„HET GEORGANISEERDE BEDRIJFSLEVEN NAM ZEKER GEEN GERINGE RISICO'S" Kamerlid stelt vragen over KOL "Stakingsverbod voor ambtenaren opheffen,, vilnmol Socialisten wijzen huurverhoging af De Brandy van de Burgemeester Werkgevers en werknemers zullen grote discipline moeten betrachten Commissarissen en directie bijeen Senaat akkoord met herziening van de grondwet C.-H.U. pleit voor uitstel tot 1965 P.T.T. ZIET M0GELIJHEDEN IN DE DRAADTELEVISIE Syrische regering is afgetreden C.S.W.V.-VOORZITTER OVER LOONAKKOORD t Niet verplicht Gemiddelde Verontwaardiging Compromis Minimuminkomen P.S.P.-kamerlid legt functie neer Hoofdbestuur A.R.K.A. MENING SINDS 1956 DRASTISCH GEWIJZIGD Starre houding Vorderingsrecht bewaar uw jeugdige charme! *i Het Wereldgebeuren Sociale zaken in Tweede Kamer "Un grand vieux supérieur!" f8.15 Aardige tuinier GUNSTIGE CONCLUSIE NA EERSTE EXPERIMENTEN Geleidelijk Nog geen idee hoe exploitatie zal uitvallen Nader onderzoek Draadomroep WOENSDAG 13 NOVEMBER 1963 PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT 8 In de gisteren in het Kurhaus te Scheveningen gehouden algemene ledenvergadering van het Centraal Sociaal Werkgeversverbond heeft dr. ir. B. Bölger, voorzitter van het verbond, mede namens de andere vertegenwoordigers van het C.S.W.V. in het overleg met de werk nemersvertegenwoordigers in het bestuur van de Stichting van den Arbeid verantwoording afgelegd. Er zijn in dat overleg ogenblikken geweest, aldus dr. Bölger, waarop wij ons hebben moeten afvragen of wij de verantwoordelijkheid nog wel konden blijven dragen. De heer Bölger herinnerde eraan dat men enkele malen het afbreken der onderhandelingen zeer nabij is geweest. Dat het ten slotte niet tot een breuk is behoeven te komen, noemde hij verheugend, maar de risico's die het georganiseerde bedrijfsleven heeft genomen zijn zeker niet gering. De Stichting van den Arbeid zal ook nog moeten bewijzen dat zij onder de gewijzigde omstandighe den de haar toegemeten taak goed zal weten te vervullen. De heer Bölger recapituleerde het geen aan de onderhandelingen en aan het eindresultaat vooraf is ge gaan, onderwierp dit resultaat aan een nadere beschouwing en belicht te de achtergronden en de gevol gen. Hij merkte op dat de zes conclusies van het akkoord op verscheiden wijzen echter een nadere uitwerking behoe ven: het overleg over het prijsbeleid wordt nog voortgezet, daarnaast is be langrijk de nadere concretisering der garantie van een bepaald minimumin komen. Het belangrijkste is ten slotte, ook voor de economische gevolgen van het ak koord, tot welke concrete resultaten de c.a.o.-onderhandelingen gaan leiden. De coördinatiebesprekingen van werkge verszijde, die in de eerstvolgende dagen zullen worden gehouden, zullen voor de gang van zaken bij die c.a.o.-onderhan delingen van veel belang kunnen zijn. Dr. Bölger bepleitte een grote discipline aan beide kanten. De heer Bölger vestigde er verder de aandacht op dat onderscheid moet worden gemaakt tussen de aanpassings verhoging van vijf procent per 1 janu ari a.s. en de gemiddelde loonkosten stijging van vijf procent voor de in 1964 te vernieuwen collectieve arbeids overeenkomsten. In beide gevallen is alleen sprake van een verhoging der rechtens geldende arbeidsvoorwaarden. De verhoging met de eerste vijf procent zal mogelijk worden gemaakt door een vergunning van het college van rijksbemiddelaars. „Dit betekent uiteraard dat hiervoor geen verplichting geldt en dat ook