D£ BILT
bij Westhinder
Oostduits schip na aanvaring met
Noor bij Westhinder gezonken
Dode bij aanrijding op
rijksweg Krabbendijke
Nu ook plan
instructiebad
overdekt
te Goes
Schouwens bevolking
gewend aan industrie
Twee aanvaringen in
haven Wemeldinge
Brand op tanker
spoedig geblust
ALMANAK
Chauffeur na
20 minuten uit
wrak bevrijd
Kosten: 6 tot 7 ton
VEEL BELANGSTELLING VOOR
JUBILEUM VRIJZ. HERVORMDEN
„HELPT ELKANDER" ZIERIKZEE
OVER BEHOUD MOSSELCULTUUR
Groei kanaalzone:
grootste deel pas
over 15- Hl jaar
2
PROVINCIALE Z E E V W 8 E COURANT
MAANDAG 20 JANUARI 1964
„trekken". Nu zijn er inderdaad uit deze
sector overgestapt, maar daar staat te
genover dat een groot deel van de aan
vankelijke bezwaren zijn weggenomen.
Pendel
Op het werk aan de Oosterscheldebrug
zijn op het ogenblik ook ongeveer vijftig
werknemers van Schouwen-Duiveland
ingezet: deels uit de bouwvakken, ver
der uit de landbouw en uit het voorma
lige werklozenbestand. „Maar dat is tij
delijke werkgelegenheid, zoals we er al
verschillende hebben gehad", zegt de
heer Goudriaan. „herverkaveling. Delta
werken en dergelijke." Uit deze hoek
komt binnen afzienbare tijd ook weer
wat aanbod vrij. Als het tenminste met
een toenemende dagpendel over de Grc-
velingendam in de richting Rotterdam
er niet weer afvloeit. Want daarover
heeft vorige week de burgemeester van
Bruinis se reeds zijn zorgen geuit.
Op het ogenblik telt Schouwen-Duive
land nog 180 uitgaande pendelaars. Of
dat aantal eind dit jaar inderdaad zal
toenemen? De vrees kan even gerecht
vaardigd als ongegrond zyn. Feit is in
ieder geval dat de „uittocht van Schou
wen", die na 1953 vele jaren aan de gang
is geweest en het bevolkingscijfer af en
toe flink liet „kelderen", nu is opgehou
den. En daar heeft de eerste aanzet van
de industrie veel mee te maken.
VERWACHT...
OM HET VRIESPUNT
Overwegend droog weer met hier en
daar opklaringen en plaatselijk mist.
Lichte vorst tot temperatuur om het
vriespunt. Overwegend zwakke wind
uit zuidelijke richtingen.
ZON EN MAAN.
21 januari
Zon op 08 37 onder 17.06
Maan op 11.49 onder
de mosselprijs te verhogen.
Enkele wijzigingen in de berekening
zullen nog worden aangebracht en na
de samenstelling van een nieuw concept
zal een ledenvergadering worden gehou
den.
Een andere mededeling die de volle in
stemming van de leden kreeg was het
besluit van het bestuur om donateur te
worden van de Zuid-Hollandse Redding
maatschappij. De vissers zullen met hun
donateurs op vrijdag 21 februari a.s. een
gezellige feestavond houden. Een feest
commissie zal het programma voorbe
reiden.
Bij de rondvraag kreeg de suggestie om
één van de actualiteitenrubrieken op de
televisie een goede documentaire over
de problemen rond de mosselcultuur te
laten verzorgen veel bijval. Ook burge
meester Dijckmeester stelde, zich achter
dit voorstel dat aan het bestuur van Ze-
vibel zal worden voorgelegd. Aan het
slot van de vergadering sprak de voor
zitter Schot een dankwoord.
Een reusachtig gat in het voor
schip markeert de plaats, waar
de Noorse tanker „Ida Knudsen"
botste met het Oostduitse motor
schip ,yEap Arkona". Zondagmid
dag passeerde de tanker de rede
van Vlissingen op weg naar Ant
werpen. De ,J£ap Arkona" ver
ging bij de botsing zondagmorgen
ter hoogte van Nieuwpoort in een
vaargeul naar de Westerschelde.
(FOTO P.Z.C.)
BELGISCHE LOODSBOOT REDDE OPVARENDEN
'wee Franse sleepschepen waren zater
dag betrokken bij verschillende aan
varingen in de haven van Wemeldinge.
