Nieuwe ketelpijpenfabriek van „De Schelde" kwam in produktie Aanleg Schelde-Rijnkanaal vergt 250-300 ha bouwland Geen onrust over het tempo dijkverhoging Hoofdingenieur Kok bij afscheid van K.M.S. hartelijk gehuldigd IP M de BILT Officieel in gebruik genomen TE LE FU N KEU 1 f895" ALMANAK Derde Zeeuwse sportcontactdag Studie over inpoldering Land van Saeftinge met vrijkomende grond J. J. Huissoon te Goes overleden Levenswerkde landketelbouw Belgische interesse voor vaste oeververbinding TELE FU IN KEN 'r lil Draagbare TV Zeeuwse Feiten Kinderpostzegelactie op chr. nationale school LANDBOUW FORMEERDE WERKGROEP Directeur-generaal Energievoorziening Causerieën Ontvangst Bezichtiging Niet schreeuwen Voorbarig Minder risico Na bijna 50 jaar actief zijn nu met pensioen Progressief WERKGROEP 6 MILJOEN Zwemmende haas in Wemeldingse haven Enorme kennis autom. bandrecorder 1438,- AEG AMSTERDAM Sleepschip aan de grond en gebroken Woonhuis verkocht VERWACHT. 2 PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT DONDERDAG 12 DECEMBER 1963 Advertentie) fv techniek van topklasse ""J AEG AMSTERDAM Wat gebeuren er, in deze dagen van vernuft, techniek en vooruit gang, toch vreemde dingen. In een Vlissings ziekenhuis is een jongetje opgenomen geweest, dat lag te genezen van een gebroken arm. Het was van de boulevard muur gesprongen. Z'n vriendjes en hij speelden „ripcordje"ontleend aan een voor de jeugd bedoelde t.v.-strip, waarin een paar witge- helmde mannen te pas en te onpas uit vliegende vliegtuigen springen. In datzelfde ziekenhuis lag een jongetje, waarbij iets aan de amandeltjes icas gedaan. Het mocht de stembanden nog niet ge bruiken, maar communiceerde met z'n moeder door het gebruik van ballpoint en blocnote. Z'n moeder bediende zich daar ook van. Zij begreep niet, dat ze zelf gewoon kon praten of had, zoals alleen moeders dat kunnen, de top van de solidariteitsberg bereikt. Op Noord-Beveland biedt iemand blijkens een annonce z'n 250 cc motor aan; in ruil voor een cir kelzaagmachine of houtdraaibank. Drie kleine, menselijke drama's. Er is geen enkel verband, geen samenhang. Dat mag men ons vandaag verwij ten. Maar aan de feiten verandert het niets. Zoals bekend wordt a.s. zaterdag In de technische school te Goes de derde Zeeuwse sportcontactdag gehouden. Na dat de voorzitter van de Zeeuwse Sport raad, gedeputeerde M. J. van Poelje, de bijeenkomst geopend heeft, houdt de heer P. J. Kramer, conrector van de Haagse academie voor lichamelijke op voeding, een inleiding over „Leiding", 's Middags zal de heer N. G. Vlot twee films van de Nederlandse Sportfedera tie, „1 was a ninety pound weakling" en „Rust Roest" toelichten, waarna de heer Vlot, hoofd van de afdeling opleiding en training van de N.S.F., een inleiding houdt over „Kadertraining in de sport". De contactdag begint om 11 uur en ein digt omstreeks 4 uur. De kinderen van de christelijk nationale school te Heinkenszand hebben dit jaar 108,- aan kinderzegels verkocht. Op het terreingedeelte van de Kon. Mij. „De Schelde" dat op het zogenaamde „Eiland" ligt, is een nieuwe fabriekshal ge bouwd voor de fabricage van pijpslangen en pijpsecties, die behoren bij waterpijpketels voor thermische elektrische cen trales. De fabriekshal is 130 m. lang en 34 m. breed. Zij heeft een in tweeën gedeelde over spanning van respectievelijk 18,5 en 15,5 m. breedte. Aanwe zig zijn 4 bovenloopkranen van elk 5 ton draagvermogen voor het transport. De afdeling is ingericht met de meest moderne machines voor het bewerken van ketelpijpen, waaronder buigmachines, een buigpers, een