OP DE 47ste R.A.I.: Primeurs op 47eR.A.I. voor bedrijfswagens Specialisatie •k Meer comfort k Meer paardekrachten k Eenvoudiger onderhoud Buitenlandse interesse voor de Nederlandse markt groeit SKODA Chauffeurs veranderen van baas om een stuurcabine f 5395.- Civiele DAF- terreinwagen Combinatie- wagens goedkoper; bestel- en vrachtauto's duurder DONDERDAG 6 FEBRUARI 1964 PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT A ls één ding duidelijk zal worden tijdens de 47ste R.A.I.-tentoon- stelling van bedrijfsautomobielen, dan is het de steeds verder gaande specialisatie in het vervoer. Een voorbeeld: wie in deze tijd van het jaar door ons vlakke land rijdt, waar loof aan de bomen nog niet de einder voor het oog verbergt, zal in toenemende mate bij boerenerven en dorpen van die ronde, spits toelopende glanzend me talen silo's zien. Hij zal denken: makkelijk geen sjouwen meer met zakken. Maar het is niet in eerste instantie de boer of de graan handelaar die om zo'n silo vraagt, het is de graanleverancier die hem plaatst of de boer wil of niet. Want die graanhandelaar kan zich geen tijdrovend Iaden van zakken meer permitteren. Hij gebruikt een tankwagen voor granen met een schroef- of hiaasinstaliatie en men zou kunnen zeggen, dat deze moderne vorm van bulkgoederenvervoer rechtstreeks invloed uitoefent op de stoffering van het landschap. naar kunststoffen voor de bouw van de carrosserie. Tot het comfort van de chauffeur behoort niet alleen een goede stoel en een behoorlijke verwarming ook stuurbekrachtiging behoort er toe. En deze wordt steeds veelvul- diger toegepast, op het zware ma terieel praktisch altijd. Anders ligt het met de automatische transmissie. Terwijl deze op bussen vooral stadsbussen bijna een noodzake lijkheid is, wordt zij op de zwaarde re vrachtwagens nog maar zeer wei nig toegepast niet zozeer omdat het niet zou kunnen maar meer om dat men er voor het. wegvervoer, ook op lange afstanden, geen behoef te aan voelt. De coöperatieve zuivelfabriek „Et.- Cunera" te Rijkevoort in de Peel had de primeur van de zogenaam de rijdende melkontvangst. Op de ze tekening is de tankwagen voor dit transport weergegeven. Het voordeel is dat per rit veel meer melk kan toorden vervoerd en dat in de zuivelfabriek zelf een aan tal handelingen wegen wm bussen, spoelen, transporteren overbodig v.-ordt. De hier afgebeel de wagen is zelfs ingericht voor het tegelijkertijd vervoeren in een tweede tank van retour- produktcn, zoals ondermelk voor het vee. Elke volle melkbus wordt in 10 tot IS seconden leeggezogen en tegelijkertijd neemt het auto matisch werkende laboratorium monsters. „Lekk \er repareren Een moderne D AF-vrachtwagen cabine, waarin alle comfort dat de veiligheid vereist, is bijeenge bracht. Gebleken is, dat dit com fort de chauffeurs zozeer aan spreekt, dat zij er soms voor van baas veranderen Aantal expo>anten ruim 200 Schoon aan de haak Een ander voorbeeld: Van Gend en Loos heeft tegenwoordig speciale wa gens voor „hangend vervoer" van confectiekleding. De fabrikanten le veren de japonnen en mantels af aan speciale haken, die in de wagen passen en straks op de rekken van het kledingmagazijn. Filiaalbedrijven vullen kleine wa gentjes uit het centrale magazijn. Deze wagentjes worden in de vrachtauto gereden en gaan in het filiaal rechtstreeks naar de afdelin gen. Vaak is de vrachtauto hiertoe voorzien van een hydraulisch bedien de laadklep, die de wagentjes op neemt. Grote omvang heeft ook het moderne melkvervoer aangenomen. In