VARA brengt bewerking
van „De gebochelde" op
t.v.
VERKOUOEN
cold rex
coldrex
CITROENGENEVER
het unieke 2-laagstablet
SPECIAAL GEMAAKT
TEGEN VERKOUDHEID
'n klasse apart
zuivere zachte
Amerikaanse
sigaretten voor
één
verdrijft verkoudheid radioaal
Op eerste kerstdag
f.36.000 voor
één uur én
veertig minuten
De
IDEEËNBUSSEN VOOR
DE PROVINCIES
Dat kan eigen schuld zijn!
Want verkoudheid is uit
de tijd geraakt door
Heksenketel
Verwijten
Favorieten van
de teenagers
M"
£oidrex
MAANDAG 23 DECEMBER 1963
PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT
1
(Van onze radio- en t.v.-redacteur).
\7oor één uur en veertig minu
ten televisieamusement op
de avond van eerste kerstdag
heeft de V.A.R.A. 36.000 gulden
uitgetrokken. Voor Nederland
is dat een enorm bedrag. Maar
alles is nu eenmaal enorm aan
„De gebochelde", het helden
stuk dat al deze kosten vergt.
Het is een geheide toneeldraak
gelijk „De twee wezen". Gene
raties lang is het stuk over de
planken gegaan, steeds op
nieuw.
Het Toneelmuseum in Amsterdam
bewaart een knipsel uit een krant
van 1866. Het is een aankondiging
van een benefice-avond voor de to
neelspeler Wijnstok. De tekst luidt
als volgt:
Stadsschouwburg, directie Roobol,
Tjassink en Peters, Donderdag 27
dec. (abonnementen, dipiomata en
vrije toegangen van welke aard ook,
niet gangbaar). Ten voordeele van
den heer A. Wijnstok: De Gebochelde,
drama in 5 bedrijven of 8 tafereelen
met een voorspel in 2 tafereelen.
Naar het Fransch, vrij bewerkt door
J. Both J. Jzn. (nooit op dit Toneel
vertoond). Gevolgd door de laatste
twee bedrijven van: De schapenpoot,
komiek ballet (6% ure).
Zes en een half ure slaat op het
aanvangsuur. De voorstelling duur
de toen, met het ballet erbij, een uur
of vijf. In de twintiger jaren is „De
gebochelde" alleen nog bekort ge
speeld. De dramaturg van de VARA-
televisie, de heer Odijk, heeft de eni
ge nog aanwezige Nederlandse tekst
kunnen opscharrelen, maar daar ble
ken hele bedrijven niet meer in voor
te komen. De Koninklijke Bibliotheek
in Den Haag („Je zou niet denken
dat je dat ding daar zou kunnen
vinden") had echter nog een exem
plaar van de originele Franse tekst.
Speelduur: vier uur.
Op de televisie komt een bewerking
van dit Franse origineel, met scènes
dus die deze eeuw op het toneel niet
meer werden gespeeld. Maar zonder
alle dikke romantiek en zwelgende
poëzie uit die tijd. De heer Odijk
vindt: „De dierbaarheden moesten
er wel uit, want het stuk moet snel
opschieten, wil het 't nog doen".
ie draak bleef leven. Tot in de
twintiger jaren van deze eeuw.
De laatste grote Henry de Lagardère
was Barend Barendsen. Het is won
derlijk: er zijn geen foto's meer uit
die tijd, geen attributen, alleen nog
de herinnering.
De herinnering leeft sterk bjj de
kleinzoon van Barend Barendsen, Ba
rend Barentsen, bij de televisiekijkers
bekend als een van de presentatoren
van het sportjournaal.
„Mijn grootvader, dat was een ge
weldig man. Een groot volksacteur.
Hij was directeur van het Paleis voor
Volksvlijt. Zondagsmiddags ging ik
er heen. Oh, als De gebochelde werd
gespeeld, dan rolden de tranen over
zijn wangen. Ik ging zondagochtends
altijd eerst mijn zondagse cent halen.
