PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT
DICHTE MIST BELEMMERDE HET VERKEER
Kustvaar-
ders
Eems
op
in
aanvaring
TOLTARIEVEN VOOR HARINGVLIETBRUG
Geen vaart op Waterweg; Schiphol en Zestienhoven potdicht
MINISTER ANDRIESSEN KONDIGT
ENKELE PRIJSMAATREGELEN AF
Sliep-uit
President Johnson
doet 5 voorstellen
voor ontwapening
Nu speurtocht naar
olie en gas bij Urk
Rittenboekjes met
reductie voor
eilandbewoners
207e jaargang - no. 18
WAARIN OPGENOMEN OE MIDDELBURGSE, VLISSINGSE, GOESE, BRESKENSE COURANT EN VRIJE STEMMEN
Directie: F. van de Velde, F. B. den Boer en W. de Paster. Hoofdredactie: W. Leertouwer en O. A. de Kok. Abonnementsprijs 75 o
Walstraat 58-60. tel. 2355 (b g.g. red. 3508. adv. 3647/3643); Middelburg: Markt 51. tel. 3841 (b.g.g. red. 2078/3169. adv. 2375); Goes:
2911; Zierlkzee: red. tel. 2425. adm. tel. 2094. Adv. pr. 32 ct. p. mm. Min. p. adv. 4AO. Ingei. med. 31 tarief. Kleine adv. Ohm. 8 v
Woensdag 22 januari 1964
3 dit blad" 25 ct. meer. Giro 359300 P.Z.C.. Middelburg.
ZICHT 20 TOT 50 METER
ONDER MEER VOOR BEJAARDENOORDEN
Scherp toezicht op
De zeer dichte mist, die gisteren
praktisch het gehele land bedek
te heeft het verkeer te land ern
stig gehinderd en het scheep
vaartverkeer naar Rotterdam en
Amsterdam vrijwel tot stilstand
gebracht. Op vele plaatsen, on
der meer het gebied rondom
Rotterdam, enkele delen van
Friesland en de omgeving van
Amsterdam was het zicht niet
meer dan 20 tot 50 meter.
Vlak voor de Utrechtsebrug in
Amsterdam deed zich gistermor
gen een kettingbotsing voor, waar
bij 22 auto's betrokken waren.
Hoewel een vijftal wagens als
„total-loss" moest worden be
schouwd deden zich wonder boven
wonder geen persoonlijke ongeluk
ken voor. De kettingreactie begon
toen een vijftal wagens plotseling
moest remmen en op elkaar reed.
Gisteravond reed een 48-jarige kap
per in Utrecht door de mist met zijn
wagen van de Keulse kade in het Mer-
wedekanaal. De man had de tegenwoor
digheid van geest om net zo lang te
wachten totdat hij het portier kon ope
nen om vervolgens een plaatsje op het
dak van zijn auto te zoeken. Vanaf
deze oncomfortabele positie riep hij om
hulp. Een schipper bevrijdde hem door
middel van een ladder uit zijn hache
lijke positie.
Scheepvaart
De scheepvaart naar Rotterdam
kon gisteren aanvankelijk nog voort
gang vinden, dankzij de radarpos
ten op de oevers van de Nieuwe Wa
terweg. In de loop van de middag
werd de mist echter 7,0 dik, dat de
havensleepboten de werkzaamheden
moesten staken en binnenkomend
en uitgaand verkeer praktisch tot.
stilstand kwam. Enkele schepen
gingen ter hoogte van Schiedam
voor anker.
In de nacht van maandag op dinsdag
was de 1961 ton metende K.N.M.S.-er
„Eos" al als gevolg van de mist dicht
bij de zuiderpier van de Waterweg aan
de grond gelopen. Na 14 minuten kwam
het schip op eigen kracht vlot.
Aanvaring
prij sont wikkeling
Het ministerie van economische za
ken heeft geconstateerd, dat in
verschillende sectoren van het be
drijfsleven in overeenstemming
met het prijsakkoord wordt gehan
deld, maar dat in sommige geval
len tegen de afgesproken regels
wordt gezondigd.
