IRAAKSE STUDENTEN HIELDEN
AMBASSADE IN LONDEN BEZET
„Weg met
Aref en
Nasser"
H.OJS. T jokr oaminoto
los van Noorderpier
Buschauffeurs stellen
eisen aan vakbonden
Akkers en wegen blank
in Noordoost-Nederland
Ook landbouwschap dringt aan op 95-5 verdeling
Tussen vrees
en vrijheid
NA LUNCH MET BELEGDE BROODJES
BOZE TELEGRAMMEN NAAR BAGDAD
RUSSISCHE DIPLOMATEN
IN KONGO AANGEHOUDEN
Moeilijke berging bij „De Hoek"
Kabitein ontsloeg
direct escorte
van sleepboten
Loonsverhoging
in de landbouw
Dijken worden
met zandzakken
versterkt
Gelderland
D
Groningen
Rajakowitsj was
bijna vrij geweest
Afspiegeling van
verhouding tussen
rijk en streek
206e jaargang - no. 274
WAARIN OPGENOMEN DE MIDDELBURGSE. VLISSINGSE. GOESE. BRESKENSE COURANT EN VRIJE STEMMEN
Zieke diplomaat
„JEe gaan maar"
V.S. TREKKEN ZICH
UIT CAMBODJA TERUG
ANTWOORD VERLANGD VOO RVRIJDAGMIDDAG 12 UUR
Vóór 1 december
uitkering ineens
van 100 gulden
Zwaar gevecht
Escorte
Door grote regenval
Eerste IJ-tunnel-
element uit dok
IN BRIEF AAN LEDEN VAN TWEEDE KAMER
Afspiegeling
Garantieregeling
Spoorlijn via
Schiphol duurder
dan Schiphol zelf
PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT
SrlïSÏÏ!io Sn nïïl' ïc n oer en w- de PaSter- Hoofdredactie: W. Leertouwer en G. A. de Kok. Q Abonnementsprijs 67 cent per week, ƒ8,70 per kw.; franco per post 8,95 p. kw. Losse nummers 15 ct. Bureaus: Vlissingen:
waistraat 58-60, tel. 2355 (b.g.g. red. 3508, adv. 3647/3643); Middelburg: Markt 51, tel. 3841 (b.g.g. red. 2078/3169, adv. 2375); Goes: Gr. Markt 2, tel. 6140 (b.g.g. red. 7853, adv. 5213); Oostburg: tel. 2395; Temeuzen: Arsenaalstraat 2, tel.
2yii, ^ïeriKzee: red. tel. 2425, adm. tel. 2094Adv. pr. 30 ct. p. mm. Min. p. adv. ƒ4,50. Ingez. med. 3 x tarief. Kleine adv. (max. 8 regels) 30 ct. p. regel (min. ƒ1,50). „Brieven bur. van dit blad" 25 ct. meer. Giro 359300 P.Z.C., Middelburg.
Donderdag 21 nov. 1963
De Kongolese veiligheidspolitie heeft
twee Russische diplomaten krachtdadig
gearresteerd, toen zij uit Brazzaville, de
hoofdstad van het vroegere Frans Kon
go, met de veerboot over de rivier de
Kongo naar Leopoldstad waren terug
gekeerd.
Volgens ooggetuigen werd de arrestatie
verricht toen de twee Russen, de am
bassaderaad Boris Noronin en de pers
attaché Joeri Miakotnitsj, beiden ver
bonden aan de Russische ambassade in
Leopoldstad, weigerden hun aktentassen
te laten controleren. Rusland heeft ge
protesteerd.
Een grote groep schreeuwende
studenten heeft gisteren de Iraak-
se ambassade in Londen gedu
rende meer dan zes uur bezet
gehouden.
Onder het roepen van kreten als
,,weg met Aref" en „weg met
Nasser" bestormden de studen
ten het ambassadegebouw en
hielden het bezet met enkele
ambassadefunctionarissen die
zich eveneens uitspraken tegen
het nieuwe regime in Bagdad dat
aangevoerd wordt door president
Abdoel Salem Aref.
