Boot ie van Kootje Amsterdamse Beurs ,EBïïiDiB PILOOT STORM ontvoerd in de stratosfeer DE ZAAK GALLOWAY Klanken uit de ether Varen met een knop Waar zijn onze schepen? VOOR WIE FRITUREN V CAROL DAY PHILIPS FLAUW rr Newyorkse beurs DUJASDIN VRIJDAG 15 NOVEMBER 1963 PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT 13 IWI>WWIUWWWIIIIW>WWIWWWWWWIIW,WWWWMW'WW^^ Kootje Baden in de Kanaal straat te Vlissingen heeft het helemaal door. Als je vooruit wilt komen in de wereld, moet je spijkerhard zijn, geen spoor van schroom tonen. Zodoende stapte hij dan ook op een dag het redactievertrek binnen en verkondigde met besliste stem: ,,D'r mot maar es een foto van mij in de krant komen met me boten. Ik heb er een hele boel en vorig jaar hebben jul lie ook een foto van een jon gen met boten in de krant ge had. Het zou een stik-leuke fo to worden". Zo, dat wisten we en ach, wat doe je dan. Je gaat naar de Kanaalstraat, al was het alleen maar om het feit, dat zoveel initiatief van zo'n jongen toch beloond moet worden. Maar, het moet ge zegd worden, zijn boten ble ken inderdaad de moeite waard. Ze zijn van karton. Ko koopt een bouwplaat en gaat dan ver woed knippen en plakken. „Nou", zullen velen zeggen: „da's ook geen kunst. Je volgt de aanwijzingen maar op en klaar is je boot". Natuurlijk. De aanwijzingen staan er op, maar wij herinneren ons nog heel goed de tijd, dat wij zelf met geest drift aan een bouwplaat begon nen. Uitgeknipt werd-ie wel. Maar daar bleef het ook bij, want dan werd het zo'n hels kar wei. Nee, dat valt bar tegen. Va der Baden heeft het ook onder vonden. Toen hij zag, hoe ijverig zijn twaalf jarige zoon bezig was, rees hij uit zijn stoel met het voornemen om de knaap eens te gaan helpen. Maar hij kwam bedrogen uit. Hij had dat niet BOOTJE VAN KOOTJE ...als een admiraal staat hij achter zijn bezit... ZWIN TOT Zv-)?e" moeten doen, want eenmaal voor de bouwplaat aangekomen, overviel hem een lichte duizeling bij de aanblik van zoveel cijfertjes en kleine let tertjes. En Kootje gebruikte die cij fertjes niet eens. Welnee. Hij kan ze natuurlijk wel lezen, want hij is bij zonder bij. Kan prima leren. Gaat volgend jaar al naar de binnenvaart- school in Amsterdam. Hij heeft het niet van een vreemde. Vader en moeder Baden hebben ook al van jongs af aan op de binnen vaart gezeten. Zo zie je maar. Het komt toch altijd weer terug. Maar voorlopig en vooral in de winter maanden houdt Ko zich bezig met zijn bouwplaten. Nog meer schepen. „De platen zijn niet zo duur", zegt hij, „maar het plaksel, dat is het ergste". Al vroeg wordt hij gecon fronteerd met het opjagen van prij zen. Vooral in de plakselbranche is het onrustbarend. Maar hij moet niet wanhopen. Trouwens, hij heeft er ei genlijk helemaal geen last van, want moeder Baden betaalt het elke keer Maar ze is dan ook trots op haar zoon, ondanks het gemompel van „Wat een stofnesten zijn die dingen". Toch straalt ze van trots, als Ko zijn schepen den volke toont door ze in slagorde op tafel neer te zetten. Het tafelblad wordt zelfs uitgescho ven om ze allemaal te plaatsen, maar na wat passen en meten kan de vloot erop. Het is indrukwekkend. Als een admiraal staat hij achter zijn bezit. Een tweede De Ruyter. Meneer Vennix uit Hulst bouwt ook schepen. Niet van kartonnen bouwplaten, maar van hout. Zo'n boot staat ze ker zo leuk in de kamer als een schip van Kootje Baden uit Vlissingen, maar meneer Vennix stelt zich hiermee niet tevreden. Schepen moeten varen", zegt hij en dat is een standpunt, dat hoewel niet op zienbarend