In de monding van de buitenhaven bot
sten zaterdagmiddag het Nederlandse
motorschip „Itheintrans" en het Franse
sleepschip „Bretagne". De „Rheintrans"
(700 ton, leeg op weg van België naar
Rotterdam), verliet de haven op het
moment, dat vanaf de Oosterschelde de
Franse sleepboot „Lorrain" met de twee
sleepschepen „Bretagne" (1500 ton) en
.Pleiades" (1300 ton) de haven bin
nenvoer.
„Rhelntrans" week uit naar bak
boord en kwam daardoor met het voor
schip op de Westhavendam terecht,
waar het schade aan de steenglooiing
veroorzaakte. Het achterschip van de
„Bretagne" raakte nog zodanig de
„Rheintrans", dat het schade kreeg aan
de stuurinrichting. Alle schepen konden
echter hun weg vervolgen.
In de morgenuren was het Franse
sleepschip „Algérie" (1300 ton) bij het
invaren van de sluis tegen de sluismuur
gevaren. Het vaartuig kreeg averij aan
het voorschip.
Het Oostduitse motorschip „Kap
Arkona" is zondagmorgen na een
botsing met de Noorse tanker „Ida
Knudsen" in één van de vaargeulen
naar de Westerschelde, elf mijl
ten noorden van Nieuwpoort, ge
zonken. De dertig opvarenden van
de Oostduitser, 29 mannen en één
stewardess, werden gered door de
Belgische loodsboot nummer 5, die
op post lag bij de Westhinder.
De geredden werden tegen half
twee in Oostende aan land gezet.
Op de Noorse tanker brak brand
uit, die vrij spoedig kon worden
geblust. De Noor heeft zondagmid
dag met sleepboothulp de reis naar
Antwerpen voortgezet. De „Ida
Knudsen", die een groot gat in de
boeg had, precies op de waterlijn,
passeerde omstreeks vier uur de
rede van Vlissingen.
De botsing tussen Nieuwpoort en Oos
tende gebeurde om acht uur bij een
zicht van 300 a 800 meter. De Oostduit
ser (in 1946 gebouwd, 1838 brt. groot)
zonk binnen een half uur na de aanva
ring. Het schip was om middernacht
uit Antwerpen vertrokken en was zon
dagmorgen omstreeks vyf uur Vlissin
gen gepasseerd met gemengde lading
op weg naar Lattakia (Syrië).
Onmiddellijk na de aanvaring begaf
de Belgische loodsboot nummer 5
van kapitein Heyvaart zich naar de
plaats van de scheepsbotsing. De
Duitse opvarenden waren al veilig in
de reddingboten, zodat men hen snel
aan boord van de loodsboot kon ne
men. Terwijl de loodsboot wegvoer
zonk de „Kap Arkona". De tanker.
20.592 brt. gTOot, met een lading
Slantaardige olie op weg van Banda
Cashur naar Antwerpen, kreeg voor
de brand, die woedde op het voor
schip, assistentie uit Zeebrugge van
de sleepboot „Zeetijger". Uit Vlissin
gen voer de „Scaldis" en uit Oosten
de en Duinkerken de Franse sleep
boten „Harpe" en „Puissant" uit.
Met brandblusmateriaal van de „Zee
tijger" slaagde men erin het vuur te
bedwingen. De bemanning had geen
verdere hulp nodig en kon aan boord
van de tanker blijven.
Vanuit Vlissingen was ook nog het ber
gingsvaartuig „Dolfijn" uitgevaren. De
„Ida Knudsen", eigendom van de rede
rij Knut Knudsen uit Haugesund, wei
gerde andere hulp, dan die van de „Zee
tijger". Voor de verdere reis naar Ant
werpen'maakte de Noor echter nog ge
bruik van twee sleepboten, waaronder
de „Scaldis", omdat de tanker zijn an
kers niet kon gebruiken.
De Belgische loodsboot 5 gaf later de
dertig opvarenden van de „Kap Arko-
Grote belangstelling
voor oecumenische
bijeenkomst
Een bijzonder groot aantal belangstel
lenden heeft zaterdagavond in de r.-k.
kerk te Goes een brieenkomst bijge
woond ter gelegenheid van de week der
gebeden voor de eenheid der christenen.
