K.L.M-DIRECTEUR E. H. LARIVE ZAL AFTREDEN Samenwerking vlotte niet, ook al was de vrede getekend Akkoord over C.A.O. buschauffeurs voor Shell wenst K.L.M. het allerbeste Urgentie aanleg vaste Wester schelde verbinding is groot Tussenlanding VERZOEK OM ONTSLAG PER 1 JANUARI 1964 INGEWILLIGD EERSTE GEMEENTEN IN NOORDEN ONTVANGEN MAANDAG AARDGAS VLIEGERS ZIJN KWAAD OP DIRECTIE Vaste verbinding Pleegde Oswald aanslag op generaal Walker? WESTDUITSER GEDOOD DOOR VOPO'S E.T.I.-NOTA OVER W VEREN EN OEVERVERBINDING ANALYSE VAN VERKEERSE CONOMISCHE AARD GISTEREN VERSCHENEN Gunstigste ligging: in nabijheid van gemeente Terneuzen Geen isolement WAARIN OPGENOMEN DE MIDDELBURGSE. VLISSINGSE. GOESE. BRESKENSE COURANT EN VRIJE STEMMEN Ondanks verklaring E de titel van een reportage in E het P.Z.C.-zaterdagnummer, E waarin een bezoek aan Rio de E Janeiro, „geschenk van de na- E tuur" wordt beschreven. Op Goede verhouding Medeleven Dieptepunt voorbij Plaatsnamen zijn voorlopig geheim Geheim Bij streekvervoer meer dan 10 pet. loonsverhoging HARTMANN OVERLEDEN WESTBERLIJNERS MOGEN DIT JAAR MET KERST NAAR Eerste fase 206e jaargang - no. 288 PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT Directie: P van de Velde, P. B. den Boer en W. de Pagter. Hoofdredactie: W. Leertouwer en G. A. de Kok Abonnementsprijs 67 cent per week, 8,70 per kw.franco per post ƒ8,95 p. kw. Losse nummers 15 ct. 0 Bureaus: Vlissingen: Walstraat 58-60, tel. 2355 (b.g.g. red. 3508, adv. 3647/3643): Middelburg: Markt 51, tel. 3841 (b.g.g. red. 2078/3169, adv. 2375); Goes: Gr. Markt 2, tel. 6140 (b. g.g. red. 7853. adv. 5213); Oostburg: tel. 2395; Terneuzen: Arsenaalstraat 2. tel. 2911: Zierikzee: red. tel. 2425. adm. tel. 2094. 0 Adv.pr. 30 ct p. mm. Min. p. adv. f 4,50. Ingez. med. 3 x tarief. Kleine adv. (max. 8 regels) 30 ct. p. regel (min. 1,50). „Brieven bur. van dit blad" 25 ct. meer. Giro 359300 P.Z.C., Middelburg. Zaterdag 7 december 1963 De directie van de K.L.M. heeft gisteren voorts bij monde van de president-directeur, mr. H. Albar- da o.m. het volgende verklaard: „de gerezen moeilijkheden in de lei ding van de K.L.M., hebben zich ondanks de vele inspanningen van alle betrokkenen, de laatste tijd niettemin zodanig toegespitst, dat er van een vruchtbare samenwer king in de directie geen sprake meer kon zijn. Deze situatie heeft ertoe geleid, dat de heer Larive besloten heeft zich terug te trekken uit de direc tie en wel per 31 december a.s. Wij geven U de verzekering dat wij de ze gang van zaken in hoge mate betreuren. Er bestaat geen enkele twijfel over dat de heer Larive, die aan het begin van dit jaar zeer piotseling met de direc teursfunctie werd geconfronteerd, deze taak met een zeer positieve instelling heeft aanvaard. In de loop van de twee de helft van dit jaar traden echter ver schillen van inzicht betreffende de methodiek van de aanpak der uiteenlo pende vraagstukken aan de dag. De directie heeft vele oprechte pogingen ondernomen om de zo dringend noodza kelijke samenwerking en eenheid van handelen te bewerkstelligen. Wij willen niet verhelen, dat deze pogingen steeds moeizamer werden, omdat de verschil len van inzicht op een groeiend aantal belangrijke punten zich voortdurend sterker aftekenden. Hierbij deed zich bovendien de complicatie voor, dat de verschillen aanleiding waren tot zeer ernstige groepsvormingen onder het per soneel. Als gevolg hiervan verschenen vaak onjuiste eenzijdige en duidelijk emotioneel getinte publikaties in dag en weekbladen, die wij bewust niet heb ben weersproken, omdat wij het niet juist hebben geacht publiekelijk te pole miseren of te laten polemiseren over de directie of groepen van ons personeel. Op 