D£ BILT bij Westhinder Oostduits schip na aanvaring met Noor bij Westhinder gezonken Dode bij aanrijding op rijksweg Krabbendijke Nu ook plan instructiebad overdekt te Goes Schouwens bevolking gewend aan industrie Twee aanvaringen in haven Wemeldinge Brand op tanker spoedig geblust ALMANAK Chauffeur na 20 minuten uit wrak bevrijd Kosten: 6 tot 7 ton VEEL BELANGSTELLING VOOR JUBILEUM VRIJZ. HERVORMDEN „HELPT ELKANDER" ZIERIKZEE OVER BEHOUD MOSSELCULTUUR Groei kanaalzone: grootste deel pas over 15- Hl jaar 2 PROVINCIALE Z E E V W 8 E COURANT MAANDAG 20 JANUARI 1964 „trekken". Nu zijn er inderdaad uit deze sector overgestapt, maar daar staat te genover dat een groot deel van de aan vankelijke bezwaren zijn weggenomen. Pendel Op het werk aan de Oosterscheldebrug zijn op het ogenblik ook ongeveer vijftig werknemers van Schouwen-Duiveland ingezet: deels uit de bouwvakken, ver der uit de landbouw en uit het voorma lige werklozenbestand. „Maar dat is tij delijke werkgelegenheid, zoals we er al verschillende hebben gehad", zegt de heer Goudriaan. „herverkaveling. Delta werken en dergelijke." Uit deze hoek komt binnen afzienbare tijd ook weer wat aanbod vrij. Als het tenminste met een toenemende dagpendel over de Grc- velingendam in de richting Rotterdam er niet weer afvloeit. Want daarover heeft vorige week de burgemeester van Bruinis se reeds zijn zorgen geuit. Op het ogenblik telt Schouwen-Duive land nog 180 uitgaande pendelaars. Of dat aantal eind dit jaar inderdaad zal toenemen? De vrees kan even gerecht vaardigd als ongegrond zyn. Feit is in ieder geval dat de „uittocht van Schou wen", die na 1953 vele jaren aan de gang is geweest en het bevolkingscijfer af en toe flink liet „kelderen", nu is opgehou den. En daar heeft de eerste aanzet van de industrie veel mee te maken. VERWACHT... OM HET VRIESPUNT Overwegend droog weer met hier en daar opklaringen en plaatselijk mist. Lichte vorst tot temperatuur om het vriespunt. Overwegend zwakke wind uit zuidelijke richtingen. ZON EN MAAN. 21 januari Zon op 08 37 onder 17.06 Maan op 11.49 onder de mosselprijs te verhogen. Enkele wijzigingen in de berekening zullen nog worden aangebracht en na de samenstelling van een nieuw concept zal een ledenvergadering worden gehou den. Een andere mededeling die de volle in stemming van de leden kreeg was het besluit van het bestuur om donateur te worden van de Zuid-Hollandse Redding maatschappij. De vissers zullen met hun donateurs op vrijdag 21 februari a.s. een gezellige feestavond houden. Een feest commissie zal het programma voorbe reiden. Bij de rondvraag kreeg de suggestie om één van de actualiteitenrubrieken op de televisie een goede documentaire over de problemen rond de mosselcultuur te laten verzorgen veel bijval. Ook burge meester Dijckmeester stelde, zich achter dit voorstel dat aan het bestuur van Ze- vibel zal worden voorgelegd. Aan het slot van de vergadering sprak de voor zitter Schot een dankwoord. Een reusachtig gat in het voor schip markeert de plaats, waar de Noorse tanker „Ida Knudsen" botste met het Oostduitse motor schip ,yEap Arkona". Zondagmid dag passeerde de tanker de rede van Vlissingen op weg naar Ant werpen. De ,J£ap Arkona" ver ging bij de botsing zondagmorgen ter hoogte van Nieuwpoort in een vaargeul naar de Westerschelde. (FOTO P.Z.C.) BELGISCHE LOODSBOOT REDDE OPVARENDEN 'wee Franse sleepschepen waren zater dag betrokken bij verschillende aan varingen in de haven van Wemeldinge. In de monding van de buitenhaven bot sten zaterdagmiddag het Nederlandse motorschip „Itheintrans" en het Franse