OP DE 47ste R.A.I.:
Primeurs op 47eR.A.I. voor bedrijfswagens
Specialisatie
•k Meer comfort
k Meer paardekrachten
k Eenvoudiger onderhoud
Buitenlandse interesse voor
de Nederlandse markt groeit
SKODA
Chauffeurs veranderen van
baas om een stuurcabine
f 5395.-
Civiele DAF-
terreinwagen
Combinatie-
wagens
goedkoper;
bestel- en
vrachtauto's
duurder
DONDERDAG 6 FEBRUARI 1964
PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT
A ls één ding duidelijk zal worden tijdens de 47ste R.A.I.-tentoon-
stelling van bedrijfsautomobielen, dan is het de steeds verder
gaande specialisatie in het vervoer. Een voorbeeld: wie in deze tijd
van het jaar door ons vlakke land rijdt, waar loof aan de bomen nog
niet de einder voor het oog verbergt, zal in toenemende mate bij
boerenerven en dorpen van die ronde, spits toelopende glanzend me
talen silo's zien. Hij zal denken: makkelijk geen sjouwen meer
met zakken. Maar het is niet in eerste instantie de boer of de graan
handelaar die om zo'n silo vraagt, het is de graanleverancier die
hem plaatst of de boer wil of niet.
Want die graanhandelaar kan zich geen tijdrovend Iaden van zakken meer
permitteren. Hij gebruikt een tankwagen voor granen met een schroef- of
hiaasinstaliatie en men zou kunnen zeggen, dat deze moderne vorm van
bulkgoederenvervoer rechtstreeks invloed uitoefent op de stoffering van
het landschap.
naar kunststoffen voor de bouw van
de carrosserie.
Tot het comfort van de chauffeur
behoort niet alleen een goede stoel
en een behoorlijke verwarming
ook stuurbekrachtiging behoort er
toe. En deze wordt steeds veelvul-
diger toegepast, op het zware ma
terieel praktisch altijd. Anders ligt
het met de automatische transmissie.
Terwijl deze op bussen vooral
stadsbussen bijna een noodzake
lijkheid is, wordt zij op de zwaarde
re vrachtwagens nog maar zeer wei
nig toegepast niet zozeer omdat
het niet zou kunnen maar meer om
dat men er voor het. wegvervoer,
ook op lange afstanden, geen behoef
te aan voelt.
De coöperatieve zuivelfabriek „Et.-
Cunera" te Rijkevoort in de Peel
had de primeur van de zogenaam
de rijdende melkontvangst. Op de
ze tekening is de tankwagen voor
dit transport weergegeven. Het
voordeel is dat per rit veel meer
melk kan toorden vervoerd en dat
in de zuivelfabriek zelf een aan
tal handelingen wegen wm
bussen, spoelen, transporteren
overbodig v.-ordt. De hier afgebeel
de wagen is zelfs ingericht voor
het tegelijkertijd vervoeren in
een tweede tank van retour-
produktcn, zoals ondermelk voor
het vee. Elke volle melkbus wordt
in 10 tot IS seconden leeggezogen
en tegelijkertijd neemt het auto
matisch werkende laboratorium
monsters.
„Lekk
\er repareren
Een moderne D AF-vrachtwagen
cabine, waarin alle comfort dat
de veiligheid vereist, is bijeenge
bracht. Gebleken is, dat dit com
fort de chauffeurs zozeer aan
spreekt, dat zij er soms voor van
baas veranderen
Aantal expo>anten ruim 200
Schoon aan de haak
Een ander voorbeeld: Van Gend en
Loos heeft tegenwoordig speciale wa
gens voor „hangend vervoer" van
confectiekleding. De fabrikanten le
veren de japonnen en mantels af
aan speciale haken, die in de wagen
passen en straks op de rekken van
het kledingmagazijn.
Filiaalbedrijven vullen kleine wa
gentjes uit het centrale magazijn.
Deze wagentjes worden in de
vrachtauto gereden en gaan in het
filiaal rechtstreeks naar de afdelin
gen. Vaak is de vrachtauto hiertoe
voorzien van een hydraulisch bedien
de laadklep, die de wagentjes op
neemt.
