Stuurman uit Wemeldinge gedood in
Antwerpse haven met een bajonet
AVIA[t
Manifestaties opening
Deltawegen Schouwen
conferentie
even
geselde
het
Stormwind
Zeeuwse land en water
midse
Kamperlandse
„dubbel" onder dak
L00DSDIENSTEN
STOPGEZET
Medeopvarende
verdacht van
dodelijke steek
ALMANAK
Huldiging militair
uit Rilland vanwege
moedige redding
Schouwen geïsoleerd.
Zuster Cresentia
wordt toch geen
autobuschauffeuse
EXAMENS
Bestrijding van pijn
belangrijk verbeterd!
MOGELIJK HEEL
SEIZOEN 1964
DRAMA IN HET AMERIKADOK
Gemoedelijk
Souvenir
Mnddpv
neem toch een
.eeuwse
Hint
Raad Baarland
Gouden huwelijkfeest
Commissie aan het werk
Gewest Zeeland van
P.v.d.A. vergadert
in Goes
Administratie
Chemie
Datum?
Loodsdiensten
Te land
Zeeuwse vlag voor
Leidse studenten
Zaalconcours voor
muziekkorpsen
s.s& --
(Van een onzer verslaggevers)
EEN STEEK met een ruim
veertig centimeter lange Duitse
bajonet midden in het hart heeft
in de nacht van zondag op
maandag omstreeks twaalf uur
een einde gemaakt aan het leven
van de 53-jarige Jacobus G. A.
Houtekamer uit Wemeldinge,
stuurman op het 362 ton meten
de binnenvaartschip „Stad Am
sterdam I". Het was het drama
tische slot van een ruzie tussen
twee Zeeuwse mannen, die zich
afspeelde in het zogenaamde
Amerikadok in de havens van
Antwerpen. De 59-jarige machi
nist Albert M. uit Hansweert,
opvarende van hetzelfde schip,
wordt verdacht van deze dood
slag en is nog dezelfde nacht
gearresteerd door de gerechte
lijke politie in Antwerpen.
„Neen, machinist M. heeft nog
niet bekend", vertelde ons gis
termiddag de Belgische rechter
commissaris H- Vanderpoorten
uit Antwerpen. Hij voegde er
aan toe: „De verdachte ver
schuilt zich achter het feit, dat
hij zich niets meer zou herin
neren. Nu slaapt hij uit, maar
morgen zal hij zich het wel weer
herinneren. Dan gaan we met
het verhoor door".
In de nacht van donderdag op vrij
dag was de „Stad Amsterdam I",
geladen met stukgoed, in Antwerpen
aangekomen na een vaart vanuit
Rotterdam via Zeeland. Pas zondag
morgen kwam er in dok nummer 52
(het Amerikadok) een plaats vrij
voor dit schip vein de rederij Van
Swieten N.V. uit Amsterdam. „We
moesten dus met lossen wachten tot
maandagmorgen", vertelde ons de 57-
jarige kapitein van het schip Cornelis
Korstanje uit Wemeldinge.
Zondagavond gingen machinist M. en
stuurman Houtekamer samen naar
het café „Stop Thorn Bar" in het
Antwerpse havenkwartier beter be
kend als „de gaarkeuken" dat op
nog geen honderd meter van het
Amerikadok ligt. Ze vatten er, aan
vankelijk in gemoedelijke stemming,
enkele pilsjes.
Maar ten slotte, tegen middernacht,
kregen ze verschil van mening.
„Neen, ze hadden hier nog geen ru
zie", vertelde de eigenaresse van het
café, terwijl ze een reusachtige Deen
se Dog, groot als een uit de kluiten
gewassen kalf, over de imposante kop
streek. „Ze kregen woorden, zoals
dat wel vaker gebeurt met schippers",
gaf ze ten slotte toe.
Hoe het ook zij, machinist M. en
stuurman Houtekamer verlieten niet
samen als vrienden het café, maar
gingen afzonderlijk op weg naar het
schip. Op dat schip zat mevrouw
Gretel Houtekamer-Nöl, een Duitse
van geboorte, breiend te wachten op
haar man in het voorschip. Af en toe
maakte zij een tocht mee met de
„Stad Amsterdam I" en in de afge
lopen week was zij in Hansweert aan
boord gekomen.
