eguLan
Zeeland raakvlak van verkeerspolen
tussen randstad Holland en België
Twee tracés voor vaste
Schelde oeververbinding
„Theo Middelkamp" goede derde bij
Nederlandse clubkampioenschappen
op
Bijna 200 dames op de
provinciale dag V.V.H.
Ongekende
extra veiligheid
SCHIP ZONK IN
OOSTERSCHELDE
Gri p rubber
Oost-Zeeuwsch-
Vlaanderen naar
Antwerpen: spoedig
20 minuten rijden
OP KWART VAN D AFSTAND
ZEEUWSE PLOEG AL GEHALVEERD
Interesse voor
Z.V.U -cursussen
zeer gering
met VREDESTEIN
voor uw auto
ROTTERDAMS HOOGLERAAR OP BENELUXDAG IN GENT:
Lege plekken
PADVINDERS GAAN
WEER WANDELEN
Zeeuws aspect
Film over
Zonneveld
Export van Franse
oesters begint donderdag
officieus in première
Raad St.-Philipsland
TITEL VOOR „WILL1BRORD WIL VOORUIT"
Favoriet
Leidse studenten:
een week °P het
- Zeeuwse - land S
In hotel Rotterdamte Terneuzen
Aandacht gevraagd voor
verschillende acties
Weer terug
V orming
Zelfbescherming
Kind zes jaar
opgesloten in
kippenhok
Te snel
Felle strijd
4
PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT
ZATERDAG 28 SEPTEMBER 1963
Advertentie
Ongeëvenaarde
anti-slip en duurzaamheid
(Van een onzer verslaggevers)
„Zeeland zal in de nabije toekomst een raakvlak worden van de ver
keerspolen tussen de randstad Holland en België met name de drie
hoek Gent-Antwerpen-Brussel. Dit mede als gevolg van de uitvoering
van het Deltaplan, waardoor belangrijk betere wegverbindingen ont
staan. Naast de bestaande route zullen nieuwe verbindingen vormen
de Zoomse weg, de weg over de Deltadammen en de brug over de
Oosterschelde. Wat we dan nog nodig hebben is een tunnel onder of
een brug over de Westerschelde". Dit betoogde vrijdagmorgen de Rot
terdamse hoogleraar en verkeersdeskundige prof. Kuyler op de Bene
lux Studiedag in Gent, die als thema had meegekregen „het grensge
bied Oost- en West-Vlaander en en Zeeland". Dit naar aanleiding van
een scriptie van Nederlandse en Belgische studenten hierover.
Prof. Kuyler hield een beschouwing' over
de conclusies uit deze pas verschenen
scriptie van Belgische (Gent) en Neder
landse (Rotterdam en Delft) studenten.
Deze gezamenlijke pennevrucht van de
studenten handelt over de ontwikke
lingsproblematiek en de mogelijke sa
menwerking in het zuidelijk Deltagebied
(West- en Oost-Vlaanderen en Zeeland).
Een honderdvijftigtal belangstellenden,
onder wie een aantal Zeeuwen en Bra
banders, werd hiermee vrijdag in Gent
geconfronteerd.
De Rotterdamse hoogleraar wees er in
zijn beschouwing op, dat de Rijn, Maas
en Scheldedelta één grote industriële
agglomoratie is met toeleveringsbedrij
ven en commerciële centra. Het gebied
omvat de provincies Noord- en Zuid-
Holland, Utrecht en Zeeland, alsmede
Westelijk Noord-Brabant in Nederland,
Oost- en West-Vlaanderen en de agglo
meratie Antwerpen in België en de de
partementen Nord en Pas-de-Calais in
Frankrijk.
„Economisch gezien is dit gebied een
eenheid", aldus prof. Kuyler. „Men is
er op elkaar aangewezen en met
elkaar verbonden". Naar prof. Kuy
ler verklaarde bestaat er binnen dit
gebied een intensief regionaal en in
ternationaal vervoer, vooral op het
water. „Uit vergelijkende cijfers
blijkt hoe enorm belangrijk de Schel-
de-Rijn-Maasdelta uit vervoers-
oogpunt is", betoogde de inleider.