Achthonderd bezoekers maakten de
dienst mee. Tijdens deze gebedsbijeen
komst verzorgden ds. A. Klamer
oecumenisch radiopastor en moderator
J. A. Segers korte toespraken. Ds. Kla
mer legde er de nadruk op, welk een
waagstuk het is, om als christenen sa
men "te gaan en moderator Segers meen
de. dat de kerken veel te lang gedacht
hebben „de rijkdom van het evangelie
zelf te kunnen annexeren". De liturgie
werd verzorgd door ds. E. Jansen, kape
laan T. Kempers en ds. H. J. Teutscher.
Behalve samenzang was er ook zang
van het katholiek knapenkoor en het
mannenkoor onder leiding van de heer
E. Heijblok.
Rijkspolitieman overgeplaatst
De wachtmeester eerste klas der rijks
politie J. Lalkens is met ingang van 15
januari overgeplaatst van Driewegen
(ev.) naar Breskens.
Aeeuwse
Spelden
Het was Lies al zo vaak opgeval
len als Marian, pas getrouwd
en gezellig geïnstalleerd in een
nieuw bouwkas-eengezinsje in
Goes, als Marjan opbelde, kreeg
het gesprek na een kwartier iets
gejaagdsbrak er bij Marjan iets
door van een duidelijke neiging de
overbodigheid van de dialoog te
aanvaarden en maar op te hangen.
lrZe sullen toch nietdeed Lies
dan 's avonds bij haar echtgenoot
ongerust „s* sullen toch niet"
met kommervolle gedachten over
inkomens en banksaldi.
„Volgende keer vraag ik het" zei
Lies op zo'n avond.
En ze vroeg het
.Je zit weer op spélden geloof Ik".
„Nou, spelden zijn het niet".
„Waar zit je dan opt
,Jk zit nergens op. Maar 'k wit
het je wel vertellen. Ik weet pre
cies waar die telefoongesprekken
op uitdraaien. Een half uur is
mets. En nu heeft Jan alle reke
ningen van het vorig jaar bi; de
telefoon gehangen. Ik bel je nu
alleen nog maar als ik in bad ga.
Dan moet ik na een kwartier af
breken. Anders loopt het bad
over".
Geweigerd
na" over aan de loodsboot 4, die hen In
Oostende aan land zette. Daar bleek,
dat een van de opvarenden licht gewond
Kapitein Waldemar Schlicht van de
„Kap Arkona" zei in Oostende, dat
de bemanning geen verklaring had
af te leggen. De opvarenden werden
snel naar een hotel gebracht en ge
bruikten daar de lunch. Schlicht
wuifde alle vragen weg, maar een
vertegenwoordiger van de Deutsche
Seerederei te Rostock, eigenares van
de „Kap Arkona", verklaarde, dat de
kapitein zo spoedig mogelijk contact
zou opnemen met de maatschappij
en dat de bemanning zo gauw moge
lijk naar Oost-Duitsland zal terug
keren.
Bij het wrak van het Oostduitse schip,
dat drie mijl ten oosten van de West
hinder is gezonken, zjjn boeien ge
plaatst.
ENORME RAVAGE NA BOTSING
Bij
een verkeersongeluk op de
rijksweg in Krabbendijke is zater
dag een 22-jarige inwoner uit War
mond gedood. Drie andere bij de
aanrijding betrokken personen
werden gewond. Het ongelnk ge
beurde, toen een door de 48-jarige
C. J. M. uit Vlissingen bestuurde
sportwagen gezien de remsporen
voor een deel op de linkerhelft van
de weg reed en daarna op een te-
;enligger botste. Beide auto's wer
den totaal vernield. Er ontstond
een enorme ravage op de weg. On
derdelen van de auto's lagen her
en der verspreid over de weg.
De bestuurder van de aangereden
auto, die uit de richting Bergen op
Zoom kwam, de 22-jarige bloem
bollenkweker J. K. Heijl uit War
mond. werd vrijwel op slag gedood.
Zijn naast hem zittende verloofde,
de 20-jarige mej. W. P. de L„ uit
Kamperland, werd uit de auto ge
slingerd en liep onder meer verwon
dingen aan het hoofd op. De be
stuurder van de sportauto kwam zo
beklemd te zitten, dat de verkeers-
groep Middelburg van de rijkspoli
tie twntig minuten nodig had om
hem met een hydraulische pers te
bevrijden. Ook 'de passagiere van
M., de 18-jarige mej. W. S. C. uit
Goes, liep verwondingen op.
