MAKARA Israels legendarische JVlAooALJA burcht en gedenkteken HET JAAR 73 Esso GAS Meer niet-rookcoupés in Westduitse treinen Autoshow overweldigend succes RITMEESTER GALOP Als u extra verwarming wenst... Ministers bestuderen verbetering haven van Harlingen Levertijden van Duitse wagens zijn zeer lang „RUSLAND HEEFT HET MOEILIJK" Ongenaakbaar Herodes vesting voor meer comfort Bezetting Verhouding wordt nu 1 Maatregel na enquête onder de reizigers Anti-tabaksactie HEERLIJK^ PITTIGE DROP Jl SOEK ARNO IS TEGEN TWIST N.S.U.-SPIDER UITVERKOCHT In de rij Goede resultaten Buitenlanders nuwegen t mm KASAVOEBOE ONTBINDT KONGOLEES PARLEMENT Kroesjtsjew klaagt DE BOEKENPLANK WOENSDAG 2 OKTOBER 1963 P R O V 1 N O 1 A L E ZEEUWSE COURANT 8 - méMMÉ! WÊiÊÈÊ0?&i$ fefiHf H PI W W (Van een medewerker) Dijna tweeduizend jaar geleden is het geschied: een fort werd door overweldigers ver overd. Maar eeuw na eeuw heeft het joodse volk moet geput uit wat gebeurde in de legendari sche burcht Massada. In de met zoveel zwarte bladzijden gevul de joodse geschiedenis staat het gebeurde in Massada met ver gulde letters geschreven. Niet alleen in 't verleden, in duistere perioden, werd opgekeken naar Massada, ook nu, nu in Israël 'n nieuw geslacht opgroeit dat geen knechtschap heeft gekend, vormt Massade een symbool van het joodse lijden, van ver nedering eeuw na eeuw, maar tevens van joodse heldenmoed, van het eveneens eeuw na eeuw zegevieren van een soms kleine joodse minderheid op naar het scheen machtige overweldigers die allen zijn overleefd. Het is in het hart van Israël een te ken. De jeugd van Israël vereenzel vigt zich met de joden die in dit fort streden in het jaar 73, toen Jeruza lem door Romeinse legioenen reeds was bezet, de tempel verwoest. Zij voelen zich verwant omdat deze jo den in de grijze oudheid van geen wijken wilden weten; zij bleven zich verzetten tot nagenoeg allen waren gedood. Een zelfgekozen dood, liever dan zich aan de vijand over te geven. Ongenaakbaar strekt de rots van Massada zich uit over het landschap. Dit ongeveer schreef Flavius Jose- fus in het zevende boek van de joodse oorlog: Wie de weg naar Mas sada gaat de dood grijnst hem aan, diepe afgronden dreigen aan bei de zijden en zelfs een moedig man wordt door schrik bevangen. In de laatste jaren hebben vele joodse jongen deze moeilijke weg beklommen om zich één te voelen met de joden die eeuwen geleden zich hier verzetten tegen de Romein se onderdrukking. Steeds meer wordt Massada een bedevaartsoord. Naar de burcht, hoog verheven bo ven het landschap, trekt de Israëli sche jeugd, daarmee onbewust een antwoord gevend aan degenen die op zijn vernietiging uit zijn: Liever vechten wij ons dood, zoals onze voorouders hier eeuwen geleden, zo als de joden in het getto van War schau in het recente verleden, dan ons willoos te laten vernietigen. Onder leiding van de oud-opperbe velhebber van het Israëlische leger, de huidige archeoloog prof. Yigael Yadin zal over enige maanden een uit gebreide expeditie worden onderno men naar de op anderhalve kilome ter van de Dode Zee gelegen berg vesting. In deze burcht, eens wel de meest onneembare vesting ter wereld genoemd, hoopt de expeditie, die zal worden bevoorraad door helikopters van de Israëlische luchtmacht, ge schriften te vinden over de heldhaf tige en tragische episode uit de joodse- oudheid. Noch in het Oude noch in het Nieuwe Testament wordt Massada genoemd in verband met een belangrijke gebeurtenis. De burcht dankt zijn vermaardheid aan de Romeinse tijd. Het was He rodes, die zijn oog op Massada liet vallen. Hjj was het die hier een f Advertentie) wend U dan tot een Esso Gas depothouder... voor een speciaal Esso Gas-kacheltje. 