BEATLEMANIA ENGELANDS NIEUWSTE RAGE zaterdagnummer Zaterdag 1 februari 1964 De „Beatles" komen naar Nederland! Wellicht zijn de Nederlandse tie- ïers nuchterder dan de Britse, evenzeer is echter mogelijk, dat die vier Liverpoolse jongens met hun vreemde kapsels ook hier een publiek van onge mensen tot aan razernij grenzende verering zullen brengen. Over te Beatles, over hun succes en over het vreemde verschijnsel, waarvoo Je Britten het woord „Beatlemania" hebben gevonden, schrijft onze correspondent bijgaand artikel. De foto's spreken voor zichzelf, maai desniettemin .ontvingen wi voor de rechtse de volgende toelichting: en dit zijn dan de viei longens. die als de Beatles de mythe van het onverstoorbare Enge land vernietigen. Het zijn John. George, Paul en Ringo, John Len- non, staande rechts, is de spreker voor de Beatles; hij is drieën twintig jaai oud en de enige getrouwde, man van het gezelschap Geheel links staat Paul MarCartygitarist, eenentwintig jaar oud. hl het midden staat George Harrison, twintig jaar oud, ook gita rist. Zittend op een stoel is Richard Ringo j Starr, die de drums behandelt. LONDEN, januari. Er heerste een ware pa niekstemming in Carlisle, ook al was het al ver na middernacht: vierduizend jongelui stonden de hele nacht op straat met strakke gezichten in een stromende regen, ze draaiden grammofoon platen van hun geliefde sterren en ze waren niet van hun plaats te krijgen. In.de stad Huil waren vijftig politiemannen nodig om de run op de kassa's van een theater te remmen. „Beatlema nia" zeggen de Engelsen. Het is een waanzin die overal toeslaat. 1/" oningin-weduwe Elisabeth zelf zag de vier wilde jon- f geir.annen in het Londense Prince-of-Wales Theatre. „Dames en heren, op de goedkopere plaatsen wordt verzocht te applaudisseren", riep de leider van de Bea tles. „op de duurdere plaatsen kan men met zijn sieraden rinkelen!" De koningin-weduwe lachte en toen speelden en zongen de Beatles „From me to you" speciaal voor haar. In Manchester trokken zij avond aan avond een publiek van vijfduizend mensen en in Newcastle ston den teenagers al om drie uur in de nacht in de rij Toen het Londense Palladium was uitverkocht belegerden vierduizend woedende teenagers de politiemannen die waren uitgestuurd om d« orde te herstellen in hun eigen politiebureau Het succes van de beatles is fenomenaal: ze zijn de gro te rage van de Engelse teenagers In negen maanden lijd zijn zij van volkomen onbekendheid geklommen naar de top van hel Britse amusementsleven. De vier jongemannen uit Liverpool mei hun ponyhaai zijn nau welijks hun leven zeker. Zij lopen elke dag de kans om te worden verpletterd door hun geestdriftige publiek. In enkele weken tijds heeft de geestdrift van de aanbid sters merendeels meisjes van onder de achttien met Uaplaarsjes, spijkerbroeken, lumberjaekels en lange ha ren een kookhitte bereikt De Beatles worden be stormd door duizenden fans in Londen. Birmingham en Liverpool waar zij vandaan komen. Regelmatig zijn er honderden politiemannen nodig om de vechtende, drin gende en krijsende meisjes in bedwang te houden. ^evenduïzend gillende „Beatleniks". een nieuw woord in de Engelse taal. doorbraken alle politiekordons: ten slotte kwamen er vijf ziekenwagens aan te pas om de gewonden naar het ziekenhuis te brengen De Beatles hebben twee componisten, de zogenaamde song-smiths, die zorgen voor bruikbaar materiaal. „We hebben genoeg melodieën maar te weinig teenagerster ren", zegt men in Londens Denmarkstreet. waar de grammofoonplatenindustrie is gevestigd. De Beatles, drie gitaren en een drum, maken hun eigen arrangementen- Ze zingen en schreeuwen, ze spelen en rammen, maar ze blijven er wonderlijk kalm onder. Toen zij in Hamburg optraden zetten zij hun gehoor allerlei zelfgemaakte woorden voor, die zij presenteerden als „basic Engels" en dat ook braaf werd geslikt door het Duitse publiek. In