Nadat zij telegrammen hadden
verstuurd waarin zij eisten dat de
leiders van de staatsgreep die
maandag de macht in Bagdad in
handen namen, zouden worden be
recht, trokken zij vreedzaam uit
het gebouw. Van 13.00 tot 19.15
uur hadden zij de ambassade bezet.
De studenten, ongeveer 300 in getal,
stelden hun telegrammen op onder het
nuttigen van belegde broodjes. Toen zij
vertrokken dreigden zij terug te komen
wanneer hun eisen niet zouden worden
ingewilligd.
Deze eisen luiden:
berechting van alle „misdadigers"
die aan de staatsgreep van maandag
hebben deelgenomen;
opheffing van de „misdadige maat
regelen" tegen de semi-militaire na
tionale garde van de Baathpartij;
vrijlating van alle politieke gevange
nen;
terugkeer van de leden van het re
gionale commando van de Baath
partij opdat zij hun taak kunnen her
vatten.
Voordat de studenten het gebouw
verlieten bracht een deputatie van
vier man een bezoek aan de Iraakse
ambassadeur, Abdel Rahman Albaz-
zaz, die hen, gestoken in een groen
zijden pyjama onder een goudkleu
rige zijden beddesprei, ontving. Hij
zei dat hij ziek was.
Een der studenten zei dat de ambas
sadeur voor noch tegen hen scheen
te zijn en „slechts tracht zijn eigen
nek te redden".
Een andere student meende dat hij
de zaak der studenten was toegedaan.
De studenten, die oorspronkelijk van
plan waren geweest in het gebouw te
blijven totdat Bagdad hun telegrammen
zou hebben beantwoord, zeiden gister
avond: „Wij gaan nu weg omdat wij 99
procent van onze doelstellingen hebben
bereikt en het geen zin heeft hier te
blijven en te wachten op een antwoord
op de telegrammen die wij naar Bagdad
hebben gezonden".
Amerika treft voorbereidingen om te
voldoen aan het verzoek van Cambodja
om beëindiging van de economische en
militaire hulp van Amerika. Naar func
tionarissen van het ministerie van bui
tenlandse zaken in Washington meedeel
den werd de uitvoering van nieuwe ver
plichtingen in het kader van het hulp
programma twee dagen geleden al stop
gezet en is een voorlopig plan uitge
werkt voor de terugtrekking van de
honderd man van de economische mis
sie in Cambodja en van de 60 leden van
de militaire missie.
Vrij onverwacht zijn sleepboten er
om tien over acht gisteravond in
geslaagd de Indonesische vracht
vaarder H.O.S. Tjokroaminoto los
te krijgen van het Noorderhoofd
te Hoek van Holland, waarop het
schip gistermorgen was vastgelo
pen. Het schip gaat voor reparatie
naar de werf van Verolme.
(Van onze Haagse redactie.)
De hoofdafdeling sociale zaken van het
Landbouwschap "heeft zich nader bera
den o-er een loonsverhoging op 1 janu
ari 1964. Dit beraad heeft tot resultaat
gehad het besluit om de contractspar
tijen in de landbouw te adviseren tot
een tussentijdse verhoging van de basis
uurlonen met 11 cent.
De vaste in geld uitgedrukte toeslagen
en de tarieven zullen thans niet worden
verhoogd. De goedkeuring voor deze
loonsverhoging zal op de kortst moge
lijke termijn bij de Stichting van de
Arbeid worden gevraagd. Voorts be
sloot de hoofdafdeling te streven naar
een nieuwe c.a.o. per 1 april 1964 voor
dertien maanden. Voorzitter Biewenga
heeft dit besluit medegedeeld in de gis
teren gehouden vergadering van het
Landbouwschap.
De gezamenliijke chauffeurscom
missies van de streekvervoersbe-
drijven hebben in een brief aan de
vier erkende vakbonden van ver-
voerspersoneel de eis gesteld, dat
deze vakbonden in hun overleg met
de werkgevers vóór 1 december
een uitkering ineens van honderd
gulden netto realiseren.
