KLANKBORD BESPREKINGEN INDONESISCHE MISSIE IN EEN DEFINITIEF STADIUM Kredietgaranties zullen doorslag moeten geven Lossere band tussen overheid en de P.T.T. DRY GIN Secretaris van handelsmissie: VRUCHTBAAR CONTACT, AANVAARDBARE VOORSTELLEN GEDAAN" W. AKKOORD BEREIKT OVER DE C.A.0.-MET AALINDUSTRIE Kennedy werd door twee kogels getroffen GEEN SCHAARSTE OP GLASMARKT - WEL LANGERE LEVERTIJDEN „Voldoende ruimte voor verantwoord landbouwbeleid" Twee moties van P.v.d.A. verworpen Rantsoenering voedsel in Syrië in praktische doos. fütseRS in c&öe&uset REGERING WIL VOORT MET GEMEENSCHAPPELIJK LANDBOUWBELEID Concrete basis ALGEMENE POLITIEKE BESCHOUWINGEN IN DE EERSTE KAMER Naar Djakarta In België tekort aan arbeidskrachten - Rechtspersoonlijkheid voor het bedrijf Arbeidskrachten verdwijnt zo snel zo gemakkelijk dc de medicinale hoestbonbon met vitamine C Geen glijdende schaal Tarieven Minderheidsnota S.l pet. Spoorwegstaking in Frankrijk Scheepsbouw maatschappij wordt stilgelegd Wedloop tussen bondgenoten WOENSDAG 27 NOVEMBER 1963 PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT S De Indonesische delegatie, waarin de lei der kolonel Joesoef enkele dagen zal ont breken omdat hij in zijn Haagse hotel rust moet houden vanwege een aanval van bronchitis, is vrij positief gestemd. Met het verbond van de Nederlandse groothandel, die als gesprekspartner op treedt namens de aangesloten leden, is men reeds tot een concrete samenwer king gekomen. Het betreft voornamelijk Advertentie) VOOR HEN DIE ONDERSCHEID MAKEN! DE MOORD op Kennedy heeft, als ik mij niet vergis, ons vooral persoonlijk sterk ontroerd. Toen wij het schokkende bericht vernamen hebben wij als het U vergaan is zoals ik het heb on dervonden - Kennedy niet in de eerste plaats vereenzelvigd met de grote wereldpoliticus die hij was, niet met de President der Verenigde Staten. Onze primaire reactie ivas niet: de wereld ver liest één zijner machtigste man nen, noch: de vrije wereld mist haar grootste leider. Hebben wij niet in de allereerste plaats ge dacht aan de mens Kennedy en hebben wij niet pas later aan de politieke consequenties van deze gruwelijke gebeurtenis gedacht Ik vermoed dat het verreweg de meesten onzer zó vergaan is, dat wij deze omineuze vrijdagavond persoonlijk verdriet hebben ge voeld en dat wij geen lust meer hadden om te doen, wat wij ons hadden voorgenomen: geen lust om verder te lezen in het boek, waar ivij mee bezig waren; geen lust om naar het gezellige avond je te gaan, dat vrienden ons had den willen bereiden. Wij zouden geen grapje over onze lippen heb ben kunnen krijgen. Wie laat in de avond plegen te eten hebben het maar liever niet gedaan. Wat was dit? Wij moeten denken hoe het ge weest zou zijn als een andere we reldfiguur dit lot zou hebben on dergaan: Kroesjtsjew, of de Gaulle, of Sir Alex Home, of Duitslands rijkskanselier. Wij zou den de diepe sensatie van het be richt ongetwijfeld hebben gevoeld; al ons medelijden zou naar het slachtoffer zijn gegaan; wij zou den ons bewust zijn geweest van de mogelijke consequenties, maar zou het een persoonlijk verlies voor ons zijn geweest Zouden wij er zo verdrietig om zijn ge weest als wij om Kennedy zijn geweest Ik ben er zeker van dat dat niet 't geval zou zijn geweest, hetgeen een licht doet vallen op de figuur van John F. Kennedy, die dus voor een zeer groot deel van de mensheid een menselijke betekenis blijkt te hebben gehad, die ver uitging boven de belangrijkheid van zijn ambt. Zonder dat wij er ons van bewust zijn geweest, hebben wij, die per soonlijk nooit in aanraking met hem zijn geweest, van hem