„HET GEORGANISEERDE BEDRIJFSLEVEN
NAM ZEKER GEEN GERINGE RISICO'S"
Kamerlid
stelt vragen
over
KOL
"Stakingsverbod voor
ambtenaren opheffen,,
vilnmol
Socialisten wijzen
huurverhoging af
De Brandy van
de Burgemeester
Werkgevers en werknemers zullen
grote discipline moeten betrachten
Commissarissen en
directie bijeen
Senaat akkoord
met herziening
van de grondwet
C.-H.U. pleit voor
uitstel tot 1965
P.T.T. ZIET M0GELIJHEDEN IN DE DRAADTELEVISIE
Syrische regering
is afgetreden
C.S.W.V.-VOORZITTER OVER LOONAKKOORD t
Niet verplicht
Gemiddelde
Verontwaardiging
Compromis
Minimuminkomen
P.S.P.-kamerlid
legt functie neer
Hoofdbestuur A.R.K.A.
MENING SINDS 1956
DRASTISCH GEWIJZIGD
Starre houding
Vorderingsrecht
bewaar uw jeugdige charme!
*i
Het Wereldgebeuren
Sociale zaken in Tweede Kamer
"Un grand vieux supérieur!"
f8.15
Aardige tuinier
GUNSTIGE CONCLUSIE NA EERSTE EXPERIMENTEN
Geleidelijk
Nog geen idee
hoe exploitatie
zal uitvallen
Nader onderzoek
Draadomroep
WOENSDAG 13 NOVEMBER 1963
PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT
8
In de gisteren in het Kurhaus te Scheveningen gehouden algemene
ledenvergadering van het Centraal Sociaal Werkgeversverbond heeft
dr. ir. B. Bölger, voorzitter van het verbond, mede namens de andere
vertegenwoordigers van het C.S.W.V. in het overleg met de werk
nemersvertegenwoordigers in het bestuur van de Stichting van den
Arbeid verantwoording afgelegd. Er zijn in dat overleg ogenblikken
geweest, aldus dr. Bölger, waarop wij ons hebben moeten afvragen
of wij de verantwoordelijkheid nog wel konden blijven dragen.
De heer Bölger herinnerde eraan dat men enkele malen het afbreken
der onderhandelingen zeer nabij is geweest. Dat het ten slotte niet tot
een breuk is behoeven te komen, noemde hij verheugend, maar de
risico's die het georganiseerde bedrijfsleven heeft genomen zijn zeker
niet gering.
De Stichting van den Arbeid zal
ook nog moeten bewijzen dat zij
onder de gewijzigde omstandighe
den de haar toegemeten taak goed
zal weten te vervullen.
De heer Bölger recapituleerde het
geen aan de onderhandelingen en
aan het eindresultaat vooraf is ge
gaan, onderwierp dit resultaat aan
een nadere beschouwing en belicht
te de achtergronden en de gevol
gen.
Hij merkte op dat de zes conclusies
van het akkoord op verscheiden wijzen
echter een nadere uitwerking behoe
ven: het overleg over het prijsbeleid
wordt nog voortgezet, daarnaast is be
langrijk de nadere concretisering der
garantie van een bepaald minimumin
komen.
Het belangrijkste is ten slotte, ook voor
de economische gevolgen van het ak
koord, tot welke concrete resultaten de
c.a.o.-onderhandelingen gaan leiden. De
coördinatiebesprekingen van werkge
verszijde, die in de eerstvolgende dagen
zullen worden gehouden, zullen voor de
gang van zaken bij die c.a.o.-onderhan
delingen van veel belang kunnen zijn.
Dr. Bölger bepleitte een grote discipline
aan beide kanten.
De heer Bölger vestigde er verder de
aandacht op dat onderscheid moet
worden gemaakt tussen de aanpassings
verhoging van vijf procent per 1 janu
ari a.s. en de gemiddelde loonkosten
stijging van vijf procent voor de in
1964 te vernieuwen collectieve arbeids
overeenkomsten.
In beide gevallen is alleen sprake van
een verhoging der rechtens geldende
arbeidsvoorwaarden. De verhoging
met de eerste vijf procent zal mogelijk
worden gemaakt door een vergunning
van het college van rijksbemiddelaars.
