WEER GEVECHTEN MAROKKAANSE Strijd IN HET ALGERIJNS - GRENSGEBIED ontbrandde om bezit van grensposten Eisen Amsterdamse typografen door de directies afgewezen Kruispunt bij „Potjes" heeft een slechte naam STRAALJAGERS NEERGESTORT NA BOTSING -1 PILOOT OMGEKOMEN Gevangertzittend rijk worden AUTOMOBILISTEN BLIJ ALS ZE ER VOORBIJ ZIJN Goed stuk werk Duitse kustvaarder met 9 man vergaan 125 Koninklijk gezelschap in Calcutta reis naar Bangkok vandaag voortgezet V erkeerstechnische analyse is heslist noodzakelijk WAARIN OPGENOMEN DE MIDDELBURGSE. VLISSINGSE. GOESE, BRESKENSE COURANT EN VRIJE STEMMEN Toeslag voor koude vingers.,. ALGIERS Algerijnse troepen hielden stand RABAT Twee grensposten werden heroverd Besprekingen Bereid Goed nieuws" Dodelijk ongeval op oefenterrein te Hohne ff MAROKKO """ALGERIJE Toestel tijdens val ontploft „Pakje sigaretten 1- wordt nu „Geldende c.a.o. voor volle honderd procent toegepast JMWT RICHTLIJN UITVOEREN TOT HET MAXIMAAL TOEGESTANE" Grote schade T.v.-zender op zee is Nederlandse onderneming Indonesië verbreekt verbindingen met Maleisië Merkwaardig Bezinning Europese academie- week geopend 206e jaargang - no. 242 PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT DirectieF. van de Velde, P. B. den Boer en W. de Pagter. Hoofdredactie: W. Leertouwer en G. A. de Kok Abonnementsprijs 67 cent per week, 8,70 per kw.franco per post 8,95 p. kw. Losse nummers 15 ct. Bureaus: Vlissingen: waistraat 68-60, tel 2355 (b.g.g. red. 3508, adv. 3647/3643); Middelburg: Markt 5) tel. 3841 (b.g.g. red. 2078/3169, adv. 2375): Goes: Gr. Markt 2, tel. 6140 (b.g.g. ied. 7853, adv. 5213); Oostburg: tel. 2395; TerneuzenArsenaalstraat 2, tel. 2911, Zierikzee: red tel. 2425. adm. tel. 2094. Adv. pr. 30 ct. p. mm. Min, p. adv, 4,50. Ingez. med. 3 s tarief. Kleine adv. (max. 8 regels) 30 ct. p. regel (min, ƒ1.50) „Brieven bur van dit blad" 25 ct. meer. Giro 359300 P.Z.C., Middelburg. Dinsdag 15 oktober 1963 Pagina 3 Sinds gisterochtend strijden Algerijnse en Marokkaanse troepen in het grensgebied tussen beide landen om het bezit van de posten Hassi-Beida en Tinjoeb, maar de situatie is nog volstrekt onduide lijk. Het Algerijnse ministerie van defensie heeft bekendgemaakt dat de Algerijnse bezetting van beide posten heeft standgehouden ondanks aanvallen van Marokkaanse tanks en vliegtuigen. De Ma rokkaanse autoriteiten daarentegen hadden enkele uren eerder al meegedeeld, dat de twee grensposten, die verleden week door Al gerijnse militairen werden bezet, door Marokkaanse troepen wa ren heroverd. Een verslaggever van het Franse pers bureau A.F.P. heeft uit het betrokken gebied gemeld, dat het Algerijnse gar nizoen van Hassi-Beida zich ha ruim acht uur strijd heeft moeten terugtrek ken, iets wat het garnizoen van Tinjoeb een uur tevoren al had gedaan. Van de Algerijnse eenheid in Hassi-Beida zou den minstens tien man zijn gesneuveld en acht gevangen genomen. De verlie zen aan Marokkaanse zijde zonden vol gens het A.F.P.-verslag licht zijn. De Algerijnse minister van buitenlandse zaken, Boeteflika, heeft na een spoed vergadering van het kabinet meege deeld, dat de Algerijnse regering de toe stand in het grensgebied onder de aan dacht zal brengen van de organisatie van het handvest van Addis Abeba. De minister sprak zich uit voor be sprekingen met Marokko ondanks wat hij noemde „felle en veelvuldi ge" aanvallen. In antwoord op vra gen zei hij verder, dat de gehele dag fel gevochten was. Vele duizenden Marokkanen zijn op Algerijns grond gebied