Verzakkingen veroorzaken ernstige schade aan r.-k. kerk te Terneuzen P IX EST Burgemeester Oostburg: verdeling woningen slechts „tevredenstellen" Nieuwjaarsrede van burgemeester van Goes DOOR WERKEN AAN NIEUWE SLUIS Kleine kapel al ontruimd Pracht handen biet ra EXAMENS Zeeuwse ALMANAK MEER PAARDEN EN MEER BEZOEK OP HENGSTENKEURING IN GOES HOLLANDIA NIEUWJAARSREDE MET KRITISCHE GELUIDEN Verbetering weg Oostbarg naar Zuidzande in 1965 M. P. DE BRUIN SPRAK VOOR HET ZEEUWSCH GENOOTSCHAP Bij grote projecten 3000 man betrokken A.M.Z.-aanvraag stadsbusdienst door Goes 3 PR0VINC1ALB ZEEUWSS COURANT DONDERDAG 23 JANUARI 19W Aan de bijna 50 jaar oude St.-Wil- librorduskerk in de kom van liet oude Terneuzen, wordt momenteel vrij ernstige schade toegebracht door verzakkingen. De gevolgen van die verzakkingen doen zich niet alleen voor in de kerk zelf, maar zijn ook reeds duidelijk zichtbaar in de er naast gelegen pastorie. Overal doet zich scheurvorming voor (sommige scheuren zijn reeds twee tot drie centimeter breed), kozijnen hangen nit de voegen, ramen en deuren zijn op sommige plaatsen moeilijk te sluiten. Het ergst van al is de kleine kapel, links voor in de kerk, er aan toe. Het architectenbureau, dat in op dracht van rijkswaterstaat de gang van zaken nauwkeurig gade slaat, heeft het kerkbestuur gead viseerd deze kapel te sluiten. Al taar en beeld zijn uit de kapel weg gehaald, waarna de kapel met houtwerk is afgerasterd. In de bin nen- en buitenmuur van deze kapel, vertonen zich brede scheuren zo danig dat het gevaar voor instor ting in dit kerkgedeelte niet denk beeldig is. Aan de voorzijde van de kerk in ee- bruik genomen op 18 maart 1915 en als kerk dus bepaald nog niet zo oud steunt de uitbouw van de doopkapel niet meer op de bodem en fundering. Tussen muur en straatstenen heeft men een aantal houten wiggen aangebracht ter meerdere steun en tevens om verdere verzakkingen te controleren. De verzakkingen zijn medio 1963 voor het eerst geconstateerd, kort nadat in opdracht van rijkswaterstaat de bron bemaling begon in de bouwput voor de nieuwe binnenvaartsluis te Terneuzen. Deze verzakkingen hebben zich sinds dien ook op andere plaatsen voorge daan, hetgeen reeds eerder werd gemeld. Het blijkt namelijk dat een groot ge deelte van Terneuzen-kom rust op een veenlaag, die krimpingsverschijnselen vertoont als het water daaraan wordt onttrokken. Daardoor kunnen deze ver zakkingen ontstaan die op hun beurt weer scheuren in gebouwen kunnen ver oorzaken. Vrij algemeen wordt aange nomen dat die bronbemaling de oorzaak is van de reeds geconstateerde verzak kingen. Golven Tot nu toe wordt de r.-k. kerk van Ter neuzen wel het zwaarst getroffen door de grondverschuivingen. De vloer van de kerk vertoont golvingsverschijnselen, zelfs de banken hebben te lijden onder de verzakkingen. Marmeren platen zijn onder de druk bezweken, terwijl op het altaar tegeltjes zijn gebroken en weg gezakt. waardoor putten van enkele centimeters diepte zijn ontstaan. Het1 hoofdaltaar helt duidelijk zichtbaar enigszins voorover. ..Dat de kerk op instorten zou staan, is bepaald overdreven", zei ons een van de kapelaans. „Maar het open houden van de kleine kapel werd niet meer verantwoord geacht. Als andere delen van de kerk gevaar lopen voor instorting, zullen wy evenwel niet aarzelen die ook af te sluiten". Op de scheuren wordt regelmatig gips aangebracht om te controleren of ze breaer worden. Over vergoeding van de schade momenteel nog weinig te zeggen. E_. als de verzakkingen zijn opgehouden - en het ziet er naar uit dat er enige stil stand in is gekomen zal het r.-k. kerkbestuur wel bij rijkswaterstaat aankloppen om over de schade te spre ken. Daarbij zal eerst de totaalsehade moeten worden vastgesteld. Voorts zal Waarschijnlijk als gevolg van de uitvoering van de sluiswerken te Terneuzen is de veenlaag onder de oude stad gaan werken". Zo tre den momenteel in de r.