Op dit schip, de Stad Amsterdam
V', speelde zich in de nacht van
zondag op maandag het drama af,
dat het teven zou kosten aan de
53-jarige stuurman Jacobus Hou
tekamer uit Wemeldinge. In de in
zet kapitein Cornelis Korstanje
uit Wemeldinge, die de Duitse ba
jonet vond, waarmee de dodelijke
steek was toegebracht.
(Foto P.Z.C.)
Onmiddellijk ging stuurman Heijboer
mee en het was daarna machinist M.
zelf, die weer naar café „Stop Thorn
Bar" ging en er een dokter belde.
Toen hij weg was belde de eigenares
se ook de politie. Inmiddels was ka
pitein Korstanje, die de avond had
doorgebracht bij zijn neef Laureins
Korstanje, een Antwerpse binnen-
vaartloods, nog altijd niet op het
schip terug. Toen hij omstreeks half
twee op de kade aankwam, waren er
inmiddels vele politiemannen gearri
veerd. Pas nadat de gedode machinist
Houtekamer in een ambulance was
weggebracht, vond kapitein Korstan
je naast de stuurhut het wapen: een
rnim veertig centimeter lange Duitse
bajonet.
Advertentie
zwitsers; precisiewerk
Zo tegen sinterklaas gaat onze
landbouwredacteur altijd een zor
gelijke tijd tegemoet.
En jawel hoor, gisteren lag het
eerste meldinkje op zijn tafel.
,fiaar zullen we 't hebbenveerde
hij op, „beginnen ze weer hoor:"
En bedrukt citeerde hij: „Dat niet
alle suikerbieten dit oogstjaar
klein zijn gebleven, bleek een de
zer dagen op het bedrijf van de
heer Geerse aan de Rijkebuurt
weg te Serooskerke, waar een biet
werd gerooid van 52 cm met een
gewicht van drie kilogram netto".
Verslagen viel hij terug in z'n
stoel. „Let maar eens op. Dit is
maar een begin. Vier kilo, vijf
kilo, zestig lang, tachtig lang, ik
weet precies hoe het gaat. Geeft
weer een hoop geloop en gedraaf."
Js toch leuk" meende iemand van
de sportredactie, ,jzit een compe
titie-element in. Je zou eigenlijk
een bekertje beschikbaar moeten
stellen. Een bietebekertje."
,fNou, leuk hoor. Voor jullie is het
de pietentijd, maar voor mij de
bietentijd. Weet je wat ik zal
doen? Ik zal zeggen dat ze die
bieten maar in hun schoentje
moeten doen, voor de schimmel
van de sint."
Een duidelijk gebaar in deze da
gen.
Maar wat zet Kees Provoost uit
Middelburg ons nu weer voor?
In een op Walcheren verschijnend
advertentieblad roept hij uit:
Wegens overcompleet te koop
donzen snor- en baardstekjes,
nieuwe oogst."
Een hint voor de sint f
Wil Kees ons dit eens als een haas
uit de doeken doen?
Ach nee, laat maar Kees. Volgend
jaar, als de stekjes een lengte van
52 cm hebben bereikt komen we
wel eens kijken. Mét een bekertje.
Of liever een scheerbekken met
inscriptie? Laat Kees het maar
eens gauw schrijven.
Besmeurd met slik en modder kwam
stuurman Houtekamer tegen midder
nacht bij haar. „We hebben op de
kade gevochten", vertelde hij, „zie
eens. mijn hele broek zit onder de
modder". Kennelijk heeft hem dat op
nieuw zo opgewonden, dat hij na
eerst zijn bovenkleding te hebben uit
getrokken weer het dek opging.
Mevrouw Houtekamer, die tevergeefs
had getracht hem tegen te houden,
werd na enige tijd ongerust, maar
eerst durfde zij het dek nog niet on
te gaan. omdat zij biizonder slecht
ziet en in het donker slechts tastend
haar weg over het schip kan zoeken.
