PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT
NEDERLAND ZAL OPNIEUW DEELNEMEN
AAN BESPREKINGEN OVER AIR UNION
Ingewijden
niet hoopvol
gestemd
Binnenkort bestelling van Deens orgel voor
de Goese Grote Kerk
Russische jacht op
Chinese infiltranten
Johnson zet vaart
achter kernvlootplan
AANNEMERS
SCHORTEN
BETALING OP
Grensincidenten in Azië
Beide partijen
versterken
hun defensie
BORING VAN N.A.M. ZOU GEEN
RESULTAAT HEBBEN OPGELEVERD
Schroothoop
„Geen wegen naar
afsluitdam in
Haringvliet"
Bussen botsten
3 zwaar gewonden
Opvallende „huis" van orgel zal
bij inbouw worden gerestaureerd
r~
207e jaargang - no. 12
WAARIN OPGENOMEN DE MIDDELBURGSE, VLISSINGSE, GOESE, BRESKENSE COURANT EN VRIJE STEMMEN
?e, VoicfTc B' de"Boer en w- de p&Ster. Hoofdredactie: W Leertouwer en G. A. de Kok. Abonnementsprijs 75 cent per week. 9.75 per kw.franco per post 10.— p. kw. Losse nummer* li ct. Bureaus: VUnslngen:
Wolstraat,.88-60. tel. 2355 (b.g.g. red. 3508, adv. 3647/3643); Middelburg: Markt 51. tel. 3841 «b.g.g. red. 2078/3163. adv. 2375); Goes: Gr. Markt 2. tel. 6140 fb.g.*. red 7853. adv 5213); Ooelburg: tel. 2395. Ternetaer.: 'm ----- -
425. adm. tel. 2094. Adv. pr. 32 ct. p. nun. Min. p. adv. 4,80. Ingez. med. 3 x tarief. Kleine adv. (max. 8 regels) 32 ct p. regel 'min. ƒ1.60». „Brieven bur. van dit blad" 2S c"
2911; Zierikzee.
Woensdag 15 jan. 1964
Giro 359300 P.Z.C.. Middelburg.
DEPARTEMENTALE DELEGATIE OP DE BRES VOOR K.L.M.
Op grond van door de staatsse
cretaris van verkeer en water
staat, de heer M. J. Keyzer, in
samenwerking met de Neder
landse diplomatieke vertegen
woordigingen in diverse Europe
se hoofdsteden gevoerde bespre
kingen, zal Nederland thans kun
nen deelnemen aan de Air
Union-besprekingen, welke bin
nenkort zullen worden hervat.
Deze besprekingen zullen voor
het eerst op hoog ambtelijk ni
veau plaatsvinden en wel te Brus
sel op 21 januari a.s.
De Nederlandse delegatie, bestaande uit
vertegenwoordigers van de departemen
ten van verkeer en waterstaat, buiten
landse zaken en financiën, zal onder lei
ding staan van de directeur-generaal van
de rijksluchtvaartdienst, vice-ad mi raai
b.d. W. J. Kruys.
Over het plan tot oprichting van Air
hansa en de Sabena zouden gaan samen
werken. hebben deze vier luchtvaart
maatschappijen in overleg met hun ver
keersministers jarenlang' onderhandeld,
doch het is tot nu toe steeds op allerlei
bezwaren en moeilijkheden afgestuit.
Aan de besprekingen voor deze samen
werking. die moet gaan steunen op een
SIGARETTEN IN
AMERIKAANSE
STAD VERBODEN
De gemeenteraad van Eastland, in
de staat Texas, heeft een verorde
ning aangenomen, waarbij het ver
kopen, roken of in bezit hebben
van sigaretten binnen de stads
grenzen wordt verboden. Overtre
ding kan met drie jaar gevange
nisstraf en een boete van duizend
dollar worden gestraft. Het ver
bod geldt niet voor doortrekken-
den.
De verordening is een gevolg van
de publikatie van het in hel afge
lopen weekeinde verschenen Ame
rikaanse rapport over de gevolgen
van het roken.
De burgemeester van het ruim
drieduizend inwoners tellende
stadje verklaarde, dat geen con
trole op naleving van het verbod
binnenshuis zal worden gehou
den.