't Geeft U een dubbele garantie: 1) het kacheltje is goedgekeurd door het Gasinstituut en 2) het gas is veilig Esso Gas in veilige fles schier onneembare vesting liet bou wen om zich er, zoals men aanneemt terug te trekken en te verdedigen, wanneer de grond onder zijn voeten te heet zou worden. In 40 voor Chris tus waren verscheidene familieden van Herodes reeds uitgeweken naar Massada, nadat Jeruzalem was ver overd door de Parthen. Door achthonderd soldaten liet hij zijn familieleden beschermen, terwijl hijzelf naar Rome trok om hulp te bepleiten. Aangevallen werd Hero des' familie in Massada door een niet te bevechten vijand: De reser voirs droogden uit en waren weinig in aantal. Nadat Herodes de macht weer in han den had, liet hij Massada versterken. Het, topplateau werd omringd met een witstenen muur, waarop 37 to rens van 50 meter hoogte werden gebouwd. Het plateau zelf werd ge schikt gemaakt voor landbouw, op dat eventueel belegerden geen hon gerdood behoefden te sterven. De ca paciteit van de cisternen voor het bewaren van water werd dermate vergroot, dat het leek of degenen die op Massada een wijkplaats gevonden hadden leefden in een rijk bron- nengebied. Leden van de Israëlische jeugd beweging op hun jaarlijkse pel grimage naar Massada. De ves ting lag op de donkere rots, rechts in het beeld. Romeinse belegeraars vonden in Massada 960 doden. Opperbevelhebber Eleazer ben Jaïer, die de joodse troepen aanvoerde, had zijn bezetting kunnen overtuigen, dat het beter was zichzelf van het leven te beroven dan zich over te geven aan de vijand. Mannen, vrouwen en kinderen verkozen de dood boven de vernedering door de vijand. Enige soldaten hadden alvorens zich in hun eigen zwaard te werpen de burcht in brand gestoken. Het is de Israëlische jeugd die Mas sada met eigen ogen wil zien, om zich verbonden te voelen met de man nen en vrouwen, die hier eeuwen ge leden de vrijwillige dood na de strijd verkozen boven de nederlaag. Voor Israël is Massada het symbool van joods lijden, strijden en overwinnen. De houding van de 960 joden van toen is de houding van de Israëlische jeugd van vandaag. Nadat de regeringsperiode van He rodes ten einde was, kreeg Palestina Romeinse Procuratoren en bezetting. Bij het uitbreken van de joodse oor log in 66 na Christus slaagden groe pen joden erin Massada te verove ren. Duizenden, onder wie vrouwen en kinderen schaarden zich in de burcht onder bevel van Eleazer ben Jaïer. Verscheidene Romeinse aan vallen hadden zij te verduren, doch zij wisten ze stuk voor stuk te weer staan. Toen Jeruzalem in 70 reeds was ge vallen, het jaar dat de joodse balling schap zou inluiden, zetten de joden, steeds slinkende in aantal, de strijd in Massada voort. Steeds meer troe pen lieten de Romeinen aanrukken. Het tiende legioen onder Silva had ten slotte tienduizend man rondom de stenen vesting Massada samen getrokken. Op 2 mei van het jaar 73, op het joodse paasfeest, onderna men de Romeinse soldaten opnieuw een stormaanval op Massada, dat al zeven jaar een uitdaging was aan het Romeinse gezag. De Romeinen wonnen ditmaal. Het was echter geen triomftocht met vele gevange nen. Twee vrouwen en vijf kinderen