Intensieve wijze zal voortzetten,
mocht blijken, dat ook in andere sec
toren te veel in rekening wordt ge
bracht.
„Niet toegestaan kan worden, dat door
een te geringe discipline in bepaalde
branches de doelstellingen van het prijs
beleid in gevaar zouden worden ge
bracht". Het ministerie roeot daartoe de
medewerking van het gehele bedrijfs
leven in.
Volgens de beschikking mogen de prij-
er is in het kader van het concea-
siebeleid door de Nederlandse regering
géén toestemming verleend voor com
merciële radiouitzendingen, maar toch
draalt op enige mijlen buiten de kust
radio Veronica er lustig op los Menige
autoradio is er constant op afgesteld.
In Hilversum gaat het verhaal, dat
de chauffeurs van de reportage-wagens
van de Nederlandse Radio-Unie
'3 avonds bij het terugbrengen van de
auto's naar de garage éérst de auto
radio van Veronica op Hilversum I
of II terugdraaien: het staat zo slor
dig wanneer bij controle zou blijken
dat de eigen mensen op „de concur
rentie" hebben afgestemd. Waar of
niet dit verhaal, het feit van de legale
radio-illegaliteit, zoals men het zou
kunnen noemen, is in Nederland een
normaal verschijnsel geworden. Het
oktober 1963. Voor dekens mag het
bedrag der geldmarge voor de haadel zïïk
De minister van economische zaken. ^^oWober 196^ VooMiandbrei* n°S vanz«KsPrekender gaat.worden; er
prof. Andriessen. heeft zich daarom J nu ook een «ort Vemmcs^v.
genoodzaakt gezien prijsmaatregelen te beschikking afgekondigd
treffen ten aanzien van bejaardenoor
den, dekens, handbreïgarens, tandtech- Wat de tandtechnische werkstukken
nische werkstukken, dakpannen, rij- 1 betreft mogen de prijzen ten hoogste net °P een eiland ergens m de Noord-
het onderhoud
Voorts zullen op verzoek van het mi
nisterie van economische zaken de le
den van de Koninklijke Nederlandse
Maatschappij ter Bevordering van de
Pharmacie bepaalde inmiddels gestegen
prijzen, matigèn, terwijl ook van de
zijde der Nederlandse brouwerijen is or
Ha' mon *iin nrH»n ,ol tOOrmachines
pet. boven het bivean van 31 "de- zee- ™aken een serieuze indruk. In-
cember j.I. liggen. Voor de rijwielstal- 1 dien zij inderdaad waarneid bevatten
lingen mogen de dagtarieven voor het I I&A, men dus het geval-Veronica II:
overdekt stallen niet hoger z[jn dan 17 terwijl regenng en Kamer een defini-
cent. In de meeste gevallen zullen J-leve beslissing over commerciële te-
weekabonnementen niet meer dan 10 lov,'sle hebben opgeschort, wordt buiten
cent en maandabonnementen niet meer 1 de territoriale wate-
eenvoudig
ven wist te bereiken was een Cara-
velle van de Swissair, die maandag
avond om half acht neerstreek.
Gisteren moest het inkomend vlieg
verkeer echter uitwijken naar an
dere vliegvelden. Op het vliegveld
Zestienhoven bij Rotterdam was het
niet anders. Daar was het luchtver
keer de gehele dag onmogelijk.
Ook de Engelsen kregen hun deel van
de mist. In Zuid-Engeland en het dis
trict Londen was lucht-, trein- en weg
verkeer bijna onmogelijk. Op de auto
weg van Londen naar Birmingham,
ter hoogte van Luton, vond een ketting
botsing plaats, waarbij 209 voertuigen
waren betrokken. Tweeëntwintig auto
mobilisten werden ernstig gewond.
Langs de weg bleef een groot aantal
vernielde personenauto's, tank- en
vrachtwagens achter. Het treinver
keer reed met grote vertraging en het
luchtverkeer lag zo goed als stil.