gehou den. Niet alleen als staatsman hebben wij hem bewonderd, maar als man is hij ons dierbaar geweest. Zijn heengaan heeft een werkelijke leegte in ons hart geslagen. Iedere conventionele, gemeenplaatsige gedachte ivas de eenvoudige bur ger vreemd bij zijn menselijke ge schoktheid. Hij is, zeer blijkbaar, een goede, kostbare vriend van ons geweest, ofschoon hij ver van ons leefde. Zo zullen honderden miljoenen mensen deze dramatische gebeur tenis hebben ondergaan, Ik geloof, dat dit het duidelijkste bewijs is van Kennedy's groot heid. ELIAS. produkten, die door de breuk met Ma- lakka opgeslagen liggen in de havens van Sumatra. Maar de Indonesische regeringsdele gatie, die overigens de bevoegdheid bezit om overeenkomsten officieel te De heer Pollema (c.h.u.) schonk giste ren bjj de algemene politieke beschou wingen in de Eerste Kamer aandacht aan het probleem van de regionale in dustrialisatie. Hij bepleitte een meer royale houding van de regering voor het noorden van het land en voor Zee land. „Laat de regering dat na, dan verhoogt ze de thans reeds bestaande ondergrond se verbittering", aldus deze Friese afge vaardigde. Hij sprak zijn wantrouwen uit met betrekking tot het toekomstig beleid inzake de regionale industriali satie, waarover zijns inziens te weinig zekerheid bestaat. In zijn betoog sprak de heer Pollema voorts over onder meer het „akkoord van Wassenaar". Hij merkte op dat de C.H.-fractie in de Eerste Kamer zich ten opzichte van dit akkoord absoluut vrij acht. „Zo vrij, als ware er nooit sprake van geweest". Zijn fractiegenoot, de heer Geuze, noem' de het van grote betekenis als opnieuw de mogelijkheid wordt geopend tot de studie aan Nederlandse hogescholen en universiteiten voor Indonesiërs. De heer Geuze uitte het vertrouwen, dat het prijsbeleid „doodgewoon verstandig" zal zijn. Over het huurbeleid sprekende merkte hij op het vreemd te vinden, dat het meest schaarse artikel (een woning) het minst in prijs gestegen is. Deze af gevaardigde vroeg de regering het voorkeursrecht voor de pachter opnieuw een nadere en totale inhoud te geven. De heer Algra (a.r.) ging uitvoerig in op de jongste kabinetsformatie, waarbij hij ook aandacht schonk aan het tot standgekomen „akkoord van Wasse- aar". In zijn betoog zegde hij, ondanks kritiek, het nieuwe kabinet alle politieke steun toe. De heer Algra vroeg zich af, of het voornemen tot het invoeren van een ho gere beloning voor de bouwvakarbeiders en het voornemen tot een verhoging van de A.O.W.-uitkeringen tot een sociaal minimum, onderwerp van kabinetsbe raad waren geweest. Hij stelde in dit verband met nadruk, meer prijs te stel len op een werkelijk kabinetsbeleid dan op one-manshows. In het slot van zijn betoog vroeg de heer Algra inlichtingen over de verhou ding tussen de regering en de Stichting van den Arbeid en over de verhouding tussen de Sociaal-Economische Raad en de stichting. Een bezinning op de zijns inziens aangetaste positie van de S.E.R. achtte hij gewenst. paraferen, wenst alvorens individuele contracten te sluiten, een concrete basis te leggen voor de gehele econo mische samenwerking tussen Neder land en Indonesië. Daarvan maken ook deel uit: technische hulp en ex portgaranties. Aspecten die in de be- leidssfeer van de Nederlandse rege ring liggen. Na het „bijzonder hoopgevende" gesprek met minister Luns, leeft in de delegatie de verwachting dat ook op dit gebied een bevredigend resultaat mogelijk is. „Persoonlijk ben ik van mening",, zo zei secretaris Soedojo, hoofd van de direc tie economische samenwerking in Dja karta, „dat er wél kredietgaranties zul len komen". Over