LEZERS SCHRIJVEN
DE UÏÏKÜK
WILD EN
GEVOGELTE
GEMEENTEWERKMAN
BLAMAGE VOOR
DE SPORT I
BLAMAGE VOOR
DE SPORT II
handcream
LIKDOORNS
GESLOTEN.
„IRENE-BAR",
GRATIS
,,'t Interlockhuis
en Viola",
koopt U nergens beter en
voordeliger dan bij uw poelier
JUBILEUM
TENTOONSTELLING
prettig tehuis
C. DE KAM-MALGO
NIEUWE CURSUS
C. DE KAM-MALGO
DE PRINCIPIËLE BEZWAREN
TEGEN VACCINATIE
DE SCHIPPERSKINDEREN-
SCHOOL WEMELDINGE
verwijderd met
WONDEROLIE
HiËÉII
voor verkoudheid
VAN DE VELDE
UW
DRUKKER
GEMEENTE SAS VAN GENT.
De Hoover Automatic doet alles voor u: wassen, spoelen en drogen,
achter elkaar en... helemaal vanzelf!
Steek de sleutel in de gleuf en... klaar! Geen moeilijke knop
pen en schakelaars, maar één simpele vierkante sleutel. Die
steekt u in de gleuf en uw wasdag is voorbij!
In de Hoover Automatic blijft uw wasgoed veilig ónder water.
Al uw wasgoed wordt in heerlijk ruim sop gewassen. Daardoor
wordt het zo smetteloos schoon. En... uw wasgoed blijft steeds
veilig ónder water.
U wast alles in de Hoover Automatic. Door de 8 uitgebreide
programma's kunt u alle soorten wasgoed een speciale behan
deling geven. Even zorgzaam als u dat zelf zou doen wordt ook
uw fijne was in de Hoover Automatic behandeld.
Besluit nooit tot een gewone wasmachine maar kies de Hoover
Automatic. Wilt u meer weten van de Hoover Automatic? Vraag een
demonstratie aan uw handelaar of vraag inlichtingen aan de Hoover
Handelmaatschappij N.V., Falckstr. 15-29, Amsterdam. Tel. 020-230072.
De Hoover Automatic kost 1975.-
DE HOOVER AUTOMATIC WAST EN SPOELT EN DROOGT, HELEMAAL VANZELF!
POLIO OP THOLEN (VI)
De polio-inenting
op het eiland Tholen (VII)
De polio-inenting
op het eiland Tholen (slot)
6
PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT
DINSDAG 17 DECEMBER 1963
GETROUWD
J. M. A. KOLE
en
R. G. VAN DER VUURST
DE VRIES.
Hoedekenskerke,
12 december 1963.
Toekomstig adres:
Boerhaave
Hoedekenskerke.
Heden nam de Heer tot
Zich, na een tijd van
moedig gedragen lij
den, mijn lieve moeder
CORNELIA
VAN HALST,
wed. van
J. M. Verhoeks,
op de leeftijd van 71
jaar.
Bennekom:
J. L. Verhoeks
Goes, 16 dec. 1963.
Rusthuis „Randwijck".
De teraardebestelling
zal plaatshebben op
donderdag 19 decem
ber. Vertrek vanaf
„Randwijck" om 14.00
uur.
Geen bloemen.
Heden overleed, tot on
ze diepe droefheid, on
ze lieve man, vader,
behuwd- en grootvader,
de heer
GERRIT JAN
SELHORST,
in de ouderdom van 77
jaar.
Zutphen:
A. Selhorst-Gerlaeh.
Middelburg:
M. A. v. d. Boogert-
Selhorst
L. van den Boogert
Gerrit Jan
Alexander
Amsterdam:
H. W. Monterie-
Selhorst
F. N. Monterie
Alfred
Gerald
Zutphen, 15 dec. 1963.
De begrafenis zal
plaatshebben op woens
dag 18 december, om
11.45 uur, op de Oos-
terbegraafplaats te
Zutphen.