Toen het hoofd der politie werd
gevraagd hoe hij aan de verorde
ning de hand dacht le houden,
antwoordde deze functionaris:
„Vraag dat de burgemeester
maar".
In het verleden zijn bij de moeizame he-
iprekingen zoveel bezwaren naar voren
gekomen, dat de gewenste nauwe sa
menwerking tussen de Westeuropese
luchtvaartmaatschappijen een onvervul
bare wensdroom scheen. Aangezien er
ot nu toe zelfs geen spoor van enige
oorlopige overeenstemming is bereikt
bestaat er in kringen van ingewijden
weinig optimisme over de hervatting der
besprekingen.
Letterkundigen
over „Zo is het...."
Het bestuur der vereniging van letter
kundigen heeft, naar aanleiding van hei
optreden van de. vier fractievoorzitters
inzake de televisie-uitzending „Zo is
het", in een telegram aan de minister
van o., k. en w. er op aangedrongen
geen maatregelen te nemen, die de vrije
meningsuiting kunnen beperken.
i Zwaar gewapende militairen pa-
i trouilleren door de straten van Cal-
cutta om onmiddellijk in te kunnen
I grijpen bij nieuwe relletjes.
akkoord tussen de regeringen der deel
nemende landen, nam Nederland aan
vankelijk ook deel.
Terugtrekking
Toen de K.L.M. het met de andere
maatschappijen niet eens kon worden
over de bepaling van haar aandeel
in het gezamenlijke vervoer, trok zij
zich terug. Dat geschiedde 5 jaar
geleden. Van de K.L.M. vernemen wil
in antwoord op een vraag, dat „zij
nog steeds uitermate positief staat
tegenover iedere gezonde vorm van
samenwerking op luchtvaartgebied
in Europa".
Ingewijden geloven overigens dat de
K.L.M. nu met een nog veel geringer
aandeel genoegen zal moeten nemen dan
destijds werd aangeboden.
Pessimisme
In het Rotterdamse Hiltonhotel
heeft in een vergadering, die de ge
hele middag en avond heeft ge
duurd, een groot aantal aannemers
het besluit genomen rekeningen
van leveranciers en toeleveringsbe
drijven te betalen op basis van de
op 1 december 1963 geldende prij
zen.
Zij zullen eventueel verdere beta
lingen opschorten tot na het tijd
stip waarop de overheid een beslis
sing met betrekking tot de risico
regeling voor nieuwe en voor lo
pende werken bekend heeft ge
maakt en de prijsverhogingen zijn
gecontroleerd.
Deze aannemers hebben de Raad van
Bestuur Bouwbedrijf verzocht deze maat
regel ter kennis te doen brengen van de
overheid en alle belanghebbende orga
nisaties van de leveranciers en toeleve
rende bedrijven. Bovendien hebben de
aannemers besloten de bij de Raad van
Bestuur aangesloten organisaties te ver
zoeken op de kortst mogelijk termijn
bindende besluiten in werking te doen
treden, waarbij wordt verboden in te
schrijven op of prijsopgave te doen voor
bouwwerken, indien daaraan niet de
voorwaarde is verbonden van integrale
verrekening van wijzigingen in de lo
nen, sociale lasten en prijzen.
Deze situatie is ontstaan, aldus de mo
tivering, door de chaotische loonontwik
keling. het ontbreken van een redelijke
risicoregeling en het dalen van de ar-
beidsproduktiviteit. Alleen al de hui
dige en binnenkort te verwachten stij
gingen van lonen en sociale lasten over
het pakket in uitvoering zijnd werk in
Nederland, worden geraamd op onge
veer 200 miljoen gulden. Deze zijn voor
veel werkgevers reeds ruineus, maar de
situatie is nog veel ernstiger geworden
doordat geen risicoclausule wordt toege
laten waar de overheid partij is of finan
cieel is geïnteresseerd. De onrust in het
bouwbedrijf blijkt thans een climax te
bereiken, doordat de werkgevers wor
den overstroomd door kennisgevingen
van toeleveringsbedrijven, waarin be
langrijke tot zeer belangrijke verhogin
gen in de prijzen van materialen en
voor de aannemers oncontroleerbare
verhogigen brengen een kostenverho
ging voor de lopende werken met zich
van wederom circa 200 miljoen gulden.
