Terneuzense infra-structuur werken voor de komende vier jaar ASTMA nieuw XRAJJfï,A MUIZÜIN PASTA VLOKKEN Goese raadsleden komen met initiatiefvoorstel if Nieuwe Bevelandse waterleiding-„enclave" DRY GIN E.V.0. houdt verbinding Westerschelde warm Noor op plaat bij Burghsluis H| ar BEZOEK DE \i2Q BEURS BROCHURE GEEFT BEELD VAN GIGANTISCHE ONTWIKKELING ALMANAK Nub. en wpunt niet op agenda hebben gezet Gesprek verkeers- en vervoersbonden Licht Westen- schouwen aangezien voor dat van Westkatyelle Jhr. De Casembroot opent nieuwe chr. kweekschool HOFSTEDE IN BIGGEKERKE MET LAND BRACHT UITBREIDING INDUSTRIETERREIN AL WEER NODIG Controle Terneuzense politie: 19 p.v's VERGADERING IN GOES Zeeuwse ploegkampioen gast op Canadese zuivelboerderij Oplossing Zeeuwse Prettig Uitbreidingen Herindeling GRONDVERKOOP-LOEVE Opening kleuterschool te Sint-Jansteen Walcheren Jongetje liep tegen auto en brak arm MilllP Bestelauto tegen vrachtwagen van 20 Vüssïngse winkeliers, CONCERTGEBOUW PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT WOENSDAG 16 OKTOBER 1963 De minister van economische za ken heeft zich kortgeleden tot de provinciale besturen gericht met liet verzoek een overzicht samen te stellen van de provinciale en ge meentelijke infra-structuurwerken die binnen de eerstkomende jaren (1964 tot en met 1967) de aan dacht behoeven. Naar aanleiding van dit ministerieel verzoek heeft de gemeente Terneuzen een pro gramma opgesteld, dat de volgen de objecten bevat: 1. wegen en spoorwegen in het ont wikkelingsplan „Haven- en industrie terrein gemeente Terneuzen", te we ten: a. algemene bedieningsweg 1.186.500, b. zijwegen naar de geprojecteerde binnenhavens 467.000, c. zijsporen naar de in b. genoem de havens 968.000. 2. verlening invalsweg-Zuid tot Drie wegen 873.000. S. verlening invalsweg tot en met het oostelijk bolwerk, te verdelen in een fase tot de algemene begraafplaats 635.600 en een fase vanaf deze be graafplaats 967.600. 4. vervanging gedeelte klinkerbestra ting door asfaltbedekking van de invalsweg-Zuid 164.100. Voorts is nog gedacht op te voeren het object reconstructie-Catspolderdijk, die in de toekomst als tweede waterkering moet blijven gehandhaafd. Deze interessante gegevens staan ver meld in een prettig hanteerbare en goed verzorgde brochure, die het gemeente bestuur van Terneuzen dinsdag heeft uit gegeven en die een d ui del ijk beeld geeft van de ontwikkeling van deze haven stad sinds de aanwijzing tot industrie kern in april 1959. Die aanwijzing werd in de eerste plaats van groot belang geacht voor de verbe tering van de infrastructuur. Het eerste object, dat in het kader van deze wer ken kon worden uitgevoerd was de verlegging van de Otheense kreekuitwa tering. De gemeentelijke kosten bedroe gen 428.422, waarin een rijksbijdrage werd ontvangen van 364.158. Een fraaie oplossing voor de zuidelijke en tree van de stad werd verkregen met de aanleg van het eerste gedeelte van de invalsweg en de reconstructie van de Axelsestraat. De kosten bedroegen 605.186, waarvan het rijk 471.439 bijdroeg. Zeer belangrijk in dit verband is de aanleg van de verbindingsweg Ter neuzenNieuwe kanaalbrug bij Sluis kil, momenteel in uitvoering en ver- moedelijk gereed in 1964. De kosten zijn geraamd op 2.520.234, waarvan het rijk 1.829.690 zal betalen. Deze weg gaat naast een nieuwe