Gedurfd plan van de Anglicaanse Kerk t V DE ZENDING EN DE POLITIEK „BELANGRIJKER DINGEN DAN NIEUWE KERKORGELS Als dauw NIEUWS VAN OVERAL ,KERK IS ZENDING' EN DE Pleidooi Crisis Eenheid „Gewoon tanken wordt ouderwets!" Marken in spanning: samenvoeging van m hervormde en gereformeerde school? BP steeds 'ii stap vóór! rr Voor* mooson die kwaliteit verlangen Pastorale bezetting: zorg voor hervormde kerk in Noord-Brabant en Limburg bottled Under appointment by tims rotterdan Zaterdag 21 sept. 1963 (Van een medewerker) DE HEMEL beware ons voor een jamboree!" zo riep de anglicaanse aartsbisschop van York, dr. Donald Coggan, uit aan de vooravond van het tweede anglicaanse wereldcongres, dat in augustus in Toronto, Canada is gehouden. Meer dan duizend bisschoppen, priesters en „leken" van de Anglicaanse Gemeenschap kwamen hier bijeen. Zij vertegenwoordigden de achttien zelfstandige Anglicaanse Kerken, die de Anglicaanse Gemeenschap vormen onder leiding van de aartsbisschop van Canterbury, dr. Arthur Michael Ramsey. Deze gemeenschap telt bijna 43 miljoen zielen in tachtig verschillende landen. Het tweede anglicaanse congres in Toronto het eerste werd in 1954 in Minneapolis gehouden is geen „jamboree"', geen padvinderskamp en ook geen theologenparade geworden. Er werd eerlijk gesproken over de crisis, waarin de Anglicaanse Kerken met de andere Kerken in deze moderne wereld verkeren. Er werd vol hoop gesproken over de nieuwe oecumenische situatie, die bezig is te ontstaan. Er werd een ge durfd plan naar voren gebracht, dat neerkomt op het „poolen" van de be schikbare financiële middelen en mensen uit de gehele Gemeenschap ten be hoeve van de gehele Gemeenschap. Dit revolutionaire plan werd de con ferentie aan het slot van de tien dagen durende besprekingen aange boden in de vorm van een manifest onder de titel: „Wederzijdse verant woordelijkheid en onderlinge afhan kelijkheid". „Wat wij werkelijk vra gen", zo zeiden de hoofden van de Anglicaanse Gemeenschap, wat de dood van vele oude dingen zal bete kenen, maar wat oneindig meer is de geboorte van volslagen nieu we verhoudingen". Reverend dr. Ste phen Bavne. de Amerikaanse ..exe cutive officer" van de Anglicaanse Gemeenschan. die de voornaamste op steller van dit plan was. zei. dat ..het óf de grootste mislukking, óf het meest dramatische document van on ze geschiedenis kan worden." Het olan wil. dat er aan de ene kant een liist wordt opgemaakt van wat er a.an mensen en geld nodig is in de verschillende kerken en zendingsge- bieden van de „Anglican Commu nion". Aan de andere kant moet er een liist worden opgemaakt van de beschikbare mensen en financiële middelen. Aan de hand daarvan moe ten de meest noodzakeliike projecten worden aangepakt, waar dan ook en met de gezamenliike middelen van de gehele Gemeenschap. Het plan wil, dat er in de komende viif jaar door de Gemeenschap een extra vijf mil joen gulden wordt bijeen gebracht grotendeels ten behoeve van de zen dingskerken. De grote vraag voor de Anglicaanse Kerken is nu: Moet er een centraal orgaan worden gescha pen, die zorg draagt voor de uitvoe ring van dit plan en de daaruit voort komende gemeenschappelijke projec ten? De anglicaanse leiders hopen, dat het door de verschillende kerken binnen twee jaar zal worden aanvaard. Een program van actie zou dan nader kunnen worden uitgewerkt. Voor de tienjaarliikse Lambeth-Conferentie van de Anglicaanse Gemeenschap in 1968. „Het manifest is