Perscommentaren op Troonrede Loonkosten mogen totaal zes procent stijgen NIEUWE ONDERZEEBOTEN EN FREGATTEN VOOR DE MARINE Omschakeling land- en luchtmacht gaat voort het behoud van uw haar STILBÉPAN Grotere toeslag op komend jaar melk De Tijd-Maasbode enige scepsis is wel gerechtvaardigd" Defensiebegroting: f 2,34 miljard Rekening gehouden met E.E.G. VOLMAAKTE RUST OP DRAKACI kCEL N.R.C.: uittreksel van regeringsverklaring Prijsverhoging pap wordt niet ongedaan gemaakt Arbeidsmarkt Prijsstijging In- en uitvoer Werknemersaandeel Gevolgen PRO ME' SEN HET DROPJE m 'nutCjezonae voor PROPAGANDA NIET VERGETEN Verticale structuur Verkorte diensttijd Personeelstekort Verdeelsleutel EERSTE INDONESISCHE STUDENT IN DELFT Landbouw-Egalisatiefonds WOENSDAG 18 SEPTEMBER 1963 PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT 21 In haar commentaar op de gister middag uitgesproken troonrede schreef het blad De Tijd/Maasbode (kath.) gisteravond: „de indruk wekkende prioriteitenreeks van de regeringsverklaring heeft in de troonrede en miljoenennota nog maar een pover begin van verwe zenlijking gevonden. De toekomst, na 1965 zal moeten leren wat er dan wel uit de bus zal komen. Eni ge scepsis is wel gerechtvaardigd". Behalve de onzekerheid over de verwe zenlijking van de prioriteiten bestaat bij het blad ook de nodige twijfel over de juistheid van het gehele begrotingsbeeld tegen de achtergrond van de economi sche situatie waarin wij ons bevinden en die door de jongste ontwikkelingen op het loonfront dreigt aan sterke wijzigin gen onderhevig te zullen zijn. „De troon rede en de miljoenennota lopen achter de recente feiten aan. Bovendien missen zij de aansluiting bij ontwikkelingen in het bedrijfsleven waarvan de uitslag niet te voorspellen valt. De troonrede is een ta- melijk kleurloos stuk geworden, een mo mentopname van de huidige zorgen van het kabinet, voorbestemd om snel te worden achterhaald door nieuwe nota's omtrent nieuw verworven inzichten en nieuwe beleidslijnen". Algemeen Handelsblad „Niemand zal, vrezen wij", zo schreef het Algemeen Handelsblad (lib.), „de troonrede een meesterwerk noemen. Er klinkt menig vlakke toon uit op. En zelfs een enkele dissonant. Dit laatste geldt met name de defensieparagraaf. Twee en een halve regel van nietszeg gende woorden is alles, wat minister De Jong tot dit staatsstuk heeft menen te moeten bijdragen. Zijn collega van Ver keer en Waterstaat doet niet voor hem onder. Over waterstaat helemaal niets. Over verkeer de interessante medede ling, dat de regering verontrust is over de toeneming van het aantal ongelukken op de weg en dat zij er wat tegen wil doen". „Ook over verhoging van de huren wordt in alle talen gezwegen. Naar het schijnt mag daaruit worden afge leid, dat deze maatregel in het nu be gonnen parlementaire jaar nog niet zijn beslag zal krijgen. Een ander on derwerp, waarnaar men in de troon rede tevergeefs zoekt, is de televisie. Klaarblijkelijk ziet de regering hier, in afwachting van het werk van de pacificatiecommissie, voorlopig wei nig aanleiding tot eigen activiteit. Deze troonrede, welke de komst in leidt van het nieuwe ministersteam, biedt weinig aanleiding tot vreugde vol trompetgeschal". N.R.C. De Nieuwe Rotterdamse Courant (onafh. lib.) noemde de troonrede een uittreksel van de regeringsverklaring van 31 juli. In dit uittreksel zijn enkele details wat onevenwichtig rondgestrooid, zoals de aankondigingen van nieuwe wetten waardoor het Rotterdamse blad het nieu we ontwerp