-k. kerk verzakkingen op, waardoor de mu ren scheuren, zoals deze foto dui delijk laat zien. Foto P.Z.C.) overwogen moeten worden of herstel in derdaad mogelijk is en in hoeverre fun* deringen en belangrijke steunpunten zijn aangetast. Voorts zal men zich wel be raden of het de moeite loont om aan dat herstel grote sommen geld te spenderen of dat men beter aan de bouw van een nieuwe kerk kan gaan denken. Maar als bewezen kan worden dat de verzakkingen in Terneuzen inderdaad worden veroorzaakt door bemaling van en bouw afin de nieuwe sluis te Terneu zen, dan zullen de kosten van de kanoal- verbredingswerken wel met een sommetje worden verhoogd. en nimmer ruw of schraal Hamea-Gelei ♦t helpt en P.ED BAMI ..''t is lekker >- ROOSENDAAL Aan de Vrije Universiteit te Amsterdam slaagde voor het doctoraal examen ge neeskunde de heer W. Jobse te Middel burg. Regels In de bus van Goes naar Hoede- kenskerke schokten twee mannen icat moédeloos in de richting van de mistige Schelde een zwijg- zaam duo, dat zich gelaten aan de adat ran het openbaar vervoer had overgegeven. Hun apathie scheen een bodem loze, onafzienbare poel, tot twee dames, die zich een rij verder met de voor twee personen vastgestel de ruimte zaten te behelpen, kras send en schel een prijzengesprek begonnen. Het scheen hen ruw terug te druk ken op de werkelijkheid van deze onbarmhartige maatschappij, waarin de rechterhand vol prijzen niet weet wat de linkerhand met de loonrondes doet. Of omgekeerd, maar dat konden ze op dit moment niet zo gauic overzien. ,J)e minisier heeft nu toch maar maatregelen afgekondigd" begon de een, nog wai soezerig. JSn dacht je dat het hielp" rea geerde de ander, al wat strijdbaar. .„You, ik heb het 'm gisteravond scherp horen zeggen. In sommige gevallen wordt tegen de afgespro ken regels gezondigd. Zo zei ie dat. We hebben nog gauw een nieuwe £.17. gekocht weet. je. Glasheldere ontvangst." ,£o. En heb je met die mooie ont vangst van jou ook gehoord, bij welke artikelen er wordt ingegre pen 7" „Iets weet ik er nog xcel van." JIouT" Rijwielstallingenonderhoud kan toormachines, breigarens, kunst gebitten en dakpannen." Juist. Zeer juist. Maar toch ben ik verontrust. Wont over de knop- spelden, het hoedcnelastick en de zeepbakjes is met geen icoord ge sproken." Voor dekseizoen 1964 DRIE DIEREN OPGENOMEN IN KEURSTAMBOEK Zij waren er woensdagmidadg weer, op de Grote Markt in Goes, de paarden liefhebbers in hart en nieren. Ditmaal voor de jaarlijkse verplichte hengsten- keuring van de koninklijke vereniging „Het Nederlandsche Trekpaard" voor het dekseizoen 1964. Ongeveer twintig heng- herschenen er op deze eerste keu door juryleden YV. J. L. de Groof uit Vlissingen, A. E. Bens uit Beer en arbi ter C. Roebroeck uit Vlit-Berg en Ter- bllft beoordeeld te worden. Er waren ditmaal enkele paarden meer dan ver leden jaar. Het aantal bezoekers, dat in Goes een kijkje kwam nemen op het keuringsterrein was opmerkelijk groot. Goedgekeurd werden: Rainier van Cla ra. eig. Stallen Brooijmans te St.-Anna- 1: -vl en Oud-Vossemeer en Nieuw-Vos seneer (op keuring in Rotterdam): Fa- vori d'Orange. eig. Iz. de Buck. Grijps- kerke en P. C. Roose te Ens (N.O.P.); Zoro van Oost-Hoeve, eig. J. der Wedu wen te Kerkwerve: Frank van Nieuwer- stamboek): Carlo van Watervliet, eig. Iz. de Buck, Grijpskerke en G. E. de Badts te Schoondijke (opgenomen In het Keurstamboek)Dinant d'Orange, eig. P. C. Roose te Ens en Iz. de Buck te Grijpskerke: Nico van Dijkzicht, eig. J. der Weduwen te Kerkwerve: Leon van Roza, eig. Hengstencombinatie „Zuid- Beveland-Walcheren"; Roland van de Polder, eig. Iz. de Buck te Grijpskerke en G. E. de Badts te Schoondrjke