het percentage niet in alle gevallen ten volle behoeft te worden gereali seerd. De strekking van het akkoord is echter natuurlijk wel dat van deze vergunning op zeer ruime schaal ge bruik wordt gemaakt." Daarnaast staat dan de tweede vijf procent. Daarin is begrepen de loon kostenstijging die voortvloeit uit een uitbreiding van de minimum-vakan tierechten met ten hoogste twee da gen. De socialistische afgevaardigde, de heer Posthumus, zal morgen mon delinge vragen stellen aan de mi nister van verkeer en waterstaat over de situatie bij de K.L.M. en de daar klaarblijkelijk gerezen moeilijkheden. In het hoofdkantoor van de K.L.M. heeft mr. A. H. C. Gieben, de gedelegeerd commissaris van de K.L.M. die gaat po gen het conflict tussen president-direc teur mr. H. Albarda en directeur E. H. Larive bij te leggen, reeds gistermiddag beiden ontmoet. Dit geschiedde op een bijeenkomst van een zestal commissaris sen met K.L.M.-directieleden. In het korte tijdsbestek sinds de opzeg ging van het vertrouwen in de directie door het vliegend personeel heeft men zo gauw geen voltallige raad van com missarissen bijeen kunnen roepen. Over de besprekingen van de zes, onder wie president-commissaris F. Q. den Hollan der, die gistermiddag wel aanwezig wa ren, en in het K.L.M.-hoofdkantoor met de directie en mr. Gieben het eerste overleg pleegden, is officieel door geen der betrokken partijen ook maar een woord bekendgemaakt. Enkele ingewijden in Den Haag meen den te weten dat mr Gieben na de ver gadering onder vier ogen met mr. Al barda zou hebben gesproken. Zij ver wachtten dat hij dit zelfde vandaag met de heer Larive zou doen. Intussen kan men onder het vliegend personeel haast verontwaardiging aan treffen over het communiqué dat door de K.L.M.-persdienst is uitgegeven Daarin staat vermeld dat de directie de besluiten van de laatste tijd unaniem heeft genomen en dat over de doorge voerde mutaties geen verschil van me ning bestaat. „Dit strookt helemaal niet met de waar heid", zei gisteravond een bestuurslid van de K.L.M.-vliegersvereniging. „Er is geen eenstemmigheid. De heer Larive heeft zich misschien bij bepaalde beslui ten en mutaties noodgedwongen neerge legd. Dat is heel wat anders". De tweede vijf procent is van een ge heel ander karakter dan de eerste. „Het is een gemiddeld percentage waarmee in het coördinatieoverleg vooraf en bij de onderhandelingen rekening moet worden gehouden. Het is dus geen mi nimum en ook geen maximum". We moeten er allen rekening mee hou den dat de arbeidsmarkt niet op korte termijn tekenen van een duidelijke ont spanning zal gaan vertonen. Van de ge volgen die dit zal hebben voor de in vloed van de tweede vijf procent op de totale loonontwikkeling zal men zich bij het onderling beraad aan werkgevers zijde rekenschap dienen te geven. De heer Bölger zei verder o.m. dat in de onderhandelingen van werk geverszijde iedere verbetering van arbeidsvoorwaarden vóór 1 januari 1964 is afgewezen, ook de uitkering ineens. Van werknemerszijde heeft men zich, zij het node, bij de afwijzing neergelegd. De overeenstemming op dit punt is echter eerst bereikt na dat, en in samenhang daarmee, was overeengekomen de loonsverhoging per 1 januari van vier procent op vijf procent te brengen. „In verband hiermee en met het oog op een her stel van de gewenste geordende ver houdingen' acht ik het van bijzonder veel belang dat alle werkgevers zich ook aan de op dit punt gemaakte af spraken houden", zo zei de heer Bölger. Van werknemerszijde voorziet men een ontwikkeling naar een loonsysteem waarbij, net als in andere Europese lan den, de c.a.o.