Terneuzense infra-structuur werken
voor de komende vier jaar
ASTMA
nieuw XRAJJfï,A
MUIZÜIN PASTA
VLOKKEN
Goese raadsleden komen
met initiatiefvoorstel
if
Nieuwe Bevelandse
waterleiding-„enclave"
DRY GIN
E.V.0. houdt verbinding
Westerschelde
warm
Noor op plaat bij Burghsluis
H|
ar
BEZOEK DE
\i2Q
BEURS
BROCHURE GEEFT BEELD VAN
GIGANTISCHE ONTWIKKELING
ALMANAK
Nub. en wpunt
niet op agenda
hebben gezet
Gesprek verkeers-
en vervoersbonden
Licht Westen-
schouwen aangezien
voor dat van
Westkatyelle
Jhr. De Casembroot
opent nieuwe
chr. kweekschool
HOFSTEDE IN BIGGEKERKE MET
LAND BRACHT
UITBREIDING INDUSTRIETERREIN AL WEER NODIG
Controle Terneuzense
politie: 19 p.v's
VERGADERING IN GOES
Zeeuwse ploegkampioen
gast op Canadese
zuivelboerderij
Oplossing
Zeeuwse
Prettig
Uitbreidingen
Herindeling
GRONDVERKOOP-LOEVE
Opening kleuterschool
te Sint-Jansteen
Walcheren
Jongetje liep tegen
auto en brak arm
MilllP
Bestelauto tegen
vrachtwagen
van 20 Vüssïngse
winkeliers,
CONCERTGEBOUW
PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT WOENSDAG 16 OKTOBER 1963
De minister van economische za
ken heeft zich kortgeleden tot de
provinciale besturen gericht met
liet verzoek een overzicht samen
te stellen van de provinciale en ge
meentelijke infra-structuurwerken
die binnen de eerstkomende jaren
(1964 tot en met 1967) de aan
dacht behoeven. Naar aanleiding
van dit ministerieel verzoek heeft
de gemeente Terneuzen een pro
gramma opgesteld, dat de volgen
de objecten bevat:
1. wegen en spoorwegen in het ont
wikkelingsplan „Haven- en industrie
terrein gemeente Terneuzen", te we
ten:
a. algemene bedieningsweg
1.186.500,
b. zijwegen naar de geprojecteerde
binnenhavens 467.000,
c. zijsporen naar de in b. genoem
de havens 968.000.
2. verlening invalsweg-Zuid tot Drie
wegen 873.000.
S. verlening invalsweg tot en met het
oostelijk bolwerk, te verdelen in een
fase tot de algemene begraafplaats
635.600 en een fase vanaf deze be
graafplaats 967.600.
4. vervanging gedeelte klinkerbestra
ting door asfaltbedekking van de
invalsweg-Zuid 164.100.
Voorts is nog gedacht op te voeren het
object reconstructie-Catspolderdijk, die
in de toekomst als tweede waterkering
moet blijven gehandhaafd.
Deze interessante gegevens staan ver
meld in een prettig hanteerbare en goed
verzorgde brochure, die het gemeente
bestuur van Terneuzen dinsdag heeft uit
gegeven en die een d ui del ijk beeld geeft
van de ontwikkeling van deze haven
stad sinds de aanwijzing tot industrie
kern in april 1959.
Die aanwijzing werd in de eerste plaats
van groot belang geacht voor de verbe
tering van de infrastructuur. Het eerste
object, dat in het kader van deze wer
ken kon worden uitgevoerd was de
verlegging van de Otheense kreekuitwa
tering. De gemeentelijke kosten bedroe
gen 428.422, waarin een rijksbijdrage
werd ontvangen van 364.158. Een
fraaie oplossing voor de zuidelijke en
tree van de stad werd verkregen met de
aanleg van het eerste gedeelte van de
invalsweg en de reconstructie van de
Axelsestraat. De kosten bedroegen
605.186, waarvan het rijk 471.439
bijdroeg.