een toetssteen voor ons discipelschap", zo zei aarts bisschop Coggan: Willen wij wel of niet tot zaken komen? We moeten beslissen wat belangrijker is: een pronkorgel in de kerk, of literatuur in Afrika, waar de tijd voor de kerk snel ten einde loopt". Van de gemeenten wordt in het ma nifest gevraagd om tenminste evenveel tijd en geld te besteden aan de kerk in het buitenland als aan de kerk „thuis". „Dit betekent het einde van de gangbare mening, dat zendingswerk een keuze is iets wat wij doen met wat wij over heb ben, wanneer wij in onze plaatselij ke behoeften hebben voorzien", aldus bisschop Bayne. „De kerk is zen ding". De rijke gemeenten moeten ve le begerenswaardige zaken laten staan om de „havenots" te helpen. Van de gemeenten wordt verwacht, dat zij hun eigen tweederangsbehoef ten niet stellen voor de primaire be hoeften van haar zustergemeenten el ders. Het manifest noemt enkele voorbeelden: Een nieuw kerkorgel in New York kan betekenen dat er twaalf priesters minder worden op geleid in Azië of Zuid-Amerika. Tra ditionele instellingen in India of En geland kunnen haar nut hebben over leefd, omdat zij de kerk in de Stille Oceaan en in Oeganda onderwijzers onthouden. Het manifest vormt een warm pleidooi voor een nieuwe ver houding tussen de oude kerken in het westen en de jonge zendingskerken in Afrika en Azië. Wanneer die ver houding geen radicale verandering ondergaat, zal in Afrika en andere gebieden de kerk ten ondergang ge doemd zijn. Het manifest voorziet in een steeds groeiende eenheid van de kerken van de Anglicaanse Gemeen schap. Het wil meer onderling contact en een klein secretariaat-generaal met regionale secretarissen voor de verschillende werelddelen. Wanneer de Anglicaanse Gemeen schap deze reorganisatie en vernieu wing door kan voeren, zal zij ook krachtiger haar rol kunnen spelen in de wereldkerk, waarin zij naast het rooms-katholicisme, de oosterse-or- thodoxie en het protestantisme de vierde grote tak vormt. Zij neemt in die wereldkerk een unieke brugposi- tie in tussen Rome en reformatie en heeft zeer nauwe banden met de oos terse orthodoxie. De aartsbisschop van Canterbury, de 58-jarige dr. Arthur M. Ramsey, komt in de rang na de koninklijke fa milie en vóór de Engelse premier. Doordat de Anglicaanse Kerk van Engeland staatskerk is, is de konin- gin haar hoofd. Zjj benoemt ook de bisschoppen op voordracht van de premier. Het parlement heeft de be slissing over interne zaken van de kerk ais veranderingen in haar litur gie. In deze verhouding wil dr. Ram sey wel verandering brengen: Hij wil een nieuwe regeling voor de benoe ming van de bisschoppen, een herzie ning van het kerkboek van de Angli caanse Kerk, het „Common Prayer Book", meer armslag voor de bis schoppen en priesters in de liturgie viering en herziening van de kanonie- ke wetten van de kerk, die nog van 1604 dateren. De kerk van Engeland maakt op het ogenblik een crisis door. Van de ruim 27 miljoen Engelsen, die nog in de kerk zijn gedoopt, ontvangen slechts drie miljoen éénmaal per jaar de communie. De Anglicaanse Kerk heeft de vorige eeuw het contact met de arbeiders verloren. Deze eeuw is zij ook steeds meer de aansluiting kwijtgeraakt met de burgerklasse en de zogenaamde leidende elite. Op het platteland is de situatie vaak niet veel beter dan in de grote steden. Overal zijn bisschoppen en priesters bezig met „aanpassing" aan het mo derne leven, waarbij zij gaan tot jazz-in-de-kerk en