doorgedrongen, zo verklaarde hij. De minister bevestigde, dat de Algerijn se regering twee afgezanten naar Ma rokko heeft gezonden om te trachten, in besprekingen met koning Hassan tot een oplossing van het geschil te komen Koning Hassan verklaarde zich inmid dels bereid tot een gesprek met Algerije over liquidatie van het grensgeschil, dat hij een overblijfsel van het kolonia lisme noemde. In een toespraak voor de Marokkaanse radio en televisie zei hij echter tevens, dat de wens om uitstekende betrekkin gen te onderhouden met de buurlanden „ons er in genen dele van weerhoudt, vastbesloten onze waardigheid te verde digen en eerbied voor ons nationale grondgebied en zijn authentieke grenzen af te dwingen". Tajeb Sabani, die als speciale afgezant van president Bourguiba van Tunesië met koning Hassan van Marokko heeft gesproken om te trachten, in het Alge- rijns-Marokkaanse geschil te bemidde len, heeft gisteravond voor zijn terug keer naar Tunis tegen verslaggevers gezegd, dat hij „goed nieuws" voor zijn president heeft. Een bijeenkomst van Algerijnse, Marokkaanse en Tunesische afgevaardigden in Bizerta (Tunesië) gaat tot de mogelijkheden behoren, zo zei hij. Mijnenvegers van de Westduitse marine hebben de stoffelijke resten geborgen van vijf bemanningsleden van het Westduitse kustvaartuig „Marianne Wehr" (499 brt.), dat gisteren in een zware storm voor de monding van de Elbe is gezon ken. Vier man worden vermist. Gisterochtend had de kapitein van de „Marianne Wehr" een noodsein uitgezon den, toen het schip met zware slagzij ten noordwesten van het lichtschip „El be 1" ronddreef. De „Marianne Wehr" die met een lading stenen onderweg was van Zuid-Engeland naar Lübeck telde een bemanning van negen koppen en had als thuishaven Hamburg Langs de Duitse Noordzeekust woedt op het ogenblik de waarste storm van dit jaar. Het is een uitloper van de orkaan „Flora" met windkracht elf. Bij Cuxhaven hebben meer dan 25 sche pen beschutting gezocht voor het natuur geweld en bij het eiland Helgoland 50. De 34-jarige kapitein D. Flikweert is gistermorgen op het oefenterrein te Hohne (Duitsland) tussen twee voertui gen van het type A. M. X. bekneld ge raakt en tengevolge daarvan overleden. Kapitein Flikweert was gehuwd. Hij woonde in Arnhem en behoorde tot het 42 pantserinfanteriebataljon. OMSTREDEN MAROKKAANS-ALGERIJNS GRENSGEBIED Hip ^S|^AL6ERIJE VLIBYE «Fez Meknes BERGUENT J •Sidi beï Abbes Tlemcen #Marrakesj MISSOUR 1 NIET DEFINITIEF GEREGELDE GRENS Mecheria Thourirt Bou f Denib Fjguig *Colorob «TINJ0U8 El AOUEDJ 250 km V.PELT|6300S| Een beeld uit Longarone in de Pia- vevallei: Honderden slachtoffers van de ramp worden ter aarde be steld; een bulldozer is naast het massagraf bezig met het graven van een nieuw massagraf. LUCHTBOTSING BOVEN ST.-OEDENRODE Gistermorgen zijn twee Thunder- streakstraaljagers van de vlieg basis Eindhoven, die met een der de straaljager in formatie vlogen, boven St. Oedenrode met elkaar in botsing gekomen, waardoor zij neerstortten. Het ene toestel explodeerde tijdens de val, de piloot hiervan kwam om het leven. Het andere toestel kwam bran dend neer. De piloot heeft het tijdig met behulp van de schietstoel kunnen ver laten en bleef ongedeerd, afgezien van een snijwond aan het gezicht. Het weiland van de landbouwer W. van Heeswijk in Olland, een kerkdorp van Sint-Oedenrode, waar de toestellen neer kwamen, is bezaaid met wrakstukken van het geëxplodeerde vliegtuig. Er ligt ook munitie en men vond zelfs een machinegeweer. De boerin, die op