ïaqen televisie HET IS NU TOCH ECHT UIT MET Nieuw begin Oudejaarsavond Met Liz door Londen Iets nieuws voor peuters Billy en Tornadoes In vrijheid Weeh iverh Geen boemerang 6 PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT ZATERDAG 28 DECEMBER 1963 T.W. 3 t.v. zal worden uitgezonden. Vertaling Alfred Pleiter, regie Walter van der Kamp, decors Jan van der Does. niet genoeg is, nemen ze alles en iedereen in huis, die geen dak boven het hoofd hebben: loslopende dieren en twee kinderen uit een op voedingsgesticht. De echtgenoot staat nogal sceptisch tegenover dit experiment, want de twee gasten zijn bepaald geen lievertjes. Maar moeder gelooft, dat ze echte mensjes van het duo kan maken. Hij lijkt gelijk te zullen krij gen als de ene belhamel zijn fiets vernielt. De bestolene laat echter genade voor recht gelden en leert de dief die gebrekkig is zelfs lopen. Door deze houding ontstaat er een we- Nieuw begin beeldbuis allerliefste Merel Laseur een feestprogramma- In televisiestudio A in Hilversum wensen be kende figuren uit de grote en de kleine kunst de kijkers een gelukkig nieuwjaar en geven een voorproefje van hun goede voornemens voor 1964. Het duurt tot kwart over 1. WOENSDAG. We beginnen het nieuwe jaar vol goede moed om tien over twaalf als de N.T.S. de Eurovisiereportage overneemt IWWWWMWyWMWWVWWVWVWVWMMWMWWWWWVWWWWlftWfWWWWWVWWWWWWVVVVWflWinfliWWWWWMMMWIAlWWlWwi' derzijds vertrouwen en zelfs een vriendschaps band, die zijn bekroning vindt als de twee pleegkinderen „slagen in het leven". Een ge noeglijke gezinsfilm dus, in de sfeer, die we zo goed kennen van sommige televisieseries. Tot slot van de avond „Maasvaart", een film, die een beeld geeft van de betekenis van de Maas voor Nederland en als levensader van Europa. Polygoon Profilti maakte de rolprent in op dracht van de Limburgse Scheepvaart Vereni ging- DINSDAG. De laatste dag van het jaar be gint voor de N.T.S. al om vier uur in de middag, als een speciaal voor de kinderen be stemd filmprogramma wordt uitgezonden. Eerst een grappig filmpje, daarna een teken film over Donald Duck, met behalve de held zelf, zijn vriendjes Kwik, Kwak en Kwek. Pluto, Mickey Mouse en andere roemruchtige figuren. Om half acht het jaaroverzicht. Binnenlands Nieuws (een dankbaar karwei altijd) en na het Journaal een speciale aflevering van „De oude draaidoos". Want de V.P.R.O. heeft deze avond in handen en die laat graag Simon van Collem de gelegenheid overal zijn licht over te laten schijnen. Deze aflevering is gewijd aan een der groten van de Nederlandse film, name lijk Aaf Bouber, de man van „De Jantjes" en al zulke rolprenten meer, waarvan menigeen toch nog wel eens tussen de oliebollen door een flits wil zien. Om kwart voor negen laat Fred Hoyte nog eens een aantal opmerkelijke mo menten zien van de door hem in het afgelopen jaar gepresenteerde programma's. Flitsen met Edith Piaf, Pia Colombo, Guy Beart, Johnny Halliday en Hildegarde Knef. Om kwart over negen een typisch oudejaarsprogramma „Por tret van een dag". Zomaar een willekeurige dag met zomaar willekeurige mensen. Kleine, voor de algemeenheid totaal onbelangrijke za ken, stempelen zo'n dag soms voor iemand tot de „dag van het jaar". We zullen er voorbeel den van zien. Zo was het... Na een kort ballet- programmatje dat immers net zo onafschei delijk van de V.P.R.O. is als Simon van Collem met o.a. Jaap Flier, om vijf over tien een aflevering van Wim Ibo's cabaretkroniek „Mens durf te leven". Deze kroniek zal geheel gewijd zijn aan