Weg met onhandige likdoorn-
ringen en gevaarlijke scheer
mesjes. Een nieuw vloeibaar
middel. NOXACORN. neemt
de pijn weg in 60 seconden.
Eeltplekken en eksterogen
verschrompelen met wortel
en al. Bevat gezuiverde won
derolie, jodium en het pijn
stillende benzocaïne. Een
flesje NOXACORN Antisep
tisch Likdoornmiddel van
f. 1.70 bespaart U veel ellende.
Heden overleed plotse
ling, onze pleegvader
en oom
CORNELIS HEST,
weduwnaar van
Paulina Huiberdina
Adamse,
in de ouderdom van 78
jaar.
Uit aller naam,
C. J. van 't Westeinde.
Vlissingen, 15 dec. '63.
Verk. Quakkel.str. 95.
Condoleantieadres
Jan van Goyenlaan 17.
De teraardebestelling
zal plaatsvinden op
woensdag 18 dec. a.s.,
om 11 uur vanaf Jan
van Goyenlaan 17.
Wegens sterfgeval
woensdag 18 december
DE GEHELE DAG
MIDDELBURG
(zolang de voorraad strekt)
Bij aankoop van een paar
moderne herenanklets 2,95
ontvangt U een moderne
kreukvrije Trevira heren-
zelfbinder van 3,50 geheel
GRATIS.
Ankiets en gratis zelfbinder
zijn in vele kleuren en mo
derne dessins en worden,
zonder enige bijkomende
kosten, in luxe doos afgele
verd. Totale winkelwaarde
6,90, voor U 2,95. Zie
kerstetalage van
Lange Vorststraat 45-47,
Goes.
Voor de véle"bewijzen van
medeleven, ons betoond, na
het overlijden van onze lie
ve vader, groot- en over
grootvader
CORNELIS
ROTTIER Jzn.,
wedwnaar van
Pieternella van der Meulen,
betuigen wij onze oprechte
dank. Inzonderheid dr. J.
Geldof, zuster Filius en mej.
T. Meulenberg voor de zorg,
waarmee zij zijn ouderdom
hielpen verlichten.
M. Rottier
Fam. C. Dekker-
Rottier.
Borssele, december 1963.
Cathalijneweg 32.
Hotel-Restaurant
KRUININGEN
Telefoon 01130-418
bij kaarslicht op le en 2e kerstdag,
Kerstmenu's waaruit U beslist
keuze kunt maken.
Met gezellige muziek door de heer
LEEN ZIETSE, in het in kerst
sfeer gebracht restaurant.
rAFELRESERVERING
t.m. zaterdag 21 december 1963.
doosje met 60 tabletten
N.V. PHILIPS-DUPHAR®
(ff/f/f/fff////
i
Verse braadkuikens per 500
Jonge gemeste kalkoenen per 500 gram
Poulardes 15002000 gram, per 500 gram
Soepkippen per 500 gram
Kippepoelet per 500 gram
Braadpoelet (voorbouten) per 500 gram
Braadpoelet (achterbouten) per 500 gram
Verse, geslachte
konijnen, dagprijs.
Hollandse hazen
ZANGKANARIES
KLEURKAN ARIES
EXOTISCHE VOGELS
op 21 en 22 december In het
„Slot Ostende" - Goes.
Vogelvereniging „O.G.V."
GOES.
Voor jonge man 16 jaar
(scholier)
gezocht te Middelburg (va
kanties afwezig). Brieven
met prijsopgaaf nr. 1297,
bur. P.Z.C., Middelburg.
RECTIFICATIE.
In de advertentie uitslag
verloting „Nut en sport" te
Middelburg, geplaatst in de
P.Z.C. van 12 december
staat als prijsnummer o.m.
vermeld 1525, dit nummer
moet evenwel zijn: 1535.
MODEVAKSCHOOL
Met januari begint de
Opleiding bij gebleken ge
schiktheid voor diploma's
costumière, coupeuse en
lerares.