Cesar van de Ronduit, eig. M. Verdonk en Zn. te 's-Heerenhoek: Nico van Krukkems- hoef, eig. Hengstencombinatie Zuid-Be- veland-Walcheren; Nico van Ludovica- Hoeve, eig. A. Termote te IJzendijke en gebr. Hendrix te Heel (op keuring te Rotterdam); Plastic van de Punt, eig. M. Dieleman jr. te Terneuzen (in Rot terdam, opgenomen in het Keurstam boek); Elegant van Braamhof, eig. Al. Serrarens te Ossenisse. Op de keuring in Goes werden tien hengsten afgekeurd. Grijpskerke (opgenomen in het Keur- I De paardenliefhebbers zijn giste ren in Goes weer aan hun trek gekomen. De verplichte hengsten- keuring op de Grote Markt tegen de achtergrond van het stadhuis trok flinke belangstelling. (Foto P.Z.C.) JONGENS- CEMA- SCHOENEN VAN HOLLANDI A-SCHOENEN zijn verkrijgbaar bij: Schoenmagazijn FIRMA P. ROOVERS Lange Delft 48 - Middelburg In de nieuwjaarstoespraak, die burgemeester J. L. van Leeuwen woensdagavond tot de gemeente raad van Oostburg heeft gericht, waren nogal wat kritische geluiden te beluisteren. Met name noemde hij het prijzenverloop van de land bouwgronden na het intrekken van de Wet Vervreemding Landbouw gronden verontrustend, terwijl hij een langzame Y'ordering consta teerde bij de bouw van woningen. Een punt van grote zorg vond hij voorts de toewijzing van woning wetwoningen, terwijl de woning verdeling aan de gemeenten slechts een min of meer „tevredenstellen" betekent. (slot van pagina 1) die in gemeentelijk bezit zijn, bouwrijp te maken en overige ter reinen te verwerven binnen het ka der van het vigerende uitbrei dingsplan, b. het havenindustrieterrein zal met 100 tot 150 hectaren ten noorden van de fabriek van de A.K.F. moe ten worden vergroot. De gemeente Kattendijke heeft daarbij reeds haar medewerking toegezegd. Een deskundige op het gebied van in dustrievestiging heeft zich bereid verklaard de gemeente van advies te dienen. In dit laatste signaleerde de Goese burgemeester nog een belangrijk ele ment: „Daarmee zouden ook de aan zienlijke kosten van kanaalverbreding en sluisvernieuwing alsmede van de westelijke rondweg en spoorlijn ver licht kunnen worden". De grondver werving voor de beide laatste objec ten vindt traag voortgang, zo moest de burgemeester meedelen. De brug- larschijnlijk in worden aanbe leg van rondweg en spoorlijn kan volgens mr. Huber aanzienlijk snel ler als er geen onverwachte wijzi gingen in de plannen komen. „De ze vallen namelijk wel eens te vre zen", voegde hij er nog aan toe. Sloebelangen Dat Goes zich nauw bij de belangen in het nieuwe havengebied Zuid-Sloe voelt betrokken de burgemeester liet er in zijn nieuwjaarsrede geen twijfel over bestaan. Hij uitte kritiek op de beheerssituatie, waartoe op het ogenblik plannen bestaan. „Men lean zich afvragen of een zogenaamd ha venschap de geëigende figuur is voor een zaak, die veel verder reikt dan de grenzen van een gemeente. Wordt de zeehaven met industriegebied niet te veel als een kwestie van haven exploitatie en uitgifte van industrie terreinen beschouwd en te weinig als een aangelegenheid van bevolkings beleid met problemen van huisves ting en arbeidsmarkt, van water- en luchtverontreiniging, van verkeer en recreatie?" De Goese burgemeester attendeerde op wat hij noemde „het drama van de Rijnmond", waar vele gemeenten door het beleid van Rotterdam voor vol dongen feiten werden geplaatst. Voor een soortgelijke ontwikkeling koes tert Goes grote vrees. Een vergelij king met Delfzijl gaat volgens de Goese burgemeester niet op, omdat hier sprake is van een volkomen nieu we zeehaven, welke hoofdzakelijk ge legen is in één agrarische gemeente. De afstand tussen de steden Vlissin gen en Middelburg en Goes aan de éne kant en het industriegebied ten oosten van de Sloehaven is nagenoeg gelijk, aldus burgemeester Huber. „Wanneer