Binnen het gebied zijn er volgens de Rot
terdamse hoogleraar nog verschillende
lege plekken, die voor expansie vat
baar zijn. Als een „leeg gebied" be
schouwde hij o.m. Zeeland, dat nog min
of meer een agrarisch karakter heeft. In
dit verband herinnerde spreker eraan,
dat als een nieuwe industriële agglome
ratie naar voren komt de kanaalzone
Gent-Terneuzen. Hij koppelde hieraan
Vandaag (zaterdag) organiseert de
Christiaan de Wetstam te Middelburg de
zesde „Grote Trek"-wandeltocht voor de
Zeeuwse padvinderij. De deelnemers ko
men uit Goes, Vlissingen en Middelburg,
en zullen uitgeleide gedaan worden door
de padvindersdrumband, volgens onder
staande route:
Vertrek 2.10 uur van het r.h.b.s.-terrein,
ingang Spanjaardstraat, Balans, Abdij,
Koorkerkhof, Koorkerkstraat, Lange
Delft, Korte Delft, Dam, Dam-zuidzijde,
Dwarskaai, Beatrixbrug, Rotterdamse
kaai, Nederstraat.
Vandaar beginnen de kabouters, welpen,
padvindsters en padvinders hun wandel
tocht.
meteen vast, dat het juist Zeeland zal
zijn en gedeeltelijk ook West-Brabant,
waar de vervoerspolen van de randstad
Holland en van België elkaar zullen ra
ken.
In de verschillende redevoeringen, die op
deze Beneluxdag werden gehouden en
tijdens de discussies kwamen nog meer
Zeeuwse aspecten naar voren. Opge
merkt werd, dat in het kader van de
wegaanleg Antwerpen-Zelzaete (bij Sas
van Gent)-Belgische kust reeds een ge
deelte van deze weg gereed is en wel het
gedeelte op de route Oost-Zeeuwsch-
Vlaanderen-Antwerpen-overig Neder
land. Volgend jaar rond Pasen zal het
weggedeelte tussen Antwerpen en Kiel-
drecht (bij Nieuw-Namen) geheel zijn
verbeterd. „Van St.-Jansteen naar Ant
werpen kost dan nog twintig minuten
rijden per auto", zo werd verklaard. Er
zijn tijdens deze Beneluxdag gehou
den in 't Floraliapaleis dat momenteel de
Internationale jaarbeurs der beide
Vlaanderens herbergt (o.m. met een inte
ressante studie over het kanaal Gent-
Terneuzen met zijn vele kunstwerken)
passeerden ta.1 van facetten van de
„raakvlakken" tussen België en Neder
land de revue. Dat was o.m. het geval in
de causerie van Belgische socioloog drs.
A. Buyst, die vond, dat met de daartoe
geëigende instellingen in Belgisch Vlaan
deren en Zeeuwsch-Vlaanderen een ge
zamenlijke studie moet worden opgezet
op sociaal gebied. Een studie dus, die
„over de grenzen heen reikt".
De Belgische en Nederlandse stu
denten, die een scriptie hebben ge
maakt over het zuidelijk Deltage
bied, hebben zich intensief bezig
gehouden met de problematiek
rond de vaste oeververbinding over
de Westerschelde. Zij „lanceren"
twee tracés, waar naar hun me
ning de verbinding zou kunnen ko
men.
In de eerste plaats betreft dat de aanleg
van een tunnel (kosten geraamd op
600 miljoen) over het smalste deel van
de Schelde, namelijk een paar kilometer
ten zuiden van Hoedekenskerke recht
overstekend naar Zeeuwsch-Vlaanderen.
Dit is de kortste verbinding tussen de
Oosterscheldebrug en de kanaalzone van
Zeeuwsch-Vlaanderen.
Het tweede tracé is iets oostelijker uit
gezet en bestaat in de gedachten van de
studenten uit een combinatie van brug
en tunnel, die elkaar op de Rug van
Baarland in de Westerschelde zouden ra
ken. Onder de diepe vaargeul aan de Be-
velandse kant zou dan de tunnel moeten
komen, terwijl over de geul vóór
Zeeuwsch-Vlaanderen de brug zou moe
ten worden aangelegd. De kosten van
dit ontwerp ramen de studenten op 375
miljoen.