Cor Lemaire, de pianist, die veertig jaar de lichte muze dient en die een merkwaardige en opmerkelijke carrière achter de rug heeft. Hij was aanvankelijk alleen pianist, later componeerde hij honderden caba retliedjes, schreef teksten en zelfs een boek, speelde de enige rol in een toneelstuk, richtte een cabaretschool op... Kortom, hij is een van de oude rotten in het Nederlandse cabaret wereldje. Wim lbo krijgt de gelegenheid, een flink stuk geschiedenis op te roepen, waarbij hij o.m. de steun krijgt van twee dames, die vroeger veel van zijn successen en die van Lemaire hebben gedeeld, namelijk Annie M. G. Schmidt en Hetty Blok. De goede oude tijd o.m. van de nooit geëvenaarde serie „Pen sion Hommeles" herleeft dus even op deze oudejaarsavond. Om vijf voor tien het buiten lands jaaroverzicht en om half twaalf een meditatief programma voor de alleenzittenden, daar komt het ten minste meestal op neer. Oud-premier prof. dr. J. E. de Quay zal spre ken. Medewerking verlenen de Katholieke Oratoriumvereniging uit Groningen, Bernard Bartelink, orgel en Jaap Stotijn, hobo. Na de klokslag van twaalf uur eerst een kwartiertje om handen te schudden, iedereen op te bellen, kanonnen af te schieten en het glas te heffen: dan is het „kwart over '64" en presenteert een Zondagavond Henk Elsink in zijn show: „Tussen kaarslicht en vuurwerk" van de zegen Urbi et Orbi, die paus Paulus VI in Rome uitspreekt. Om vijf over half een be gint dan het Nieuwjaarsconcert van de Wiener Philharmoniker, dat wordt gevolgd door jaar overzicht van „Sport in Beeld" (nog eens de nederlaag van het Nederlands elftal tegen Lu xemburg, dunkt ons zo), samengesteld door Herman Kuiphof en Jan Leyendekker. Meer sport: een directe reportage van de in ternationale wedstrijden skispringen in Gar- misch Partenkirchen met kandidaten voor de Olympische Spelen. Om vier uur volgt dan een extra aflevering van de altijd lachsalvo's ont ketende Lucille Ball show deze keer gaan Lucille en Ricky met hun vrienden naar de wintersport en bezoeken ze en passant een televisiestudio in Sun Valley Tegen vijven gaan de sportliefhebbers dan nog naar Utrecht, waar een rechtstreekse reportage wordt gemaakt van de belangrijke volleybal competitiewedstrijd tussen Libanon en D.E.S. Voor de kinderen behalve de avonturen van Dappere Dodo een filmpje naar een Japans sprookje „Het kleine sneëuwmeisje". Het avondprogramma van de K.R.O. begint om half acht met een avontuur van de Flintstones, gevolgd door het Journaal - maar vijf minu ten op deze feestdag zonder wereldschokkend nieuws en Jan en Alleman, de, show met Jan Blazer als hoofdfiguur, die wordt gesecon deerd door Tony Huurderman, Sacha Denisent en het orkest van Jack Buiterman. Om half negen opnieuw avonturen in Blijkerk: Stad huis op stelten, met als ondertitel „Twee vlie gen in een klap". Negen uur volgt dan de eer ste aflevering van de Undine von Medveyshow, die eerder moest worden afgelast in verband met de moord op president Kennedy. Hoofd motief van deze show van de Duits-Hongaarse actrice, die omdat ze in Nederland op school ging ook voortreffelijk Nederlands spreekt zijn enkele bekende musicals, zoals „Annie get your gun". Undine wordt geassis teerd door John Vierkens een jonge Hilver summer, van wie insiders veel verwachten op het gebied van de musical de Douglas Squire Dancers en de Bill Sherpard Singers. Maar Undine zelf is toch de figuur, waar alles letterlijk en figuurlijk om draait in deze wer velende show van zang, dans en muziek. Om twintig