Angstige spanning in Lengede
Ondernemingsraad weerlegt reeks
beschuldigingen van mijnwerkers
Weer klop-
gnalen
m
rampmijn
Zeven scholieren en
hun chauffeur bij
een botsing gedood
Incident in
W.-Berlijn
BARENDRECHTSE BRUG kan Zeeuwse
verkeer de nek breken
DIRECTIE DEED WAT ZIJ KON
Breuklijn
we
Vandaag...
si
Vreselijk ongeluk in Borger
EREVOORZITTER VAN
K.N.M.B. OVERLEDEN
Vergoedingsregeling
nazi-vervolgden
thans uitgebreid
Weer Oostduitse
vluchteling gedood
W",
ZEVENTIG KEER PER DAG OPEN EN DICHT
WAARIN OPGENOMÉN DE MIDDELBURGSE, VLISSINGSE, GOESE, BRESKENSE COURANT EN VRIJE STEMMEN
Eerste project
Zwolsmangroep
in Zeeland
RADIOVERSLAG
VAN REDDING
Groot wonder
Beschuldiging
Communist
Twee jongens in
ernstige toestand
naar ziekenhuis
Russen houden weer
konvooi aan
Snel alarm
Venijn zit bij
nieuwe centrale
weg in „staart"
wat anders
206e jaargang - no. 260
PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT
Directie: F. van de Velde, F. B. den Boer en W. de Pagter. Hoofdredactie: W. Leertouwer en G. A. de Kok Abonnementsprijs 67 cent per week, 8,70 per kw.franco per post 8,95 p. kw. Losse nummers 15 ct. Bureaus: Vlissingen:
Walstraat 58-60, tel. 2355 (b.g.g. red. 3508, adv. 3647/3643); Middelburg: Markt 51, tel. 3841 (b.g.g. red. 2078/3169, adv. 2375); Goes: Gr. Markt 2, tel. 6140 (b.g.g. red. 7853, adv. 5213); Oostburg: tel. 2395; Terneuzen: Arsenaalstraat 2. tel.
2911, Zienkzee: red. tel. 2425, adm. tel. 2094. Adv. pr. 30 ct. p. mm. Min. p. adv. 4,50. Ingez. med. 3 z tarief. Kleine adv. (max. 8 regels) 30 ct. p. regel (min. 1.50) ..Brieven bur. van dit blad" 25 ct. meer. Giro 359300 P.Z.C., Middelburg.
Dinsdag 5 nov. 1963
Pagina 2
NOG 18 METER TE BOREN
Gistermiddag is de radioverslag
gever van de A.V.R.O., Klaas-
Jan Hindriks naar Lengede ver
trokken, vanwaar hij in de ko
mende dagen voor de A.V.R.O.,
de K.R.O. en de N.C.R.V. repor-
-ges zal verzorgen van de po
gingen welke worden onderno
men om de elf mijnwerkers die
nog in leven blijken te zijn, te
redden.
Als de verbindingsmogelijkheden
dit toelaten, zullen de eerste re
portages van de heer Hindriks
worden uitgezonden vanavond
tussen 7.15 en 7.50 in het pro
gramma Ouverturen van de
K.R.O. en vanmiddag 13.15 uur
in het radioprogramma van de
A.V.R.O.
(Telefonisch van onze speciale
verslaggever Link van Bruggen)
Gisteravond negen uur heeft de boor in Len
gede een diepte van 40 meter bereikt.
De reddingsploegen begonnen daarna de
wanden van de ontsnappingsschacht te ver
sterken met stalen pijpen. Verwacht werd dat
dit werk tot acht uur zou duren. Daarna kan
het boren van de laatste 18 meter worden
hervat. En terwijl de elf kompels onder de
grond in angstige spanning op het welslagen
van de gigantische en riskante reddingson
derneming wachtten, speelde zich gistermid
dag bovengronds een onverkwikkelijke af
faire af. Een mijndirecteur, die al twaalf da
gen lang dag en nacht in touw is geweest en
oudere, vertrouwen inboezemende mijnwer
kers, de helmen nog op het hoofd en met
zwarte kringen van vermoeidheid onder de
ogen, moesten een spervuur van lastige vra
gen doorstaan, waarbij de gemoedsrust vaak
verloren werd, en over en weer harde dingen
werden gezegd.