Zeer belangrijk in dit verband is de
aanleg van de verbindingsweg Ter
neuzenNieuwe kanaalbrug bij Sluis
kil, momenteel in uitvoering en ver-
moedelijk gereed in 1964. De kosten
zijn geraamd op 2.520.234, waarvan
het rijk 1.829.690 zal betalen. Deze
weg gaat naast een nieuwe verbin
ding met Sluiskil, een nieuwe toe
gangsweg vormen naar de industrie
terreinen op de oostelijke kanaal
oever. De weg is vernoemd naar de
overleden hoofdadministrateur van
het ministerie van economische za
ken, mr. P. J. Haarman, uit waar
dering voor de grote steun, die het
gemeentebestuur van Terneuzen
steeds bij hem heeft ondervonden bij
de realisatie van het infrastructuur
programma.
Uitvoerig gaat het boekwerkje voorts in
op de industrialisatieresultaten sinds de
Advertentie
Dit middel met dubbele werking
geeft verrassende resultaten.
Het is geen wonder dat meer en meer
lijders aan astma, kortademigheid
en soortgelijke aandoeningen de
Adozo tabletten verkiezen. Hun
buitengewoon doeltreffende samen
stelling verzekert een dubbele wer
king:
1) Verlicht onmiddellijk de krampach
tige samentrekking van de adem
halingswegen, waardoor de lucht
vrij in en uit de longen kan stromen
en vergemakkelijkt de verwijdering
van het verstoppende slijm.
2) Verlicht de zenuwspanning, die
meestal een astma-aanval vergezelt
en er zelfs vaak de oorzaak van is.
Na het gunstig gevolg van deze dub
bele werking, voelt U zich verlicht
en op Uw gemak. U kunt weer ade
men, gemakkelijk, vrij en diep, zon
der pijn. Neem de proef! U vindt
Adozo bij alle apothekers en drogis
ten.
Het Zierikzeese gezin moest bij de
opening van het nieuwe stooksei-
zoen nodig eens naar een nieuwe
haard omzien, 't Moest iets bijzon
ders worden, een stuk gespreks
stof voor de buurt, niet zomaar
een haardje van dertien in een do
zijn, maar iets opzienbarendseen
stuk vuurwerk, uitstijgend boven
alles, wat op dit gebied als waar
dig statussymbool was gepropa
geerd.
Goed, er komen wat vouwbladen
ter tafel en wat later meldt zich
een vertegenwoordiger van een
gerenommeerde smidse, die het
geheel nog eens mondeling zal toe
lichten.
De man beweegt zich al gauw met
een meetlat door het vertrek,
taxeert deuren en vensters en
meldt dan afgemeten: Achttien
duizend calorieëndaarin hebben
wij iets schitterends, een ideale
warmtebron, een allesbrander met
gerichte straling. Daarmee zit U
nooit in de kou."
En noemt dan, na een voorzichtig
verzoek, de prijs.
De stilte hangt nog kil in het ver
trek, als het gezinshoofd met ver
flauwde interesse in de vouwbla
den begint te rommelen.
„Hoeveel zei U?"
„Achttienduizend. Hoeveel calo
rieën had U dan gedacht
„Calorieën, calorieën warmte
moet ik hebben."
En, moe terugvallend in zijn stoel:
„Gewoon, prettige warmte."
kernaanwijzing. Dit begon met de ves
tiging van de meterfabriek „Dordrecht"
en de lampenfabriek van Philips. Binnen
anderhalf jaar waren twee grote indu
strieterreinen van 29 en 86 ha geheel
uitverkocht. Van de premie- en prijs
reductieregeling „Bevordering industri
alisatie ontwikkelingskernen" maakten
tot nu toe gebruik voor vestiging of uit
breiding: de timmerfabriek Vertinde, de
meterfabriek „Dordrecht", de n.v. Phi
lips, de n.v. Kon. Mij. „De Schelde", de
rubberfabriek „Hollandia", de machine
fabriek „De Hoop", het ijzerconstructie
bedrijf Eijke-Hoogendoorn, de A.S.I.-
staal, de n.v. Dow Chemical, de n.v.
Terneuzensche Scheepsbouwmaatschap
pij en de n.v. Emil Lockefeer.
Voorts besloot een aantal ondernemin
gen van belang voor handel en verkeer
zich in Terneuzen te vestigen, terwijl
koelhuizen, magazijnen en garagebedrij
ven werden uitgebreid of nieuw ge
bouwd.