12 november heeft de voltallige directie besloten een communiqué uit te geven dat toen door allen werd onderschreven. De laatste zin van dit communiqué luidde: De directie zal haar taak eendrach tig blijven vervullen, waarbij voor alles haar de continuïteit van de K.L.M. voor ogen staat. Ondanks deze verklaring hebben zich sindsdien duidelijk bewijzen aange diend, dat de onderlinge samenwer king in de directie grote moeilijk heden bleef inhouden en dat het voor de eenheid in ons bedrijf een absolute noodzaak was, ten spoedigste tot een oplossing te komen. Deze is dus thans gevonden door het besluit van de heer Larive om terug te treden. Wij zijn ons ervan bewust, dat deze in grijpende gebeurtenis vragen kan op werpen en wij menen daarom goed te doen enige belangrijke punten aan te duiden". E. H. Larive E „Tussenlanding in Brazilië" is pagina 11. Voorts S Op pag. 2: Berucht inbrekersdrie- manschap voor rechter; voorbeeld burgemeestei in strijd tegen polio en bronzen erepenning voor dappe- re redding. Pag. 3: Buitenlandse za- ken in conflict met Zwolsman en Moskou steekt hand uit naar Chine- zen. Pag. 4: Kamercommissie luis- S terde naar Walcherse herindelings- bezwaren en plan voor ratiobouw S van bijna 1000 woningen in O.-Z.- Vlaanderen. Pag. 5: Kerkdiensten. Pag. 6: Handbalvoorzitter: eerste sporthal moet in Goes niet in Vlissingen. En in het Pag. 11: „Tussenlanding in Brazi lië en de reportage „Luguber land huis op Curagao"; Pag. 12: Letter kundige kroniek „Von Karajan, groot, duur en lastig". Tanende ta boe's in theater en Veelzijdige schouwburg in AlkmaarPag. 13: ONZE GAST", ditmaal de heer G. W. Bergman, leraar schoolmuziek te Middelburg en een profiel van de sportclub Jong Ambon"; Pag. 15: „Het verval van Baarsdorp" en de puzzelrubriekPag. 17: De kerken en de maatschappij met o.m. ,JIet concilie van Trente" Geloof en we tenschap, Vredesapostel in het oer woud en „Stemmen uit de kerken" Pag. 19: Financieel nieuws, strips en feuilleton. In de eerste plaats kunnen wij U ver zekeren, dat er tussen de drie blijvende directeuren een zeer goede en zakelijke verhouding bestaat en dat de wijze van samenwerken niets te wensen overlaat. In de tweede plaats willen wij nadruk kelijk vaststellen, dat de nieuwe organi satie van onze onderneming blijft ge handhaafd en dat er geen sprake is van een terugdraaiing naar de oude vorm. Dit is ook nooit ondanks vaak ge hoorde en gelezen beweringen van het tegendeel het onderwerp van enig meningsverschil geweest. Ten derde: het beleid ten aanzien van de uitgestippelde koers zal geen princi piële wijziging ondergaan. Wij reali seren ons ten volle, dat wij in dit ver band vooral in de sociale sector van ons bedrijf moeilijke en omvangrijke vraagstukken hebben op te 'ossen. In eensgezindheid zullen wij naar ons bes te vermogen ons van deze taak kwijten. Het personeel heeft in de afgelopen periode sterk meegeleefd met het lot van het bedrijf en daaraan ook in verschillende vormen uiting gegeven. Dit medeleven, dat wij als positieve toewijding voor de K.L.M. willen zien, zal naar wij hopen het fundament De K.L.M. heeft gisteren medegedeeld, dat de heer E. H. Larive heeft verzocht per 1 januari 1964 van zijn functie als lid der di rectie van de K.L.M. te worden ontheven. De raad van commis sarissen der K.L.M. heeft, in overleg met de regering gemeend zich daartegen niet te moeten verzetten. Het college spreekt zijn oprechte waardering uit voor het vele en belangrijke werk, dat de heer Larive voor de K.L.M. heeft verricht en voor de toewijding die hij daarbij aan de dag heeft gelegd. Jong Friesland heeft de schaatsen al weer onder kunnen binden. Deze foto werd vrijdag gemaakt in het Friese dorpse Wijtgaard, ten oos ten van Leeuwarden, waar het drie cm dikke ijs de jeugdige liefheb bers tot de eerste baantje noodde. zijn waarop wij ons streven naar een terugkeer tot goede verhoudingen in het Dedrijf kunnen bouwen. En onder goede verhoudingen verstaan wij dan niet alleen goed geregelde be trekkingen, zoals in een modern Neder lands bedrijf overeenkomstig ons sociale bestel verwacht mogen worden, maar ook het herstel van die bijzondere ver houding, die elk lid van het K.L.M.