het veld aan het werk was, zag een staart stuk van een der toestellen rakelings langs zich schieten. Haar man had het ongeluk zien gebeuren. Hij zag, hoe de toestellen elkaar met de vleugels raak ten en vervolgens neerstortten. De derde straaljager is, na even boven de plaats van het ongeluk te hebben rondgevlogen, naar zijn basis terugge keerd. De vlieger die het ongeluk heeft over leefd en aan een valscherm naar be neden kwam, had nagenoeg geen en kele gelegenheid om van de schrik te bekomen: hij kwam terecht in een weiland waar een stier er blijk van gaf geen enkele prijs te stellen op deze bezoeker die uit de lucht was komen vallen. De bestuurder heeft, hoe beroerd en ge schokt hij zich ook voelde, onmiddellijk benen moeten maken voor het beest. Nog juist op tijd kon de vlieger het hek bereiken en zich voor de tweede maal deze dag in veiligheid stellen. De omgekomen vlieger is kapitein T. B. de Kat Angelino. Hij was 32 jaar oud, gehuwd en vader van drie kinderen. Hij woonde in Eindhoven. De andere vlieger, die ongedeerd bleef, is de 30-jarige eerste luitenant A. Broek- huyzen uit Eindhoven. Fabrikanten verwachten: (Van onze Haagse redactie) De fabrikanten en importeurs van siga retten verwachten, dat een pakje siga' retten van één gulden over enkele we ken 1,25 zal gaan kosten. Nu de minister van financiën heeft aan gekondigd dat het accijns op sigaretten zal worden verhoogd, wil men in deze kringen meteen de gelegenheid aangrij pen ook de prijs te verhogen. Men her innert eraan, dat het reeds enige jaren geleden is dat de sigaretten in prijs om hoog gingen. Inmiddels zijn de loonkos ten en de wereldmarktprijzen van tabak zodanig gestegen, dat een prijsverhoging niet meer kan uitblijven. Ant lijn De Mexicaan Juan Francisco Mal- donado maakt zich totaal geen zorgen meer over de toekomst hoewel hij nog een jaar in de ge vangenis zal moeten doorbrengen. In de nationale loterij won hij na melijk dezer dagen niet minder dan 1 miljoen pesos, ruim 250.000 gulden. Maldonado zit momenteel een ge vangenisstraf van twee jaar uit in de gevangenis van Tampico wegens politieke misdrijven. Hij werd schatrijk met een lot dat hij eerst niet wilde hebben. Toen hij een cipier twee loten van elk 50 peso voor hem liet kopen, had hij deze op het hart gedrukt dat het nummer zou moeten beginnen met zeve nen eindigen op zes. Hij kreeg echter loterijbriefjes met het nummer 15368, dat echter toch goed bleek te zijn voor de hoofdprijs. De cipier die hem de loterijbrief jes bezorgde werd met 1500 gul den bedacht; Maldonado gaf zijn medegevangenen elk tien gulden en de rest van het geld zette hij op de bank. Hij zal nog een poosje moeten wachten voor hij er ge bruik van kan gaan maken. iWWUUWUUWilWMMWWI/UWWWWWUWWUVWW „De directies van de Amsterdamse dagbladbedrijven zullen geen ge volg geven aan de eisen die zaterdag jl. te Amsterdam zijn gesteld door actiecommissies uit de typografen. De thans geldende c.a.o. voor het grafisch bedrijf wordt bij de Amsterdamse dagbladen voor de volle honderd procent toegepast. Loonsverhogingen daarboven zijn binnen het kader van het thans in ons land geldende loonsysteem niet mogelijk", aldus een verklaring van het bestuur van de vereniging „De Nederlandse Dagbladpers". In de verklaring wordt verder gezegd: „De directies van de Amsterdamse dag bladbedrijven hebben reeds voordat de huidige onrust in Amsterdam was ont staan aan de personelen meegedeeld, dat zij bereid zijn de nieuwe richtlijnen waarover thans tussen werkgevers en