sleepschip „Bretagne". De „Rheintrans" (700 ton, leeg op weg van België naar Rotterdam), verliet de haven op het moment, dat vanaf de Oosterschelde de Franse sleepboot „Lorrain" met de twee sleepschepen „Bretagne" (1500 ton) en .Pleiades" (1300 ton) de haven bin nenvoer. „Rhelntrans" week uit naar bak boord en kwam daardoor met het voor schip op de Westhavendam terecht, waar het schade aan de steenglooiing veroorzaakte. Het achterschip van de „Bretagne" raakte nog zodanig de „Rheintrans", dat het schade kreeg aan de stuurinrichting. Alle schepen konden echter hun weg vervolgen. In de morgenuren was het Franse sleepschip „Algérie" (1300 ton) bij het invaren van de sluis tegen de sluismuur gevaren. Het vaartuig kreeg averij aan het voorschip. Het Oostduitse motorschip „Kap Arkona" is zondagmorgen na een botsing met de Noorse tanker „Ida Knudsen" in één van de vaargeulen naar de Westerschelde, elf mijl ten noorden van Nieuwpoort, ge zonken. De dertig opvarenden van de Oostduitser, 29 mannen en één stewardess, werden gered door de Belgische loodsboot nummer 5, die op post lag bij de Westhinder. De geredden werden tegen half twee in Oostende aan land gezet. Op de Noorse tanker brak brand uit, die vrij spoedig kon worden geblust. De Noor heeft zondagmid dag met sleepboothulp de reis naar Antwerpen voortgezet. De „Ida Knudsen", die een groot gat in de boeg had, precies op de waterlijn, passeerde omstreeks vier uur de rede van Vlissingen. De botsing tussen Nieuwpoort en Oos tende gebeurde om acht uur bij een zicht van 300 a 800 meter. De Oostduit ser (in 1946 gebouwd, 1838 brt. groot) zonk binnen een half uur na de aanva ring. Het schip was om middernacht uit Antwerpen vertrokken en was zon dagmorgen omstreeks vyf uur Vlissin gen gepasseerd met gemengde lading op weg naar Lattakia (Syrië). Onmiddellijk na de aanvaring begaf de Belgische loodsboot nummer 5 van kapitein Heyvaart zich naar de plaats van de scheepsbotsing. De Duitse opvarenden waren al veilig in de reddingboten, zodat men hen snel aan boord van de loodsboot kon ne men. Terwijl de loodsboot wegvoer zonk de „Kap Arkona". De tanker. 20.592 brt. gTOot, met een lading Slantaardige olie op weg van Banda Cashur naar Antwerpen, kreeg voor de brand, die woedde op het voor schip, assistentie uit Zeebrugge van de sleepboot „Zeetijger". Uit Vlissin gen voer de „Scaldis" en uit Oosten de en Duinkerken de Franse sleep boten „Harpe" en „Puissant" uit. Met brandblusmateriaal van de „Zee tijger" slaagde men erin het vuur te bedwingen. De bemanning had geen verdere hulp nodig en kon aan boord van de tanker blijven. Vanuit Vlissingen was ook nog het ber gingsvaartuig „Dolfijn" uitgevaren. De „Ida Knudsen", eigendom van de rede rij Knut Knudsen uit Haugesund, wei gerde andere hulp, dan die van de „Zee tijger". Voor de verdere reis naar Ant werpen'maakte de Noor echter nog ge bruik van twee sleepboten, waaronder de „Scaldis", omdat de tanker zijn an kers niet kon gebruiken. De Belgische loodsboot 5 gaf later de dertig opvarenden van de „Kap Arko- Grote belangstelling voor oecumenische bijeenkomst Een bijzonder groot aantal belangstel lenden heeft zaterdagavond in de r.