Hierdoor is een zodanige onrust en ge
voel van onveiligheid onder de aanne
mers ontstaan, dat deze factoren een ge
vaar gaan betekenen voor de bestaans
mogelijkheid van deze bedrijven,
"tn middag komen in het RAI-gebouw
Amsterdam de aannemers bijeen, die
Amsterdam en omgeving werken uit
voeren om zich te beraden over de hui
dige situatie.
De boortoren van de N.A.M. op Ame
land (bij paal 3 op het strand bij de
Hollumer vuurtoren) zal binnen enkele
dagen gereed zijn. De toren zelf. die 54
nieter hoog is, staat sinds vorige week
donderdag overeind. Zoals gemeld, zou
ook de British Petrol op Ameland wil
len gaan boren. Er is volgens de B.P.
echter nog steeds geen beslissing ge-
JHR. VAN NISPEN TOT
PANNERDEN COMMISSARIS
IN OVERIJSSEL
(Van onze Haagse redactie)
Naar wij thans van bevoegde zijde ver
nemen is nog in de loop van deze week
de benoeming te verwachten van jhr. inr.
dr. O. F. A. H. van Nispen tot. Panner-
den tot commissaris der koningin in de
provincie Overijsel, als opvolger van rid
der Van der Schueren. Jhr. Van Nispen
tot Pannerden is katholiek en behoort
tot de K.V.P.
Kocht Zwolsman
„Delhuizen" met
speculatief doel?
Voor de aankoop van het aan weerszij
den van de Apeldoornseweg in Arnhem
-elegen landgoed „Delhuizen" is, zo zegt
ie contactcommissie voor natuur- en
landschapsbescherming in haar jaarver
slag, door de Zwolsmangroep een bedrag
betaald dat in geen verhouding staat tot
de bestemming van parkgebied die het
landgoed in het streekplan Rijn en IJsel
heeft verkregen. Hier is kennelijk sprake
De Sowjet-autoriteiten hebben op
de burgerbevolking van Kazakstan
aan de Russisch-Chinese grens een
behulp-
te zijn bij het tegenhouden
les bereid is wanneer het er om gaat in I van infiltranten.
oordelende bestuursorganen te eniger
tijd wel door de knieën zullen gaan, en
voor dit gebied bebouwing zullen toe
staan. aldus de contactcommissie, die j beroep cedaan het leger
het Arnhems gemeentebestuur laakt
vanwege J - - -
Ben beeld van het bezoek. dat
H.K.H. Prinses Irene op het ogen
blik aan Spanje brengt: met baar
begeleidster bewondert de prinses
het interieur van het oriëntaals pa
leis in Madrid.
provincie Sinkiang. Uit deze provincie
zijn indertijd tienduizenden mensen naar
Kazakstan gevlucht. In een artikel in
de Kazakstan Prawda. het officiële or
gaan van de Sowjet-republiek, wordt
gezegd dat alle burgers de grenstroepen
helpen bij het opsporen en aresteren
van personen die de grens schenden.
Het artikel, dat ondertekend was door
kolonel D. Soeworof. onthulde dat zo
wel grenswachten als boeren en jonge
communisten „niet weinig infiltranten
hebben gevangen genomen en onscha
delijk gemaakt"
„Volle kracht vooruit..."
Ondanks verzet
in Europa
President Johnson heeft opdracht
gegeven de Amerikaanse plannen
voor een uit 25 schepen bestaande
vloot met Polarisraketten zover
als mogelijk is gereed te maken
voor uitvoering. Een torpedoboot-
jager van de Amerikaanse marine
die voorzien is van de middelen
voor het lanceren en leiden van ge
leide raketten, is ter beschikking
gesteld voor een proefneming.
De gemengde bemanningen voor de 25
schepen zullen volgens ramingen van
Amerikaanse deskundigen een opleiding
van zes maanden nodig hebben. Men wil
zo spoedig mogelijk beginnen met de op
leiding van de manschappen die de
„proefboot" moeten bemannen. Tot dus
ver heeft echter alleen de Engelse re
gering zich bereid verklaard aan dr
proef mee te werken. Drie officieren zul
len voor de proef beschikbaar worden
gesteld.