-per- soneel bewust en met plezier deel laat zijn van de totale K.L.M.-gemeenschap. Immers slechts dan zal het bedrijf door zijn personeel als vanouds zijn dienst verlenende taak goed kunnen blijven ver vullen. Het is altijd een moeilijke beslissing om problemen op te lossen op een wijze, die consequenties medebrengt voor op zichzelf respect afdwingende personen. Maar in iedere onderneming is het goe de samenspel nu eenmaal van elemen taire betekenis voor vruchtdragende re sultaten. Wij zullen ons, nu deze mogelijkheid is geboden, met des te meer energie, zon der enige beperking, van welke aard ook, inzetten om een zich langzaam manifesterende betere tendens in onze uitkomsten te doen versterken. Ter afsluiting willen wij dan ook gewag maken van ons gevoelen, dat de K.L.M. het dieptepunt toch wel is gepasseerd en dat we weer op weg zijn naar een gelijke tred met de opwaartse ombui ging van de algemene lijn in de wereld luchtvaart. Waren de uitkomsten in het derde kwartaal reeds aanmerkelijk be ter dan die over dezelfde periode in 1962, ook de resultaten van het vierde kwartaal laten zich gunstiger aanzien dan wij oorspronkelijk verwachtten. Dit geeft ons en het personeel de moed om de K.L.M. met alle kracht te dienen en haar ontwikkeling in positieve zin uit te dragen." PER DAG 250.000 KUBIEKE METER (Van een onzer redacteuren). Maandagmorgen vroeg wordt zonder enig ceremonieel ver toon een enorme afsluiter opengedraaid in Slochteren. Dan beginnen de eerste kubieke me ters van onze geweldige aard gasvoorraad aldaar hun weg naar de verbruiker: voorlopig naar schatting zo'n honderd duizend stuks. Niet alleen Gro ningen, maar ook Friesland be hoort tot deze primeur. De Nederlandse Gasunie houdt echter op verzoek voorlopig nog vrijwel alle namen geheim van de hierbij be trokken gemeenten. „Een psychologi sche manoeuvre om te voorkomen dat het publiek gaat zitten wachten op een verandering, waarvan heus geen sterveling iets zal kunnen mer ken", zo werd ons verzekerd in Den Haag. Hoogezand is de enige al omgebouwde plaats, die er zelf rond voor uitkomt dat hier maandag „eigen produkt" door de leidingen stroomt. Ook de stad Groningen wordt volgende week aangesloten op Slochteren. Maar het energiebedrijf bedient zich daar nog van een zogenaamde kraakinstallatie, zolang de toestellen niet huis-aan- huis zijn omgebouwd. ste fase van het in produktie brengen der aardgasbronnen. Zoals gezegd omvat dit plan een honderdduizend huisaansluitingen, zowel in Gronin gen als in Friesland. Men verwacht, dat de totale afname voorlopig zal schommelen rondom de 250.000 ku bieke meter per dag- Achterstand op gemeentelijke vervoersbedrijven inlopen De vier erkende vakbonden waarin het buspersoneel is georganiseerd en de Koninklijke Nederlandse Vereniging van Transportonder nemingen hebben deze week over eenstemming bereikt over de in houd van een nieuwe c.a.o. Bij de besprekingen is er rekening mee gehouden, dat de achterstand in de be loning van chauffeurs bij streekver- voersondernemingen ten opzichte van de gemeentelijke vervoersbedrijven moet worden ingelopen. Dit impliceert, dat de lonen van de chauffeurs in het streek vervoer met meer dan 