Boot ie
van
Kootje
Amsterdamse Beurs
,EBïïiDiB
PILOOT STORM ontvoerd in de stratosfeer
DE ZAAK
GALLOWAY
Klanken uit de ether
Varen
met een
knop
Waar zijn onze schepen?
VOOR
WIE
FRITUREN V
CAROL DAY
PHILIPS FLAUW
rr
Newyorkse beurs
DUJASDIN
VRIJDAG 15 NOVEMBER 1963
PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT
13
IWI>WWIUWWWIIIIW>WWIWWWWWWIIW,WWWWMW'WW^^
Kootje Baden in de Kanaal
straat te Vlissingen heeft het
helemaal door. Als je vooruit
wilt komen in de wereld, moet
je spijkerhard zijn, geen spoor
van schroom tonen. Zodoende
stapte hij dan ook op een dag
het redactievertrek binnen en
verkondigde met besliste stem:
,,D'r mot maar es een foto
van mij in de krant komen met
me boten. Ik heb er een hele
boel en vorig jaar hebben jul
lie ook een foto van een jon
gen met boten in de krant ge
had. Het zou een stik-leuke fo
to worden". Zo, dat wisten we
en ach, wat doe je dan. Je
gaat naar de Kanaalstraat, al
was het alleen maar om het
feit, dat zoveel initiatief van
zo'n jongen toch beloond moet
worden. Maar, het moet ge
zegd worden, zijn boten ble
ken inderdaad de moeite
waard.
Ze zijn van karton. Ko koopt
een bouwplaat en gaat dan ver
woed knippen en plakken.
„Nou", zullen velen zeggen:
„da's ook geen kunst. Je volgt
de aanwijzingen maar op en
klaar is je boot". Natuurlijk. De
aanwijzingen staan er op, maar
wij herinneren ons nog heel goed
de tijd, dat wij zelf met geest
drift aan een bouwplaat begon
nen. Uitgeknipt werd-ie wel.
Maar daar bleef het ook bij,
want dan werd het zo'n hels kar
wei. Nee, dat valt bar tegen. Va
der Baden heeft het ook onder
vonden.
Toen hij zag, hoe ijverig zijn twaalf
jarige zoon bezig was, rees hij uit
zijn stoel met het voornemen om de
knaap eens te gaan helpen. Maar hij
kwam bedrogen uit. Hij had dat niet
BOOTJE VAN KOOTJE
...als een admiraal staat hij
achter zijn bezit...
ZWIN TOT Zv-)?e"
moeten doen, want eenmaal voor de
bouwplaat aangekomen, overviel hem
een lichte duizeling bij de aanblik
van zoveel cijfertjes en kleine let
tertjes. En Kootje gebruikte die cij
fertjes niet eens. Welnee. Hij kan ze
natuurlijk wel lezen, want hij is bij
zonder bij. Kan prima leren. Gaat
volgend jaar al naar de binnenvaart-
school in Amsterdam.
Hij heeft het niet van een vreemde.
Vader en moeder Baden hebben ook
al van jongs af aan op de binnen
vaart gezeten. Zo zie je maar. Het
komt toch altijd weer terug. Maar
voorlopig en vooral in de winter
maanden houdt Ko zich bezig met
zijn bouwplaten. Nog meer schepen.
„De platen zijn niet zo duur", zegt
hij, „maar het plaksel, dat is het
ergste". Al vroeg wordt hij gecon
fronteerd met het opjagen van prij
zen. Vooral in de plakselbranche is
het onrustbarend. Maar hij moet niet
wanhopen. Trouwens, hij heeft er ei
genlijk helemaal geen last van, want
moeder Baden betaalt het elke keer
Maar ze is dan ook trots op haar
zoon, ondanks het gemompel van
„Wat een stofnesten zijn die dingen".
Toch straalt ze van trots, als Ko
zijn schepen den volke toont door ze
in slagorde op tafel neer te zetten.
Het tafelblad wordt zelfs uitgescho
ven om ze allemaal te plaatsen, maar
na wat passen en meten kan de
vloot erop. Het is indrukwekkend.
Als een admiraal staat hij achter zijn
bezit. Een tweede De Ruyter.
Meneer Vennix uit Hulst
bouwt ook schepen. Niet van
kartonnen bouwplaten, maar
van hout. Zo'n boot staat ze
ker zo leuk in de kamer als
een schip van Kootje Baden
uit Vlissingen, maar meneer
Vennix stelt zich hiermee niet
tevreden. Schepen moeten
varen", zegt hij en dat is een
standpunt, dat hoewel niet op
zienbarend en wegbereidend
voor nieuwe initiatieven, toch
in ieder geval loffelijk ge
noemd mag worden. Maar
varen en varen is twee. Vroe
ger probeerde meneer Vennix
het met een gewoon elektrisch
motortje, maar het enige, wat
hij dan kon doen was dat ding
in een rondje laten varen en
als hij het schip rechtuit liet
gaan, dan rende hij zich de
benen uit het lijf om het bij te
houden en dat is geen sinecu
re, als je acht en vijftig bent.