Grootmoeder zei dan altijd steevast:
„Je moet even wachten, grootvader
repeteert". Dan stond hij in de tus-
senkamer te spelen voor de grote
spiegel en deed hij uitvallen met zijn
durfde
zwaard. Ik
Ie nauwelijks naar
Er zijn zoals we weten, elf provinciën in
Nederland. Niet iedereen is tevreden
met onze provinciale indeling. Enkelen
zouden minder provincies wensen, ande>
ren meer. Maar voorlopig is er heel wei'
nig kans op wijziging van de indeling
van het land. We hebben de taak de be
staande provincies goed te besturen. Het
is niet eenvoudig. Als voorbeeld het
volgende.
Het is duidelijk dat voor Gelderland en
Limburg het toerisme zeer belangrijk is.
Maar wat is er zoal nodig om de ont
wikkeling in goede banen te leiden Het
zou misschien goed zijn als elke provin
cie een ideeënbus instelde voor de alge
mene ontwikkeling van het gewest, dus
niet alleen van het toerisme. Voor zo
ver mij bekend, bestaat die nergens. Is
er in ons land één provincie, die wil be
ginnen en aan de andere het goede voor
beeld geeft?
Advertentie
Altijd heeft iedereen verkoudheid geaccep
teerd als een onontkoombare plaag. Nu er
Coldrex is, hoeft U niet meer verkouden te
zijn. Coldrex is méér dan alleen een pijn
stiller. Het is een speciaal middel dat ver
koudheid op 3 manieren bestrijdt. 1. Heft
neusverstopping op - U ademt weer vrij
(phenylephrinum HC1). 2. Stilt hoofdpijn,
spierpijn, koort3 (aoetylaminophelum). 3.
Bespoedigt Uw herstel - geeft extra weer
stand (dubbele dagelijkse dosis vitamine C).
P**
binnen. Maar wat speelde hij fijn.
De balkons kwamen naar beneden
van het enthousiasme".
„De gebochelde" is een massastuk.
De cast vermeldt 26 sprekende rol
len. En er zijn 40 figuranten. De
meesten schermers, want er wordt
danig gevochten in het stuk.
Normaal zou er voor een dergelijke
grote televisieproductie wekenlang
gerepeteerd moeten worden. In Bus-
sum kan dat niet. Er zijn te weinig
studio's en de toneelspelers, die van
links en rechts uit de toneelgezel
schappen zijn gehaald, hebben ook
nog hun eigen repetities en avond
voorstellingen. Willy van Hemert, de
regisseur heeft tijdens de repetities
alle rollen een keer zelf moeten
vervullen, als de acteur in kwestie
ontbrak.
De opnamen moesten gemaakt wor
den in de Vïtusstudio in Bussum.
De veel grotere studio-a in Hilver
sum was niet beschikbaar. Het was
een heksenketel, deze week in Vitus,
drie dagen lang. Elke dag moest
een bedrijf worden opgenomen. Men
stelle zich het voor. Na drie weken
droogrepeteren in een zaaltje, ergens
in Den Haag of Amsterdam, traden
de acteurs en de figuranten 's och-
tens om half tien voor het eerst aan
in kostuum, was het de eerste keer
dat zij in het decor speelden en
was het de eeerste keer dat Willy
van Hemert, vanuit de regiekamer,
AWMMMMMMWMAMWWIMWWUWWUIMi
Op eerste kerstdag presenteert de
V AR A-televisie „De gebochelde"
een drama van Anicet Bourgeois en
Paul Feval, bewerkt en geregis
seerd door Willy van Hemert.
Op de foto ziet men Bas ten Baten
burg en Camille de Vries als Pey-
rolles en Martine.
rfWVWWWWWWWWmA/WWWVWWA/VWW
kon zien hoe de camera's alle bewe
gingen konden opvangen.