arbeidsvoorwaardenwet mist. Op de strekking van de troonrede wil het blad geen aanmerking maken, zo min als het dat heeft gedaan op de strekking van de regeringsverklaring. „Van betekenis is, dat de troonrede de twee doelstellingen van het sociaal-eco nomisch beleid als gelijkwaardig naast elkaar stelt: evenwichtige groei van de economie en conjunctuurverzekering. Aan laatstgenoemd punt was in de rege ringsverklaring maar weinig aandacht besteed". Belangrijk vindt het blad het dat een tipje wordt opgelicht van de sluier waar achter minister Bogaers zijn plannen uitbroedt. Het blad merkte verder op, dat het kabinet-Marijnen de neiging heeft, telkens aan te haken bij het vorige kabinet maar dat het een eigen ka rakter zal moeten krijgen. Het Parool „Er is geen aanleiding bij voorbaat aan de wijsheid van de regering te twijfelen" zo concludeerde Het Parool (soc.) aan het slot van zijn beschouwing over de Troonrede. „Het is duidelijk", zo ver volgde deze krant zijn conclusie, „dat het kabinet-Marijnen de zwakke plek ken in het beleid van zijn voorganger te lijf wil gaan. De woningbouw krijgt prioriteit; voor de sanering van de land bouw wordt geld beschikbaar gesteld; de vernieuwing van het burgerlijk recht wordt weer aangevat en de nood zaak van ruimtelijke ordening wordt onderkend. Dat is al heel wat. De toon waarop dit wordt aangekondigd, had echter van wat meer energie en minder gezapigheid kunnen getuigen. De vraag dringt zich op of een troonrede, die zwijgt over actualiteiten als K.L.M. en televisie en die uitwijdt over woonwa genproblemen, wel geheel van deze tijd is". Aldus Het Parool dat in de aanhef van zijn hoofdartikel spreekt van „een keurcollectie van gewijde gemeenplaat sen". Hoe meent de regering haar goede bedoelingen ten opzichte van Europese eenwording en Atlantische samenwer king te kunnen realiseren? Vormt het oude competentiegeschil tussen departe menten van buitenlandse en van econo mische zaken een hinderpaal voor een actief beleid te dezen?" „Tegenover de jongste uitlatingen van de vakbeweging, doet de uitspraak „te vertrouwen dat het georganiseerde be drijfsleven de loonkostenstijging binnen aanvaardbare grenzen zal houden" nog al illusoir aan". Het Vrije Volk „Deze troonrede", zo schrijft Het Vrije Volk (soc.), „is een nuchter en goed geschreven stuk. De rimram ove rde democratie waarmee het ka binet-De Quay begon is gelukkig ge heel achterwege gebleven". „Het buitenlandse beleid wordt in de zelfde lijn voortgezet. Met nadruk wordt nog eens verklaard, dat Nederland zal ijveren voor een open en democratische Europese gemeenschap. Een gemeen schap die verenigt en niet verdeelt. Dat wil, naar wij verwachten, zeggen: En geland wel, Spanje niet in de gemeen schap. En bovendien, de belangen van de gemeenschap gaan boven de belangen van de afzonderlijke staten, hoe groot die ook zijn". „Voldoening wekt het dat Nederland economische programma's op langere termijn gaat opstellen. Daarbij houdt het rekening met de werkwijze van de Europese Economische Gemeenschap. Dat is een stuk broodnodige planmatig heid. Meer planmatigheid zal ook bij de zo be langrijke ruimtelijke ordening in eigen land worden betracht. De regering is voornemens van de ruimtelijke ordening meer dan voorheen een beleid te maken. Dat is goed". „In het voetspoor van Ge vorige rege ring wil ook deze regering de groei van de staatsuitgaven achter laten blijven bij de groei van het nationaal inkomen. Maarevenals de vorige regering moet zij constateren