PAIUJS WIL EUROPESE KERNSTRIJDMACHT STICHTEN
Loonberaad is tot
maandag uitgesteld
Kippenstrijd
staat op
losHrsten
Engeland
reageert
koel
Strijd op
Hispaniola
Begin 1964 aanleg weg Nieuwland -Vlissingen
E.E.G. w
Fruitcorso
Initiatief vervult bondgenoten met
OPZIENBAREND FRANS VOORSTEL wantrouwen - stookt de Gaulle
opnieuw tussen Engeland en Amerika
Ministers verhinderd
Staking bij N.R£.
vandaag geëindigd
concessies doen
ZOLDERSCHUIT ZINKT NA ENORME ONTPLOFFING
Vandaag...
In definitieve
verbinding llh km
dubbele rijbaan
Strijd in Angola:
twee doden
Opvarende door
vuur gewond
TIJDELIJKE VERBINDING IN 1966 GEREED
WAARIN OPGENOMEN DE MIDDELBURGSE. VLISSINGSE. GOESE, BRESKENSE COURANT EN VRIJE STEMMEN
Voor Siste keer:
de damesbeurs
Steun aan stakers
Protestvergader ing
Metaal
A.D.M.-zaak
Vreselijke klap
Versuft
ADVIEZEN VOOR
VEILIG STOKEN
Keuze
Tegen Amerika
Geen commentaar
Manoeuvre
Boterhandelaar
H. Buisman
overleden
ftaritlijn,
Definitieve vorm
Kunstwerk
206e jaargang - no. 224
PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT
Dinsdag 24 sept. 1963
Pagina 3
(Van onze Haagse redactie)
Het gesprek tussen de regering en
de Stichting van den Arbeid over
de loonpolitiek dat aanvankelijk op
vrijdag 27 september zou worden
gehouden, is uitgesteld tot maan
dagmiddag 30 september, omdat
verschillende bewindslieden verhin
derd waren aan een gesprek op
men. Intussen worde nog steeds ge
staakt.
Het grafisch personeel van de N.R.C. dat
gisteren voor slechts 24 uur uur in sta
king was gegaan, heeft echter besloten
het werk te hervatten, zodat in Rotter
dam vanaf vandaag weer overal wordt
gewerkt. Het Algemeen Dagblad en het
dagblad Rijn en Gou verschijnen van
daag niet.
De nachtploeg van De Telegraaf die gis
teravond half acht moest opkomen, ver
scheen niet op het werk. Enkele hoofd
bestuursleden van de Algemene Neder
landse Grafische Bond, aangesloten bij
het N.V.V., hebben gistermiddag een on
derhoud gehad met de directie van „De
Telegraaf". Naar wij van de zijde der
directie vernemen heeft deze het ontslag
van een harer personeelsleden gehand
haafd. Dit personeelslid ontving zater
dagochtend een brief waarin hem werd
medegedeeld: „aangezien U zich niet aan
uw contractuele verplichtingen hebt ge
houden bent U met ingang van heden
ontslagen".
Vertegenwoordigers van het tech
nisch personeel van dagbladen uit
Amsterdam, de Zaanstreek, Den
Haag en andere plaatsen en ook per-
soneelsvertegenwoordigers van vele
grote handelsdrukkerijen hebben op
een gisteravond In Amsterdam ge
houden bespreking besloten de sta
king van het Telegraagpersoneel te
gen het naar hun mening onrechtma
tig ontslag yan een hunner collega's
metterdaad te steunen. Zij verplichten
zich tenminste één uur loon per week
van elk personeelslid ter beschikking
te stellen van de stakers. Ook over
wegen zij in de diverse bedrijven pro
testacties te organiseren.