en wegbereidend voor nieuwe initiatieven, toch in ieder geval loffelijk ge noemd mag worden. Maar varen en varen is twee. Vroe ger probeerde meneer Vennix het met een gewoon elektrisch motortje, maar het enige, wat hij dan kon doen was dat ding in een rondje laten varen en als hij het schip rechtuit liet gaan, dan rende hij zich de benen uit het lijf om het bij te houden en dat is geen sinecu re, als je acht en vijftig bent. VAREN MET EEN KNOP" ...geen piraterij op de Hulsterse grachten... Het is meneer Vennix niet aan te zien, maar heus, over twee jaar verlaat hij de rijkspolitie, waar hij nu opperwachtmeester is. Dan zal hij zich wellicht te rugtrekken in zijn knutselhok in de tuin en gaan hroeden op nieuwe modellen schepen. Revo lutionaire modellen. Maar eerst moet hij de techniek goed onder de duim krijgen. Vandaar het schip met radiografische be sturing. Lekker makkelijk is dat. Je gaat aan de kant zitten met een zendertje in de hand. Je drukt op een knopje en hup, daar gaat-ie. Het is een getrouwe kopie van de nieuwste Amerikaanse atoomboot „Savannah". De Nederlandse Bond van Modelbouwers heeft van het Amerikaanse leger de bouwtekenin gen gekregen hoe dat is gebeurd blijft een geheim en via deze bond zijn die tekeningen bij meneer Ven nix terecht gekomen. Nu vaart de „Savannah" in Hulst. Met een snel heid van vijf kilometer per uur. En dat is snel voor een bootje van on geveer twee meter lengte. Maar wat nu. De boot is klaar. Hij kan varen. We kunnen ons niet voorstellen, dat meneer Vennix nu de hele dag met zijn boot gaat varen. Nee, nieuwe bo ten zullen van stapel lopen. Driftig zagend en timmerend in zijn knut selhok zal hij de Hulstenaars van tijd tot tijd getuige laten zijn van nieuwe wonderen op het gebied van de scheepvaart. Prachtige, kleurrijke modellen zullen dan statig over het water glijden, met daar tussendoor de nijdig ronkende sleepboten, want de „Zwarte Zee", de nationale sleep- vaarttrots, wordt ook in Hulst ge bouwd. Met die kleuren is me.,eer Vennix wel vertrouwd, want hij is ook een verwoed amateurschilder. Zo rent hij van zijn boten naar zijn schilderijen. Een druk leven heeft hij. Zij vrouw ziet hem haast niet meer, hoogstens van tijd tot tijd zwaaiend met een hamer of strijkend met een penseel. Maar haar huis wordt er in ieder ge val mooier door. Fraaie stadsge zichten van Hulst en Sluis, van zwart-wit ansichtkaarten geschil derd, hangen aan de muren. Op het buffet staan de scheepsmodellen. Zelfs in de gang staan ze, want over het algemeen zijn ze nogal groot. Misschien gaat meneer Vennix ook die schepen nog ombouwen tot radio grafisch bestuurde. De P.T.T. zal het nog druk krijgen met het verlenen van vergunningen, want dat schijnt nodig te zijn. Geen piraterij op de Hulsterse grachten. Zeker niet van een opperwachtmeester. WlWJVVV%nfVVWVWVVVVVVVVVWVVVVVVVVWVVVVVVVVVVVVVVVVVVWVVVVVVVVV%JWWArfVWVW%JWVW%ArfVWVV\/VVWVVVV\/VVVVVVVVVVMVVVVVVVVVVVVVV\A/WA/WWWVV%rf^VVV*VVtfVVVWVVVVVVVVVVVVVWVVVVWVVVVWVVVV%. door DAVID WRIGHT FL.43... ALLES WAT DIE OUDE VENT IN DE LADE HAD. BETER. VOOR HEM ALS HU MIJ DEFI.1Q-. HAD GEVEN WAAR IK. OMVEOEG.. Een van de belangrijkste feiten is gister middag de flauwe stemming voor de Phi lips aandelen geweest. Dit als gevolg van winstnemingen en baisse verkopen. De don derdagmorgen gepubliceerde cijfers van het Philipsconcern over de eerste negen maan den van 1963 zijn de beurs zeker niet te gengevallen. Aangezien ze echter niet aan de hoge verwachtingen van de laatste da gen beantwoordden, vonden er verkopen