PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT DICHTE MIST BELEMMERDE HET VERKEER Kustvaar- ders Eems op in aanvaring TOLTARIEVEN VOOR HARINGVLIETBRUG Geen vaart op Waterweg; Schiphol en Zestienhoven potdicht MINISTER ANDRIESSEN KONDIGT ENKELE PRIJSMAATREGELEN AF Sliep-uit President Johnson doet 5 voorstellen voor ontwapening Nu speurtocht naar olie en gas bij Urk Rittenboekjes met reductie voor eilandbewoners 207e jaargang - no. 18 WAARIN OPGENOMEN OE MIDDELBURGSE, VLISSINGSE, GOESE, BRESKENSE COURANT EN VRIJE STEMMEN Directie: F. van de Velde, F. B. den Boer en W. de Paster. Hoofdredactie: W. Leertouwer en O. A. de Kok. Abonnementsprijs 75 o Walstraat 58-60. tel. 2355 (b g.g. red. 3508. adv. 3647/3643); Middelburg: Markt 51. tel. 3841 (b.g.g. red. 2078/3169. adv. 2375); Goes: 2911; Zierlkzee: red. tel. 2425. adm. tel. 2094. Adv. pr. 32 ct. p. mm. Min. p. adv. 4AO. Ingei. med. 31 tarief. Kleine adv. Ohm. 8 v Woensdag 22 januari 1964 3 dit blad" 25 ct. meer. Giro 359300 P.Z.C.. Middelburg. ZICHT 20 TOT 50 METER ONDER MEER VOOR BEJAARDENOORDEN Scherp toezicht op De zeer dichte mist, die gisteren praktisch het gehele land bedek te heeft het verkeer te land ern stig gehinderd en het scheep vaartverkeer naar Rotterdam en Amsterdam vrijwel tot stilstand gebracht. Op vele plaatsen, on der meer het gebied rondom Rotterdam, enkele delen van Friesland en de omgeving van Amsterdam was het zicht niet meer dan 20 tot 50 meter. Vlak voor de Utrechtsebrug in Amsterdam deed zich gistermor gen een kettingbotsing voor, waar bij 22 auto's betrokken waren. Hoewel een vijftal wagens als „total-loss" moest worden be schouwd deden zich wonder boven wonder geen persoonlijke ongeluk ken voor. De kettingreactie begon toen een vijftal wagens plotseling moest remmen en op elkaar reed. Gisteravond reed een 48-jarige kap per in Utrecht door de mist met zijn wagen van de Keulse kade in het Mer- wedekanaal. De man had de tegenwoor digheid van geest om net zo lang te wachten totdat hij het portier kon ope nen om vervolgens een plaatsje op het dak van zijn auto te zoeken. Vanaf deze oncomfortabele positie riep hij om hulp. Een schipper bevrijdde hem door middel van een ladder uit zijn hache lijke positie. Scheepvaart De scheepvaart naar Rotterdam kon gisteren aanvankelijk nog voort gang vinden, dankzij de radarpos ten op de oevers van de Nieuwe Wa terweg. In de loop van de middag werd de mist echter 7,0 dik, dat de havensleepboten de werkzaamheden moesten staken en binnenkomend en uitgaand verkeer praktisch tot. stilstand kwam. Enkele schepen gingen ter hoogte van Schiedam voor anker. In de nacht van maandag op dinsdag was de 1961 ton metende K.N.M.S.-er „Eos" al als gevolg van de mist dicht bij de zuiderpier van de Waterweg aan de grond gelopen. Na 14 minuten kwam het schip op eigen kracht vlot. Aanvaring prij sont wikkeling Het ministerie van economische za ken heeft geconstateerd, dat in verschillende sectoren van het be drijfsleven in overeenstemming met het prijsakkoord wordt gehan deld, maar dat in sommige geval len tegen de afgesproken regels wordt gezondigd. Intensieve wijze zal voortzetten, mocht blijken, dat ook in andere sec toren te veel in rekening wordt ge bracht. „Niet toegestaan kan worden, dat door een te geringe discipline in bepaalde branches de doelstellingen van het prijs beleid in gevaar zouden worden ge bracht". Het ministerie roeot daartoe de medewerking van het gehele bedrijfs leven in. Volgens de beschikking mogen de prij- er is in het kader van het concea- siebeleid door de Nederlandse regering géén toestemming verleend voor com merciële radiouitzendingen, maar toch draalt op enige mijlen buiten de kust radio Veronica er lustig op los Menige autoradio is er constant op afgesteld. In Hilversum gaat het verhaal, dat de chauffeurs van de reportage-wagens van