voor tien „Even een grachtje om", dat wil zeggen, een bezoek aan het Huis met de hoofden en het Huis met de bloedvlekken, twee bekende grachtenhuizen, die htm naam ontle nen aan vreemde anecdotes. Het leven van de eerste bewoners van deze huizen zal worden belicht in deze speelse documentaire. Piet Franse heeft getracht, in de autentieke zeven tiende eeuwse omgeving, die de hoofdstad zo rijk voorhanden heeft, enige episoden uit het leven van Koenraad van Beuningen, die zes maal burgemeester van Amsterdam was, te doen herleven. Tien over tien voorafgaande aan het tweede Journaal nog de nieuw jaarswensen van Thomasvaer en Pieternel, waar zonder een nieuwjaarsdag in Nederland niet compleet is. J. J. van Mechelen leverde de tekst voor deze hartige beschouwing bij de jaarwisseling. Thomasvaer en Pieternel zijn Wim v. d. Heuvel en Karin Haage, die men dit seizoen samen op de planken kan zien in het successtuk „Twee in een klap", waarin hij een verstrooide professor is, die een moord begaat en zij een excentriek wijfje, dat hem uit de handen van de politie houdt. DONDERDAG. In het vrouwenprogramma van de A.V.R.O. niemand minder dan Eli sabeth Taylor, die de kijksters via een C.B.S.-programma rondleidt door haar ge boortestad, Londen. Om half acht geven zeven Nederlandse des kundigen een prognose voor het pas begonnen jaar 1964. Na het journaal een theaterreporta ge van het optreden, onlangs in het Kurhaus, van het Tsjechische danstheater Broln. Mee slepende, van enthousiasme tintelende muziek en dans van een groep, die de pure volksdans en -muziek uit de Balkan nog hoog houdt. Om negen uur het t.v.-spel van de week: „Despe rate hours" van Jeseph Hayes in een vertaling van Alfred Pleiter „de wanhopige uren". Dit stuk dat een aantal jaren geleden ook stof voor een film leverde en dat in ons land op de planken werd gebracht door het Rotterdams Toneel, behandelt de historie van een aantal ontvluchte gevangenen, die ergens in een huis onderdak zoeken en dan de hele familie terro riseren. Wanhopige uren voor de vluchtelin gen, maar niet minder voor de mensen, die ze voor hun karretje spannen en die, of ze willen of niet, wel mee moeten spelen. Onder regpe van Walter v. d. Kamp werken o.m. mee: Fien Bergheg'ge, Fred v. Vliet, Leo de Hartogh, Rita (boefje) Marechal, Maxim Hamel, Rudu Falkenhagen, Bob Verstrate, Rob Milton, Wim Poncia, Wim de Meyer en Ben Hulsman. Om twintig over tien als afsluiting van deze avond een documentaire over Techno-stations van de A.N.W.B. In de Technohal in Den Haag zien de kijkers het gehele proces van een autokeu ring door de A.N.W.B. Een voorlichtend pro gramma, in dienst van de verkeersveiligheid. 7KIJDAG. Om half acht een nieuw program- V ma voor de kleuters dat de N.C.R.V. elke avond als ze op het scherm is voortaan zal brengen. Barnet de beer is de hoofdpersoon in deze Franse „voor het slapen gaan" serie, die vijf minuutjes duurt. Toekomstmuziek van de N.C.R.V. is gewjjd aan een van de moeilijkste beroepen, die men kan kiezen, nl. dat van huis vrouw. Na het journaal opnieuw Stiefbeen en Zoon, die deze keer onenigheid gaan maken over een badkuip. Hella Faasen en Rita Schippers houden vader en zoon in lompen en metalen gezelschap. Na „Attentie" om half tien het amusementspro gramma „Nu jij weer" met Rita Corita en Bueno de Mesquita. Het malle duo wordt ge assisteerd in alle malottigheid door de volgen de grappenmakers van professie: het Cocktail Trio; het Leedy Trio; Roland Wagter jr.; Fred Wiegman (de schele uit