in dit fonds plaats, waartegen slechts op een vrij sterk verlaagd niveau steun werd ge boden. Na een opening op f 150 ofwel 2,90 beneden de slotprijs van woensdag, zakte de prijs verder In tot f 148,60. Hierop volg de een lichte verbetering tot f 149,10. Een koersverlies derhalve van bijna vier gul den. Er vonden ook verkopen in de Phi- lipshoék voor Parijse rekening plaats. Dit mogelijk op de verhoging van het Franse disconto van 3tot 4 procent. Gedurende de gehele beursduur vond er in de Philips- hoek een regelmatige handel plaats. Als tegenhanger voor de flauwe stemming van Philips waren aandelen Kon. Olies bij de opening op f 169,80 zeer vast te noemen. De vorige slotkoers was f 168,20. Steeds weer terugkerende geruchten over een bonus als mede de gunstige winstperspectieven ten aanzien van het aardgas, lokken nog steeds kopers in de oliemarkt. Volgens de beurs vindt er op 21 november een commissarissen- vergadering van de Kon/Shell groep plaats. Men houdt er op het Damrak rekening mede dat in deze vergadering de bonus-kwes tie besproken zal worden. In Amerika vond woensdag goede steun voor de aandelen Kon. Olie plaats doordat de stukken al daar op ruime schaal uit de markt werden genomen waardoor de slotprijs een halve dollar boven die van de voorgaande dag kwam te liggen. De hoge openingsprrjs van f 169,80 kon op het Damrak niet behouden blijven. Als gevolg van winstnemingen daalde de koers tot f 168,80 om daarna weer op te lopen tot f 169,30. Unilevers verloren op f 139,50, na f 140 een paar dubbeltjes. AKU circa drie punten lager op 502, ter wijl Hoogovens iets gemakkelijker in de markt lagen. Uiterst stil was het in de scheepvaarthoek waar de koersen zich over vrijwel de gehele linie een kleinigheid beneden die van woens dag stelden. Ook de leidende cultures daal den, zij het in geringe mate. In de staats- fondsenhoek kwamen geen veranderingen van enige betekenis voor. In de lokale afdelingen werden de aan- delen van de Ned. Overzeese Gas- en Elektriciteitsmaatschappij (OGEM- een wei- nig hoger geadviseerd. Aandelen A.S.W. Amsterdamse wisselmarkt CONTANTE PRIJZEN. Amsterdam. 14 november 1963. Londen 10.07'/»—10.07%New York 3.603.60'A: Montreal 3.31A3.34tV. Parijs 73.4873.33: Brussel 7.22'A 7.22%: Frankfort 90.57/290.6214; Stockholm 69.3644—69.4114: ZUrich 83.42/283.4714; Milaan 57.8514— 57.9014; Kopenhagen 52.1214— 52.1714; Oslo 50.30—50.35; Wenen 13.921413.9314: Lissabon 12.56'A 12.58'/.. VVVAVAWVNVWVVvVVVVWvV apparaten werden onveranderd geadviseerd. Dit fonds is de laatste weken sterk opge lopen van 325 tot 375. De niet bevredi gende resultaten over de eerste drie kwar talen van het lopende boekjaar waren voor de beurs geen aanleiding om de stukken op het sterk verhoogde niveau nog uit de markt te nemen. Aandelen KLM, die woens dag een halve gulden lager sloten, wer den gistermiddag een gulden hoger op f 51.50 geadviseerd. ANB-CBS BEURSINDICES. Int. conc Industrie Scheepv. Banken Handel enz. Algemeen 12-11 13-11 14-11 943.8 543.4 539.8 347.5 346.0 345.7 159.4 158.2 158.0 237.5 237.2 237.5 162.4 162.4 161.9 391.9 391.2 389.4 Verklaring: gedaan en bieden; S gedaan en laten: b bieden: 1 laten; d ex dividend; c ex claim. Staatslen. Kon. Paketv. 164% 164 Schelde N.B. 235% 236% Curt. Wr. 19% 19% Ned. '59 4 9914 99& St. Mi). Ned. 148 147% Schokbet. 371 370 Du Pont 292% 254% Ned. '60 4% 99%* 99& Niev. Goud. 126 124% Scholten F. 735 Gen Electr. 