de Nederlandse Radio-Unie '3 avonds bij het terugbrengen van de auto's naar de garage éérst de auto radio van Veronica op Hilversum I of II terugdraaien: het staat zo slor dig wanneer bij controle zou blijken dat de eigen mensen op „de concur rentie" hebben afgestemd. Waar of niet dit verhaal, het feit van de legale radio-illegaliteit, zoals men het zou kunnen noemen, is in Nederland een normaal verschijnsel geworden. Het oktober 1963. Voor dekens mag het bedrag der geldmarge voor de haadel zïïk De minister van economische zaken. ^^oWober 196^ VooMiandbrei* n°S vanz«KsPrekender gaat.worden; er prof. Andriessen. heeft zich daarom J nu ook een «ort Vemmcs^v. genoodzaakt gezien prijsmaatregelen te beschikking afgekondigd treffen ten aanzien van bejaardenoor den, dekens, handbreïgarens, tandtech- Wat de tandtechnische werkstukken nische werkstukken, dakpannen, rij- 1 betreft mogen de prijzen ten hoogste net °P een eiland ergens m de Noord- het onderhoud Voorts zullen op verzoek van het mi nisterie van economische zaken de le den van de Koninklijke Nederlandse Maatschappij ter Bevordering van de Pharmacie bepaalde inmiddels gestegen prijzen, matigèn, terwijl ook van de zijde der Nederlandse brouwerijen is or Ha' mon *iin nrH»n ,ol tOOrmachines pet. boven het bivean van 31 "de- zee- ™aken een serieuze indruk. In- cember j.I. liggen. Voor de rijwielstal- 1 dien zij inderdaad waarneid bevatten lingen mogen de dagtarieven voor het I I&A, men dus het geval-Veronica II: overdekt stallen niet hoger z[jn dan 17 terwijl regenng en Kamer een defini- cent. In de meeste gevallen zullen J-leve beslissing over commerciële te- weekabonnementen niet meer dan 10 lov,'sle hebben opgeschort, wordt buiten cent en maandabonnementen niet meer 1 de territoriale wate- eenvoudig ven wist te bereiken was een Cara- velle van de Swissair, die maandag avond om half acht neerstreek. Gisteren moest het inkomend vlieg verkeer echter uitwijken naar an dere vliegvelden. Op het vliegveld Zestienhoven bij Rotterdam was het niet anders. Daar was het luchtver keer de gehele dag onmogelijk. Ook de Engelsen kregen hun deel van de mist. In Zuid-Engeland en het dis trict Londen was lucht-, trein- en weg verkeer bijna onmogelijk. Op de auto weg van Londen naar Birmingham, ter hoogte van Luton, vond een ketting botsing plaats, waarbij 209 voertuigen waren betrokken. Tweeëntwintig auto mobilisten werden ernstig gewond. Langs de weg bleef een groot aantal vernielde personenauto's, tank- en vrachtwagens achter. Het treinver keer reed met grote vertraging en het luchtverkeer lag zo goed als stil. Ruim turintig auto's zijn dinsdag ochtend in een dichte mist betrok ken geweest bij een kettingbotsing op de rijkswegAmsterdam- Utrecht ter hoogte van de Utrecht sebrug. Persoonlijke ongelukken hebben zich niet voorgedaan, doch de ma teriële schade is aanzienlijk. Op de foto enige wagens die op elkaar in zijn gereden. toegezegd, dat men zijn prijzen zal aanpassen aan de wensen van het mi nisterie. De recente bierprijsverhoging 2 en 3 cent. resp. per fles en per pul, zal worden teruggebracht tot resp. 1 en 2 cent. Het ministerie van economische za ken zegt in het communiqué, waar in deze prijsmaatregelen worden medegedeeld, dat passende maatre gelen zullen worden genomen, in dien bij het onderzoek naar de prijs ontwikkeling, dat het ministerie op w» mag .oa. -» pv.. Y in rekening worden gebracht dan DOUWO. imaal 4 pet. kan- eender op een kunst matig ge- op 1 oktober 1963. Omstreeks het middaguur kwamen in de Duitse vaargeul van de Eems twee Nederlandse kustvaarders van elk f500 ton met elkaar in aanvaring, de „Kroonborg" uit Delfzijl en de „Bata vier 3" uit Rotterdam. Persoonlijke on gevallen deden zich niet voor. maar de schade was groot. De „Batavier 8" zette de reis naar Antwerpen voort. De „Kroonborg" liep met een