Ruim turintig auto's zijn dinsdag
ochtend in een dichte mist betrok
ken geweest bij een kettingbotsing
op de rijkswegAmsterdam-
Utrecht ter hoogte van de Utrecht
sebrug.
Persoonlijke ongelukken hebben
zich niet voorgedaan, doch de ma
teriële schade is aanzienlijk.
Op de foto enige wagens die op
elkaar in zijn gereden.
toegezegd, dat men zijn prijzen zal
aanpassen aan de wensen van het mi
nisterie. De recente bierprijsverhoging
2 en 3 cent. resp. per fles en per
pul, zal worden teruggebracht tot resp.
1 en 2 cent.
Het ministerie van economische za
ken zegt in het communiqué, waar
in deze prijsmaatregelen worden
medegedeeld, dat passende maatre
gelen zullen worden genomen, in
dien bij het onderzoek naar de prijs
ontwikkeling, dat het ministerie op
w» mag .oa. -» pv.. Y
in rekening worden gebracht dan DOUWO.
imaal 4 pet.
kan- eender op een kunst
matig
ge-
op 1 oktober 1963.
Omstreeks het middaguur kwamen in
de Duitse vaargeul van de Eems twee
Nederlandse kustvaarders van elk f500
ton met elkaar in aanvaring, de
„Kroonborg" uit Delfzijl en de „Bata
vier 3" uit Rotterdam. Persoonlijke on
gevallen deden zich niet voor. maar de
schade was groot. De „Batavier 8"
zette de reis naar Antwerpen voort.
De „Kroonborg" liep met een
deukte en gescheurde nei
van Delfzyi binnen.
Luchtverkeer
Op Schiphol slaafden gistermorgen
vier vliegtuigen erin. tussen de mist
banken door. op te stijgen. Van landen
op Schiphol was echter geen sprake.
Het laatste vliegtuig dat de luchtha- gevoerd.
Russisch-Cubaans
handelsverdrag
Premier Kroesjtsjew heeft gisteren tij
dens een receptie, die ter ere van Fidel
Castro in Moskou werd gehouden, mee
gedeeld dat zijn land een langlopend
handelsverdrag met Cuba heeft gesloten.
Kroesjtsjew deelde verder nog mee dat
een gezamenlijk comuniqué zal worden
opgesteld over de gesprekken die hij met
de Cubaanse leider had gevoerd
verscheidene belangrijke vraagstukken
op het gebied van economische en poli
tieke samenwerking tussen beide landen.
Hij noemde de besprekingen zeer nuttig.
Kroesjtsjew zei tijdens de receptie ver
der dat de Sowjet-Unie en Cuba het
eens waren geworden over maatregelen
die de Cubaanse economie moeten be
schermen tegen schommelingen van de
wereldprijzen voor suiker. Hij noemde
geen bijzonderheden van het verdrag
maar westelijke waarnemers zeiden dat
het klaarblijkelijk een verhoging van de
Russische steun aan de Cubaanse eco
nomie omvat.
De Russische eerste minister bracht een
heildronk uit op zijn Cubaanse gast en
zei dat de Cubaanse steun aan de Sowjet-
inge- 1 p0ütiek en aan de Russische communis-
de haven tjscije partij zeer op prijs wordt gesteld.
Dit zou volgens waarnemers er op kun
nen duiden dat Fidel Castro in het Chi
nees-Russische ideologische geschil wat
meer aan de kant van Rusland overhelt.
Castro verklaarde zeer tevreden te zijn
over de besprekingen die hij sedert zijn
aankomst in Rusland, op 13 januari, had
Engelse bedrijven
in Indonsië
teruggegeven
De voornaamste Engelse bedrijven in In
donesië, die de laatste dagen door linkse
vakbondsleden in bezit waren genomen,
zijn gisteren aan hun Engelse beheer
ders teruggegeven, zo is in Londen van
gezaghebbende zijde bekendgemaakt. In
enige gevallen blijft het „toezicht" door
afgevaardigden van de Indonesische re
gering van kracht.