Na geruime tttd riep zii haar man
enkele malen. Zii zou nooit meer ant
woord kriigen. Ten slotte ging ze
srhuivelend en tastend langs de lui
ken naar het achterschip en daar,
vlak naast de stuurhut, in het gang
boord. vond zij haar man. liggend te-
o-en de reling Later vertelde zii aan
de 4S.inri°'e Marinus Heiihoer uit
Wemeldinge, stuurman on de ..Stad
Amsterdam VIT". die dichtbij ge
meerd lag: Tk voelde a an ziin pols.
Kir was niets meer". Ze «rilde en
schreeuwde te°-en machinist M.. die
uit ziin slaaphut ondc de stuurhut
kwam- „.Te hebt hem doodgeslagen".
..Neen", zei machinist M., „hij is al
leen maar bewusteloos".
„Een oorlogssouvenir", noemde rech-
ter-commissaris Vanderpoorten dit
wapen.
Nog diezelfde nacht, tijdens het eer
ste verhoor, gaf machinist M. toe, dat
deze bajonet zijn eigendom was. Maar
hoe het wapen daar op de plaats van
het drama terecht was gekomen, kon
hij niet verklaren. Hij kon zich niets
meer herinneren. „We hebben alleen
nog een bloedproef van de machinist
genomen", vertelde de heer Vander
poorten ons, „daarna hebben we hem
laten slapen". Ook van stuurman
Houtekamer werd nog een bloedproef
genomen. Vandaag zal machinist M.
verder gehoord worden.
Omdat dit drama zich op Belgisch
grondgebied afspeelde, zal machinist
M. verder ook in België verhoord
worden. Als het tot een rechtzaak
komt en dat is uiteraard waar
schijnlijk zal hij ook in België be
recht worden. Stuurman Houtekamer
en machinist M. voeren al ruim vijf
jaar samen op de „Stad Amsterdam
I".
Advertentie
Vier middelen in één tablet werken krachtiger
zonder de maag van streek ie maken I
Tegen pijn en griep wordt meer en
meer een combinatie gebruikt van
geneesmiddelen die eikaars werking
ondersteunen. De combinatie van
Chefarine „4" werkt niet alleen
krachtig maar ook veilig, want één
der bestanddelen zorgt dat de maag
niet van streek raakt.
BEROEMDE GENEESMIDDELEN
IN ÉÉN TABLET
De gemeenteraad van Baarland komt
vanavond dinsdag in openbare ver
gadering bijeen. De vergadering begint
om zeven uur.
Klaprooscollecte
De klaprooscollecte heeft te Wemeldin
ge 186,24 opgebracht.
De wachtmeester eerste klas Ch. Ver-
heyden uit Rilland-Bath en twee bur
gers uit Huijbergen, de gebr. A. en L,
van Wezel, zijn maandagmiddag gehul
digd in het hoofdgebouw van de vlieg
basis Woensdrecht vanwege hun moedig
gedrag tijdens een vliegongeluk op 9
juli van dit jaar.
Een straaljager van de gecombineerde
Nederlands-Belgische vliegopleiding, be
mand door kapitein J. L. Looijsen uit
Hoogerheide en de leerling-vlieger luite
nant J. C. Wisbecq uit Brasschaert (B.),
stortte in de bossen rond Huijbergen
neer. Het waren de heren Van Wezel en
de wachtmeester Verheyden, die het on
fortuinlijke tweetal met gevaar voor
eigen leven uit het toestel wisten te red
den. Namens de chef luchtmachtstaf, de
luitenant-generaal H. P. Zielstra bood
de commandant van de vliegbasis
Woensdrecht, kolonel J. H. Coppens, de
redders een oorkonde aan. Tevens ont
ving elk van het drietal een geschenk.
De huldigingsbijeenkomst werd o.a. bij
gewoond door familieleden van de red
ders, militaire autoriteiten en de burge
meesters van Huijbergen en Rilland-
Bath.
Vandaag vier het echtpaar P. M. Geel-
hoedt-Moerman te Zaamslag het gou
den huwelijksfeest.
NU de ontsluiting van Scliou-
wen-Duiveland via Grevelingen-
dam en Haringvlietbrug langza
merhand in zicht komt, wil het
eiland dit moment van histori
sche betekenis met bijzondere
manifestaties omlijsten. Om
hiertoe een initiatief te nemen
is dezer dagen een eilandelijke
commissie in het leven geroe
pen, waarin uit ieder van de zes
gemeentes een lid zitting heeft.