„Dit betekent uiteraard dat hiervoor
geen verplichting geldt en dat ook
het percentage niet in alle gevallen
ten volle behoeft te worden gereali
seerd. De strekking van het akkoord
is echter natuurlijk wel dat van deze
vergunning op zeer ruime schaal ge
bruik wordt gemaakt."
Daarnaast staat dan de tweede vijf
procent. Daarin is begrepen de loon
kostenstijging die voortvloeit uit een
uitbreiding van de minimum-vakan
tierechten met ten hoogste twee da
gen.
De socialistische afgevaardigde, de
heer Posthumus, zal morgen mon
delinge vragen stellen aan de mi
nister van verkeer en waterstaat
over de situatie bij de K.L.M. en
de daar klaarblijkelijk gerezen
moeilijkheden.
In het hoofdkantoor van de K.L.M. heeft
mr. A. H. C. Gieben, de gedelegeerd
commissaris van de K.L.M. die gaat po
gen het conflict tussen president-direc
teur mr. H. Albarda en directeur E. H.
Larive bij te leggen, reeds gistermiddag
beiden ontmoet. Dit geschiedde op een
bijeenkomst van een zestal commissaris
sen met K.L.M.-directieleden.
In het korte tijdsbestek sinds de opzeg
ging van het vertrouwen in de directie
door het vliegend personeel heeft men
zo gauw geen voltallige raad van com
missarissen bijeen kunnen roepen. Over
de besprekingen van de zes, onder wie
president-commissaris F. Q. den Hollan
der, die gistermiddag wel aanwezig wa
ren, en in het K.L.M.-hoofdkantoor met
de directie en mr. Gieben het eerste
overleg pleegden, is officieel door geen
der betrokken partijen ook maar een
woord bekendgemaakt.
Enkele ingewijden in Den Haag meen
den te weten dat mr Gieben na de ver
gadering onder vier ogen met mr. Al
barda zou hebben gesproken. Zij ver
wachtten dat hij dit zelfde vandaag
met de heer Larive zou doen.
Intussen kan men onder het vliegend
personeel haast verontwaardiging aan
treffen over het communiqué dat door
de K.L.M.-persdienst is uitgegeven
Daarin staat vermeld dat de directie
de besluiten van de laatste tijd unaniem
heeft genomen en dat over de doorge
voerde mutaties geen verschil van me
ning bestaat.
„Dit strookt helemaal niet met de waar
heid", zei gisteravond een bestuurslid
van de K.L.M.-vliegersvereniging. „Er is
geen eenstemmigheid. De heer Larive
heeft zich misschien bij bepaalde beslui
ten en mutaties noodgedwongen neerge
legd. Dat is heel wat anders".
De tweede vijf procent is van een ge
heel ander karakter dan de eerste. „Het
is een gemiddeld percentage waarmee
in het coördinatieoverleg vooraf en bij
de onderhandelingen rekening moet
worden gehouden. Het is dus geen mi
nimum en ook geen maximum".
We moeten er allen rekening mee hou
den dat de arbeidsmarkt niet op korte
termijn tekenen van een duidelijke ont
spanning zal gaan vertonen. Van de ge
volgen die dit zal hebben voor de in
vloed van de tweede vijf procent op de
totale loonontwikkeling zal men zich bij
het onderling beraad aan werkgevers
zijde rekenschap dienen te geven.
De heer Bölger zei verder o.m. dat
in de onderhandelingen van werk
geverszijde iedere verbetering van
arbeidsvoorwaarden vóór 1 januari
1964 is afgewezen, ook de uitkering
ineens.
Van werknemerszijde heeft men
zich, zij het node, bij de afwijzing
neergelegd. De overeenstemming op
dit punt is echter eerst bereikt na
dat, en in samenhang daarmee, was
overeengekomen de loonsverhoging
per 1 januari van vier procent op
vijf procent te brengen. „In verband
hiermee en met het oog op een her
stel van de gewenste geordende ver
houdingen' acht ik het van bijzonder
veel belang dat alle werkgevers zich
ook aan de op dit punt gemaakte af
spraken houden", zo zei de heer
Bölger.