81 80% Ned. *47 3Va 89i/2 89 v. Ommeren 290% 292 Stokvis 187 186 Gen. Mot. 83 83% Ned. '51 3 V2 94%b 94'A Rott. LI. 142% 139% Vergd. Blik 350 Int. Nick. 67 68% Ned '48 3% 85t/2 85% Schv. Unie 143% 142% Vergd. Mach. 217 218 Kennecott 76 76Vg Ned. 50 3% 85% 85% Vredest. 267 267 Nat. Can. 14% Ned '55 3V4 90 90 Industrie enz. Wilton 266 269% Rep. Steel 41 41% Ned. '37 3 89 Vb Alb. Heijn 654 658 Zwanenb. 906 906 Shell Oil 44 44^ Gr. boek '46 90 I/s* 90 Am. droogd. 205 205 Interunie 200 200 Stud Pack 6% 6H Doll. '47 87% 87% Berg. Jurg. 281 279 Robeco 226 226 Tide Water 26% 26% Inv. eert. 3 98rg* 98^* Berk. Pat. 247 245 Valeurop 755 757 U.S. Steel 53% 53% Ned. '62-64 99% 99tf Blaauwh. 480 PREMIEL. Ned. Ind. '37 Bij enk. 828 826 Banken Alkmaar 82% 82 6 W.B. Len. '57 105% 105A Calvé 953 951 A'd. Bank 375% 375% A'dam '51 83% 83% Centr. Suik. 283 N.H. Mij. 351 351% A'dam '56 I 84 82% Aandelen Fokker 358 359 R'd. Bank s 339% 339% A'dam '56 II 907$ 90% Amst. rubb. 116 114 v. Gelder 228V* 228 Tw. Bank 306 307 A'dam '56 III 90% 90% HV.A. 158%* 158 Gist -f sp. 355 352% Breda '54 83 83 1 A.K.U. 505 502% v. d. Heem 287 1 280% Obl. Dordr. '56 81% 81 %1 Deli M. 137 137 Heineken 453 B.N. Gem. (4%) Eindh. '54 85 Hoogov. 575% 570 Internat. 270 268% B.N. Gem. '58 (5) 101% 101% Ensch '54 84% 84 Philips 52.50* 148.90 K.N. Papier 314 315 D. Haag '52 I 92 92 Unilever 139.70 139.30 K. Zout 770 770 Amerik. aand. D. Haag '52 II 92% Kon. Olie 168 169.10 Muller 330% 331 Am. Enka 42 43A R'dam '52 1 93% 92% Ned. Dok 1303A 130 Am. mot. 21% 21% R'dam '52 II Sch. luchtv. Ned. kab. 133 433 Am. Tel. 135% 136 R'dam '57 91 H.A.L. 121% 121 Netam 317% 319% Anaconda 47% 47A Utrecht '52 101 K.L.M 50.50 51 Nij verdal 228 225 Beth. St. 31% 31% Z.-Holl '57 89% 88% K N.S.NL 158% 158% Rott. Dr. Dok 358 357 Cit Serv. 61% 62 Z.-Holl '59 88% 88% (Advertentie) ZONDER SPATTEN-ZON DER WALM 2559. „Ik geef hem 10 seconden pre cies", schatte Luke. „Als Apache het op de heupen krijgt, is ie niet gemak kelijk, hoor. Vorige week heeft hij onze beste „bronco-buster" nog een paar gekneusde ribben en een ver stuikte pols bezorgd. Kijk maar eens. Daar begint hij al!" Inderdaad, Apa che was juist begonnen! Het dier had aanvankelijk even geaarzeld, omdat het blijkbaar instinctief voel de, dat er ditmaal een heel vreemde ruiter op zijn rug zat. Maar wat of het nu was, mens of geen mens, eraf zou hij! Eerst maar eens de methode van de stijve benen. Wild bokkend sprong hij enige malen met gekrom de rug omhoog en de schokken waar mee hij neerkwam, zouden al menig geoefende ruiter in het stof hebben doen bijten. Sinh klamp te zich echter verbeten aan leidsels en manen vast en drukte zijn benen hard in de flanken. Even stond Apache verbaasd snuivend en brie send stil en ook de cowboys, die van alle kanten waren komen toelopen, stonden wat beteuterd te kijken. Feuilleton door ANDREW GARVE 6 Ik had de kiekjes die ik in Jersey van haar genomen had en dat zou me kunnen helpen, maar toen ik in gedachten de betrouwbare in lichtingen die ik over haar had optelde besefte ik dat het op nagenoeg niets neerkwam. Ik wist dat ze aantrekkelijk en intelligent was, ik wist dat ze smaak had om zich te kleden en het geld om daaraan toe te geven; ik wist dat ze de TIMES las en bereisd was; ik wist dat ze goed kon dansen en dat ze kon zeilen. Dat was zo ongeveer alles. Al 't andere had zij me verteld en dat hoefde hele maal niet waar te zijn. Ik wist niet ze ker dat ze secretaresse was en dat ze met een vriendin in een flat in Londen woonde. Zelfs de naam die ze me had opgegeven hoefde niet haar werkelijke naam te zijn. Dat was het waarschijn lijk niet Ik had ais een