Men kan zich dagelijks op
geven bij de lerares
Vlissingsestraat 24,
MIDDELBURG
Het gemeentebestuur van Sas van Gent roept sollici
tanten op voor de betrekking van
in vaste dienst, die gedurende de zomermaanden in hoofd
zaak zal worden belast met werkzaamheden in de plant
soenen.
Aanstelling vindt plaats met een proeftijd van 3 maan
den. Loon volgens de gemeentelijke bezoldigingsver
ordening.
Gunstige rechtspositieregeling.
Indiensttreding per 1 maart 1964.
Nadere inlichtingen worden verstrekt ter gemeente
secretarie.
Sollicitaties vóór 20 januari 1964.
Zo gemakkelijk bedient u de Hoover Automatic.
U wast alle soorten wasgoed in ruim sop.
(Van redactiewege bekort)
De poliogevallen op Tholen doen wel
veel stof opwaaien. Mijns inziens veel te
veelde kwestie wordt zeer opgeschroefd
al wil ik de ernst van de feiten aller
minst ontkennen.
Gelukkiger ademt het artikel van dr.
Kraan en drs. Elshout een waardiger
geest, al kan ik het met hun conclusies
niet eens zijn. Het treft mij, dat ook zij
de indruk wekken, dat de principiële
tegenstanders van de vaccinatie het ge
bruik van de middelen tegenstaan. Dit
is echter allerminst het geval, tenminste
waar het geoorloofde middelen betreft.
Hoewel men in de kring der gerefor
meerde gemeenten van oordeel is, dat
God indien Hij dit wilde nog even
onmiddellijk kan werken als ten tijde
van het Oude Testament, wordt tevens
de mening gehuldigd, dat God de geoor
loofde middelen gegeven heeft tot nut
tig gebruik door de mens. Een vergelij
king met het verhogen van dijken, als
mede het citaat uit Deut. 22:8 betref
fende het bouwen van een leuning rond
om het dak van een huis enz. gaat mank.
Natuurlijk zal men de dijken verhogen
indien dit nodig blijkt te zijn. Het zou
zelfs onverantwoordelijk, om niet te
zeggen misdadig zijn indien men dit be
wust naliet. Geheel anders staat het
echter met de vaccinatie. Deze is in
strijd met de Voorzienigheids Gods, zon
der Wiens wil zelfs geen haar van ons
hoofd gekrenkt wordt of geen muske ter
aarde valt. De Heidelberger Catechis
mus getuigt in zondag 10 zeer terecht,
dat gezondheid en ziekte, rijkdom en
armoede enz. ons uit Zijn Vaderlijke
hand toekomen. De Heere Jezus zeide:
„Die gezond zijr hebben de medicijn
meester niet van node, maar die ziek
zijn". Nu heeft deze uitspraak in de eer
ste plaats wel een diep geestelijke strek
king, maar dit wil nog niet zeggen, dat
zij ons op stoffelijk terrein niets te zeg
gen heeft. Het is bekend dat Jezus
naar oosterse zede Zijn uitspraken
veelal deed aan de hand van natuurlijke
voorbeelden.
Ik beschouw de vaccinatie als een zondi
ge inbreuk op Gods almacht, daar men
bij inenting zrjn vertrouwen stelt op een
middel, dat als onfeilbaar wordt voorge
steld, hoewel het dit geenszins is. Vac
cinatie moet »r noodwendig toe leiden,
dat men in plaats van Gods wijsheid de
menselijke wijsheid, in plaats van Gods
ordinantiën de vaccinatie gaat aanbid
den en in zelfgenoegzaamheid opgaat in
verheerlijking van het menselijk kunnen.
Men gaat dan kinderen die niet ziek zijn
en van wie men niet weet of ze de ziekte
waartegen ze een kunstbewerking moe
ten ondergaan, wel ooit zullen krijgen,
tegen die nog niet voorkomende ziekte
inenten.