„De rentabiliteit van een vaste oever
verbinding over de Westerschelde zal
in 1980 duidelijk positief zijn. Indien
de vaste verbinding wordt gecon
strueerd volgens het goedkoopste
ontwerp (brug-tunnel), zal reeds in
1970 een positief rendement kunnen
worden behaald", zo staat het o.m. te
lezen in een scriptie van studenten.
De scriptie die op de Beneluxdag te
Gent in de openbaarheid werd gebracht
bestaat uit vijf hoofdstukken, die
achtereenvolgens behandelen: 1 onder
zoek naar de geografisch-economische
structuur van het Deltagebied; 2 wegen,
verkeer en vervoer in het gebied van de
Rijn-, Maas- en Scheldedelta; 3 de per
spectieven van de toekomstige regionale
ontwikkeling; 4 het patroon der verbin
dingen in het gebied en 5 de vaste oever
verbinding over/onder de Westerschelde.
In hoofdzaak wordt daarin een schets
gegeven van de huidige situatie.
SLOEPLAN
en opslag van massagoederen. Men den-
ke hierbij met name aan oliën en ertsen.
De verkeersgeografische ligging van de
Sloehaven voor zodanige doeleinden is
gunstig", aldus de samenstellers van het
rapport.
Opgemerkt wordt ten slotte nog, dat de
Oosterscheldebrug Zuid-Beveland via
Noord-Beveland met Schouwen-Duive-
land zal verbinden en zo een directe ver
binding zal geven met de randstad Hol
land. De studenten betogen: „Deze weg
zal vooralsnog van secondaire betekenis
blijven, gezien het betrekkelijk gering
verkeer tussen Zeeland en de randstad
Holland".
Bij onderlinge afspraak hebben de im
porteurs van Franse oesters in Zeeland
besloten op 3 oktober te starten met de
export van deze oesters. De groei en het
visgehalte zijn goed, maar wel komt op
sommige percelen nog al wat sterfte
voor. De exportprijzen zijn als volgt
vastgesteld: 6/0 100 kg f 1000,—5/0 90
kg f830,—, 4/0 80 kg f670,—, 3/0 70
kg f 500,—, 2/0 60 kg f 400,—, 1/0 50 kg
f 300,—.
Deze prijzen gelden per 1000 stuks. De
Portugese oesters die door een tweetal
firma's zijn geïmporteerd, worden reeds
vanaf begin september bij kleine hoe
veelheden verzonden. Voor de tweede
maal arriveerde deze week een grote
zending oesters uit Joego-Slavië. Over
het algemeen kunnen deze oesters direct
weer worden verzonden, zonder eerst
uitgezaaid te zijn geweest. Wel is het
noodzakelijk deze een tijdlang in qua
rantaine te houden, om er zeker van te
zijn dat zij bacterievrij zijn. Zeeuwse
oesters worden niet meer aangevoerd.
Wel zijn op sommige percelen nog kleine
hoeveelheden aanwezig, die bijzonder
goed gegroeid zijn en veel vis hebben.
Hoewel deze oesters bijzonder goede prij
zen opbrengen is de hoeveelheid toch te
gering om van belang te kunnen zijn
voor de export.
Een nieuwe kleurenfilm over het
werk in het zeehospitium „Zon
neveld" te Oostkapelle ging vrij
dagmiddag officieus „in premiè
re" op de provinciale dag van de
Ned. Federatie voor vrouwelijke
vrijwillige hulpverlening in Ter-
neuzen.
De geneesheer-directeur van „Zon
neveld", arts H. A. Roebers, die
de (smal)film vervaardigde, heeft
het plan deze film ook voor ande
re bijeenkomsten beschikbaar te
stellen. Het personeel van „Zon
neveld" zal de film binnenkort te
zien krijgen.