Directeur Stein, een gentleman, voorkomend, beleefd en in zijn ant
woorden oprecht en ongecompliceerd, legde voortdurend weer de na
druk op dat alles en nog eens alles was gedaan om na de catastrofe te
redden wat er te redden viel. Hij kwam tot deze, op steeds zenuwach
tiger toon uitgesproken verklaringen, omdat de verrassende ontdek
king van eif, nog levende mijnwerkers hem op zijn minst de schijn te
gen had gegeven.
kans ook achtten nog overleven
den aan te treffen, onmiddellijk
met een proefboring begonnen. Ik
verklaar nogmaals, mijne heren,
het is een wonder, een groot won
der, dat we met deze boring raak
hebben geprikt".
„Ik ben persoonlijk diep ge
griefd', zei hij onder meer, „dat
mij in een groot deel van de pers
onachtzaamheid, eigenlijk slordig
heid is verweten. Ik kan niet ge
noeg beklemtonen dat wij tot za
terdagavond niets van de aanwe
zigheid van een boven de water
spiegel uitstekende spelonk hebben
afgeweten. Toen we er van hoor
den, zijn we, hoe gering we de
Reddingsarbeiders, die een nieuw
gat hebben geboord op het terrein
van de ijzerertsmijn te Lengede
verklaarden maandagavond „er ko
men duidelijke klopsignalen" van
beneden. De plaats waar het nieu
we gat is gemaakt ligt daar waar
sommigen nog een vijftal mijnwer
kers vermoedden, namelijk op een
diepte van ongeveer tachtig meter
en ongeveer twaalfhonderd meter
van de hoofdschacht van de Ma-
thilde-mijn, waar men thans doen
de is elf mijnwerkers te redden.
De voorman van de boorploeg zei
later: „Er zitten mensen beneden".
De boor bereikte om 23.32 uur een
mijngang, waarin zich een luchtbel had
verzameld. Toen men tien minuten lang
op de boorschac.ht had gehamerd kwa
men plotseling vijf snelle slagen als
antwoord. „Vijf korte signalen is bij
ons het afgesproken teken dat men
een vorig signaal heeft ontvangen", zo
verklaarde een mijnwerker tegenover
een verslaggever van Reuter.
De mijnwerkers, die het boringswerk
verrichten, maakten een opgewonden
vreugdedans rond de boorinstallatie.
Door middel van enkele tekeningen toon
de de heer Stein aan op welke wijze en
waarin de dood gewaande kompels zich
in veiligheid hadden kunnen stellen.
Toen het water hen had overvallen, wa
ren zij uit de schacht, waarin zij werk
ten, gevlucht, naar een niet langer ge
bruikte, half ingestorte mijngang, waar
ze dakbreuken vermoedden. Op die wijze
zijn zij er in geslaagd zich een meter
of drie boven de waterspiegel in veilig
heid te brengen, hoewel de spelonk zelve
door steenslag bijzonder onveilig was.
Van de aanwezigheid van deze ruimte
kon niemand iets afweten. Het was de
mijnwerkers op straffe van ontslag ver
boden in gangen te komen, die niet meer
gebruikt werden, en waar de stempels
onder het plafond waren uitgeslagen
(een volkomen normale procedure,
waarmee men stutten spaart en boven
dien hogere ertslagen in beweging
brengt). Het was daar veel te riskant,
omdat de wanden steeds in beweging
waren.
De directeur werd gezegd dat hij als
stafman deze zaken had kunnen be
vroeden. Bovendien had hij zich op de
hoogte kunnen stellen van de „breuk
toestand" in de mijn, omdat de kom
pels, die op een bepaalde verdieping
werken de gehele omgeving als hun
eigen woning kennen. Hij zou dus ge
faald hebben op het punt van inwin
nen van informaties op de aanwezig
heid van eventueel aanwezige schuil
plaatsen.
„Nee", zei de heer Stein, ,,U vergist zich.
Ten eerste is de spelonk zeer ongebruike
lijk van vorm. Ik heb nog nooit in mijn
leven meegemaakt dat een breuk met
een bereikbare hoogte van meer dan tien
meter ontstaat. Ten tweede kunnen
breuken op ieder moment van de dag
ontstaan. Wat er vandaag niet is, kan er
morgen al zijn. Niemand weet hoe die
ingestorte gangen er precies uitzien, om
dat het te gevaarlijk is daar door heen
te lopen".
