoe den de oud-gemeentesecretaris van Rot terdam) in zijn artikel, dat ln brede krinsr de aandacht heeft getrokken deze zakeD onvoldoende heeft uitgewerkt. Zijn beschouwing zou in dat geval aan waarde hebben gewonnen. Maar voor het overige zijn wij het er mee eer.s: Nederland behoort (eindelijk) te weten hoe het met de prioriteiten ten aanzien van de zeehavens is gesteld.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1964 | | pagina 1