10 procent zullen moeten stijgen. De aan het overleg deelnemende orga nisaties zullen hun leden de komende dagen op de hoogte stellen van de resul- Naar uit regeringskringen in Washington is vernomen, zou Lee Harvey Oswald, de vermoedelijke moordenaar van president Kenne dy, tegenover zijn vrouw hebben bekend een aanslag te hebben ge pleegd op de bekende, ultra recht se, ex-generaal Edwin Walker. Oswalds vrouw zou tegenover agenten van het F.B.I. hebben verklaard, dat haar man op de avond van de tiende april haar had verteld op de generaal te hebben geschoten. Oswald was zeer opgewonden toen hij haar dit zei. Het ministerie van justitie en het F.B.I. wilden over deze kwestie geen medede lingen doen, maar het schijnt dat een onderzoek naar de juistheid van me vrouw Oswalds verklaring wordt inge steld. taten der onderhandelingen. De twee katholieke organisaties van vervoer personeel, St.-Raphael en St.-Bonifacius en de protestants christelijke bond van vervoerspersoneel houden vandaag een ledenvergadering, de K.N.V.T.O. maan dag en de Nederlandse Bond van Ver voerspersoneel op 19 december. Een woordvoerder van de Konink lijke Shell Groep heeft er in ver band met het aftreden van de heer E. H. Larive als direeteur van de K.L.M. aan herinnerd, dat de Ko ninklijke Shell Groep rond de jaar wisseling, toen haar door de presi- dent-comimssaris van de K.L.M. hulp was gevraagd in verband met de voorgenomen reorganisatie van het K.L.M.-bedrijf, de heer Larive, „een van haar beste bedrijfsleiders met speciale bekwaamheden op het gebied van de organisatie en so ciale bedrijfsproblemen" hiervoor heeft afgestaan. De Oostduitse politie heeft giste ren aan de grens tussen Oost- en West-Duitsland een westelijke „grensschender" neergeschoten en gedood, aldus is bericht door het Oostduitse persbureau A.D.N. Volgens A.D.N. vond het incident plaats in Noord-Duitsland bij de grenspost op de weg van Lübeck in West-Duitsland naar de Oostduitse stad Herrnburg. A.D.N. berichtte dat Oostduitse grens wachten het vuur openden op de man nadat nij een bevel om te stoppen en waarscnuwingsschoten had genegeerd en getracht had naar West-Duitsland terug te keren. Hij werd getroffen en overleed op Oostduits grondgebied, aldus A.D.N. „Dit heeft blijkbaar niet tot het gewen ste doel geleid, mogelijk omdat de werk omstandigheden niet geheel gunstig wa ren voor een effectieve ontplooiing van deze eigenschappen van de heer Larive, mogelijk ook om andere redenen. Hoe het ook zij, de Koninklijke/Shell Groep is uiteraard zeer verheugd, dat de heer Larive op zo verrassende wijze weer beschikbaar zal zijn om voor de groep te werken. Het spijt de Koninklijke/Shell Groep terzelfdertijd zeer, dat haar wei gemeente poging om te helpen bij de hervorming van ons nationale lucht vaartbedrijf is mislukt. De Koninklijke/ Shell Groep wenst de K.L.M. het aller beste op haar verdere weg naar het doel, dat zij zich stelt „aldus de woord voerder van de Koninklijke/Shell Groep. Het is nog niet bekend en het is uiter aard ook niet mogelijk hierover op stel en sprong te beslissen, welke functie de heer Larive bij de Koninklijke/Shell Groep krijgt. Zoals bekend, was de heer Larive directeur van Shell-Tankers N.V., voordat hij directeur werd van de K.L.M. De K.L.M.-vliegers steken hun veront waardiging over het verdwijnen van de heer Larive niet onder stoelen of banken. „Er is geen sprake van dat hij vrijwil lig zijn functie neerlegt", zo zegt het bestuur van de Vereniging van K.L.M.