In „Rabsodie" wordt een indrin
gend beeld gegeven van de ver
schillende therapieën, van het on
derwijs, de externe recreatie, en
zovoort op „Zonneveld'. De toe
schouwer wordt geconfronteerd
met de problemen van de spasti
sche patiëntjes, die met zorg en
toewijding door de staf van het
zeehospitium worden behandeld,
maar ook maakt men kennis met
de voor „Zonneveld" verzorgde
acties, zoals „Sport Steunt Zonne
veld" en welke opgewekte dagen
de patiëntjes daardoor buiten het
hospitium én op het terrein in
Oostkapelle. De naam „Rabso
die" is samengesteld uit de be
ginletters van de verschillende fa
cetten van het ,.Zonneveld"-werk
die worden belicht.
De secretaris van de Z.V.U., de heer H.
v. d. Briel, heeft zich in een schrijven
tot de leden gewend en hen aldus me-
gedeeld, dat het stichtingsbestuur der
Z.V.U.-cursussen niet door kan laten
gaan, als de belangstelling zo gering
blijft als thans het geval is.
De heer Van den Briel acht dit zeer
teleurstellend voor degenen, die zich
voor deelneming hebben aangemeld,
maar evenzeer voor de Z.V.U.die het
organiseren van deze cursussen als een
van haar voorname culturele taken ziet.
Het is voor de Z.V.U.-secretaris moeilijk
aan te nemen, dat bij een ledental 'in
Midden-Zeeland van ongeveer 2000 geen
grotere belangstelling Voor de cursus
sen bestaat.
Het Z.V.U.-bestuur wil nog een poging
wagen om de cursussen te redden en
verzoekt daarom degenen, die zich reeds
opgaven, nog een nieuwe deelnemer te
zoeken, en voor hen, die zich nog ner
gens voor opgaven, alsnog een „gaat
je" te zoeken.
De raad van St.-Philipsland komt
maandag 30 sept. om 19.30 uur bijeen.
Op de agenda komen o.m. voor: Voorstel
van b. en w. een bijdrage te verlenen
voor aanleg elektriciteit in de Pr. Hen
drikpolder aan A. Verwijs en J. Geen-
se; verzoek van het bestuur van de bij
zondere school te Anna Jacobapolder
om geld beschikbaar te stellen voor
gymnastiekonderwijs; aanbieding begro
ting 1964 en benoeming commissie van
onderzoek voor de gemeentebegroting
1964 en gemeenterekening 1962.
In de scriptie wordt er onder meer op
gewezen, dat de toekomstige industrie-
lisatie van Zeeland en Westelijk Noord-
Brabant zich zal concentreren rond
om de nieuw geprojecteerde en deels in
uitvoering genomen zeehavens: het Sloe-
plan, het Kreekrakplan en de kanaalzone
Gent-Terneuzen. Of de Sloehaven van
meer dan regionale betekenis zal worden
achten de studenten een moeilijk te be
antwoorden vraag.
„Ongetwijfeld biedt het Sloehavencom-
plex over een wat langere termijn aan
trekkelijker vestigingsmogelijkheden
voor bedrijven, die in de havens van de
randstad beneden de hoge selectie
criteria vallen of zullen vallen. Van al
gemeen grote betekenis zou de economi
sche ontwikkeling in de Sloehaven wor
den, wanneer Antwerpen zou besluiten
de Sloehaven te gebruiken voor overslag
Het is de Zeeuwse ren- en toerclub „Theo Middelkamp" niet mogen gelukken
de titel van clubkampioen van Nederland op de weg te prolongeren. Het zat er
trouwens ook niet in. Wél kon de ploeg vrijdagmiddag aan de start verschijnen
met de beide beroepsrenners Jo de Roo en Piet Rentmeester, maar de vier
amateurs Dies Kosten, Ko Tolhoek, Gerard Deegens en Jan Moerdijk (ingevallen
voor Jan Veerman) bezitten toch nog niet de klasse om een clubr naa de lands
titel te helpen rijden. Daarbij kwam nog, dat Moerdijk, die reeds na vier kilome
ter last van duizelingen kreeg, moest afhaken. Zo'n snel verlies is nooit bevor
derlijk voor de homogeniteit van een ploeg. Ook Deegens moest te vroeg de
strijd staken (na circa 17 kilometer), zodat op nog geen kwart van de afstand
de ploeg al zware verliezen had geleden. De grootste klap kreeg de Zeeuwse
formatie op de venijnige heuvels van Amerongen na 63 kilometer rijden toen
Plet Rentmeester (voor het eerst weer op de fiets na tien dagen verkoudheid)
de strijd moest staken.