stuikpers en een automatische las- machine voor het lassen van vinnen aan pijpen. De ind'uktieve stuiklasmachine, waar op de verbindingslassen van de pij pen gemaakt worden, is enig in Eu ropa. De lascyclus verloopt op deze machine geheel automatisch volgens een van te voren ingesteld program ma. De nieuwe fabriek krijgt een perso neelsbezetting van ca. 70 mensen en werkt geheel in 2-ploegendienst. Louwman, directeur-generaal van de energievoorziening, en een aantal leidinggevende technici uit de wereld van de elektriciteitsvoorziening en het stoomwezen. Ir. J. H. Mulock Houwer, lid van de Scheldedirectie sprak een kort wel komstwoord, waarin hij opmerkte, dat De Schelde graag wil laten zien, welke faciliteiten men thans heeft om ketels op een moderne en verant woorde wijze te bouwen. Tot zover deze korte beschrijving van de nieuwe fabriek, die gisteren officieel in gebruik werd genomen. Dat geschiedde niet met het traditio nele doorknippen van een lint of iets soortgelijks, maar op een zuiver za.- kelijke wijze. De directie van „De Schelde" ont ving in het Scheldekwartier een aan tal genodigden, onder wie drs. J. Ir. J. van Loosen, chef van de ketel- bouwtekenkamer hield een causerie (met dia's) over het huidige produk- tieprogram van „De Schelde" op het gebied van ketels. Spr. schetste de ontwikkeling in de ketelbouw naar steeds grotere eenhe den, waarbij voortdurende onderzoe kingen en beproevingen nodig waren om te komen tot de vereiste toepas sing van nieuwe hooggelegeerde staalsoorten, terwijl ook grote aan dacht besteed moest worden aan de stookinrichtingen. Om de ontwikkeling op de voet te kunnen volgen heeft De Schelde li centieovereenkomsten met de Com bustion Engineering te New York, Gebr. Sulzer te Winterthur en de Kohlenscheidungsgesellschaft te Stuttgart. Aan de hand van dia's besprak de heer van Loosen een aantal ketels, welke bij De Schelde werden en wor den geproduceerd. Daarna sprak ir. E. Vos bedrijfslei der van de nieuwe pijpenfabriek over de inrichting van deze fabriek en het produktieproces. Geproduceerd wor den pijpbundels voor oververhitters, herverhitters en „economisers", ter wijl ook pijpen voor vuurhaardwand- secties worden gemaakt. Na de causerie van ir. Vos begaf het gezelschap zich naar de nieuwe fa briek op het eiland, waar kleine groepen werden gevormd, die onder leiding van deskundigen het bedrijf grondig bezichtigden. Des middags maakte het gezelschap van de gele genheid gebruik om ook enkele an dere afdelingen van De Schelde te bezichtigen. Ir. J. H. Mulock Houwerdirectie lid van de N.V. Koninklijke Maat schappij ,JDe Schelde" tweede van links), toont aan drs. J. Louwman, directeur-generaal van de energievoorziening geheel links), een der machines in de nieuwe pijpenfabriek, die „De Schelde" gisteren opende. (Foto P.Z.C.) Er moet in eerste instantie reke ning mee worden gehouden, dat de aanleg van het Schelde-Rijnkanaal globaal geschat een verlies van 250 tot 300 hectare bouwland op Zeeuws en Noord-Brabants grond gebied met zich zal brengen. Voorts is het geenszins uitgeslo ten, dat met de vrijkomende grond voor de aanleg van het kanaal het (Slot van pagina 1) aldus de heer Dekker, die nog vertel de, dat zijn technische dienst nu al weer werkt aan een plan voor de Emanuelpolder. „Neen, ik ben er van overtuigd, dat we in 1978 overal wel op deltahoogte zijn", zo besloot hij. Dijkgraaf J. B. Becu-Risseeuw van het waterschap Het Vrije van Sluis vond de ministeriële mededeling „nog zo vaag, dat we niet bij voorbaat al moeten gaan schreeuwen". En hij voegde er aan toe: „Natuurlijk