Perscommentaren op Troonrede
Loonkosten mogen totaal
zes procent stijgen
NIEUWE ONDERZEEBOTEN EN
FREGATTEN VOOR DE MARINE
Omschakeling land- en
luchtmacht
gaat voort
het behoud van uw haar
STILBÉPAN
Grotere toeslag op
komend jaar
melk
De Tijd-Maasbode
enige scepsis is
wel gerechtvaardigd"
Defensiebegroting: f 2,34 miljard
Rekening gehouden
met E.E.G.
VOLMAAKTE RUST OP
DRAKACI
kCEL
N.R.C.: uittreksel van regeringsverklaring
Prijsverhoging
pap wordt niet
ongedaan gemaakt
Arbeidsmarkt
Prijsstijging
In- en uitvoer
Werknemersaandeel
Gevolgen
PRO
ME'
SEN HET DROPJE
m
'nutCjezonae voor
PROPAGANDA
NIET VERGETEN
Verticale structuur
Verkorte diensttijd
Personeelstekort
Verdeelsleutel
EERSTE INDONESISCHE
STUDENT IN DELFT
Landbouw-Egalisatiefonds
WOENSDAG 18 SEPTEMBER 1963
PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT
21
In haar commentaar op de gister
middag uitgesproken troonrede
schreef het blad De Tijd/Maasbode
(kath.) gisteravond: „de indruk
wekkende prioriteitenreeks van de
regeringsverklaring heeft in de
troonrede en miljoenennota nog
maar een pover begin van verwe
zenlijking gevonden. De toekomst,
na 1965 zal moeten leren wat er
dan wel uit de bus zal komen. Eni
ge scepsis is wel gerechtvaardigd".
Behalve de onzekerheid over de verwe
zenlijking van de prioriteiten bestaat bij
het blad ook de nodige twijfel over de
juistheid van het gehele begrotingsbeeld
tegen de achtergrond van de economi
sche situatie waarin wij ons bevinden
en die door de jongste ontwikkelingen op
het loonfront dreigt aan sterke wijzigin
gen onderhevig te zullen zijn. „De troon
rede en de miljoenennota lopen achter de
recente feiten aan. Bovendien missen zij
de aansluiting bij ontwikkelingen in het
bedrijfsleven waarvan de uitslag niet te
voorspellen valt. De troonrede is een ta-
melijk kleurloos stuk geworden, een mo
mentopname van de huidige zorgen van
het kabinet, voorbestemd om snel te
worden achterhaald door nieuwe nota's
omtrent nieuw verworven inzichten en
nieuwe beleidslijnen".
Algemeen Handelsblad
„Niemand zal, vrezen wij", zo schreef
het Algemeen Handelsblad (lib.), „de
troonrede een meesterwerk noemen. Er
klinkt menig vlakke toon uit op. En
zelfs een enkele dissonant. Dit laatste
geldt met name de defensieparagraaf.
Twee en een halve regel van nietszeg
gende woorden is alles, wat minister De
Jong tot dit staatsstuk heeft menen te
moeten bijdragen. Zijn collega van Ver
keer en Waterstaat doet niet voor hem
onder. Over waterstaat helemaal niets.
Over verkeer de interessante medede
ling, dat de regering verontrust is over
de toeneming van het aantal ongelukken
op de weg en dat zij er wat tegen wil
doen".
„Ook over verhoging van de huren
wordt in alle talen gezwegen. Naar
het schijnt mag daaruit worden afge
leid, dat deze maatregel in het nu be
gonnen parlementaire jaar nog niet
zijn beslag zal krijgen. Een ander on
derwerp, waarnaar men in de troon
rede tevergeefs zoekt, is de televisie.
Klaarblijkelijk ziet de regering hier,
in afwachting van het werk van de
pacificatiecommissie, voorlopig wei
nig aanleiding tot eigen activiteit.
Deze troonrede, welke de komst in
leidt van het nieuwe ministersteam,
biedt weinig aanleiding tot vreugde
vol trompetgeschal".
N.R.C.
De Nieuwe Rotterdamse Courant (onafh.
lib.) noemde de troonrede een uittreksel
van de regeringsverklaring van 31 juli.
