ZELZATE half gesloopt om straks
moderne industriestad te worden
Sport en
wedstrijden
Ruim 32.000 auto's moesten
augustus een boot wachten
Tunnelbouw op het droge
Zomer wel teleurstellend
maar beter dan 3 voorgaande
ZWARE STRIJD
VOOR TJOBA
KORFBAL
m
Dubbel „pech" op
de veerdienst
Zierikzee-Kats
Kort seizoen met
tweede juli-helft
als top
Enorme miljoenenwerken in uitvoering
Bemaling
Hoogoven
Stadsplannen
Strandbalans 1963
LEVENSVERZEKERING
SCHADEVERZEKERING
M.M.H.C. naar de
Baroniestad
natuurzuiver
OP AANLEGPLAATSEN ZEEUWSE VEERDIENSTEN
Vlissingen-Breskens bereikte voor
het eerst twee miljoen passagiers
6
PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT
ZATERDAG 28 SEPTEMBER 1963
9 Met de reactor Br 2, die te Mol gezamen
lijk door het studiecentrum voor kernenergie
(S.C.K.) en door de Europese gemeenschap
voor atoomenergie wordt geëxploiteerd, is
met succes een reeks proeven verricht waar
bij het specifieke vermogen werd gebracht
op 1,5 maal de waarde waarvoor de reactor
ontworpen is.
Advertentie
Beide herenelftallen van de Middelburg
se Mixed Hockey Club zijn zondag te
gast bij Push (Breda). Het eerste heren
team dat de eerste twee wedstrijden
heeft verloren, komt in het veld tegen
het derde elfal van Push. Dit team heeft
één wedstrijd verloren en één gelijk ge
speeld nl. tegen Hoco (Oisterwijk) en
Zwart Wit (Breda). Wil MMHC een
overwinning behalen dan zullen zij toch
alle zeilen moeten bijzetten daar Push
terreinvoordeel heeft. Verder spelen in
de 2e klas A Weri Di-Warande, Tilburg
n-Hoco en Forward li-Zwart Wit II.
Were Di, Tilburg en Zwart Wit zullen
waarschijnlijk met een zege uit de bus
komen. Middelburg II moet tegen Push
V aantreden. De opstelling van dit
Zeeuwse team dat iets gewijzigd is
moet in staat zijn beide punten mee te
rug te nemen naar de hoofdplaats. Ver
dere wedstrijden in deze 4e klas zijn:
Tempo li-Warande II en Forward III-
Waalwijk II. Tempo en Waalwijk zullen
de zege wel behalen.
In de tweede klas K.N.K.B. zal Tjoba
In Den Haag aan HKV III geen gemak
kelijke tegenstander hebben. De „drie
lingen" verloren met het kleinste ver
schil van het sterke Eureka, waarschijn
lijk één der kampioenskandidaten, ter-
w\jl ze zondag 1.1. het snelle Gymnasias
ten in een doelpuntrijke wedstrijd met
8-12 klopten.
Indien de groen-witten er zonder kleer
scheuren afkomen, mogen ze uiterst te
vreden zijn. Een gelijk spel behoort ze
ker niet tot de onmogelijkheden. Bij het
Zuiden II-Gymnasiasten voorspellen we
winst voor de laatsten. HSV-Eureka is
een strijd tussen twee ploegen, die elkaar
niet veel zullen ontlopen. We houden het
op een kleine Eureka-zege. Verder kan
Achilles hier van Charlois winnen.
In 3B voorzien we een Souburgse zege,
nu de gestreepte Animoploeg bezoek
krijgt van Schiedam. Blauw Wit '51 is
zeker sterker dan de Spartaan. HPV, tot
nu toe ongeslagen, ontmoet in een uit
wedstrijd Kwiek en ook nu zullen ze wel
als overwinnaar uit het strijdperk tre
den. Hoogvliet doet het tot op heden
zeer goed, doch tegen WION zullen ze
alle zeilen bij moeten zetten om tot volle
winst te komen. Een gelijk spel is zeer
goed mogelijk.
In 3C zal leider Trekvogels weinig moei
te hebben met de Raven, doch TOGO kan
op de voet blijven volgen door Velox
in een uitwedstrijd te kloppen, hetgeen
mogelijk moet zijn. PAMS, dat iets 'ach
terop is geraakt, moet van Succes kun
nen winnen, terwijl bij Hou Stand-TOV
de gelukkigste ploeg zal winnen.