Door deze snelle industrialisatie is uit
breiding van het thans bestaande areaal
aan industrieterreinen op korte termijn
gewenst. Plannen zijn ontwikkeld en
gedeeltelijk in uitvoering om het ten
zuiden van de Baandijk gelegen terrein
en één ten zuiden van Driewegen in ex
ploitatie te nemen. Het betreft hier een
uitbreiding van circa 80 ha industrie
terrein.
Verwacht wordt dat ook deze terreinen
spoedig bezet zullen zijn, zodat nu al
weer gedacht moet worden aan verdere
uitbreidingen naar het zuiden.
De brochure samengesteld door de
heer W. H. Blok en gedrukt bij de Ter
neuzense firma P. J. v. d. Sande gaat
voorts uitvoerig in op de kanaalverbre-
dingswerken en aanpassende maatrege
len. Met name worden genoemd de ver
lenging van de Zevenaar- en Zuidelijke
Kanaalhaven en het ontwerp voor een
geheel nieuw havenbekken, waarvan we
reeds uitvoerig melding maakten. De
verlenging van de twee genoemde ha-
Advertentie)
ROEIT ZE GENADELOOS UIT
vens komt het eerst aan de beurt. Men
streeft naar voltooiing in 1968, het jaar
waarin ook de kanaalverruimingswerken
gereed zullen zijn. Het graven van het
nieuwe havenbekken zal in een latei-
stadium plaatsvinden.
In een hoofdstuk over de leefbaarheid
van Terneuzen wordt onder meer nog
opgemerkt, dat de kosten voor de nieu
we schouwburg worden geraamd op
f 700.000 en dat dit plan eind 1963 be-
stekklaar zal worden gemaakt. „Dit al
les is nog maar een begin", zo wordt in
een slotartikel opgemerkt. „Maar de
voorwaarden zijn geschapen om Terneu
zen een voorname plaats te doen inne
men in de Euromarkt."
Een periode van vijf jaar wordt even
wel te kort genoemd om alle voorde
len van het regeringsindustrialisatie-
beleid volledig tot uiting te doen ko
men. Van groot belang wordt ge
noemd de armslag, die Terneuzen no
dig heeft voor de ontwikkeling van
haar Scheldefront. Nu alles is uitge
geven aan Dow Chemical is aan de
zeezijde geen terrein meer beschik
baar.
t Advertentie)
De herindeling van Zeeuwsch-Vlaande-
ren zal daarvoor het nodige soelaas moe
ten bieden, zo wordt in de brochure ge
steld. Als de aan de „Pas van Terneu
zen" gelegen gebieden vanaf de Braak
man tot aan de grens van Vogelwaarde
tot Terneuzen gaan behoren, kunnen
deze terreinen in de toekomst dienen
voor de vestiging van petro-chemische
bedrijven. In dat geval denkt men eerst
de gehele Nieuw-Neuzenpolder, west
van Dow Chemical tot aan de Braak
man in exploitatie te nemen en daarna
die ten oosten van de Griete tot aan de
grens van Vogelwaarde. Maar zolang de
gemeentelijke indeling geen feit is, is de
medewerking van de gemeenten Hoek en
Zaamslag aan deze ontwikkeling een
eerste vereiste.
„De vraag kan gesteld worden", zo
vervolgt de brochure, „of de gemeen
te Terneuzen de haven- en industrie
terreinen, waaronder te verstaan de
thans bestaande gemeentelijke en
rijkshaventerreinen, alsmede de toe
komstige exploitatiegebieden, in
eigen beheer zal moeten houden."
„Maar hoe dit bestuurlijke aspect ook
verloopt, zeker is, dat de maatregelen
tot ontwikkeling van Terneuzen door
gang moeten vinden", zo wordt eraan
toegevoegd. Voor wat betreft de bege
leidende maatregelen op het gebied van
leefbaarheid wordt gedacht aan de stich
ting en uitbouw van inrichtingen op
maatschappelijk, sociaal-cultureel en so
ciaal-hygiënisch terrein.