-k. kerk te Goes een brieenkomst bijge woond ter gelegenheid van de week der gebeden voor de eenheid der christenen. Achthonderd bezoekers maakten de dienst mee. Tijdens deze gebedsbijeen komst verzorgden ds. A. Klamer oecumenisch radiopastor en moderator J. A. Segers korte toespraken. Ds. Kla mer legde er de nadruk op, welk een waagstuk het is, om als christenen sa men "te gaan en moderator Segers meen de. dat de kerken veel te lang gedacht hebben „de rijkdom van het evangelie zelf te kunnen annexeren". De liturgie werd verzorgd door ds. E. Jansen, kape laan T. Kempers en ds. H. J. Teutscher. Behalve samenzang was er ook zang van het katholiek knapenkoor en het mannenkoor onder leiding van de heer E. Heijblok. Rijkspolitieman overgeplaatst De wachtmeester eerste klas der rijks politie J. Lalkens is met ingang van 15 januari overgeplaatst van Driewegen (ev.) naar Breskens. Aeeuwse Spelden Het was Lies al zo vaak opgeval len als Marian, pas getrouwd en gezellig geïnstalleerd in een nieuw bouwkas-eengezinsje in Goes, als Marjan opbelde, kreeg het gesprek na een kwartier iets gejaagdsbrak er bij Marjan iets door van een duidelijke neiging de overbodigheid van de dialoog te aanvaarden en maar op te hangen. lrZe sullen toch nietdeed Lies dan 's avonds bij haar echtgenoot ongerust „s* sullen toch niet" met kommervolle gedachten over inkomens en banksaldi. „Volgende keer vraag ik het" zei Lies op zo'n avond. En ze vroeg het .Je zit weer op spélden geloof Ik". „Nou, spelden zijn het niet". „Waar zit je dan opt ,Jk zit nergens op. Maar 'k wit het je wel vertellen. Ik weet pre cies waar die telefoongesprekken op uitdraaien. Een half uur is mets. En nu heeft Jan alle reke ningen van het vorig jaar bi; de telefoon gehangen. Ik bel je nu alleen nog maar als ik in bad ga. Dan moet ik na een kwartier af breken. Anders loopt het bad over". Geweigerd na" over aan de loodsboot 4, die hen In Oostende aan land zette. Daar bleek, dat een van de opvarenden licht gewond Kapitein Waldemar Schlicht van de „Kap Arkona" zei in Oostende, dat de bemanning geen verklaring had af te leggen. De opvarenden werden snel naar een hotel gebracht en ge bruikten daar de lunch. Schlicht wuifde alle vragen weg, maar een vertegenwoordiger van de Deutsche Seerederei te Rostock, eigenares van de „Kap Arkona", verklaarde, dat de kapitein zo spoedig mogelijk contact zou opnemen met de maatschappij en dat de bemanning zo gauw moge lijk naar Oost-Duitsland zal terug keren. Bij het wrak van het Oostduitse schip, dat drie mijl ten oosten van de West hinder is gezonken, zjjn boeien ge plaatst. ENORME RAVAGE NA BOTSING Bij een verkeersongeluk op de rijksweg in Krabbendijke is zater dag een 22-jarige inwoner uit War mond gedood. Drie andere bij de aanrijding betrokken personen werden gewond. Het ongelnk ge beurde, toen een door de 48-jarige C. J. M. uit Vlissingen bestuurde sportwagen gezien de remsporen voor een deel op de linkerhelft van de weg reed en daarna op een te- ;enligger botste. Beide auto's wer den totaal vernield. Er ontstond een enorme ravage op de weg. On derdelen van de auto's lagen her en der verspreid over de weg. De bestuurder van de aangereden auto, die uit de richting Bergen op Zoom kwam, de 22-jarige bloem bollenkweker J. K. Heijl uit War mond. werd vrijwel op slag gedood. Zijn naast hem zittende verloofde, de 20-jarige mej. W. P. de L„ uit Kamperland, werd uit de auto ge slingerd en liep onder meer verwon dingen aan het hoofd op. De be stuurder van de sportauto kwam zo beklemd te zitten, dat de verkeers- groep Middelburg van de rijkspoli tie twntig minuten nodig had om hem met een hydraulische pers te bevrijden. Ook 'de passagiere van M., de 18-jarige mej. W. S. C. uit Goes, liep verwondingen op. Dokter G. J. Noome uit Krabbendijke verleende eerste hulp. Hij liet de ge wonden per ambulance overbrengen naar het ziekenhuis „St.