werknemerscentrales wordt onderhan deld tot het maximaal toegestane uit te voeren zodra dat wettelijk mogelijk is. Andere toezeggingen kunnen de direc ties niet geven en zijn van hen dan ook niet te verwachten". „Dat zovele typografen zich bij deze zeer duidelijke situatie niet willen neer leggen betreuren de directies ten zeerste. Het is zorgwekkend, dat de typografen in Amsterdam zich tot acties hebben la ten verleiden die henzelf en de bedrijven waarin zij werkzaam zijn zeer grote schade toebrengen". Een woordvoerder van de N.V. Reclame Exploitatie Maatschappij R.E.M. in Den Haag deelde gisteravond mede, dat het te stichten platform met televisiezender voor de Nederlandse kust thans defini tief gekocht is. De reacties op de gepubliceerde plannen tot het stichten van een televisiezender op zee, die naast programma's ook re clameboodschappen zal uitzenden, heeft volgens de R.E.M. grote weerklank ge vonden bij reclamebureaus en hun op drachtgevers in eigen land, België, West-Duitsland en Engeland. Op een vraag hoe het platform of kunst- eiland en zender worden gefinancierd, zeide de woordvoerder, dat alle activi teiten van de N.V- R.E.M. van de eerste cent tot de laatste gulden met Neder lands kapitaal worden gefinancierd. Alle activiteiten op zee en te land zijn Neder lands. De Indonesische P.T.T. heeft gisteren alle commerciële radio- en kabelverbin dingen met Maleisië verbroken als on derdeel van de „confrontatiepolitiek" je gens de nieuwe federatie. Bestuurders van motorvoertuigen uit de richting Zuidzande het ben wel iets weg van scheidsrech ters bij tenniswedstrijden. Beiden hebben in elk geval gemeen dat hun hoofd gedurig als goed arbiter de volleys en smashes over en weer moeten volgen en goede automobi listen omdat zij gaarne heelhuids de Potjespassage kruisen. Is „Potjes" waar de wegen van Breskens naar Sluis en van Zuidzande naar Cad- zand elkaar kruisen nu wel zo gevaarlijk en berucht als vrij algemeen wordt aan genomen Als men nagaat dat het kruispunt en de onmiddellijke omgeving daarvan vrij overzichtelijk zijn en voorts het feit in aanmerking neemt dat er be trekkelijk weinig ongelukken gebeuren, is men geneigd deze vraag ontkennend te beantwoorden. En toch moet de on zekerheid van vrijwel elke automobilist, het nauwlettend rechts en links turen naar mogelijk gevaar en het gereedhou den van de voet boven de rem bij de na dering van dit kruispunt een oorzaak hebben. ,Wist ik die oorzaak maar", zei ons hoofdingenieur L. A. van den Berg van de provinciale waterstaat in Zeeuwsch- Vlaanderen. „Misschien is het wel een complex van min of meer onbelangrijke factoren. Het kruispunt heeft al veel van onze aandacht opgeëist, er zijn deskundi gen bijgehaald van de A.N.W.B. en van de verkeerspolitie en er wordt al lang aan gedokterd. Toch houdt Potjes een slechte naam. Iedereen weet dat het kruispunt gevaarlijk is maar toch blijft het de vraag of het met maatregelen veiliger kan worden gemaakt. Het zal nodig zijn om eqn dergelijk punt ver keerstechnisch gëheel te analyseren, maar zover zijn we nog niet", aldus ir. Van den Berg. Het merkwaardige is volgens hem dat in en buiten Zeeland tal van minder overzichtelijke passages voorkomen, waar zelden of nooit ongelukken gebeu ren. Anderzijds noemt ir. Van den Berg voorbeelden met name in de Noord oostpolder waar de wegen over kilo meters lengte zijn te overzien en waar op de kruisingen auto's als het ware aan de lopende band op elkaar vliegen. Het wegennet in Zeeuwsch-Vlaanderen is over het algemeen