Japanse kastelen zijn in trek ,,BIG LIFT" was duur maar in verhouding goedkoop Een divisie in Europa legeren is nog tweemaal zo duur BIJ REGEN NAAR HET PRADO OLIFANT Oude jonge jenever ZEVENTIENDE EEUWS PRESENTJE VOOR ATAMI en "Schiedammers van klasse, borrels van formaat". V.S. lanceerden kunstmaan V.S. hebben imponerende transportvloot D' BETEKENIS DE BOEKENPLANK Recherche aan het werk Bond in actie Prisma-puzzels Madrid zonder gezelligheid KOSIBAAR Bob de Lange als Henri de Lagadere Zitten dromen voor de schoonheden van Rubens Vlucht van „Camilla" VRIJDAG 29 NOVEMBER 1963 PROVINCIALS Z B B U W 8 B C O V R A N T 13 J^e door zijn warme bronnen beroemde badplaats Atami, die op 100 km ten zuid-westen van Tokio ligt, beleefde onlangs een eigenaardige première. Er werd een gloednieuw kasteel voor het publiek opengesteld op een plaats, waar er noch in de zeven tiende eeuw, noch later ooit een gestaan heeft. Dat het gebouw er klassiek genoeg uitziet is in meer dan een opzicht schijn, want het werd opgetrokken uit gewapend beton. Het nieuwe kasteel van Atami trekt ai op een afstand de aandacht door 7.ijn „tenshu-kaku", de traditionele opbouw, die ais toren fungeert. Van binnen is het helemaal op de toerist ingesteld. Het huisvest restaurants, vergaderzalen, een dancing en als klap op de vuurpijl een groot zwembad in wat de argeloze bezoe ker voor de kelderverdieping zou ver slijten. Japanners zijn meesterlijke imitators, maar ze drijven de „kitsch" pas ten top, als ze hun eigen historie gaan nabootsen! Maar eigen lijk is Atami's imitatie-zeventiende- eeuws prentje een uitloper van een recente rage. Japan bewaarde in de bestaande kastelen zijn belangrijkste monumen ten uit de feodale tijd, hoewel er in de loop der jaren vele verloren gin gen door vandalisme, achteloosheid, vuur of oorlog. De hoogconjunctuur in het Land van de Rijzende Zon en een zekere hang naar traditie zijn er de laatste jaren oorzaak van dat deze gebouwen in groten getale wor den gerestaureerd. Dat verklaart een voorkeur, die op het eerste gezicht misschien enigszins zonderling mag lijken in een tijd van tot ontwikke ling komende atoomenergie en inter continentale raketten. Want eigenlijk behoren de kastelen in Japan al tot de antiquiteiten sinds shogun Iyeyasu decreteerde, dat elke provincie er niet meer dan één mocht hebben. Iyeyasu, die wei eens de Richelieu van Japan wordt genoemd, beval ver der dat alle bestaande kastelen moes ten worden ontmanteld. Toch bleven ze het land domineren, als vreedzame symbolen van de rijkdom van de daimyo's de oorspronkelijke mili taire gouverneurs. Ook nu nog zijn die oude Japanse kastelen indrukwekkende gebou wen, met hun funderingen van ge houwen steen en hun glimmend witte muren. Elke verdieping heeft zijn eigen, uitstekend dak, dat rondom Geisha's, kersebloesems en een i kasteel Japanse romantiek met een tikje folklore.... j loopt en met pannen is afgedekt. Hel geheel wordt bekroond door ogen schijnlijk een klein gebouwtje, in werkelijkheid is dit het torentje, dat de suggestie versterkt van een ar chitectuur, die naar de hemel rijkt. Tot de beroemde Japanse kastelen, die kort geleden herbouwd werden, behoort dat van Nagoya. De grote Iyeyasu Tokugawa die naderhand zoveel kastelen liet ontmantelen gaf in 1601 opdracht het te bouwen. Tijdens bombardementen in de laat ste wereldoorlog werd het met de grond gelijk gemaakt. Er was veel zorgvuldige reconstructiearbeid no dig, om het te doen herrijzen. Nu wedijvert het vijftig meter hoge ge bouw weer tegen optorenende kan toorgebouwen en televisiemasten. De herbouw, die niet minder dan zes miljoen gulden kostte, was juist vol tooid, toen de tyfoon ,,Ise Bay" over de stad raasde." Gelukkig werd deze keer geen schade aangericht. De grote, vierkante, spits toelopende toren die een van de hoeken af sluit wordt bekroond door twee dolfijnen, van ruim een