<3,eoen dagen televisie vraagt geen excuus voor T.V. incompleet zonder kunst Johnny Lion geen ontkomen zaterdagnummer Ballet-begin Seizoen 1963 Al jolson Story Staaltje Britse show Schuld en boete Komische serie en Zeeuwsch Vlaanderen Zaterdag 12 oktober 1963 CON NICOLAI Cultuur Van onze R.T.V.-redactrice). pon Nicolai, die hoofd kunstzaken en sinds kort van dramaturgie is bij de televisie-sectie van de A.V.R.O., krijgt dit jaar de televisieprijs (tweeduizend gulden, min veertig procent speciaal tarief van de inkomstenbelasting) van het Prins Bernhard Fonds. Vóór hem kregen deze prijs Kees van Iersel, Milo Anstadt en Ton Lensink als regisseurs, Carel Enkelaar als hoofd van de journaaldienst en Annie M. G. Schmidt als schrijfster. Allen, zoals Con Nicolai ter zake opmerkte, creatieven of executanten. Dit keer, voegde hij er aan toe, heeft men het blijkbaar gezocht in de kleine kring van mensen die het programmabeleid bij de televisie be palen en daarbij door idealisme worden gemotiveerd. Con Nicolai is kennelijk niet zo kinderachtig dat hij zich zou generen voor een zekere pedan terie. Voor zover die persoonlijk is, is dat nauwelijks interessant maar voor zover die medebepa lend is voor het programmabe leid, wel degelijk. Con Nicolai is de man die koeltjes de tijd van miljoenen kijkers opeist voor culturele zaken, ofschoon hij zeer wel weet dat de cultuur het overgrote deel niet of vrijwel niet interesseert. Hij geeft rustig toe dat hij een snob is, en dat klinkt dan wel uitdagend, maar zijn cultuursnobisme is toch niet de kern van de zaak. Respect eisen voor de cultuur zal voor hem zijn een kwestie van zelfrespect en evenzeer van inzicht: dat men voor culturele zaken recht heeft op een deel van de zendtijd en dat trou wens televisie incompleet zou zijn zonder cultuur. Men doet wie televi sie hebben voor de actualiteit, voor het amusement, niet te kort door ze bij tijd en wijle wat kunstzaken te presenteren, men zou te kort doen in dien men hen de kunst niét presen teerde. Con Nicolai vraagt dus geen excuus voor het feit dat hij af en toe een paar uur televisie-zendtijd opeist. Hij vraagt ook geen dank voor het feit dat hij middels het medium televisie wat doet aan volksopvoeding in de huiskamer. Hij zegt: ik wil helemaal niet opvoeden en ik ga dus bepaald niet als een opvoeder op m'n hurken zitten. Ik wil wel cultuur spreiden, en dan hoop ik alleen dat ik hier en daar in niemandsland wat mensen lok. Als ik kijkers die niet of nauwe lijks het bestaan vermoeden van kunst heb getroffen, en ze willen dan zelf meer ontdekken en genieten van wat ik cultuur noem, dan is dat voldoende. Afgezien van het feit dat ik mensen die al geïnteresseerd wa ren in cultuur van dienst geweest ben. Ballet is het dat Con Nicolai in aan raking bracht met televisie. Hij was al jaren free-lance criticus voor to neel, cabaret en ballet, en ging eens in Eindhoven, toen er met t.v. ge- experimenteerd werd, kijken na vriendelijke uitnodiging van Erik de Vries, die de man was van het eerste uur. Nicolai interesseerde de mogelijkheid van het nieuwe medium, maar in het enge kamertje waar televisie begon was nog geen plaats voor ballet. Hij trof er Simon Carmiggelt debuterend met de voordracht van een stukje- van-mezelf. Veel later bracht Con Ni colai Carmiggelt in de „Ontmoeting" met Willem Elsschot. Intussen was contact gelegd met De Vries en met Ger Lugtenburg die en thousiast in Bussum begonnen was. Daardoor kon Con Nicolai later wat commentaren bij de eerste balletuit zendingen geven. In 1959 werd hij in los verband, want kunst had nog maar een héél klein plaatsje advi seur van de A.V.R.O. voor kunstza ken. In 1960 nam men Nicolai alvast in huis, zij het als hoofd actualiteit en documentaires, -en hij vatte dat maar op als een ruim begrip, en waarom zou er dan niet kunst bij zijn inbegrepen In 1962 was hij dan hoofd kunstza ken. In dat jaar bracht hij Rondo Sinfonico, en de „Literaire Ontmoe tingen", waarvoor Gomperts