Indien op zeer korte termijn genoemd
ontslag niet is ingetrokken, zullen de
grafische arbeiders in een grote protest
vergadering bijeenkomen om zich over
het nemen van verdere stappen te bera
den. In verband met de stakingen heb
ben de drie grafische werknemersbon
den de verklaringen der werknemers-
vakcentralen in herinnering gebracht,
dat „de aangesloten organisaties zich
niet aan de bepalingen van lopende col
lectieve arbeidsovereenkomsten zullen
onttrekken. Wilde stakingen worden ge
heel op eigen risico gevoerd en kunnen
in geen enkel opzicht door de werkne
mersbonden worden gesteund".
De moeilijkheden in de Amsterdamse
metaalbedrijven bleken gisteren weinig
veranderd. Bij Verschure en Co werd het
werk opnieuw van 10 tot 11 uur stilge
legd. Het personeel van de N.V. Maat
schappij voor Vliegtuigbouw „Aviolan-
da" te Papendrocht heeft gistermiddag
ter onderstreping van looneisen één uur
gestaakt.
De officier van .justitie bij de rechtbank
te Amsterdam mr. W. A. J. M. Smit
heeft de N.V. Amsterdamse Droogdok
Maatschappij als rechtspersoon en de di
recteur van de werf ir. J. W. R. Thom
son gedagvaard op vrijdagochtend 27
september te 10 uur voor de rechtbank
te verschijnen, teneinde zich te verant
woorden voor overtreding van de bin
dende loonregeling van het college van
rijksbemïddelaars.
De Japanse Ishikawajima-Harima Scheeps
werf heeft de eerste van de zes olietankers,
die op het ogenblik in Japan voor Rusland
worden gebouwd, overgedragen.
Doordat een aantal kranten in Am-
sterdam en Rotterdam ten gevoloe
van de staking van de grafiet niet
verschijnen, is de belangstelling
voor ae nog wel verschijnende I
kranten bij het krantenloze publiek J
gestegen. S
De foto toont de verkoop van losse S
nummers in een tijdschriftenhal
aan hei Damrak in Amsterdam.
CONSTERNATIE BIJ DE EUROMAST
Twee Portugese Soldaten zijn gedood
en drie anderen gewond tijdens gevech
ten in Noord-Angola van 11 tot 18 sep
tember, zo is officieel meegedeeld. De
Portugezen waren bezig met net oprui
men van weerstandsnesten in dat ge
bied. Rebellen uit Angola zouden een
voertuig hebben bestormd, waarbij een
burger om het leven was gekomen
De vice-voorzitter van de Euro-
marktcommissie. dr. S. I. Mans-
holt, heeft gisteren alle hoop op
concessies door de E.E.G. in de
„kippenoorlog" met de V.S. de bo
dem ingeslagen-
Na een zitting van drie uur met minis
ters van buitenlandse zaken van de
„zes", verklaarde Mansholt letterlijk:
„Dit is het einde".
Hij deelde mede dat men bereid was tot
een reductie van tien procent op de in
voerrechten op Amerikaans pluimvee.
„Maar verder g'aan wij niet", voegde hij
eraan toe, „dit is een redelijk aanbod".
Maar Washington heeft reeds te kennen
gegeven een verlaging van 10 procent
als onvoldoende te zullen afwijzen. Zij be
oogt dat Amerikaanse exporteurs van
slaohtpluimvee daa.rdoor niet in staat
zullen worden gesteld een „redelijk" af
zetgebied voor hun produkt op de Euro
pese markten te kunnen vinden.
Gaan de ministers van buitenlandse za
ke niet verder dan 10 procent, dan kan
men verwachten dat dé Amerikaanse re
gering haar dreigement met represailles
ten uitvoer zal brengen. In dat geval zal
zij voor het eind van deze maand de in
voerrechten op bepaalde Europese han
delsgoederen herzien, waarna de Euro-
marktlanden met tegenrepresaiiles uit
de hoek zullen komen. Dat zich hieruit
een handelsoorlog op grote schaal zal
ontwikkelen schijnt onvermijdelijk.