waren de enige overlevenden. De (Van onze Haagse redactie) De minister van landbouw en visserij, de heer Biesheuvel, heeft, mede namens zijn collega's van verkeer en water staat en van economische zaken, in ant woord op de op 11 september jl. ge stelde schriftelijke vragen van het Twee de-Kamerlid Posthumus (p.v.d.a.) mee gedeeld dat hij en zijn ambtgenoten overleggen of, en zo ja op welke wijze en binnen welke termijn, verbetering kan worden gebracht in de in de haven van Harlingen gesignaleerde toestand. Deze toestand is, zo blijkt uit het ant woord van de minister, dat gedurende een aantal dagen in het voorjaar veel mosselvaartuigen naar de Waddenzee komen om deel te nemen aan het vissen op mosselzaad. Er is dan in de week einden of in een slecht-weerperiode een concentratie van deze schepen in de ha vens van Harlingen, die het verloop van de normale activiteiten inderdaad be lemmert. De minister zegt dat hij kennis heeft genomen van de uitspraak van de burgemeester van Harlingen, dat er met betrekking tot de haven van die stad een noodtoestand heerst. De „Deutsche Bundesbahn", de bondsrepublikeinse staatsspoor wegen, zal het aantal rook- coupé's bi de treinen verminde ren. Op het ogenblik zijn er nog twee rookcoupé's tegen één niet- roken-compartiment. De „Bun desbahn" zal de verhouding 1 1 invoeren. Bovendien zullen de conducteurs de op dracht krijgen er scherper op te let ten, dat de corridors van de „verbo- den-te-roken"-wagons als „rook- salons" worden misbruikt. Niet-roken is niet-roken, ook op de gang. De „Deutsche Bundesbahn" zal tot deze maatregelen overgaan op grond van een enquête, die in een aantal spoor wegcentra in de bondsrepubliek d.w.z. steden met een hoge reizigers frequentie is gehouden, b.v. in het Roergebied, in Frankfurt, in Ham burg en in nog een stuk of wat me tropolen. De treinpassagiers kregen een formulier in de hand gedrukt, waarop hen de vraag werd gesteld of zij de voorkeur geven aan rook coupé's, aan niet-roken-coupé's of dat het hun niets kon schelen in „ro ken" of in „niet-roken" te reizen. In totaal werden 20.000 formulieren uit gereikt. Daarvan is ongeveer de helft ingevuld ingezonden. Natuurlijk waren de antwoorden in de verschillende centra uiteenlopend. In doorsnee kwam het er evenwel op neer, dat 52 pet van de treinpassa giers iets meer dan de helft dus de voorkeur bleek te geven aan niet-roken-coupé's. Vóór rook-coupé's sprak zich 32 procent der onder vraagden uit en de resterende tien procent bleek het niets te kunnen schelen, of zij nu in „roken' of „niet- roken" reisden. In ieder geval bleek de „Deutsche Bundesbahn" die het zijn reizigers zoveel mogelijk naar de zin wil maken uit het resultaat van deze enquête wel, dat de ver houding tussen rook- en niet-roken coupé's van 2 1 niet meer in over eenstemming is met de (gemiddelde) wensen van de passagiers. Nu ligt het resultaat van dit menings- onderzoek natuurlijk enigszins scheef. Men kan vermoedelijk niet staande houden, dat 10.000 treinreizigers voor de enorme massa kunnen spreken. Maar het aantal-formulier-invullers was in ieder geval nog vijfmaal zo groot als de „representatieve door snede", die de opiniepeilings-institu- ten plegen te ondervragen wanneer het gaat om antwoorden op belang rijke politieke problemen. Bovendien moet worden aangenomen, dat de niet-rokers die met klem voor hun zaak strijden! de „Bundesbahn"- formulieren ijveriger hebben ingevuld dan de rokers. En