„Vele problemen vragen nog 0111 een op
lossing, maar het gaat snel in Terneu
zen", zo besluit de samensteller van de
brochure, na eerst nog te hebben gewe
zen op alle mogelijke medewerking, die
de gemeente mocht ontvangen van het
provinciaal bestuur van Zeeland en van
de rijksoverheid.
Drie leden van de Goese raad kunnen
niet akkoord gaan met het besluit van
burgemeester en wethouders om een
voorstel tot verkoop van enkele honder
den vierkante meters bouwgrond aan de
heer M. Loeve voor de vergadering van
hedenavond (woensdag) niet op de agen
da te zetten. Daarom hebben zij de
heren M. Haasdonk (v.v.d.), A. Maljaars
en F. P. J. Polder (prot. chr.) bij de
raad een initiatiefvoorstel ingediend met
het verzoek aan b. en w. dit op de agen
da te zetten. Het drietal doet dit op
grond van het bepaalde in artikel 25 van
het reglement van orde voor de vergade
ringen van de raad.
Zoals men weet hebben b. en w. een
maand geleden de raad een voorstel
in dezelfde geest voorgelegd: 300
vierkante meter grond te verkopen
aan de heer M. Loeve, gelegen aan de
hoek Westwal-Ravelijn de Groene Ja
ger. De aspirant-koper wil daar een
kantoorgebouw neerzetten. In de raad
ontspon zich bij de behandeling van
dit voorstel een discussie over het be
houd van de toch al zo kleine opper
vlakte plantsoen in Goes.
De meningen kwamen vrij scherp tegen
over elkaar te staan. De heer J. H. Roo-
se (k.v.p.) wilde van b. en w. zelfs de
toezegging, dat in andere soortgelijke
gevallen eenzelfde coulante houding van
het college zou blijken. Burgemeester
mr. F. G. A. Huber kon die toezegging
niet geven. B. en w. namen het voorstel
voor nadere bestudering terug.
Toen de raadsleden vorige week de
agenda voor de vergadering van heden
avond in de brievenbus vonden, stond
daarop niet het voorstel tot grondver-
koop aan de heer Loeve. Dit bevreemdde
het a.r.-raadslid zeer. Toen hij later ver
nam, dat b. en w. hadden besloten het
voorstel in de „ijskast" te stoppen zag
de heer Loeve zich in zijn belangen ge
schaad. Hij schreef daarop zijn mede
raadsleden een brief. Daarin was het
verzoek vervat, te bevorderen dat het
stuk grond voor de kantoorbouw alsnog
aan de heer Loeve zal worden verkocht.
De raadsleden Haasdonk, Maljaars en
Polderman hebben hierop nu dus gerea
geerd met hun initiatiefvoorstel. De on
dergetekenden hiervan zijn van oordeel,
dat het verloop van de discussie over
het verkoopvoorstel op 18 september het
besluit van b. en w om de transactie af
te voeren niet rechtvaardigt. Zij menen
dat de billijkheid ten opzichte van de as-
pirant-kopér vordert, dat de raad zich
De nieuwe r.-k. kleuterschool aan de
Antoniusdreef te Sint-Jansteen zal
vrijdagmiddag 18 oktober om 3 uur of
ficieel in gebruik worden genomen na
inzegening door pastoor J. Preijers. Het
ontwerp voor de school is van de Bres-
kense architect J. Loonen, die een fleu
rig en licht gebouw neerzette.
over het verzoek van de heer Loeve ver
der uitspreekt en een beslissing neemt.
„Daar komt nog bij", aldus de indieners
van het initiatiefvoorstel, „dat in de sep-
tembervergadering door het raadslid
Maljaars namens de prot.-chrïstelijke
groepering een wijzigingsvoorstel op het
voorstel van uw college werd ingediend.
Dit voorstel had ik in elk geval als
zijnde het meest verstrekkende in be
handeling behoren te zijn genomen. „Dat
dit niet is gebeurd acht het drieman
schap in strijd met de gemeentewet.
S&ite
ssBSiëai
jSK
jsa
jaro
eS-C
ySja
'M
'Ti'O
Üf
jÉS
wS
'Tro
</ro
4lS
<nh
Wa.
j&|£
TiO
S&2.