het vragen van verdraagzaamheid in zaken als echtscheiding, echtbreuk, homosexua- liteit en geslachtsgemeenschap voor het huwelijk. Toch zijn er tekenen van vernieuwing en nieuw leven in de Engelse Kerk. Priesters gaan de fabrieken in als ar beiders-priesters. Er komen op het ogenblik meer jonge mannen klaar voor het priesterschap dan er pries ters uitvallen door overlijden of eri- mitaat. Velen kiezen ook het pries tersambt op latere leeftijd. De doch terkerk van de kerk van Engeland in de V.S. is de Protestants Episcopaal se Kerk. Zij telt ruim 3,5 miljoen le den en staat onder leiding van bis schop dr. Arthur Lichtenberger (63). In Midden-Amerika, Zuid-Amerika, op de Philippijnen en Formosa wo nen in vijftien missiebisdommen 247.600 leden van de Episcopaalse Kerk. De Anglicaanse Kerk van Ca nada telt JL,3 miljoen leden en die van Australië ruim 3,4 miljoen leden. De anglicanen hebben hun hoop vooral gevestigd op Afrika. In West- Afrika is negentig procent van de priesters inheems. In Tanganyika en Oeganda experimenteert men om in heemse trommels en dansvormen een plaats te geven in de zondagse ere dienst. In Zuid-Afrika is de Angli caanse Kerk (ruim 1 miljoen leden) onder leiding van aartsbisschop Joost de Blank van Kaapstad een fel be strijdster van de apartheidspolitiek. De Anglicaanse kerkgemeenschap heeft altijd wijd open gestaan naar de oecumenische beweging: dr. Ramsey is één van de presiden ten van de Wereldraad van Kerken. Hij hoopt Paus Paulus VI te ont moeten na het concilie. De kerk van Engeland staat „full-communion" met de Oud-Katholieke Kerkgemeen schap sinds 1931 en in intercommunie met de Lutherse Kerk van Zweden. Zij streeft naar een dergelijke ver houding met de Oosters-Orthodoxe Kerken. In 1947 verlieten vier angli caanse bisdommen de gemeenschap om zich aan te sluiten bij de kerk van Zuid-India, waarin anglicaanse methodisten en presbyterianen elkaar vonden. In Noord-India en Pakistan en op Ceylon wordt hard gewerkt aan dergelijke herenigingen. In de V.S. voert de Protestants Episcopaalse Kerk gesprekken met de Verenigde Presbyteriaanse Kerk, de Methodis ten Kerk en de Lutherse Kerk om tot eenheid te komen. In Engeland zelf is een plan gemaakt voor de hereniging van de Anglicaan se Kerk met de Methodisten Kerk, terwijl de kerk van Engeland het ge sprek over eenheid met de Presby teriaanse Kerk van Schotland heeft hervat. „Niemand kan ook maar gissen naar de tijd, die de christelijke éénwording nodig zal hebben", aldus aartsbis schop Ramsey. „Maar ik geloof na tuurlijk, dat de gehele christenheid eens één zal worden. En ik ben er zeker van dat de hereniging met Ro me eens zal komen, hoewel ik eerlijk moet zeggen, dat Rome en wij dan heel wat verandering zullen hebben ondergaan." BISSCHOP RAMSEY: ...eenheid der kerken... Ongeveer een half miljoen dollar beloopt het totaal van de gelden, die door de commissie voor het Fonds Theologische Opleiding van de We reldraad van Kerken zijn toegewezen aan theologische opleidingsinstituten in Korea, West-Indië, Zuid-India en het Midden Oosten. Tijdens de zitting van de commissie in Montreal wer den verder nog bedragen tot een to taal van 250.000 toegewezen aan speciale projecten in Japan, India, Ceylon, de Stille Oceaan, Brazilië, Formosa en Centraal Afrika. Met de ze bedragen is het aanvangskapitaal van het fonds van 5 4.000-000 in 1958 gevormd door een bijdrage voor de helft van wijlen John D. Rocke feller Jr. en