dan komt er nog het volgende bij: een alleen-reizende vrouw zal vermoedelijk op het for mulier hebben ingevuld, dat zij in een niet-rokencoupé pleegt te gaan zitten. Zodra zij echter met manlief reist, neemt zij in de rook-coupé plaats, omdat de echtgenoot gedu rende de reis prijsstelt op zijn siga ret, sigaar of pijp. fAdvertentie Desondanks valt niet te loochenen, dat zich in de resultaten van deze en quête de anti-tabak-actie weerspie gelt, die de Westduitse minister van volksgezondheid, mej. dr. Elisabeth Schwarzhaupt voert sinds in 1961 haar ministerie werd gevormd. De (niet-rokende) minister stuurt aan op een rookverbod voor minderjari gen tot een bepaalde leeftijd, en heeft inmiddels het Engelse rapport over de invloed van roken op long kanker laten vertalen en in groten getale verspreiden. Zij bewoog de si garettenfabrikanten er toe om de schreeuwende reclames voor hun merken van de reclameborden en -zuilen te verwijderen, en kreeg de chefs van de t.v.-reclame-afdelingen m President Soekarno in Indonesië, j die bij tijd en wijle heus wel eens i danst, heeft gisteren felle kritiek j geleverd op de „twist". In een toespraak tot ongeveer j 10.000 studenten van de universi- teit van Indonesië noemde hij de „twist" een „dans uit het wilde westen" en zei hij dat deze vorm van ontspanning geen deel uit- 3 maakte van de Indonesische cul- 3 tuur. Het Indonesische staatshoofd ver- 3 klaarde dat hij de arrestatie had 5 gelast van een groep studenten, 3 aie ter gelegenheid van de „dag S der strijdkrachten" op 5 oktober een „twist festival" had willen S organiseren. Soekarno gaf „twist- lustige" jongeren de raad niet in j Indonesië te dansen. Een hoge militaire functionaris, S kolonel Soetjipto, kondigde aan dat de „raad van bijstand aan de 3 revolutionaire leiding" de dans zou j verbieden. dus nu een 230-S.L.-sportwagen be stelt, krijgt die in juni van het jaar 1965 geleverd. Dat is enkele maan den voor de volgende internationale automobielshow in Frankfurt, die in 1965 gehouden zal worden. (Van onze correspondent in Bonn) F\e internationale autoshow in Frankfurt-am-Main behoort tot het verleden. Rond 800.000 mensen hebben haar bezocht. Zij leidde in de Main-metropool tot chaotische verkeerstoestan- den. De jaarbeursdirectie en de politie herademden, toen de poorten dicht waren. De auto-industrie had al een paar dagen lang diep adem gehaald. De toekomst ziet er voor haar rooskleu rig uit. Er zijn automobielindustrieën in de Bondsrepubliek, die in elf dagen autoshow de produktie voor een heel jaar vooruit hebben verkocht. De orderboeken van automobielfabrie ken en van de accessoires-industrie zijn vol. Als het waar is, dat de Westduitse conjunctuur zich in da lende lijn beweegt, dan heeft de automobielindustrie er niets van ge merkt en zal er ook de komende maanden geen weet van hebben. De produktiebanden in Wolfsburg, in Bochum, in Rüsselsheim, in Stuttgart en in vele andere autocentra van de Bondsrepubliek zullen de komende maanden op volle toeren lopen. Als zij tot dusverre al een capaciteits reserve hebben gehad, dan is van nu af aan het autoproduktieapparaat volledig gemobiliseerd. De zakelijke resultaten van deze 41e internationale autoshow in Frankfurt hebben ook de meest optimistische verwachtingen verre overtroffen. De Volkswagenwerke in Wolfsburg en de Opelfabrieken in Rüsselsheim (en Bochum) hebben reeds bekend gemaakt, dat hun gehele produktie aan wagens in