Modderen. Urenlang. Tot uiterlijk
vijf uur, want om kwart voor zes
moest de studio ontruimd zijn en
moest het bedrijf-van-de-dag op am-
pex staan. Het is artistiek niet ver
antwoord zoals in Bussen t.v.-produk-
ties moeten worden gemaakt. Nie
mand verbaast zich er over dat Wil
ly van Hemert al twee keer een
hartaanval heeft gehad. Iedereen
verbaast zich erover dat hij „De ge
bochelde" heeft overleefd.
„Intussen heeft de VARA al vijf
brieven gekregen van mensen, die
schrijven waarom de VARA op de
avond van de eerste kerstdag spot
met lichaamsgebreken", constateert
de heer Odijk. Het is de schrijvers
heel duidelijk niet bekend dat Henry
de Lagardère zich vermomt om met
het kind van Blanche en Philippe de
Nevers, dat zo gemeen door valstrik
ken wordt belaagd, te vluchten. Hoe
wel vluchten?
(Advertentie)
Nu is er BOOTZ-citroengenever voor de fijnproever.
BOOTZ-citroengenever, gezoet en niet-gezoet. Kiest u jPIP^Ï
maar: 't Is van BOOTZ; het beste wat u kopen kunt. firtnrü' J
per hele liter f 7.'® per halve liter f 3?®
Advertentte)
vocale groepen (42% de Dutch
Swing College Band bij de jazzorkesten
(66 The Ramblers bij de grote or
kesten (34 de Jumping Jewels bij
de combo's (59% Veronica's teen-
Rob de Nijs, Anneke Grönloh, het t.v.- agerprogramma bij de radioprogram-
programma „Top of flop" en de Dutch ma-3 (3g „Top of flop" in de rubriek
Swing College Band zijn de grote favo- t.v.-programma's (67% en Joost de
rieten van de Nederlandse teenagers. Dit
is gebleken uit de jaarlijkse populari-
teitsverkiezingen van een maandblad
voor teenagers (Muziekexpress), dat on
der zijn abonnees (oplage 125.000 exem
plaren) elk jaar een door de Haagse no
taris F. H. Reuvekamp Gille gecontro
leerde enquête houdt.
De Nederlandse winnaars van deze po-
pulariteitsverkiezingen werden Anneke
Grönloh bij de zangeressen (68 van
de stemmen), Rob de Nijs bij de zan
gers (70% de Blue Diamonds bij de
Draayer bij de disc jockeys (50 Als
Nederlandse topsong kwam uit de bus
„Ritme van de regen" van Rob de Nijs.
In de groep buitenland gingen de eerste
plaatsen naar Connie Francis, Cliff Ri
chard, The Shadows, Dave Brubeck
kwartet, Billy Vaughan, radio Luxem
burg, Chris Howland en 't Duitse pro-
gramma „Lieben Sie Show". Als topsong
kwam uit de bus „Lucky lips" van Cliff
Richard. Sophia Loren en George Cha-
kiris waren de favoriete filmsterren van
de teenagers.
25
gehalve de gebruikelijke serieprogram
ma brengt de televisie in de kerst
week een respectabel aantal t.v.-spelen,
een muzikaal programma en uiteraard
de nodige uitzendingen, die bij een der
gelijk kerkelijk feest behoren. Voor de
jeugdige kijkers is ongetwijfeld een
hoogtepunt het jaarlijkse optreden van
het Billy Smartcircus uit Londen op de
middag van de eerste kerstdag.
Volkskerstzang
A AND AG. De wekelijkse filmavond is ook
aangepast aan de kerstsfeer. Na in het
voorprogramma de kerkelijke rubrieken Ken
merk en Logboek te hebben uitgezonden brengt
de N.T.S. na het journaal en de tien minuten
politiek een reportage van een half uur van
de Volkskerstzangbijeenkomst, die in de Mar
griethal In Utrecht wordt gehouden.