o.a. naar de West was gereisd. Hjj wilde de Antilliaanse en Surinaamse schrij vers ontmoeten. Na de overvloed van het vorig seizoen nu gewaardeerd met de Prins Bernhardprijs doen we het dit keer, zei Con Nicolai, wat minder. In november zal Ed Hoornik de dich ter Achterberg belichten; Gomperts gaat door; Pierre Janssen en Leen Timp verrichten hun Kunstgrepen; Jan Blokker schrijft voor het vrou wenprogramma. Blijven voor mij over de bijzondere documentaires, zoals vorig jaar de reportage van De Per zen er een was. Op 2 januari komt de Heyermans-documentaire. We gaan programma's maken over: hoe ont staat ballet hoe ontstaat een to neelstuk („De laatste vlucht" van Dimitri Frenkel Frank) hoe ont staat een opera; welke weet ik nog niet. We maken ook wat theater reportages, en dan is er bijgeko men de afdeling dramaturgie, met o.a. in het komende seizoen twee thrillers van Leo Derksen, die ik ont dekt heb. Dit alles is programmabeleid door Con Nicolai bepaald, en wat doet hij zelf? Hij is nog altijd journalist, en dan ook cultuurspreider en, als criticus, aanbeveler. Anders schrij ven, creatief schrijven, met name een televisiestuk schrijven, doet hij niet. Hij zegt ironisch: ik heb wel een stuk of wat niet afgemaakte toneelstuk ken in de la liggen. Ik ben te critisch en te analytisch, en dus hou ik halverwege op, na lezing van het voorafgaande. (Van een onzer redacteuren). JOHNNY LION. Zijn naam wordt genoemd in elk tienermuziekblad. J Zijn foto hangt in elke prentbrief- J kaartenstandaard, in kleur. In de winkels liggen zijn grammo- i foonplaten vlak voor het raam. Zij staan regelmatig op de ljjst van de tophits. Onder zijn naam opereren fan- clubs, die er met spandoeken op uit trekken wanneer hij in de buurt optreedt. Aanstaande zaterdag zingt hij in Scheveningen op het Grand Gala J du Disque, populaire gedeelte. Kortom: Johnny Lion is een ster. Hij heeft de neiging om te vluch- ten, wanneer hij door joelende tieners wordt ontdekt. Maar als in een café niemand hem erkent, staat hij onwennig te draaien. Hij zegt dan luider dan voor zijn di recte omgeving nodig is: „Er komt straks een langspeelplaat van me uit". Tussen die plaat en het begin lig- gen zeven jaar. Zeven jaar van volledige concentratie op het be- reiken van populariteit en sta- tus. Het begin? „Je bent vijftien en je hebt je hoofd alleen bij de rock. 's Avonds stiekem een ra diootje mee naar bed om geen plaat van Luxemburg te missen. Elvis Presley. Wat die doet, kan ik ook dacht ik toen. Later word je wel wijzer. Ik hield 't meer op de kleinere sterretjes: Eddie Cochran en Sal Mineo. Wist ik wat ze zongen. Derde klas mulo. Maar dat wilde ik ook. Mu- ziekblaadjes kopen dus. Voor de spiegel oefenen. En dan: de tie nershow". De talentenavonden, van de gram mofoonplatenmaatschappijen, de muziekblaadjes, de omroepvereni gingen. De imitatie „vereen zelviging" zeggen de psycholo gen maar dan de slechte. Schrille versies van Cliff Richard en Conny Froboess. Op die avon den sterven heel wat illusies. Het kostte Johnny Lion jaren eer hij zijn eerste felverlangde „singel tje" had, „Bonny Rock", opgeno men in februari 1962. „Ik werkte eerst op feestavond- jes met mijn broer die gitaar speelde. Maar hij trouwde en mocht niet meer. Toen ontmoette ik de Jumping Jewels, die een rockorkestje hadden. Maar er zijn er daar wel duizend van. Je gaat er onderdoor als je niet op de proppen komt met gitaren van minstens een paar honderd gul den en versterkers van idem zo veel. Die van ons hadden 'n paar tientjes gekost". „Maar toen kwam Herman Bate laan binnen. We kenden hem niet. Hij had een wasfabriek hier, in Den Haag. Hij heeft onze ouders gevraagd of hij voor ons mocht zorgen. Hij schoot geld voor om betere gitaren en versterkers te kopen. Hij hielp ons aan tournees voor de militairen; hij zorgde dat we bij Philips kwamen Alles wat we zijn hebben we aan hem te danken. Zonder een manager be reik je niets in dit vak". Johnny Lion loopt buiten de Buehne