-Joanna" te Goes. Het stoffelijk overschot van de bestuurder H. werd overgebracht naar de brandweerkazerne in Krabbendijke. reden. Hij zou een snelheid hebben gehad van ongeveer 80 km per uur. Het verkeer over de rijksweg ondervond nogal wat hinder, doordat de brok stukken van de auto's verspreid lagen over de weg. De rijkspolitie, die han denvol werk had, leidde het verkeer in goede banen door middel van „obsta- kellichten" en andere aanwijzingen. De wrakken van de beide vernielde auto'i werden door een kraanwagen wegge sleept. De groepscommandant van de rijks politie te Kruiningen verzoekt even tuele getuigen van het ongeluk zich met hem in verbinding te stellen, telefoon 01130 (Kruiningen)-275. De wrakstukken van de beide auto's, die zaterdagavond met elkaar in botsing kwamen op de rijksweg te Krabbendijke. (FOTO P.Z.C.) B. en W. leggen het de raad voor B. en w. van Goes willen stappen ondernemen, die moeten leiden tot- de bouw van een overdekt instruc tiebad bij het open zwembad, dat de gemeente zal aanleggen. Het college legt de raad voor dit doel een suggestie voor. Het college merkt op. dat de kosten voor dit bad in de orde van grootte van 600.000 tot 700.000 zullen lig gen. Bijeenkomsten in Vlissingen Integratie met hervormde gemeente: van beide zijden spoedig gewenst In de zondagmorgendienst in de doops gezinde kerk ging voor ds. Van Beek. die preekte naar aanleiding van 2 Cor. Medewerking werd verleend door Hillebrand, cello, A. Wensink op trompet en organist W. de Widt. Tijdens de viering van het vijftigjarig bestaan van de Vereniging van vrijzin nige hervormden te Vlissingen dit week einde is verschillende malen de hoop er verwachting uitgesproken op een spoe dige integratie van de vereniging in d« Vlissingse hervormde gemeente. Al; tweede punt van deze jubileumviering kan worden genoemd de gezamenlijke bezinning op het thema „Mens en mede mens in het moderne arbeidsproces" tij dens een forumavond. Zaterdagavond verwelkomde notaris J Verhagen als voorzitter van de ver eniging, op de forumavond in Britannia, onder meer gemeentesecretaris J. W. Pe ters, de hervormde predikanten ds. F. S. Kloosterman en ds. Y. v. d. Schoot, de laatste is voorzitter van de centrale ker- keraad, vertegenwoordigers van doops gezinde en remonstrantse zijde, van de zusterverenigingen en bedrijfsaalmoeze- niet pater F. J. Weijnen A.A. De heer Verhagen wees op de veranderingen, die zich zowel in rechtzinnig als v zinnig protestantisme voordoen en op de eenheidsgedachte, die allerwege in kerken tot uitdrukking komt. V erontrust In zijn openhartige speech toonde de heer Verhagen zich verontrust, dat de in tegratie van vrijzinnigen met rechtzin nige hervormden nog niet tot stand is gekomen in Vlissingen. Overigens, meende hij, was deze integratie niet ver meer, maar U moet ons aanvaarden als wij zijn. De heer Verhagen memo reerde nog de band van de vrijzinnigen met de remonstranten en de contacten met doopsgezinden en humanisten. Hij was van mening, dat de vrijzinnige her vormden bij uitstek de aangewezenen zijn om op de bres te staan voor de te rugkeer van de remonstrantse geestver wanten in de Ned. Herv. Kerk. Mr. H. Langman, secretaris van de N.V. Kon. Mij. „De Schelde", wethouder drs. Th. J. Westerhout van Middelburg en ds. J. van Beek. voorganger van de jubilerende vereniging, gaven vervol gens hun visie op het discussiethema: „Mens en medemens in het moderne ar beidsproces". Mr. Langman stelde daar bij onder meer, dat de ondernemer voor zinvol werk moet zorgen en de werk omstandigheden zodanig moet organi seren, dat de werknemer voldoening in ajn werk heeft. Deze voldoening is er alleen, wanneer