VEEL SPORT EN SPELEN
„Pipo is geen
tussendoortje"
Hilversum II:
wachten op
dingen die
komen gaan
leleoLsie
JOHN VAN DE REST:
TRINI LOPEZ
OP T.V.
het landbouwwerktuig
PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT
MAANDAG 20 JANUARI 1964
(Van onze radio- en t.v.-redacteur)
John van de Rest is met zijn 23
jaar Nederlands jongste tv-
regisseur. Hij maakt dit seizoen
de Pipo-programma's, elke veer
tien dagen een. Op zijn mondje
gevallen is hij niet. „Ik ben zelf
een abominabel acteur, de to
neelschool heb ik niet gehaald,
maar ik ben wel des theaters, ik
weet precies hoe ik het hebben
wil".
John van de Rest. die na de twee
jaar Arnhemse toneelschool, een jaar
free lance journalistiek heeft bedre
ven, is sinds december 1962 in dienst
bij de VARA-tv. Eerst als producer
op de afdeling drama. In diezelfde
tijd liep hij ook de regiecursus van
de NTS. „Dubbel-op dus. Een inten
sieve scholing in een heel korte tijd.
Toen Willy van Hemert „Marguerite
Gauthier" regisseerde heb ik erbij
gezeten, van de eerste lezing tot en
met de opname
Zijn proefwerk annex regiedebuut
was vorig jaar augustus de eenakter
„Hugie" met Hans Tiemeyer en
Bernhard Droog. Het was een reper
toirestuk van het Nieuw Rotterdams
Toneel. „Liesje Hoomans, die het
stuk voor het toneel had geregis
seerd, wilde het allemaal mistig hou
den met gaas over de camera en zo,
nou daar dacht ik anders over en ik
moet zeggen: het stuk is laveloos ont
vangen".
Ten bewijze draagt hij een plak
boek aan. Men weet nooit wat er niet
in zit, in zo'n plakboek, maar in de
wél ingeplakte recensies staan me
ningen als:
„Het ontbreken van actie in dit
stuk werd bekwaam gecompenseerd
door de jonge regisseur John van de
Rest, die er met een bewegelijke re
gie, met close-ups en belichting, een
pakkende, dikwijls aangrijpende uit
zending van heeft gemaakt".
Zeker-zijn
John van de Rest vindt het heel
vanzeifsprekeni dat het goed is ge
gaan met „Hugie". Hij zegt: „De ne
gatieve factor van je leeftijd moet je
wegwerken met een gedegen voorbe
reiding. Je komt zo'n studio binnen
en dan staan er 35 mensen te wach
ten op wat je gaat zeggen. Nou, ik
verschijn altijd met een uitgewerkt
draaiboek. Toen ook, en wat ik zo
braaf gesteld had, werd waar. Ik was
zeker. Heel gek misschien, want alle
factoren waren aanwezig om onzeker
te zijn".
Hij heeft dit lesje kennelijk vaker
laten aflopen. Maar oninteressant is
het niet, wat hij zegt.
Over „Pipo de clown" bijvoorbeeld
zegt hij: „Pipo was anderhalf jaar
weg geweest. Je moest vorm gaan
geven aan een geïdealiseerd begrip.
Daarom hebben we de eerste delen
vaart gegeven opdat de kindertjes
niet de tijd kregen terug te denken
aan de oude Pipo. Het ging van klets-
boem" scène rolde na scène. Nu
komt Pipo in rustiger water. Enorme
reacties hebben we op het program
ma. Nieuwjaarswensen van Ansje en
Keesje. Tekeningen".
„Sommige dingen echter begrijp je
nooit. We kregen een brief van een
mevrouw, die schreef dat haar doch
tertje van drie Mamelou zo mist.????
We mikken met „Pipo" op kinderen
ouder dan zes jaar. Maar goed. Dat
meisje zou anderhalf geweest moeten
zijn toen Mamelou voor het laatst op
het scherm stond en min twee toen ze
er op kwam".
