Stuurman uit Wemeldinge gedood in Antwerpse haven met een bajonet AVIA[t Manifestaties opening Deltawegen Schouwen conferentie even geselde het Stormwind Zeeuwse land en water midse Kamperlandse „dubbel" onder dak L00DSDIENSTEN STOPGEZET Medeopvarende verdacht van dodelijke steek ALMANAK Huldiging militair uit Rilland vanwege moedige redding Schouwen geïsoleerd. Zuster Cresentia wordt toch geen autobuschauffeuse EXAMENS Bestrijding van pijn belangrijk verbeterd! MOGELIJK HEEL SEIZOEN 1964 DRAMA IN HET AMERIKADOK Gemoedelijk Souvenir Mnddpv neem toch een .eeuwse Hint Raad Baarland Gouden huwelijkfeest Commissie aan het werk Gewest Zeeland van P.v.d.A. vergadert in Goes Administratie Chemie Datum? Loodsdiensten Te land Zeeuwse vlag voor Leidse studenten Zaalconcours voor muziekkorpsen s.s& -- (Van een onzer verslaggevers) EEN STEEK met een ruim veertig centimeter lange Duitse bajonet midden in het hart heeft in de nacht van zondag op maandag omstreeks twaalf uur een einde gemaakt aan het leven van de 53-jarige Jacobus G. A. Houtekamer uit Wemeldinge, stuurman op het 362 ton meten de binnenvaartschip „Stad Am sterdam I". Het was het drama tische slot van een ruzie tussen twee Zeeuwse mannen, die zich afspeelde in het zogenaamde Amerikadok in de havens van Antwerpen. De 59-jarige machi nist Albert M. uit Hansweert, opvarende van hetzelfde schip, wordt verdacht van deze dood slag en is nog dezelfde nacht gearresteerd door de gerechte lijke politie in Antwerpen. „Neen, machinist M. heeft nog niet bekend", vertelde ons gis termiddag de Belgische rechter commissaris H- Vanderpoorten uit Antwerpen. Hij voegde er aan toe: „De verdachte ver schuilt zich achter het feit, dat hij zich niets meer zou herin neren. Nu slaapt hij uit, maar morgen zal hij zich het wel weer herinneren. Dan gaan we met het verhoor door". In de nacht van donderdag op vrij dag was de „Stad Amsterdam I", geladen met stukgoed, in Antwerpen aangekomen na een vaart vanuit Rotterdam via Zeeland. Pas zondag morgen kwam er in dok nummer 52 (het Amerikadok) een plaats vrij voor dit schip vein de rederij Van Swieten N.V. uit Amsterdam. „We moesten dus met lossen wachten tot maandagmorgen", vertelde ons de 57- jarige kapitein van het schip Cornelis Korstanje uit Wemeldinge. Zondagavond gingen machinist M. en stuurman Houtekamer samen naar het café „Stop Thorn Bar" in het Antwerpse havenkwartier beter be kend als „de gaarkeuken" dat op nog geen honderd meter van het Amerikadok ligt. Ze vatten er, aan vankelijk in gemoedelijke stemming, enkele pilsjes. Maar ten slotte, tegen middernacht, kregen ze verschil van mening. „Neen, ze hadden hier nog geen ru zie", vertelde de eigenaresse van het café, terwijl ze een reusachtige Deen se Dog, groot als een uit de kluiten gewassen kalf, over de imposante kop streek. „Ze kregen woorden, zoals dat wel vaker gebeurt met schippers", gaf ze ten slotte toe. Hoe het ook zij, machinist M. en stuurman Houtekamer verlieten niet samen als vrienden het café, maar gingen afzonderlijk op weg naar het schip. Op dat schip zat mevrouw Gretel Houtekamer-Nöl, een Duitse van geboorte, breiend te wachten op haar man in het voorschip. Af en toe maakte zij een tocht mee met de „Stad Amsterdam I" en in de afge lopen week was zij in Hansweert aan boord gekomen. Op dit schip, de Stad Amsterdam V', speelde zich in de nacht van zondag op maandag het drama af, dat het teven