VRAGEN OVER POSITIE
VAN DAGBLADPERS
Britse koningin
overweegt bezoek
aan Duitsland
een bezoek
De fractievoorzitter van de Partij van de
Arbeid in de Tweede Kamer, dr. ir. A.
Vondeling, heeft de minister-president
schriftelijk gevraagd gaar de opvatting
van de regering over de nota tniake de d„ bondsrepubliek in tuit-
huidige positie van de Nederlandse dag- woord 0p het bezoek van wijlen presi-
bladpers. Deze nota is de regering zeer dent Theodor Heuss wordt nog in be-
recent aangeboden door de Vereniging raad gehouden, aldus goedingeliehte
De Nederlandse Dagbladpers en door het
Nederlands Genootschap van Hoofdre
dacteuren. De heer Vondeling zou graag
een regeringsnota ontvangen,
Gesprek over de
„Air Union" in
Brussel begonnen
In Brussel is gisterochtend een inter
gouvernementele conferentie begonnen
tussen de zes landen van de Europese
gemeenschappen over de oprichting van
„Air Union" voor samenwerking tussen
hun nationale luchtvaartmaatschappijen.
Voor het eerst sedert destijds de KL.M.
besloot zich uit de besprekingen terug te
trekken neemt ook een Nederlandse de
legatie aan het overleg deel. Met de uit
breiding van de aan de conferentie deel
nemende landen tot Luxemburg, dat zich
tot dusverre afzijdig had gehouden van
de onderhandelingen, wordt het gesprek
thans gevoerd tussen alle zes E.E.G.-lan-
den.
de verschillende punten wordt ingegaan.
JULIAN A-BOUDEfVIJNPRIJS
VOOR MATHIAS KEMP
De Juliana-Boudewijnprijs is toegekend
aan de Maastrichtse publicist Mathias
Kemp, die. aldus de motivering, door zijn
activiteiten heeft bijgedragen tot de ver
steviging van de vriendschapsbanden
tussen België en Nederland. De uitrei
king van de prijs vindt plaats op zater
dag 1 februari in het gemeentehuis 1
Heer (L.).
zegslieden.
Verwacht wordt dat een definitief be
sluit zal worden bekendgemaakt na de
geboorte van koningin Elizabeths vier
de kind. dat in maart wordt verwacht. 1
Men neemt «tin dat een eventueel be- f»" b°<™ de h ede,landt, delegate,
zoek van de Britse vorstin aan de bonds- bestaande uit de heren Iv. J. Kruys,
republiek in juli of medio september zal Ar ie uw enh uysen en Yan der Tuuk.
plaatsvinden. 1 Foto onder: een overzicht van de verga-
dering.
„AANTAL KERNRAKETTEN BEVRIEZEN"
Delegaties zijn
hoopvol gestemd
HAAST ACHTER WERKZAAMHEDEN
Seismografisch
onderzoek door
Hamburgse firma
Haast
Na het Waddengebied is nu
de omgeving van Urk aan de
beurt gekomen voor de na
sporingen van de oliewereld.
Een Hamburgse firma ver
richt sedert enige dagen bij
Urk in het IJselmeer in op
dracht van een Engels-Ame
rikaanse combinatie seismo
grafisch onderzoek.
Voordien waren reeds gedurende
enige maanden in alle stilte aan do
landzijde van het voormalige ei
land onderzoekingen verricht. Deze
hebben, naar men op Urk aan
neemt. aanleiding gegeven tot het
vermoeden, dal zich ten zuiden
van de hoge kant van Urk een
olie- of een aardgasvoorkomen be
vindt.
De combinatie heeft kennelijk
haast met haar nasporingen, want
het bevriezen van het IJselmeer is
voor haar geen reden om met het
werk te wachten. Zij heeft een
tweetal grote ijsbrekers van de
firma Goedkoop in Amsterdam
gehuurd om hel water open te
houden Een sterke sleepboot van
de firma Kaptein uit Urk onder
houdt regelmatig de verbinding
tussen Urk en het onderzoekings-
sehip.