Waarschijnlijk ten gevolge van
een lekkende butagasfles heeft
zich gistermiddag om even over
drieën in de Parksluizen in Rot
terdam een spectaculaire ont
ploffing voorgedaan aan boord
van een zolderschuit, die daar
juist was afgemeerd.
Een jeugdige stuurman (de 22-jarige
G. Heykoop uit Sliedrecht) geraakte
daarbij gewond. Hij werd naar het
Dijkzigtziekenhuis gebracht. De
schuit zonk even buiten de sluis on
der de brug, die de Willem Buyte-
wechstraat met het Drooglever For-
tuynplein bij de Euromast verbindt,
en stremde daardoor enige tijd het
binnenvaartverkeer tussen de Nieu
we Maas en de Coolhaven. Het wrak
werd later op de middag door een
drijvende bok verwijderd.
De explosie had een grote kracht en
werd tot ver in de omtrek gehoord.
Stukken van de roef werden hoog de
lucht, in geslingerd, in het kantoor
van de havendienst naast de sluis
sprongen verschillende ruiten.
Van een auto werd de voorruit ver
splinterd.
„Het was een verschrikkelijke klap",
vertelde later één van de sluiswach
ters, die zich met de schipper van
de schuit in het kantoor bevond. „De
stukken van het schip vlogen hoog
boven het dak uit, binnen in het kan
toor werden enkele mensen van hun
stoelen geslingerd. Het hele gebouw
stond te trillen... en het meest angst
aanjagende was wel dat de motor
van de schuit op volle kracht begon
te draaien. Wij waren bang, dat ook
die zou gaan exploderen..."
Voorbijgangers, die de gebeurtenissen
hebben gezien, noemden het onbe
grijpelijk dat de stuurman de explo
sie heeft overleefd. De jongen be
vond zich namelijk in het vooronder,
dicht bij de plaats waar de gasfles
sen lagen.
.Volkomen versuft kroop hij op het dek
terug, met beide handen aan het
hoofd", vertelde één van de maft-
nen, die direct te hulp was geschoten.
„Hij moet niets hebben begrepen van
de dingen die waren gebeurd. Maar
hij zag toch kans om tegen de kade
muur op te klimmen en vandaar ren
de hij over het grasperkje naar de
straat". De stuurman werd daar op
gevangen door agenten van de rijks
politie, die op het moment van de
explosie toevalligerwijs met een wa
gen langs de sluis reden. Zij brach
ten hem direct naar het Dijkzigt
ziekenhuis
De stuurman kreeg brandwonden aan
handen en het gelaat. Over de oor
zaak van de explosie is officieel nog
niets bekend.
Het nascholingscentrum voor ver
warming te Leiden adviseert, naar
aanleiding van de gevallen van
kolendampvergiftiging der laat
ste dagen, de haard of kachel
enige tijd zeer fel te stoken om
een goede trek te bevorderen, des
noods met open ramen.
Voorts raadt het centrum aan,
na te gaan of de juiste afmeting
brandstof wordt gebruikt, en of
de eventuele aanpassing van een
bepaalde soort brandstof met een
teveel aan „ondermaat" (brand
stof met te kleine afmeting). Ook
de bezitters van oliehaarden wordt
geadviseerd de haard overdag
eens enige tijd in de hoogste stand
te laten branden, wanneer er vol
doende wind is, om het vocht uit
de schoorsteen te verdrijven.
Frankrijk heeft gisteren laten
weten dat het bereid is een geza
menlijke kernstrijdmacht te vor
men met andere Europese lan
den op voorwaarde dat deze lan
den hun politieke samenwerking
versterken.
Ook Groot-Brittannië werd uitge
nodigd aan het plan deel te ne
men.
Het voorstel werd uit naam van de
regering gedaan door de ondermi
nister van buitenlandse zaken, Mi
chel Habib Deloncle in de bijeen
komst van de raadgevende verga
dering van de Raad van Europa in
Straatsburg. De eerste onofficiële
reacties uit Londen waren echter
verre van geestdriftig.