de Jantjes); Nico Schörmakers; Piet Römer en vele anderen. Ter gelegenheid van de vijfenzeventigste ver jaardag van de grote Nederlandse toneelspeler Albert van Dalsum is „Onder vier ogen" deze keer aan hem gewijd. Het gesprek wordt ge voerd door een belangrijk man van de N.C.R.V., die we evenwel slechts weinig in het beeld zien: de chef van de afdeling drama, David Koning. Paul Citroen maakte weer en kele portretschetsen. Als dagsluiting deze maal een filmpje, waarop de gospelzangeres Mahalia Jackson drie liederen zingt. Donderdagavond kunnen wij vanuit onze luie stoel naar ,fDe loanhopige uren" van een ander kijken. Dat U wel iets ver wachten kunt laat U deze foto zien met links Maxim Hamel en rechts Leo de Hartogh. ZATERDAG. De VARA doet de deur van de week dicht. In de middaguren eerst Rawhide, dr. Van Rijsinge, sport gehoord en gezien en Pipo. Om half acht Vrije Nieuwsga ring („Die lieve Minnie Morgen" heet het ver haal deze keer). Journaal volgt dan en daarna Achter het nieuws. Kwart voor negen tijd voor de tieners. In Alkmaar treedt een VARA- tienershow Billy Fury op, een Engelse jonge man van 22 jaar, die ruim vijf jaar geleden toen hjj pas van school was een auditie vroeg aan de bekende Larry Parnes. Hij was nl. een van die jonge knapen, die in de buurt van Cha- rineross en Scho zich vermaken met de skiffle music. Meneer Parnes zag wat in die wilde knaap, met de lidtekens op z'n gezicht, die herinneren aan zijn niet bepaald erg tamme jeugd, toen hij eens in een messengevecht be trokken was. En meneer Parnes zag het goed, want Billy was in minder dan geen tijd een geliefde tie nerster. Hij wordt in Alkmaar zoals bij al zijn shows begeleid door zijn eigen orkest, dat de veelzeggende titel draagt „The Tornadoes". Om kwart over negen weer een Eimert Kruithofthriller, merkwaardig genoeg met on geveer hetzelfde thema als het stuk van don derdag. Ook in „Geen ontkomen aan" spelen namelijk ontvluchte gevangenen een rol. Het stuk speelt in de ouurt van Dartmoor, waar de natuur prachtig is, maar dat toch meer be kendheid kreeg door de gevangenis voor zwaargestraften, die daar staat. Dartmoor is om zo te zeggen het Leeuwarden van Enge land. Ondanks alle strenge maatregelen van de politie ontsnappen toch zo nu en dan boeven. En als dat gebeurt gaan de speurende bewa kers en politiemannen allereerst naar het pen sion van mevrouw Smith, dat altijd veel be zoekers heeft. Hier, bij mevrouw Smith, speelt het stuk, dat Jan Blokker vertaalde en waarin men o.m. kan zien Maxim Hamel (voor de tweede maal in twee dagen), Sarah Heyblom, Peter Aryans en Johan Schmitz. Deze zater dagavond brengt vervolgens nog het meest besproken televisieprogramma van dit seizoen: Mies Bouwman en haar makkers in „Zo is het toevallig ook nog eens een keer..." dat weer voldoende gesprekstof zal leveren voor een hele zondag... (Van onze Londense correspondent) He V.A.R.A.-televisiesatire „Zo is het toevallig ook nog eens een keer" is dat mag wel al gemeen bekend verondersteld worden een navolging van het Engelse zaterdagavondpro gramma, dat in de wandeling met „TW3" wordt aangeduid en dat men voluit moet beschrijven als „That Was The Week That Was". De producer van de B.B.C.