Stockholm werd een lid van de combo letterlijk be sprongen door een liefhebster: het deerde hem niet want hij bleef kalm doorspelen. De Beatles wisselen onder elkaar hartgrondige verwensingen over en weer over hun luidruchtige publiek, waarvoor zij een kennelijke verachting hebben. Ondanks hun enorme succes zijn zij vier gewone jongens uit Liverpool gebleven en ze staan met hun beide be nen op de grond. In een interview zei de eerste gitarist George Harrison, eer knappe twintigjarige jongen met lange oogharen: „Je moei je in dit vak aanpassen; als je wordt omringd door een bende gillende meisjes moet je je daarop instellen en niet denken dat ze allemaal verliefd op je zijn. Trouwen doe je toch pas als je de ware hebt ge%-onden!" Diehard (Ringo) Starr, de drieëntwintigjarige drammer, f*- die eigenlijk Richard Starkey heet, maar die Rmgo wordt genoemd omdat hij vier ringen aan zijn vingers draagt, is ervan overtuigd dat de rage helemaal niet blijvend zal zijn. De Beatles zijn vier jonge mannen van eenentwintig tot drieëntwintig jaar oud. die naar schatting in het jaar 1963 honderdduizend pond sterling zullen hebben ver diend. een miljoen gulden. Hun leider is John Lennon, een jongeman uit Liverpool zoals de andere drie Bea ties en de enige van het viertal die getrouwd is. Hij schrijft zijn meeste liedjes in samenwerking met Paul MacCarthy De gitarist is George Harrison, die eens een ernstige student aan het conservatorium was en een groot bewonderaar van Segovia De drummer is Ringo Starr, die zegt. ..Ik zou nog een ring door mijn neus ook dragen als dat kon!" Nog geen jaar geleden waren de Beatles al blij als ze met hun vieren vijfen twintig pond sterling per week konden verdelen na hun optreden in de wat louche cafés van Liverpools haven wijken Toen kregen ze onverwacht een engagement in de Ham- burgse havenwijk, waar ze voornamelijk succes hadden dank zij het feil, dat hun versterkers meer lawaai kon den maken dan hun geestdriftige publiek Ze noemden dat „Liverpool Sound" en ook wel „Mersey-Sound" naar de olieachtige rivier, Liverpools enige trots. T Tun Hamburgse succes bracht hen onder de aandacht f Ivan Engelse agenten en op een of andere manier hadden Je Beatles (hoewel ze niet meer dan één van tweehonderd dergelijke groepjes waren) plotseling een enorm succes. „Niemand kan zeggen waarom wij plot seling succes hadden en anderen niet", zegt Ringo. „als ik tijd heb zal ik eens proberen erover na te denken!" De Beatles hebben een eigen stijl; ze springen en dan sen en ze kussen hun instrumenten, ze stampen op de grond en ze maken lawaai Voor en na hun optreden zijn de Beatles heel wat kalmer. Ze dragen overigens ook dan leer en suède jasjes, maar hun gesprekken draaien voornamelijk om wat ze zullen gaan doen met de enorme inkomsten van hun ..Beatles Limited", de naamloze vennootschap waarin al hun inkomsten gaan. Van de Beatles zijn lot nu toe al meer dan drie mil joen grammofoonplaten verkocht. Geen van de Beatles kan muziek lezen, maar desondanks maken zij hun eigen arrangementen, Ze dragen hun haar naar wat in Enge land een Peter-Pankapsel heet en ze zijn de eeuwige clowns. Ze maken grappen over elkaar en over hun pu bliek en in gesprekken met journalisten hebben zij zich bijzonder scherp getoond. Hun manager begrijpt nog altijd niets van hun succes. „Ik kwam in een rokerige stinkende kelderzegt hij Dat was de dag waarop ik de Beatles ontdekte En daar stonden die vier jon gens. Hun optreden was rammelend, hun kleding leek naar niets, maar ik voelde, dal ik hier iets had dat de moeite waard moest zijn!" Hij heeft nog gelijk gekre gen ook. De Beatles houden ervan hun eigen legende een beetje op le vrolijken. De drieëntwintigjarige John Lennon is de woordvoerder van het gezelschap. „Op de dag waar op onze fans ons verlaten vraag ik me af wie onze whisky zal betalen", zegt hij. De andere Beatles houden