Habib Deloncle zei dat „morgen, wan
neer Europa zijn politieke structuur zal
hebben versterkt, het noodzakelijk zal
zijn aan te geven hoe de inspanning van
Frankrijk een kernmacht op te bouwen,
kan worden gebruikt door alle Europese
landen voor gemeenschappelijke defen
siedoeleinden".
„Reeds nu is met het blote feit dat
Frankrijk deze weg heeft betreden, de
mogelijkheid geopend voor een revisie,
ten bate van Europa, van het kosten-
evenwicht en de verantwoordelijkheden
binnen de Atlantische gemeenschap", al
dus de minister.
Hij vervolgde: „indien Groot-Brit
tannië er van uitgaat dat zijn toe
komst binnen de Europese gemeen
schap ligt, kan het daarin een gele
genheid zien voor een positieve bij
drage daarbij rekening houdend
met de noodzakelijke keuze die een
dergelijke beslissing vergt".
De verklaring van Habib Deloncle
schijnt volgens deskundigen in Franse
aangelegenheden te zijn opgesteld om
de pogingen van de Verenigde Staten
tegen "te gaan een multilaterale kern
macht op te richten, bestaande uit op
pervlakteschepen, uitgerust met Polaris-
raketten.
De rede van de minister klonk ook als
een rechtstreeks beroep op Engeland
zijn betrekkingen met de Verenigde Sta
ten opnieuw in overweging te nemen.
De Britse regering heeft zich offi
cieel nog niet uitgelaten over het
Franse plan. Groot-Brittannië wil het
voorstel eerst zorgvuldig bestuderen
alvorens commentaar te geven.
Diplomatieke kringen in Londen toon
den echter weinig enthousiasme, omdat
men twijfelde aan de werkelijke motie
ven van het Fr>nse plan. Zij herinnerden
er aan, dat Engeland ten tijde van de
onderhandelingen over toetreding van
Groot-Brittannië tot de Euromarkt, de
vorming van een gezamenlijke Europese
defensiepolitiek onder ogen had gezien
voor liet geval het tot de gemeenschap
zou worden toegelaten.
In particuliere gesprekken verklaarden
diplomaten in de Britse hoofdstad het
plan van Frankrijk te zien als een ma
noeuvre om de pogingen van de Ver
enigde Staten een multilaterale kern
macht te vormen, te dwarsbomen, voor
al nu het Amerikaanse voorstel serieus
wordt bestudeerd door Amerika, West-
Duitsland en Italië.
De heer H. Buisman, firmant van de
botergroothandel R. Buisman in Leeuw
arden, is in de Vaieriuskliniek in Am
sterdam, waar hij de laatste tijd werd
verpleegd, op 59-jarige leeftijd plotse
ling overleden. Hij werd getroffen door
een hartaanval.
De heer Buisman, geboren, getogen en
woonachtig in Leeuwarden, kwam on
langs in het nieuws door zijn besluit
tot verhoging van zijn uitbetalings-
prijs voor boter, dat in de zuivelwereld
in ons land opzien baarde. Hij begaf
zich ook op organisatorisch terrein en
zette zich voorts in voor de natuur
bescherming, speciaal de bescherming
van vogels.
Zijn verdiensten zowel op het terrein
van de zuivel als op dat van de natuur-
historie kregen in 1962 erkenning, toen
de heer Buisman werd benoemd tot
Ridder in de Orde van Oranje Nassau.
De heer Buisman vervulde diverse func
ties. Hij was onder meer ondervoorzitter
van de Vereniging van Groothandelaren
in Boter, lid van de adviescommissie
boter van het produktschap voor zuivel,
lid van het bestuur van de afdeling
boter van het zuivelkwaliteitscontrole-
bureau en lid van de boter-adviescom-
missie van het Nederlands Zuivelbureau.
Zijn inspanningen voor de natuurbe
scherming brachten met zich, dat de
heer Buisman o.a. lid was van het dage
lijks bestuur van „It Fryske Gea" en
hoofdbestuurslid van de Nederlandse
Vereniging tot Bescherming van Vogels.