In dit uittreksel zijn enkele details wat
onevenwichtig rondgestrooid, zoals de
aankondigingen van nieuwe wetten
waardoor het Rotterdamse blad het nieu
we ontwerp arbeidsvoorwaardenwet
mist. Op de strekking van de troonrede
wil het blad geen aanmerking maken, zo
min als het dat heeft gedaan op de
strekking van de regeringsverklaring.
„Van betekenis is, dat de troonrede de
twee doelstellingen van het sociaal-eco
nomisch beleid als gelijkwaardig naast
elkaar stelt: evenwichtige groei van de
economie en conjunctuurverzekering.
Aan laatstgenoemd punt was in de rege
ringsverklaring maar weinig aandacht
besteed".
Belangrijk vindt het blad het dat een
tipje wordt opgelicht van de sluier waar
achter minister Bogaers zijn plannen
uitbroedt.
Het blad merkte verder op, dat het
kabinet-Marijnen de neiging heeft,
telkens aan te haken bij het vorige
kabinet maar dat het een eigen ka
rakter zal moeten krijgen.
Het Parool
„Er is geen aanleiding bij voorbaat aan
de wijsheid van de regering te twijfelen"
zo concludeerde Het Parool (soc.) aan
het slot van zijn beschouwing over de
Troonrede. „Het is duidelijk", zo ver
volgde deze krant zijn conclusie, „dat
het kabinet-Marijnen de zwakke plek
ken in het beleid van zijn voorganger
te lijf wil gaan. De woningbouw krijgt
prioriteit; voor de sanering van de land
bouw wordt geld beschikbaar gesteld;
de vernieuwing van het burgerlijk
recht wordt weer aangevat en de nood
zaak van ruimtelijke ordening wordt
onderkend. Dat is al heel wat. De toon
waarop dit wordt aangekondigd, had
echter van wat meer energie en minder
gezapigheid kunnen getuigen. De vraag
dringt zich op of een troonrede, die
zwijgt over actualiteiten als K.L.M. en
televisie en die uitwijdt over woonwa
genproblemen, wel geheel van deze tijd
is".
Aldus Het Parool dat in de aanhef van
zijn hoofdartikel spreekt van „een
keurcollectie van gewijde gemeenplaat
sen". Hoe meent de regering haar goede
bedoelingen ten opzichte van Europese
eenwording en Atlantische samenwer
king te kunnen realiseren? Vormt het
oude competentiegeschil tussen departe
menten van buitenlandse en van econo
mische zaken een hinderpaal voor een
actief beleid te dezen?"
„Tegenover de jongste uitlatingen van
de vakbeweging, doet de uitspraak „te
vertrouwen dat het georganiseerde be
drijfsleven de loonkostenstijging binnen
aanvaardbare grenzen zal houden" nog
al illusoir aan".
Het Vrije Volk
„Deze troonrede", zo schrijft Het
Vrije Volk (soc.), „is een nuchter en
goed geschreven stuk. De rimram
ove rde democratie waarmee het ka
binet-De Quay begon is gelukkig ge
heel achterwege gebleven".
„Het buitenlandse beleid wordt in de
zelfde lijn voortgezet. Met nadruk wordt
nog eens verklaard, dat Nederland zal
ijveren voor een open en democratische
Europese gemeenschap. Een gemeen
schap die verenigt en niet verdeelt. Dat
wil, naar wij verwachten, zeggen: En
geland wel, Spanje niet in de gemeen
schap. En bovendien, de belangen van de
gemeenschap gaan boven de belangen
van de afzonderlijke staten, hoe groot
die ook zijn".
„Voldoening wekt het dat Nederland
economische programma's op langere
termijn gaat opstellen. Daarbij houdt
het rekening met de werkwijze van de
Europese Economische Gemeenschap.
Dat is een stuk broodnodige planmatig
heid.
Meer planmatigheid zal ook bij de zo be
langrijke ruimtelijke ordening in eigen
land worden betracht. De regering is
voornemens van de ruimtelijke ordening
meer dan voorheen een beleid te maken.
Dat is goed".
„In het voetspoor van Ge vorige rege
ring wil ook deze regering de groei van
de staatsuitgaven achter laten blijven
bij de groei van het nationaal inkomen.
Maarevenals de vorige regering
moet zij constateren dat dit wel niet zal
slagen.
