W LANGSTE BRUG VAN EUROPA, EEN SPRONG IN BETON 27 PROVINCIALE ZEEUWSS COURANT x \v rv i W SchouWtn-Dvivt/ane/ (Van een onzer redacteuren) TWEE JAAR NOG en op de veerboot Zierikzee-Kats, de knusse verbinding die een mens geduld doceert, zullen de laatste kaartjes worden verkocht. Eind 1965 zullen de loopplanken aan boord van het bedaagde m.s. „Koningin Emma" voor de laat ste keer van de steigers worden ingehaald: dan ligt daar tussen Noord-Beveland en Schouwen- Duiveland de Oosterscheldebrug klaar! De langste brug van Eu ropa. Een „sprong-in-beton" over een zeearm, waar het bij wel putten) onder één hoedje van be ton gevangen. En dan staat er weer een fundering voor de twee zuilen, die samen de brugarmen naar weers kanten zullen torsen. Langzaam maar zeker geven de provinciale wa terstaat en de Combinatie Ooster scheldebrug (waarin verenigd Van Hattum Blankevoort te Beverwijk en de Amsterdamse Ballast Maat schappij) op het ogenblik de contou ren aan hun model, dat straks hon derdvoudig zal worden gekopieerd. Poten in de bodem, caisson-er-over- heen, drager van de pijler, brugstuk- ken... Zo zal de brug van zuid naar noord schuiven. Totdat er tenslotte om het precies te zeggen 5021,70 meter betonweg is getrokken over een stuk open water, dat het verkeer nu nog elke dag voor een grote handicap stelt. storm kan spoken. De stunt, waarmee Zeeland zichzelf via de Deltadammen in de randstad- Holland op de stoep zet. Een ge durfd stukje waterbouw, ont sproten uit een eigen provinci aal initiatief en zonder een cent uit 's rijks schatkist op pijlerpo- ten gezet. Op het ogenblik gaat het al een stevig stuk in die richting. Zee land heeft een paar jaar lang nu een industrie binnen zijn grenzen, waar 350 -man personeel voor een opval lend produkt zorgen: een brug. De fabricage wordt ér geleidelijk opge voerd en uitgebreid. Op een 6% hec tare groot terrein achter de royale veerhaven van Kats sjouwen portaal kranen met de vitale onderdelen voor de brugbouw. En buitendijks, vlak voor de kust van Noord-Beveland, tussen Kats en Colijnsplaat, ontdekt men de eerste vage lijnen van wat straks een vijf kilometer lange vaste oeververbinding moet zijn. De eerste tien series van in totaal 162 holle be- toncilinders zoeken hun weg naar de pleistoceenbodem, diep in de Schelde- arm. Op 95 meter van elkaar worden ze met drie naast elkaar ingeheid, deze poten voor de 54 pijlers in kiel- linie. Telkens wordt de bovenkant van zo'n serietje van drie poten (ook Zeeland doet dat alles niet „stie kem". Om over twee jaar bij voorbeeld iedereen te kunnen verras sen. Nee, de bouw van de Ooster scheldebrug kondigt zich torenhoog boven het vlakke land en de water spiegel aan. Het trotse project het zal 71 miljoen gulden kosten komt uit het water met de assistentie van een monsterachtig hoge bok, een zo genaamde put-indrijfinrichting. Deze drijvende hefinstallatie met zijn hijsvermogen van 500 ton de sterkste van ons land is van vitale beteke nis voor de in Nederland geheel nieu we en vrij goedkope funderings methode. Bouwkuipen, zoals bij de „normale" bruggenbouw in het water gezet, komen er niet aan te pas. In de hier en daar bijzonder diepe Oos- terscheldegeulën zou dat ook een haast onuitvoerbare en veel te kost bare zaak geworden zijn. De gigan- tenbok is sinds midden juli voor de dijk van Colijnsplaat in actie. In een tempo van drie per week worden de holle palen van het bouwterrein naar hun