Daarnaast wensen de commissies, dat
ook de twee „gestaakte" dagen worden
uitbetaald en wel tegen een bedrag van
35.netto.
De gezamenlijke commissies verlangen
dat de vakbonden op dit schrijven voor
vrijdag 22 november, 's middags twaalf
uur antwoorden.
Ten einde te voorkomen, aldus de com
missies, dat de Koninklijke Nederlandse
Vereniging van Tansportondernemingen
(K.N.V.T.O.) weer meedeelt dat men
niet op de hoogte is van de eisen en de
verlangens van de chauffeurs, is een af
schrift van deze brief aan de directies
van 35 busondernemingen gezonden.
De stremming van het scheepvaartver
keer op de Nieuwe Waterweg werd om
half negen door de rijkshavenmeester
opgeheven.
In de laatste bergingsfase lag de „H.O.
S. Tjokroaminoto" vrijwel in het ver
lengde van de Noorderpier, met de neus
geboeid en het achterschip richting zee.
Dat was het resultaat van de eerste
bergingspoging, toen een vloot van elf
sleepboten meer dan 10.000 pk. op de
trossen had. De vrachtvaarder maakte
een slag van 160 graden, leek los te ko
men en bij de bergers groeide de hoop
dat hun gradioos karwei zou slagen.
Maar op dat moment knapten de vier
trossen. De „H.O.S. Tjokroaminoto" lag
nog even vast aan het Noorderhoofd
alleen in een andere, iets gunstiger po
sitie.
Het werd daarna voor de bergers
een vechten tegen de tijd, omdat elk
kwartier het water verder terugviel.
Kort voor half negen ten slotte had
men succes, juist op het moment dat
de deskundigen er nauwelijks meer
in geloofden.
Tijdens de berging was ieder scheep
vaartverkeer op de Nieuwe Water
weg gestremd.
Allen, die met intense spanning de ge
beurtenissen hadden gevolgd, "spraken
met verbijstering en bewondering over
Zo zat het Indonesische
vrachtschip H.O.S. Tjokro
aminoto vast op het Noorder
hoofd van Hoek van Holland.
(Luchtfoto A.N.P.)
kapitein Komanskilan, die het na alle
emoties kort na het vlot trekken aan
durfde de hem escorterende sleepboten
weg te sturen. Ter hoogte van de Berg-
haven ontsloeg hij de slepers van hun
assistentie en liet hij zijn veelbesproken
schip op eigen kracht naar de Botlek
varen.
De berging werd voltooid door de sleep
boten Schelde, Tyne en Stroombank, die
de vrachtvaarder ook binnen de pieren
brachten. Voor eventuele hulp escorteer
de de Witte Zee.
In de buurt van Denekamp is de
Dinkel tengevolge van de zware
regenval buiten haar oevers getre
den. De katholieke kleuterschool
in Beuningen bij Denekamp is ge
heel door water omgeven en onbe
reikbaar. De Mekkelhorsterstraat
is door het water bij de Beuninger-
brug afgesneden. De zwakke plaat
sen in de dijken worden met zand
zakken versterkt.
In de omgeving van Brummen en Voorst
met uizondering van het ruilverkave-
lingsgebied Cortenoever waar de nieuw
aangelegde hoofdwatergangen voldoende
inhoud hebben om het water te verwer
ken, zijn enkele beken buiten hun oevers
getreden. Ook in de omgeving van Kla-
renbeek, zo deelt de technische dienst
Heel behoedzaam is het eerste
van de negen elementen voor de
lJtunnel gisterochtend uit het
bouwdok in Amsterdam-Noord
gesleept. Centimeter na centime
ter gleed het 17.000 ton wegende
gevaarte door de nauwe door
gang, die aan beide zijden een
speling van slechts een meter liet.