dat dit wel niet zal slagen. Het gaat deze regering dan net als de vorige. Zij is als de principiële geheel onthouder die elk jaar een bijzondere re den heeft om te drinken. Zonder dat daarmee zijn trouw aan het principe voor zijn gevoel in twijfel mag worden getrokken". „Ten slotte de loonpolitiek. De rege ring schuift de verantwoordelijkheid zover mogelijk van zich af. Dat is in de eerste plaats een zaak van het be drijfsleven geworden. Ja, dat zal wel. Minister Veldkamp zou dan de enige zijn, die van de nieuwe loonpo litiek werkelijk voordeel heeft. Wat een kopzorg minder dan zijn voor gangers. Maar het bedrijfsleven zit met de gebakken peren. Een loonpo litiek is immers alleen te voeren als zij aansluit bij een investeringspoli tiek, een belastingpolitiek en een prijspolitiek, die de loonpolitiek economisch en moreel dragen. Wel nu, dat zien wij niet". De Rotterdammer De Rotterdammer (prot. chr.) schreef dat een zwak punt van deze troonrede is, dat zij tegelijkertijd verschillende kanten uit wil. Voor wat betreft bepaal de departementen zoekt zij het in een belichting van de situatie, voor wat be treft andere departementen treedt ze in een soms bovendien te ver gaande aankondiging van plannen op het wette lijke vlak. Het kabinet heeft te weinig tijd vrijgemaakt voor gemeenschappe lijk beraad, over zowel karakter als in houd van dit staatsstuk. De Noordhollandse consumptiemelkver- eniging heeft de minister van economi sche zaken bericht, dat zij diens verzoek, de op 1 september in noordeljjk Noord- Holland ingegane prijsverhoging voor een viertal papsoorten ongedaan te ma ken, niet kan inwilligen. De verenigde coöperatieve melkinrich tingen in Arnhem en omgeving hebben in een uitvoerige brief aan de minister uiteengezet, dat zij de prijsverhoging voor melk en karnemelk, waartoe in dit gebied in juni werd besloten, verant woord achten en op dit moment deze prijzen niet willen verlagen. De contact commissie voor de consumptiemelkhan del in Friesland is van mening dat zij, door aanmelding van de prijsverhoging voor karnemelk, pap en yoghurt in deze provincie bij het produktschap voor zui vel, de normale weg heeft bewandeld. Zoals reeds gemeld heeft deze commis sie de minister om een nadere motive ring gevraagd- De minister, die met prijsmaatregelen In de drie genoemde gebieden heeft ge dreigd, zal vrijdag a.s. een bespreking hebben met het produktschap voor zui vel en het bedrijfschap voor de detail handel in melk- en zuivelprodukten. Pas na die bespreking zal hij definitief kun nen besluiten over het nemen van een prijsmaatregel. Als de maatregel er komt, zal zij waarschijnlijk niet voor de volgende week worden afgekondigd. CSlot van pag. 9) lijke toeneming van de totale vraag wor den gerekend. Voor de bedrijvensector als geheel be draagt de produktietoeneming naar schatting 6 procent. De arbeidsproduk- tiviteit zal in 1964 een herstel te zien geven. Voor de gehele bedrijvensector zal deze stijging 4 tot 4% procent be dragen. Bij een stijging van de loon som per werknemer met 6 procent zal er een loonkostenstijging per eenheid pro- dukt van 1.5 tot 2 procent optreden. De totale werkgelegenheid neemt met 'L.5 tot 2 procent toe. Dit houdt in, dat de spanning op de arbeidsmark zich niet verder verscherpt, maar dat er ander zijds ook nauwelijks sprake zal zijn van een ontspanning. In de investeringsgoederensector zal het prijspeil naar wordt verwacht, met 3 procent stijgen. De particu liere consumptie zal met circa 6.5 procent