een groot bedrijf ten oos ten van de Sloehaven zich zal vesti gen dan zal het voor de hand liggen, dat de directie een beroep zal doen op de arbeidsmarkt van Zuid-Beveland. De burgemeester voorspelde van deze ontwikkeling voor (Joes directe con sequenties. onder ander voor het ar- beidsreservoir, verkeersbehoeffe, wo legde in dit verband de nadruk op de lange duur in dit soort gevallen van onderhandelingen. „En dan moet de hele streek maar afwachten wat er uit de bus komt en wat de gevolgen voor haar zijn op allerlei terrein. Dit kan moeilijk worden aanvaard. Moet een zo veel omvattend plan als de Sloehaven met het Zuid-Sloegebied maar beperkt blijven tot de kleine be sloten kring van enkele deelnemers? We zijn nu nog maar aan het begin van eèn ontwikkeling, die thans nog niet is te overzien en daarom kan nu nog een vorm gekozen worden, die meer bevredigen zal dan een haven schap". Burgemeester Huber gaf de Goese raad als zijn vastomlijnde me ning te kennen dat men voor het Sloehavengebied zal moeten komen tot een bovengemeentelijke regeling, waarin de belangen van Walcheren en Zuid-Beveland goed tot hun recht ko men. „Daarvoor zijn de consequenties, die voortvloeien uit exploitatie van haven- en industriegebied even be langrijk, zo niet belangrijker dan die exploitatie zelf". In dat kader acht de burgemeester van Goes het betrek ken van het Bevelands gebied bij de herindeling van Walcheren bepaald niet noodzakelijk en een vooruitlopen op de herindeling van Zuid-Beveland. Over dc streekontwikkelingscom- missir- West-Zeeuwsch-Vlaanderen kon burgemeester Van Leeuwen evenmin optimistische geluiden doen horen. Op het economisch belang rijke terrein van de samenwerking op het gebied van dc recreatie is er voor deze commissie nog heel veel te doen. Voorstellen daarover zijn vorig jaar al ingediend, maar uit voering of een begin daarvan is niet ter hand genomen, hoewel volgens Oostburgs burgemeester, die recrea tie de liestaansbron van YVest- Zeouwsch-Vlaanderen kan worden. Het gezamenlijk bouwen van woning wetwoningen is al meermalen afgewe zen op grond van plaatselijke motie ven. het samengaan in één half of vol ambtelijke vleeskeuringsdienst bleek in eerste aanleg niet bereikbaar, de herindeling van gemeenten komt in eigen kring nauwelijks in discussie, het vraagstuk van de gemeentelijke brand weer niet aan de orde. ..Aldus blijft er weinig over", zo zei burgemeester Va.n Leeuwen in zijn nieuwjaarstoespraak tot de raad. Over stichtingen, waar men blijkbaar naar toe wil, zei burgemeester Van Leeuwen, dat elders in den lande het arbeidsveld uiterst beperkt ls gewor den met name in die streken, die in dustrieel weidig betekenis hebben. De plaatselijke overheden kunnen alleen weinig doen waardoor de uitkomsten van bedoelde stichtingen niet specta culair zijn. Burgemeester Van Leeuwen wees in dit verband op de grote over koepelende commissie voor West- Zeeuwsch-Vlaanderen, enkele jaren ge leden opgericht, maar nadien nooit tot leven gekomen. Hij dacht dat wellicht een herindeling van gemeenten meerdere krachtige ge meenschappen zal doen ontstaan, een vereenvoudiging van de gemeentelijke structuur, waarover in ruime kring hoopvolle verwachtingen worden verno men. Over die gemeentelijke herinde ling zei burgemeester Y'an leeuwen onder andere, dat grote studies zijn verschenen, doch binnen beperkte kring geheim worden gehouden on dat zelfs hoogleraren hun oordeel hebben neer gelegd in nota's, dienende om de status en de functie van een bepaalde gemeen te aan te geven. Samen Intergemeentelijke samenwerking ziet mr. Huber ook als een basis voor bundeling van de nutsbedrijven in Zeeland, speciaal waar het gaat om die van waterleiding en gasdistribu tie. „Met behoud van de zelfstandig heid voor elk bedrijfje op zich komen