Bij deze operatie werd gebruik ge
maakt van een ingewikkeld stel
sel van kabels en katrollen, door
middel waarvan het element in de
juiste koers werd gehouden. De
nog vrij krachtige wind en de
normaal doorgang vindende
scheepvaart bleken nauwelijks van
invloed op de manoeuvres te zijn.
Om 11.30 uur had het eerste tun
nelelement het bouwdok verlaten.
Toen begon het tweede deel van
de operatie: het slepen van het
90 meter lange, 25 meter brede en
8 meter hoge (er stak echter
slechts 50 cm boven de waterspie
gel uit) „drijvend voetbalveld"
naar de twee en halve km verder
gelegen houthaven, waar het ge
durende een jaar wordt opgesla
gen.
De oversteek dwars over het IJ
verliep zo voorspoedig, dat men
tot tweemaal toe enkele minuten
moest stoppen om niet te vroeg
in de Houthaven aan te komen.
Daar moest namelijk de derde
pontverbinding tijdelijk worden
stilgelegd. Ruim drie uur eerder
dan verwacht was hadden vier
sterke slepers het tunnelelement
op de plaats tussen vier boeien,
waar het voorlopig wordt opge
slagen.
Foto: het eerste IJtunnelelement
tijdens de tocht door het IJ.
van het polderdistrict Brummen-Voorts
mede, staan landerijen blank.
De plaatsen Rekken en Eibergen in
oostelijk Gelderland vlak bij de Duit
se grens lopen gevaar overstroomd
te worden, zo heeft een woordvoerder
van het waterschap „De Berkel" gis
termiddag verklaard.
Hij zei dat nu reeds honderden hectaren
land in de buurt van deze twee plaatsen
langs de Slinge onder water gelopen
zijn. De rijksweg Ruurlo-Groenlo wordt
ernstig bedreigd en zal voor alle ver
keer afgesloten moeten worden als het
water nog verder stijgt, aldus deze zegs
man.
e titel van deze kolom is ditmaal ont
leend aan een boek van Jan Romein,
een titel waarin de actuele spanning
van onze tijd kernachtig is weergege
ven: tussen vrees en vrijheid. Wij dach
ten er aan, toen we dezer dagen lazen
over de resultaten van een opiniepeiling
met betrekking tot de Binnenlandse
Veiligheidsdienst. Van de ondervraag
den was 57 pet. er van overtuigd, dat
de B.V.D. gesprekken afluistert en 41
pet. dat deze dienst brieven opent. Maar
nu het vreemde: van hen had 35 pet.
géén bezwaar tegen deze inbreuk op de
persoonlijke vrijheid. Dat zijn naar
het ons voorkomt nogal ontmoedi
gende cijfers, vooral het laatste percen
tage. Hoe is dat te verklaren? Bevinden
de bij deze enquête ondervraagden zich
ergens in het niemandsland tussen vrees
en vrijheid?
Een kleine 2000 hectare land achter Bel-
lingwolde, rondom Wedde, ten zuiden
van Onstwedde, rondom Vlagtwedde en
achter Vrieschelo staat onder water, zo
heeft een zegsman van het waterschap
„VVesterwolde" gistermiddag verklaard.
Hij zei dat driekwart van het onderge
lopen land uit grasland bestaat. De rest
is bouwgrond.
Naar het A.N.P. uit welingelichte krin
gen verneemt is de beruchte jodenver-
volger Erich Rajakowitsj, die in april
dank zij de speurders activiteiten van
dr. S. Wiesenthal kon worden aange
houden, drie weken geleden door de
Oostenrijkse justitie wegens gebrek aan
belastend materiaal bijna uit zijn voor
lopige hechtenis ontslagen.
Een snelle expeditie van nieuw belas
tend materiaal, voornamelijk afkomstig
uit het Rijksinstituut voor Oorlogsdo
cumentatie in Amsterdam en ook ver
klaringen van getuigen, heeft deze vrij
lating op het laatste ogenblik kunnen
voorkomen. De Weense officier van jus
titie dr. J. Kovacs meent nu over zo
veel materiaal te beschikken dat de be
rechting kan worden voorbereid. Hij
hoopt dat Rajakowitsj in het voorjaar
voor zijn Oostenrijkse rechters zal kun-
nen verschijnen.
