eguLan Zeeland raakvlak van verkeerspolen tussen randstad Holland en België Twee tracés voor vaste Schelde oeververbinding „Theo Middelkamp" goede derde bij Nederlandse clubkampioenschappen op Bijna 200 dames op de provinciale dag V.V.H. Ongekende extra veiligheid SCHIP ZONK IN OOSTERSCHELDE Gri p rubber Oost-Zeeuwsch- Vlaanderen naar Antwerpen: spoedig 20 minuten rijden OP KWART VAN D AFSTAND ZEEUWSE PLOEG AL GEHALVEERD Interesse voor Z.V.U -cursussen zeer gering met VREDESTEIN voor uw auto ROTTERDAMS HOOGLERAAR OP BENELUXDAG IN GENT: Lege plekken PADVINDERS GAAN WEER WANDELEN Zeeuws aspect Film over Zonneveld Export van Franse oesters begint donderdag officieus in première Raad St.-Philipsland TITEL VOOR „WILL1BRORD WIL VOORUIT" Favoriet Leidse studenten: een week °P het - Zeeuwse - land S In hotel Rotterdamte Terneuzen Aandacht gevraagd voor verschillende acties Weer terug V orming Zelfbescherming Kind zes jaar opgesloten in kippenhok Te snel Felle strijd 4 PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT ZATERDAG 28 SEPTEMBER 1963 Advertentie Ongeëvenaarde anti-slip en duurzaamheid (Van een onzer verslaggevers) „Zeeland zal in de nabije toekomst een raakvlak worden van de ver keerspolen tussen de randstad Holland en België met name de drie hoek Gent-Antwerpen-Brussel. Dit mede als gevolg van de uitvoering van het Deltaplan, waardoor belangrijk betere wegverbindingen ont staan. Naast de bestaande route zullen nieuwe verbindingen vormen de Zoomse weg, de weg over de Deltadammen en de brug over de Oosterschelde. Wat we dan nog nodig hebben is een tunnel onder of een brug over de Westerschelde". Dit betoogde vrijdagmorgen de Rot terdamse hoogleraar en verkeersdeskundige prof. Kuyler op de Bene lux Studiedag in Gent, die als thema had meegekregen „het grensge bied Oost- en West-Vlaander en en Zeeland". Dit naar aanleiding van een scriptie van Nederlandse en Belgische studenten hierover. Prof. Kuyler hield een beschouwing' over de conclusies uit deze pas verschenen scriptie van Belgische (Gent) en Neder landse (Rotterdam en Delft) studenten. Deze gezamenlijke pennevrucht van de studenten handelt over de ontwikke lingsproblematiek en de mogelijke sa menwerking in het zuidelijk Deltagebied (West- en Oost-Vlaanderen en Zeeland). Een honderdvijftigtal belangstellenden, onder wie een aantal Zeeuwen en Bra banders, werd hiermee vrijdag in Gent geconfronteerd. De Rotterdamse hoogleraar wees er in zijn beschouwing op, dat de Rijn, Maas en Scheldedelta één grote industriële agglomoratie is met toeleveringsbedrij ven en commerciële centra. Het gebied omvat de provincies Noord- en Zuid- Holland, Utrecht en Zeeland, alsmede Westelijk Noord-Brabant in Nederland, Oost- en West-Vlaanderen en de agglo meratie Antwerpen in België en de de partementen Nord en Pas-de-Calais in Frankrijk. „Economisch gezien is dit gebied een eenheid", aldus prof. Kuyler. „Men is er op elkaar aangewezen en met elkaar verbonden". Naar prof. Kuy ler verklaarde bestaat er binnen dit gebied een intensief regionaal en in ternationaal vervoer, vooral op het water. „Uit vergelijkende cijfers blijkt hoe enorm belangrijk de Schel- de-Rijn-Maasdelta uit vervoers- oogpunt is", betoogde de inleider. Binnen het gebied zijn er volgens de Rot terdamse hoogleraar nog verschillende lege