Het gaat deze regering dan net als de
vorige. Zij is als de principiële geheel
onthouder die elk jaar een bijzondere re
den heeft om te drinken. Zonder dat
daarmee zijn trouw aan het principe
voor zijn gevoel in twijfel mag worden
getrokken".
„Ten slotte de loonpolitiek. De rege
ring schuift de verantwoordelijkheid
zover mogelijk van zich af. Dat is in
de eerste plaats een zaak van het be
drijfsleven geworden. Ja, dat zal
wel. Minister Veldkamp zou dan de
enige zijn, die van de nieuwe loonpo
litiek werkelijk voordeel heeft. Wat
een kopzorg minder dan zijn voor
gangers. Maar het bedrijfsleven zit
met de gebakken peren. Een loonpo
litiek is immers alleen te voeren als
zij aansluit bij een investeringspoli
tiek, een belastingpolitiek en een
prijspolitiek, die de loonpolitiek
economisch en moreel dragen. Wel
nu, dat zien wij niet".
De Rotterdammer
De Rotterdammer (prot. chr.) schreef
dat een zwak punt van deze troonrede
is, dat zij tegelijkertijd verschillende
kanten uit wil. Voor wat betreft bepaal
de departementen zoekt zij het in een
belichting van de situatie, voor wat be
treft andere departementen treedt ze in
een soms bovendien te ver gaande
aankondiging van plannen op het wette
lijke vlak. Het kabinet heeft te weinig
tijd vrijgemaakt voor gemeenschappe
lijk beraad, over zowel karakter als in
houd van dit staatsstuk.
De Noordhollandse consumptiemelkver-
eniging heeft de minister van economi
sche zaken bericht, dat zij diens verzoek,
de op 1 september in noordeljjk Noord-
Holland ingegane prijsverhoging voor
een viertal papsoorten ongedaan te ma
ken, niet kan inwilligen.
De verenigde coöperatieve melkinrich
tingen in Arnhem en omgeving hebben
in een uitvoerige brief aan de minister
uiteengezet, dat zij de prijsverhoging
voor melk en karnemelk, waartoe in dit
gebied in juni werd besloten, verant
woord achten en op dit moment deze
prijzen niet willen verlagen. De contact
commissie voor de consumptiemelkhan
del in Friesland is van mening dat zij,
door aanmelding van de prijsverhoging
voor karnemelk, pap en yoghurt in deze
provincie bij het produktschap voor zui
vel, de normale weg heeft bewandeld.
Zoals reeds gemeld heeft deze commis
sie de minister om een nadere motive
ring gevraagd-
De minister, die met prijsmaatregelen In
de drie genoemde gebieden heeft ge
dreigd, zal vrijdag a.s. een bespreking
hebben met het produktschap voor zui
vel en het bedrijfschap voor de detail
handel in melk- en zuivelprodukten. Pas
na die bespreking zal hij definitief kun
nen besluiten over het nemen van een
prijsmaatregel. Als de maatregel er
komt, zal zij waarschijnlijk niet voor de
volgende week worden afgekondigd.
CSlot van pag. 9)
lijke toeneming van de totale vraag wor
den gerekend.
Voor de bedrijvensector als geheel be
draagt de produktietoeneming naar
schatting 6 procent. De arbeidsproduk-
tiviteit zal in 1964 een herstel te zien
geven. Voor de gehele bedrijvensector
zal deze stijging 4 tot 4% procent be
dragen. Bij een stijging van de loon
som per werknemer met 6 procent zal er
een loonkostenstijging per eenheid pro-
dukt van 1.5 tot 2 procent optreden. De
totale werkgelegenheid neemt met 'L.5
tot 2 procent toe. Dit houdt in, dat de
spanning op de arbeidsmark zich niet
verder verscherpt, maar dat er ander
zijds ook nauwelijks sprake zal zijn van
een ontspanning.
In de investeringsgoederensector zal
het prijspeil naar wordt verwacht,
met 3 procent stijgen. De particu
liere consumptie zal met circa 6.5
procent in waarde toenemen. De ver
hoging van het consumptieprijspeil
wordt op circa 2 procent geschat. Dit
betekent een volumestijging van 4.5
procent.