routinegebaar de tien Mary Smith's die in de telefoon gids van Londen voorkwamen al opge beld en geen van alien was de goede geweest. Maar er was een aanknopings punt dat mogelijkheden scheen te bie den. Wat Mary ook in haar schild gevoerd had, ik zag niet in waarom ze mij ver beid zou hebben dat ze met haar auto naar Southampton was gekomen en hem daar in een garage had gezet, als dat niet waar was. En als het wel zo was zou ik die auto misschien wel op het spoor kunnen komen. Ik kon er niet onmiddellijk iets aan doen doordat ik de volgende dag naar Oost Anglia gestuurd werd voor een reportage. Die opdracht liep vrijdag ten einde en zaterdag had ik vrij. Tegen die tijd waren mijn kiekjes van Mary afge drukt en ik haalde ze op. Ze waren al lemaal vrij aardig gelukt en ze gaven me een afschuwelijk gevoel van heim wee. Ik stopte ze in mijn zak en reed regelrecht naar Southampton. Mary had me verteld dat ze de auto van haar vader had gekregen, maar ze had niet gezegd wat voor soort auto het was, dus het had we! iets van het zoeken naar de spreekwoordelijke naald. Ik bracht de hele dag door met bezoeken aan garages, waar ik mijn foto's liet zien en met chefs en monteurs praatte. Ik was bezig een lijst af te werken die ik had samengesteld uit het plaatselijk adresboek en er waren verschrikkelijk veel garages. Ik had de hoop al bijna opgegeven toen ik, tegen zessen, plot seling op het spoor kwam. De eigenaar van een kleine garage in 'n achteraf- straatje bij de het station herkende Ma ry van de foto en mijn beschrijving. Maar verder dan dat ging het niet. Hij dacht dat ze met een Morris had gere den, maar hij had het nummer nergens opgetekend. Ze had een gesloten box ge huurd voor het weekend, zei hij, en voor gesloten boxen namen ze nooit de moei te het nummer op te schrijven. Het was om beroerd van te worden, want met een beetje meer geluk had mijn speur tocht gemakkelijk daar kunnen eindi gen. De enige troost, zij het een schrale, was dat Mary op dit punt tenminste de waarheid had verteld. Ik had de hele week geen vrije dagen meer en kon dus niets anders doen aan de volgende stap voorbereiden en dat, besloot ik, zou dan een tweede bezoek aan de Kanaaleilanden moeten zijn. Als wat Mary in Jersey te doen had le gaal was en ik haar contacten daar kon nagaan, dan moest ik haar adres kun nen bemachtigen. Ik wachtte tot ik een paar dagen acher elkaar vrij had en vloog toen naar St.-Helier terug. Ik bracht een afmattend etmaal in de stad door in een poging Mary's bewe gingen na te gaan op de dag dat ze aankwam. Ik praatte met hele legers taliers en politieagenten. Ik moet haar foto wel aan honderden mensen hebben laten zien. Sommigen meenden zich te herinneren dat ze haar wel gezien had den, maar ze waren allemaal nogal vaag. De belangrijkste periode scheen die donderdagmiddag geweest te zijn, min of meer dezelfde tijd waar op ik mijn financier een interview afnam. Ze was naar het scheen om ongeveer drie uur uit de Paragon weggegaan, lopend, en was daar om ongeveer vijf uur weer teruggekomen. Maar waar ze in die twee uur geweest was bleef onopgehel derd. Ze had iemand opgezocht die mis schien nog steeds op het eiland was, maar er waren vijftigduizend inwoners en ik kon niet met allemaal gaan pra ten. Wat ik wel deed was een bezoek brengen aan het kantoor van de plaat selijke krant om to zien of ik een van mijn fotb's als advertentie kon laten af drukken. Het bleek dat de kwaliteit niet goed genoeg was, maar ik deed het bes te wat me toen nog overbleef en zette een paar zorgvuldig