VAREN MET EEN KNOP"
...geen piraterij op de
Hulsterse grachten...
Het is meneer Vennix niet aan
te zien, maar heus, over twee
jaar verlaat hij de rijkspolitie,
waar hij nu opperwachtmeester
is. Dan zal hij zich wellicht te
rugtrekken in zijn knutselhok
in de tuin en gaan hroeden op
nieuwe modellen schepen. Revo
lutionaire modellen. Maar eerst
moet hij de techniek goed onder
de duim krijgen. Vandaar het
schip met radiografische be
sturing. Lekker makkelijk is
dat. Je gaat aan de kant zitten
met een zendertje in de hand. Je
drukt op een knopje en hup,
daar gaat-ie.
Het is een getrouwe kopie van de
nieuwste Amerikaanse atoomboot
„Savannah". De Nederlandse Bond
van Modelbouwers heeft van het
Amerikaanse leger de bouwtekenin
gen gekregen hoe dat is gebeurd
blijft een geheim en via deze bond
zijn die tekeningen bij meneer Ven
nix terecht gekomen. Nu vaart de
„Savannah" in Hulst. Met een snel
heid van vijf kilometer per uur. En
dat is snel voor een bootje van on
geveer twee meter lengte. Maar wat
nu. De boot is klaar. Hij kan varen.
We kunnen ons niet voorstellen, dat
meneer Vennix nu de hele dag met
zijn boot gaat varen. Nee, nieuwe bo
ten zullen van stapel lopen. Driftig
zagend en timmerend in zijn knut
selhok zal hij de Hulstenaars van
tijd tot tijd getuige laten zijn van
nieuwe wonderen op het gebied van
de scheepvaart. Prachtige, kleurrijke
modellen zullen dan statig over het
water glijden, met daar tussendoor
de nijdig ronkende sleepboten, want
de „Zwarte Zee", de nationale sleep-
vaarttrots, wordt ook in Hulst ge
bouwd.
Met die kleuren is me.,eer Vennix
wel vertrouwd, want hij is ook een
verwoed amateurschilder. Zo rent hij
van zijn boten naar zijn schilderijen.
Een druk leven heeft hij. Zij vrouw
ziet hem haast niet meer, hoogstens
van tijd tot tijd zwaaiend met een
hamer of strijkend met een penseel.
Maar haar huis wordt er in ieder ge
val mooier door. Fraaie stadsge
zichten van Hulst en Sluis, van
zwart-wit ansichtkaarten geschil
derd, hangen aan de muren. Op het
buffet staan de scheepsmodellen.
Zelfs in de gang staan ze, want over
het algemeen zijn ze nogal groot.
Misschien gaat meneer Vennix ook
die schepen nog ombouwen tot radio
grafisch bestuurde. De P.T.T. zal het
nog druk krijgen met het verlenen
van vergunningen, want dat schijnt
nodig te zijn. Geen piraterij op de
Hulsterse grachten. Zeker niet van
een opperwachtmeester.
WlWJVVV%nfVVWVWVVVVVVVVVWVVVVVVVVWVVVVVVVVVVVVVVVVVVWVVVVVVVVV%JWWArfVWVW%JWVW%ArfVWVV\/VVWVVVV\/VVVVVVVVVVMVVVVVVVVVVVVVV\A/WA/WWWVV%rf^VVV*VVtfVVVWVVVVVVVVVVVVVWVVVVWVVVVWVVVV%.
door DAVID
WRIGHT
FL.43... ALLES WAT DIE OUDE
VENT IN DE LADE HAD. BETER.
VOOR HEM ALS HU MIJ DEFI.1Q-.
HAD GEVEN WAAR IK.
OMVEOEG..
Een van de belangrijkste feiten is gister
middag de flauwe stemming voor de Phi
lips aandelen geweest. Dit als gevolg van
winstnemingen en baisse verkopen. De don
derdagmorgen gepubliceerde cijfers van het
Philipsconcern over de eerste negen maan
den van 1963 zijn de beurs zeker niet te
gengevallen. Aangezien ze echter niet aan
de hoge verwachtingen van de laatste da
gen beantwoordden, vonden er verkopen in
dit fonds plaats, waartegen slechts op een
vrij sterk verlaagd niveau steun werd ge
boden. Na een opening op f 150 ofwel 2,90
beneden de slotprijs van woensdag, zakte
de prijs verder In tot f 148,60. Hierop volg
de een lichte verbetering tot f 149,10. Een
koersverlies derhalve van bijna vier gul
den. Er vonden ook verkopen in de Phi-
lipshoék voor Parijse rekening plaats. Dit
mogelijk op de verhoging van het Franse
disconto van 3tot 4 procent. Gedurende
de gehele beursduur vond er in de Philips-
hoek een regelmatige handel plaats. Als
tegenhanger voor de flauwe stemming van
Philips waren aandelen Kon. Olies bij de
opening op f 169,80 zeer vast te noemen.