Naar verluidt volgen de Weense offi
cier van justitie dr. Kovacs en dr. Wie-
singer van het Oostenrijkse ministerie
van binnenlandse zaken, die o.m. is be
last met de opsporing van oorlogsmis
dadigers, met grote belangstelling de
werkzaamheden van een duikerploeg in
het Toplitzmeer.
Men houdt ernstig rekening met de mo
gelijkheid dat de nazi's het meer hebben
gebruikt als bergplaats voor hun docu
mentatiemateriaal betreffende de joden
vervolging.
9 De Chinese volksrepubliek heeft 17 agen
ten die in de kustprovincies Foekien.
Tsjekiang en Kiangoe waren geland om „voor
de V.S. en Tsjiang Kai-Sjek te spioneren",
vrijgelaten omdat zij zich direct bij de
Chinese autoriteiten hadden gemeld, zo meldt
het persbureau „Nieuw China". De mannen
zouden een „passende werkkring" krijgen en
als zij familie op Formosa hadden, zouden zij
daarheen mogen gaan.
e resultaten van het onderzoek tonen
hoe dan ook aan, dat een vrij grote
groep Nederlanders er vrede mee heeft
dat de B.V.D. telefoongesprekken zou
afluisteren en brieven zou censureren.
Een bewuste keuze? Wij geloven dat
deze groep aldus reageert, omdat het
probleem hen in wezen niet raakt. Zij
voelen zich niet bedreigd in de aantas
ting van de persoonlijke vrijheid, immers
zij zo redeneren de leden dezer groep
brengen de veiligheid van de staat
niet in gevaar. De hele B.V.D. gaat hen
derhalve niet aan.
Voor deze 35 pet. vor
men de B.V.D. en
links-extremisten eik
aars onvermijdelijke
tegenhangers en het
euvel van de laatsten wordt gecorri
geerd door het noodzakelijke kwaad van
de eerste. Met deze twee uitersten heeft
de middengroep niets te maken, hoog
stens wordt de opmerking gemaakt dat
allen, die het met de B.V.D. aan de stok
krijgen, het aan zichzelf hebben te wij
ten: eigen schuldMen beschouwt dus
deze veiligheidsdienst als een onvermij
delijk verschijnsel, waarmee men zelf
geen bemoeienis
evenmin last.
heeft, maar waarvan
Democratische individualisten zullen
deze levenshouding als weinig prin
cipieel van de hand wijzen. En men
moet toegeven: zij is bedenkelijk en in
zeker opzicht zelfs gevaarlijk. Wanneer
men niet eerder reageert dan op het
moment, waarop de eigen persoonlijke
vrijheid in het geding komt, is het vaak
te laat. Door het niet bewust kiezen
vóór de vrijheid haalt men de vrees on
gemerkt binnen. Daarom is het zo goed
dat de B.V.D. aan strikte grenzen wordt
gebonden, grenzen die eigenlijk in de
wet verankerd zouden moeten zijn, ten
einde elke willekeur uit te sluiten. Te
recht heeft de Kamer de afgelopen we
ken de „afluisterkwestie" hoog opgeno
men. De volksvertegenwoordiging kan
zich immers niet scharen in de rijen der
genen, die weigeren bewust te kiezen:
voor het parlement bestaat er in dit op
zicht geen niemandsland. Als iedereen
in Nederland (en dus ook de Kamer)
over het afluisteren van de telefoon zou
denken als de 35 pet. uit de opiniepei
ling, dan zou het met de democratie in
Nederland maar slecht gesteld zijn. De
deur zou openstaan voor verdere mis
bruiken. Er is in de laatste tijd veel
kritiek op het parlement, maar in het
onderhavige geval is kritiek er naast:
de volksvertegenwoordiging heeft zich
van een betere kant doen" kennen dan
de 35 pet. Men mag enig vertrouwen
koesteren, dat de B.V.D.-commissie uit
de Kamer scherp zal waken voor het
uitglijden van een weinig sympathieke
dienst.