-lonen geen maximum- maar minimumlonen zijn. De heer Böl ger meent dat zulk een ontwikkeling niet past bij het loonbeleid zoals dat in ons land wordt gevoerd, ook niet bij het systeem dat hier sinds 1 januari 1963 geldt. Hij denkt overigens eerder aan een ontwikkeling juist in tegen overgestelde richting. Wat het minimuminkomen aangaat waren, en zijn er nog, moeilijkheden over wat wel en wat niet onder „inko men" moet vallen. Omdat het bij het streven naar een spoedige oplossing van de nog hangende vragen gaat om een garantie van een bepaald minimum inkomen zal het naar de mening van dr. Bölger noodzakelijk zijn bij de bepaling van het inkomen slechts bij wijze van uitzondering bepaalde inkomensbe standdelen buiten beschouwing te laten. In zijn rede heeft de heer Bölger nog eens uiteengezet waarom de werkge vers bij hun voorstellen een huurver hoging hebben betrokken. Een van de argumenten is dat de huren voor een zeer groot gedeelte van het woningbe stand nog tot de meest gedrukte prijzen behoren. In 1963 zijn deze huren het tweeëneenhalfvoud van voor de tweede wereldoorlog, de kosten van levenson derhoud (totaal) het drieëneenhalf- voud, de verdiende weeklonen (indus trie) het vijfvoud, de bouwkosten naar schatting ten minste het vijf- a zesvoud. Dr. ir. B. Bölger tijdens zijn rede De heer Bölger heeft verder opgemerkt met verwondering te hebben kennis ge nomen van mededelingen van minister Veldkamp over een verhoging op 1 ja nuari 1965 van de A.O.W.-pensioenen tot een sociaal minimum. Is het verant woord met ingang van genoemde datum een bedrag in de orde van grootte van een half miljard extra en jaarlijks voor dit doel te bestemmen? In ieder geval lijken deze mededelingen de heer Bölger voorbarig, omdat de minister nog een advies van de S.E.R. moet krijgen over de wijze van financiering. (Van onze parlementaire redacteur) De heer VV. H. P. Meijer uit Zwolle, die bij de laatste verkiezing tot lid van de Tweede Kamer voor de P.S.P. werd ge kozen, heeft de Kamer meegedeeld, dat hij dit lidmaatschap wenst neer te leg gen. (Van onze parlementaire redacteur).^ De parlementaire procedure inza ke de grondwetsherziening 1963 is ten einde. De Eerste Kamer heeft gisteren in tweede lezing twee ont werpen van rijkswet en twee ge wone wetsontwerpen aanvaard. Voorzitter Jonkman liet viermaal hoof delijk stemmen, opdat duidelijk zou ko men vast te staan, dat de ontwerpen met de vereiste tweederde meerderheid waren aanvaard. De uitslag was duide lijk genoeg. Niemand van de leden bracht een tegenstem uit. De ontwerpen van rijkswet betreffen verandering van de bepalingen inzake de troonopvolging en van die betreffen de Nieuw-Guinea. De gewone wetsont- weïjjen brengen verandering in de be palingen inzake het actief en passief kiesrecht voor de Staten-Generaal. De leeftijd voor het uitoefenen van het ac tief kiesrecht wordt van 23 tot 21 jaar verlaagd en de leeftijd, vereist voor het lidmaatschap van de Tweede Kamer is van 30 op 25 jaar gebracht. Daar de grondwet in artikel 100 bepaalt, dat om lid van de Eerste Kamer te kun nen zijn, men moet voldoen aan dezelf de vereisten als voor het lidmaatschap van de Tweede Kamer, betekent de laat ste verandering, dat ook voor de Eerste Kamer thans de leeftijd van 25 jaren geldt. Bij de behandeling van de voor stellen in eerste lezing