Pipo is niet maar zo een tussen
doortje, stelt John van de Rest. „We
(Advertentie)
nieuwe
Amsterdam
werken er veertien dagen aan. Zes
dagen repeteren we droog in een res
taurant m Amsterdam. Voor de opna
men hebben we helaas maar één dag.
Ze zijn wel kwaad op me in de stu
dio's, want ik gebruik de televisie als
film. Opnamen van vandaag knip ik
eruit en las ik in de uitzending van
over enkele weken. Dat kan niet an
ders met die kleine studio. Je kan
er één groot decor opbouwen en ver
der niets. Voor een enkele scène la
ter kan ik niet opnieuw dat grote de
cor krijgen. Voor één uitzending mon
teren we soms drie dagen. Ze vin
den dat een onthutsende werkwijze,
maar ik vind: ook kinderprogram
ma's moet je consciëntieus maken".
Eigen visie
Het volgend seizoen krijgt Pipo
waarschijnlijk een andere regisseur
en gaat John van de Rest grote tv-
spelen regisseren. „Ik heb „Omzien
in wrok" geclaimd en soortgelijke
stukken. Daarom zit ik ook bij de
VARA. Ik wil de televisie een eigen
gezicht geven. Nou ja: ik? Ik ben nog
een krullenjongen. Ik wil alleen maar
zeggen: ik vind het gewoon noodza
kelijk om in vaste dienst bij een om
roep te zijn, anders kan je niet wer
ken. Je moet niet zomaar een stuk
pakken. Elke omroep moet zijn eigen
lijn hebben. Met z'n vieren maak je
dan een nationaal programma. Je
eigen visie hoef je natuurlijk niet
naar de visie van je omroep te ver
anderen, maar je kiest een stuk dat
bij je omroep past".
„Dat wil niet zeggen dat we bij de
VARA alleen maar Heyermans moe
ten brengen, alles zwaar. Het is als
bij de thrillers: vaak is dat alleen
maar situatie. Interessanter is: wat
maakt die man of vrouw voor ontwik
keling door. In thrillers, maar zeker
in de andere stukken die we menen
te moeten brengen".
John van de Rest is getrouwd
met Liesbeth Struppert. Liesbeth
is verbonden aan de toneelgroep
„Studio" van Kees van Iersel. Kees
van Iersel is met Willy van He
mert, John van de Rests voorbeeld-
regisseur geweest. Wie dat alle
maal weet, begrijpt waarop de te-
levisie-ideecn van John van de Rest
stoelen. „Ik kan alleen maar wer
ken met „dat is mijn hele inzet".
T.v. is geen surrogaat. T.v. is een
vorm. Dat wil ik gewoon laten
zien".
John van de Rest wil ook een film
gaan maken. „Alle gezwam dat in
Nederland geen speelfilms gemaakt
kunnen worden omdat er een nieuw
soort acteurs voor nodig zou zijn,
waanzin. Ik heb een scenario ge
schreven en ik ben ervan overtuigd
dat ik ook het geld al heb. Over vijf
jaar, heb ik mezelf gesteld, wil ik de
film maken en het gebeurt ook".
Alles weg
„Want het trieste van televisie is:
Hugie heb ik ademloos zitten bekij-
en want televisie maak je in
eerste instantie voor jezelf maar
het moment daarna, als het voorbij
is, is alles weg en dat is erg. Je zoekt
in dit leven naar zekerheid. Je wil
iets in je handen klemmen. Bij tele
visie moet je elke keer opnieuw be
ginnen. Wat je met zekerheid hebt
gemaakt, vervliegt. Dat is ontnuch
terend. Daarom wil ik een film ma
ken. Die kan je nóg eens zien".
Hij weet niet zo snel antwoord op
de vraag, of achter zijn zekerheid
over wat hij voor en met de televisie
wil, misschien nog toch een groot
stuk onzekerheid zit, gezien zijn uit
latingen over het medium film. „Ach.