meter leng te. Ze zijn helemaal verguld. Het was nogal een karwei, om ze op hui. plaats te krijgen en dat ging met enige plechtigheid gepaard. Vóór de oorlog waren deze dolfijnen een be zienswaardigheid van de stad, die geen enkele bezoeker mocht missen. Sinds de orkaan „Ise Bay" schijnen het Nagoyakasteel en zijn dolfijnen overigens iets van hun aantrekkings kracht te hebben verloren. Bijgelovi ge geesten mompelden dat de wer velstorm de stad bezocht had, omdat het gemeentebestuur zoveel besteed de aan het herstel van een historisch monument, terwijl het naliet de dij ken en oevers te versterken, die de stad tegen de zee moeten bescher men. Gelukkig was er weinig mis gegaan, zodat de heren deze opmer king naast zich neerlegden. Intussen kwam er meer kritiek. Het gemeentebestuur van Nagoya wil de het kasteel door een waardige in wijding in ere herstellen en organi- Advertentie) j. MELCHERS W SCHIEDAM In de nacht van dinsdag op woensdag is op Cape Canaveral een kunstmaan ge lanceerd, die mede de weg moet effenen voor de uitvoering van net Apollopro- ject, dat het zenden van een mens naar de maan beoogt. De kunstmaan, Imp genaamd (interpla netary monitoring platform), weegt ruim 62 kilo en is gelanceerd met een Thor-Deltaraket, die hoogst betrouw baar wordt geacht. De bedoeling is, dat de kunstmaan een elliptische baan beschrijft waarbij de af standen van de kunstmaan tot de aarde variëren van 200.000 tot 278.000 km, dit is ongeveer drie kwart de afstand van de aarde naar de maan. De omlooptijd is 6 dagen en 9 uur. seeröe een partij, die voor één avond alle bekoring uit de feodale tijd moest doen herleven. Die éne keer ontving de burgemeester bij volle maan een uitgelezen gezelschap van dertig gasten in het kasteel. Tot in de kleinste bijzonderheden waren die gekleed als Japanse edelen van 300 jaar geleden. Zij kregen een maaltijd opgediend van in die periode populai re spijzen. Kaarslicht bescheen het tafereel en zachte muziek op fluiten en antieke Japanse „koto" en „shamisen" (tok- kelinstrumenten) zorgden voor een passende sfeer. De conversatie stond op bijzonder hoog peil en alle gasten spraken het antieke Japans, dat in die oude tijden alleen voor de leiden de kringen was gereserveerd. Toen de aanwezigen vertrokken werden hun auto's naar de ingang gecomman deerd door het slaan op een enorme trommel. Achteraf kwam er heel wat kritiek op dit feest, vooral uit de mond van brave burgers, die blijkbaar niet ge nodigd waren. Een nationaal monu ment was gebruikt om er sake (rijst wijn) te drinken, sigaretten te roken en kaarsen te branden. En wat erger was mensen, die beter dien den te weten, hadden zich daar uit bundig geamuseerd. Dit commentaar lijkt misschien wat overdreven, maar er schijnt een aanwijzing ten goede in te schuilen. Het moderne Japan heeft wel een zwak voor historisch schoon, dat toch de feodale tijd niet boven democratische verhoudingen prefereert. HANS YKEMA Nagoya's trots middeleeuws kasteel werd onlangs opnieuw op gebouwd. Advertentie HAAST U! m mmMsï (Van onze luchtvaartmedewerker) ie 15,300 man van de Tweede Amerikaanse Pantserdivisie kun nen 's avonds weer het moede hoofd ter ruste leggen in hun kampen, diep in het hart van Texas. Zij zijn weer thuis. Wellicht klinken nog brokstukken tan Duitse gesprekken in hun gedachten door en voelen zij nog iets van de kilte van het Europese najaar in hun botten. Maar het grote avontuur dat zij slechts kennen onder een naam van twee woorden: „Big Lift". Hiermee werd duidelijk bewezen dat een legermacht in de States hoe ver weg die ook mag lijken, binnen de kortst mogelijke tijd naar Europa kan worden overgebracht als de nood aan de man komt. En door het orga niseren van zo'n grootscheepse en kostbare oefening als ,,Big Lift" be wezen de Amerikanen dat zij dit in derdaad ernstig van plan zijn als het nodig mocht zijn. „Big Lift" betekende een vloot van 216 grote transportvliegtuigen. Toe stellen met straalmotoren, zuigernn - toren en schroefturbines. 