De vorige slotkoers was f 168,20. Steeds weer
terugkerende geruchten over een bonus als
mede de gunstige winstperspectieven ten
aanzien van het aardgas, lokken nog steeds
kopers in de oliemarkt. Volgens de beurs
vindt er op 21 november een commissarissen-
vergadering van de Kon/Shell groep plaats.
Men houdt er op het Damrak rekening
mede dat in deze vergadering de bonus-kwes
tie besproken zal worden. In Amerika vond
woensdag goede steun voor de aandelen
Kon. Olie plaats doordat de stukken al
daar op ruime schaal uit de markt werden
genomen waardoor de slotprijs een halve
dollar boven die van de voorgaande dag
kwam te liggen. De hoge openingsprrjs van
f 169,80 kon op het Damrak niet behouden
blijven. Als gevolg van winstnemingen
daalde de koers tot f 168,80 om daarna weer
op te lopen tot f 169,30. Unilevers verloren
op f 139,50, na f 140 een paar dubbeltjes.
AKU circa drie punten lager op 502, ter
wijl Hoogovens iets gemakkelijker in de
markt lagen.
Uiterst stil was het in de scheepvaarthoek
waar de koersen zich over vrijwel de gehele
linie een kleinigheid beneden die van woens
dag stelden. Ook de leidende cultures daal
den, zij het in geringe mate. In de staats-
fondsenhoek kwamen geen veranderingen
van enige betekenis voor.
In de lokale afdelingen werden de aan-
delen van de Ned. Overzeese Gas- en
Elektriciteitsmaatschappij (OGEM- een wei-
nig hoger geadviseerd. Aandelen A.S.W.
Amsterdamse
wisselmarkt
CONTANTE PRIJZEN.
Amsterdam. 14 november 1963.
Londen 10.07'/»—10.07%New York
3.603.60'A: Montreal 3.31A3.34tV.
Parijs 73.4873.33: Brussel 7.22'A
7.22%: Frankfort 90.57/290.6214;
Stockholm 69.3644—69.4114: ZUrich
83.42/283.4714; Milaan 57.8514—
57.9014; Kopenhagen 52.1214—
52.1714; Oslo 50.30—50.35; Wenen
13.921413.9314: Lissabon 12.56'A
12.58'/..
VVVAVAWVNVWVVvVVVVWvV
apparaten werden onveranderd geadviseerd.
Dit fonds is de laatste weken sterk opge
lopen van 325 tot 375. De niet bevredi
gende resultaten over de eerste drie kwar
talen van het lopende boekjaar waren voor
de beurs geen aanleiding om de stukken
op het sterk verhoogde niveau nog uit de
markt te nemen. Aandelen KLM, die woens
dag een halve gulden lager sloten, wer
den gistermiddag een gulden hoger op
f 51.50 geadviseerd.
ANB-CBS BEURSINDICES.
Int. conc
Industrie
Scheepv.
Banken
Handel enz.
Algemeen
12-11
13-11
14-11
943.8
543.4
539.8
347.5
346.0
345.7
159.4
158.2
158.0
237.5
237.2
237.5
162.4
162.4
161.9
391.9
391.2
389.4
Verklaring:
gedaan
en bieden; S gedaan
en laten: b bieden: 1 laten;
d ex
dividend; c ex claim.
Staatslen.
Kon. Paketv.
164%
164
Schelde N.B.
235%
236%
Curt. Wr.
19%
19%
Ned. '59 4
9914
99&
St. Mi). Ned.
148
147%
Schokbet.
371
370
Du Pont
292%
254%
Ned. '60 4%
99%*
99&
Niev. Goud.
126
124%
Scholten F.
735
Gen Electr.
81
80%
Ned. *47 3Va
89i/2
89
v. Ommeren
290%
292
Stokvis
187
186
Gen. Mot.
83
83%
Ned. '51 3 V2
94%b
94'A
Rott. LI.
142%
139%
Vergd. Blik
350
Int. Nick.
67
68%
Ned '48 3%
85t/2
85%
Schv. Unie
143%
142%
Vergd. Mach.
217
218
Kennecott
76
76Vg
Ned. 50 3%
85%
85%
Vredest.
267
267
Nat. Can.
14%
Ned '55 3V4
90
90
Industrie enz.
Wilton
266
269%
Rep. Steel
41
41%
Ned. '37 3
89 Vb
Alb. Heijn
654
658
Zwanenb.
906
906
Shell Oil
44
44^
Gr. boek '46
90 I/s*
90
Am. droogd.
205
205
Interunie
200
200
Stud Pack
6%
6H
Doll. '47
87%
87%
Berg. Jurg.