geformuleerde zin netjes in de rubriek diversen, waarin ik om inlichtingen verzocht over het be zoek en adres van „Mary Smith". Toen vloog ik naar Londen terug. Voor zovei Bij tamelijk actieve handel, sloot de Newyorkse effectenbeurs gisteren met flink verlies. Speciaal in het laatste uur ging het bergafwaarts. De autofondsen gleden het hardst af. Chrysler sloot meer dan 3 punten lager, General Motors bij na lt4 en American Motors omstreeks l'/4. Laatstgenoemd fonds door nieuws dat de aflevering bij de kleinhandel voor het eerste derde deel van november 20 procent onder die van vorig jaar lag. De autoproduktie voor deze week is op 5 procent lager dan die van verleden week gesteld, maar is daarmee nog 10 procent hoger dan in de overeenkomsti ge week van 1962. De staalfondsen wa ren williger. Allied en Union Carbide waren zwakker bij de chemicaliën, maar Thatcher toonde enige verbetering. Stan dard Oil of New Yersey en Texaco wa ren zwak in de oliegroep. C.B.S. ging ruim 2 punten vooruit op een aandelen- splitsing van 2 voor 1, een dividend verhoging en recordverdiensten. Gene ral Precision was lager na nieuws dat de fusiebesprekingen met Magnavox wa ren gestaakt. Magna het Jersey betrof had ik al mijn pijlen verschoten. Toen er geen antwoord kwam op mijn advertentie dacht ik er ernstig over het zoeken op te geven. Ik had alles wat voor de hand lag gedaan en nog verder zoeken zou moeizaam gaan. Ik hield mezelf voor dat ik me als een dwaas aanstelde, dat de wereld vol aantrekke lijke en interessante vrouwen was en dat mijn gevoelens voor Mary onmoge lijk erg diep konden gaan als ik haar maar drie dagen gekend had en dat ik haar wel gauw uit mijn gedachten kon zetten als ik er mijn best maar voor deed. Maar het hielp niet. Je kunt het feit dat je verliefd bent niet wegrede neren. Ik probeerde met andere meisjes die ik kende uit te gaan, charmante meisjes, en het was heel plezierig, maar het vuur ontbrak. Voor mij was Mary uniek. Ik wilde haar niet uit mijn ge dachten zetten. Ik wilde haar vinden. Ik begon nieuwe speurmethoden in over weging te nemen. Daar was natuurlijk de mogelijkheid dat ze secr. was maar aangezien er haast evenveel privé-secre- taressen in Londen zijn als duiven was het moeilijk te weten waar ik beginnen moest. Ik zou haar waarschijnlijk net zo gemakkelijk vinden als ik mijn ten ten opsloeg in het station van de onder grondse op Piccadilly Circus waar ieder een de een of andere dag wel verschijnt. Toch probeerde ik het bij de grootste bureaus. Toen ik daar niets bereikte stapte ik over op het onderwerp boten misschien, dacht ik, was Mary wel lid van een of andere zeilclub. Ik belde de meeste clubs in en om Londen op, maar weer zonder succes. (Wordt vervolgd) VRIJDAG 15 NOVEMBER HILVERSUM I. 402 m. 746 kc/s. 12.20 Regeringsuitzending: Voor de landbouw. 12.30 Mededelingen t.b.v. land- en tuinbouw. 12.33 Tentoonstel lingsagenda. 12.38 Licht instrumentaal septet stereofonische uitzending). AVRO: 13.00 Nieuws. 13.15 Mededelin gen, eventueel actueel of grammofoon- muz. 13.15 Beursberichten. 13.30 Licht ensemble en zangsolisten. 14.00 Kinder koor uit Wales. 14.20 Bij de tijd en bij de thee, gevarieerd programma. VPRO: Lichte muziek. 16.30 Inzicht en uitzicht, lezingen. 17.00 Voor de jeugd. 17.30 Ronduit, programma voor opgroeiende mensen. 18.00 Nieuws. 18.15 Gitaarmu ziek. 18.30 Sportspiegel. 18.40 Jazzmu ziek. 19.00 Kiosk: bespreking van ac tuele artikelen uit zojuist verschenen weekbladen. 19.10 Ter discussie: ge sprekken. 19.30 Sopraan en piano: mo derne liederen. 