Van werknemerszijde voorziet men een
ontwikkeling naar een loonsysteem
waarbij, net als in andere Europese lan
den, de c.a.o.-lonen geen maximum-
maar minimumlonen zijn. De heer Böl
ger meent dat zulk een ontwikkeling
niet past bij het loonbeleid zoals dat
in ons land wordt gevoerd, ook niet bij
het systeem dat hier sinds 1 januari
1963 geldt. Hij denkt overigens eerder
aan een ontwikkeling juist in tegen
overgestelde richting.
Wat het minimuminkomen aangaat
waren, en zijn er nog, moeilijkheden
over wat wel en wat niet onder „inko
men" moet vallen. Omdat het bij het
streven naar een spoedige oplossing van
de nog hangende vragen gaat om een
garantie van een bepaald minimum
inkomen zal het naar de mening van dr.
Bölger noodzakelijk zijn bij de bepaling
van het inkomen slechts bij wijze van
uitzondering bepaalde inkomensbe
standdelen buiten beschouwing te laten.
In zijn rede heeft de heer Bölger nog
eens uiteengezet waarom de werkge
vers bij hun voorstellen een huurver
hoging hebben betrokken. Een van de
argumenten is dat de huren voor een
zeer groot gedeelte van het woningbe
stand nog tot de meest gedrukte prijzen
behoren. In 1963 zijn deze huren het
tweeëneenhalfvoud van voor de tweede
wereldoorlog, de kosten van levenson
derhoud (totaal) het drieëneenhalf-
voud, de verdiende weeklonen (indus
trie) het vijfvoud, de bouwkosten naar
schatting ten minste het vijf- a zesvoud.
Dr. ir. B. Bölger tijdens zijn rede
De heer Bölger heeft verder opgemerkt
met verwondering te hebben kennis ge
nomen van mededelingen van minister
Veldkamp over een verhoging op 1 ja
nuari 1965 van de A.O.W.-pensioenen
tot een sociaal minimum. Is het verant
woord met ingang van genoemde datum
een bedrag in de orde van grootte van
een half miljard extra en jaarlijks voor
dit doel te bestemmen? In ieder geval
lijken deze mededelingen de heer Bölger
voorbarig, omdat de minister nog een
advies van de S.E.R. moet krijgen over
de wijze van financiering.
(Van onze parlementaire redacteur)
De heer VV. H. P. Meijer uit Zwolle, die
bij de laatste verkiezing tot lid van de
Tweede Kamer voor de P.S.P. werd ge
kozen, heeft de Kamer meegedeeld, dat
hij dit lidmaatschap wenst neer te leg
gen.
(Van onze parlementaire redacteur).^
De parlementaire procedure inza
ke de grondwetsherziening 1963 is
ten einde. De Eerste Kamer heeft
gisteren in tweede lezing twee ont
werpen van rijkswet en twee ge
wone wetsontwerpen aanvaard.
Voorzitter Jonkman liet viermaal hoof
delijk stemmen, opdat duidelijk zou ko
men vast te staan, dat de ontwerpen
met de vereiste tweederde meerderheid
waren aanvaard. De uitslag was duide
lijk genoeg. Niemand van de leden
bracht een tegenstem uit.
De ontwerpen van rijkswet betreffen
verandering van de bepalingen inzake
de troonopvolging en van die betreffen
de Nieuw-Guinea. De gewone wetsont-
weïjjen brengen verandering in de be
palingen inzake het actief en passief
kiesrecht voor de Staten-Generaal. De
leeftijd voor het uitoefenen van het ac
tief kiesrecht wordt van 23 tot 21 jaar
verlaagd en de leeftijd, vereist voor
het lidmaatschap van de Tweede Kamer
is van 30 op 25 jaar gebracht.