Het zijn de heren D. van den
Berg, Bruinisse, E. P. J. Krips,
Zierikzee, N. v. d. Linde, Scha-
rendijke, L. M. Moerinond, Drei-
sclior, M. K. Romeyn, Ouwer-
kerk en dokter H. J. Simons te
Renesse.
De vereniging van burgemeesters,
wethouders en secretarissen op
Schouwen-Duiveland heeft dit
zestal bereid gevonden de nodige
acties te ondernemen. In eerste
instantie is het nog gebleven bij
enkele vage ideeën, maar de com
missie zal binnenkort suggesties
en dergelijke nader uitwerken om
daarna met een plan-de-campag-
ne op tafel te komen.
Op deze manier wil men Schou
wen-Duiveland, liefst 'n geheel zo
merseizoen, in de schijnwerpers
van de belangstelling plaatsen. De
gedachten gaan uit naar een reeks
manifestaties. De commissie kan
bij haar plannen rekenen op de
steun van de verschillende ge
meentebesturen en van het be
drijfsleven.
De mogelijkheid is niet uitgesloten
dat ook het eiland Goeree-Overflak-
kee meedoet. Het zouden dan mani
festaties kunnen worden in samen
werking tussen de twee eilanden uit
het Deltagebied. De burgemeester
van Zierikzee, mr. F. Th. Dijckmees-
ter heeft reeds een oriënterende be-
r\m
Ten slotte was het machinist M. zelf,
die om hulp ging, omdat de bijna blin
de vrouw buiten het schip de weg
niet kon zoeken. Op het vlakbij ge
legen schip „Stad Amsterdam VII"
maakte hij stuurman Marinus Heij
boer wakker. Later vertelde deze
stuurman ons: „We lagen vaak in
dezelfde haven en ik kende Ko Hou
tekamer en Albert M. goed. Maar de
ze M., die mij wakker kwam maken,
kende Ik niet meer. Het was alsof
hij een hele andere man was gewor
den. Hij kon alleen maar zeggen: Ko
is aangevallen".
Het gewest Zeeland van de Partij van
de Arbeid houdt 7 december zijn jaar
vergadering in de Prins van Oranje te
Goes. Er komt onder meer een voorstel
van de afdeling Yerseke in behandeling
over de mosselverwaterproeven. Deze
afdeling wil dat de kamerfracties er
bij de regering op aandringen, dat deze
proeven ook in Zeeland gehouden wor
den. Ook wil deze afdeling, dat er met
spoed gewerkt wordt aan de uitvoering
van artikel 8 van de Deltawet inzake
de schaderegeling voor de gedupeerden
in de vissersplaatsen in Zeeland.
De afdeling Vlissingen is bevreesd, dat
het afremmen van overheidsinvesterin
gen, die nadelige gevolgen zullen hebben
voor de op gang komende industrialisa
tie in de provincie en zij brengt deze be
zorgdheid in een motie tot uiting.
Het ledental bleef van 1 oktober 1962
tot en met 30 september 1963 vrijwel
stationair en daalde van 3659 tot 3640.
Slot van pagina 1
gevende functie van beperkte omvang
te bekleden. Hij was voorts van mening,
dat de u.l.o.-leerlingen moeten leren zich
beter uit te drukken en beter te obser
veren. „Zij moeten ook leren zelfstandig
geschreven opdrachten te interpreteren.
Aan het onderwijs schort op dit gebied
wel wat", aldus de heer Abbas.
De heer J. J. Claas, hoofdadministrateur
van de N.V. „De Vitrite" te Middelburg
hield hierna een inleiding over „De mo
gelijkheden voor en eisen te stellen aan
u.l.o.-leerlingen in de administratieve
sector". „De u.i.o.-A heeft het karakter
gekregen van een vooropleiding voor de
administratie en de handel. De ervaring
heeft geleerd, dat men aan mensen, die
deze opleiding hebben gevolgd, wel wat
heeft", aldus de heer Claas.