de tabaksmarkt en de theehandel zei hij, dat er morele verplichtingen zijn ten opzichte van Bremen en Antwerpen, maar dat ook dit punt in de gesprekken is betrokken. Zodra de noodzakelijke principiële beslis singen in Nederland zijn gevallen, zal ko lonel Joesoef naar Djakarta reizen om verslag uit te brengen en eventuele over eenkomsten ter bekrachtiging aan zijn regering voor te leggen. Een deel van de missie zal waarschijnlijk volgende week korte bezoeken afleggen in andere West- europese steden, zoals Bonn, Hamburg, Parijs en Brussel. Deze leden keren ech ter weer in Nederland terug om het laat ste stadium van de besprekingen bij te wonen. „Nu er een nieuwe sfeer is gekomen tus sen beide landen geloof ik dat de econo mieën van Nederland en Indonesië een vruchtbare samenwerking kunnen vin den", aldus de heer Soedojo. „Persoon lijk ben ik van mening, dat we niet terug moeten zien op het verleden. Nee, laten we nu geschiedenis maken voor de toe komst". (Van onze Haagse redactie) De Indonesische handelsmissie, die op het ogenblik in ons land vertoeft, is met de besprekingen in een definitief stadium gekomen. Het bedrijfsleven, zowel handelscombinaties als industriële firma's, is met een aantal concrete voorstellen ter tafel gekomen die thans door de Indonesiërs worden bestudeerd. „Een vruchtbaar con tact", zo tekende de secretaris van de missie Soedojo gisterochtend de sfeer van de gehouden besprekingen. „Er zijn aanvaardbare voorstellen gedaan met name op hef gebied van bevolkingspro- dukten, als rubber, specerijen, rotan. Ook het deelnemen van Ne derlandse firma's in Indonesische bedrijven op basis van „produc tion sharing" is in concrete aanbiedingen aan de missie voorge legd". Doorslaggevend voor vele projecten is naar zijn mening de vraag of de Nederlandse regering bereid is tot voldoende kredietgaranties op langere termijn. De missie, die de afgelopen week reeds besprekingen voerde met een regeringscommissie en met minister Luns, zal morgen (donderdag) opnieuw door minister Andriessen van economische za ken ontvangen worden. Een inwoner van Dallas is er vrijdag in geslaagd het moment van de moord op president Kennedy nauwkeurig vast te leggen met behulp van een 8 nun film camera. Uit deze opnamen blijkt dat de Amerikaanse president door twee kogels werd getroffen, waarvan de tweede zijn schedel verbrijzelde. De maker van de kleine kleurenfilm, die 15 seconden duurt, heet Abe Zapruder en is kleermaker van beroep. De film begint, volgens mensen die hem hebben gezien, op het moment dat de presiden tiële auto de filmer nadert. Toen de auto ter hoogte van de cineast was, werd de president door de eerste kogel getroffen. Hij draait zich naar zijn vrouw, die zijn hoofd met haar handen beschermt. Op het moment dat gouverneur Connally van Texas zich omdraait om te zien wat er is gebeurd, wordt de president rechts in de nek door de tweede kogel getrof fen. Als het hoofd van de president op zijn borst valt, wordt gouverneur Con nally door een kogel in de schouder ge troffen en zakt ineen op zijn bank. Mevrouw Kennedy geeft daarop een te ken aan een van de mannen van de vei ligheidsdienst van het Witte Huis, die op de auto springt en mevrouw Kennedy op de achterbank neerdrukt. Daarop geeft hij de chauffeur opdracht snel naar het ziekenhuis te rijden. In Syrië is rantsoenering van de voor naamste voedingsmiddelen ingevoerd. Ook buitenlanders en buitenlandse diplo maten in Syrië zullen onder de distri butiebepalingen vallen. De maatregel werd genomen om het hamsteren te be letten. Moeilijkheden binnen niet al te lange tijd ondervangen