WEER GEVECHTEN
MAROKKAANSE
Strijd
IN HET ALGERIJNS -
GRENSGEBIED
ontbrandde om
bezit van grensposten
Eisen Amsterdamse typografen
door de directies afgewezen
Kruispunt bij „Potjes" heeft een slechte naam
STRAALJAGERS NEERGESTORT NA
BOTSING -1 PILOOT OMGEKOMEN
Gevangertzittend
rijk worden
AUTOMOBILISTEN BLIJ ALS ZE ER VOORBIJ ZIJN
Goed stuk werk
Duitse kustvaarder
met 9 man vergaan
125
Koninklijk gezelschap in Calcutta
reis naar Bangkok vandaag voortgezet
V erkeerstechnische
analyse is heslist
noodzakelijk
WAARIN OPGENOMEN DE MIDDELBURGSE. VLISSINGSE. GOESE, BRESKENSE COURANT EN VRIJE STEMMEN
Toeslag voor
koude vingers.,.
ALGIERS
Algerijnse troepen hielden stand
RABAT
Twee grensposten werden heroverd
Besprekingen
Bereid
Goed nieuws"
Dodelijk ongeval
op oefenterrein
te Hohne
ff
MAROKKO
"""ALGERIJE
Toestel tijdens val
ontploft
„Pakje sigaretten
1- wordt nu
„Geldende c.a.o. voor volle honderd procent toegepast
JMWT RICHTLIJN
UITVOEREN TOT HET
MAXIMAAL TOEGESTANE"
Grote schade
T.v.-zender op zee
is Nederlandse
onderneming
Indonesië verbreekt
verbindingen met
Maleisië
Merkwaardig
Bezinning
Europese academie-
week geopend
206e jaargang - no. 242
PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT
DirectieF. van de Velde, P. B. den Boer en W. de Pagter. Hoofdredactie: W. Leertouwer en G. A. de Kok Abonnementsprijs 67 cent per week, 8,70 per kw.franco per post 8,95 p. kw. Losse nummers 15 ct. Bureaus: Vlissingen:
waistraat 68-60, tel 2355 (b.g.g. red. 3508, adv. 3647/3643); Middelburg: Markt 5) tel. 3841 (b.g.g. red. 2078/3169, adv. 2375): Goes: Gr. Markt 2, tel. 6140 (b.g.g. ied. 7853, adv. 5213); Oostburg: tel. 2395; TerneuzenArsenaalstraat 2, tel.
2911, Zierikzee: red tel. 2425. adm. tel. 2094. Adv. pr. 30 ct. p. mm. Min, p. adv, 4,50. Ingez. med. 3 s tarief. Kleine adv. (max. 8 regels) 30 ct. p. regel (min, ƒ1.50) „Brieven bur van dit blad" 25 ct. meer. Giro 359300 P.Z.C., Middelburg.
Dinsdag 15 oktober 1963
Pagina 3
Sinds gisterochtend strijden Algerijnse en Marokkaanse troepen
in het grensgebied tussen beide landen om het bezit van de posten
Hassi-Beida en Tinjoeb, maar de situatie is nog volstrekt onduide
lijk. Het Algerijnse ministerie van defensie heeft bekendgemaakt
dat de Algerijnse bezetting van beide posten heeft standgehouden
ondanks aanvallen van Marokkaanse tanks en vliegtuigen. De Ma
rokkaanse autoriteiten daarentegen hadden enkele uren eerder al
meegedeeld, dat de twee grensposten, die verleden week door Al
gerijnse militairen werden bezet, door Marokkaanse troepen wa
ren heroverd.
Een verslaggever van het Franse pers
bureau A.F.P. heeft uit het betrokken
gebied gemeld, dat het Algerijnse gar
nizoen van Hassi-Beida zich ha ruim
acht uur strijd heeft moeten terugtrek
ken, iets wat het garnizoen van Tinjoeb
een uur tevoren al had gedaan. Van de
Algerijnse eenheid in Hassi-Beida zou
den minstens tien man zijn gesneuveld
en acht gevangen genomen. De verlie
zen aan Marokkaanse zijde zonden vol
gens het A.F.P.-verslag licht zijn.