Dokter G. J. Noome uit Krabbendijke
verleende eerste hulp. Hij liet de ge
wonden per ambulance overbrengen
naar het ziekenhuis „St.-Joanna" te
Goes. Het stoffelijk overschot van de
bestuurder H. werd overgebracht naar
de brandweerkazerne in Krabbendijke.
reden. Hij zou een snelheid hebben
gehad van ongeveer 80 km per uur.
Het verkeer over de rijksweg ondervond
nogal wat hinder, doordat de brok
stukken van de auto's verspreid lagen
over de weg. De rijkspolitie, die han
denvol werk had, leidde het verkeer in
goede banen door middel van „obsta-
kellichten" en andere aanwijzingen. De
wrakken van de beide vernielde auto'i
werden door een kraanwagen wegge
sleept.
De groepscommandant van de rijks
politie te Kruiningen verzoekt even
tuele getuigen van het ongeluk zich
met hem in verbinding te stellen,
telefoon 01130 (Kruiningen)-275.
De wrakstukken van de beide
auto's, die zaterdagavond met
elkaar in botsing kwamen op de
rijksweg te Krabbendijke.
(FOTO P.Z.C.)
B. en W. leggen het de raad voor
B. en w. van Goes willen stappen
ondernemen, die moeten leiden tot-
de bouw van een overdekt instruc
tiebad bij het open zwembad, dat
de gemeente zal aanleggen. Het
college legt de raad voor dit doel
een suggestie voor. Het college
merkt op. dat de kosten voor dit
bad in de orde van grootte van
600.000 tot 700.000 zullen lig
gen.
Bijeenkomsten in Vlissingen
Integratie met hervormde
gemeente: van beide
zijden spoedig gewenst
In de zondagmorgendienst in de doops
gezinde kerk ging voor ds. Van Beek.
die preekte naar aanleiding van 2 Cor.
Medewerking werd verleend door
Hillebrand, cello, A. Wensink op
trompet en organist W. de Widt.
Tijdens de viering van het vijftigjarig
bestaan van de Vereniging van vrijzin
nige hervormden te Vlissingen dit week
einde is verschillende malen de hoop er
verwachting uitgesproken op een spoe
dige integratie van de vereniging in d«
Vlissingse hervormde gemeente. Al;
tweede punt van deze jubileumviering
kan worden genoemd de gezamenlijke
bezinning op het thema „Mens en mede
mens in het moderne arbeidsproces" tij
dens een forumavond.
Zaterdagavond verwelkomde notaris J
Verhagen als voorzitter van de ver
eniging, op de forumavond in Britannia,
onder meer gemeentesecretaris J. W. Pe
ters, de hervormde predikanten ds. F. S.
Kloosterman en ds. Y. v. d. Schoot, de
laatste is voorzitter van de centrale ker-
keraad, vertegenwoordigers van doops
gezinde en remonstrantse zijde, van de
zusterverenigingen en bedrijfsaalmoeze-
niet pater F. J. Weijnen A.A. De heer
Verhagen wees op de veranderingen, die
zich zowel in rechtzinnig als v
zinnig protestantisme voordoen en op de
eenheidsgedachte, die allerwege in
kerken tot uitdrukking komt.
V erontrust
In zijn openhartige speech toonde de
heer Verhagen zich verontrust, dat de in
tegratie van vrijzinnigen met rechtzin
nige hervormden nog niet tot stand is
gekomen in Vlissingen. Overigens,
meende hij, was deze integratie niet ver
meer, maar U moet ons aanvaarden
als wij zijn. De heer Verhagen memo
reerde nog de band van de vrijzinnigen
met de remonstranten en de contacten
met doopsgezinden en humanisten. Hij
was van mening, dat de vrijzinnige her
vormden bij uitstek de aangewezenen
zijn om op de bres te staan voor de te
rugkeer van de remonstrantse geestver
wanten in de Ned. Herv. Kerk.