plaats van in bussen verstuurt de boer zijn melk in gekoelde tanks. De fabriek komt met de tankwagen en het pro bleem is slechts, dat de melk van de boer gehonoreerd wordt op vet gehalte en dus niet zomaar bij de melk van zijn collega in de tank kan worden gestort. Daarvoor vond men een oplossing. Terwijl de melk uit de bussen in de tank wordt gepompt, wordt in een heel klein, in de auto ingebouwd laboratorium automa tisch een proef genomen en het re sultaat daarvan wordt, met de hoe veelheid, op een strook vastgelegd. Steeds meer wordt in het wegver voer de specialisatie doorgevoerd. Na de tankwagen voor vloeistoffen kwam de tankwagen voor korrel- en poedervormige produkten, zoals sui ker of granen. Het pallet-vervoer neemt nog steeds toe, aannemersbe drijven gaan voortdurend verder in hun specialisatie. En daarby is het bepaald niet alleen de eigenvervoer der die specialiseert ook de be roepsvervoerder kan tegenwoordig zijn klanten gespecialiseerd vervoer aanbieden. Weg - Spoor - Weg Eén van de nieuwste vormen van speciaal vervoer is ten slotte de in Frankrijk voor het eerst toegepaste zogenaamde kangeroe-oplegger. Dit zijn opleggers die over de weg door een normale trekker worden getrok ken. doch tevens zodanig zijn ge bouwd, dat zij ook op een platte spoorwagen kunnen worden ver voerd. Hierbij wordt dus het spoor vervoer gecombineerd met de voor delen van het wegvervoer, namelijk het transport van huis tot huis. Zal deze ontwikkeling in de richting van specialisatie op de R.A.I. al duidelijk te zien zijn, dit is even eens het geval met een andere ont wikkeling in de bedrijfswagenbouw, namelijk de grote mate van comfort die de chauffeurs geboden wordt. Het is bepaald niet een „in de wat ten leggen" van de bestuurder. Algemeen is men tot de overtuiging gekomen, dat het comfort van de chauffeur een wezenlijke bydrage levert tot de veiligheid op de weg omdat bijvoorbeeld een goed ge bouwde, goed afgeveerde en goed in stelbare ehauffeursstoel bijna een zetel tegenwoordig er toe bij draagt hem fit te houden. Goede luchtverversing in de cabine, een behoorlijke verlichting, een doelma tige plaatsing van de bedieningsor ganen, dat alles voorkomt onnodige vermoeidheid. En wanneer dan de af werking plezierig aandoet, geeft dat ook nog een stuk arbeidsvreugde. De cijfers wijzen uit. hoeveel aan dacht in de laatste jaren aan de ca bine is besteed. DAF bijvoorbeeld leverde in 1957 40 procent stan daard-cabines en 60 procent luxe ca bines, voornamelijk voor de grote afstanden. In 1963 werd nog meer 6 procent standaard-cabines gele verd. hoofdzakelijk aan gemeente bedrijven en op deze R.A.I.-tentoon- stelling is geen DAF-standaardcabi- ne meer te krijgen; er is zelfs naast de luxe cabines een cabine „super comfort" bij gekomen een cabine zo mooi, dat men er een folder vol juichtonen over zou kunnen schrij ven. En datzelfde verschijnsel ziet men bij vrijwel alle fabrikanten. Typebeperking Op de R.A.I. is alle gelegenheid deze en dergelijke direct zichtbare ont wikkelingen waar te nemen. Er is echter ook op ander gebied „bewe ging" in de bedrijfswagensector. In de lichte bestelwagen ziet men een aanpassing aan de moeilijke omstan digheden in de steden. Bij de zwaar dere wagen geldt die aanpassing vooral de weg en het economisch ge bruik. In de eerste plaats streeft de Indus trie naar een grotere male van nor malisatie en typebeperking, zoals men die in de lichte sector al kent. Men streeft naar minder types on grotere series, waardoor het pro- dukt