had de Eerste Kamer het wetsontwerp, waarbij de leeftijd op 30 jaren was gehandhaafd, verworpen. (Van onze verslaggever) Het hoofdbestuur van de Alge mene Rooms-Katholieke Ambtena- renvereniging is voor opheffing van het stakingsverbod voor amb tenaren. Het hoofdbestuur heeft zich gesteld achter de conclusie van een adviescommissie, die in haar rapport tot de conclusie is gekomen, dat er geen steekhou dende argumenten aanwezig zijn om het voor de Nederlandse amb tenaren geldende stakingsverbod te handhaven. De voorzitter van de A.R.K.A., mr. G. A. A. M. Boot, heeft dit gisteren in zijn rede bij de opening van het A.R.K.A.- congres te Maastricht medegedeeld. De opheffing van het stakingsverbod zou echter gepaard moeten gaan met de in troductie van een zg. afkoelingsperiode, een bepaalde termijn waarin nog gele genheid zou zijn voor eventuele bemid delingspogingen voor de staking éen feit is. Mr. Boot herinnerde er aan, dat de A.R.K.A. nog in 1956 in een rapport had geconcludeerd, dat het stakings verbod niet moest worden opgehe ven. De reorganisatie van het over leg zou de" voorwaarden moeten scheppen, welke de behoefte aan een Prinses Soraya, gevolgd door haar moeder, begaat hier in Rome een kleine verkeersovertreding door naast een Zebrapad over te steken tijdens het winkelen. De prinses is in Rome voor de make up- en kos tuumtests voor haar eerste film „Het Geheim". PASSAGIER. Sherwood W. Pardee, uit Guilford, in de Amerikaanse staat Con necticut, moet voor de arrondissements rechtsbank verschijnen omdat hij in een auto reed waarvan het achteruitzicht be lemmerd was. Volgens de politie reed Pardee met een paard dat hij op de achterbank van zijn voertuig had laten plaats nemen. Onno dig te zeggen dat het dier de hele ach terruit aan het gezicht van Pardee ont trok. LIMERICK. Er stond op een landgoed in Roden een bordje met „Roken verboden". Maar een knetterend vuur velde 't goed in een uur en zo heeft men geen bordje meer van node. stakingsrecht volledig uitbant. He laas hebben, aldus mr. Boot, de ach tereenvolgende regelingen nagelaten de noodzakelijke reorganisatie in het overleg tot stand te brengen. Mede gelet op de uitermate starre houding van de regering ten opzichte van de positie van de belastingambtenaren in het bijzonder en het salarisbeleid in het algemeen, een houding, welke de regering overigens gelukkig niet heeft kunnen volhouden, moest het vraagstuk van het stakingsrecht door ons opnieuw in ogenschouw worden genomen, aldus mr. Boot. De commissie, die het rapport voorbe reidde, stond onder leiding van mr. Boot. Lid van de commissie was o.a. pater dr. H. Hoefnagels S.J. In haar rapport zegt de commissie onder meer, dat het algemeen welzijn vaak in hoge, zelfs hogere mate geschaad wordt door een staking in de particuliere onderne mingen dan door een staking bij de overheidsdiensten. Op grond van aan tasting van het algemeen welzijn zal het stakingsrecht aan de ambtenaren niet meer ontzegd kunnen worden. Naast een afkoelingsperiode stelt de commissie ook nog een vorderingsrecht ten behoeve van de overheid als voor waarde. Van sommige overheidsdien sten, zoals b.v. de veiligheidsdiensten mag geëist worden, dat de werkzaam heden per se niet onderbroken worden, daar een zodanige onderbreking het algemeen welzijn onherstelbaar schade zou toebrengen. Op grond van het vor deringsrecht zou de overheid bepaalde categorieën ambtenaren kunnen ver plichten hun werkzaamheden onmid dellijk