in waarde toenemen. De ver hoging van het consumptieprijspeil wordt op circa 2 procent geschat. Dit betekent een volumestijging van 4.5 procent. LONEN EN PRUZEN Lonen en kosten v. levensonderhoud (1954=100) Het planbureau verwacht een toeneming van de buitenlandse vraag en rekening houdend met enkele incidentele factoren mag de stijging van het uitvoervolume op 9 procent worden geraamd. De invoer zal met 8 procent stijgen. Het saldo op de lopende rekening van de betalings balans zal, evenals in 1963, 600 miljoen gulden kunnen bedragen. De ramingen inzake de investeringen impliceren enige toeneming van de winst per eenheid produkt, hetgeen bij de veronderstelde vrij sterke expansie van de produktie, tot een nominale stij ging van het overige inkomen met circa 8 procent leidt. Dit betekent een terug keer van het werknemersaandeel in het nationale inkomen naar het niveau van 1962, namelijk 71,5 procent. In 1963 is het werknemersaandeel 72 procent. W Reële lonen __£)Kosten van levens onderhoud (ind. loonbe(+soc.verz) De vooruitzichten voor 1964 kunnen in vele opzichten gunstig worden genoemd, aldus het planbureau. De winstontwik keling in 1964 stimuleert de investe ringsactiviteit in het daaropvolgende jaar. Van belang is, dat de reserves ge meten zowel aan de produktlecapaciteit als het overschot op de lopende reke ning van de betalingsbalans, gering blij ven. Dit betekent, dat een overbeste- ding slechts zal kunnen worden voor komen, indien de toekomstige expansie van de binnenlandse bestedingen die van de produktiecapaciteit niet belangrijk overtreft. In dit verband wijst de nota op de ver schillen, die voor 1965 ontstaan wanneer de loonsverhoging 1964 1 procent hoger zal zijn dan het percentage, waarvan wordt uitgegaan. Blijft het overheids beleid in dat geval ongewijzigd, dan is in 1965 het investeringsvolume van be drijven in vaste activa circa 1 procent lager. Voorts ligt het consumptieprijs peil 0.6 procent en het consumptievolume 0.3 procent hoger en komt het betalings balanssaldo circa 60 miljoen gulden la ger uit. De nota van het planbureau wijst erop, dat het kostenaspect niet uit het oog mag worden verloren. De loonkosten per eenheid produkt in Nederland zijn in de laatste drie jaren sneller toegenomen dan in de concurrerende landen. In 1964 zal de loonkostenstijging per eenheid produkt in de E.E.G.-partnerlanden ver moedelijk geringer worden. Ook met de ze ontwikkeling ware bij de bepaling van het loonbeleid voor 1964 rekening te houden, aldus de nota van het Centraal j Planbureau. Advertentie dat de Red Band fabrieken in Roosendaal ['verre gewesten. Om maar enkele grondstof- sedcrt "ugustus 1928, dus nu reeds 35 jaar, I X§>" t" "citsprodukten in een steeds gro - veren aan een groot aa- -andere hulp socage. En Vchtige m; lÉÉAukkerij Van gr volgens Aircon arbeids vervaar' produkt| der de tegen d cage ge van eig thode, past, h' binnen- Wïe zo' Band dr< toffees alles organi Dat be; de gron' verre g' fen voo suiker, lyptus-. vluchti delen denken nes en de enor enz. Bij' een we vierkan onder verricht' gebreid' uiterst hele fa suiker, Jyptus- vluchti delen, denken nes en de enor enz. Bi. een we vierkan onder verricht! gebreid' uiterst hele fal Van gr' volgens Aircon. arbeids vervaar produk der de tegen cage van ei thode, pasU heeft steei binnen-; en b g^Band produkten te noemen: Seput, gom, chicle, euca- Nt 'solie; essences en andere hulpmid- En dan machi- voor igsmateriaal. bedrijf met dan 30000 rden mensen n hun werk