281
279
Robeco
226
226
Tide Water
26%
26%
Inv. eert. 3
98rg*
98^*
Berk. Pat.
247
245
Valeurop
755
757
U.S. Steel
53%
53%
Ned. '62-64
99%
99tf
Blaauwh.
480
PREMIEL.
Ned. Ind. '37
Bij enk.
828
826
Banken
Alkmaar
82%
82
6 W.B. Len.
'57
105%
105A
Calvé
953
951
A'd. Bank
375%
375%
A'dam '51
83%
83%
Centr. Suik.
283
N.H. Mij.
351
351%
A'dam '56 I
84
82%
Aandelen
Fokker
358
359
R'd. Bank
s 339%
339%
A'dam '56 II
907$
90%
Amst. rubb.
116
114
v. Gelder
228V*
228
Tw. Bank
306
307
A'dam '56 III
90%
90%
HV.A.
158%*
158
Gist -f sp.
355
352%
Breda '54
83
83 1
A.K.U.
505
502%
v. d. Heem
287 1
280%
Obl.
Dordr. '56
81%
81 %1
Deli M.
137
137
Heineken
453
B.N. Gem. (4%)
Eindh. '54
85
Hoogov.
575%
570
Internat.
270
268%
B.N. Gem. '58 (5) 101%
101%
Ensch '54
84%
84
Philips
52.50*
148.90
K.N. Papier
314
315
D. Haag '52 I
92
92
Unilever
139.70
139.30
K. Zout
770
770
Amerik.
aand.
D. Haag '52 II
92%
Kon. Olie
168
169.10
Muller
330%
331
Am. Enka
42
43A
R'dam '52 1
93%
92%
Ned. Dok
1303A
130
Am. mot.
21%
21%
R'dam '52 II
Sch.
luchtv.
Ned. kab.
133
433
Am. Tel.
135%
136
R'dam '57
91
H.A.L.
121%
121
Netam
317%
319%
Anaconda
47%
47A
Utrecht '52
101
K.L.M
50.50
51
Nij verdal
228
225
Beth. St.
31%
31%
Z.-Holl '57
89%
88%
K N.S.NL
158%
158%
Rott. Dr. Dok
358
357
Cit Serv.
61%
62
Z.-Holl '59
88%
88%
(Advertentie)
ZONDER SPATTEN-ZON DER WALM
2559. „Ik geef hem 10 seconden pre
cies", schatte Luke. „Als Apache het
op de heupen krijgt, is ie niet gemak
kelijk, hoor. Vorige week heeft hij
onze beste „bronco-buster" nog een
paar gekneusde ribben en een ver
stuikte pols bezorgd. Kijk maar eens.
Daar begint hij al!" Inderdaad, Apa
che was juist begonnen! Het dier
had aanvankelijk even geaarzeld,
omdat het blijkbaar instinctief voel
de, dat er ditmaal een heel vreemde
ruiter op zijn rug zat. Maar wat of
het nu was, mens of geen mens, eraf
zou hij! Eerst maar eens de methode
van de stijve benen. Wild bokkend
sprong hij enige malen met gekrom
de rug omhoog en de schokken waar
mee hij neerkwam, zouden al menig geoefende
ruiter in het stof hebben doen bijten. Sinh klamp
te zich echter verbeten aan leidsels en manen
vast en drukte zijn benen hard in de flanken.
Even stond Apache verbaasd snuivend en brie
send stil en ook de cowboys, die van alle kanten
waren komen toelopen, stonden wat beteuterd
te kijken.
Feuilleton door
ANDREW GARVE
6 Ik had de kiekjes
die ik in Jersey van haar genomen had
en dat zou me kunnen helpen, maar
toen ik in gedachten de betrouwbare in
lichtingen die ik over haar had optelde
besefte ik dat het op nagenoeg niets
neerkwam. Ik wist dat ze aantrekkelijk
en intelligent was, ik wist dat ze smaak
had om zich te kleden en het geld om
daaraan toe te geven; ik wist dat ze de
TIMES las en bereisd was; ik wist dat
ze goed kon dansen en dat ze kon zeilen.
Dat was zo ongeveer alles. Al 't andere
had zij me verteld en dat hoefde hele
maal niet waar te zijn. Ik wist niet ze
ker dat ze secretaresse was en dat ze
met een vriendin in een flat in Londen
woonde. Zelfs de naam die ze me had
opgegeven hoefde niet haar werkelijke
naam te zijn. Dat was het waarschijn
lijk niet Ik had ais een routinegebaar
de tien Mary Smith's die in de telefoon
gids van Londen voorkwamen al opge
beld en geen van alien was de goede
geweest. Maar er was een aanknopings
punt dat mogelijkheden scheen te bie
den.
Wat Mary ook in haar schild gevoerd
had, ik zag niet in waarom ze mij ver
beid zou hebben dat ze met haar auto
naar Southampton was gekomen en
hem daar in een garage had gezet, als
dat niet waar was. En als het wel zo
was zou ik die auto misschien wel op
het spoor kunnen komen.