plekken, die voor expansie vat baar zijn. Als een „leeg gebied" be schouwde hij o.m. Zeeland, dat nog min of meer een agrarisch karakter heeft. In dit verband herinnerde spreker eraan, dat als een nieuwe industriële agglome ratie naar voren komt de kanaalzone Gent-Terneuzen. Hij koppelde hieraan Vandaag (zaterdag) organiseert de Christiaan de Wetstam te Middelburg de zesde „Grote Trek"-wandeltocht voor de Zeeuwse padvinderij. De deelnemers ko men uit Goes, Vlissingen en Middelburg, en zullen uitgeleide gedaan worden door de padvindersdrumband, volgens onder staande route: Vertrek 2.10 uur van het r.h.b.s.-terrein, ingang Spanjaardstraat, Balans, Abdij, Koorkerkhof, Koorkerkstraat, Lange Delft, Korte Delft, Dam, Dam-zuidzijde, Dwarskaai, Beatrixbrug, Rotterdamse kaai, Nederstraat. Vandaar beginnen de kabouters, welpen, padvindsters en padvinders hun wandel tocht. meteen vast, dat het juist Zeeland zal zijn en gedeeltelijk ook West-Brabant, waar de vervoerspolen van de randstad Holland en van België elkaar zullen ra ken. In de verschillende redevoeringen, die op deze Beneluxdag werden gehouden en tijdens de discussies kwamen nog meer Zeeuwse aspecten naar voren. Opge merkt werd, dat in het kader van de wegaanleg Antwerpen-Zelzaete (bij Sas van Gent)-Belgische kust reeds een ge deelte van deze weg gereed is en wel het gedeelte op de route Oost-Zeeuwsch- Vlaanderen-Antwerpen-overig Neder land. Volgend jaar rond Pasen zal het weggedeelte tussen Antwerpen en Kiel- drecht (bij Nieuw-Namen) geheel zijn verbeterd. „Van St.-Jansteen naar Ant werpen kost dan nog twintig minuten rijden per auto", zo werd verklaard. Er zijn tijdens deze Beneluxdag gehou den in 't Floraliapaleis dat momenteel de Internationale jaarbeurs der beide Vlaanderens herbergt (o.m. met een inte ressante studie over het kanaal Gent- Terneuzen met zijn vele kunstwerken) passeerden ta.1 van facetten van de „raakvlakken" tussen België en Neder land de revue. Dat was o.m. het geval in de causerie van Belgische socioloog drs. A. Buyst, die vond, dat met de daartoe geëigende instellingen in Belgisch Vlaan deren en Zeeuwsch-Vlaanderen een ge zamenlijke studie moet worden opgezet op sociaal gebied. Een studie dus, die „over de grenzen heen reikt". De Belgische en Nederlandse stu denten, die een scriptie hebben ge maakt over het zuidelijk Deltage bied, hebben zich intensief bezig gehouden met de problematiek rond de vaste oeververbinding over de Westerschelde. Zij „lanceren" twee tracés, waar naar hun me ning de verbinding zou kunnen ko men. In de eerste plaats betreft dat de aanleg van een tunnel (kosten geraamd op 600 miljoen) over het smalste deel van de Schelde, namelijk een paar kilometer ten zuiden van Hoedekenskerke recht overstekend naar Zeeuwsch-Vlaanderen. Dit is de kortste verbinding tussen de Oosterscheldebrug en de kanaalzone van Zeeuwsch-Vlaanderen. Het tweede tracé is iets oostelijker uit gezet en bestaat in de gedachten van de studenten uit een combinatie van brug en tunnel, die elkaar op de Rug van Baarland in de Westerschelde zouden ra ken. Onder de diepe vaargeul aan de Be- velandse kant zou dan de tunnel moeten komen, terwijl over de geul vóór Zeeuwsch-Vlaanderen de brug zou moe ten worden aangelegd. De kosten van dit ontwerp ramen de studenten op 375 miljoen. „De rentabiliteit