't Beteken de met lange colonnes autobussen naar drie verschillende vliegbases rij den, in het warme klimaat van Te xas transpireren in dikke winterkle- ding. Het betekende vervolgens in stappen in de vele gereedstaande vliegtuigen, die de een na de ander de lucht in gingen voor een lange vlucht, die eindigde midden in Duits land. Daarna was het weer in bussen zit ten, op weg naar lange colonnes tanks en voertuigen, opgesteld op een tussen dichte dennebossen gele gen zijweg van een autobaan. Tien dagen lang werd er met de tanks in tensief geoefend en ondanks het kille jaargetijde in de open lucht gebivak keerd. Toen ging het terug naar de vlieg bases en begonnen de vliegtuigen aan de lange vlucht terug naar huis. Het avontuur was voorbij. Maar het was van grote, zelfs van vérstrek kende betekenis. Als een goed geo liede machine liep de grootste orga nisatie die een hele pantserdivisie over de oceaan naar Europa overhe velde. Er was 72 uur voor deze ope ratie uitgetrokken, maar ondanks een orkaan boven do Atlantische Oceaan en mist in Duitsland stonden in 63 uur tijds alle 15.300 man behou den op Duitse bodem. En op dezelfde vlotte, onverstoorbare manier bracht deze transportorganisatie hen weer terug. Daarbij had diezelfde organisatie dan nog de taak meer dan honderd jacht bommenwerpers, alsmede tientallen bijbehorende transportvliegtuigen met onderdelen en uitrusting van de Amerikaanse oostkust naar West- Europa over te hevelen omdat deze vliegtuigen de tanks bij hun acties moesten ondersteunen. Bij tonnen te gelijk verslonden de machtige moto ren benzine en de kerosine; honderd duizenden kilometers werden door de luchtarmada afgelegd. En dat alles zonder maar één ongeluk! Dit werkelijk verbluffend staaltje van organisatiekunst is van meer dan voorbijgaande betekenis. De Lockheed Starlifter kan 154 man in één ruk over de Atlanti sche Oceaan voeren. Elk van de vier onder de vleugel opgehangen straalmotoren levert bijna 10.000 kg stuwkracht. In de komende ja ren zullen de Amerikanen meer dan 130 van deze grote toestellen voor vervoer van troepen en voor raden in dienst stellen. Maar tegelijkertijd is hiermee in Eu ropa de vrees gewekt, dat de Ameri kanen er vroeg of laat toe zullen be sluiten om hun troepen geheel of grotendeels uit Europa terug te trek ken. Die vrees bestond trouwens toch al, De Amerikaanse militaire luchttrans portvloot is de laatste jaren sterk ge moderniseerd en uitgebreid en die uitbreiding gaat in de komende ja ren nog steeds door. Aan de vloot van honderden viermotorige trans portvliegtuigen van oudere typen met zuigermotoren zijn nog niet zo lang geleden 45 grote viermotorige Boeing straalvliegtuigen toegevoegd. Verder hebben de Amerikanen enige honder den Lockheeds Hercules toestellen met vier schroefturbines, maar de eerste uitvoeringen daarvan kunnen niet volbelast de Atlantische Oceaan oversteken. De laatste uitvoering van de Hercules kan dat wel. Hierop werd een order geplaatst voor meer dan honderd stuks en meer dan de helft hiervan is er in gebruik. Ten slotte ontwikkelde Lockheed in opdracht van de Amerikaanse lucht macht een nieuwe grote viermotori ge straaltransportreus, de Starlifter, waarvan er in de komende jaren ten minste 130 gekocht worden. De eer ste is pasgeleden klaar gekomen en wordt nu gereedgemaakt voor zijn eerste vlucht. Bovendien kunnen de Amerikanen in geval van oorlog nog enkele honderden grote straalvlieg tuigen, compleet met bemanningen, vorderen van de burgerluchtvaart maatschappijen. Met al deze vliegtuigen kan men, als het nodig is, heel vlug heel veel man schappen naar Europa overvliegen. Naar aanleiding van „Big Lift" heb ben vooraanstaande luchtmachtfunc tionarissen verklaard dat men nu al les kalm aan gedaan heeft om een zo hoog