19.50 Daarom..., praat je. 20.00 Nieuws. 20.05 Gemeente onder weg, lezing. 20.20 De kamer, hoorspel. VARA: 21.00 Metropole-orkest, solisten en koor. 21.30 Alle elf, quizprogramma. 22.15 Licht instrumentaal trio. 22.30 Nieuws. 22.40 Marimba. 23.10 Lichte grammofoonmuziek. 23.45 Socialistisch nieuws in Esperanto. 23.55-24.00 Nws. HILVERSUM n. 298 m. 1007 kc/s. 12.00 Oud worden - jong blijven (IV), muzikale herinneringen. 12.30 Medede lingen t.b.v. land- en tuinbouw. 12.33 Licht orkest en zangsoliste. 12.53 Gram mofoonmuziek, eventueel actualiteiten. 13.00 Nieuws. 13.15 Jeugdorkest: amu sementsmuziek. 14.05 Schoolradio. 14.25 Grammofoonmuziek. 14.30 Voor de vrouw. 15.00 Wij leven vrij, reportage van de viering van het 150-jarig ko ninkrijk in de hoofdsteden van rijk en provincies: volksliederen en toespraak door H.K.H. prinses Beatrix. 15.45 Klas sieke grammofoonmuziek. 16.00 Moder ne grammofoonmuziek. 16.15 Duizend schoon: wenken voor de tuin. 16.30 Mo derne werken voor twee piano's. 17.00 Voordracht. 17.20 Klassieke grammo foonmuziek. 17.40 Licht ensemble: mu ziek uit de twintiger jaren. 18.00 De hangmat, een programma dat schom melt. 18.30 Muziekkorps. 18.50 Rege ringsuitzending: De politie nu. 19.00 Nieuws en weerpraatje. 19.10 Van horen zeggen en zingen, praatje. 19.15 Mo derne grammofoonmuziek. 19.50 Oude muziek (gr.). 20.00 Gemengde koren, koperkwartet en orgel: geestelijke lie deren. 20.30 Prisma, gevarieerd pro gramma. 21.30 Klassieke grammofoon muziek. 22.05 Commentaar en discus sie. 22.15 Sopraan en piano: klassieke en moderne liederen. 22.30 Nieuws. 22.40 WQd als de wereld, lezingen. 23.00 Kerk en muziek: inleiding op het programma van zondag 17 november. 23.10 Lichte grammofoonmuziek. 23.45 Lichte gram mofoonmuziek. 23.55-24.00 Nieuws. TELEVISIEPROGRAMMA'S VPRO: 19.30 Geharnaste ridders (Knights of armour), film. JL9.53 Avon tuur van Popeye te sailorman, teken film. NTS: 20.00 Journaal en weerover- zicht. VPRO: 20.20 Johnny, waar kom je vandaan?: programma over Johnny Halliday. 20.35 Ontmoetingen, licht programma. 21.00 Ziek zijn... beter wor den, medische rubriek. 21.35 Mens durr te leven, cabaretkroniek van Wim lbo. 22.20 Dit jaar nog in Jerusalem, docu mentaire film. NTS: 22.45 Journaal. VLAAMS-BELGISCHE TELEVISIE 17.00-18.00 Voor de jeugd. 19.00 Franse les. 19.25 Voor de teenagers. 19.50 Weer- overzicht. 19.55 Sport. 20.00 Journaal. 20.20 De ontvluchting (Le trou), speel film (voor volwassenen). 22.20 Premiè re: programma van filmnieuws en frag menten uit nieuwe films. 23.00 Journaal. ZATERDAG 16 NOVEMBER HILVERSUM I. 402 m. 746 kc/s. VARA: 7.00 Nieuws. 7.10 Ochtendgym nastiek. 7.20 Socialistisch strijdlied. 7.23 Lichte grammofoonmuziek (7.30 Van de voorpagina, praatje). 8.00 Nieuws en so- Advertentie) WEN NE HER- SCHIEDAM streeks een punt vox kwam er om- oger door. gna nog cialistisch strijdlied. 8.18 Lichte gram mofoonmuziek. 9.00 Loon naar werken, politiek praatje. 9J.0 Voor-r(ot)onöe: licht programma. 9.35 Waterstanden. VPRO: 9.40 Kiezen en gekozen worden, lezing. 9.55 Een cadeautje voor Sint- Nicolaas, praatje. VARA: 10.00 Buiten lands weekoverzicht. 10.15 Rotonde: ge varieerd programma. HILVERSUM H. 298 m. 1007 kc/s. KRO: 7.00 Nieuws. 7.10 Morgengebed. 7.15 Oude muziek (gr.). 7.45 Geestelij ke liederen (opn.). 7.55 Overweging. 8.00 Nieuws. 