van een vaste oever verbinding over de Westerschelde zal in 1980 duidelijk positief zijn. Indien de vaste verbinding wordt gecon strueerd volgens het goedkoopste ontwerp (brug-tunnel), zal reeds in 1970 een positief rendement kunnen worden behaald", zo staat het o.m. te lezen in een scriptie van studenten. De scriptie die op de Beneluxdag te Gent in de openbaarheid werd gebracht bestaat uit vijf hoofdstukken, die achtereenvolgens behandelen: 1 onder zoek naar de geografisch-economische structuur van het Deltagebied; 2 wegen, verkeer en vervoer in het gebied van de Rijn-, Maas- en Scheldedelta; 3 de per spectieven van de toekomstige regionale ontwikkeling; 4 het patroon der verbin dingen in het gebied en 5 de vaste oever verbinding over/onder de Westerschelde. In hoofdzaak wordt daarin een schets gegeven van de huidige situatie. SLOEPLAN en opslag van massagoederen. Men den- ke hierbij met name aan oliën en ertsen. De verkeersgeografische ligging van de Sloehaven voor zodanige doeleinden is gunstig", aldus de samenstellers van het rapport. Opgemerkt wordt ten slotte nog, dat de Oosterscheldebrug Zuid-Beveland via Noord-Beveland met Schouwen-Duive- land zal verbinden en zo een directe ver binding zal geven met de randstad Hol land. De studenten betogen: „Deze weg zal vooralsnog van secondaire betekenis blijven, gezien het betrekkelijk gering verkeer tussen Zeeland en de randstad Holland". Bij onderlinge afspraak hebben de im porteurs van Franse oesters in Zeeland besloten op 3 oktober te starten met de export van deze oesters. De groei en het visgehalte zijn goed, maar wel komt op sommige percelen nog al wat sterfte voor. De exportprijzen zijn als volgt vastgesteld: 6/0 100 kg f 1000,—5/0 90 kg f830,—, 4/0 80 kg f670,—, 3/0 70 kg f 500,—, 2/0 60 kg f 400,—, 1/0 50 kg f 300,—. Deze prijzen gelden per 1000 stuks. De Portugese oesters die door een tweetal firma's zijn geïmporteerd, worden reeds vanaf begin september bij kleine hoe veelheden verzonden. Voor de tweede maal arriveerde deze week een grote zending oesters uit Joego-Slavië. Over het algemeen kunnen deze oesters direct weer worden verzonden, zonder eerst uitgezaaid te zijn geweest. Wel is het noodzakelijk deze een tijdlang in qua rantaine te houden, om er zeker van te zijn dat zij bacterievrij zijn. Zeeuwse oesters worden niet meer aangevoerd. Wel zijn op sommige percelen nog kleine hoeveelheden aanwezig, die bijzonder goed gegroeid zijn en veel vis hebben. Hoewel deze oesters bijzonder goede prij zen opbrengen is de hoeveelheid toch te gering om van belang te kunnen zijn voor de export. Een nieuwe kleurenfilm over het werk in het zeehospitium „Zon neveld" te Oostkapelle ging vrij dagmiddag officieus „in premiè re" op de provinciale dag van de Ned. Federatie voor vrouwelijke vrijwillige hulpverlening in Ter- neuzen. De geneesheer-directeur van „Zon neveld", arts H. A. Roebers, die de (smal)film vervaardigde, heeft het plan deze film ook voor ande re bijeenkomsten beschikbaar te stellen. Het personeel van „Zon neveld" zal de film binnenkort te zien krijgen. In „Rabsodie" wordt een indrin gend beeld gegeven van de ver schillende therapieën, van het on derwijs, de externe recreatie, en zovoort op „Zonneveld'. De toe schouwer wordt geconfronteerd met de problemen van de spasti sche