Prognose: 2A: Achilles-Charlois 1; HSV-
Eureka 2; Het Zuiden II-Gymnasiasten
2; HKV IH-Tjoba 3; 3B: Kwiek-HPV
2; WION-Hoogvliet 3; Spartaan-Blauw
Wit '51 2; Animo-Schiedam 1; 3C: Ra
ven-Trekvogels 2; PAMS-Succes 1; Ve-
lox-TOGO 2; Hou Stand-TOV 3.
(Advertentie)
In de eerste klas zien we in Tjoba II één
der ernstigte kampioenskandidaten. Dit
weekend zulen de groenwitten dan ook
zeker van Animo II winnen. Zuidwesters
I treedt voor het eerst binnen de lijnen
en we zien de Souburgers met de volle
winst uit Goes, na een bezoek aan TOGO
II, naar huis terugkeren. Bij Ondo I-
Volharding I kan het zeer spannend
worden. Een gelijk spel is zeker niet
onmogelijk, daar beide ploegen elkaar
niet veel zullen ontlopen. Elto I zal na
de nederlaag tegen Tjoba II zich trach
ten te herstellen, doch of ze tegen het
bezoekende Swift h de volle winst zul
len halen, valt nog te bezien.
In 2A ontmoeten twee oude rivalen elk
aar, n.l. Swift III en Vedo I. We zijn ge
neigd de laatsten iets beter te veronder
stellen, doch het terreinvoordeel kan
wel eens doorslaggevend zijn. KVL-TOP
is een strijd tussen twee ploegen, die
nog niet veel lieten zien. Toch geven
we de roodbroeken de beste kansen.
Animo III zal thuis wel aan het kortste
eind trekken nu Blauw Wit op bezoek
komt, vooral daar de laatsten zullen
trachten aansluitng te houden bij de
kopgroep.
In 2B zien we Olympia van het bezoe
kende VIOS winnen, dat aan sterkte
veel heeft ingeboet. Zeelandia, alhoe
wel ook heel wat verzwakt, achten we
toch wel in staat van Swift IV te win
nen. In 3A kan Animo V een kleine zege
behalen op het bezoekende Swift V, ter
wijl BKC de winst ongetwijfeld gaat
weghalen bij het thuisspelende Ondo H.
In 3B is TOGO IV-Tjoba IV zeer zeker
voor de eersten; zo zal het bij CW-
Blauw Wit Hl eveneens wel op een zege
uitdraaien voor eerstgenoemde combi-
natieploeg. Elto H en Luctor II kunnen
een paar plaatsen op de ranglijst stij
gen door van Volharding H, resp. Olym
pia II te winnen.
Bij adsp. A kan Atlas haar positie ver
beteren door van Swift B te winnen, ter
wijl Zuidwester A wel sterker zal blijken
te zijn dan Swift Snel.
PROGNOSES
I: Tjoba II-Animo II 2; Togo H-Zuidw.
I 2; Ondo I-Volh. I 3; Elto I-Swift H 3.
IIASwift III-Vedo I 3; KVL-TOP 2;
Animo III-Blauw Wit I 2; IIB: Olym-
pia-Vios 1; Zeel. I-Swift IV 1; IIIA Ani
mo V-Swift V 1; Ondo H-BKC 2; HIB:
Togo IV-Tjoba IV 1; CW-Blauw Wit
III 1; Volh. II-Elto n 2; Luctor H-Oiym-
pia II 1.
Adspiranten: A: Swift B-Atlas 2; Zuid-
w. A-Swift Snel 1; B: Dos 55-Animo B
1; KVL-Vedo 1; BKC-Ondo B 1; C:
Swift Vlug-Animo C 1; D: Togo-Luctor
1; Tjoba A-Blauw Wit A 2; E: Elto B-
Swift Lenig 2; Volh.-Olympia 2; Tjoba
B-Blauw Wit B 2.
Pupillen: A: Zuidw. A-Atlas 1; B: Dos
55 B-Animo 2; Swift B-Vedo 1; C: Togo
A-Togo B 1; Olympia A-Blauw Wit A
2; D: Elto-Volharding 3.