Op dat moment onderbrak een kom
pel, die zich in de horde van journa
listen verscholen had, het betoog van
zijn directeur. Met een overslaande i P,
v.,. foto bove
stem suggereerde hij dat de heer
Stein, of in ieder geval zijn naaste
medewerkers, al dagen te voren wa
ren ingelicht over de mogelijke aan
wezigheid van deze schuilplaats. De
informanten waren met een kluitje in
(Zie slot pag. 3 kol. 1
Terwijl de evangelische bis
schop Lilje (links) zi met een van de
mijnwerkers onderhoudt, laat de rooms-
katholieke bisschop Janssen zich voor
lichten door directeur Stein (rechts).
Foto onder: Bisschop Janssen spreekt
een bemoedigend woord tot de dames Si-
tar (links) en Moog, wier mannen wor
den vermist.
Foto: het totaal vernielde busje.
(Van een speciale verslaggever)
Gistermorgen om ongeveer kwart
voor tien heeft een ernstig ongeluk
op de rijksweg 34 bij de gemeente
Borger een einde gemaakt aan het
leven van acht leerlingen van de
christelijke kweekschool in Gronin
gen.
Doordat een vrachtauto tijdens mist een
andere auto inhaalde, ontstond een fron
tale botsing tussen een busje waarin de
leerlingen zaten en een vrachtauto. De
gevolgen waren verschrikkelijk. Zes van
de inzittenden van het busje werden op
slag gedood, vier gewond van wie twee
later overleden. De chauffeur van de
vrachtauto H. R. uit Eerbeek kreeg een
shock (de chauffeur was 24 jaar oud).
De leerlingen van de kweekschool uit
Groningen waren onderweg naar een
sportdag in Emmen. Zij reden in drie
groepen, elke groep in een busje. Het
busje van de voorste groep verongelukte, gy
De slachtoffers zijn: A. Bus uit Gro
ningen uit de vijfde klas; Kees Rees
kamp uit de derde klas; A. de Vries
uit de vierde klas; B. van de Velde
uit de vijfde klas; P. Holtman uit Te-
singe uit de derde klas en de chauf
feur L. Leegsma, eveneens uit Gro
ningen en de meisjes Lies Evers, vier
de klas en H. Switer, die later in het
ziekenhuis zijn overleden.
De twee gewonden zijn: H. Koksma
uit Haren en J. Mooibroek uit Gronin
gen. Hun toestand is ernstig.
Gisteren is op 89-jarige leeftijd in het
streekziekenhuis van Gorinchem overle
den de heer L. de Groot, erevoorzitter
van de Koninklijke Nederlandse Midden
standsbond.
Sinds 1924 maakte de thans overledene
deel uit van het hoofdbestuur van de
K.N.M.B., vanaf 1939 tot 1957 als voor
zitter. De heer De Groot was voor de
oorlog geruime tijd lid van de Tweede
Kamer, eerst voor de Economische Bond
en later voor de Vrijheidsbond. Verder
was hij ook wethouder van de gemeente
Rotterdam (1927 tot 1945).
De heer De Groot was ridder in de Orde
van de Nederlandse Leeuw, officier in
de Orde van Oranje Nassau en comman
deur in de Orde van Leopold II van Bel
gië.
00000000000000000000000000000000000*00*»
De Russen hebben gisteren op
nieuw een Amerikaans militair
konvooi dat op weg was naar Ber
lijn tegengehouden. Begin vorige
maand deden zij hetzelfde, maar
sindsdien leek de situatie weer op
geklaard.
De Russen hebben het konvooi van 12
voertuigen waarmee 44 militairen wor
den vervoerd niet alleen tegengehouden,
maar zij beweren ook dat zij het recht
hebben om te bepalen op welke wijze de
konvooien moeten zijn samengesteld.
De voertuigen werden tegengehouden
nadat de Sowjets hadden geëist dat de
militairen de voertuigen zouden verlaten
om te worden geteld. Dat gebeurde gis
terochtend om 9.01 bij de Russische
doorlaatpost Mariënborn aan de grens
tusen Oost- en West-Duitsland. Gister
avond stonden de Amerikaanse wagens
er nog steeds. De geallieerde bevelheb
bers in Berlijn kwamen gistermiddag
om 14.30 uur bijeen om de toestand te
bespreken. Westelijke functionarissen
wilden niet meedelen wat zal worden ge
daan om de westelijke rechten op vrije
toegang naar Berlijn af te dwingen, hoe
wel de geallieerde commandanten volle
dige overeenstemming bereikten over de
te nemen maatregelen om de situatie het
hoofd te bieden. Na de bijeenkomst van
de bevelhebbers werden de manoeuvres
van een deel van het Amerikaanse gar
nizoen in Berlijn die vandaag zouden be
ginnen, voor 24 uur uitgesteld. Aangeno
men wordt dat het Amerikaanse leger
de militairen in de nabijheid van de ka
zernes wil houden in geval van nood.