deukte en gescheurde nei van Delfzyi binnen. Luchtverkeer Op Schiphol slaafden gistermorgen vier vliegtuigen erin. tussen de mist banken door. op te stijgen. Van landen op Schiphol was echter geen sprake. Het laatste vliegtuig dat de luchtha- gevoerd. Russisch-Cubaans handelsverdrag Premier Kroesjtsjew heeft gisteren tij dens een receptie, die ter ere van Fidel Castro in Moskou werd gehouden, mee gedeeld dat zijn land een langlopend handelsverdrag met Cuba heeft gesloten. Kroesjtsjew deelde verder nog mee dat een gezamenlijk comuniqué zal worden opgesteld over de gesprekken die hij met de Cubaanse leider had gevoerd verscheidene belangrijke vraagstukken op het gebied van economische en poli tieke samenwerking tussen beide landen. Hij noemde de besprekingen zeer nuttig. Kroesjtsjew zei tijdens de receptie ver der dat de Sowjet-Unie en Cuba het eens waren geworden over maatregelen die de Cubaanse economie moeten be schermen tegen schommelingen van de wereldprijzen voor suiker. Hij noemde geen bijzonderheden van het verdrag maar westelijke waarnemers zeiden dat het klaarblijkelijk een verhoging van de Russische steun aan de Cubaanse eco nomie omvat. De Russische eerste minister bracht een heildronk uit op zijn Cubaanse gast en zei dat de Cubaanse steun aan de Sowjet- inge- 1 p0ütiek en aan de Russische communis- de haven tjscije partij zeer op prijs wordt gesteld. Dit zou volgens waarnemers er op kun nen duiden dat Fidel Castro in het Chi nees-Russische ideologische geschil wat meer aan de kant van Rusland overhelt. Castro verklaarde zeer tevreden te zijn over de besprekingen die hij sedert zijn aankomst in Rusland, op 13 januari, had Engelse bedrijven in Indonsië teruggegeven De voornaamste Engelse bedrijven in In donesië, die de laatste dagen door linkse vakbondsleden in bezit waren genomen, zijn gisteren aan hun Engelse beheer ders teruggegeven, zo is in Londen van gezaghebbende zijde bekendgemaakt. In enige gevallen blijft het „toezicht" door afgevaardigden van de Indonesische re gering van kracht. VRAGEN OVER POSITIE VAN DAGBLADPERS Britse koningin overweegt bezoek aan Duitsland een bezoek De fractievoorzitter van de Partij van de Arbeid in de Tweede Kamer, dr. ir. A. Vondeling, heeft de minister-president schriftelijk gevraagd gaar de opvatting van de regering over de nota tniake de d„ bondsrepubliek in tuit- huidige positie van de Nederlandse dag- woord 0p het bezoek van wijlen presi- bladpers. Deze nota is de regering zeer dent Theodor Heuss wordt nog in be- recent aangeboden door de Vereniging raad gehouden, aldus goedingeliehte De Nederlandse Dagbladpers en door het Nederlands Genootschap van Hoofdre dacteuren. De heer Vondeling zou graag een regeringsnota ontvangen, Gesprek over de „Air Union" in Brussel begonnen In Brussel is gisterochtend een inter gouvernementele conferentie begonnen tussen de zes landen van de Europese gemeenschappen over de oprichting van „Air Union" voor samenwerking tussen hun nationale luchtvaartmaatschappijen. Voor het eerst sedert destijds de KL.M. besloot zich uit de besprekingen terug te trekken neemt ook een Nederlandse de legatie aan het overleg deel. Met de uit breiding van de aan de conferentie deel nemende landen tot Luxemburg, dat zich tot dusverre afzijdig had gehouden van de onderhandelingen, wordt het gesprek thans gevoerd tussen alle zes E.E.G.-lan- den. de verschillende punten wordt ingegaan. JULIAN A-BOUDEfVIJNPRIJS VOOR MATHIAS KEMP De Juliana-Boudewijnprijs is toegekend aan de Maastrichtse publicist Mathias Kemp, die. aldus de motivering, door zijn activiteiten heeft bijgedragen tot de ver steviging van de vriendschapsbanden tussen België en Nederland. De uitrei king van de prijs vindt plaats op zater dag 1 februari in het gemeentehuis 1 Heer (L.). zegslieden. Verwacht wordt dat een definitief be sluit zal worden bekendgemaakt na de geboorte van koningin Elizabeths vier de kind. dat in maart wordt verwacht. 