Daar de grondwet in artikel 100 bepaalt,
dat om lid van de Eerste Kamer te kun
nen zijn, men moet voldoen aan dezelf
de vereisten als voor het lidmaatschap
van de Tweede Kamer, betekent de laat
ste verandering, dat ook voor de Eerste
Kamer thans de leeftijd van 25 jaren
geldt. Bij de behandeling van de voor
stellen in eerste lezing had de Eerste
Kamer het wetsontwerp, waarbij de
leeftijd op 30 jaren was gehandhaafd,
verworpen.
(Van onze verslaggever)
Het hoofdbestuur van de Alge
mene Rooms-Katholieke Ambtena-
renvereniging is voor opheffing
van het stakingsverbod voor amb
tenaren. Het hoofdbestuur heeft
zich gesteld achter de conclusie
van een adviescommissie, die in
haar rapport tot de conclusie is
gekomen, dat er geen steekhou
dende argumenten aanwezig zijn
om het voor de Nederlandse amb
tenaren geldende stakingsverbod
te handhaven.
De voorzitter van de A.R.K.A., mr. G.
A. A. M. Boot, heeft dit gisteren in zijn
rede bij de opening van het A.R.K.A.-
congres te Maastricht medegedeeld. De
opheffing van het stakingsverbod zou
echter gepaard moeten gaan met de in
troductie van een zg. afkoelingsperiode,
een bepaalde termijn waarin nog gele
genheid zou zijn voor eventuele bemid
delingspogingen voor de staking éen
feit is.
Mr. Boot herinnerde er aan, dat de
A.R.K.A. nog in 1956 in een rapport
had geconcludeerd, dat het stakings
verbod niet moest worden opgehe
ven. De reorganisatie van het over
leg zou de" voorwaarden moeten
scheppen, welke de behoefte aan een
Prinses Soraya, gevolgd door haar
moeder, begaat hier in Rome een
kleine verkeersovertreding door
naast een Zebrapad over te steken
tijdens het winkelen. De prinses is
in Rome voor de make up- en kos
tuumtests voor haar eerste film
„Het Geheim".
PASSAGIER. Sherwood W. Pardee, uit
Guilford, in de Amerikaanse staat Con
necticut, moet voor de arrondissements
rechtsbank verschijnen omdat hij in een
auto reed waarvan het achteruitzicht be
lemmerd was.
Volgens de politie reed Pardee met een
paard dat hij op de achterbank van zijn
voertuig had laten plaats nemen. Onno
dig te zeggen dat het dier de hele ach
terruit aan het gezicht van Pardee ont
trok.
LIMERICK. Er stond op een landgoed
in Roden
een bordje met „Roken verboden".
Maar een knetterend vuur
velde 't goed in een uur
en zo heeft men geen bordje meer
van node.
stakingsrecht volledig uitbant. He
laas hebben, aldus mr. Boot, de ach
tereenvolgende regelingen nagelaten
de noodzakelijke reorganisatie in het
overleg tot stand te brengen. Mede
gelet op de uitermate starre houding
van de regering ten opzichte van de
positie van de belastingambtenaren
in het bijzonder en het salarisbeleid
in het algemeen, een houding, welke
de regering overigens gelukkig niet
heeft kunnen volhouden, moest het
vraagstuk van het stakingsrecht
door ons opnieuw in ogenschouw
worden genomen, aldus mr. Boot.
De commissie, die het rapport voorbe
reidde, stond onder leiding van mr.
Boot. Lid van de commissie was o.a.
pater dr. H. Hoefnagels S.J. In haar
rapport zegt de commissie onder meer,
dat het algemeen welzijn vaak in hoge,
zelfs hogere mate geschaad wordt door
een staking in de particuliere onderne
mingen dan door een staking bij de
overheidsdiensten. Op grond van aan
tasting van het algemeen welzijn zal
het stakingsrecht aan de ambtenaren
niet meer ontzegd kunnen worden.
Naast een afkoelingsperiode stelt de
commissie ook nog een vorderingsrecht
ten behoeve van de overheid als voor
waarde. Van sommige overheidsdien
sten, zoals b.v. de veiligheidsdiensten
mag geëist worden, dat de werkzaam
heden per se niet onderbroken worden,
daar een zodanige onderbreking het
algemeen welzijn onherstelbaar schade
zou toebrengen. Op grond van het vor
deringsrecht zou de overheid bepaalde
categorieën ambtenaren kunnen ver
plichten hun werkzaamheden onmid
dellijk te hervatten. De uitoefening
moet echter begrensd zijn en alleen
maar betrekking hebben op enkele
overheidsdiensten, wier werkzaamhe
den zonder meer evident noodzakelijk
zijn.