Daaraan moet evenwel onmiddellijk
worden toegevoegd, dat deze knaap een
ontzaglijke hoeveelheid werk in de
ploeg had verricht en dat hij totaal was
leeggereden. De grote man in de ploeg
was ook nu weer „kapitein" Jo de Roo,
die met Rentmeester samen de basis
heeft gelegd voor de fraaie en bijzonder
eervolle derde plaats en die op het ge
niepige stuk dijk, gedurende de laatste
vijftien kilometer vóór Wijk bij Duur
stede, de verantwoordelijke taak kreeg
de uitstekende tijd te bestendigen en
toch geen man meer te verliezen.
Het kan niet altijd feest zijn. Vrijdag
waren er twee clubs, die als ploeg meer
homogeen bleken te zijn en wellicht in
een betere conditie. In de eerste plaats
b
1 Negentig eerste-jaarsstudenten 5
2 aan de Leidse universiteit heb-
ben een week op het land in Krui-
ningen achter de rug. Vrijdag- l|
avond zijn zij uit deze Zuidbeve- J
landse plaats vertrokken na J
J een week ontgroening. Zij werden 5
5 door bemiddeling van het Gewes- S
telijk Arbeidsbureau namelijk in- 5
S gezet bij een activiteit, waar zij 2
3 niet elke dag mee te maken heb-
5 ben: de aardappeloogst. Ruim 13
IS hectare aardappelen raapten zij
5 de afgelopen week met zijn ne-
gentigen voor Meyer N.V. te J
Ij Kruiningen. Uiteraard werden de J
!l eerstejaars vergezeld van én ge- 5
adviseerd door een vijftal oudere
studenten, 's Avonds amuseerde
5 de groep zich in het Kruiningse f
3 dorpshuis. De nacht brachten zij
2 door op het kampeerterrein van
li Staatbosbeheer. Vrijdagavond zat
tj: hun groentijd erop. Zij hadden het S
4 gerooid
„Uw werk is niet te schatten in geld en
goed, maar als wij allen samen een ge
meenschap vormen, dan kunnen wij veel
goeds doen". Dit zei vrijdagmiddag me
vrouw S- C. de Casembroot-baronesse
Van der Feltz tot bijna 200 dames van
de Ned. federatie van vrouwelijke vrij
willige hulpverlening, die voor de
Zeeuwse provinciale dag in hotel „Rot
terdam" te Terneuzen bijeen waren.
Men kwam voor het eerst voor een pro
vinciale dag naar Zeeuwsch-Vlaande
ren, nadat de laatste bijeenkomst van
dit soort in 1961 te Goes was.
In haar overzicht van het werk, waar
voor de dames van de V.V.H. zich in
Zeeland inzetten, memoreerde de pre
sidente van de Zeeuwse verzamelde af
delingen allereerst de Zeeuwse Collecte
die in oktober weer de aandacht vraagt.
Ditmaal is de opbrengst (die elk jaar
stijgt, vorig jaar ruim 26.000) be
stemd voor de poliolijders, de spastici,
voor het Anjerfonds en voor de va
kantie voor de Zeeuwse huisvrouwen.
Het Anjerfonds heeft enige jaren een
aparte collecte gevoerd in Zeeland,
maar doet nu weer mee in de Zeeuwse
Collecte.
Mevrouw De Casembroot toonde zich
verheugd, dat de drie r.-k. vrouwenorga
nisaties, het Vrouwengilde, de Arbei
dersvrouwen en de Boerinnenbond maart
dit jaar weer tot de federatie toetraden,
nadat zij drie jaar geleden uit de fede
ratie traden.