voor de andere helft bij gedragen door zendingsbesturen van negen Amerikaanse kerken -nu uit geput. Nieuwe bijdragen maken het echter mogelijk, dat het fonds zijn werkzaamheden nog voortzet tot en met 1965. (Advertentie) De eerste interkerkelijke jeugddienst in Wemeldinge is zondag 29 september in het kerkgebouw van de Vrije Evangelische Gemeente aldaar. Deze dienst gaat uit van de hervormde, de gereformeerde en de vrije evangelische kerk en het ligt in de bedoeling geregeld der gelijke diensten te houden. Zo ook op de oecumenische zondag, acht december. Na de jeugddienst komen de jongeren bijeen om na te praten over de predikatie van ds. W. Kats (gereformeerd) uit Goes. De interkerkelijke jeugddienst komt voort uit het werk van de interkerkelijke jeugdcommissie, waarin zitting hebben de jeugd- ouderlingen van de drie kerken in Wemeldinge. De jeugd van We meldinge komt in groten getale regelmatig op de instuif, die uitgaat van de drie kerken. Het kerkgebouw van de Vrije Evangelische Gemeente telt 220 zit plaatsen, de gemeente telt 120 belijdende lidmaten en omstreeks 250 doopleden. t)e uit 1920 daterende kerk werd drie jaar geleden gerestaureerd en gemoderniseerd. (Foto P.Z.C.) Twaalf hervormde predikanten in Rotterdam hebben een waarschuwing laten horen tegen de Stichting Neder- lands-Zuidafrikaanse werkgemeen schap. Nu deze stichting, zo zeggen zij in een communiqué, partij heeft gekozen voor de apartheidspolitiek verklaren wij in gemeenschap met de Generale Synode van de Nederlandse Hervormde Kerk (herderlijk schrij ven „Het rassenvraagstuk") en de Wereldraad van Kerken („Rassen scheiding is verraad aan Christus"), dat ook deze vorm van discriminatie in strijd is met het evangelie van Jezus Christus. Wij zijn van mening, dat ware vrienden van Zuid-Afrika moeten waarschuwen tegen deze heil loze weg." Als president van het seminarium te Amersfoort der Oud-Katholieke Kerk van Nederland is geïnstalleerd pastoor D. N. de Rijk. Prof. P. J. Jans, die vanaf 1945 president was en tevens bisschop van Deventer is, heeft nu de leiding van de parochie te Delft op zich genomen. De installatie geschiedde door de aartsbisschop van Utrecht, mgr. dr. A. Rinkel. De nieu we president is 41 jaar en werd in Utrecht geboren. Hij ontving in 1946 de priesterwijding en was sinds 1961 priester in de IJmond. Prof. Jans zal voorlopig nog wel zijn professoraat waarnemen in de dogmatiek -en de praktische theologie. Het semina rium telt momenteel drie studenten in de theologie en zes humanisten, die hun vooropleiding krijgen aan het stedelijk gymnasium te Amersfoort. De eerste radio- en t.v.-uitzending over het Vaticaans concilie, verzorgd door de K.R.O. heeft plaats op zater dag 21 september, televisie: 20.20 uur en radio 19.10 uur. Voor de televisie zal op iedere uit zenddag van de K.R.O., via het Euro- visienet, een directe uitzending plaatshebben. Een uitzondering vor men de woensdagavonden. Op die avonden zal ter afsluiting van het avondprogramma in plaats van de epi loog een gefilmd programma van ca. 15 minuten rond het concilie worden uitgezonden. Dit zijn de woensdagen 9 oktober, 6 november en 4 december. Naar alle waarschijnlijkheid zullen de opening (op 29 september) en de slui ting (op 4 december) direct via het Eurovisienet worden uitgezonden. Zowel voor radio als televisie dragen de uitzendingen uit Rome de titel „Conciliejournaal". In het ontwerp voor de grondwet van de Algerijnse