(Advertentie)
Vitamol-produkten zijn snel tot een wereldbegrip geworden.
Dit succes is het beste bewijs voor de doelmatigheid van de vitamine
huidverzorging. Het ontbreken van vitaminen leidt tot verslapping
van de huid. Zij gaat schilferen en verwelkt. Daarom moet u uw huid
de waardevolle, «leven» gevende vitaminen door middel van
Vitamol toedienen.
Vitamol-crèmes dringen snel en diep in de huid door, stimuleren de
intensieve bloedcirculatie, vernieuwen en versterken de huidcellen,
garanderen het natuurlijke vochtgehalte en houden de huid daardoor
jong, strak en gezond.
DE SUCCESVOLLE VITAMINE-HUIDVERZORGING
Crème Hydratante, een wonder van fijnheid, maakt uw huid jeugdig.
Crème Cellulaire doet 's nachts haar werk als een goede fee. Tube f6.25
De heer Suurhoff (p.v.d.a.) deel
de gisteren bij de behandeling van
de begroting van sociale zaken
mee, dat zijn fractie zich stellig
zal verzetten tegen een ontwerp
van wet, dat in 1964 een huurver
hoging mogelijk moet maken.
Hij was tevreden met het voornemen
om per 1 januari 1964 de sociale uitke
ringen te verhogen en drong aan op
een zo vroeg mogelijk tijdstip voor het
invoeren van een sociaal minimum voor
a.o.w. en a.w.w. Daarvoor moet zijns
inziens reeds in 1964, uiterlijk in 1965,
overheidsgeld gereserveerd worden.
Naar zijn oordeel moet de wet op de
arbeidsongeschiktheidsverzekering een
volksverzekering worden. De heer Lank-
horst (p.s.p.) verklaarde zich voorstan
der van een correctie van de inkomens
verdeling zowel door middel van belas
tingen als door progressieve premie
heffing voor a.o.w. en a.w.w.
De heer Kikkert (c.h.u.) bleek van
mening, dat eerst de rust in het be
drijfsleven moet terugkeren, voordat
van een huurverhoging sprake kan
zijn. De verhoging zou moeten wor
den uitgesteld tot 1 januari 1965. Hij
vond het jammer, dat over een huur
verhoging geen overeenstemming in
het bedrijfsleven bestaat. Naar de
mening van de heer Kikkert zullen
onder alle omstandigheden huursub
sidies nodig blijven.
De heer Maenen (k.v.p.) stelde zich
achter het beleid van minister Veld
kamp. De heer Van Eibergen (a.r.p.)
was het eens met de voorgenomen maat
regelen, die de loonsverhogingen gaan
begeleiden en aan het invoeren van een
sociaal minimum voor a.w.w. en a.o.w.
Hij drong aan op goede oudedagsvoor
zieningen voor kleine zelfstandigen en
gehandicapten, voor wie pensioenvor
ming meestal niet mogelijk is.
De heer Corver (v.v.d.) betwijfelde of
het mogelijk is thans te bepalen hoe
het Nederlandse loon- en prijspeil in
verhouding tot het Europese staat. Hij
verzocht minister Veldkamp daarvan
een studie te maken.
Mocht onverhoopt de loonoperatie tot
een ongewenst peil van werkloosheid
leiden, dan zal voldoende aanvullen
de werkgelegenheid aanwezig zijn,
zo meende minister Veldkamp in zijn
antwoord.
Voor de verhoging van de a.o.w. zal
205 miljoen nodig zijn, voor de
a.w.w. 34 miljoen, voor de kinder
bijslag 125 miljoen, of rond 400
miljoen. De minister verwacht ener
zijds hogere premie-opbrengsten uit
hogere loonsommen, anderzijds dek
king uit een verhoogde maximumpre
mie.