1 Men neemt «tin dat een eventueel be- f»" b°<™ de h ede,landt, delegate, zoek van de Britse vorstin aan de bonds- bestaande uit de heren Iv. J. Kruys, republiek in juli of medio september zal Ar ie uw enh uysen en Yan der Tuuk. plaatsvinden. 1 Foto onder: een overzicht van de verga- dering. „AANTAL KERNRAKETTEN BEVRIEZEN" Delegaties zijn hoopvol gestemd HAAST ACHTER WERKZAAMHEDEN Seismografisch onderzoek door Hamburgse firma Haast Na het Waddengebied is nu de omgeving van Urk aan de beurt gekomen voor de na sporingen van de oliewereld. Een Hamburgse firma ver richt sedert enige dagen bij Urk in het IJselmeer in op dracht van een Engels-Ame rikaanse combinatie seismo grafisch onderzoek. Voordien waren reeds gedurende enige maanden in alle stilte aan do landzijde van het voormalige ei land onderzoekingen verricht. Deze hebben, naar men op Urk aan neemt. aanleiding gegeven tot het vermoeden, dal zich ten zuiden van de hoge kant van Urk een olie- of een aardgasvoorkomen be vindt. De combinatie heeft kennelijk haast met haar nasporingen, want het bevriezen van het IJselmeer is voor haar geen reden om met het werk te wachten. Zij heeft een tweetal grote ijsbrekers van de firma Goedkoop in Amsterdam gehuurd om hel water open te houden Een sterke sleepboot van de firma Kaptein uit Urk onder houdt regelmatig de verbinding tussen Urk en het onderzoekings- sehip. Het is op het eiland niet bekend, hoe de combinatie heet Ook de ge meente-autoriteiten zijn niet van de naam op de hoogte. De komst, van de schepen was dan ook een volkomen verrassing voor de Ur- kers. Aanvankelijk meende men, dat dc schepen in het ijs waren vastge vroren. Het bestuur van dc vereni ging „Hulp en steun" had reeds een vergadering belegd om de be manning van de boten hulp te gaan bieden, wat echter al spoedig onnodig bleek. President Johnson beeft gisteren voorgesteld, dat de V.S., de Sowjet- Unie en bun wederzijdse bondgeno ten de mogelijkheid onderzoeken om te komen tot een „bevriezen van bet aantal en de typen van de strategische kern raketten voor aanvals- en verdedigingsdoelein den". De Amerikaanse president deed dit. in een boodschap aan de ontwapeningsconferentie die giste ren haar werkzaamheden in Ge- nève hervatte. De president was van oordeel, dat de conferentie in een sfeer van hoop haar werk voortzet. De aankondiging van de regeringen van de Sowjet-Unie en de V.S., dat zij de militaire uitgaven zjj het in beseheiden mate zouden ver minderen, had de atmosfeer verbeterd. Vijf pnnlen Johnson somde vijf punten op, ten aan zien waarvan zijns inziens op de confe rentie overeenstemming kan worden be reikt. Behalve het genoemde punt be treffende kernraketten noemde de pre sident een verbod om met geweld te dreigen of geweld te gebruiken, recht streeks of indirect, hetzij door agressie, ondermijning of het klandestien ver schaffen van wapens, teneinde grenzen te wijzigen of zijn macht over andere gebieden uit te breiden door het be staande gezag opzij te schuiven. Een ander punt betrof een overeen komst om onder toezicht de produk- tie van splijtbaar materiaal voor oor logsdoeleinden te staken. Intussen waren de V.S. bereid, op basis van wederKerigheïd lot vermindering van deze produktie over te gaan. Controle son, overeenstemming kunnen worden bereikt over een niet verdere uitbrei ding van het aantal landen met kern wapens. De zg. kernmogendheden zou den akkoord moeten gaan met een ge leidelijke controle op het gebruik van kernmateriaal voor vreedzaam gebruik. Ook zou men moe'en komen tot een algeheel verbod op het nemen van kern proeven. ■erklaard, dat hij hoopvoller was ge stenul dan bij vorige zittingen. „Er is sprake van een duidelijke vermindering van de spanning in de wereld", aldus de