goedkoper kan zijn hetgeen overigens niet wegneemt dat bij de aanhangers en opleggers het maat werk nog altijd de overhand hoeft De grote tankwagens bijvoorbeeld zijn ook vrijwel steeds gebouwd vol gens specificatie van de besteller. Maar verschillende fabrikanten brengen al een kleine „confcctic"- tankwagen uit voor huisbrandolie. Rook tahoe Dank zij de steeds betere voorlich ting door de vakorganisaties begint bij de kopers van bedrijfswagens be grip door te breken voor het feit dat het niet economisch rijden is met marginale motorvermogens. Wat der halve op deze R.A.I. niet te zien is maar wel te vernemen en in fol ders te lezen is een tendens naar hogere vermogens, die niet alleen noodzakelijk zijn om zwaardere as- drukken op te vangen maar ook om op de duur goedkoper te rijden. De aanschaffing van een wagen met een behoorlijke motorreserve is na tuurlijk aanvankelijk duurder, maar de ervaring heeft geleerd <lat het er beslist uitkomt. En daar speelt dan nog iets anders mee: een goed afgestelde dieselmotor veroorzaakt weinig luchtvervuiling. Zodra deze motor echter „boven zyn macht" moet werken, gaat hy vuile zwarte rook uitstoten ën daarmee moet men in verschillende steden in het huiten- land al niet meer aankomen! Wat ook bepaald een vooruitgang betekent is het feit, dat de overbe lasting van vrachtwagens begint af te nemen. Eveneens dank zij goede voorlichting gaat men begrijpen dat geregeld overbelasten, ook al zal er niet direct iets breken, funest is voor elke wagen. Luchtvering En dan is er ten slotte een boeiende ontwikkeling aan de gang wat be treft liet onderhoud van bedrijfswa gens. De schaarste aan goed onder houdspersoneel noopt zonder meer tot vereenvoudiging. Dat komt niet alleen tot uiting in minder smeer- punten maar ook in een betere toe gankelijkheid van vitale delen. En daaruit resulteert weer een langere levensduur, want de ervaring heeft nu eenmaal geleerd dat een wagen, die „lekker" repareert, ook beter wordt onderhouden. Ten gevolge van een voortdurende verbetering van de smeermiddelen zijn de termijnen voor verversen lan ger geworden Tegelijkertijd heeft de smeermiddelenindustrie vele nieuwe speciale smeermiddelen uitgebracht en terwijl dus enerzijds het onder houd is vereenvoudigd, is het ander zijds meer gespecialiseerd geworden. Met andere woorden: er zijn minder mensen nodig voor het onderhoud, maar er is een grotere vraag naar werkelijke vakmensen ontstaan. Er zijn uiteraard meer ontwikkelin gen aan de gang op het gebied van de bedrijfswagen. Er wordt gezocht naar een nog efficiënter remsysteem; zelfs de schijfrem zal binnenkort worden toegepast. Wat er aan die sels wordt gedokterd, onttrekt zich aan elke waarneming. Maar het re sultaat is een steeds opvoeren van het vermogen bij gelijkblijvende in houd. Op het gebied van vering luchtvering buiten beschouwing ge laten is er nog steeds beweging en daarbij wordt onder meer heel scherp naar de banden gekeken. Dit alles ziet men op de R.A.I. nog niet. Dat Is ook niet zo be langrijk, zolang er zoveel wél te zien is en toch ook zulke duidelijke lynen zichtbaar zijn. Die lijnen ga ven we hierboven weer. De uitwer king moet men zelf gaan zien VOLVO verrast met kanteliab ne (Van een onzer verslaggevers) Als goed bewaard geheim Is VOLVO op do openingsdag van de RAI voor het voetlicht gekomen met een wereldpri meur, namelijk een tientons chassis met frontstuur en kan- telcabine. Juist bij frontstuur- constructies, die vele voordelen hebben is het belangrijkste na deel