„Men moet echter vooruit willen komen
en avondstudie bedrijven. Men ziet dat
degenen, die dit doorzettingsvermogen
hebben kans zien om naar hogere re
gionen door te dringen. Zij bereiken niet
de hoogste functies, want daar neemt
men meestal mensen voor, die een studie
op academisch niveau hebben gevolgd",
aidus de heer Claas.
Na een onderbreking van de conferentie
voor het gebruiken van de lunch in het
„Strandhotel" voerde als eerste spreker
drs. S. Duvekot, firmant van de Gebrs.
Duvekot, groothandel in levensmiddelen
te Goes, het woord over „Mogelijkheden
voor en eisen te stellen aan u.l.o.-leerlin
gen in de handelssector". „Men zegt
wel eens: men is nooit te oud om te le
ren. Ik zou zeggen: wie niet meer leert
is oud", zo merkte de heer Duvekot op,
om te onderstrepen, dat een voortdurend
bijhouden van de nieuwe ontwikkelingen
vereist is. De heer Duvekot was van
mening, dat in de toekomst aan de han
del enorme eisen zullen worden gesteld.
„De handel zal zich bedienen van ge
heel andere methodes dan tot nog toe.
De jongelui, die in de handelsbedrij
ven een plaats vinden, moeten zich
niet te veel het idee vormen, dat hun
werk zal bestaan uit het invullen van
lijsten. Men zal zich alle problemen
van de organisatie van de admini
stratie eigen moeten maken door het
volgen van speciale cursussen. Alleen
de mensen die doorzetten, zullen het
tot goede functies brengen", aldus de
heer Duvekot.
Hij was van mening, dat het tijdstip
waarop de jongelui op de maatschappij
worden losgelaten, een probleem vormt.
„Tussen de 16 en de 25 jaar is er een
groot hiaat. De jonge mensen weten
dan vaak nog niet wat zij zelf willen
en zij hebben een grote behoefte aan
leiding. Als zij in een groot bedrijf ko
men is deze leiding er meestal wel; in
een klein bedrijf zijn de omstandigheden
voor hen meestal ongunstiger. Hij noem
de het voorts een moeilijkheid, dat er in
Zeeland niet genoeg verscheidenheid in
kleine bedrijven is.
De heer J. van Altena ing., technisch
onder-directeur van de „Association Zé-
landiase de Carbonisation G.A." te Sluis
kil belichtte het onderwerp „Mogelijk
heden voor en eisen te stellen aan
u.l.o.-leerlingen in de chemische sector".
Hij merkte op, dat er bij de chemische
bedrijven een groot verschil in geaard
heid is. „De leerling heeft er slechts een
flauw idee van wat er in de industrie
omgaat", aldus de heer Van Altena. Hij
vroeg zich af of de tijd die besteed wordt
aan het leren over de tachtigjarige oor
log niet beter kan worden benut voor
het tonen van instructieve films over de
industrie.
Hij was van mening, dat voor de che
mische bedrijven de leerlingen met een
B-diploma de voorkeur verdienen. In
dit verband vroeg hij zich af of het niet
beter was de tijd die men gebruikt voor
het leren van de handelsvakken te be
steden voor het zich verdiepen in de
exacte vakken. Hij noemde geduld het
wachtwoord, dat de jongelui op school
moet worden meegegeven. De heer Van
Altena kwam tot de conclusie, dat er
voor leerlingen met het B-diploma, die
bereid zijn een moeizame leertijd buiten
de schooltijd door te maken, zonder di
recte spectaculaire successen, kansen
liggen in het chemische bedrijfsleven.
Vandaag wordt de conferentie besloten
met excursies naar verschillende bedrij
ven, een inleiding over de mogelijkheden
voor u.i.o.-leerlingen bij de P.T.T. en
een forum.
spreking over een en ander op Goe-
ree-Overflakkee gevoerd.