Ik kon er niet onmiddellijk iets aan
doen doordat ik de volgende dag naar
Oost Anglia gestuurd werd voor een
reportage. Die opdracht liep vrijdag ten
einde en zaterdag had ik vrij. Tegen die
tijd waren mijn kiekjes van Mary afge
drukt en ik haalde ze op. Ze waren al
lemaal vrij aardig gelukt en ze gaven
me een afschuwelijk gevoel van heim
wee. Ik stopte ze in mijn zak en reed
regelrecht naar Southampton. Mary
had me verteld dat ze de auto van haar
vader had gekregen, maar ze had niet
gezegd wat voor soort auto het was,
dus het had we! iets van het zoeken
naar de spreekwoordelijke naald. Ik
bracht de hele dag door met bezoeken
aan garages, waar ik mijn foto's liet
zien en met chefs en monteurs praatte.
Ik was bezig een lijst af te werken die
ik had samengesteld uit het plaatselijk
adresboek en er waren verschrikkelijk
veel garages. Ik had de hoop al bijna
opgegeven toen ik, tegen zessen, plot
seling op het spoor kwam. De eigenaar
van een kleine garage in 'n achteraf-
straatje bij de het station herkende Ma
ry van de foto en mijn beschrijving.
Maar verder dan dat ging het niet. Hij
dacht dat ze met een Morris had gere
den, maar hij had het nummer nergens
opgetekend. Ze had een gesloten box ge
huurd voor het weekend, zei hij, en voor
gesloten boxen namen ze nooit de moei
te het nummer op te schrijven. Het was
om beroerd van te worden, want met
een beetje meer geluk had mijn speur
tocht gemakkelijk daar kunnen eindi
gen. De enige troost, zij het een schrale,
was dat Mary op dit punt tenminste
de waarheid had verteld.
Ik had de hele week geen vrije dagen
meer en kon dus niets anders doen aan
de volgende stap voorbereiden en dat,
besloot ik, zou dan een tweede bezoek
aan de Kanaaleilanden moeten zijn.
Als wat Mary in Jersey te doen had le
gaal was en ik haar contacten daar kon
nagaan, dan moest ik haar adres kun
nen bemachtigen. Ik wachtte tot ik een
paar dagen acher elkaar vrij had en
vloog toen naar St.-Helier terug.
Ik bracht een afmattend etmaal in de
stad door in een poging Mary's bewe
gingen na te gaan op de dag dat ze
aankwam. Ik praatte met hele legers
taliers en politieagenten. Ik moet haar
foto wel aan honderden mensen hebben
laten zien. Sommigen meenden zich te
herinneren dat ze haar wel gezien had
den, maar ze waren allemaal nogal
vaag. De belangrijkste periode scheen
die donderdagmiddag geweest te zijn,
min of meer dezelfde tijd waar op ik
mijn financier een interview afnam. Ze
was naar het scheen om ongeveer drie
uur uit de Paragon weggegaan, lopend,
en was daar om ongeveer vijf uur weer
teruggekomen. Maar waar ze in die
twee uur geweest was bleef onopgehel
derd. Ze had iemand opgezocht die mis
schien nog steeds op het eiland was,
maar er waren vijftigduizend inwoners
en ik kon niet met allemaal gaan pra
ten. Wat ik wel deed was een bezoek
brengen aan het kantoor van de plaat
selijke krant om to zien of ik een van
mijn fotb's als advertentie kon laten af
drukken. Het bleek dat de kwaliteit niet
goed genoeg was, maar ik deed het bes
te wat me toen nog overbleef en zette
een paar zorgvuldig geformuleerde zin
netjes in de rubriek diversen, waarin ik
om inlichtingen verzocht over het be
zoek en adres van „Mary Smith". Toen
vloog ik naar Londen terug. Voor zovei
Bij tamelijk actieve handel, sloot de
Newyorkse effectenbeurs gisteren met
flink verlies. Speciaal in het laatste uur
ging het bergafwaarts. De autofondsen
gleden het hardst af. Chrysler sloot meer
dan 3 punten lager, General Motors bij
na lt4 en American Motors omstreeks
l'/4. Laatstgenoemd fonds door nieuws
dat de aflevering bij de kleinhandel voor
het eerste derde deel van november 20
procent onder die van vorig jaar lag.
De autoproduktie voor deze week is op
5 procent lager dan die van verleden
week gesteld, maar is daarmee nog 10
procent hoger dan in de overeenkomsti
ge week van 1962. De staalfondsen wa
ren williger. Allied en Union Carbide
waren zwakker bij de chemicaliën, maar
Thatcher toonde enige verbetering. Stan
dard Oil of New Yersey en Texaco wa
ren zwak in de oliegroep. C.B.S. ging
ruim 2 punten vooruit op een aandelen-
splitsing van 2 voor 1, een dividend
verhoging en recordverdiensten. Gene
ral Precision was lager na nieuws dat
de fusiebesprekingen met Magnavox wa
ren gestaakt. Magna
het Jersey betrof had ik al mijn pijlen
verschoten.