door het uit- machines en de nc. welke het ge- ^ornerkt. iou. bij het consumeren van een Red dropje, Red Band pepermunt, kauwgum, s of drups, vermoeden, dat achter dit zulke enorme fabrieken, zo'n perfecte satic staat? •gint al bij de inkoop en aanvoer van ndstoffen. Uit eigen land, maar ook uit gewesten. Om maar enkele grondstof- r de Red Band produkten te noemen: glucose, zoethout, gom, chicle, euca- :s-, citroen- en anijsolie, essences en o andere hulpmid- \/-age. En dan lijke gratis vakantie in Parijs, waarbij de Red Band fabrieken zelfs voor zakgeld zorg den! Maar alle propaganda en reclame zou' tevergeefs zijn, als de kwaliteit van de pro dukten te wensen over zou laten. De grote en nog steeds stijgende vraag naar TOPDROP, TOPMINT, STOPHOEST en andere Red Band artikelen kon alleen deze vlucht ne men, doordat Red Band nu reeds 35 jaren vasthoudt aan het kwaliteitsbeginsel. 1lp |:igèwe;a glucose. chicle, èuc: ■citroen- en ani.isahe. essences oliccn. poeders en andere hulprm onmisbaar bij de fabricage. En da. og niet i3£L,6it iMchliee machi- zrnc hoevèCfneid verpakkingsmateriaal |nte meter, waarin honderden mens: prettige omstandigheden hun wej aten. wordt men getroffen door het u9 1de park van moderne machines en SPk "nauwgezette hygiëne, welke het ge- l^Te fabricageproces kenmerkt. Het publiek wil geïnformeerd zijn. Ook in dit opzicht slaat Red Band 'de spijker op de kop'. Zo hebben dit jaar tientallen kopers van TOPDROP, TOPMINT en STOP- HOEST kunnen genieten van een onvergete lijke gratis vakantie in Parijs, waarbij de Red Band fabrieken zelfs voor zakgeld zorg den! Maar alle propaganda en reclame zou tevergeefs zijn, als de kwaliteit van de pro dukten te wensen over zou laten. De grote en nog steeds stijgende vraag naar TOPDROP, TOPMINT, STOPHOEST en andere Red Band artikelen kon alleen deze vlucht ne men, doordat Red Band nu reeds 35 jaren, vasthoudt aan het kwaliteitsbeginscl. In onze moderne wereld kan ook het beste produkt het niet stellen buiten reclame. Het publiek wil geïnformeerd zijn. Ook in' dit ppzicht slaat Red Band 'de spijker op de kop". Zo hebben dit jaar tientallen kopers van TOPDROP, TOPMINT en STOP HOEST kunnen genieten van een onvergete lijke gratis vakantie in Parijs, waarbij de Red Band fabrieken zelfs voor zakgeld zorg den! Maar alle propaganda en reclame zou tevergeefs zijn, als de kwaliteit van de pro dukten te wensen over zou laten. De grote en og steeds stijgende vraag naar TOPDROP. pPMINT, STOPHOEST en andere Red d artikelen kon alleen deze vlucht ne- n, doordat Red Band r- reeds 35 j^ren vasthoudt aan het kwa|: -\sct.,. beste Advertentie) U kunt niet meer (en niet minder) doen voor uw haar dan het dagelijks verzorgen met Stilbépan. Het tonicum dat haaruitval effectief stopt. De haarcream die beslist geen kalkroos veroorzaakt. De shampoo (4 soortenvoor elk DAGRA N.V. DIEMEN (Van onze Haagse redactie) De Koninklijke Marine zal in de komende jaren de beschikking krij gen over zes moderne fregatten. Dit betekent een uitbreiding van de oorspronkelijke nieuwbouwplannen, waarin slechts van vier fregatten sprake was. Bovendien zal in 1965 met de bouw begonnen worden van twee nieuwe conventionele onderzeeboten. tijdens de begro- le kamer op tegen- de verdeling van de gelden blijkt dat als verdeelsleutel voor de drie onderde len het systeem 1:2:1 is gehand haafd. Deze verdeling zal tingsbehandeling in de stand stuiten, omdat op deze wijze" elk van de drie krijgsmachtonderdeel min der krijgt dan noodzakelijk wordt ge acht. In verschillende politieke kringen verlangt men van de minister een dui delijke prioriteitenstelling. Met name de landmacht zou door de huidige ver deelsleutel in zijn plannen belemmerd worden, aldus deze kringen. De landmacht zal in het komende jaar voortgaan met de mechanisering en mo torisering van het parate legerkorps. De aflevering van het A.M.X.