het hoofd ook koel. „We gaan geen grote feesten vieren", zegt Ringo. „al ons geld gaat naar Beatles Limited met een beetje eraf voor kleren en sigaretten en de hemel weet. dat we veel kleren nodig hebben want onze fans scheuren ze ons gewoon van het lichaam! De Beatles mogen dan gewone jongens uit Liverpool zijn, ze houden hun verstand bij elkaar. Iedereen die met hen te maken krijgt is verbaasd over hun in telligentie Hel is geen wonder dat er een film van hen wordt gemaakt door Alun Owen, een toneelschrijver met bijzondere kwaliteiten die gefascineerd is duur het hele „Beatle-probleem". De koelbloedige antwoorden van de Beatles gaan door de hele Engelse pers. In Newcastle schudde een man Rmgo bij zijn jasrevers en zei. ..Dat is nu het soort mensen waarvoor ik in de oorlog heb gevochten!" Rin go rukte zich los en zei: „Ik ken jouw soort, je kijkt elke avond naar de televisie!" Hun liefhebberij is het maken van foto's en filmopnamen van elkaar in de meest verwarde situatie. Of de Beatles nu zo erg ge lukkig zijn met hun succes is een open vraag. In eik geval verdienen zij geld en ze gaan nog veel meer geld verdienen als hun film in produktie komt. Misschien sprak John Lennon wel een wijs woord toen hij zei: „We verdienen veel geld. dat is prettig, maar we heb ben ook enorm veel plezier en dal is misschien nog veel belangrijker in het leven!" nuigin zien Haar reactie. „Wal enig". Maar ze vond wel dat de ko ningin haar toestemming moest ge ven. Een paar dagen later een tele foontje of ik de opnamen maar wilde komen vertonen aan prinses Beatrix". „Ik dacht: nu brutaal worden en nee zeggen. Zeggen dat ik de opna men eerst wil monteren in het geheel van de film Het mocht Het werd toen wel kort dag want de film zou half december uit moeten en de ko ningin ging eerst op reis naar Azië Kort na sinterklaas mocht ik de film komen vertonen. Je trekt dan je mooiste jas aan. een zwarte. Ik loop in die lange gang op Socstdijk. een van de prinsessen komt een kamer uit en zegt „dag meneer Haanstra" en floep, op hetzelfde moment springt een knoop van mijn jas. Je kan op zo'n moment moeilijk gaan zoeken. Laat die knoop bij het weggaan in een van mijn jassen zitten. Zeker gevon den door een lakei die aan alle jassen is gaan snuffelen waar een knoop miste". „Overigens: er is helemaal niet over gesproken of de scène wel kon of niet Het is gewoon niet aan de orde ge komen". Het is Bert Haanstra's grootste zorg geweest bij het maken van de film: wat kan wel en wat kan niet. „Men heeft mij verweten dat mijn film alleen maar aardige men sen Iaat zien. Dat er geen gebochel den in rondlopen, geen imbecielen, geen neuspraters. Ik vind dat soort problemen kan je niet afdoen met enkele opnamen. Daar moet je een afzonderlijke i ocumentaire van ma ker- Men heeft mij ook verweten dat ik de zelfkant niet heb gefilmd. Maar die zelfkant is maar tien procent van een volk. Ik ben geen Jacopetti met zijn „Mondo Cane", de hondse we reld. De mensen van de zelfkant zijn slachtoffers van het leven en als 'je Bij opnamen van een carnaval was Haanslra (links) om niet te veel uit de toon te vallen, als carnavalsvierder vermomd. ze gaat filmen met de geheime ca mera maak je ze nog eens slacht offer". „Ik heb ook de werkende mens niet gefilmd. Alleen in het begin. De bin nenvaart en de veehandel. Dat is ty pisch Hollands. Voor het overige heb ik het gezocht in de mens in zijn vrije tijd, de mens op straat en op strand". Bert Haanstra laat opnamen zien die hij niet heeft gebruikt. Een vreemd toegetakelde dikke dame, die pootje baadt. „Een heerlijk mens. maar er wordt niet om haar gelachen, ze wordt uitgelachen en dat wil ik niet". Twee dikke dames die in onderjurken op het strand zitten. De walletjes. Eén van de meisjes die door het op steken van tweemaal tien vingers laat blijken hoeveel ze kost. Een me neer met een pet gaat naar binnen. Een neger