De vaste oeververbindingen van de
beide eilanden met de randstad Hol
land zullen in de loop van het vol
gende jaar tot stand komen. Als da
tum van opening van de 1200 meter
lange Haringvlietbrug bij Numans-
dorp staat 1 juli genoteerd. Dat is
dan de schakel tussen Goeree-Over-
flakkee en de Hoeksche Waard. Zoals
men weet is de versnelde bouw van
deze brug een particulier initiatief
de N.V. Brugverbinding van de
gemeentebesturen op de beide eilan
den. Volgens het programma van
rijkswaterstaat zou de Haringvliet
brug pas in 1968 voor het verkeer
zijn opengesteld. Nu als tolbrug
kan dat dus reeds volgend jaar.
Omtrent de datum van openstelling
van de weg over de Grevelingendam
tussen Bruinisse en Flakkee bestaat
op het ogenblik nog enige onzeker
heid. De strenge winter van 1963 en
het knappen van de kabel voor de
gondelbaan hebben wel voor een
belangrijke vertraging gezorgd. De
afsluiting van de noordelijke, 1200
meter brede geul had volgens pro
gramma al geschiedenis moeten zijn,
maar de sluitingsoperatie moet nog
beginnen. Het zal het vroege voor
jaar worden.
Toch houdt de Deltadienst nog steeds
vast aan de datum van 1 juli. Een
kans zit er nog steeds in, vooral om-
Twaalf uur lang heeft een storm
achtige zuidwestenwind maandag
Zeeland gegeseld. De veerdiensten
van en naar Schouwen-Duiveland
moesten in de middaguren en
's avonds gedeeltelijk worden ge
staakt, de loodsdiensten werden
stopgezet en op verschillende
plaatsen moesten bomen, dakpan
nen, t.v.-antennes en schoorstenen
het ontgelden.
De veerdiensten op Schouwen hadden
weer het meest te lijden van de storm
achtige wind, die van 's morgens nege
nen tot 's avonds negen uur woedde met
een hoogste gemiddelde van bijna 75
km per uur (40 a 41 knopen, 20 meter
per seconde). Van twaalf tot vijf uur
's middags was de wind op zijn hevigst.
In die periode moesten de veerdiensten
Zierikzee-Kats en Zijpe Anna-Jacoba-
polder verstek laten gaan. Vanaf 1 uur
de Zierikzeese dienst en van twaalf tot
omstreeks zes uur Zijpe-Anna-Jacoba-
polder. Schouwen-Duiveland was dus
weer afgesneden van de buitenwereld.
Wel voer nog een paar maal het voet-
veer van de gebrs. Maas uit Anna-
Jacobapolder, niet naar de R.T.M.-aan-
legplaats, de tramhaven in Anna-Jacoba-
polder, maar naar het buitenhaventje
bij de sluis. Ook dat moest later in de
middag stoppen. De veerboot naar Zijpe
voer weer uit om kwart over zes en
bleef varen tot tien over acht, maar
toen niet meer. De veerdienst Terneuzen-
Hoedekenskerke moest twee diensten,
die van drie en van vijf uur laten ver
vallen. De boot Vlissingen-Breskens
slaagde erin door de opgezweepte Wes-
terscheldgolven te ploegen en hoefde
dus niet verstek te laten gaan. Krui-
ningen-Perkpolder kon de diensten ook
normaal onderhouden.
Kwart over elf in de morgen moesten
de Belgische en Nederlandse loodsdiens
ten het loodje leggen. De Nederlandse
loodsenkotter, die anders buitengaats
ligt, bij Westkapelle, kwam naar de
Vlissingse rede, de Belgische kotter
voer naar Zeebrugge. Op de rede lagen
een viertal schepen, dat de Westerschel-
de niet opvoer, d« meeste schepen bleven
buitengaats.
Slechts één schip, een kleine tanker,
ploegde op eigen houtje door de hoge
golven en ging toen met een rivier-
loods aan boord richting Antwerpen.
Schepen uit de richting Antwerpen
zochten hun heil op de wat rustiger
dat men inmiddels is begonnen aan de
aanleg van de snelweg over de reeds
4 kilometer lange dam: van de af
splitsing van rijksweg 18 Zierik-
zee-Zijpe tot aan het sluitgat dat
begint bij de oostkop op de dam.
Naarmate de plannen voor de „ver
siering" van het ontsluitingsmoment
van Schouwen vorderen zal men ook
meer zekerheid krijgen omtrent de
definitieve datum.