Het is op het eiland niet bekend,
hoe de combinatie heet Ook de ge
meente-autoriteiten zijn niet van
de naam op de hoogte. De komst,
van de schepen was dan ook een
volkomen verrassing voor de Ur-
kers.
Aanvankelijk meende men, dat dc
schepen in het ijs waren vastge
vroren. Het bestuur van dc vereni
ging „Hulp en steun" had reeds
een vergadering belegd om de be
manning van de boten hulp te
gaan bieden, wat echter al spoedig
onnodig bleek.
President Johnson beeft gisteren
voorgesteld, dat de V.S., de Sowjet-
Unie en bun wederzijdse bondgeno
ten de mogelijkheid onderzoeken
om te komen tot een „bevriezen
van bet aantal en de typen van de
strategische kern raketten voor
aanvals- en verdedigingsdoelein
den". De Amerikaanse president
deed dit. in een boodschap aan de
ontwapeningsconferentie die giste
ren haar werkzaamheden in Ge-
nève hervatte.
De president was van oordeel, dat de
conferentie in een sfeer van hoop haar
werk voortzet. De aankondiging van de
regeringen van de Sowjet-Unie en de
V.S., dat zij de militaire uitgaven zjj
het in beseheiden mate zouden ver
minderen, had de atmosfeer verbeterd.
Vijf pnnlen
Johnson somde vijf punten op, ten aan
zien waarvan zijns inziens op de confe
rentie overeenstemming kan worden be
reikt. Behalve het genoemde punt be
treffende kernraketten noemde de pre
sident een verbod om met geweld te
dreigen of geweld te gebruiken, recht
streeks of indirect, hetzij door agressie,
ondermijning of het klandestien ver
schaffen van wapens, teneinde grenzen
te wijzigen of zijn macht over andere
gebieden uit te breiden door het be
staande gezag opzij te schuiven.
Een ander punt betrof een overeen
komst om onder toezicht de produk-
tie van splijtbaar materiaal voor oor
logsdoeleinden te staken. Intussen
waren de V.S. bereid, op basis van
wederKerigheïd lot vermindering
van deze produktie over te gaan.
Controle
son, overeenstemming kunnen worden
bereikt over een niet verdere uitbrei
ding van het aantal landen met kern
wapens. De zg. kernmogendheden zou
den akkoord moeten gaan met een ge
leidelijke controle op het gebruik van
kernmateriaal voor vreedzaam gebruik.
Ook zou men moe'en komen tot een
algeheel verbod op het nemen van kern
proeven.
■erklaard, dat hij hoopvoller was ge
stenul dan bij vorige zittingen. „Er is
sprake van een duidelijke vermindering
van de spanning in de wereld", aldus de
Kus.
Tsarapkin zei dat men in de eerste
plaats moet ijveren voor eliminering van
het gevaar van een kernoorlog. Hij
pleitte voor instelling van een kernwa-
penvrije zone in Noord- en Midden-
Europa en op de Balkan.
Het Russische plan voor een niet-aan-
valsverdrag tussen de landen van de
N.A.V.O. en de leden van de verdrags-
organisatie van Warschau achtte hij
noodzakelijk voor liet machtsevenwicht
en de algemene stabiliteit.
nog meer in deze
„ontduikiDgssector": de huidige Neder
landse wetgever laat geen speelbanken
toe, maar toch gaat het hardnekkige
gerucht, dat een bekend Nederlander
bezig is om een grote ponton te doen
bouwen teneinde buiten de territoriale
wateren voor de Nederlandse kust een
speelbank te kunnen exploiteren
Wij willen hier vandaag niet gaan
discussiëren over de vraag of er
in Nederland overgegaan moet worden
tot (legale) commerciële radio of t.v.,
noch over de wenselijkheid van b.v.