8.15 Djinn, gevarieerd progr. Advertentie ABIDA SO v. Pulu Buhom n. Bangkok ACMAEA 12 7 m n. v. Ouessant adara 12 te Berguwerdam ALiYIKERK 9 te Hamburg ALNATI 10 te Buenos Ai rei AMlr<SKERK 6 te Rangoon AMMON 13 te Quanta AMSTELDIJK 12 390 m zo. v. Tehuantapec ARENDSKERK 12 40O m V. Kaap Palmas AST711DISKE 12 120 m wnw v. Ouessant AVERDIJK 10 te Qenua BAARN 13 v. A'dam n. Bremen BALONG 7 te New York BARENORECHT 11 320 m onon v. Belem BARENTSZ ZEE 12 te Abidjan BELLATRIX 4 te Villa Diva BENINKUST 14 te Takoradi BLITAR 9 te Melbourne BOVENKERK 13 v. Hamburg n. Bremen BURL S WATSON 12 420 m nw. v. Ascension CALAMARES 14 te New York CALTEX EINDHOVEN 13 250 m o. v. Gibraltar CALTEX MADRID 12 230 m nw v. Socotra CALTEX NEDERLAND 13 40 m n. v. Brest CALTEX THE HAGUE 13 7.13 n. 82.05 O. CARRILLO 11 30 m nw v. Ouessant CASTOR 13 te Amsterdam CHIRON 12 150O m ïw. v. Azoren CITIES SERVICE VALLEY FOROE 12 200 m zo v.Kp. Hatteras CONSEPTION 7 te Setubal DOELWIJK 11 95 m ono v. Gibraltar EEMHAVEN 12 v. Khorramshahr EENHOORN ÏO te Antwerpen ELIZABETH BROERE 13 te CeutA FINA NEDERLAND 13 Kp. Finisterre GULF HOLLANDER 11 40 m o. v. Kaap Bon HEEMSKERK 10 v. Mombasa Port Said HERCULES 12 v. San Juan de SEINE LLOYD 12 7.19 n. Peru n. Matarani 115.41 o. JACOB VEROLME 11 te Chanaral SENEGALKUST 11 v. Lagos SEROOSKERK 12 v. Hamburg JAPARA 14 te Tripolis KABYLIA 12 160 m no. Guadatoupe KHASIELLA 12 780 m no. v. Dominica KINDERDIJK 12 v. Hamburg n. Ante KOROVINA 11 540 m zw v. Azoren KRE8SIA 8 42 m nw v. Ambon KYLIX 12 te R'dam LADON 12 31.48 n. 33.00 w LEIDERKERK 12 23 m wuw v. Lissabon LELYKERK 12 SO m wnw v. Lissabon LOOSDRECWT 10 te Belfast MARNE LLOYD 12 v. Port Said n. Lissabon MATARAM 8 te Damman MEERDRECHT ÏO te Philadelphia MEN KAR N 6 te Nantes MOORDRECHT 12 v. Punta Cardon n. New York MISSISSIPPI LLOYD 13 te Port Swettenham NAESS LION 4 te R'dam NEDER RHONE 13 v. Djibouti n. Singapore NIEUW AMSTERDAM 7 v. New York n. Rotterdam via Southmapton NIJKERK 12 11.13 U 82.59 o. OCEAN SPRINTER 11 30 m o. v. Spartlvento OLDEKERK 11 2095 m nw v. Freemantle ONOBA 9 v. Mena al Ahmadi n. Lave ra OSIRIS 7 te Curagao P. G. THULIN 12 630 m o. v. Puerto Rico PRINSES IRENE 12 te Montreal n. Bremerhaven SERVAASKERK 7 te Hongkong SIMONSKERK 6 v. Mombasa n. Amsterdam SINOUTSKERK 11 te Hongkong SLOTERKERK 13 te Llvorno SOCRATES 12 v. Puerto Cabello n. Port of Spain SOPHOCLES 3 v. Barbados n. Montreal STRAAT CLEMENT 11 v. Tanga te Dar es Salaam STRAAT COLOMBO 11 v. Tema te Abidjan STRAAT CUMBERLAND 9 te Sydney STRAAT MADURA 2 te Port Kembla STRAAT MOZAMBIQUE 11 v. Buenos Aires n. Santos STRAAT SINGAPORE 13 te Durban TJIBODAS 8 v. Dar ea Salaam te Bei ra TJIPANAS 11 te Hongkong TOWA 11 te Dakar VAN CLOON 14 te Auckland VAN DER HAGEN 11 te Dar es Salaam VIANA 11 36.48 n. 12.46 o. VIDENA 12 v. Montreal n. Maracaibo VLIELAND 6 v. Abadan te Singapore WATERLAND 11 03.12 n. 28.45 W. WESTERTOREN 12 v. Rotterdam te Thameshaven WILLEM BARENDSZ 13 te Kaapstad WILLEM RUYS 11 Albany WILLEMSTAD 7 te Georgetown WONOSARI 10 te Tobaco Rotterdam ZAANKERK 11 180 m no. v. Kaap Villano ROGGEVEEN 5 08.52 z 150.47 O. ZAFRA 11 3SO RONDO 8 te Bombay Cocos oil. ROTTE 6 in Welland kanaal ZARIA 8 SOO m zw v. SCHERPENDRECHT 7 05.48 n. Manilla 84.50 O. ZEELAND 11 85 m ZW. SCHIEKERK 13 Gibraltar n. Muscat HOOG EN LAAG WATER 16 november Vlissingen Terneuzen Hansweert Zierikzee Wemeldinge nap uur meter 1.47 2.11 nap uur meter 14.00 2.11 2.17 2.53 3.29 3.40 2.26 2.40 1.48 1.84 14.30 15.06 15.32 15.55 2.26 2.38 1.42 1.72 nap uur meter 8.10 1.85 8.39 9.12 8.54 9.11 nap uur meter 20.33 2.02 2.02 2.15 1.36 1.60 21.03 21.36 21.12 21.31 2.19 2.32 1.51 1.78

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1963 | | pagina 13