DE KOSTEN van de Deltawerken
moeten in de Bijdragenwet Delta
werken voor rijk en streek ver
deeld worden volgens de percen
tage 95-5. In deze percentages
vindt de verhouding nationaal be
lang en streekbelang 'n aanvaard
bare afspiegeling. Dit is de mening
van het landbouwschap, dat woens
dag heeft besloten een brief te zen
den aan de leden van de Tweede
Kamer betreffende dit ontwerp
Bijdragenwet Deltawerken.
In deze breif constateert het
landbouwschap, dat de regeling
van de Bijdragenwet niet alle
kosten van waterkering betref
fen en het is er van overtuigd,
dat de waterkering niet los ge
zien kan worden van de andere
waterschapstaken, zoals water
beheersing, wegen en waterzui
vering. Met klem dringt het
landbouwschap er op aan, dat
het totaal der lasten voort
vloeiend uit het gehele terrein
van werkzaamheid der water
schappen voortdurend onder de
aandacht blijft en dat op korte
termijn wordt nagegaan of niet
een regeling ware te treffen,
waarbij het rijk uit de algemene
middelen een bijdrage verleent
in de kosten der waterschappen.
Het landbouwschap herinnert er aan,
dat reeds eerder werd getracht in een
formule uit te drukken welk deel van
de kosten der Deltawerken ten laste van
de waterschappen zou mogen worden
gebracht. Het landbouwschap is echter
van mening, dat voor alles uitgemaakt
moet worden wat de waterschappen ver
plicht zijn te dragen.
De vraag hoe de kostenverdeling tus
sen rijk en waterschappen moet zijn
kan eerst worden beantwoord als be
grip verkregen is omtrent de ver
houding van het belang, hetwelk het
gehele land heeft bij een goede zee
kering het zogenaamde nationale
belang en het belang, dat meer
als een streekbelang kan worden
aangeduid.
Hoewel het landbouwschap zeer ver kan
meevoelen met de redenering, dat de
kosten der Deltawerken ten volle door
het rijk moeten worden gedragen, meent
het toch, dat de „streek" het gebied
dat door een goede zeekering tegen over
stroming gevrijwaard wordt inder-
artikel genoemde werken geen Del
tawerken zijn, zodat het belangheb-
daad een bijzonder belang heeft bij een
afdoende beveiliging.
Het landbouwschap komt dan ook tot de
overtuiging dat de verhouding nationaal
belang en streekbelang een aanvaard
bare afspiegeling vindt in de percen
tages 95-5. Het wil dan ook ten stellig
ste aandringen op een lastenverdeling
in dien zin. Nabuurlanden waarderen het
nationale belang in dezelfde orde van
grootte. Aan de in het wetsontwerp ge
noemde verdeling 75-25, die vooral als
een verbeterde 60-40 verdeling moet
worden gezien, ligt een principieel foute
benaderingswijze ten grondslag.
Met betrekking tot de draagkracht
brengt het landbouwschap naar voren,
dat de gedachte aan een algemene Bij
dragenwet verlaten is en plaats heeft
gemaakt, zoals uit het ontwerp-bijdra-
genwet blijkt, voor een ingebouwde ga
rantieregeling". De thans voorgestelde
regeling houdt in, dat een belangheb
bend gebied bijdraagt in de kosten van
uitvoering van Deltawerken, van ver
sterking van zwakke plaatsen en van
aanpassingswerken, voorzover deze kos
ten niet ten laste komen van het rijk.
Het landbouwschap pleit er voor niet
alleen de kosten van uitvoering der wer
ken subsidiabel te stellen maar ook de
gekapitaliseerde geschatte toekomstige
onderhoudskosten.