Geleerden zijn er enige malen In geslaagd
met behulp van de „staande" kunstmaan
Syncom twee televisiebeelden over te bren
gen. Deze kunstmaan is hiervoor niet ont
worpen en de teruggezonden signalen zijn
zo zwak dat zij slechts met de gevoeligste
ontvangers kunnen worden opgenomen.
Uit het vervoersoverzicht van de Provinciale Stoombootdiensten in
Zeeland tot en met eind augustus blijkt, dat in de afgelopen maand
ruim 32.000 voertuigen op de verschillende aanlegplaatsen één of
meerdere boten moesten wachten, waarvan alleen al in Breskens
bijna 10.000.
In totaal moesten er rond 25.600 personenauto's en lichte vracht
auto's in augustus achterblijven tegen ruim 15.000 in juli. Voorts
moesten ruim 3000 zware vrachtauto's (in juli ruim 1400) en ruim
3700 vrachtauto's met aanhanger (in juli bijna 1800) wachten op een
volgende boot. Voor de diverse aanlegplaatsen luiden deze wacht-
cijfers: Breskens; bijna 10.000 personenauto's en lichte vrachtauto's,
350 zware vrachtauto's en 735 vrachtauto's met aanhanger, in Vlis-
singen: respectievelijk bijna 6000, 132 en 768; in Kruiningen: bijna
3000, ruim 1000 en ruim 1200, in Perkpolder ruim 5000, bijna 1500
en bijna 1000 en in Kats: ruim 1100 personenauto's.
In juli jl. moesten er in totaal ruim 18.500 voertuigen op een volgende boot wach
ten.
Uit het vervoersoverzicht, dat tot en met augustus is samengesteld, blijkt voorts,
dat het veer VllssingenBreskens voor het eerst in één jaar (dat dus nog niet
ten einde is) meer dan 2 miljoen passagiers vervoerde.
In totaal werden er op de Zeeuwse veren tot nu toe in 1963 ruim 3.3 miljoen
passagiers overgezet tegen 3.2 miljoen het vorige jaar. In dezelfde periode wer
den respectievelijk ruim 800.000 en 750.000 auto's vervoerd. In augustus kregen
de Zeeuwse veerboten een vervoersaanbod van ruim 800.000 passagiers te ver
werken tegenover ruim 760.000 het vorige jaar, terwijl er in dezelfde maand
ruim 165.000 auto's (vorig jaar 146.000 ruim) overgezet werden.
Zowel op de lijn VlissingenBreskens, als op KruiningenPerkpolder en
ZierikzeeKats is het vervoer toegenomen, terwijl op TerneuzenHoede-
kenskerke deze cijfers lager waren, hetgeen zijn oorzaak vindt in de langdu
rige vorstperiode in het begin van het jaar, waardoor deze dienst werd ge
staakt.
Hierbij de statistieken over het vervoer met de Provinciale Stoombootdiensten
per eind augustus 1963. Ter vergelijking volgen de voornaamste gegevens van
enkele voorgaande jaren en het vooroorlogse jaar 1938.
PASSAGIERS.
1938
1959
1961
1962
1963
VlissingenBreskens
266.216
1.548.289
1.852.199
1.921.371
2.004.864
TerneuzenHoedekenskerke
59.206
197.764
213.046
205.662
192.794
KruiningenPerkpolder
58.476
639.502
783.481
870.463
891.452
ZierikzeeKats
29.957
146.438
188.622
212.667
224.151
413.855
2.531.993
3.037.348
3.210.163
3.313.261
AUTO'S.
VlissingenBreskens
35.387
279.436
348.830
370.067
406.063
TerneuzenHoedekenskerke
4.431
20.827
21.953
21.041
20.661
KruiningenPerkpolder
10.450
220.980
280.611
312.787
323.144
ZierikzeeKats
2.959
31.516
44.213
52.731
54.458
53.227 552.759 695.607 756.626 804.326
PASSAGIERS.