«f»
üb
TTO
M
r'CO
S©
AIO
4É&
dig
<rco
3t§
31ro
gg
wrS
^75
Ttro
j&S
<7CO
ver*
tekening DOEVE
Wilt u Uit"-zijn met "Thuis^-zijn verbinden?
Zo'n uitje is dichtbij te vinden.
Daar zegt men tevrêe:
Een goed buurtcafé
Is vaak ook beter dan verre vrinden
Alexander Poïa
BIT!.„GOED VOOR W
ew
Slfe
fff??
gfte
ffisv
fffi?
«HF
«t»
3f2gl
CfJv
ff>w
«f»
cw
I#
I#
m
Sw
mk
Sm,
cit?
B
SM
«w
rUfc
SnSF
«T?
CW
Cit*
cw
ffiTv
«SF
«f?
ew
«S?F
ciMl
«S?
«5»
?2
SË.
Slot van pagina 1
den vernieuwd. Daarvoor in de plaats
zal een asbest-cement transportlei
ding komen met een doorsnee van 70
cm. Een stuk watertransportmiddel,
dat het lieve sommetje van 4 mil
joen zal vergen.
Ook de distributie van het water
vergt de vernieuwing van een belang
rijk stuk leidingen. Éveneens al sedert
1910 is daarin maar weinig veran
derd. Vooral in het westelijk deel van
Zuid-Beveland zijn hierin de nodige
voorzieningen gewenst. Het traject
Goes-'s Heer-Arendskerke is a.l klaar
gekomen. Op het ogenblik wordt ge
werkt aan het distributienet tussen
dit dorp en de Zak van Zuid-Beve
land, in eerste instantie Heinkens-
zand.
stapvoets tempo. Die passen niet
meer in het kader van de met spron
gen voortgaande toename in het ver
bruik. Recreatie en industrialisatie
nopen de waterleiding op Zuid-Beve
land tot grootscheepse maatregelen.
Op een rustig stukje bosterrein
achter het lawaai van de vliegba
sis Woensdreoht wordt gewerkt en
geëxperimenteerd om het drink
water in de Zeeuwse leidingen on
der druk te houden. Hoe groot de
afname ook mag zijn. Met het vijf
jarenplan wil de maatschappij de
ontwikkeling bijhouden.
Over de Sloedam liggen twee trans
portleidingen naar het eiland Walche
ren. Zoals men weet is de Zuidbeve-
landse waterleidingmaatschappij de
„leverancier" voor de N.V. „Water
leiding Mij. „Midden-Zeeland". En
aangezien ook daar het verbruik
steeds toeneemt in 1962 werd
2.089.510 m3 verkocht is begonnen
aan de voorbereidingen voor een der
de transportleiding naar Walcheren,
waarbij wellicht de watervoorziening
voor het nieuwe Sloehaven-industrie-
gebied kan worden gediend.
Ook de accumulatie- of opslagruim
te heeft te Goes vorig jaar een fikse
uitbreiding ondergaan. Het zijn plan
nen op ruim niveau. De waterleiding
maatschappij „Zuid-Beveland" heeft
afgerekend met vernieuwingen in een
De gemeentepolitie van Terneuzen
heeft maandag en dinsdag drie
maal twee uur controle uitgevoerd
op de technische toestand van
auto's, motoren en bromfietsen. In
niet minder dan negentien geval
len werd proces-verbaal opge
maakt. In hoofdzaak betrof het
hier ondeugdelijke remmen, (glad
de) banden, en overmatige ge
luidshinder. De actie, die de Ter
neuzense politie van te voren had
aangekondigd, duurt voort.
Op de Breskense boulevard is dinsdag
middag het 4-jarige zoontje van de fa
milie Polderman door een personenauto
aangereden. Het ventje liep een arm
breuk op.
Het ongeluk gebeurde toen het kind
verdiept in zijn spel de weg opliep. Hoe
wel de automobilist uit alle macht rem
de, kon hij niet verhinderen dat het kind
met de auto in aanraking kwam. Dok
ter A. Ossewaarde die eerste hulp ver
leende, achtte overbrenging naar het
St. Antoniusziekenhuis te Oostburg
noodzakelijk.