verbin ding met Sluiskil, een nieuwe toe gangsweg vormen naar de industrie terreinen op de oostelijke kanaal oever. De weg is vernoemd naar de overleden hoofdadministrateur van het ministerie van economische za ken, mr. P. J. Haarman, uit waar dering voor de grote steun, die het gemeentebestuur van Terneuzen steeds bij hem heeft ondervonden bij de realisatie van het infrastructuur programma. Uitvoerig gaat het boekwerkje voorts in op de industrialisatieresultaten sinds de Advertentie Dit middel met dubbele werking geeft verrassende resultaten. Het is geen wonder dat meer en meer lijders aan astma, kortademigheid en soortgelijke aandoeningen de Adozo tabletten verkiezen. Hun buitengewoon doeltreffende samen stelling verzekert een dubbele wer king: 1) Verlicht onmiddellijk de krampach tige samentrekking van de adem halingswegen, waardoor de lucht vrij in en uit de longen kan stromen en vergemakkelijkt de verwijdering van het verstoppende slijm. 2) Verlicht de zenuwspanning, die meestal een astma-aanval vergezelt en er zelfs vaak de oorzaak van is. Na het gunstig gevolg van deze dub bele werking, voelt U zich verlicht en op Uw gemak. U kunt weer ade men, gemakkelijk, vrij en diep, zon der pijn. Neem de proef! U vindt Adozo bij alle apothekers en drogis ten. Het Zierikzeese gezin moest bij de opening van het nieuwe stooksei- zoen nodig eens naar een nieuwe haard omzien, 't Moest iets bijzon ders worden, een stuk gespreks stof voor de buurt, niet zomaar een haardje van dertien in een do zijn, maar iets opzienbarendseen stuk vuurwerk, uitstijgend boven alles, wat op dit gebied als waar dig statussymbool was gepropa geerd. Goed, er komen wat vouwbladen ter tafel en wat later meldt zich een vertegenwoordiger van een gerenommeerde smidse, die het geheel nog eens mondeling zal toe lichten. De man beweegt zich al gauw met een meetlat door het vertrek, taxeert deuren en vensters en meldt dan afgemeten: Achttien duizend calorieëndaarin hebben wij iets schitterends, een ideale warmtebron, een allesbrander met gerichte straling. Daarmee zit U nooit in de kou." En noemt dan, na een voorzichtig verzoek, de prijs. De stilte hangt nog kil in het ver trek, als het gezinshoofd met ver flauwde interesse in de vouwbla den begint te rommelen. „Hoeveel zei U?" „Achttienduizend. Hoeveel calo rieën had U dan gedacht „Calorieën, calorieën warmte moet ik hebben." En, moe terugvallend in zijn stoel: „Gewoon, prettige warmte." kernaanwijzing. Dit begon met de ves tiging van de meterfabriek „Dordrecht" en de lampenfabriek van Philips. Binnen anderhalf jaar waren twee grote indu strieterreinen van 29 en 86 ha geheel uitverkocht. Van de premie- en prijs reductieregeling „Bevordering industri alisatie ontwikkelingskernen" maakten tot nu toe gebruik voor vestiging of uit breiding: de timmerfabriek Vertinde, de meterfabriek „Dordrecht", de n.v. Phi lips, de n.v. Kon. Mij. „De Schelde", de rubberfabriek „Hollandia", de machine fabriek „De Hoop", het ijzerconstructie bedrijf Eijke-Hoogendoorn, de A.S.I.