de behoeften van de werknemer kunnen worden bevredigd, welke in de huidige welvaartsstaat on der meer bestaan uit sociaal contact, zelfvertrouwen, respect, waardering en het creatief bezig zijn. Drs. Westerhout constateerde een alge mene onvrede in de intermenselijke ver houdingen. Hij achtte deze niet typisch voor deze tijcl, maar meende, dat deze door de automatiek en de moderne ar beidsverhoudingen slechts worden ver scherpt. Hij vond het belangrijk, dat de moderne technische verworvenheden dienstbaar worden gemaakt aan het ac tiveren van het streven naar welzijn voor de naaste. Ds. Van Beek stelde, dat door de moderne techniek van de ver antwoordelijkheid van de mens wordt „onteigend" en daarmee de arbeid. De mens staat in een situatie, die hem niet meer uitdaagt, zo zei hij. Het moderne arbeidsproces schept wel rust en ruim te (vrije tijd), nieuwe mogelijkheden dus misschien ook voor de kerk. Maar de nieuwe mogelijkheden beteke nen ook nieuwe verantwoordelijkheden, Onder de verschillende deelnemers aan het gesprek was bedrijfsaalmoezenier pater Weijnen, die voorstelde om de stelde problemen nog eens op een in kerkelijke bijeenkomst door te praten en uit te werken. Receptl ie Na de dienst volgde in „Ophir" een druk bezochte receptie, onder meer bezocht door loco-burgemeester W. Poppe, ge meentesecretaris Peters en mevrouw A. Colenbrander-Vriens uit Breda namens het hoofdbestuur van de Vereniging van vrijzinnige hervormden in Neder land. Ds. v. d. Schoot wees in een toespraakje op de vergaande vorderingen in het her vormd-vrijzinnig gesprek en op de week van gebed voor de eenheid der christe nen, die volgt op de afsluiting van het jubileum der vrijzinnige hervormden en er daardoor een bepaald accent aan geeft. Ook op samenwerking en eenheid wees mej. ds. M. J. van Hamel, doopsgezind predikante. Namens de vereniging voor vrijzinnige hervormden te Middelburg sprak de heer A. A. Schout en voor de Remonstrantse kring Midden-Zeeland de heer P. Scherft uit Middelburg: voorts werden geschenken aangeboden namens de dameskringen en de zon dagsschool. Voorzitter Verhagen sprak een dankwoord. Voorgesteld wordt om in principe te besluiten tot de aanleg van een over dekt instructiebad m samenhang met de aanleg van een open bad. Voor het maken van een schctsplan en een begroting van de kosten een „voorbe reidingskrediet van 25.000 beschik baar te stellen". De raad wordt ver der voorgesteld er mee in te stemmen dat het open zwembad een tot twee meter in oostelijke richting wordt op geschoven en dat in de kosten van de aanleg van het bad een zo hoog mogelijke bijdrage te vragen uit de voor de sociaal-culturele infrastruc tuur beschikbare middelen. Het college brengt het voorstel nu ter tafel, omdat ook in de raad al enkele malen de gedachte is opgeworpen om de aanleg van het open zwembad te combineren met de bouw van een over dekt instructiebad. B. en w. hebben ovei deze zaak overleg gepleegd met deskun digen, zo zeggen zij in de toelichting. „Daarbij is ons gebleken, dat de aanleg van een overdekt instructiebad mogelijk is zonder dat dit kostenverhogend werkt ten aanzien vein het open bad", aldus de toelichting. Om in staat te zijn de raad over deze zaak een afgerond voor stel te doen. vinden b. en w. het nood zakelijk te beschikken" over een schets- plannen een raming van de kosten. „Op grond van terzake verkregen in lichtingen is de verwachting gerecht vaardigd, dat in de kosten van aanleg een subsidie zal worden verkregen uit de voor de provincie Zeeland beschikbare kredieten voor het sociaal-culturele