Nieuwe ketelpijpenfabriek van
„De Schelde" kwam in produktie
Aanleg Schelde-Rijnkanaal vergt
250-300 ha bouwland
Geen onrust over het
tempo dijkverhoging
Hoofdingenieur Kok bij afscheid
van K.M.S. hartelijk gehuldigd
IP
M
de BILT
Officieel in gebruik genomen
TE LE FU N KEU
1 f895"
ALMANAK
Derde Zeeuwse
sportcontactdag
Studie over inpoldering Land van
Saeftinge met vrijkomende grond
J. J. Huissoon te
Goes overleden
Levenswerkde
landketelbouw
Belgische interesse
voor vaste
oeververbinding
TELE FU
IN
KEN
'r lil Draagbare TV
Zeeuwse
Feiten
Kinderpostzegelactie op
chr. nationale school
LANDBOUW FORMEERDE WERKGROEP
Directeur-generaal
Energievoorziening
Causerieën
Ontvangst
Bezichtiging
Niet schreeuwen
Voorbarig
Minder risico
Na bijna 50 jaar actief zijn nu met pensioen
Progressief
WERKGROEP
6 MILJOEN
Zwemmende haas
in Wemeldingse
haven
Enorme kennis
autom.
bandrecorder
1438,-
AEG AMSTERDAM
Sleepschip aan de
grond en gebroken
Woonhuis verkocht
VERWACHT.
2
PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT
DONDERDAG 12 DECEMBER 1963
Advertentie)
fv techniek van topklasse
""J AEG AMSTERDAM
Wat gebeuren er, in deze dagen
van vernuft, techniek en vooruit
gang, toch vreemde dingen.
In een Vlissings ziekenhuis is een
jongetje opgenomen geweest, dat
lag te genezen van een gebroken
arm. Het was van de boulevard
muur gesprongen. Z'n vriendjes en
hij speelden „ripcordje"ontleend
aan een voor de jeugd bedoelde
t.v.-strip, waarin een paar witge-
helmde mannen te pas en te onpas
uit vliegende vliegtuigen springen.
In datzelfde ziekenhuis lag een
jongetje, waarbij iets aan de
amandeltjes icas gedaan. Het
mocht de stembanden nog niet ge
bruiken, maar communiceerde met
z'n moeder door het gebruik van
ballpoint en blocnote. Z'n moeder
bediende zich daar ook van. Zij
begreep niet, dat ze zelf gewoon
kon praten of had, zoals alleen
moeders dat kunnen, de top van de
solidariteitsberg bereikt.
Op Noord-Beveland biedt iemand
blijkens een annonce z'n 250
cc motor aan; in ruil voor een cir
kelzaagmachine of houtdraaibank.
Drie kleine, menselijke drama's.
Er is geen enkel verband, geen
samenhang.
Dat mag men ons vandaag verwij
ten.
Maar aan de feiten verandert het
niets.
Zoals bekend wordt a.s. zaterdag In de
technische school te Goes de derde
Zeeuwse sportcontactdag gehouden. Na
dat de voorzitter van de Zeeuwse Sport
raad, gedeputeerde M. J. van Poelje, de
bijeenkomst geopend heeft, houdt de
heer P. J. Kramer, conrector van de
Haagse academie voor lichamelijke op
voeding, een inleiding over „Leiding",
's Middags zal de heer N. G. Vlot twee
films van de Nederlandse Sportfedera
tie, „1 was a ninety pound weakling" en
„Rust Roest" toelichten, waarna de heer
Vlot, hoofd van de afdeling opleiding en
training van de N.S.F., een inleiding
houdt over „Kadertraining in de sport".
De contactdag begint om 11 uur en ein
digt omstreeks 4 uur.
De kinderen van de christelijk nationale
school te Heinkenszand hebben dit jaar
108,- aan kinderzegels verkocht.
Op het terreingedeelte van de
Kon. Mij. „De Schelde" dat op
het zogenaamde „Eiland" ligt, is
een nieuwe fabriekshal ge
bouwd voor de fabricage van
pijpslangen en pijpsecties, die
behoren bij waterpijpketels
voor thermische elektrische cen
trales. De fabriekshal is 130 m.
lang en 34 m. breed. Zij heeft
een in tweeën gedeelde over
spanning van respectievelijk
18,5 en 15,5 m. breedte. Aanwe
zig zijn 4 bovenloopkranen van
elk 5 ton draagvermogen voor
het transport.