Diepgaande stadie
President Johnson is ervan overtuigd
dat het plan voor de multi-lateraie
kernmacht tot uitvoering zal komen,
in weerwil van het nog steeds aan
wezige verzet. Na een diepgaande be
studering, aldus word te Washing
ton vernomen, heeft Johnson „volle
kracht vooruit" bevolen.
De kosten van 25 schepen met totaal
200 Polarisraketten zullen de eerste vijf
jaar 900.000.000 dollar bedragen. De
Verenigde Staten dekken 30 procent
van dit bedrag. West-Duitsland even-
eens. Italië moet 15 procent bekostigen,
Engeland 10 procent, en de overige
Europese NAVO-.' inden samen moeten
I de resterende 15 procent van het bedrag
samen opbrengen. De kostenverdeling
lis echter nog niet definitief en kan ge
wijzigd worden, aldus een zegsman in
1 Amerikaanse regeringskringen.
Eerzei
Griekenland, Turkije en West-Duitsland
staan aan de zijde van de V.S. Italië
heeft ziel» nog niet bij hen geschaard om
dat de huidige positie van de regering
Moro dit nog niet mogelijk maakt. Met
Nederland staat België aan de zijde
van Engeland.
Vrijwilligers
Zou deze boring inderdaad doorgaan,
dan zou de B P de vierde maatschappij
"sljn, die op Ameland gaat boren: J
Wel staat vast. dat
Hierovei
OP TERSCHELLING:
Ook speurwerk op
Vlieland en Texel
Van een onzer redacteuren)
De boring van de Nederlandse
Aardolie-Maatschappij op het
„Stenneplak" bij paal 8 op Ter
schelling zou geen resultaat heb
ben opgeleverd. De N.A.M. zelf
zegt ervan, dat de boring in het
laatste stadium verkeert en dat de
put momenteel aan de laatste proe
ven wordt onderworpen. Bepaalde
gegevens bevestigen echter de stel
lige indruk, dat de boring is mis
lukt, al kan de N.A.M. ons hiervan
geen bevestiging geven. Het boren
op Terschelling duurt nu ongeveer
twee maanden, de beitel zou zich
momenteel op een diepte van drie
ëneenhalve kilometer bevinden.
tact geweest met het gerneentebestuu:
dat zoals bekend voor een boor
toren een bouwvergunning nodig acht.
Intussen is de Seismograph Service
Limited voor de Caltex nog druk bezig
met een seismisch onderzoek op Ter
schelling. Dit werk zou over enkele
dagen afgelopen zijn en de ploeg van lager lag en ligt da:
de S.S.L. zou dan voor de Caltex naar Euromarktlanden.
Vlieland gaan. De Mobil Oil zal waar
schijnlijk volgende week een seismisch
onderzoek op Texel laten uitvoeren door
Soesmos uit Hannover.
Enige jaren geleden heeft een bitter-
gestemde econoom de Kolen- en
Staalgemeenschap aangeduid als een
gemeenschap voor de verhoging van de
kolen- en staalprljzen. Hij dacht daarbij
wat ironisch terug aan de hoge
verwachtingen, welke werden uitgespro
ken bij de oprichting van de gemeen
schap. Men verwachtte toen namelijk
een vorm van samenwerking, die zou
leiden tot een bijzonder efficiënte en
goedkope produktie in
hypermoderne l>edrli-
ven. Niet alleen de
staal- en kolcnprodu-
centen. maar ook de
verbruikers zouden er
wel bij varen zelfs de kleine man,
die een zak kolen kocht of een minus
cuul T-balkje voor zijn inzakkende
schuurtje bestelde zou een voordeeltje
hebben! Het liep allemaal anders. De
producenten verhoogden steeds weekla
gend hun prijzen en het kwam zelfs zo
ver, dat het prijsniveau op de wereld-
ftatitLjn
De burgemeester van Hellevoeisiuis, jhr.
T. A. J. van Eijsinga heeft gisteravond
in zijn nieuwjaarsrede zijn ernstige ver
ontrusting uitgesproken over het feit, dat
wanneer over vier jaar de afsluitdam in
het Haringvliet gereed zal zijn de aan-
voerwegen er nog niet zullen liggen.