De Algerijnse minister van buitenlandse
zaken, Boeteflika, heeft na een spoed
vergadering van het kabinet meege
deeld, dat de Algerijnse regering de toe
stand in het grensgebied onder de aan
dacht zal brengen van de organisatie
van het handvest van Addis Abeba.
De minister sprak zich uit voor be
sprekingen met Marokko ondanks
wat hij noemde „felle en veelvuldi
ge" aanvallen. In antwoord op vra
gen zei hij verder, dat de gehele dag
fel gevochten was. Vele duizenden
Marokkanen zijn op Algerijns grond
gebied doorgedrongen, zo verklaarde
hij.
De minister bevestigde, dat de Algerijn
se regering twee afgezanten naar Ma
rokko heeft gezonden om te trachten, in
besprekingen met koning Hassan tot
een oplossing van het geschil te komen
Koning Hassan verklaarde zich inmid
dels bereid tot een gesprek met Algerije
over liquidatie van het grensgeschil,
dat hij een overblijfsel van het kolonia
lisme noemde.
In een toespraak voor de Marokkaanse
radio en televisie zei hij echter tevens,
dat de wens om uitstekende betrekkin
gen te onderhouden met de buurlanden
„ons er in genen dele van weerhoudt,
vastbesloten onze waardigheid te verde
digen en eerbied voor ons nationale
grondgebied en zijn authentieke grenzen
af te dwingen".
Tajeb Sabani, die als speciale afgezant
van president Bourguiba van Tunesië
met koning Hassan van Marokko heeft
gesproken om te trachten, in het Alge-
rijns-Marokkaanse geschil te bemidde
len, heeft gisteravond voor zijn terug
keer naar Tunis tegen verslaggevers
gezegd, dat hij „goed nieuws" voor zijn
president heeft. Een bijeenkomst van
Algerijnse, Marokkaanse en Tunesische
afgevaardigden in Bizerta (Tunesië)
gaat tot de mogelijkheden behoren, zo
zei hij.
Mijnenvegers van de Westduitse marine
hebben de stoffelijke resten geborgen van
vijf bemanningsleden van het Westduitse
kustvaartuig „Marianne Wehr" (499
brt.), dat gisteren in een zware storm
voor de monding van de Elbe is gezon
ken. Vier man worden vermist.
Gisterochtend had de kapitein van de
„Marianne Wehr" een noodsein uitgezon
den, toen het schip met zware slagzij
ten noordwesten van het lichtschip „El
be 1" ronddreef.
De „Marianne Wehr" die met een lading
stenen onderweg was van Zuid-Engeland
naar Lübeck telde een bemanning van
negen koppen en had als thuishaven
Hamburg
Langs de Duitse Noordzeekust woedt op
het ogenblik de waarste storm van dit
jaar. Het is een uitloper van de orkaan
„Flora" met windkracht elf.
Bij Cuxhaven hebben meer dan 25 sche
pen beschutting gezocht voor het natuur
geweld en bij het eiland Helgoland 50.
De 34-jarige kapitein D. Flikweert is
gistermorgen op het oefenterrein te
Hohne (Duitsland) tussen twee voertui
gen van het type A. M. X. bekneld ge
raakt en tengevolge daarvan overleden.
Kapitein Flikweert was gehuwd. Hij
woonde in Arnhem en behoorde tot het
42 pantserinfanteriebataljon.
OMSTREDEN MAROKKAANS-ALGERIJNS GRENSGEBIED
Hip ^S|^AL6ERIJE VLIBYE
«Fez
Meknes
BERGUENT J
•Sidi beï
Abbes
Tlemcen
#Marrakesj
MISSOUR 1
NIET DEFINITIEF
GEREGELDE GRENS
Mecheria
Thourirt
Bou
f Denib
Fjguig
*Colorob
«TINJ0U8
El AOUEDJ
250 km
V.PELT|6300S|
Een beeld uit Longarone in de Pia-
vevallei: Honderden slachtoffers
van de ramp worden ter aarde be
steld; een bulldozer is naast het
massagraf bezig met het graven
van een nieuw massagraf.
LUCHTBOTSING BOVEN ST.-OEDENRODE
Gistermorgen zijn twee Thunder-
streakstraaljagers van de vlieg
basis Eindhoven, die met een der
de straaljager in formatie vlogen,
boven St. Oedenrode met elkaar in
botsing gekomen, waardoor zij
neerstortten.