zou kosten aan de 53-jarige stuurman Jacobus Hou tekamer uit Wemeldinge. In de in zet kapitein Cornelis Korstanje uit Wemeldinge, die de Duitse ba jonet vond, waarmee de dodelijke steek was toegebracht. (Foto P.Z.C.) Onmiddellijk ging stuurman Heijboer mee en het was daarna machinist M. zelf, die weer naar café „Stop Thorn Bar" ging en er een dokter belde. Toen hij weg was belde de eigenares se ook de politie. Inmiddels was ka pitein Korstanje, die de avond had doorgebracht bij zijn neef Laureins Korstanje, een Antwerpse binnen- vaartloods, nog altijd niet op het schip terug. Toen hij omstreeks half twee op de kade aankwam, waren er inmiddels vele politiemannen gearri veerd. Pas nadat de gedode machinist Houtekamer in een ambulance was weggebracht, vond kapitein Korstan je naast de stuurhut het wapen: een rnim veertig centimeter lange Duitse bajonet. Advertentie zwitsers; precisiewerk Zo tegen sinterklaas gaat onze landbouwredacteur altijd een zor gelijke tijd tegemoet. En jawel hoor, gisteren lag het eerste meldinkje op zijn tafel. ,fiaar zullen we 't hebbenveerde hij op, „beginnen ze weer hoor:" En bedrukt citeerde hij: „Dat niet alle suikerbieten dit oogstjaar klein zijn gebleven, bleek een de zer dagen op het bedrijf van de heer Geerse aan de Rijkebuurt weg te Serooskerke, waar een biet werd gerooid van 52 cm met een gewicht van drie kilogram netto". Verslagen viel hij terug in z'n stoel. „Let maar eens op. Dit is maar een begin. Vier kilo, vijf kilo, zestig lang, tachtig lang, ik weet precies hoe het gaat. Geeft weer een hoop geloop en gedraaf." Js toch leuk" meende iemand van de sportredactie, ,jzit een compe titie-element in. Je zou eigenlijk een bekertje beschikbaar moeten stellen. Een bietebekertje." ,fNou, leuk hoor. Voor jullie is het de pietentijd, maar voor mij de bietentijd. Weet je wat ik zal doen? Ik zal zeggen dat ze die bieten maar in hun schoentje moeten doen, voor de schimmel van de sint." Een duidelijk gebaar in deze da gen. Maar wat zet Kees Provoost uit Middelburg ons nu weer voor? In een op Walcheren verschijnend advertentieblad roept hij uit: Wegens overcompleet te koop donzen snor- en baardstekjes, nieuwe oogst." Een hint voor de sint f Wil Kees ons dit eens als een haas uit de doeken doen? Ach nee, laat maar Kees. Volgend jaar, als de stekjes een lengte van 52 cm hebben bereikt komen we wel eens kijken. Mét een bekertje. Of liever een scheerbekken met inscriptie? Laat Kees het maar eens gauw schrijven. Besmeurd met slik en modder kwam stuurman Houtekamer tegen midder nacht bij haar. „We hebben op de kade gevochten", vertelde hij, „zie eens. mijn hele broek zit onder de modder". Kennelijk heeft hem dat op nieuw zo opgewonden, dat hij na eerst zijn bovenkleding te hebben uit getrokken weer het dek opging. Mevrouw Houtekamer, die tevergeefs had getracht hem tegen te houden, werd na enige tijd ongerust, maar eerst durfde zij het dek nog niet on te gaan. omdat zij biizonder slecht ziet en in het donker slechts tastend haar weg over het schip kan zoeken. Na geruime tttd riep zii haar man enkele malen. Zii zou nooit meer ant woord kriigen. Ten slotte ging ze srhuivelend en tastend langs de lui ken naar het achterschip en daar, vlak naast de stuurhut, in het gang boord. vond zij haar man. liggend te- o-en de reling Later vertelde zii aan de 4S.inri°'e Marinus Heiihoer uit Wemeldinge, stuurman on de ..Stad Amsterdam