Hij noemde het voor de gemeente Hel-
levoetsluis een onoverzichtelijke ellende,
dat zelfs het tracé van de dammenweg
noE niet bekend is. Het verkeer, dat on
getwijfeld wel over de dam zal komen,
zodra deze klaar is. zal dan moeten wor
den geleid over de bestaande wegen van
Hellevoetsluis. die voor verkeer van gro
te omvang ten enen male ongeschikt zijn.
Bij een frontale botsing tussen twee
autobussen met fabriekspersoneel zijn
gistermorgen drie personen ernstig ge
wond. Drie anderen werden licht ge
wond en verscheidene inzittenden van
beide bussen liepen schaafwonden op
De bussen werden zwaar beschadigd.
De botsing vond om acht uur plaats op
de weg tussen Koningsbos en Echterbi-s
bij de gemeente Echt. De weg was spie
gelglad. hetgeen vermoedeliik de oorzaak
van de botsing was. De ene bus. van de
firma Vaassen uit Echt, vervoerde mijn
werkers van de Staatsmijnen in Geleen.
die naar huis (in Koningsbos) werden
gebracht. In de andere bus, van de fir
ma Keileners uit Susteren, werd Philips-
personeel uit Roermond, dat nachtdienst
had gehad, naar huis vervoerd- Deze
mensen wonen eveneens in Koningsbos
en omgeving.
De chauffeur van de miinwerkersbus, de
heer Ritzen, werd levensgevaarlijk ge
wond. Zijn schedel werd door een staaf
ijzer doorboord. Uit deze bus werden ook
twee inzittenden licht gewond
De chauffeur van de andere bus werd
licht gewond; twee inzittenden van
deze bus moesten echter in ernstige toe
stand naar het ziekenhuis worden ver
voerd. Een van hen, de heer v. d. Herfst
uit Koningsbo3, werd door ccn zijraam
van de bus naar buiten geslingerd en
kwam tussen de beide bussen terecht
ngs
'ehouden, zo schreef delï
besloten uit de vrijwil- 5
hten een staf van liai- lï
Ata is
kolonel, HH^HI
lige grenswachten een staf van "liai
son-officieren te vormen om maat
regelen te nemen ter versterking van
de passencontrole in de grensgebie
den. Soeworof omschreef de vrijwilli
ge grenswachten als „soldaten in de
tweede lijn"
„Wij zijn allemaal grenswachten" is de
titel van een nieuwe documentaire film
welke in Kazakstan wordt vertoond en
aangeeft op welke manier de honderden
kilometers lange grens moet worden
bewaakt.
Waarnemers in Moskou zien de maat
regelen als een nieuwe aanwijzing dat
de Sowjet-Unie bezig is haar defensie
in het oosten te versterken en dat schen
dingen van het grensgebied met China
daar voortduren
Versterkingen
Volgens berichten die uit het Verre Oos
ten zijn binnengedruppeld versterkt Chi-
na ook zijn strijdkrachten in de provincie
Sinkiang. De Chinezen heblx-n de Rus-1
sen zelfs beschuldigd van het „uitlokken
van moeilijkheden aan de Kussisch-Chi- J
Vorst komt weer
dichterbij
(Van onze weerkundige
medewerker)
De vorstgrens heeft dinsdag van
Den Helder naar Twente gelopen,
waarbij het kwik in het noorden
onder nul bleef en dinsdagavond
in het noorden al weer tot min 5
graden was gedaald. In het hele
zuiden viel af en toe regen bij drie
tot vijf graden dooi. Inmiddels
stijgt de luchtdruk, waarbij de
vorst geleidelijk weer naar het
zuidwesten opdringt. Het lijkt
waarschijnlijk, dat door deze ont
wikkeling in de tweede helft van
aeze week ook in Zeeland de vorst
terugkomt. Vooral langs de schei
dingslijn van vorst en dooi valt af
en toe ijzel en komen zeer glad
de wegen voor. Ook vandaag wor
den er in de noordelijke provincies
een groot aantal korte-baanijswed-
strijden verreden, zodat in ons
kleine landje de weersverschillen
momenteel weer groot mogen
worden genoemd.