Het ene toestel explodeerde tijdens de
val, de piloot hiervan kwam om het
leven. Het andere toestel kwam bran
dend neer. De piloot heeft het tijdig met
behulp van de schietstoel kunnen ver
laten en bleef ongedeerd, afgezien van
een snijwond aan het gezicht.
Het weiland van de landbouwer W. van
Heeswijk in Olland, een kerkdorp van
Sint-Oedenrode, waar de toestellen neer
kwamen, is bezaaid met wrakstukken
van het geëxplodeerde vliegtuig. Er ligt
ook munitie en men vond zelfs een
machinegeweer. De boerin, die op het
veld aan het werk was, zag een staart
stuk van een der toestellen rakelings
langs zich schieten. Haar man had het
ongeluk zien gebeuren. Hij zag, hoe de
toestellen elkaar met de vleugels raak
ten en vervolgens neerstortten.
De derde straaljager is, na even boven
de plaats van het ongeluk te hebben
rondgevlogen, naar zijn basis terugge
keerd.
De vlieger die het ongeluk heeft over
leefd en aan een valscherm naar be
neden kwam, had nagenoeg geen en
kele gelegenheid om van de schrik
te bekomen: hij kwam terecht in een
weiland waar een stier er blijk van
gaf geen enkele prijs te stellen op
deze bezoeker die uit de lucht was
komen vallen.
De bestuurder heeft, hoe beroerd en ge
schokt hij zich ook voelde, onmiddellijk
benen moeten maken voor het beest.
Nog juist op tijd kon de vlieger het
hek bereiken en zich voor de tweede
maal deze dag in veiligheid stellen.
De omgekomen vlieger is kapitein T. B.
de Kat Angelino. Hij was 32 jaar oud,
gehuwd en vader van drie kinderen. Hij
woonde in Eindhoven.
De andere vlieger, die ongedeerd bleef,
is de 30-jarige eerste luitenant A. Broek-
huyzen uit Eindhoven.
Fabrikanten verwachten:
(Van onze Haagse redactie)
De fabrikanten en importeurs van siga
retten verwachten, dat een pakje siga'
retten van één gulden over enkele we
ken 1,25 zal gaan kosten.
Nu de minister van financiën heeft aan
gekondigd dat het accijns op sigaretten
zal worden verhoogd, wil men in deze
kringen meteen de gelegenheid aangrij
pen ook de prijs te verhogen. Men her
innert eraan, dat het reeds enige jaren
geleden is dat de sigaretten in prijs om
hoog gingen. Inmiddels zijn de loonkos
ten en de wereldmarktprijzen van tabak
zodanig gestegen, dat een prijsverhoging
niet meer kan uitblijven.
Ant lijn
De Mexicaan Juan Francisco Mal-
donado maakt zich totaal geen
zorgen meer over de toekomst
hoewel hij nog een jaar in de ge
vangenis zal moeten doorbrengen.
In de nationale loterij won hij na
melijk dezer dagen niet minder
dan 1 miljoen pesos, ruim 250.000
gulden.
Maldonado zit momenteel een ge
vangenisstraf van twee jaar uit
in de gevangenis van Tampico
wegens politieke misdrijven. Hij
werd schatrijk met een lot dat hij
eerst niet wilde hebben. Toen hij
een cipier twee loten van elk 50
peso voor hem liet kopen, had
hij deze op het hart gedrukt dat
het nummer zou moeten beginnen
met zeve nen eindigen op zes. Hij
kreeg echter loterijbriefjes met
het nummer 15368, dat echter
toch goed bleek te zijn voor de
hoofdprijs.
De cipier die hem de loterijbrief
jes bezorgde werd met 1500 gul
den bedacht; Maldonado gaf zijn
medegevangenen elk tien gulden
en de rest van het geld zette hij op
de bank. Hij zal nog een poosje
moeten wachten voor hij er ge
bruik van kan gaan maken.
iWWUUWUUWilWMMWWI/UWWWWWUWWUVWW
„De directies van de Amsterdamse dagbladbedrijven zullen geen ge
volg geven aan de eisen die zaterdag jl. te Amsterdam zijn gesteld
door actiecommissies uit de typografen. De thans geldende c.a.o. voor
het grafisch bedrijf wordt bij de Amsterdamse dagbladen voor de
volle honderd procent toegepast. Loonsverhogingen daarboven zijn
binnen het kader van het thans in ons land geldende loonsysteem niet
mogelijk", aldus een verklaring van het bestuur van de vereniging
„De Nederlandse Dagbladpers".