Medewerking verlenen de Nationale Bras Band
van Meindert Boekei en een groot koor, sa
mengesteld uit verschillende koren en geleid
door Mees van Huis. De burgemeester van
Utrecht, jhr. mr. C. L. A. de Ranitz houdt de
schriftlezing. De hoofdfilm, die om negen uur
begint, is een (goede) oude bekende, namelijk
de Deense produktie Ditte, een mensenkind,
die indertijd wekenlang in de Nederlandse bios
copen volle zalen trok. Het is een typisch
Scandinavische film, met de problematiek, die
we zo goed van de Noorse landen krijgen. Een
eerlijke film in ieder geval, die probeert een
oprecht stuk realistische filmkunst te verwe
zenlijken, zij het, dat voor onze begrippen het
realisme van het verhaal wat teveel de rich
ting van de sentimenten is uitgetrokken.
Jongerenforum
DINSDAG. De K.R.O. heeft de dikste hap
van de kerstprogramma's toegewezen ge
kregen: de kerstavond en de tweede kerstdag.
Het programma van de dinsdag opent zoals
gewoonlijk als de K.R.O. in de ether is met
een jongerenforum, dat deze maal zal discus
siëren over de betekenis van Kerstmis voor
jonge mensen.
Vijf jongeren zijn uitgenodigd te vertellen, hoe
zij zich de viering van het kerstfeest voorstel
len. Na het journaal en Brandpunt een afle
vering van „Schatten op zolder", waarin weer
drie deskundigen vondsten van kijkers zullen
beschouwen. Daarna zingen The Golden Age
Singers een bekend Engels vocaal kwintet
kerstmotetten en profane liederen uit de
renaissancetijd. Dertien jaar bestaat dit ka
merkoor, dat al die tijd onder leiding stond
van zijn oprichtster, de sopraan Margareth
Field-Hyde en dat zich voornamelijk toelegt op
het zingen van liederen uit de vijftiende en
zestiende eeuw. In vele landen hebben The Gol
den Age Singers geconcerteerd; ook in ons
land. Ze verschijnen nu voor het eerst voor de
Nederlandse televisie. Onder regie van Luc
van Gent volgt dan de tweede eenakter van
deze kerstweek: „Het Kind". Het is uiteraard
en wederom op het kerstgebeuren geïnspireerd
spel. Schrijver is de Engelse auteur Bill Owen,
die zijn verhaal laat afspelen op kerstavond.
Een jong echtpaar gespeeld door Thera
Verheugen en Herman Lutgerink ziet op
deze gedenkwaardige avond de problematiek
van het getrouwd zijn door een toevallige ge
beurtenis plotseling in het ware licht. Realiteit
en mystiek van het kerstgebeuren zijn hier
met elkaar verweven. Na de epiloog en het
tweede N.T.S.-journaal kan men nog kijken
en luisteren naar een IKOR-kerkdienst uit een
protestantse kerk in Rozendaal (Gelderland).
Ten slotte de jaarlijkse uitzending in Eurovi-
sieverband van de Pontificale Nachtmis van
vijf voor twaalf tot één uur, die deze maal
komt uit de Kathedraal van Sint-Salvator in
Brugge, een knapenkoor zingt o.m. oude Bel
gische kerstliederen. De mis wordt opgedra
gen door mgr. E. de Smedt, bisschop van
Brugge. Vooraf gaat een kort filmpje over
Brugge op kerstavond. De Kathedraal in Brug
ge is het oudste baksteengebouw, dat in Bel
gië bewaard gebleven is. Het is een prachtige
kerk, die eensdeels soberheid en rust ademt,
anderdeels groots van opvatting en sierlijk van
uitvoering is.
Eerste kerstdag
WOENSDAG. Op eerste kerstdag is er vrij
wel voortdurend iets te zien op het
scherm. In de ochtend begint het programma
om tien uur met de uitzending van een pro
testantse kerkdienst in de evangelisch Lutherse
kerk te Colmar in Frankrijk een meer dan
650 jaar oude kerk met een beroemd orgel
medewerking verleent behalve het kerkkoor
en de organist M. Finance het R.T.F.-orkest
van Strassbourg.