VIT". die dichtbij ge meerd lag: Tk voelde a an ziin pols. Kir was niets meer". Ze «rilde en schreeuwde te°-en machinist M.. die uit ziin slaaphut ondc de stuurhut kwam- „.Te hebt hem doodgeslagen". ..Neen", zei machinist M., „hij is al leen maar bewusteloos". „Een oorlogssouvenir", noemde rech- ter-commissaris Vanderpoorten dit wapen. Nog diezelfde nacht, tijdens het eer ste verhoor, gaf machinist M. toe, dat deze bajonet zijn eigendom was. Maar hoe het wapen daar op de plaats van het drama terecht was gekomen, kon hij niet verklaren. Hij kon zich niets meer herinneren. „We hebben alleen nog een bloedproef van de machinist genomen", vertelde de heer Vander poorten ons, „daarna hebben we hem laten slapen". Ook van stuurman Houtekamer werd nog een bloedproef genomen. Vandaag zal machinist M. verder gehoord worden. Omdat dit drama zich op Belgisch grondgebied afspeelde, zal machinist M. verder ook in België verhoord worden. Als het tot een rechtzaak komt en dat is uiteraard waar schijnlijk zal hij ook in België be recht worden. Stuurman Houtekamer en machinist M. voeren al ruim vijf jaar samen op de „Stad Amsterdam I". Advertentie Vier middelen in één tablet werken krachtiger zonder de maag van streek ie maken I Tegen pijn en griep wordt meer en meer een combinatie gebruikt van geneesmiddelen die eikaars werking ondersteunen. De combinatie van Chefarine „4" werkt niet alleen krachtig maar ook veilig, want één der bestanddelen zorgt dat de maag niet van streek raakt. BEROEMDE GENEESMIDDELEN IN ÉÉN TABLET De gemeenteraad van Baarland komt vanavond dinsdag in openbare ver gadering bijeen. De vergadering begint om zeven uur. Klaprooscollecte De klaprooscollecte heeft te Wemeldin ge 186,24 opgebracht. De wachtmeester eerste klas Ch. Ver- heyden uit Rilland-Bath en twee bur gers uit Huijbergen, de gebr. A. en L, van Wezel, zijn maandagmiddag gehul digd in het hoofdgebouw van de vlieg basis Woensdrecht vanwege hun moedig gedrag tijdens een vliegongeluk op 9 juli van dit jaar. Een straaljager van de gecombineerde Nederlands-Belgische vliegopleiding, be mand door kapitein J. L. Looijsen uit Hoogerheide en de leerling-vlieger luite nant J. C. Wisbecq uit Brasschaert (B.), stortte in de bossen rond Huijbergen neer. Het waren de heren Van Wezel en de wachtmeester Verheyden, die het on fortuinlijke tweetal met gevaar voor eigen leven uit het toestel wisten te red den. Namens de chef luchtmachtstaf, de luitenant-generaal H. P. Zielstra bood de commandant van de vliegbasis Woensdrecht, kolonel J. H. Coppens, de redders een oorkonde aan. Tevens ont ving elk van het drietal een geschenk. De huldigingsbijeenkomst werd o.a. bij gewoond door familieleden van de red ders, militaire autoriteiten en de burge meesters van Huijbergen en Rilland- Bath. Vandaag vier het echtpaar P. M. Geel- hoedt-Moerman te Zaamslag het gou den huwelijksfeest. NU de ontsluiting van Scliou- wen-Duiveland via Grevelingen- dam en Haringvlietbrug langza merhand in zicht komt, wil het eiland dit moment van histori sche betekenis met bijzondere manifestaties omlijsten. Om hiertoe een initiatief te nemen is dezer dagen een eilandelijke commissie in het leven geroe pen, waarin uit ieder van de zes gemeentes een lid zitting heeft. Het zijn de heren D. van den Berg, Bruinisse, E. P. J. Krips, Zierikzee, N. v. d. Linde, Scha- rendijke, L. M. Moerinond, Drei- sclior, M. K. Romeyn, Ouwer- kerk