ducenten van staal en ruw ijzer
zozeer in nood, dat ze om extra be
scherming vroegen. Ze wilden voor staal
een verhoging van de douanetarieven
met 3 procent en voor ruw ijzer een im
portheffing van zeven dollar per ton om
de Euromarkt wat beter af te grendelen
tegen de buitenlandse concurrentie. Als
argument voor de bescherming werd
aangevoerd, dat in bepaalde landen
buiten West-Europa een overproduktie
bestond, welke men tegen lage prijs
wilde spuien op de Euromarkt. Neder
land was tegen de verhoging van de
importrechten. Hel voorzag bezwaren
van de landen, die getroffen zouden
worden in hun export naar de Euro
markt en het had overigens ook niet
zo'n groot belang bij het hoog houden
van de staalprijs in eigen land. De zea
Euromarktlanden (ook Italië had be
zwaar) konden niet tot overeenstem
ming komen en het zag er dus even
naar uit. dat alles bij het oude zou blij-
Slechts heel even. want er Is ook nog
een Hoge Autoriteit van dc Kolen-
en Staalgemeenschap. Die autoriteit
heeft supranationale rechten. Zij kan
aanbevelingen uitgeven, die bindende
kracht hebben voor de aangesloten lan
den. Welnu, de Hoge Autoriteit heeft
aangekondigd, dat zij inderdaad met
zo'n supranationale „aanbeveling" zal
'komen. Vandaag (dinsdag) was de for
mulering van die aanbeveling nog niet
bekend, maar het is zeker, dat zij de
zelfde voorstellen zal omvatten, welke
in de bijeenkomst te Brussel van de ze3
landen als verworpen werden beschouwd
omdat geen eenstemmigheid werd be
reikt. Het enige versciiil tussen een
besluit van de zes landen te Brussel
en een aanbeveling van de Hoge Auto
riteit, Is. dat elk vrij is in de wijze van
uitvoering. Het kan een eigen methode
toepassen, maar veel verschil maakt
dat niet en de staalprodukten krijgen
dus de bescherming, welke zij wensen.
Nederland zou daartegen Sn beroep
kunnen gaan, want ook tegen de supra
nationale besluiten van de Hoge Auto
riteit bestaat beroepsrecht. Maar het
zal waarschijnlijk geen beroep aanteke
nen. want dat duurt te lang eri inmiddels
zouden de douaneheffingen toch inge
voerd moeten worden. Nederland zal
dus berusten en dat zal niet zo bijzonder
opmerkelijk zijn.
echter wel opmerkelijk is in
deze hele geschiedenis, is de hou
ding van de Franse regering. Die rege
ring is bepaald niet geporteerd voor
„supranationale rechten van supra
nationale instellingen". Zij heeft zich
bij monde van president dé Gaulle her
haaldelijk voor volledige soevereiniteit
van de aangesloten landen uitgespro
ken en van dag tot dag beefde men in
de kringen van de Europese federalisten
voor een mogelijke eis van de Gaulle
om de Hoge Autoriteit te ontdoen van
haar supranationale bevoegdheden. En
wat gebeurt nu' De Fransen hebben
zich naar de Hoge Autoriteit gehaast
om een beslissing te forceren toen en
kele van de ..zes vaderlanden" van pre
sident de Gaulle bleven staan op de
door hem zo verheerlijkte soevereine
rechten. Het kwam in de Franse kraam
te pas zich plotseling het bestaan van
een supranationaal orgaan te herinne
ren en de ..soevereiniteit" te vergeten!
Dat is heel nuchter en erg praktisch,
maar het is ook weinig principieel, en
dat is toch betreurenswaardig. Principes,
ook a! is men het er niet mee eens zijn
te mooi om ze zo maar op de schroot
hoop te werpen.
W£»
IN CALCUTTA
200 DODEN
De gevechten tussen Hindoes en .Mo
hammedanen in Calcutta, in India, heb-
ben aan tweehonderd mensen het leven
Z gekost. Er zijn verscheidene honderden
Z gewonden. Voorts hebben een 73.000 in-
S woners van de sfad geen dak meer
boven hun hoofd.