-materiaal is in volle gang, terwijl de serieproduk- tie van de gepantserde D.A.F.-wielvoer- tuigen in het voorjaar van 1964 een aan vang zal nemen. Een bestelling van lich te helikopters ten behoeve van het leger korps wordt nog dit jaar geplaatst. Bij de luchtmacht is de omschakeling naar de Starfighter begonnen Begin 1964 zal, als eerste, het verkennings squadron operationeel zijn. De West- europese integratie van de grondappara- tuur verkeert echter nog in een impasse. Mocht geen spoedige oplossing worden gevonden dan zal Nederland een eigen meldings- en gevechtsleidingsstelsel moeten aanleggen. De totale defensiebe groting 1964 bedraagt ruim f 2,34 mil jard. Dat is ongeveer f 120 miljoen ho ger dan dit jaar. In de begroting van defensie voor 1964, waaraan deze gegevens worden ontleend, gaat minister P. J S. de Jong ook in op enkele beleidsaspec ten van zijn departement. Over zijn keuze van de zg. verticale stuctuur voor de defensieorganisatie is hij zeer summier. Hij meent, dat de benoeming van drie staatssecretarissen politiek, bestuurlijk en organisatorisch de voorkeur verdient. Ten einde een zo groot mogelijke doel matigheid te verzekeren, acht hij sterke horizontale bindingen noodzakelijk. In politieke kringen in Den Haag. waar in de meningen over de verticale struc tuur noga) verdeeld zijn, neemt men aan dat minister De Jong eerst de vaste kamercommissie voor de defensie op de hoogte wenst te brengen van zijn motie ven voor deze keuze, voordat hij in het openbaar nader op deze kwestie ingaat. Nu de proefneming met het onderdeel- aanvullingssysteem (O.N.D.A.S.) is ge slaagd, zal dit systeem geleidelijk wor den ingevoerd bij die onderdelen waarbij dat mogelijk is. Het gevolg zal zijn dat de werkelijke diensttijd bij de landmacht voor niet-specialisten gesteld kan wor den op 18 maanden en voor kader en specialisten op 21 maanden, zodat de diensttijd bij de parate onderdelen voor de dienstplichtigen met 2 respectievelijk 1 maand(en) zal worden bekort. Ook bij de krijgsmacht, aldus de mi nister in zijn toelichting op de begro ting, doet zich de arbeidsschaarste voe len. Een bijzonder aspect daarbij is, dat de behoefte aan vakbekwaam mili tair personeel van jeugdige leeftijd voortdurend toeneemt, terwijl het aan tal functies waarin militairen van ou dere leeftijd kunnen worden te werk gesteld, gelijk blijft of zelfs kleiner wordt. Bij de landmacht is de behoefte het grootst aan jeudig vrijwillig dienen de militairen, zoals kortverbandvrijwil- ligers en vrijwillig nadienende dienst plichtigen. De werving van deze categorie is tot dusver onbevredigend. Het aantal aangenomenen voor de K.M.A. en het K.I.M. ligt dit jaar aanzienlijk hoger dan vorig jaar. Het aantal aanmel dingen voor de onderofficiersscholen neemt steeds af, terwijl de behoefte aan kader regelmatig toeneemt. Het totaal aangevraagde bedrag voor 1964 is als volgt over de krijgsmacht- onderdelen verdeeld: marine f 550 mil joen, landmacht 1.113 miljoen en lucht macht 618 miljoen. Daarbij komt dan nog een bedrag van 50 miljoen voor gezamenlijke internationale speur werk- en ontwikkelingsuitgaven