De afdeling is ingericht met de
meest moderne machines voor het
bewerken van ketelpijpen, waaronder
buigmachines, een buigpers, een
stuikpers en een automatische las-
machine voor het lassen van vinnen
aan pijpen.
De ind'uktieve stuiklasmachine, waar
op de verbindingslassen van de pij
pen gemaakt worden, is enig in Eu
ropa. De lascyclus verloopt op deze
machine geheel automatisch volgens
een van te voren ingesteld program
ma.
De nieuwe fabriek krijgt een perso
neelsbezetting van ca. 70 mensen
en werkt geheel in 2-ploegendienst.
Louwman, directeur-generaal van de
energievoorziening, en een aantal
leidinggevende technici uit de wereld
van de elektriciteitsvoorziening en
het stoomwezen.
Ir. J. H. Mulock Houwer, lid van de
Scheldedirectie sprak een kort wel
komstwoord, waarin hij opmerkte,
dat De Schelde graag wil laten zien,
welke faciliteiten men thans heeft
om ketels op een moderne en verant
woorde wijze te bouwen.
Tot zover deze korte beschrijving
van de nieuwe fabriek, die gisteren
officieel in gebruik werd genomen.
Dat geschiedde niet met het traditio
nele doorknippen van een lint of iets
soortgelijks, maar op een zuiver za.-
kelijke wijze.
De directie van „De Schelde" ont
ving in het Scheldekwartier een aan
tal genodigden, onder wie drs. J.
Ir. J. van Loosen, chef van de ketel-
bouwtekenkamer hield een causerie
(met dia's) over het huidige produk-
tieprogram van „De Schelde" op het
gebied van ketels.
Spr. schetste de ontwikkeling in de
ketelbouw naar steeds grotere eenhe
den, waarbij voortdurende onderzoe
kingen en beproevingen nodig waren
om te komen tot de vereiste toepas
sing van nieuwe hooggelegeerde
staalsoorten, terwijl ook grote aan
dacht besteed moest worden aan de
stookinrichtingen.
Om de ontwikkeling op de voet te
kunnen volgen heeft De Schelde li
centieovereenkomsten met de Com
bustion Engineering te New York,
Gebr. Sulzer te Winterthur en de
Kohlenscheidungsgesellschaft te
Stuttgart.
Aan de hand van dia's besprak de
heer van Loosen een aantal ketels,
welke bij De Schelde werden en wor
den geproduceerd.
Daarna sprak ir. E. Vos bedrijfslei
der van de nieuwe pijpenfabriek over
de inrichting van deze fabriek en het
produktieproces. Geproduceerd wor
den pijpbundels voor oververhitters,
herverhitters en „economisers", ter
wijl ook pijpen voor vuurhaardwand-
secties worden gemaakt.
Na de causerie van ir. Vos begaf het
gezelschap zich naar de nieuwe fa
briek op het eiland, waar kleine
groepen werden gevormd, die onder
leiding van deskundigen het bedrijf
grondig bezichtigden. Des middags
maakte het gezelschap van de gele
genheid gebruik om ook enkele an
dere afdelingen van De Schelde te
bezichtigen.
Ir. J. H. Mulock Houwerdirectie
lid van de N.V. Koninklijke Maat
schappij ,JDe Schelde" tweede
van links), toont aan drs. J.
Louwman, directeur-generaal van
de energievoorziening geheel
links), een der machines in de
nieuwe pijpenfabriek, die „De
Schelde" gisteren opende.
(Foto P.Z.C.)
Er moet in eerste instantie reke
ning mee worden gehouden, dat de
aanleg van het Schelde-Rijnkanaal
globaal geschat een verlies van
250 tot 300 hectare bouwland op
Zeeuws en Noord-Brabants grond
gebied met zich zal brengen.
Voorts is het geenszins uitgeslo
ten, dat met de vrijkomende grond
voor de aanleg van het kanaal het
(Slot van pagina 1)
aldus de heer Dekker, die nog vertel
de, dat zijn technische dienst nu al
weer werkt aan een plan voor de
Emanuelpolder. „Neen, ik ben er van
overtuigd, dat we in 1978 overal wel
op deltahoogte zijn", zo besloot hij.