Ik geloof dan ook niet dat in het „Woord
van gereformeerde zijde" het beroep op
Ursinus steekhoudend is als argument
ten gunste van de vaccinatie. Ook merk
ik op, dat de betreffende bevolkings
groep niet tegen afzondering van door
een besmettelijke ziekte aangetasten is,
daar dit geheel bijbels is.
Ik wil mij voor mijn afwijzend standpunt
ten aanzien van de inenting beroepen op
mannen als Bilderdijk, Da Costa, Capa-
dose en de A.R.-staatsman Keuchenius,
die ook principiële tegenstanders van
vaccinatie waren. Naar ik mag aanne
men, hebben deze personen bij de schrij
vers van het artikel van geref. zijde toch
nog wel enig gezag.
De uit de Reveiltijd bekende dr. Abra
ham Capadose, zelf medicus, schreef in
een door hem uitgegeven brochure te
gen de vaccinatie: „De godsdienst ver
biedt de zwakke sterveling zulk een al
gemeen en bovenmenselijk plan (uitban
ning van bepaalde ziekten door middel
van vaccinatie) te maken en keurt ten
sterkste af wat ons van de mens met de
naam van onfeilbaar of eeuwigdurend,
of tot in de laatste geslachte, wordt aan
geprezen. De mens vergeet de plaats, die
hem door de Voorzienigheid Gods is aan
gewezen. De overheden treden buiten
het gebied hunner macht, wanneer zij
het geweten der ouders, hetzij onmiddel
lijk, hetzij middellijk, dwingen of hun
voorschrijven, hoe zij voor het liehaams-
behoud hunner kinderen zorgen moeten".
Capadose weigerde dan ook consequent
vaccinatie bij zijn patiënten toe te pas
sen.
Mijn slotconclusie is, dat men de gewe
tensbezwaarden tegen inenting in hun
overtuiging behoort vrij te laten.
A. Maljaars, Goes.
Er zijn al verschillende stukjes ge
schreven betreffende de polio in Tholen.
Het stukje van oud-verpleegster A. We-
ly is zeer goed en terecht geschreven.
Het is nu de polio, maar heeft men de
diphterie-epidemie vergeten waardoor
destijds zo'n 20 kinderen, de een na
de andere dood vonden Deze kin
deren waren geen van allen ingeënt
doch men heeft daarvan blijkbaar niets
geleerd! En nu wat dominee Zwanen-
brug schrijft. Nu, een beetje achter staat
Tholen wel! Bekijkt de sport maar eens.
Er kan weinig of niets blijven bestaan.
Zeker niet op Stavenisse. Is er een jon
gen of meisje die aan de een of andere
sport wil doen, die moet er minstesn een
uur voor fietsen en wordt door een hal
ve gemeente voor abnormaal aangezien.
Dansles voor jongeren kan niet door
gaan want er is geen deelname. Nu do
minee, richt dan maar eens gauw de
een of andere vereniging op want de
jongelui moeten toch iets in hun vrije
tijd kunnen doen en snort schaadt de
godsdienst toch niet' Mevr. H.
De heer J. van Keulen te Goes zal mij
misschien ondemocratisch, onchristelijk
en onbeschaafd vinden, wanneer ik zijn
mening t.a.v. de polio-inenting en de kri
tiek op de weigeraars bestrijd, die hij in
uw blad van 11 december uit.
Waar ligt de grens tussen eerbiediging
van principes en de bestrijding van fa
natisme? Waarom werd er enkele jaren
geleden een proces gevoerd ik meen
in Utrecht tegen een gebedsgenezer
wederdoper, die een doodzieke patiënte
had aangeraden zich niets meer van de
artsen aan te trekken en haar in een
zwembad had „gedoopt", waarna de
dood intrad? Waarom nam men het in
dertijd die mensen in de Alblasserwaard
kwalijk, die uit geloofsovertuiging het
uit zijn verband gerukte verhaal van
Abraham meenden te moeten navolgen
en een kind aan stukken sneden?