Over het optrekken van a.o.w. en
a.w.w. tot een sociaal minimum per
1 januari 1965 zei minister Veld
kamp, dat het hier om de prioriteit
op sociaal gebied gaat. Waarom zou
de regering daarmee langer wachten
dan nodig is?
Een volksverzekering voor arbeidsonge
schiktheid zal moeten wachten op het
invoeren van de arbeidsongeschiktheids
verzekering voor loontrekkenden. Over
de mogelijkheid van interimregelingen
voor deze verzekering en een verzeke
ring tegen zware geneeskundig risico's
wilde de minister zich niet uitlaten.
De minister zei voorstander van sociale
voorzieningen in de vorm van verzeke
ringen te zijn, doch minder van verzor
ging. Desondanks vond hij het mede-
financieren uit algemene middelen geen
aantasting van het verzekeringskarak
ter.
(Advertentie)
VRAAG UW SLIJTER
Jules Le Malie Flls Amsterdam Jamae.
Toen in 1959 de zg. „Bundesversamm*
lung" dubbel parlement ir|
Berlijn dr. Heinrich Lübke tot president
koos, had de C.D.U.-C.S.U. de absolu
te meerderheid en het daarmede prak
tisch voor het zeggen, wie er opvolger
zou worden van prof. Theodor Heuss die
tien jaren het presidentschap had be
kleed. Dr. Lübke een compromis
kandidaat, nadat dr. Adenauer ten slotte
toch nog had geweigerd om het „Palais
Schaumburg" voor "de er naast gelegen
„Villa Hammerschmidt" te ruilen
werd dan ook volgens programma (met
eenvoudige meerderheid) gekozen.
Dr. Lübke bleek een zeer geschikte kan
didaat. Hij had zich altijd buiten de poli
tieke controversies gehouden, gaf ei
genlijk weinig om het politieke steek
spel en verdiepte zich liever in de tech
nische problemen, waarmee hij als mi
nister van landbouw te maken kreeg.
Minister Lübke was een vriendelijke
man, die zijn werk nauwgezet verricht
te, maar daarnaast voldoende tijd over
hield voor zijn naaste omgeving. Thuis
tuinierde hij naar hartelust en buren en
kennissen konden gerust bij hem aan
kloppen om advies, wanneer zij met
moeilijke problemen op dit gebied te
kampen hadden.
Eén keer slechts heeft dr. Lübke het
echt aan de stok gehad met een groep
mensen. Dat was toen hij vlak voor zijn
inhuldiging als staatspresident zijn gas
ten toestond om in plaats van in rok of
„groot ambtskostuum" gewoon in col
bertje op zijn receptie te verschijnen.
De organisatie van Duitse meester
kleermakers reageerde woedend op deze
bepaling en meende dat de traditie ten
gronde werd gericht door de nieuwe
president. Maar deze kreeg de steun
van de man die hij zou opvolgen, presi
dent Heuss. „Laat je niet de wet lezen
door de een of andere organisatie",
drukte de laatste dr. Lübke op het hart.
En deze heeft zich aan die raad gehou
den. Hij heeft zich met succes gekwe
ten van zijn taak, die een bemiddelend
aspect heeft. Als C.D.U.-lid heeft hij
zich altijd het meest aangetrokken ge
voeld tot de linkse vleugel in de rege
ringspartij. De socialisten hebben dat
niet vergeten. Dr. Lübke leeft daardoor
in de beste verstandhouding met de so
cialisten.
Inmiddels is de situatie van 1959, toen
de C.D.U.C.S.U. over een grote
meerderheid beschikte wel veranderd.
Het is dan ook lang niet zo zeker, dat
dr. Lübke zal worden herkozen indien
hij zich tenminste weer kandidaat stelt,
stelt.
Vijf jaren hebben grote veranderingen
gebracht in de partijverhoudingen in de
Bondsdag, Bondsraad en landelijke par
lementen. De liberale Vrije Demokrati-
sche Partij zit in de „Bundesversam-
lung" op de wip en kan en moet
de doorslag geven voor de presidents
kandidaat.