Dijkgraaf J. B. Becu-Risseeuw van
het waterschap Het Vrije van Sluis
vond de ministeriële mededeling „nog
zo vaag, dat we niet bij voorbaat al
moeten gaan schreeuwen". En hij
voegde er aan toe: „Natuurlijk zou ik
het betreuren als alles niet op tijd
klaar komt, maar somber zie ik de si
tuatie voorlopig nog niet in". Overi
gens is dit waterschap wel sterk be
trokken bij de zaak der deltaverho
gingen: nog 95 a 98 procent van de
dijken moet op deltahoogte worden
gebracht.
Alleen de imposante dijk rond Het
Zwin is klaar. Nu staat als eerste op
het urgentieschema een dijkvak bij
Breskens vooraan. „We hopen daar
volgend jaar aan te kunnen begin
nen", aldus de heer Becu, „en dan bo
vendien een gedeelte van de rest te
kunnen voorbereiden".
Ook dijkgraaf A. M. Geluk van het
waterschap Schouwen-Duiveland zag
het nog niet zo somber in. „De dijk
verhogingen moeten gelijke tred hou
den met de uitvoering van de delta
werken", stelde deze dijkgraaf. Maar
de minister heeft in feite gezegd, dat
dit niet zal lukken. De heer Geluk
vond het in dit stadium echter te
voorbarig om daarover nu al iets te
zeggen. Overigens is Schouwen-Dui
veland betrekkelijk weinig betrokken
bij het probleem van de dijkverhogin
gen: het eiland ligt grotendeels bin
nen de afsluiting door de dammen.
Alleen moeten er wat duinversterkin
gen komen, die geen projecten van
eerste urgentie zijn.
Ook ir. W. de Beijl, hoofdingenieur
directeur van de provinciale water
staat, toonde zich niet verontrust.
„Misschien is alles in 1978 nog niet
klaar, maar we werken alles af naar
urgentie. De dijkvakken, die in 1978
eventueel nog niet gereed zullen zijn,
houden dus veel minder risico in dan
de dijkvakken, die het eerst aange
pakt worden", zo verklaarde hij. Zo
als bekend is het werkschema voor
de dijkverhogingen in Zeeland in vier
fasen ingedeeld: le fase 19591964,
2e fase 19641969, 3e fase 1969
1974 en 4e fase 1974—1978.
Overigens komt men in 1964 niet
helemaal klaar met de eerste fase. Zo
moet er nog begonnen worden aan de
dijkvakken bij Breskens en voor de
Nieuw Neuzenpolder, die vallen onder
de eerste fase, „maar waarschijnlijk
lopen we in de tweede fase weer in",
aldus de heer De Beijl, die met klem
verklaarde, dat dit geen financieel,
maar een technische zaak is. Deze
hoofdingenieur-directeur was opti
mistisch „als Zeeland een beetje druk
uitoèfent en moed houdt".
Na bijna 50 jaar verbonden geweest te zijn aan de N.V. Koninklijke
Maatschappij „De Schelde" te Vlissingen, waar hij begon als leer
jongen en het bracht tot hoofdingenieur, heeft woensdagmiddag
hoofdingenieur M. F. Kok afscheid genomen. Voordat hij echter de
Scheldegemeenschap de beste wensen voor de toekomst meegaf was
hem in „Het Scheldekwartier" te Vlissingen een hartelijke huldiging
bereid. Uit verschillende toespraken bleek hem hoezeer zijn werk
zaamheden in „Schelde"-kring en daar buiten worden gewaardeerd.
Ook na het bereiken van de pensioengerechtigde leeftijd, in oktober
jl„ zal hij de K.M.S. nog als adviseur, terzijde blijven staan.
In Goes is woensdag na een langdurige
ziekte overleden de heer Joh. J. Huis
soon, referendaris ter gemeentesecreta
rie. In een meer dan veertig jaar lange
loopbaan heeft de 62 jaar oud geworden
ambtenaar alle rangen van de gemeen
telijke administratieve dienst doorlopen,
Van tijdelijk schrijver tot waarnemend-
gemeentesecretaris. De begrafenis van
de heer Huissoon is bepaald op aanstaan
de zaterdagmiddag om twee uur op de
algemene begraafplaats te Goes.