patiëntjes, die met zorg en toewijding door de staf van het zeehospitium worden behandeld, maar ook maakt men kennis met de voor „Zonneveld" verzorgde acties, zoals „Sport Steunt Zonne veld" en welke opgewekte dagen de patiëntjes daardoor buiten het hospitium én op het terrein in Oostkapelle. De naam „Rabso die" is samengesteld uit de be ginletters van de verschillende fa cetten van het ,.Zonneveld"-werk die worden belicht. De secretaris van de Z.V.U., de heer H. v. d. Briel, heeft zich in een schrijven tot de leden gewend en hen aldus me- gedeeld, dat het stichtingsbestuur der Z.V.U.-cursussen niet door kan laten gaan, als de belangstelling zo gering blijft als thans het geval is. De heer Van den Briel acht dit zeer teleurstellend voor degenen, die zich voor deelneming hebben aangemeld, maar evenzeer voor de Z.V.U.die het organiseren van deze cursussen als een van haar voorname culturele taken ziet. Het is voor de Z.V.U.-secretaris moeilijk aan te nemen, dat bij een ledental 'in Midden-Zeeland van ongeveer 2000 geen grotere belangstelling Voor de cursus sen bestaat. Het Z.V.U.-bestuur wil nog een poging wagen om de cursussen te redden en verzoekt daarom degenen, die zich reeds opgaven, nog een nieuwe deelnemer te zoeken, en voor hen, die zich nog ner gens voor opgaven, alsnog een „gaat je" te zoeken. De raad van St.-Philipsland komt maandag 30 sept. om 19.30 uur bijeen. Op de agenda komen o.m. voor: Voorstel van b. en w. een bijdrage te verlenen voor aanleg elektriciteit in de Pr. Hen drikpolder aan A. Verwijs en J. Geen- se; verzoek van het bestuur van de bij zondere school te Anna Jacobapolder om geld beschikbaar te stellen voor gymnastiekonderwijs; aanbieding begro ting 1964 en benoeming commissie van onderzoek voor de gemeentebegroting 1964 en gemeenterekening 1962. In de scriptie wordt er onder meer op gewezen, dat de toekomstige industrie- lisatie van Zeeland en Westelijk Noord- Brabant zich zal concentreren rond om de nieuw geprojecteerde en deels in uitvoering genomen zeehavens: het Sloe- plan, het Kreekrakplan en de kanaalzone Gent-Terneuzen. Of de Sloehaven van meer dan regionale betekenis zal worden achten de studenten een moeilijk te be antwoorden vraag. „Ongetwijfeld biedt het Sloehavencom- plex over een wat langere termijn aan trekkelijker vestigingsmogelijkheden voor bedrijven, die in de havens van de randstad beneden de hoge selectie criteria vallen of zullen vallen. Van al gemeen grote betekenis zou de economi sche ontwikkeling in de Sloehaven wor den, wanneer Antwerpen zou besluiten de Sloehaven te gebruiken voor overslag Het is de Zeeuwse ren- en toerclub „Theo Middelkamp" niet mogen gelukken de titel van clubkampioen van Nederland op de weg te prolongeren. Het zat er trouwens ook niet in. Wél kon de ploeg vrijdagmiddag aan de start verschijnen met de beide beroepsrenners Jo de Roo en Piet Rentmeester, maar de vier amateurs Dies Kosten, Ko Tolhoek, Gerard Deegens en Jan Moerdijk (ingevallen voor Jan Veerman) bezitten toch nog niet de klasse om een clubr naa de lands titel te helpen rijden. Daarbij kwam nog, dat Moerdijk, die reeds na vier kilome ter last van duizelingen kreeg, moest afhaken. Zo'n snel verlies is nooit bevor derlijk voor de homogeniteit van een ploeg. Ook Deegens moest te vroeg de strijd staken (na circa 17 