De secretaris van de Nederlandse Bond van Groothandel in Vlakglas, de heer J. H. van de Velde, is van mening dat er op het ogenblik niet gesproken kan worden van een schaarste op de glasmarkt. Wel Een ruimer prijsbeleid van de regering en een doelbewust verstrekt structuur beleid en meer aandacht van het agra rische bedrijfsleven voor versterking van de marktpositie, bieden naar de me ning van minister Biesheuvel, blijkens diens memorie van antwoord bij de landbouwbegroting 1964, mogelijkheden ter voorkoming van een slechte situatie zoals die de laatste jaren op vele ge mengde bedrijven en weidebedrijven on der invloed van een complex van oorza ken is ontstaan. De minister van landbouw en visserij ziet in de landbouwbegroting 1964 vol doende ruimte om een verantwoord, op de bevordering van een redelijk bestaan in de landbouw gericht beleid te voeren. Dat is overigens niet alleen afhankelijk van de beschikbare overheidsmiddelen, maar tevens van de mate, waarin het bedrijfsleven zelf er in slaagt een rede lijke opbrengst voor de landbouwpro- dukten te bewerkstelligen. De ontwikke ling en de sanering van de landbouw zal in de thans aangevangen regerings periode een hoge prioriteit hebben. De afspraken van Wassenaar en de rege ringsverklaring hebben betrekking op de gehele periode van het huidige kabi net en zijn dus niet beperkt tot 1964, ook al blijven zaken, die een hoge prioriteit genieten, onderhevig aan budgettaire beperkingen. Dc temporisering der over heidsuitgaven zal voor de landbouw al leen worden toegepast op de bouw van lagere landbouwscholen (1,4 miljoen), andere bouwactiviteiten (f 1.8 miljoen) en een groot aantal diverse aanschaffin gen (1,8 miljoen). zijn de leveringstijden, die ieder najaar langer zijn dan normaal, de afgelopen maanden drie tot vijf weken langer dan in de laatste maanden van vorige jaren. Dit langer worden van de leverings tijden is volgens de heer Van de Velde toe te schrijven aan een tweetal facto ren. Hij noemde op de eerste plaats de plotseling sterk gestegen vraag, die door de glasimporteurs niet geheel was voorzien. Verder blijft de produktie- kwaliteit van een belangrijke glasoven in België nagenoeg al het glas wordt uit België geïmporteerd belangrijk beneden de verwachtingen. De heer Van de Velde zei ten slotte dat de jaarlijkse terugkerende moeilijkheden met de leveringstijden binnen niet al te lange tijd ondervangen kunnen worden, wanneer de produktie van glas in een, thans in aabouw zijnde, Nederlandse oven zal kunnen geschieden. (Advertentie) ibee voor P cadeaus "N N Natuurlijk zijn er ook weer Agfa-camera's in geschenkverpakking. Prijzen vanaf 20.70. Van Clack tot Optima la. Agfa flitsers étui 5 flitslampjes PF1 batterij. Keus uit3 typen in geschenk verpakking: Clibo 18.90, Isi J 18.70, Tully 27.70. Bovenöien gratis het hoekje ,,Iets over fotograferen" en duidelijke gebruiksaanwijzing in het Nederlands. COMMISSIE-GOEDHART ADVISEERT: De commissie-Goedhart, die op ver zoek van de minister van verkeer en waterstaat een onderzoek heeft ingesteld naar de rechtspositie van de P.T.T. heeft in haar rapport ge adviseerd: O Een lossere band tussen overheid en P.T.T. in de vorm van een afzonderlijk wettelijk statuut, met rechtspersoonlijk heid voor het P.T.T.