in een blauw pak met daaronder bruine sandalen. Hij zegt, dat hij op een vrije avond naar de televisie kijkt, wat er ook vertoond wordt. In de schouwburg komt hij nooit. Hij woont thuis met vier zusjes, twee broertjes. M'n moeder zou 't verschrikkelijk vinden als ik wegging". Zijn pla tenmaatschappij drukt over hem af: „Met zijn dikke zwarte haar en feilloos Engelse uitspraak kon Johnny zo uit de Anglo-Ameri- kaanse Showbiz zijn gestapt". N.C.R.V. en die bijzondere aandacht wil besteden aan speciale onderwerpen. Deze keer de econo mische en sociale toestanden in het Midden-Oos ten, belicht door het journalistenechtpaar Van Zachten. Peter Koen regisseert vervolgens Dostojefski's „Schuld en Boete", een twee uur durende uitzen ding, die in de zomermaanden op de ampexband werd vastgelegd. De overleden toneelspeler Cruys Voorbergh speelt er een van de hoofdrollen in, nl. die van de rechter van instructie. Uit de tientallen bewerkingen van de gelijknamige roman is die van Gaston Baty uit 1933 gekozen. Om zeven uur vrijdagavond krijgen de leerkrach ten van de scholen, die deelnemen aan het experi- Als bijzondere gast zal de tenor Theo Baylé op treden. Gelijk bij vele operazangers en -zangeres sen het geval is treedt Baylé bijna altijd op in het buitenland en zal het voor veel kijkers een eerste kennismaking zijn met deze uitstekende tenor. Rechts Victoria van Daele. ment met de schooltelevisie instructie. Maar ieder een kan meekijken, als hij of zij wil. Om half acht Herbert da Silva's Fiesta Gitana, de Spaanse dansgroep. Nico Knapper regisseert dit uitgelaten feest van zang, dans en muziek, waaraan o.a. meewerken de vermaarde gitarist José Matos, het duo Los Charros, Maruchi Sotto, Paquiro en La gitara de Bronce. Na het journaal en Achter het Nieuws, de tweede aflevering van „Voorstel ling", waar Georgette Hagedoorn haar t.v.-debuut maakt (zij stelt Nelleke Knegtmans en Jules Rooyaards voor), waarin de zo zelden in Neder land te horen operazanger Theo Baylé optreedt met Victoria van Daele en de jazztrompettist Bill Coleman de Perdido Street Paraders introduceert. Denise Maes is weer de gastvrouw. Onlangs heb ben we al kennis kunnen maken met de vriende lijke Amerikaanse dokter Kildare, die toen een oude chirurg tot het inzicht bracht, dat hij er beter aan deed te erkennen, dat zijn tijd gekomen was. Vanavond zal dr. Kildare ervoor zorgen, dat een familieconflict, waarbij een van zijn collega's betrokken is, wordt opgelost. Ten slotte de zaterdagavond van de K.R.O. Na „Journaal en Brandpunt" uiteraard ingeleid door Ivanhoe de première van de Midavond- serenade, het programma van Engelands eerste show-business man George Mitchell, dat in Enge land zeer populair is en dat drie jaar geleden in Montreux de hoofdprijs won. Jos v. d. Valk en Nic Notten maken vijf van deze shows in Engeland. Behalve de Mitchell singers and dancers die we nog zo gc-ed kennen van de Teddy Scholtenshows werken er diverse Engelse artiesten aan mee. Dan volgt de eerste aflevering van „Het Huis", die vorige week moest wijken voor de wedstrijd P.S.V.Esbjerg. „Het Huis" is geschreven door S. de Vries jr. Het ver haal gaat over een beroemde zangeres uit, de der tiger jaren (Vera Bondam) die teruggetrokken leeft, maar die nog eens in het nieuws komt, als zij een belangrijk bedrag schenkt aan een kinder ziekenhuis. Een van de journalisten die haar komt interviewen (Frans Vorstman) ontdekt, dat er vreemde figuren door dat huis dwalen. De week wordt dan besloten met alweer een eerste afleve ring en wel van de serie „Gehuwd en ongehuwd", waarin de bekende psychiater dr. C. Trimbos de verschillende problemen bespreekt, die het vinden van een evenwichtige levenshouding op dit terrein in de weg staan. Het is een serie in reportage- vorm, die de K.R.O. ziet als een van de grote werkstukken van het komende seizoen. kende werken is vooral „Aïda" wereldberoemd ge worden. „Macbeth" schreef hij op 34-jarige leef tijd. Het is een opera in