de moeilijke toegangelyk- heid van de motor. De kantel- cabine lost dit probleem op. By VOLVO is gebruik gemaakt van een torsiestaaf, die het kantelen van de complete chauffeurscabine vergemakke lijkt en in bedryfstoestand ge spannen is. De nieuwe wagen heeft de naam „Viking" meegekregen en kan met twee verschillende motoren geleverd worden, na melijk een 132 pk. diesel of een 174 pk. turbodiesel. De wagen kan geleverd worden in vier verschillende wielbases, name lijk van 3.40 tot 4.90 meter. De remcircuits van voor- en ach terwielen zijn tor verhoging van de veiligheid gescheiden uitgevoerd. Wel bij de bussen, maar nauwelijks in de vrachtwagensector zal men op deze R.A.I.-tentoonstelling luchtve ring tegenkomen. Een jaar of vijf geleden was men er eigenlijk van overtuigd, dat de luchtzak dé vering van de toekomst was. Het probleem is door de fabrikanten bijzonder goed onderzocht. Luchtvering heeft op de slechte weg bepaald wel voordelen. Op goede wegen en daarlangs be weegt zich toch het meeste vracht vervoer zijn de voordelen in de minderheid tegen de nadelen. Tot die nadelen behoren onder andere een veel intensiever onderhoud en on derhoud is een van de zwakke pun ten van vandaag-de-dag. Intussen wordt wel hulp-luchtvering meer toe gepast dan voorheen. De luchtvering wilde een oplossing geven voor het probleem dat juist by de vrachtwagen de verhouding van afgeveerd gewicht ten opzichte van onaf geveerd gewicht zo sterk wisselend is. Thans neigt men er naar. andere oplossingen te zoeken om het onafgeveerd gewicht van de wagen te verminderen met behoud van het laadvermogen en uiteraard zoekt men daarbij deels naar het ge bruik van overigens zeer kost bare edele metalen, deels ook een veilige keuze RAI Stand nr. 31 5 modellen Combi - Bestel - 1 Pick up - vanaf geheel compleet H. ENGLEBERT N.V. - VOORSCHOTEN - TEL. (01717-2010) DEALERS: Garage I. J. ADRIAANSEN, Oude Stad 16, Oosfburg, tel. 2679 Autobedrijf IJ. T. WANDEL, Zuidstraat 10, Nieuwerkerk, tel 482 Garage C M. G CAPPENDIJK, Axelsestraat 174. Terneuzen. tel 2030 EXPOSIT.E WORDT SIEEDS GROIER (Van een verslaggever.) Sinds het in gebruik nemen van de westhal in het nieuwe R.A.I.- gebouw zijn we er aan gewend geraakt, dat iedere nieuwe ten toonstelling die in dit gebouwen complex wordt gehouden de grootste in zijn soort is, „ooit in ons land gehouden". Dut is dus onvermijdelijk ook het geval met de 47ste R.A.I.-bedrijfsau- totentoonstelling. Het aantal exposanten op deze 47ste bedryfsauto-R.A.I. bedraagt ruim tweehonderd, die te zamen een volle dige collectie van de thans aan de markt zijnde conibinatieauto's en statoncars (26 verschillende mer ken), autobussen- en chassis (25), bestelauto's (25), vracht- en trek auto's (37), alsmede een uitgebreide verzameling speciale voertuigen (39), aanhangwagens (16) en opleg gers (20) zullen tonen. Bovendien vindt men op de tentoonstelling dan nog een 120-tal stands met auto- onderdelen en toebehoren, en garage- uitrusting, waarvan vijftien Neder landse toeleveringsbedrijven geza menlijk het „Nederlands paviljoen" vormen. Vergeleken met de vorige bedrijfs auto-tentoonstelling, in 1962, is ook het aantal uitgebrachte merken weer gestegen, namelijk van 100 tot 106. De Nederlandse industrie van be stel- en vrachtauto's, autobuscarros serieën, speciale voertuigen, aan hangwagen en opleggers komt daar bij met veertig inzendingen op de eerste plaats. Het buitenland wordt vertegenwoordigd door West-Duits- land met 21 merken, Engeland met 17, Frankrijk