Democratische Republiek wordt de Islam erkend als de officiële staatsgodsdienst. Daar naast echter wordt tevens aan een ieder eerbied voor zijn mening en geloof gegarandeerd en de vrije uit oefening van zijn godsdienst. „Ik zal zijn als de dauw voor Israël". Hosea 14 6b. De dauw is in de bijbel een beeld voor zegen. Zij duidt vruchtbaar heid aan. Als de dauw uitbleef was dat in Palestina heel erg. Mis gewas en hongersnood was daarvan het gevolg. De dauw is zeker in Palestina, waar het maanden achter elkaar niet regent, onmisbaar. Zo min Palestina de dauw missen kan, nog veel minder kunnen wij zonder God. Hij is de Bron van zegen. Er is geen blijvende vrucht baarheid dan bij en vanuit Hem. En nu is een van de kenmerken van de dauw dat zij in de nacht valt. De ontelbare dauw droppeltjes zien we fonkelen in het licht van de zon, maar ze zijn reeds gevallen toen het donker was. Bij avond en in de nacht hebben zij hun ver frissend werk verricht. Zo is God. Hij is met ons in de nacht van het leven. Het is vaak zo dat we in die donkere ogenblikken ons van Zijn nabijheid niet zo sterk bewust zijn. Maar achteraf, als we terug zien op een nacht van leed en zorgen, worden we het gewaar: God heeft doorgeholpen. Hij heeft ondersteund. De dauw doet ook geruisloos haar werk. Hierin verschilt zij met de regen. De regen klettert vaak onder veel geruis naar beneden. Dat is niet het geval met de dauw. De dauw doet in alle stilte haar werk. Zo is God. Ook Hij gaat in alle stilte Zijn gang. Als we het maar willen zien! De dauw is precies voldoende om weer een dag vol zengende zonne gloed door te komen. Zo is God. Hij geeft op de tijd dat we nodig hebben en Hij geeft zoveel als we nodig hebben. Nog een eigenschap van dauw is, dat ze zich over heel het veld uitspreidt. Geen enkel grassprietje, hoe klein en onbeduidend ook, blijft zonder een paar dauwdroppeltjes. God de Here is als de dauw. Hij slaat niemand over die op Zijn zegen wacht en niemand is te onbetekenend om Zijn zegen te ont vangen. Dauw is, ten slotte, te vinden in de laagte, dicht bij de grond. Zo is het ook met God en Zijn zegen. Deze ontvangen we op onze knieën. Gods zegen is er voor de nederigen van hart. Waar in ootmoed op de Here en Zijn zegen wordt gewacht, daar zal Hij niet achterwege blijven. Daar zal door de „dauw des hemels" nat gemaakt het nieuwe leven tot wasdom komen. ZIERIKZEE. A. LAM. De pastorale bezetting in de her vormde kerken in Noord-Bra bant en Limburg is een aanhou dende zorg. Nu eens worden verheu gende resultaten bereikt soms ook maken de omstandigheden het onmo gelijk om een goede oplossing te ver krijgen. Dat kortzichtigheid leidt tot frustatie van de goede plannen komt weinig voor, maar is, wanneer dit het geval is, uitermate teleurstellend." Aldus het deze week verschenen jaarverslag van de provinciale kerk vergadering der Ned. Hervormde Kerk in Noord-Brabant en Limburg. Het verslag wijst op vele oecumeni sche kringen, die zijn gevormd en op de goede contacten met andere pro testanten en met de rooms-katholie- ken. Enige malen was er uit de pro vinciale kerkvergadering contact met bisschoppen van de r.