- staal, de n.v. Dow Chemical, de n.v. Terneuzensche Scheepsbouwmaatschap pij en de n.v. Emil Lockefeer. Voorts besloot een aantal ondernemin gen van belang voor handel en verkeer zich in Terneuzen te vestigen, terwijl koelhuizen, magazijnen en garagebedrij ven werden uitgebreid of nieuw ge bouwd. Door deze snelle industrialisatie is uit breiding van het thans bestaande areaal aan industrieterreinen op korte termijn gewenst. Plannen zijn ontwikkeld en gedeeltelijk in uitvoering om het ten zuiden van de Baandijk gelegen terrein en één ten zuiden van Driewegen in ex ploitatie te nemen. Het betreft hier een uitbreiding van circa 80 ha industrie terrein. Verwacht wordt dat ook deze terreinen spoedig bezet zullen zijn, zodat nu al weer gedacht moet worden aan verdere uitbreidingen naar het zuiden. De brochure samengesteld door de heer W. H. Blok en gedrukt bij de Ter neuzense firma P. J. v. d. Sande gaat voorts uitvoerig in op de kanaalverbre- dingswerken en aanpassende maatrege len. Met name worden genoemd de ver lenging van de Zevenaar- en Zuidelijke Kanaalhaven en het ontwerp voor een geheel nieuw havenbekken, waarvan we reeds uitvoerig melding maakten. De verlenging van de twee genoemde ha- Advertentie) ROEIT ZE GENADELOOS UIT vens komt het eerst aan de beurt. Men streeft naar voltooiing in 1968, het jaar waarin ook de kanaalverruimingswerken gereed zullen zijn. Het graven van het nieuwe havenbekken zal in een latei- stadium plaatsvinden. In een hoofdstuk over de leefbaarheid van Terneuzen wordt onder meer nog opgemerkt, dat de kosten voor de nieu we schouwburg worden geraamd op f 700.000 en dat dit plan eind 1963 be- stekklaar zal worden gemaakt. „Dit al les is nog maar een begin", zo wordt in een slotartikel opgemerkt. „Maar de voorwaarden zijn geschapen om Terneu zen een voorname plaats te doen inne men in de Euromarkt." Een periode van vijf jaar wordt even wel te kort genoemd om alle voorde len van het regeringsindustrialisatie- beleid volledig tot uiting te doen ko men. Van groot belang wordt ge noemd de armslag, die Terneuzen no dig heeft voor de ontwikkeling van haar Scheldefront. Nu alles is uitge geven aan Dow Chemical is aan de zeezijde geen terrein meer beschik baar. t Advertentie) De herindeling van Zeeuwsch-Vlaande- ren zal daarvoor het nodige soelaas moe ten bieden, zo wordt in de brochure ge steld. Als de aan de „Pas van Terneu zen" gelegen gebieden vanaf de Braak man tot aan de grens van Vogelwaarde tot Terneuzen gaan behoren, kunnen deze terreinen in de toekomst dienen voor de vestiging van petro-chemische bedrijven. In dat geval denkt men eerst de gehele Nieuw-Neuzenpolder, west van Dow Chemical tot aan de Braak man in exploitatie te nemen en daarna die ten oosten van de Griete tot aan de grens van Vogelwaarde. Maar zolang de gemeentelijke indeling geen feit is, is de medewerking van de gemeenten Hoek en Zaamslag aan deze ontwikkeling een eerste vereiste. „De vraag kan gesteld worden", zo vervolgt de brochure, „of de gemeen te Terneuzen de haven- en industrie terreinen, waaronder te verstaan de thans bestaande gemeentelijke en rijkshaventerreinen, alsmede de toe komstige exploitatiegebieden, in eigen beheer zal moeten houden." „Maar hoe dit bestuurlijke aspect ook verloopt, zeker is, dat de maatregelen tot ontwikkeling van Terneuzen door gang moeten vinden", zo wordt eraan toegevoegd. Voor wat betreft de bege leidende maatregelen op het gebied van leefbaarheid wordt gedacht aan de stich ting en uitbouw van inrichtingen op maatschappelijk, sociaal-cultureel en so ciaal-hygiënisch terrein. „Vele problemen vragen nog 0111 een op lossing, maar het