Grote omvang heeft ook het moderne
melkvervoer aangenomen. In plaats
van in bussen verstuurt de boer zijn
melk in gekoelde tanks. De fabriek
komt met de tankwagen en het pro
bleem is slechts, dat de melk van
de boer gehonoreerd wordt op vet
gehalte en dus niet zomaar bij de
melk van zijn collega in de tank kan
worden gestort. Daarvoor vond men
een oplossing. Terwijl de melk uit de
bussen in de tank wordt gepompt,
wordt in een heel klein, in de auto
ingebouwd laboratorium automa
tisch een proef genomen en het re
sultaat daarvan wordt, met de hoe
veelheid, op een strook vastgelegd.
Steeds meer wordt in het wegver
voer de specialisatie doorgevoerd. Na
de tankwagen voor vloeistoffen
kwam de tankwagen voor korrel- en
poedervormige produkten, zoals sui
ker of granen. Het pallet-vervoer
neemt nog steeds toe, aannemersbe
drijven gaan voortdurend verder in
hun specialisatie. En daarby is het
bepaald niet alleen de eigenvervoer
der die specialiseert ook de be
roepsvervoerder kan tegenwoordig
zijn klanten gespecialiseerd vervoer
aanbieden.
Weg - Spoor - Weg
Eén van de nieuwste vormen van
speciaal vervoer is ten slotte de in
Frankrijk voor het eerst toegepaste
zogenaamde kangeroe-oplegger. Dit
zijn opleggers die over de weg door
een normale trekker worden getrok
ken. doch tevens zodanig zijn ge
bouwd, dat zij ook op een platte
spoorwagen kunnen worden ver
voerd. Hierbij wordt dus het spoor
vervoer gecombineerd met de voor
delen van het wegvervoer, namelijk
het transport van huis tot huis.
Zal deze ontwikkeling in de richting
van specialisatie op de R.A.I. al
duidelijk te zien zijn, dit is even
eens het geval met een andere ont
wikkeling in de bedrijfswagenbouw,
namelijk de grote mate van comfort
die de chauffeurs geboden wordt.
Het is bepaald niet een „in de wat
ten leggen" van de bestuurder.
Algemeen is men tot de overtuiging
gekomen, dat het comfort van de
chauffeur een wezenlijke bydrage
levert tot de veiligheid op de weg
omdat bijvoorbeeld een goed ge
bouwde, goed afgeveerde en goed in
stelbare ehauffeursstoel bijna een
zetel tegenwoordig er toe bij
draagt hem fit te houden. Goede
luchtverversing in de cabine, een
behoorlijke verlichting, een doelma
tige plaatsing van de bedieningsor
ganen, dat alles voorkomt onnodige
vermoeidheid. En wanneer dan de af
werking plezierig aandoet, geeft dat
ook nog een stuk arbeidsvreugde.
De cijfers wijzen uit. hoeveel aan
dacht in de laatste jaren aan de ca
bine is besteed. DAF bijvoorbeeld
leverde in 1957 40 procent stan
daard-cabines en 60 procent luxe ca
bines, voornamelijk voor de grote
afstanden. In 1963 werd nog meer
6 procent standaard-cabines gele
verd. hoofdzakelijk aan gemeente
bedrijven en op deze R.A.I.-tentoon-
stelling is geen DAF-standaardcabi-
ne meer te krijgen; er is zelfs naast
de luxe cabines een cabine „super
comfort" bij gekomen een cabine
zo mooi, dat men er een folder vol
juichtonen over zou kunnen schrij
ven. En datzelfde verschijnsel ziet
men bij vrijwel alle fabrikanten.
Typebeperking
Op de R.A.I. is alle gelegenheid deze
en dergelijke direct zichtbare ont
wikkelingen waar te nemen. Er is
echter ook op ander gebied „bewe
ging" in de bedrijfswagensector. In
de lichte bestelwagen ziet men een
aanpassing aan de moeilijke omstan
digheden in de steden. Bij de zwaar
dere wagen geldt die aanpassing
vooral de weg en het economisch ge
bruik.
In de eerste plaats streeft de Indus
trie naar een grotere male van nor
malisatie en typebeperking, zoals
men die in de lichte sector al
kent. Men streeft naar minder types
on grotere series, waardoor het pro-
dukt goedkoper kan zijn hetgeen
overigens niet wegneemt dat bij de
aanhangers en opleggers het maat
werk nog altijd de overhand hoeft
De grote tankwagens bijvoorbeeld
zijn ook vrijwel steeds gebouwd vol
gens specificatie van de besteller.