negen taferelen, waarin „de grootste theatercomponist aller tijden" in dringend gestalte geeft aan het aloude drama van de krijgsman, die aangezet door zijn vrouw zijn vorst vermoordt teneinde zelf de troon te kunnen beklimmen. De angst voor ont dekking leidt hem van de ene misdaad tot de andere; zijn leven wordt op die manier een hel. Krankzinnigheid van zijn vrouw betekent bijna het einde, dat ten slotte komt, als oude vijanden hem zijn levenshouding betaald zetten en de zoon van de vermoorde koning wraak neemt. Verdi weet zijn karakters met een geweldige uitdruk kingskracht te tekenen: heerszuchtig, zoals Mac beth was, romantisch ook. Het klassieke drama van de Schotse generaal gaf hem ruimschoots de mogelijkheden om te komen tot een meesterwerk, dat de tijd trotseerde. Tot de medewerkenden behoren o.m. Carl Darrow, Erika Wien, Walter Kreppel en Herbert Schachtsneider. Voorts ziet men de Keulse pantomimegroep en hoort men het Keuls Omroepkoor en het Keuls Omroep Sym fonieorkest resp. onder leiding van Herbert Scharnuss en Mario Rossi. Karl Koch heeft de regie. De uitzending uit Keulen duurt van kwart over acht tot half elf. Vooraf op deze zondag de gebruikelijke uitzendingen, weekjournaal en „Sport in beeld". „Macbeth" wordt nog gevolgd door de epiloog en het laatste nieuws. De kans is er, dat het V.P.R.O.-programma woensdagavond komt te vervallen. Als de be nodigde toestemmingen worden gegeven zal deze omroepvereniging namelijk de directe reportage reiayeren, die de Italiaanse televisie verzorgt van de voetbalwedstrijd MilaanSantos. Zoals men weet won Milaan de Europacup; Santos legde be slag op de beker van Zuid-Amerika. Mochten de voetballiefhebbers teleurgesteld moe ten worden, dan volgt op Ferry Hoogendijks „On der vuur" en het journaal een programmaatje „Ontmoetingen" met o.m. de danseres Ellen Edi- nov, de trompettist Nedley Elstac, de poppen spelers Francien en Henk Abbing, de zangeres Sylvia Gentil en in een sketch Janine van Wely en Hans Pauwels. Om kwart voor negen een do cumentaire ter gelegenheid van de bezinningsdag van Veilig Verkeer onder de titel „Dat kan ook U gebeuren". Wim lbo presenteert vervolgens de negende aflevering van zijn cabaretkroniek, waar in hij in het kort zijn overleden medewerker Cruys Voorbergh zal herdenken. De donderdagavond staat in het teken van „Schuld en Boete". Nadat prof. Diepenhorst eerst zijn forum heeft geleid en de nieuwslezer heeft verteld wat er in de wereld te koop is, eerst nog een aflevering van de nieuwe N.C.R.V.- rubriek „Speciale berichtgeving", die wordt ver zorgd door de afdeling actualiteiten van de Het maandagavondprogramma begint met de onverbrekelijke uitzendingen op kerkelijk ge bied. „Logboek en Kenmerk". Na het journaal en de politieke partijen om half negen de hoofdfilm: „The Al Jolson story", met in de titelrol Larry Parks en voorts o.m. Evelyn Keyes. De film geeft een geromantiseerd beeld van het leven van de eertijds ongekend populaire zanger AI Jolson (tegenwoordig hoort men via de radio nog menig maal zijn „Mammy", „Sonny Boy" en „Califor nia" om maar enkele voorbeelden te noemen. Al Jolson werd geboren in Rusland en wel in St.- Petersburg (op 28 maart 1886). Zijn ware naam was Asa Yoelson. Hij kwam als baby naar Ame rika, waar hij op z'n dertiende jaar al optrad als zanger in „Children of the Ghetto". Sindsdien is het altijd bergopwaarts gegaan met zijn car rière. Zijn optreden op Broadway trok altijd volle zalen. Hij was dan ook een imponerende persoon lijkheid, als hij met zijn zwartgemaakt gezicht en z'n witte handschoenen aan op het toneel ver scheen. Al Jolson noemde zich een jazz-zanger, maar was dat beslist niet; zijn liedjes waren er te commercieel, te sentimenteel voor. Het waren ge wone populaire songs, maar als zodanig waren ze van een ongekende klasse. Zijn grote populari teit blijkt wel het best uit het feit, dat hij het was, die werd uitgekozen om als hoofdpersoon te fungeren in de eerste sprekende film