te hervatten. De uitoefening moet echter begrensd zijn en alleen maar betrekking hebben op enkele overheidsdiensten, wier werkzaamhe den zonder meer evident noodzakelijk zijn. (Advertentie) Vitamol-produkten zijn snel tot een wereldbegrip geworden. Dit succes is het beste bewijs voor de doelmatigheid van de vitamine huidverzorging. Het ontbreken van vitaminen leidt tot verslapping van de huid. Zij gaat schilferen en verwelkt. Daarom moet u uw huid de waardevolle, «leven» gevende vitaminen door middel van Vitamol toedienen. Vitamol-crèmes dringen snel en diep in de huid door, stimuleren de intensieve bloedcirculatie, vernieuwen en versterken de huidcellen, garanderen het natuurlijke vochtgehalte en houden de huid daardoor jong, strak en gezond. DE SUCCESVOLLE VITAMINE-HUIDVERZORGING Crème Hydratante, een wonder van fijnheid, maakt uw huid jeugdig. Crème Cellulaire doet 's nachts haar werk als een goede fee. Tube f6.25 De heer Suurhoff (p.v.d.a.) deel de gisteren bij de behandeling van de begroting van sociale zaken mee, dat zijn fractie zich stellig zal verzetten tegen een ontwerp van wet, dat in 1964 een huurver hoging mogelijk moet maken. Hij was tevreden met het voornemen om per 1 januari 1964 de sociale uitke ringen te verhogen en drong aan op een zo vroeg mogelijk tijdstip voor het invoeren van een sociaal minimum voor a.o.w. en a.w.w. Daarvoor moet zijns inziens reeds in 1964, uiterlijk in 1965, overheidsgeld gereserveerd worden. Naar zijn oordeel moet de wet op de arbeidsongeschiktheidsverzekering een volksverzekering worden. De heer Lank- horst (p.s.p.) verklaarde zich voorstan der van een correctie van de inkomens verdeling zowel door middel van belas tingen als door progressieve premie heffing voor a.o.w. en a.w.w. De heer Kikkert (c.h.u.) bleek van mening, dat eerst de rust in het be drijfsleven moet terugkeren, voordat van een huurverhoging sprake kan zijn. De verhoging zou moeten wor den uitgesteld tot 1 januari 1965. Hij vond het jammer, dat over een huur verhoging geen overeenstemming in het bedrijfsleven bestaat. Naar de mening van de heer Kikkert zullen onder alle omstandigheden huursub sidies nodig blijven. De heer Maenen (k.v.p.) stelde zich achter het beleid van minister Veld kamp. De heer Van Eibergen (a.r.p.) was het eens met de voorgenomen maat regelen, die de loonsverhogingen gaan begeleiden en aan het invoeren van een sociaal minimum voor a.w.w. en a.o.w. Hij drong aan op goede oudedagsvoor zieningen voor kleine zelfstandigen en gehandicapten, voor wie pensioenvor ming meestal niet mogelijk is. De heer Corver (v.v.d.) betwijfelde of het mogelijk is thans te bepalen hoe het Nederlandse loon- en prijspeil in verhouding tot het Europese staat. Hij verzocht minister Veldkamp daarvan een studie te maken. Mocht onverhoopt de loonoperatie tot een ongewenst peil van werkloosheid leiden, dan zal voldoende aanvullen de werkgelegenheid aanwezig zijn, zo meende minister Veldkamp in zijn antwoord. Voor de verhoging van de a.o.w. zal 205 miljoen nodig zijn, voor de a.w.w. 34 miljoen, voor de kinder bijslag 125 miljoen, of rond 400 miljoen. De minister verwacht ener zijds hogere premie-opbrengsten uit hogere loonsommen, anderzijds dek king uit een verhoogde maximumpre mie. Over het optrekken van a.o.w. en a.w.w. tot een sociaal minimum per 1 januari 1965 zei minister Veld kamp, dat het hier om de prioriteit op sociaal gebied gaat. Waarom zou de regering daarmee langer wachten dan nodig