Maar verschillende fabrikanten
brengen al een kleine „confcctic"-
tankwagen uit voor huisbrandolie.
Rook tahoe
Dank zij de steeds betere voorlich
ting door de vakorganisaties begint
bij de kopers van bedrijfswagens be
grip door te breken voor het feit dat
het niet economisch rijden is met
marginale motorvermogens. Wat der
halve op deze R.A.I. niet te zien is
maar wel te vernemen en in fol
ders te lezen is een tendens naar
hogere vermogens, die niet alleen
noodzakelijk zijn om zwaardere as-
drukken op te vangen maar ook om
op de duur goedkoper te rijden.
De aanschaffing van een wagen met
een behoorlijke motorreserve is na
tuurlijk aanvankelijk duurder, maar
de ervaring heeft geleerd <lat het
er beslist uitkomt. En daar speelt
dan nog iets anders mee: een goed
afgestelde dieselmotor veroorzaakt
weinig luchtvervuiling. Zodra deze
motor echter „boven zyn macht"
moet werken, gaat hy vuile zwarte
rook uitstoten ën daarmee moet men
in verschillende steden in het huiten-
land al niet meer aankomen!
Wat ook bepaald een vooruitgang
betekent is het feit, dat de overbe
lasting van vrachtwagens begint af
te nemen. Eveneens dank zij goede
voorlichting gaat men begrijpen dat
geregeld overbelasten, ook al zal er
niet direct iets breken, funest is
voor elke wagen.
Luchtvering
En dan is er ten slotte een boeiende
ontwikkeling aan de gang wat be
treft liet onderhoud van bedrijfswa
gens. De schaarste aan goed onder
houdspersoneel noopt zonder meer
tot vereenvoudiging. Dat komt niet
alleen tot uiting in minder smeer-
punten maar ook in een betere toe
gankelijkheid van vitale delen. En
daaruit resulteert weer een langere
levensduur, want de ervaring heeft
nu eenmaal geleerd dat een wagen,
die „lekker" repareert, ook beter
wordt onderhouden.
Ten gevolge van een voortdurende
verbetering van de smeermiddelen
zijn de termijnen voor verversen lan
ger geworden Tegelijkertijd heeft de
smeermiddelenindustrie vele nieuwe
speciale smeermiddelen uitgebracht
en terwijl dus enerzijds het onder
houd is vereenvoudigd, is het ander
zijds meer gespecialiseerd geworden.
Met andere woorden: er zijn minder
mensen nodig voor het onderhoud,
maar er is een grotere vraag naar
werkelijke vakmensen ontstaan.
Er zijn uiteraard meer ontwikkelin
gen aan de gang op het gebied van
de bedrijfswagen. Er wordt gezocht
naar een nog efficiënter remsysteem;
zelfs de schijfrem zal binnenkort
worden toegepast. Wat er aan die
sels wordt gedokterd, onttrekt zich
aan elke waarneming. Maar het re
sultaat is een steeds opvoeren van
het vermogen bij gelijkblijvende in
houd. Op het gebied van vering
luchtvering buiten beschouwing ge
laten is er nog steeds beweging
en daarbij wordt onder meer heel
scherp naar de banden gekeken.
Dit alles ziet men op de R.A.I.
nog niet. Dat Is ook niet zo be
langrijk, zolang er zoveel wél te
zien is en toch ook zulke duidelijke
lynen zichtbaar zijn. Die lijnen ga
ven we hierboven weer. De uitwer
king moet men zelf gaan zien
VOLVO verrast
met
kanteliab ne
(Van een onzer verslaggevers)
Als goed bewaard geheim Is
VOLVO op do openingsdag
van de RAI voor het voetlicht
gekomen met een wereldpri
meur, namelijk een tientons
chassis met frontstuur en kan-
telcabine. Juist bij frontstuur-
constructies, die vele voordelen
hebben is het belangrijkste na
deel de moeilijke toegangelyk-
heid van de motor. De kantel-
cabine lost dit probleem op.