-satire is Ned Sherrin. Zijn eerste assistenten zijn naast de lieftallige Millicent Martin David Frost, hoofd acteur in dit journalistiek- politieke-hekelspel, en Lance Percival, die zijn naam eer aandoend als een Percival- met-de-lans vanaf 't kleine wit te doek draken doorboort die men kan samenvatten onder de kenschetsingen „huichelarij", „valse voorspiegelingen" en „vo ze deftigheid". Ergens in Shepherd's Bush, het Verre Westen van Londen, dicht bij het nieuwe grote ronde televisiecentrum van de B.B.C. troffen wij dit drietal in de kantine van een studiobijge bouw. Zij waren in druk gesprek, want juist op deze dag was het be sluit van de B.B.C.-directie gevallen TW3 op 28 december te laten ein digen. Waarom? Dat is officieel niet me degedeeld, maar men neemt aan, dat 't iets te maken heeft met verkiezin gen in maart. „That Was The Week Thas Was" mocht met recht dodelijk heten voor vele politici, zowel in als buiten de zittende regering. Van con servatieve zijde is evenwel zegt men geen pressie uitgeoefend om de uitzending stopgezet te krijgen. Wij hadden niet de gedachte dat Sherrin of Frost zou zeggen, dat er van regeringswege wél druk op de B.B.C. zou zijn uitgeoefend om een programma dat elke regering die aan liet bewind is, honderdduizenden stemmen kan kosten voortijdig te be ëindigen. Evenmin zouden wij uit hun mond vernemen, dat oppositieleider Harold Wilson in zijn hart eigenlijk wel blij is met het precedent, dat hem te pas zou kunnen komen, wanneer hij zelf eens een tijdje regeringsleider is ge weest. Men kan met het besluit alle kan ten uit. Want niet alleen de conser vatieven zijn door TW3 over de he kel gehaald; iedereen die in een gla zen nuisje zit, kan een goedgemikte steen verwachten. Nog onlangs heb ben de vakbonden er een afstraffing in gekregen. Geen wonder dan ook, dat de arbeidersgezinde „Dail- He rald" keer op keer zijn misnoegen over de uitzending heeft uitgespro ken. Maar dat interesseert de samen stellers van het programma niet noemenswaard en producer Ned Sherrin wel 't allerminst. „Onze uit zending", zei hij ons, „wordt in vrij heid geboren; er staan geen censors bij klaar om er eventueel al te groot venijn uit te halen. Maar we zijn wél voorzichtig". Voorzichtig, want de rechter is in Engeland lang niet mals waar het laster betreft. Er vallen soms zeer zware boetes. Van het opsporen van laster wordt zelfs een soort beroep gemaakt, dat aardige winsten kan af werpen. Sherrin schrijft overigens het succes van zijn rubriek tot dus verre toe aan de omstandigheid dat in Engeland veel van wat op de beeldbuis verschijnt in vorm en uit voering twintig jaar oud is. „Het pu bliek van nu wil een vorm van nu", meent hij. Peter Aryans in „Geen ontkomen aan", dat men zaterdagavond kan gaan zien en zeker zo spannend zal zijn als het stuk van donderdag. Hij lachte wat, toen wij uit een overigens conservatieve - krant ci teerden, dat het aantal kijkers na één seizoen gedaald zou zijn van drieën eenhalf tot tweedriekwart mdjoen. Integendeel: een van de directeuren van de B.B.C., Kenneth Adam, heeft later verklaard dat het aantal kijkers juist is toegenomen. En hij zei er bij: „Na de verkiezingen zal een der gelijk programma ongetwijfeld terug komen. We zouden het zelfs al zou den we dat willen niet kunnen te genhouden, zo populair is het. En het is zo populair omdat het de zeldzame eigenschap bezit origineel te zijn". Gevraagd naar wat hij zelf tot het programma bijdroeg, hield Sher rin zich op de vlakte. „Ik verzamel de kopij, geef richtlijnen aan de came ra's en regel de bezetting. Ik ben eigenlijk in een nachtclub begon nen, in een cabaret. Daar zag iemand van de B.B.C. mij. Eerst werd ik gevraagd voor het programma „Tonight", later voor een nieuw journalistiek cabaret op de zaterdag avond". „Ik heb nu een contract