in frastructuur", deelt het college mee. Het verdient volgens b. en w. aanbeveling reeds in dit stadium de medewerking van het provinciaal bestuur in te roepen om een dergelijke subsidie te krijgen. Geen uitspraak over schuldvraag aanvaring Aspera met Sandpiper De Raad voor de Scheepvaart heeft be sloten zich te onthouden van enige uit spraak over de schuldvraag van de aan varing van het Nederlandse motorschip „Aspera" met het Engelse motorschip „Sandpiper" in de Wielingen op 3 sep tember 1961. De raad merkt op, dat het in deze zaak niet tot een gefundeerd oordeel over de toedracht in staat is. aangezien geen enkel gegeven van de kant van de „Sandpij>er" beschikbaar is. De raad maakt wel één opmerking, na melijk dat het bepaald verkeerd is ge weest. dat kapitein J. P. van de „Aspe ra" in de gegeven omstandigheden de radar op een bereik van 1 mijl heeft la ten bijstaan. Vereniging had gunstig 1963 Suggestie voor t.v.-uitzending De voorzitter van de Zierikzeese vis sersvereniging „Helpt Elkander", de heer B. W. Schot Jaczn. heeft tijdens de zaterdagavond in hotel „Het Wapen van Zeeland" gehouden jaarvergadering een lans gebroken voor het behoud van de mosselcultuur in Zeeland. „Het af dammen van het Brouwersliavense Gat en de Oosterschelde is nog niet verwe zenlijkt, zei hy. „Er is nog tijd om een wyziging van de damstructuur in stu die te nemen, waardoor het zoutgehalte oldoende zal blyvcn", stelde hy. Voorzitter Schot meende, dat „Helpt Elkander" met nieuwe moed vooruit moet gaan. „We zijn Zeeuwen en we willen dat blijven ook", vond hij. In zijn openingswoord schonk de heer Schot verder aandacht aan de protestvergade- ring van Zevibel in Middelburg voor het behoud van de mosselcultuur. Gunstige cijfers liet de heer Schot ho ren over de mosseloogst van 1963: 541.000 ton van de Waddenzee, 235.000 ton van de Zeeuwse percelen. In ver schillende opzichten is 1963 voor de Zierikzeese vissers een gunstig jaar ge weest, zo viel uit zijn woorden te be luisteren. Bij de bestuursverkiezing werden de voorzitter B. W. Schot Jaczn en de se cretaris D. Schot herkozen. In plaats van de heer C. Kouijzer die zich niet meer herkiesbaar stelde koos de verga dering de heer J. Kouijzer. Tegelyk werd de heer C. Schot WKzn benoemd als nieuwe bode met van de zijde van het bestuur de mededeling dat het honorarium van de bode zal worden opgetrokken. Tot de bestuurlijke mededelingen be hoorde het gereedkomen en juist zater dag in Goes doorgenomen concept voor verhoging van mosselprijzen. In het tot stand komen van dit rapport heeft drs. Schippers van het E.T.I. Zeeland en als rechtskundig adviseur van Zevibel een belangrijk aandeel gehad. In het concept wordt meegedeeld dat het markt-bechnisch verantwoord is In duister Het ongeluk gebeurde om ongeveer tien minuten voor zeven 's avonds. .Aanvankelijk tastte de rijkspolitie over de oorzaak van de aanrijding in het duister. By een nader onderzoek bleek echter, dat de auto van de VUssinger, komende uit de richting Goes, ten dele op de linker weghelft moet hebben ge- PANTSERAUTO STOND BIJ BOER OP STAL Dezer dagen zijn de Nederlandse doua niers van de post N'ieuw-Namen erin geslaagd beslag te leggen op een gp. pantserde vrachtwagen, die kennelijk voor smokkeldoeleinden werd gebruikt. Reeds geruime tijd koesterde men ver denking tegen de landbouwer V. en toen men vrijdag zijn erf. dat vlak bij de Belgische grens bij Nieuw-Namen ligt, aan een nader onderzoek onderwierp, ontdekte men de auto in de schuur. Het geheel met pantserplaten bedekte voertuig was voorzien van een installa