Zij deelde voorts mee, dat in de ver
schillende Zeeuwse districten in de toe
komst contactdagen zullen worden ge
organiseerd. Wat het door de federatie
georganiseerde cursuswerk betreft
kwam Zeeland in 1962 landelijk ge
zien met 1739 deelneemsters op de vier
de plaats. (In Nederland waren er to
taal 47.000 cursisten). De Zeeuwse pre
sidente vroeg voorts aandacht voor nieu
we activiteiten, zoals de hulp bij de actie
voor de vluchtelingen, die van 21 tot 26
oktober wordt gevoerd.
Mevrouw De Casembroot deed voorts
mededeling van het nieuwgevormde da
gelijks bestuur, waarin naast haar nu
zitting hebben de dames G. K. Hesse-
link-Mondria uit Middelburg als secre
taresse en mevrouw M. van Poelje-Goed-
bloed uit Vlissingen (penningmeesteres-
se).
Over de uit de Zeeuwse Collecte bekos
tigde huisvrouwenweken op het vor
mingscentrum „Hedenesse" bij Cadzand
vertelde vervolgens wika R. J. Waster-
val, directeur van het centrum. In een
enthousiast betoog wees hij op het be
lang van het vormingswerk, dat de men
sen wegwijs wil maken in de heden
daagse gecompliceerde samenleving. De
heer Wasterval, toonde met verschillen
de sprekende voorbeelden aan, welk
nut de huisvrouwenweken, vooral
geestelijk nut, voor de deelneemsters
hebben. Deze weken gaan van de fe
deratie voor vrouwelijke vrijwillige
hulpverlening en telden al ruim 600
deelneemsters. Het vormingscentrum
zorgt voor de uitvoering. De heer Was
terval kwam in do plaats van de aan
gekondigde spreekster, mej. W. J. H.
Westra van de Stichting Zeeland, die
ziek was.
In de middaguren maakte men kennis
met het werk op het zeehospitium „Zon
neveld". Aan de orde kwam nog een idee
van de afdeling Schouwen-Duiveland
voor een busje voor het vervoer der kin
deren naar „Zonneveld". Het probleem
was echter de exploitatie in de dagen,
dat het busje niet voor de „Zonneveld"-
kinderen hoeft te worden gebruikt. Dok
ter H, A. Roebers, geneesheer-direc
teur van het zeehospitium antwoordde,
dat het ideaal zou zijn, drie busjes voor
„Zonneveld", waarmee in de weekeinde
de kinderen van en naar Oostkapelle
kunnen worden gebracht. Het plan is
echter moeilijk uitvoerbaar. Wél heeft
men nu graag particulieren, die hun
auto's beschikbaar stellen voor vervoer
eens in de zes weken of eenmaal per
maand. De plannen voor een speciaal
busje zou hij in ieder geval nader be
kijken.
De heer P. de Kam, rijksinspecteur voor
de individuele zelfbescherming, wees de
vergaderde dames tot slot nog eens op
het belang van de voorlichtingasctie
„Door vrouwen aan vrouwen" één op
vijf". Het laatste jaar is deze in Zee
land enigszins gestagneerd, maar nu
komt de voorlichting weer op gang. De
groepsvorming is het belangrijkste pro
bleem, vooral omdat de voorlichting op
dit gebied (zelfbescherming tegen radio
activiteit, enz.) moeilijke stof is. De
heer De Kam stelde de instelling van
een provinciale B.B.-commissie in het
vooruitzicht, die gesteund zal worden
door districtscommissies. Tevens komt
er 1 oktober een contactdag voor voor
lichtsters.
de nieuwe landskampioen „Willibrord
wil vooruit" met de gebroeders Wim en
Piet van Est, de jonge professional Jos
Linders en verder gerenomeerde krach
ten als Martin van Ginneken, Jan Pie-
terse en Henk de Jong. Een ploeg, die
als favoriet vertrok en de verwachtin
gen niet heeft beschaamd.
Toch moest ook deze sterke formatie
drie knapen achterlaten, zodat alleen de
beide Van Esten en Jan Pieterse fi
nishten.