kilometer), zodat op nog geen kwart van de afstand de ploeg al zware verliezen had geleden. De grootste klap kreeg de Zeeuwse formatie op de venijnige heuvels van Amerongen na 63 kilometer rijden toen Plet Rentmeester (voor het eerst weer op de fiets na tien dagen verkoudheid) de strijd moest staken. Daaraan moet evenwel onmiddellijk worden toegevoegd, dat deze knaap een ontzaglijke hoeveelheid werk in de ploeg had verricht en dat hij totaal was leeggereden. De grote man in de ploeg was ook nu weer „kapitein" Jo de Roo, die met Rentmeester samen de basis heeft gelegd voor de fraaie en bijzonder eervolle derde plaats en die op het ge niepige stuk dijk, gedurende de laatste vijftien kilometer vóór Wijk bij Duur stede, de verantwoordelijke taak kreeg de uitstekende tijd te bestendigen en toch geen man meer te verliezen. Het kan niet altijd feest zijn. Vrijdag waren er twee clubs, die als ploeg meer homogeen bleken te zijn en wellicht in een betere conditie. In de eerste plaats b 1 Negentig eerste-jaarsstudenten 5 2 aan de Leidse universiteit heb- ben een week op het land in Krui- ningen achter de rug. Vrijdag- l| avond zijn zij uit deze Zuidbeve- J landse plaats vertrokken na J J een week ontgroening. Zij werden 5 5 door bemiddeling van het Gewes- S telijk Arbeidsbureau namelijk in- 5 S gezet bij een activiteit, waar zij 2 3 niet elke dag mee te maken heb- 5 ben: de aardappeloogst. Ruim 13 IS hectare aardappelen raapten zij 5 de afgelopen week met zijn ne- gentigen voor Meyer N.V. te J Ij Kruiningen. Uiteraard werden de J !l eerstejaars vergezeld van én ge- 5 adviseerd door een vijftal oudere studenten, 's Avonds amuseerde 5 de groep zich in het Kruiningse f 3 dorpshuis. De nacht brachten zij 2 door op het kampeerterrein van li Staatbosbeheer. Vrijdagavond zat tj: hun groentijd erop. Zij hadden het S 4 gerooid „Uw werk is niet te schatten in geld en goed, maar als wij allen samen een ge meenschap vormen, dan kunnen wij veel goeds doen". Dit zei vrijdagmiddag me vrouw S- C. de Casembroot-baronesse Van der Feltz tot bijna 200 dames van de Ned. federatie van vrouwelijke vrij willige hulpverlening, die voor de Zeeuwse provinciale dag in hotel „Rot terdam" te Terneuzen bijeen waren. Men kwam voor het eerst voor een pro vinciale dag naar Zeeuwsch-Vlaande ren, nadat de laatste bijeenkomst van dit soort in 1961 te Goes was. In haar overzicht van het werk, waar voor de dames van de V.V.H. zich in Zeeland inzetten, memoreerde de pre sidente van de Zeeuwse verzamelde af delingen allereerst de Zeeuwse Collecte die in oktober weer de aandacht vraagt. Ditmaal is de opbrengst (die elk jaar stijgt, vorig jaar ruim 26.000) be stemd voor de poliolijders, de spastici, voor het Anjerfonds en voor de va kantie voor de Zeeuwse huisvrouwen. Het Anjerfonds heeft enige jaren een aparte collecte gevoerd in Zeeland, maar doet nu weer mee in de Zeeuwse Collecte. Mevrouw De Casembroot toonde zich verheugd, dat de drie r.