By VOLVO is gebruik gemaakt
van een torsiestaaf, die het
kantelen van de complete
chauffeurscabine vergemakke
lijkt en in bedryfstoestand ge
spannen is.
De nieuwe wagen heeft de
naam „Viking" meegekregen
en kan met twee verschillende
motoren geleverd worden, na
melijk een 132 pk. diesel of een
174 pk. turbodiesel. De wagen
kan geleverd worden in vier
verschillende wielbases, name
lijk van 3.40 tot 4.90 meter. De
remcircuits van voor- en ach
terwielen zijn tor verhoging
van de veiligheid gescheiden
uitgevoerd.
Wel bij de bussen, maar nauwelijks in
de vrachtwagensector zal men op
deze R.A.I.-tentoonstelling luchtve
ring tegenkomen. Een jaar of vijf
geleden was men er eigenlijk van
overtuigd, dat de luchtzak dé vering
van de toekomst was. Het probleem
is door de fabrikanten bijzonder goed
onderzocht. Luchtvering heeft op de
slechte weg bepaald wel voordelen.
Op goede wegen en daarlangs be
weegt zich toch het meeste vracht
vervoer zijn de voordelen in de
minderheid tegen de nadelen. Tot
die nadelen behoren onder andere een
veel intensiever onderhoud en on
derhoud is een van de zwakke pun
ten van vandaag-de-dag. Intussen
wordt wel hulp-luchtvering meer toe
gepast dan voorheen.
De luchtvering wilde een oplossing
geven voor het probleem dat juist
by de vrachtwagen de verhouding
van afgeveerd gewicht ten opzichte
van onaf geveerd gewicht zo sterk
wisselend is. Thans neigt men er
naar. andere oplossingen te zoeken
om het onafgeveerd gewicht van
de wagen te verminderen met behoud
van het laadvermogen en uiteraard
zoekt men daarbij deels naar het ge
bruik van overigens zeer kost
bare edele metalen, deels ook
een veilige keuze
RAI
Stand nr. 31
5 modellen
Combi - Bestel - 1
Pick up - vanaf
geheel compleet
H. ENGLEBERT N.V. - VOORSCHOTEN - TEL. (01717-2010)
DEALERS:
Garage I. J. ADRIAANSEN, Oude Stad 16, Oosfburg, tel. 2679
Autobedrijf IJ. T. WANDEL, Zuidstraat 10, Nieuwerkerk, tel 482
Garage C M. G CAPPENDIJK, Axelsestraat 174. Terneuzen. tel 2030
EXPOSIT.E WORDT
SIEEDS GROIER
(Van een verslaggever.)
Sinds het in gebruik nemen van
de westhal in het nieuwe R.A.I.-
gebouw zijn we er aan gewend
geraakt, dat iedere nieuwe ten
toonstelling die in dit gebouwen
complex wordt gehouden de
grootste in zijn soort is, „ooit in
ons land gehouden". Dut is dus
onvermijdelijk ook het geval
met de 47ste R.A.I.-bedrijfsau-
totentoonstelling.
Het aantal exposanten op deze 47ste
bedryfsauto-R.A.I. bedraagt ruim
tweehonderd, die te zamen een volle
dige collectie van de thans aan de
markt zijnde conibinatieauto's en
statoncars (26 verschillende mer
ken), autobussen- en chassis (25),
bestelauto's (25), vracht- en trek
auto's (37), alsmede een uitgebreide
verzameling speciale voertuigen
(39), aanhangwagens (16) en opleg
gers (20) zullen tonen. Bovendien
vindt men op de tentoonstelling dan
nog een 120-tal stands met auto-
onderdelen en toebehoren, en garage-
uitrusting, waarvan vijftien Neder
landse toeleveringsbedrijven geza
menlijk het „Nederlands paviljoen"
vormen.
Vergeleken met de vorige bedrijfs
auto-tentoonstelling, in 1962, is ook
het aantal uitgebrachte merken weer
gestegen, namelijk van 100 tot 106.