Hieronder volgt nog een overzicht over de maand augustus alleen:
VlissingenBreskens
TerneuzenHoedekenskerke
KruiningenPerkpolder
ZierikzeeKats
84.290
10.761
10.283
5.153
393.235
40.366
117.223
33.546
476.699
42.448
138.986
46.173
509.411
40.808
160.786
49.731
529.398
41.567
171.368
61.400
110.487 584.370 704.306 760.736 803.733
Veel wind en twee mankementen
hebben de veerdienst Zierikzee
Kats vrijdagmorgen parten ge
speeld. De pont van de normale
dienst, het m.s. „Koningin Emma",
kreeg te kampen met een euvel
aan de machines. En de „inval
lers" het m.s. „Noord-Beveland"
kwam in moeilijkheden toen de
roerketting brak en het schip
stuurloos tegen de havendam van
De Val" kwam te zitten. Ten slot
te viel het allemaal nog mee. Om
elf uur 's morgens was alles weer
normaal in bedrijf.
Het begon al vroeg met de „pech" bjj
de mannen van de P.S.D. op de lijn
Zierikzee-Kats. De eerste overtocht van
kwart over vijf in de morgen kon nor
maal worden gemaakt, maar toen de
„Koningin Emma" aan de terugtocht
naar Zierikzee wilde beginnen, bleek dat
niet mogelijk. Er was een mankement
ontstaan aan een van de machines. De
afvaart om zes uur uit de veerhaven
Kats g'ng dus niet door. De kapitein
riep assistentie in van Vlissingen en
monteurs werden daar afgezonden om
het euvel te verhelpen.
Inmiddels had men het walkantoor aan
„De Val" bij Zierikzee gewaarschuwd.
Daar begon men de bemanning van de
reserveboot „Noord-Beveland" op te
trommelen om de dienst over te nemen.
Motoren werden aangeslagen en de
reservepont begaf zich van haar lig
plaats naar de steiger om te laden. Maar
daarbij ontstonden nieuwe moeilijkheden.
De roerketting brak en plotseling was
de „Noord-Beveland" stuurloos. De ster
ke wind dreef de reservepont naar de
overkant van de veerhaven „De Val"
tegen de binnenkant van de dijk. Op de
slikken kwam het platte vaartuig daar
vast te zitten. De roerketting werd ge
repareerd en toen het vloed was, pres
teerde de „Noord-Beveland" het om op
eigen kracht vlot te komen. Om negen
uur kon toen de volgende reis van Zie
rikzee uit worden gemaakt.
Vijf kwartier later was ook het manke
ment aan de machine van de veerboot
„Koningin Emma" verholpen. Om kwart
over tien vertrok de boot van Kats-veer-
haven en om elf uur was er geen vuiltje
meer aan de lucht
11.050 100.719 131.861 146.490 165.491
VWWWWMWWWWWIIWWWIIWWIWWW
Het vlak bij de Nederlandse grens
In Zelzate, op nauwelijks een steenworp afstand van de Neder
lands-Belgische grens zijn een Nederlands en twee Belgische aan
nemingsbedrijven bezig met de bouw van een moderne, ruime tun
nel onder een kanaal dat er nog niet is. Uiteraard behoeft dit enige
uitleg. Zoals bekend zal het banaal van Terneuzen naar Gent een
nieuw tracé gaan volgen, dwars door het stadje Zelzate. Juist ten
zuiden van Zelzate zal dit nieuwe kanaalgedeelte in de toekomst
worden gekruist door de in aanleg zijnde autosnelweg van Antwer
pen naar de kust. Een weg, die vooral voor Zeeuwsch-Vlaanderen
van groot belang wordt, omdat diverse aftakkingen een snelle aan
sluiting naar en van dit deel van Zeeland zullen waarborgen. Er
moet dus een passage komen waarvoor men drie mogelijkheden
had, namelijk een lage brug met veel oponthoud voor het wegver
keer, een hoge brug die door de lange opritten en de zeer hoge
kosten niet te verwezenlijken was en ten slotte een tunnel. Men
heeft in België de laatste mogelijkheid gekozen. En aangezien het
nieuwe kanaal door Zelzate nog gegraven moet worden, is men
daar begonnen met de tunnelaanleg.
De tunnel krijgt een lengte van 1800
meter, waarvan 480 meter overdekt.