en de Ver. Staten elk met 5, Italië met 4, België, Oost- Duitsland en Tsjechoslowakije en Zweden elk met 3 en Oostenrijk en Zwitserland ieder met 1 merk. In to taal dus 66 buitenlandse fabrikaten, hetgeen het wordt bijna vervelend om het steeds te herhalen alweer meer is dan 1 heden. voorgaande gelegen- Jaar Belangstelling Zoals de plaatsvervangend algemeen voorzitter van de R .A.I., de heer VV. Smit, verklaard, is deze groeiende in ternationale belangstelling voor deel neming aan de Amsterdamse expo sitie onder meer een gevolg van net verder opengaan van de markt ten gevolge van de E.E.G-tariefafbraak. Dit heeft tot gevolg dat de onder linge concurrentiemogelijkheden worden verruimd, waardoor de laat ste jaren een grotere belangstelling is ontstaan voor de Nederlandse markt van de zijde van de Franse en Italiaanse vrachtauto-industrie en van de Belgische autobusbouwers. Deze doen ook door deelneming aan de komende R.A.I. versterk te pogingen hier vaste voet te kry- gen. Daarnaast heeft het niet-aansluiten van Engeland en de overige partners van de vrijhandelszone geleid tot de vestiging van steunpunten van de auto-mdustrie van de „derde lan den" binnen de Euromarkt, in een aantal gevallen ook binnen de Be nelux. „Zwaar-gewichten" De positie van de Nederlandse indus trie is vooral sterk in de zwaardere tonnage-klassen. Van de ruim tien duizend vracht- en trekauto's, die vorig jaar in ons land in bedrijf kwa men, was 23 procent van Nederlands orgine, terwijl van de 20.000 ver kochte bestelauto's slechts 3.5 pro cent een Nederlandse „wieg" had. In de fabricage- en assemblagesta tistiek tekent zich duidelijk een ver dere verschuiving af naar de zwaar ste klassen, te weten twaalf ton en meer voor de beladen wagen, een ontwikkeling die verband houdt met enerzijds de invoering van de tien tons as in de tweede helft van het afgelopen jaar en de sterke groei van het Nederlands internationaal wegvervoer. Russen Tot de meest spectaculaire inzendin gen op de komende bedrijfsautoten toonstelling behoren zonder twijfel de autobussen, die in totaal ruim 15 grocent van het voor auto's beschik- are tentoonstellingsoppervlak voor hun rekening nemen. Een plaats evenredig aan de betekenis van dit middel van vervoer voor de Neder landse bedrijfsautowereld. Het autobussenpark in ons land om vat momenteel ruim 9500 eenheden, hetgeen een toeneming betekent van duizend stuks vergeleken met het In. de bedrijfsautowereld wordt een andere taal gesproken, dan in die van de personenwa gens, een taal, die vooral begre pen wordt door de vakmensen. De eerste D.A.F.-personenwa- gen, een nieuwe Citroën of een Hillman Imp zijn dingen waar over „men" spreekt en waarover geschreven wordt als nieuws. In de bedrijfswagensector is dat iets anders maar het betekent niet, dat er geen nieuws is. De 47e RAI-bedrijfswagententoon- stelling herbergt een aantal wereld primeurs en een nog groter aantal Nederlandse nieuwtjes. Over enkele daarvan wordt alleen nog gefluisterd en houden de fabrikanten en impor teurs zich aan de langzamerhand ver dwijnende gewoonte, de sluier pas op het laatste moment op tc lichten. Van andere geheel nieuwe of voor Nederland nieuwe produkten is reeds een en ander bekend. Wij doen er hieronder een greep uit. Wereldprimeur DAF Eindhoven brengt twee „wereldprimeurs" en gezien de be langrijke exportpositie van dit merk is dit ook geen overdreven woord. In de eerste plaats is daar de DAF 6x6, een twaalf tons drie-asser voor terreinwerk, wat men in Eindhoven