In het dagblad Trouw van gisteren
stond een ingezonden stuk afgedrukt
van N.C.R.V.-radioman Gerard Hoek
over de paginaruil tussen Trouw en Die
Transvaler met als onderwerp de apart
heidspolitiek. Zoals men weet heeft
Trouw aan het Zuidafrikaanse blad een
pagina aangeboden om voorlichting te
geven in Nederland over de apartheids
politiek. in ruil waarvoor Trouw dan op
dezelfde dag een pagina zou moeten
krijgen om uiteen te zetten waarom in
Nederland (over het algemeen) anders
over deze politiek wordt gedacht dan in
Zuid-Afrika. Die Transvaler, het blad
van de i egeringspartlj, heeft echter ge
weigerd hierop in te gaan. Sindsdien is
het aanbod herhaald aan de onafhanke
lijke krant Die Burger en deze heeft de
paginaruil wél geaccepteerd. Gerard
Hoek heeft zijn brief echter geschreven
vóórdat het besluit van Die Burger be
kend werd (zaterdag jl.) en nu blijkt,
dat hij in tegenstelling tot velen wél be
grip heeft voor het afwijzend standpunt
van Die Transvaler.
Hoek meent in de eerste plaats, dat de
discussie behoorlijk voorbereid had
moeten worden in stede van het publi
ceren van de „uitdaging" zonder vooraf
gaand schriftelijk contact. Maar boven
dien: waar men in Nederland „eens oog
voor moet krijgen is, dat het ongediffe
rentieerde oordelen over „de" apart
heidspolitiek" op 10.000 km afstand!
en de niet aflatende internationale
hetze tegen Zuid-Afrika. alle lust tot
het aanvaarden van „uitdagingen" wel
moet wegnemen". Vervolgens noemt de
schrijver enkele voorbeelden van voor
lichting en zegt dan
tot slot, dat voor het
gesprek met Zuid-
Afrika een andere
procedure moet wor
den aangespannen
dan Trouw heeft gevolgd. „Dan zullen
wij eerst de moed hebben te tonen, de
vuilschrijverij over Zuid-Afrika van de
hand le wijzen en niet mee te huilen met
de wolven in het oerwoud van wat men
dan noemt de „wereldopinie". En dan
/erder een discussie, die wij willen hou
den, behoorlijk en niet in de relsfeer heb
ben voor te bereiden". Tot zover Gerard
Hoek.
Het was een toevalligheid, dat de politie
op ongeveer 1 kilometer afstand op de
rijksweg controle uitoefende. Vrijwel on
middellijk na het ongeluk werd de poli
tie door een passerende automobilist ge
waarschuwd, waardoor direct alarm kon
worden geslagen en zowel ambulances
als verdere auto's naar de plaats van het
ongeluk konden worden gedirigeerd.
K.B. is enige uitbreiding gegeven
aan de groep van personen, die op grond
van de regeling „uitkeringen aan nazi-
vervolgden" aanspraak kunnen maken
op een uitkering wegens invaliditeit,
ontstaan als gevolg van vervolging we
gens ras, geloof of wereldbeschouwing
door het nationaal-socialistische regime.
De verruiming van deze regeling houdt
in dat thans ook personen die een invali
diteit van ten minste 40 hebben gehad
gedurende een tijdvak van ten minste
vijf aaneengesloten jaren, of wel een
blijvende invaliditeit van ten minste
40 hebben op 1 november 1963, alsnog
tot en met 1 december 1963 een aan
vraag tot uitkering kunnen indienen.