de middenklasse (van 1500 cc af) tot het einde van het jaar is uitverkocht. Wie nu nog een auto van beide merken zou willen bestel len om met Kerstmis daarin bij de familie op bezoek te gaan, kan deze plannen wel laten varen. Hij krijgt zijn nieuwe wagens pas begin vol gend jaar. Het ergste is het met de 230-S.L. van de Mercedesfabrieken: voor dit sportmodel bestaan thans reeds levertijden van 21 maanden. Wie Verrast is zelfs de Mercedes-fabriek over het verkoopsucces van haar nieuwe „grote wagen", de Mercedes 600. Zij wil voorlopig 1000 wagens van dit type bouwen hetgeen ten dele met de hand zal moeten geschie den met een snelheid van 50 tot 60 per maand. Tot de opdracht gevers behoort keizer Hirohito van Japan. De Westduitse en internatio nale prominenten staan gewoon in de rij om deze staatsiekaros te mo gen bestellen. Hij kost rond 60.000 mark. Zo zien de levertijden van de bekend ste fabrieken en modellen der West duitse auto-industrie er uit: Opel en Ford onveranderd tussen de drie en zes maanden, al naar gelang het betalingsgebied waar de besteller woont. Fiat: 18 maanden. N.S.U.- „Spider": voor 1964 geheel uitver kocht, op nieuwe bestellingen pas in 1965 leverbaar. De nieuwe „Glas"- modellen 1300 en 1500, die pas van februari van het volgend jaar af in produktie komen: ongeveer drie maanden van de produktiedatum af, derhalve ongeveer medio volgend jaar. B.M.W.-1800 (een 1500-er in een 1800-jasje)produktie begin fe bruari van het volgende jaar, eerste twee maanden uitverkocht. Nieuwe bestellingen met levertijden van twee tot drie maanden na februari. Volks- wagen-1200: zes tot acht weken, voor de 1500-er iets langer. Ook de buitenlandse inzenders zijn tevreden over de verkoopresultaten van de Frankfurtse autoshow, voor al Fiat. Ook de Franse modellen, dia in prijs goed kunnen mee-concurre- ren en een dicht dealernet hebben, waren zeer gevraagd. Beslissend bij de bestelling was voor velen de omstandigheid, dat zij op een gelijkwaardige Westduitse wa gen vele maanden zullen moeten wachten, waar de buitenlandse con currentie nog in weken-levertijd kan rekenen. De Britten waren verrast over de belangstelling voor hun stands. Dit heeft hun vooral moed gegeven voor de tijd, dat Engeland deel kan gaan uitmaken van de E.E. G. (Advertentie) RITMEESTER PRESENTEERT EEN NIEUWE SIGAAR VOOR k\.. .v*. 22 CENT kenners steken er de loftrompet over De Frankfurtse autoshow was dus een enorm succes. Maar het venijn zit in de staart: een nieuwe motori- seringsgolf schijnt op West-Duitsland toe te rollen, waar nu al iedere acht ste burger over een personenauto be schikt, kinderen en grijsaards mee gerekend. Nu wordt het eindelijk tijd voor de Westduitse minister van ver keer, ir. Seebohm, om wakker te worden en wegen te scheppen, waar de motorvoertuigen (het zijn er nu al 12 miljoen) overheen kunnen rol len. De verkeerschaos ter gelegenheid van de IA..A. in Franfurt was een slecht teken aan de muur. Misschien was dat de reden, waar om ir. Seebohm een bezoek aan de I.A.A. heeft vermeden. Hij gaf er de voorkeur aan een „dienstreis" naar Portugal en Spanje te maken en zich door generalissimo Franco te laten ontvangen. Is het misschien zo, dat minister Seebohm nu al bezig is zich aan zijn ambt te onttrekken? Het heet, dat hij zijn ministersporte feuille na het aftreden van dr. Aden auer zal neerleggen en president-di recteur van de „Lufthansa" zal wor den. Zijn opvolger zit dan met de ko