- vliegers. „Hij is daartoe gedwongen". „Kennelijk spelen hier factoren en be langen een rol die men laat prevaleren boven het belang van de maatschappij zelf- Wij betreuren deze beslissing van de regering ten zeerste". Het was in het afgelopen jaar speciaal de heer Larive met wie het bestuur on derhandelde over alle personeelszaken die de vliegers raakten. „Wij hebben in hem steeds een eerlijke, oprechte en openhartige gesprekspartner gevonden", aldus het bestuur, dat naar men zich zal herinneren op 11 november jl. het vertrouwen in de K.L.M.-directie opzeg de en gelijktijdig het gebruikelijke over leg opschortte. Hierin is sindsdien nog geen wijziging gekomen. In München is na een tweejarig ziekbed overleden de Westduitse componist Karl Amadeus Hartmann. Hij bereikte de leeftijd van 58 jaar. Muziekcritici beschouwden Hartmann als een van de meest veelzijdige heden daagse componisten. Het E.T.I.-rapport over de vaste ver binding over de Westerschelde komt op een goed moment: binnenkort zal de Tweede Kamer de begroting van ver keer en waterstaat behandelen, zodat dit nieuwe stuk daarbij een rol kan spelen. Weliswaar moet men daarvan geen overdreven voorstelling vormen, want de minister zal heus niet uitroepen, dat hier-nou-echt-het-stuk op tafel is gekomen, waarop hij had gewacht, maar toch zal hij het niet kunnen negeren. Er is nu een begin gemaakt. Het begin van een breedopgezette studie naar de mogelijkheden van een vaste verbinding. Zulk een studie behoort inderdaad met een rapport als dit te starten, met een berekening van de rentabiliteit. Op dit ogenblik is zulk een berekening het kar dinale punt: als er geen cijfers op ta fel liggen wordt de zaak op de lange baan geschoven. Nu zijn de cijfers er en de betrokken instanties kunnen er met hun neus bovenop worden gedrukt. Zo is het ook met de Oosterscheldebrug ge gaan: gestart met een calculatie van de rentabiliteit. Het provinciaal bestuur komt lof toe voor het ook in deze kwes tie ondernomen initiatief: het is de con sequentie van wat men zou kunnen noe men ..de centrale-wegpolitiek". Desge vraagd deelde men ons mede, dateer een zevenhonderd exemplaren van het rapport zijn verzonden, naar de staten leden, naar de leden van de staten-gene- raal, alle ministeries hebben er een ge kregen, alsmede in de private sector de vervoersbonden e.d. Deze haast demon stratieve verspreiding markeert ook nog weer eens het begin van een (lange?) weg naar een scherpomlijnd doel: een vaste verbinding over de Westerschelde. Twee punten uit dit rapport, waarop wij in deze eerste bespreking de aan dacht willen vestigen. Nummer één: uit dit geschrift blijkt weer, dat Zeeland met zijn verlangen om een vaste verbin ding niet alleen staat. Zowel in België als in Zuid-Holland is bij herhaling ge wezen op de noodzakelijkheid van deze verbinding. De strijd behoeft dus niet alleen te worden gestreden, om het eens wat pathetisch te zeggen: men mag re kenen op de steun Van partners, die eveneens een groot belang bij dit ob ject hebben. Punt nummer twee betreft de plaats. De berekeningen van het E.T.I. zijn gebasseerd op een verbinding )AfWMWWIAfllWW\A/WWm/MWIAIWWWimWWWmA«WI/WWWWWWWWWWWWtfWWWtfWWVWWWWWWWWWVfIi Naar alle waarschijnlijkheid zullen de West-Berlijners, voor het eerst sinds twee jaar, met de kerstdagen naar Oost-Berlijn mogen gaan om daar hun familieleden te bezoeken. Donderdag werden de regering in Bonn en het Westberlijnse stadsbestuur in kennis gesteld van het Oostberlijnse voornemen dergelijke bezoeken mo gelijk te maken. Van Westduitse zijde werd het plan inmiddels goedgekeurd. Voor de tech nische uitvoering zijn Westduitse deskundigen aangewezen. Sedert de op richting van de Berlijnse muur, op 13 augustus 1961, waren de West- berlijners de enige mensen ter wereld die geen voet op Oostberlijns grond gebied mochten zetten. de nabijheid van Ter- neuzen. Er