Toen er geen antwoord kwam op mijn
advertentie dacht ik er ernstig over het
zoeken op te geven. Ik had alles wat
voor de hand lag gedaan en nog verder
zoeken zou moeizaam gaan. Ik hield
mezelf voor dat ik me als een dwaas
aanstelde, dat de wereld vol aantrekke
lijke en interessante vrouwen was en
dat mijn gevoelens voor Mary onmoge
lijk erg diep konden gaan als ik haar
maar drie dagen gekend had en dat ik
haar wel gauw uit mijn gedachten kon
zetten als ik er mijn best maar voor
deed. Maar het hielp niet. Je kunt het
feit dat je verliefd bent niet wegrede
neren. Ik probeerde met andere meisjes
die ik kende uit te gaan, charmante
meisjes, en het was heel plezierig, maar
het vuur ontbrak. Voor mij was Mary
uniek. Ik wilde haar niet uit mijn ge
dachten zetten. Ik wilde haar vinden. Ik
begon nieuwe speurmethoden in over
weging te nemen. Daar was natuurlijk de
mogelijkheid dat ze secr. was maar
aangezien er haast evenveel privé-secre-
taressen in Londen zijn als duiven was
het moeilijk te weten waar ik beginnen
moest. Ik zou haar waarschijnlijk net
zo gemakkelijk vinden als ik mijn ten
ten opsloeg in het station van de onder
grondse op Piccadilly Circus waar ieder
een de een of andere dag wel verschijnt.
Toch probeerde ik het bij de grootste
bureaus. Toen ik daar niets bereikte
stapte ik over op het onderwerp boten
misschien, dacht ik, was Mary wel
lid van een of andere zeilclub. Ik belde
de meeste clubs in en om Londen op,
maar weer zonder succes.
(Wordt vervolgd)
VRIJDAG 15 NOVEMBER
HILVERSUM I. 402 m. 746 kc/s.
12.20 Regeringsuitzending: Voor de
landbouw. 12.30 Mededelingen t.b.v.
land- en tuinbouw. 12.33 Tentoonstel
lingsagenda. 12.38 Licht instrumentaal
septet stereofonische uitzending).
AVRO: 13.00 Nieuws. 13.15 Mededelin
gen, eventueel actueel of grammofoon-
muz. 13.15 Beursberichten. 13.30 Licht
ensemble en zangsolisten. 14.00 Kinder
koor uit Wales. 14.20 Bij de tijd en bij
de thee, gevarieerd programma. VPRO:
Lichte muziek. 16.30 Inzicht en uitzicht,
lezingen. 17.00 Voor de jeugd. 17.30
Ronduit, programma voor opgroeiende
mensen. 18.00 Nieuws. 18.15 Gitaarmu
ziek. 18.30 Sportspiegel. 18.40 Jazzmu
ziek. 19.00 Kiosk: bespreking van ac
tuele artikelen uit zojuist verschenen
weekbladen. 19.10 Ter discussie: ge
sprekken. 19.30 Sopraan en piano: mo
derne liederen. 19.50 Daarom..., praat
je. 20.00 Nieuws. 20.05 Gemeente onder
weg, lezing. 20.20 De kamer, hoorspel.
VARA: 21.00 Metropole-orkest, solisten
en koor. 21.30 Alle elf, quizprogramma.
22.15 Licht instrumentaal trio. 22.30
Nieuws. 22.40 Marimba. 23.10 Lichte
grammofoonmuziek. 23.45 Socialistisch
nieuws in Esperanto. 23.55-24.00 Nws.
HILVERSUM n. 298 m. 1007 kc/s.
12.00 Oud worden - jong blijven (IV),
muzikale herinneringen. 12.30 Medede
lingen t.b.v. land- en tuinbouw. 12.33
Licht orkest en zangsoliste. 12.53 Gram
mofoonmuziek, eventueel actualiteiten.