met de B.B.C. dat volgend jaar afloopt. Of ik dan wat nieuws zal beginnen of het contract vernieuwd zal worden, dat weten we nog niet. Millicent Mar tin is niet van plan om in 1964 nog vast voor TW3 op te treden. Ze wil wat variatie hebben ze komt uit de toneelwereld en is in Londen in verschillende musicals de leading lady geweest. Dat directe contract met het grotere publiek wil ze weer opvatten Maar als gast blijft ze wel bij ons terugkomen". Wij werken aan de uitzending de hele week. Dat betekent, dat we enorm veel kranten en tijdschrif ten lezen, enkele liedjes al op panier zetten. Maar het meeste werk valt op vrijdag en zaterdag overdag. Wij moeten zo actueel mogelijk blij ven. In wat wij doen zijn wij heel vrij zolang we tenminste geen al te ge waagde scène brengen". Het uitzoeken van onderwerpen is een heel ding. „Er is meestal te veel en dan moeten we gaan schiften. Dan dient besloten te worden welke mu ziek de twee of drie songs moeten hebben. David Lee is de componist. De openingsmelodie, de zogenaamde Signature Tune. komt uit het muzi kale brein van Ron Grainer. Die brengt het publiek ook al door de gracieuze en ietwat mysterieuze ver schijning van Millicent Martin in de juiste stemming". „Welke stemming?" „Een stemming van: wat zullen de machthebbers, de louche zakenlui, de politici en de praatjesmakers nu weer op hun brood gesmeerd krijgen?" „Uit hoeveel mensen bestaat uw equipe?" „Uit een achttal, dat regelmatig op treedt. Soms wordt dat aantal uitge breid tot negen of tien. In totaal zijn we met dertig personen, als men er het technisch personeel en het kleine ballet bij rekent. Er werken vijf men sen op ons kantoor, bijgestaan door vier secretaressen. In het begin kost te elke uitzending de B.B.C. tweedui zend pond 20.000), maar dat is al gauw drieduizend geworden We hebben een boel requisieten en soms buitenopnamen nodig en niet te vergeten een orkestje". De zaterdagavond nadat het besluit tot (voorlopige) stopzetting te gen het eind van 1963 was genomen, greep TW3 zijn kans met gretige han den. De directiebeslissing van de B.B.C. werd door het eigen B.B.C.-program ma zo scherp en geestig op de hak genomen, dat de toeschouwer niet kon ontkomen aan de indruk, dat het met de vrijwilligheid, waarmee het heette genomen te zijn, niet helemaal in de haak was Daarmee werd ten eerste bewezen hoe vrij de mensen van TW3 in feite wel zijn en ten tweede dat de vrij willigheid van het directiebesluit in derdaad aan twijfel onderhevig mocht zijn. Want zou dat niet het geval zijn geweest, dan was de kritiek al lang als een boemerang op Ned Sherrin en de zijnen teruggevallen. Er is geen boemerang te bekennen geweest. Oudejaarsavond Wim Ibo's cabaretkro niek ,JMens durf te leven". Cor Lemaire veertig jaar in dienst van de lichte muze begeleidt hier Hetty Blok. leiding om zondagmiddag thuis te blijven. Na het Weekjournaal en Sport in beeld neemt de VARA zondagavond de dienst over. Henk El sink brengt met zijn vaste medewerkers weer een „intieme" show met veel eigen werk en met als speciale gasten grappenmaker Sylvian Poons en zangeres Ester Ofarim. Het char mante Israëlische zangeresje werd in ons land eigenlijk pas bekend door haar bijdrage aan het Eurovisie Songfestival „T'^n va Pas". La ter heeft ze enkele malen een programma voor de Nederlandse televisie verzorgd samen met haar man. De laatste keer zongen ze het vro lijke liedje „One more dance", waarvan de ver koop opmerkelijke cijfers behaalde toen er kort daarna ijlings een plaat