Televisie is een relativerend beroep.
Ik voel me er volkomen thuis".
Televisiekijkers uit acht landen, waaronder Nederland, zullen in een uitzending, welke 25 januari zal
plaatsvinden, moeten raden welk ding" zich in een verzegelde kist bevindt. Deze Europaquiz wordt ge
presenteerd door de Duitser Joachim Külenkampff. Op de foto zien we programmadirecteur Otto Grü-
nefeld (linies) en Joachim Külenkampff (rechts) onder politiebewaking met de kist slepen.
|"\rie avonden, achtereen een televisie-
spel. Johan Kaart een van onze
populairste toneelfiguren in een geheel
nieuwe t.v.-strip en als slot van de week
een daverende sportreportage. Dat is,
wat het beeldscherm de volgende week
zo'n beetje te bieden heeft. En dan is
het wachten op wat Hilversum t.v. II zal
brengen. De N.T.S. en de omroepvereni
gingen beraden zich nog. Ze hebben het
een en ander gekocht, ze nemen wat Eu
rovisieprogramma's over en ze gaan zelf
v/at maken. Experimenteel, zeggen ze.
Het betekent in gewoon Nederlands, dat
ze er vooralsnog niet aan denken, het
eerste programma ook maar in de verste
verte concurrentie aan te doen.
Op een been
MAANDAG. Logboek en Kenmerk openen
het wekelijkse .ïlmprogramma, dat verder
uiteraard het Journaal omvat en de uitzending
voor politieke partijen, dat als (vreemde) titel
draagt „Wie kan het langst". En dat is dan
„op een been staan".
„Gevaarlijk bezoek" is de titel van het volgen
de voorfilmpje, een kort detectivefilmpje,
waarin de politie nu eens niet een bende mis
dadigers in bedwang houdt, maar omgekeerd
een dame de politie onder druk zet en wel, om
dat ze haar man wil wreken. Ze schijnt dingen
te weten, die niemand graag openbaar wil
zien. De hoofdfilm van de avond is een oude
bekende „Anna Karenina". Julien Duvivier
verfilmde het bekende verhaal van de grote
Russische schrijver Leo Tolstoi. Het. verhaal
van de beeldschone jonge vrouw, die echt
breuk pleegt en daarvan de gevolgen moet
dragen. Een prachtig geschreven, hartroerend
verhaal, dat bijzonder pregnante karakterte
keningen heeft en dat een indringend beeld
geeft van het gewetensconflict van een jonge
vrouw. Julien Duvivier van wie de kenners
vele meesterwerken uit het hoofd kunnen
opnoemen nam voor de hoofdrollen de
beeldschone Engelse actrice Vivian Leigh en
Ralf Richardson.
Rens van Dordt
DINSDAG. In de schooluitzending een t.v.-les
over het verkeer, waarin de kinderen
wordt geleerd ook rekening te houden met
anderen. Een schoolklas buigt zich aan de hand
van werkelijke voorbeelden over verkeerssitu-
Trim Lopez komt voor de twee
de keer naar Nederland en zal
op vrijdag 7 februari een televi
sieshow van een half uur verzor
gen voor de VARA-t.v. Het
wordt een directe uitzending
vanuit Bellevue in Amsterdam,
waar vijfhonderd bezoekers zul
len worden toegelaten. Ze wor
den gekozen uit de aanvragers
van een plaats voor een opname
van ..Top of Flop".
Zondag 9 februari treedt Trini Lopez
op in een show in Den Haag en in een
show in Amsterdam. De zaterdag er
tussen in zingt hij in Brussel en in
Antwerpen.
De A.V.P. O-t.v. heeft de Franse
chansonnier Marcel Amont geënga
geerd voor een uitzending van Domi
no. Begin februari komt hij naar Ne
derland. Marcel Amont is deze zomer
een keer opgetreden in de Kurzaal in
Schevenmsren. Zijn tour de chant ver
luchtigt hij met danspasjes, mime en
acrobatiek.