In de verklaring wordt verder gezegd:
„De directies van de Amsterdamse dag
bladbedrijven hebben reeds voordat de
huidige onrust in Amsterdam was ont
staan aan de personelen meegedeeld, dat
zij bereid zijn de nieuwe richtlijnen
waarover thans tussen werkgevers en
werknemerscentrales wordt onderhan
deld tot het maximaal toegestane uit te
voeren zodra dat wettelijk mogelijk is.
Andere toezeggingen kunnen de direc
ties niet geven en zijn van hen dan ook
niet te verwachten".
„Dat zovele typografen zich bij deze
zeer duidelijke situatie niet willen neer
leggen betreuren de directies ten zeerste.
Het is zorgwekkend, dat de typografen
in Amsterdam zich tot acties hebben la
ten verleiden die henzelf en de bedrijven
waarin zij werkzaam zijn zeer grote
schade toebrengen".
Een woordvoerder van de N.V. Reclame
Exploitatie Maatschappij R.E.M. in Den
Haag deelde gisteravond mede, dat het
te stichten platform met televisiezender
voor de Nederlandse kust thans defini
tief gekocht is.
De reacties op de gepubliceerde plannen
tot het stichten van een televisiezender
op zee, die naast programma's ook re
clameboodschappen zal uitzenden, heeft
volgens de R.E.M. grote weerklank ge
vonden bij reclamebureaus en hun op
drachtgevers in eigen land, België,
West-Duitsland en Engeland.
Op een vraag hoe het platform of kunst-
eiland en zender worden gefinancierd,
zeide de woordvoerder, dat alle activi
teiten van de N.V- R.E.M. van de eerste
cent tot de laatste gulden met Neder
lands kapitaal worden gefinancierd. Alle
activiteiten op zee en te land zijn Neder
lands.
De Indonesische P.T.T. heeft gisteren
alle commerciële radio- en kabelverbin
dingen met Maleisië verbroken als on
derdeel van de „confrontatiepolitiek" je
gens de nieuwe federatie.
Bestuurders van motorvoertuigen
uit de richting Zuidzande het
ben wel iets weg van scheidsrech
ters bij tenniswedstrijden. Beiden
hebben in elk geval gemeen dat hun
hoofd gedurig als goed arbiter de
volleys en smashes over en weer
moeten volgen en goede automobi
listen omdat zij gaarne heelhuids
de Potjespassage kruisen.
Is „Potjes" waar de wegen van Breskens
naar Sluis en van Zuidzande naar Cad-
zand elkaar kruisen nu wel zo gevaarlijk
en berucht als vrij algemeen wordt aan
genomen Als men nagaat dat het
kruispunt en de onmiddellijke omgeving
daarvan vrij overzichtelijk zijn en voorts
het feit in aanmerking neemt dat er be
trekkelijk weinig ongelukken gebeuren,
is men geneigd deze vraag ontkennend
te beantwoorden. En toch moet de on
zekerheid van vrijwel elke automobilist,
het nauwlettend rechts en links turen
naar mogelijk gevaar en het gereedhou
den van de voet boven de rem bij de na
dering van dit kruispunt een oorzaak
hebben.
,Wist ik die oorzaak maar", zei ons
hoofdingenieur L. A. van den Berg van
de provinciale waterstaat in Zeeuwsch-
Vlaanderen. „Misschien is het wel een
complex van min of meer onbelangrijke
factoren. Het kruispunt heeft al veel van
onze aandacht opgeëist, er zijn deskundi
gen bijgehaald van de A.N.W.B. en van
de verkeerspolitie en er wordt al lang
aan gedokterd. Toch houdt Potjes een
slechte naam. Iedereen weet dat het
kruispunt gevaarlijk is maar toch blijft
het de vraag of het met maatregelen
veiliger kan worden gemaakt. Het zal
nodig zijn om eqn dergelijk punt ver
keerstechnisch gëheel te analyseren,
maar zover zijn we nog niet", aldus ir.
Van den Berg.