en dokter H. J. Simons te Renesse. De vereniging van burgemeesters, wethouders en secretarissen op Schouwen-Duiveland heeft dit zestal bereid gevonden de nodige acties te ondernemen. In eerste instantie is het nog gebleven bij enkele vage ideeën, maar de com missie zal binnenkort suggesties en dergelijke nader uitwerken om daarna met een plan-de-campag- ne op tafel te komen. Op deze manier wil men Schou wen-Duiveland, liefst 'n geheel zo merseizoen, in de schijnwerpers van de belangstelling plaatsen. De gedachten gaan uit naar een reeks manifestaties. De commissie kan bij haar plannen rekenen op de steun van de verschillende ge meentebesturen en van het be drijfsleven. De mogelijkheid is niet uitgesloten dat ook het eiland Goeree-Overflak- kee meedoet. Het zouden dan mani festaties kunnen worden in samen werking tussen de twee eilanden uit het Deltagebied. De burgemeester van Zierikzee, mr. F. Th. Dijckmees- ter heeft reeds een oriënterende be- r\m Ten slotte was het machinist M. zelf, die om hulp ging, omdat de bijna blin de vrouw buiten het schip de weg niet kon zoeken. Op het vlakbij ge legen schip „Stad Amsterdam VII" maakte hij stuurman Marinus Heij boer wakker. Later vertelde deze stuurman ons: „We lagen vaak in dezelfde haven en ik kende Ko Hou tekamer en Albert M. goed. Maar de ze M., die mij wakker kwam maken, kende Ik niet meer. Het was alsof hij een hele andere man was gewor den. Hij kon alleen maar zeggen: Ko is aangevallen". Het gewest Zeeland van de Partij van de Arbeid houdt 7 december zijn jaar vergadering in de Prins van Oranje te Goes. Er komt onder meer een voorstel van de afdeling Yerseke in behandeling over de mosselverwaterproeven. Deze afdeling wil dat de kamerfracties er bij de regering op aandringen, dat deze proeven ook in Zeeland gehouden wor den. Ook wil deze afdeling, dat er met spoed gewerkt wordt aan de uitvoering van artikel 8 van de Deltawet inzake de schaderegeling voor de gedupeerden in de vissersplaatsen in Zeeland. De afdeling Vlissingen is bevreesd, dat het afremmen van overheidsinvesterin gen, die nadelige gevolgen zullen hebben voor de op gang komende industrialisa tie in de provincie en zij brengt deze be zorgdheid in een motie tot uiting. Het ledental bleef van 1 oktober 1962 tot en met 30 september 1963 vrijwel stationair en daalde van 3659 tot 3640. Slot van pagina 1 gevende functie van beperkte omvang te bekleden. Hij was voorts van mening, dat de u.l.o.-leerlingen moeten leren zich beter uit te drukken en beter te obser veren. „Zij moeten ook leren zelfstandig geschreven opdrachten te interpreteren. Aan het onderwijs schort op dit gebied wel wat", aldus de heer Abbas. De heer J. J. Claas, hoofdadministrateur van de N.V. „De Vitrite" te Middelburg hield hierna een inleiding over „De mo gelijkheden voor en eisen te stellen aan u.l.o.-leerlingen in de administratieve sector". „De u.i.o.-A heeft het karakter gekregen van een vooropleiding voor de administratie en de handel. De ervaring heeft geleerd, dat men aan mensen, die deze opleiding hebben gevolgd, wel wat heeft", aldus de heer Claas. „Men moet echter vooruit willen komen en avondstudie bedrijven. Men ziet dat degenen, die dit doorzettingsvermogen hebben kans zien om naar hogere re gionen door te dringen. Zij bereiken niet de hoogste functies, want daar neemt men meestal mensen voor, die een studie op academisch niveau hebben gevolgd", aidus de heer Claas. Na een onderbreking van de conferentie voor het gebruiken van de lunch in het „Strandhotel" voerde als eerste spreker drs. S. Duvekot, firmant van de Gebrs. Duvekot, groothandel in levensmiddelen te Goes, het woord over „Mogelijkheden voor en eisen te stellen aan u.l.o.