zelf noemt „de echte volbloed wagen voor grondverzet". In de militaire sector heeft de fabriek al voldoende ervaring met terreinwagens, maar in de civiele ontbrak een dergelijke wa gen nog in het programma. De twee de wereldprimeur is de DAF MB 200, een zogenaamd „underfloor" toerwa- genchassis met een horizontaal tus sen de assen geplaatste motor. Verheul komt met als primeur de Verheul VB-A-10, eveneens een autobuschassis met achterin geplaat ste motor en luchtvering. Groenewegen zal een geheel zelfdragende oplegger exposeren en Broshuis-Deckers laat een Kan geroe-oplegger zien, die werd ge bouwd voor een Amsterdamse in- - temationale vervoerder. Tsjecho-Slowakije. in de per sonenwagensector in Nederland vrij wel uitsluitend bekend door Skoda, vertoont voor het eerst de TATRA 4x4, een zware twee-assige wagen met aandrijving op alle wielen (Ta- tra maakt ook personenwagens doch op de Nederlandse markt zijn deze niet vertegenwoordigd). Chrysler laat een lichte truck voor terreinrijden zien. de „Farmo- bil", die in Griekenland wordt geas sembleerd. We besluiten de voorlopige lijst van wereldprimeurs met Leyland. die een autobuschassis toont met horizontaal achterin ge plaatste dieselmotor, dat geveerd wordt op luchtvering. Nieuw voor Nederland r.E„ï h" i eerst in Nederland wordt Se"' vertoond. BMC prograi combin: de Austin A Morris ke V FHK "in^e Austin een FHK 140 brengt: een chassis met horizontale underfloor-dieselmotor. General Motors heeft als Neder landse primeur de Chevrolet „Che- velle" stationcar op zijn stand staan, een krachtige, comfortabele wagen voor vele doeleinden. Citroën vertoont^ zijn „AK" een lichte bestelwagen, die uiterlijk niet veel afwijkt va de 2 CV-bestelwa gen, maar is afgeleid van de Ami 6 en daar ook de motor van meekreeg. Ford komt uit met de TT 1500, een wat zwaardere bestelwagen met versterkt chassis en voor het zwa re werk de Ford Thames Trader 75 FC 6 x 4, in welke code de laatste cijfers willen zeggen, dat men te ma ken heeft met een truck met dubbel aangedreven tandemstel. Krachtbron is een dieselmotor. Op de: Fiat-stand twee Nederlandse pri meurs: de 1100 T bestelauto met die selmotor en de Fiat „643" in truck uitvoeringen en als trekker voor zwaar vervoer. Mercedes-Benz presenteert een volfront vrachtwagen, type LP 1620. Mack-International heeft op de RAI een frontstuurchassis staan met een kantelcabine. Deze constructie zal men ook elders aantreffen. Zij komt tegemoet aan de moeilijkheden, die men vooral tegenwoordig onder vindt bij het onderhoud. Volvo presenteert de „Lap lander", een terreinwagen met vier aangedreven wielen cn het gerucht dat Volvo nog ccn verrassing petto heeft, die pas op de opc- igsdag van de tentoonstelling uit doeken komt. Lichte metalen worden meer en ieer toegepast. Zo vindt men bij Netam een aluminium kip-instal- tie en bij Veenema en Wiegers lichtge- aluminium opleggers. Roset zal een toerwagen verto- ïn. die volledig is geklimatiseerd. Geesink. fabriek van alle moge- ike bijzondere constructies voor rei nigingsdoeleinden, brandweer en ge meenten toont tenslotte een zuigen de veegmachine. Tenslotte? Compleet is deze lijst niet - het is slechts een greep uit het vele belangwekkende, dat men kan zien op de 47e RAI-tentoonstelling van bcdrijfsautomobielen, die van 6 tot en met 15 februari is geopend in het RAI-gebouw in Arasterdam, dagelijks van 1017 en van 1922 uur. op zaterdag en zondag echter uitsluitend van 1017 uur. De nieuwe Bedford 1959. Van deze 9500 bussen zijn ongeveer 