Johannis Jan Huissoon werd op 23 april
1901 in Wolphaartsdijk geboren. Na de
lagere school hield hij zich op de secre
tarie van zijn woonplaats enige tijd met
eenvoudige gemeentelijke zaken bezig
om voor zijn vijftiende verjaardag op
27 maart 1916 in dienst van de ge
meente Goes te treden. Met ijverige zelf
studie heeft de nu overleden ambtenaar
zich daar opgewerkt tot een van de
hoogste posten in het gemeentelijke ap
paraat. In 1953 werd hij bevorderd van
commies-A tot hoofdcommies en belast
met de waarneming van de secretaris
post. Bij zijn veertigjarig dienstjubileum
werd hij benoemd tot ridder in de Orde
van Oranje Nassau. Dit jaar heeft de
heer Huissoon de secretarie van Goes
niet meer betreden. Hij was al geruime
tijd met ziekteverlof.
Op maatschappelijk terrein heeft hij zich
actief getoond in het werk van de Ne
derlandse Bond van gemeente-ambtena
ren. De heer Huissoon beheerde het se
cretariaat van de onderafdeling Zuid- en
Noord-Beveland. In die kwaliteit was hij
ook afgevaardigd in de commisie geor
ganiseerd overleg in ambtenarenzaken.
Ook de Stichting „Burgerzin" heeft van
de bestuurlijke hoedanigheden van de
heer Huissoon geprofiteerd. Hij trad op
als secretaris van twee woningbouwver
enigingen: „Nieuw Goes" en „De Mid
denstandswoning". Een groot aantal ja
ren was de heer Huissoon kerkvoogd en
diaken van de Nederlands hervormde
'1 gemeente te Goes.
van 220.000 kw. Om genoemde totaal
produktie te verkrijgen, zouden van zo'n
exemplaar slechts 20 eenheden behoe
ven te worden gebouwd.
„Wij prijzen ons gelukkig, dat wij van
uw diensten als adviseur nog gebruik
mogen en kunnen maken", aldus ir. J.
H. Mulock Houwer, lid der Scheldedirec
tie tot de scheidende hoofdingenieur van
de tekenkamers en montageafdeling van
de land- en scheepsketelinstallaties, die
werd toegesproken in aanwezigheid van
de genodigden, die 's morgens de ope
ning van de nieuwe pijpenfabriek van
De Schelde" hadden bijgewoond en van
vele medewerkers van de N.V. Deze
directeur sprak mede namens de overige
directieleden. De heer J. W. Hupkes was
wegens dringende bezigheden elders ver
hinderd. De heer Mulock Houwer ging
de loopbaan van de heer Kok na en me
moreerde hierbij tegelijkertijd de ont
wikkeling van het Scheldebedrijf, in het
bijzonder waar het de landketelafdeling
betrof. Deze vormde het levenswerk van
de scheidende hoofdingenieur.
De heer Mulock Houwer wees erop, dat
al in 1900 hogedrukstoompijpen van 15
atm. door de „Schelde" werden vervaar
digd.
Een enorme progressiviteit in grootte,
capaciteit en fysische grootheden als
druk en temperatuur dus bij de ketel-
bouw van „De Schelde", die de heer
Kok heeft gemaakt.
„Een bevoorrechte positie", aldus ir. Mu
lock Houwer, die voorts memoreerde,
dat de scheidende hoofdingenieur „in een
simultaan spel zich een grootmeester
heeft getoond in de problemen, die zich
voordeden bij ontwikkeling, fabricage
montage en inbedrijfstelling van de ke
tels.
„U bent 48 jaar, 10 maanden en 45 da
gen voor „De Schelde" werkzaam ge
weest, maar U hebt meer dan 50 jaar
van de 88, dat de K.M.S. bestaat uw
naam aan onze maatschappij verbon
den", aldus directeur Mulock Houwer.
„U was een voorbeeld door uw zeer
bijzondere eigenschappen: een enor
me werkkracht, een straf tempo,
Land van Saeftinge ingepolderd
zou kunnen worden. In deskundige
kringen is men namelijk van me
ning, dat de mogelijkheid daartoe
zeer zeker een nadere bestudering
verdient.
Tijdens de vergadering van de Z.L.M.-
kring van het eiland Tholen heeft
voorzitter P. W. C. van Westen zijn
kringleden enkele mededelingen ge
daan over de besprekingen, die mo
menteel ten behoeve van de landbouw
gevoerd worden In verband met de
aanleg van het Schelde-Rijnkanaal.
Op intiatief van de landbouw in Zee
land en Noord-Brabant is er namelijk
kort geleden een werkgroep van het
landbouwschap inzake de SchelSe-
Rijnverbinding opgericht.