De rest is bestemd voor aanlopen en
afritten naar en van de tunnel. Het
diepste punt van de tunnel komt op
24 meter onder het maaiveld te lig
gen. De timnel krijgt twee verkeers-
kokers, elk met twee rijbanen. Con
trole op het verkeer zal geschieden
door middel van televisieschermen,
terwijl autobestuurders over bepaal
de verkeerssituaties (opstoppingen
en dergelijke) zullen worden inge
licht met luidsprekerinstallaties- Het
werk wordt uitgevoerd door de tijde
lijke aannemerscombinatie De Meijer
uit Zelzate, in samenwerking met de
Amsterdamse Ballast Maatschappij
en de „Saterco" uit Brussel. Studie
en ontwerp voor de tunnel zijn even
eens van De Meijer uit Zelzate.
Eén van de ingenieurs van deze aan
nemerscombinatie vertelde ons dat
deze wijze van tunnelbouw de goed
koopste is die er bestaat, juist omdat
die tunnel kan worden aangelegd
onder een kanaal dat er nog niet is.
Dat schept de mogelijkheid een
bouwput te graven, daarin een tun
nel te bouwen en als die klaar is,
de zaak gewoon af te dekken met
grond.
Door de grote diepte waarin moet
worden gewerkt, is het uiteraard
noodzakelijk bemaling toe te passen.
Daartoe zal een cirkel om de bouw
put met damwanden theoretisch wa
terdicht worden afgesloten. De tun
nelbouwers hebben namelijk ook ge
hoord van de bemalingsmoeilijkheden
bij de bouwput voor de binnenvaart-
sluis te Terneuzen. Zouden zij deze
klassieke methode van bemaling toe
passen bij de tunnelbouw, dan is het
gevaar niet denkbeeldig dat te veel
water van onder de bebouwde kom
van Zelzate wordt weggezogen met
alle onaangename consequenties
daaraan verbonden.
Het werk aan de tunnel wordt in
twee fasen uitgevoerd. Men is begon
nen vlak tegen de westelijke oever
van het huidige kanaal. Vandaar
graaft men geleidelijk tot 24 meter
diepte, waarna de in- en uitrit aan
de zijde van Eekloo geheel kan wor
den afgewerkt. Voor dit karwei zijn
400 werkdagen uitgetrokken. Zodra
deze fase gereed is, wordt door an
dere instanties de nieuwe kanaalarm
door Zelzate en over de tunnel heen
feleid. Hiervoor denkt men 150 werk-
agen nodig te hebben, gedurende
welke tijd de tunnelbouw volledig
stil ligt. Als de scheepvaart Zelzate
kan passeren door de nieuwe kanaal-
arm, kan de oude vaarweg gedempt
en de tunnel verder afgewerkt wor
den in oostelijke richting. Dat is de
tweede fase, waarvoor men eveneens
150 werkdagen nodig denkt te heb
ben. In totaal vergt de tunnelbouw
dus 700 werkbare dagen, hetgeen in
de praktijk neerkomt op bijna drie
jaar.
Momenteel is men nog volop bezig
met de voorbereidende werkzaamhe
den, zoals met name het egaliseren
van het bouwterrein. Met dit werk
belast zich een dragline met een
trekbak van 6 m3. Deze moderne
grondmachine ziet kans om vier van
liggende stadje Zelzate wordt wel
bijzonder zwaar getroffen door de
verruimingswerkzaamheden aan
het kanaal Terneuzen-Gent. Circa
IfOO woon- en winkelpanden en een
fabriek worden opgeofferd aan dit
werk. In de Groenstraat lijkt het
alsof een eskader bommenwerpers
een spoor van vernieling door het
stadje heeft getrokken.
Foto P.Z.C.)
kanaalverbredingswerken in beslag
worden genomen. Daar zal over on
geveer drie jaar een begin worden
gemaakt met de bouw van flats met
1232 woongelegenheden.
„Het lijkt allemaal wel wat groots
opgezet maar U moet niet vergeten
dar op 15 oktober aanstaande het
Sidemarconcern gaat beginnen met
de bouw van een hoogoven", aldus
burgemeester Danschutter. „Een be
drijf dat in 1966 wil beginnen met
ving de wijk van de kleine land
eigendommen hebben mensen
door middel van leningen op lange
termijn, circa 200 woningen van het
type bungalow opgetrokken. Bijzon
der fraaie woningen, geheel los van
elkaar en met aardige tuintjes voor
en achter. De wijk is ruim voorzien
van groenbeplanting, men heeft er
eigen scholen en winkels gebouwd
en zelfs speeltuinen aangelegd. Bin
nen drie maanden wordt de eerste
steen gelegd voor een bouwplan in
zuidwest waarin niet minder dan
1100 woningen zijn geprojecteerd.