mende propvolle Duitse wegen. President Kasavoeboe van Kongo heeft het parlement ontbonden en een „consti tutionele commissie" benoemd die zal moeten beraadslagen over een nieuwe grondwet. Kasavoeboe kondigde de maatregel aan tijdens een rede voor de radio. Waarnemers zien in de actie van de pre sident een beslissend keerpunt in de steeds slechter wordende betrekkingen tussen Kasavoeboe en het parlement. der omroepen er toe sigaretten reclames uit hun vóóravondprogram ma's (die nog door vele kinderen worden gezien) te houden. In haar anti-tabak campagne past een voorstei, dat de Christendemocrati sche minister van arbeid van de deel staat Baden-Württemberg zij het dan ook om geheel andere redenen heeft gedaan. De minister stelde voor om op elke sigaret een extra-heffing van één Pfennig te leggen en de mil jarden Pfennige die op deze manier bij elkaar zouden komen te gebrui ken voor kinderbijslaguitkeringen. Of dit voorstel ooit tot de hogere poli tieke regionen in Bonn doordringt en of het er dan „door" zou komen, is een vraag. Minister Schwarzhaupt zou er ongetwijfeld haar steun aan verlenen, al ware het alleen maar omdat het extra kwartje per pakje sigaretten het legioen der rokers toch weer wat zou verkleinen. Voor de „Bundesbahn" zou het mis schien betekenen, dat het vraagstuk der rook- en niet-roken coupé's zich automatisch zou oplossen. Het zou dan, op de lange duur, waarschijnlijk alleen nog maar de locomotief zijn, die rookt... Van OööZ WWWWWWWWWWWWIAt SERIE WETEN EN KUNNEN N.V. Uitg. Mij. „Kosmos", Amst.-Antw. Wij ontvingen uit deze serie de num mers 220 Praktische Konijnenteelt, 9e druk A. G. Stenhuis 222 Groenteteelt in kleine tuinen, 13e druk H. Stienstra G- Duursma 244 Borders in kleine tuinen, 5e druk A. C. Muller-Idzerda 247 Onze duiven 7e druk C. A. M. Spruit De deeltjes, die alle een goede naam hebben, getuige het aantal herdruk' ken, bevelen wij graag aan. Als gevolg van het slechte weer staat de Sowjet-Unie „er tamelijk moeilqk voor" voor zover het de oogst in 1963 betreft, zo heeft de Russische premier, Nikita Kroesjtsjew, gisteren gezegd in een onderhoud met boeren in de Oekraïnse stad Novava Kakhov- ka. De Russische leider, die tijdens de laatste drie weken boerderijen in het zuiden van het land heeft be zocht, doelde blijkbaar op de slechte graanoogst in vele ge bieden. Hoewel er geen tekenen zijn die wijzen op broodtekorten, maakt men zich zorgen of er in de toe komst voldoende brood zal zijn en zijn er plannen om 7.000.000 ton tarwe uit het buitenland in te voeren. In zijn gisteravond in het rege ringsblad „Izwestia" gepubliceer de verklaring deed Kroesjtsjew een beroep op de boeren ai het mogelijke te doen om de produktie op te voeren en zei hij dat het gebruik van kunstmest een drin gende noodzaak was. Hij bepleitte opnieuw dat de produktie van kunstmest in 1965 tot 35.000.000 ton per jaar zou worden verhoogd en dat ze in 1970 tot 100.000.000 ton zou worden opgevoerd. Amerika produceerde in 1962 35.000.000 ton kunstmest. Kroesjtsjew wees ook op de nood zaak meer aandacht te besteden aan de bevloeiing van het land en de opleiding van irrigatiedes kundigen ter hand te nemen. Hij pleitte voor maatregelen om de mogelijke gevolgen van de slechte oogst op te vangen en pogingen om de graanproduktie in de zogenaamde „hongerige" steppen van Zuid-Kazakstan en Oezbekistan op te voeren.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1963 | | pagina 9