en 10 miljoen voor de civiele verdediging. Uit Voor het eerst na het herstel van de betrekkingen tussen Nederland en In donesië heeft zich aan de technische ho geschool in Delft een Indonesiër laten inschreven. Het is de 19-jarige Kwie Tan, die door de rector van de technische hogeschool, prof. ir. H. J. de Weis in zijn jaarrede als „een vroege zwaluw" werd geken schetst. De heer Tan, die thans groen loopt bij het Delfts studentencorps, zegt, dat hij de indruk heeft, dat veel Indonesische studenten, die de laatste jaren uit Delft zijn vertrokken om in Duitsland of Zwitserland de studie voort te zetten, nu wel weer in Delft zouden willen terugkeren. Vooral degenen, wier vader ook reeds in Delft studeerde, ge lijk bij hem het geval is. Zijn vader, een oom en een oudere broer behaalden in Delft het ingenieursdiploma en zijn ouders zijn er dan ook van overtuigd, dat hij in Delft de opleiding zal kun nen krijgen, die hij nodig heeft. Boven dien vertelde hij ook, ik heb hier geen taalmoelijkheden, die ik in Duitsland bijvoorbeeld wel zou hebben". De begroting van het landbouw-egali- satiefonds 1964, dat uit de schatkist een dekking van het tekort ontvangt van f 317 miljoen (vorig jaar volgens oor spronkelijke ram'ng f 215 miljoen), wijkt naar opzet belangrijk af van die van vorige jaren. Nu het heffings- en restitutiebeieid in steeds toenemende mate aan gemeen schappelijke (E.E.G.) regels onderhevig is, is de begroting van het L.E.F. hier aan aangepast. Bij de raming van de cijfers is thans rekening gehouden met te voorziene ontwikkelingen in het ge meenschappelijk landbouwbeleid. Aan genomen is dat, evenals de graan- en pluimvei houderijsectoren, in 1964 de varkenssectcr geheel communautair zal zijn. Voor de rundvee-, zuivel- en sui kersector is in de begroting nog geen rekening gehouden met gemeenschappe lijke regelingen. Minister Biesheuvel deelt dit mee in zijn memorie van toe- 'ic ting bij deze begroting. De minister overweegt het melkprijs jaar voortaan van 1 april tot 1 april te doen lopen. Uitgaande van de over 1962-1963 be kende gegevens wordt verwacht dat in het kader van een door de minister voorgestaan ruimer melkprijsbeleid een overheidstoeslag op de melk over het melkprijsjaar 1963-1964 betaald zal worden van circa f 362 miljoen (vorig jaar volgens oorspronkelijke raming f 247 miljoen), welk bedrag tevens het nadelig slot van „zuivel" betekent. Ten behoeve van het marktordenend be leid voor rundvlees en rundvleesproduk- ten wordt een bijdrage van het L.E.F. geraamd van f 4 miljoen. Daar staat te genover een bedrag van f 1.200.000, te verkrijgen uit invoerheffingen in de varkenssector krachtens E.E.G.-veror- dening, zodat deze afdeling een nadelig slot heeft van f 2.800.000. In de afdeling akkerbouw wordt het totaal der inkomsten geraamd op f 303.900.000, de uitgaven op f 249.000.000, inclusief overboekingen. Geraamd wordt dat 75.000 ton inlandse tarwe zal moeten worden gedenatu reerd, waarmee een bedrag van f 6 mil joen gemoeid zal zijn. Een nadelig saldo op de invoer van sui ker is voor „memorie" opgenomen. In dien de binnenlandse produktie van sui ker onvoldoende is om de Nederlandse behoefte te dekken wordt een nadelig prijsverschil voorzover dit ten laste van het L.E.F. komt, op dit artikel verant woord. Advertentie DE ENIGE KUNSTSTOFMATRAS If GOEDGEKEURD DOOR DE NED. VER. VAN HUISVROUWEN DE „HARDE" MATRAS MET ALLE COMFORT VAN EEN „ZACHTE"

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1963 | | pagina 11