gaat snel in Terneu zen", zo besluit de samensteller van de brochure, na eerst nog te hebben gewe zen op alle mogelijke medewerking, die de gemeente mocht ontvangen van het provinciaal bestuur van Zeeland en van de rijksoverheid. Drie leden van de Goese raad kunnen niet akkoord gaan met het besluit van burgemeester en wethouders om een voorstel tot verkoop van enkele honder den vierkante meters bouwgrond aan de heer M. Loeve voor de vergadering van hedenavond (woensdag) niet op de agen da te zetten. Daarom hebben zij de heren M. Haasdonk (v.v.d.), A. Maljaars en F. P. J. Polder (prot. chr.) bij de raad een initiatiefvoorstel ingediend met het verzoek aan b. en w. dit op de agen da te zetten. Het drietal doet dit op grond van het bepaalde in artikel 25 van het reglement van orde voor de vergade ringen van de raad. Zoals men weet hebben b. en w. een maand geleden de raad een voorstel in dezelfde geest voorgelegd: 300 vierkante meter grond te verkopen aan de heer M. Loeve, gelegen aan de hoek Westwal-Ravelijn de Groene Ja ger. De aspirant-koper wil daar een kantoorgebouw neerzetten. In de raad ontspon zich bij de behandeling van dit voorstel een discussie over het be houd van de toch al zo kleine opper vlakte plantsoen in Goes. De meningen kwamen vrij scherp tegen over elkaar te staan. De heer J. H. Roo- se (k.v.p.) wilde van b. en w. zelfs de toezegging, dat in andere soortgelijke gevallen eenzelfde coulante houding van het college zou blijken. Burgemeester mr. F. G. A. Huber kon die toezegging niet geven. B. en w. namen het voorstel voor nadere bestudering terug. Toen de raadsleden vorige week de agenda voor de vergadering van heden avond in de brievenbus vonden, stond daarop niet het voorstel tot grondver- koop aan de heer Loeve. Dit bevreemdde het a.r.-raadslid zeer. Toen hij later ver nam, dat b. en w. hadden besloten het voorstel in de „ijskast" te stoppen zag de heer Loeve zich in zijn belangen ge schaad. Hij schreef daarop zijn mede raadsleden een brief. Daarin was het verzoek vervat, te bevorderen dat het stuk grond voor de kantoorbouw alsnog aan de heer Loeve zal worden verkocht. De raadsleden Haasdonk, Maljaars en Polderman hebben hierop nu dus gerea geerd met hun initiatiefvoorstel. De on dergetekenden hiervan zijn van oordeel, dat het verloop van de discussie over het verkoopvoorstel op 18 september het besluit van b. en w om de transactie af te voeren niet rechtvaardigt. Zij menen dat de billijkheid ten opzichte van de as- pirant-kopér vordert, dat de raad zich De nieuwe r.-k. kleuterschool aan de Antoniusdreef te Sint-Jansteen zal vrijdagmiddag 18 oktober om 3 uur of ficieel in gebruik worden genomen na inzegening door pastoor J. Preijers. Het ontwerp voor de school is van de Bres- kense architect J. Loonen, die een fleu rig en licht gebouw neerzette. over het verzoek van de heer Loeve ver der uitspreekt en een beslissing neemt. „Daar komt nog bij", aldus de indieners van het initiatiefvoorstel, „dat in de sep- tembervergadering door het raadslid Maljaars namens de prot.