„DIE Leenpoel bouwt een museum
om er zijn smidse in te bewaren",
is er in Kamperland wel eens gezegd
sinds daar aan de Veerweg vier
maanden geleden een nieuwe repara
tie-hal van de grond kwam. Er werd
begonnen aan de bouw van een nieu
we smederij voor de firma M. Leen
poel en Zoon, een gebouw met een
oppervlakte van 380 vierkante meter.
Op zichzelf een weinig enerverende
gang van zaken. Wie echter op het
ogenblik de nieuwe hal binnenloopt
ontdekt binnen het strak moderne
lijnenspel van wanden, stalen binten
?n golfplaten nog de complete oude
smederij. Het is een even opvallende
ils handige oplossing van een voor
liet bedrijf vaak zo moeilijke verbou
wingsperiode.
Het vuur in de antieke smidshaard
brandt nog. de schoorsteen steekt
door een gat in het dak van de
nieuwbouw. Wanneer een landbouwer
zijn tractor voor een reparatie bij
smederij Leenpoel aflevert, staat het
vervoermiddel precies zo als vroeger:
voor de ingang van de oude smidse.
Alleen met dit verschil: hij staat tege
lijk binnen in de nieuwe smederij.
Het is een grapje in de bouwerij, dat
aannemer A. C. van Hee keurig heeft
opgelost. Het leek in de verte op een
alledaagse bezigheid van kampeer
ders: een binnentent verdwijnt onder
een buitentent.
Eind deze week zal er van deze Kam-
perlandse curiositeit niet veel meer
te zien zijn. „Zodra de haard voor
de nieuwe smederij arriveert dooft
het vuur in de oude en wordt die
ook afgebroken", vertelde ons de
heer Leenpoel.
De oude, lage smidse met zijn kleine
raampjes, daterend uit het begin van
ue vorige eeuw, kan zich wel vier
keer omkeren in de nieuwe repa
ratiehal. Het paste precies bij deze
inventieve noodmaatregel. De schoor
steen van de oude smidse is TV?
meter hoog en de daknok van de
nieuwe hal kwam ook tot dat niveau.
Bouwers en smeden hebben elkaar
natuurlijk wel eens wat in de weg
gelopen in de afgelopen maanden.
Dat spreekt vanzelf. Maar het was
de beste oplossing: men was op de
duur dubbel onder dak
(Foto P.Z.C.)
Westerschelde, maar waagden het
niet naar Vlissingen te varen.
Buitengaats spookte het geducht: kon
de K.N.M.I.-post in Vlissingen als
maximum windstoten van zo'n 54 kno
pen (100 km) per uur meten, vergezeld
van regenbuien (totaal 4 mm en met
verhoogde waterstanden van een halve
meter ongeveer omstreeks drie uur),
het lichtschip Noord-Hinder registreerde
windkracht 10 uit het zuidwesten, dus
zo'n 89 tot 103 km per uur en het licht
schip Goeree meldde zelfs windkracht
11. De verankerde Noordhinder schoof
in de storm iets van zijn ligplaats.
Op het land kraakte de stormdepressie
bomen en schoorstenèn, antennes en dak
pannen. In Vlissingen begaf een schoor
steen in het Bellamypark het. De brand
weer moest eraan te pas komen, even
als bij afgewaaide stukken zink van wo
ningen in de Gravestraat en de Paul
Krugerstraat. In de Molenstraat woei
een balkon van de achterzijde van een
woning. De politie haalde het stuk weg.
Na een uur of negen 's avonds keerde
de rust gedeeltelijk weer. De storm nam
langzaam af.
Vandaag dinsdag zou de veerdienst
Zijpe-Anna-Jacobapolder de dienst van
kwart over negen om half acht varen,
maar de dienst wel om vijf uur begin
nen. De overige veerdiensten zouden
waarschijnlijk ook weer normaal worden
uitgevoerd.
Zuster Cresentia uit Sint-Jansteen heeft
haar rijlessen gestaakt. Zij zou na
melijk als chauffeuse gaan fungeren
in het autobusje dat pastoor J.
Preyers wilde aankopen om de kinde
ren uit de buurtschap Absdale naar
de lagere- en kleuterschool in Sint-
Jansteen te vervoeren.