-bedrijf. De verhouding van het bedrjjf tot de minister van verkeer en waterstaat zou moeten worden geregeld door bij de wet aan de minister het recht te verlenen de directie aanwijzingen te geven met het oog op het algemeen belang. Het bedrijf moet toegang krijgen tot de kapitaalmarkt ter voorziening in bij zondere investeringsbehoeften. Het bedrijf dient voor zijn financie ring in het algemeen de beschikking te behouden over afschrijvingen en winst (behoudens een winstuitkering aan het rijk). Het tekort aan tijdelijke arbeids krachten in de glasindustrie in Char leroi is de voornaamste oorzaak van de vertragingen, die in de levering van vensterglas door België aan Ne derland is ontstaan. Naar het centrale internationale ver koopkantoor van de Belgische platglas- industrie in Brussel „Glaverbel", mede deelde is het dit jaar onmogelijk geble ken de enkele honderden extra en tijde lijke arbeiders aan te trekken, die zo als al enkele jaren noodzakelijk is ge bleken de produktiecapacitelt moeten verhogen om aan de piek in de bestel lingen in de laatste maanden voor de winter te kunnen voldoen. Daarbij komt, dat de laatste jaren de vraag naar Belgisch vensterglas sterk is gestegen en dat de glasfabriek, die in Tiel vooral voor de Nederlandse markt zal produceren, later in bedrijf komt dan was verwacht. (Van onze parlementaire redacteur) De Tweede Kamer heeft gistermiddag de motie van de heer Baart van de P.v.d.A., die bij de behandeling van de begroting van economische zaken was ingediend en waarin er bij de regering op wordt aangedrongen het voorgeno men prijsbeleid voor 1964 opnieuw in overweging te nemen de prijscontrole onmiddellijk uit te breiden en te ver scherpen, met 41 tegen 77 stemmen ver worpen. Vóór stemden de P.v.d.A., de C.P.N. en de P.S.P. Daarna verwierp de Kamer met dezelf de stemverhouding een motie van drs. Nederhorst van de P.v.d.A., die uitsprak dat het gewenst is dat het investerings tempo van de staatsmijnen in de komen de jaren niet door regeringsmaatregelen wordt afgeremd. VWVWVWWWWWVWWWVVVWWWWWWINWWWWW Na de begrafenis van president Kennedy heeft president Lyndon Johnson een aantal staatsleiders ontvangen voor korte besprekingen. Een van hen ivas de Russische vice- oremier A. Mikojan, die hier bij zijn aankomst op het WHtte Huis begroet wordt door de nieuwe Ame rikaanse president. De Russisch ambassadeur in de V.S. Dobrynin middenwas ook bij dit gesprek tegenwoordig. (Slot van pagina 1) nemen dat van de zijde van de rege ring spoed wordt betracht met het in. voeren van wettelijke maatregelen. Tijdens de onderhandelingen over de nieuwe c.a.o. is ook gesproken over de prijsontwikkeling. Ook tijdens de verga- Advertentie) HOEST dering van de bondsraad is daar gisteren veel over gezegd, zo bleek uit de woor den van de heer Baart. De vakbeweging wilde op dit moment geen glijdende loonschaal in verband met de prijsontwikkeling, omdat zij geen be hoefte heeft aan het vaststellen van een punt waar beneden een prijsverhoging nog acceptabel zou moeten worden ge acht en waarboven die aanvaardbaarheid niet meer zou kunnen worden gedragen. Wel heeft de vakbeweging en het is voor het eerst dat dit is gebeurd tij dens de onderhandelingen aan de weder partij meegedeeld dat zij niet zal aarze len „bij een prijsontwikkeling die veront rustend is" nieuwe voorsteilen ter tafel te brengen. Dat zal dan geschieden met gebruikmaking van de openbreekclau- sule. De heer Baart wilde niet ingaan op de vraag een precisering te geven van het ,,verontrustend"-zijn van de prijsont. wikkeling. Voor het bedrijf dient jaarlijks een twee-jaren-begroting en een vijf-jaren plan te worden vastgesteld. De tarieven voor de diensten van het bedrijf worden vastgesteld door de direc tie volgens een beleid, dat in beginsel is gericht op een rendement voor elk der grote bedrijfsonderdelen, dat overeen komt met dat van qua expansie verge lijkbare particuliere bedrijven. Het dienstverband van het