LONEN EN PRUZEN
Lonen en kosten v. levensonderhoud
(1954=100)
Het planbureau verwacht een toeneming
van de buitenlandse vraag en rekening
houdend met enkele incidentele factoren
mag de stijging van het uitvoervolume
op 9 procent worden geraamd. De invoer
zal met 8 procent stijgen. Het saldo op
de lopende rekening van de betalings
balans zal, evenals in 1963, 600 miljoen
gulden kunnen bedragen.
De ramingen inzake de investeringen
impliceren enige toeneming van de
winst per eenheid produkt, hetgeen bij
de veronderstelde vrij sterke expansie
van de produktie, tot een nominale stij
ging van het overige inkomen met circa
8 procent leidt. Dit betekent een terug
keer van het werknemersaandeel in het
nationale inkomen naar het niveau van
1962, namelijk 71,5 procent. In 1963 is
het werknemersaandeel 72 procent.
W Reële lonen
__£)Kosten van levens
onderhoud
(ind. loonbe(+soc.verz)
De vooruitzichten voor 1964 kunnen in
vele opzichten gunstig worden genoemd,
aldus het planbureau. De winstontwik
keling in 1964 stimuleert de investe
ringsactiviteit in het daaropvolgende
jaar. Van belang is, dat de reserves ge
meten zowel aan de produktlecapaciteit
als het overschot op de lopende reke
ning van de betalingsbalans, gering blij
ven. Dit betekent, dat een overbeste-
ding slechts zal kunnen worden voor
komen, indien de toekomstige expansie
van de binnenlandse bestedingen die van
de produktiecapaciteit niet belangrijk
overtreft.
In dit verband wijst de nota op de ver
schillen, die voor 1965 ontstaan wanneer
de loonsverhoging 1964 1 procent hoger
zal zijn dan het percentage, waarvan
wordt uitgegaan. Blijft het overheids
beleid in dat geval ongewijzigd, dan is
in 1965 het investeringsvolume van be
drijven in vaste activa circa 1 procent
lager. Voorts ligt het consumptieprijs
peil 0.6 procent en het consumptievolume
0.3 procent hoger en komt het betalings
balanssaldo circa 60 miljoen gulden la
ger uit.
De nota van het planbureau wijst erop,
dat het kostenaspect niet uit het oog
mag worden verloren. De loonkosten per
eenheid produkt in Nederland zijn in de
laatste drie jaren sneller toegenomen
dan in de concurrerende landen. In 1964
zal de loonkostenstijging per eenheid
produkt in de E.E.G.-partnerlanden ver
moedelijk geringer worden. Ook met de
ze ontwikkeling ware bij de bepaling van
het loonbeleid voor 1964 rekening te
houden, aldus de nota van het Centraal j
Planbureau.
Advertentie
dat de Red Band fabrieken in Roosendaal ['verre gewesten. Om maar enkele grondstof-
sedcrt "ugustus 1928, dus nu reeds 35 jaar, I X§>"
t" "citsprodukten in een steeds gro -
veren aan een groot aa-
-andere hulp
socage. En
Vchtige m;
lÉÉAukkerij
Van gr
volgens
Aircon
arbeids
vervaar'
produkt|
der de
tegen d
cage ge
van eig
thode,
past, h'
binnen-
Wïe zo'
Band dr<
toffees
alles
organi
Dat be;
de gron'
verre g'
fen voo
suiker,
lyptus-.
vluchti
delen
denken
nes en
de enor
enz. Bij'
een we
vierkan
onder
verricht'
gebreid'
uiterst
hele fa
suiker,
Jyptus-
vluchti
delen,
denken
nes en
de enor
enz. Bi.
een we
vierkan
onder
verricht!
gebreid'
uiterst
hele fal
Van gr'
volgens
Aircon.
arbeids
vervaar
produk
der de
tegen
cage
van ei
thode,
pasU heeft steei
binnen-; en b
g^Band produkten te noemen:
Seput, gom, chicle, euca-
Nt 'solie; essences en
andere hulpmid-
En dan
machi-
voor
igsmateriaal.
bedrijf met
dan 30000
rden mensen
n hun werk
door het uit-
machines en de
nc. welke het ge-
^ornerkt.
iou. bij het consumeren van een Red
dropje, Red Band pepermunt, kauwgum,
s of drups, vermoeden, dat achter dit
zulke enorme fabrieken, zo'n perfecte
satic staat?