De kosten van deze exploitatie werden
geraamd op circa 2400 per jaar. Nu
heeft het autobusbedrijf van de we
duwe A. Maes-Mannens te Sint-Jan
steen aangeboden voor maximaal dat
zelfde bedrag de kinderen van Abs
dale naar hun school te rijden, zodat
pastoor Preyers van zijn eigen bus
exploitatie maar heeft afgezien. En
daar hij nu ook geen chauffeuse meer
nodig heeft, is zuster Cresentia na
vier lessen weer met de rijopleiding
gestopt.
De moeilijkheden begonnen toen Gede
puteerde Staten van Zeeland be
zwaar maakten tegen het feit dat de,
gemeente Sint-Jansteen circa 2300
per jaar uittrok voor vervoer van de
schoolkinderen. Dit was in strijd met
artikel 13 van de lagere onderwijswet
1920, dat immers bepaalt dat slechts
tegemoet kan worden gekomen in
vervoerskosten, als de kinderen on
der meer verder dan 4 kilometer van
de school wonen. Een en ander bete
kende evenwei dat de ouders er sterk
over gingen denken hun kinderen met
de gewone lijnbussen te laten meerij
den naar Hulst. Voor Sint-Jansteen
sou zulks een verlies van leerlingen
en als gevolg daarvan een verminde
ring van leerkrachten kunnen gaan
inhouden. Vandaar dat pastoor
Preyers zijn busexploitatieplan ont
wierp, terwijl de ouders zich bereid
verklaarden 2 per week en per kind
te zullen bijdragen.
Die wekelijkse bijdrage blijft uiteraard
van kracht, maar de 78-jarige
pastoor van Sint-Jansteen behoeft
zich geen exploitatiezorgen meer te
maken, en de zuster kan zich weer
aan ander werk wijden.
Vijftien Leidse studenten zijn naar hun
studieplaats teruggekeerd met de Zeeuw
se vlag, met daarop aangebracht de
naam „De Zeemeeuwen" van de Haam-
steedse voetbalclub.
Ze kregen deze vlag voordat elf van
hen een vriendschappelijke wedstrijd
speelden tegen „De Zeemeeuwen". De
Haamsteedse voetballers waren in het
voorjaar reeds in Leiden geweest voor
een dergelijke wedstrijd. Voorjaar 1964
zullen de voetballers van „De Zeemeeu
wen" weer naar Leiden gaan om daar te
spelen tegen de studenten van „De Lore
lei". Voorzitter W. J. v. d. Maas van „De
Zeemeeuwen" overhandigde de vlag. De
Haamstedenaren wonnen de zaterdag
middag in een stromende regen gespeel
de voetbalwedstrijd met 4-3.
De Bond van Harmonie- en Fanfarever-
enigingen in Zeeland houdt zaterdag
aanstaande haar vierde zaalconcours.
Dat gebeurt ditmaal in „De Prins van
Oranje" te Goes, 's middags om vier
uur.
Juryleden voor deze muzikale wedstrijd
zijn twee bekende figuren uit de Neder
landse blaasmuziek: de dirigenten en
componisten Gerard Boedijn uit Hoorn
en Piet van Mever uit Rotterdam. Aan
dit concours nemen acht verenigingen
deel. Zij spelen een verplicht en een
keuzenummer.
De wisselbeker van dit zaalconcours is
tweemaal achtereen door „Excelsior"
uit Kloetinge gewonnen. Het zal ditmaal
niet meevallen, die prestatie te herha
len: het korps heeft in de hoogste ere-
afdeling zaterdag twee geduchte concur
renten in „Euterpe" uit Heinkenszand
en „Vlijt en Volharding" uit Souburg.
In Den Haag slaagde voor het examen
wiskunde m.o-A de heer R. van Ant
werpen te Nieuwdorp.
ENKELE BUIEN
Nu en dan buien en enkele opklaringen.
Krachtige tot matige, langs de kust af
en toe nog harde zuidwestelijke wind.
Dezelfde temperaturen als gisteren of
iets lagere
ZON EN MAAN
20 november
Zon op 08.07 onder 16.44
Maan op 11.53 onder 19.46