bijzonder goed te noe men, maar er is een betrekkelijk gering verkeer. Zulks vraagt dus weinig aan dacht. Men kan op die wegen als het ware gezapig doorrijden met behoorlijke snelheden, maar dat heeft tot gevolg dat de voortdurende spannende aandacht als nodig op volle wegen, hier ontbreekt. Dat kan een van de oorzaken zijn, meent ir. Van den Berg die de verantwoording draagt over het provinciaal wegennet in Zeeuwsch-Vlaanderen. De man die er bij geroepen wordt als het misgaat is adjudant J. L. Boo gaard, commandant verkeersgroep Terneuzen van de rijkspolitie. Ook hij noemde het Potjeskruispunt overzich telijk en vooral de laatste jaren veel (Zie slot pag. 2 kol. 2) „Daardoor wordt tevens de voorlich ting in ons land waarvoor allen die in het dagbladbedrijf werkzaam zijn en verantwoording dragen grote schade toegebracht waarvan de abonnees van de dagbladen de dupe worden. Eveneens worden de eigen belangen van de typografen geschaad omdat over de gestaakte uren geen loon wordt uitbetaald". Voorzitter P. J. J. Dekker van de Zeeuwse Polder- en Waterschaps- bond heeft zaterdag een rede gehouden bij de opening van de jaarvergadering dezer instelling over het ontwerp-bijdra- genwet. Wij aarzelen niet deze rede een voortreffelijk stuk te noemen. In dit be toog heeft de dijkgraaf van de Brede Watering niet alleen een uitstekende sa menvatting gegeven van het bewuste ontwerp, maar hij heeft bovendien ge zorgd voor een kritische bijdrage tot de discussie over deze zaak. Ook uit een oogpunt van vormgeving was deze rede een goed stuk werk: het geheel was overzichtelijk ingedeeld en kreeg een rake samenvatting tot slot. Nogmaals: de heer Dekker heeft met dit werkstuk veel eer ingelegd. Wanneer wij nu het karakter van dit betoog in één woord zouden moe ten samenvatten, dan zouden wij zeggen: reëel. Want dat valt bij lezing en herle zing van het stuk in het bijzonder op, namelijk dat in geen enkel opzicht onge motiveerde uitvallen, bittere verwijten (en daar zou heus wel reden toe zijn ge weest) of onmogelijke verlangens zijn te ontdekken. Integendeel, de samensteller heeft zich correct op de basis van de fei ten gesteld. De feiten zijn zus-en-zo en daaraan hebben wij de belangen te toet sen, die wij verdedi gen, zo ongeveer Is de teneur van deze rede. De consequentie van dit standpunt Is, dat de goede dingen van het ontwerp niet worden verzwegen, maar aat tegelijkertijd een aantal dui delijk zwakke plaatsen (een opvallende vergelijking voor deze waterstaatswet geving) worden aangetoond. Er zijn in derdaad onduidelijkheden, er zijn zelfs onaanvaardbare punten in het ontwerp. Het lijkt ons overbodig op deze plaats de rede van de heer Dekker op de voet te volgen, maar wel willen wij op twee aspecten de aandacht vestigen. In de eerste plaats op de financiële kern vraag: is de verhouding (rijk) 75 (waterschap) 25, zoals in dit ontwerp is voorgesteld, voor de waterschappen aan vaardbaar De heer Dekker heeft geen twijfel laten bestaan over de opvatting van het bestuur van de Zeeuwse Polder- bond: een verhouding 955 is meer in overeenstemming met het nationaal be lang van deze zaak dan de door de mi nisters genoemde percentages. In de toekomst zal over deze kwestie naar het zich laat aanzien nog heel wat worden geschreven en betoogd vóórdat het ont werp van wet in de Tweede Kamer in openbare behandeling komt. Maar het komt ons voor, dat er weinig meer aan de uitvoerige en vooral redelijke motive ring, die de heer Dekker heeft geleverd voor de verhouding 955, kan