Ds. van Nieuwenhuyzen geeft een toelichting.
Van elf tot twintig voor twaalf zendt de N.T.S.
een film uit, „De komst van Christus", waar
in het leven van Christus op aarde wordt ver
beeld in een montage van 's werelds beroemd
ste schilderijen. Het is een Amerikaanse pro
duktie. De Italiaanse televisie verzorgt ver
volgens een Eurovisiereportage van de door
paus Paulus VI uit te spreken zegen Urbi en
Orbi (van twaalf uur tot half een). Vele dui
zenden pelgrims uit alle delen van de wereld
zullen zich weer verzamelen op het plein voor
de Sint-Pieter. Tussen drie en vier uur twee
films voor jong en oud. De eerste is een pop-
penfilm van de Tsjechische televisie, die op
dit gebied een uitstekende reputatie heeft. „Ku-
tasek en Kutilka in de bergen". De beide
hoofdfiguurtjes versieren een kerstboom. Het
oud wordende paard „Maxi" van een vodden
koopman in een Beiers dorpje is de hoofdfi
guur in de tweede film. Het trouwe dier wordt
voor de noodlottige laatste gang gered door
mensen, met goede harten. Van vier tot vijf ten
slotte de jaarlijkse uitzending van het pro
gramma van het Billy Smart Circus. Men ziet
vliegende trapezeacrobaten, koorddansers, een
fietsnummer, clowns en evenwichtkunstenaars,
olifanten, gedresseerde vogels en natuurlijk
paarden. Hoogtepunten zijn een groot gemon
teerd luchtballet, zoals vroeger alleen Barnum
and Baily dat bracht en een indrukwekkende
dressuur van vele olifanten gevolgd door een
even indrukwekkend slot: de parade van alle
artiesten, die als titel kreeg Four Season's
Cavalcade. Het kan niet op, deze middag, want
de kinderen kunnen ook nog kijken naar het
jeugdjournaal en naar de avonturen van Pipo
de Clown.
Om half acht begint het avondprogramma van
de VARA met „De muziek van Irving Berlin".
Deze componist is niet toevallig voor Kerst
mis gekozen. Hij immers schreef tijdens de
tweede wereldoorlog voor de soldaten in de
Stille Zuidzee het meest beroemde van de mo
derne kerstliederen, Bing Crosby's meest ver
kochte plaat (er werden vele tientallen mil
joenen opnamen van verkocht) „I'm dreaming
of a white Christmas". Omdat niemand de
vertolking van Bing kan evenaren, krijgt dit
nummer deze keer een instrumentale uitvoe
ring. Irving Berlin werd in 1888 geboren in
Rusland, maar emigreerde als vijfjarig knaapje
al naar Amerika. Daar schreef hii honderden
heel mooie melodieuze muziekjes, die tot de
evergreens gerekend worden. Medewerkenden
zijn Milly Scott en Marius Monkau, Marijke
Franssen, de Schotse zanger Jimmy Philips
en de Sherperds. Na het extra korte N.T.S.-
journaal kerstliedjes gezongen door Anneke
Grönloh onder de titel „Anneke alleen". Neer-
lands populairste zangeresje heeft onlangs een
plaat met Engelse kerstliedjes gemaakt. Ze zal
daaruit het een en ander laten horen. Ook
staan op haar programma het bekende Stille
Nacht en Kinderke Klein. Hoofdbestanddeel
van dit kerstprogramma van woensdag is een
televisieuitvoering van een heel oud toneelstuk,
dat een brok onvervalste romantiek uit een
vervlogen tijd terugbrengt. „De Gebochelde",
dat uit het eind van de negentiende eeuw
stamt, is op het toneel en op het witte doek
altijd een onvoorstelbaar groot succes geweest.
Een „draak" zou men tegenwoordig zeggen,
maar een draak die velen aanspreekt door de
simpele constructie en de ongecompliceerde
zwart-wittekening. Hoofdpersonen zijn de no
bele ridder Henri de Lagardere en een kind.