Het merkwaardige is volgens hem dat
in en buiten Zeeland tal van minder
overzichtelijke passages voorkomen,
waar zelden of nooit ongelukken gebeu
ren. Anderzijds noemt ir. Van den Berg
voorbeelden met name in de Noord
oostpolder waar de wegen over kilo
meters lengte zijn te overzien en waar
op de kruisingen auto's als het ware aan
de lopende band op elkaar vliegen. Het
wegennet in Zeeuwsch-Vlaanderen is
over het algemeen bijzonder goed te noe
men, maar er is een betrekkelijk gering
verkeer. Zulks vraagt dus weinig aan
dacht. Men kan op die wegen als het
ware gezapig doorrijden met behoorlijke
snelheden, maar dat heeft tot gevolg dat
de voortdurende spannende aandacht als
nodig op volle wegen, hier ontbreekt.
Dat kan een van de oorzaken zijn, meent
ir. Van den Berg die de verantwoording
draagt over het provinciaal wegennet in
Zeeuwsch-Vlaanderen.
De man die er bij geroepen wordt als
het misgaat is adjudant J. L. Boo
gaard, commandant verkeersgroep
Terneuzen van de rijkspolitie. Ook hij
noemde het Potjeskruispunt overzich
telijk en vooral de laatste jaren veel
(Zie slot pag. 2 kol. 2)
„Daardoor wordt tevens de voorlich
ting in ons land waarvoor allen die in
het dagbladbedrijf werkzaam zijn en
verantwoording dragen grote schade
toegebracht waarvan de abonnees
van de dagbladen de dupe worden.
Eveneens worden de eigen belangen
van de typografen geschaad omdat
over de gestaakte uren geen loon
wordt uitbetaald".
Voorzitter P. J. J. Dekker van de
Zeeuwse Polder- en Waterschaps-
bond heeft zaterdag een rede gehouden
bij de opening van de jaarvergadering
dezer instelling over het ontwerp-bijdra-
genwet. Wij aarzelen niet deze rede een
voortreffelijk stuk te noemen. In dit be
toog heeft de dijkgraaf van de Brede
Watering niet alleen een uitstekende sa
menvatting gegeven van het bewuste
ontwerp, maar hij heeft bovendien ge
zorgd voor een kritische bijdrage tot de
discussie over deze zaak. Ook uit een
oogpunt van vormgeving was deze rede
een goed stuk werk: het geheel was
overzichtelijk ingedeeld en kreeg een
rake samenvatting tot slot. Nogmaals:
de heer Dekker heeft met dit werkstuk
veel eer ingelegd.
Wanneer wij nu het karakter van dit
betoog in één woord zouden moe
ten samenvatten, dan zouden wij zeggen:
reëel. Want dat valt bij lezing en herle
zing van het stuk in het bijzonder op,
namelijk dat in geen enkel opzicht onge
motiveerde uitvallen, bittere verwijten
(en daar zou heus wel reden toe zijn ge
weest) of onmogelijke verlangens zijn te
ontdekken. Integendeel, de samensteller
heeft zich correct op de basis van de fei
ten gesteld. De feiten zijn zus-en-zo en
daaraan hebben wij de belangen te toet
sen, die wij verdedi
gen, zo ongeveer Is de
teneur van deze rede.
De consequentie van
dit standpunt Is, dat
de goede dingen van
het ontwerp niet worden verzwegen,
maar aat tegelijkertijd een aantal dui
delijk zwakke plaatsen (een opvallende
vergelijking voor deze waterstaatswet
geving) worden aangetoond. Er zijn in
derdaad onduidelijkheden, er zijn zelfs
onaanvaardbare punten in het ontwerp.
Het lijkt ons overbodig op deze plaats
de rede van de heer Dekker op de
voet te volgen, maar wel willen wij op
twee aspecten de aandacht vestigen. In
de eerste plaats op de financiële kern
vraag: is de verhouding (rijk) 75
(waterschap) 25, zoals in dit ontwerp is
voorgesteld, voor de waterschappen aan
vaardbaar De heer Dekker heeft geen
twijfel laten bestaan over de opvatting
van het bestuur van de Zeeuwse Polder-
bond: een verhouding 955 is meer in
overeenstemming met het nationaal be
lang van deze zaak dan de door de mi
nisters genoemde percentages. In de
toekomst zal over deze kwestie naar het
zich laat aanzien nog heel wat worden
geschreven en betoogd vóórdat het ont
werp van wet in de Tweede Kamer in
openbare behandeling komt. Maar het
komt ons voor, dat er weinig meer aan
de uitvoerige en vooral redelijke motive
ring, die de heer Dekker heeft geleverd
voor de verhouding 955, kan worden
toegevoegd. Wij zouden de Zeeuwse Pol-
derbond met enige nadruk willen advi
seren de rede van zijn voorzitter aan de
leden van de Tweede Kamer ter kennis
neming te zenden. Het is een goed stuk
documentatie.