is? Een volksverzekering voor arbeidsonge schiktheid zal moeten wachten op het invoeren van de arbeidsongeschiktheids verzekering voor loontrekkenden. Over de mogelijkheid van interimregelingen voor deze verzekering en een verzeke ring tegen zware geneeskundig risico's wilde de minister zich niet uitlaten. De minister zei voorstander van sociale voorzieningen in de vorm van verzeke ringen te zijn, doch minder van verzor ging. Desondanks vond hij het mede- financieren uit algemene middelen geen aantasting van het verzekeringskarak ter. (Advertentie) VRAAG UW SLIJTER Jules Le Malie Flls Amsterdam Jamae. Toen in 1959 de zg. „Bundesversamm* lung" dubbel parlement ir| Berlijn dr. Heinrich Lübke tot president koos, had de C.D.U.-C.S.U. de absolu te meerderheid en het daarmede prak tisch voor het zeggen, wie er opvolger zou worden van prof. Theodor Heuss die tien jaren het presidentschap had be kleed. Dr. Lübke een compromis kandidaat, nadat dr. Adenauer ten slotte toch nog had geweigerd om het „Palais Schaumburg" voor "de er naast gelegen „Villa Hammerschmidt" te ruilen werd dan ook volgens programma (met eenvoudige meerderheid) gekozen. Dr. Lübke bleek een zeer geschikte kan didaat. Hij had zich altijd buiten de poli tieke controversies gehouden, gaf ei genlijk weinig om het politieke steek spel en verdiepte zich liever in de tech nische problemen, waarmee hij als mi nister van landbouw te maken kreeg. Minister Lübke was een vriendelijke man, die zijn werk nauwgezet verricht te, maar daarnaast voldoende tijd over hield voor zijn naaste omgeving. Thuis tuinierde hij naar hartelust en buren en kennissen konden gerust bij hem aan kloppen om advies, wanneer zij met moeilijke problemen op dit gebied te kampen hadden. Eén keer slechts heeft dr. Lübke het echt aan de stok gehad met een groep mensen. Dat was toen hij vlak voor zijn inhuldiging als staatspresident zijn gas ten toestond om in plaats van in rok of „groot ambtskostuum" gewoon in col bertje op zijn receptie te verschijnen. De organisatie van Duitse meester kleermakers reageerde woedend op deze bepaling en meende dat de traditie ten gronde werd gericht door de nieuwe president. Maar deze kreeg de steun van de man die hij zou opvolgen, presi dent Heuss. „Laat je niet de wet lezen door de een of andere organisatie", drukte de laatste dr. Lübke op het hart. En deze heeft zich aan die raad gehou den. Hij heeft zich met succes gekwe ten van zijn taak, die een bemiddelend aspect heeft. Als C.D.U.-lid heeft hij zich altijd het meest aangetrokken ge voeld tot de linkse vleugel in de rege ringspartij. De socialisten hebben dat niet vergeten. Dr. Lübke leeft daardoor in de beste verstandhouding met de so cialisten. Inmiddels is de situatie van 1959, toen de C.D.U.C.S.U. over een grote meerderheid beschikte wel veranderd. Het is dan ook lang niet zo zeker, dat dr. Lübke zal worden herkozen indien hij zich tenminste weer kandidaat stelt, stelt. Vijf jaren hebben grote veranderingen gebracht in de partijverhoudingen in de Bondsdag, Bondsraad en landelijke par lementen. De liberale Vrije Demokrati- sche Partij zit in de „Bundesversam- lung" op de wip en kan en moet de doorslag geven voor de presidents kandidaat. Volgens een bericht, dat werd samen gesteld door het ministerie voor Bonds raadszaken zijn vooral in de landelijke parlementen de meerderheidsverhoudin gen sterk verschoven ten gunste van de sociaal-democraten en de liberalen, ten nadele van de C.D.U. - C.S.U. en de kleine partijen (die vrijwel allemaal uit de deelstaat-parlementen zijn verdwe nen). Van de 1348 parlementsleden der elf deelstaten heeft de S.P.D. er bijna de helft, dan komt de C.D.U.