-chrïstelijke groepering een wijzigingsvoorstel op het voorstel van uw college werd ingediend. Dit voorstel had ik in elk geval als zijnde het meest verstrekkende in be handeling behoren te zijn genomen. „Dat dit niet is gebeurd acht het drieman schap in strijd met de gemeentewet. S&ite ssBSiëai jSK jsa jaro eS-C ySja 'M 'Ti'O Üf jÉS wS 'Tro </ro 4lS <nh Wa. j&|£ TiO S&2. «f» üb TTO M r'CO S© AIO 4É& dig <rco 3t§ 31ro gg wrS ^75 Ttro j&S <7CO ver* tekening DOEVE Wilt u Uit"-zijn met "Thuis^-zijn verbinden? Zo'n uitje is dichtbij te vinden. Daar zegt men tevrêe: Een goed buurtcafé Is vaak ook beter dan verre vrinden Alexander Poïa BIT!.„GOED VOOR W ew Slfe fff?? gfte ffisv fffi? «HF «t» 3f2gl CfJv ff>w «f» cw I# I# m Sw mk Sm, cit? B SM «w rUfc SnSF «T? CW Cit* cw ffiTv «SF «f? ew «S?F ciMl «S? «5» ?2 SË. Slot van pagina 1 den vernieuwd. Daarvoor in de plaats zal een asbest-cement transportlei ding komen met een doorsnee van 70 cm. Een stuk watertransportmiddel, dat het lieve sommetje van 4 mil joen zal vergen. Ook de distributie van het water vergt de vernieuwing van een belang rijk stuk leidingen. Éveneens al sedert 1910 is daarin maar weinig veran derd. Vooral in het westelijk deel van Zuid-Beveland zijn hierin de nodige voorzieningen gewenst. Het traject Goes-'s Heer-Arendskerke is a.l klaar gekomen. Op het ogenblik wordt ge werkt aan het distributienet tussen dit dorp en de Zak van Zuid-Beve land, in eerste instantie Heinkens- zand. stapvoets tempo. Die passen niet meer in het kader van de met spron gen voortgaande toename in het ver bruik. Recreatie en industrialisatie nopen de waterleiding op Zuid-Beve land tot grootscheepse maatregelen. Op een rustig stukje bosterrein achter het lawaai van de vliegba sis Woensdreoht wordt gewerkt en geëxperimenteerd om het drink water in de Zeeuwse leidingen on der druk te houden. Hoe groot de afname ook mag zijn. Met het vijf jarenplan wil de maatschappij de ontwikkeling bijhouden. Over de Sloedam liggen twee trans portleidingen naar het eiland Walche ren. Zoals men weet is de Zuidbeve- landse waterleidingmaatschappij de „leverancier" voor de N.V. „Water leiding Mij. „Midden-Zeeland". En aangezien ook daar het verbruik steeds toeneemt in 1962 werd 2.089.510 m3 verkocht is begonnen aan de voorbereidingen voor een der de transportleiding naar Walcheren, waarbij wellicht de watervoorziening voor het nieuwe Sloehaven-industrie- gebied kan worden gediend. Ook de accumulatie- of opslagruim te heeft te Goes vorig jaar een fikse uitbreiding ondergaan. Het zijn plan nen op ruim niveau. De waterleiding maatschappij „Zuid-Beveland" heeft afgerekend met vernieuwingen in een De gemeentepolitie van Terneuzen heeft maandag en dinsdag drie maal twee uur controle uitgevoerd op de technische toestand van auto's, motoren en bromfietsen. In niet minder dan negentien geval len werd proces-verbaal opge maakt. In hoofdzaak betrof het hier ondeugdelijke remmen, (glad de) banden, en overmatige ge luidshinder. De actie, die de Ter neuzense politie van te voren had aangekondigd, duurt voort. Op de Breskense boulevard is dinsdag middag het 4-jarige zoontje van de fa milie Polderman door een personenauto aangereden. Het ventje liep een arm breuk op. Het ongeluk gebeurde toen het kind verdiept in zijn spel de weg opliep. Hoe wel de automobilist uit alle macht rem de, kon hij niet verhinderen dat het kind met de auto in aanraking kwam. Dok ter A. Ossewaarde die eerste hulp ver leende, achtte overbrenging naar het St. Antoniusziekenhuis te Oostburg noodzakelijk. Advertentie VOOR HEN DIE ONDERSCHEID MAKEN! De Eigen Vervoerders