-leerlin gen in de handelssector". „Men zegt wel eens: men is nooit te oud om te le ren. Ik zou zeggen: wie niet meer leert is oud", zo merkte de heer Duvekot op, om te onderstrepen, dat een voortdurend bijhouden van de nieuwe ontwikkelingen vereist is. De heer Duvekot was van mening, dat in de toekomst aan de han del enorme eisen zullen worden gesteld. „De handel zal zich bedienen van ge heel andere methodes dan tot nog toe. De jongelui, die in de handelsbedrij ven een plaats vinden, moeten zich niet te veel het idee vormen, dat hun werk zal bestaan uit het invullen van lijsten. Men zal zich alle problemen van de organisatie van de admini stratie eigen moeten maken door het volgen van speciale cursussen. Alleen de mensen die doorzetten, zullen het tot goede functies brengen", aldus de heer Duvekot. Hij was van mening, dat het tijdstip waarop de jongelui op de maatschappij worden losgelaten, een probleem vormt. „Tussen de 16 en de 25 jaar is er een groot hiaat. De jonge mensen weten dan vaak nog niet wat zij zelf willen en zij hebben een grote behoefte aan leiding. Als zij in een groot bedrijf ko men is deze leiding er meestal wel; in een klein bedrijf zijn de omstandigheden voor hen meestal ongunstiger. Hij noem de het voorts een moeilijkheid, dat er in Zeeland niet genoeg verscheidenheid in kleine bedrijven is. De heer J. van Altena ing., technisch onder-directeur van de „Association Zé- landiase de Carbonisation G.A." te Sluis kil belichtte het onderwerp „Mogelijk heden voor en eisen te stellen aan u.l.o.-leerlingen in de chemische sector". Hij merkte op, dat er bij de chemische bedrijven een groot verschil in geaard heid is. „De leerling heeft er slechts een flauw idee van wat er in de industrie omgaat", aldus de heer Van Altena. Hij vroeg zich af of de tijd die besteed wordt aan het leren over de tachtigjarige oor log niet beter kan worden benut voor het tonen van instructieve films over de industrie. Hij was van mening, dat voor de che mische bedrijven de leerlingen met een B-diploma de voorkeur verdienen. In dit verband vroeg hij zich af of het niet beter was de tijd die men gebruikt voor het leren van de handelsvakken te be steden voor het zich verdiepen in de exacte vakken. Hij noemde geduld het wachtwoord, dat de jongelui op school moet worden meegegeven. De heer Van Altena kwam tot de conclusie, dat er voor leerlingen met het B-diploma, die bereid zijn een moeizame leertijd buiten de schooltijd door te maken, zonder di recte spectaculaire successen, kansen liggen in het chemische bedrijfsleven. Vandaag wordt de conferentie besloten met excursies naar verschillende bedrij ven, een inleiding over de mogelijkheden voor u.i.o.