Ook gaf hij de stoot tot de oprichting
van de internationale organisatie voor
de bescherming van vogels.
is het 400 jaar geleden, dat
Antwerpen het toen hoogst onge
wone schouwspel beleefde van de
aankomst (uit het Iberisch schier
eiland) van een olifant, Emma
nuel genaamd, welke met zijn
begeleider vele tochten door de
stad deed, vervolgens naar Brus
sel wandelde, waar hij op 3 ok
tober d.a.v. aankwam en zelfs
door de hertog van Parma werd
bezichtigd. De Antwerpse druk
ker Jan Moilijns had inmiddels
een vlugschrift (met houtsneden)
verspreid, waarin de meest zon
derlinge eigenschappen en levens
gewoonten aan olifanten werden
toegeschreven.
iW\AAA/UWUWWWW\AAAftAAAIMWI*WWUWtfWW
Het fruitcorso is weer door Goes ge
trokken en dertigduizend bezoekers
hebben toegekeken. En men moet zeg
gen: het was een aantrekkelijk
schouwspel, ook al was het aantal praal
wagens niet zo heel groot. Dat meet men
de organisatoren nageven: zij hadden
de „lege plekken" op een knappe manier
opgevuld. Mede dank zij muziekkorpsen,
reclamewagens en de winnaartjes van
het kindercorso was men er in geslaagd
een indrukwekkende stoet samen te stel
len, waarin het helemaal niet zo opviel,
dat het aantal „echte" deelnemers niet
zo groot was. Een goed stuk organisa
tie.
Van de zijde van het eorsobestuur is nu
de hoop uitgesproken, dat in de toe
komst de hele provincie zal gaan mee
doen. De voorzitter noemde in dit ver
band met name de gemeenten. Dat is
een begrijpelijke wens. Maar wil men
dat aan deze wens gevolg zal worden
gegeven, dan zal er iets moeten veran
deren. De huidige opzet is immers ge
baseerd rond „Zeeland-fruitland". Met
andere woorden: vooral de streek rond
Goes en Kapelle, alsmede de Westhoek
van Schouwen heeft direct belang bij een
dergelijke optocht, maar de andere delen
van de provincie veel minder. Bovendien
is het voor de wél belanghebbende stre
ken de vraag of een corso als dit voor
het Zeeuwse fruit wel een uitgesproken
reclamemedium is. Om het heel scherp
te stellen: door dit corso wordt geen ap
pel en geen peer meer verkocht. Hoog
stens kan men het corso beschouwen als
een soort algemene
goodwill-actie ten
dienste van Zeelands
reputatie als fruit-
land. Maar dan nog
zijn er vraagtekens te
plaatsen: hoeveel bezoekers trekt het
buiten Zeeland en hoeveel belan
Radio Santo Domingo (Domini
caanse Republiek) heeft gister
avond gemeld dat militairen van
Haiti een offensief hebben ontke
tend over de noordgrens van de
Dominicaanse Repubüek. Zij be
gonnen de aanval, aldus de radio,
met kleine wapens, maar gingen
later gebruik maken van mortie
ren en artillerie.
De verhouding tussen de twee Caribi
sche naties, die samen 't eiland Hispanio
ladelen is al 'n jaar lang gespannen. Be
gin augustus kwamen in Haiti gewapen
de ballingen aan land. Volgens Haiti wa
ren zij afkomstig uit de Dominicaanse
Republiek. Gisteravond laat werd het
vuren langs de grens gestaakt nadat de
regering van president Bosch had ge
dreigd met een bombardement van het
presidentiële paleis in Port au Prince.