De A V.R.O.-t.v. gaat voorts op be
zoek bij de heer Zwolsman in diens
bungalow aan de Loosdrechtse plas.
Het zal een directe uitzending worden
van een half uur op donderdag 27 fe
bruari Het bezoek wordt afgelegd
door de heer E. Peereboom. econo
misch redacteur van het dagblad Het
Parool, die vaker voor de A.V.R.O.-
t.v. werkt.
aties. Het is duidelijk, dat zo'n les eigenlijk
voor iedereen bestemd zou moeten zijn. Om
half acht beantwoorden mgr. P. Nierman en
mgr. W. Beckers vragen over het concilie. Na
het Journaal Brandpunt en dan de Rens van
Dordtshow.
Voor de tweede keer in dit seizoen deze gerou
tineerde vakman met zijn gemoedelijke manier
van „even aan komen" op het scherm. Rens
van Dordt heeft in het verleden ondervonden,
dat juist voor de t.v. overdaad schaadt. Hij is
nu zuiniger op zijn talent, met als gevolg, dat
zijn programmaatje geen uitschieter is, maar
toch ook beslist niet in het negatieve uit de
toon valt. En dat is heel wat waard tegen
woordig. Behalve Rens zelf werkt uiteraard
goochelaar Fred Kaps mee. Verder zijn te zien
Maya Bouman, Nannie Boda, Rob Milton en
Cas Oosthoek. Een interessante uitzending kan
de documentaire opleveren, die Henk Neuman
bewerkte over het leven van de oliekoning
Enrico Matei. Hij was de bouwer van gewel
dige olieprojecten en tijdens zijn leven reeds
een legendarische figuur. Niet lang geleden
kwam hij onder nogal verdachte omstandig
heden bij een vliegramp om het leven.
Een spannende zeg maar gerust super-
spannende Hitchcock voor het slapen gaan.
James Mason speelt de hoofdrol in de een uur
durende aflevering uit de produkties van de
master of suspense: „Moord per bandrecorder".
Top of flop
WOENSDAG. Top of flop deze keer weer
met tieners komt uit Zwolle, waar de
jongelui ook van de tienermuziek van Herman
Stok houden. Na het Journaal, Achter het
nieuws en om kwart voor negen het eerste t.v.-
spel van de week, nl. „Beer op sokken", een
eenacter in de reeks Boulevard Feydeau, gere
gisseerd door de jonge VARA-regisscur Lou
Steenbergen. Niet lang geleden zagen we het
Vrijdagavond kunnen we weer genieten van de spanning, die Leo de Hertog weet te
leggen in zijn stuk ,J)e Illusionist". V.l.n.r. Cor van Rijn, Jan Lemaire Sr. en Coba
Kelling.
Russ Conway
En een musical
eerste produkt van Feydeau ..Even in bad". Het
bleek een voor velen onverteerbaar verhaaltje,
alleen maar geschreven om wat gewaagde scè
netjes en woordspelinkjes mogelijk te maken.
Als dat „boulevardtoneel" is, mogen ze liever
doodgewoon zijstraattoneel brengen, schreef
een krant.
Vanavond een meester, een knecht, een minna
res van de een en een aanstaande schoonmoe
der van de ander. De beer op sokken zal dus
wel achter een jong groen spruitje aanzitten,
om zo te zién. Op de boulevard paraderen
Bob Verstraete, Allard v. d. Scheer, Ina van
Faassen en Mimi Boesnach. „Vreemdeling" is
de titel van de documentaire over buiten
landse arbeidskrachten in ons land, die Pier
Tania maakte en die om vijf voor half tien te
zien is. Die buitenlandse arbeidskrachten suk
kelen soms met grote aanpassingsproblemen.
Hoe die op te lossen? Hoe deze mensen te hel
pen? Ziedaar enkele vragen, die Tania stelt.