-k. vrouwenorga nisaties, het Vrouwengilde, de Arbei dersvrouwen en de Boerinnenbond maart dit jaar weer tot de federatie toetraden, nadat zij drie jaar geleden uit de fede ratie traden. Zij deelde voorts mee, dat in de ver schillende Zeeuwse districten in de toe komst contactdagen zullen worden ge organiseerd. Wat het door de federatie georganiseerde cursuswerk betreft kwam Zeeland in 1962 landelijk ge zien met 1739 deelneemsters op de vier de plaats. (In Nederland waren er to taal 47.000 cursisten). De Zeeuwse pre sidente vroeg voorts aandacht voor nieu we activiteiten, zoals de hulp bij de actie voor de vluchtelingen, die van 21 tot 26 oktober wordt gevoerd. Mevrouw De Casembroot deed voorts mededeling van het nieuwgevormde da gelijks bestuur, waarin naast haar nu zitting hebben de dames G. K. Hesse- link-Mondria uit Middelburg als secre taresse en mevrouw M. van Poelje-Goed- bloed uit Vlissingen (penningmeesteres- se). Over de uit de Zeeuwse Collecte bekos tigde huisvrouwenweken op het vor mingscentrum „Hedenesse" bij Cadzand vertelde vervolgens wika R. J. Waster- val, directeur van het centrum. In een enthousiast betoog wees hij op het be lang van het vormingswerk, dat de men sen wegwijs wil maken in de heden daagse gecompliceerde samenleving. De heer Wasterval, toonde met verschillen de sprekende voorbeelden aan, welk nut de huisvrouwenweken, vooral geestelijk nut, voor de deelneemsters hebben. Deze weken gaan van de fe deratie voor vrouwelijke vrijwillige hulpverlening en telden al ruim 600 deelneemsters. Het vormingscentrum zorgt voor de uitvoering. De heer Was terval kwam in do plaats van de aan gekondigde spreekster, mej. W. J. H. Westra van de Stichting Zeeland, die ziek was. In de middaguren maakte men kennis met het werk op het zeehospitium „Zon neveld". Aan de orde kwam nog een idee van de afdeling Schouwen-Duiveland voor een busje voor het vervoer der kin deren naar „Zonneveld". Het probleem was echter de exploitatie in de dagen, dat het busje niet voor de „Zonneveld"- kinderen hoeft te worden gebruikt. Dok ter H, A. Roebers, geneesheer-direc teur van het zeehospitium antwoordde, dat het ideaal zou zijn, drie busjes voor „Zonneveld", waarmee in de weekeinde de kinderen van en naar Oostkapelle kunnen worden gebracht. Het plan is echter moeilijk uitvoerbaar. Wél heeft men nu graag particulieren, die hun auto's beschikbaar stellen voor vervoer eens in de zes weken of eenmaal per maand. De plannen voor een speciaal busje zou hij in ieder geval nader be kijken. De heer P. de Kam, rijksinspecteur voor de individuele zelfbescherming, wees de vergaderde dames tot slot nog eens op het belang van de voorlichtingasctie „Door vrouwen aan vrouwen" één op vijf". Het laatste jaar is deze in Zee land enigszins gestagneerd, maar nu komt de voorlichting weer op gang. De groepsvorming is het belangrijkste pro bleem, vooral omdat de voorlichting op dit gebied (zelfbescherming tegen radio activiteit, enz.) moeilijke stof is. De heer De Kam stelde de instelling van een provinciale B.B.-commissie in het vooruitzicht, die gesteund zal worden door districtscommissies. Tevens komt er 1 oktober een contactdag voor voor lichtsters. de nieuwe landskampioen „Willibrord wil vooruit" met de gebroeders Wim en Piet van Est, de jonge professional Jos Linders en verder gerenomeerde krach ten als Martin van Ginneken, Jan Pie- terse en Henk de Jong. Een ploeg, die als favoriet vertrok en de verwachtin gen niet heeft beschaamd. Toch moest ook deze sterke formatie drie knapen achterlaten, zodat alleen de beide Van Esten en Jan Pieterse fi nishten. Een bijzonder goede prestatie leverden ook de „Hoekse renners" met De