Een bijzonder goede prestatie leverden
ook de „Hoekse renners" met De Haan,
Groeneweg, De Waard, De Wit, (die alle
vier bij elkaar bleven) en de jonge ren
ners Verhoeven en Naaktgeboren. Deze
ploeg startte vier minuten na de Zeeu
wen en kwam slechts twee min. 51 sec.
na hen binnen, hetgeen voldoende was
voor de tweede plaats. Het sterke vier
tal Post, Cornelisse, Schuuring en De
Jong had precies drie sec. langer no
dig voor de ruim tachtig kilometer dan
de Zeeuwen, hetgeen hun club „Olym-
pia" op de vierde plaats bracht. Ab Gel
dermans en Coen Visser inspireerden de
ploeg van Kennemerland tot een uitste
kende vijfde plaats.
Heel wielerminded Nederland was weer
in Wijk bij Duurstede aanwezig toen
klokslag twaalf uur de eerste van de
vijftig ploegen de ruimte werd inge
stuurd. De ploeg van de gebroeders Van
Est moest het spits afbjjten zonder sche
ma, zonder ploegen, die ingehaald kon
den worden en met een stormpje van
windkracht acht in het gezicht.
Op de Oosterschelde, ter hoogte van
Stavenisse, is vrijdagmorgen in slecht
weer het Hollandse motorschip „Werra",
813 ton, gezonken. Het ongeluk gebeur
de toen de kabel, waarmee het schip,
dat van Sint-Amands op weg was naar
Duisburg-Ruhrort door de „Rijn-Schel
de" gesleept werd, brak. De „Werra"
had een lading van 775 ton pyriet aan
boord. Meteen, nadat de kabel was ge
broken, zette schipper S. G. van Wijck
het schip aan de grond. Daar liep het
schip vol water en brak. De schipper en
een andere opvarende stapten over op
het vissersschip „Zierikzee 9" en werden
naar Wemeldinge gebracht. De politie-
boot RP 18, die op weg was naar het
ongeluk, ontmoette onderweg het 500
ton metende motorschip „Leal", dat in
moeilijkheden verkeerde, doordat er veel
water: oversloeg. Het politievaartuïg
ging lij varen en bracht het schip zo
doende veilig naar Wemeldinge.
In East Longmeadow in de Amerikaanse
staat Massachusetts hebben een man en
een vrouw terechtgestaan op de beschul
diging dat ze hun intelligente tienjarige
dochtertje in een kippenkot, in de kelder
en op een vlierinkje op zolder opgesloten
gehouden hebben over ëen periode van
zes jaar.
De su.. L van de Middelkampers was
als vanouds overrompelend en snel,
zelfs tegen de felle wind in. Toen
het zestal de cadans had gevonden,
schommelden de snelheidsmeters van
de volgers al vlug tussen de vijftig; en
vijf en vijftig kilometer. Voor de jon
ge Moerdijk ging het veel te snel. Hij
kreeg er gewoon duizelingen van en
moest na vier kilometer al afhaken.
Kopman De Roo en Rentmeester
trokken zó hard, dat de anderen op
de vlakke wegen soms al op de trap
pers moesten gaan staan. Na zeven
tien kilometer raakte Deegens los en
ook hij zou nooit meer bijkomen. „Ik
woei gewoon van de staart van de
groep", zei hij na afloop.
De eerste twintig kilometer gingen
langs smalle en zeer bochtige weggetjes,
hetgeen het tempo nogal drukte. Na
dertig kilometer gingen de Zeeuwen de
eerste ploeg voorbij, namelijk de tien
minuten voor hen gestarte wielerclub
„Amsterdam", die met pech had af te
rekenen.
Bij kilometer 43 zagen de Middelkam
pers plotseling twee ploegen voor zich,
namelijk Groenewoud uit Nijmegen en
„De Zwaluw" uit Vlijmen, respectie
velijk vier en twee minuten voor hen
gestart. De Nijmegenaren werden vlot
voorbijgestoken, maar toen bleven de
Zeeuwen hangen achter de „Zwaluw"
met de zeer actieve Lambert v. d. Ven
als kopman. Daarmee heeft de Middel
kampploeg veel tijd verloren.