op net strand die in de richting van de zee staat te roepen Er komt een meisje uit met. laten we zeggen, heel veel boezem „Nee, zo'n opname gebruik je niet" Evenmin is gebruikt een opname die gemaakt is op Bronbeek. Bert Haan stra had er een gesprek met een oude koloniaal, een lief oud heertje van diep in de negetig, een vadertje met een meter lange baard. „Maar wat hij vertelde. Zo heel glunder van: nou dan stak je je bajonet door zo'n Atjeher en dan trapte je hem er weer af, hopsa, en zo voorts. Heer lijk". Het is hetzelfde heertje dat bij „Open hel dorp" met Mies Bouwman een rondedansje maakte. Heel Nederland was vertederd. Ook Mies Bouwman. „Wat een enige man bent U". Bert Haanslra, die ook deze scènèe gefiim neoft: ...Als ik beide opnamen in mijn film had gebruikt, zou ik die man een klap na hebben gegeven Laat hij maar het lieve opaatje blij ven". Filmen met de verborgen camera heeft zo zijn moeilijke kanten. De buitenopnamen voor het korte filmpje „Zoo", dat een aanloop was voor „Alleman", zijn gemaakt met een camera die in een tas verborgen zat Die tas heeft Bert Haanstra ook he't strand mee opgesleept. „Waardeloos. In de dierentuin lette niemand op die tas. Op het strand ligt iedereen niets te doen en ziet iedereen alles Zodra ik met die tas ging zitten prutsen hadden ze het in de gaten dat er ge filmd werd". De oplossing was een klein tentje van een meter bij een meter op de pier in Scheveningen. „En maar tu ren in dat tentje, dagenlang, tot ik flauw viel van de hitte. Maar het werkte perfect. Njemand die op liet tentje lette en ik had een schootsveld van vele honderden meters". Een van de kostelijkste scènes uit de film is gemaakt op de rom melmarkt van he: Waterlooplein in Amsterdam. „Dat stomtoevallig die hitlerkop er stond en en er ook zo'n geheide tante langs kwam, die zo lek ker commentaar gaf. Ik zat in een auto, die gecamoufleerd was als be stelwagen. Aan de ene kant zag je de voorkant van een wasmachine, aan de andere zijde een voorkant van een haard. Niemand die in de ga ten heeft gehad dat die twee dingen in hun geheel nooit naast elkaar in die laadruimte hadden kunnen staan. Enfin, we filmen en ik denk: die hit lerkop kan ik gebruiken als inleiding voor mijn scène van de vier mei her denking. maar hoe kom ik aan een passende overgang. Tussen als die giebelende mensen was plotseling een man die heel ernstig keek en maar staarde op die kop" van Hitier. Ik dacht: die man wordt mijn overgang. Laat nou Carmiggelt later zeggen: Ik ken die man. Hij heeft vier jaar In'het concentratiekamp gezeten. Als ik geen draaiboek voor de film heb gemaakt, van tevoren geen mensen heb uitgekruist, komt het omdat het eenvoudigweg niet kon. het leven filmt zichzelf Je kan het niet bere kenen". Bert Haanstra kan uren vertellen over zijn film. Het is te veel voor een kran'.everhaai. Een heel mooi ver haal dat niet gemist kan worden, is echter nog dit: „Ik zou dus die bruidsparen gaan fil men die in het Oosterpark in Am sterdam op de trouwfoto moeten Vind ik lewlc, wanneer zo'n fotograaf zegt: koppetjes bij elkaar. Ik had van de plantsoenendienst een kar ge leend met lekkere hoge schotjes en daar zat ik, onder een"hoop rommel. Kees Hin, mijn assistent, die danste, was vermomd als papierprikker. Hij is student geweest en kwam een vroegere mede-student tegen. Die zei- Je bent wel ver gezonken. Goed. me°ns zien we in dat park die me neer die zo eindeloos stond te harre warren met aai rothondje en we zien dat paartje dat zo moeilijk zit te vrijen. We hebben met ons karretje de hele tijd om die twee heengeschar- reld. Thuis dacht ik: kan ik die op namen eigenlijk wel gebruiken. In de massa valt zo'n scène niet op. Nie mand lacht als anderen zich op het strand zo moeilijk staan uil te kleden onder een handdoek. Als je zo'n scè ne isoleert, eerst dan wordt het een lacher. Zo is het ook met zo'n moei lijk vrijend paartje. Je kan je handen er als filmer niet afhouden, maar je mag de betrokkenen niet kwetsen. Niet dat de opname onvertogen was, maar onbescheiden wel. En ook dacht ik: verbeeld je dat die man getrouwd is en een slippertje maakt. Dus: ik liet een foto van de man plaatsen in een Amsterdamse krant met de vraag of de betrokken man zich wilde mel den. Voorzichtigheidshalve had ik het meisje er dus afgeknipt. Ik kreeg twee telefoontjes De eerste .