die ooit werd gemaakt. Men wilde het „geluid in de film" im mers functioneel gebruiken en maakte dus een musical. „The Jazz Singer" was Al Jolson. Na zijn dood op 23 oktober 1950 in San Francisco eerde Hollywood hem met de film die dus van avond op de beeldbuis verschijnt en waarin men nog veel oude liedjes zal horen. Liedjes, waarbij menige luisteraar nog een traantje zal wegpinken. De dinsdagavond is voor de N.C.R.V., die de avond opent met het „Filmkader", waarin Peter van Campen nieuwe films zal bespreken. Na het journaal en „Memo" de eerste aflevering van de komische serie „Beverley Hillbilly", die als titel draagt „De Clampetts in de olie". De kijkers zullen kennismaken met de familie Clampett, waarvan de dochter met een gevangen bodem onderzoeker thuiskomt. Dat is het begin van de Beverley Hillbilly story: De Clampetts vader Jed, dochter Elly May, neef Bog Jethro en moe der Granny vormen een eenvoudige familie uit Tenessee. Op hun land wordt een oliebron ge vonden en dat levert hun zoveel op, dat ze naar Hollywood vertrekken om daar het luie leventje te gaan leven, dat ze uit de film kennen. Maar je kunt niet zomaar een simpel mens in de society overplaatsen; dat kon zelfs Elsa Doolittle niet in „My Fair Lady". Zo'n soort conflictsituatie ont staat ook daar in Hollywood, met allerlei komische gevolgen. Vijf weken nadat de eerste aflevering (september 1962) op de Amerikaanse televisie schermen was verschenen, stond deze serie aan de top der populariteit. Dat belooft dus wel het een en ander. Interessant kan ook zijn de documen taire, die Kees van Langeraad maakte over Zeeuwsch-Vlaanderen. Hij beschouwt de enorme veranderingen, die dit deel van ons land heeft ondergaan door de snelle economische ontwikke ling. Aandacht wordt o.m. besteed aan de ver bondenheid met Belgisch Vlaanderen vooral ook oude steden aan het steeds belangrijker wordende toerisme, dé' plaats van de landbouw en de industrie, de betekenis van het Kanaal van Gent naar Terneuzen en aan de oudheidkundige schoonheid van Hulst en Aardenburg. Om twintig minuten voor tien zingt Caroline Kaart een aan tal liedjes. Willy van Hemert regisseert dit „Lied jes met Caroline". Donderdagavond 11 oktober Schuld en Boete, een stuk dat de gehele avond zal vullen. V.l.n.r. André van Dijk, Manon Alving en Jna v. d. Molen. WEEK VOL MUZIEK pen week voor de liefhebbers van muzi- kale programma's. Zondag starten we met een complete opera, nl. Macbeth van Guiseppe Verdi; maandagavond komen de liefhebbers van de lichte muziek aan hun trekken met een heerlijke ouderwetse mu ziekfilm. Verder de (ongetwijfeld aange name) kennismaking met Caroline Kaart; in „Voorstelling" vrijdagavond operazang en zaterdagavond de George Mitchell Sin gers. Behalve Macbeth nog een andere cul turele manifestatie op hoog niveau, nl. een televisiebewerking van Dostojewski's ver maarde roman „Schuld en Boete". De kans is groot, dat woensdagavond een topvoet balwedstrijd te zien zal zijn. Zondag vervalt het geplande K.R.O.-programma met o.m. Willy Walden, die zijn televisiedebuut zou maken in de serie Erik Sikkes. Ervoor in de plaats komt een volledige uitzending van „Mac beth". De Nord Deutscher Rundfunk verzorgt een uitvoering van deze opera in verband met het feit, dat het precies anderhalve eeuw geleden is, dat de grote Italiaanse componist Guiseppe Verdi werd geboren. Verdi was reeds op elfjarige leef tijd organist van de kerk van zijn geboortedorp Roncole. Hij zou evenwel als operacomponist zijn grote faam verwerven. Van zijn reeks indrukwek- Zondagavond IS oktober vervalt het gehele a vondprogramma en wordt in Eurovisieverband de opera Macbeth uitgevoerd. Carl Darrow en Gerda Wismar tijdens een van de vele scènes. Dinsdag 15 oktober zullen we kennis kunnen maken met Caroline Kaart, de vrouw van de kortgeleden overleden acteur Hans Kaart. H et geheel zal een gevariëerd liedjesprogramma worden.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1963 | | pagina 19