In deze werkgroep hebben zitting de
heren J. W. Scheele, de voorzitter van
de gewestelijke raad Zeeland van het
landbouwschap als voorzitter, P. Ge-
boers, de secretaris van dezelfde raad
voor Noord-Brabant als secretaris, G. J.
de Jager namens de Zeeuwse C.B.T.B.,
P. W. C. van Westen als kringvoorzitter
van de Z.L.M. Tholen, W. Goeman, se
cretaris van de gewestelijke raad Zee
land van het landbouwschap, ir. A. M.
v. Vliet, voorzitter van de commissie
grondgebruik van de gewestelijke raad
Noord-Brabant van het landbouwschap,
A. J. van Nieuwenhijzen, drs. D. H.
Franssens, secretaris van de commissie
planologie van het landbouwschap en dr.
ir. F. P. Mesu, voorzitter van deze com
missie, terwijl voorts nog enkele des
kundige adviseurs bij de werkgroep in
geschakeld zijn.
De heer Van Westen wees er op, dat
hoewel het plan nog niet door de
volksvertegenwoordigingen van Neder
land en België is goedgekeurd men
mag verwachten, dat het Schelde-Rijn
kanaal aangelegd wordt. „En als het
plan eenmaal goedgekeurd is, dan zal de
uitvoering hoogstwaarschijnlijk snel ge
beuren", voegde hij er aan toe.
Het is de bedoeling, dat de werk
groep in een vertrouwelijke sfeer
met rijkswaterstaat zal praten. Daar
toe zal o.a. drs. Franssens een
oriënterend gesprek hebben met
rijkswaterstaat, terwijl de werkgroep
een wensnota zal opstellen voor de
minister van verkeer en waterstaat.
Momenteel, zo lichtte de heer Van Wes
ten toe, wil de werkgroep even rustig
afwachten totdat de kanaalplannen wat
duidelijker geworden zijn. Wel ligt het
in de bedoeling, dat de werkgroep be
schouwd zal worden als adviserend li
chaam voor rijkswaterstaat bij door
polders en waterschappen te maken
werken, die verband houden met de
aanleg van het kanaal.
Volgens momenteel nog zeer globale
berekeningen zal voor de aanleg van
het kanaal op een verlies moeten
worden gerekend van ondermeer 50
ha bouwland in de Slabbekoornpol-
der, 40 ha in de Leguitpolder en 30
ha in de Prins Hendrikpolder. Voorts
zal van de Belgisch-Nederlandse
grens tot aan de grens van de Kree-
kerakpolder rond 150 ha schorrenge-
bied voor de kanaalaanleg benut
moeten worden. Van de Westerschel-
dedijk tot de Oosterscheldedijk zal op
Noordbrabantse grondgebied rond 80
ha bouwlandpolder aan de plannen
ten offer vallen-
Schipper G. Pekaar van het mos
selvaartuig YE 120 heeft maan
dagmorgen een ongewone vangst
gedaan. Bij het uitvaren van de
haven van Wemeldinge zag hij dat
een grote troep meeuwen bijzon
der veel belangstelling aan de dag
legden voor iets in het water.
Toen hij eens poolshoogte ging ne
men, zag hij tot zijn verbazing een
haas, die daar rondzwom. De
schipper heeft het dier opgevist.
nauwgezetheid, houding en optreden.
U verkreeg een groot aantal vrienden
in het bedrijf, in ons land en ook bui
ten Nederland. Uw werk vond ook
waardering in bredere kring, wat
blijkt uit de onderscheiding tot ridder
in de Orde van Oranje Nassau, die U
op 1 oktober werd verleend" zo zei
de heer Mulock Houwer, die voorts
ook mevrouw Kok-Reinders in zijn
hulde betrok. „Dank voor uw prach
tige werk".
Namen-s collega's en medewerkers voer
de vervolgens het woord ir. G. A. Kern-
per, hoofdingenieur machinebouw, die
32 jaar met hoofdingenieur Kok heeft
samengewerkt.
De heer Kemper memoreerde de stimu
lerende leiding van dr. ir. H. W. van
Tijen, die tot 1952 directeur van de ketel
afdeling, nu commissaris van de K.M.S.,
die ook op de bijeenkomst in Het Schel
dekwartier aanwezig was. Tot slot bood
ir. Kemper een cadeau onder couvert
aan.