zou ik het betreuren als alles niet op tijd klaar komt, maar somber zie ik de si tuatie voorlopig nog niet in". Overi gens is dit waterschap wel sterk be trokken bij de zaak der deltaverho gingen: nog 95 a 98 procent van de dijken moet op deltahoogte worden gebracht. Alleen de imposante dijk rond Het Zwin is klaar. Nu staat als eerste op het urgentieschema een dijkvak bij Breskens vooraan. „We hopen daar volgend jaar aan te kunnen begin nen", aldus de heer Becu, „en dan bo vendien een gedeelte van de rest te kunnen voorbereiden". Ook dijkgraaf A. M. Geluk van het waterschap Schouwen-Duiveland zag het nog niet zo somber in. „De dijk verhogingen moeten gelijke tred hou den met de uitvoering van de delta werken", stelde deze dijkgraaf. Maar de minister heeft in feite gezegd, dat dit niet zal lukken. De heer Geluk vond het in dit stadium echter te voorbarig om daarover nu al iets te zeggen. Overigens is Schouwen-Dui veland betrekkelijk weinig betrokken bij het probleem van de dijkverhogin gen: het eiland ligt grotendeels bin nen de afsluiting door de dammen. Alleen moeten er wat duinversterkin gen komen, die geen projecten van eerste urgentie zijn. Ook ir. W. de Beijl, hoofdingenieur directeur van de provinciale water staat, toonde zich niet verontrust. „Misschien is alles in 1978 nog niet klaar, maar we werken alles af naar urgentie. De dijkvakken, die in 1978 eventueel nog niet gereed zullen zijn, houden dus veel minder risico in dan de dijkvakken, die het eerst aange pakt worden", zo verklaarde hij. Zo als bekend is het werkschema voor de dijkverhogingen in Zeeland in vier fasen ingedeeld: le fase 19591964, 2e fase 19641969, 3e fase 1969 1974 en 4e fase 1974—1978. Overigens komt men in 1964 niet helemaal klaar met de eerste fase. Zo moet er nog begonnen worden aan de dijkvakken bij Breskens en voor de Nieuw Neuzenpolder, die vallen onder de eerste fase, „maar waarschijnlijk lopen we in de tweede fase weer in", aldus de heer De Beijl, die met klem verklaarde, dat dit geen financieel, maar een technische zaak is. Deze hoofdingenieur-directeur was opti mistisch „als Zeeland een beetje druk uitoèfent en moed houdt". Na bijna 50 jaar verbonden geweest te zijn aan de N.V. Koninklijke Maatschappij „De Schelde" te Vlissingen, waar hij begon als leer jongen en het bracht tot hoofdingenieur, heeft woensdagmiddag hoofdingenieur M. F. Kok afscheid genomen. Voordat hij echter de Scheldegemeenschap de beste wensen voor de toekomst meegaf was hem in „Het Scheldekwartier" te Vlissingen een hartelijke huldiging bereid. Uit verschillende toespraken bleek hem hoezeer zijn werk zaamheden in „Schelde"-kring en daar buiten worden gewaardeerd. Ook na het bereiken van de pensioengerechtigde leeftijd, in oktober jl„ zal hij de K.M.S. nog als adviseur, terzijde blijven staan. In Goes is woensdag na een langdurige ziekte overleden de heer Joh. J. Huis soon, referendaris ter gemeentesecreta rie. In een meer dan veertig jaar lange loopbaan heeft de 62 jaar oud geworden ambtenaar alle rangen van de gemeen telijke administratieve dienst doorlopen, Van tijdelijk schrijver tot waarnemend- gemeentesecretaris. De begrafenis van de heer Huissoon is bepaald op aanstaan de zaterdagmiddag om twee uur op de algemene begraafplaats te Goes. Johannis Jan Huissoon werd op 23 april 1901 in Wolphaartsdijk geboren. Na de lagere school hield hij zich op de secre tarie van zijn woonplaats enige tijd met eenvoudige gemeentelijke zaken bezig om voor zijn vijftiende verjaardag op 27 maart 1916 in dienst van de ge meente Goes te treden. Met ijverige