-leerlingen bij de P.T.T. en een forum. spreking over een en ander op Goe- ree-Overflakkee gevoerd. De vaste oeververbindingen van de beide eilanden met de randstad Hol land zullen in de loop van het vol gende jaar tot stand komen. Als da tum van opening van de 1200 meter lange Haringvlietbrug bij Numans- dorp staat 1 juli genoteerd. Dat is dan de schakel tussen Goeree-Over- flakkee en de Hoeksche Waard. Zoals men weet is de versnelde bouw van deze brug een particulier initiatief de N.V. Brugverbinding van de gemeentebesturen op de beide eilan den. Volgens het programma van rijkswaterstaat zou de Haringvliet brug pas in 1968 voor het verkeer zijn opengesteld. Nu als tolbrug kan dat dus reeds volgend jaar. Omtrent de datum van openstelling van de weg over de Grevelingendam tussen Bruinisse en Flakkee bestaat op het ogenblik nog enige onzeker heid. De strenge winter van 1963 en het knappen van de kabel voor de gondelbaan hebben wel voor een belangrijke vertraging gezorgd. De afsluiting van de noordelijke, 1200 meter brede geul had volgens pro gramma al geschiedenis moeten zijn, maar de sluitingsoperatie moet nog beginnen. Het zal het vroege voor jaar worden. Toch houdt de Deltadienst nog steeds vast aan de datum van 1 juli. Een kans zit er nog steeds in, vooral om- Twaalf uur lang heeft een storm achtige zuidwestenwind maandag Zeeland gegeseld. De veerdiensten van en naar Schouwen-Duiveland moesten in de middaguren en 's avonds gedeeltelijk worden ge staakt, de loodsdiensten werden stopgezet en op verschillende plaatsen moesten bomen, dakpan nen, t.v.-antennes en schoorstenen het ontgelden. De veerdiensten op Schouwen hadden weer het meest te lijden van de storm achtige wind, die van 's morgens nege nen tot 's avonds negen uur woedde met een hoogste gemiddelde van bijna 75 km per uur (40 a 41 knopen, 20 meter per seconde). Van twaalf tot vijf uur 's middags was de wind op zijn hevigst. In die periode moesten de veerdiensten Zierikzee-Kats en Zijpe Anna-Jacoba- polder verstek laten gaan. Vanaf 1 uur de Zierikzeese dienst en van twaalf tot omstreeks zes uur Zijpe-Anna-Jacoba- polder. Schouwen-Duiveland was dus weer afgesneden van de buitenwereld. Wel voer nog een paar maal het voet- veer van de gebrs. Maas uit Anna- Jacobapolder, niet naar de R.T.M.-aan- legplaats, de tramhaven in Anna-Jacoba- polder, maar naar het buitenhaventje bij de sluis. Ook dat moest later in de middag stoppen. De veerboot naar Zijpe voer weer uit om kwart over zes en bleef varen tot tien over acht, maar toen niet meer. De veerdienst Terneuzen- Hoedekenskerke moest twee diensten, die van drie en van vijf uur laten ver vallen. De boot Vlissingen-Breskens slaagde erin door de opgezweepte Wes- terscheldgolven te ploegen en hoefde dus niet verstek te laten gaan. Krui- ningen-Perkpolder kon de diensten ook normaal onderhouden. Kwart over elf in de morgen moesten de Belgische en Nederlandse loodsdiens ten het loodje leggen. De Nederlandse loodsenkotter, die anders buitengaats ligt, bij Westkapelle, kwam naar de Vlissingse rede, de Belgische kotter voer naar Zeebrugge. Op de rede lagen een viertal schepen, dat de Westerschel- de niet opvoer, d« meeste schepen bleven buitengaats. Slechts één schip, een kleine tanker, ploegde op eigen houtje door de hoge golven en ging toen met een rivier- loods aan boord richting Antwerpen. Schepen uit de richting Antwerpen zochten hun heil op de wat rustiger dat men inmiddels is begonnen aan de aanleg van de snelweg over de reeds 4 kilometer lange dam: van de af splitsing van rijksweg 18 Zierik- zee-Zijpe tot aan het sluitgat dat begint bij de oostkop op de dam. Naarmate de plannen voor de „ver siering" van het ontsluitingsmoment van Schouwen vorderen zal men ook meer zekerheid krijgen omtrent de definitieve datum. „DIE Leenpoel bouwt een museum om er zijn