Volgens een bericht, dat werd samen
gesteld door het ministerie voor Bonds
raadszaken zijn vooral in de landelijke
parlementen de meerderheidsverhoudin
gen sterk verschoven ten gunste van de
sociaal-democraten en de liberalen, ten
nadele van de C.D.U. - C.S.U. en de
kleine partijen (die vrijwel allemaal uit
de deelstaat-parlementen zijn verdwe
nen).
Van de 1348 parlementsleden der elf
deelstaten heeft de S.P.D. er bijna de
helft, dan komt de C.D.U.-C.S.U., terwijl
de Vrije Democratische Partij ongeveer
10 procent heeft. Verder hebben nog
de „Gesamtdeutsche Partei", de „Bayern
Partei", de „Saarlandische Volkspartei"
de „Deutsche Demokratische Union" en
de Zuidsleeswijkse kiezersbond een klein
aantal mandaten, maar dat is van wei
nig betekenis.
In vijf van de elf deelstaatparlementen
zitten nog slechts de drie grote partijen.
De zojuist genoemde kleine partijen
spelen op federaal politiek niveau al
lang geen rol meer.
Het dubbele parlement zal voor de
verkiezing van de president uit
1042 leden bestaan, uit alle Bondsdag-
afgevaardigden. de leden van de Bonds
raad en presidenten-kiesmannen die
door de deelstaatparlementen op
grond van de meerderheidsverhoudin
gen worden aangewezen. Nedersaksen
b.v. zal 30 socialisten, 26 christendemo
craten en 5 liberalen naar de „Bundes-
versammlung" sturen.
De presidentskandidaat in 1964 en
het is mogelijk dat dr. Heinrich Lübke
zich voor nogmaals vijf jaren herkies
baar zal stellen zal aangewezen zijn
op de stemmen van minstens twee der
drie grote partijen, omdat noch de C.D.
U.-C.S.U., noch de S.P.D. de absolute
meerderheid hebben. De stemmen der
kleine partijen spelen geen rol meer.
Wanneer de meerderheid van 522 stem
men na twee stemmingen niet is bereikt,
geldt als gekozen de kandidaat die de
meeste stemmen op zich verenigt.
Het is niet bekend, hoe de liberalen hun
machtspositie in de „Bundesversamm-
tung" zullen gebruiken. Als zii zich hou
den aan het door partijchef Mende ver
kondigde axioma, dat de F.D.P. altijd
de kant zal kiezen van de sterkste par
tij (en dus hier met de Christendemo
craten en daar met de socialisten re-
veert) zou zii haar stem dus geven aan
dr. Heinrich Lübke. indien deze zich her
kiesbaar stelt. Anderzijds kan de F.D.P.
nroberen bet C.D.U.-overwieht „aan de
top" (een C.D.U-president en een C.D.
U.-kanselier. prof. Erhard) te doorbre
ken door een socialistische kandidaat
aan de presidentenmeerderheid te hel
pen.
De P.T.T. is niet van plan als te
enigertijd tot definitieve toepas
sing van draadbeeld zou worden
besloten dit landelijk en uniform
te doen. Het is namelijk zeker
dat met dit systeem gemoeide
voorzieningen in bepaalde gebie
den te kostbaar zullen zijn, ter
wijl anderzijds vrijheid moet be
staan geval voor geval te bezien
welke mogelijkheden zullen
worden geboden om de exploita
tie verantwoord te doen zijn.
Het tot stand brengen van draad
beeld, of zoals de P.T.T. het om
schrijft „een hoogfrequent transmis
siesysteem waarop normale ontvang-
apparatuur voor geluid- en beeldpro
gramma's kan worden aangesloten"
opent echter in beginsel zodanige
perspectieven, dat het de moeite
waard wordt geacht de ontwikkeling
hiervan te bevorderen. Hierbij maakt
de P.T.T. echter het voorbehoud, dat
voor het gebruik van draadbeeld de
nodige belangstelling zal moeten blij
ken te bestaan.