standplaats gevaren. Daar aan gekomen tilt de bok de dertig tot vijftig meter lange „putten" rechtop in het water. Er zakt een cutter machine door het inwendige naar de bodem en die begint met schoepen raderen als een nijvere mol de grond weg te graven. Water en slangen zorgen ervoor dat dit wordt afge voerd. Met zijn eigen gewicht en on der druk van de bok zakt zo'n poot dan. Metertje voor metertje. Op de wal is hij in het vereiste aantal mo ten tot de juiste lengte geconstrueerd. Tussen de bekistingen komt iedere dag achttien meter cilinderbeton klaar. En deze betonproduktie is nog maar aanloop, een begin van de ca paciteit, die straks bij het storten van een tiental brugdelen tegelijk moet worden bereikt. Het plaatsen van de funderingen voor de brugpijlers is sinds juli van dit jaar een routine-aangelegen heid geworden. „Eind volgend jaar moeten alle 162 poten in de Ooster- scheldebodem staan", vertelt men U in het directiekantoor van de provin ciale waterstaat in Kats. Keurig in het gelid. Klaar om de dragers en de overspanningsarmen op de nek te nemen. „Voor het komend nieuwjaar denken we tien pijlers kant en klaar te hebben en misschien een begin van de eerste brugboog. Lukt dat, dan zijn we flinke pieten..." iéder nieuw element van de brug leert zijn bruikbaarheid en zijn nuk ken pas na enkele proeven in de praktijk kennen. „Hebben we het een paar keer gedaan en zijn de kinder ziekten eruit gebannen, dan pas kun nen we het tempo gaan vaststellen". De Zeeuwse bruggenbouwers hebben dat in de voorbije zomermaanden wel geleerd. Daarom zijn de afgelo pen en de komende maanden de spannendste bij de hele brugconstruc- tie. De volgende twee jaar van het schema zullen worden gekenmerkt door repetitie. Zo ergens, dan is dat het geval bij de constructie van Euro pa's langste brug. Het is een soort serieproduktie. Werken aan een ge weldige lopende band. om maar even in industrietermen te blijven. Een flink stuk van het zes hectare grote werkterrein rondom de veer haven van Kats wordt in beslag ge nomen door de betonbouw van de holle brugpoten. Deze worden in mo ten van bijna zes meter gestort bin nen verticale bekistingen. Zestig ton weegt zo'n moot van een paal, die die veel weg heeft van een rioolbuis in het kwadraat. Voordat de kabels van een portaalkraan zo'n paalele- ment uit zijn stalen omhulsel tillen, wordt dit „gestoomd" en gedroogd. Het hangt van de op dat moment vereiste lengte van een paal af, hoe veel moten aan elkaar geregen zul len worden. In de wanden van de be tonnen cilinders zijn sparingen overgelaten om er stalen kabels door te trekken. Zo koppelt men de moten aaneen tot een paal op voorspanning, waarvan het gewicht kan variëren van 275 tot 544 ton. Om de „brugfabriek", Zeelands bra- vourstukje waterbouw, op volle toe ren te laten draaien is een constante aanvoer nodig van vele duizenden kubieke meter beton en vele duizen den kilo's staaldraad. Ruw geschat zullen de betoncentrales 140.000 ku bieke meter van dit produkt moeten leveren. En 2700 ton staaldraad ofte wel een kabel van 3000 kilometer: een afstand van Amsterdam naar Cairo. Zoals gezegd transporteren enorme hoekige portaalkranen er zijn er twee met een hefvermogen van 300 ton en een overspanning van 60 me ter de verschillende kant en klaar of in enkele stukken gemaakte brug- elementen naar de veerhaven. Daar liggen bakken klaar bm de onder delen naar buiten te varen. Voor de holle