van gemaakt werd. Elsink gaf zijn show de passende titel mee „Tussen kaarslicht en vuurwerk". Nadat dr. L. de Jong aan het woord geweest is, komt er nog meer politiek, zij het op een wat andere manier belicht. Rinus Fernandusse van „Zo is het toevallig ook nog een keer" presenteert zijn Haags Studentencabaret onder de titel „Stakers, makt uw wild geraas". De bekende medewerkers aan dit K-wartaal. Henk de By komt de avond sluiten met zijn „Signalement", dat al voordat het de ether in gegaan is, stor men van protest heeft losgemaakt. Er worden namelijk verschillende heel moderne artistieke stromingen in belicht die niet allemaal even serieus te nemen zijn. Zo maakte Henk de By opnamen van een artistiek evenement, dat be stond uit het plechtig leeggieten van een flesje limonade in de Noordzee... Serieus ontledend zegt de samensteller, dat in Amerika de zoge naamde pop-art is ontstaan en in Frankrijk het nouveau realisme. Ook elders werkten hemelbestormers meer of minder artistiek en onder vreemde namen als Adynamics! Works, Fluxux, High Red Center en zo meer. Een van de medewerkenden aan dit ongetwijfeld vreemdsoortige programma is ene meneer Wim T. Schippers, die zich tot voor kort be schouwde als een representant van de adyna- mische kunst, maar die onlangs deze bena ming voor zijn werk heeft afgezworen als te beperkend. Die afzwering ging met enige plechtigheid gepaard. MAANDAG. De laatste filmavond van het jaar brengt uiteraard een Comedy Caper Afstandbediening geheten een afleve ring van Openbaar Kunstbezit, geblazen glas, toegelicht door drs. H. van Haaren van het Haagse Gemeentemuseum, het Journaal en de politieke uitzending, deze keer van het Gere formeerd Politiek Verbond. De hoofdfilm is „Room for one more", ofwel „Er kan nog meer bij", met in de hoofdrollen Betsy Drake en Garry jjrant. Zij zijn de vader en moeder van een gezin met drie kinderen. Alsof dat nog Titeraard heeft men in Hilversum en Bussum nogal wat werk gemaakt van de jaarwisseling. Op oudejaars- en nieuwjaarsdag zullen we menig uurtje gezellig in een warme kamer naar de beeldbuis kunnen kijken. Er zijn vele en interessante programma's te bekij ken, die zo te zien iedereen wel iets van zijn of haar gading bieden. Er is amuse ment, goede muziek, sport en voor de liefhebbers van een spannend verhaal zorgen zowel de V.A.R.A. als de A.V. R.O., elk met een thrriller van formaat. ZONDAG. De week begint direct al met een hoogtepunt. Velen zullen zich nog de re portage herinneren, die de Franse televisie ge maakt heeft van de beklimming van de Aiguil le di Midi. Iets soortgelijks vult zondagmiddag de schermen van vele Europese televisietoe stellen. Een Franse reportageploeg gaat dan namelijk mee met de boot, die de bezetting van de vuurtoren van Cordouan in de buurt van Bordeau gaat aflossen. De toren ligt ruim een uur varen uit de kust en is bijzonder moeilijk te bereiken. De came ra's zullen in een rechtstreekse reportage re gistreren, hoe moedige mannen naar hun een zame post in de Oceaan gebracht worden, of die verlaten om het kerstverlof thuis door te brengen. Om half drie volgt een uitgestelde overname van een Duitse opvoering van Ver di's fameuze opera Rigoletto. Het tweede Duit se net heeft deze opera eerder uitgezonden. Voor de muziekliefhebbers is er dus alle aan- Leo de Hartogh en Fien Berghegge in het spel „De wanhopige uren" van Joseph Hayes, dat donderdagavond 2 januari door de A.V.R.O-

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1963 | | pagina 18