zelf studie heeft de nu overleden ambtenaar zich daar opgewerkt tot een van de hoogste posten in het gemeentelijke ap paraat. In 1953 werd hij bevorderd van commies-A tot hoofdcommies en belast met de waarneming van de secretaris post. Bij zijn veertigjarig dienstjubileum werd hij benoemd tot ridder in de Orde van Oranje Nassau. Dit jaar heeft de heer Huissoon de secretarie van Goes niet meer betreden. Hij was al geruime tijd met ziekteverlof. Op maatschappelijk terrein heeft hij zich actief getoond in het werk van de Ne derlandse Bond van gemeente-ambtena ren. De heer Huissoon beheerde het se cretariaat van de onderafdeling Zuid- en Noord-Beveland. In die kwaliteit was hij ook afgevaardigd in de commisie geor ganiseerd overleg in ambtenarenzaken. Ook de Stichting „Burgerzin" heeft van de bestuurlijke hoedanigheden van de heer Huissoon geprofiteerd. Hij trad op als secretaris van twee woningbouwver enigingen: „Nieuw Goes" en „De Mid denstandswoning". Een groot aantal ja ren was de heer Huissoon kerkvoogd en diaken van de Nederlands hervormde '1 gemeente te Goes. van 220.000 kw. Om genoemde totaal produktie te verkrijgen, zouden van zo'n exemplaar slechts 20 eenheden behoe ven te worden gebouwd. „Wij prijzen ons gelukkig, dat wij van uw diensten als adviseur nog gebruik mogen en kunnen maken", aldus ir. J. H. Mulock Houwer, lid der Scheldedirec tie tot de scheidende hoofdingenieur van de tekenkamers en montageafdeling van de land- en scheepsketelinstallaties, die werd toegesproken in aanwezigheid van de genodigden, die 's morgens de ope ning van de nieuwe pijpenfabriek van De Schelde" hadden bijgewoond en van vele medewerkers van de N.V. Deze directeur sprak mede namens de overige directieleden. De heer J. W. Hupkes was wegens dringende bezigheden elders ver hinderd. De heer Mulock Houwer ging de loopbaan van de heer Kok na en me moreerde hierbij tegelijkertijd de ont wikkeling van het Scheldebedrijf, in het bijzonder waar het de landketelafdeling betrof. Deze vormde het levenswerk van de scheidende hoofdingenieur. De heer Mulock Houwer wees erop, dat al in 1900 hogedrukstoompijpen van 15 atm. door de „Schelde" werden vervaar digd. Een enorme progressiviteit in grootte, capaciteit en fysische grootheden als druk en temperatuur dus bij de ketel- bouw van „De Schelde", die de heer Kok heeft gemaakt. „Een bevoorrechte positie", aldus ir. Mu lock Houwer, die voorts memoreerde, dat de scheidende hoofdingenieur „in een simultaan spel zich een grootmeester heeft getoond in de problemen, die zich voordeden bij ontwikkeling, fabricage montage en inbedrijfstelling van de ke tels. „U bent 48 jaar, 10 maanden en 45 da gen voor „De Schelde" werkzaam ge weest, maar U hebt meer dan 50 jaar van de 88, dat de K.M.S. bestaat uw naam aan onze maatschappij verbon den", aldus directeur Mulock Houwer. „U was een voorbeeld door uw zeer bijzondere eigenschappen: een enor me werkkracht, een straf tempo, Land van Saeftinge ingepolderd zou kunnen worden. In deskundige kringen is men namelijk van me ning, dat de mogelijkheid daartoe zeer zeker een nadere bestudering verdient. Tijdens de vergadering van de Z.L.M.