Voorts wijst het landbouwschap op de consequentie zijn, dat in de
art. 7 van de Deltawet, hetwelk be- ervan wel een belanghebbend
De
aanlegkosten van een deels ondei -
grondse spoorlijn van Amsterdam via
Schiphol naar Den Haag worden ge
raamd op 370 miljoen gulden. Dit heeft
mr. J. C. If. A. van Stapele, een der
bende gebied niet zal bijdragen in de twee directeuren van de N.V. Lucht-
kosten ervan, althans niet krachtens haven Schiphol, gistermiddag op een
een wetsartikel. lunchbijeenkomst van de Nederlandsehe
j Maatschappij voor Nijverheid en Handel
I f77177)P1*Q/7PP in hotel Krasnapolskv te Amsterdam
medegedeeld. Op grond van het prijs-
Het artikel verschaft achteraf een wet- niveau van enkele jaren geleden kost
de uitbreiding van Schiphols banenstel
sel en de aanleg van het nieuwe ver-
keersarea il in totaal 250 miljoen gulden.
De spoorlijn is dus aanzienlijk duurder
dan liet nieuwe Schiphol zelf.
telijke grondslag voor een deel van de
regeling welke met betrekking tot de
Lauwerszeedijk werd getroffen. Deze
dijk werd aanvankelijk beschreven als
een Deltawerk van art. 1, sub. 1 (Delta-
dam), nadien echter als een Deltawerk
en later gepreciseerd als Deltawerk van Overigens is over de spoorlijn nog geen
art. 1, sub. II (dijkversterking) en ten 1 gevallen. De lijn zal op
slotte uitgevoerd omdat er geen be- Schiphol onder de grond moeten verdwij-
c i non on ooonolo nn MM A
heerder aan te wijzen viel als met-
Deltawerk krachtens de wet op het
ondernemen van droogmakerijen en in
nen en evenals rijksweg nr. 4 tussen
Amsterdam en Den Haag onder een der
startbanen door moeten voeren. „Wij
dijkingen van 1904. Door deze laatsteF'J11 r6®ds. m'-t de aanleg van deze start-
- - - - baan bezig en wij hopen althans voor
lopige tunnelvoorzieningen ten behoeve
van de spoorlijn aan te brengen, anders
wijziging werd de mogelijkheid geopend
om voor bijkomende voordelen op het
gebied van de waterbeheersing te laten w-
betalen hetgeen niet gekund had als de zol'den we wellicht later de startbaan
Lauwerszeedijk een Deltawerk was ge- rioetcn oohreken en dus lange tijd bui-
weest.
Het landbouwschap
ten gebruik moeten stellen. Dat is on-
vraagt zich af of ni og e 1 ij kHet wordt dus een van beide:
het wel juist is, dat voor een niet-Delta-we krijgen spoedig de 8 miljoen gul-
rinn A.. ..rtl
werk een financiële regeling getroffen
wordt in een wet, die slechts een rege-
den, nodig voor de eerste voorzieningen,
of we leggen de baan gewoon aan en
ling mag vaststellen van de bijdragen j'1" Jjan er later geen trein meer onder-
bedoeld in art. 5 van de Deltawet. Tenzij <:'°°r
een dergelijk werk achteraf tot Delta
werk wordt verklaard. Dan zal daarvan
kosten
Tsjecho-Slowakije heelt opnieuw het
paalt, dat indien de vereiste veiligheid
wordt bereikt door de uitvoering van
werken door een ander dan de be
heerder, deze laatste in de kosten
daarvan moet bijdragen. Het land
bouwschap wjjst er op dat de in dit
gebied -urnstelsel voor toeristen verzacht. Na de
bijdraagt en dat voor de gomende voor- weekeindvisa die men aan de grens met Oos-
delen geen betaling kan worden gevor-'enrijk kon krijgen, is nu de mogelijkheid
derd. Het praktisch nut pleit niet voor i geopend om ook midden in de week voor en-
handhaving van dit artikel en het land- 1 kele dagen naar Tsjecho-Slowakije te gaan.
bouwschap zou dan ook op schrapping Behalve voor Oostenrijkers en anderen geldt
willen aandringen. dit ook voor Westduitsers.