Advertentie
VOOR HEN DIE ONDERSCHEID MAKEN!
De Eigen Vervoerders Organisatie
in Zeeland wil blijven pleiten voor
de vaste oeververbinding met
Zeeuwsch-Vlaanderen. Hoe men
dat denkt te doen kwam dinsdag
middag in hotel „Centraal" te Goes
naar voren op een ledenvergade
ring: via een vergadering van de
verkeersbonden en vervoersbon
den in Zeeland. Het resultaat van
deze besprekingen wil de E.V.O. in
samenwerking met het E.T.I. voor
Zeeland neerleggen in een rapport,
dat via het centraal bureau van de
E.V.O. het ministerie van verkeer
en waterstaat moet bereiken.
Voorzitter J. Duvekot stelde het zo:
„Het bedrijfsleven zal in deze zaak de
grote stuwkracht moeten zijn." Op
zijn voorstel machtigden de leden die
de vergadering bijwoonden secretaris
A. Drost om de bijeenkomst tussen
verkeers- en vervoersbonden te „ar
rangeren".
Ook de heer Drost schonk aandacht aan
de vaste oeververbinding met Zeeuwsch-
Vlaanderen. Hij deed dat in zijn over
zicht over de werkzaamheden van het
secretariaat. Hij merkte op, dat de aan
dacht thans geconcentreerd is op deze
verbinding om de noord-zuidverbinding
te completeren. „Het centraal overleg,
waarin verkeers- en vervoersbonden sa
menwerken, heeft deze belangrijke ver
keersverbinding eveneens in studie", zo
zei hij.
■IX-
w t m
K"
mTMM §ii
lllte
In de nacht van maandag op
dinsdag is de Noorse kustvaar
der „Aska" op de Oosterschelde
voor de kust van Burghsluis, op
de Punt van Roggeschaar, aan
-ve<V
de grond gelopen. De oorzaak:
de kapitein zag de vuurtoren
van Westenschouwen aan voor
die van Westkapelle en was van
mening, dat hij de Westerschel
de opvoer. Het is tijdens het
hoog water van dinsdagmiddag
niet gelukt het schip, de 500 ton
grote „Aska", vlot te krijgen.
De coaster liep om kwart over twaali
aan de grond. Het feit werd opge
merkt door de sleepbooteigenaar W.
van Zalm, die langs de kust aan het
werk was. Met zijn vissersboot „Har
poen" voer hij naar het gestrande
schip toe. Men kon verder niets uit
richten, zodat het wachten was op
sleepboothulp. Die kwam in de loop
van dinsdagmorgen, in de vorm van
de „Scaldis" en het bergingsvaartuig
„Bruinvis".
De „Scaldis" heeft echter niet vast
gemaakt. Wel werd 's middags bij
hoog water een poging ondernomen
door de sleepboot „Willem" uit Ter
neuzen de „Aska" vlot te trekken
Dit mislukte. In de loop van gister
avond kreeg de ..Willem" assistentie
van de sterkere sleepboot „Holland"
uit Terneuzen. 'In de loop van de
nacht zou opnieuw een poging wor
den gedaan het schip vlot te trekken
Bij de stranding deden zich geen per
soonlijke ongelukken voor. De „As
ka" was met een bemanning van ne
gen koppen kapitein is de 36-jari-
ge O- Buset uit Olesund in Noorwe
gen leeg op weg van Rotterdam
naar Antwerpen. Daar zou het schip
een lading fosfaat aan boord nemen.
'In het overzicht van de heer Drost kwa
men tal van Zeeuwse zaken op E.V.O.-
gebied ter sprake. Hij deelde onder meer
mee, dat onder de leden in Zeeland een
enquête gehouden is in verband met d<f
moeilijkheden bij het vervoer van ge
vaarlijke stoffen met de Zeeuwse veren.
In samenwerking met de scheepvaartin
spectie is een commissie samengesteld,
die deze problemen thans bestudeerd, zo
bleek uit zijn woorden. Een ander punt,
dat hij aanroerde was de oprichting van
een ijsbestrijdingsfonds, die voor de deur
staat. Hierover wordt binnenkort een
vergadering belegd.