we er niet". Overigens waarschuwde hij tegen een „grote stap om gasdis tributie door de P.Z.E.M. te laten ver zorgen. Een gemengde vorm van sa menwerking tussen provincie en ge meenten noemde hij niet de meest aanbevelingswaardige. Dit kan leiden tot conflictsituaties". Over de moeilije situaties in het ver keer te water en te land zei de Goese burgemeester: „Moeten wij'in Zeeland deze toestand maar lijdelijk aanzien en genoegen nemen met de huidige fang van zaken". Als voorbeeld haal- e hij aan, dat het al lang bekend is. dat een vergrote veerboot op de dienst Kruiningen-Perkpolder geen soelaas biedt. „Kan nu niet ter ontlasting van de overige veren de dienst van Hoe- dekenskerke op Terneuzen frequenter en met andere boten worden uitge oefend? De huidige dienstregeling- weerhoudt vele automobilisten en treinpassagiers er gebruik van te maken. Deze is dermate slecht dat de veerdienst van Kruiningen, zelfs wanneer men een uur moet wachten toch nog de voorkeur verdient". Bij een betere „verdeling" van het ver voer over de veren zag de Goese bur gemeester ook profijt voor vele reizi gers van Terneuzen en Goes, die de openbare middelen van vervoer ge bruiken. Hij deed zelfs de suggestie een particulier initiatief te vinden, waarmee de dienst op nader te stellen voorwaarden zou kunnen worden uit gevoerd. De verkeerssituatie op de Zeeuwse weg typeerde Goes' burgemeester als volgt: „Het is een straf om deze weg te berijden. Het aantal ongelukken stijgt met het jaar. Ik venvacht van de Oosterscheldebrug in dit opzicht geen enkel soelaas. Integendeel het verkeer op de weg naar Bergen op Zoom zal alleen maar toenemen". De burgemeester sprak zijn waar dering uit over de intergemeentelijke samenwerking op de Bevelanden. In het bijzonder zegde hij de aangren zende gemeenten dank voor het be grip dat zij voor de belangen van Goes aan de dag leggen. Aan het slot van zyn tospraak kwam <!o Goese burgemeester «net de wens dat de financiële moeilijkheden, waar mee de gemeente thans heeft te kam pen geen beletsel zal vormen voor een evenwichtige ontwikkeling van de stad. Met name zullen het culturele leven, de sport, het jeugdwerk, het verenigingsleven en de volksgezond heid meer de aandacht moeten hebben bjj de groei van de bevolking. Waarde „Als de definitieve voorstellen nog in de loop van 1964 kunnen worden ont vangen, zullen de studies van 1963 nog wel hun waarde kunnen behouden", zo vervolgde burgemeester Van Leeu wen. „maar wanneer de procedure vele Jaren gaat vergen, zullen de inzichten en verhoudingen opnieuw zijn gewij zigd". De periode van onzekerheid moet volgens hem zo kort mogelijk duren. Uitvoerig ging Oostburgs burgemees ter in op het woningvraagstuk in al zijn facetten. Hij constateerde, dat de opleverlngstijden bij de bouw nog nau welijks in acht kunnen worden geno men. De uiterst spaarzaam afkomende rijksgoedkeuringen verhinderen een aanvang van de bouw van bungalows. Met een en ander is volgens burge meester Van Leeuwen ook de vermin dering van het aantal inwoners te ver klaren. Hij sprak de hoop uit voor 1964 beschikking te verkrijgen over vrije in eigendom gebrachte bouwgrond ten einde een nieuwe woonwijk aan het einde van de tegenwoordige Stad houderslaan in exploitatie te kunnen brengen. Het toewijzen van woningwetwonin gen blijft voor het gemeentebestuur oen grote zorg. Volgens burgemees ter Y'an Leeuwen blijft er een groot gebrek bestaan naar de beter gesi tueerde woonkernen. Toewijzing van meer woningen aan Oostburg zal naar zjjn mening woongelegenheid naar andere gemeenten vrijmaken, zo zelfs, dat daar minder behoeft te worden gebouwd. Het toewijzen van bouwvolume voor het vervangen van krotten en noodwoningen betekent geen vermindering van woonruimte. Noodwoningen „De vraag mag dus zelfs worden ge