tie voor het werpen van rookbommen en tevens van een apparaat om kraaie- poten op de weg te strooien. Bovendien waren er voor op de wagen scherpe messen bevestigd om eventueel over de weg gespannen kabels door te snijden. De landbouwer is in verzekerde bewa ring gesteld. Hij zal worden voorgeleid voor de officier van justitie te Middel burg. daar alleen reeds het in bezit hebben van een dergelijke wagen bij de wet verboden is. Douaneambtenaren van de post te Sluis sloeen eveneens een goede slag. Zij ontdekten in een grote Amerikaanse auto. die de post wilde passeren, gehei me bergplaatsen achter de achterbank en onder de wagen, waarin zich vijf honderd kilogram Nederlandse boter bevond. Twee Belgen, die ln de auto zaten, werden in hechtenis genomen, zo meldde het A.N.P. 7C 9/1 99 „De grootste ontwikkeling van Terncu- zen en de kanaalzone zal pas over vijf tien tot twintig jaar tot stand komen". Dit zei zaterdagmiddag burgemeester mr. H. Rijpstra van Terncuzen tijdens een bijeenkomst voor de Zeeuws-Vlaam se N.V.V.-kaderleden te Terneuzcn. Mr. Rijpstra wees erop, dat, hoewel de ontwikkeling van Terneuzen stormachtig verloopt en in sommige kringen zelfs „Amerikaans" wordt genoemd, deze ontwikkeling landelijk bezien nog zeer betrekkelijk is. Dat die ontwikkeling, naar verwachting, eerst in een latere periode zal komen, houdt echter in, dat men nu richting zal moeten geven voor de weg, die men zal moeten gaan. De ontwikkeling en de groei kunnen dan alleen dan goed verlopen als alle krach ten worden ingezet voor dit doel, zo ging de burgemeester verder. Bundeling van deze krachten achtte hij dan ook voor de groei van de streek en van Ter- neuzen uiterst primair. Mr. Rijpstra ver geleek hierbij de krachtenbundeling met die op landelijk niveau, waarbij de vak beweging ook een bijdrage kan leveren. Tienjarig R.Z.V.T. speelt „Volpone" Zondag ging te Hulst de première van het jubileumstuk „Volpone" door het R.Z.V.T. te Hulst ter gelegenheid van zijn tienjarig bestaan. Met ae opvoering van dit klassieke stuk van Ben Jonson tijdgenoot van Shakespeare, bleef het R.Z7V.T. zijn traditie trouw. De jubile rende vereniging veroverde immers vier Zeeuwse landjuwelen met klassieke stukken. „Volpone" is een mecsteriyke satire van de menseiyke hebzucht. De slimme Vol pone houdt zich doodziek en weet op die manier misbruik te maken van de heb zucht der gieren, die op zijn erfenis loe ren, totdat hy door zijn handlanger Mos- ca in zyn eigen netten wordt gevangen. Het stuk had een uitstekende bezetting, en werd gespeeld in de vlugge Italiaan se stijl. De regisseur, drs. L. Lockefeer, had voor een zeer wisselende mise-en- scène gezorgd en het decor van Cor Verdonschot deed het zeer goed, daarbij sterk gesteund door de fraaie belichting van Marcel van Hooije. Op 26 januari vindt in Hulst een heropvoering plaats van „Volpone". Met dit stuk gaat het R.Z.V.T. naar België. Het R.Z.V.T. werd namelijk als winnaar van het W.K.A.- landjuweel aangewezen voor de officiële toneeluitwisseling Nederland-België on der auspiciën van het Nederlands-Bel gisch cultureel akkoord. slot van pagina 1 erg weinig verloop. Bovendien zijn de nieuwe werknemers in deze nieuwe „me taal" de beste propagandisten voor in dustrie". Er is een ander facet aan deze „instel ling op de industrie" op Schouwen-Dui veland: in de sector van de kleinmetaal smederijen, garages, werkplaatsen voor landbouwwerktuigen heerste aanvankelijk de vrees, dat de nieuwe in dustrie aan het personeel zou gaan.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1964 | | pagina 2