mogelijke perfectie te berei ken. Dezelfde troepenmacht had ook in 40 uur overgevlogen kunnen wor den als 't moest, zo zeiden ze. En straks, met grotere en snellere, en vooral met méér vliegtuigen, kan het nóg sneller. divisies in Europa gelegerd en elk van deze divisies kost de Amerikaan se belastingbetalers jaarlijks 75 mil joen dollar. Als men dan ziet dat het overvliegen van zo'n divisie minder dan de helft hiervan kost en dat dit dikwijls mis schien een heel jaar niet nodig is dan begrijpt men wel dat de sugges ties over het terugtrekken van Ame rikaanse strijdkrachten naar het ei gen vaderland en het in gereedheid houden van een grote luchttransport vloot om ze, zo nodig, snel naar het strijdtoneel over te vliegen voor de Amerikanen bijzonder aantrekkelijk zijn. Intussen hebben de Yanks laten we ten dat zij in de komende jaren zul len doorgaan met oefeningen van het „Big Lift"-kaliber. Er zullen in de naaste toekomst ook divisies door de lucht naar andere werelddelen wor den overgebracht, o.a. naar het Mid den- en het Verre Oosten, terwijl er verder een plan wordt uitgewerkt om bij een volgende gelegenheid twee di visies tegelijk naar Europa over te brengen. In de eerste plaats om meer erva ring op te doen. In de tweede plaats wellicht als machtvertoon, om te la ten zien dat er zo nodig snel en doel treffend kan worden gereageerd en de bondgenoten een hart onder de riem te steken. In ieder geval is dui delijk van welke waarde een grote luchttransportvloot militair en po litiek! kan zijn. Dat, eti oeói* „De recherche" aan het werk is de titel van de Prisma, die zoals de titel al aanduidt ons het werk van de politie en met name de recher che beter leert kennen. De schrijver, Fred Dietrich, laat ons die facetten van dat werk zien in de vorm van een bundel korte verhalen. Dit maakt het boekje aantrekkelijk, want het droge feitenmateriaal wordt daardoor vermeden. Een na deel is echter, dat de verhalen vaak te oppervlakkig blijven en soms zelfs kinderlijk aandoen. Ondanks dat blijft het een leesbaar boek. Dietrich laat zien, dat hij in ieder geval over een grondige kennis van het politie-apparaat beschikt. Deze kennis en zijn prettige verhaaltrant maken dit boek alleszins lezens waard. Bij de uitgeverij A. W. Bruna te Utrecht, waar de zwarte beertjes in een onafgebroken stroom van de persen rollen, verscheen wederom een werk van Ian Fleming; „Kalm aan, Mr. Bond". Aan de liefhebbers weer genoeg spanning, complete onderwater-geveechten en het on misbare mooie meisje verschaffend, dit alles om twee gestolen atoom bommen. In de Prismareeks zijn tot nu toe al vele Puzzelboekjes verschenen. Aan deze reeks heeft Laurens A. Daane een nieuwe toegevoegd. Daane is al vanaf zijn jongensjaren bezig met het ontwerpen van puz zels. Hij schotelt de lezer, of beter gezegd puzzelaar dan ook een voor raad puzzels voor, waar wij na een uur al mee gestopt zijn, zo ingewik keld zijn ze. Ongetwijfeld een kluif je voor de ras-puzzelaar, voor de beginneling een vaak onoverkome lijke barrière. (Van onze r.t.v.-redactie) Bob de Lange speelt op eerste kerst dag in een Vara t.v.-uitzending Hen ri de Lagardere in „De gebochelde". „Henri de Lagardere. Hij is niet dood. Hij leeft". Iedereen die voor de eerste wereldoorlog en de eerste jaren daarna, naar de schouwburg ging, kent deze kreet. Ze is beroemd. Even beroemd als het stuk, een ras echte romantische draak. De Vara-t.v. brengt het in navol ging van „De twee wezen" en de an dere stukken uit het romantische re pertoire van de vorige eeuw. Willy van Hemert heeft de regie. Andere rollen worden gespeeld door Johan Kaart en Joan Remmelts. Henri de Lagardere is een nobele ridder. Hij is in dienst van de koning maar dat bevalt hem niet erg. Hij gaat op avontuur. Zijn pad wordt ge kruist door een andere ridder, een boosaard die een iegelijk omver steekt en het lichaam achterlaat met