•gint al bij de inkoop en aanvoer van
ndstoffen. Uit eigen land, maar ook uit
gewesten. Om maar enkele grondstof-
r de Red Band produkten te noemen:
glucose, zoethout, gom, chicle, euca-
:s-, citroen- en anijsolie, essences en
o andere hulpmid-
\/-age. En dan
lijke gratis vakantie in Parijs, waarbij de
Red Band fabrieken zelfs voor zakgeld zorg
den! Maar alle propaganda en reclame zou'
tevergeefs zijn, als de kwaliteit van de pro
dukten te wensen over zou laten. De grote en
nog steeds stijgende vraag naar TOPDROP,
TOPMINT, STOPHOEST en andere Red
Band artikelen kon alleen deze vlucht ne
men, doordat Red Band nu reeds 35 jaren
vasthoudt aan het kwaliteitsbeginsel.
1lp
|:igèwe;a
glucose. chicle, èuc:
■citroen- en ani.isahe. essences
oliccn. poeders en andere hulprm
onmisbaar bij de fabricage. En da.
og niet i3£L,6it iMchliee machi-
zrnc hoevèCfneid verpakkingsmateriaal
|nte meter, waarin honderden mens:
prettige omstandigheden hun wej
aten. wordt men getroffen door het u9
1de park van moderne machines en
SPk "nauwgezette hygiëne, welke het ge-
l^Te fabricageproces kenmerkt.
Het publiek wil geïnformeerd zijn. Ook in
dit opzicht slaat Red Band 'de spijker op de
kop'. Zo hebben dit jaar tientallen kopers
van TOPDROP, TOPMINT en STOP-
HOEST kunnen genieten van een onvergete
lijke gratis vakantie in Parijs, waarbij de
Red Band fabrieken zelfs voor zakgeld zorg
den! Maar alle propaganda en reclame zou
tevergeefs zijn, als de kwaliteit van de pro
dukten te wensen over zou laten. De grote en
nog steeds stijgende vraag naar TOPDROP,
TOPMINT, STOPHOEST en andere Red
Band artikelen kon alleen deze vlucht ne
men, doordat Red Band nu reeds 35 jaren,
vasthoudt aan het kwaliteitsbeginscl.
In onze moderne wereld kan ook het beste
produkt het niet stellen buiten reclame.
Het publiek wil geïnformeerd zijn. Ook in'
dit ppzicht slaat Red Band 'de spijker op de
kop". Zo hebben dit jaar tientallen kopers
van TOPDROP, TOPMINT en STOP
HOEST kunnen genieten van een onvergete
lijke gratis vakantie in Parijs, waarbij de
Red Band fabrieken zelfs voor zakgeld zorg
den! Maar alle propaganda en reclame zou
tevergeefs zijn, als de kwaliteit van de pro
dukten te wensen over zou laten. De grote en
og steeds stijgende vraag naar TOPDROP.
pPMINT, STOPHOEST en andere Red
d artikelen kon alleen deze vlucht ne-
n, doordat Red Band r- reeds 35 j^ren
vasthoudt aan het kwa|: -\sct.,.
beste
Advertentie)
U kunt niet meer (en niet
minder) doen voor uw haar
dan het dagelijks verzorgen
met Stilbépan. Het tonicum
dat haaruitval effectief stopt.
De haarcream die beslist geen
kalkroos veroorzaakt. De
shampoo (4 soortenvoor elk
DAGRA N.V. DIEMEN
(Van onze Haagse redactie)
De Koninklijke Marine zal in de komende jaren de beschikking krij
gen over zes moderne fregatten. Dit betekent een uitbreiding van de
oorspronkelijke nieuwbouwplannen, waarin slechts van vier fregatten
sprake was. Bovendien zal in 1965 met de bouw begonnen worden van
twee nieuwe conventionele onderzeeboten.
tijdens de begro-
le kamer op tegen-
de verdeling van de gelden blijkt dat
als verdeelsleutel voor de drie onderde
len het systeem 1:2:1 is gehand
haafd.