De Nederlandse industrie van be
stel- en vrachtauto's, autobuscarros
serieën, speciale voertuigen, aan
hangwagen en opleggers komt daar
bij met veertig inzendingen op de
eerste plaats. Het buitenland wordt
vertegenwoordigd door West-Duits-
land met 21 merken, Engeland met
17, Frankrijk en de Ver. Staten elk
met 5, Italië met 4, België, Oost-
Duitsland en Tsjechoslowakije en
Zweden elk met 3 en Oostenrijk en
Zwitserland ieder met 1 merk. In to
taal dus 66 buitenlandse fabrikaten,
hetgeen het wordt bijna vervelend
om het steeds te herhalen alweer
meer is dan 1
heden.
voorgaande gelegen- Jaar
Belangstelling
Zoals de plaatsvervangend algemeen
voorzitter van de R .A.I., de heer VV.
Smit, verklaard, is deze groeiende in
ternationale belangstelling voor deel
neming aan de Amsterdamse expo
sitie onder meer een gevolg van net
verder opengaan van de markt ten
gevolge van de E.E.G-tariefafbraak.
Dit heeft tot gevolg dat de onder
linge concurrentiemogelijkheden
worden verruimd, waardoor de laat
ste jaren een grotere belangstelling
is ontstaan voor de Nederlandse
markt van de zijde van de Franse en
Italiaanse vrachtauto-industrie en
van de Belgische autobusbouwers.
Deze doen ook door deelneming
aan de komende R.A.I. versterk
te pogingen hier vaste voet te kry-
gen.
Daarnaast heeft het niet-aansluiten
van Engeland en de overige partners
van de vrijhandelszone geleid tot de
vestiging van steunpunten van de
auto-mdustrie van de „derde lan
den" binnen de Euromarkt, in een
aantal gevallen ook binnen de Be
nelux.
„Zwaar-gewichten"
De positie van de Nederlandse indus
trie is vooral sterk in de zwaardere
tonnage-klassen. Van de ruim tien
duizend vracht- en trekauto's, die
vorig jaar in ons land in bedrijf kwa
men, was 23 procent van Nederlands
orgine, terwijl van de 20.000 ver
kochte bestelauto's slechts 3.5 pro
cent een Nederlandse „wieg" had.
In de fabricage- en assemblagesta
tistiek tekent zich duidelijk een ver
dere verschuiving af naar de zwaar
ste klassen, te weten twaalf ton en
meer voor de beladen wagen, een
ontwikkeling die verband houdt met
enerzijds de invoering van de tien
tons as in de tweede helft van het
afgelopen jaar en de sterke groei
van het Nederlands internationaal
wegvervoer.
Russen
Tot de meest spectaculaire inzendin
gen op de komende bedrijfsautoten
toonstelling behoren zonder twijfel
de autobussen, die in totaal ruim 15
grocent van het voor auto's beschik-
are tentoonstellingsoppervlak voor
hun rekening nemen. Een plaats
evenredig aan de betekenis van dit
middel van vervoer voor de Neder
landse bedrijfsautowereld.
Het autobussenpark in ons land om
vat momenteel ruim 9500 eenheden,
hetgeen een toeneming betekent van
duizend stuks vergeleken met het
In. de bedrijfsautowereld wordt
een andere taal gesproken,
dan in die van de personenwa
gens, een taal, die vooral begre
pen wordt door de vakmensen.
De eerste D.A.F.-personenwa-
gen, een nieuwe Citroën of een
Hillman Imp zijn dingen waar
over „men" spreekt en waarover
geschreven wordt als nieuws. In
de bedrijfswagensector is dat
iets anders maar het betekent
niet, dat er geen nieuws is.
De 47e RAI-bedrijfswagententoon-
stelling herbergt een aantal wereld
primeurs en een nog groter aantal
Nederlandse nieuwtjes. Over enkele
daarvan wordt alleen nog gefluisterd
en houden de fabrikanten en impor
teurs zich aan de langzamerhand ver
dwijnende gewoonte, de sluier pas op
het laatste moment op tc lichten.
Van andere geheel nieuwe of voor
Nederland nieuwe produkten is reeds
een en ander bekend. Wij doen er
hieronder een greep uit.
Wereldprimeur
DAF Eindhoven brengt twee
„wereldprimeurs" en gezien de be
langrijke exportpositie van dit merk
is dit ook geen overdreven woord.