-C.S.U., terwijl de Vrije Democratische Partij ongeveer 10 procent heeft. Verder hebben nog de „Gesamtdeutsche Partei", de „Bayern Partei", de „Saarlandische Volkspartei" de „Deutsche Demokratische Union" en de Zuidsleeswijkse kiezersbond een klein aantal mandaten, maar dat is van wei nig betekenis. In vijf van de elf deelstaatparlementen zitten nog slechts de drie grote partijen. De zojuist genoemde kleine partijen spelen op federaal politiek niveau al lang geen rol meer. Het dubbele parlement zal voor de verkiezing van de president uit 1042 leden bestaan, uit alle Bondsdag- afgevaardigden. de leden van de Bonds raad en presidenten-kiesmannen die door de deelstaatparlementen op grond van de meerderheidsverhoudin gen worden aangewezen. Nedersaksen b.v. zal 30 socialisten, 26 christendemo craten en 5 liberalen naar de „Bundes- versammlung" sturen. De presidentskandidaat in 1964 en het is mogelijk dat dr. Heinrich Lübke zich voor nogmaals vijf jaren herkies baar zal stellen zal aangewezen zijn op de stemmen van minstens twee der drie grote partijen, omdat noch de C.D. U.-C.S.U., noch de S.P.D. de absolute meerderheid hebben. De stemmen der kleine partijen spelen geen rol meer. Wanneer de meerderheid van 522 stem men na twee stemmingen niet is bereikt, geldt als gekozen de kandidaat die de meeste stemmen op zich verenigt. Het is niet bekend, hoe de liberalen hun machtspositie in de „Bundesversamm- tung" zullen gebruiken. Als zii zich hou den aan het door partijchef Mende ver kondigde axioma, dat de F.D.P. altijd de kant zal kiezen van de sterkste par tij (en dus hier met de Christendemo craten en daar met de socialisten re- veert) zou zii haar stem dus geven aan dr. Heinrich Lübke. indien deze zich her kiesbaar stelt. Anderzijds kan de F.D.P. nroberen bet C.D.U.-overwieht „aan de top" (een C.D.U-president en een C.D. U.-kanselier. prof. Erhard) te doorbre ken door een socialistische kandidaat aan de presidentenmeerderheid te hel pen. De P.T.T. is niet van plan als te enigertijd tot definitieve toepas sing van draadbeeld zou worden besloten dit landelijk en uniform te doen. Het is namelijk zeker dat met dit systeem gemoeide voorzieningen in bepaalde gebie den te kostbaar zullen zijn, ter wijl anderzijds vrijheid moet be staan geval voor geval te bezien welke mogelijkheden zullen worden geboden om de exploita tie verantwoord te doen zijn. Het tot stand brengen van draad beeld, of zoals de P.T.T. het om schrijft „een hoogfrequent transmis siesysteem waarop normale ontvang- apparatuur voor geluid- en beeldpro gramma's kan worden aangesloten" opent echter in beginsel zodanige perspectieven, dat het de moeite waard wordt geacht de ontwikkeling hiervan te bevorderen. Hierbij maakt de P.T.T. echter het voorbehoud, dat voor het gebruik van draadbeeld de nodige belangstelling zal moeten blij ken te bestaan. Dit wordt gezegd in het vervolgrap port draadomroep dat de P.T.T. heeft uitgebracht. Het in september 1959 uitgebrachte eerste rapport toonde aan, dat er weinig uitzicht bestaat om met de tot dusver toegepaste mid delen en op bestaande voorwaarden een bevredigend exploitatieresultaat te bereiken. Het advies luidde dan ook om op grond van deze weinig hoopgevende verwachting te onder zoeken of een ruimere