Zoals bekend is, hebben tot dusver per
sonen die door de vervolging gedurende
een periode van ten minste vijf aaneen
gesloten jaren een invaliditeit van mi
nimaal 70 hebben gehad, een uitke
ring kunnen aanvragen. In een officiële
publikatie die vandaag in alle dagbladen
wordt opgenomen, worden nadere bij
zonderheden gegeven met betrekking tot
deze regeling.
iiiimmmmniiiiiifiiiiiiiitiiiilliiliiiiiiiiiiiiiiiiiiiiimmiiiiiiitiiiiiiimiu
I is het 400 jaar geleden, dat 1
Anna, gravin van Nassau de I
oudste dochter van Willem van
Oranje en Anna van Saksen
te Breda werd geboren. Zij trad f
in 1857 in het huwelijk met haar
neef Willem Lodewijk. stadhou-
der van Friesland en Groningen. I
is het 275 jaar geleden, dat 1
bij het Engelse vissersdorp Brix-
ham aan de Torbaai de landing
plaats had van de Nederlandse
stadhouder Willem III en zijn i
legermacht. Willem III stootte I
zijn katholieke schoonvader Ja-
cobus II van de troon en werd
op 21 april tot koning van Enge-
land gekroond.
e hebben dit ingezonden stuk uit
Trouw wat uitvoerig geciteerd om
er mee aan te geven hoe opvallend ook in
Nederland de tegenstellingen zich be
ginnen af te tekenen rond apartheid en
rassenvraagstukken. De wereld wordt
steeds meer in grote brokken gespleten,
waarbij de breuklijnen raciaal bepaald
blijken te zijn, zo staat in het herderlijk
schrijven van de Hervormde Kerk over
het rassenvraagstuk. Het lijkt er op als
of er hier ook al sprake van is. Immers,
het betoog van Gerard Hoek tegen de
procedure van Trouw bevat in zekere
zin een stuk onbewuste camouflage: uit
de emotionele toon van het slot van het
stuk kan men de neiging van de schrij
ver afleiden Zuid-Afrika in bescherming
te willen nemen tegen verkeerde voor
lichting over de apartheidspolitiek. Er
spreekt een gevoel van solidariteit uit
zijn betoog. Akkoord, een dergelijke
houding kan begrip opwekken. Maar
wat ons opvalt is, dat zijn emotie zo
diep schijnt te gaan. dat hij een volko
men redelijk aanbod tot paginaruil een
onjuiste procedure noemt, nu een Zuid
afrikaanse regeringskrant dit aanbod
heeft afgewezen. Voelt Gerard Hoek zich
zo verbonden met het Zuidafrikaanse
standpunt, dat hij geen kritiek op de
weigering heeft, maar wel op het aan
bod Het lijkt ons, dat dit aanbod een
streven is naar een goede voorlichting,
een poging juist om niet mee te doen
met het huilen van de oerwoud-opinie-
wolven. Wij vragen ons nu inderdaad af,
of ook nietdit ingezonden stuk een symp
toom is van de breuklijn, die zich helaas
ook in Nederland (zelfs in protestants-
christelijke kring) begint af te tekenen.
Vooral nu het blad Die Burger het aan
bod van Trouw heeft geaccepteerd lijkt
de kritiek van Gerard Hoek „aparter"
dan die van de Zuidafrikanen zelf. Die
Burger telegrafeerde zelfs aan Trouw:
„Aanvaarden voorstel met dank".
Oostberlijnse grenswachters hebben gis
termorgen een vluchteling doodgescho
ten die het westelijke stadsdeel via de ri
vier de Spree probeerde te bereiken.
Ongeveer vier uur nadat de schoten van
af de oostelijke oever van de rivier wer
den gelost lukte het de Oostduitse poli
tiemannen een voorwerp uit het water
op te dreggen. Westelijke politiefunctio
narissen zeiden er zeker van te zijn dat
het het lichaam van de vluchteling was.
Het slachtoffer was de 55ste, die sedert
de oprichting van de Berlijnse muur, op
13 augustus 1961, bij een vluchtpoging
werd gedood.
van onze kant geloven dus, dat
het aanbod van Trouw redelijk is.
Er is de laatste tijd veel kritiek op de
voorlichting in Nederland over Zuid-
Afrika en daarbij is zelfs (naar het ons
voorkomt: niet zonder lichtvaardigheid)
het woord „malafide" gebruikt. Hier
wordt nu een poging gedaan om
breuklijnen te voorkomen. In zo'n geval
past eerder respect dan kritiek.
Oost-Duitsland en de republiek Jemen
zijn overeengekomen in Oost-Berlijn en
Sana'a consulaten-generaal te vestigen.