Organisatie in Zeeland wil blijven pleiten voor de vaste oeververbinding met Zeeuwsch-Vlaanderen. Hoe men dat denkt te doen kwam dinsdag middag in hotel „Centraal" te Goes naar voren op een ledenvergade ring: via een vergadering van de verkeersbonden en vervoersbon den in Zeeland. Het resultaat van deze besprekingen wil de E.V.O. in samenwerking met het E.T.I. voor Zeeland neerleggen in een rapport, dat via het centraal bureau van de E.V.O. het ministerie van verkeer en waterstaat moet bereiken. Voorzitter J. Duvekot stelde het zo: „Het bedrijfsleven zal in deze zaak de grote stuwkracht moeten zijn." Op zijn voorstel machtigden de leden die de vergadering bijwoonden secretaris A. Drost om de bijeenkomst tussen verkeers- en vervoersbonden te „ar rangeren". Ook de heer Drost schonk aandacht aan de vaste oeververbinding met Zeeuwsch- Vlaanderen. Hij deed dat in zijn over zicht over de werkzaamheden van het secretariaat. Hij merkte op, dat de aan dacht thans geconcentreerd is op deze verbinding om de noord-zuidverbinding te completeren. „Het centraal overleg, waarin verkeers- en vervoersbonden sa menwerken, heeft deze belangrijke ver keersverbinding eveneens in studie", zo zei hij. ■IX- w t m K" mTMM §ii lllte In de nacht van maandag op dinsdag is de Noorse kustvaar der „Aska" op de Oosterschelde voor de kust van Burghsluis, op de Punt van Roggeschaar, aan -ve<V de grond gelopen. De oorzaak: de kapitein zag de vuurtoren van Westenschouwen aan voor die van Westkapelle en was van mening, dat hij de Westerschel de opvoer. Het is tijdens het hoog water van dinsdagmiddag niet gelukt het schip, de 500 ton grote „Aska", vlot te krijgen. De coaster liep om kwart over twaali aan de grond. Het feit werd opge merkt door de sleepbooteigenaar W. van Zalm, die langs de kust aan het werk was. Met zijn vissersboot „Har poen" voer hij naar het gestrande schip toe. Men kon verder niets uit richten, zodat het wachten was op sleepboothulp. Die kwam in de loop van dinsdagmorgen, in de vorm van de „Scaldis" en het bergingsvaartuig „Bruinvis". De „Scaldis" heeft echter niet vast gemaakt. Wel werd 's middags bij hoog water een poging ondernomen door de sleepboot „Willem" uit Ter neuzen de „Aska" vlot te trekken Dit mislukte. In de loop van gister avond kreeg de ..Willem" assistentie van de sterkere sleepboot „Holland" uit Terneuzen. 'In de loop van de nacht zou opnieuw een poging wor den gedaan het schip vlot te trekken Bij de stranding deden zich geen per soonlijke ongelukken voor. De „As ka" was met een bemanning van ne gen koppen kapitein is de 36-jari- ge O- Buset uit Olesund in Noorwe gen leeg op weg van Rotterdam naar Antwerpen. Daar zou het schip een lading fosfaat aan boord nemen. 'In het overzicht van de heer Drost kwa men tal van Zeeuwse zaken op E.V.O.- gebied ter sprake. Hij deelde onder meer mee, dat onder de leden in Zeeland een enquête gehouden is in verband met d<f moeilijkheden bij het vervoer van ge vaarlijke stoffen met de Zeeuwse veren. In samenwerking met de scheepvaartin spectie is een commissie samengesteld, die deze problemen thans bestudeerd, zo bleek uit zijn woorden. Een ander punt, dat hij aanroerde was de oprichting van een ijsbestrijdingsfonds, die voor de deur staat. Hierover wordt binnenkort een vergadering belegd. Zeeland is de provincie met het kleinste