13.00 Nieuws. 13.15 Jeugdorkest: amu
sementsmuziek. 14.05 Schoolradio. 14.25
Grammofoonmuziek. 14.30 Voor de
vrouw. 15.00 Wij leven vrij, reportage
van de viering van het 150-jarig ko
ninkrijk in de hoofdsteden van rijk en
provincies: volksliederen en toespraak
door H.K.H. prinses Beatrix. 15.45 Klas
sieke grammofoonmuziek. 16.00 Moder
ne grammofoonmuziek. 16.15 Duizend
schoon: wenken voor de tuin. 16.30 Mo
derne werken voor twee piano's. 17.00
Voordracht. 17.20 Klassieke grammo
foonmuziek. 17.40 Licht ensemble: mu
ziek uit de twintiger jaren. 18.00 De
hangmat, een programma dat schom
melt. 18.30 Muziekkorps. 18.50 Rege
ringsuitzending: De politie nu. 19.00
Nieuws en weerpraatje. 19.10 Van horen
zeggen en zingen, praatje. 19.15 Mo
derne grammofoonmuziek. 19.50 Oude
muziek (gr.). 20.00 Gemengde koren,
koperkwartet en orgel: geestelijke lie
deren. 20.30 Prisma, gevarieerd pro
gramma. 21.30 Klassieke grammofoon
muziek. 22.05 Commentaar en discus
sie. 22.15 Sopraan en piano: klassieke
en moderne liederen. 22.30 Nieuws. 22.40
WQd als de wereld, lezingen. 23.00 Kerk
en muziek: inleiding op het programma
van zondag 17 november. 23.10 Lichte
grammofoonmuziek. 23.45 Lichte gram
mofoonmuziek. 23.55-24.00 Nieuws.
TELEVISIEPROGRAMMA'S
VPRO: 19.30 Geharnaste ridders
(Knights of armour), film. JL9.53 Avon
tuur van Popeye te sailorman, teken
film. NTS: 20.00 Journaal en weerover-
zicht. VPRO: 20.20 Johnny, waar kom
je vandaan?: programma over Johnny
Halliday. 20.35 Ontmoetingen, licht
programma. 21.00 Ziek zijn... beter wor
den, medische rubriek. 21.35 Mens durr
te leven, cabaretkroniek van Wim lbo.
22.20 Dit jaar nog in Jerusalem, docu
mentaire film. NTS: 22.45 Journaal.
VLAAMS-BELGISCHE TELEVISIE
17.00-18.00 Voor de jeugd. 19.00 Franse
les. 19.25 Voor de teenagers. 19.50 Weer-
overzicht. 19.55 Sport. 20.00 Journaal.
20.20 De ontvluchting (Le trou), speel
film (voor volwassenen). 22.20 Premiè
re: programma van filmnieuws en frag
menten uit nieuwe films. 23.00 Journaal.
ZATERDAG 16 NOVEMBER
HILVERSUM I. 402 m. 746 kc/s.
VARA: 7.00 Nieuws. 7.10 Ochtendgym
nastiek. 7.20 Socialistisch strijdlied. 7.23
Lichte grammofoonmuziek (7.30 Van de
voorpagina, praatje). 8.00 Nieuws en so-
Advertentie)
WEN NE HER- SCHIEDAM
streeks een punt
vox kwam er om-
oger door.
gna
nog
cialistisch strijdlied. 8.18 Lichte gram
mofoonmuziek. 9.00 Loon naar werken,
politiek praatje. 9J.0 Voor-r(ot)onöe:
licht programma. 9.35 Waterstanden.
VPRO: 9.40 Kiezen en gekozen worden,
lezing. 9.55 Een cadeautje voor Sint-
Nicolaas, praatje. VARA: 10.00 Buiten
lands weekoverzicht. 10.15 Rotonde: ge
varieerd programma.
HILVERSUM H. 298 m. 1007 kc/s.
KRO: 7.00 Nieuws. 7.10 Morgengebed.
7.15 Oude muziek (gr.). 7.45 Geestelij
ke liederen (opn.). 7.55 Overweging. 8.00
Nieuws. 8.15 Djinn, gevarieerd progr.
Advertentie
ABIDA SO v. Pulu Buhom
n. Bangkok
ACMAEA 12 7 m n. v.
Ouessant
adara 12 te Berguwerdam
ALiYIKERK 9 te Hamburg
ALNATI 10 te Buenos Ai rei
AMlr<SKERK 6 te Rangoon
AMMON 13 te Quanta
AMSTELDIJK 12 390 m zo.
v. Tehuantapec
ARENDSKERK 12 40O m V.
Kaap Palmas
AST711DISKE 12 120 m wnw
v. Ouessant
AVERDIJK 10 te Qenua
BAARN 13 v. A'dam n. Bremen
BALONG 7 te New York
BARENORECHT 11 320 m onon
v. Belem
BARENTSZ ZEE 12 te Abidjan
BELLATRIX 4 te Villa Diva
BENINKUST 14 te Takoradi
BLITAR 9 te Melbourne
BOVENKERK 13 v. Hamburg
n. Bremen
BURL S WATSON 12 420 m nw.
v. Ascension
CALAMARES 14 te New York
CALTEX EINDHOVEN 13 250 m o.
v. Gibraltar
CALTEX MADRID 12 230 m nw
v. Socotra
CALTEX NEDERLAND 13 40 m n.
v. Brest
CALTEX THE HAGUE 13 7.13 n.