pijlerpoten en de betonnen „hoed" over iedere serie van drie ligt de grote, speciaal geconstrueerde bok boven het brugtraeé in de Ooster- schelde te wachten. „Ir. J. G. Snip" heet deze grootste drijvende kraan, die ooit op de Nederlandse wateren is verschenen. Naar de vorig jaar overleden hoofdingenieur-directeur van Zeelands provinciale waterstaat, de geestelijke vader van het Ooster- scheldebrugproject. Dit opvallende stuk „gereedschap" ligt nu nog en kele honderden meters voor de zee dijk van Colijnsplaat, het beginpunt van de brug-in-aanbouw. Maar iedere week schuift het een honderd meter naar het noorden. In de richting van de dikke toren van Zierikzee, die pre cies zo hoog is als de machtige drij vende kraan. In het brede „kielzog" blijven de fundamenten voor de brugconstructie achter. Daarop zullen dan de overige brugonderdelen worden neergezet volgens een systeem, elders op deze pagina beschreven. De brugbouwers beginnen al handig heid te krijgen bij het plaatsen van de verschillende betonnen stukken. „Je kunt er je horloge nog wel niet op gelijk zetten", wimpelt men be scheiden iedere loftuiting af, maar het vlot al heel wat beter dan in het begin. Duurde het indrijven van de eerste pijlerpoot een nacht en een dag, thans is er dik zes uur nadat opnieuw een paal rechtop werd ge zet, in het water nog maar net een topje te zien. Bij het noordelijk en het zuidelijk beginpunt van de Oos terscheldebrug wordt hard gewerkt aan de landhoofden en reeds is een begin gemaakt met de aansluiting op het wegennet. Eind 1965 zullen de tofkaartjes ge drukt zijn. Want de investering van Zeeuwse bodem moet worden af gerekend. De N.V. Provinciale Zeeuwse Brug Mij. zal de belangrijke schakel in de nieuwe centrale noord- zuidverbinding naar en van Zeeland exploiteren. Totdat in 1978 de Oos- terschelde zal zijn afgedamd. Op de korte route Rotterdam-Goes (70 km, thans over de Moerdijk en Breda nog 120 km) ontmoet de automobilist twee tolbruggen: de Haringvlietbrug tussen Numansdorp en Goeree-Over- flakkee. Voor het eerste jaar na de opening van Zeelands „pronkstuk" wordt op de passage van een miljoen auto's gerekend. In gedachten zien de bouwers ze al komen... Geheel boven een situatieschets van de ligging van de brug met de aan- sluitpunten aan de Bevelandse en Schouwse kant, vervolgens twee teke ningen van de pijlers, een doorsneetekening en daaronder een dwars doorsnede. Onder een situatieschets van het werkterrein bij Kats: 1. Veerhaven; 2. Mobiele kraan (3 ton, 20 m)3. Grijperkraan (6 ton 20 m)4. Grind; 5. Doseerinrichting en betonmolen; 6. Zand; 7. Ce- mentsilo's; 8. Reserve opslag; 9. Reserve grind; 10. Schaftlokalen; 11. Garages; 12. Laboratorium; 13. Watertank; 14- Loopkraan 8 ton); 15. Romney (werkplaatsen van liy.50 en 11 y.2 5 to); 16. Vlechters; 17. Stalling; 18. Directiekeet aannemer; 19. Staalvoorbereiding 20. Staal- opslag; 21. Werkplaats; 22. Compressoren; 23. Stoomproduktie; 24. Keet icerkbaas; 25. Stoomtenten; 26. Magazijn; 27. Keet uitvoerder werkterrein; 28. Dywidag 175 t. ringenfabricage29. Spanploegen; 30. Freissinet voorspannen beton); 31. Voorspansysteem eveneens voor beton); 32. Staalopslag; 33. Keet iverkbaas caissons en liggers; 34. Peinerkraan 32 t., 40 m; 35. Palen; 36. Loopkraan 300 ton; 37. Kantélconstructie; 38, 39. en 4°Liggers; 41Caissons; 42. Hamer stuk; 4^. Pijlers.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1963 | | pagina 53