Namens de groep werkers van de ketel-
bouw sprak ir. J. van Loosen, chef te-
kenkamer-ketelbouw, die eraan herin
nerde, dat in 1924 voor en door de heer
Kok de koers definitief in de ketelbouw-
richting werd bepaald. Hij overhandigde
eveneens een cadeau onder couvert.
Namens de Prov. Noord-Brabantse Elek
triciteitsmaatschappij, de P.N.E.M., de
eerste opdrachtgever voor een K.M.S.-
Met een hartelijke handdruk be
zegelde ir. J. H. Mulock Houiver
(rechts) de dank van de N.V. Kon.
Mij. „De Schelde" voor het werk,
dat hoofdingenieur M. F. Kok
heeft verricht. Links op de foto
mverouw Kok-Reinders.
(Foto P.Z.C.)
ketel en één van de voornaamste ketel
afnemers van de K.M.S. gaf ir. J. H.
Rijkes, directeur van de P.N.E.M. enige
karakteristieken van de zakenrelatie
van de K.M.S. met de P.N.E.M., die ove
rigens ook een persoonlijke vriendenband
voor hem betekende met hoofdingenieur
Kok. De K.M.S. leverde totaal 21 ketels
aan de P.N.E.M., de eerste had een
capaciteit van 6,5 megawatten de
grootste was 220 megawatt. De stoom
druk nam in die periode toe van 18 tot
182 en de temperatuur van 175 graden
tot 540-565 bij de laatst vervaardigde
ketel.
„De bestellingen, de plaatsing en de
uitvoering van de ketels werd steeds
op wederzijds vertrouwen en met
openheid van zaken gedaan, zowel
technisch als financieel", aldus ir.
Rijkes, die voorts de kundigheid, toe
wijding en eerlijkheid waarmee een
en ander tot stand kwam roemde.
„Wij zullen de samenwerking voort
zetten". Van de P.N.E.M. was er
eveneens een cadeau.
„Het vak heeft mij van meet af aan ge
grepen", zo zei de hoofdingenieur Kok
in zijn dankwoord. „Ik had het voorrecht
al op jeugdige leeftijd proeftochten te
mogen meemaken en mee te mogen
werken aan het samenbouwen en aan
boord monteren van grote stoonmzuiger-
machines. Als jongen had ik mijn hart
verpand aan de stoomzuigermachines,
maar mijn loopbaan is op heel iets an
ders uitgelopen".
„Dankzij mijn chef en de huidige direc
tie heb ik mijn vakkennis kunnen ver
groten", zo zei de heer Kok, die er
voorts op wees, dat de Schelde zich ook
mede daardoor heeft kunnen handhaven
in de voorste rijen van de ketelbouwers
De ontwikkeling vereiste een grote in
spanning en hij toonde zich dankbaar,
dat hij steeds het volste vertrouwen, de
steun en een grote mate van vrijheid bij
zijn werk had ontvangen van directie,
collega's en medewerkers. Daartoe be
hoorde ook de vriendschap, die hij ten
zeerste waardeerde.
Tot slot bleven de aanwezigen nog enige
tijd bijeen, waarbij men persoonlijk af
scheid nam van de heer Kok.
Zes januari 1913 meldde de heer Kok
zich als leerling bij zijn vader, de heer
C. M. Kok, meester in de machinefabriek
van „De Schelde". „Het werken onder
uw vader moet U al hebben gevormd
tot een harde en onvei'moeibare werker",
zo meende het Scheldedirectielid, die
er op wees, dat de heer Kok zich op de
burgeravondschool en de avondschool
voor nijverheidsonderwijs en door ver
en diepgaande studie een enorme kennis
had verschaft, waarbij nog zijn intense
aandacht voor de praktijk kwam.
Augustus 1919 volgde de definitieve
plaatsing op de machinebouw-tekenka-
mer, in 1939 werd de heer Kok onder
chef van de subafdeling landketels. Eén
januari 1948 werd hij chef van de teken
kamers voor de land- en scheepsketels-
installaties. Op 1 april 1951 volgde de
bekroning van zijn werk door de bevor
dering tot hoofdingenieur.
,,U hebt een lange reeks verantwoorde
lijkheden en competenties gedragen",
aldus de heer Mulock Houwer.