5500 in gebruik voor het lokale- en interlokale personenver voer. De resterende 4000 bussen z(jn bestemd voor groeps- en toerreizen. Uitgaande van een voorzichtige ra ming kan het aantal rezigers, dat vorig jaar in ons land van de bus ge bruik rnaakte, worden gesteld op circa 750 miljoen tegen 700 miljoen in 1960. De in totaal door alle bussen afgelegde afstand bedroeg vorig jaar naar schatting 430 miljoen kilome ters, een afstand gelijk aan bijna 11.000 maal de omtrek van de aarde. Uit deze nuchtere feiten blijkt wet welk een vooraanstaande plaats het autobusbedryf in ons land nog altijd inneemt en het behoeft dan ook geen betoog, dat men door opvoering van de produktiviteit in de nog altijd toenemende behoefte tracht te voor zien. Als de belangrijkste wijzigingen sinds de laatste bedrijfsautotentoon stelling kunnen in dit verband wor den genoemd de vergroting van de toelaatbare maximumlengte van au tobussen van 11 tot 12 meter en de verhoging van de toelaatbare asbe- lasting van 8 tot 10 ton. Op de expo sitie zullen dan ook verschillende autobussen worden getoond, waar bij met deze nieuwe bepalingen re kening is gehouden. Ofschoon een bedrijfsauto tentoon stelling uiteraard niet zo tot de ver beelding van het grote publiek spreekt als een expositie van perso nenwagens. zullen er toch op de ten toonstelling van bedrijfswagens nog tal van objecten te bewonderen val len. die ook de „buitenstaander" zal interesseren, omdat hij er in het dagelijks leven dan wel niet direct maar toch zeker indirect mee te ma ken heeft. Diensten als de reiniging, de brandweer, de openbare verlich ting, de politie en noemt u maar op worden meer en meer mobiel en eisen voertuigen waarmee ondanks geringere personeelsbezetting sneller en efficiënter kan wordtn gewerkt. Zo staat er op de R.A.I. ojii. een wagen, voorzien van een hoogwerk- instaliatie, die werkzaamheden tot 11'/2 meter boven de straat moge- lyk maakt. Bestel- en vrachtauto's zijn sinds dc vorige RA.I.-bedrijfsautotentoonstel- ling in 1962 duurder geworden. De prijsverhogingen gelden in meerder heid voor auto's, die hun oorsprong buiten de E.E.G.-landen hebben. Al leen de combinatieauto's z.ijn sinds 1962 iets goedkoper geworden. Dit zijn de voornaamste conclusies van een onderzoek dat de E.V.O. (Algemene Verladers- en Eigen Ver voerdersorganisatie) iedere twee jaar instelt naar de prijsbeweging bij bedrijfsauto's. Van 27 typen combinatiewagens ble ken er sinds 1962 elf In prijs te zijn gedaald en eenzelfde aantal geste gen. Lag de gemiddelde prijs in 1962 op 8011, nu wordt 7856 geno teerd. Dat is 155 of bijna twee pro cent lager. Bij de bestelwagens bleken van 47 onderzochte typen er slechts zeven in prijs te zijn gedaald. Van elf bleef de prijs ongewijzigd, maar voor 29 auto's in deze categorie ging de prijs omhoog. Tegenover een gemid delde prijs van 7624 nu stond in 1962 een prijs van 7424. Dat bete kent een gemiddelde stijging van 200, of ruim 2,7 pet. De benzine- en dieselvrachtwagens waarvan 164 typen uit IS62 naast de vergelijkbare in 1964 werden ge zet, werden gemiddeld respectieve lijk 3.3 en 2,2 pet, duurder. Van 54 benzine-vrachtauto's ondergingen er 42 prijsstijgingen, van slechts vier typen gingen de prijzen omlaag. Van deze 54 typen is slechts een kwart uit de E.E.G. afkomstig. Van 110 vergeleken typen dieselvrachtauto's werd meer aaii de helft (62 stuks) duurder, 26 typen werden goedkoper. prijs niet werd ge-

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1964 | | pagina 11