personeel van het bedrijf krijgt de vorm van een arbeidsovereenkomst naar burgerlijk recht. Op de grondslag van een algemene maatregel van bestuur moeten de ar beidsvoorwaarden voor het personeel van het bedrijf in algemene zin worden geregeld in een of meer door de directie vast te stellen reglementen. Indien wordt besloten tot een afzon derlijk wettelijk statuut voor het staats bedrijf der P.T.T. dient alsnog bijzondere aandacht te worden geschonken aan structuur en werkwijze van de leiding en aan het toezicht op het bedrijf. De commissie werd op 13 september 1962 geïnstalleerd en stond onder leiding van prof. dr. C. Goedhart, hoogleraar aan de universiteit van Amsterdam. In de verhoging van de loontabellen met negen procent is inbegrepen een half pro cent premie voor verhoging van in het verleden verworven pensioenrechten en 0,4 procent voor premieverhoging zie kengeldverzekering. Aan reële loonsver betering op grond van de verhoging van de loontabellen met negen procent resteert dus 8.1 procent. De werknemers dragen dus in totaal 0.9 procent bij voor pensioen- en ziekengeldpremie, de werk gevers eveneens. Daarboven kunnen dus nog komen de andere mogelijkheden. Twee leden van de commissie mr. H. J Hoogeboom Bruins Slot en de heer G. W. Huizing, die op voordracht van de minister van binnenlandse zaken, tot lid werden aangewezen zijn het op een aan tal belangrijke punten niet eens met de conclusies van de andere leden. Zij zien geen aanleiding der wijziging van de rechtspositie van de P.T.T. te bevorde ren. Ook bij handhaving van de huidige status is het formeel mogelijk, de maat regelen, die de commissie nodig acht op een of andere wijze te verwerkelijken, zo stellen zij onder meer vast in een min- derheidsnota. De regering blijft van mening, dat de ontwikkeling van het gemeenschappelijk landbouwbeleid voortgang moet vinden. Zij kan zich niet verenigen met Franse opvattingen, die de strekking hebben op E.E.G.-landbouwbeleid een politiek van zelfvoorziening te voeren. Deze uitspraken komen voor in de me morie van antwoord van minister Bies heuvel op het voorlopig verslag der Tweede Kamer inzake de landbouwbe groting 1964. Het uitblijven van voortgang in politiek opzicht is op zichzelf voor de regering geen aanleiding, de ontwikkeling van een gemeenschappelijk landbouwbeleid minder urgent te achten. Weliswaar zijn belangrijke stappen gezet in de richting van een gemeenschappelijk landbouwbe leid, doch met behoud van verschillende prijsniveaus en een geleidelijk aflo pende nationale bescherming voor verwerkte en veredelde produkten. Op het gebied van het structuurbeleid moet de ontwikkeling nog aanvangen. In de memorie van antwoord handhaaft de minister zijn mening, dat de bestaan de E.E.G.-reglementen bevredigend heb ben gewerkt. Gisteravond om 20.00 uur is een 24 uursstaking onder het Franse spoorweg personeel ingegaan. Er zal in ploegen worden gestaakt. De dienstregeling zal waarschijnlijk danig in de war raken, I maar daar een gedeelte van het spoor wegpersoneel zal werken terwijl de an deren staken zullen er treinen blijven rij den. De directie van de Franse spoorwegen heeft via de pers laten weten, welke treinen op de grote lijnen zullen blijven rijden. Vooral op de lijnen van Parijs naar de voorsteden zal de staking voel baar zijn. De overheid hoopt met 300 militaire vrachtwagens vanmorgen en vanavond de stroom reizigers tussen de buitenwijken en de binnenstad te kun nen verwerken. De vakbonden eisen loonsverhoging met een uitkering-ineens en een extra week vakantie. In een gistermiddag gehouden bijeen komst van het personeel van