Kus. Tsarapkin zei dat men in de eerste plaats moet ijveren voor eliminering van het gevaar van een kernoorlog. Hij pleitte voor instelling van een kernwa- penvrije zone in Noord- en Midden- Europa en op de Balkan. Het Russische plan voor een niet-aan- valsverdrag tussen de landen van de N.A.V.O. en de leden van de verdrags- organisatie van Warschau achtte hij noodzakelijk voor liet machtsevenwicht en de algemene stabiliteit. nog meer in deze „ontduikiDgssector": de huidige Neder landse wetgever laat geen speelbanken toe, maar toch gaat het hardnekkige gerucht, dat een bekend Nederlander bezig is om een grote ponton te doen bouwen teneinde buiten de territoriale wateren voor de Nederlandse kust een speelbank te kunnen exploiteren Wij willen hier vandaag niet gaan discussiëren over de vraag of er in Nederland overgegaan moet worden tot (legale) commerciële radio of t.v., noch over de wenselijkheid van b.v. roulette in badplaatsen. Maar wel vra gen we ons af of de huidige gang van zaken niet een school voorbeeld is van een opvallend soort struisvogelpolitiek: kop in het zand. zodat men volstrekt niets hoort of ziet van wat er rondom gebeurt. „Commerciële t.v. in Neder land? Welnee meneer, hoe komt U er bij, daarvoor geeft immers de rege ring geen concessie. Radio op commer ciële grondslag? Gelukkig niet. wij heb ben ons befaamde zuilenstelsel, het buitenland is er jaloers op. Speelban ken? Geen sprake van, meer dan ver derfelijk, nee m onze badplaatsen ge beuren zulke zaken niet". Ziehier antwoorden, die formeel mogelijk zijn. Nu de praktijk: „Zet Veronica nog eens aan. ik wil een leuk muziekje horen". En straks: „Laten we maar naar het eiland kijken, fijne film joh, over Robin Hood. En Max Tailleur komt ook op het scherm." Of: „Gokje wagen van avond? Met het veerbootje naar het dobbeleiland. Gezellig, samen uit naar het drijvend casino". Dat is de werke lijkheid, kan althans de werkelijkheid worden in het Nederland van vandaag. Het is een zonderlinge, zelfs zotte situatie, waarbij de mazen van de wet levensgroot zijn geworden. over de vraag of commerciële en speelmogelijkheden in Neder land gewenst zijn, maar wel over de onmogelijkheid van de huidige situa tie. Zo kan het toch moeilijk verder gaan. Of de regering zorgt voor een aantal maatregelen, die uitzendingen van Veronica en soortgelijke instelün- 1 gen onmogelijk maken b.v. zoals in andere landen is gebeurd) het strafbaar stellen van medewerking aan deze zen ders of men zorgt voor een rege- 1 ling, waardoor dit alles in de vorm van i legale exploitatie mogelijk wordt. Dit s'.ruisvogëigedoe wekt alleen maar lachlust op. De regering zegt „Nee. het mag niet" en onmiddellijk tuffen een paar handige jongens met een bootje buitengaats en roepen: „We doen het lekker toch, sliep-uit!" Daar gaat het nu inderdaad op lijken, op neuzen- I trekken en sliep-uit-roepen. Niet alleen door de knapen, die er geld aan wil- len verdienen, maar door een groot j deel van het Nederlandse volk. BENELUX AKKOORD MET HOGERE STAALTARIEVEN Hooggeplaatste functionarissen van Bel gië. Nederland en Luxemburg hebben In Brussel besloten de aanbeveling van de Hoge Autoriteit te aanvaarden, om tijde lijk hun invoerrechten op staal te verho gen van gemiddeld zes procent tot op het niveau van het Italiaanse tarief, dat 9 procent bedraagt. Schakel in zuid-noordverbinding (Van een onzer verslaggevers) ..De bruggenbouwers zetten op het ogen- De overige vijf brugkokers zullen mét blik alles op alles om met ingang van 1 de basculebrug onder de wal van Nu- I)E PRIJZEN voor de tolkaartjes, die de weggebruikers na 1 juli j Jttlt aattauautle ui ieder ge. al to- nuutsdorp d<>mende maanden worden 00 - 1- iu_. ,nen van de meer dan 1200 meter lange ingevaren. Alles keung op tijd klaar van dit jaar zullen moeten kopen voor een rit over de UanngvuetDrug