Deze verdeling zal
tingsbehandeling in de
stand stuiten, omdat op deze wijze" elk
van de drie krijgsmachtonderdeel min
der krijgt dan noodzakelijk wordt ge
acht. In verschillende politieke kringen
verlangt men van de minister een dui
delijke prioriteitenstelling. Met name
de landmacht zou door de huidige ver
deelsleutel in zijn plannen belemmerd
worden, aldus deze kringen.
De landmacht zal in het komende jaar
voortgaan met de mechanisering en mo
torisering van het parate legerkorps.
De aflevering van het A.M.X.-materiaal
is in volle gang, terwijl de serieproduk-
tie van de gepantserde D.A.F.-wielvoer-
tuigen in het voorjaar van 1964 een aan
vang zal nemen. Een bestelling van lich
te helikopters ten behoeve van het leger
korps wordt nog dit jaar geplaatst.
Bij de luchtmacht is de omschakeling
naar de Starfighter begonnen Begin
1964 zal, als eerste, het verkennings
squadron operationeel zijn. De West-
europese integratie van de grondappara-
tuur verkeert echter nog in een impasse.
Mocht geen spoedige oplossing worden
gevonden dan zal Nederland een eigen
meldings- en gevechtsleidingsstelsel
moeten aanleggen. De totale defensiebe
groting 1964 bedraagt ruim f 2,34 mil
jard. Dat is ongeveer f 120 miljoen ho
ger dan dit jaar.
In de begroting van defensie voor
1964, waaraan deze gegevens worden
ontleend, gaat minister P. J S. de
Jong ook in op enkele beleidsaspec
ten van zijn departement. Over zijn
keuze van de zg. verticale stuctuur
voor de defensieorganisatie is hij zeer
summier.
Hij meent, dat de benoeming van drie
staatssecretarissen politiek, bestuurlijk
en organisatorisch de voorkeur verdient.
Ten einde een zo groot mogelijke doel
matigheid te verzekeren, acht hij sterke
horizontale bindingen noodzakelijk.
In politieke kringen in Den Haag. waar
in de meningen over de verticale struc
tuur noga) verdeeld zijn, neemt men aan
dat minister De Jong eerst de vaste
kamercommissie voor de defensie op de
hoogte wenst te brengen van zijn motie
ven voor deze keuze, voordat hij in het
openbaar nader op deze kwestie ingaat.
Nu de proefneming met het onderdeel-
aanvullingssysteem (O.N.D.A.S.) is ge
slaagd, zal dit systeem geleidelijk wor
den ingevoerd bij die onderdelen waarbij
dat mogelijk is. Het gevolg zal zijn dat
de werkelijke diensttijd bij de landmacht
voor niet-specialisten gesteld kan wor
den op 18 maanden en voor kader en
specialisten op 21 maanden, zodat de
diensttijd bij de parate onderdelen voor
de dienstplichtigen met 2 respectievelijk
1 maand(en) zal worden bekort.
Ook bij de krijgsmacht, aldus de mi
nister in zijn toelichting op de begro
ting, doet zich de arbeidsschaarste voe
len. Een bijzonder aspect daarbij is,
dat de behoefte aan vakbekwaam mili
tair personeel van jeugdige leeftijd
voortdurend toeneemt, terwijl het aan
tal functies waarin militairen van ou
dere leeftijd kunnen worden te werk
gesteld, gelijk blijft of zelfs kleiner
wordt. Bij de landmacht is de behoefte
het grootst aan jeudig vrijwillig dienen
de militairen, zoals kortverbandvrijwil-
ligers en vrijwillig nadienende dienst
plichtigen.
De werving van deze categorie is
tot dusver onbevredigend. Het aantal
aangenomenen voor de K.M.A. en het
K.I.M. ligt dit jaar aanzienlijk hoger
dan vorig jaar. Het aantal aanmel
dingen voor de onderofficiersscholen
neemt steeds af, terwijl de behoefte
aan kader regelmatig toeneemt.
Het totaal aangevraagde bedrag voor
1964 is als volgt over de krijgsmacht-
onderdelen verdeeld: marine f 550 mil
joen, landmacht 1.113 miljoen en lucht
macht 618 miljoen. Daarbij komt
dan nog een bedrag van 50 miljoen
voor gezamenlijke internationale speur
werk- en ontwikkelingsuitgaven en 10
miljoen voor de civiele verdediging. Uit
Voor het eerst na het herstel van de
betrekkingen tussen Nederland en In
donesië heeft zich aan de technische ho
geschool in Delft een Indonesiër laten
inschreven.