-k. kerk. Na de vestiging van de rooms-katholieke bijbelstichting St. Willibrord in Box tel bood het moderamen de stichting een exemplaar van de vertaling door het Ned. Bijbelgenootschap aan. De taak van de hervormde kerk in Brabant en Limburg is in verband met de snelle groei van en industria lisatie in deze provincies niet gemak kelijk. Gememoreerd wordt de ingebruikna me van de oude St. Martinuskerk in Halsteren. De hervormde gemeente iSlIli Het woord „zending" is een begrip geweest met een bepaalde inhoud. Die inhoud is wel iets veranderd, al mag het wezenlijke van hetgeen wij onder „zending" verstaan, dan ook gebleven zijn. Bij ouderen gaan de gedachten misschien nog naar het Soedaneesje van geperst papier dat op een collectekistje stond en netjes knikte wanneer je een cent door de gleuf liet vallen. De zendeling was iemand die gezonden werd om dikwijls de eerste contacten te leggen met een bepaalde stam of een bepaald volk. Deze wereld is nog niet hele maal afgesloten, maar ze loopt toch wel op haar laatste benen. Wanneer we lezen van de Jalimo-vallei in het bergland van het vroegere Nieuw-Guinea, waar nog maar betrekkelijk kort geleden een nieuw stuk zendingswerk is begonnen en wanneer we een foto zien van de woning van een zendeling arts en een opleidingsschool in een van de dalen tussen hoge bergen, dan is dit nog zo iets als wat we vroeger verbonden met het woord „zending". En wanneer we lezen hoe deze zendingsarts daar moet werken, architect en van alles en nog wat moet zijn en „ook reeds de gelegenheid kreeg en kele mensen medisch te helpen", nog maar 3-5 per dag, omdat de bewoners nog onbekend zijn met de medische mogelijkheden die zo maar in eens in hun woongebied zijn gekomen en waar voor ze nog huiverig zijn bovendien, dan roept ook dit weer een beeld op van de zending zoals die vroeger was. Maar wat vroeger was, is voorbij. Het is ook in het Julimogebied voorbij, want het zendingswerk in die afgesloten dalen is aangesloten bij het wereldluchtvaartverkeer. Een van de eerste din gen waarvoor men heeft gezorgd was een vlieg veldje dat in 1962 moest worden ver groot en verbeterd. Met vliegtuigen die speciaal voor het zendingswerk zijn aangekocht (de r.-k. missie heeft er ook) worden mensen en materia len vervoerd en daardoor zijn er mogelijkheden geschapen die er vroeger niet waren. We leven in een compleet andere wereld dan aan het begin van deze eeuw en zelfs het werk op de meest af gelegen posten, waar men nog het vertrouwen van de mensen moet winnen, is van het begin af aan reeds anders dan het vroeger was. Het is nu reeds zover gekomen dat er in zen dingskringen gevraagd wordt of het woord zending, „waaraan wij, bij gebreke aan een be tere of zelfs een gelijkwaardige term vasthouden, vaak voornamelijk een beeld uit de 18de en 19de eeuw oproept". Dit beeld kan niet worden ver nieuwd of ook zelfs maar gedeeltelijk vernieuwd. Zo lezen we in het besluit van het jaarverslag van de hervormde zending. En hoeveel zal er nog niet veranderen! De wereld waarin wij leven jaagt voort in steeds sneller vaart en het spreekt vanzelf dat dit ook het zendingswerk, zoals wij het maar zullen blijven noemen, ingrijpend beïn vloedt. „Wij moeten open oren hebben voor de vragen, die ons gesteld worden. Wij moeten weten welke onze antwoorden of wedervragen zijn en tot elke prijs het verwijt vermijden dat de zending alleen maar blijft doorwerken omdat zij er nu eenmaal is!" Ook al zou dan het woord „zending" verdwijnen, daarmee verdwijnt de zaak zelf geenszins. En het blijft een boeiende zaak, die al tijd weer onze volle aandacht waard is. Een kerk moet leven in haar zendingsbesef, in haar zen dingsroeping, of hoe wij het dan ook willen noe men. Wanneer dit uit een kerk verdwijnt, zal zij zelf