wordt na drukkelijk bij ver meld, dat elke andere plaats de omvang van de verkeersstro men zou verminderen. Als verkeersscha- kel heeft dus de verbinding bij Terneu zen duidelijk de grootste betekenis. Het is te hopen, dat men met name in Oost- Zeeuwsch-Vlaanderen-Oost (een inge wikkelde aanduiding, we bedoelen er ge woon Hulst en omgeving mee) dit uit gangspunt zal accepteren. Burgemees ter Lockefeer van Hulst houdt er nog wel eens van om in het vaste-verbin- dingskoor solo te zingen, meestal op mo menten dat het grote koor aan de pauze toe is. Wellicht brengt dit rapport hem er toe zijn heldentenor samen met de anderen te verheffen. Dat zou door ve len worden toegejuicht. Een nevenaspect (met een zekere ac tualiteit) mag hier niet onvermeld blijven. Dit rapport, gemaakt in op dracht van het provinciaal bestuur, il lustreert dat in Middelburgse colleges bepaald niet alleen aan Midden-Zeeland wordt gedacht. Onlangs is in dit opzicht in de raad van Terneuzen kritiek uitge oefend en daarbij werd met name be toogd. dat het provinciaal bestuur in ho ge mate prioriteit zou verlenen aan Sloe- plan en Oosterscheldebrug. Men moet hier geloven wij twee dingen uit elkaar houden, namelijk de publiciteit rond bepaalde obiecten en daarnaast de werkelijke prioriteit van deze zaken. Wanneer de laatste tijd de Oosterschel- brug sterk in het niéuws is gekomen, dan is dat een andere zaak dan het ge ven van voorkeur in de belangstelling van het provinciaal bestuur of het E.T.I. Wij geloven, dat het bestuur van Zeeland en datzelfde geldt voor het E.T.I. prioriteit geeft aan alle Zeeuwse projec ten die belangrijk zijn. Maar die projec ten liggen nu eenmaal niet stuk voor stuk in Terneuzen of omgeving. Overi gens is de Oosterscheldebrug van even groot belang voor Terneuzen op lange termijn als bijvoorbeeld voor Goes: deze brug is namelijk een schakel in de mid denweg, waarvan de Westerscheldever- binding het sluitstuk vormt. Intern-Zeeuwse discussies, zoals dus onlangs in de raad Terneuzen kun nen van groot belang zijn, kunnen mis verstanden uit de weg ruimen en stand punten duidelijk maken. Maar ten aan zien van de vaste verbinding over de Westerschelde zouden we de vraag wil len stellen of nu niet beter deze interne meningsverschillen (of is dit een te zwaar woord aan de kant kunnen worden gezet opdat Zeeland één blijkt in zijn pogen een vaste verbinding te krij gen door of over het diepe water van de Westerschelde. Wij zijn in dit ver band er benieuwd naar wat in de ko mende begrotingsvergadering van pro vinciale staten gedeputeerden zullen meedelen over hun verdere stappen. Want dit is duidelijk: bij dit rapport kan het niet blijven. Tussen 9 en 20 december worden alle schakelingen uitgevoerd voor de eer- „De betekenis van een vaste oeververbinding over de Wes terschelde is enorm, de ur gentie van de aanleg is groot gezien de jaarlijks te verwach ten besparingen voor het ver keer en de overige relevante economische factoren". Dit is een conclusie uit de gisteren verschenen nota van het Economisch Technolo gisch Instituut voor Zeeland, getiteld „De vaste verbinding over de Westerschelde", waarin een analyse wordt gegeven van het verkeer over de veerdien sten en de betekenis van een vaste oeververbinding. Deze E.T.I.