In de eerste plaats is daar de DAF
6x6, een twaalf tons drie-asser voor
terreinwerk, wat men in Eindhoven
zelf noemt „de echte volbloed wagen
voor grondverzet". In de militaire
sector heeft de fabriek al voldoende
ervaring met terreinwagens, maar in
de civiele ontbrak een dergelijke wa
gen nog in het programma. De twee
de wereldprimeur is de DAF MB 200,
een zogenaamd „underfloor" toerwa-
genchassis met een horizontaal tus
sen de assen geplaatste motor.
Verheul komt met als primeur
de Verheul VB-A-10, eveneens een
autobuschassis met achterin geplaat
ste motor en luchtvering.
Groenewegen zal een geheel
zelfdragende oplegger exposeren en
Broshuis-Deckers laat een Kan
geroe-oplegger zien, die werd ge
bouwd voor een Amsterdamse in-
- temationale vervoerder.
Tsjecho-Slowakije. in de per
sonenwagensector in Nederland vrij
wel uitsluitend bekend door Skoda,
vertoont voor het eerst de TATRA
4x4, een zware twee-assige wagen
met aandrijving op alle wielen (Ta-
tra maakt ook personenwagens doch
op de Nederlandse markt zijn deze
niet vertegenwoordigd).
Chrysler laat een lichte truck
voor terreinrijden zien. de „Farmo-
bil", die in Griekenland wordt geas
sembleerd.
We besluiten de voorlopige
lijst van wereldprimeurs met
Leyland. die een autobuschassis
toont met horizontaal achterin ge
plaatste dieselmotor, dat geveerd
wordt op luchtvering.
Nieuw voor Nederland
r.E„ï h" i
eerst in Nederland wordt Se"'
vertoond.
BMC
prograi
combin:
de Austin A
Morris
ke V
FHK "in^e
Austin
een FHK 140 brengt: een chassis met
horizontale underfloor-dieselmotor.
General Motors heeft als Neder
landse primeur de Chevrolet „Che-
velle" stationcar op zijn stand staan,
een krachtige, comfortabele wagen
voor vele doeleinden.
Citroën vertoont^ zijn „AK" een
lichte bestelwagen, die uiterlijk niet
veel afwijkt va de 2 CV-bestelwa
gen, maar is afgeleid van de Ami 6
en daar ook de motor van meekreeg.
Ford komt uit met de TT 1500,
een wat zwaardere bestelwagen met
versterkt chassis en voor het zwa
re werk de Ford Thames Trader
75 FC 6 x 4, in welke code de laatste
cijfers willen zeggen, dat men te ma
ken heeft met een truck met dubbel
aangedreven tandemstel. Krachtbron
is een dieselmotor. Op de:
Fiat-stand twee Nederlandse pri
meurs: de 1100 T bestelauto met die
selmotor en de Fiat „643" in truck
uitvoeringen en als trekker voor
zwaar vervoer.
Mercedes-Benz presenteert een
volfront vrachtwagen, type LP 1620.
Mack-International heeft op de
RAI een frontstuurchassis staan met
een kantelcabine. Deze constructie
zal men ook elders aantreffen. Zij
komt tegemoet aan de moeilijkheden,
die men vooral tegenwoordig onder
vindt bij het onderhoud.
Volvo presenteert de „Lap
lander", een terreinwagen met vier
aangedreven wielen cn het gerucht
dat Volvo nog ccn verrassing
petto heeft, die pas op de opc-
igsdag van de tentoonstelling uit
doeken komt.
Lichte metalen worden meer en
ieer toegepast. Zo vindt men bij
Netam een aluminium kip-instal-
tie en bij
Veenema en Wiegers lichtge-
aluminium opleggers.
Roset zal een toerwagen verto-
ïn. die volledig is geklimatiseerd.
Geesink. fabriek van alle moge-
ike bijzondere constructies voor rei
nigingsdoeleinden, brandweer en ge
meenten toont tenslotte een zuigen
de veegmachine.
Tenslotte? Compleet is deze lijst
niet - het is slechts een greep uit het
vele belangwekkende, dat men kan
zien op de 47e RAI-tentoonstelling
van bcdrijfsautomobielen, die van
6 tot en met 15 februari is geopend
in het RAI-gebouw in Arasterdam,
dagelijks van 1017 en van 1922
uur. op zaterdag en zondag echter
uitsluitend van 1017 uur.