opzet, bij voor keur gecombineert met draadbeeld, misschien gunstiger perspectieven zou kunnen bieden Tevens werd in overweging gegeven om in het be vestigend geval na te gaan of op zodanige basis een aanvaardbare vorm van samenwerking tussen het staatsbedrijf der P.T.T. en derden zou kunnen worden verkregen. Ten einde de mate van belangstelling zowel bij het publiek als bij potentiële gebruikers van de technische moge lijkheden te kunnen peilen, alsmede een beter inzicht te verkrijgen om trent de meest wenselijke vorm en organisatie van het gebruik en om trent de mogelijkheid van onderlinge samenwerking, zal het volgens de P.T.T. noodzakelijk zijn een nader onderzoek te doen instellen, waarbij rekening dient te worden gehouden met de bij de proeven verkregen re sultaten en ervaringen. De vraag of exploitatie van een net als dit verantwoorde uitkomsten zal bieden, is in dit stadium niet exact te beantwoorden, aangezien de resulta ten afhankelijk zijn van de reactie van het publiek. Op dit ogenblik kan dan ook niet verder worden gegaan dan enkele veronderstellingen en zeer globale ramingen te verstrekken, die kort gezegd in de oudbouw neer komen op kosten per aansluiting van resp. 6, 4 en 3 per maand, bij een dichtheid van resp. 25 procent, 50 procent en 100 procent. In de nieuw bouw zal als regel een dichtheid van 100 procent bereikt kunnen worden, in welk geval het bedrag van 3 per maand per aansluitpunt geldt. In beide gevallen uiteraard voor ge bieden met stedelijke bebouwing van voldoende omvang. Het zal de voorkeur verdienen zo dra het resultaat van de thans onder nomen proeven en de uitslag van het met verschillende belangengroepen alsnog te voeren overleg daartoe aan leiding geven tot een geleidelijke invoering over te gaan in gebieden c.q. woonwijken die daarvoor naar bedrijfseconomisch inzicht het eerst in aanmerking komen. In het begin zal alle ruimte moeten worden gelaten om ten aanzien van exploitatievorm, onderlinge samen werking en tariefstelling tot een doel matige oplossing te kunnen komen. Pas nadat daaromtrent voldoende in zicht zal zijn verkregen, kan gelei delijk in onderling overleg tot een meer definitieve opzet worden over gegaan. Het zal aanbeveling verdienen waar mogelijk te streven naar het doen inpassen van reeds bestaande of even tueel nog tot stand te brengen afzon derlijke particuliere centrale antenne inrichtingen in het centrale antenne systeem op basis van nader met be trokkenen te sluiten overeenkomsten. Wetswijziging is nodig om mede ter legalisering van in de praktijk gegroeide omstandigheden mach tiging aan derden voor zodanige par ticuliere inrichtingen te kunnen ver lenen. Naarmate de aanleg van standaard- aansluitingen en het c.a.s. vordert, zal de thans bestaande draadomroep kunnen worden ingekrompen. De li quidatie zal echter geleidelijk dienen te geschieden op grond onder meer van culturele en financiële overwe gingen. DR. HEINRICH LÜBKE ..In 1964 alle tjjd voor de tuin?..« De Syrische nationale revolutionaire raad heeft het ontslag van premier Sa- lah Bitar aanvaard, zo is van officieuze zijde vernomen. Volgens de zegslieden wordt nog overleg gepleegd over de vorming .'an een nieuw kabinet. Over de reden van het ontslag is niets bekend, wel weet men dat Bitar sinds september reeds tracht zijn functie neer te leggen. Advertentie) Betere kleding bij Nederland Kattenburg sinds 1856

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1963 | | pagina 3