Mr. H. Langman, secretaris van de
N.V. Kon. Mij. „De Schelde", wethouder
drs. Th. J. Westerhout van Middelburg
en ds. J. van Beek. voorganger van de
jubilerende vereniging, gaven vervol
gens hun visie op het discussiethema:
„Mens en medemens in het moderne ar
beidsproces". Mr. Langman stelde daar
bij onder meer, dat de ondernemer voor
zinvol werk moet zorgen en de werk
omstandigheden zodanig moet organi
seren, dat de werknemer voldoening in
ajn werk heeft. Deze voldoening is er
alleen, wanneer de behoeften van de
werknemer kunnen worden bevredigd,
welke in de huidige welvaartsstaat on
der meer bestaan uit sociaal contact,
zelfvertrouwen, respect, waardering en
het creatief bezig zijn.
Drs. Westerhout constateerde een alge
mene onvrede in de intermenselijke ver
houdingen. Hij achtte deze niet typisch
voor deze tijcl, maar meende, dat deze
door de automatiek en de moderne ar
beidsverhoudingen slechts worden ver
scherpt. Hij vond het belangrijk, dat de
moderne technische verworvenheden
dienstbaar worden gemaakt aan het ac
tiveren van het streven naar welzijn
voor de naaste. Ds. Van Beek stelde, dat
door de moderne techniek van de ver
antwoordelijkheid van de mens wordt
„onteigend" en daarmee de arbeid. De
mens staat in een situatie, die hem niet
meer uitdaagt, zo zei hij. Het moderne
arbeidsproces schept wel rust en ruim
te (vrije tijd), nieuwe mogelijkheden
dus misschien ook voor de kerk.
Maar de nieuwe mogelijkheden beteke
nen ook nieuwe verantwoordelijkheden,
Onder de verschillende deelnemers aan
het gesprek was bedrijfsaalmoezenier
pater Weijnen, die voorstelde om de
stelde problemen nog eens op een in
kerkelijke bijeenkomst door te praten en
uit te werken.
Receptl
ie
Na de dienst volgde in „Ophir" een druk
bezochte receptie, onder meer bezocht
door loco-burgemeester W. Poppe, ge
meentesecretaris Peters en mevrouw A.
Colenbrander-Vriens uit Breda namens
het hoofdbestuur van de Vereniging
van vrijzinnige hervormden in Neder
land.
Ds. v. d. Schoot wees in een toespraakje
op de vergaande vorderingen in het her
vormd-vrijzinnig gesprek en op de week
van gebed voor de eenheid der christe
nen, die volgt op de afsluiting van het
jubileum der vrijzinnige hervormden en
er daardoor een bepaald accent aan
geeft.
Ook op samenwerking en eenheid wees
mej. ds. M. J. van Hamel, doopsgezind
predikante. Namens de vereniging voor
vrijzinnige hervormden te Middelburg
sprak de heer A. A. Schout en voor de
Remonstrantse kring Midden-Zeeland
de heer P. Scherft uit Middelburg:
voorts werden geschenken aangeboden
namens de dameskringen en de zon
dagsschool. Voorzitter Verhagen sprak
een dankwoord.
Voorgesteld wordt om in principe te
besluiten tot de aanleg van een over
dekt instructiebad m samenhang met
de aanleg van een open bad. Voor
het maken van een schctsplan en een
begroting van de kosten een „voorbe
reidingskrediet van 25.000 beschik
baar te stellen". De raad wordt ver
der voorgesteld er mee in te stemmen
dat het open zwembad een tot twee
meter in oostelijke richting wordt op
geschoven en dat in de kosten van
de aanleg van het bad een zo hoog
mogelijke bijdrage te vragen uit de
voor de sociaal-culturele infrastruc
tuur beschikbare middelen.
Het college brengt het voorstel nu ter
tafel, omdat ook in de raad al enkele
malen de gedachte is opgeworpen om
de aanleg van het open zwembad te
combineren met de bouw van een over
dekt instructiebad. B. en w. hebben ovei
deze zaak overleg gepleegd met deskun
digen, zo zeggen zij in de toelichting.
„Daarbij is ons gebleken, dat de aanleg
van een overdekt instructiebad mogelijk
is zonder dat dit kostenverhogend werkt
ten aanzien vein het open bad", aldus
de toelichting. Om in staat te zijn de
raad over deze zaak een afgerond voor
stel te doen. vinden b. en w. het nood
zakelijk te beschikken" over een schets-
plannen een raming van de kosten.