In 1934 werd de eerste opdracht voor
een ketel van de Prov. Noord-Brabant
se Elektriciteitsmaatschappij ontvangen;
in totaal bouwde „De Schelde" bijna 120
landketels, waarvan de gezamenlijke
stoomproduktie nu 10 miljoen kw. per
uur zou belopen. Het totaal aantal pij
pen zou een lengte van 2500 km bedra
gen. De eerste ketel leverde 5000 kw.
Van dit type zouden er nu 880 moeten
worden gebouwd om de produktie van
10 miljoen te kunnen opbrengen. De
grootste, tot op heden door de ..Schelde"
gebouwde ketel heeft een capaciteit
Uit deze landbouwpolders wordt glo
baal berekend zes miljoen kubieke
meter grond ontgraven. In totaal zal
eveneens, weer globaal berekend, 30
miljoen tot 35 miljoen kubieke meter
voor de aanleg van het Schelde-Rijn
kanaal ontgraven worden.
Algemeen wordt er rekening mee ge
houden, dat de aanpassingsplannen in
het kader van de kanaalaanleg aange
grepen zullen worden als een kans tot
verbetering van bestaande toestanden.
Zo zal het kanaalplan o.a. voor Tholen
twee vaste verbindingen tot gevolg
hebben: naast de brug in de stad Tho
len komt voorts een tweede verbinding
wanneer de veerdienst van Oud-Vosse-
meer naar Nieuw-Vossemeer over de
Eendracht vervangen zal worden door
een brug.
(Advertentie)
techniek van topklasse
Het woensdagmiddag op een zandbank
in het Engels Vaarwater ter hoogte van
de veerhaven De Val bij Zierikzee in de
Oosterschelde gestrande sleepschip „Ri
chard IX" is bij afgaand water gebro
ken. Woensdagavond trachtten de sleep
boten „Adja" en „Temi" uit respectie
velijk Wemeldinge en Vlissingen, het
2245 ton metend met steenkolen gela
den vaartuig met pompen drijvend te
houden.
Bij opkomend water zou men trachten
het gebroken schip hoger op de zand
bank te zetten, dit om wegzinken te
voorkomen en in afwachting van mate
riaal om de lading ter plaatse over te
slaan.
De bemanning van het vaartuig bleef
aan boord en assisteerde bij de pomp-
werkzaamheden.
De „Richard IX" van reder-eigenaar
Van Laak te Rotterdam strandde om
streeks half vier in de Oosterschelde.
Het vaartuig werd getrokken door de
sleepboot „Vilia-Maris" en was van
Limburg op weg naar Vlissingen. Bij
opkomende mist was het uit de koers
geraakt.
„België, en met name Gent, heeft bij
zonder veel interesse voor een vaste
oeververbinding over de Westerschelde,
maar wij durven het niet hardop te zeg
gen, omdat wij vrezen, dat wij ook
daar weer een stuk van zullen moeten
betalen". Dit verklaarde woensdagavond
oud-minister G. van Daele, schepen van
Gent tijdens een forumbijeenkomst.
De schepen stelde voor, dat de gemeen
tebestuurders van 't Belgisch en Neder
landse gedeelte van de kanaalzone on
officieel bijeen zouden komen voor uit
wisseling van gedachten. Waarmee men
het eens was. Hij zei voorts, dat Gent,
Terneuzen, Vlissingen en ook Breskens
er op de één of andere manier voor
moeten waken, dat het scheepvaartver
keer naar de Rijn via het kanaal door
Zuid-Beveland niet in gevaar wordt ge
bracht door de Schelde-Rijnverbinding,
omdat deze gemeenten liggen in „het
belangrijke middengebied van de Be
nelux".
Voor een bedrag van 24.300 is woens
dagmorgen in hotel „De Korenbeurs" te
Kruiningen het woonhuis aan de rijks
weg 47 te Kruiningen verkocht. Notaris
H. W. A. Steenpoorte bracht het in vei
ling. Koper werd de heer A. Eversdijk
uit Kruiningen, nadat de heer D. Dinge-
manse uit Goes de hoogste inschrijving
op zijn naam had gezet: 22.100.
BEWOLKT MET HIER EN
DAAR MIST.
Bewolkt weer met hier en daar mist
en op enkele plaatsen wat lichte neer
slag. Overwegend matige oostelijke
wind. In de noordelijke helft van het
land lichte vorst, elders temperaturen
om het vriespunt.
ZON EN MAAN.
13 december
Zon op 8.39 onder 16.28
Maan op 5.39 onder 15.23