Haan, Groeneweg, De Waard, De Wit, (die alle vier bij elkaar bleven) en de jonge ren ners Verhoeven en Naaktgeboren. Deze ploeg startte vier minuten na de Zeeu wen en kwam slechts twee min. 51 sec. na hen binnen, hetgeen voldoende was voor de tweede plaats. Het sterke vier tal Post, Cornelisse, Schuuring en De Jong had precies drie sec. langer no dig voor de ruim tachtig kilometer dan de Zeeuwen, hetgeen hun club „Olym- pia" op de vierde plaats bracht. Ab Gel dermans en Coen Visser inspireerden de ploeg van Kennemerland tot een uitste kende vijfde plaats. Heel wielerminded Nederland was weer in Wijk bij Duurstede aanwezig toen klokslag twaalf uur de eerste van de vijftig ploegen de ruimte werd inge stuurd. De ploeg van de gebroeders Van Est moest het spits afbjjten zonder sche ma, zonder ploegen, die ingehaald kon den worden en met een stormpje van windkracht acht in het gezicht. Op de Oosterschelde, ter hoogte van Stavenisse, is vrijdagmorgen in slecht weer het Hollandse motorschip „Werra", 813 ton, gezonken. Het ongeluk gebeur de toen de kabel, waarmee het schip, dat van Sint-Amands op weg was naar Duisburg-Ruhrort door de „Rijn-Schel de" gesleept werd, brak. De „Werra" had een lading van 775 ton pyriet aan boord. Meteen, nadat de kabel was ge broken, zette schipper S. G. van Wijck het schip aan de grond. Daar liep het schip vol water en brak. De schipper en een andere opvarende stapten over op het vissersschip „Zierikzee 9" en werden naar Wemeldinge gebracht. De politie- boot RP 18, die op weg was naar het ongeluk, ontmoette onderweg het 500 ton metende motorschip „Leal", dat in moeilijkheden verkeerde, doordat er veel water: oversloeg. Het politievaartuïg ging lij varen en bracht het schip zo doende veilig naar Wemeldinge. In East Longmeadow in de Amerikaanse staat Massachusetts hebben een man en een vrouw terechtgestaan op de beschul diging dat ze hun intelligente tienjarige dochtertje in een kippenkot, in de kelder en op een vlierinkje op zolder opgesloten gehouden hebben over ëen periode van zes jaar. De su.. L van de Middelkampers was als vanouds overrompelend en snel, zelfs tegen de felle wind in. Toen het zestal de cadans had gevonden, schommelden de snelheidsmeters van de volgers al vlug tussen de vijftig; en vijf en vijftig kilometer. Voor de jon ge Moerdijk ging het veel te snel. Hij kreeg er gewoon duizelingen van en moest na vier kilometer al afhaken. Kopman De Roo en Rentmeester trokken zó hard, dat de anderen op de vlakke wegen soms al op de trap pers moesten gaan staan. Na zeven tien kilometer raakte Deegens los en ook hij zou nooit meer bijkomen. „Ik woei gewoon van de staart van de groep", zei hij na afloop. De eerste twintig kilometer gingen langs smalle en zeer bochtige weggetjes, hetgeen het tempo nogal drukte. Na dertig kilometer gingen de Zeeuwen de eerste ploeg voorbij, namelijk de tien minuten voor hen gestarte wielerclub „Amsterdam", die met pech had af te rekenen. Bij kilometer 43 zagen de Middelkam pers plotseling twee ploegen voor zich, namelijk Groenewoud uit Nijmegen en „De Zwaluw" uit Vlijmen, respectie velijk vier en twee minuten voor hen gestart. De Nijmegenaren werden vlot voorbijgestoken, maar toen bleven de Zeeuwen hangen achter de „Zwaluw" met de zeer actieve Lambert v. d. Ven als kopman. Daarmee heeft de