- kring van het eiland Tholen heeft voorzitter P. W. C. van Westen zijn kringleden enkele mededelingen ge daan over de besprekingen, die mo menteel ten behoeve van de landbouw gevoerd worden In verband met de aanleg van het Schelde-Rijnkanaal. Op intiatief van de landbouw in Zee land en Noord-Brabant is er namelijk kort geleden een werkgroep van het landbouwschap inzake de SchelSe- Rijnverbinding opgericht. In deze werkgroep hebben zitting de heren J. W. Scheele, de voorzitter van de gewestelijke raad Zeeland van het landbouwschap als voorzitter, P. Ge- boers, de secretaris van dezelfde raad voor Noord-Brabant als secretaris, G. J. de Jager namens de Zeeuwse C.B.T.B., P. W. C. van Westen als kringvoorzitter van de Z.L.M. Tholen, W. Goeman, se cretaris van de gewestelijke raad Zee land van het landbouwschap, ir. A. M. v. Vliet, voorzitter van de commissie grondgebruik van de gewestelijke raad Noord-Brabant van het landbouwschap, A. J. van Nieuwenhijzen, drs. D. H. Franssens, secretaris van de commissie planologie van het landbouwschap en dr. ir. F. P. Mesu, voorzitter van deze com missie, terwijl voorts nog enkele des kundige adviseurs bij de werkgroep in geschakeld zijn. De heer Van Westen wees er op, dat hoewel het plan nog niet door de volksvertegenwoordigingen van Neder land en België is goedgekeurd men mag verwachten, dat het Schelde-Rijn kanaal aangelegd wordt. „En als het plan eenmaal goedgekeurd is, dan zal de uitvoering hoogstwaarschijnlijk snel ge beuren", voegde hij er aan toe. Het is de bedoeling, dat de werk groep in een vertrouwelijke sfeer met rijkswaterstaat zal praten. Daar toe zal o.a. drs. Franssens een oriënterend gesprek hebben met rijkswaterstaat, terwijl de werkgroep een wensnota zal opstellen voor de minister van verkeer en waterstaat. Momenteel, zo lichtte de heer Van Wes ten toe, wil de werkgroep even rustig afwachten totdat de kanaalplannen wat duidelijker geworden zijn. Wel ligt het in de bedoeling, dat de werkgroep be schouwd zal worden als adviserend li chaam voor rijkswaterstaat bij door polders en waterschappen te maken werken, die verband houden met de aanleg van het kanaal. Volgens momenteel nog zeer globale berekeningen zal voor de aanleg van het kanaal op een verlies moeten worden gerekend van ondermeer 50 ha bouwland in de Slabbekoornpol- der, 40 ha in de Leguitpolder en 30 ha in de Prins Hendrikpolder. Voorts zal van de Belgisch-Nederlandse grens tot aan de grens van de Kree- kerakpolder rond 150 ha schorrenge- bied voor de kanaalaanleg benut moeten worden. Van de Westerschel- dedijk tot de Oosterscheldedijk zal op Noordbrabantse grondgebied rond 80 ha bouwlandpolder aan de plannen ten offer vallen- Schipper G. Pekaar van het mos selvaartuig YE 120 heeft maan dagmorgen een ongewone vangst gedaan. Bij het uitvaren van de haven van Wemeldinge zag hij dat een grote troep meeuwen bijzon der veel belangstelling aan de dag legden voor iets in het water. Toen hij eens poolshoogte ging ne men, zag hij tot zijn verbazing een haas, die daar rondzwom. De schipper heeft het dier opgevist. nauwgezetheid, houding en optreden. U verkreeg een groot aantal vrienden in het bedrijf, in ons land en ook bui ten Nederland. Uw werk vond ook waardering in bredere kring, wat blijkt uit de onderscheiding tot ridder in de Orde van Oranje Nassau, die U op 1 oktober werd verleend" zo zei de heer Mulock Houwer, die voorts ook mevrouw Kok-Reinders in zijn hulde betrok. „Dank voor uw prach tige werk". Namen-s collega's en medewerkers voer de vervolgens het woord ir. G. A. Kern- per, hoofdingenieur machinebouw, die 32 jaar met hoofdingenieur Kok heeft samengewerkt. De heer Kemper memoreerde de stimu lerende leiding van dr. ir. H. W. van Tijen, die tot 1952 directeur van de ketel afdeling, nu commissaris van de K.M.S., die ook op de bijeenkomst in Het Schel dekwartier aanwezig was. Tot slot bood ir. Kemper een cadeau onder couvert aan. Namens de groep werkers van de ketel- bouw sprak ir. J. van Loosen, chef te- kenkamer-ketelbouw, die eraan herin nerde, dat in 1924 voor en door de heer Kok de koers definitief in de ketelbouw- richting werd bepaald. Hij overhandigde eveneens een cadeau onder couvert. Namens de Prov. Noord-Brabantse Elek triciteitsmaatschappij, de P.N.E.M., de eerste opdrachtgever voor een K.M.S.