ook alleen nog maar een kwijnend, aflopend bestaan kunnen hebben. Daarom lezen we altijd weer met grote aandacht alles wat we uit de zendingswereld onder ogen krijgen. Afrika hebben we vooral begrepen door boeken, die vooral ook uit de wereld van de zending zijn voortgekomen. Zo het boek: „Afrika, één continent, twee werelden" (uitgave Bijleveld, Utrecht) en nu lezen we tot onze verbazing in het zendingsjaarverslag dat dit boek slecht wordt verkocht, „terwijl het boek een van de bes te voorlichtingsboeken over Afrika is". De ogen van het kerkvolk in de Nederlandse kerken zijn gedurende anderhalve eeuw bijna uitsluitend op het huidige Indonesië gericht geweest en aange zien er door de eeuwen heen veel banden met dit land zijn geweest, is het begrijpelijk dat men zich daar nog het meeste thuis gevoelt. Wat de directe uitgaven voor het zendingswerk betreft, werd er vanuit Oegstgeest in 1962 zo ongeveer 36 be stemd voor Nieuw-Guinea en 28 voor Indone sië, terwijl in het verslagjaar de uitgaven voor Afrika reeds 26 beliepen. In 1959 was dit nog maar 4 Nu is het huidige West-Irian een zaak die wel niet zal aflopen, maar waar de verhou dingen toch zo geheel anders zijn komen te lig gen. Het onderwijs en de medische zorg zullen door de staat worden behartigd. Het grote stuk dat over Nieuw-Guinea handelt in het verslag 1962 wordt geheel en al beheerst door hetgeen er politiek is omgegaan in het jaar toen de over eenkomst van de overdracht via de Verenigde Naties werd gesloten. Al heeft de definitieve overdracht pas dit jaar plaatsgevonden, het zen dingswerk stond helemaal onder invloed van de gebeurtenissen die toen komen zouden en die juist vanuit de kringen van de zending en missie altijd duidelijker gesteld zijn geweest dan dit over het algemeen in ons land het geval was. Hoezeer de zending met de politieke wereld, met de verhoudingen tussen de volken te maken heeft, blijkt op alle terreinen waar de zending werkt. Zij die hier leiding geven, kunnen tegen woordig niet meer buiten een wereldwijd over zicht van bewegingen en ontwikkelingen die er gaande zijn. In het gedeelte dat over Indonesië gaat, springt dit vanzelf naar voren, de visa die niet werden verlengd enz. Maar ook in net hoofd stuk dat over West-Afrika handelt, valt dit in het oog. „De politieke ontwikkeling van Ghana als steeds meer totalitaire staat kan kerk en zen ding voor allerlei moeilijkheden plaatsen. „De anglicaanse bisschop van Accra is daarvan reeds het slachtoffer geworden en is uit het land ver wijderd, hoewel hij later weer werd toegelaten. „Ook in de kring van onze zendingsarbeiders kwam men in aanraking met de eigenaardigheden van de dictatuur." Verder moet men hier werken in een wereld die veel meer in beweging is dan wij gewoonlijk denken. Bovendien is het een we reld waar de zending van de islam actief is, wat ook weer zijn eigen problemen meebrengt, die meespelen in de politieke wereld eveneens. Het vorige jaar hebben wij daarover het een en ander geschreven. De zending zal gebruik moeten maken van de moderne communicatiemiddelen. Interessant en met allerlei perspectieven is wat er gaande is rondom het krachtige radiostation in Addis Abe ba, dat van lutherse zijde is gebouwd, maar waar van ook andere kerken gebruik kunnen maken. We lezen ook het een en ander over de leetuur- verspreiding waarvoor, eveneens het vorige jaar, de collecte „Brood voor het Hart" is gehouden. Juist in het zendingswerk is