Ik weet wel, dat dit niet hetzelfde is ais
wat op Tholen aan de gang is, maar er
is wel verband: hier maken mensen een
verkeerd begrepen (zie het stuk van de
Geref. Ver. voor Volksgezondheid) zin
snede uit een door mensen opgesteld
leerboek voor de kerkelijke generatie
van 400 jaar geleden (toen er nog geen
medische wetenschap in de huidige zin
bestond) tot een ijzeren wet, waarmee
men elkander een vreselijke geestelijke
dwang gaat opleggen, en waaraan men
het geluk en het leven van onmondige
kinderen opoffert.
In onze democratische samenleving kan
men misschien iemand niet het recht
ontzeggen om voor zichzelf een levens
gevaarlijke beslissing te nemen (al is in
het christelijke Engeland zelfmoord
strafbaar...) Maar heeft een vader, van
wien n.b. reeds twee kinderen besmet
zijn het recht om een beslissing te ne
g:
ren voor hun gehele leven ongelukkig
kunnen worden? Zullen die kinderen
hem daarvoor later dankbaar zrjn? Zul
len zij dichter bij Christus komen daar
door? Zullen zij zeggen: ik dank God,
dat mijn vader zo principieel geloofde
(óf: gehoorzaamde aan de tyrannie van
een geestelijk leider en van een aantal
„diep-ingeleide" en „bekeerde" mensen,
die het beter wisten dan de overheid
en de wetenschap en misschien wel be
ter dan Jezus zelf?)
Of moet hier de overheid, die volgens de
Bijbel een goddelijke opdracht heeft om
datgene ter hand te nemen en te rege
len wat niet in de macht of in het be
vattingsvermogen van individuele onder
danen ligt, ingrijpen, en in bepaalde ge
vallen waar ouders te kort schieten in
hun begrip en verantwoordelijkheidsbe
sef t.a.v. hun eigen en andere kinderen,
dwang toepassen? Zuster Van Wely
heeft m.i. volkomen gelijk: de goeden
niet te na gesproken gaat het bij ve
len van deze mensen helemaal niet om
principes maar om dwang van bepaalde
figuren. Ik heb zelf als legerpredikant
in Padang een pokkenepidemie meege
maakt: een aantal gezonde militairen
weigeraars van oud-gereformeerde sig
natuur werd toen zes weken lang ge
ïsoleerd in een hospitaalbarak. Ik be
zocht hen en merkte dat verscheidenen
deze isolatie zeer vrolijk opnamen, zij
hadden weinig begrip voor het gevaar
dat zij voor anderen opleverden, durf
den later niet thuis te komen met de
mededeling dat men zich toch had laten
inenten en hielden zich aan briefjes
die zij uit Holland ontvingen.
Als theoloog vraagj; ik: doet men werke
lijk moeite alle principes te toetsen aan
de vraag: „wat wil Jezus Christus?".
Want catechismus, belijdenis en zelfs het
oude testament en uitspraken van de
apostelen worden waardeloos, wanneer
zij uitgelegd worden tegen de woorden,
de levenshouding, de daden en de geest
van Jezus Christus in. Hij alleen is HET
Woord van God, en het is van oneindige
betekenis dat Hij mens geworden is:
geen machine of een principe-lijstje,
maar een mens: Daarom „overtreedt"
Jezus in de naam van Zijn Vader rustig
het Sabbathsgebod van de Farizeeën,
Hij beveelt het kalf uit de put te halen
en een mens beter te maken op een tijd
stip dat „het niet kan", Hij zegt: „Laat
de kinderen tot Mij komen en verhindert
ze niet, en wee u, als gij deze kleinen
ergert!" Hij prijst David, die in noodge
val de priesterwetten overtrad (nota-
bene alleen om zichzelf en zijn soldaten
te voeden!) en de tempelbroden opat.