De nieuwe Bedford
1959. Van deze 9500 bussen zijn
ongeveer 5500 in gebruik voor het
lokale- en interlokale personenver
voer. De resterende 4000 bussen z(jn
bestemd voor groeps- en toerreizen.
Uitgaande van een voorzichtige ra
ming kan het aantal rezigers, dat
vorig jaar in ons land van de bus ge
bruik rnaakte, worden gesteld op
circa 750 miljoen tegen 700 miljoen
in 1960. De in totaal door alle bussen
afgelegde afstand bedroeg vorig jaar
naar schatting 430 miljoen kilome
ters, een afstand gelijk aan bijna
11.000 maal de omtrek van de aarde.
Uit deze nuchtere feiten blijkt wet
welk een vooraanstaande plaats het
autobusbedryf in ons land nog altijd
inneemt en het behoeft dan ook geen
betoog, dat men door opvoering van
de produktiviteit in de nog altijd
toenemende behoefte tracht te voor
zien. Als de belangrijkste wijzigingen
sinds de laatste bedrijfsautotentoon
stelling kunnen in dit verband wor
den genoemd de vergroting van de
toelaatbare maximumlengte van au
tobussen van 11 tot 12 meter en de
verhoging van de toelaatbare asbe-
lasting van 8 tot 10 ton. Op de expo
sitie zullen dan ook verschillende
autobussen worden getoond, waar
bij met deze nieuwe bepalingen re
kening is gehouden.
Ofschoon een bedrijfsauto tentoon
stelling uiteraard niet zo tot de ver
beelding van het grote publiek
spreekt als een expositie van perso
nenwagens. zullen er toch op de ten
toonstelling van bedrijfswagens nog
tal van objecten te bewonderen val
len. die ook de „buitenstaander" zal
interesseren, omdat hij er in het
dagelijks leven dan wel niet direct
maar toch zeker indirect mee te ma
ken heeft. Diensten als de reiniging,
de brandweer, de openbare verlich
ting, de politie en noemt u maar op
worden meer en meer mobiel en
eisen voertuigen waarmee ondanks
geringere personeelsbezetting sneller
en efficiënter kan wordtn gewerkt.
Zo staat er op de R.A.I. ojii. een
wagen, voorzien van een hoogwerk-
instaliatie, die werkzaamheden tot
11'/2 meter boven de straat moge-
lyk maakt.
Bestel- en vrachtauto's zijn sinds dc
vorige RA.I.-bedrijfsautotentoonstel-
ling in 1962 duurder geworden. De
prijsverhogingen gelden in meerder
heid voor auto's, die hun oorsprong
buiten de E.E.G.-landen hebben. Al
leen de combinatieauto's z.ijn sinds
1962 iets goedkoper geworden.
Dit zijn de voornaamste conclusies
van een onderzoek dat de E.V.O.
(Algemene Verladers- en Eigen Ver
voerdersorganisatie) iedere twee
jaar instelt naar de prijsbeweging bij
bedrijfsauto's.
Van 27 typen combinatiewagens ble
ken er sinds 1962 elf In prijs te zijn
gedaald en eenzelfde aantal geste
gen. Lag de gemiddelde prijs in 1962
op 8011, nu wordt 7856 geno
teerd. Dat is 155 of bijna twee pro
cent lager.
Bij de bestelwagens bleken van 47
onderzochte typen er slechts zeven
in prijs te zijn gedaald. Van elf bleef
de prijs ongewijzigd, maar voor 29
auto's in deze categorie ging de
prijs omhoog. Tegenover een gemid
delde prijs van 7624 nu stond in
1962 een prijs van 7424. Dat bete
kent een gemiddelde stijging van
200, of ruim 2,7 pet.
De benzine- en dieselvrachtwagens
waarvan 164 typen uit IS62 naast
de vergelijkbare in 1964 werden ge
zet, werden gemiddeld respectieve
lijk 3.3 en 2,2 pet, duurder. Van 54
benzine-vrachtauto's ondergingen er
42 prijsstijgingen, van slechts vier
typen gingen de prijzen omlaag. Van
deze 54 typen is slechts een kwart
uit de E.E.G. afkomstig. Van 110
vergeleken typen dieselvrachtauto's
werd meer aaii de helft (62 stuks)
duurder, 26 typen werden goedkoper.
prijs niet werd ge-