altijd sterk naar vo ren gekomen de noodzaak van samengaan der kerken. Voor het eerst is in het verslag van 1962 opgenomen het jaarverslag van de Gereformeerde Zendingsbond, die in Indonesië en Kenya werkt en we lezen hier ook het een en ander over het overleg en de samenwerking die er is met de zending van de andere protestantse kerken in ons land. Dat het niet meer mogelijk is geheel alleen het zendingswerk te onderhouden en voort te zet ten, is ook aan de Gereformeerde Gemeenten dui delijk geworden. Onder het «hoofd „contact met bevriende zendingen" kunnen we lezen hoe enkele zendingsarbeiders van deze gemeenten Nieuw- Guinea moesten verlaten en hoe ds. Mackaay op verzoek van de zendingsdeputaten in Afrika heeft uitgezien naar een nieuw zendingsterrein. De ogen van de leden der Gereformeerde Gemeen ten zullen bij hun zendingswerk voortaan ook ge richt moeten zijn op Noord-Nigeria, waar hun zendingsmensen worden ingeschakeld bij het zen dingswerk der Engelse Methodisten. De zending is waarlijk onmogelijk geworden zonder contact met anderen. H. van Eindhoven heeft het medege bruik van de nieuwe gereformeerde Eminduskerk in het stadsdeel Woen- sel. De restauratie van de Grote Kerk te Bergen op Zoom, waarover bespre kingen zijn gevoerd met rijksmonu mentenzorg zal zeker vijf miljoen gulden kosten, zo vermeldt het ver slag. Plannen voor nieuwe kerken bestaan in Son (St. Oedenrode), waarvoor men geld kreeg uit de bekende ac tie „Twee huizen voor één Heer", sa men met rooms-katholieken gevoerd, en in nog zeven plaatsen. (Advertentie) 3 Een spannende dag is het vandaag zaterdag voor het einland 3 Marken. Zal er in de toekomst nog maar één christelijke school zijn Z op het eiland in plaats van de gereformeerde en de hervormde school? Vanavond ivordt over een samenvoeging beslist op leden vergaderingen van de school met de bijbel op gereformeerde grond- Z slag (gereformeerd) en van de vrije christelijke school (hervormd) 3 Tot die vergaderingen zijn de kerkgangers vanaf de kansel in beide kerken vorige week zaterdag opgeroepen. Marken wacht af wat de Z ledenvergaderingen zullen brengen. Men weet alleen, dat de burge- 3 meester, de dokter en de twee dominees de hand hebben in de plan- Z nen tot samenvoeging van beide scholen. Z Een openbare school, die Marken had, werd in 1921 opgeheven toen 3 de vrije christelijke school werd opgericht. De gereformeerde school Z dateert van 1895. Verscheidene malen is reeds getracht de beide S confessionele scholen samen te voegen. Het laatst zeven jaar gele den. De tegenstand van de leden van de vrije christelijke school S gaf toen de doorslag. Wie modern tankt, heeft de keus uit 5 soorten benzine. En dat moet ook! Want iedereen rijdt verschillend, en bij elke auto zijn de rij-omstandigheden anders. Geef Uw auto 'individuele voe ding'. dat is töp-kracht bij het zuinigste verbruik! Overtuig U zélf; kies uit: j BP normaal, BP Mix 25, 50 of 75, BP super. De Super-Mix pompen zijn zeer speciale pompen. Vraag adressenboekje (per brief kaart) aan BP, Frederiksplein 42, Amsterdam. Primeurs voor Nederland De eerste multigrade motor-olie was: BP Visco-Static (sept. '54). De eerste verwarmingsolie met anti-roest: BP Super Haardbrandolie sinds dec. '60. Alleen BP biedt 5 soorten benzine met Super Mix: sinds april '62. In april '63 kwam BP Longlife, de enige motor-olie met dubbele levensduur.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1963 | | pagina 19