Hij is na zijn 85,schoon" opmerkelijk
rustig gebleven. Het wordt tijd, dat er weer
eens een goede documentaire uit zijn vingers
komt, want in het verleden heeft hij bewezen
zijn vak te kennen. Een aflevering van het
Filmvenster van Jan Blokker sluit de avond af.
Jan Blokker, die na de conflicten om „Zo is
hot" de redactie van het Handelsblad zal ver
laten cn die zich dus wel iets meer voor dc
VARA-camera's zal laten zien.
DONDERDAG. Fred en Barney zoeken het
om half acht hogerop in de 23ste afleve
ring van The Flintstones. Na het Journaal,
Brandpunt en om kwart voor negen een op
treden van de vermaarde Engelse pianist Russ
Conway dc jongeman, die geen noot kon lezen
zo groot als een koe, maar die de piano zo
leuk vond, dat hij erop ging spelen. Zo maar
voor de vuist weg en hij van beroep zee
man werd een van de meest geliefde ar
tiesten van Engeland. Russ Conway dus aan
de piano, met vrolijke muziek.
Om tien over negen het t.v.-spel van de week.
Het is een vreemd stuk van de Engelse schrijf
ster Jeanne Maxime-David. Een overwerkte
studente beleeft in een ogenblik van duizelig
heid allerlei vreemde dingen, die het karakter
hebben van nachtmerries. Medespelenden in
dit stuk dat werd vertaald door Nel Bakker
zijn Thera Verheugen, Joop v. d. Donk, Cor
van Rijn en John Soer. Om tien uur begint dan
de reeks documentaires, waarvan de K.R.O.
veel men mag gerust zeggen bijzonder veel
werk heeft gemaakt. Het is een bijzonder
goede gedachte van de K.R.O. om eens per jaar
eens een eigentijds onderwerp uitputtend aan
de orde te stellen. „De grenzen van het leven"
heeft vorig jaar zeer velen boeiende ogen
blikken bezorgd. Leen Timp en drs. Daniel de
Lange geruggesteund door een aantal des
kundigen op cultuur, filosofisch, moralistisch,
psycho-hygiënisch, pedagogisch, demografisch
en planologisch terrein zullen in een serie van
zes uitzendingen de aspecten en de consequen
ties van de bevolkingstoename van Nederland
onder de loep nemen. Hoe zal ons land er om
streeks het jaar 2000 uitzien? Hoe is „het land
van onze kinderen"? Er komen vele vragen
aan de orde. Een boeiend scala van problemen.
Vanavond eerst „de feiten".
Weer een thriller
VRIJDAG. Na Rooster, Journaal, Televizier.
het derde televisiespel van deze week. Het
is het tweede werkstuk van de Nederlandse
journalist Leo Dcrksen. Of eigenlijk het eerste,
want dit stuk was al uitgekozen en opgenomen,
toen het vorige „Gelooft U in spoken, Me
vrouw" op dc beeldbuis kwam. Walter v. d.
Kamp heeft ook nu weer de regie.
Leo Derksen, die in Bergen woont, is een man
die uitstekende dialogen kan schrijven en die
zijn intriges altijd een wonderlijk geheimzin
nige sfeer mee kan geven. „De Illusionist" is
wederom een psychologische thriller. Mede
spelenden zijn Ingeborg Elzevier, Coby Kel
ling, Harmen de Beukelaer, Rudy Valkenha
gen, Jan Lemaire, Henk Molenberg en Cor
van Rijn in de tweede rol in een week
ais de illusionist om wie alles draait Leo Derk
sen is inmiddels aan zijn derde opdracht van
de A V.R.O. bezig en zijn „Gelooft U in spo
ken" is verkocht naar België, terwijl er ook in
Denemarken en Duitsland belangstelling voor
bestaat. De vrijdag wordt verder in beslag ge
nomen door Willem Duys, de wegbereider voor
een nieuwe televisie. Wim Kan heeft gezegd,
dat programma's zoals „Zo is het toevallig ook
nog een keer" en „Voor de vuist weg" over
vijf jaar heel gewoon gevonden zullen worden
in ons land. Men moet er alleen aan wennen
en de samenstellers moeten het juiste maatge
voel krijgen. Welaan, dan respect voor de pio
niers, die bereid zijn zich voor de leeuwen te
gooien om die juiste vorm te vinden. Willem
Duys doet erg zijn best, maar met de meeste
van zijn gasten is hij gevaarlijk dicht bij de
afgrond, waarin zijn makkers van „Zo is het.