LEVERTIJD VIER TOT VIJF JAAR....
NA DERTIEN JAAR plannen maken verwacht de kerkvoogdij van
de hervormde gemeente Goes in 1964 In Denemarken een hestelling
te kunnen plaatsen voor een nieuw instrument in de monumentale
historische orgelkas van de Grote of Maria Magdalenakerk. Binnen
kort zal een beslissing worden genomen op een offerte van de bekende
orgelfubriek Marcussen, de door de plaatselijke en de landelijke orgel
commissie van de hervormde kerk aanbevolen bouwer. In 1950 werd
reeds besloten aan het bestaande orgel geen kostbare voorzieningen
meer te treffen, omdat bet volgens deskundigen versleten was. Het is
tot op dit moment nog speelbaar gehouden, maar de staat van hel
orgel wordt met de dag siechter. Van welke importantie het nieuwe
orgel zal worden, zal van de beschikbare middelen afhangen de
kerkvoogdij denkt er 100.000,voor uit te trekken en van de
belangstelling bij andere instantie*».
Wanneer cle orgelhouwers achter de
imposante kas het tegenwoordige in
strument kunnen verwijderen om er
een nieuw en ongetwijfeld bijzonder
belangrijk voor Zeeland voor in de
plaats te brengen is niet met zeker
heid te zeggen. „Er staat een lever
tijd van vier tot vijf jaar voor", ver
telde ons president-kerkvoogd J.
Kwekkeboom, „maar we zullen pro
beren die te bekorten", l it de aard
van de zaak zal het te bestellen Deen
se orgel achter het opvallende front
en onder de wat exotisch aandoende
Turkse kap enig in Nederland en
daterend uit 1739 komen te staan.
„Het „huis" van he.t orgel staat na
melijk hoog genoteerd op de monu
mentenlijst. Bij de naderende veran
deringen zal het tegelijk gerestau
reerd kunnen worden. Het rijk zal
65 pet. van de kosten in die restau
ratie dragen.
Zoals gezegd: reeds ui 1950 werden
de eerste ideeën naar voren gebracht
om een geheel nieuw orgel te laten
inbouwen. De landelijke orgelcom
missie had aan de kerkvoogdij een
rapport uitgebracht over de staat van
het instrument en dat was niet erg
moedgevend. Zowel het regeerwerk
als het pijpwerk bleken totaal versle
ten. Iedere uitgebreide reparatie zou
goed geld naar kwaad geld gooien
zijn. Er werd een orgelfonds in het
leven geroepen en ondertussen zou
men pogen de gemeetezang in de
kerkdienst zo goed en zo kwaad als
dat kon te begeleiden door het oude
Af en toe wordt het bijgestemd en
daar blijft het dan bij. Overigens heb
ben de organisten de laatste tijd al
gewaarschuwd dat het nu echt niet
meer zo lang moet duren. Daarom, is
de kerkvoogdij afgestapt van het
denkbeeld: eerst het geld op tafel en
dan pas kopen. Hel college vindt er
niets tegen, dat een bedrag moet
worden geleend: volgende generaties
kunnen ook van het nieuwe orgel
protiteren.
Fonds
Het orgelfonds heeft op het ogen
blik een bedrag van 40.000 be
schikbaar. „We verwachten als
kerkelijke gemeente een ton te
moeten opbrengen voor het nieu
we orgel", zegt ce heer Kwekke
boom. En ;n die opmerking ligt ce
wens besloten dat van andere zij
de wordt gereageerd o:n de in
drukwekkende Goese kerk een or
gel te geven dat een hoge cultu
rele waarde zal hebben en van een
rijke dispositie zal zijn. Een orgel,
waarop goede concerten kunnen
worden gegeven. Er zit een kans
in. dat van andere zijde zal wor
den gepoogd deze mogelijkheid te
benutten. Definitief kan hierover
nog niets worden gezegd. De fi
nanciële reikwijdte van de her
vormde gemeente Goes kan dit
..extra' op het nieuwe orgel niet
aan. Het principe voor de aan
schaf is een zuivere besreleickng
van de gemeentezang.
(Zie slot pag. 2 kol. 4)