Hij veroordeelt ieder mens, die om let-
terzifterige redenen zijn familieleden
laat verhongeren, zogenaamd om een
ander gebod van God (offers) te kunnen
vervullen. Hij is de Heelmeester, de Hei
land. Wij kunnen er dus wel zeker van
zijn, dat Jezus zéér boos op ons zou
worden, wanneer wij om aan een prin
cipe uit de catechismus te gehoorza
men, onze kinderen het grootste gevaar
willen laten lopen, en de overheid dwin
gen om voor onze kinderen dan later
weer inrichtingen voor polio-slachtof
fers te bouwen of de gemeenschap een
actie te laten voeren als „Open het
Dorp".
Ik ken die vader uit Tholen niet. Ik
weet dus niet wat voor een man hij is.
Zeer waarschijnlijk verkeert hij in de
grootste gewetensnood. Dan kunnen wij
alleen maar diep medelijden met hem
hebben en moeten wij God bidden of Hij
hem bevrijden wil van een conflict, dat
hem niet door Christus, maar door men
sen is opgedrongen. Maar de overheid
moet de verantwoordelijkheid van zulke
ongelukkige vaders afnemen door zelf
handelend op te treden. Waarschijnlijk
is hun geweten dan ook bevrijd: dan
kunnen zij zich immers op overmacht
beroepen? En voor hun kinderen is er
dan meer kans (God zij dank!) op een
„leefbaar bestaan", dan in een demo
cratische gedaehtengang zoals de heer
Van Keulen aanbeveelt.
Middelburg J. E. L. Brummelkamp
Hervormd predikant.
Het verheugt me, dat de heer J. van
Keulen zo'n begrip op heeft kunnen
brengen voor degenen die bezwaard zijn
tegen vaccineren. Wat is de zaak door
de anderen veel scheef voorgesteld. De
bezwaarden zijn uitgemaakt voor men
sen zonder principe, bang van ouderen,
dom in de bijbelkennis, gebrek aan
naastenliefde enz. Och, het is begrijpe
lijk, dat de buitenstaander deze zaken
vaak zo ziet. Persoonlijk, sympathiseer
ik ook met die z.g. bezwaarden en ik
kan die kritiek nog best verdragen ook.
Wij zijn mensen, die veel, ja zeer veel
tekortkomingen en gebreken hebben.
Toch vraag ik hier, van iedere lezer, of
hij wil trachten,, evenveel begrip op te
brengen als de heer Van Keulen heeft
gedaan.
Het kernpunt is nl. dit: Wij stellen
in deze dat we strijdig handelen met
hetgeen God in Zijn Woord geopenbaard
heeft ten opzichte van Zijn voorzienig
heid. En al zou het dan voor het oog
van de buitenstaander lijken dat we on
ze naasten tekort doen, dan kunnen we
niet anders als God in de eerste plaats
gehoorzamen, daar we anders onze naas
ten goed zouden trachten te doen, tegen
de wil Gods, waarop nooit Zegen is te
verwachten.
Gorinchem D. Roozemond
Noot van de redactie: Naar wij menen
hebben thans voor- en tegenstanders
van de polio-inenting hun standpunten
volledig uiteengezet. Wij sluiten daarom
de discussie.
Bij het lezen van het verslag van de
jaarvergadering ter gelegenheid van het
25-jarig bestaan van de schippersschool
te Wemeldinge, zoals dat is opgenomen
in uw blad van 10 dezer, valt het op, dat
bij het memoreren van de personen, die
een bijdrage hebben geleverd tot de op
richting van deze school een naam wordt
gemist. Het spijt mij bijzonder, dat men
blijkbaar volkomen over het hoofd heeft
gezien, dat de heer R. van Berghem te
Wemeldinge zich gedurende anderhalf
jaar belangeloos heeft ingezet om kin
deren te werven voor deze nieuwe school,
en dat hij er in geslaagd is in deze perio
de 65 kinderen in Wemeldinge aan de
wal te brengen. Het was in belangrijke
mate mede hieraan te danken, dat er
door de toenmalige minister van onder
wijs dispensatie werd verleend voor de
bouw, daar er nog slechts één kind aan
het vereiste aantal ontbrak om tot de
bouw over te kunnen gaan.