stalen brug over het Haringvliet berijd- nee. dat hijsen rijkswaterstaatsdirce- liii Numansdorp een vitale schakel in de nieuwe zuid-noord ver- baar te hebben. Daarvan zal men op tie bruggen en de aannemer niet meer. binding voor Zeeland zijn enkele dagen geleden vastgesteld. De I Goe^Overflakkee dus to eerste instan- commissarissen en de vertegenwoordigers van de negentien gemeen ten op Schouwen-Duïveland en Goeree-Overl'lakkee, die participeren in de N.V. „Brugverbinding", hebben hun tarieven gebaseerd op die van het veer Middellnirnis-Hellevoetsïtus. De „prijslijst", die alleen nog een fiat van het rijk behoeft, zal er als volgt uitzien voor fietsen, brommers, scooters en driewielers 1, voor personenauto's en bestelwagens goederenvervoer 3,50 voor vrachtauto's (2 assen) en kleine bussen 6, voor vrachtauto's met drie of meer assen 10, voor touring-autobussen e-d. Deze toltarieven zullen van toepassin_ zijn. ongeacht het aantal personen in of op de Vervoermiddelen Met de auto busonderneming. die lijndiensten over de Haringvlietbrug gaat onderhouden, zal ƒ25,— een contract worden afgesloten op basis van twee kwartjes per passagier. Die prijs zal dus wel in het buskaartje wor den verrekend. Voor andere dagelijkse busdiensten (bijvoorbeeld voor pende laars) zal een tarief gelden van 20. per bus plus een kwartje per passagier. Alleen de eilandbewoners van Schou- wen-Duiveland en Goeree-Overflak- kee zullen tegen een gereduceerd tarief de brug kunnen passeren. Wan-het noorden, neer ze tenminste gebruik maken van; gensplaat -* tie kunnen profiteren. Voor Schouwen- Duiveland zal het ongetwijfeld een aan tal maanden later worden, eer men zjjn vaste oeververbinding naar het noorden heeft. Dat hangt af van het tijdstip, waarop het laatste gat in dc Grevelin- gendam wordt gesloten en de weg daar over gereed is". De directeur van de naamloze vennootschap, die de brug de eerst komende tien jaar met tolheffing zal exploiteren, de heer J. Knape te Som- melsdijk. heeft ons in zijn werkkamer; van het raadhuis de tarievenschaal voor gelegd. Er is in de afgelopen maanden over dit belangrijke punt druk overleg geweest tussen de commissarissen en de vertegenwooi-digers van de N.V. Nu zes kokers de ..rittenboekjes waarvoor tien pro- j ters lange dam cent korting zal gelden. 1 rijdt, de „aanloop" i En dat was nodig, want de datum van openstelling van de Haringvlietbrug be gint te naderen: 1 juli! Op het ogenblik zijn zes stalen kokeroverspanningen op de betonnen pijlers gezet. Meer dan zes honderd meter snelweg boven het water wijst al als een duidelijke vinger naar inneer men voorbij Oolt- de punt van de kilome- Daarvoor heeft men de vorige winter en ook de afgelopen maanden teveel opont houd gehad. lJs en windkracht boven het cijfer 6 hebben het werk meer dan eens lam gelegd. En ook in de construc tie van de kokerliggers is de nodige ver traging opgetreden. Maar de bouwers van het brugproject het zal 45 mil joen gulden vergen! hebben het. toch steeds beloofd: „We zullen ervoor zor gen. dat de eilandbewoners op 1 juli 1964 zonder veren en zonder natte voe ten aan de overkant kunnen komen En nu het dus zover komt zijn ook de financiële zaken geregeld: de toltarie ven. Want zoals men weet hebben Goe- ree-Overflakkee en Schouwen-Duiveland het bereikt, dat de Haringvlietbrug er ongeveer tien jaar eerder ligt dan het rijk in het kader van het Deltaplan zich had voorgenomen. Immers: als onderdeel van het driepotige werk ter afsluiting van het Volkerak zou men pas in 196» aan de brugbouw zjjn begonnen. En in dat schema zou de oplevering rond het jaar 1974 zjjn gevallen. Nu de N.V. „Brugverbinding" dus een vervroegde opdracht heeft gegeven, zal het rijk de brug in 1974 overnemen en tolvrij ma- (Zie slot pag. 2 bol. 6)

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1964 | | pagina 1