De Dominicaanse luchtmacht heeft pam
fletten boven Haiti afgeworpen met bij
zonderheden over de nieuwe ontwikke
lingen. De minister voor de strijdkrach
ten, generaal Roman, zei dat de Domi
nicaanse land- en zeestrijdkrachten ge
reed zijn om in actie te komen als de
schendingen van het Dominicaanse
grondgebied zouden worden voortgezet.
wordt met name getoond door de publi
citeitsmedia buiten deze provincie? Het
antwoord op deze vragen zou we' eens
tot de conclusie kunnen leiden, dat dit
fruitcorso voornamelijk een Goese aan
gelegenheid is, waarvoor in overig Zee
land vooral publieke belangstelling be
staat. Op zichzelf niet verwerpelijk,
maar men zal dit wel in ogenschouw
moeten nemen als men tot verdere uit
bouw en tot meer deelneming wil gera
ken.
Wil men meer deelneming, dan zal het
corso op de helling moeten. En wij
vragen ons af of dan het fruit als „ba
sis" van het geheel dan wel te handha
ven is. Moet Goes niet een andere rich
ting op, waarbij het fruitcorso bijvoor
beeld slechts één element is van een
grotere stoet Er komen in de toekomst
allerlei mogelijkheden om de aandacht
op Zeeland in het algemeen te vestigen
wij denken aan de opening te zijner
tijd van de Oosterscheldebrug, om maar
éen voorbeeld te noemen en daarbij
zal het licht der publiciteit vallen op al
lerlei aspecten van het Zeeuwse leven,
niet alleen op het fruit. Van dit stand
punt uitgaande vragen wij ons af of de
Stichting Zeeuws Fruitcorso niet eens
een ontwerp moet maken voor een grote
Zeeuwse stoet. In een dergelijke optocht
kan het fruit een rol spelen, maar niet
alleen het fruit. Waarom niet ook de
landbouw en de industrie? Bij zulk een
opzet kan men met een bepaald thema
werken, bijvoorbeeld „Zeelands ontwik
keling" of soortgelijke motieven. De
deelnemers aan zulk een breed-opgezette
stoet kunnen dan vanuit hun eigen ach
tergrond meedoen en zijn niet verplicht
om tegen elke prijs met een fruitwagen
voor de dag te komen. Men kan toch
moeilijk verwachten van een gemeente,
waar praktisch geen appeltje groeit, dat
men daar besluit tot deelneming aan een
fruitcorso Wij geloven afgezien van
de vraag of men het al dan niet met
onze suggesties eens is -dat het be
stuur zich moet realiseren dat een uit
bouw bij een gelijk-blijvende opzet heel
moeilijk zal zijn. Dan zal het vooral een
Goese zaak blijven, waarvoor wel uit
Zeeland, maar van buiten de provincie
niet zo heel veel belangstelling zal be
staan.
Bij een nieuwe opzet za'l men tevens de
publiciteitsfactor goed in het oog
moeten houden. Wij hebben de indruk,
dat dit aspect en welk een belangrijk!
van dé organisatie nogal als een ne
venzaak werd beschouwd. Ook hier zou
veel meer kunnen en moeten gebeuren
maar dan met meer begrip voor de spe
cifieke eisen op dit gebied dan tot dus
ver is getoond. Men heeft in Goes reeds
heel veel gedaan met de organisatie van
deze fruitcorso's en daarmee het respect
geoogst van vrijwel de gehele provincie.
Maar wil men bredere basis, dan zal een
andere aanpak onvermijdelijk zijn.
Q> Diverse Italiaanse functionarissen, onder
wie ex-minister van binnenlandse zaken Ma
rio Seelba, hebben dreigbrieven ontvangen
van een groep mensen, die zich de „Zuidty-
roolse vrijheidsstrijders" noemen. Aan de
enveloppen waren kogels bevestigd. Zoals
bekend bestaat er een gespannen toestand in
Alto Adige (Zuid-Tyrol) dat tot Italië be
hoort. De Duits sprekende minderheid in dit
gebied eist een grotere autonomie.