82.05 O.
CARRILLO 11 30 m nw
v. Ouessant
CASTOR 13 te Amsterdam
CHIRON 12 150O m ïw.
v. Azoren
CITIES SERVICE VALLEY FOROE
12 200 m zo v.Kp. Hatteras
CONSEPTION 7 te Setubal
DOELWIJK 11 95 m ono
v. Gibraltar
EEMHAVEN 12 v. Khorramshahr
EENHOORN ÏO te Antwerpen
ELIZABETH BROERE 13 te CeutA
FINA NEDERLAND 13 Kp.
Finisterre
GULF HOLLANDER 11 40 m o.
v. Kaap Bon
HEEMSKERK 10 v. Mombasa Port Said
HERCULES 12 v. San Juan de SEINE LLOYD 12 7.19 n.
Peru n. Matarani 115.41 o.
JACOB VEROLME 11 te Chanaral SENEGALKUST 11 v. Lagos
SEROOSKERK 12 v. Hamburg
JAPARA 14 te Tripolis
KABYLIA 12 160 m no.
Guadatoupe
KHASIELLA 12 780 m no.
v. Dominica
KINDERDIJK 12 v. Hamburg
n. Ante
KOROVINA 11 540 m zw
v. Azoren
KRE8SIA 8 42 m nw v. Ambon
KYLIX 12 te R'dam
LADON 12 31.48 n. 33.00 w
LEIDERKERK 12 23 m wuw
v. Lissabon
LELYKERK 12 SO m wnw
v. Lissabon
LOOSDRECWT 10 te Belfast
MARNE LLOYD 12 v. Port Said
n. Lissabon
MATARAM 8 te Damman
MEERDRECHT ÏO te Philadelphia
MEN KAR N 6 te Nantes
MOORDRECHT 12 v. Punta Cardon
n. New York
MISSISSIPPI LLOYD 13 te Port
Swettenham
NAESS LION 4 te R'dam
NEDER RHONE 13 v. Djibouti
n. Singapore
NIEUW AMSTERDAM 7 v. New
York n. Rotterdam via
Southmapton
NIJKERK 12 11.13 U 82.59 o.
OCEAN SPRINTER 11 30 m o.
v. Spartlvento
OLDEKERK 11 2095 m nw
v. Freemantle
ONOBA 9 v. Mena al Ahmadi
n. Lave ra
OSIRIS 7 te Curagao
P. G. THULIN 12 630 m o.
v. Puerto Rico
PRINSES IRENE 12
te Montreal
n. Bremerhaven
SERVAASKERK 7 te Hongkong
SIMONSKERK 6 v. Mombasa
n. Amsterdam
SINOUTSKERK 11 te Hongkong
SLOTERKERK 13 te Llvorno
SOCRATES 12 v. Puerto Cabello
n. Port of Spain
SOPHOCLES 3 v. Barbados n.
Montreal
STRAAT CLEMENT 11 v. Tanga te
Dar es Salaam
STRAAT COLOMBO 11 v. Tema
te Abidjan
STRAAT CUMBERLAND 9 te
Sydney
STRAAT MADURA 2 te Port
Kembla
STRAAT MOZAMBIQUE 11 v.
Buenos Aires n. Santos
STRAAT SINGAPORE 13 te
Durban
TJIBODAS 8 v. Dar ea Salaam
te Bei ra
TJIPANAS 11 te Hongkong
TOWA 11 te Dakar
VAN CLOON 14 te Auckland
VAN DER HAGEN 11 te Dar
es Salaam
VIANA 11 36.48 n. 12.46 o.
VIDENA 12 v. Montreal
n. Maracaibo
VLIELAND 6 v. Abadan te
Singapore
WATERLAND 11 03.12 n. 28.45 W.
WESTERTOREN 12 v. Rotterdam
te Thameshaven
WILLEM BARENDSZ 13 te
Kaapstad
WILLEM RUYS 11 Albany
WILLEMSTAD 7 te Georgetown
WONOSARI 10 te Tobaco
Rotterdam ZAANKERK 11 180 m no.
v. Kaap Villano
ROGGEVEEN 5 08.52 z 150.47 O. ZAFRA 11 3SO
RONDO 8 te Bombay Cocos oil.
ROTTE 6 in Welland kanaal ZARIA 8 SOO m zw v.
SCHERPENDRECHT 7 05.48 n. Manilla
84.50 O. ZEELAND 11 85 m ZW.
SCHIEKERK 13 Gibraltar n. Muscat
HOOG EN LAAG WATER
16 november
Vlissingen
Terneuzen
Hansweert
Zierikzee
Wemeldinge
nap
uur meter
1.47 2.11
nap
uur meter
14.00 2.11
2.17
2.53
3.29
3.40
2.26
2.40
1.48
1.84
14.30
15.06
15.32
15.55
2.26
2.38
1.42
1.72
nap
uur meter
8.10 1.85
8.39
9.12
8.54
9.11
nap
uur meter
20.33 2.02
2.02
2.15
1.36
1.60
21.03
21.36
21.12
21.31
2.19
2.32
1.51
1.78