Tot slot is er nog een grootscheeps
plan in voorbereiding in de buurt
van de terreinen, die nu nog door de
5000 werknemers. Een tweede sta
dium voorziet van 10.000 en in vol
bedrijf 15.000 werkkrachten nodig
zal hebben. Natuurlijk gaan die men
sen niet allemaal in Zelzate wonen,
maar als een kwart dat wél doet,
betekent dat een aanwas van onge
veer 1000 gezinnen.
Zelzate verwacht ook vestigingen
van toeleveringsbedrijven. Daarvoor
is een perceel grond van 80 ha ge
reserveerd in het noorden van de
stad, vlak tegen de Nederlandse
grens. De plannen voor een tweede
industriezone met een oppervlakte
van 40 ha zijn in voorbereiding.
„Binnen tien jaar", zegt burgemees
ter Danschutter, „kan dit een bloei
ende industriestad zijn met een woon-
en leefaccommodatie, die men in ge
heel België niet aantreft. Maar op
het ogenblik staat deze gemeente
van 10.600 zielen voor zware opga
ven. Afbraak, zoeken naar vervan
gende woonruimte, enorme aanko-
Sen voor woningbouw en industrie-
oeleinden, de aanleg van nieuwe
gas-, water- en elektriciteitsleidingen
ten gevolge van het nieuwe kanaal
dwars door de stad. Veel van die
uitgaven drukken op het gemeente
lijk budget maar wjj ondervonden
van de verschillende ministeries in
Brussel zeer groot begrip voor onze
moeilijkheden", zo voegt Zelzates'
burgemeester en onmiddellijk aan
die bakken binnen een paar minuten
over te hevelen naar gereedstaande
scrapers met een laadvermogen van
24 m3 en een eigen gewicht van
ruim 40 ton. Tussen de scrapers door
wordt ook wel eens een gewone zes-
tons vrachtauto geladen, maar die
zitten met één bak grond gelijk aan
hun maximum laadvermogen.
De bouw van de tunnel schept overi
gens nogal wat problemen omdat
de scheepvaart en het weg- en spoor
wegverkeer ongestoord doorgang
moet kunnen vinden. Zo zal op een
bepaald moment door de bouwput
een dam gehandhaafd moeten wor
den voor het treinverkeer. Later kun
nen de spoorrails eerst tijdelijk en
daarna definitief worden verlegd.
Een ander probleem is de tijdelijke
grondberging. Uit het tunneltracé
komt 1% miljoen m3 grond, waarvan
later weer 800.000 m3 gebruikt moet
worden voor het opvullen en afdek
ken van de tunnel. De oplossing is
gevonden door de grond te bergen
op het tracé voor het nieuwe ka
naal. De 450.000 m3 grond, die niet
meer wordt gebruikt, zal met het
graven van het kanaal worden mee
gezogen.
„Overigens brengt ook 'de tunnel
bouw weer de nodige zorgen voor
onze toch al zo zwaar getroffen ge
meente", zo vertelde ons Zelzates'
burgemeester L. Danschutter. Aan
de kanaalwerken moeten ongeveer
400 woon- en zakenpanden worden
geofferd, terwijl nu weer een aantal
huizen de tunnelbouw in de weg
staat. De kanaalverbredingswerken,
tunnelbouw, aanleg van nieuwe we
gen en de vestiging van een hoog-
ovenbedrijf, vergen in totaal 200 ha
grond en dat in een gemeente die een
oppervlakte heeft van slechts 1300
ha.
Uiteraard wist men in Zelzate al ja
ren dat dit allemaal zou gaan ge
beuren zodat men onmiddellijk is
begonnen met het ontwerpen van
plannen. Dat het niet bij ontwerpen
is gebleven, bewijst een ritje door de
nieuwe stadsdelen. In het zuidoosten
van Zelzate is een geheel nieuwe
stadswijk opgebouwd met 700 privé-
en huurwoningen. In dezelfde omge-
(Van onze weerkundige medewerker).