- Met een hartelijke handdruk be zegelde ir. J. H. Mulock Houiver (rechts) de dank van de N.V. Kon. Mij. „De Schelde" voor het werk, dat hoofdingenieur M. F. Kok heeft verricht. Links op de foto mverouw Kok-Reinders. (Foto P.Z.C.) ketel en één van de voornaamste ketel afnemers van de K.M.S. gaf ir. J. H. Rijkes, directeur van de P.N.E.M. enige karakteristieken van de zakenrelatie van de K.M.S. met de P.N.E.M., die ove rigens ook een persoonlijke vriendenband voor hem betekende met hoofdingenieur Kok. De K.M.S. leverde totaal 21 ketels aan de P.N.E.M., de eerste had een capaciteit van 6,5 megawatten de grootste was 220 megawatt. De stoom druk nam in die periode toe van 18 tot 182 en de temperatuur van 175 graden tot 540-565 bij de laatst vervaardigde ketel. „De bestellingen, de plaatsing en de uitvoering van de ketels werd steeds op wederzijds vertrouwen en met openheid van zaken gedaan, zowel technisch als financieel", aldus ir. Rijkes, die voorts de kundigheid, toe wijding en eerlijkheid waarmee een en ander tot stand kwam roemde. „Wij zullen de samenwerking voort zetten". Van de P.N.E.M. was er eveneens een cadeau. „Het vak heeft mij van meet af aan ge grepen", zo zei de hoofdingenieur Kok in zijn dankwoord. „Ik had het voorrecht al op jeugdige leeftijd proeftochten te mogen meemaken en mee te mogen werken aan het samenbouwen en aan boord monteren van grote stoonmzuiger- machines. Als jongen had ik mijn hart verpand aan de stoomzuigermachines, maar mijn loopbaan is op heel iets an ders uitgelopen". „Dankzij mijn chef en de huidige direc tie heb ik mijn vakkennis kunnen ver groten", zo zei de heer Kok, die er voorts op wees, dat de Schelde zich ook mede daardoor heeft kunnen handhaven in de voorste rijen van de ketelbouwers De ontwikkeling vereiste een grote in spanning en hij toonde zich dankbaar, dat hij steeds het volste vertrouwen, de steun en een grote mate van vrijheid bij zijn werk had ontvangen van directie, collega's en medewerkers. Daartoe be hoorde ook de vriendschap, die hij ten zeerste waardeerde. Tot slot bleven de aanwezigen nog enige tijd bijeen, waarbij men persoonlijk af scheid nam van de heer Kok. Zes januari 1913 meldde de heer Kok zich als leerling bij zijn vader, de heer C. M. Kok, meester in de machinefabriek van „De Schelde". „Het werken onder uw vader moet U al hebben gevormd tot een harde en onvei'moeibare werker", zo meende het Scheldedirectielid, die er op wees, dat de heer Kok zich op de burgeravondschool en de avondschool voor nijverheidsonderwijs en door ver en diepgaande studie een enorme kennis had verschaft, waarbij nog zijn intense aandacht voor de praktijk kwam. Augustus 1919 volgde de definitieve plaatsing op de machinebouw-tekenka- mer, in 1939 werd de heer Kok onder chef van de subafdeling landketels. Eén januari 1948 werd hij chef van de teken kamers voor de land- en scheepsketels- installaties. Op 1 april 1951 volgde de bekroning van zijn werk door de bevor dering tot hoofdingenieur. ,,U hebt een lange reeks verantwoorde lijkheden en competenties gedragen", aldus de heer Mulock Houwer. In 1934 werd de eerste opdracht voor een ketel van de Prov. Noord-Brabant se Elektriciteitsmaatschappij ontvangen; in totaal bouwde „De Schelde" bijna 120 landketels, waarvan de gezamenlijke