„Op grond van terzake verkregen in
lichtingen is de verwachting gerecht
vaardigd, dat in de kosten van aanleg
een subsidie zal worden verkregen uit de
voor de provincie Zeeland beschikbare
kredieten voor het sociaal-culturele in
frastructuur", deelt het college mee. Het
verdient volgens b. en w. aanbeveling
reeds in dit stadium de medewerking
van het provinciaal bestuur in te roepen
om een dergelijke subsidie te krijgen.
Geen uitspraak over
schuldvraag aanvaring
Aspera met Sandpiper
De Raad voor de Scheepvaart heeft be
sloten zich te onthouden van enige uit
spraak over de schuldvraag van de aan
varing van het Nederlandse motorschip
„Aspera" met het Engelse motorschip
„Sandpiper" in de Wielingen op 3 sep
tember 1961. De raad merkt op, dat het
in deze zaak niet tot een gefundeerd
oordeel over de toedracht in staat is.
aangezien geen enkel gegeven van de
kant van de „Sandpij>er" beschikbaar is.
De raad maakt wel één opmerking, na
melijk dat het bepaald verkeerd is ge
weest. dat kapitein J. P. van de „Aspe
ra" in de gegeven omstandigheden de
radar op een bereik van 1 mijl heeft la
ten bijstaan.
Vereniging had gunstig 1963
Suggestie voor
t.v.-uitzending
De voorzitter van de Zierikzeese vis
sersvereniging „Helpt Elkander", de
heer B. W. Schot Jaczn. heeft tijdens
de zaterdagavond in hotel „Het Wapen
van Zeeland" gehouden jaarvergadering
een lans gebroken voor het behoud van
de mosselcultuur in Zeeland. „Het af
dammen van het Brouwersliavense Gat
en de Oosterschelde is nog niet verwe
zenlijkt, zei hy. „Er is nog tijd om een
wyziging van de damstructuur in stu
die te nemen, waardoor het zoutgehalte
oldoende zal blyvcn", stelde hy.
Voorzitter Schot meende, dat „Helpt
Elkander" met nieuwe moed vooruit
moet gaan. „We zijn Zeeuwen en we
willen dat blijven ook", vond hij. In zijn
openingswoord schonk de heer Schot
verder aandacht aan de protestvergade-
ring van Zevibel in Middelburg voor het
behoud van de mosselcultuur.
Gunstige cijfers liet de heer Schot ho
ren over de mosseloogst van 1963:
541.000 ton van de Waddenzee, 235.000
ton van de Zeeuwse percelen. In ver
schillende opzichten is 1963 voor de
Zierikzeese vissers een gunstig jaar ge
weest, zo viel uit zijn woorden te be
luisteren.
Bij de bestuursverkiezing werden de
voorzitter B. W. Schot Jaczn en de se
cretaris D. Schot herkozen. In plaats
van de heer C. Kouijzer die zich niet
meer herkiesbaar stelde koos de verga
dering de heer J. Kouijzer.
Tegelyk werd de heer C. Schot WKzn
benoemd als nieuwe bode met van de
zijde van het bestuur de mededeling dat
het honorarium van de bode zal worden
opgetrokken.
Tot de bestuurlijke mededelingen be
hoorde het gereedkomen en juist zater
dag in Goes doorgenomen concept voor
verhoging van mosselprijzen. In het tot
stand komen van dit rapport heeft drs.
Schippers van het E.T.I. Zeeland en als
rechtskundig adviseur van Zevibel een
belangrijk aandeel gehad.
In het concept wordt meegedeeld dat
het markt-bechnisch verantwoord is
In duister
Het ongeluk gebeurde om ongeveer
tien minuten voor zeven 's avonds.
.Aanvankelijk tastte de rijkspolitie over
de oorzaak van de aanrijding in het
duister. By een nader onderzoek bleek
echter, dat de auto van de VUssinger,
komende uit de richting Goes, ten dele
op de linker weghelft moet hebben ge-
PANTSERAUTO
STOND BIJ
BOER OP STAL
Dezer dagen zijn de Nederlandse doua
niers van de post N'ieuw-Namen erin
geslaagd beslag te leggen op een gp.
pantserde vrachtwagen, die kennelijk
voor smokkeldoeleinden werd gebruikt.
Reeds geruime tijd koesterde men ver
denking tegen de landbouwer V. en toen
men vrijdag zijn erf. dat vlak bij de
Belgische grens bij Nieuw-Namen ligt,
aan een nader onderzoek onderwierp,
ontdekte men de auto in de schuur.