De ridder zwerft gedwongen als gebo
chelde vermomd door de wereld. Willy van He
mert maakte de televisiebewerking en hij zal
er wel voor zorgen, dat er in menige huiska
mer een traantje wordt geplengd. Het stuk
krijgt een sterke bezetting, o.m. met Bob de
Lange als de gebochelde Johan Kaart,
Bert v. d. Linden en Joan Remmelts.
Om tien voor tien volgt dan nog een optreden
van het vermaarde Italiaanse Kamermuziek-
ensemble „I Musici" volgens Toscanini het
beste kamerorkest ter wereld dat musiceert
in het middeleeuwse kerkje van Blauwkapel.
Uitgevoerd wordt het Concerto Grosso van
Corelli en Inverno uit de Vier jaargetijden van
Vivaldi. (Het laatste in hun uitvoering be
kroond met de Grand Prix du Disque). Het
VARA-programma wordt afgesloten met een
kleinkunstprogramma, waarin Henk van Ul-
zen het middelpunt ls. Met medewerking van
Jules de Corte, Carl Schulze en het kwintet
van Louis van Dijk hoopt Henk van Ulzen een
programmaatje te brengen dat amusement
paart aan kunst met een grote K. Hijzelf
draagt een verhaal voor van James Thurber
(de geestelijke vader van Walter Mitty).
Kerstmis staat uiteraard model voor deze laat
ste uitzending van de eerste kerstdag.
Cabaret
T~v ONDERDAG. Het vrouwenprogramma van
*-* de K.R.O. begint al om drie uur. Op tekst
van Guus Vleugel brengt Tineke Roeffen een
kerstcabaret, waaraan o.m. meewerken Geor
gette Rejefsky, Maya Bouman, Nelly Frijda-
van Oliver en Sylvia van Leur. Speciale gast
is ja, U ziet het goed Henk van Ul
zen, die op eerste kerstdag een eigen program
ma had.
De K.R.O. besteedde extra aandacht aan de
vormgeving van dit „L'heure des dames".
Na het kleuterprogramma om vier uur tot
twintig voor zes een rechtstreekse reportage
van de finales van het internationale kerst-
zaalhandbaltoernooi in de Prins Bernhardhal te
Utrecht. Van twintig voor zes tot kwart over
zes een Eurovisiereportage van demonstraties
kunstrijden op de schaats in Garmisch Parten-
kirchen, Sjoukje Dijkstra en andere sterren
zullen de Kür laten zien waarmee ze een gooi
zullen doen naar olympisch goud in Innsbruck.
Om zeven uur nog meer sport: sport van de
kerstdagen in beeld. Om half acht kunt U dan
weer kijken naar de K.R.O. Fred en Wilma
Flintstone openen het programma, waarna het
journaal het hiaat opvult, dat twee krantenlo
ze dagen voor de nieuwsgierigen betekenen.
Om twintig over acht een terugblik op het
amusement van zo'n dertig jaar geleden, toen
de clownneske figuur Buziau triomfen vierde
in zijn vele revues. Alex de Haas krijgt veertig
minuten toegemeten om aan de hand van films,
foto's, affiches en oude programma's de kij
kers een blik te gunnen in de showbusiness
van toen. Uiteraard staat Buziau in het cen
trum; maar dat deed hij toen ook, zo zullen de
oudere kijkers zich herinneren. De jongeren
zullen ongetwijfeld hun ogen uitkijken, want
het amusement mocht een generatie geleden
anders zijn dan nu, het had ook zijn grote kwa
liteiten. Om negen uur het volgende T.V.-spel
van deze week „Geld te geef". Het is een ko
medie van de Amerikaanse schrijvers Walter
Black en William Mendrek. Tien jaar geleden
werd het stuk in een toneelversie in Nederland
op de planken gebracht. Het gaat om een wat
vreemde familiie, waarvan de grootvader voor
dat hij gepensioneerd werd, op de Rijksmunt
werkte. Hij heeft de rust van de A.O.W. niet
kunnen vinden, maar zet zijn oude ambacht
in de kelder van zijn huis zelfstandig voort.