roulette in badplaatsen. Maar wel vra
gen we ons af of de huidige gang van
zaken niet een school voorbeeld is van
een opvallend soort struisvogelpolitiek:
kop in het zand. zodat men volstrekt
niets hoort of ziet van wat er rondom
gebeurt. „Commerciële t.v. in Neder
land? Welnee meneer, hoe komt U er
bij, daarvoor geeft immers de rege
ring geen concessie. Radio op commer
ciële grondslag? Gelukkig niet. wij heb
ben ons befaamde zuilenstelsel, het
buitenland is er jaloers op. Speelban
ken? Geen sprake van, meer dan ver
derfelijk, nee m onze badplaatsen ge
beuren zulke zaken niet". Ziehier
antwoorden, die formeel mogelijk zijn.
Nu de praktijk: „Zet Veronica nog eens
aan. ik wil een leuk muziekje horen".
En straks: „Laten we maar naar het
eiland kijken, fijne film joh, over Robin
Hood. En Max Tailleur komt ook op
het scherm." Of: „Gokje wagen van
avond? Met het veerbootje naar het
dobbeleiland. Gezellig, samen uit naar
het drijvend casino". Dat is de werke
lijkheid, kan althans de werkelijkheid
worden in het Nederland van vandaag.
Het is een zonderlinge, zelfs zotte
situatie, waarbij de mazen van de wet
levensgroot zijn geworden.
over de vraag of commerciële
en speelmogelijkheden in Neder
land gewenst zijn, maar wel over de
onmogelijkheid van de huidige situa
tie. Zo kan het toch moeilijk verder
gaan. Of de regering zorgt voor een
aantal maatregelen, die uitzendingen
van Veronica en soortgelijke instelün-
1 gen onmogelijk maken b.v. zoals in
andere landen is gebeurd) het strafbaar
stellen van medewerking aan deze zen
ders of men zorgt voor een rege-
1 ling, waardoor dit alles in de vorm van
i legale exploitatie mogelijk wordt. Dit
s'.ruisvogëigedoe wekt alleen maar
lachlust op. De regering zegt „Nee.
het mag niet" en onmiddellijk tuffen
een paar handige jongens met een
bootje buitengaats en roepen: „We doen
het lekker toch, sliep-uit!" Daar gaat
het nu inderdaad op lijken, op neuzen-
I trekken en sliep-uit-roepen. Niet alleen
door de knapen, die er geld aan wil-
len verdienen, maar door een groot
j deel van het Nederlandse volk.
BENELUX AKKOORD MET
HOGERE STAALTARIEVEN
Hooggeplaatste functionarissen van Bel
gië. Nederland en Luxemburg hebben In
Brussel besloten de aanbeveling van de
Hoge Autoriteit te aanvaarden, om tijde
lijk hun invoerrechten op staal te verho
gen van gemiddeld zes procent tot op het
niveau van het Italiaanse tarief, dat 9
procent bedraagt.
Schakel in zuid-noordverbinding
(Van een onzer verslaggevers)
..De bruggenbouwers zetten op het ogen- De overige vijf brugkokers zullen mét
blik alles op alles om met ingang van 1 de basculebrug onder de wal van Nu-
I)E PRIJZEN voor de tolkaartjes, die de weggebruikers na 1 juli j Jttlt aattauautle ui ieder ge. al to- nuutsdorp d<>mende maanden worden
00 - 1- iu_. ,nen van de meer dan 1200 meter lange ingevaren. Alles keung op tijd klaar
van dit jaar zullen moeten kopen voor een rit over de UanngvuetDrug stalen brug over het Haringvliet berijd- nee. dat hijsen rijkswaterstaatsdirce-
liii Numansdorp een vitale schakel in de nieuwe zuid-noord ver- baar te hebben. Daarvan zal men op tie bruggen en de aannemer niet meer.
binding voor Zeeland zijn enkele dagen geleden vastgesteld. De I Goe^Overflakkee dus to eerste instan-
commissarissen en de vertegenwoordigers van de negentien gemeen
ten op Schouwen-Duïveland en Goeree-Overl'lakkee, die participeren
in de N.V. „Brugverbinding", hebben hun tarieven gebaseerd op die
van het veer Middellnirnis-Hellevoetsïtus. De „prijslijst", die alleen
nog een fiat van het rijk behoeft, zal er als volgt uitzien
voor fietsen, brommers, scooters en driewielers 1,
voor personenauto's en bestelwagens goederenvervoer 3,50
voor vrachtauto's (2 assen) en kleine bussen 6,
voor vrachtauto's met drie of meer assen 10,
voor touring-autobussen e-d.