aantal inschrijvingen voor eigen vervoer, aldus de heer Drost in zijn overzicht. Per 1 september waren er 1911 bedrijven met een totaal laadvermogen van 12.571 ton, die een inschrijving hadden. „Aan de hand van de cijfers is het interessant vast te stellen, dat er van een belangrij ke toename van het eigen vervoer nau welijks sprake is en dat de verladersbe- drijven veel gebruik maken van het be- roepsgoederenvervoer", zo hield de heer Drost de aanwezigen voor. Het ledental van de E.V.O. in Zeeland steeg met 85 tot 1423. Getracht zal worden om in de toekomst in meer plaatsen in Zeeland „zitdagen" te houden, waarop de ver voerders hun moeilijkheden kunnen be spreken; afgelopen jaar gebeurde dat in zeven gemeenten. „In verhouding tot andere provincies blijft Zeeland ver achter bij de keu ring van de auto's", zei de E.V.O.- secretaris. Er nemen 30 bedrijven aan deel met in totaal 150 auto's. De E.V.O. autokeuringsdienst keurde in 1962 bijna 5000 auto's. „Aan dit punt zal extra aandacht worden besteed in de toekomst, mede in verband met de voor de deur staande verplichte auto keuring", zo stelde de heer Drost in het vooruitzicht. Deze zaak noemde ook voorzitter J. Du vekot in een overzicht van de zaken, die de gedachten van het hoofdbestuur op landelijk niveau vasthouden. Zo deelde hij mee, dat een gemiddelde wekelijkse werktijd van 48 uur voor de E.V.O. pas in januari 1966 zal ingaan, via geleide lijke verkortingen in de eerstvolgende jaren. Over het gemeenschappelijke vervoers beleid in de E.E.G. zal het hoofdbestuur van de E.V.O. binnenkort een nota pu bliceren, waarin het zijn standpunt uit eenzet. Tijdens de bestuursverkiezing werden de aftredende leden, de heren D. Stam, P. de Jongh, P. J. de Leeuw en drs. H. J. P. Verschaffel herkozen. Het E.V.O.- district Zeeland zal op de algemene le denvergadering in Utrecht op 14 novem ber vertegenwoordigd zijn door de heren J. Boshuizen, J. Dagevos en C. Verbe ken. Bij de rondvraag vestigde de heer P. J. de Leeuw nog de aandacht op de geva ren, die zich voordoen bij het passeren van vrachtauto's op de dijk te Yerseke. Dit punt zal besproken worden met de eigenaar van de dijk, het waterschap „De Brede Watering van Zuid-Beve land". De commissaris der koningin in Zee land, jhr. mr. A. F. C. de Casembroot, zal zoals reeds eerder gemeld de nieuwe christelijke kweekschool voor Zeeland en de daarin gevestigde oplei dingsschool voor chr. kleuteronderwijs te Middelburg off'cieel openen. Dit zal gebeuren op vrijfhg 1 november a.s., 's morgens om 10 uur tijdens eep bij eenkomst in de Ontmoetingskerk van de Ned. herv. gemeente van 't Zand, waar in tevens aandacht zal worden geschon ken aan het 50-jarig bestaan van de kweekschool. Het nieuwe schoolgebouw dat de leerlingen reeds eerder offi cieus in gebruik namen staat aan de Keetenstraat, nummer 2. Kees de Jager (30) uit Rilland-Bath, die samen met Jaap Burgers (28) uit Zevenbergschehoek Nederland heeft vertegenwoordigd op de inter nationale wereldploegkampioenschap- pen in Caledon (Ontario, Canada) was maandag de gast op de zuivel boerderij van de heer en mevrouw Jack Taylor in Burlington, op onge veer tien kilometer afstand van To ronto. De Zeeuw en zijn Brabantse ploegge noot, die respectievelijk de zestiende en de 29ste plaats behaalden, waren vergezeld van Evert Baerends uit Ede (Gld.), secretaris van de lande lijke C.J.B.T.B. Het tweetal zat aan een „thanksgiving- day"-etentje aan en voorts bewonder den de Nederlandse bezoekers de bouw van de Canadese boerderijen en de uitgestrekte velden. Kees de Jager viel het verschil in bouw op: voornamelijk aluminium bij de Canadese bouwwerken en hout in ons land. Verder vond hij het opmerke lijk, dat in Canada op bijna één hec tare grond één koe graast. De beide Nederlanders hebben dinsdag kennissen in de streek opgezocht en zouden vandaag - woensdag -van Toronto naar Londen vliegen. Van daar uit nemen zij het vliegtuig naar Rotterdam. Donderdag worden zij in ons land terugverwacht. Op de Paul Krugerstraat te Vlissingen botste dinsdagmiddag omstreeks kwart over vijf een bestelauto tegen een vrachtauto. Beide auto's werden licht be schadigd. Het ongeval ontstond toen de bestuurder van de bestelauto, de 25-jari- ge P. L. uit Middelburg te laat opmerk te, dat de vrachtauto, bestuurd door C. H. F. üit Westkapelle (41 jaar) stilstond om linksaf de Industrieweg in te slaan. De bestelwagen raakte de vrachtauto met de linker voorkant aan de rechter achterzijde. (Advertentie) mm ^m fl*; die gehouden wordt in het op 15, 16 en 17 oktober. Geopend van 25 en 710 uur n.m. TOEGANGSPRIJS ƒ0,25. 'S MIDDAGS VERKOOP MET INTERESSANTE AANBIEDINGEN De hofstede van de erven Adr. Geschie- re te Biggekerke, met daarbij behorend in totaal ruim 10(4 hectare boomgaard, bouw- en weiland, is gisteren in café „Juliana" te Biggekerke door notaris J. A. Janse de Jonge te Middelburg verkocht voor een totaalbedrag van 134.077. De hofstede met grond werd in drie per celen verkocht. Perceel 1 bestond uit de hofstede, gevormd door woonhuis, schu ren, varkenshok, kippenhok en verdere houten gebouwen, alsmede 2.09.90 hec tare oprijlaan, erf, boomgaard, bouw en weiland aan de Kaasboerweg, onge veer 2% kilometer uit de kust van Zou- telande. Het tweede perceel bestond uit 1.62.70 hectare bouwland aan de Kaasboerweg, dat naast het eerste perceel gelegen was, terwijl het derde perceel gevormd werd door 6.93 hectare bouw- en wei land aan de weg van Biggekerke naar Zoutelande. De talrijke belangstellenden kwamen tot de ontdekking, dat de hofstede met het land er omheen het interessantste deel van de verkoping was. Nadat het hoogste inschrijvingsbedrag op 40.123,56 gesteld was, werd gebo den tot 42.000, waarna er een span nende „strijd" ontstond tussen de Mid delburgse makelaar A. Sinke jr. en de heer A. P. M. Witkam uit Goes. Eerst met 100,later met 500,boden ze verschillende minuten „op", totdat ten slotte bij 65.500 het knikje van de heer Sinke achterwege bleef. De heer Witkam werd voor dit laatste bedrag eigenaar. Het tweede perceel werd in opdracht ge kocht door de heer J. P. de Witte uit Biggekerke voor 14.800, waarna het inschrijvingsbedrag van de heer C. Wil- lemse uit Middelburg, groot 53.777, goed was voor het derde perceel. Daarna werden de drie percelen samen gevoegd, maar daarvoor bleek geen be langstelling te bestaan van de zijde der kopers. PLAATSELIJK REGEN Aanvankelijk zwaar bewolkt met plaat selijk enige regen of motregen, later ook enkele opklaringen. Matige tot krachtige wind tussen zuid en west. Dezelfde mid- dagtemperaturen als gisteren, of iets hogere.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1963 | | pagina 2