Goes K. van Berghem
Jac. Roggeveenstraat 28
Met aandacht heb ik uw artikel gelezen
over het feit, dat een arbiter in Vlis
singen na afloop van de wedstrijd Jong
Ambon IVogelwaarde I, werd getrapt
en geslagen door de supporters van
Jong Ambon. Met recht noemt U dit een
blamage voor de sport en ik kan het
zeer op prijs stellen, dat U de onsporti-
viteiten die helaas nog wekelijks voor
komen op deze wijze aan de kaak stelt
en publiceert. Maar ik kan het niet op
prijs stellen, dat U dan tevens in dit
artikel zelf onsportief bent en zoals uit
de laatste alinea van dit artikel blijkt,
een scheidsrechter van partijdigheid be
schuldigt omdat hij toevallig uit een
plaats komt die dicht bij Vogelwaarde
ligt en hierdoor tevens de scheidsrech
tercommissie in Zeeland aan de kaak
stelt. Is de samensteller soms zelf al
leen sportief wanneer het wedstrijden
betreft tussen elftallen die uit plaatsen
komen die ver van hem vandaan lig
gen? Het heeft voor hem dan geen zin
over sportiviteit te schrijven. Of is het
misschien de bedoeling de overwinnin
van Vogelwaarde te kleineren? Ik hai
eerst gedacht dat het artikel een beetje
ongelukkig uitgevallen was, dóch uit de
krant van dinsdag 10 december bleek
mij echter anders. Daar wordt gespro
ken van een ongelukkige nederlaag van
Jong Ambon. Nu blijkt mij duidelijk, dat
de samensteller!s) Vogelwaarde de
overwinning niet gunnen. Is soms een
nederlaag ongelukkig wanneer de tegen
stander één doelpunt meer maakt? Of
had U liever Jong Ambon zien win
nen? Mag de sterkste dan niet winnen
of is dit alleen weggelegd voor de thuis
club of voor de club die de oogappel van
de krant is. Ik geloof dit echter niet
en kan daarom niets anders doen dan
Vogelwaarde feliciteren met de over
winning en de tot nu toe geleverde pres
taties.
Goes R. Dobbelaar.
Naar aanleiding van uw artikel „Bla
mage voor de sport arbiter in Vlis
singen getrapt en geslagen" het volgen
de:
Het is onaangenaam, dat zoiets binnen
of buiten de krijtlijnen gebeurt. Maar
de scheidsrechter was zelf medeschul
dige, want wat gebeurde in de twee
keer 45 minuten speeltijd: hij paste de
door de K.N.V.B. vastgestelde spelre
gels niet op de juiste wijze toe, hij liet
zich intimideren door spelers en publiek,
hij nam foutieve beslissen en hij beëin
digde de wedstrijd 5 a 6 minuten te
vroeg. Bovendien 'was het bekend, dat
deze scheidsrechter in de bus, waarin
ook Vogelwaarde, tegenstander van
Jong Ambon, reisde naar Vlissingen
kwam. Ook de terugreis maakte hij in
deze bus. Is een reactie van de bena
deelde partij dan helemaal onbegrijpe
lijk. Wat de supporters van Jong Am-
bon wensen is een correcte behandeling,
streng maar eerlijk.
Ten aanzien van het aftreden van de
voorzitter van Jong Ambon het vol
gende. Hij had moeten ingaan op het
afkeuren van de zogenaamde buitenspel-
doelpunten door de scheidsrechter. Dat
hij door de ontstane situatie de verant
woordelijkheid, die op zijn schouders
rust, zo maar afwerpt, is geen excuus.
Hij toont hiermee zijn persoonlijke zwak
heid in leiding nemen en geven. Een
zelfde beeld zien we bij de aanvoerder
van het eerste elftal. Allereerst een
woord van dank voor zijn hartelijKe
woorden en mening. Dit is zeer te waar
deren en daarom kunnen we er mee
instemmen, dat hij zijn jonge voetbal
carrière zo maar laat schieten.
Middelburg.
I Een supporter van Jong Ambon