Zijn kinderen en kleinkinderen weten van die
vreemde activiteit, maar ze laten de oude man
begaan, omdat toch niemand van plan is het
zelfgemaakte kapitaaltje te gebruiken. Door
een misverstand gebeurt dat evenwel toch,
met alle verwikkelingen van dien. Een stelle
tje onderwereldfiguren probeert de handvaar
digheid van de oude baas uit te buiten, wat
zijn nazaten een heleboel verdriet bezorgt. Jan
Retel speelt de rol van de oude grootvader
Elliot. Zijn kinderen zijn Jeanne Verstraete en
John Soer eindelijk weer eens op het scherm
en zijn kleinkinderen Femke Boersma en
Fred van Vliet. Ook Cor van Rijn werkt mee.
De regie heeft Fritz Butzelaar.
Voor de vuist weg
7RIJDAG. Even tjjd om op adem te komen
na deze drukke kerstdagen. De A.V.R.O.
komt vrijdag met een routineprogramma, be
staande uit Rooster voor de opgroeiende
jeugd, maar niet voor haar alleen een kwar
tiertje met het orkest Max Wolski een serie
vlotte uitzendingen, die tot op heden bjj vele
uitstekend in de smaak vielen en Willem
Duys in zijn improvisatieprogramma „Voor de
vuist weg".
Het blijft een verrassing, wie nu weer de gasten
zijn. Duys vertelde ons dezer dagen dat half
Nederland wel wil komen opdraven en dat hij
en het produktieteam worden overladen met
tips over passende figuren voor deze uitzen
ding. De actualiteit is evenwel nummer een
en daarom weten de samenstellers pas op het
laatste moment, wie deze avond in de Singer
Concertzaal komen meespelen In „Voor de
vust weg", dat overigens een van de meest ge
slaagde nieuwe programma's van dit seizoen
is geworden, dank zij vooral Duys' ongedwon
gen presentatie.
Het zeegat uit
"yfATERDAG. De eer is aan de N.CJt.V. om
de week af te sluiten. Na Lassie en het
journaal drie hoofdbestanddelen. Eerst de twee
de aflevering van de feuilleton „Arthur en
Eva" met Paul Camermans en Kitty Jansen.
„Het zeegat uit" is de titel van dit gezellige
onderonsje, dat op verzoek van vele kijkers
naar de vooravond is verplaatst.
Om tien over negen volgt ook al voor de twee
de maal het actuele amusementsprogramma
„Wat 'n wereld een milde vorm van „Zo
is het ook nog eens een keer" opnieuw ge
presenteerd door Jaap Molenaar, Fred Bona-
vente en Dick van Bommel. „Dwaze invallen
en parodieën op mensen en toestanden en min
of meer actuele gebeurtenissen speels bena
derd en in beeld gebracht op film en in leven
de lijve". Om half tien presenteert Pi Scheffer
het muzikale programma „Capriolen", een
show rond O. K. Wobblers met melodieën en
wijsjes, die voor jong en oud een bekende klank
hebben. Medewerkenden zijn weer Jenny
Arean, het Barbershop Kwartet, een kwajon
genskoor en nog veel meer vreemde klanten.
De teksten zijn van Alexander Pola. Voor het
eerst is de nieuwe hobbyrubriek „Doe het voor
al zelf" in deze uitzending opgenomen. Cur
susleider is Joop Doderer, die zal laten zien,
wat de resultaten (kunnen) zijn van teveel
zelf doen. Een snaakse parodie dus, zodat het
alles met elkaar een vrolijke avond belooft te
worden.
Woensdag, eerste kerstdag, van vier tot vijf
uur het Billy Smart circus. De slotmanifes
tatie van het olifantennummer is zelfs voor
anti-circusmensen indrukwekkend.