steld". aldus de burgemeester van Oostburg, „of in deze tijd van steeds toenemende spanningen om woon ruimte een groot gedeelte van de nog in goede staat verkerende stenen nood woningen niet in gebruik behoren te blijven. Spreker achtte het waarschijnlijk, dat voor krotwoningen vervangende bouw- lume wordt verstrekt, om althans nog iets per gemeente te kunnen toewij zen. Het gevolg is een versnippering van bouwvolume, waardoor complexen niet kunnen worden gebouwd. Iedere gemeente schreeuwt „ach en wee" en krijgt daardoor een liliiputaanwijzing. De grote lijn waarbij toewijzingen wor den verleend aan gebieden en gemeen ten. waar echt woonruimtebehoefte kan worden aangetoond, en waar de mensen zich uitdrukkelijk willen vestigen, komt slechts tot uiting in de industriege meenten. Maar die gemeenten met echte uitbreidingskansen door functie, ambte lijke vestiging, onderwijsbehoefte of ambachtelijke bedrijven, komen in het gedrang. Uitvoerige aandacht werd door burgemeester Van Leeuwen ook besteed aan de verkeersfunctie van Oostburg. Hij betreurde het dat de aansluiting naar Sint-Margriete nog niet tot uitvoering kon komen. Een goede wegverbetering in België zou van grote betekenis zijn voor bezoek van Belgen aan West-Zeeuwsch-Vlaan deren. De verbetering van de weg Oost- burg-Zuidzande zal vermoedelijk in 1965 worden aangevat. ..Een noodzake lijk werk, dat allang uitgevoerd zou moeten zijn", aldus burgemeester Van Leeuwen. Burgemeester Van Leeuwen wees er nog op, dat de principiële goedkeuring voor de bouw van een nieuw ziekenhuis is verleend en dat de bouwplannen van het bejaardentehuis worden vertraagd door een zeer tijdrovende wijziging van de grondbestemming. Ilopelyk kan in 1964 worden begonnen met een nieuwe b.l.o. school voor West-Zeeuwsch-Vlaan deren. „Dijkgraven en polderjongens" De heer M. P. de Brnin, adjunct-biblio thecaris van de provinciale bibliotheek van Zeeland, sprak gisteravond tijdens een bijeenkomst van liet Zeeuwsch Ge nootschap der We ten schappen in hel Zeeuws Museum te. Middelburg, over het onderwerp: „Dijkgraven en polder jongens". Reeds kort na het einde van de 13e eeuw worden in Zeeland ln de oude kernen door de graaf, en in de nieuwe polders door de bedijkers dijkgraven benoemd, bekleed met een zekere rech terlijke bevoegdheid, voor zover strek kende ter bescherming van de water staatkundige toestand in hun gebied. Betreffende de dijkwerkers ln deze pe riode is weinig bekend. Bij grote ob jecten waren soms wel 2 a 3000 man betrokken. Alle grondverplaatsingen geschiedden door middel van manden, kruiwagens werden nog niet gebruikt. Doordat het ambt in de 15e en 16e eeuw veelal werd verpacht aan de meestbie dende. kon men in die tijd bij vele dijkgraven meer baatzucht dan be kwaamheid aantreffen. In zijn „Trac- taet van de Dyckage" geeft Vierling, rentmeester \ran Steenbergen plm. 1550. zijn mening ongezouten te kennen: „Er zijn er", zegt hij, „die beter de maten van de wijnkan kennen, dan de streken van de windroos, en die nooit zeewater gezien hebben". Toch zijn er ook in «leze, voor Zee land zeer moeilijke eeuw, dijkgraven van formaat bekend: YVe noemen slechts Johan, Adriaensz. Blanx, in 1556 dijkgraaf van de Breede YY'a- tcring bewesten Yerscko geworden. Hjj bezat zowel dc organisatorische als de technische kwaliteiten, nood zakelijk om het verantwoordelijke ambt van dijkgraaf uit te oefenen. Bootdiensten vrijwel geen last van mist Dc mist, die een paar dagen boven Zee land heeft gehangen is zo langzamer hand v/eer opgetrokken De veerdiensten hebben er dan ook praktisch geen last meer van gehad. Krulningen-Perkpolder hooft alleen om 11.20 en 12.20 uur niet gevaren. De andere Wcsterscheldeveren haddon, geen stagnatie. Zicrikzee-Kats heeft 's morgens om acht uur stil gele gen. Daarna