-analyse is van verkeers- economisehe aard, op techni sche vraagstukken of nautische bijzonderheden wordt in de nota niet ingegaan. De nabijheid van Terneuzen wordt genoemd als de gunstigste ligging van de vaste verbinding. Hier sluit de verbinding aan op de Zeeuwse noord-zuidroute en is zij gelocali- seerd bij het zwaartepunt van Zeeuwsch-Vlaanderende kanaal zone Terneuzen-Gent. Elke andere plaats zou de omvang van de ver keersstromen verminderen, aldus de nota. Voor het wegverkeer wordt een vaste oeververbinding over de Wester schelde gezien als een veelzijdig ont wikkelingsproject van internationale, nationale en regionale betekenis. INTERNATIONAAL vormt een vas te oeververbinding een essentiële schakel in het Noordwesteuropese wegennet. Bijzonder belangrijke, dichtbevolkte en welvarende gebie den worden er door verbonden: in het noorden de randstad Holland (5 mil joen inwoners) en in het zuiden de Belgische provincies Oost- en West- Vlaanderen en Noordwest-Frankrijk (8 miljoen inwoners), sterk geïndus trialiseerde streken, waarin grote zeehavens zijn gelegen. De weg over de Oosterscheldebrug, de Grevelin- gendam, de Haringvlietbrug en de Beneluxtunnel verzorgt de communi catie met de randstad, de wegen E 3 en E 5 verbinden de Westerschelde met West-België en Noordwest- Frankrijk en verder. In dit gebied neemt het Nederlandse wegvervoer een belangrijke plaats in, hetgeen wijst aldus de nota op het NA TIONALE aspect van de Wester- scheldeverbinding. Voor westelijk Nederland betekent zij een behoud van een snelle aansluiting op het Noordwesteuropese wegennet, dat door aanleg van de E, 3-weg Rijssel- Antwerpen-Ruhrgebied ons land gro tendeels dreigt te passeren. De snelle noord-zuidverbinding door Zeeland de alternatieve verbindingen zijn 35 km langer en moeilijker berijdbaar zal de centrale uitvalsweg voor de randstad worden in zuidelijke rich ting. Ook toeristisch zal de Wester- scheldeverbinding van grote beteke nis zijn. Grote bevolkingsagglomera ties worden verbonden met v.nvang- rijke recreatiegebieden. REGIONAAL aspect is, dat Zeeuwseh-Vlaanderen door de Wes- terscheldeverbinding ten opzichte van overig Nederland uit zijii ver- keersisolement wordt verlost. De Zeeuwse noord-zuidweg zal een ont- vvikkelingsas vormen, waarlangs een groot eeonomiseh-geografiseh poten tieel tot waarde wordt gebracht: zee havens, industrialisatie, toerisme en tuinbouw zullen zich ontwikkelen. De remmende invloed van de veerdienst op het wegverkeer van en naar Zeeuwseh-Vlaanderen bedraagt 40 tot 50 procent, van de huidige ver keersomvang, zo wordt in de nota gesteld. De samenstellers van de nota me nen, dat tegen deze achtergronden de berekende verkeersomvang moet worden gezien over de vaste Westerschelde verbinding. Ver wacht wordt, dat in 1970 gemid deld bijna 10.000 auto's per dag 3,2 a 4 miljoen per jaar) en ze ker 16.000 er dag in 1980 (5,1 a 6,7 miljoen per jaar) deze thans ontbrekende verkeersschakel zou den passeren. De verkeersecono- mische waarde van de vaste ver binding is berekend op ruim één miljard gulden. De verliezen van omrijden, vaar- en wachttijden en veerdienstexploitatie zullen in 1970 volgens de nota f 45 a f 50 miljoen en in 1980 f 70 S, f 80 miljoen per jaar bedragen. Gesteld wordt verder, dat niet alle voordelen van de vaste Westerscheldeverbin- ding zich in geld laten uitdrukken. Zo is er het nautische bezwaar van de veelvuldige passage van de Wes terschelde door de veerboten. Ver voerden de drie Westerscheldeveren in 1962 reeds meer dan één miljoen auto's, in 1970 zal dit aantal naau schatting rond 2 miljoen zijn en in 1980 circa 2,6 miljoen. Het zal zeer hoge investeringen vergen om de veerdiensten aan deze eisen te laten voldoen. Indien een vaste verbinding tot stand komt op de gunstigste plaats (omgeving Terneuzen), kan met de handhaving van één veer (Vlissingen-Breskens) in zijn huidige omvang worden vol staan, luidt één van de conclusies. De drie veerdiensten vervoerden in 1962: 1.012.601 auto's. Daarvan ging (Zie slot pag. 2 kol. 6)

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1963 | | pagina 1