Zeeland is de provincie met het kleinste
aantal inschrijvingen voor eigen vervoer,
aldus de heer Drost in zijn overzicht.
Per 1 september waren er 1911 bedrijven
met een totaal laadvermogen van 12.571
ton, die een inschrijving hadden. „Aan
de hand van de cijfers is het interessant
vast te stellen, dat er van een belangrij
ke toename van het eigen vervoer nau
welijks sprake is en dat de verladersbe-
drijven veel gebruik maken van het be-
roepsgoederenvervoer", zo hield de heer
Drost de aanwezigen voor. Het ledental
van de E.V.O. in Zeeland steeg met 85
tot 1423. Getracht zal worden om in de
toekomst in meer plaatsen in Zeeland
„zitdagen" te houden, waarop de ver
voerders hun moeilijkheden kunnen be
spreken; afgelopen jaar gebeurde dat in
zeven gemeenten.
„In verhouding tot andere provincies
blijft Zeeland ver achter bij de keu
ring van de auto's", zei de E.V.O.-
secretaris. Er nemen 30 bedrijven
aan deel met in totaal 150 auto's. De
E.V.O. autokeuringsdienst keurde in
1962 bijna 5000 auto's. „Aan dit punt
zal extra aandacht worden besteed in
de toekomst, mede in verband met de
voor de deur staande verplichte auto
keuring", zo stelde de heer Drost in
het vooruitzicht.
Deze zaak noemde ook voorzitter J. Du
vekot in een overzicht van de zaken, die
de gedachten van het hoofdbestuur op
landelijk niveau vasthouden. Zo deelde
hij mee, dat een gemiddelde wekelijkse
werktijd van 48 uur voor de E.V.O. pas
in januari 1966 zal ingaan, via geleide
lijke verkortingen in de eerstvolgende
jaren.
Over het gemeenschappelijke vervoers
beleid in de E.E.G. zal het hoofdbestuur
van de E.V.O. binnenkort een nota pu
bliceren, waarin het zijn standpunt uit
eenzet.
Tijdens de bestuursverkiezing werden de
aftredende leden, de heren D. Stam, P.
de Jongh, P. J. de Leeuw en drs. H. J. P.
Verschaffel herkozen. Het E.V.O.-
district Zeeland zal op de algemene le
denvergadering in Utrecht op 14 novem
ber vertegenwoordigd zijn door de heren
J. Boshuizen, J. Dagevos en C. Verbe
ken.
Bij de rondvraag vestigde de heer P. J.
de Leeuw nog de aandacht op de geva
ren, die zich voordoen bij het passeren
van vrachtauto's op de dijk te Yerseke.
Dit punt zal besproken worden met de
eigenaar van de dijk, het waterschap
„De Brede Watering van Zuid-Beve
land".
De commissaris der koningin in Zee
land, jhr. mr. A. F. C. de Casembroot,
zal zoals reeds eerder gemeld de
nieuwe christelijke kweekschool voor
Zeeland en de daarin gevestigde oplei
dingsschool voor chr. kleuteronderwijs
te Middelburg off'cieel openen. Dit zal
gebeuren op vrijfhg 1 november a.s.,
's morgens om 10 uur tijdens eep bij
eenkomst in de Ontmoetingskerk van de
Ned. herv. gemeente van 't Zand, waar
in tevens aandacht zal worden geschon
ken aan het 50-jarig bestaan van de
kweekschool. Het nieuwe schoolgebouw
dat de leerlingen reeds eerder offi
cieus in gebruik namen staat aan de
Keetenstraat, nummer 2.
Kees de Jager (30) uit Rilland-Bath,
die samen met Jaap Burgers (28)
uit Zevenbergschehoek Nederland
heeft vertegenwoordigd op de inter
nationale wereldploegkampioenschap-
pen in Caledon (Ontario, Canada)
was maandag de gast op de zuivel
boerderij van de heer en mevrouw
Jack Taylor in Burlington, op onge
veer tien kilometer afstand van To
ronto.
De Zeeuw en zijn Brabantse ploegge
noot, die respectievelijk de zestiende
en de 29ste plaats behaalden, waren
vergezeld van Evert Baerends uit
Ede (Gld.), secretaris van de lande
lijke C.J.B.T.B.