smidse in te bewaren", is er in Kamperland wel eens gezegd sinds daar aan de Veerweg vier maanden geleden een nieuwe repara tie-hal van de grond kwam. Er werd begonnen aan de bouw van een nieu we smederij voor de firma M. Leen poel en Zoon, een gebouw met een oppervlakte van 380 vierkante meter. Op zichzelf een weinig enerverende gang van zaken. Wie echter op het ogenblik de nieuwe hal binnenloopt ontdekt binnen het strak moderne lijnenspel van wanden, stalen binten ?n golfplaten nog de complete oude smederij. Het is een even opvallende ils handige oplossing van een voor liet bedrijf vaak zo moeilijke verbou wingsperiode. Het vuur in de antieke smidshaard brandt nog. de schoorsteen steekt door een gat in het dak van de nieuwbouw. Wanneer een landbouwer zijn tractor voor een reparatie bij smederij Leenpoel aflevert, staat het vervoermiddel precies zo als vroeger: voor de ingang van de oude smidse. Alleen met dit verschil: hij staat tege lijk binnen in de nieuwe smederij. Het is een grapje in de bouwerij, dat aannemer A. C. van Hee keurig heeft opgelost. Het leek in de verte op een alledaagse bezigheid van kampeer ders: een binnentent verdwijnt onder een buitentent. Eind deze week zal er van deze Kam- perlandse curiositeit niet veel meer te zien zijn. „Zodra de haard voor de nieuwe smederij arriveert dooft het vuur in de oude en wordt die ook afgebroken", vertelde ons de heer Leenpoel. De oude, lage smidse met zijn kleine raampjes, daterend uit het begin van ue vorige eeuw, kan zich wel vier keer omkeren in de nieuwe repa ratiehal. Het paste precies bij deze inventieve noodmaatregel. De schoor steen van de oude smidse is TV? meter hoog en de daknok van de nieuwe hal kwam ook tot dat niveau. Bouwers en smeden hebben elkaar natuurlijk wel eens wat in de weg gelopen in de afgelopen maanden. Dat spreekt vanzelf. Maar het was de beste oplossing: men was op de duur dubbel onder dak (Foto P.Z.C.) Westerschelde, maar waagden het niet naar Vlissingen te varen. Buitengaats spookte het geducht: kon de K.N.M.I.-post in Vlissingen als maximum windstoten van zo'n 54 kno pen (100 km) per uur meten, vergezeld van regenbuien (totaal 4 mm en met verhoogde waterstanden van een halve meter ongeveer omstreeks drie uur), het lichtschip Noord-Hinder registreerde windkracht 10 uit het zuidwesten, dus zo'n 89 tot 103 km per uur en het licht schip Goeree meldde zelfs windkracht 11. De verankerde Noordhinder schoof in de storm iets van zijn ligplaats. Op het land kraakte de stormdepressie bomen en schoorstenèn, antennes en dak pannen. In Vlissingen begaf een schoor steen in het Bellamypark het. De brand weer moest eraan te pas komen, even als bij afgewaaide stukken zink van wo ningen in de Gravestraat en de Paul Krugerstraat. In de Molenstraat woei een balkon van de achterzijde van een woning. De politie haalde het stuk weg. Na een uur of negen 's avonds keerde de rust gedeeltelijk weer. De storm nam langzaam af. Vandaag dinsdag zou de veerdienst Zijpe-Anna-Jacobapolder de dienst van kwart over negen om half acht varen, maar de dienst wel om vijf uur begin nen. De overige veerdiensten zouden waarschijnlijk ook weer normaal worden uitgevoerd. Zuster Cresentia uit Sint-Jansteen heeft haar rijlessen gestaakt. Zij zou na melijk als chauffeuse gaan fungeren in het autobusje dat pastoor J. Preyers wilde aankopen om de kinde ren uit de buurtschap Absdale naar de lagere- en