de „Haar- lemsche Scheepsbouw Maatschappij" in Haarlem is meegedeeld, dat het bedrijf in het komende voorjaar wordt stilge legd. Vóór die tijd zullen de nog onder handen zijnde opdrachten onder meer de bouw van drie treilers en een draagvleugel boot, resp. voor Franse en Spaanse re kening, uitgevoerd worden. In de afgelo pen dagen zijn onderhandelingen ge voerd tussen de Nederlandse Handel maatschappij en de drie vakbonden, waarbij men tot het besluit kwam het bedrijf stop te zetten, omdat er geen vol doende gunstige commerciële en finan ciële basis meer bestaat. Het Wereldgebeuren Bondskanselier Ludwig Erhard is in Frankrijk geweest en president de Gaulle, die het doorgaans heel verve lend vindt wanneer in zijn naaste omge ving wordt gerookt, had. zelfs de lieve lingssigaren van Erhard klaar gezet en vond het niet erg, dat deze zichzelf en zijn gesprekspartner in dichte nevelen hulde. Een hele opoffering van de grote generaal, die anders zelden tot dit soort edelmoedigheden in staat blijkt. De Gaul- ies aangename houding wijst er wel op, dat hij Erhard een kans wil geven. Men vangt nu eenmaal makkelijker vliegen met stroop dan met azijn en Erhard moet nog gevangen worden. Of dat zal lukken en of de verstandhouding tussen beide staatslieden zo fijn zal blijven? We wachten maar af. Voorlopig is het nog allemaal rozegeur en maneschijn. Beide politici hebben de mond vol van hun ge slaagde en in de meest prettige sfeer verlopen gesprekken, de communiqués zijn uiterst optimistisch en zowel „ie ge neral" als „der Dicke" kijken vrolijk naar elkaar en naar de op hun hoede zijnde persvertegenwoordigers. Wat Adenauer begon zal Erhard voortzetten, Duitsland en Frankrijk hebben elkaar voorgoed gevonden. Het ziet er zelfs naar uit, dat Frankrijk en Duitsland ook het grote meningsver schil over de E.E.G.-landbouwpoiitiek wel kunnen overbruggen, wanneer de een wat water in de wijn en de ander wat wijn in z'n water doet. Maar dat zal dan nog een hard gevecht worden. Het is overigens wel aardig om even te constateren, dat de beide landen behalve vele goede dingen ook enkele „pijnlijkheden" gemeen hebben, waar over de Gaulle en Erhard zeker niet hebben gesproken. Daar is bijvoorbeeld het feit, dat zowel in Frankrijk als in West-Duitsland de socialistische opposi tie ontzettend verlegen zit om een in drukwekkende leider, die het bij de ko mende verkiezingen kan opnemen tegen kanselier Erhard. Frankrijk bezit geen groot-formaat opposant die de strijd kan aanbinden tegen de Gaulle. Zelfs heeft de Gaulle onder zijn eigen aan hangers geen figuur, die naast hem kan staan. Heel Frankrijk zit op dit ogen blik wat verontrust naar de eenzame president te kijken, want er is in Frank rijk geen vice-president, die zijn ambt kan waarnemen als hij bijvoorbeeld bij een aanslag ernstig gewond zou worden of plotseling zou overlijden. Rechtens valt de presidentsfunctie dan toe aan de voorzitter van de Franse senaat, maar het toeval wil, dat deze heer Gaston Monnerville een radicaal-socialist en felle tegenstander van de Gaulle is! Zodat er eigenlijk niemand in Frankrijk op dit ogenblik bijzonder gelukkig is met de eenzaamheid van de topfiguur de Gaulle. Kijken we nu echter even naar Duitsland. Net als in Frankrijk zal in 1965 over de verdere vervulling van het lei derschap worden beslist. Erhard zal zich opnieuw herkiesbaar stellen en de Soci aal Democratische Partij staat voor de immense taak tegenover deze populaire vader van het Wirtschaftswunder een even legendarische grootheid te stellen. Dit nu lijkt bijna onmogelijk. De eerste gedachten gaan uit naar Willy Brandt, de