-nan zei: ..Die man op de foto heeft die een sigaret in zijn hand?" Ja. „Oh. dan oen ik het niet, want ik rook niet". De tweede die opbelt zei: „Het is e;n vriend van me. Hij woont in Alk- Wat is het voor Iemand" Ge trouwd „Ja zeker. Al jaren." Bert Haanslra: „Ik dacht: zie je wel. Dag opname. Maar nee. de volgende dag reis ik naar familie in Holten en daar krijg ik via-%-ia een telefoontje uit Borne, twaalf kilome ter verderop. Het was de jongeman, uitgesproken daar. waar je hém niet zoekt. Niks aan de hand. Een student, on getrouwd. Ik vroeg hem de opnamen te komen bekijken, samen met zijn meisje. Hij kwam alleen. De liefde bleek over te zijn. Hij zei: ik vind het wel gek, maar zij moet het natuurlijk ook goed vinden dat U de opnamen gebruikt. Ze kwam. een maand later. Zij vond de opname een beetje griezelig, niet voor zichzelf, maar voor haar nieuwe vriend. Die had ze namelijk bij zich. Laat die nieuwe minnaar nu een enorme filmliefhebber zijn. Natuur lijk meid, laat gaan. dal :s reuze leuk. Daarom zit ook deze scene in de film." doen met de Gaulletot stand is gekomen. Het is een mooi ver haal. Maanden levoien Had ik gevraagd of ik de koninklijke familie mocht filmen bij het poseren voor een officiële foto. Zu iels gaat via, via. maar uiteindelijk kwam het ver zoek waar ik net hebben wilde, na melijk bij de prins. Die is meestal wel in voor zo iets. Maar nee. hoor. ik kreeg ten antwoord: „Het idee is leuk. maar er komt niets van in, want de koninklijke familie heeft een hekel aan fotograferen". Daar ging net me juist om. Enfin, ik hoor maanden lang niets en ineens op'een middag een telefoontje, het was de dag voor prinsjesdag. Ik mocht, maar dan moest ik wel nog dezelfde dag mijn camera's opstellen in het paleis, want morgen zou er geen gelegenheid voor zijn". „Wat dat telefoontje een paniek heeft gegeven, want ik wilde filmen met drie Dimde camera s. dal zijn geluid loze camera's, die zijn er met zoveel in Nederland. Enfin, stad en land af gebeld, 's avonds om half twaalf had ik de derde binnen. Ik naar Den Haag. Laat nou de andere dag dat paard op hol slaan. Ik dacht, daar gaat je film. Maar nee, de fotosessie ging door, maar in plaats van in een kwar tier moest het in zeven minuten ge beuren. Vlak voor de koninklijke fa milie binnenkwam kreeg ik een van de camera's met op scherp. Wij prut sten als gekken, het lukte. Max Koot. de fotograaf, speelde lekker mee. Hij sprong als een bedrijvige kikker. Er kwam een beetje een giechelstem ming en dat was nodig, want door die paardenaffaire waren de gezich ten eerst nogal aan de strakke kant. Nou, en toen de koningin die knip oog gaf, was het helemaal van draaien maar. Het werd zeven minu ten, plus nog eens zeven plus nog eens". „Een poosje later laat ik de opna men aan de secretaresse van de ko- BEK'i Haanslra s avondvullen de documentaire over Nederlan ders „Alleman' draait op het ogenblik al in 25 steden. Het is nog nooit vertoond met een Ne derlandse film. De première was halt december in Amsterdam. Tenminste, dat dachten de genodigden. De offi ciële première is in werkelijk heid enige dagen eerder geweest op paleis Socstdijk. Bert Haan stra heeft het verteld op een avond van het filmmuseum, af deling Den Haag. Hij vertelde er ook hoe de scène, waarvan de Franse filmer Jacques Tati (van „Mon Oncle" o.a.) heeft gezegd: „Ik wou dat ik zo iets morhl

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1964 | | pagina 13