„Wij hadden er natuurlijk direct
overheen kunnen gaan", zei De Roo
na afloop, maar juist daar lag de
man met de hamer op de loer om on
ze ploeg een forse tik te verkopen.
Rentmeester kreeg de eerste moei
lijkheden en aangezien wij met min
stens drie man moesten finishten
had het geen zin om alleen door te
gaan.
De Zeeuwen gingen toch over de „Zwa
luw" heen, maar Van de Ven en de zij
nen lieten de Middelkampers niet meer
dan vijftig meter voorsprong. En toen
Rentmeester capituleerde voor de heu
vels van Amerongen, trok de „Zwaluw"
zelfs weer voorbij de Zeeuwen. Een fel
le strijd ontspon zich tussen deze twee
sterke ploegen, die kort na elkaar ook
nog de „Zwaluwen" uit Almelo passeer
den.
De totaal onbeschutte dijk langs de
laatste tien kilometer naar Wijk bij
Duurstede, recht tegen de zeer felle
wind in, was een hel voor de uitgeputte
renners. Uiteraard wreekte zich dit in
de tijd. „Willibrord wil vooruif'^werd nu
landskampioen in ruim twee uhr, vorig
jaar deden de Zeeuwen over dezelfde af
stand 1 uur 47 min.
Er was na afloop een zweem van te
leurstelling te bespeuren bij het groepje
Zeeuwse supporters, dat de ploeg elk
jaar naar Wijk bij Duurstede vergezelt.
Men wist het, dat de succesvolle ploeg
van de laatste jaren niet in topvorm
verkeerde. Daarom viel de derde plaats
nog niet eens tegen. Overigens, vele
clubs zouden voor een dergelijke ere
plaats een lief ding over hebben. Maar
als je in vijf jaar tijds vier maal eerste
en één maal tweede wordt, dan ben je
een beetje verwend.
De voornaamste uitslagen waren als
volgt:
1. en landskampioen „Willibrord wil
vooruit" met P. en W. van Est en J.
Pieterse, de 80,3 km in 2 uur 0 min, 8
sec.; 2. „De Hoekse renners", 's-Graven-
deel, met J. de Haan, D. Groeneweg, G.
de Wit en J. de Waard, 2.01.05; 3. „R.
T.C. Theo Middelkamp" met Jo de Roo,
Dies Kosten en Ko Tolhoek in 2.03.-; 4.
„Olympia", Amsterdam, P. Post, R. de
Jong, C. Schuuring en H. Cornelisse,
2.03.03; 5. „Kennemerland", Beverwijk,
2.04.13; 6. „De Zwaluw", Vlijmen,
2.04.55; 7. „Fortuna", Zundert, 2.05.08;
8. „Maastricht", 2.05.11; 9. „Delta",
Spijkenisse, 2.06.-; 10. „De Kampioen",
Den Haag, 2.06.02.
Hard moesten de Zeeuwse renners
van „Theo Middelkamp" er vrijdag
middag bij Wijk bij Duurstede aan
trekken in de Nederlandse club
kampioenschappen. Hier vier van
hen met op kop Jo de Roo.
(Foto P.Z.C
De trap van het Vlissingse stad
huis was vrijdagmiddag bezet
door een groep mannen, gewapend
met bijzonder gevaarlijk uitziende
werktuigen. Brandapparaten, ont
stekers, boorhamers, springklok-
ken en boorijzers behoorden tot de
uitrusting van deze heren. Zij
kwamen daar echter niet om het
stadhuis op te blazen, maar met
bijzonder vreedzame bedoelingen.
Zij zijn namelijk werknemers van
de firma, die op het ogenblik be
zig is de bunkers bij het Haven
dorp te slopen. En vrijdagmiddag
trad de hulpspringmeester Joh.
van Schalk uit Souburg in het hu
welijk met mejuffrouw A. H. J.
van Hal uit Vlissingen. Geheel in
de stijl van het werk van de brui
degom, voorzagen ze het pasge-
trouvide paar op die manier van
een originele erewacht.
(Foto P.Z.C.)
(Advertentie)
als vloerbedekking
natuurlijk
PEGU LAN HOLLAND NV - Amsterdam
Staalkade 4 tel. 020-247666