duikelden. Waarom zulke bizarre mensen ge
zocht.. gewone mensen zijn vaak veel in
teressanter.
ZATERDAG. Alles draait om moeder en om
Swiebertjc in het N.C.R.V.-programma van
deze zaterdagmiddag. Zaterdagavond eerst Las
sie „Een dubbelganger", dan het Journaal en
dc Memo's en om half negen voor de 2e keer
een muzikale eompdle, zoals de N.C.R.V. deze
winter er nog enkele wil uitzenden. Werd „Een
ster valt" een succes, nu heeft men een be
staande musical bewerkt en wel „Bridagoon"
van het beroemde duo Alan Jay Lerner en
Frederick Locwe die ook „My Fair Lady"
op hun naam hebben staan.
„Bridagoon" is een fris. vrolijk verhaal, dat
zich afspeelt in het gelijknamige sladje, ergens
in de Schotse hooglanden. Paul Cammermans
en Ab van Eyck bewerkten de tekst voor Ne
derland, Harry de Groot maakte de muziekjes
pasklaar. Jenny Arean en Jacco van Renesse
vormen weer het centrale paar uit het spel,
waaraan verder meewerken Luc Lutz, Rien
van Nuenen (vader Stiefbeen) en leden van het
Scapinoballet. Het wordt ongetwijfeld een in
teressante produktie. Om tien voor tien „Hoe
bestaat het" van George Nordhof (weer een
variéténummer ontleed) en om tien over tien
Herrie om Harry, waarin Johan Kaart zijn
debuut maakt als „Harry links", een Neder
lander, die in Londen woont en daar allerlei
onschuldige ongelukjes meemaakt, omdat hij
Zaterdagavond dan de eerste uitzending
van de reeks ..Herrie om Harry" met in
de hoofdrol Johan Kaart.
nu eenmaal zo'n sukkelachtig, onhandig man
netje is. Doorsnee-mannetjes schijnen altijd
sukkelachtig te zijn. Een soort Erik Sikkes de
tweede dus. Mooie vergelijkingsstof, want bei
de series (van Willy Walden en Johan Kaart)
komen uit Engeland. De regie is in handen
van niemand minder dan Willy van Hemert.
Medewerkenden zijn Mimi Boesnacht ook
al voor de 2e keer doze week Bert v. d.
Linden, Robert Sobels, Ab Hofstee en Fred
Wiegman. De avond wordt ten slotte besloten
met een reportage van de interland volleybal
wedstrijd tussen Nederland en Italië, die in
Brussel wordt gespeeld en die van uitermate
veel belang voor beide partijen is, omdat de
winnaar gerechtigd is deel te nemen aan de
olympische spelen in Tokio. Frans van Dus-
scholen zal dus ongetwijfeld een spannende
strijd becommentateren.
tentoonstelling
mechanisatie en
rationalisatie
in land en tuinbouw.
20 t/m 25 januari 64
Donderdagavond kunnen we Thera Ver
heugen en Joop van der Donk zien in
het wekelijks t.v.-spel „De buurman".
Geopend9.30 - 18.00 uur
vrijdag 24 januari ook 's avonds 19.30-22.30 uur.
sluiting: zaterdag 25 januari 17 uur. i
Toegang f.2.£0
Nieuwe!
Amsterdam.