Het tweetal zat aan een „thanksgiving-
day"-etentje aan en voorts bewonder
den de Nederlandse bezoekers de
bouw van de Canadese boerderijen en
de uitgestrekte velden.
Kees de Jager viel het verschil in bouw
op: voornamelijk aluminium bij de
Canadese bouwwerken en hout in ons
land. Verder vond hij het opmerke
lijk, dat in Canada op bijna één hec
tare grond één koe graast.
De beide Nederlanders hebben dinsdag
kennissen in de streek opgezocht en
zouden vandaag - woensdag -van
Toronto naar Londen vliegen. Van
daar uit nemen zij het vliegtuig naar
Rotterdam. Donderdag worden zij in
ons land terugverwacht.
Op de Paul Krugerstraat te Vlissingen
botste dinsdagmiddag omstreeks kwart
over vijf een bestelauto tegen een
vrachtauto. Beide auto's werden licht be
schadigd. Het ongeval ontstond toen de
bestuurder van de bestelauto, de 25-jari-
ge P. L. uit Middelburg te laat opmerk
te, dat de vrachtauto, bestuurd door C.
H. F. üit Westkapelle (41 jaar) stilstond
om linksaf de Industrieweg in te slaan.
De bestelwagen raakte de vrachtauto
met de linker voorkant aan de rechter
achterzijde.
(Advertentie)
mm
^m fl*;
die gehouden wordt in het
op 15, 16 en 17 oktober.
Geopend van 25 en 710 uur n.m.
TOEGANGSPRIJS ƒ0,25.
'S MIDDAGS VERKOOP MET
INTERESSANTE AANBIEDINGEN
De hofstede van de erven Adr. Geschie-
re te Biggekerke, met daarbij behorend
in totaal ruim 10(4 hectare boomgaard,
bouw- en weiland, is gisteren in café
„Juliana" te Biggekerke door notaris
J. A. Janse de Jonge te Middelburg
verkocht voor een totaalbedrag van
134.077.
De hofstede met grond werd in drie per
celen verkocht. Perceel 1 bestond uit de
hofstede, gevormd door woonhuis, schu
ren, varkenshok, kippenhok en verdere
houten gebouwen, alsmede 2.09.90 hec
tare oprijlaan, erf, boomgaard, bouw
en weiland aan de Kaasboerweg, onge
veer 2% kilometer uit de kust van Zou-
telande.
Het tweede perceel bestond uit 1.62.70
hectare bouwland aan de Kaasboerweg,
dat naast het eerste perceel gelegen
was, terwijl het derde perceel gevormd
werd door 6.93 hectare bouw- en wei
land aan de weg van Biggekerke naar
Zoutelande.
De talrijke belangstellenden kwamen
tot de ontdekking, dat de hofstede met
het land er omheen het interessantste
deel van de verkoping was.
Nadat het hoogste inschrijvingsbedrag
op 40.123,56 gesteld was, werd gebo
den tot 42.000, waarna er een span
nende „strijd" ontstond tussen de Mid
delburgse makelaar A. Sinke jr. en de
heer A. P. M. Witkam uit Goes. Eerst
met 100,later met 500,boden
ze verschillende minuten „op", totdat
ten slotte bij 65.500 het knikje van de
heer Sinke achterwege bleef. De heer
Witkam werd voor dit laatste bedrag
eigenaar.
Het tweede perceel werd in opdracht ge
kocht door de heer J. P. de Witte uit
Biggekerke voor 14.800, waarna het
inschrijvingsbedrag van de heer C. Wil-
lemse uit Middelburg, groot 53.777,
goed was voor het derde perceel.
Daarna werden de drie percelen samen
gevoegd, maar daarvoor bleek geen be
langstelling te bestaan van de zijde der
kopers.
PLAATSELIJK REGEN
Aanvankelijk zwaar bewolkt met plaat
selijk enige regen of motregen, later ook
enkele opklaringen. Matige tot krachtige
wind tussen zuid en west. Dezelfde mid-
dagtemperaturen als gisteren, of iets
hogere.