hadden de vaarten normaal doorgang. Rauw slag De dijkwerkers uit deze periode ko men er bij Vierling al evenmin goed af. Bedijkingscondities en ordonnan tiën wijzen er eveneens op, dat men hier met een ruw en rauw slaf> man nen te doen had, die slechts met ge weld in het goede spoor en aan het werk konden worden gehouden. Gemin acht en gevreesd door de bewoners van de achterliggende polders, in keten on dergebracht, en overgeleverd aan de hebzucht van de zoetelaars, waren wijn, trjjn en dobbelspel de enige mogelijke ontspanning na afloop van de ontzet tend zware dagtaak. Als een rode draad lopen hun sabotagedaden en stakingen door de geschiedenis van hot dijkwezen. De uitdrukking lavelen of lavey steken, waarmee oorspronkelijk werd bedoeld het geven van een sein, dat het schaft uur is aangebroken, kreeg naderhand de minder gunstige betekenis van sta ken of aanzetten tot staking. Pas in (lc 19e eeuw komt men enige (rudimentaire) sociale voorzieningen voor do polderjongens tegen: bij de aanleg van het kanaal Tcrneuzen-Gent is eon regeling getroffen voor de me dische verzorging van zieke dijkwer kers. (1825). In 1813 bjj het bedijken van de Hollarepolder ls zelfs een spe ciaal hospitaal ingericht voor het op nemen van zieke of gewonde arbeiders. De laatste ongeregeldheden hebben plaats in 1869, bij het aanleggen van do sluiswerken voor het kanaal Ycere-Vlis- singen. De Nederlandse arbeiders tra den toen vrjj hardhandig op tegen hun Belgische collega's, die blijkbaar onder de markt werkten. Wat betreft de dijkgraven in de moderne tijd, moet opgemerkt worden, dat, hoe wel een figuur als Abraham Caland be wijst, dat het mogelijk is, dal één per soon de organisatorische en technische bekwaamheden in zich verenigt, die Im- nodigd zijn voor het volledig uitoefenen van deze functie, toch hoe langer hoe meer de tendens tot uiting komt. naast de juridisch-organisatorisch werkzame dijkgraaf een technische staf, onder lei ding van een ingenieur te belasten met de behartiging van de waterstaatkundige problemen van het polderwezen. Nadat nog enkele dia's waren vertoond, en de heer De Bruin de, by de discussie naar voren komende vragen had beant woord, sloot de voorzitter, de heer mr. •J. Moolenburgh, met een dankwoord aan de spreker deze bijeenkomst, waaraan nog een kleine tentoonstelling verbonden was van boeken en foto's, met betrek king tot het dyk- en polderwezen ln Zeeland. Het ziet er naar uit, dat Goes weer een stadsbusdienst zal krijgen. De Auto Maatschappij Zeeland X.Y'. heeft bij b. en w. een verzoek ingediend tot exploi tatie van deze „lijn". Y'ooral van dc zijde van de Apparaten- cn Ketelfabriek is aandrang op de A.M.Z. uitgeoefend tot het onderhoiiden van een verbinding tus sen het Goese station en het industrieter rein. Dagelijks moeten namelijk werk nemers tussen deze twee punten heen en weer worden vervoerd. De A.K.F. heeft de busonderneming gevraagd om zes maal per dag een dienst in tc leggen, om de twee uur. Het ligt in de hedoeling om dan ook via het nieuwe protestants chris telijk streekziekenhuis „Bergzieht" te rij den en zo tot een frequentie van acht ritten per dag te komen. De heer D. van Loon (p.v.d.a.) informeerde woensdag avond in de raad naar het verzoek. Bur gemeester mr. F. G. A. Huber zei het verzoek om een vergunning voor deze nieuwe stadsbusdienst aan de inspecteur van politie te hebben doorgegeven. Het zal binnenkort in behandeling komen. VERWACHT. WEINIG VERANDERING Overwegend droog weer met plaatselijk mist en elders laaghangende bewolking. Later mogelijk enkele verspreid voorko mende opklaringen. Zwakke wind. Mid- dagtemperaturen enkele graden boven het vriespunt. 24 januari ZON EN MAAN. Zon op 08.33 Maan op 13.02

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1964 | | pagina 2