Dit wordt gezegd in het vervolgrap
port draadomroep dat de P.T.T. heeft
uitgebracht. Het in september 1959
uitgebrachte eerste rapport toonde
aan, dat er weinig uitzicht bestaat
om met de tot dusver toegepaste mid
delen en op bestaande voorwaarden
een bevredigend exploitatieresultaat
te bereiken. Het advies luidde dan
ook om op grond van deze weinig
hoopgevende verwachting te onder
zoeken of een ruimere opzet, bij voor
keur gecombineert met draadbeeld,
misschien gunstiger perspectieven
zou kunnen bieden Tevens werd in
overweging gegeven om in het be
vestigend geval na te gaan of op
zodanige basis een aanvaardbare
vorm van samenwerking tussen het
staatsbedrijf der P.T.T. en derden zou
kunnen worden verkregen.
Ten einde de mate van belangstelling
zowel bij het publiek als bij potentiële
gebruikers van de technische moge
lijkheden te kunnen peilen, alsmede
een beter inzicht te verkrijgen om
trent de meest wenselijke vorm en
organisatie van het gebruik en om
trent de mogelijkheid van onderlinge
samenwerking, zal het volgens de
P.T.T. noodzakelijk zijn een nader
onderzoek te doen instellen, waarbij
rekening dient te worden gehouden
met de bij de proeven verkregen re
sultaten en ervaringen.
De vraag of exploitatie van een net
als dit verantwoorde uitkomsten zal
bieden, is in dit stadium niet exact te
beantwoorden, aangezien de resulta
ten afhankelijk zijn van de reactie
van het publiek. Op dit ogenblik kan
dan ook niet verder worden gegaan
dan enkele veronderstellingen en zeer
globale ramingen te verstrekken, die
kort gezegd in de oudbouw neer
komen op kosten per aansluiting van
resp. 6, 4 en 3 per maand, bij
een dichtheid van resp. 25 procent, 50
procent en 100 procent. In de nieuw
bouw zal als regel een dichtheid van
100 procent bereikt kunnen worden,
in welk geval het bedrag van 3
per maand per aansluitpunt geldt.
In beide gevallen uiteraard voor ge
bieden met stedelijke bebouwing van
voldoende omvang.
Het zal de voorkeur verdienen zo
dra het resultaat van de thans onder
nomen proeven en de uitslag van het
met verschillende belangengroepen
alsnog te voeren overleg daartoe aan
leiding geven tot een geleidelijke
invoering over te gaan in gebieden
c.q. woonwijken die daarvoor naar
bedrijfseconomisch inzicht het eerst
in aanmerking komen.
In het begin zal alle ruimte moeten
worden gelaten om ten aanzien van
exploitatievorm, onderlinge samen
werking en tariefstelling tot een doel
matige oplossing te kunnen komen.
Pas nadat daaromtrent voldoende in
zicht zal zijn verkregen, kan gelei
delijk in onderling overleg tot een
meer definitieve opzet worden over
gegaan.
Het zal aanbeveling verdienen waar
mogelijk te streven naar het doen
inpassen van reeds bestaande of even
tueel nog tot stand te brengen afzon
derlijke particuliere centrale antenne
inrichtingen in het centrale antenne
systeem op basis van nader met be
trokkenen te sluiten overeenkomsten.
Wetswijziging is nodig om mede
ter legalisering van in de praktijk
gegroeide omstandigheden mach
tiging aan derden voor zodanige par
ticuliere inrichtingen te kunnen ver
lenen.
Naarmate de aanleg van standaard-
aansluitingen en het c.a.s. vordert,
zal de thans bestaande draadomroep
kunnen worden ingekrompen. De li
quidatie zal echter geleidelijk dienen
te geschieden op grond onder meer
van culturele en financiële overwe
gingen.
DR. HEINRICH LÜBKE
..In 1964 alle tjjd voor de tuin?..«
De Syrische nationale revolutionaire
raad heeft het ontslag van premier Sa-
lah Bitar aanvaard, zo is van officieuze
zijde vernomen.
Volgens de zegslieden wordt nog overleg
gepleegd over de vorming .'an een
nieuw kabinet. Over de reden van het
ontslag is niets bekend, wel weet men
dat Bitar sinds september reeds tracht
zijn functie neer te leggen.
Advertentie)
Betere kleding bij
Nederland Kattenburg
sinds 1856