Middel kampploeg veel tijd verloren. „Wij hadden er natuurlijk direct overheen kunnen gaan", zei De Roo na afloop, maar juist daar lag de man met de hamer op de loer om on ze ploeg een forse tik te verkopen. Rentmeester kreeg de eerste moei lijkheden en aangezien wij met min stens drie man moesten finishten had het geen zin om alleen door te gaan. De Zeeuwen gingen toch over de „Zwa luw" heen, maar Van de Ven en de zij nen lieten de Middelkampers niet meer dan vijftig meter voorsprong. En toen Rentmeester capituleerde voor de heu vels van Amerongen, trok de „Zwaluw" zelfs weer voorbij de Zeeuwen. Een fel le strijd ontspon zich tussen deze twee sterke ploegen, die kort na elkaar ook nog de „Zwaluwen" uit Almelo passeer den. De totaal onbeschutte dijk langs de laatste tien kilometer naar Wijk bij Duurstede, recht tegen de zeer felle wind in, was een hel voor de uitgeputte renners. Uiteraard wreekte zich dit in de tijd. „Willibrord wil vooruif'^werd nu landskampioen in ruim twee uhr, vorig jaar deden de Zeeuwen over dezelfde af stand 1 uur 47 min. Er was na afloop een zweem van te leurstelling te bespeuren bij het groepje Zeeuwse supporters, dat de ploeg elk jaar naar Wijk bij Duurstede vergezelt. Men wist het, dat de succesvolle ploeg van de laatste jaren niet in topvorm verkeerde. Daarom viel de derde plaats nog niet eens tegen. Overigens, vele clubs zouden voor een dergelijke ere plaats een lief ding over hebben. Maar als je in vijf jaar tijds vier maal eerste en één maal tweede wordt, dan ben je een beetje verwend. De voornaamste uitslagen waren als volgt: 1. en landskampioen „Willibrord wil vooruit" met P. en W. van Est en J. Pieterse, de 80,3 km in 2 uur 0 min, 8 sec.; 2. „De Hoekse renners", 's-Graven- deel, met J. de Haan, D. Groeneweg, G. de Wit en J. de Waard, 2.01.05; 3. „R. T.C. Theo Middelkamp" met Jo de Roo, Dies Kosten en Ko Tolhoek in 2.03.-; 4. „Olympia", Amsterdam, P. Post, R. de Jong, C. Schuuring en H. Cornelisse, 2.03.03; 5. „Kennemerland", Beverwijk, 2.04.13; 6. „De Zwaluw", Vlijmen, 2.04.55; 7. „Fortuna", Zundert, 2.05.08; 8. „Maastricht", 2.05.11; 9. „Delta", Spijkenisse, 2.06.-; 10. „De Kampioen", Den Haag, 2.06.02. Hard moesten de Zeeuwse renners van „Theo Middelkamp" er vrijdag middag bij Wijk bij Duurstede aan trekken in de Nederlandse club kampioenschappen. Hier vier van hen met op kop Jo de Roo. (Foto P.Z.C De trap van het Vlissingse stad huis was vrijdagmiddag bezet door een groep mannen, gewapend met bijzonder gevaarlijk uitziende werktuigen. Brandapparaten, ont stekers, boorhamers, springklok- ken en boorijzers behoorden tot de uitrusting van deze heren. Zij kwamen daar echter niet om het stadhuis op te blazen, maar met bijzonder vreedzame bedoelingen. Zij zijn namelijk werknemers van de firma, die op het ogenblik be zig is de bunkers bij het Haven dorp te slopen. En vrijdagmiddag trad de hulpspringmeester Joh. van Schalk uit Souburg in het hu welijk met mejuffrouw A. H. J. van Hal uit Vlissingen. Geheel in de stijl van het werk van de brui degom, voorzagen ze het pasge- trouvide paar op die manier van een originele erewacht. (Foto P.Z.C.) (Advertentie) als vloerbedekking natuurlijk PEGU LAN HOLLAND NV - Amsterdam Staalkade 4 tel. 020-247666

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1963 | | pagina 4