worden toegevoegd. Wij zouden de Zeeuwse Pol- derbond met enige nadruk willen advi seren de rede van zijn voorzitter aan de leden van de Tweede Kamer ter kennis neming te zenden. Het is een goed stuk documentatie. Het tweede punt, waarop sterk de aan dacht dient te vallen, vooral van Zeeuwse zijde, is de opvatting van de Zeeuwse Polderbond, dat er wel degelijk een algemene bijdragenwet moet komen. Voor Zeeland is dit daarom zo van groot belang omdat een dergelijke wet de re geling van 1870 voor de calamiteuze polders zou kunnen vervangen. Aanvan kelijk is een dergelijke algemene wet naast een bijdragenwet Deltawerken in uitzicht gesteld, maar er is toen plotse ling een ministeriële ommezwaai geko men, een ommezwaai waarop ook in deze kolom ernstige kritiek is uitgeoe fend. Sindsdien is de situatie voor som mige waterschappen nog moeilijker ge worden: er is reeds sprake van een fi nanciële overbelasting. En daar zal een oplossing voor gevonden móeten worden. Met belangstelling zien wij met velen in den lande de ontwikkeling der dingen op dit stuk van zaken tegemoet. Een ontwerp-bijdragenwet lijkt voor de gemiddelde burger een nogal specialis tische aangelegenheid, waarvoor moeilijk interesse kan worden opgebracht. Het gaat hier echter om een stuk van ons staatsbestel, om polders en waterschap pen. Zij vormen ondanks de vele stor men die er in letterlijke en figuurlijke zin over heen zijn gegaan nog altijd een hecht en levend element in ons land. De rede van voorzitter Dekker van de Zeeuwse Polderbond is daar nog weer eens een bewijs voor: een toetsen van de nationale wetgeving aan de belan gen, die aan de waterschapsbestuurders zijn toevertrouwd. Een toetsing boven dien, waarmee men voor de dag kan komen. „De directie van het Algemeen Han delsblad, Het Nieuws van de Dag, Het Parool, De Telegraaf, Trouw, De Tijd, De Volkskrant en Het Vrije Volk ver trouwen dat die personeelsleden die tot verantwoordelijk denken in staat zijn de overgrote meerderheid der typogra fen tot bezinning zullen komen en niet zullen voortgaan met het tegen de dringende adviezen van regering, vakcentrales en eigen organisaties in schenden van de verplichtingen waaraan zij volgens de namens hen afgesloten c.a.o. zijn gebonden". „Het is duidelijk, dat die bezinning snel moet komen willen niet de schade aan de openbare voorlichting en de blijvende nadelen voor de dagbladondernemingen en allen die daarbij betrokken zijn een onaanvaardbare omvang gaan aanne men", aldus besluit de verklaring. In de Westerkerk te Amsterdam heeft de minister van onderwijs, kunsten en wetenschappen, mr. Th. H. Bot, gister ochtend de Europese academieweek officieel geopend. Na de opening bracht het orkest van de Amsterdamse studenten onder leiding van mr. Otto Knap de ouverture „Corio- lan" van Ludwig van Beethoven ten ge hore. Vervolgens sprak prof. dr. C. L. Patijn, hoogleraar te Utrecht, een rede uit over „de toekomst van de Europese integratie". De foto toont een overzicht van de kerk tijdens de toespraak van de minister. Koningin Juliana, prins Bernhard en prinses Beatrix zijn gisteravond met i hun gevolg per vliegtuig uit de Perzische hoofdstad Teheran in Calcutta I aangekomen. Zij zouden daar overnachten en dan vanmorgen de reis naar Thailand voortzetten. Op het vliegveld van Calcutta werd het gezelschap verwelkomd door hoge 'Vestbengaalse autoriteiten en de Nederlandse am bassadeur in Indiajhr. mr. G. Beelaerts van Blokland.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1963 | | pagina 1