Deze toltarieven zullen van toepassin_
zijn. ongeacht het aantal personen in of
op de Vervoermiddelen Met de auto
busonderneming. die lijndiensten over de
Haringvlietbrug gaat onderhouden, zal
ƒ25,—
een contract worden afgesloten op basis
van twee kwartjes per passagier. Die
prijs zal dus wel in het buskaartje wor
den verrekend. Voor andere dagelijkse
busdiensten (bijvoorbeeld voor pende
laars) zal een tarief gelden van 20.
per bus plus een kwartje per passagier.
Alleen de eilandbewoners van Schou-
wen-Duiveland en Goeree-Overflak-
kee zullen tegen een gereduceerd
tarief de brug kunnen passeren. Wan-het noorden,
neer ze tenminste gebruik maken van; gensplaat -*
tie kunnen profiteren. Voor Schouwen-
Duiveland zal het ongetwijfeld een aan
tal maanden later worden, eer men zjjn
vaste oeververbinding naar het noorden
heeft. Dat hangt af van het tijdstip,
waarop het laatste gat in dc Grevelin-
gendam wordt gesloten en de weg daar
over gereed is". De directeur van de
naamloze vennootschap, die de brug de
eerst komende tien jaar met tolheffing
zal exploiteren, de heer J. Knape te Som-
melsdijk. heeft ons in zijn werkkamer;
van het raadhuis de tarievenschaal voor
gelegd. Er is in de afgelopen maanden
over dit belangrijke punt druk overleg
geweest tussen de commissarissen en de
vertegenwooi-digers van de N.V.
Nu zes kokers
de ..rittenboekjes waarvoor tien pro- j ters lange dam
cent korting zal gelden. 1 rijdt, de „aanloop" i
En dat was nodig, want de datum van
openstelling van de Haringvlietbrug be
gint te naderen: 1 juli! Op het ogenblik
zijn zes stalen kokeroverspanningen op
de betonnen pijlers gezet. Meer dan zes
honderd meter snelweg boven het water
wijst al als een duidelijke vinger naar
inneer men voorbij Oolt-
de punt van de kilome-
Daarvoor heeft men de vorige winter en
ook de afgelopen maanden teveel opont
houd gehad. lJs en windkracht boven
het cijfer 6 hebben het werk meer dan
eens lam gelegd. En ook in de construc
tie van de kokerliggers is de nodige ver
traging opgetreden. Maar de bouwers
van het brugproject het zal 45 mil
joen gulden vergen! hebben het. toch
steeds beloofd: „We zullen ervoor zor
gen. dat de eilandbewoners op 1 juli
1964 zonder veren en zonder natte voe
ten aan de overkant kunnen komen
En nu het dus zover komt zijn ook de
financiële zaken geregeld: de toltarie
ven. Want zoals men weet hebben Goe-
ree-Overflakkee en Schouwen-Duiveland
het bereikt, dat de Haringvlietbrug er
ongeveer tien jaar eerder ligt dan het
rijk in het kader van het Deltaplan zich
had voorgenomen. Immers: als onderdeel
van het driepotige werk ter afsluiting
van het Volkerak zou men pas in 196»
aan de brugbouw zjjn begonnen. En in
dat schema zou de oplevering rond het
jaar 1974 zjjn gevallen. Nu de N.V.
„Brugverbinding" dus een vervroegde
opdracht heeft gegeven, zal het rijk de
brug in 1974 overnemen en tolvrij ma-
(Zie slot pag. 2 bol. 6)