stoomproduktie nu 10 miljoen kw. per uur zou belopen. Het totaal aantal pij pen zou een lengte van 2500 km bedra gen. De eerste ketel leverde 5000 kw. Van dit type zouden er nu 880 moeten worden gebouwd om de produktie van 10 miljoen te kunnen opbrengen. De grootste, tot op heden door de ..Schelde" gebouwde ketel heeft een capaciteit Uit deze landbouwpolders wordt glo baal berekend zes miljoen kubieke meter grond ontgraven. In totaal zal eveneens, weer globaal berekend, 30 miljoen tot 35 miljoen kubieke meter voor de aanleg van het Schelde-Rijn kanaal ontgraven worden. Algemeen wordt er rekening mee ge houden, dat de aanpassingsplannen in het kader van de kanaalaanleg aange grepen zullen worden als een kans tot verbetering van bestaande toestanden. Zo zal het kanaalplan o.a. voor Tholen twee vaste verbindingen tot gevolg hebben: naast de brug in de stad Tho len komt voorts een tweede verbinding wanneer de veerdienst van Oud-Vosse- meer naar Nieuw-Vossemeer over de Eendracht vervangen zal worden door een brug. (Advertentie) techniek van topklasse Het woensdagmiddag op een zandbank in het Engels Vaarwater ter hoogte van de veerhaven De Val bij Zierikzee in de Oosterschelde gestrande sleepschip „Ri chard IX" is bij afgaand water gebro ken. Woensdagavond trachtten de sleep boten „Adja" en „Temi" uit respectie velijk Wemeldinge en Vlissingen, het 2245 ton metend met steenkolen gela den vaartuig met pompen drijvend te houden. Bij opkomend water zou men trachten het gebroken schip hoger op de zand bank te zetten, dit om wegzinken te voorkomen en in afwachting van mate riaal om de lading ter plaatse over te slaan. De bemanning van het vaartuig bleef aan boord en assisteerde bij de pomp- werkzaamheden. De „Richard IX" van reder-eigenaar Van Laak te Rotterdam strandde om streeks half vier in de Oosterschelde. Het vaartuig werd getrokken door de sleepboot „Vilia-Maris" en was van Limburg op weg naar Vlissingen. Bij opkomende mist was het uit de koers geraakt. „België, en met name Gent, heeft bij zonder veel interesse voor een vaste oeververbinding over de Westerschelde, maar wij durven het niet hardop te zeg gen, omdat wij vrezen, dat wij ook daar weer een stuk van zullen moeten betalen". Dit verklaarde woensdagavond oud-minister G. van Daele, schepen van Gent tijdens een forumbijeenkomst. De schepen stelde voor, dat de gemeen tebestuurders van 't Belgisch en Neder landse gedeelte van de kanaalzone on officieel bijeen zouden komen voor uit wisseling van gedachten. Waarmee men het eens was. Hij zei voorts, dat Gent, Terneuzen, Vlissingen en ook Breskens er op de één of andere manier voor moeten waken, dat het scheepvaartver keer naar de Rijn via het kanaal door Zuid-Beveland niet in gevaar wordt ge bracht door de Schelde-Rijnverbinding, omdat deze gemeenten liggen in „het belangrijke middengebied van de Be nelux". Voor een bedrag van 24.300 is woens dagmorgen in hotel „De Korenbeurs" te Kruiningen het woonhuis aan de rijks weg 47 te Kruiningen verkocht. Notaris H. W. A. Steenpoorte bracht het in vei ling. Koper werd de heer A. Eversdijk uit Kruiningen, nadat de heer D. Dinge- manse uit Goes de hoogste inschrijving op zijn naam had gezet: 22.100. BEWOLKT MET HIER EN DAAR MIST. Bewolkt weer met hier en daar mist en op enkele plaatsen wat lichte neer slag. Overwegend matige oostelijke wind. In de noordelijke helft van het land lichte vorst, elders temperaturen om het vriespunt. ZON EN MAAN. 13 december Zon op 8.39 onder 16.28 Maan op 5.39 onder 15.23

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1963 | | pagina 2