burgemeester van West-Berlijn. Brandt heeft per slot van rekening een grote naam als de man die, voortdurend geconfronteerd met de sarrende houding der Oostduitse communisten, nimmer de moed verloor en paraat bleef om voor de Westberlijnse belangen op te komen. Maar al is Willy Brandt officieel nog steeds de topkandidaat van de S.D.P., recente enquêtes hebben toch uitgewe zen, dat hij niet de populariteit bezit om het tegen een volksheld als Erhard op te nemen. Tegen Adenauer zou hij het mis schien gemaakt hebben. Vele kiezers, die van mening waren dat de bejaarde heer Adenauer zijn tijd gehad had, waren in dertijd wellicht bereid Brandt voor lief te nemen, maar nu is de situatie enigs zins anders. De beslissing zal vallen op het S.D.P.- congres in november van volgend jaar. De officiële beslissing, maar lang voor die tijd, zal de keus gemaakt moeten zijn, vandaar dat koortsachtige overleg achter de coulissen. Er is haast bij en de zaken liggen, zoals ze nu zijn, weinig gunstig. Behalve Willy Brandt zijn er nog maar vier kandidaten. Van hen valt de eerste, S.D.P.-voorzitter Erich Ollen- hauer echter al direct af in verband met zijn gezondheid en ook al in verband met het feit, dat hij tweemaal door Adenauer werd verslagen. De tweede kandidaat is de vice-voorzitter van de partij, Herbert Wehner. Maar ook die heeft zijn handi cap. Hij is in het verleden wat te ver naar links afgedwaald, waardoor hij, wellicht per ongeluk, want men ver dwaalt gemakkelijk in de politiek, in het communistische kamp terechtkwam. Nu vergeet het kiezersvolk vrij snel, maar een bondskanselier met een com munistisch verleden gaat toch te ver. De derde kandidaat is de vice-voorzitter van de bondsdag, prof. Carl Schmidt. Voor prof. Schmidt is evenwel al een be stemming gevonden. De socialisten wil len hem in 1964 kandidaat stellen voor het presidentschap. Blijft over kandidaat nummer vier, partij-vice-voorzitter Fritz Erler, de militaire expert van de S.P.D., een briljant redenaar en zeer kundig po liticus, van wie men echter niet verwacht dat hij neutrale kiezers zal meeslepen. Intussen maken de C.D.U. en C.S.U. druk reclame tegen de socialisten met een opinieonderzoek, volgens hetwelk 54 tot 59 procent der Westduitse kiezers Erhard zou verkiezen boven Brandt. Voor Willy Brandt sprak zich slechts 26 tot 29 procent der kiezers uit, terwijl 15 tot 18 procent geen mening had. Teleurstellend voor Berlijns burgemees ter is de conclusie der opiniepeilers, dat van de socialisten slechts 65 procent hun steun aan Brandt zouden geven. Niet minder dan 25 procent van zijn partijge noten is bereid op Erhard te stemmen. Vermoedelijk heeft de uitstekende start van Erhard als bondskanselier wel iets te maken met de voor hem zo gunstige opinies. Als dat zo is zal veel afhangen van zijn verdere houding en behoeft Brandt niet direct in zak en as te zit ten. Of hij echter de achterstand op Erhard helemaal zal inhalen valt te betwijfelen. Een nek-aan-nek-race be hoort tot de mogelijkheden, ook al zit het er nu nog niet in. Vele socialisten nemen het Brandt kwa lijk, dat hij welbewust een beetje aan persooncultus heeft gedaan. Zijn televi sietoespraken en openbare redevoerin gen zijn altijd nogal op effect berekend geweest. Die reclame voor zichzelf werkt nu als een boemerang. Bovendien is Erhard minder kwetsbaar dan Adenauer, die vaak fouten maakte, die anderen later voor hem moesten goedmaken. Die kans zal Erhard de S.P.D. niet geven. mMUNOta (Advertentie) Betere kleding bij Nederland Kattenburg sinds 1856

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1963 | | pagina 3