een op het voorhoofd gekerfd kruis. Een dupl, een geheim huwelijk van de tweede ridder, een kind dat uit deze verbintenis is voortgekomen, een prinses en een erfeniskwestie spelen in de verdere gebeurtenissen een be langrijke rol. Ten slotte is Henri de Lagardere gedwongen vermomd als een gebochelde door vele landen te zwerven als beschermer van „het" kind. (Van een correspondent) Niet in mei, wanneer de toeristen- stroom uit geheel Europa over de Pyreneeën begint te vloeien, ook niet in juli en augustus, wanneer het reis- seizoen zijn hoogtepunt bereikt en in Benidorm of Calelle meer Frans en Duits gesproken wordt dan Spaans, ontvangt het Prado, Madrids onvergelijkelijke pinakotheek, zijn maximum aan bezoekers. Het grote seizoen voor het paleis der Grecos en Goyas, Velasquez' en Titiaans is in november en december, wanneer de wolken laag en grauw boven de stad aan de Manzanares hangen, de straten blank staan van de regen en dag na dag de hemel zijn sluizen opent boven het hoogland van Casti- lië In deze dagen is het Prado het grote ontmoetingspunt, de trekpleister, het toevluchtsoord van Senorita Garcia en Senor Lopez maar ook van al die buitenlanders, die in Spanje zon hoopten te vinden maar het hier veel kouder hebben, dan het thuis ooit is in deze maanden. Madrid is in dit jaargetijde vermoe delijk de ongezelligste stad van Euro pa. Nog niet de helft van de gebou wen heeft centrale verwarming, van de grote cafés en bars is slechts het kleinste deel verwarmd en in auto bussen en trams hebben de gure wind en de kille regen vrij spel. De generatie van gisteren vindt dit heel gewoon, zij steekt haar „Camil la", de tafelkachel aan, dat koperen of ijzeren houtskoolbekken dat in el ke goede Madrileense tafel is inge bouwd; de benen gaan onder het tot op de vloer vallende tafelkleed. Maar de jeugd neemt dit niet meer. De tij den dat de „novios", de verloofden, gelukkig waren, als zij samen onder moeders waakzaam oog aan de ka cheltafel konden zitten, is voorbij. De jonge mensen gaan nu naar het Prado. Nergens in Spanjes hoofd stad is de temperatuur zo gelijkma tig en behaaglijk als in de eindeloze, plechtige zalen van dit unieke mu seum. Men kan daar stil wandelen of rustig met elkaar praten, men kan er voor de schilderijen zitten dromen, zijn collegedictaten doornemen of een roman lezen. Men vindt in het Prado onderdak en bescherming tegen kou en vocht. Niemand weet dit meer te waarde ren dan het grote aantal jonge bui tenlanders ,die voor hun studie of werk in Madrid vertoeven. Weliswaar bieden ook de warenhuizen een ze kere bescherming, maar daar wordt men geduwd en gestoten, luidspre- kersmuziek maakt elk gesprek on mogelijk en nergens kan men even gemakkelijk zitten. En de metrostations in wier gangen en onderaardse hallen bedelaars en kooplieden, lotenverkopers en politie agenten zich plegen te warmen, zijn voor gevoelige ogen en neuzen geen aangename plaats om zich op te hou den. Zo blijft dan uitsluitend en al leen het Prado over, wanneer de hotel- of pensionkamer ongezellig koud is en de cafés al even onaan genaam zijn, het Prado dat voor een entree van enkele peseta's aan een cosmopolitisch publiek sublieme kunst, rust en een paar uren warm te biedt. Niemand zal het hier de heer Smith uit Glasgow of de kunststudente me juffrouw Müller uit Münehen moei lijk maken en de opgeblazen engel tjes van Murillo, de ascetische figu ren van Greco, de gevulde schoonhe den van Rubens en de oleke Bourbon- Infantes van Velasquez kijken als vertrouwde vrienden en toch onge naakbaar uit hun vergulde lijsten op hen neer. Een operatie als „Big Lift' is een kostbare onderneming. Hij zou ongeveer dertig miljoen dollar heb ben gekost. Maar' toch is hjj naar verhouding goedkoop. De Verenigde Staten hebben op het ogenblik vijf m** Advertentie

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1963 | | pagina 13