Het geheel met pantserplaten bedekte
voertuig was voorzien van een installa
tie voor het werpen van rookbommen
en tevens van een apparaat om kraaie-
poten op de weg te strooien. Bovendien
waren er voor op de wagen scherpe
messen bevestigd om eventueel over de
weg gespannen kabels door te snijden.
De landbouwer is in verzekerde bewa
ring gesteld. Hij zal worden voorgeleid
voor de officier van justitie te Middel
burg. daar alleen reeds het in bezit
hebben van een dergelijke wagen bij de
wet verboden is.
Douaneambtenaren van de post te Sluis
sloeen eveneens een goede slag. Zij
ontdekten in een grote Amerikaanse
auto. die de post wilde passeren, gehei
me bergplaatsen achter de achterbank
en onder de wagen, waarin zich vijf
honderd kilogram Nederlandse boter
bevond. Twee Belgen, die ln de auto
zaten, werden in hechtenis genomen, zo
meldde het A.N.P.
7C 9/1 99
„De grootste ontwikkeling van Terncu-
zen en de kanaalzone zal pas over vijf
tien tot twintig jaar tot stand komen".
Dit zei zaterdagmiddag burgemeester
mr. H. Rijpstra van Terncuzen tijdens
een bijeenkomst voor de Zeeuws-Vlaam
se N.V.V.-kaderleden te Terneuzcn.
Mr. Rijpstra wees erop, dat, hoewel de
ontwikkeling van Terneuzen stormachtig
verloopt en in sommige kringen zelfs
„Amerikaans" wordt genoemd, deze
ontwikkeling landelijk bezien nog zeer
betrekkelijk is. Dat die ontwikkeling,
naar verwachting, eerst in een latere
periode zal komen, houdt echter in, dat
men nu richting zal moeten geven voor
de weg, die men zal moeten gaan. De
ontwikkeling en de groei kunnen dan
alleen dan goed verlopen als alle krach
ten worden ingezet voor dit doel, zo
ging de burgemeester verder. Bundeling
van deze krachten achtte hij dan ook
voor de groei van de streek en van Ter-
neuzen uiterst primair. Mr. Rijpstra ver
geleek hierbij de krachtenbundeling met
die op landelijk niveau, waarbij de vak
beweging ook een bijdrage kan leveren.
Tienjarig R.Z.V.T.
speelt „Volpone"
Zondag ging te Hulst de première van
het jubileumstuk „Volpone" door het
R.Z.V.T. te Hulst ter gelegenheid van
zijn tienjarig bestaan. Met ae opvoering
van dit klassieke stuk van Ben Jonson
tijdgenoot van Shakespeare, bleef het
R.Z7V.T. zijn traditie trouw. De jubile
rende vereniging veroverde immers vier
Zeeuwse landjuwelen met klassieke
stukken.
„Volpone" is een mecsteriyke satire van
de menseiyke hebzucht. De slimme Vol
pone houdt zich doodziek en weet op die
manier misbruik te maken van de heb
zucht der gieren, die op zijn erfenis loe
ren, totdat hy door zijn handlanger Mos-
ca in zyn eigen netten wordt gevangen.
Het stuk had een uitstekende bezetting,
en werd gespeeld in de vlugge Italiaan
se stijl. De regisseur, drs. L. Lockefeer,
had voor een zeer wisselende mise-en-
scène gezorgd en het decor van Cor
Verdonschot deed het zeer goed, daarbij
sterk gesteund door de fraaie belichting
van Marcel van Hooije. Op 26 januari
vindt in Hulst een heropvoering plaats
van „Volpone". Met dit stuk gaat het
R.Z.V.T. naar België. Het R.Z.V.T. werd
namelijk als winnaar van het W.K.A.-
landjuweel aangewezen voor de officiële
toneeluitwisseling Nederland-België on
der auspiciën van het Nederlands-Bel
gisch cultureel akkoord.
slot van pagina 1
erg weinig verloop. Bovendien zijn de
nieuwe werknemers in deze nieuwe „me
taal" de beste propagandisten voor in
dustrie".
Er is een ander facet aan deze „instel
ling op de industrie" op Schouwen-Dui
veland: in de sector van de kleinmetaal
smederijen, garages, werkplaatsen
voor landbouwwerktuigen heerste
aanvankelijk de vrees, dat de nieuwe in
dustrie aan het personeel zou gaan.