kleuterschool in Sint- Jansteen te vervoeren. De kosten van deze exploitatie werden geraamd op circa 2400 per jaar. Nu heeft het autobusbedrijf van de we duwe A. Maes-Mannens te Sint-Jan steen aangeboden voor maximaal dat zelfde bedrag de kinderen van Abs dale naar hun school te rijden, zodat pastoor Preyers van zijn eigen bus exploitatie maar heeft afgezien. En daar hij nu ook geen chauffeuse meer nodig heeft, is zuster Cresentia na vier lessen weer met de rijopleiding gestopt. De moeilijkheden begonnen toen Gede puteerde Staten van Zeeland be zwaar maakten tegen het feit dat de, gemeente Sint-Jansteen circa 2300 per jaar uittrok voor vervoer van de schoolkinderen. Dit was in strijd met artikel 13 van de lagere onderwijswet 1920, dat immers bepaalt dat slechts tegemoet kan worden gekomen in vervoerskosten, als de kinderen on der meer verder dan 4 kilometer van de school wonen. Een en ander bete kende evenwei dat de ouders er sterk over gingen denken hun kinderen met de gewone lijnbussen te laten meerij den naar Hulst. Voor Sint-Jansteen sou zulks een verlies van leerlingen en als gevolg daarvan een verminde ring van leerkrachten kunnen gaan inhouden. Vandaar dat pastoor Preyers zijn busexploitatieplan ont wierp, terwijl de ouders zich bereid verklaarden 2 per week en per kind te zullen bijdragen. Die wekelijkse bijdrage blijft uiteraard van kracht, maar de 78-jarige pastoor van Sint-Jansteen behoeft zich geen exploitatiezorgen meer te maken, en de zuster kan zich weer aan ander werk wijden. Vijftien Leidse studenten zijn naar hun studieplaats teruggekeerd met de Zeeuw se vlag, met daarop aangebracht de naam „De Zeemeeuwen" van de Haam- steedse voetbalclub. Ze kregen deze vlag voordat elf van hen een vriendschappelijke wedstrijd speelden tegen „De Zeemeeuwen". De Haamsteedse voetballers waren in het voorjaar reeds in Leiden geweest voor een dergelijke wedstrijd. Voorjaar 1964 zullen de voetballers van „De Zeemeeu wen" weer naar Leiden gaan om daar te spelen tegen de studenten van „De Lore lei". Voorzitter W. J. v. d. Maas van „De Zeemeeuwen" overhandigde de vlag. De Haamstedenaren wonnen de zaterdag middag in een stromende regen gespeel de voetbalwedstrijd met 4-3. De Bond van Harmonie- en Fanfarever- enigingen in Zeeland houdt zaterdag aanstaande haar vierde zaalconcours. Dat gebeurt ditmaal in „De Prins van Oranje" te Goes, 's middags om vier uur. Juryleden voor deze muzikale wedstrijd zijn twee bekende figuren uit de Neder landse blaasmuziek: de dirigenten en componisten Gerard Boedijn uit Hoorn en Piet van Mever uit Rotterdam. Aan dit concours nemen acht verenigingen deel. Zij spelen een verplicht en een keuzenummer. De wisselbeker van dit zaalconcours is tweemaal achtereen door „Excelsior" uit Kloetinge gewonnen. Het zal ditmaal niet meevallen, die prestatie te herha len: het korps heeft in de hoogste ere- afdeling zaterdag twee geduchte concur renten in „Euterpe" uit Heinkenszand en „Vlijt en Volharding" uit Souburg. In Den Haag slaagde voor het examen wiskunde m.o-A de heer R. van Ant werpen te Nieuwdorp. ENKELE BUIEN Nu en dan buien en enkele opklaringen. Krachtige tot matige, langs de kust af en toe nog harde zuidwestelijke wind. Dezelfde temperaturen als gisteren of iets lagere ZON EN MAAN 20 november Zon op 08.07 onder 16.44 Maan op 11.53 onder 19.46

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1963 | | pagina 2