Het tweede punt, waarop sterk de aan
dacht dient te vallen, vooral van
Zeeuwse zijde, is de opvatting van de
Zeeuwse Polderbond, dat er wel degelijk
een algemene bijdragenwet moet komen.
Voor Zeeland is dit daarom zo van groot
belang omdat een dergelijke wet de re
geling van 1870 voor de calamiteuze
polders zou kunnen vervangen. Aanvan
kelijk is een dergelijke algemene wet
naast een bijdragenwet Deltawerken in
uitzicht gesteld, maar er is toen plotse
ling een ministeriële ommezwaai geko
men, een ommezwaai waarop ook in
deze kolom ernstige kritiek is uitgeoe
fend. Sindsdien is de situatie voor som
mige waterschappen nog moeilijker ge
worden: er is reeds sprake van een fi
nanciële overbelasting. En daar zal een
oplossing voor gevonden móeten worden.
Met belangstelling zien wij met velen
in den lande de ontwikkeling der
dingen op dit stuk van zaken tegemoet.
Een ontwerp-bijdragenwet lijkt voor de
gemiddelde burger een nogal specialis
tische aangelegenheid, waarvoor moeilijk
interesse kan worden opgebracht. Het
gaat hier echter om een stuk van ons
staatsbestel, om polders en waterschap
pen. Zij vormen ondanks de vele stor
men die er in letterlijke en figuurlijke
zin over heen zijn gegaan nog altijd
een hecht en levend element in ons land.
De rede van voorzitter Dekker van de
Zeeuwse Polderbond is daar nog weer
eens een bewijs voor: een toetsen van
de nationale wetgeving aan de belan
gen, die aan de waterschapsbestuurders
zijn toevertrouwd. Een toetsing boven
dien, waarmee men voor de dag kan
komen.
„De directie van het Algemeen Han
delsblad, Het Nieuws van de Dag, Het
Parool, De Telegraaf, Trouw, De Tijd,
De Volkskrant en Het Vrije Volk ver
trouwen dat die personeelsleden die tot
verantwoordelijk denken in staat zijn
de overgrote meerderheid der typogra
fen tot bezinning zullen komen en
niet zullen voortgaan met het tegen
de dringende adviezen van regering,
vakcentrales en eigen organisaties in
schenden van de verplichtingen waaraan
zij volgens de namens hen afgesloten
c.a.o. zijn gebonden".
„Het is duidelijk, dat die bezinning snel
moet komen willen niet de schade aan de
openbare voorlichting en de blijvende
nadelen voor de dagbladondernemingen
en allen die daarbij betrokken zijn een
onaanvaardbare omvang gaan aanne
men", aldus besluit de verklaring.
In de Westerkerk te Amsterdam heeft
de minister van onderwijs, kunsten en
wetenschappen, mr. Th. H. Bot, gister
ochtend de Europese academieweek
officieel geopend.
Na de opening bracht het orkest van de
Amsterdamse studenten onder leiding
van mr. Otto Knap de ouverture „Corio-
lan" van Ludwig van Beethoven ten ge
hore. Vervolgens sprak prof. dr. C. L.
Patijn, hoogleraar te Utrecht, een rede
uit over „de toekomst van de Europese
integratie".
De foto toont een overzicht van de kerk
tijdens de toespraak van de minister.
Koningin Juliana, prins Bernhard en prinses Beatrix zijn gisteravond met i
hun gevolg per vliegtuig uit de Perzische hoofdstad Teheran in Calcutta I
aangekomen. Zij zouden daar overnachten en dan vanmorgen de reis naar
Thailand voortzetten. Op het vliegveld van Calcutta werd het gezelschap
verwelkomd door hoge 'Vestbengaalse autoriteiten en de Nederlandse am
bassadeur in Indiajhr. mr. G. Beelaerts van Blokland.