Het is de 19-jarige Kwie Tan, die door
de rector van de technische hogeschool,
prof. ir. H. J. de Weis in zijn jaarrede
als „een vroege zwaluw" werd geken
schetst. De heer Tan, die thans groen
loopt bij het Delfts studentencorps,
zegt, dat hij de indruk heeft, dat veel
Indonesische studenten, die de laatste
jaren uit Delft zijn vertrokken om in
Duitsland of Zwitserland de studie voort
te zetten, nu wel weer in Delft zouden
willen terugkeren. Vooral degenen, wier
vader ook reeds in Delft studeerde, ge
lijk bij hem het geval is. Zijn vader, een
oom en een oudere broer behaalden in
Delft het ingenieursdiploma en zijn
ouders zijn er dan ook van overtuigd,
dat hij in Delft de opleiding zal kun
nen krijgen, die hij nodig heeft. Boven
dien vertelde hij ook, ik heb hier geen
taalmoelijkheden, die ik in Duitsland
bijvoorbeeld wel zou hebben".
De begroting van het landbouw-egali-
satiefonds 1964, dat uit de schatkist een
dekking van het tekort ontvangt van
f 317 miljoen (vorig jaar volgens oor
spronkelijke ram'ng f 215 miljoen),
wijkt naar opzet belangrijk af van die
van vorige jaren.
Nu het heffings- en restitutiebeieid in
steeds toenemende mate aan gemeen
schappelijke (E.E.G.) regels onderhevig
is, is de begroting van het L.E.F. hier
aan aangepast. Bij de raming van de
cijfers is thans rekening gehouden met
te voorziene ontwikkelingen in het ge
meenschappelijk landbouwbeleid. Aan
genomen is dat, evenals de graan- en
pluimvei houderijsectoren, in 1964 de
varkenssectcr geheel communautair zal
zijn. Voor de rundvee-, zuivel- en sui
kersector is in de begroting nog geen
rekening gehouden met gemeenschappe
lijke regelingen. Minister Biesheuvel
deelt dit mee in zijn memorie van toe-
'ic ting bij deze begroting.
De minister overweegt het melkprijs
jaar voortaan van 1 april tot 1 april
te doen lopen.
Uitgaande van de over 1962-1963 be
kende gegevens wordt verwacht dat
in het kader van een door de minister
voorgestaan ruimer melkprijsbeleid
een overheidstoeslag op de melk over
het melkprijsjaar 1963-1964 betaald
zal worden van circa f 362 miljoen
(vorig jaar volgens oorspronkelijke
raming f 247 miljoen), welk bedrag
tevens het nadelig slot van „zuivel"
betekent.
Ten behoeve van het marktordenend be
leid voor rundvlees en rundvleesproduk-
ten wordt een bijdrage van het L.E.F.
geraamd van f 4 miljoen. Daar staat te
genover een bedrag van f 1.200.000, te
verkrijgen uit invoerheffingen in de
varkenssector krachtens E.E.G.-veror-
dening, zodat deze afdeling een nadelig
slot heeft van f 2.800.000.
In de afdeling akkerbouw wordt het
totaal der inkomsten geraamd op
f 303.900.000, de uitgaven op
f 249.000.000, inclusief overboekingen.
Geraamd wordt dat 75.000 ton inlandse
tarwe zal moeten worden gedenatu
reerd, waarmee een bedrag van f 6 mil
joen gemoeid zal zijn.
Een nadelig saldo op de invoer van sui
ker is voor „memorie" opgenomen. In
dien de binnenlandse produktie van sui
ker onvoldoende is om de Nederlandse
behoefte te dekken wordt een nadelig
prijsverschil voorzover dit ten laste van
het L.E.F. komt, op dit artikel verant
woord.
Advertentie
DE ENIGE KUNSTSTOFMATRAS
If GOEDGEKEURD DOOR DE NED.
VER. VAN HUISVROUWEN
DE „HARDE" MATRAS MET ALLE
COMFORT VAN EEN „ZACHTE"