Aan de hand van cijfers betreffende re
genval, temperatuur en zonneschijn plus
de dagelijkse aantekeningen van het
strand- en vakantie weer (resp. aan de
kust en in het binnenland) kan een vrij
nauwkeurige analyse worden gegeven
van het strand- en vakantieweer in de
afgelopen zomer, berekend over een pe
riode van 100 dagen (1 juni t.m. 8 sep
tember jl.).
Uit deze gegevens blijkt dat de zomer
van 1963, zowel aan het strand en in
mindere mate ook in het binnenland,
wel betr is geweest dan de vorige drie
zomers maar toch meer matige tot
slechte dan fraaie tot mooie strand- en
vakantiedagen heeft gebracht.
Aan het strand verkregen wij de vol
gende cijfers (totaal 100 dagen).
Dagen met
fraai tot goed/matig tot slecht/regenval
Terschelling 47 53 205 mm
Zandvoort 36 63 234 mm
Vlissingen 39 61 306 mm
Zowel wat regenval als wat uren zon
betreft was het dit jaar op de Wadden
en langs het Noordhollandse strand be
ter dan aan het Zeeuwse strand. In Zee
land viel vooral in juni en ook in augus
tus zeer veel regen. Dit blijkt ook uit de
14 regencijfersRenesse (Schouwen)
Een combinatie van Belgische en
Nederlandse aannemingsbedrijven
is kort geleden in Zelzate begon
nen met de bouw van een vier
baanstunnel onder het kanaal Ter
neuzen-Gent. Het karwei wordt
fors aangepakt. Op de foto een
tweetal scrapers met een laadver
mogen van bijna 25 ton, die con
tinu enorme hoeveelheden grond
naar elders transporteren. De tun
nelbouw zal ongeveer drie jaar in
beslag nemen.
(Foto P.Z.C.)
371 mm, Cadzand 315, Vlissingen 306,
Texel 289, Scheveningen 287, Ameland
266, Katwijk 259, Schiermonnikoog 258,
Den Helder 240, Zandvoort 234, Vlieland
222, IJmuiden 216, Terschelling 205,
Schoorl 200 mm. Normaal valt er langs
ons strand in deze periode 180-190 mm.
Een bijzondere meevaller was dat het
weer juist in de topvakantieperiode
waarin ook de bouwvak viel (half juli-
tot 8 augustus) tot het hoogtepunt van
de zomer behoorde met weinig regen en
veel zon.
Uit aantekeningen dagelijks verricht te
Paterswolde (voor het noorden)Arn
hem (voor het oosten en de Veluwe) en
te Heerlen (voor Zuid-Limburg) blijkt
dat het midden en oosten van ons land
deze zomer het meeste aantal dagen
met fraai tot goed vakantieweer kreeg,
namelijk 55 van de 100 tegen 45 met
matig tot slecht vakantieweer.
In het noorden viel juli iets tegen, al
thans de hele eerste helft, in Zuid-Lim
burg bracht juni te veel regen. Maas
tricht was in juni deze eeuw niet zo nat
geweest.
Dagen met
fraai tot goed/matig tot slecht/regenval
Paterswolde 41 59 287 mm
Arnhem 55 45 224 mm
Zuid-Limburg 49 51 202 mm
Globaal genomen kwamen er in het
binnenland deze zomer 10 tot 13 meer
mooie dagen voor dan aan de kust. Per
maand waren deze cijfers: juni binnen
land 17 goed, 13 matig tot slecht; strand
10 goed, 20 matig tot slecht. Juli bin
nenland 20 goed, 11 matig tot slecht;
strand 14 goed, 17 matig tot slecht.
Augustus binnenland 9 goed, 25 matig
tot slecht; strand 9 goed, 25 matig tot
slecht.
Eindconclusie: een zomer die nog wel
teleurstellend maar beter was dan de
drie voorgangers. Een belangrijke voor
uitgang van de julimaand en een totaal
verregende augustus waardoor het sei
zoen te kort werd. Volgend jaar ook
augustus er nog bij met zomerweer zo
dat wij dan eindelijk na vier jaar eens
weer een zomerse balans van de zomer
krijgen.
60.151
3.200
32.142
5.226
77.458
3.541
42.091
8.771
AUTO'S.
84.031 93.853
3.553 3.850
48.968 54.610
9.938 13.178
8.596
642
1.409
403
VlissingenBreskens
TerneuzenHoedekenskerke
KruiningenPearkpolder
ZierikzeeKats