Begin volgend jaar zal een aanvang
worden gemaakt met de aanleg
van de 7 km lange (rijks)weg van
Nieuwland naar Vlissingen. Het
ligt in de bedoeling, dat eerst het
gedeelte bij Vlissingen gereed
komt, waarop de Sloeweg eind
1964 klaar tussen Souburg en
Vlissingen zal uitmonden. Het be
drag dat op de begroting van ver
keer en waterstaat voor 1964 is
uitgetrokken voor verbetering van
rijksweg 58 (Bergen op Zoom-
Goes-Vlissingen-Breskens-SIuis
zal gedeeltelijk worden aangewend
om de uitvoering van dit gedeelte
te financieren.
Dit vertelde ons gistermiddag ir. F.
G. Sprenger van rijkswaterstaat na
afloop van de zittingen van de com
missie ex artikel 10 der onteigenings
wet, die maandag in de gemeentehui
zen van Middelburg, Vlissingen, Rit-
them, Oost- en West-Souburg en
Nieuw- en Sint-Joosland werden ge
houden. Voor de commissie, die werd
voorgezeten door gedeputeerde A. J.
Kaland, konden belanghebbenden hun
bezwaren kenbaar maken tegen het
plan tot aanleg van de weg Nieuw
landVlissingen. Een klein aantai
belanghebbenden heeft hiervan ge
bruik gemaakt. Zij kwamen meer om
inlichtingen in te winnen dan om be
zwaren tegen het plan te uiten.
Het plan betreft in eerste instantie de
aanleg van een tijdelijke weg, die naar
men verwacht begin 1966 gereed zal ko
men. Onmiddellijk daarna zal een aan
vang worden gemaakt met de aanleg
van een definitieve wegverbinding tus
sen Nieuwland en Vlissingen, die over
2 kilometer van Vlissingen af gere
kend twee rijbanen heeft en waarvoor
twee kunstwerken moeten worden ge
maakt. Na gereedkoming van de defini
tieve verbinding zal de tijdelijke weg
een functie krijgen als secondaire weg,
uitgezonderd het gedeelte op het indus
trieterrein in Vlissingen.
De begin volgend jaar aan te leggen
weg van Nieuwland naar Vlissingen
krjjgt al direct min of meer zijn defini
tieve vorm. Voorlopig komt er echter
één rijbaan, die mogelijk later wordt
verdubbeld wanneer blijkt, dat de ver
keersstroom dit noodzakelijk maakt.
Het gedeelte weg van de zuiveringsin
stallatie te Souburg tot de watertoren
krijgt reeds in de voorlopige uitvoering
een dubbele rijbaan. Tussen beide rijba
nen is echter een strook vrij van vele
tientallen meters. Binnen dit gedeelte
zal in een later stadium de definitieve
weg zijn vorm krijgen.
Met de Ritthemseweg vormen de beide
rijbanen van de tijdelijke weg een ge
lijkvloerse kruising. Dit in tegenstelling
tot de rijbanen van de uiteindelijke weg,
die over een viaduct de bestaande Rit-
themsestraat zal passeren.
De tijdelijke weg zal voorts over de
spoorlijn worden geleid, waarvoor een
nieuwe spoorwegovergang moet worden
gemaakt. Ook dit is een tijdelijke oplos
sing, want de definitieve weg zal iets
zuidelijker onder het spoor doorvoeren.
Daarvoor zal een kostbaar kunstwerk
moeten worden gebouwd.
Het ligt voorts in de bedoeling, dat de
aan te leggen Sloeweg voorlopig op de
rijksweg NieuwlandVlissingen zal uit
monden. Op deze wijze kan de weg na
melijk een niet onaanzienlijk stuk wor
den verkort. Voorlopig zal dus de Sloe
weg niet tot de Edisonweg worden door
getrokken, zoals aanvankelijk in de be
doeling lag van de provinciale water
staat. Bij dit nieuwe tracé zal de Rit-
thenisestraat over ongeveer 400 meter
kunnen worden gevolgd, die over deze
afstand gerekend van de nieuwe rijks
weg af zal worden verbeterd.