Ian Macleod, de Britse oud-minister en
voorzitter van de regeringsfractie in het La
gerhuis die niet wilde deelnemen aan het
door Lord Home gevormde kabinet, wordt
hoofdredacteur van het conservatieve week
blad „Spectator". Het blad heeft een oplaag
van 48.000 exemplaren.
(Van een onzer redacteuren).
„BRUG SNEL VERLATEN als
sirene loeit". Met felle witte let
ters op een blauw bord is dit de
waarschuwing voor iedere weg
gebruiker, die de vermoeide, uit
1888 daterende hefbrug over de
Oude Maas bij Barendrecht pas
seert. Tussen acht uur 's mor
gens en acht uur 's avonds gaat
die smalle stalen brug zeventig
tot tachtig keer omhoog: dat be
tekent wachttijden van tien mi
nuten tot een half uur. Nu al,
bij een dagelijkse verkeers
stroom van 7000 voertuigen van
en naar de Hoeksche Waard en
Rotterdam is het een hoogst pe
nibele zaak. En wat moet dat
worden wanneer achtereenvol
gens Haringvlietbrug, Grevelin-
gendam en Oosterseheldebrug
hun verkeer naar de Hoeksche
Waard gaan stuwen? Wanneer
de verkeersintensiteit over de
oude Barendrechtse brug wordt
verdrievoudigd? Dun zit het ve
nijn bij de nieuwe zuid-noord
route Zeeland-Randstad Hol
land in de „staart"! Dan zullen
de files wachtende auto's niet
meer op de Zeeuwse veerpleinen
staan, maar voor de omhoog ge
tilde rijvloer van de Baren
drechtse brug.
„Maar er is toch beloofd dat op de
Zuidhollandsche eilanden alles zou
klaar zijn om het verkeer uit Zeeland
op te vangenIn Zeeland is men
een maand geleden wel even ge
schrokken, toen een comité „Brug-
verbinding Oude Maas" plotseling de
trom begon te roeren. Toen het dui
delijk werd dat de houw van een
nieuwe Barendrechtse brug enkele ki
lometers westelijker echt nog niet op
het programma staat.
„In onze kinderlijke onschuld en het
volste vertrouwen op rijkswaterstaat
hebben we verwacht, dat de Oude
Maas geen bottle-neck voor het
groeiende verkeer zou worden. We
gingen ervan uit, dat deze drukbe
varen rivier ons niet langer meer
een halt zou toeroepen". De jonge
adjunct-rentmeester van de Am
bachtsheerlijkheid Cromstrijen, de
heer J. A. Vlielander (28), heeft
kort geleden plotseling gezien dat
het totaal de verkeerde kant op gaat.
wanneer iedereen blijft zwijgen over
de verkeersopstoppingen voor de Ba
rendrechtse brug. Daarom heeft de
met verkeerszorgen over de toekomst
tobbende Hoeksche Waard een
„spreekbuis" geconstrueerd. Een ini
tiatiefcomité, dat alles op alles wil
zetten om het nieuwe brugplan „op
tijd" gerealiseerd te krijgen Op Goe-
ree-Overflakkee wordt op het ogen
blik hard gewerkt om een goede weg
verbinding te krijgen tussen Greve-
lingendam en Haringvlietbrug. Aan
de overkant van deze brug er lig
gen thans vijt overspanningen van
de in totaal tien nadert de afrit
achterom Numansdorp en Klaaswaal
zijn voltooiing. Verderop is men be
gonnen aan de aansluiting naar Rot
terdam, de nieuwe rijksweg, die de
verkeersgolf uit Zeeland zal moeten
opvangen. Eind volgend jaar al van
Schouwen-Duiveland en eind 1965 uit
Midden-Zeeland via de Oostersehelde
brug. Maar ligt er dan bij Baren
drecht geen nieuwe brug, dan zijn de
moeilijkheden niet te overzien.
„Men zal zich in Zeeland toch wel
wat anders voorgesteld hebben dan
onder de rook van Rotterdam nog
eens een half uur te moeten wach
ten". De heer Vlielander overdrijft
niet. Hij weet wat het de Hoeksche
Waard ieder jaar kost, dat wachten
voor de passerende scheepvaart. Want
de Barendrechtse brug moet voor
ieder sleepbootje opgedraaid worden.
En dat duurt op zijn minst tien mi
nuten.
De laatste jaren is het scheepvaart
verkeer op de Oude Maas enorm
(Zie slot pag. 2 kol. 6)